Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 47 Laatste
Acties:
  • 479.622 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 15:29
Na vandaag zijn mn opstarttwijfels weggevaagd. Mooie dag die het gemiddelde wat opkrikt.
Die onbalansmarkt is erg vaag voor mij als leek.
Is er ergens een app te downloaden waarmee je de onbalansmarkt begrijpelijk inzichtelijk kan krijgen. Wil het een beetje gaan snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 11:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqvjGPdo785hkP48oUKjwIvkSX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vch5P4psTZhuezT8jnRTmqII.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTom
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-08 08:03
Dit zag de AI goed aankomen want de Nexus zat 100% vol. Maar bij ontladen stopt hij nu op 7% terwijl er volgens mij nog wel onbelans is. Dat begrijp ik dan weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m_huizinga
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-08 22:19
MrTom schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:32:
Dit zag de AI goed aankomen want de Nexus zat 100% vol. Maar bij ontladen stopt hij nu op 7% terwijl er volgens mij nog wel onbelans is. Dat begrijp ik dan weer niet.
Batterij bescherming denk ik. Ontlaad minimum ligt blijkbaar op 7% bij 20kWh batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:41

GaMbiNo

1337

Ik heb hem ook nog nooit lager dan 7% gezien volgens mij.

Hij is hier gestopt op 18,21 euro. Best lekker en voor mij een record. Zoveel had ik nog nooit op 1 dag maar ik heb hem ook net enkele weken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 07:06
Hij mag ontladen tot 5%. Daaronder komt hij in een safe-mode en ben je hem aantal uur kwijt.
Dus 6% of 7% is mooi veilig.
Die van mij stopte bij 6% vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
MrTom schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:32:
lager dan 7% ontladen is slecht voor de batterij, onder de 5% komt ie volgens mij niet meer op....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04:49
In net geen twee uur tijd 19.7 kWh teruggeleverd, en €14,62 verdiend.
Van 100% naar 7% Dit is 18.6 kWh als je het uitrekent.
Totaal vandaag €19,52

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3rKJQEy_6sQdEA8Gi2LNQn3ndk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uTpEZmzFSx5umQeEh2QRb5dL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door OxyDrokz op 15-07-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
Iceman77 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:19:
Na vandaag zijn mn opstarttwijfels weggevaagd. Mooie dag die het gemiddelde wat opkrikt.
Die onbalansmarkt is erg vaag voor mij als leek.
Is er ergens een app te downloaden waarmee je de onbalansmarkt begrijpelijk inzichtelijk kan krijgen. Wil het een beetje gaan snappen.
Enius app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

sjoerd-p schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:33:
[...]

Precies wat ik bedoel. Mooi dat je nog zo'n 5-6 Euro per dag gehaald hebt aan PowerPlay vergoeding, maar trek daar de kosten eens vanaf die je gemaakt hebt aan laadverlies/standby verlies? Dan haal jij dus de 5 Euro per dag niet meer die je nodig hebt voor de genoemde terugverdientijd. Er gaat dagelijks bij mij zo'n 40kWh door de batterij, wat dus 6kWh laadverlies is rekenend met 15%. Met een gemiddelde prijs van 20 cent is dat dus al 1,20 per dag die jij nog van je PowerPlay vergoeding af moet trekken en dat vind ik echt wel significant op je 5,77 per dag die jij denkt terug te verdienen? Dan is je terugverdientijd al snel een jaar (of twee) langer.

En Zonneplan vertelt die verborgen kosten ook nergens en neemt het ook niet mee in hun berekening. Slechte voorlichting?

En ze nemen het ook niet mee in hun aansturing. Want ik heb dagen dat er veel door de batterij gaat, maar er maar enkele tientallen centen verdiend zijn. Wat vele malen lager is dan de verliezen door laden/ontladen. Dan had hij dus beter niets kunnen doen die dag. Nog los van slijtage die ook plaatsgevonden heeft. Want 6000 cycli voor 8500 Euro ex BTW is ook al 1,40 per laadcyclus aan afschrijving van je batterij. Oftewel met 40kWh per dag is dat ook al 2,80 per dag. Tel daarbovenop nog je laadverliezen die al 1,20 per dag waren, ben je de eerste 4 Euro per dag van je PowerPlay vermoeding al kwijt. Je moet dus boven de 4 Euro per dag zitten om "winst" te kunnen maken. Dat zit jij gelukkig, maar in de maand juli zit ik dat niet (4,20 per dag). Dan zie je hoe risicovol het is om het rendabel te blijven houden.

Ik ben nog steeds blij met mijn batterij. Kan er een hoop van leren, het helpt met de energietransitie, etc. Maar het is niet zo rooskleurig als ze je voorschotelen door alle verborgen kosten. En mijn milieuhart doet wel een beetje pijn als er door de thuisaccu op jaarbasis meer stroom verspild wordt (laadverliezen) dan mijn hele huishouden verbruikt (zelfs als we geen zonnepanelen zouden hebben). Er gaat zo'n 2200kWh aan laadverlies op de rekening terechtkomen terwijl we voorheen met 2340Wp op het dak al netto leverancier waren. Dat is echt veel meer dan ik van tevoren gedacht had.
Die dagen met erg weinig opbrengst komen met name door die toename van R2 de laatste tijd. Dat kost veel laad en ontlaad acties tegen nul opbrengst. De detectie van R2 kan inderdaad wel beter in hun algoritme, ik geloof dat Frank Energie hier ook mee bezig is en meen dat ZP hier ook naar aan het kijken is (plus de aanbevolen ramp rate van Tennet). Het is wel zo dat die de dagen met 2 a 3 EUR opbrengst weliswaar veel laad en ontlaad acties kost maar aan het eindde van de maand leveren dat soort dagen je bij elkaar toch ook gauw 60+ EUR op. Maar kijk naar vandaag, 20 EUR aan onbalans opbrengsten door activatie noodvermogen. Daarmee krik je je maand gemiddelde ineens weer flink omhoog.

Ik vind die 4,5 jaar terugverdientijd overigens niet iets wat als voldongen feit zou moeten worden geïnterpreteerd. Het is een schatting van ZP naar aanleiding van de 2023 opbrengsten in een volatiele markt. Ik vind het persoonlijk geen probleem als mijn tvt ergens tussen de 5 en 6 jaar ligt, dat is nog steeds relatief snel. En stel dat je na een jaar 2000 EUR+ opbrengsten hebt dan kom je weer dichter bij die 4,5 jaar uit.

Ik geloof trouwens dat de RTE van de Nexus rond de 88% zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
kazuka schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:52:
[...]

Die dagen met erg weinig opbrengst komen met name door die toename van R2 de laatste tijd. Dat kost veel laad en ontlaad acties tegen nul opbrengst. De detectie van R2 kan inderdaad wel beter in hun algoritme, ik geloof dat Frank Energie hier ook mee bezig is en meen dat ZP hier ook naar aan het kijken is (plus de aanbevolen ramp rate van Tennet). Het is wel zo dat die de dagen met 2 a 3 EUR opbrengst weliswaar veel laad en ontlaad acties kost maar aan het eindde van de maand leveren dat soort dagen je bij elkaar toch ook gauw 60+ EUR op. Maar kijk naar vandaag, 20 EUR aan onbalans opbrengsten door activatie noodvermogen. Daarmee krik je je maand gemiddelde ineens weer flink omhoog.

Ik vind die 4,5 jaar terugverdientijd overigens niet iets wat als voldongen feit zou moeten worden geïnterpreteerd. Het is een schatting van ZP naar aanleiding van de 2023 opbrengsten in een volatiele markt. Ik vind het persoonlijk geen probleem als mijn tvt ergens tussen de 5 en 6 jaar ligt, dat is nog steeds relatief snel. En stel dat je na een jaar 2000 EUR+ opbrengsten hebt dan kom je weer dichter bij die 4,5 jaar uit.

Ik geloof trouwens dat de RTE van de Nexus rond de 88% zit.
De vraag naar 376 MW noodvermogen is niet zo veel. LEOPARD doet straks alleen al 300 MW. Ik ben benieuwd of LEOPARD dan Euro 270.000 verdient. Of zullen de vergoedingen naar beneden gaan? Iemand met inzicht hierin?

[ Voor 4% gewijzigd door John245 op 15-07-2024 20:57 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

John245 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:55:
[...]

De vraag naar 376 MW noodvermogen is niet zo veel. LEOPARD doet straks alleen al 300 MW. Ik ben benieuwd of LEOPARD dan Euro 270.000 verdient. Of zullen de vergoedingen naar beneden gaan? Iemand met inzicht hierin?
Doet niets af aan de mooie opbrengsten voor thuisbatterij bezitters, profiteren zolang het nog kan. Leopard duurt bovendien nog 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-09 15:44
Ik heb blijkbaar iets gemist, wat is Leopard? (Behalve een tank / rupsvoertuig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
DjAntoon schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:20:
Ik heb blijkbaar iets gemist, wat is Leopard? (Behalve een tank / rupsvoertuig)
Een accu die ze in Delfzijl bouwen (en ze volgend jaar deels in gebruik willen nemen) met een aansluitwaarde van 300 MW (30.000 Nexusén)

[ Voor 8% gewijzigd door John245 op 15-07-2024 21:29 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:20
Ik zie dat Zonneplan inmiddels ook de laadcycli heeft toegevoegd aan de app. Te vinden onder “systeem”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 12:40
BertBertjes schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:31:
Ik zie dat Zonneplan inmiddels ook de laadcycli heeft toegevoegd aan de app. Te vinden onder “systeem”
Waar zie jij dit? App is up to date maar ik zie dit nog niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R van Lune
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:16
Bij mij in de app staat het aantal cycli van de accu nu vermeld. Staat vermeld bij systeem. Ik moest wel de app updaten.
Op de iphone even naar de app store, en dan rechts boven bij je account even de boel vernieuwen. Toen kwam bij mij de update pas naar boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drTe5G7jJX0NNmVZ8vmcZMPEctM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YzHelrmJoHECaBNW1JL7KE0q.png?f=fotoalbum_large
dvdhaar schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:52:
[...]

Waar zie jij dit? App is up to date maar ik zie dit nog niet..

[ Voor 4% gewijzigd door R van Lune op 15-07-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 03-10-2024
BertBertjes schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:31:
Gaaf! Ik heb de batterij vanaf 3-6 en er zijn 75 cycli geweest. 6 wekem.
Als dat zo doorgaat 650 cycli per jaar. Dus 10 jaar van genieten. Begreep dat de Nexus 6000 cycli kan doen en dan slecher wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Roger schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:30:
[...]

Gaaf! Ik heb de batterij vanaf 3-6 en er zijn 75 cycli geweest. 6 wekem.
Als dat zo doorgaat 650 cycli per jaar. Dus 10 jaar van genieten. Begreep dat de Nexus 6000 cycli kan doen en dan slecher wordt.
7 jaar / 6000 cycles op 70% van originele capaciteit.

Slechter wordt hij dus al vanaf dag 1 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 12:21
Wat garanderen ze dan eigenlijk? 14 kWh laadcapaciteit of 7kW laadsnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 21:31
leksts schreef op maandag 15 juli 2024 @ 23:39:
Wat garanderen ze dan eigenlijk? 14 kWh laadcapaciteit of 7kW laadsnelheid?
Capaciteit van de accu. Laadsnelheid hoort bij de omvormer.

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickSterrr
  • Laatst online: 24-06 08:16
Zijn er meer mensen met een kleinere nexus dan 20kwh die al navraag hebben gedaan naar een upgrade? Ik hoor wisselende verhalen vanuit zonneplan (kan wel/bieden we niet aan) en kan het nergens op hun site vinden. Ben wel benieuwd of er meer verhalen zijn.

Technisch gezien moet het kunnen, het zijn gewoon losse 5kwh modules gestapeld en de omvormer is voor iedereen hetzelfde…

Ik heb een 10kwh variant genomen om mee te starten maar na dagen als gister baal ik toch wel dat ik niet even 2000 euro extra heb gespaard 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 23:01
De laadpaal is inmiddels ook super "slim" en kan goed samenwerken met de batterij. Knap staaltje werk van Zonneplan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Laatst online: 12-06 10:09
Zojuist email gehad van Zonneplan. Ze vonden de verdiensten van gisteren gelukkig zelf ook mooi :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uUZ7C5az3HG45Xe2HNwcIMHxb8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6c4tktoPokLo2beHeLEOjHrP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

20MW aan Nexus batterijen in omloop dus momenteel, dat komt neer op ongeveer 1000 exemplaren. Ik geloof dat 90% een 20kWh model is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroengroen
CryptoCake schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:03:
Zojuist email gehad van Zonneplan. Ze vonden de verdiensten van gisteren gelukkig zelf ook mooi :)

[Afbeelding]
Ze zijn erg goed in mooi weer spelen bij ZP 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:09
kazuka schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:07:
20MW aan Nexus batterijen in omloop dus momenteel, dat komt neer op ongeveer 1000 exemplaren. Ik geloof dat 90% een 20kWh model is.
Je haalt kW en kWh door elkaar. 20MW is 2000 stuks van 10kW per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Heronimo schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:35:
[...]

Je haalt kW en kWh door elkaar. 20MW is 2000 stuks van 10kW per stuk.
Oh ja doe ik het zelf ook 8)7 Thanks. Da's wel een behoorlijk aantal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
Voor de draaiende Zonneplan logo's:
code:
1
/local/zp.png

[Afbeelding]

code:
1
/local/zp-t.png

[Afbeelding]

@CryptoCake Bedankt voor het delen van je dashboard _/-\o_ Waar moet ik de 2 afbeeldingen plaatsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Standaard installatie is /local dacht ik in /homeassistant/www. Daar kan je dan de afbeeldingen neerzetten.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Laatst online: 12-06 10:09
Merwede schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:39:
@CryptoCake Bedankt voor het delen van je dashboard _/-\o_ Waar moet ik de 2 afbeeldingen plaatsen?
Jiriki schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:48:
Standaard installatie is /local dacht ik in /homeassistant/www. Daar kan je dan de afbeeldingen neerzetten.
Ja dat klopt! De afbeeldingen horen in www/ te staan:
/local/zp.png verwijst naar: www/zp.png
/local/zp-t.png verwijst naar: www/zp-t.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
PatrickSterrr schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:56:
Zijn er meer mensen met een kleinere nexus dan 20kwh die al navraag hebben gedaan naar een upgrade? Ik hoor wisselende verhalen vanuit zonneplan (kan wel/bieden we niet aan) en kan het nergens op hun site vinden. Ben wel benieuwd of er meer verhalen zijn.

Technisch gezien moet het kunnen, het zijn gewoon losse 5kwh modules gestapeld en de omvormer is voor iedereen hetzelfde…

Ik heb een 10kwh variant genomen om mee te starten maar na dagen als gister baal ik toch wel dat ik niet even 2000 euro extra heb gespaard 😂
Volgens mij kun je ze bijna zelf kopen en erop zetten inderdaad. Waar het niet dat ze veel duurder zijn volgens mij (Zonneplan koopt volgens mij direct in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
kazuka schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:02:
[...]

Dat zal moeten gaan blijken, het wordt door die expert ook niet als feit gebracht maar als mogelijkheid. Er kan nog veel veranderen tussen nu en 2027, zeker met ons kabinet. Dat blijkt ook wel uit zijn laatste zin.
houd die chatbot bij de TVT ook rekening met de kosten van de ruimte die wordt ingenomen (gemiddeld Euro 6000/m2). Ik neem aan dat Kiki ook AI is dus aan de kadasterdata is gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
_Richie_ schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:43:
[...]

Volgens mij kun je ze bijna zelf kopen en erop zetten inderdaad. Waar het niet dat ze veel duurder zijn volgens mij (Zonneplan koopt volgens mij direct in)
Bovendien is het de vraag of de software dan de juiste configuratie herkent en erkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 07:56
probleem.....alles offline van 13:57 vandaag.. :?

Geen lampjes meer op de omvormer, geen leven meer in de 4g-modules.....
Accu geeft een status storing.

via KIKI naar Hanna, die heeft alles met me nagelopen (schakelaars/aardlek/integral) helaas alles staat goed.
2x alles spanningsloos gemaakt, helaas zonder resultaat.

WSS omvormer stuk

Nog iemand deze problemen gehad?

.

[ Voor 14% gewijzigd door pentagon0873 op 17-07-2024 17:00 ]

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Jeroengroen schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:23:
[...]

Bovendien is het de vraag of de software dan de juiste configuratie herkent en erkent.
Het lijkt me plug and play. Ik heb ze niks zien instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-04 01:52
pentagon0873 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:51:
probleem.....alles offline van 13:57 vandaag.. :?

Geen lampjes meer op de omvormer, geen leven meer in de 4g-modules.....
Accu geeft een status storing.

via KIKI naar Hanna, die heeft alles met me nagelopen (schakelaars/aardlek/integral) helaas alles staat goed.
2x alles spanningsloos gemaakt, helaas zonder resultaat.

WSS omvormer stuk

Nog iemand deze problemen gehad?

.
Ik had het pas ongeveer 15 minuten dat de 4G (5G? LTE?) modules geen verbinding konden maken.
Normaal zal het uit zichzelf automatisch binnen een uur of zo wel oplossen.
Mijn installateur heeft me gezegd wat ik dan moest doen om het te resetten maar.............. kan het me niet herinneren :(
Even bellen is misschien handigste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
_Richie_ schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:20:
[...]

Het lijkt me plug and play. Ik heb ze niks zien instellen.
Het werd centraal geactiveerd / toegevoegd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Jeroengroen schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:53:
[...]

Het werd centraal geactiveerd / toegevoegd…
Ja de omvormer, maar goed, zou het vooral via zonneplan doen, misschien kunnen ze een nieuwe factuur sturen in verband met de BTW teruggave. Dat is het handigst.

Volgens mij kun je het beste even bellen (vraag even een offerte voor een laadpaal aan, dan wordt je snel gebeld :))

[ Voor 15% gewijzigd door _Richie_ op 17-07-2024 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTom
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-08 08:03
Ik zie vandaag veel activiteit met de Nexus maar geen denderende uitbetaling. Weet iemand of er een soort drempel is wanneer onze batterij reageert als het gaat om onbalansvergoeding?
Of er nu 9,- of 900,- wordt vergoed voor invoeden, onze batterij reageert lijkt het nu.
Nog los van de 'kosten' voor een laad cyclus, zou het niet beter zijn als er een drempel was. Nu krijgt Tennet van ons dezelfde reactie of ze nu veel of weinig vergoeden. Of zie ik dat verkeerd? Overschat ik ook onze 'onderhandelingspositie' daarin?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb zondagavond een mail gestuurd naar Zonneplan:

1. Ik heb een aantal keer gezien, waarbij vandaag wel bijzonder opviel, dat de Nexus enorm veel bezig is om enkele centen bij elkaar te sprokkelen. Zie bijlagen. Er is in totaal ruim 60 kWh geladen/ontladen om amper een euro te verdienen. Dit is 1,5 cyclus van de batterij, waarbij een levensduur/garantie van 6000 cycli aan wordt gehouden. In dit geval heeft de batterij dus €2 aan afschrijving gekost en maar €1 opgeleverd. Ik zou persoonlijk liever zien dat de Nexus vaker standby staat voor de piekmomenten.

2. De loadbalancing grijpt wel erg hard in met enorme stappen, in plaats van dit wat stapsgewijzer te doen. Ik heb aardig wat PV liggen, maar ik heb in mijn home automation nu in moeten stellen dat het vermogen van een eenfase-omvormer van mijn zonnepanelen wordt geknepen om de Nexus de ruimte te geven. Terwijl er voldoende ruimte is om nog met ruim 4 kW te werken (een fase zat op -18A, de andere twee op -10A). De Nexus gaat echter terug naar 0,4 kW ontladen…
Ik zie dat er met opladen wel tussenstappen gebruikt worden van 2-4-6-8-10 kW laden. Kan dit ook andersom gebruikt worden en met load balancing?

3. Het standbyverbruik is met ±70W wel erg hoog. Kan dit verminderd worden? Wat maakt dat dit zo hoog is?

Zojuist ontving ik hun reactie:

**1. Frequent laden en ontladen:**
De Nexus is ontworpen om optimaal te profiteren van de onbalansmarkt. Dit betekent dat de batterij soms frequent laadt en ontlaadt om kleine winsten te behalen. We begrijpen je zorgen over de levensduur van de batterij. We werken continu aan het verbeteren van onze algoritmes om de balans te vinden tussen winstmaximalisatie en het behoud van de batterijlevensduur. Jouw feedback helpt ons hierbij.

**2. Loadbalancing:**
Het klopt dat de Nexus momenteel grote stappen neemt bij het ontladen. We zijn bezig met het ontwikkelen van een update die de ontlaadstappen verfijnder maakt, vergelijkbaar met de laadstappen. Dit zou de integratie met je PV-systeem moeten verbeteren en de efficiëntie verhogen. We houden je op de hoogte van deze ontwikkelingen.

**3. Standbyverbruik:**
Het standbyverbruik van 70W is inderdaad een punt van aandacht. Dit verbruik is nodig om de Nexus continu verbonden te houden met ons Powerplay-systeem en om real-time data te verwerken. Een verbruik van 10-15% is normaal. Uiteraard doen we ons best om dit te verminderen.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
TKroon schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:44:
Ik heb zondagavond een mail gestuurd naar Zonneplan:
Goeie actie, jammer van de te verwachten standaard antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickSterrr
  • Laatst online: 24-06 08:16
Zeker een goeie mail, ik hoop dat meer mensen hier hun correspondentie met ZP delen _/-\o_

Het is natuurlijk te verwachten dat er nog aan de AI getweaked moet worden. De nexus is net een paar maanden op de markt en sommige nadelen worden pas ontdekt als het gebeurt.

Ik vergelijk het een beetje met een game die net uit is, daar zitten aan het begin ook nog veel bugs in :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
PatrickSterrr schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:08:
Zeker een goeie mail, ik hoop dat meer mensen hier hun correspondentie met ZP delen _/-\o_

Het is natuurlijk te verwachten dat er nog aan de AI getweaked moet worden. De nexus is net een paar maanden op de markt en sommige nadelen worden pas ontdekt als het gebeurt.

Ik vergelijk het een beetje met een game die net uit is, daar zitten aan het begin ook nog veel bugs in :)
Als het echt AI is verwacht ik niet dat er aan getweaked moet worden. 1 van de kenmerken van AI is dat het zelflerend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
OxyDrokz schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:07:
[...]

Goeie actie, jammer van de te verwachten standaard antwoorden.
Dank! En hoewel standaard vind ik het wel inhoudelijke reacties. Als genoeg mensen hun feedback delen weet Zonneplan ook wat de Nexus-eigenaren het eerst verbeterd willen zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
John245 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:32:
[...]

Als het echt AI is verwacht ik niet dat er aan getweaked moet worden. 1 van de kenmerken van AI is dat het zelflerend is.
Een AI model is niet autonoom en zeker niet foutloos, daar komen nog steeds mensen aan te pas om hem beter te maken. (Betere algoritmes, meer/andere data etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:37
TKroon schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:44:
3. Het standbyverbruik is met ±70W wel erg hoog. Kan dit verminderd worden? Wat maakt dat dit zo hoog is? [/i]
Dat standby-verbruik is meer dan 600kWh per jaar, geen kattenpis. Is dat verrekend in de vergoeding en meegenomen in de TVT berekening?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
hoevenpe schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 23:41:
[...]

Dat standby-verbruik is meer dan 600kWh per jaar, geen kattenpis. Is dat verrekend in de vergoeding en meegenomen in de TVT berekening?
Ja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:49
[...]

Hier zijn de meningen over verdeeld en de mensen die het hardste roepen zeggen ‘ja’.
Op basis van mijn eigen onderzoek en herhaaldelijk contact met ZP zeg ik ‘nee’.

Volgens mij is het heel erg simpel:
De correctie op je maandafrekening is enkel en alleen een correctie nav de verschillende energiemarkten (die waar je standaard gebruik van maakt vs de onbalans markt). Vervolgens krijg je een maandelijks bedrag uitgekeerd en that’s it.

De rest betaal je allemaal zelf! Het standby gebruik, de verliezen (samen zo’n 1200-1500 kwh per jaar!) en vergeet natuurlijk niet de energiebelasting die bij deze eigen bijdrage hoort en je deze niet kunt compenseren met zonnepanelen.

De TVT is gebaseerd op de ~€5,- per dag aan Powerplay opbrengst, de aanzienlijke eigen bijdrage is hier voor het gemak achterwege gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
Misschien nog goed om een indicatie te geven van deze ‘eigen bijdrage’. Zonder energiebelasting kost het me zo’n €44,- in de afgelopen 3,5 maand, de tegenboeking was totaal zo’n €25,- als bijbetaling (dus ook kosten voor mij). De totale powerplay vergoeding is zo’n €560,- Onder de streep, prima dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joK50m2EPSp2642NU0E-TqfOYTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRoHvC9AKPiaaPcNt8oX5xgu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:37
Mike_S schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:00:
De rest betaal je allemaal zelf! Het standby gebruik, de verliezen (samen zo’n 1200-1500 kwh per jaar!) en vergeet natuurlijk niet de energiebelasting die bij deze eigen bijdrage hoort en je deze niet kunt compenseren met zonnepanelen.

De TVT is gebaseerd op de ~€5,- per dag aan Powerplay opbrengst, de aanzienlijke eigen bijdrage is hier voor het gemak achterwege gelaten.
Begrijp ik goed dat je ongeveer 2000kWh per jaar kwijt bent om het te laten functioneren, dat is mijn halve jaarverbruik. Dat is bijna 2 euro per dag.

Die TVT berekening gaat dus op als de daadwerkelijke opbrengst 7 euro per dag is, is dat in de huidige markt reëel?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
[...]

Dat weet ik nog niet, want ik krijg mijn eerste factuur pas volgende maand. Zolang het rendement hoog genoeg is lig ik er nog niet zo wakker van, maar ik vind het wel erg veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:39
hoevenpe schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:26:
[...]

Begrijp ik goed dat je ongeveer 2000kWh per jaar kwijt bent om het te laten functioneren, dat is mijn halve jaarverbruik. Dat is bijna 2 euro per dag.

Die TVT berekening gaat dus op als de daadwerkelijke opbrengst 7 euro per dag is, is dat in de huidige markt reëel?
2000 kWh is denk iets aan de hoge kant. maar op 10 A 12% verlies van de stroom die je accu in gaat mag je wel rekenen. In de 1200 tot 1500 per jaar zit het stand-by verbruik al bij in (hoop ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Standby = 0,07*24*365 (dit telt namelijk ook als de Nexus wél actief is) = ongeveer 600 kWh per jaar
Omzetverlies = gemiddeld 30 kWh in en 30 kWh uit per dag = (30+30)*365*0,1 = ongeveer 2200 kWh per jaar.

Dus ik denk dat 2500 kWh per jaar extra niet gek is. Ongeveer €600 aan kosten per jaar. Maar waar ze dus eventueel vergoed worden (al dan niet in de powerplay-vergoeding zelf al) is mij nog niet duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
TKroon schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:12:
Standby = 0,07*24*365 (dit telt namelijk ook als de Nexus wél actief is) = ongeveer 600 kWh per jaar
Omzetverlies = gemiddeld 30 kWh in en 30 kWh uit per dag = (30+30)*365*0,1 = ongeveer 2200 kWh per jaar.

Dus ik denk dat 2500 kWh per jaar extra niet gek is. Ongeveer €600 aan kosten per jaar. Maar waar ze dus eventueel vergoed worden (al dan niet in de powerplay-vergoeding zelf al) is mij nog niet duidelijk.
:( Als dat allemaal klopt, word blijven salderen wel heel erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-09 11:04

Heb je het standby verbruik zelf gemeten of dit uit de app gehaald?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
marvin3241 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:56:
[...]

Heb je het standby verbruik zelf gemeten of dit uit de app gehaald?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnrkY2GCs584PVTpPBVu0-ROW6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZrrWuhdXWLiEuAvcLYR01geq.png?f=fotoalbum_large

Zelf gemeten met een geijkte meter (https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dropkick_nl

Mee eens.
Ik heb jouw berekening geleend en het volgende aan ZP gevraagd, wellicht moeten meer dat doen?

Beste zonneplan,

Ik heb nu 4 maanden de Nexus draaien.
Er zijn nog een aantal punten die jullie aan het verbeteren zijn, belangrijkste in dagelijks gebruik is de DLB regeling denk ik.

Maar…. Ik zie een enorme toename in mijn stroomgebruik in huis. Ik hoor dat van iedereen en zo ook op tweakers heeft iemand voorgerekend:
€12,50 per maand aan extra kosten op de factuur tbv de Powerplay tegenboeking stroomverbruik **

Dit komt overeen met wat ik zie thuis.

Is de Netto rekensom van de Nexus dan niet :

Powerplay: +€2000,- (schatting)
Standby verbruik: 600kWh a €0,20 = -€120,-
Omzetverlies: 2200kWh a €0,20 = -€440,-
Powerplay tegenboeking stroomverbruik **: 12*€12,50 = -€150,-

Netto opbrengst Nexus per jaar € 1290,- ???

Graag uw reactie wat mijn Netto! opbrengst zou zijn….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 15:03
GaMbiNo schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:02:
[...]

Wauw. Wat een bijzondere reactie. Je hoeft mij echt niet uit te leggen hoe de Zonneplan Nexus werkt. En ik weet dat dit met onbalans werkt dus en niet met dynamische tarieven.

Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat de onbalans groot is wanneer er stroomoverschotten zijn (en dus negatieve tarieven). Misschien zit ik ernaast en heeft dat totaal geen invloed op de onbalans, maar misschien ook wel.

Beetje belerend deze reactie hoor.
Yep, inderdaad klinkt er iets teveel frustratie in door.
Excuses daarvoor.

Maar onbalans heeft letterlijk alleen maar te maken met de energieprijs die nodig is om het verschil tussen de verwachte en werkelijk geleverde capaciteit gelijk te trekken, het tekort vul je aan en het teveel neem je op. Als een (zonne/wind)stroomoverschot correct kan worden voorspeld hoeft er geen onbalans te zijn.

Het zou geen kwaad kunnen wanneer Zonneplan of Frank, of in combinatie, eens een goede tutorial met leuke graphics zou maken om voor eens en altijd alle (on)mogelijkheden helder uit te leggen.
En dan ook wat betreft de day-ahead markt, thuisverbruik en loadbalancing want er komen hier wel heel vaak dezelfde vragen en misopvattingen langs. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:10
dropkick_nl schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:42:
[...]

Mee eens.
Ik heb jouw berekening geleend en het volgende aan ZP gevraagd, wellicht moeten meer dat doen?

Beste zonneplan,

Er zijn nog een aantal punten die jullie aan het verbeteren zijn, belangrijkste in dagelijks gebruik is de DLB regeling denk ik.

Maar…. Ik zie een enorme toename in mijn stroomgebruik in huis. Ik hoor dat van iedereen en zo ook op tweakers heeft iemand voorgerekend:
€12,50 per maand aan extra kosten op de factuur tbv de Powerplay tegenboeking stroomverbruik **

Voor de leek hier :)
Zit daar ook het verlies aan cycles/ de afschrijving bij? Zo ja, welke post?

En zo lijkt het plaatje toch wel fors minder positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjamo schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:54:
[...]

Wellicht degradatie ook benoemen? Just an idea.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:41

GaMbiNo

1337

remotica schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:45:
[...]

Yep, inderdaad klinkt er iets teveel frustratie in door.
Excuses daarvoor.

Maar onbalans heeft letterlijk alleen maar te maken met de energieprijs die nodig is om het verschil tussen de verwachte en werkelijk geleverde capaciteit gelijk te trekken, het tekort vul je aan en het teveel neem je op. Als een (zonne/wind)stroomoverschot correct kan worden voorspeld hoeft er geen onbalans te zijn.

Het zou geen kwaad kunnen wanneer Zonneplan of Frank, of in combinatie, eens een goede tutorial met leuke graphics zou maken om voor eens en altijd alle (on)mogelijkheden helder uit te leggen.
En dan ook wat betreft de day-ahead markt, thuisverbruik en loadbalancing want er komen hier wel heel vaak dezelfde vragen en misopvattingen langs. 8)7
Geen probleem hoor. ;)

Maar toch zijn er wel gemeenschappelijke patronen in de dynamische- en onbalans tarieven te vinden valt me op hoor, ook al hebben ze niets met elkaar te maken.

In de relatief korte tijd dat ik hier naar kijk zie ik toch vaak negatieve onbalans tarieven op de momenten dat de dynamische tarieven ook al laag zijn, en er dus al een overschot was voorspeld. En omgekeerd ook vaak hoge onbalans tarieven wanneer de dynamische tarieven ook hoog zijn. De tarieven hebben inderdaad helemaal niets met elkaar te maken maar ze volgen deels (lang niet altijd uiteraard) wel dezelfde patronen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkick_nl
Sjamo schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:54:
[...]

Nope, nog geen afschrijving meegenomen in de berekening, dit komt er dan ook nog bij, ik wacht even of en hoe ze hierop reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
dropkick_nl schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:42:
[...]

Mee eens.

Beste zonneplan,

Zitten hier ook de kosten bij voor de ruimte die de batterij inneemt (gemiddeld Euro 6000/m2)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
John245 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:12:
[...]

Zitten hier ook de kosten bij voor de ruimte die de batterij inneemt (gemiddeld Euro 6000/m2)?
Persoonlijk vind ik deze dan weer iets te ver gezocht ;-p. Je neemt ook in je TVT van zonnepanelen niet de "huur" van je dak mee.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Devke schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:23:
[...]

Persoonlijk vind ik deze dan weer iets te ver gezocht ;-p. Je neemt ook in je TVT van zonnepanelen niet de "huur" van je dak mee.
Zonnepanelen op je dak neemt geen nuttige ruimte in beslag. Tenzij je ze op een dakterras leg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:56
Ik zit op een stand-by verbruik van 6kWh voor juni volgens de ZP app, dus zo’n 8w per uur.
Dat wijkt significant af van het 70w stand-by verbruik dat jij meet. 🤯

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Twanroy schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:37:
[...]

Ik zit op een stand-by verbruik van 6kWh voor juni volgens de ZP app, dus zo’n 8w per uur.
Dat wijkt significant af van het 70w stand-by verbruik dat jij meet. 🤯
Zelf meten = zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
Kantekening / vragen bij de berekening.
In de berekening wordt met RTE=80% gerekend (10% verlies bij laden en 10% bij ontladen) en daar bovenop nog eens het standby verbruik, dus RTE < 80%.
Dat lijkt me iets teveel, ook gegeven de post van @Mike_S 3571 kWh laden, 3146 kWh ontladen, verschil 425 kWh, d.w.z.12%.
Ik vind het verder niet duidelijk of standby verbruik tijdens het schakelen nu niet dubbel geteld wordt. Ik denk van wel.

Verder reken je met 20 cent als tarief, maar voor mensen zoals ik die meer opwekken dan verbruiken ligt het tarief rond de 8 cent. De EB gaat er door saldering vanaf.

Tot slot moet je de powerplay tegenboeking niet meenemen aangezien dit een correctie voor een dubbeltelling is.

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkick_nl
Energycoach schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:54:
Kantekening / vragen bij de berekening.
In de berekening wordt met RTE=80% gerekend (10% verlies bij laden en 10% bij ontladen) en daar bovenop nog eens het standby verbruik, dus RTE < 80%.
Dat lijkt me iets teveel, ook gegeven de post van @Mike_S 3571 kWh laden, 3146 kWh ontladen, verschil 425 kWh, d.w.z.12%.
Ik vind het verder niet duidelijk of standby verbruik tijdens het schakelen nu niet dubbel geteld wordt. Ik denk van wel.

Verder reken je met 20 cent als tarief, maar voor mensen zoals ik die meer opwekken dan verbruiken ligt het tarief rond de 8 cent. De EB gaat er door saldering vanaf.

Tot slot moet je de powerplay tegenboeking niet meenemen aangezien dit een correctie voor een dubbeltelling is.
Dank voor deze aanvulling/correctie, ik hoop dat ZP dit ook kan bevestigen, dan is rendement een stuk beter dan in mijn rekensom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Energycoach Ik gebruikte de 90% die hierboven genoemd werd. Met de aanname dat de Nexus van @Mike_S ook 70W standby heeft, moet dit ook verrekend worden.

Laten we 3,5 maand nemen.
= 70W * 24 * 3,5 * 30 / 1000 = 176 kWh

Dit zit ook in de totaal opgenomen energie.
Dus 3571 geladen - 176 standby = 3395 kWh geladen netto
3146 ontladen
3395 / 3146 * 100% = RTE van 92,7%

Dat is al een stuk netter dan elke conversie 10% verlies.

Dat jij meer opwekt dan je verbruikt is jouw voordeel, maar zeker niet toepasbaar op iedereen.

Dan pas ik mijn bovenstaande som aan:

Omdat ik nu met RTE reken, hoef ik de uitgaande energie niet nogmaals te belasten:
Omzetverlies = gemiddeld 30 kWh in en 30 kWh uit per dag = (30+30)*365*(1-0,927) = ongeveer 800 kWh per jaar.

Totaal dus 1400 kWh per jaar, dus ongeveer € 300 per jaar.

Klopt het nu?
Kunnen anderen ook die 70W standby bevestigen? Of ben ik de enige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
TKroon schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:09:

Totaal dus 1400 kWh per jaar, dus ongeveer € 300 per jaar.

Klopt het nu?
Mijn Shelly geeft tussen de 25 en 45w aan in standby.

Totaal in 2585 kWh
Totaal uit 2264 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
2264/2585 = 87,5% RTE

Het maakt toch niet zoveel uit of het verlies in de conversie of in standbij gebruik zit.
Uiteindelijk gaat het er toch om hoeveel kWh's je wel laad, maar niet meer kunt ontladen. (RTE)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
John245 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:30:
[...]

Zonnepanelen op je dak neemt geen nuttige ruimte in beslag. Tenzij je ze op een dakterras leg.
Ruimte waar een dakkapel had kunnen staan. Gaat imo wat ver. Maar goed. Ieder heeft recht op zijn / haar mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
OxyDrokz schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:20:
[...]
Mijn Shelly geeft tussen de 25 en 45w aan in standby.
Dankjewel! Ik houd het nog even in de gaten, anders zet ik het systeem eens uit en aan. Kijken wat er dan gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
@bokkow ik heb mijn hassio automatisering tijden uitgeschakeld voor de solaredge, die paar centen die we momenteel verdienen met dik ontladen is het mij niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@DustPhyte check je de actuele onbalansprijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
TKroon schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:53:
@DustPhyte check je de actuele onbalansprijzen?
Nee, momenteel zijn de verdiensten gewoon al 2+ weken standaard te laag om mijn zonnepanelen te beperken. zonde van de cycli

[ Voor 3% gewijzigd door DustPhyte op 18-07-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Devke schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:23:
[...]

Als je de ruimte niet hebt moet je het niet nemen toch, het zelfdem et zonneboilers etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
DustPhyte schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:56:
[...]

Nee, momenteel zijn de verdiensten gewoon al 2+ weken standaard te laag om mijn zonnepanelen te beperken. zonde van de cycli
Ik doe hetzelfde namelijk, ik ben alleen niet handig genoeg om elke minuut de data automatisch van de tennet omgeving te halen om te bepalen of het wel/niet rendabel is om de panelen te beperken. Voor die paar centen doe ik het liever niet, maar de hoge bedragen wil ik natuurlijk niet mislopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Devke schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:26:
[...]

Ruimte waar een dakkapel had kunnen staan. Gaat imo wat ver. Maar goed. Ieder heeft recht op zijn / haar mening.
Dan verdien je hem nooit terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
TKroon schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:57:
[...]

Ik doe hetzelfde namelijk, ik ben alleen niet handig genoeg om elke minuut de data automatisch van de tennet omgeving te halen om te bepalen of het wel/niet rendabel is om de panelen te beperken. Voor die paar centen doe ik het liever niet, maar de hoge bedragen wil ik natuurlijk niet mislopen.
De hoge bedragen deze maand waren net aanwezig door het uitblijven van wind energie, op een slechte dag dat er amper zonne energie was. Ik ga er voor nu geen moeite in steken. dat is echt centen werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Devke schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:26:
[...]

Dakterras, geen dakkapel. Ik heb op mijn dakkapellen ook gewoon zonnepanelen.

[ Voor 9% gewijzigd door DustPhyte op 18-07-2024 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
Peterhardenberg schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:26:
2264/2585 = 87,5% RTE

Het maakt toch niet zoveel uit of het verlies in de conversie of in standby gebruik zit.
Uiteindelijk gaat het er toch om hoeveel kWh's je wel laad, maar niet meer kunt ontladen. (RTE)
Dank voor deze discussie mensen, we helpen elkaar aan inzichten want samen begrijpen we meer dat ieder afzonderlijk.

Stel de Nexus doet 24 uur niets en we rekenen met de 70 W standby.
Dan denk ik dat je systeem 0 kWh laden en 0 kWh ontladen zou rapporteren.
In werkelijkheid is er wel 70 W gedurende die 24 uur verstookt.
Het is simpelweg niet duidelijk wat precies in de laad en ontlaad data meegenomen wordt en wat niet.

Indien een accu 30 kWh per etmaal laad en ook nog eens ontlaad met een 10 kW omvormer, dan is deze hier 6 uur mee bezig (30+30)/10
Het standby verbruik tijdens inactieve uren wordt dan bij dezelfde 3,5 maand:

70 W x (24-6) uren x 3,5 maand x 30 dagen/maand / 1000 = 132 kWh

Voor de schakeluren denk ik dat het standby verbruik al in de data zit dus:
3146 / 3571 * 100% = RTE van 88%, verlies dus 12%

Oftewel voor een heel jaar:
Standby = 0,07*18*365 (uitsluitend inactieve uren) = ongeveer 460 kWh per jaar
Omdat de RTE het verlies per laad/ontlaad cyclus weergeeft verliezen we 30 kWh per dag verhandelen:
Omzetverlies = 30 kWh x 365 x 12% = 1314 kWh
Opgeteld: 460 kWh + 1314 kWh = 1774 kWh verliezen op jaarbasis

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:25
Ik heb recent een Eastron sdm630 v3 Modbus 3 fase energiemeter in de meterkast aangesloten tussen de zekeringen en de inverter. Zo kan ik dus precies zien hoeveel energie erin en eruit gaat en hoeveel verlies daar is. Dat is al het verlies bij elkaar, dus inclusief het stand-by verlies. Ik heb de modbusaansluiting nog niet in Home Assistant staan, dus kan het nog niet realtime uitlezen. Maar met de hand op het display kijken geeft steeds tussen de 0,06 en 0,07kW verbruik aan bij Idle. Dus dat is tussen de 60 en 70W sluipverbruik van batterij en omvormer bij elkaar. Hij zit er nu een week of twee in, dus zal ook even aflezen hoeveel totaal geladen en hoeveel totaal teruggeleverd. Ben heel benieuwd of dat een beetje klopt met wat Zonneplan als geleverd en teruggeleveerd registreert. Mijn ervaring tot nu toe is dat er rond de 13% laadverlies is. Met zo'n 40kWh per dag gemiddeld door de batterij, is dat 5,2kWh per dag. Oftewel 1900kWh per jaar. Wat echt enorm schrikken is als "verloren" energie.
Mijn huis was ongeveer 0 op de meter met ongeveer 2400kWh per jaar opwek en ongeveer 2200kWh per jaar verbruik. Dus ik "verspil" bijna een compleet huishouden door de batterij te gebruiken. Dat doet echt wel wat met de terugverdientijd.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
sjoerd-p schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:16:
Ik heb recent een Eastron sdm630 v3 Modbus 3 fase energiemeter in de meterkast aangesloten tussen de zekeringen en de inverter. Zo kan ik dus precies zien hoeveel energie erin en eruit gaat en hoeveel verlies daar is. Dat is al het verlies bij elkaar, dus inclusief het stand-by verlies. Ik heb de modbusaansluiting nog niet in Home Assistant staan, dus kan het nog niet realtime uitlezen. Maar met de hand op het display kijken geeft steeds tussen de 0,06 en 0,07kW verbruik aan bij Idle. Dus dat is tussen de 60 en 70W sluipverbruik van batterij en omvormer bij elkaar. Hij zit er nu een week of twee in, dus zal ook even aflezen hoeveel totaal geladen en hoeveel totaal teruggeleverd. Ben heel benieuwd of dat een beetje klopt met wat Zonneplan als geleverd en teruggeleveerd registreert. Mijn ervaring tot nu toe is dat er rond de 13% laadverlies is. Met zo'n 40kWh per dag gemiddeld door de batterij, is dat 5,2kWh per dag. Oftewel 1900kWh per jaar. Wat echt enorm schrikken is als "verloren" energie.
Mijn huis was ongeveer 0 op de meter met ongeveer 2400kWh per jaar opwek en ongeveer 2200kWh per jaar verbruik. Dus ik "verspil" bijna een compleet huishouden door de batterij te gebruiken. Dat doet echt wel wat met de terugverdientijd.
Hier zit toch een compensatie op vanuit Zonneplan of zie ik dat fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerd-p
DustPhyte schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:54:
[...]

Hier zit toch een compensatie op vanuit Zonneplan of zie ik dat fout?
Voor zover ik weet, is dat gewoon voor eigen rekening. Want ik zie nergens dat ik 30 Euro per maand of zo aan vergoeding krijg bovenop PowerPlay.

Denk dat Zonneplan het maar eens goed moet gaan uitleggen. Voorlopig zie ik wel het stroomverlies en de PowerPlay vergoeding, maar als ik dat verlies van de vergoeding af ga trekken wordt de business case heel wat jaren langer dan zei me deden geloven. En dus ook groot risico dat gedurende die langere tijd, de onbalansmarkt volwassen wordt en er bijna niets meer te verdienen is.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar dit is al vaker behandeld in dit topic.

Dit is puur voor de standby zover ik mij kan herinneren. De energie die er in gaat krijg je gecompenseerd.
Het laadverlies krijg je niet gecompenseerd, maar dat hoeft ook niet gezien dit op een andere markt gaat.

Hopelijk helpt dit je een beetje.

Dit zou dus los moeten staan van je 0 op de meter gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yb0tEXKOvE-qiIGkQcgNosRdqrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edet7TqAbLXBkno0y8AqJIoj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YKXwV8_e9TRToH5PXw1ocPhx8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2flYirnR4oqWNP55yoa7u6Cy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3UPxg_MvFXK-DxR1Pygkhm5ccQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kBm5EglEHwqSeKm7ZzgOBeDb.png?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door DustPhyte op 18-07-2024 15:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dropkick_nl
Kijk, eigenlijk wil ik maar 1 ding weten..
Stel je hebt 2 identieke huizen met identiek stroomgebruik en contract.
1 huis heeft de Nexus en 1 huis heeft geen Nexus.

Wat is dan na 1 jaar het stroomrekening van huis met Nexus en wat van het huis zonder Nexus…
Dat verschil trek je af van de Powerplay vergoeding en je weet wat je echt verdient…

Dit wil ik van ZP horen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 16:42
Er is inmiddels al wel supervaak voorbij gekomen dat conversieverliezen en standbyverbruik gewoon bij je Powerplay verdiensten in zitten. Zonneplan heeft dat al meerdere malen bevestigd.
Ik snap niet helemaal waarom deze discussie nu gewoon weer helemaal opnieuw geopend wordt en er wordt gedaan alsof het allemaal anders zit?

Misschien moet Zonneplan eens een uitleg maken adhv afrekeningen en hun eigen app screenshotjes ofzo om het nog verder te verduidelijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 14:27
John245 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:00:
[...]

Dan verdien je hem nooit terug :)
Stel nou dat er mensen zijn die het niet uitmaakt wat de TVT is en een thuisbatterij aanschaffen omdat ze het leuk vinden of de natuur een handje willen helpen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjoerd-p
Sito schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:32:
[...]

Stel nou dat er mensen zijn die het niet uitmaakt wat de TVT is en een thuisbatterij aanschaffen omdat ze het leuk vinden of de natuur een handje willen helpen :)
Ik stel me dan vooral de vraag of het de natuur helpen is. Je gooit voor een heel huishouden aan stroom weg aan laadverliezen, wordt nu opeens duidelijk. Dat heeft Zonneplan mij vooraf niet duidelijk gemaakt en schrik ik best van nu ik dat actief meet. Dat doet mijn milieuhart toch wel erg zeer. Nog los van de schaarse resources in een batterij en productie daarvan, die ik wel van tevoren wist. Het lijkt me niet duurzaam als alle huizen opeens dubbel zoveel stroom gaan verbruiken om het net voldoende te kunnen balanceren. Daar moeten toch efficiëntere manieren voor zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DustPhyte
dropkick_nl schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:28:
Kijk, eigenlijk wil ik maar 1 ding weten..
Stel je hebt 2 identieke huizen met identiek stroomgebruik en contract.
1 huis heeft de Nexus en 1 huis heeft geen Nexus.

Wat is dan na 1 jaar het stroomrekening van huis met Nexus en wat van het huis zonder Nexus…
Dat verschil trek je af van de Powerplay vergoeding en je weet wat je echt verdient…

Dit wil ik van ZP horen.
Niet mee eens, zie mijn vorige post, er is compensatie voor het standby-verbruik. Op normale uren basis zoals je als normale gebruiker van Zonneplan gewend bent (lees Dynamisch) Verder is er geen raakvlak met de normale energie markt. Laten we ook deze discussie voor de de zoveelste keer parkeren. Dit topic zit vol met mensen die denken weer iets gevonden te hebben wat niet lijkt te kloppen.

Standby, daar is de vergoeding voor.

Klopt je 0 op de meter niet op het einde van het jaar? nee, daarvoor krijg je de vergoeding + je accu zal 1500 opladen, 1300 ontladen (ik zeg maar iets). In theorie klopt het wel, de energie van de nexus laden / ontladen staat los van je huis.

Laadverliezen, als je zo slim bent met meten was je vast ook zo slim dat je wist dat dit gebeurt bij een ac-dc-ac systeem.

@sjoerd-p het spijt me maar dit had je al lang kunnen weten. het is een verdienmodel voor de eigenaren en we helpen toch wel ergens de natuur / het net. Als je echt begaan was met het milieu had je de minder winstgevende optie gekozen van het zelf opslaan van energie zonder onbalans.

[ Voor 12% gewijzigd door DustPhyte op 18-07-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
TKroon schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:09:
@Energycoach Ik gebruikte de 90% die hierboven genoemd werd. Met de aanname dat de Nexus van @Mike_S ook 70W standby heeft, moet dit ook verrekend worden.

Mijn standby gebruik schommelt tussen de 55 en 63W, ik schat 60W gemiddeld. (Gemeten met een HomeWizard 3 fase meter welke voor mijn batterij zit.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Sito schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:32:
[...]

Dan moet je geen Nexus nemen indien je de natuur wil helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike_S
SidewalkSuper schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:30:
Er is inmiddels al wel supervaak voorbij gekomen dat conversieverliezen en standbyverbruik gewoon bij je Powerplay verdiensten in zitten. Zonneplan heeft dat al meerdere malen bevestigd.
Ik snap niet helemaal waarom deze discussie nu gewoon weer helemaal opnieuw geopend wordt en er wordt gedaan alsof het allemaal anders zit?

Misschien moet Zonneplan eens een uitleg maken adhv afrekeningen en hun eigen app screenshotjes ofzo om het nog verder te verduidelijken.
Sorry, misschien mijn schuld. Al vrees ik dat ook jij het (ook) niet bij het rechte eind hebt.
Inmiddels heb ik voor mezelf een duidelijk beeld en heb op op basis van dat beeld mijn kosten en TVT berekend. Onder de streep ben ik daardoor een tevreden gebruiker.
Laat ZP het inderdaad maar (op hun website) het duidelijk uitleggen, want hier raken we het toch niet eens. Ik zal m’n mond dus voortaan stil houden mbt dit onderwerp en de Nexus. Alle andere onderwerpen en discussies blijf ik echter graag volgen! 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Mike_S schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:53:
[...]

Sorry, misschien mijn schuld. Al vrees ik dat ook jij het (ook) niet bij het rechte eind hebt.
Inmiddels heb ik voor mezelf een duidelijk beeld en heb op op basis van dat beeld mijn kosten en TVT berekend. Onder de streep ben ik daardoor een tevreden gebruiker.
Laat ZP het inderdaad maar (op hun website) het duidelijk uitleggen, want hier raken we het toch niet eens. Ik zal m’n mond dus voortaan stil houden mbt dit onderwerp en de Nexus. Alle andere onderwerpen en discussies blijf ik echter graag volgen! 😀
@Mike_S niet om met modder te gooien, gewoon benieuwd heb je een eigen meter er voor zitten? Tot nu toe klopt bij mij de compensatie.

Enige feiten die ik heb

Energie in + standby verbruik gemiddeld.

Als mensen er achter komen, met meters met een certificaat dat we allemaal in de maling genomen worden is het tijd voor een zaakje tegen Zonneplan. Tot nu toe weinig mensen gezien die heel overtuigd waren.

[ Voor 11% gewijzigd door DustPhyte op 18-07-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Laten we niet vergeten waarom we de nexus kopen.

Vroeger was je gek als je zonnepanelen kocht (ik ben er ook heel laat bij geweest maar dan vanuit beperkte middelen qua geld).

Nu hebben we allemaal een Nexus.

Wat mij nu tegenvalt:

de gebruikte cycli om 2 euro winst te halen (op sommige dagen).
Waar is mijn geld dat ik van de belastingdienst terug hoor te krijgen.
Ontlaad beperking bij zonnepanelen op 1 fase bij volle teruglevering (hassio rules voor gemaakt om dit te beperken maar weer uitgeschakeld om de cycli te beperken)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjoerd-p
Zonneplan is heel duidelijk: De laadverliezen betaal je zelf en ze geven ook toe dat dat 10-15% is. Ik snap dus niet waarom een aantal mensen blijven beweren dat dat niet zo is.

Quote: Klopt het dat ik zelf de stroom moet betalen voor de laadverliezen van de thuisbatterij?
Antwoord Zonneplan: Ja, dat klopt. Bij het opladen en ontladen van de thuisbatterij zijn er altijd kleine laadverliezen. Deze verliezen betaal je zelf, omdat ze onderdeel zijn van het energieverbruik.

Duidelijker kan niet, toch?

Pagina: 1 ... 42 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.