IonniUnique schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 05:56:
[...]
Volgens mij is de essentie van het verhaal van de BD dat je bij aanschaf nog als btw ondernemer de btw op de aanschaf van de installatie volledig kan terugvragen. Vervolgens vraag je meteen na aanschaf vrijstelling voor de btw aan via deelname aan de KOR en hoef je geen btw aangifte meer te doen over de geleverde en afgenomen stroom via de thuisbatterij. En als je tot dat moment geen btw (of in ieder geval minder dan €500) hebt terug gevraagd op de afgenomen stroom, dan hoef je de btw die je op de installatie hebt terug ontvangen niet terug te betalen.
Zo werkte het voorheen ook met de aanschaf van zonnepanelen toen die nog niet vrij van btw waren. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Gisteren vertelde De Centrale mij aan de telefoon dat sinds deze week de eerste mensen teruggave van de btw op de installatie toegekend hebben gekregen. Misschien is het goed om daar eens naar te informeren. Dan weten we meteen hoe het werkt in de praktijk. Want hun verhaal over het €300 forfait dat wordt ingehouden op de btw teruggave lees ik niet terug bij de BD.
Ik ben nu al een week of 10 bezig om de exacte regeling duidelijk te krijgen.
Echt niemand snapt het. Zelfs de belastinginspecteur (waar ik een telefonisch gesprek mee heb gehad) kon het me uiteindelijk niet echt goed uitleggen.
Komende week word ik door een jurist van De Centrale teruggebeld.
Maar.
Het lijkt er op dat het verhaal van Zonneplan toch echt klopt. Alleen de terminologie die iedereen verkeerd gebruikt maakt het allemaal onhandig en verwarrend.
Zonneplan zegt: je betaald eenmalig 300 euro aan BTW-afdracht en als je voldoet aan de voorwaarden van de KOR, mag je daarna in de KOR en hoef je verder geen afdracht te doen.
De hoogte van 300 euro klopt volgens mij niet, zie het als een richtbedrag en afhankelijk van je echte (Powerplay) vergoeding waar eenmalig 21% over moet worden afgedragen. Is de opbrengst 1800 euro, betaal je dus 378 aan BTW afdracht. ----- disclaimer: Dit is mijn mening en zoals ik het begrijp van Belastingdienst hun statement op hun website. Deze hoop ik komende week bevestigd te krijgen van De Centrale :-)
De Centrale regelt dit allemaal voor je. Daarna kan de KOR voor je gestart worden. Dan betaal je daarna geen BTW afdracht meer. Dus mijn statement dat je 5 jaar lang dit moet betalen, dus 1500 euro, klopt niet. Maar.
In het geval van de Zonneplan Nexus is dit allemaal de situatie. Je gebruikt de Nexus namelijk niet prive. Daar is die (nu nog niet) voor bedoelt. Je kan geen eigen zonnestroom rechtstreeks in je batterij laden immers en ook niet voor prive gebruik stroom uit de batterij trekken.
(dit gaat Zonneplan op termijn wel veranderen trouwens, dat je dit potentieel wel kan)
Doordat je de Nexus niet prive gebruikt is dat hele gedoe met deels wel, deels niet btw terugvragen etc etc niet relevant (dat hele stuk aan vage beschrijving en rekenvoorbeeld op de website van de belastingdienst).
Hierdoor is ook het stuk van voorzieningstermijn van 5 jaar niet relevant. En dus ook neit dat je een deel van de teruggevraagde BTW weer alsnog moet betalen bij het starten van de KOR.
Dus dat. Goed voor mensen die nog niet in de KOR zitten. Geen problemen dus. 1600 euro belasting terugvragen, 300 betalen, effectief 1300 euro korting. Misschien iets minder als die 300 euro afdracht hoger uitvalt.
MAAR - ANDERE SITUATIE
Als je nu op dit moment in de KOR zit voor bijvoorbeeld een eigen onderneming of omdat je al de BTW ooit op je zonnepanelen hebt teruggevraagd, dan geldt dit allemaal niet. Als je in de KOR zit mag je niet de BTW terugvragen van de thuisbatterij.
Je zou de thuisbatterij dan op naam van je partner kunnen aanschaffen. Dit is wat Zonneplan aangeeft. Echter kan dat niet maar zo. Het energiecontract en thuisbatterij EN DE ZONNEPANELEN moeten op naam van dezelfde persoon staan. Dit is wat vaag beschreven door BD en volgens mij kunnen ze het sowieso niet controleren op wiens naam de zonnepanelen staan. De eis voor teruggave BTW is wel keihard: energiecontract en thuisbatterij moeten op dezelfde naam staan.
Alternatief is dat je de KOR stop zet. Dit moet je doen ---voordat--- je de thuisbatterij aanschaft.
Op dat moment moet je echter ook ineens BTW afdracht voor de zonnepanelenopbrengst gaan doen. En voor de thuisbatterij. En dat moet je minimaal 3 jaar lang doen. Want je mag na stopzetten KOR niet meer maar zo terug de KOR in, als je die net hebt stopgezet. Dan betaal je dus 900 euro (3 jaar, 3x 300 euro) aan BTW afdracht. + kosten afdracht op je zonnepanelen.
Dan wordt het ineens niet meer zo interessant.
Van deze verwarring / onduidelijkheid kwam mijn eerdere statement dat je 5 jaar lang BTW afdracht moet doen. Wat dus niet juist (lijkt? blijkt?) is.
Zodra ik het finale antwoord van De Central heb zal ik mijn blog hierover (
https://spotontech.nl/ene...agen-op-de-thuisbatterij/ ) gaan updaten.