Poi poi poi. Gevoelens...Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:19:
En daarom moeten we dus oordelen op feiten en niet op gevoelens. Jij plakt er je eigen gevoel op, ik het mijne, betrokkenen aan beide kanten plakken er hun gevoel op.... daar kun je niets mee. Sterker nog, als je daar wel wetten/regels op baseert, is dat eigenlijk alleen maar brandstof voor verdere escalatie. Want dan ga je als wetgever de gevoelens van persoon A boven de gevoelens van persoon B stellen. Persoon B zal zich dan niet gehoord en niet relevant voelen, wat bij veel mensen alleen maar meer olie op het vuur zal gooien.
Mijn gevoel is dat we dit moeten verbieden. Immers, het effect van deze extremisten is dat ze bereiken wat de willen - polarisatie, escalatie. Onder de huidige wetten en regels winnen ze, ze slagen er - zei het een klein beetje - de wereld te herschapen in hun eigen beeld. Maar ja. Zoals je zegt kun je op gevoel geen wettekst schrijven.
Je lijkt het er niet mee eens te zijn, maar ik blijf er op hameren dat het wel degelijk een daad van agressie en intimidatie is tegen de moslimgemeenschap in Nederland. Zowel direct als indirect. Die varkenskoppen die eerder aan moskee deuren werden gehangen waren vast ook vrijheid van meningsuiting.
Opzettelijke desacratie van heilige of vereerde objecten is anders best meetbaar.Ik zou het graag omdraaien. We stellen geen verbod in op het verbranden van "voor sommige mensen heilige boeken", maar we stellen een verbod in om beledigd te zijn als iemand iets "raars" doet waar je het toevallig niet mee eens bent vanwege "gevoel". Het moet objectief meetbaar zijn en "gevoel" is per persoon zo verschillend, dat je dat niet kunt.
Ik blijf er mee zitten dat de extremisten voorlopig de slag gewonnen hebben. Zij slagen in hun doelen. Er zijn wellicht een miljoen moslims in Nederland die het wellicht daardoor net iets lastiger hebben. "Dan moet je maar niet beledigd zijn", zeg dat tegen de eerste de beste donkere man in de Blijlmer over Zwarte Piet.
En polarisatie leidt tot een situatie waarin dat steeds minder het geval is. Zijn we het daar nou een keertje over eens? Zullen we dat met z'n allen proberen te voorkomen?Hier in NL mogen ze nog blij zijn, want hier zijn we redelijk tolerant. Andersgelovenden in bepaalde andere landen met een wat meer "religieus" regime komen er veel en veel minder goed vanaf. Denk maar niet dat bijvoorbeeld het Christelijk geloof ook maar enige ruimte krijgt in bepaalde "Islamitische landen" (mag je al blij zijn als je je jaren als Christen uberhaupt overleefd). Daar ligt wat mij betreft de grens: hier in NL is iedereen - ongeacht wat Pegida daarvan vindt - vrij om zijn geloof te belijden. Zodra die vrijheid beperkt wordt (en dat doe je niet door het verbranden van een kopietje van een heilig boek), dan ga je die grens over. Net als die relschoppers met hun aggressieve reactie: dat is over de grens.
Je noemt Pegida. Het ziet er naar uit dat het kader van het Duitse electoraat zich eindelijk tegen hen keert, met de massa protesten die we hebben gezien in de laatste dagen. Dat stemt mij hoopvol.
Ik zie te vaak moslimlanden worden aangehaald als de standaard waartegen wij onze religieuze vrijheden zouden moeten afzetten. De Westerse Wereld onderscheidt zich nu juist op dit vlak - wij staan er beter voor. Door te suggereren dat Moslims het maar te stellen moeten hebben met de rechten die de leiders van moslimlanden aan anders gelovigen toewijzen verlagen wij ons tot hun autoritaire, theocratische niveau.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000