Unknown Alien schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:02:
Nou wat ik elke keer zie van Pegida, laat mij zien dat het simple extreme rascisten zijn die geen enkele toegevoegde waarde voor de maatschappij hebben met hun provocerende acties. Haat creeren is het enige wat ze kunnen.
Nu kan jij je afvragen of pegida ook zou bestaan, als de welbekende figuren die zich voordoen als moslims en powned graag filmt met alleen kanker kunnen communiceren en van alles leegroven, zou pegida dan ook bestaan?
Die figuren zijn geen moslims, maar soldaten van de duivel.
Ik verwacht dat pegida dan eerder zou bestaan als een groepje ergens in een boerderijschuur bier zuipen en juichend America history x voor de 100e keer kijken.
Ik zou graag van je een onderbouwing willen dat het "simpele extreme racisten zijn".
Uit hun standpunten
4. Gelijkheid
- bestrijding van antisemitisme, racisme, fascisme en straatterreur
Dus wat, behalve dat ze anti islam zijn, duidt er op dat het racisten zijn. En overigens anti islam zijn, is geen racisme. Je zou het nog kunnen gooien op dat ze een bepaalde religie anders willen behandelen, dan is de discriminatie op geloof, maar nog steeds geen racisme. Dus wat is je onderbouwing om ze racisten te noemen....
Ik begrijp niet de referentie naar America history x, dat gaat over een racist die tot inkeer komt. Dus als je die film 100 keer kijkt, vind je het een mooie film, dus vind het het prima dat racisten zich bekeren? Denk niet dat zelfs simpele racisten dat graag zien, en hebben liever een ander einde (Derek tot inkeer op zijn inkeer komt en wraak neemt voor Danny lijkt mij meer bij racisten passen)
President schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:56:
[...]
Niemand zal beweren dat het objectief is; het is scheef en oneerlijk dat men niet overal dezelfde concequenties inzet!
Maar los daarvan ben ik het als blanke Nederlander met een katholieke achtergrond helemaal eens met dit verbod. Ik heb niks met de islam, maar heb al helemaal niks met mensen en acties die er puur zijn om te provoceren en te beledigen. Mensen die protesteren bij een abortuskliniek: mogen ze verbieden. Het verbranden van de regenboog vlag: lekker verbieden. Uitschelden van agenten onder het mom van vrije meningsuiting: lekker verbieden. Ik ben voor vrijheid, maar tegelijkertijd moet ook die vrijheid gekaderd worden. En als dat wettelijk allemaal oke is dan zal de wet aangepast moeten worden.
Dus ben je het er ook mee eens dat we de XR demonstraties gaan verbieden? Ze hebben namelijk niets te zoeken op de snelweg, vooral als je op de A10 naast een voormalig ING gebouw wilt protesteren tegen ING ben je van het pad af (helaas niet de snelweg), laat ze lekker naar het binnenhof of malieveld gaan, ruimte zat. En anti zwarte piet demo heeft dus dan ook niets te zoeken bij een Sinterklaas intocht? Greenpeace niet meer op een olieboorplatform? En zo kunnen we nog een aantal noemen
President schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:32:
[...]
O ik hecht 0,0 aan fysieke spullen, alleen aan de mensen om mij heen. Ik geloof ook niet meer in God, maar ik heb vanuit mijn opvoeding wel mee gekregen dat ik respect hoor te hebben voor anderen. Zowel voor mensen als spullen. Dat geldt niet alleen voor de spullen van een ander, maar ook voor mijn eigen spullen. En als iets belangrijk is voor een ander dus ook.
Beledigd zijn is geen keuze. Als ik jouw vrouw uitscheld voor dik, lelijk of hoer dan voelt ze zich ook direct beledigd. Dat is absoluut geen keuze, maar gewoon een emotie die je uiteraard wel kan wegstoppen en waar je inderdaad niet naar hoeft te handelen.
Respect komt van beide zijden. En de fundamentele islam schuurt op zijn minst met onze (Nederlandse) wetten, normen en waarden, zoals emancipatie, vrijheid van religie en vrijheid van het verbranden van je eigendom.
En dat is nu net het punt wat Pegida wil maken volgens mij, de (fundamentele) islam is in strijd met onze normen en waarden. Als ze (fundamentele moslims, ik wil niet alle moslims over 1 kam scheren) onze wetten, normen en waarden zouden respecteren, dan had de demonstratie gewoon door kunnen gaan. Echter door met geweld te reageren (en dat is niet de eerste keer dat de tegen-Pegida demonstraten geweld gebruiken) respecteren een deel van de moslims die dus niet. Men had bezwaar tegen de demonstratie vergunning kunnen in dienen, een rechtszaak aanspannen etc. Maar als de demonstratie eenmaal mocht, dan had men er gewoon niet heen kunnen gaan. Als er nog 3 keer een koran wordt verbrand zonder een tegen reactie, dan haalt het niet meer het nieuws, en neem je de wind uit de zeilen van Pegida en stopt het vanzelf wel.
Ik ben het met je eens dat beledig zijn geen keuze is, maar hoe je er mee omgaat is wel een keuze. En met geweld reageren is de verkeerde keuze. Verder is er nog een verschil tussen beledigd worden en beledigd zijn. Ik had zelf een keer dat ik me beledigd voelde door een grap van Youp van het Hek. Het was best een goede grap, maar vanwege persoonlijke omstandigheden kwam deze hard aan. Had hij de intentie de beledigen, ik denk het niet. Maar ik voelde de mij wel beledigd, echter dat lag echt aan mijzelf.
downtime schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:35:
[...]
Welnee. Justitie wil ordeverstoringen voorkomen door mensen die dat uitlokken geen ruimte te geven. Pegida is er niet op uit om vreedzaam hun recht om afval te verbranden uit te oefenen maar wil bewust rellen uitlokken. Daar mag je wat aan doen.
[...]
Er is niks nieuws of raars aan het verbieden van activiteiten die bedoeld zijn om ongeregeldheden uit te lokken. Pegida heeft volop andere manieren om invulling te geven aan hun vrijheid van meningsuiting. Maar daar zijn ze niet in geïnteresseerd omdat het uitlokken van rellen hun enige doel is.
Dus van nu af aan kunnen we XR protesten verbieden, want die lokken agressie, geweld etc uit als ze iets blokkeren (zie de filmpjes van automobilisten die door willen rijden). We kunnen pro Palestina demonstratie verbieden want die lokken agressie uit. Er kunnen ook pro Israël demonstratie verbieden want die lokken ook agressie. We kunnen zowel de anti zwarte piet als de pro piet demonstratie gaan verbieden want dat lokt agressie uit. We kunnen sinterklaas verbieden omdat het agressie uitlokt. Dan kerst ook, want die arme rendieren en stigmatisering van mannen met een pond je meer en een baard, dat lokt vast agressieve reacties van dieren beschermende organisaties, anti fat shaming en pro-elf movement uit. Sowieso religies kunnen we gaan verbieden, want dat zorgt toch voor veel agressie op de wereld, met name van ander gelovenden. We kunnen elke krant gaan verbieden want er is er vast wel iemand die valt wat over in de krant staat en boos wordt. En televisie, hoe vaak ik al niet schreeuw tegen dat ding, als ik het niet eens ben met bijvoorbeeld Johan Derksen. Of als er slechte ondertiteling is. Of .....
Misschien wordt ik wel agressief van je ademhaling, want je gebuikt dezelfde lucht die ik nodig heb
Waar wil je stoppen?
crisp schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:17:
[...]
Je ogen sluiten voor fascisme is ook een vorm van gedogen. Ik ben ook wel een beetje klaar in dit topic, beschaving is blijkbaar echt maar een dun laagje fineer welke ernstig aan slijtage onderhevig is in dit land

Je hebt geen idee wat
facisme is vermoed ik, en je gaat gewoon mee in de meute meelopen met de mensen die ongevallige mensen een labeltje (of ster) op doen. We hebben helaas gezien waar dat toe leid.
Van Wikipedia
Het fascisme (Italiaans: fascismo) is een extreme vorm van autoritair nationalisme en is antidemocratisch, anticommunistisch, antiliberaal en antiparlementair. Het fascisme wordt als extreemrechts gezien binnen het politieke links-rechts spectrum.[2][3][4][5]
De uit de standpunten van Pegida (ik heb er een paar relevante uitgepakt, er staan er meer in)
2. Democratie
- krachtige verdediging van democratische instellingen
- meer directe democratie, zoals met referendums
- bescherming van de vrijheid van meningsuiting
- handhaving van de wet
4. Gelijkheid
- bestrijding van antisemitisme, racisme, fascisme en straatterreur
- bestrijding van meten met twee maten door politie en justitie
- uitbanning van ongelijke behandeling bij toewijzing van woningen en uitkeringen
- afschaffing van positieve discriminatie bij het toewijzen van banen
- aan de kaak stellen van volkerenmoord
5. Cultuur
- koestering van de Nederlandse taal, cultuur en geschiedenis
- afwijzing van censuur en zelfcensuur
Dus zijn ze autoritair nationalisme, nee wel nationalistisch maar niet autoritair, men wil een sterke democratie
Dus zijn antidemocratisch, nee
Dus zijn ze anticommunistisch/antiliberaal, kan ik niet opmaken
Dus zijn antiparlementair, ook nee
En ze zijn nog tegen facisme ook. Dus als jij vind dat het fascisten zijn, kan je dat aub onderbouwen?
alexbl69 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:26:
[...]
Uit dat artikel: "
De politie hield de vrouw aan op basis van de plaatselijk ingestelde regel dat het verboden is "door uitdagend gedrag aanleiding te geven tot wanordelijkheden".
Zijn we nu helemaal gek geworden in dit land? Opgepakt worden omdat je een fictief figuur beledigt?
Politiek en justitie zijn hard bezig om het secularisme af te schaffen.
Ja we zijn gek geworden in dit land. Maar er staat wel vaker iets in de APV wat voor de rechter geen standhoud. Ik het opgezocht want ook nu.nl quote maar een deel, en soms is het
gehele artikel (2.1.1.1 Samenscholing en ongeregeldheden, lid 1) relevant
Het is verboden op de weg zich tezamen met anderen te begeven naar of al dan niet tezamen met anderen deel te nemen aan een samenscholing, onnodig op te dringen of door uitdagend gedrag aanleiding te geven tot wanordelijkheden.
De vraag is hierbij natuurlijk weer of het uitdagend gedrag is als je je eigen boek verscheurd, of is het een toegestane vorm van protest.....Aangezien er vergunning voor een verbranding was af gegeven, lijkt mij niet dat het daar niet op gegooid kan worden, alleen dat ze geen vergunning had, maar of dat nodig was geweest, geen idee ik ben geen jurist, maar ik zie wel staan
Het bepaalde in de voorgaande leden geldt niet voor betogingen, vergaderingen en godsdienstige en levensbeschouwelijke samenkomsten als bedoeld in de Wet openbare manifestaties.
Ik hoop dat ze naar de rechter gaat. Idem voor die gast van Pegida. Ben benieuwd wat er gebeurt als iemand een flashmob koran verscheuren gaat organiseren in Arnhem...... Heel Nederland een gebiedsverbod....
Helixes schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:42:
[...]
Dus er is een APV verordoneerd die voor de duur van een dag om escalatie te voorkomen. Iemand overtreedt die regel, en wordt opgepakt. Niet om het één of ander - je vraagt er wel een beetje om.
De burgemeester schatte in dat de situatie nog wel eens brisant en onbeheersbaar zou kunnen worden. Het is zijn rol dat te voorkomen.
Nee dit staat standaard in de APV. Ook al in de vorige versie zo te zien.
[...]
Zucht.... Kunnen we een keer ophouden met het in stand houden van de extrem-rechtse, zelf aangezwengelde ophef?
Voor eenieder die dit leest: Die ophef is het doel van Pegida, en alle extreemrechtse rakkers die er omheen dansen. Als je daar aan mee wenst te doen, ben je ofwel onderdeel van het probleem, danwel een useful idiot. Kies maar.
Ah het bekende je bent met ons of je bent tegen ons. Sorry geen van beiden... Ik wil wel het debat er over voeren (en dat is zowel over Pegida, de vrijheden die we hebben, als de intenties van de islam...)
Zijn opmerking over het meer verkopen van pepperspray was naar aanleiding van de incidenten rond die
jaarwisseling waar veel vrouwen aanrandingen melden. Of en hoe zijn rol in Pegida een rol speelt in zijn commerciële activiteiten of zijn eigen motieven is natuurlijk gissen....
Helixes schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:43:
[...]
Patriotische Europäer gegen die Islamisierung des Abendlandes. Jaja...
Dit is een overduidelijke anti-Islambeweging. Er zijn genoeg kruisverbanden met andere rechtsextremistische bewegingen. De huidige leider is een racistisch zwijn, die, gerelateerd of niet, veroordeeld is voor illegaal wapenbezit en illegale wapenhandel. Bovendien is hij veroordeeld voor ondermeer mishandeling.
Dit is, kortom, bullshit. Een discussie over religie op intellectueel niveau is prima, en die verwelkom ik ook. Dit heeft daar niets mee te maken. Noem jezelf dan géén Pegida. En, ga dan niet met Tatjana Festerling kamperen in de Bulgaarse bossen.
Tussen haakjes - de term Abendland associeer ik vooral met het ideaal in de richting van een Arisch en gezuiverd Europa. Er zijn mensen die daar anders over denken, maar de term was - en is - populair bij rechts-extremisten sinds, nu ja, de jaren '30 laten we maar zeggen.
Kijk nu komen we ergens je blijft vaag maar wordt iets concreter
Tatjana Festerling
uit Pegida gezet omdat ze zaken wilde die niet met hun normen en waarden overeenkwamen.
Ik neem aan dat je doelt op dat
Lutz Bachmann de leider van Pegida Duitsland een cirimineel is/was? Je vergeet dat ie ook is veroordeelt tot 7 jaar voor 16 inbraken en dealen van coke naast die mishandeling, en ik vermoed dat hij zijn straf heeft uitgezeten (nadat hij gevlucht was naar Zuid Africa). Daarnaast heeft ie ook bij de 2013 overstrooming hulp en geld ingezameld en een Flood Aid Centre ingericht. Zijn wikpedia vermeld niets over wapenbezig of handel, maar goed wikipedia is niet alles....
Maar wat het er mee te maken heeft geen idee. (Voor de volledigheid hij blijkt ook veroordeeld te zijn tot een boete over zijn uitspraken over vluchtelingen waar hij al excuses over had aangeboden voor de rechtszaak. En er is een foto dat hij verkleed is al Hitler. Nee dan moet hij wel een racist of nazi zijn....)
Welke kruisverbanden met andere rechtsextremistische bewegingen zijn er dan.
Wat ik wel grappig vind is als Pegida Abenlandes schrijft dan zijn ze overduidelijk nazi's maar als ze schrijven dat ze anti nazi zijn, dan geloof je ze niet.... Abendlandes is idd door de nazi gebruikt, maar dat wil niet zeggen dat zij het zo als een dogwistle gebruiken. Als je zo redeneert dan is iedereen die een VW rijdt of kleding draagt van Hugo Boss fout, en als je beide hebt, extreem fout.
Fijn dat je overigens terug bent in de discussie. Ik heb niet het idee dat ik jouw mening ga veranderen, ik hoop je wat inzichten te geven. Ik sta altijd open voor nieuwe inzichten (maar verandering gaat bij mij langzaam

)
downtime schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:48:
[...]
True. Maar intenties tellen. Als je die cartoons maakt om daarmee een reactie uit te lokken, en steeds verder gaat als die reactie uitblijft, net zolang tot er wel een reactie volgt, dan verdien je weinig sympathie. Maar ik snap dat de intentie niet altijd makkelijk in te schatten is.
De berucht mohamed cartoons waren gemaakt om de zelfde reden als elke andere
cartoonEen cartoon of spotprent is een humoristische tekening, soms voorzien van een onderschrift, die kan gebruikt worden als commentaar of kritiek op actuele gebeurtenissen of maatschappelijke trends.
Natuurlijk verwacht een cartoonist een reactie op zijn cartoon, want het is commentaar of kritiek op actuele gebeurtenissen of maatschappelijke trends, en niet iedereen is het er mee eens, en normale mensen gaan dan de discussie aan of negeren het (of spannen een rechtszaak aan...). Misschien verandert er wat...
Wat niet acceptabel is dat mensen worden gedood omdat zij deze laten zien aan anderen, in het kader van een discussie over de vrijheid van meningsuiting (en daarbij netjes mensen die aanstoot zouden kunnen nemen de kans geven de klas te verlaten). Of dreigen met geweld tegen de mensen die ze (van plan zijn te) maken of (van plan zijn te) publiceren. Die intentie of reactie (doden, dreigen met geweld) verdient niet alleen weinig sympathie, maar totale afkeuring. Door alleen al de intentie van de maken van een cartoon in twijfel te trekken, ben je bezig het geweld tegen de (de makers of toonders) cartoons te legitimeren.
Dit is nu het zelfde wat de burgermeester doet door een gebiedsverbod af te kondigen, of mocht het er van komen het verbieden van het verbranden van religeius boek als onderdeel van een protest.
Helixes schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:46:
[...]
Ik denk dat 99,9%van de moslims dit akkefietje hebben genegeerd. Prima score. Die 0,1% is nog steeds 1.000 man. Zó groot is het Jansplein nu ook weer niet.
Als dit je mening echt is, prijs dan eerst die 99,9%
Je hebt helemaal gelijk maar het is die kleine (fundamentele) minderheid die wel uit naam van hun religie geweld toepassen en soms zelf mensen doden. Zelfs de gematigde moslims zijn niet veilig voor hen.
[...]
Nu is dat aleerst een vals equivalent. De Bijbel neemt een andere rol in het Christendom als de Koran in de Islam. Maar, als moslims precies zo zouden reageren als Christenen, dan zouden deze Pegidisten wel iets anders verzinnen. Zoals, speklapjes barbecuen vlak voor de ingang van een Moskee. Of een videoscherm huren om luidkeels allerlei onthoofding filmpjes tonen, vlak voor een Moskee, met provocerende teksten daaronder.
Natuurlijk verzinnen ze iets anders om hun zaak onder de aandacht te brengen. Dat geldt voor alle protest groepen, ook XR, etc.. Als het niet op het nieuws meer komt, dan heeft het geen effect meer
Overigens, zijn we het ook ergens over eens (mag gezegd worden), het bbq bij een moskee of het tonen van die film bij een moskee, vind ik ook belachelijk en een provocatie. Net als het anti israel protest bij het museum waarbij antisemitische leuzen worden geroepen.
Of XR op de snelweg A10 (ga naar het echte ING gebouw) of A12 (malieveld, binnenhof). Echter er schijnt dus wetgeving/juridische uitspraken te zijn waardoor de overheid weinig kan doen aan de locatie van een protest. Ik blijf het bijzonder vinden....
[...]
"Deze mensen zijn anders dan andere mensen, dus is mijn racisme terecht".
Zoek eerst eens naar verbindende elementen voordat je mensen - mensen - op deze manier wegzet.
Ik zou zeggen begin bij je zelf, zoek eens de verbindende elementen met de mensen van Pegida, die je al te graag als nazi en racist weg zet.....