Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Of ze denken “Jullie zeuren over te weinig 5 masten? Dan halen we ze allemaal weg!”jk-5 schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:24:
[...]
Er zitten vaak fouten in de data die wordt aangeleverd, dus ze zullen vast in de komende update terug zijn.
https://www.vodafone.nl/c...ed_together_juli_2024.pdf
In de tarievenlijst lees ik:
Bedoelen ze met bijkomende kosten nu de servicekosten die de aanbieder van het nummer rekent, maar gaan de minuten gewoon via de belbundel... ? Of vallen de nummers sowieso buiten de bundel.(...) Voor bellen naar speciale nummers zoals koopnummers of internationale klantenservice nummers, het gebruik van mobiele internet diensten (zoals content diensten) en sms-diensten worden apart bijkomende kosten in rekening gebracht tegen de daarvoor geldende tarieven. (...)
Bijkomende kosten… als in bovenop je belminuten. En bijkomende kosten zijn dus die servicekosten. Het is gewoon bellen dus gaat het gewoon om belminuten. Enige nummer waar dat volgens mij niet voor geldt is 112.SuperCrisz schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:30:
Weet iemand hoe het zit met Vodafone en 0900 nummers? Vaak zijn er extra kosten van toepassing als je zo'n service nummer belt. Dat is op zich geen issue, maar waar kan ik zien of de minuten wel/niet van je belbundel afgaan?
https://www.vodafone.nl/c...ed_together_juli_2024.pdf
In de tarievenlijst lees ik:
[...]
Bedoelen ze met bijkomende kosten nu de servicekosten die de aanbieder van het nummer rekent, maar gaan de minuten gewoon via de belbundel... ? Of vallen de nummers sowieso buiten de bundel.
Gulfstream G650
Klopt, family and friends moet je hebben om beetje normale korting te krijgen. Vorig jaar was beter.SalimRMAF schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:53:
Het lijkt wel alsof de Vodafone Black Friday deals dit jaar tegenvallen, wil graag 3 abbo's afsluiten maar begin te twijfelen...
nieuws: Vodafone Nederland test het inzetten van de 1800MHz-band exclusief vo...
Noodgreep lijkt me. En niet bevorderlijk voor veel 4G gebruikers.
misschien beter naar 50plusmobiel gaan danSalimRMAF schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:53:
Het lijkt wel alsof de Vodafone Black Friday deals dit jaar tegenvallen, wil graag 3 abbo's afsluiten maar begin te twijfelen...
heb je nog steeds je begeerde vodafone voor een veel lagere prijs
Ja maar geen volte, dus als je belt val je terug op het 2g netwerk. Dit hebben ze al meerdere keren uitgesteld.boyette schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 06:16:
[...]
misschien beter naar 50plusmobiel gaan dan
heb je nog steeds je begeerde vodafone voor een veel lagere prijs
Kloptdutchnltweaker schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:38:
[...]
Ja maar geen volte, dus als je belt val je terug op het 2g netwerk. Dit hebben ze al meerdere keren uitgesteld.
Dat is wel een nadeel
Wat had jij willen zien qua spectrum indeling? Wetende dat N78 nog niet fysiek uitgerold is?ernstoud schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 01:53:
Ik geloof dat Vodafone door begint te krijgen dat ze met 5G enorm de boot missen:
nieuws: Vodafone Nederland test het inzetten van de 1800MHz-band exclusief vo...
Nood greep lijkt me. En niet bevorderlijk voor veel 4G gebruikers.
Tja, dat is niet aan mij, maar de band waar 4G optimaal op werkt inzetten voor 5G omdat je als provider zwaar achterloopt met n28 en n78 is voor 4G bij Vodafone natuurlijk niet bevorderlijk.stormfly schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:15:
[...]
Wat had jij willen zien qua spectrum indeling? Wetende dat N78 nog niet fysiek uitgerold is?
Op sommige plekken loopt de capaciteit dan bijna net de helft terug als je toestel geen 5G ondersteunternstoud schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:47:
[...]
Tja, dat is niet aan mij, maar de band waar 4G optimaal op werkt inzetten voor 5G omdat je als provider zwaar achterloopt met n28 en n78 is voor 4G bij Vodafone natuurlijk niet bevorderlijk.

Vraag me af wat de voordelen zijn. De overhead van DSS vermijden?
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Dat laatste vooral ja. Toen KPN net begon met zijn Huawei festival COW's hadden ze meteen al n1 DSS actief. Maar toen waren er nog weinig telefoons die daar wat mee konden, en de inschakeling van 5G levert minder capaciteit op dan wat DSS je kost. Tegenwoordig zijn de tijden iets anders want de meeste telefoons ondersteunen wel 5G, dus heel veel last zullen ze niet hebben van de omzetting van 1800MHz naar 5G. Maar de winst zal minimaal zijn.Sorcerer8472 schreef op zondag 1 december 2024 @ 01:34:
[...]
Op sommige plekken loopt de capaciteit dan bijna net de helft terug als je toestel geen 5G ondersteunt
Vraag me af wat de voordelen zijn. De overhead van DSS vermijden?
Odido is in Delft aan het testen met n1 DSS, dus ook daar komt er een extra band bij (staat trouwens ook netjes zichtbaar op de Antennekaart). Maar de signalen die ik heb opgepikt geven aan dat het Odido daar weinig oplevert. Ze zijn nog huiverig om 2100MHz 5G-only te maken omdat het je wél een hele bak signalling capaciteit kost op NSA 5G. Pas als 5G helemaal standalone is heb je die signalling capaciteit op 4G niet meer nodig. Om diezelfde reden draait KPN ook nog DSS 4G+5G op 2100MHz op festival COWs, terwijl in de rest van het land 2100MHz al 5G-only is.
Vodafone heeft trouwens ook nog heel wat sites in het land waar wel 2600MHz RRU's hangen, maar ze gewoon uit staan. Misschien gaan ze daar nog wat van aanzetten vlak voor Umlaut om de capaciteit toch nog een boost te kunnen geven.
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Dat moet beter kunnenCLB schreef op zondag 1 december 2024 @ 06:29:
Afgelopen maand volledig gebruikgemaakt van mobiele data in plaats van wifi op kantoor, thuis en andere bekende plaatsen. Dit vanwege het 'cadeautje van Vodafone'. Eindresultaat: 82GB verstookt.
Vanwaar dit sentiment? Ik ben inmiddels al zo'n 5 jaar klant bij Vodafone, en ervaar eigenlijk weinig problemen.
Ik kom op plekken door het hele land, en overal werkt het gewoon prima.
Ik stream veel HD en 4K video en ook FLAC audio van Tidal, en heb nog nooit een hapering gehad.
Is het nou echt zo dat we hier puur naar de cijfertjes en aantal in gebruik genomen banden kijken en niet naar de praktijkervaring? Af en toe heb ik het idee dat de commerciële beïnvloeding van kabel vs. glasvezel hier ook een beetje aanwezig is: hoeveel snelheid heb je in hemelsnaam nodig?
Vanuit de zaak heb ik een Odido abonnement, en ik ben met Vodafone net zo tevreden als met Odido.
[ Voor 24% gewijzigd door Jeffrey87 op 02-12-2024 10:00 ]
Ik ben meer tevreden met Vodafone, in de avondspits stilstaand kan ik niet bellen over whatsapp met Odido 4G en via Vodafone 5G gaat dat prima.Ook tijdens het rijden ervaar ik minder call drops op whatsapp via Vodafone dan Odido. iPhone 15 Pro.Jeffrey87 schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:54:
Ik lees hier zo veel negativiteit en haat als het gaat om Vodafone.
Vanwaar dit sentiment? Ik ben inmiddels al zo'n 5 jaar klant bij Vodafone, en ervaar eigenlijk weinig problemen.
Ik stream veel HD en 4K video en ook FLAC audio van Tidal, en heb nog nooit een hapering gehad.
Is het nou echt zo dat we hier puur naar de cijfertjes en aantal in gebruik genomen banden kijken en niet naar de praktijkervaring? Af en toe heb ik het idee dat de commerciële beïnvloeding van kabel vs. glasvezel hier ook een beetje aanwezig is: hoeveel snelheid heb je in hemelsnaam nodig?
Vanuit de zaak heb ik een Odido abonnement, en ik ben met Vodafone net zo tevreden als met Odido.
Ik denk dat deze post genoeg zegt:Jeffrey87 schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:54:
Ik lees hier zo veel negativiteit en haat als het gaat om Vodafone.
Miki in "[Vodafone] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Als ik zie dat Vodafone op een nieuwe mast hier op 200 meter vandaan de helft van de tijd slechter presteert dan mijn meer dan 50 jaar oude koperdraad VDSL verbinding, dan is dat reden om daar verbaast over te zijn toch?
Veel plezier met het feit dat jij tevreden bent, maar dat betekent niet dat anderen die niet tevreden zijn dat hier niet zouden moeten melden. Vodafone mist gewoon de boot. En dat is jammer want dat betekent dat 1/3 van de NL netwerken achter blijft. Dat is niet goed. Nu niet, maar zeker niet richting de toekomst.
Conclusie: je kijkt naar een mast bij jou op 200 meter afstand en de rest dus naar rauwe cijfertjes en niet naar de praktijkervaring.ernstoud schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:01:
[...]
Ik denk dat deze post genoeg zegt:
Miki in "[Vodafone] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Als ik zie dat Vodafone op een nieuwe mast hier op 200 meter vandaan de helft van de tijd slechter presteert dan mijn meer dan 50 jaar oude koperdraad VDSL verbinding, dan is dat reden om daar verbaast over te zijn toch?
Veel plezier met het feit dat jij tevreden bent, maar dat betekent niet dat anderen die niet tevreden zijn dat hier niet zouden moeten melden. Vodafone mist gewoon de boot. En dat is jammer want dat betekent dat 1/3 van de NL netwerken achter blijft. Dat is niet goed. Nu niet, maar zeker niet richting de toekomst.
[ Voor 5% gewijzigd door Jeffrey87 op 02-12-2024 12:13 ]
Geen conclusies trekken zonder de feiten te kennen. Ik heb meerdere zakelijk Red Unlimited abonnementen binnen mijn bedrijf en hoor klachten over de 5G snelheid. Het plaatje uit de post zegt genoeg: veel te weinig n28 en n78 beschikbaar.Jeffrey87 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:10:
[...]
Conclusie: je kijkt naar een mast bij jou op 200 meter afstand en de rest dus naar rauwe cijfertjes en niet naar de praktijkervaring.
Wat vind je nou zelf van die dekking? Is dat goed? Of geeft het toch een indruk dat de kritiek terecht is?
De praktijkervaring is ook bij mij prima, weinig storingen en veelal stabiel al zijn er wel locaties waar ik met KPN in het verleden en Odido zakelijk beter bereik heb.Jeffrey87 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:10:
[...]
Conclusie: je kijkt naar een mast bij jou op 200 meter afstand en de rest dus naar rauwe cijfertjes en niet naar de praktijkervaring.
Maar waar de schoen wringt is dat Vodafone niet concurrerend is op prijs en de mond vol heeft over:
Die propositie lijkt door de concurrenten overgenomen te worden als je ziet wat zij doen om hun netwerk te verbeteren specifiek op dekking en nieuwe technologie. Bij Vodafone lijkt het erop dat ze een andere keuze hebben gemaakt als je puur kijkt naar de cijfertjes en afzet tegen de dik gedrukte woorden. Dat daarover gezeur komt snap ik dan wel want er blijft zo weinig over van de meerwaarde van Vodafone.Daarom kies je Vodafone
Met Vodafone kies je bewust. Voor een excellent netwerk, premium service en een abonnement dat op jouw leven is afgestemd. Op ons krachtige netwerk. Vandaag, morgen, en in de toekomst.
Marketing is niets anders dan gelegaliseerd liegen.Miki schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:19:
[...]
Daarom kies je Vodafone
Met Vodafone kies je bewust. Voor een excellent netwerk, premium service en een abonnement dat op jouw leven is afgestemd. Op ons krachtige netwerk. Vandaag, morgen, en in de toekomst.
In de Umlaut test 2024 waren ze derde. Van drie aanbieders. Dat zal begin volgend jaar niet anders zijn.
:strip_exif()/f/image/2B7ZOzkJtzJHhTv5dggC5tZw.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron: https://www.nlconnect.org...itmuntend-in-umlaut-tests
O vast en zeker, maar ik heb het 'normaal' gehouden, wat films gedownload, gestreamd, hotspot gebruikt.Sir_Killalot schreef op maandag 2 december 2024 @ 05:52:
Dat moet beter kunnen
Niet het hele huishouden met de hotspot verbonden enzo, dan had het aanzienlijk meer geweest denk ik zo
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Maar als je zo gruwelijk negatief bent waarom stap je dan niet over naar odido of kpnernstoud schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:17:
[...]
Geen conclusies trekken zonder de feiten te kennen. Ik heb meerdere zakelijk Red Unlimited abonnementen binnen mijn bedrijf en hoor klachten over de 5G snelheid. Het plaatje uit de post zegt genoeg: veel te weinig n28 en n78 beschikbaar.
Wat vind je nou zelf van die dekking? Is dat goed? Of geeft het toch een indruk dat de kritiek terecht is?
Zelf ben ik meer dan tevreden bij Vodafone bereik is beter dan kpn op de plekken waar ik veel kom
Gruwelijk negatief? Ontevreden gebaseerd op feiten! Zie dekkingskaarten op antennekaart.nl, als je dat niet serieus verbazingwekkend vindt dan heb je last van Stockholm Syndrome.J.A.477 schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:58:
[...]
Maar als je zo gruwelijk negatief bent waarom stap je dan niet over naar odido of kpn
Zelf ben ik meer dan tevreden bij Vodafone bereik is beter dan kpn op de plekken waar ik veel kom
Dus inderdaad gaan mijn zakelijke abonnementen als ze aflopen naar Odido. Die werkt tenminste aan 5G met n78 dekking.
De drie masten met n78 hier in de 'buurt' ...ernstoud schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:13:
Gruwelijk negatief? Ontevreden gebaseerd op feiten!
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cS7MXSNekMcwWc7Wi83BrUz6.jpg?f=user_large)
Maar zonder die banden haal ik zulke snelhedenernstoud schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:13:
[...]
Gruwelijk negatief? Ontevreden gebaseerd op feiten! Zie dekkingskaarten op antennekaart.nl, als je dat niet serieus verbazingwekkend vindt dan heb je last van Stockholm Syndrome.
Dus inderdaad gaan mijn zakelijke abonnementen als ze aflopen naar Odido. Die werkt tenminste aan 5G met n78 dekking.
/f/image/XckynWMpwtihCzSdVuoppByg.png?f=fotoalbum_large)
Tel hier een prima dekking tegenover en voice wat goed werkt en ik ben meer dan tevreden
Dat is toch wel behoorlijk treurig zeg.. Hoe kan het verschil zo groot zijn? 0 investeringen?ernstoud schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:14:
Aanvulling. Vergelijk even Odido en Vodafone in mijn verzorgingsgebied:
Odido:
[Afbeelding]
Vodafone:
[Afbeelding]
Duidelijk toch?
Dat weten we uiteraard niet goed. Lijkt er op (speculatie!) dat Vodafone niet heeft meegekregen dat Odido en KPN, al voordat ze de licentie voor n78 verwierven afgelopen zomer, al jaren met uitbreiding en ombouw naar 5G bezig waren. Die twee waren/zijn op een haar na klaar:Sir_Killalot schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:22:
[...]
Dat is toch wel behoorlijk treurig zeg.. Hoe kan het verschil zo groot zijn? 0 investeringen?
:strip_exif()/f/image/z5eFfvwGUYeNF442Bf5phe97.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron: https://antennekaart.nl/blog
Hoe dat kan? Geen idee. Vodafone liep vanaf het prille begin (Libertel) voorop. Dat is met mobiel wat 5G betreft niet meer zo. En met glasvezel ook al niet en coax gaat het in de toekomst echt niet worden.
Wie het weet mag het zeggen. Aandeelhouders die teveel navelstaren?
Misschien is het wel goedkoper voor Vodafone om alles pas om te bouwen wanneer KPN en Odido klaar zijn. Kan me voorstellen dat in die sector ook personeelstekorten zijn en dat dit invloed kan hebben op de prijzen voor dit soort projecten. En dat klinkt als muziek in de aandeelhoudersoren natuurlijkernstoud schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:32:
[...]
Dat weten we uiteraard niet goed. Lijkt er op (speculatie!) dat Vodafone niet heeft meegekregen dat Odido en KPN, al voordat ze de licentie voor n78 verwierven afgelopen zomer, al jaren met uitbreiding en ombouw naar 5G bezig waren. Die twee waren/zijn op een haar na klaar:
[Afbeelding]
Bron: https://antennekaart.nl/blog
Hoe dat kan? Geen idee. Vodafone liep vanaf het prille begin (Libertel) voorop. Dat is met mobiel wat 5G betreft niet meer zo. En met glasvezel ook al niet en coax gaat het in de toekomst echt niet worden.
Beter een zware last in je broek dan op je schouders
Eigenlijk is wat Odido doet natuurlijk kapitaalvernietiging. Die hebben gewoon gezegd we laten Ericcsson elke site ombouwen naar N78 of we de capaciteit nu nodig hebben of niet. Dat is op zich te verklaren want Odido is eigendom van een private equity partij (Warburg Pincus) die als doel hebben zoveel mogelijk marktaandeel te vergaren met Odido, om zo de markt waarde van het bedrijf te verhogen en straks naar de beurs te brengen:ernstoud schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:32:
[...]
nieuws: Bloomberg: eigenaren Odido bereiden beursgang van provider voor
Dus de strategie van Odido is heel aggressief, overal capaciteit bouwen, laagste prijs hanteren van de drie grote providers, gewoon om marktaandeel te veroveren. Maar in dit tempo al die sites ombouwen naar N78 kost echt honderden miljoenen. Een investering die je bij een normaal bedrijf echt niet zo snel terugverdient.
Vodafone heeft een hele andere strategie voor de N78 uitrol. Die strategie is gebaseerd op 3,5Ghz alleen inzetten op plekken met capaciteitsgebrek. Dichtbevolkte gebieden met veel clients zoals stadscentra in de buurt van stadions en concertzalen bijvoorbeeld. Maar er worden ook sites gebouwd in industriele gebieden waar ze private 5G slices willen aanbieden. Vodafone kijkt gewoon naar de utalization per site en plaatst N78 alleen daar waar die capaciteit ook echt nodig is.
In landelijke gebieden worden andere technieken ingezet, bijvoorbeeld het vrijmaken van de 1800 MHz band voor 5G door DSS uit te zetten.
Deze toepassing is veel meer geschikt voor landelijke gebieden waar minder capaciteit nodig is maar waar je met een 1800 Mhz band wel veel meer bereik kan creeren omdat het signaal veel verder komt.
Je kunt zeggen dat Vodafone achter loopt, echter hun strategie is veel meer lange termijn en dus willen ze iets verstandiger investeren dan bijv. Warburg Pincus die proberen gewoon al die miljoenen die ze aan Ericcson uitgeven en met de beursgang volgend jaar weer uit te halen. Bij Vodafone is die ROI over een veel langere periode voorzien.
HD4Life @ Full-HD
Moet je eens met Carplay aan door Duitsland of Italië cruisen, geweldig die roaming die maar naar Vodafone DE of IT blijft pushendutchnltweaker schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:46:
Roaming over de grens is ook dik prima.
Met KPN nooit zoveel uitval gehad... en dan laat ik bijvoorbeeld Radio Ned+ nog anderhalve minuut bufferen ook!
Iedereen heeft andere wensen.
Volgens de laatste kwartaalcijfers ligt het aandeel "property & equipment" investeringen bij Vodafoneziggo nu op 19%, wat lager is dan bij KPN met 22,4%.Davidshadow13 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:59:
[...]
Je kunt zeggen dat Vodafone achter loopt, echter hun strategie is veel meer lange termijn en dus willen ze iets verstandiger investeren dan bijv. Warburg Pincus die proberen gewoon al die miljoenen die ze aan Ericcson uitgeven en met de beursgang volgend jaar weer uit te halen. Bij Vodafone is die ROI over een veel langere periode voorzien.
Nou... Dan zou ik je willen aanraden om even op antennekaart.nl te kijken waar VF n78 tot op heden uitgerold heeft (https://antennekaart.nl/k...viders=vodafone&bands=122). Laat ik het zo zeggen; het is top dat de koeien een snelle verbinding hebben. Als je even de (grote) steden weglaat staan de n78 locaties in 75% v/d gevallen in het buitengebied. Dat heeft niks met capaciteit te maken, puur voldoen aan de dekkingsverplichting, immers de dekkingsgraad kan je goed opkrikken met een mast in het buitengebied met relatief weinig obstakels.Davidshadow13 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:59:
Vodafone heeft een hele andere strategie voor de N78 uitrol. Die strategie is gebaseerd op 3,5Ghz alleen inzetten op plekken met capaciteitsgebrek. Dichtbevolkte gebieden met veel clients zoals stadscentra in de buurt van stadions en concertzalen bijvoorbeeld. Maar er worden ook sites gebouwd in industriele gebieden waar ze private 5G slices willen aanbieden. Vodafone kijkt gewoon naar de utalization per site en plaatst N78 alleen daar waar die capaciteit ook echt nodig is.
Ik heb zelf VF en Odido in mijn primaire telefoon met VF kom ik zelfs in Nederland op bepaalde snelwegen nog op 2G terecht, dat zie je bij de andere providers niet. Ik heb geen voorkeur voor providers, ik test ze allemaal door heel Nederland met oa Cellmapper en Netmonster (voor data voor Antennekaart) en gebruik hiervoor 2x VF, 2x KPN en 2x Odido sim in meerdere toestellen.
VF heeft over het algemeen niet de beste dekking (naar NL maatstaven), KPN en Odido gaan redelijk gelijk op. Wat het interessant maakt is dat ze alle 3 een andere visie en tactiek hebben.
KPN is de autist, maar een paar varianten (globaal type 1, 2 en 3 met wat uitzonderingen) en in de mast alle sectoren op dezelfde manier uitgerust.
Odido is de show off, bijna overal maximale capaciteit maar de backbone is op redelijk wat plekken nog erg slecht met daisychain MW verbindingen van max 300 Mbit. Ze zijn wel bezig met glasuitrol naar veel locaties maar dat kost tijd.
VF is de onvoorspelbare, je weet nooit wat je tegenkomt, al hebben ze bij nieuwe locaties wel een redelijke tactiek (standaard Commscope antennes met minimaal band 1,3,20,32 evt. aangevuld met b7 en op sommige locaties n78). Dat maakt VF ook weer een mooie provider om masten te gaan bezoeken, je kan antennes tegenkomen die 20 jaar oud zijn, maar ook midden in de bush bush een full spectrum locatie met n78.
VF heeft voor mij een voordeel dat veel werklocaties die ik bezoek, indoordekking hebben van VF (soms ook KPN en Odido). Dus telefonisch goed bereikbaar.
Wat betreft de throughput; KPN doet het goed omdat ze bijna alle locaties van glas hebben voorzien. Bij Odido ook, mits je een (10 Gb) glassite hebt. VF heeft minder straalverbindingen dan Odido maar omdat ze niet de volledige spectrum bij elke locatie uitrollen haal je zelden hoger dan 500 Mbit.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Het aantal N78 sites t.o.v. alle VF sites in het buitengebied is een druppel op een gloeiende plaat. Je ziet juist een geclusterde uitrol in de steden: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven, Den Bosch waar veel meer sites uitgerust zijn met N78. In het buitengebied zijn ze er ook maar dat gaat nog niet eens over een 20% van het totaal van de sites.The Wizard schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:24:
[...]
Nou... Dan zou ik je willen aanraden om even op antennekaart.nl te kijken waar VF n78 tot op heden uitgerold heeft (https://antennekaart.nl/k...viders=vodafone&bands=122). Laat ik het zo zeggen; het is top dat de koeien een snelle verbinding hebben. Als je even de (grote) steden weglaat staan de n78 locaties in 75% v/d gevallen in het buitengebied. Dat heeft niks met capaciteit te maken, puur voldoen aan de dekkingsverplichting, immers de dekkingsgraad kan je goed opkrikken met een mast in het buitengebied met relatief weinig obstakels.
Uiteindelijk is de doelstelling wel om uniforme dekking op de N78 band te biedden alleen de weg er naar toe is een stuk gematigder dan bijv. Odido. Overigens wil buitengebied niet zeggen dat het enkel voor de koeien is. Veel masten in het buitengebied langs een spoorlijn worden bijv. ook voorzien van N78 juist omdat er nu een project loopt om de dekking langs het spoor te verbeteren.
HD4Life @ Full-HD
Nou Odido gooit anders direct een product op de markt waarbij n78 nodig is, nl. Klik&Klaar als concurrent van vast internet.Davidshadow13 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:59:
[...]
Eigenlijk is wat Odido doet natuurlijk kapitaalvernietiging. Die hebben gewoon gezegd we laten Ericcsson elke site ombouwen naar N78 of we de capaciteit nu nodig hebben of niet.
Hier ben ik je kwijt. Ze investeren om marktaandeel te vergroten en om de marktwaarde van het bedrijf te verhogen. Ok. Dat is zo. Maar vervolgens: een investering die je niet zo snel terugverdient? Hoezo? Marktaandeel omhoog, marktwaarde omhoog. Dus heb je het heel snel terugverdient!Dat is op zich te verklaren want Odido is eigendom van een private equity partij (Warburg Pincus) die als doel hebben zoveel mogelijk marktaandeel te vergaren met Odido, om zo de markt waarde van het bedrijf te verhogen en straks naar de beurs te brengen:
nieuws: Bloomberg: eigenaren Odido bereiden beursgang van provider voor
Dus de strategie van Odido is heel aggressief, overal capaciteit bouwen, laagste prijs hanteren van de drie grote providers, gewoon om marktaandeel te veroveren. Maar in dit tempo al die sites ombouwen naar N78 kost echt honderden miljoenen. Een investering die je bij een normaal bedrijf echt niet zo snel terugverdient.
Vandaar geen enkele n78 mast in grote Gelderse steden zoals Deventer, Zutphen en Apeldoorn?Vodafone heeft een hele andere strategie voor de N78 uitrol. Die strategie is gebaseerd op 3,5Ghz alleen inzetten op plekken met capaciteitsgebrek. Dichtbevolkte gebieden met veel clients zoals stadscentra in de buurt van stadions en concertzalen bijvoorbeeld.
Oh, dus ook hier zeg je dat met een beursgang de investering terug komt.Je kunt zeggen dat Vodafone achter loopt, echter hun strategie is veel meer lange termijn en dus willen ze iets verstandiger investeren dan bijv. Warburg Pincus die proberen gewoon al die miljoenen die ze aan Ericcson uitgeven en met de beursgang volgend jaar weer uit te halen. Bij Vodafone is die ROI over een veel langere periode voorzien.
Ik hoor wat je zegt hoor en wellicht heb je helemaal gelijk. Maar ik heb het al eerder gezegd; in de twintiger jaren dachten de paarden en hooi handelaren ook dat de automobiel een niche zou blijven. Iedereen investeert in hogere snelheid en dekking. Omdat simpelweg die vraag er is. Behalve Vodafone.
Den Bosch heeft welgeteld 1 site met n78... Er staan 3 in Rosmalen, maar das geen Den Bosch.Davidshadow13 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:33:
[...]
Het aantal N78 sites t.o.v. alle VF sites in het buitengebied is een druppel op een gloeiende plaat. Je ziet juist een geclusterde uitrol in de steden: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven, Den Bosch waar veel meer sites uitgerust zijn met N78. In het buitengebied zijn ze er ook maar dat gaat nog niet eens over een 20% van het totaal van de sites.
Uiteindelijk is de doelstelling wel om uniforme dekking op de N78 band te biedden alleen de weg er naar toe is een stuk gematigder dan bijv. Odido. Overigens wil buitengebied niet zeggen dat het enkel voor de koeien is. Veel masten in het buitengebied langs een spoorlijn worden bijv. ook voorzien van N78 juist omdat er nu een project loopt om de dekking langs het spoor te verbeteren.
Van de 196 sites met n78 staan er 78 in de grote steden en dan heb ik groot Amsterdam genomen, dus met de omliggende steden erbij. Almere bijv. heeft maar 2 sites. In een stad zit je op een bereik van tientallen meters tot max enkele 100'en meters als je geluk hebt, dus deze sites dekking nagenoeg niks afgezien van een winkelcentrum of een station. Alleen Utrecht heeft n78 rond het station, de andere steden niet eens.
VF heeft landelijk een n78 dekkingsdichtheid (n78/totaal aantal sites) van nog geen 4%, zelfs in Amsterdam (met de meeste n78 sites) komt de dekking maar uit op 17%.
Het gros van de masten in het buitengebied met n78 staan niet eens in de buurt van een spoorlijn, daarnaast heb je met n78 niet zoveel aan treindekking, dat kan je beter oplossing met b8 (700 MHz), b20 (800 MHz) en in mindere mate b3 (1800 MHz). De demping is groot in treinen en dan heb je eigenlijk niks aan 3500 MHz.
Ik weet dat er een project loopt voor betere dekking bij het spoor, er zijn veel nieuwe sites (gepland), vaak in de mast met ProRail die ook bezig zijn met een vernieuwingsproject, dat is een goede zaak.
Zoals gezegd; ik ben niet anti-VF, ik ben juist gecharmeerd van het chaotisch fysieke netwerk van VF, maar de cijfers liegen niet. Ik kijk alleen naar de beschikbare data, die hooguit 30 dagen oud zijn ivm de wettelijke verplichting.
Dat ligt er maar net aan waar je bent en wat je met je telefoon doet. Ik heb hier een Dualsim setup met Simyo en Vodafone, waarbij ik standaard VF gebruik voor de dataverbinding en af en toe overschakel. Ik merk regelmatig op drukke plekken, in de trein, in gebouwen dat VF terugvalt naar een streepje bereik, er komt dan ook geen data meer door. Schakel je over naar de Simyo (KPN) sim komt er ineens wel weer data door. Kijk je Youtube of luister je Spotify merk je daar niet zo veel van, omdat er vaak voldoende buffer is, maar probeer maar eens een live stream, Voip gesprek of radio te gebruiken, dan merk je dat het veel vaker weg valt en je opnieuw de stream moet starten.dutchnltweaker schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:46:
Ja Vodafone loopt achter, maar eerlijk gezegd voor de normale toepassingen niet gemerkt tot nu toe. Roaming over de grens is ook dik prima. Al stap ik straks wel over omdat we voor een jaar geen ziggo hebben.
Op rustige plekken merk ik ook verschil, vooral in de snelheid. VF haalt vaak tussen de 20 en 100 mbit/s down, waar KPN regelmatig richting de 300 gaat, en dat nog veel hoger zou kunnen als ik een ander abonnement had. Ook de upload blijft bij VF sterk achter, wat je bijvoorbeeld merkt als je even snel bestanden naar de cloud moet uploaden onderweg.
Het is enorm locatie afhankelijk, want er zijn ook routes waarop ik in de praktijk geen enkel verschil merk.
Oost west 127.0.0.1 best
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vc7gsppIF6p7Fg86T2q6fwb6.jpg?f=user_large)
Vodafone 41 Mbps. download

KPN is VDSL met 4G Sneller Internet Buitengebied op 2 km. afstand.
tmobile is 4GvT abonnement op 2 km. afstand.
Odido is een 5G Klik&Klaar abonnement op 2 km. afstand met n28 band.
En glasvezel:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wYkhrUhIqGirsw1irb0FdvcG.jpg?f=user_large)
Dit is mijn mix van privé en zakelijke abonnementen.
Wel duidelijk waarom Vodafone het voor mij niet is. Odido krijgt wat abonnementen erbij.
[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 04-12-2024 00:00 ]
VF past redelijk agressief een slaapstand toe, meestal moet je een speedtest enkele keren herhalen voordat de rest van de banden ook geactiveerd worden. KPN en Odido hebben dit ook wel maar die activeren vaak al gewoon in de eerste test.ernstoud schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:56:
Kijk, zo erg is het dus gesteld met Vodafone hier in de avond en nacht:
[Afbeelding]
Vodafone 41 Mbps. downloadop 4G+ op 200 meter van de mast!
En glasvezel:
[Afbeelding]
Wel duidelijk waarom Vodafone het voor mij niet is. Odido krijgt wat abonnementen erbij.
Weet je zeker dat je op n28 zit bij Odido K&K? Volgens mij worden alleen de hoge banden gebruikt.
Hoge snelheden haal jij zeg, dit is wat ik net in m'n tuin heb gemeten:ernstoud schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:56:
Kijk, zo erg is het dus gesteld met Vodafone hier in de avond en nacht:
[Afbeelding]
Vodafone 41 Mbps. downloadop 4G+ op 200 meter van de mast!
En glasvezel:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Aam4kVKkDEgN1sXKNrFjQ4tD.png?f=user_large)
Langdurige SpeedTest en downloads verhogen de snelheid niet. Via een kennis bij Vodafone is hier naar gekeken, niets aan te doen.The Wizard schreef op woensdag 4 december 2024 @ 06:13:
[...]
VF past redelijk agressief een slaapstand toe, meestal moet je een speedtest enkele keren herhalen voordat de rest van de banden ook geactiveerd worden. KPN en Odido hebben dit ook wel maar die activeren vaak al gewoon in de eerste test.
Weet je zeker dat je op n28 zit bij Odido K&K? Volgens mij worden alleen de hoge banden gebruikt.
Jazeker is dit n28 bij Odido. Ik gebruik niet hun 5G router (die alleen n78 doet
:strip_exif()/f/image/Wh80yQT9NoovBEu48BN4YED0.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is wel heel treurig zeg!zwaargeschapen schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:07:
[...]
Hoge snelheden haal jij zeg, dit is wat ik net in m'n tuin heb gemeten:
[Afbeelding]

Gewoon overstappen dus, ik snap ook werkelijk niet waarom iemand bij een provider zou blijven als de snelheden/bereik niet bevallen (specifieke doeleinden terzijde natuurlijk).zwaargeschapen schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:07:
[...]
Hoge snelheden haal jij zeg, dit is wat ik net in m'n tuin heb gemeten:
[Afbeelding]
Is net als met een bepaalde familielid van mij, hij heeft problemen met Odido bereik (woont in de buurt van de grens en is telefonisch regelmatig niet bereikbaar in die regio, ook niet met bellen via wifi aan als diegene thuis is, plus de internet snelheden zijn erg onstabiel)
En iedere keer maar klagen en klagen, en als ik dan zeg "stap over, KPN en Vodafone hebben hier geen issues dus kies 1 van de twee netwerken" (dus ook eventueel de goedkopere opties die deze netwerken gebruiken).
"Te veel gedoe", naja dan moet je ook niet zeuren denk ik.
en het is niet eens door een korting dat die diegene bij Odido blijft, want diegene heeft thuis internet van KPN, maar vanwege goede ervaringen met T-Mobile vroeger (toen diegene elders woonde met prima bereik) wil diegene niet overstappen als "vaste klant"
Ik ben tevreden met Vodafone (maar ik ga niet claimen dat ze goed zijn, ze zijn goed naar mijn eisen en ik heb op 1 plek na nooit last van problemen met bereik), maar als ik zelfde snelheden zou halen als jij dan was ik allang weg bij hun, korting of niet.
mini rant onderaan
Men klaagt wel lekker over Vodafone, maar net als met zoveel bedrijven (ook in andere sectoren), zolang er keuze is die betere dienst levert, stap gewoon over naar een concurrent.
mini rant voorbij
Even terzijde als iemand Vodafone heeft gekozen vanwege de PR over de snelheid, wat je sowieso nooit moet doen ongeacht of het Vodafone, KPN, Odido ect is.
Het slechtere bereik en snelheid is sinds kort bij mij het geval vanwege nieuwe gebouwen die in de omgeving de grond uit worden gestampt. Bellen gaat nog net met -125dBm RSRP op LTE800 in de woonkamer maar er hoeft maar weinig te gebeuren en het houdt op. Vanwege wifi binnenshuis is het nog geen direct probleem maar het valt iedereen met Vodafone op dat er "0 streepjes" bereik op hun scherm staan. Het is nu basically wachten tot er nog iets meer bijgebouwd wordt en het bereik daardoor compleet wegvalt.Mizgala28 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:37:
[...]
Gewoon overstappen dus, ik snap ook werkelijk niet waarom iemand bij een provider zou blijven als de snelheden/bereik niet bevallen (specifieke doeleinden terzijde natuurlijk).
Is net als met een bepaalde familielid van mij, hij heeft problemen met Odido bereik (woont in de buurt van de grens en is telefonisch regelmatig niet bereikbaar in die regio, ook niet met bellen via wifi aan als diegene thuis is, plus de internet snelheden zijn erg onstabiel)
En iedere keer maar klagen en klagen, en als ik dan zeg "stap over, KPN en Vodafone hebben hier geen issues dus kies 1 van de twee netwerken" (dus ook eventueel de goedkopere opties die deze netwerken gebruiken).
en het is niet eens door een korting dat die diegene bij Odido blijft, want diegene heeft thuis internet van KPN, maar vanwege goede ervaringen met T-Mobile vroeger (toen diegene elders woonde met prima bereik) wil diegene niet overstappen als "vaste klant"
Ik ben tevreden met Vodafone (maar ik ga niet claimen dat ze goed zijn, ze zijn goed naar mijn eisen en ik heb op 1 plek na nooit last van problemen met bereik), maar als ik zelfde snelheden zou halen als jij dan was ik allang weg bij hun, korting of niet.
mini rant onderaan
Men klaagt wel lekker over Vodafone, maar net als met zoveel bedrijven (ook in andere sectoren), zolang er keuze is die betere dienst levert, stap gewoon over naar een concurrent.
mini rant voorbij
Even terzijde als iemand Vodafone heeft gekozen vanwege de PR over de snelheid, wat je sowieso nooit moet doen ongeacht of het Vodafone, KPN, Odido ect is.
Vodafone: "dekking kan alleen buitenshuis gegarandeerd worden."
Dit is in de randstad trouwens
Dat is een ander verhaal natuurlijk, maar als de situatie niet veranderd zou ik overstappen wanneer mogelijk in zo'n geval.zwaargeschapen schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:02:
[...]
Het slechtere bereik en snelheid is sinds kort bij mij het geval vanwege nieuwe gebouwen die in de omgeving de grond uit worden gestampt. Bellen gaat nog net met -125dBm RSRP op LTE800 in de woonkamer maar er hoeft maar weinig te gebeuren en het houdt op. Vanwege wifi binnenshuis is het nog geen direct probleem maar het valt iedereen met Vodafone op dat er "0 streepjes" bereik op hun scherm staan. Het is nu basically wachten tot er nog iets meer bijgebouwd wordt en het bereik daardoor compleet wegvalt.
Vodafone: "dekking kan alleen buitenshuis gegarandeerd worden."
en ikzelf zou zelfs nog zover gaan als mijn abonnement afkopen en wegwezen, als bereik echt zo belangrijk was voor mij, maar dat ben ik en ik weet dat het voor sommigen onrealistisch is om te doen
Ik ga er ook niet vanuit waar dit is (en ik ben minder verbaasd over slecht bereik in de Randstad dan daarbuiten), die ene plek waar ik problemen heb met Vodafone (EDGE at best, soms niet eens dat) is in een bepaalde buitenwijk in Lelystad waar ik langskom onderweg naar mijn ouders.Dit is in de randstad trouwens
En soms krijg ik als bonus "alleen noodoproepen" te zien. /s
Maar verder nergens problemen in de Randstad waar ik kom, en wat verder daarvandaan waar ik zelf woon.
Ook geen issues elders, maar ik weet dat er zat plekken zijn waar ik vergelijkbare of zelfde situatie zou meemaken zoals in Lelystad, en in zo'n geval zou ik een provider zoeken die beter bereik heeft op die plekken.
In het geval van particuliere abonnementen geef ik je helemaal gelijk, maar soms is het niet zomaar mogelijk om over te stappen. Ik zit bijvoorbeeld vast aan Vodafone omdat mijn werkgever hiervoor heeft gekozen, ze gaan natuurlijk niet zomaar overstappen omdat een iemand dat graag wil. Toch maar volhouden dus, en voor mijn prive abonnement overstappen naar een betere provider inderdaad.Mizgala28 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:37:
[...]
Gewoon overstappen dus, ik snap ook werkelijk niet waarom iemand bij een provider zou blijven als de snelheden/bereik niet bevallen (specifieke doeleinden terzijde natuurlijk).
mini rant onderaan
mini rant voorbij
Oost west 127.0.0.1 best
Nou vindt de baas het niet leuk als ik er zoveel GB doorheen jaag met zulke zaken dus kan ik mijn werktelefoon met KPN er niet voor gebruiken en ben ik aangewezen op mijn privé Vodafone abonnement.
:strip_exif()/f/image/9l6C4vKxMJOAkQtNFvYqqJci.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi niet zegt Vodafone maar als ik een speedtest doe met de kpn werktelefoon pal naast mijn eigen Vodafone krijg ik dit :
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HZ9EXKQGZVgQypBJenOeCvON.jpg?f=user_large)
Ik ga deze ellende nog tot augustus uitzitten en dan mag Vodafone hun onzin over hun giganet aan een ander gaan verkondigen.
Wat een aanfluiting is dit
Je hebt geluk: nieuws: Vodafone wil mobiel bereik langs spoorwegen verbeterenrenwan schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:18:
Ik ben machinist en het wil nog wel eens voorkomen dat ik ergens een half uurtje of langer ergens op een opstelspoortje sta te wachten. Perfecte situatie om m'n razer kishi en geforce now erbij te pakken en maar even wat te gamen.
Nou vindt de baas het niet leuk als ik er zoveel GB doorheen jaag met zulke zaken dus kan ik mijn werktelefoon met KPN er niet voor gebruiken en ben ik aangewezen op mijn privé Vodafone abonnement.
[Afbeelding]
Mooi niet zegt Vodafone maar als ik een speedtest doe met de kpn werktelefoon pal naast mijn eigen Vodafone krijg ik dit :
[Afbeelding]
Ik ga deze ellende nog tot augustus uitzitten en dan mag Vodafone hun onzin over hun giganet aan een ander gaan verkondigen.
Wat een aanfluiting is dit
Nog meer lariekoek van de marketingafdeling
Wat mij tegenstaat om naar iets als KPN te gaan is de arrogantie van het bedrijf. De hoge prijzen en laatst weer een verplichte databundel die door je strot wordt geduwd (nieuws: KPN verhoogt zelf databundels van sommige klanten voor 1,25 euro extr...) maakt dat ik er liever geen geld naar overmaak.
Odido krijg ik ook de kriebels van als ik de incompetentie van ze op dit forum lees (al bijna 10 jaar bezig om fatsoenlijk HD voice interconnects te regelen, capaciteitmanagement lijkt niet te gebeuren op hun vaste netwerk, etc). Het is voor mijn gevoel echt kiezen tussen drie kwaden en Vodafone was dan nog de minst slechte van de drie tot nu toe. Maar als er nu ook met Vodafone geen fatsoenlijk contact meer mogelijk is en ze blijven verkondigen hoe shiny alles is bij een dekkings- of capaciteitsprobleem dan merk je hoe rot het bedrijf van binnen is geworden.
[ Voor 4% gewijzigd door zwaargeschapen op 07-12-2024 21:52 ]
Ik verwacht er niet teveel van maar ben wel benieuwd naar hoe ze dit recht willen praten.
Inderdaad.renwan schreef op zondag 8 december 2024 @ 04:41:
Ik heb voor de gein eens een bericht gestuurd naar de klantenservice met de mededeling dat ik mijn contract wil ontbinden met als reden dat vrijwel elke claim die ze hier maken gewoon totale onzin is en in de praktijk onmogelijk haalbaar is.
Ik verwacht er niet teveel van maar ben wel benieuwd naar hoe ze dit recht willen praten.
“Ons netwerk is beoordeeld als één van de beste van Europa en ondersteunt downloadsnelheden tot wel 1 Gbps.”
Afgezien dat dit geen Nederlands is (het moet uiteraard zijn “één van de betere”) waren ze in de laatste Umlaut test in NL derde van de drie providers. En die downloadsnelheid haal je alleen met de n78 band en Vodafone heeft dus vrijwel geen dekking daarop.
Deze hele zin is dus onzin. Marketing geleuter.
“Met ons netwerk heb je snel en stabiel internet in Nederland, en maak je gebruik van het grootste 4G-netwerk ter wereld. Ons 5G-netwerk is beschikbaar in heel Nederland.”
Grootste 4G netwerk ter wereld? Zijn die roze broeken van Vodafone wel eens in Japan geweest? Zweden? Heel veel beter, veel groter, overal dekking. 5G van Vodafone is nep met hun DSS op band 3. Is gewoon 4G+.
Ook onzin. Dat het mag dit soort leugens. Eigenlijk zou de ACM moeten ingrijpen.
Er staat letterlijk op hun website "5G is real-time VR gamen"ernstoud schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:19:
[...]
Inderdaad.
“Ons netwerk is beoordeeld als één van de beste van Europa en ondersteunt downloadsnelheden tot wel 1 Gbps.”
Afgezien dat dit geen Nederlands is (het moet uiteraard zijn “één van de betere”) waren ze in de laatste Umlaut test in NL derde van de drie providers. En die downloadsnelheid haal je alleen met de n78 band en Vodafone heeft dus vrijwel geen dekking daarop.
Deze hele zin is dus onzin. Marketing geleuter.
“Met ons netwerk heb je snel en stabiel internet in Nederland, en maak je gebruik van het grootste 4G-netwerk ter wereld. Ons 5G-netwerk is beschikbaar in heel Nederland.”
Grootste 4G netwerk ter wereld? Zijn die roze broeken van Vodafone wel eens in Japan geweest? Zweden? Heel veel beter, veel groter, overal dekking. 5G van Vodafone is nep met hun DSS op band 3. Is gewoon 4G+.
Ook onzin. Dat het mag dit soort leugens. Eigenlijk zou de ACM moeten ingrijpen.
Vr? Ik heb geluk als Geforce Now het redelijk doet
Volgens mij bedoelen ze dat Vodafone internationaal gezien het grootste netwerk heeft, aangezien Vodafone in heel de wereld actief is.
Offtopic:ernstoud schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:19:
[...]
Zijn die roze broeken van Vodafone wel eens in Japan geweest? Heel veel beter, veel groter, overal dekking.
Ik ben in Tokyo (zomer 2023) geweest, maar mijn ervaring is dat het mobiele netwerk echt veel beter in Nederland is hoor (2 providers getest op 5G). Antennes veel oude meuk, snelheden laag en veel 3G/noodoproepen binnen gebouwen. Vaak moesten we naar buiten lopen om weer iets op te zoeken. Moest me erg denken aan Duitsland eigenlijk. Zuid-Korea daarentegen een heel ander verhaal; altijd bereik en eigenlijk altijd 600+ mbps, zelfs op Jeju (en daarbij had ik geen 5g toegang, aangezien dat niet beschikbaar was voor toeristen). Daar zou ik dan wel kunnen zeggen dat het netwerk beter is dan in NL.
Aan de andere kant vergelijk ik dan wel deze landen met Odido. VF heeft flink lagere snelheden natuurlijk.
Testcondities
Vergelijk met KPN (Voicedata, download zonder cap, upload met 100Mbps cap) en Odido Premium (1.2gbps cap down, 200 upload cap(?))Bewolkt droog weer, overdag in de buitenlucht. Toestel: OPPO Find X8 Pro
Locaties (allemaal in Tilburg)
/f/image/JnUJwLQ3UCmYugpZCZCRF8we.png?f=fotoalbum_large)
Resultaten
/f/image/5IoAPOlR5DjT0ZwYEkctVPIY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Kv8ZerA6mBCXAXRPBbzeTDEZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/myJCebRxxm5OijHbyfkfonO3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QZUKfgkfBpnGoUPo6V47T6PI.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/evvYTAyP6PsNqQ2cy8mppdik.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XkI8v1coUyFLjZwfyhHcyfjF.png?f=fotoalbum_large)
Conclusie
Een verwacht resultaat natuurlijk, Vodafone heeft op heel weinig plekken n78 5G. Maar zelfs dan zijn het teleurstellende resultaten. Locatie 1 bijvoorbeeld, dit is een locatie met de nieuwste Commscope antennes, met o.a. 2600 4G. Zelfs dan wordt de 300 niet eens aangetikt. Kijkende naar Odido, die zelfs voor n78 5G op sommige plekken 800+ mogelijk was, erg jammer.Op de laatste locatie was wél Vodafone 5G n78 beschikbaar. Een uniek verschijnsel. Maar zelfs dan zijn de resultaten erg wisselend. Na 5 testen haalde ik éindelijk 950, en tikte hij in de boost zelfs iets over de 1000 aan. Maar dit doet hij niet zomaar, hij bleef eerst steken rond de 700. Alsof de mast na een paar tests even getriggerd werd om sneller te zijn.
Toen wilde ik nog doortesten, maar was door mijn 12GB daglimiet heen. Oke, smsje. ''We kunnen je opdracht niet verwerken''. Dan maar in de app proberen, alleen maar foutmeldingen zonder enige mogelijkheid om een 2GB bundel toe te voegen. Toen hield het testen dus op. Erg slecht!
Wel een pluspuntje voor Vodafone, de pingtijden zijn over het algemeen véél lager. Deels komt dit omdat de VF speedtest server in Eindhoven zit, tov de Odido in Amsterdam en KPN in Amstelveen. Maar ook gewoon omdat de ping ook echt wel beter is. Waarom de ping zo hoog bij KPN was weet ik niet, het zou misschien te maken kunnen hebben met het gebruik van een Voicedata MVNO sim ipv een echte KPN sim. Voicedata heeft echter geen downloadsnelheid cap, daarom wel erg interessant om mee te testen.
Al met al; Vodafone biedt lage snelheden tov de concurrentie, ook waar meer zou moeten kunnen met de huidige techniek, wel met goede pingtijden.
Linkje van de VF n78 speedtest:

Ping van 7ms hier te zien:

Bij aanvraag kan ik ook andere speedtest linkjes geven, maar het zijn er erg veel. (sommige werken ook niet, helaas bugt Speedtest soms)
Vodafone GigaNet? Ze kunnen het beter GigaDramatisch noemenvandeven66 schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:52:
Ik ben vandaag eens op wat plekken gaan speedtesten, aangezien ik nu een VF Unlimited sim erbij heb.Testcondities
Vergelijk met KPN (Voicedata, download zonder cap, upload met 100Mbps cap) en Odido Premium (1.2gbps cap down, 200 upload cap(?))
Bewolkt droog weer, overdag in de buitenlucht. Toestel: OPPO Find X8 ProLocaties (allemaal in Tilburg)
[Afbeelding]Resultaten
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]Conclusie
Een verwacht resultaat natuurlijk, Vodafone heeft op heel weinig plekken n78 5G. Maar zelfs dan zijn het teleurstellende resultaten. Locatie 1 bijvoorbeeld, dit is een locatie met de nieuwste Commscope antennes, met o.a. 2600 4G. Zelfs dan wordt de 300 niet eens aangetikt. Kijkende naar Odido, die zelfs voor n78 5G op sommige plekken 800+ mogelijk was, erg jammer.
Op de laatste locatie was wél Vodafone 5G n78 beschikbaar. Een uniek verschijnsel. Maar zelfs dan zijn de resultaten erg wisselend. Na 5 testen haalde ik éindelijk 950, en tikte hij in de boost zelfs iets over de 1000 aan. Maar dit doet hij niet zomaar, hij bleef eerst steken rond de 700. Alsof de mast na een paar tests even getriggerd werd om sneller te zijn.
Toen wilde ik nog doortesten, maar was door mijn 12GB daglimiet heen. Oke, smsje. ''We kunnen je opdracht niet verwerken''. Dan maar in de app proberen, alleen maar foutmeldingen zonder enige mogelijkheid om een 2GB bundel toe te voegen. Toen hield het testen dus op. Erg slecht!
Wel een pluspuntje voor Vodafone, de pingtijden zijn over het algemeen véél lager. Deels komt dit omdat de VF speedtest server in Eindhoven zit, tov de Odido in Amsterdam en KPN in Amstelveen. Maar ook gewoon omdat de ping ook echt wel beter is. Waarom de ping zo hoog bij KPN was weet ik niet, het zou misschien te maken kunnen hebben met het gebruik van een Voicedata MVNO sim ipv een echte KPN sim. Voicedata heeft echter geen downloadsnelheid cap, daarom wel erg interessant om mee te testen.
Al met al; Vodafone biedt lage snelheden tov de concurrentie, ook waar meer zou moeten kunnen met de huidige techniek, wel met goede pingtijden.
Linkje van de VF n78 speedtest:
[Afbeelding]
Ping van 7ms hier te zien:
[Afbeelding]
Bij aanvraag kan ik ook andere speedtest linkjes geven, maar het zijn er erg veel. (sommige werken ook niet, helaas bugt Speedtest soms)
[ Voor 99% gewijzigd door tabletmen op 10-12-2024 19:10 . Reden: H ]
Nee, de landen waar dit voor geldt staan toch in het artikel?tabletmen schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:40:
Vodafone zal in samenwerking met AST Mobile Satelliet gebaseerde mobiele internet verbinding gaan aanbieden in landen waar ze actief is en in partner landen. Zal VodafoneZiggo dit ook gaan aanbieden ?
https://developingtelecom...-with-vodafone-group.html
Inderdaad, er staat er duidelijk in zo te zien:ernstoud schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:56:
[...]
Nee, de landen waar dit voor geldt staan toch in het artikel?
The agreement – which runs until 2034 – establishes a framework for Vodafone’s operators to offer AST’s D2D service in their home markets. For Africa and Asia, that includes Democratic Republic of Congo, Egypt, Ethiopia, Kenya, Lesotho, Mozambique, South Africa, India and Turkey.
The agreement also Vodafone’s Partner Markets programme, members of which include Pacific Islands countries like Fiji, French Polynesia, Kiribati, Papua New Guinea, Samoa and Vanuatu, among others. Argentina, Chile and Peru in South America are also Vodafone Partner Markets members, as are Azerbaijan, Oman and Qatar.
Beetje vergelijkbaar met vroeger Thuraya (wel speciale telefoon waar je je SIM in moest doen dan).
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Deze berichtgeving is van 5 jaar geleden maar zijn er mensen die vaak op festivals komen en hier hun meer recente ervaring kunnen delen?
VF plaatst idd (veel) minder tempjes, maar over het algemeen werken de telefoons nog wel gewoon aangezien VF (veel) minder gebruikers heeft die festivals bezoeken, het gros gebruikt Odido en KPN, en die plaatsen wel over het algemeen voldoende tempjes op festivals/grote evenementen.zwaargeschapen schreef op woensdag 11 december 2024 @ 06:39:
https://www.hardnews.nl/v...nbereikbaar-op-festivals/
Deze berichtgeving is van 5 jaar geleden maar zijn er mensen die vaak op festivals komen en hier hun meer recente ervaring kunnen delen?
Nu nog de glasvezelverbinding upgraden naar 10Gbpsikbenjoeri schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:07:
Vodafone doet nu ook N28+N78 en N3+N78 op een mast die deze week is omgebouwd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ping is wel heel netjesjk-5 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:29:
[...]
Nu nog de glasvezelverbinding upgraden naar 10Gbps
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I6roIGGFzgNtklRaYHoOSJln.jpg?f=user_large)
Vodafone update hun roaming voorwaarde en unlimited dagbundel.
Voor 3MB mocht ik doodleuk EUR 16,66 aftikken.
Hoe kan ik toch een datalimiet van EUR 0,00 forceren voor niet-EU landen? Is er een tool of instelling beschikbaar die dit voor mij kan beheren?
Zakelijk heeft Vodafone optie om buiten de EU te blokkeren, wellicht kan je de klantenservice hierover bellen.IceQb schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:27:
Het schijnt niet mogelijk te zijn een datalimiet van EUR 0,00 in te stellen voor buiten de EU. Verantwoordelijkheid ligt dus volledig bij mij om "roaming"-instellingen goed te hebben staan voordat ik in de buurt van een niet-EU zendmast kom.
Voor 3MB mocht ik doodleuk EUR 16,66 aftikken.
Hoe kan ik toch een datalimiet van EUR 0,00 forceren voor niet-EU landen? Is er een tool of instelling beschikbaar die dit voor mij kan beheren?
/f/image/a3kBjo41kAMIJBN0jhO3KLjC.png?f=fotoalbum_large)

[ Voor 13% gewijzigd door Jeffrey87 op 23-12-2024 22:42 ]
Thx, staat genoteerdJeffrey87 schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:39:
Leuk resultaat gehaald vandaag op de Catharijnesingel in Utrecht bij de Bartholomeibrug.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/M0kRDgeNlJNcS6xImkiRMMgM.png?f=user_large)
Hij lijkt zeer recentelijk te zijn geüpgraded, want vorige week haalde ik deze snelheden nog niet op exact deze locatie.

[ Voor 32% gewijzigd door Jeffrey87 op 25-12-2024 19:39 ]
Ja klopt! Als je meer vindt stuur ze gerust door (PM mag ook). Ook Odido bij je? Wil je dan hetzelfde bij deze proberen? Ik was 2 uur geleden in de stad maar het centrum is lastig te komenJeffrey87 schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:54:
De mast op de Primark in Utrecht geeft ook leuke resultaten. Zie dat deze op Antennekaart al als 10 Gb staat geregistreerd.
[Afbeelding]
https://antennekaart.nl/k...8&zoom=19&providers=odido
Ik heb Odido van de zaak, maar helaas 4G only en een beperkte databundel (legacy zakelijk abonnement).jk-5 schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:55:
[...]
Ja klopt! Als je meer vindt stuur ze gerust door (PM mag ook). Ook Odido bij je? Wil je dan hetzelfde bij deze proberen? Ik was 2 uur geleden in de stad maar het centrum is lastig te komen![]()
https://antennekaart.nl/k...8&zoom=19&providers=odido
Trouwens nóg een leuke waarneming: Vodafone heeft AS15480 uitgefaseerd en inmiddels al het IP verkeer samengevoegd op AS33915 waar ook Ziggo gebruik van maakt. Wellicht een voorbode voor de introductie van IPv6 op het mobiele netwerk? (AS15480 adverteerde namelijk geen IPv6 prefixes)
[ Voor 23% gewijzigd door Jeffrey87 op 23-12-2024 23:10 ]
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Is dat niet gewoon VoWiFi?timmie1 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:25:
Ik heb sinds enoge tijd een extra icoontje in mijn bovenbalk staan met als bijschrift "Vodafone NL Backup Calling". Iemand een idee wat dat inhoudt?
Volgens mij ook ja. Met een waarschuwing dat je dan geen 112 kan bellen.
Gebruik je dual sim? Dan kan ook zijn dat bellen via de andere simkaart loopt via data zoals VoWiFitimmie1 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:25:
Ik heb sinds enoge tijd een extra icoontje in mijn bovenbalk staan met als bijschrift "Vodafone NL Backup Calling". Iemand een idee wat dat inhoudt?
Sir_Killalot schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:16:
[...]
Volgens mij ook ja. Met een waarschuwing dat je dan geen 112 kan bellen.
Het is geen VoWiFi, aangezien WiFi op dat moment uitstond en ik ook niet in de buurt van een WiFi Accesspoint was. Bij VoWiFi komt er tevens Vodafone NL WiFi en een ander icoontje in plaats van bovenstaande tekst in beeld te staan. Het ging inderdaad om een dualsim toestel met simkaarten van twee verschillende netwerken.ikbenjoeri schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:24:
[...]
Gebruik je dual sim? Dan kan ook zijn dat bellen via de andere simkaart loopt via data zoals VoWiFi
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Dan gebruikt die de data van de andere sim om te bellen wanneer bereik van Vodafone niet voldoende is.timmie1 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:08:
[...]
[...]
[...]
Het is geen VoWiFi, aangezien WiFi op dat moment uitstond en ik ook niet in de buurt van een WiFi Accesspoint was. Bij VoWiFi komt er tevens Vodafone NL WiFi en een ander icoontje in plaats van bovenstaande tekst in beeld te staan. Het ging inderdaad om een dualsim toestel met simkaarten van twee verschillende netwerken.
:strip_exif()/f/image/p4Qk05YuRkAM0n1pF8XVhyxs.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn boefje is liev!
Volgens mij was er sprake van een gratis verdubbeling eind vorig jaar bij sommige abonnementen.JB schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:46:
Weet iemand of dit gewoon een glitch is? Heb vandaag wat aanpassingen laten doen aan ons Red Together abbo. Hoofdaccount aan laten passen en een uitgediend Extra account op maandelijks opzegbaar laten zetten. Nu zie ik 400GB data beschikbaar ipv de gewende 200GB. Ik weet dat er acties lopen, maar 400GB aan data zie ik nergens terug
[Afbeelding]
In de voorwaarden van vernieuwing zie ik dit;ernstoud schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:53:
[...]
Volgens mij was er sprake van een gratis verdubbeling eind vorig jaar bij sommige abonnementen.
Nu weet ik dus niet of dit dus nog een keer dubbele data genereert, bovenop de Ziggo dubbele dataArtikel 6 – Vodafone Red Together en Red Together Extra
Heb je een Vodafone Red Together of Red Together Extra dan heb je – wanneer je deze samen onder 1 Billing Account
Number (BAN) staan en via MyVodafone de groep wordt geactiveerd, recht op extra voordeel. Zo verdubbelt de data
van Red Together, die je met de aangesloten Red Together Extra’s (maximum aantal is 9, in totaal kunnen er 10 SIMs in een
Together groep) kunt delen.
Mijn boefje is liev!
Kan je via vodsfone family and friends bestellen, dan betaal je zelfs €21,- per maand voor unlimited 1 jarig. In combinatie met ziggo of als je onder de 28 bent korting.
[ Voor 14% gewijzigd door dutchnltweaker op 11-01-2025 08:12 ]
Ik kreeg deze aanbieding ook op de mail als ziggo zakelijk gebruiker. Echter zag ik bij de specificaties van dit abonnement dat er in Europa 40 gb per maand bij zit. Als je op de Vodafone site kijkt zit er maandelijks 75gb bij. Kan het zijn dat er toch verschillen tussen zitten ondanks dezelfde naam van het abonnement (allebei red pro unlimited)?dutchnltweaker schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:07:
Vodafone heeft nu wel echt goede sim only deals. €23,50 per maan voor 1jarig unlimited contract.
Kan je via vodsfone family and friends bestellen, dan betaal je zelfs €21,- per maand voor unlimited 1 jarig. In combinatie met ziggo of als je onder de 28 bent korting.
Red Pro Unlimited (zakelijk) heeft 75GB EU tegoed en Red Unlimited (consument) heeft 50GB EU tegoed sinds 1 januari, dit was eerst 40GB.henk26 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:56:
[...]
Ik kreeg deze aanbieding ook op de mail als ziggo zakelijk gebruiker. Echter zag ik bij de specificaties van dit abonnement dat er in Europa 40 gb per maand bij zit. Als je op de Vodafone site kijkt zit er maandelijks 75gb bij. Kan het zijn dat er toch verschillen tussen zitten ondanks dezelfde naam van het abonnement (allebei red pro unlimited)?
Nu na enkele maanden ben ik tot de conclusie gekomen dat het bereik erg teleurstellend is (Regio Zuid-Holland). Voornamelijk zodra je een pand binnen gaat heb ik geen tot minimaal bereik (0-1 streep), waarbij ik met Odido altijd goed bereik had (lees 3-5 strepen). Kijk ik naar het bereik van mijn vader (KPN netwerk) dan heeft hij ook veel beter bereik. Waarbij ik vaak moet terugvallen op E of geen signaal..
Ook op de snelweg is het bereik niet altijd even stabiel, veel wisseling tussen E/4g/5g.
In eerste instantie dacht ik dat mijn nieuwe toestel de oorzaak was, maar ook mijn oude telefoon geeft helaas dezelfde ervaring.
Gelukkig is de looptijd 1 jaar, dan kunnen we deze zomer weer de overstap maken..
Same here... direct weer terug naar KPN. Erbarmelijk (op de plekken die voor ons belangrijk zijn).mitch123 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:50:
Gelukkig is de looptijd 1 jaar, dan kunnen we deze zomer weer de overstap maken..
Ligt dit aan mij of werkt de kaart bij niemand?
Heeft bij mij ook nog nooit gewerkt. Er gebeurt gewoon niets als je op Zoek klikt.henk26 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:08:
Ik dacht laat ik de dekkingskaart van Vodafone checken voor ik een abonnement afsluit, maar die lijkt niet te werken:https://www.vodafone.nl/support/internet-en-dekking/dekkingskaart.shtml?webSyncID=baec2171-7a31-4e3c-de5b-1e76e3375339&sessionGUID=440a604d-857d-6870-a84d-5046a412731b
Ligt dit aan mij of werkt de kaart bij niemand?
Een keer klikken op Storingen & werkzaamheden en dan weer op Netwerkdekking dan werkt deze weer.ernstoud schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:32:
[...]
Heeft bij mij ook nog nooit gewerkt. Er gebeurt gewoon niets als je op Zoek klikt.
Nee, helaas... Werkt bij mij niet.ikbenjoeri schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:58:
[...]
Een keer klikken op Storingen & werkzaamheden en dan weer op Netwerkdekking dan werkt deze weer.
Niet bij mij (iPad).jk-5 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:13:
Als je ooit de cookies geweigerd hebt voor de Vodafone site werkt de dekkingskaart niet meer. Je kunt dit fixen door in een incognitovenster de site te openen en daar de cookies te accepteren. Dan lijkt de kaart wel te laden.
Ik ben wel blij met deze update, woonwijk IJburg heeft eindelijk ook fatsoenlijk bereik met Vodafonejk-5 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:01:
Vodafone heeft vanmorgen weer een update geplaatst. Weer wat ombouw om 5G700 te kunnen aanbieden. Ook weer 3500MHz uitgerold op een paar sites. Verder weinig bijzonders. https://antennekaart.nl/k...10-4345-93f1-0c387a2a12b4