Ik ben al een paar dagen alles aan het bij lezen hierzo en voel toch de behoefte om te reageren.
Zoals zovelen moet ik einde jaar een nieuwe auto. Vanwege soms bizarre levertijden ben ik me nu al aan het oriënteren.
Ik rijdt nu ruim 4 jaar in een Tesla Model 3 RWD uit 2019. Grappig hoe ik toen heel druk bezig was met de boten volgen, wanneer komt hij aan, is hij op tijd voor de 4% regeling eind december etc etc. Leuk om te zien dat we nog steeds allemaal hetzelfde zijn hierin.
Ik vindt mijzelf een rustige rijder, ben geen jakkeraar, hou me redelijk aan de snelheid en ben niet van het racewerk en geen km vreter. Vroeger wel allemaal hoor maar ja, met 2 jonge kinderen achterin wordt het je snel afgeleerd. Mijn ritten zijn vooral woon-werk en standaard weekend ritjes. Ook ben ik niet van de cruisecontrol, adaptief of niet, en andere assistenten. Tenzij het echt om veiligheid gaat. Echt dodelijk saai dus. Wel ben ik meer een luxepaard, dus comfortabel zitten, lekker zoeven en muziek luisteren via Spotify.
Mijn eisen, en die van mijn werkgever (want lease) zijn simpel. Hij moet elektrisch zijn en vanwege de bijtelling wil ik onder de 50k blijven.
Inmiddels heb ik heel wat auto’s van mijn lijstje geschrapt: Sowieso geen fransoos, VW is te duur en allemaal problemen, Polestar te duur, lelijk en op sterven na dood. Mustang vind ik wel mooi van buiten maar van binnen echt Amerikaans suf en cheap. En ook weer karig uitgerust onder de 50k. Skoda Enyac wordt ook snel te duur en is echt sloom als je een Model 3 gewend bent.
Enfin, de lijst is nu: Model 3 Highland RWD of de BYD Seal RWD. De M3 heb ik al in gereden en volgende week staat de Seal op de planning.
Ik vind de keuze zo moeilijk! De M3 is net als een nieuwe iPhone, na 2 uur denk je, ach is eigenlijk hetzelfde als wat ik had alleen wat sneller en fractie groter scherm. Dat had ik ook in de nieuwe M3. Hij is wel wat stiller maar vond het nou niet extreem meer. Voelt nog steeds aan als een kart maar dat vind ik juist heel onrustig. Wat wel fantastisch is is de software zoals ik hier vaker lees. De integratie met mijn telefoon is naadloos en draadloos. Navigatie perfect, Netflix tijdens laden voor de kids, etc. En one Pedal driving… Heerlijk! Who needs brakes?

Sentry mode, goede app, elke dag warme auto volgens schema.
Maar ja, ook gewoon dodelijk saai van binnen en gewoon weer hetzelfde als wat ik nu heb. Ik voelde ook helemaal geen spanning of fun tijdens de proefrit.
Ik heb nog geen 5 min in de Seal gezeten maar hij is absoluut mooier dan de M3, ook binnen goed uitgevoerd. Voelt meer luxe aan.
Wat ik zo lees over het rijgedrag past dat perfect bij mij, minder kart, meer luxe maar wel lekker die power als je even wil inhalen of de snelweg op knallen. Prijs is goed, uitrusting ook wel. Kofferbak is fors kleiner maar kan ik wel mee leven.
Het lijkt me de perfecte auto maar ik maak me zorgen om de infotainment en al die kleine extraatjes. CarPlay heb ik nog nooit gebruikt want Tesla. Kabeltje om te verbinden? Wat is het 1990?? Echt niet meer van deze tijd. EV uitbrengen maar geen laadstations in je planner? Hoe kun je dit niet doen? Ja is software en komt een update maar… is er nog niet. Wie zegt hoe lang dat gaat duren?
Hoe is de integratie met bellen? Ik hoor, voicecontrol alleen in het engels? Ik hoor 1gb data per maand. Als ik dus veel spotify luister en halverwege door mijn bundel heen ben dan heb ik dus geen geluid en navigatie meer? Als je geen apple CarPlay gebruikt (want stomme kabel) heb je dan wel een carkit functie en spotify muziek?
Sorry voor dit epistel maar ik loop al dagen te malen wat te doen.