Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 47 Laatste
Acties:
  • 479.813 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

John245 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:42:
[...]

Zonneplan spreekt nu nog over beloning om de netcongestie op te lossen. Ik kan mij voorstellen dat het standpunt van de netbeheerders in de toekomst verandert en dat ze gewoon de kosten in rekening brengen (boete).
Door met batterijen te handelen op de onbalans markt ben je wel degelijk onderdeel van de oplossing, Liander zal echt geen boetes hiervoor gaan opleggen. Probleem is dat je als particulier niet op deze markt kan handelen omdat je geen toegang hebt tot deze markt. Je zit dus altijd aan een (virtuele) energieleverancier vast.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmt Raaijmakers
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-05 19:35
Acxels schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 07:24:
Voor de liefhebber. Volgens mij gaat dit over de congestiemarkt.

Thuisbatterij kan straks geld verdienen door de stroomspits te mijden.

https://www.nu.nl/klimaat...troomspits-te-mijden.html
Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren zodra de salderingsregeling afgeschaft wordt. Die zorgt er namelijk voor dat de Nexus geen energiebelasting betaald over de ingekocht stroom. Maar als de salderingsregeling er straks vanaf gaat betaal je wel energiebelasting als de Nexus oplaad, maar je krijgt geen energiebelasting terug als de Nexus ontlaad. Dat zet mijn inziens het verdienmodel wel behoorlijk onder druk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:38
JackBol schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:09:
[...]

Door met batterijen te handelen op de onbalans markt ben je wel degelijk onderdeel van de oplossing, Liander zal echt geen boetes hiervoor gaan opleggen. Probleem is dat je als particulier niet op deze markt kan handelen omdat je geen toegang hebt tot deze markt. Je zit dus altijd aan een (virtuele) energieleverancier vast.
Het is hetzelfde als met PV je ben een onderdeel van de oplossing (in geval van zonneplan onbalans) en het probleem (in het geval van zonneplan netcongestie als ze er 1600 in zo'n klein gebied neerzetten).

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Mmt Raaijmakers schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:11:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren zodra de salderingsregeling afgeschaft wordt. Die zorgt er namelijk voor dat de Nexus geen energiebelasting betaald over de ingekocht stroom. Maar als de salderingsregeling er straks vanaf gaat betaal je wel energiebelasting als de Nexus oplaad, maar je krijgt geen energiebelasting terug als de Nexus ontlaad. Dat zet mijn inziens het verdienmodel wel behoorlijk onder druk....
Als de politiek slim is (I know, big ask) houden ze de saldering voor onbalans handel in stand, aangezien dit een van de meest eenvoudigste en goedkoopste manieren is om netcongestie onder controle te houden.

Voor andere opties moeten er flinke netverzwaringen uitgevoerd worden of moeten er door de netbeheerders accu’s in wijken geplaatst gaan worden, wat veel tijd, geld en lokale weerstand gaat veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

John245 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:12:
[...]

Het is hetzelfde als met PV je ben een onderdeel van de oplossing (in geval van zonneplan onbalans) en het probleem (in het geval van zonneplan netcongestie als ze er 1600 in zo'n klein gebied neerzetten).
Zonnepanelen zijn onderdeel van het probleem. Deze duwen stroom het net op ongeacht of er behoefte is of niet. Vervolgens is het aan de energiemaatschappijen om dit recht te trekken (bijv negatieve stroomprijzen, kosten voor teruglevering).

Voor een oplossing moet de leverancier op zeer korte termijn stroom op of van het netwerk kunnen trekken (secondes). Daar zijn zonnepanelen helemaal niet geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
JackBol schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:17:
[...]

Zonnepanelen zijn onderdeel van het probleem. Deze duwen stroom het net op ongeacht of er behoefte is of niet. Vervolgens is het aan de energiemaatschappijen om dit recht te trekken (bijv negatieve stroomprijzen, kosten voor teruglevering).

Voor een oplossing moet de leverancier op zeer korte termijn stroom op of van het netwerk kunnen trekken (secondes). Daar zijn zonnepanelen helemaal niet geschikt voor.
Ja en dat is nu net het probleem van de Zonneplan thuisbatterij die duwt stroom het net op op een ongewenst moment voor die lokatie (netcongestie).

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
JackBol schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:14:
[...]

Als de politiek slim is (I know, big ask) houden ze de saldering voor onbalans handel in stand, aangezien dit een van de meest eenvoudigste en goedkoopste manieren is om netcongestie onder controle te houden.

Voor andere opties moeten er flinke netverzwaringen uitgevoerd worden of moeten er door de netbeheerders accu’s in wijken geplaatst gaan worden, wat veel tijd, geld en lokale weerstand gaat veroorzaken.
Dit houd de onbalans onder controle. En levert nu volgens Liander problemen op voor netcongestie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:09:
[...]

Door met batterijen te handelen op de onbalans markt ben je wel degelijk onderdeel van de oplossing,
Op dit moment is zonneplan met zijn halfgare algoritme voornamelijk onderdeel van het probleem. ZP schakelt batterijen direct naar 100% laden/ontladen en volgt daarmee niet de ramp up/down richtlijnen van Tennet (max 20% per minuut - dat betekent dat je van vol laden naar vol ontladen 10 minuten over moet doen).

En ZP is niet de enige die dit doet, grote batterijparken, zonneparken die afschakelen, ze houden zich allemaal niet aan de regels van de onbalansmarkt, waardoor ze het net juist vaker instabiel maken.

Gevolg is dat Tennet genoodzaakt is steeds vaker Regeltoestand 2 te kiezen. Iedereen die onbalans veroorzaakt krijgt dan een boete, ongeacht aan welke kant van de onbalans je zit.

De flexibiliteitsmarkt wordt nu al de nek omgedraaid door partijen die zich niet aan de regels houden. Dat betekent dat deze markt straks helemaal dichtgetimmerd wordt en je met je TB er helemaal niet meer tussen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Skyaero schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:27:
[...]

Op dit moment is zonneplan met zijn halfgare algoritme voornamelijk onderdeel van het probleem. ZP schakelt batterijen direct naar 100% laden/ontladen en volgt daarmee niet de ramp up/down richtlijnen van Tennet (max 20% per minuut - dat betekent dat je van vol laden naar vol ontladen 10 minuten over moet doen).

En ZP is niet de enige die dit doet, grote batterijparken, zonneparken die afschakelen, ze houden zich allemaal niet aan de regels van de onbalansmarkt, waardoor ze het net juist vaker instabiel maken.

Gevolg is dat Tennet genoodzaakt is steeds vaker Regeltoestand 2 te kiezen. Iedereen die onbalans veroorzaakt krijgt dan een boete, ongeacht aan welke kant van de onbalans je zit.
Ik was niet op de hoogte dat ZP zich niet aan de regels houdt. Dat is natuurlijk een probleem. Maar dat betekent niet dat in de basis thuisbatterijen een probleem zijn, slechts de implementatie van ZP en wellicht andere leveranciers. Dit moet wel opgelost worden inderdaad.
De flexibiliteitsmarkt wordt nu al de nek omgedraaid door partijen die zich niet aan de regels houden. Dat betekent dat deze markt straks helemaal dichtgetimmerd wordt en je met je TB er helemaal niet meer tussen komt.
In je eentje nooit, maar een leverancier die 10.000 batterijen kan aansturen heeft veel controle (mits ze het dus goed doen).

[ Voor 21% gewijzigd door JackBol op 11-07-2024 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:14:
[...]

Onbalans is toch heel wat anders dan congestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wolly schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:14:
[...]

Onbalans is toch heel wat anders dan congestie?
Klopt, maar congestie kan opgelost worden in de day ahead markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
JackBol schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:58:
[...]

Klopt, maar congestie kan opgelost worden in de day ahead markt.
Hoe was je dat van plan? Netcongestie is een plaatselijk probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
https://www.nu.nl/klimaat...-het-stroomnet-wordt.html

Bij deze een iets uitgebreider stukje.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnhgm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-08 11:34
Zonneplan heeft nu een aanbod in Almere. Zonder eigen geld. 9 euro rente per maand tegen 3.75% p/j lening. (van de gemeente Almere of anders EnergieGarantiePlan).
Maar met 9 euro op deze basis kom ik uit op een bedrag van 2880 Euro. Dat zal je ooit dan nog eens moeten betalen.
Maar als ik zoek op de koopprijs kom ik voor de 10 kWh uit op 5999 euro.
Heeft iemand al meer informatie over de echte kosten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 21:41
jnhgm schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:22:
Zonneplan heeft nu een aanbod in Almere. Zonder eigen geld. 9 euro rente per maand tegen 3.75% p/j lening. (van de gemeente Almere of anders EnergieGarantiePlan).
Maar met 9 euro op deze basis kom ik uit op een bedrag van 2880 Euro. Dat zal je ooit dan nog eens moeten betalen.
Maar als ik zoek op de koopprijs kom ik voor de 10 kWh uit op 5999 euro.
Heeft iemand al meer informatie over de echte kosten?
Here you go:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_SKVPzGtDK3ibOaPjMp5wUu34M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgdfhLH4z8ra1NqbIVmdM075.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1000 euro van je rendement naar de financierder. Als je graag wilt instappen zou ik het lekker zelf betalen.

Edit. Berekening verwijderd. Die klopte niet.

[ Voor 65% gewijzigd door Devke op 11-07-2024 19:51 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 22:15
[...,]

En dan moet je natuurlijk ook nog meewegen dat de opbrengst onzeker is en dat je daar wel je lening van moet afbetalen. Dus als de opbrengsten in de toekomst (veel) lager worden heb je wel een probleem. Ik zou het persoonlijk niet doen.

[ Voor 73% gewijzigd door martijn3 op 11-07-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
..

[ Voor 186% gewijzigd door Devke op 11-07-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-09 18:33
@Devke als het goed is is het wel aftrekbaar net als je hypotheekrente, zodoende valt het mij allemaal mee.

@martijn3 uiteindelijk is het natuurlijk deels een persoonlijke overweging waarbij het resultaat ook nog sterk afhangt van andere persoonlijke omstandigheden. Volgens mijn berekeningen verdien ik de batterij praktisch altijd terug zelfs al zou saldering er niet / wel af gaan of als de onbalans markt überhaupt niet meer rendabel is. (Ik heb overigens een 0% rente via het duurzaamheidsfonds) Mocht er in het meest onwaarschijnlijke geval verder ook nog niets te verdienen zijn op andere manieren dan zou ik het ook prima kunnen opvangen. Voor mij vind ik het puur financieel gezien dus een redelijk makkelijke keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Zonneplan gaat nat.
GEMEENTE WERKT NIET SAMEN MET ZONNEPLAN
05 juli 2024Nieuws duurzaam Nieuws duurzamertilburg
Er zijn brieven verstuurd vanuit het bedrijf Zonneplan over het Thuisbatterij-project Tilburg. In deze brief wordt de indruk gewekt dat deze actie een samenwerking is met de gemeente. Dat is niet het geval. De gemeente werkt niet aan dit project mee.
https://www.duurzamertilb...niet-samen-met-zonneplan/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als ZP een beleggingsmaatschappij was, dan hadden ze de AFM al op hun dak gehad. Ik snap niet dat ze hun product (met medewerking van gemeentes!!!) op deze manier aan de man mogen brengen. Het is een blijft een risicovolle investering, resultaten uit het verleden (pas 1,5 jaar) zijn geven geen enkele garantie voor de toekomst.
Het wordt een puur financieel product, maar wie snapt momenteel voor meer dan 50% hoe de vergoeding tot stand komt??
En als je stopt bij ZP, dan kun je voorlopig helemaal niets meer beginnen met je mooie batterij.

Aanpassing: ze beweren (???) samen te werken met gemeentes. Is dat niet een beetje strafbaar?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2024 21:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:07

thido

Tilburg

Ik heb zojuist nog even de brief en folder doorgenomen welke is verstuurd aan inwonders van de gemeente Tilburg. Ze stellen nergens dat er wordt samengewerkt met de gemeente, enkel dat via de gemeente een lening via svn mogelijk is.
Ik kan me wel voorstellen dat deze indruk gewekt wordt overigens, het woord Tilburg komt er veelvuldig in voor.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

thido schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:21:
Ik heb zojuist nog even de brief en folder doorgenomen welke is verstuurd aan inwonders van de gemeente Tilburg. Ze stellen nergens dat er wordt samengewerkt met de gemeente, enkel dat via de gemeente een lening via svn mogelijk is.
Ik kan me wel voorstellen dat deze indruk gewekt wordt overigens, het woord Tilburg komt er veelvuldig in voor.
Is dit dezelfde tekst als in de folder en brief? https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij-tilburg

Vervang het woord tilburg door arnhem of almere in de url en je krijgt precies dezelfde tekst. Nergens zie ik staan dat het een samenwerking is met de gemeentes? Enkel dat alle 3 deze gemeentes duurzaamheidsleningen bieden via SVn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-09 20:07
Ik snap alle ophef niet😂 met zonnepanelen werd ook altijd hetzelfde gedaan… het is gewoon een financieringsmaatregel van de gemeente waar ze slim gebruik van maken. Kortom, waarom zou je het niet doen als het 77 kost en per maand 177 oplevert.

Gewoon slimme marketing. Niet meer niet minder. Je staat er zelf bij of je het koopt of niet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-09 15:38
De ophef zit hem in het verschil in zekerheid van de netto opbrengst. Bij zonnepanelen was die aanvankelijk vooral afhankelijk van het weer en het bestaan van de salderingsregeling. Toen energiemaatschappijen ineens allerhand van kosten gingen rekenen, stortte die markt in. Bij de thuisaccu spelen nu al veel meer variabelen een rol: het weer, het gedrag van andere vragers en aanbieders afnemers van stroom op het net, het gedrag van de netwerkbeheerder en de regels van de belastingdienst. Dat maakt de opbrengsten erg onvoorspelbaar en het verdienmodel moeilijk te begrijpen.

Als je de ophef niet helemaal begrijpt en je kunt die €10.000 voor de 20kw accu eigenlijk niet missen, dan zou ik het niet doen. Het is echt een beleggingsproduct op een hele grillige markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:55
IonniUnique schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 05:38:
De ophef zit hem in het verschil in zekerheid van de netto opbrengst.
Bij zonnepanelen is er geen sprake van vendor lock-in, eenmaal op je dak leveren ze tientallen jaren stroom op.

Men zou in ieder geval de ZP batterij ook zonder ZP bruikbaar moeten maken, desnoods alleen voor eigen zonnestroom.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R van Lune
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:43
Ik heb begrepen van Zonneplan dat dit wel mogelijk zou worden naar de toekomst.
hoevenpe schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:45:
[...]

Bij zonnepanelen is er geen sprake van vendor lock-in, eenmaal op je dak leveren ze tientallen jaren stroom op.

Men zou in ieder geval de ZP batterij ook zonder ZP bruikbaar moeten maken, desnoods alleen voor eigen zonnestroom.

[ Voor 16% gewijzigd door R van Lune op 12-07-2024 10:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
sven4474 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:37:
@Devke als het goed is is het wel aftrekbaar net als je hypotheekrente, zodoende valt het mij allemaal mee.
Het is al heel lang geleden dat rente op een lening aftrekbaar was. De enige uitzondering is de hypotheekrente en daar wordt regelmatig over afschaffen gepraat.

Alle andere leningen zijn niet aftrekbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:10

GaMbiNo

1337

hanev001 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:02:
[...]

Het is al heel lang geleden dat rente op een lening aftrekbaar was. De enige uitzondering is de hypotheekrente en daar wordt regelmatig over afschaffen gepraat.

Alle andere leningen zijn niet aftrekbaar.
Dit klopt niet hoor. Er zijn nog steeds leningsvormen die aftrekbaar zijn als je ze gebruikt voor de (ver)bouw van je woning. Daar zijn wel voorwaarden aan verbonden zoals vaste verplichte aflossingen ed.

Het is dus niet zo dat enkel hypotheekrentes aftrekbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Nu online
GaMbiNo schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:08:
[...]

Dit klopt niet hoor. Er zijn nog steeds leningsvormen die aftrekbaar zijn als je ze gebruikt voor de (ver)bouw van je woning. Daar zijn wel voorwaarden aan verbonden zoals vaste verplichte aflossingen ed.

Het is dus niet zo dat enkel hypotheekrentes aftrekbaar zijn.
Zelfs als dat waar is, dan is het nog steeds niet van toepassing op een lening voor een thuisbatterij, dat is een consumptief krediet en die zijn altijd uitgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven4474
@hanev001 volgens deze link is het gewoon aftrekbaar.

https://www.consumentenbo...n/duurzaamheidslening-svn

Onderstaande info komt van de site van de belastingdienst. De thuisbatterij valt volgens mij gewoon onder verbouwing van je woning.
Dan hebt u voor die lening recht op maximaal 30 jaar hypotheekrenteaftrek, omdat na 30 jaar de lening afgelost moet zijn. Deze termijn gaat in op het moment van afsluiten van uw hypotheek of lening.

U moet dan aan deze 2 voorwaarden voldoen:

U gebruikt de hypotheek of lening voor het kopen van een eigen woning of voor verbouwing of onderhoud daarvan. Of voor de afkoop van het recht van erfpacht.
U moet de hypotheek of lening minimaal lineair of annuïtair aflossen in 30 jaar. Dit betekent dat u elk jaar een bepaald bedrag aflost. Dit bedrag moet u vooraf met uw bank of andere geldverstrekker afspreken. Het bedrag dat u moet aflossen, staat in uw hypotheek- of leenovereenkomst.

[ Voor 72% gewijzigd door sven4474 op 12-07-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
sven4474 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:25:

Onderstaande info komt van de site van de belastingdienst. De thuisbatterij valt volgens mij gewoon onder verbouwing van je woning.

Dan hebt u voor die lening recht op maximaal 30 jaar hypotheekrenteaftrek, omdat na 30 jaar de lening afgelost moet zijn. Deze termijn gaat in op het moment van afsluiten van uw hypotheek of lening.

U moet dan aan deze 2 voorwaarden voldoen:

U gebruikt de hypotheek of lening voor het kopen van een eigen woning of voor verbouwing of onderhoud daarvan. Of voor de afkoop van het recht van erfpacht.
U moet de hypotheek of lening minimaal lineair of annuïtair aflossen in 30 jaar. Dit betekent dat u elk jaar een bepaald bedrag aflost. Dit bedrag moet u vooraf met uw bank of andere geldverstrekker afspreken. Het bedrag dat u moet aflossen, staat in uw hypotheek- of leenovereenkomst.
Voorwaarde is:
Je hebt de hypotheek of lening gebruikt voor de aankoop, verbouwing of verbetering van je eigen woning.

Waar zie je de verbetering van de woning. De batterij is niet nagelvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
John245 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:28:
[...]

Voorwaarde is:
Je hebt de hypotheek of lening gebruikt voor de aankoop, verbouwing of verbetering van je eigen woning.

Waar zie je de verbetering van de woning. De batterij is niet nagelvast.
Hij is net zo nagelvast als zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Een thuisbatterij is net zo nagelvast en aftrekbaar als zonnepanelen inderdaad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Rvzoggie schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 23:11:
Ik snap alle ophef niet😂 met zonnepanelen werd ook altijd hetzelfde gedaan… het is gewoon een financieringsmaatregel van de gemeente waar ze slim gebruik van maken. Kortom, waarom zou je het niet doen als het 77 kost en per maand 177 oplevert.

Gewoon slimme marketing. Niet meer niet minder. Je staat er zelf bij of je het koopt of niet.
Die €177 is een aanname, maar absoluut geen zekerheid. Ikzelf heb in juni een thuisbatterij aangeschaft met de bedoeling 2 jaar te profiteren van de onbalans markt (en evt. andere verdienmodellen) plus de btw-teruggave. Dan heb ik in 2027 een deel van de batterij terugverdiend en trek ik mijn eigen plan.
Waarmee gezegd hebbende dat ik de batterij niet als puur verdienmodel zie, in dat geval steek ik mijn geld wel (met mooie spreiding) in aandelen. Wie dat wel doet loopt onverantwoorde risico's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Nu online
sven4474 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:25:

[...]
Heb je wat er onder die link staat ook gelezen. Uit niets blijkt dat dit voor een batterij van toepassing is. Het gaat over bouwkundige maatregelen waar ook nog eens voorwaarden aan zitten.
Alleen al het genoemd lage rente percentage komt niet overeen met het rente percentage voor de batterij lening alleen op basis van dat punt valt het al af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven4474
@hanev001 staat inderdaad niets over een batterij nee. Ging mij er om dat een betrouwbare partij zegt dat de rente op de duurzaamheidslening meestal mag worden afgetrokken.

Als ik beide bronnen zo lees kan ik alleen maar concluderen dat de rente gewoon afgetrokken mag worden. De twee voorwaarden van de belastingdienst zijn redelijk duidelijk wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bij FE zijn mijn resultaten van 1 t/m 11 juli aangepast. Dagen met een negatief resultaat zijn positief geworden, de rest van de resultaten is opgehoogd. Wonder boven wonder scoort FE ineens gelijkwaardig aan ZP!
Dit zijn acties die mij ernstig zorgen baren, betrouwbaar is anders.
Doet ZP dit ook wel eens? (Zonder toelichting?)

Ik heb FE inmiddels gevraagd om een verklaring, het antwoord zal ik hier delen met jullie.

Dit schrijvende kregen wij een mail van FE met daarin o.a. deze verklaring:

Wij nemen de volgende maatregelen om de effecten op jouw handelsresultaat in dit kader te verbeteren (nog uit te werken):

Verbeteren algoritme:
Sneller detecteren of voorspellen van R2 en het mogelijk uitvoeren van corrigerende trades
Verbeteren inzicht in R2:
Beter inzichtelijk maken in de app wanneer er sprake is van R2 (zie requirements hieronder)
Compensatie deel R2 schade:
Wij zijn deze maand actief op de “ex-post” markt en kunnen in de omstandigheden de schade van R2 beperken. Als dat het geval is zullen we deze bedragen als compensatie aan je uitkeren. Dit zal dan tot een hoger handelsresultaat in betreffend kwartier leiden. Dit hebben we sinds vandaag geactiveerd en is met terugwerkende kracht van toepassing vanaf 1 juli. Als het goed is zul je zien dat de handelsresultaten hierdoor iets zijn verbeterd.

We hopen je hiermee wat meer inzicht te geven in actuele en toekomstige ontwikkelingen.

Heb je vragen? Stel ze gerust!

Team Frank "Slim handelen"

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:42
hanev001 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:32:
[...]

Heb je wat er onder die link staat ook gelezen. Uit niets blijkt dat dit voor een batterij van toepassing is. Het gaat over bouwkundige maatregelen waar ook nog eens voorwaarden aan zitten.
Alleen al het genoemd lage rente percentage komt niet overeen met het rente percentage voor de batterij lening alleen op basis van dat punt valt het al af.
Je analyse begint verkeerd en je opmerking over de uitsluiting van consumptief krediet is ook onjuist.

Stap 1: welke rente is aftrekbaar? Rente die ziet op een eigenwoningschuld en die voldoet aan de voorwaarden voor aftrek (aflossing binnen 30 jaar bijv)

Stap 2: is er sprake van natrekking bij het plaatsen van een thuisbatterij. In niet juridische woorden: wordt een batterij onderdeel van het onroerend goed na plaatsing. Daar is veel jurisprudentie over. Eerste analyse acht ik de kans vrij groot.

Stap 3: voldoet de lening aan de overige voorwaarden voor aftrek? Niet in gedoken, maar lijkt me wel.

Als je het even goed laat analyseren weet je het natuurlijk zeker. Even snel bekeken denk ik dat de kans groot is dat er recht op aftrek bestaat in casu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Nu online
Requiem19 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:11:
[...]

Je analyse begint verkeerd en je opmerking over de uitsluiting van consumptief krediet is ook onjuist.

Stap 1: welke rente is aftrekbaar? Rente die ziet op een eigenwoningschuld en die voldoet aan de voorwaarden voor aftrek (aflossing binnen 30 jaar bijv)

Stap 2: is er sprake van natrekking bij het plaatsen van een thuisbatterij. In niet juridische woorden: wordt een batterij onderdeel van het onroerend goed na plaatsing. Daar is veel jurisprudentie over. Eerste analyse acht ik de kans vrij groot.

Stap 3: voldoet de lening aan de overige voorwaarden voor aftrek? Niet in gedoken, maar lijkt me wel.

Als je het even goed laat analyseren weet je het natuurlijk zeker. Even snel bekeken denk ik dat de kans groot is dat er recht op aftrek bestaat in casu.
Een batterij is geen onroerend goed. De enige verbinding is de kabel met de meterkast en die is met een schroevendraaier in 2 tellen los te maken. En heb je gehoord van de HomeWizard batterij, die steek je gewoon in het stopcontact.

Ik acht de kans op rente aftrek dan ook op nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10:10
hanev001 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:18:
[...]

Een batterij is geen onroerend goed. De enige verbinding is de kabel met de meterkast en die is met een schroevendraaier in 2 tellen los te maken. En heb je gehoord van de HomeWizard batterij, die steek je gewoon in het stopcontact.

Zowel de omvormer als de batterij zijn vastgezet aan de muur. Verder loopt er een vaste kabel van de omvormer naar de meterkast inclusief eigen automaten. Dit is vergelijkbaar met mijn zonnepanelen.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

[...]

Heb je serieus wel eens een Zonneplan Nexus installatie gezien? De omvormer hangt net zo vast aan de muur als die van een zonnepanelen installatie. En de batterijen zelf zitten ook aan de muur vastgezet. De Nexus zit hier vaster dan mijn plat dak zonnepanelen installatie wat dat betreft.

Alleen wat betreft de Homewizard batterij ben ik het eens. Die is niet nagelvast en zal denk ik ook niet in aanmerking komen voor renteaftrek.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:42
[...]

Omdat dit een welles-nietes spelletje wordt heb ik even verder voor je gezocht. De belastingdienst is het kennelijk met je eens obv hun kennisgroep standpunt.

https://kennisgroepen.bel...ing-thuisaccu-of-laadbox/

De argumentatie dat er geen sprake van natrekking is, is als volgt:

- Thuisbatterij kan zonder (betekenisvolle) schade aan het OG worden verwijderd
- De woning zonder accu is bewoonbaar en niet incompleet
Op basis van deze voorstelling van zaken is een reguliere woning zonder accu nog steeds bewoonbaar en dus niet incompleet. Daarnaast hoeft een woning niet specifiek ontworpen te zijn voor installatie van een thuisaccu of andersom. Verder is voor het verwijderen geen beschadiging van betekenis vereist aan de woning of de accu. In dergelijke gevallen is een thuisaccu dus niet onroerend door bestanddeelvorming op basis van artikel 3:4, eerste of tweede lid, BW.
Voor Thuisbatterijen in een off-grid situatie is dit anders (standpunt BD = wel natrekking, dus OG).

Belangrijk om te begrijpen: dit is slechts het standpunt van de BD. De rechter zou er anders naar kunnen kijken. Wmb hangt het vooral af van de feitelijke installatie-situatie. Als de batterij zo geïnstalleerd is dat verwijdering bijv grote gaten achterlaat is er argumentatie dat er wel sprake is van natrekking.

(Voor de duidelijkheid ik ben fiscalist).

[ Voor 5% gewijzigd door Requiem19 op 12-07-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IonniUnique
Even in perspectief: wel of geen aftrek van rente op deze lening scheelt je gemiddeld over de gehele looptijd van 10 jaar grofweg € 530 oftewel gemiddeld € 4,44 per maand (€7.999 / 2 * 3,6 % rente * 36,97% aftrek) / 12. Als je het daarvan moet hebben, dan kan het nuttig zijn om de discussie met de BD aan te gaan. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrTom
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-08 08:03
thido schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:08:
[...]

Wel een actieve neem ik aan?
Heb je wellicht een foto ervan?
Ik twijfel namelijk om toch die van HW te bestellen i.p.v. die van Zonneplan.
@thido
Sorry, ben niet zo actief hier. Maar ik heb wat foto's voor de liefhebbers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9tzOEyURLKv-6PQCh5Utn1AbS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RC8chxn7w3yglq67e931uAP1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOPn0f1Md_ygo7gPiRI8_H_GhyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDKAa6gBMFKSVdlQ5xBikPwQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSCIj4ToFGLSQ4HpecjkQQ2HHt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JaluDs6Zeg034FnFeJeEr25.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cp3rw3uhnT0y_5xeSGt34_ymuEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OsWOhTRCGKeEhwIVIAMvYncg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rvzoggie schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 23:11:

Misschien omdat het dan 100 euro oplevert als je hem financiert. Als je hem koopt direct levert je 177 op. 🤡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:50:
Bij FE zijn mijn resultaten van 1 t/m 11 juli aangepast. Dagen met een negatief resultaat zijn positief geworden, de rest van de resultaten is opgehoogd. Wonder boven wonder scoort FE ineens gelijkwaardig aan ZP!
Dit zijn acties die mij ernstig zorgen baren, betrouwbaar is anders.
Doet ZP dit ook wel eens? (Zonder toelichting?)

Ik heb FE inmiddels gevraagd om een verklaring, het antwoord zal ik hier delen met jullie.

Dit schrijvende kregen wij een mail van FE met daarin o.a. deze verklaring:

Wij nemen de volgende maatregelen om de effecten op jouw handelsresultaat in dit kader te verbeteren (nog uit te werken):

Verbeteren algoritme:
Sneller detecteren of voorspellen van R2 en het mogelijk uitvoeren van corrigerende trades
Verbeteren inzicht in R2:
Beter inzichtelijk maken in de app wanneer er sprake is van R2 (zie requirements hieronder)
Compensatie deel R2 schade:
Wij zijn deze maand actief op de “ex-post” markt en kunnen in de omstandigheden de schade van R2 beperken. Als dat het geval is zullen we deze bedragen als compensatie aan je uitkeren. Dit zal dan tot een hoger handelsresultaat in betreffend kwartier leiden. Dit hebben we sinds vandaag geactiveerd en is met terugwerkende kracht van toepassing vanaf 1 juli. Als het goed is zul je zien dat de handelsresultaten hierdoor iets zijn verbeterd.

We hopen je hiermee wat meer inzicht te geven in actuele en toekomstige ontwikkelingen.

Heb je vragen? Stel ze gerust!

Team Frank "Slim handelen"
Kijk, van deze transparantie kan Zonneplan nog heel wat leren. Ik vind Zonneplan zeer defensief bij het stellen van kritische vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 11:10
Hoe is de opbrengst bij jullie? Hier al de gehele dag negatief, op dit moment -0,16 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 21:35
OxyDrokz schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:25:
Hoe is de opbrengst bij jullie? Hier al de gehele dag negatief, op dit moment -0,16 euro.
Nu +€1,00 en actief aan het laden/ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-09 11:04
OxyDrokz schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:25:
+1,17 door het piekje rond 11 uur vanochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
Vreemd hoor...
Nog steeds 8 cent in de min.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CzXUAeCuoCXxKBcVZrUN2lF904=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9na1xHAC3nsZ6Oo1aGOMOnMF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-09 11:04
OxyDrokz schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:08:
Vreemd hoor...
Nog steeds 8 cent in de min.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0-44Jtj7YC1eK858CW2BGFw2cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmIpFiQVAbQz3R3RlcZFpTNH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkeoXMYmNk-KZjsZww3dLYjH-v4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ocB87m2u4xrSU09z434J6wAi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbBv5hjAn6qiIk15yGlMow4U_lQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NysFhWMNRIdWjS1PVV4I6shq.png?f=fotoalbum_large

Ik vind dat de Nexus toch soms erg veel bezig is zonder rendement, zoals gisteren. 36 kWh over en weer voor een euro. Ik snap dat hij zich soms oplaadt om later te kunnen ontladen tegen hoge prijzen, maar daar staat hier het 12 kWh ontladen “zonder” vergoeding haaks op. Ik zou liever zien dat de accu minder doet voor een paar cent minder rendement. Op dit soort dagen gaat de afschrijving harder dan de opbrengst.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

TKroon schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 07:55:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik vind dat de Nexus toch soms erg veel bezig is zonder rendement, zoals gisteren. 36 kWh over en weer voor een euro. Ik snap dat hij zich soms oplaadt om later te kunnen ontladen tegen hoge prijzen, maar daar staat hier het 12 kWh ontladen “zonder” vergoeding haaks op. Ik zou liever zien dat de accu minder doet voor een paar cent minder rendement. Op dit soort dagen gaat de afschrijving harder dan de opbrengst.
Heb jij die euro gekregen vanwege het prijs verschil in de day-ahead markt? Of heeft ZP je die euro gegeven als vergoeding voor het laden/ontladen van je batterij.

Hier kan de de prijsstelling voor de onbalans markt zien, op dit moment biedt Tennet €76 voor elke MWh die een BRP van het net kan trekken. Als zij 83 TBs met 12kWh opladen, hebben ze €76 verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik zie bij Tennet overigens niet ZP als BRP geregistreerd staan, volgens mij kunnen ze op dit moment niet op de onbalansmarkt handelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:31
JackBol schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:06:
Ik zie bij Tennet overigens niet ZP als BRP geregistreerd staan, volgens mij kunnen ze op dit moment niet op de onbalansmarkt handelen.
ZP doet dit via een derde partij met een BRP registratie. reeds eerder hier besproken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hrigteri
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-04 01:52
IonniUnique schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 05:56:
[...]

Volgens mij is de essentie van het verhaal van de BD dat je bij aanschaf nog als btw ondernemer de btw op de aanschaf van de installatie volledig kan terugvragen. Vervolgens vraag je meteen na aanschaf vrijstelling voor de btw aan via deelname aan de KOR en hoef je geen btw aangifte meer te doen over de geleverde en afgenomen stroom via de thuisbatterij. En als je tot dat moment geen btw (of in ieder geval minder dan €500) hebt terug gevraagd op de afgenomen stroom, dan hoef je de btw die je op de installatie hebt terug ontvangen niet terug te betalen.

Zo werkte het voorheen ook met de aanschaf van zonnepanelen toen die nog niet vrij van btw waren. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Gisteren vertelde De Centrale mij aan de telefoon dat sinds deze week de eerste mensen teruggave van de btw op de installatie toegekend hebben gekregen. Misschien is het goed om daar eens naar te informeren. Dan weten we meteen hoe het werkt in de praktijk. Want hun verhaal over het €300 forfait dat wordt ingehouden op de btw teruggave lees ik niet terug bij de BD.
Ik ben nu al een week of 10 bezig om de exacte regeling duidelijk te krijgen.
Echt niemand snapt het. Zelfs de belastinginspecteur (waar ik een telefonisch gesprek mee heb gehad) kon het me uiteindelijk niet echt goed uitleggen.
Komende week word ik door een jurist van De Centrale teruggebeld.

Maar.
Het lijkt er op dat het verhaal van Zonneplan toch echt klopt. Alleen de terminologie die iedereen verkeerd gebruikt maakt het allemaal onhandig en verwarrend.

Zonneplan zegt: je betaald eenmalig 300 euro aan BTW-afdracht en als je voldoet aan de voorwaarden van de KOR, mag je daarna in de KOR en hoef je verder geen afdracht te doen.

De hoogte van 300 euro klopt volgens mij niet, zie het als een richtbedrag en afhankelijk van je echte (Powerplay) vergoeding waar eenmalig 21% over moet worden afgedragen. Is de opbrengst 1800 euro, betaal je dus 378 aan BTW afdracht. ----- disclaimer: Dit is mijn mening en zoals ik het begrijp van Belastingdienst hun statement op hun website. Deze hoop ik komende week bevestigd te krijgen van De Centrale :-)

De Centrale regelt dit allemaal voor je. Daarna kan de KOR voor je gestart worden. Dan betaal je daarna geen BTW afdracht meer. Dus mijn statement dat je 5 jaar lang dit moet betalen, dus 1500 euro, klopt niet. Maar.

In het geval van de Zonneplan Nexus is dit allemaal de situatie. Je gebruikt de Nexus namelijk niet prive. Daar is die (nu nog niet) voor bedoelt. Je kan geen eigen zonnestroom rechtstreeks in je batterij laden immers en ook niet voor prive gebruik stroom uit de batterij trekken.
(dit gaat Zonneplan op termijn wel veranderen trouwens, dat je dit potentieel wel kan)

Doordat je de Nexus niet prive gebruikt is dat hele gedoe met deels wel, deels niet btw terugvragen etc etc niet relevant (dat hele stuk aan vage beschrijving en rekenvoorbeeld op de website van de belastingdienst).
Hierdoor is ook het stuk van voorzieningstermijn van 5 jaar niet relevant. En dus ook neit dat je een deel van de teruggevraagde BTW weer alsnog moet betalen bij het starten van de KOR.

Dus dat. Goed voor mensen die nog niet in de KOR zitten. Geen problemen dus. 1600 euro belasting terugvragen, 300 betalen, effectief 1300 euro korting. Misschien iets minder als die 300 euro afdracht hoger uitvalt.

MAAR - ANDERE SITUATIE
Als je nu op dit moment in de KOR zit voor bijvoorbeeld een eigen onderneming of omdat je al de BTW ooit op je zonnepanelen hebt teruggevraagd, dan geldt dit allemaal niet. Als je in de KOR zit mag je niet de BTW terugvragen van de thuisbatterij.
Je zou de thuisbatterij dan op naam van je partner kunnen aanschaffen. Dit is wat Zonneplan aangeeft. Echter kan dat niet maar zo. Het energiecontract en thuisbatterij EN DE ZONNEPANELEN moeten op naam van dezelfde persoon staan. Dit is wat vaag beschreven door BD en volgens mij kunnen ze het sowieso niet controleren op wiens naam de zonnepanelen staan. De eis voor teruggave BTW is wel keihard: energiecontract en thuisbatterij moeten op dezelfde naam staan.

Alternatief is dat je de KOR stop zet. Dit moet je doen ---voordat--- je de thuisbatterij aanschaft.
Op dat moment moet je echter ook ineens BTW afdracht voor de zonnepanelenopbrengst gaan doen. En voor de thuisbatterij. En dat moet je minimaal 3 jaar lang doen. Want je mag na stopzetten KOR niet meer maar zo terug de KOR in, als je die net hebt stopgezet. Dan betaal je dus 900 euro (3 jaar, 3x 300 euro) aan BTW afdracht. + kosten afdracht op je zonnepanelen.
Dan wordt het ineens niet meer zo interessant.

Van deze verwarring / onduidelijkheid kwam mijn eerdere statement dat je 5 jaar lang BTW afdracht moet doen. Wat dus niet juist (lijkt? blijkt?) is.

Zodra ik het finale antwoord van De Central heb zal ik mijn blog hierover ( https://spotontech.nl/ene...agen-op-de-thuisbatterij/ ) gaan updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
hrigteri schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:32:
[...]

Of dat er energiebelasting betaald moet worden over alle energie, zowel wat je opneemt als teruglevert. Dus dat je effectief 2x belasting gaat betalen. Dat gaat je verdienmodel compleet om zeep helpen en blijft alleen nog over je thuisbatterij laden met eigen zonnestroom.
Ik zeg niet dat dit gebeurt - maar je weet het niet. Niemand weet het.

Long story short: er is niets zeker. Er zijn verwachtingen.
paar dagen terug schreef ik trouwens dit.
en tadaa....... na afschaffing salderingsregeling is het de verwachting dat dit de situatie zal zijn.
dus op t moment dat je thuisbatterij stroom opneemt betaal je 11 (?!?) cent aan energiebelasting en op t moment dat je thuisbatterij leegstroomt betaal je wederom de 11 (?) cent aan energiebelasting.
grote buurt/zakelijke batterijen worden hiervan vrijgesteld.
thuisbatterijen worden NIET vrijgesteld.

als dat zo is, wordt de handel op onbalansmarkt in een klap de nek om gedraaid en is EPEX handel volgens mij ook eigenlijk al niet meer interessant.
vraag me ernstig af of er nog een verdienmodel overblijft na 2027.
heeft iemand hier een idee bij / mening over?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
MMaster23 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:38:
Waarom zou ik super positief moeten zijn over een bedrijf die mensen aan gaat moedigen schulden te nemen om hun batterij te kopen waar zij vooral het voordeel uit halen? Op basis van aannames en ongedocumenteerde cijfers?
Krijg er aandelen-lease-vibes bij: leuk product voor tweakers met genoeg geld, niet bedoeld voor de middenklasse die het eigenlijk niet kan betalen.

De kans is reëel dat het verdienmodel de TVT niet overleeft. Dan blijf je met een restschuld zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:31
hrigteri schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:18:
[...]
als dat zo is, wordt de handel op onbalansmarkt in een klap de nek om gedraaid en is EPEX handel volgens mij ook eigenlijk al niet meer interessant.
vraag me ernstig af of er nog een verdienmodel overblijft na 2027.
heeft iemand hier een idee bij / mening over?
Of het salderen eraf gaat in 2027 blijft nog ff onzeker, Of je moet een erg goede glazen bol hebben.
Maar zeker is dat het de huidige regels er geen verdienmodel aan onbalans, of Epex handel na afschaffen van de salderingsregeling.

PS,
Onbalans handel is niet in het leven geroepen als verdien model, maar als manier om het stroomnet in balans te houden, en natuurlijk wordt er volop aan technieken gewerkt om onbalans te voorkomen of op een zo goedkoop mogelijke manier op te lossen.
De totale kosten van onbalans worden uiteindelijk gedragen door alle eindgebruikers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Peterhardenberg schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:33:
[...]
PS,
Onbalans handel is niet in het leven geroepen als verdien model, maar als manier om het stroomnet in balans te houden, en natuurlijk wordt er volop aan technieken gewerkt om onbalans te voorkomen of op een zo goedkoop mogelijke manier op te lossen.
De totale kosten van onbalans worden uiteindelijk gedragen door alle eindgebruikers.
Onbalans is een fact of life en Tennet is heel expliciet in het feit dat ze een vergoeding geven voor het rechttrekken van onbalans. Geen probleem om daar geld aan te verdienen. Je levert immers een waardevolle dienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:07

thido

Tilburg

Ik heb in het verleden (2012) al eens de BTW over zonnepanelen teruggevraagd en daarmee ook gebruik gemaakt vande KOR. In 2016 verhuist en daarbij de zonnepanelen overgedaan naar de nieuwe eigenaren van de woning. Destijds wel ook de 'onderneming' opgeheven bij de Belastingdienst.
Kan dus nu weer gebruik ervan maken als ik dat zou willen (uiteraard wel even gebeld met de Belastingdienst hierover. Het schijnt dat veel mensen dit overigens niet doen bij het verhuizen).

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
JackBol schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:36:
Onbalans is een fact of life en Tennet is heel expliciet in het feit dat ze een vergoeding geven voor het rechttrekken van onbalans. Geen probleem om daar geld aan te verdienen. Je levert immers een waardevolle dienst.
Als het zo'n lucratieve businesscase is, waarom zo'n agressieve campagne gericht op mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen?

Voor maximale winst hou je het product in eigen beheer, regel je funding (al dan niet bij particulieren) en plaats je als Zonneplan die batterijen op eigen locaties. Bij decentraal uitrollen kan je een vaste vergoeding voor het gebruik van de elektriciteitsaansluiting/ruimte geven, eigen gebruik en opwek speelt namelijk geen rol.

Het risico wordt nu volledig bij de particulier gelegd: investering, blijven bestaan van de businesscase, AI model en voortbestaan Zonneplan, etc. Daar mag je best een forse risicopremie voor krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
thido schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:43:
Ik heb in het verleden (2012) al eens de BTW over zonnepanelen teruggevraagd en daarmee ook gebruik gemaakt vande KOR. In 2016 verhuist en daarbij de zonnepanelen overgedaan naar de nieuwe eigenaren van de woning. Destijds wel ook de 'onderneming' opgeheven bij de Belastingdienst.
Kan dus nu weer gebruik ervan maken als ik dat zou willen (uiteraard wel even gebeld met de Belastingdienst hierover. Het schijnt dat veel mensen dit overigens niet doen bij het verhuizen).
Heel goed!
Meeste mensen vergeten dat ja - of simpelweg: weten het niet.
Je moet zelf de KOR stopzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 10:13
hrigteri schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 17:48:
[...]

Heel goed!
Meeste mensen vergeten dat ja - of simpelweg: weten het niet.
Je moet zelf de KOR stopzetten.
Het is een aanname die ik nu doe, maar als je een partij 300 euro betaald om de KOR te regelen. Dan ga ik er van uit dat ook dit minimaal gemeld zal worden door die partij / geregeld zal worden? Geen ervaring mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:17
hrigteri schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:08:
[...]

Ik ben nu al een week of 10 bezig om de exacte regeling duidelijk te krijgen.
Echt niemand snapt het. Zelfs de belastinginspecteur (waar ik een telefonisch gesprek mee heb gehad) kon het me uiteindelijk niet echt goed uitleggen.
Komende week word ik door een jurist van De Centrale teruggebeld.

Maar.
Het lijkt er op dat het verhaal van Zonneplan toch echt klopt. Alleen de terminologie die iedereen verkeerd gebruikt maakt het allemaal onhandig en verwarrend.

Zonneplan zegt: je betaald eenmalig 300 euro aan BTW-afdracht en als je voldoet aan de voorwaarden van de KOR, mag je daarna in de KOR en hoef je verder geen afdracht te doen.

De hoogte van 300 euro klopt volgens mij niet, zie het als een richtbedrag en afhankelijk van je echte (Powerplay) vergoeding waar eenmalig 21% over moet worden afgedragen. Is de opbrengst 1800 euro, betaal je dus 378 aan BTW afdracht. ----- disclaimer: Dit is mijn mening en zoals ik het begrijp van Belastingdienst hun statement op hun website. Deze hoop ik komende week bevestigd te krijgen van De Centrale :-)

De Centrale regelt dit allemaal voor je. Daarna kan de KOR voor je gestart worden. Dan betaal je daarna geen BTW afdracht meer. Dus mijn statement dat je 5 jaar lang dit moet betalen, dus 1500 euro, klopt niet. Maar.

In het geval van de Zonneplan Nexus is dit allemaal de situatie. Je gebruikt de Nexus namelijk niet prive. Daar is die (nu nog niet) voor bedoelt. Je kan geen eigen zonnestroom rechtstreeks in je batterij laden immers en ook niet voor prive gebruik stroom uit de batterij trekken.
(dit gaat Zonneplan op termijn wel veranderen trouwens, dat je dit potentieel wel kan)

Doordat je de Nexus niet prive gebruikt is dat hele gedoe met deels wel, deels niet btw terugvragen etc etc niet relevant (dat hele stuk aan vage beschrijving en rekenvoorbeeld op de website van de belastingdienst).
Hierdoor is ook het stuk van voorzieningstermijn van 5 jaar niet relevant. En dus ook neit dat je een deel van de teruggevraagde BTW weer alsnog moet betalen bij het starten van de KOR.

Dus dat. Goed voor mensen die nog niet in de KOR zitten. Geen problemen dus. 1600 euro belasting terugvragen, 300 betalen, effectief 1300 euro korting. Misschien iets minder als die 300 euro afdracht hoger uitvalt.

MAAR - ANDERE SITUATIE
Als je nu op dit moment in de KOR zit voor bijvoorbeeld een eigen onderneming of omdat je al de BTW ooit op je zonnepanelen hebt teruggevraagd, dan geldt dit allemaal niet. Als je in de KOR zit mag je niet de BTW terugvragen van de thuisbatterij.
Je zou de thuisbatterij dan op naam van je partner kunnen aanschaffen. Dit is wat Zonneplan aangeeft. Echter kan dat niet maar zo. Het energiecontract en thuisbatterij EN DE ZONNEPANELEN moeten op naam van dezelfde persoon staan. Dit is wat vaag beschreven door BD en volgens mij kunnen ze het sowieso niet controleren op wiens naam de zonnepanelen staan. De eis voor teruggave BTW is wel keihard: energiecontract en thuisbatterij moeten op dezelfde naam staan.

Alternatief is dat je de KOR stop zet. Dit moet je doen ---voordat--- je de thuisbatterij aanschaft.
Op dat moment moet je echter ook ineens BTW afdracht voor de zonnepanelenopbrengst gaan doen. En voor de thuisbatterij. En dat moet je minimaal 3 jaar lang doen. Want je mag na stopzetten KOR niet meer maar zo terug de KOR in, als je die net hebt stopgezet. Dan betaal je dus 900 euro (3 jaar, 3x 300 euro) aan BTW afdracht. + kosten afdracht op je zonnepanelen.
Dan wordt het ineens niet meer zo interessant.

Van deze verwarring / onduidelijkheid kwam mijn eerdere statement dat je 5 jaar lang BTW afdracht moet doen. Wat dus niet juist (lijkt? blijkt?) is.

Zodra ik het finale antwoord van De Central heb zal ik mijn blog hierover ( https://spotontech.nl/ene...agen-op-de-thuisbatterij/ ) gaan updaten.
Wat ik hier lees bij de belastingdienst ziet er volgens mij behoorlijk anders uit.

https://www.belastingdien...u%2021%25%20btw%20betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
DustPhyte schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:38:
[...]
Het is een aanname die ik nu doe, maar als je een partij 300 euro betaald om de KOR te regelen. Dan ga ik er van uit dat ook dit minimaal gemeld zal worden door die partij / geregeld zal worden? Geen ervaring mee.
Die 300 euro gaat naar de belastingdienst, niet naar het administratiekantoor.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrigteri
Sjamo schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:24:
[...]

Wat ik hier lees bij de belastingdienst ziet er volgens mij behoorlijk anders uit.

https://www.belastingdien...u%2021%25%20btw%20betalen.
Kun je iets specifieker zijn over wat je leest? >:) Ik gok dat je het over prive gebruik hebt? Zo niet, dan aub je vraag of opmerking uitleggen.

Over prive gebruik: niet van toepassing.
Zonneplan Nexus thuisbatterij heeft geen prive gebruik.

Je stelt je energieaansluiting ter beschikking aan Zonneplan en een vierkante meter. Zonneplan handelt er mee. Je gebruikt de batterij niet om je eigen zonnepanelen energie in de batterij op te slaan en je ontlaad de batterij niet voor je eigen energiegebruik. Dat de slimme meter misschien links of rechts wat herverdeeld op het moment dat jouw zonnepanelen aan het terugleveren zijn en de Nexus besluit om te gaan opladen, dat is voor jou niet inzichtelijk en daarmee geen "prive gebruik".

(Edit: Zonneplan is wel bezig met dit verder te ontwikkelen, zodat je op termijn er voor kunt kiezen dit wel te gaan doen, maar nu is het simpelweg onmogelijk)

[ Voor 6% gewijzigd door hrigteri op 13-07-2024 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IonniUnique
hrigteri schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:38:
[...]

Kun je iets specifieker zijn over wat je leest? >:) Ik gok dat je het over prive gebruik hebt? Zo niet, dan aub je vraag of opmerking uitleggen.
Om BTW-teruggave te krijgen op je thuisaccu hoef je alleen maar de factuur van je thuisaccu en het energiecontract op naam van jezelf en/of je partner te hebben staan. Het maakt niet uit op wiens naam eventuele zonnepanelen staan, dat is helemaal niet relevant voor de teruggave van de btw op de thuis-accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:17
hrigteri schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:38:
[...]

Over prive gebruik: niet van toepassing.
Zonneplan Nexus thuisbatterij heeft geen prive gebruik.

Je stelt je energieaansluiting ter beschikking aan Zonneplan en een vierkante meter. Zonneplan handelt er mee. Je gebruikt de batterij niet om je eigen zonnepanelen energie in de batterij op te slaan en je ontlaad de batterij niet voor je eigen energiegebruik. Dat de slimme meter misschien links of rechts wat herverdeeld op het moment dat jouw zonnepanelen aan het terugleveren zijn en de Nexus besluit om te gaan opladen, dat is voor jou niet inzichtelijk en daarmee geen "prive gebruik".

(Edit: Zonneplan is wel bezig met dit verder te ontwikkelen, zodat je op termijn er voor kunt kiezen dit wel te gaan doen, maar nu is het simpelweg onmogelijk)
Ik link de tekst van de belastingdienst. Daarin kan je lezen dat je met teruggave btw thuisbatterij niet onder de kor komt te vallen zoals jij veronderstelde. Dat je niet een forfait gaat betalen maar dat je btw-aangifte moet doen.

Er stond meer in wat mij persoonlijk interessant zou lijken als ik btw wilde terugvragen voor een thuisbatterij.

Je geeft aan dat je 10 weken geleden al op jacht was naar de regels, maar de regels zijn pas onlangs gepubliceerd door de belastingdienst. Het lijkt me logisch dat je dus 10 weken geleden nog geen exacte verklaring kon krijgen, omdat die er nog niet was en/of nog niet vrijgegeven was.

[ Voor 9% gewijzigd door Sjamo op 14-07-2024 00:52 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• IonniUnique
Sjamo schreef op zondag 14 juli 2024 @ 00:41:
[...]

Ik link de tekst van de belastingdienst. Daarin kan je lezen dat je met teruggave btw thuisbatterij niet onder de kor komt te vallen zoals jij veronderstelde. Dat je niet een forfait gaat betalen maar dat je btw-aangifte moet doen.
Hè verdorie, heeft hregteri het verhaal eindelijk bijna helemaal helder, begint iemand anders de discussie helemaal weer opnieuw. 🤣

Bottom-line is: het verhaal van ZP klopt, je krijgt je BTW op de thuisbatterij gewoon terug minus €300 bij een 20kw accu.

Laten we de discussie over de BTW-teruggave nu maar stoppen en weer lekker babbelen over scriptjes voor de homewizard enzo, de echte tweakers-dingetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:40

johanm3

Het kan altijd slechter

Is er ook iemand met een leuke flow voor homey toevallig 😅

Gadgets fan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 22:15
Haha, ja, in een leuke koppeling met Homey ben ik ook wel geïnteresseerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 15:01

_PM

johanm3 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:04:
Is er ook iemand met een leuke flow voor homey toevallig 😅
Flow? Wil je je zonnepanelen terug regelen?
Je eerste uitdaging is onderstaand
martijn3 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:17:
Haha, ja, in een leuke koppeling met Homey ben ik ook wel geïnteresseerd.
De Zonneplan integratie in Homey lijkt geen Nexus te ondersteunen. Uitbreiden van de integratie zou het mooiste zijn, data is voorhanden lijkt me.
Alternatief is mogelijk Home Assistant installeren en de data doorzetten naar Homey

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@_PM @martijn3 @johanm3

Wellicht kunnen jullie ook hier jullie verzoek delen. Bij voldoende animo heeft de ontwikkelaar hopelijk interesse om de integratie te maken :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 15:01

_PM

TKroon schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:31:
@_PM @martijn3 @johanm3

Wellicht kunnen jullie ook hier jullie verzoek delen. Bij voldoende animo heeft de ontwikkelaar hopelijk interesse om de integratie te maken :)
Ik ben zelf enthousiast Home Assistant gebruiker, heb zelf geen Homey

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HA ook erg leuk. Heb op dit moment 2 batterij simulaties draaien om te kijken wat deze zouden doen in onze huishouding. Het is even wat stoeien maar een aanrader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9C2WTxsLN85hNEAERzv-zYAiifM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOaJhIOYWSIrnkX9c0elDxuu.jpg?f=fotoalbum_large

Een klein voorbeeldje.

[ Voor 55% gewijzigd door Devke op 15-07-2024 09:26 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Laatst online: 12-09 23:44
Hier niets bijzonders, maar geprobeerd de Zonneplan app een beetje na te maken in HA.
Verbruik icoontje draait ook naar rechts bij verbruik, en draait naar links bij teruglevering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEI0hMIZ4Yp7AwbrLfiXEGv86kE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W3M3OMOfs95EyFAc3Y9Wq2h1.png?f=fotoalbum_large

EDIT:
Voor de liefhebbers:

Benodigdheden HACS:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- Vertical Stack in Card
- card-mod
- apexcharts-card
- Stack in Card
- Mushroom

En als je het nog niet had:
Integration: Zonneplan

Voor de draaiende Zonneplan logo's:
code:
1
/local/zp.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOr-wZ4TlLkPu6gk0StNIOWZmvw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DmCmOta4GZv9MYbMO1YckqSh.png?f=user_large

code:
1
/local/zp-t.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJ3l_tHoJWLUTN_DgbEo8U2n_g4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jjH0ULkOL7uRAbjSuxlbQ9M4.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
type: vertical-stack
cards:
  - type: custom:stack-in-card
    cards:
      - type: horizontal-stack
        cards:
          - square: false
            type: grid
            cards:
              - type: custom:mushroom-title-card
                title: Stroom
                subtitle: vandaag
                card_mod:
                  style: |
                    .subtitle {
                      color: rgba(255, 255, 255,0.5)!important;
                    }
                    .header div:not(:last-of-type) {
                      margin-bottom: 0!important;
                    }
                title: >
                  € {{
                  ((states.sensor.zonneplan_electricity_delivery_costs_today.state)|float(0.0)
                  -
                  (states.sensor.zonneplan_electricity_production_costs_today.state)|float(0.0))
                  | round(2) }}
                card_mod:
                    .title {
                      text-align: right;
                      font-size: 50px!important;
                    }
            columns: 2
              ha-card {
                border: none;
              }
        cards:
          - square: false
            type: grid
            cards:
                title: Afname
                subtitle: >-
                  {{ states('sensor.zonneplan_electricity_consumption_today')|
                  round(1) }} kWh x {{
                  (((states.sensor.zonneplan_electricity_delivery_costs_today.state
                  | float) /
                  (states.sensor.zonneplan_electricity_consumption_today.state |
                  float)) * 100) | round(0) }} ct
                card_mod:
                    .title {
                        font-size: 16px!important;
                        font-weight: 300!important;
                      }
                      ha-card {
                        padding-top: 0 !important;
                      }
                      }
                title: Teruglevering
                subtitle: >-
                  {{ states('sensor.zonneplan_electricity_returned_today')|
                  round(1) }} kWh x  {{ (((
                  states.sensor.zonneplan_electricity_production_costs_today.state)|float(0.0)
                  / (states.sensor.zonneplan_electricity_returned_today.state |
                  float)) * 100) | round(0)}} ct
                card_mod:
                    .title {
                      font-size: 16px!important;
                      text-align: right;
                      font-weight: 300!important;
                      }
                    .subtitle { 
                      text-align: right!important;
                      }
                    ha-card {
                      padding-top: 0 !important;
                    }
                    }
            columns: 2
              ha-card {
                border: none;
              }
    card_mod:
        ha-card {
          background-color: #00A964;
          --primary-text-color: #FFFFFF;
          --secondary-text-color: #FFFFFF;
          border-radius: 20px;
          padding: 5px 5px;
            }
  - type: custom:mushroom-template-card
    primary: >
      {% if states('sensor.zonneplan_current_usage') | float >= 0 %} Verbruik
      {{states('sensor.zonneplan_current_usage') | round(0)}} watt {%else %}
      Teruglevering {{states('sensor.zonneplan_current_usage') | multiply(-1) |
      round(0)}} watt {% endif %}
    secondary: '{{states(''sensor.zonneplan_status_tip'')}}'
    icon: mdi:power-plug-outline
    icon_color: green
    picture: >
      {% if states('sensor.zonneplan_current_usage') | float >= 0 %}
      /local/zp.png {% else %} /local/zp-t.png {% endif %}
    entity: sensor.zonneplan_current_usage
    tap_action:
      action: more-info
    card_mod:
        mushroom-shape-avatar {
          display: flex;
          animation: rotation 2s infinite linear;
        }
        @keyframes rotation {
          from {
            transform: rotate(0deg);
            {% else %}
            transform: rotate(359deg);
            {% endif %}
          }
          to {
            transform: rotate(359deg);
            {% else %}
            transform: rotate(0deg);
            {% endif %}
          }
        }
  - type: custom:apexcharts-card
    experimental:
      color_threshold: true
    graph_span: 23h
    header:
      title: Dynamische stroomprijs
      show: true
      show_states: true
      colorize_states: true
    span:
      start: day
    now:
      show: true
      label: NU
    series:
      - entity: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
        name: ' '
        show:
          extremas: true
          datalabels: false
          in_header: before_now
          header_color_threshold: true
        type: column
        float_precision: 0
        data_generator: |
          return entity.attributes.forecast.map((forecast, index) => {
            return [new Date(forecast.datetime).getTime(), forecast.electricity_price / 100000];
          });
        color_threshold:
          - value: 0
            color: '#32cd32'
          - value: 25
            color: '#3b3f3b'
          - value: 30
            color: '#ff4500'
    yaxis:
      - id: '1'
        min: ~0
        max: ~30
        decimals: 0
        show: false
        apex_config:
          title:
            text: €/kWh
          tickAmount: 4
    apex_config:
      xaxis:
        type: datetime
        tooltip:
          enabled: c
      chart:
        height: 250px
      stroke:
        show: false
        width: 4
    card_mod:
        #header__title {
          color: #FFFFFF !important;
          text-align: center;
          font-size: 14px !important;
        }
        .apexcharts-gridlines-horizontal {
          visibility: hidden;
        }
    cards:
        secondary: >-
          {% if states('sensor.thuisbatterij_battery_state')=="Discharging" %}
          Batterij wordt ontladen {% elif
          states('sensor.thuisbatterij_battery_state')=="Charging" %} Batterij
          wordt opgeladen {% else %} Balans bewaken {% endif %}
        primary: >-
          Batterijpercentage {{states('sensor.thuisbatterij_percentage') |
          round(0)}}%
        icon: >-
          {% set battery_level = states('sensor.thuisbatterij_percentage') |
          round(0) %} {% set battery_round = (battery_level|int / 10)|int * 10
          %} {% if states('sensor.thuisbatterij_battery_state')=="Operative" %}

{% if battery_round >= 100 %}
            mdi:battery
            {% elif battery_round > 0 %}
            mdi:battery-{{ battery_round }}
            {% else %}
            mdi:battery-low
            {% endif %}

{% elif states('sensor.thuisbatterij_battery_state')=="Charging" %}
          mdi:battery-plus {% elif
          states('sensor.thuisbatterij_battery_state')=="Discharging" %}
          mdi:battery-negative {% else %} mdi:battery {% endif %}
        icon_color: green
        picture: ''
        entity: sensor.thuisbatterij_percentage
        tap_action:
        card_mod:
          style: |-
            ha-state-icon {
              {% if states('sensor.thuisbatterij_battery_state')=="Discharging" %}
              animation: discharge 3s steps(1) infinite;
              {% elif states('sensor.thuisbatterij_battery_state')=="Charging" %}
              animation: charge 3s steps(1) infinite;
              {% endif %}
            } @keyframes charge {
                0% { clip-path: polygon(0% 0%, 0% 100%, 34% 100%, 34% 24%, 67% 24%, 67% 84%, 34% 84%, 34% 100%, 100% 100%, 100% 0%); }
                20% { clip-path: polygon(0% 0%, 0% 100%, 34% 100%, 34% 24%, 67% 24%, 67% 64%, 34% 64%, 34% 100%, 100% 100%, 100% 0%); }
                40% { clip-path: polygon(0% 0%, 0% 100%, 34% 100%, 34% 24%, 67% 24%, 67% 44%, 34% 44%, 34% 100%, 100% 100%, 100% 0%); }
                60% { clip-path: polygon(0% 0%, 0% 100%, 34% 100%, 34% 24%, 67% 24%, 67% 24%, 34% 24%, 34% 100%, 100% 100%, 100% 0%); }
            } @keyframes discharge {
                60% { clip-path: polygon(0% 0%, 0% 100%, 34% 100%, 34% 24%, 67% 24%, 67% 84%, 34% 84%, 34% 100%, 100% 100%, 100% 0%); }
                40% { clip-path: polygon(0% 0%, 0% 100%, 34% 100%, 34% 24%, 67% 24%, 67% 64%, 34% 64%, 34% 100%, 100% 100%, 100% 0%); }
                20% { clip-path: polygon(0% 0%, 0% 100%, 34% 100%, 34% 24%, 67% 24%, 67% 44%, 34% 44%, 34% 100%, 100% 100%, 100% 0%); }
                0% { clip-path: polygon(0% 0%, 0% 100%, 34% 100%, 34% 24%, 67% 24%, 67% 24%, 34% 24%, 34% 100%, 100% 100%, 100% 0%); }
            }
        primary: Dynamic Load Balancing
        secondary: >-
          {{states('binary_sensor.thuisbatterij_dynamic_load_balancing_overload_active')}}
        icon: mdi:scale-balance
        icon_color: ''
        fill_container: false
        multiline_secondary: false
        entity: binary_sensor.thuisbatterij_dynamic_load_balancing_overload_active
        tap_action:
        card_mod:
          style: |-
            ha-card {
              {% if states('binary_sensor.thuisbatterij_dynamic_load_balancing_overload_active')!='off' %}
              background-color: blue;
              {% endif %}
            }
    cards:
      - graph: line
        type: sensor
        detail: 1
        entity: sensor.batterij_tr_temperatuur
        name: Batterij Temperatuur
      - graph: line
        type: sensor
        entity: sensor.thuisbatterij_total
        detail: 1
        name: Vergoeding Totaal
view_layout:
  grid-area: sidebar2

[ Voor 95% gewijzigd door CryptoCake op 15-07-2024 12:10 . Reden: YAML toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 21:25
Vet! Kun je de YAML code van dat dashboard delen of een andere manier waarop ik het kan herbruiken? Ik heb de Github unofficiële Zonneplan integratie wel al werkend, dus de gegevens zouden er moeten zijn.. Dank voor het delen!

Dan twee andere dingen die me opvallen na een maand gebruik:
1) Ik zie regelmatig dat de totale vergoeding (en dagvergoeding) af en toe minder worden. Dat snap ik niet. Want zelfs als hij gaat laden zonder vergoeding te krijgen, waarom komt er dan een negatief bedrag? Want de stroomkosten betaal je ook nog en zitten niet in de PowerPlay vergoeding natuurlijk
2) Ik vind de opbrengsten wat tegenvallen en vooral de nodige verborgen kosten. Of zie ik dat verkeerd? In juli heb ik 560kWh geladen en 514kWh ontladen. Daarnaast nog standby verliezen en verliezen in de omvormer. Bij elkaar 13-15% verlies. Dat zijn heel wat kWh die ik moet betalen en zelfs meer dan wat ik op jaarbasis zou verbruiken in mijn huishouden, zelfs als ik geen zonnepanelen zou hebben. Dus dat is een paar honderd Euro per jaar aan kosten die van je PowerPlay vergoeding af gaan om terugverdientijd te berekenen, right? Die is dan heel wat langer dan Zonneplan aangeeft. Daarnaast zie ik dat bij 560kWh laden, de vergoeding 62 Euro is. Dat is maar 11 cent per kWh. Dat vind ik tegenvallen voor de onbalansmarkt. Want zelf op de dynamische uurtarieven zou ik dat verschil al kunnen maken (voorbeeld hierboven van 15 naar 41 cent per kWh.

Waar zit mijn denkfout?

[ Voor 1% gewijzigd door sjoerd-p op 15-07-2024 13:14 . Reden: YAML code alvast gedeeld. ]

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:35
sjoerd-p schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:12:
2) Ik vind de opbrengsten wat tegenvallen en vooral de nodige verborgen kosten. Of zie ik dat verkeerd? In juli heb ik 560kWh geladen en 514kWh ontladen. Daarnaast nog standby verliezen en verliezen in de omvormer. Bij elkaar 13-15% verlies. Dat zijn heel wat kWh die ik moet betalen en zelfs meer dan wat ik op jaarbasis zou verbruiken in mijn huishouden, zelfs als ik geen zonnepanelen zou hebben. Dus dat is een paar honderd Euro per jaar aan kosten die van je PowerPlay vergoeding af gaan om terugverdientijd te berekenen, right?
Helaas geen denkfout, komt gewoon voor eigen rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

sjoerd-p schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:12:
Vet! Kun je de YAML code van dat dashboard delen of een andere manier waarop ik het kan herbruiken? Ik heb de Github unofficiële Zonneplan integratie wel al werkend, dus de gegevens zouden er moeten zijn.. Dank voor het delen!

Dan twee andere dingen die me opvallen na een maand gebruik:
1) Ik zie regelmatig dat de totale vergoeding (en dagvergoeding) af en toe minder worden. Dat snap ik niet. Want zelfs als hij gaat laden zonder vergoeding te krijgen, waarom komt er dan een negatief bedrag? Want de stroomkosten betaal je ook nog en zitten niet in de PowerPlay vergoeding natuurlijk
2) Ik vind de opbrengsten wat tegenvallen en vooral de nodige verborgen kosten. Of zie ik dat verkeerd? In juli heb ik 560kWh geladen en 514kWh ontladen. Daarnaast nog standby verliezen en verliezen in de omvormer. Bij elkaar 13-15% verlies. Dat zijn heel wat kWh die ik moet betalen en zelfs meer dan wat ik op jaarbasis zou verbruiken in mijn huishouden, zelfs als ik geen zonnepanelen zou hebben. Dus dat is een paar honderd Euro per jaar aan kosten die van je PowerPlay vergoeding af gaan om terugverdientijd te berekenen, right? Die is dan heel wat langer dan Zonneplan aangeeft. Daarnaast zie ik dat bij 560kWh laden, de vergoeding 62 Euro is. Dat is maar 11 cent per kWh. Dat vind ik tegenvallen voor de onbalansmarkt. Want zelf op de dynamische uurtarieven zou ik dat verschil al kunnen maken (voorbeeld hierboven van 15 naar 41 cent per kWh.

Waar zit mijn denkfout?
1) Zoek in dit topic even op regeltoestand 2, dan zie je waarom het bedrag af en toe zakt of in de min komt. Ook maakt Tennet de definitieve cijfers elke volgende werkdag bekend waardoor je regelmatig een correctie ziet in de ZP app.
2) De onbalansmarkt is een markt van extremen en onvoorspelbaarheid. Je kunt periodes hebben met weinig opbrengst (er is weinig onbalans of er is veel R2) en periodes met dagen van 15+ EUR (veel onbalans, noodvermogen bij extreem weer zoals bij die code oranje storm 2 weken terug).

Je moet naar de langere termijn kijken en dan de balans ( :P ) eens opmaken na bijvoorbeeld 6+ maanden. Zolang je boven de 5 EUR Powerplay opbrengsten per dag zit, zit je goed. Ik heb de Nexus vandaag exact 1 kwartaal en zit op 520 EUR opbrengsten, wat zo'n 5,77 EUR per dag is gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
Laadpaal met zonneplan powerplay:
https://www.zonneplan.nl/laadpaal/hoe-werkt-het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 21:25
kazuka schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:52:
[...]
Je moet naar de langere termijn kijken en dan de balans ( :P ) eens opmaken na bijvoorbeeld 6+ maanden. Zolang je boven de 5 EUR Powerplay opbrengsten per dag zit, zit je goed. Ik heb de Nexus vandaag exact 1 kwartaal en zit op 520 EUR opbrengsten, wat zo'n 5,77 EUR per dag is gemiddeld.
Precies wat ik bedoel. Mooi dat je nog zo'n 5-6 Euro per dag gehaald hebt aan PowerPlay vergoeding, maar trek daar de kosten eens vanaf die je gemaakt hebt aan laadverlies/standby verlies? Dan haal jij dus de 5 Euro per dag niet meer die je nodig hebt voor de genoemde terugverdientijd. Er gaat dagelijks bij mij zo'n 40kWh door de batterij, wat dus 6kWh laadverlies is rekenend met 15%. Met een gemiddelde prijs van 20 cent is dat dus al 1,20 per dag die jij nog van je PowerPlay vergoeding af moet trekken en dat vind ik echt wel significant op je 5,77 per dag die jij denkt terug te verdienen? Dan is je terugverdientijd al snel een jaar (of twee) langer.

En Zonneplan vertelt die verborgen kosten ook nergens en neemt het ook niet mee in hun berekening. Slechte voorlichting?

En ze nemen het ook niet mee in hun aansturing. Want ik heb dagen dat er veel door de batterij gaat, maar er maar enkele tientallen centen verdiend zijn. Wat vele malen lager is dan de verliezen door laden/ontladen. Dan had hij dus beter niets kunnen doen die dag. Nog los van slijtage die ook plaatsgevonden heeft. Want 6000 cycli voor 8500 Euro ex BTW is ook al 1,40 per laadcyclus aan afschrijving van je batterij. Oftewel met 40kWh per dag is dat ook al 2,80 per dag. Tel daarbovenop nog je laadverliezen die al 1,20 per dag waren, ben je de eerste 4 Euro per dag van je PowerPlay vermoeding al kwijt. Je moet dus boven de 4 Euro per dag zitten om "winst" te kunnen maken. Dat zit jij gelukkig, maar in de maand juli zit ik dat niet (4,20 per dag). Dan zie je hoe risicovol het is om het rendabel te blijven houden.

Ik ben nog steeds blij met mijn batterij. Kan er een hoop van leren, het helpt met de energietransitie, etc. Maar het is niet zo rooskleurig als ze je voorschotelen door alle verborgen kosten. En mijn milieuhart doet wel een beetje pijn als er door de thuisaccu op jaarbasis meer stroom verspild wordt (laadverliezen) dan mijn hele huishouden verbruikt (zelfs als we geen zonnepanelen zouden hebben). Er gaat zo'n 2200kWh aan laadverlies op de rekening terechtkomen terwijl we voorheen met 2340Wp op het dak al netto leverancier waren. Dat is echt veel meer dan ik van tevoren gedacht had.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jojost1
Specifiek interessant voor de Nexus eigenaren met een Zonneplan laadpaal is dit stuk, uit de mail:
Nieuwe updates voor de Nexus en laadpaal volgen
We blijven de samenwerking tussen jouw laadpaal en thuisbatterij verder ontwikkelen. Op momenten dat er gratis geladen kan worden geeft Powerplay voorlopig voorrang aan je thuisbatterij, omdat je hiermee meer rendement realiseert dan met jouw laadpaal. We werken aan optimalisatie tussen jouw laadpaal en thuisbatterij. Wanneer dit live komt brengen we je uiteraard op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 07:06
sjoerd-p schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:33:
[...]

Precies wat ik bedoel. Mooi dat je nog zo'n 5-6 Euro per dag gehaald hebt aan PowerPlay vergoeding, maar trek daar de kosten eens vanaf die je gemaakt hebt aan laadverlies/standby verlies? Dan haal jij dus de 5 Euro per dag niet meer die je nodig hebt voor de genoemde terugverdientijd. Er gaat dagelijks bij mij zo'n 40kWh door de batterij, wat dus 6kWh laadverlies is rekenend met 15%. Met een gemiddelde prijs van 20 cent is dat dus al 1,20 per dag die jij nog van je PowerPlay vergoeding af moet trekken en dat vind ik echt wel significant op je 5,77 per dag die jij denkt terug te verdienen? Dan is je terugverdientijd al snel een jaar (of twee) langer.

En Zonneplan vertelt die verborgen kosten ook nergens en neemt het ook niet mee in hun berekening. Slechte voorlichting?

En ze nemen het ook niet mee in hun aansturing. Want ik heb dagen dat er veel door de batterij gaat, maar er maar enkele tientallen centen verdiend zijn. Wat vele malen lager is dan de verliezen door laden/ontladen. Dan had hij dus beter niets kunnen doen die dag. Nog los van slijtage die ook plaatsgevonden heeft. Want 6000 cycli voor 8500 Euro ex BTW is ook al 1,40 per laadcyclus aan afschrijving van je batterij. Oftewel met 40kWh per dag is dat ook al 2,80 per dag. Tel daarbovenop nog je laadverliezen die al 1,20 per dag waren, ben je de eerste 4 Euro per dag van je PowerPlay vermoeding al kwijt. Je moet dus boven de 4 Euro per dag zitten om "winst" te kunnen maken. Dat zit jij gelukkig, maar in de maand juli zit ik dat niet (4,20 per dag). Dan zie je hoe risicovol het is om het rendabel te blijven houden.

Ik ben nog steeds blij met mijn batterij. Kan er een hoop van leren, het helpt met de energietransitie, etc. Maar het is niet zo rooskleurig als ze je voorschotelen door alle verborgen kosten. En mijn milieuhart doet wel een beetje pijn als er door de thuisaccu op jaarbasis meer stroom verspild wordt (laadverliezen) dan mijn hele huishouden verbruikt (zelfs als we geen zonnepanelen zouden hebben). Er gaat zo'n 2200kWh aan laadverlies op de rekening terechtkomen terwijl we voorheen met 2340Wp op het dak al netto leverancier waren. Dat is echt veel meer dan ik van tevoren gedacht had.
Volledig mee eens, je moet ook nog je Powerplay tegenboeking stroomverbruik betalen van 10 a 15 euro per maand. (ik zit nu op €12,50 gemiddeld over 3 maanden, dus ook weer €0,40 per dag aan kosten..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
dropkick_nl schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:40:
[...]
...je moet ook nog je Powerplay tegenboeking stroomverbruik betalen...
Zoals eerder vaak besproken, is dit puur administratief en kost je niets. We moeten niet de indruk wekken dat dit extra kosten zijn. Zie ook jojost1 in "Zonneplan Nexus thuisbatterij"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
jojost1 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:51:
[...]

Zoals eerder vaak besproken, is dit puur administratief en kost je niets. We moeten niet de indruk wekken dat dit extra kosten zijn. Zie ook jojost1 in "Zonneplan Nexus thuisbatterij"
Dus als er staat Powerplay tegenboeking stroomverbruik van +€12,50 dan is er ook ergens een post van -€12,50?
Deze post zit in welk regeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
jojost1 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:39:
[...]

Specifiek interessant voor de Nexus eigenaren met een Zonneplan laadpaal is dit stuk, uit de mail:

[...]
Zolang je de volle mep moet betalen voor de installatie, terwijl de hele infrastructuur er al ligt ga ik echt geen zp laadpaal aanschaffen.Voor die paar kwartjes die je er extra aan overhoudt. Ze spreken niet voor niks over 2000 km gratis, dan lijkt het nog wat...
Zp is echt een goede marketing machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
@dropkick_nl mijn vermoeden is dat dat in het tarief zit dat je betaald voor laden/teruglevering. Het lijkt erop dat de Nexus relatief vaak laad wanneer de stroomprijs laag is (day ahead markt) en relatief vaak teruglevert als de stroomprijs hoog is. Dit zorgt dus voor een positief effect op je Energierekening als het niet gecorrigeerd wordt. Dit moet natuurlijk uit je verbruik en opwek cijfers gecorrigeerd worden zodoende lijkt het alsof je extra moet betalen. Dit zie je terug doordat de prijs voor afname waarschijnlijk relatief hoog is in de app. Voor juli krijg ik 8,8 cent voor teruglevering en betaal ik 5,4 cent voor afname (beide zonder belasting). Ik gok dat in werkelijkheid de getallen eerder omgedraaid zouden zijn zonder de Nexus. (Ik heb iets van 11kWp aan zonnepanelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
sven4474 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:04:
@dropkick_nl mijn vermoeden is dat dat in het tarief zit dat je betaald voor laden/teruglevering. Het lijkt erop dat de Nexus relatief vaak laad wanneer de stroomprijs laag is (day ahead markt) en relatief vaak teruglevert als de stroomprijs hoog is. Dit zorgt dus voor een positief effect op je Energierekening als het niet gecorrigeerd wordt. Dit moet natuurlijk uit je verbruik en opwek cijfers gecorrigeerd worden zodoende lijkt het alsof je extra moet betalen. Dit zie je terug doordat de prijs voor afname waarschijnlijk relatief hoog is in de app. Voor juli krijg ik 8,8 cent voor teruglevering en betaal ik 5,4 cent voor afname (beide zonder belasting). Ik gok dat in werkelijkheid de getallen eerder omgedraaid zouden zijn zonder de Nexus. (Ik heb iets van 11kWp aan zonnepanelen)
Hmm, oké. Als de Nexus een “domme” accu was en hij had zelfde momenten geladen en ontladen op day-ahead prijzen, dan waren de getallen hetzelfde toch?
Dan is er ook geen correctie nodig en was mijn energie rekening op dit vlak €12,50 per maand lager?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenbr
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 31-08-2024
Hebben meer mensen dat de Load balancing in de weg zit..
ik heb t idee dat deze veel te strak staat.

Heb 3x25 ampere
de accu staat vol te laden.
5 kw zon overschot.

Auto opladen maximaal 4 kw.. bij hoger springt de accu terug.. van 10kw.. naar 450 wat....
Om gek van te worden.. zo levert dat ding nix op...

Heb nu de zekering waarde in de app verhoogd naar 3x32.. nu kan de accu vol laden aan de bak op 10 kw.
En de auto op 11 kw laden ...
Totaal verbruik op de meter 16.. nogwat kWh.

Blijft allemaal prima werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
@dropkick_nl inderdaad hoe ik denk hoe het zit ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroengroen
jeroenbr schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:39:
Hebben meer mensen dat de Load balancing in de weg zit..
ik heb t idee dat deze veel te strak staat.

Heb 3x25 ampere
de accu staat vol te laden.
5 kw zon overschot.

Auto opladen maximaal 4 kw.. bij hoger springt de accu terug.. van 10kw.. naar 450 wat....
Om gek van te worden.. zo levert dat ding nix op...

Heb nu de zekering waarde in de app verhoogd naar 3x32.. nu kan de accu vol laden aan de bak op 10 kw.
En de auto op 11 kw laden ...
Totaal verbruik op de meter 16.. nogwat kWh.

Blijft allemaal prima werken...
Bij zp noemen ze dat dynamic load balancing maar het is meer klootbalancing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
dropkick_nl schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:10:
[...]

Hmm, oké. Als de Nexus een “domme” accu was en hij had zelfde momenten geladen en ontladen op day-ahead prijzen, dan waren de getallen hetzelfde toch?
Dan is er ook geen correctie nodig en was mijn energie rekening op dit vlak €12,50 per maand lager?
Nexus werkt op onbalans prijzen. Dit is niet hetzelfde als de EPEX uurtarieven.
Indien het netwerk in balans is, ligt het wel in de buurt van de EPEX tarieven, maar wijkt eigenlijk altijd wel een paar centen af. Bij grote onbalans wijkt het behoorlijk af.

Als je met EPEX prijzen probeert de Nexus te begrijpen dan loop je met Praxis folder door de Gamma. Gaat niet werken. Ik heb de Enios app geinstalleerd en laat deze alarm geven bij meer dan 20cent onbalans tarief. Werkt prima.

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 21:41
Energycoach schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:54:
[...]

Nexus werkt op onbalans prijzen. Dit is niet hetzelfde als de EPEX uurtarieven.
Indien het netwerk in balans is, ligt het wel in de buurt van de EPEX tarieven, maar wijkt eigenlijk altijd wel een paar centen af. Bij grote onbalans wijkt het behoorlijk af.

Als je met EPEX prijzen probeert de Nexus te begrijpen dan loop je met Praxis folder door de Gamma. Gaat niet werken. Ik heb de Enios app geinstalleerd en laat deze alarm geven bij meer dan 20cent onbalans tarief. Werkt prima.
Heb je een link naar de app Enios?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Fijn dagje voor de Nexus. Hij gaat in 1 keer leeg vanavond.

Al 14 euro verdiend en het loopt nog op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
GaMbiNo schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:31:
Fijn dagje voor de Nexus. Hij gaat in 1 keer leeg vanavond.

Al 14 euro verdiend en het loopt nog op. :)
Goed bezig.

Die 376 MW die op dit moment gevraagd wordt is dat veel?

Anders gaat straks Leopard meer dan 75% van de capaciteit leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:53
John245 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:54:
[...]

Goed bezig.

Die 376 MW die op dit moment gevraagd wordt is dat veel?

Anders gaat straks Leopard meer dan 75 van de capaciteit leveren.
Tennet heeft al ruim een uur hun emergency power geactiveerd dus dat is wel een serieuze onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTom
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-08 08:03
Dat is een mooi goedmakertje voor de eerste helft van de maand. En weer een dag dat ik blij ben dat ik de 20 kW variant heb!
Pagina: 1 ... 41 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.