Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boblelie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 17:03
Nieuwe video van InstaAutoVlog over verbruik van de RWD. Meer dan keurig wat mij betreft.

YouTube: De zoete wraak van de BYD Seal RWD | 1500 zuinige kilometers

[ Voor 22% gewijzigd door boblelie op 30-03-2024 07:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iggimeister
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:01
boblelie schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 07:25:
Nieuwe video van InstaAutoVlog over verbruik van de RWD. Meer dan keurig wat mij betreft.

Thanks voor het delen. Gaaf ook dat de meeste kleuren even voorbij komen in deze video.
Word er wel steeds enthousiaster van hoor :)
Dat worden 7 lange maanden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-09 18:15
MichaelJ schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:56:
[...]

Gaaf, welke uitvoering heb je gekozen? Dan zet ik je in het lijstje er bij in de openingspost :)

Laat vooral weten wat er uit dat telefoongesprek komt, elke vorm van informatie is wenselijk ;)
Space black , zwart interieur, rwd, verwachte levering 20 maart....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noobie
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:03
Hallo allemaal,

Wat een super leuke en informatieve topic over de Seal.
Heb ondertussen een tijd geleden proef gereden in beide versies awd en rwd en om eerlijk te zijn wat een power heeft die awd versie, maar 8k verschil tov van de rwd die ook behoorlijk potent is een te grote gat en voor particuliere koper is dit niet te veranwoorden.
Ik weet dat er ook een HUD ontrbreekt de info op de HUD is echter summier en mis de navi instructies voor toegevoegde waarde.
Wat de ophanging betreft FSD niet gemist op de korte proefritten de rwd lag heerlijk op de weg.
De awd schijnt V2L te hebben en de rwd niet volgens de brochure, er wordt echter op andere fora;s gezegd dat de rwd wel V2L heeft; de kabel wordt alleen niet geleverd .... bij navraag bij Louwman heeft men verteld dat het niet enkel de kabel is die ontbreekt maar de software ondersteund dit ook niet. Weet iemand hier meer van ?
Ben ook benieuwd of iedereen die de seal heeft besteld voor Maart deze ook gekregen heeft (eigenlijk beniewd naar de echte levertijden ipv. de standaard 4 maanden wat Louman verteld ?

@Schaapjes levering 20 maar 2025?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:29
Turbo99 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:23:

Alleen maar aan het genieten en meteen ook maar even de Seal aan de lader aangesloten:

[Afbeelding]
_/-\o_
Heel veel plezierige en veilige kilometers toegewenst!
boblelie schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 07:25:

Dank je voor het delen. Fijn dat er deze keer een wat geloofwaardiger verbruik uit kwam, want die ruim 240Wh/km redde ik nog niet met veelvuldig gebruik maken van de sprintkracht.

Wel een paar vreemde opmerkingen in deze video:
1. De demping van de AWD Seal is wel FSD, maar niet actief. Dus nee, die verandert niet als je de auto in de sportstand zet. Wel als je er meer van vergt, wat je wellicht in sportmodus eerder doet.
2. Ik vind de Seal ook wel fijner geveerd en gedempt dan de Ioniq6, maar als je sneller een drempel over gaat, is de uitgaande demping JUIST hetgene dat de Tesla en BMW I4 echt beter doen dan de RWD Seal. De ingaande demping is prima, maar de uitgaande slag zou nog wat beter gedempt kunnen worden.
3. In het verlengde hiervan: Nee, de I4, Model 3 Highland en Seal zijn absoluut niet exact gelijk qua onderstel en stuurgevoel. Qua sturen wint de Seal met groot gemak, want de Tesla biedt een stuk minder gevoel en de I4 40 in 2023 met M Sport wielen mist echt rechtuitstabiliteit. Qua onderstel is de balans in de Seal ook beter dan de RWD I4 en Model 3, maar de uitgaande demping achter is bij beide concurrenten beter en de Tesla blijft ook net wat vlakker in snel genomen bochten. Als de 2 exemplaren van de I4 40 die ik gereden heb niet allebei die ronduit slechte rechtuitstabiliteit hadden, zou die misschien net wat hoger scoren voor mij, nu wint de Seal wel duidelijk.
4. Ook bij niet volgas merk je zeker wel dat stroom los een kleine vertraging oplevert, net als bij gas geven. Minder extreem als in de Smart, maar wel te merken. Een beetje zoals een brandstofauto. Absoluut niet storend vind ik en went snel, maar zeggen dat het alleen bij volgas te merken is?
5. Topsnelheid, 'Zeker in vergelijking met de Model 3'? Die doet net 200, waar de I4 190 doet en de Seal volgens het boekje 180 (ook 190 op de teller). Ook niet bepaald een wereld van verschil.
Schaapjes schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:09:
Space black , zwart interieur, rwd, verwachte levering 20 maart....
Oei, nog niet geleverd? Wel al een datum wanneer wel?
Noobie schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:53:
Hallo allemaal,

Heb ondertussen een tijd geleden proef gereden in beide versies awd en rwd en om eerlijk te zijn wat een power heeft die awd versie, maar 8k verschil tov van de rwd die ook behoorlijk potent is een te grote gat en voor particuliere koper is dit niet te veranwoorden.
Ik weet dat er ook een HUD ontrbreekt de info op de HUD is echter summier en mis de navi instructies voor toegevoegde waarde.
Wat de ophanging betreft FSD niet gemist op de korte proefritten de rwd lag heerlijk op de weg.
De awd schijnt V2L te hebben en de rwd niet volgens de brochure, er wordt echter op andere fora;s gezegd dat de rwd wel V2L heeft; de kabel wordt alleen niet geleverd .... bij navraag bij Louwman heeft men verteld dat het niet enkel de kabel is die ontbreekt maar de software ondersteund dit ook niet. Weet iemand hier meer van ?
Ben ook benieuwd of iedereen die de seal heeft besteld voor Maart deze ook gekregen heeft (eigenlijk beniewd naar de echte levertijden ipv. de standaard 4 maanden wat Louman verteld ?

V2L is volgens de verkoper wel aanwezig, maar de adapter niet, ook niet los te krijgen bij de dealer. Op Youtube dezelfde berichten, dus ik zou denken dat 't wel aanwezig is, maar omdat je geen adapter hebt om het te gebruiken je er feitelijk niets mee kan?

Levertijden is nog redelijk black box zo te merken, al komen de eerste Seals intussen in het topic. Qua belofte klinkt Arnhem het meest positief, die zeggen 3 maanden, waar Eindhoven en Rotterdam 4-5 maanden aanhouden. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanadium
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:55
4. Ook bij niet volgas merk je zeker wel dat stroom los een kleine vertraging oplevert, net als bij gas geven. Minder extreem als in de Smart, maar wel te merken. Een beetje zoals een brandstofauto. Absoluut niet storend vind ik en went snel, maar zeggen dat het alleen bij volgas te merken is?

Dat vind ik van mijn huidige model3 wel erg prettig, meteen het vermogen beschikbaar, hopelijk gaan ze dit bij de Seal met een software update ook mogelijk maken. Al is het maar dat je het kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
vanadium schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:51:

Dat vind ik van mijn huidige model3 wel erg prettig, meteen het vermogen beschikbaar, hopelijk gaan ze dit bij de Seal met een software update ook mogelijk maken. Al is het maar dat je het kan instellen.
Mee eens. Hoeft voor mij niet in de normale standen, maar wel in sportstand. Lijkt me vrij simpel met een software update te realiseren. We gaan het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
Noobie schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:53:
Hallo allemaal,

Mijn levertijd:
Eind jan of begin febr formeel besteld en zou eind maart geleverd worden. Toen werd het 1e helft april. Ook niet haalbaar. Dealer gebeld en die wist het inmiddels niet meer, anders dan dat de auto nog niet in het land was en dat het ook niet zeker was of ie al op een schip stond. Mooie vette vis voorgehouden met bestellen dus, want "oh BYD levert heel snel, die heb je over 4 a 6 weken mogelijk al". Inmiddels is schatting leasemaatschappij half mei, maar dat is ook op basis van niks. Dus...eh.... succes iedereen -O- .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turbo99
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 23:01
boblelie schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:31:
[...]

Mijn levertijd:
Eind jan of begin febr formeel besteld en zou eind maart geleverd worden. Toen werd het 1e helft april. Ook niet haalbaar. Dealer gebeld en die wist het inmiddels niet meer, anders dan dat de auto nog niet in het land was en dat het ook niet zeker was of ie al op een schip stond. Mooie vette vis voorgehouden met bestellen dus, want "oh BYD levert heel snel, die heb je over 4 a 6 weken mogelijk al". Inmiddels is schatting leasemaatschappij half mei, maar dat is ook op basis van niks. Dus...eh.... succes iedereen -O- .
Blijkbaar kan BYD Nederland (Louwman) pas aangeven wanneer de auto geleverd kan worden nadat de auto in NL is gearriveerd. Ik had de mijne begin december 2023 besteld en de eerste indicatie was aflevering rond 1 februari. Na 1 februari bleef het stil, daarna een aantal keren gebeld maar men kon niets met zekerheid zeggen totdat ik 2 weken geleden opeens werd gebeld dat ik vorige week de auto kon ophalen. Het kan dus opeens snel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankvdk1
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-07 13:04
Vandaag voor de 2e keer proefgereden in de Seal rwd. Na de proefrit toch geconcludeerd dat de Seal van mijn shortlist gaat. Dit kwam met name door de stoelen, welke in mijn optiek te weinig ondersteuning bieden aan mijn bovenbenen omdat ze redelijk kort zijn. Ook vind ik de stoelen wat doorzakken qua zit.

Daarnaast ook een proefrit gemaakt in de Seal U welke mij aangenaam heeft verrast. Goed afgewerkte auto, veel ruimte, mooi panoramadak en hetzelfde infotainment als de Seal. Qua rijden echt een totaal andere auto, zeker de voorwielaandrijving. Vaak wielspin gehad bij accelereren in de bochten en een wat schommelend karakter. Duidelijk een auto gericht op het rustigere rijden.

Wel stonden er een hoop Seals klaar voor aflevering (vestiging Eindhoven).

Toch denk ik dat het voor mij geen BYD gaat worden. Voor mij staat de Volkswagen ID.7 nu bovenaan mijn lijstje. Vorige week erg tevreden een proefrit gemaakt in deze auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
frankvdk1 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:44:
Toch denk ik dat het voor mij geen BYD gaat worden. Voor mij staat de Volkswagen ID.7 nu bovenaan mijn lijstje. Vorige week erg tevreden een proefrit gemaakt in deze auto.
Een ID.7 gaat met wat opties snel naar de 70K of meer, dat is eigenlijk een andere klasse dan de BYD Seal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
Nee, met als bobilie kreeg ik te horen half maart, toen werd het half maart en opeens wist de dealer niets meer over levertijden. Ik moet nu maar wachten zonder enig idee wanneer ik die auto krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
[...]

Mijn levertijd:
Dit dus, echt bizar, hier exact hetzelfde. Heb een auto nodig en kon best even wachten tot half maart, maar nu is het totaal onduidelijk. Ik krijg de neiging om hem af te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
Bij mij werd 3 tot 6 maanden afgegeven qua levertijd, eind augustus is voor mij prima. De levertijden waren wel (snel) aan het oplopen, is ook wel logisch. Mooie auto, aantrekkelijke bijtelling en een goede opvolger voor veel model 3's die dit jaar uit de 5 jaar gaan. Denk dat er aan einde van het jaar best aardig wat Seals rondrijden in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decal1981
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-12-2024
[...]

Mijn levertijd:
Besteld op 17/02 en toen ook gezegd van de dealer reken op 4 maanden levertijd bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
Decal1981 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 13:51:
[...]

Besteld op 17/02 en toen ook gezegd van de dealer reken op 4 maanden levertijd bij...
Ja beetje jammer. Niet dat ik anders een andere auto had gekozen, maar men was zo zeker dat er in 6 weken kon worden geleverd dat ze zelfs losse voorraad al hadden besteld die in februari aan zou moeten komen (met mijn specifieke samenstelling). Gezien de geringe auto's momenteel op kenteken begrijp ik niet waar dat dan op gebaseerd was. Wat ik ook wel gek vind, is dat de dealer niks zinvols kan zeggen voordat de auto in NL is. Dat is bij Kia en VAG toch wel anders met hun tracking data. Achja, ik kan erover klagen maar het leveren gaat er niet sneller door :+ .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Voor de AWD rijders met aspiraties om naar winterse oorden te reizen:
YouTube: Our test reveals: BYD Seal AWD is not all-wheel drive [Part 1]
Wel echt snel actie op ondernomen:
https://www.expressen.se/...gallande-fyrhjulsdriften/
...Maar die update moet nog wel uitgerold worden (bron https://www.boards.ie/discussion/2058275035/byd-seal/p84):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7t91uy-QuT3hcQEIdjuLvSt5wE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hIzQ6qId3Wc1VA3Aep1llwNQ.jpg?f=fotoalbum_large

En bijzonder: In deze video lijkt de EQE hetzelfde te doen als ik het goed zie?
YouTube: Mercedes EQE SUV 43 AMG 4Matic trip to Hemsedal

@frankvdk1 De ID.7 is wel een hele fijne reisauto voor de lange afstanden denk ik, mede door de echt foutloze hulpsystemen (voor zover ik merkte dan, op niveau BMW I4), de stoelmassage (optie) en de navigatie met een goede laadplanning. Ook een stuk minder plastic fantastic dan de ID.3-4-5. Als touring met opties zoals ik hem zou overwegen kwam die op ruim 70k, maar als je wat sneller tevreden bent is het ook een leuke keus, als je de extra bijtelling niet erg vindt.

@boblelie , @Schaapjes Inderdaad wel vervelend, helemaal als de dealer eerder andere dingen beloofd heeft. Ook vreemd om dat onderscheid te zien, de ene verkoper zegt 3-4 maanden, de andere 4-5 maanden of 3-6, maar ook enkele die zeggen 4-6 weken? Misschien ook omdat er bij Kia en VAG op bestelling geproduceerd wordt? Hoewel ik het apart zou vinden, kan het dat BYD Europe gewoon een lading auto's naar Europa trekt om hier te verdelen? Behalve RWD/AWD en LHD/RHD en kleuren valt er natuurlijk ook niets te kiezen qua opties. Nog steeds 48 verschillende mogelijkheden, maar da's toch minder dan als je de mogelijkheden telt die je bij een Kia EV6 of een VW ID.7 krijgt bijvoorbeeld. Hoe dan ook, hopelijk komt er snel een schip vol Nederlandse Seals aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarwashCap
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-11-2024
Mij is bij de bestelling in januari ook beloofd ongeveer 8 weken levertijd.
Echter de verkopers hebben momenteel geen inzicht wat onderweg is.
Pas als de auto op de kade staat krijgen zij bericht.
Best lastig als je je huidige auto nog moet verkopen en volgende maand met vakantie gaat.
Je zou in 2024 toch mogen verwachten dat een importeur weet wat er onderweg is vanuit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
vanadium schreef op zondag 31 maart 2024 @ 00:52:
Bij mij werd 3 tot 6 maanden afgegeven qua levertijd, eind augustus is voor mij prima. De levertijden waren wel (snel) aan het oplopen, is ook wel logisch. Mooie auto, aantrekkelijke bijtelling en een goede opvolger voor veel model 3's die dit jaar uit de 5 jaar gaan. Denk dat er aan einde van het jaar best aardig wat Seals rondrijden in NL.
Als je kijkt hoeveel er in rdw staan, dat is echt helemaal niks. Als het in deze aantallen doorgaat zijn er nog geen 200 seals aan het eind van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennomaassluis
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 10:03
BYD Rotterdam gaf aan dat de verkopen van de seal goed gaan, wat daar van waar is zullen we zien. Maar het feit dat levertijden naar achteren schuiven kan een indicatie zijn voor goede verkoop of slechte voorraad posities.

Mijn vermoeden is dat de verkoop wel goed gaat, misschien begint de Tesla M3 een beetje sleets te worden. Wie weet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noobie
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:03
Zo te lezen heeft iedereen die de auto besteld heeft deze binnen 4 maanden gehad (uitgezonderd lease rijders die op verzoek latere levering hebben gevraagd ivm. huidige lease contract).
De 4 maanden leverijd is dus een redelijk goede inschatting.

Volgens mij kan de Explorer1 om de 100 dagen grofweg in Vlissingen aankomen.
Vlissingen - Shanhai 30dgn zonder stops. Laden/Lossen en tussen stops 20dgn = enkel reis
24/Feb/24 vertrokken vanuit Vlissingen -> 4/Jun/24 terug in Vlissingen -> +2 weken voor Transport + Uitlevering naar dealers en uitlevering naar Consumenten --> Medio Juni kunnen we weer een partij uitleveringen weeer verwachten gok ik zo.
Ik denk dat de auto's van de mensen met beloofde Apr/Mei levering al in NL zouden moeten zijn dan als bovenstaande theorie klopt ...

Ik weet niet of er andere schepen de auto's van BYD naar Europa verschepen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
Noobie schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:42:
Zo te lezen heeft iedereen die de auto besteld heeft deze binnen 4 maanden gehad (uitgezonderd lease rijders die op verzoek latere levering hebben gevraagd ivm. huidige lease contract).
De 4 maanden leverijd is dus een redelijk goede inschatting.

Volgens mij kan de Explorer1 om de 100 dagen grofweg in Vlissingen aankomen.
Vlissingen - Shanhai 30dgn zonder stops. Laden/Lossen en tussen stops 20dgn = enkel reis
24/Feb/24 vertrokken vanuit Vlissingen -> 4/Jun/24 terug in Vlissingen -> +2 weken voor Transport + Uitlevering naar dealers en uitlevering naar Consumenten --> Medio Juni kunnen we weer een partij uitleveringen weeer verwachten gok ik zo.
Ik denk dat de auto's van de mensen met beloofde Apr/Mei levering al in NL zouden moeten zijn dan als bovenstaande theorie klopt ...

Ik weet niet of er andere schepen de auto's van BYD naar Europa verschepen ....
Van wat ik begreep gebruiken ze momenteel ook veel andere auto-schepen omdat hun eigen vloot grotendeels nog in aanbouw is. Als ik moet wachten op een compleet nieuw rondje van Explorer dan ben ik niet zo happy 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceessie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-09 15:33
Ik had begrepen van BYD Amsterdam dat er bij de vorige levering 350 auto's besteld waren voor voorraad.
Echter heeft just lease deze allemaal over genomen.
Ik vrees inderdaad dat de volgende leverering pas begin Juni zal zijn dus we moeten nog even geduld hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 15:23

Cybje

First Post!

DeGroteMuis schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:01:
[...]

5. Topsnelheid, 'Zeker in vergelijking met de Model 3'? Die doet net 200, waar de I4 190 doet en de Seal volgens het boekje 180 (ook 190 op de teller). Ook niet bepaald een wereld van verschil.
Dat verschilt per versie van de Model 3. De mijne (Long Range AWD uit 2019) heeft een begrenzing op 233 km/u. De nieuwe LR AWD die je nu kunt bestellen heeft inderdaad een lagere begrenzing. Maar ik vermoed dat veel mensen nog gewend zijn aan het vorige model en daarmee vergelijken. Wat niet eerlijk is als je een nieuwe koopt, maar wel als je een tweedehandsje koopt.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@Ceessie 350 auto's, maar ook Seals? Ik hoorde wel op de radio een leasemaatschappij die aangaf snel Dolphins te kunnen leveren. Als het ook om de Seal gaat, zou ik dat best een kwalijke vinden. Als je klantorders hebt op die voorraadauto's en je maakt dan een deal met een leasemaatschappij inclusief de auto's die je al aan klanten beloofd hebt, is dat niet zo netjes. Oké, het kan elkaar gekruist hebben, maar hoe groot is die kans als meerdere mensen hier dat al hebben?
BYD staat overigens (nog) niet bij de voorraadmodellen van Justlease op dit moment.

@Cybje Ja, dat weet ik, de pre-highlands hadden een hogere topsnelheid. Maar voor een autotestende vlogger die zo te merken voor het overige wel vergelijkt met de Highland vind ik het een vreemde om dan de topsnelheid van een pre-highland te vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichaelJ
  • Laatst online: 16-09 12:00
@boblelie ; vervelend dat er ook over jouw Seal nog geen duidelijkheid bestaat... Ik vermoed dat de communicatie problemen bij Louwman BYD nog wel even voortborduren..

Voor de andere mensen... been there, done that... :+ maar ineens, tegen verwachting in, kreeg ik een belletje dat mijn auto toch in Nederland was en 1,5 week later kon ik hem gaan ophalen. Kennis van mij mag hem op 8 april gaan ophalen.

Ik ben afgelopen paasweekend een weekend wezen camperen met het gezin. Grote tent achterin en spullen mee. Eerlijk is eerlijk, het is geen bagagewonder maar alles paste er prima in :)

Ook het verbruik viel me alles mee, het is lastig te zien omdat de auto het over de laatste 50km berekend maar ik had het even snel uitgerekend en kwam op een totaal bereik van 480km uit, bepakt en bezakt. Op de terugweg continu 130/140 gereden en toen zat het verbruik op 21 of 22 kwh/100km. Al met al zeer netjes en valt me niet tegen zo.

Inmiddels ben ik nu een week in het bezit van de Seal en heb ik ook wel de mindere punten ervaren. Zoals ik eerder al schreef is de software echt nog niet helemaal in orde.. Infotainment loopt zeer regelmatig vast (dit lijkt i.c.m. CarPlay te zijn, maar laat dat nou net iets zijn wat ik ALTIJD gebruik), met CarPlay als ik gebeld wordt kan ik niet eens opnemen bijv.. Ik kan de oproep beëindigen of afwijzen.. lekker handig haha. Ik weet niet of dat in Carplay zit of in de Telefoon app van BYD, daar moet ik wat meer mij in verdiepen. Maar als ik dan aan het bellen ben, dan kan ik niet terug schakelen naar de CarPlay app en ben ik dus 'navigatieloos'.

Zo zijn er nog wel meer 'puntjes' die ik graag verbeterd of veranderd zou willen zien. Die moet ik eens gaan opschrijven eigenlijk als ik er op dat moment aan denk, zodat ik dit lijstje kan delen met BYD.

Al met al ben ik na 1 week eigenaar te zijn, ZEER TEVREDEN.

P.s. de Seal mag inmiddels wel door de wasstraat, flinke regenbui met veel zand en blubber op de camping gehad.. Dat doet hem niet goed :o

[ Voor 3% gewijzigd door MichaelJ op 02-04-2024 10:15 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@MichaelJ Top om te horen dat je zo tevreden bent! _/-\o_
En laten we hopen dat 't bij de wachtenden hetzelfde gaat, zsm een belletje dat de auto onverwacht toch bij de dealer klaar staat en snel opgehaald kan worden.

Over de vastlopers: klinkt inderdaad Carplay gerelateerd eigenlijk.
Ik heb zelf Android Auto gebruikt tijdens de ruim 4 uur aan proefritten in totaal en helemaal geen vastlopers in het infotainment gehad. Het enige vervelende was dat als je audio afspeelt via AA deze soms onderbroken werd als je iets deed in de auto menu's, alsof het memory management van de auto dan AA eruit gooit of zo. Terug naar AA en play drukken was dan voldoende.
BYD is nog wel bezig met Carplay ook wireless maken, hopelijk dan ook de problemen opgelost?

Qua bellen: Doen beëindigen en afwijzen ook wat ze zeggen, of is het misschien een kromme vertaling? :+
Bellen via bluetooth en dan Carplay openen schijnt wel vaker niet te werken, hoorde dat ook wel eens van een collega met een Skoda Octavia. Misschien is er ergens in de auto of in Carplay te kiezen tussen bellen via bluetooth met de auto app en bellen via Carplay, ook als je gebeld wordt? Met Android Auto heb ik gebeld worden eigenlijk niet getest, maar zelf bellen ging prima.

Misschien handig om als je tijdens het rijden iets te binnen schiet, even een spraaknotitie te maken? Dan kan je het later handig onder elkaar zetten op een rustig moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iggimeister
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:01
In sommige filmpjes zie je dat de letters BYD voorop de auto verlicht kunnen worden.
Wellicht is dit alleen bij de Chinese versie? Iemand een idee of dit bij de Europese versie ook mogelijk is?
Ik weet bijvoorbeeld dat bij de Nissan Ariya (mijn keuze als de Seal niet voorbij was gekomen) dit wel mogelijk is door deze simpelweg aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
DeGroteMuis schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:00:
@MichaelJ Top om te horen dat je zo tevreden bent! _/-\o_
En laten we hopen dat 't bij de wachtenden hetzelfde gaat, zsm een belletje dat de auto onverwacht toch bij de dealer klaar staat en snel opgehaald kan worden.

Over de vastlopers: klinkt inderdaad Carplay gerelateerd eigenlijk.
Ik heb zelf Android Auto gebruikt tijdens de ruim 4 uur aan proefritten in totaal en helemaal geen vastlopers in het infotainment gehad. Het enige vervelende was dat als je audio afspeelt via AA deze soms onderbroken werd als je iets deed in de auto menu's, alsof het memory management van de auto dan AA eruit gooit of zo. Terug naar AA en play drukken was dan voldoende.
BYD is nog wel bezig met Carplay ook wireless maken, hopelijk dan ook de problemen opgelost?

Qua bellen: Doen beëindigen en afwijzen ook wat ze zeggen, of is het misschien een kromme vertaling? :+
Bellen via bluetooth en dan Carplay openen schijnt wel vaker niet te werken, hoorde dat ook wel eens van een collega met een Skoda Octavia. Misschien is er ergens in de auto of in Carplay te kiezen tussen bellen via bluetooth met de auto app en bellen via Carplay, ook als je gebeld wordt? Met Android Auto heb ik gebeld worden eigenlijk niet getest, maar zelf bellen ging prima.

Misschien handig om als je tijdens het rijden iets te binnen schiet, even een spraaknotitie te maken? Dan kan je het later handig onder elkaar zetten op een rustig moment.
Beëindigen en afwijzen doen beide het zelfde, dat had ik ook al getest haha. Opnemen via de iPhone lijkt het enige te zijn wat werkt dan. Het lijkt inderdaad iets op CarPlay en dat het systeem daar simpelweg niet goed mee overweg kan, AA heb ik niet geprobeerd want ik heb geen Android telefoon.

Wat je zegt is wel handig, bellen gaat dan over Bluetooth en de BYD Telefoon app, maar als ik op de iPhone dit selecteer krijg ik de melding dat het audio kanaal bezet is en deze over CarPlay weer verder gaat.

Let wel even voor de duidelijkheid; ik gebruik een Carlinkit wireless Apple carplay adapter die in andere auto's dit euvel niet veroorzaakte ;)

Verder je audio issue is bij Apple Carplay precies hetzelfde. Dan heb ik Spotify aan via CarPlay en dan geeft de auto een melding om wat dan ook.. en dan pauzeert Spotify. Inderdaad dan terug naar het CarPlay scherm en weer op play drukken. Dat is idd niet handig nee..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
iggimeister schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:17:
In sommige filmpjes zie je dat de letters BYD voorop de auto verlicht kunnen worden.
Wellicht is dit alleen bij de Chinese versie? Iemand een idee of dit bij de Europese versie ook mogelijk is?
Ik weet bijvoorbeeld dat bij de Nissan Ariya (mijn keuze als de Seal niet voorbij was gekomen) dit wel mogelijk is door deze simpelweg aan te sluiten.
Voor zover ik weet is dit niet mogelijk, het is gewoon een logo ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
MichaelJ schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:33:
[...]

Beëindigen en afwijzen doen beide het zelfde, dat had ik ook al getest haha. Opnemen via de iPhone lijkt het enige te zijn wat werkt dan. Het lijkt inderdaad iets op CarPlay en dat het systeem daar simpelweg niet goed mee overweg kan, AA heb ik niet geprobeerd want ik heb geen Android telefoon.

Wat je zegt is wel handig, bellen gaat dan over Bluetooth en de BYD Telefoon app, maar als ik op de iPhone dit selecteer krijg ik de melding dat het audio kanaal bezet is en deze over CarPlay weer verder gaat.

Let wel even voor de duidelijkheid; ik gebruik een Carlinkit wireless Apple carplay adapter die in andere auto's dit euvel niet veroorzaakte ;)

Verder je audio issue is bij Apple Carplay precies hetzelfde. Dan heb ik Spotify aan via CarPlay en dan geeft de auto een melding om wat dan ook.. en dan pauzeert Spotify. Inderdaad dan terug naar het CarPlay scherm en weer op play drukken. Dat is idd niet handig nee..
Hahaha, bijzonder, alleen de keuze tussen beëindigen en afwijzen. Hooguit handig voor mensen die je niet wil spreken 'ik had geen opneem knop in de auto' :+

Waarschijnlijk heb je het ook al geprobeerd, maar heb je dezelfde problemen met een kabeltje in de USB-A?

Het audio issue mag inderdaad ook nog wel verholpen worden, maar dat komt vast goed. De voice- en Navigatiemiep, piepjes, plingeltjes zetten de muziek niet op pauze, maar even je verbruiksgrafiek checken de helft van de tijd wel. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mennomaassluis
  • Laatst online: 08-09 10:03
Cybje schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:14:
[...]

De EQE heb ik ook nog even naar gekeken, ja. Mercedes heeft daar echt mooie kortingen op momenteel. Maar voor de bijtelling maken die kortingen niks uit, want de fiscale waarde blijft gelijk. Dus dat werd inderdaad AUW :( Heb 'm uiteindelijk niet eens proefgereden, soms moet je niet willen weten of iets beter is :D
Ik heb ook niet proef gereden met de EQE, maar dat kwam door de hoge bijtelling. Dat was gewoon teveel. Wel ben ik benieuwd waar we over 4 jaar staan met Elektrische Voertuigen. De ontwikkelingen gaan zo snel op dit moment. Waanzinnig gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
MichaelJ schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:33:
[...]

Ik heb tot nu toe geen problemen ondervonden met het multimedia systeem van de Seal. Geen crashes o.i.d. alleen soms slecht DAB+ bereik maar dat was een bekend euvel. Nu moet ik erbij zeggen dat ik geen Carplay of Android Auto gebruik en ook geen Spotify (alleen DAB+, Plex gestreamd via Bluetooth vanaf mijn iPhone en een portable SSD).

Ik heb wel een probleem met de BYD App namelijk dat de "lock" en "unlock" functies niet beschikbaar zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MP68FN09cnzivDAr9_q0wrt7Eg4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7No2JxDNIfMSeuGhGrgGdkIS.png?f=fotoalbum_large

@MichaelJ heb jij dit probleem ook? Ik heb er al melding van gemaakt bij BYD maar nog geen antwoord ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
De aflevering van mijn BYD Seal had trouwens wel iets beter gekund. Op het moment van afleveren gaf de BYD App bij de bandenspanning een error en dat de spanning op alle 4 de wielen 2.5 bar was. Mij werd verteld dat de spanning goed was en dat de error waarschijnlijk vanzelf zou verdwijnen. Op de sticker op het deurframe is echter duidelijk te lezen dat de bandenspanning voor inderdaad 2.5 bar moet zijn maar achter 2.9 bar. Na de spanning achter te hebben verhoogd naar 2.9 bar ging de error in de App ook weg.

Vandaag tijdens de regen kwam ik erachter dat de beschermingsstrip op 1 van de ruitenwissers er nog op zat.

Ook was het probleem met de BYD App namelijk dat de "lock" en "unlock" functies niet beschikbaar zijn, niet bekend en wist men daar zo geen oplossing voor.

Al met al een beetje een slordige aflevering wat het plezier van het rijden met de BYD Seal er trouwens niet minder op maakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matn61
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 14:35
In december einde lease contract huidige Tesla M3 SR en dus aan het kijken voor een vervanger.

Afgelopen week gereden: Tesla M3 Highland, Tesla Y, Polestar 2 en Xpeng P7
Nog te testen: Zeekr X, Byd Seal, XPeng G6, wellicht Seal U

Polestar viel me wat tegen, krap en meeste motorgeluid, qua ruimte en budget een no-brainer, Tesla Y, ik was bijna overtuigd de keuze gemaakt te hebben, tot we om half zes bij Xpeng binnen wandelden....Toch opnieuw een luxe sedan met onhandige koffer, wellicht? Wat een fraaie wagen is dat!

M3, P7 of Seal....? Voorlopig vind ik de P7 de fraaiste, hoewel ik de Seal niet in het echt heb gezien en mijn oog op internet op de black on black viel...ook mooi. Ondanks mijn technisch beroep, heb ik niet zoveel met alle snufjes, rijhulpen en een Iphone heb ik ook al niet. Het ontbreken van het snufje der snufjes, een eenvoudige browser zoals bij Tesla en Polestar standaard, vind ik bijzonder in dit segment.

Benieuwd waarom Seal rijders hier, de keuze boven een M3 of P7 hebben laten vallen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerome
  • Laatst online: 29-08 13:25
Matn61 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:17:

Benieuwd waarom Seal rijders hier, de keuze boven een M3 of P7 hebben laten vallen...?
Ik heb zelf ook naar deze auto's gekeken, en met de Xpeng gereden.
De Xpeng is voor mij afgevallen vanwege het rijgedrag en de iets mindere compleetheid.
De auto rijdt voor mij prima maar, enkel in de sportstand. Om hem zo uit te voeren als de Seal was je aardig wat meer kwijt. Geen AWD, wel een leuke kleur erop en upgrade Interieur-pakket gaat al naar 56K.

De M3, heeft van binnen voor mij de uitstraling van een frietbakje. (Term al ooit eerder gehoord en vond dit erg passend). Er zit niets in, om aan te friemelen, vast te pakken, totaal gevoelloos. Je brengt toch aardig wat tijd in je auto door, dan wil ik het wel 'gezellig' hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matn61
Eerst vakantie en dan nog maar eens naar Amsterdam afrijden om de Seal te testen.
ik heb tekort met de Xpeng gereden om echt een goed oordeel te vellen, wat me meteen opviel was dat de wagen stiller een veel comfortabeler is dan de huidige 2019 M3. Snel is voor mij een gimmick, af en toe leuk, maar niet erg comfortabel. De koets en het interieur van de P7 staat ver boven de M3, ook de nieuwe.

Vwb de Seal ga ik dit ervaren, vind de lichtere kleuren zowel als lak als interieur niet mooi, schreeuwerig zelfs, zeker icm de drukke 'diamond stich' stoelen, echter in zwart toch mooier dan ik dacht. De Seal stond niet op mijn short list, maar is nu toegevoegd en is zeker gunstiger geprijsd dan de P7.... toch vrees ik dat ik de P7 mooier zal blijven vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Turbo99 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:48:
[...]

Ik heb tot nu toe geen problemen ondervonden met het multimedia systeem van de Seal. Geen crashes o.i.d. alleen soms slecht DAB+ bereik maar dat was een bekend euvel. Nu moet ik erbij zeggen dat ik geen Carplay of Android Auto gebruik en ook geen Spotify (alleen DAB+, Plex gestreamd via Bluetooth vanaf mijn iPhone en een portable SSD).

Ik heb wel een probleem met de BYD App namelijk dat de "lock" en "unlock" functies niet beschikbaar zijn:

[Afbeelding]

@MichaelJ heb jij dit probleem ook? Ik heb er al melding van gemaakt bij BYD maar nog geen antwoord ontvangen.
De BYD App is inderdaad niet uitgebreid en ook die functies zijn bij mij niet beschikbaar. Ik moet zeggen dat ik er geen problemen verder mee heb ondervonden dus ik heb er ook nog geen melding van gemaakt o.i.d.
Turbo99 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:57:
De aflevering van mijn BYD Seal had trouwens wel iets beter gekund. Op het moment van afleveren gaf de BYD App bij de bandenspanning een error en dat de spanning op alle 4 de wielen 2.5 bar was. Mij werd verteld dat de spanning goed was en dat de error waarschijnlijk vanzelf zou verdwijnen. Op de sticker op het deurframe is echter duidelijk te lezen dat de bandenspanning voor inderdaad 2.5 bar moet zijn maar achter 2.9 bar. Na de spanning achter te hebben verhoogd naar 2.9 bar ging de error in de App ook weg.

Vandaag tijdens de regen kwam ik erachter dat de beschermingsstrip op 1 van de ruitenwissers er nog op zat.

Ook was het probleem met de BYD App namelijk dat de "lock" en "unlock" functies niet beschikbaar zijn, niet bekend en wist men daar zo geen oplossing voor.

Al met al een beetje een slordige aflevering wat het plezier van het rijden met de BYD Seal er trouwens niet minder op maakt. :)
Ah dat is wel slordig, dat was bij mij wel een andere ervaring. Ik heb van 't weekend een behoorlijke regen bui gehad en ik was verbaasd over hoe goed de ruit schoon bleef. Ook was ik best onder de indruk van het interieur geluid met deze zware regen.

Bandenspanning is bij mij 2.8 bar rondom in de app overigens.

[ Voor 38% gewijzigd door MichaelJ op 03-04-2024 11:08 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Matn61 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:23:
Eerst vakantie en dan nog maar eens naar Amsterdam afrijden om de Seal te testen.
ik heb tekort met de Xpeng gereden om echt een goed oordeel te vellen, wat me meteen opviel was dat de wagen stiller een veel comfortabeler is dan de huidige 2019 M3. Snel is voor mij een gimmick, af en toe leuk, maar niet erg comfortabel. De koets en het interieur van de P7 staat ver boven de M3, ook de nieuwe.

Vwb de Seal ga ik dit ervaren, vind de lichtere kleuren zowel als lak als interieur niet mooi, schreeuwerig zelfs, zeker icm de drukke 'diamond stich' stoelen, echter in zwart toch mooier dan ik dacht. De Seal stond niet op mijn short list, maar is nu toegevoegd en is zeker gunstiger geprijsd dan de P7.... toch vrees ik dat ik de P7 mooier zal blijven vinden.
Zo te lezen ben jij er wel over uit dat het een P7 gaat worden, ook niet verkeerd toch?

Reden voor mij om voor de Seal te gaan ipv een M3 (of andere EV) was een veelvoud van factoren.
Nieuw model (nu exclusief), de value for money, het interieur, onderbuik gevoel, compleetheid van de auto. Voor mij klopte het totaal plaatje dus, maar ik ben nu ook bevooroordeeld nu ik er ruim een week in rijd.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matn61
MichaelJ schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:06:
[...]

Zo te lezen ben jij er wel over uit dat het een P7 gaat worden, ook niet verkeerd toch?

Reden voor mij om voor de Seal te gaan ipv een M3 (of andere EV) was een veelvoud van factoren.
Nieuw model (nu exclusief), de value for money, het interieur, onderbuik gevoel, compleetheid van de auto. Voor mij klopte het totaal plaatje dus, maar ik ben nu ook bevooroordeeld nu ik er ruim een week in rijd.
Nee zeker geen uitgemaakte zaak, hangt ook af wat er straks in de lease portal te kiezen valt, alsmede de levertijden. Verstand zegt model Y, technisch en value for money superieur maar na 5 jaar Tesla (langste ooit in dezelfde auto) ook wel toe aan iets anders. Ik vind sedans mooier dan SUV's en de P7 en Seal (in zwart) mooier dan de M3. De meerprijs van de P7 tov de Seal kan wel eens doorslag gevend worden, 5K is ca. €50/mnd bijtelling extra. Navigatie en autonoom rijden zal beter zijn in de Tesla, wat ik echt mis op de Chinezen is het ontbreken van Netflix en een browser...vooral bij laden onderweg erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:40
MichaelJ schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:14:
@boblelie ; vervelend dat er ook over jouw Seal nog geen duidelijkheid bestaat... Ik vermoed dat de communicatie problemen bij Louwman BYD nog wel even voortborduren..

Voor de andere mensen... been there, done that... :+ maar ineens, tegen verwachting in, kreeg ik een belletje dat mijn auto toch in Nederland was en 1,5 week later kon ik hem gaan ophalen. Kennis van mij mag hem op 8 april gaan ophalen.

Ik ben afgelopen paasweekend een weekend wezen camperen met het gezin. Grote tent achterin en spullen mee. Eerlijk is eerlijk, het is geen bagagewonder maar alles paste er prima in :)

Ook het verbruik viel me alles mee, het is lastig te zien omdat de auto het over de laatste 50km berekend maar ik had het even snel uitgerekend en kwam op een totaal bereik van 480km uit, bepakt en bezakt. Op de terugweg continu 130/140 gereden en toen zat het verbruik op 21 of 22 kwh/100km. Al met al zeer netjes en valt me niet tegen zo.

Inmiddels ben ik nu een week in het bezit van de Seal en heb ik ook wel de mindere punten ervaren. Zoals ik eerder al schreef is de software echt nog niet helemaal in orde.. Infotainment loopt zeer regelmatig vast (dit lijkt i.c.m. CarPlay te zijn, maar laat dat nou net iets zijn wat ik ALTIJD gebruik), met CarPlay als ik gebeld wordt kan ik niet eens opnemen bijv.. Ik kan de oproep beëindigen of afwijzen.. lekker handig haha. Ik weet niet of dat in Carplay zit of in de Telefoon app van BYD, daar moet ik wat meer mij in verdiepen. Maar als ik dan aan het bellen ben, dan kan ik niet terug schakelen naar de CarPlay app en ben ik dus 'navigatieloos'.

Zo zijn er nog wel meer 'puntjes' die ik graag verbeterd of veranderd zou willen zien. Die moet ik eens gaan opschrijven eigenlijk als ik er op dat moment aan denk, zodat ik dit lijstje kan delen met BYD.

Al met al ben ik na 1 week eigenaar te zijn, ZEER TEVREDEN.

P.s. de Seal mag inmiddels wel door de wasstraat, flinke regenbui met veel zand en blubber op de camping gehad.. Dat doet hem niet goed :o
Fijn om te lezen dat de wagen goed bevalt Michael.

Ik denk dat je hem al voelt aankomen....., dit verbruik van 22kWh bij 140km/u, dit wordt gerapporteerd op de GOM van de Seal.
Zie je werkelijk terug dat je 400 km kan rijden bij die snelheid, denkende aan de eerder gerapporteerde afwijking van de boord computer van 15%. Ik bedoel niet op je resterende range, meer op de daadwerkelijk afgelegde kilometers?

Ook de recentelijk geposte 1500km test van de Seal is gebaseerd op de boardcomputer, niet wat er daadwerkelijk geladen werd.

Gezien de langere afstanden die ik moet rijden blijft dit een cruciaal punt voor me, hoe mooi de wagen ook is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
iggimeister schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:17:
Ik dacht van niet, maar ik kwam toevallig deze tegen:
https://aseannow.com/topi...dComment&comment=18520939
En
https://aseannow.com/topi...dComment&comment=18521236

Dat lijkt erop dat het mogelijk moet zijn hier zelf licht achter te maken? Niet zo simpel als de Ariya schijnbaar is, maar er zouden dus opties moeten zijn.
Turbo99 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:57:

Inderdaad wel slordig. Het is ook niet zo dat ze de auto echt met bloedspoed af moesten leveren. Het maakt de auto inderdaad niet minder fijn erdoor, maar zeker vatbaar voor verbetering. Duidelijk, ook bij deze auto dus handig om even een checklistje te hebben bij aflevering.
Matn61 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:29:
Nee zeker geen uitgemaakte zaak, hangt ook af wat er straks in de lease portal te kiezen valt, alsmede de levertijden. Verstand zegt model Y, technisch en value for money superieur maar na 5 jaar Tesla (langste ooit in dezelfde auto) ook wel toe aan iets anders. Ik vind sedans mooier dan SUV's en de P7 en Seal (in zwart) mooier dan de M3. De meerprijs van de P7 tov de Seal kan wel eens doorslag gevend worden, 5K is ca. €50/mnd bijtelling extra. Navigatie en autonoom rijden zal beter zijn in de Tesla, wat ik echt mis op de Chinezen is het ontbreken van Netflix en een browser...vooral bij laden onderweg erg handig.
Ik wil je niet beïnvloeden hoor, maar de 202401 update voor de Seal die in ieder geval in Australië al uitgerold wordt bevat een browser... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Inter18 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:53:
[...]

Fijn om te lezen dat de wagen goed bevalt Michael.

Ik denk dat je hem al voelt aankomen....., dit verbruik van 22kWh bij 140km/u, dit wordt gerapporteerd op de GOM van de Seal.
Zie je werkelijk terug dat je 400 km kan rijden bij die snelheid, denkende aan de eerder gerapporteerde afwijking van de boord computer van 15%. Ik bedoel niet op je resterende range, meer op de daadwerkelijk afgelegde kilometers?

Ook de recentelijk geposte 1500km test van de Seal is gebaseerd op de boardcomputer, niet wat er daadwerkelijk geladen werd.

Gezien de langere afstanden die ik moet rijden blijft dit een cruciaal punt voor me, hoe mooi de wagen ook is..
Zeker, die 22kwh is gebaseerd op de gebrekkige informatie vanuit de Seal maar ik denk dat ik na 5 jaar EV rijden dat aardig kan inschatten dat het redelijk klopt.

Die 400km op een accu ga je wel redden, maar met continu 140? Geen idee, boeit mij ook niet zo veel.

Ik had op basis van afgelegde afstand + resterende % globaal uitgerekend dat ik op 480km uit zou komen, dit bij normaal gebruik, helemaal terug naar 0%. Agh ik vind het allemaal dik in orde. Mijn Golf R verbruikte ook veel meer en had een mindere actieradius dus dan mijn Golf GTI :+ (die zat wel binnen 5 minuten weer vol, dat even niet mee nemen in dit verhaal)

Ik merk ook nu op dat er een verschil zit tussen hoeveel je laad en hoeveel er daadwerkelijk in de accu komt. Dat heeft te maken met laadverliezen van 10% tot 20% zeer waarschijnlijk. Ik ben geen technische specialist maar vraag me wel af wat ik dan doorbereken naar de baas. In mijn geval; de 5,7kw wat er uit mijn meterkast wordt getapt of de 5kw die de auto daadwerkelijk bereikt (volgens de app)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
In december einde lease contract huidige Tesla M3 SR en dus aan het kijken voor een vervanger.

Afgelopen week gereden: Tesla M3 Highland, Tesla Y, Polestar 2 en Xpeng P7
Nog te testen: Zeekr X, Byd Seal, XPeng G6, wellicht Seal U

Polestar viel me wat tegen, krap en meeste motorgeluid, qua ruimte en budget een no-brainer, Tesla Y, ik was bijna overtuigd de keuze gemaakt te hebben, tot we om half zes bij Xpeng binnen wandelden....Toch opnieuw een luxe sedan met onhandige koffer, wellicht? Wat een fraaie wagen is dat!

M3, P7 of Seal....? Voorlopig vind ik de P7 de fraaiste, hoewel ik de Seal niet in het echt heb gezien en mijn oog op internet op de black on black viel...ook mooi. Ondanks mijn technisch beroep, heb ik niet zoveel met alle snufjes, rijhulpen en een Iphone heb ik ook al niet. Het ontbreken van het snufje der snufjes, een eenvoudige browser zoals bij Tesla en Polestar standaard, vind ik bijzonder in dit segment.

- Prijs, lage bijtelling
- Mooiere auto dan een Model3
- Comfortabeler
- Na 5 jaar iets anders is ook best aardig

Hopelijk komen er voldoende updates aan tzt om het niveau van de software gelijk te trekken met Tesla (uitgezonderd de ruitenwissers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
MichaelJ schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:29:
[...]

Zeker, die 22kwh is gebaseerd op de gebrekkige informatie vanuit de Seal maar ik denk dat ik na 5 jaar EV rijden dat aardig kan inschatten dat het redelijk klopt.

Die 400km op een accu ga je wel redden, maar met continu 140? Geen idee, boeit mij ook niet zo veel.

Ik had op basis van afgelegde afstand + resterende % globaal uitgerekend dat ik op 480km uit zou komen, dit bij normaal gebruik, helemaal terug naar 0%. Agh ik vind het allemaal dik in orde. Mijn Golf R verbruikte ook veel meer en had een mindere actieradius dus dan mijn Golf GTI :+ (die zat wel binnen 5 minuten weer vol, dat even niet mee nemen in dit verhaal)

Ik merk ook nu op dat er een verschil zit tussen hoeveel je laad en hoeveel er daadwerkelijk in de accu komt. Dat heeft te maken met laadverliezen van 10% tot 20% zeer waarschijnlijk. Ik ben geen technische specialist maar vraag me wel af wat ik dan doorbereken naar de baas. In mijn geval; de 5,7kw wat er uit mijn meterkast wordt getapt of de 5kw die de auto daadwerkelijk bereikt (volgens de app)
Idd laadverlies, koeling van t beest, etc.

Mijn 'probleem' is dat ik in Dld wel wil kunnen meezwemmen met het verkeer en ook in Polen mag men 140. Nu is zeker geen heilige graal, maar als ik, doordat ik 200km+ in zeer slechte omstandigheden moet overbruggen, niet veel harder kan dan 100, dan kan ik je uit ervaring melden dat ze me voorbij vliegen, snelheids verschil is (te) groot.

Als de 22Kwh reëel is dan is dat een voor mij practische zorg minder.
Het niet aangeven van laadstations kan prima via de telefoon worden opgelost.

Dank je wel voor je uitleg Michael

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
Inter18 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:14:
[...]

Idd laadverlies, koeling van t beest, etc.

Mijn 'probleem' is dat ik in Dld wel wil kunnen meezwemmen met het verkeer en ook in Polen mag men 140. Nu is zeker geen heilige graal, maar als ik, doordat ik 200km+ in zeer slechte omstandigheden moet overbruggen, niet veel harder kan dan 100, dan kan ik je uit ervaring melden dat ze me voorbij vliegen, snelheids verschil is (te) groot.

Als de 22Kwh reëel is dan is dat een voor mij practische zorg minder.
Het niet aangeven van laadstations kan prima via de telefoon worden opgelost.

Dank je wel voor je uitleg Michael
Geen probleem, ik moet overigens volgende week weer een flinke rit van enkele reis 240km +/- gaan maken. Ik vertrek vol beladen met 2 volwassenen + 1 kind een weekend weg. Ik zal uiteraard op 100% SoC vertrekken en zal wel even melden met hoeveel SoC ik arriveer op de eind bestemming. Zoals ik het nu inschat durf ik de rit ook wel aan zonder op de eind bestemming te laden (uitdaging? :+ )

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaoticTiger
  • Laatst online: 23-05 12:27
DeGroteMuis schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:41:
@Ceessie 350 auto's, maar ook Seals? Ik hoorde wel op de radio een leasemaatschappij die aangaf snel Dolphins te kunnen leveren. Als het ook om de Seal gaat, zou ik dat best een kwalijke vinden. Als je klantorders hebt op die voorraadauto's en je maakt dan een deal met een leasemaatschappij inclusief de auto's die je al aan klanten beloofd hebt, is dat niet zo netjes. Oké, het kan elkaar gekruist hebben, maar hoe groot is die kans als meerdere mensen hier dat al hebben?
BYD staat overigens (nog) niet bij de voorraadmodellen van Justlease op dit moment.

@Cybje Ja, dat weet ik, de pre-highlands hadden een hogere topsnelheid. Maar voor een autotestende vlogger die zo te merken voor het overige wel vergelijkt met de Highland vind ik het een vreemde om dan de topsnelheid van een pre-highland te vergelijken.
Just Lease kan volgens hun snel leveren :( , Overwegingen om een "partij koper" voorrang te geven op individueele "kopers" . Minder marge, BYD imponeren met "grote" order (uit ervaring Fabrikanten in china zijn meer geinteresserd in continuiteit) ,marketing zo snel mogelijk Seals op de weg willen zien ?
Of simpel geld is geld alles wat je nu verkoopt lage of hoge marge is verdient?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
MichaelJ schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:29:
[...]

Ik had gisteren over een afstand van ca. 60KM een echt verbruik van 17Kwh. De meeste KM's daarvan waren op de snelweg met snelheden van doorgaans ca. 130KM per uur. Op de terugweg had ik bijna hetzelfde verbruik. Qua omstandigheden was er regen en een temperatuur van ca. 12 graden. Reken ik dat terug naar het bereik bij een accupakket van 82Kwh kom ik op een totaal van ca. 290KM en dat zonder bagage en 1 inzittende (ikzelf). Dat valt toch een beetje tegen.

Volgende week ga ik een paar dagen naar Zürich (afstand van ca. 760KM) ben benieuwd hoe vaak ik zal moeten laden :P

[ Voor 4% gewijzigd door Turbo99 op 03-04-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99

In de Xpeng P7 heb ik geen proefrit gemaakt omdat ik de leaseprijs te hoog vond (voor de Performance uitvoering). In de M3 Highland heb ik wel een proefrit gemaakt en het is best een fijne auto met een paar minpunten. Met de meest minpunten had ik misschien kunnen leven maar het ontbreken van parkeersensoren en een camera aan de voorzijde was een absolute no-go! En nee, Tesla Vision is geen goede vervanging voor parkeersensoren, daarvoor is het te onnauwkeuring en te onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
Update van byd Amsterdam, levertijd wordt nu 16 weken geroepen, maar geen enkele garantie. Eerst roepen ze: het gaat snel, dan wordt het 8 tot 12 weken, vervolgens wordt gezegd: half maart, en dan opeens weten ze niks, en nu is het opeens 16 weken..... Kortom ze weten helemaal niks. Afwachten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@Matn61 Ook de Xpeng gereden? Ik vond het infotainment echt irritant veel lag hebben, soms zelfs 10-15 seconden freeze en hoewel op zich een best solide weggedrag, kwamen de grenzen ook wat sneller in beeld dan verwacht. Het voelde qua hardware allemaal niet optimaal. Dat plus de prijs die eigenlijk al hoger was dan ik wilde uitgeven was einde P7.

De Model 3 had van tevoren de 2019 versie tegen (niet heel erg geraffineerd rijgedrag) plus de uitstraling van een flexplek in een kantoor qua interieur, maar voor de 3 sprak natuurlijk de prijsstelling, de zuinigheid, het gemak van supercharger plug & charge, de navigatie met laadplanning en nog meer software dingen die Tesla gewoon prima doet. Plus goede berichten over comfort van de Highland. En dat klopt best. Vergeleken met de 2019 Model 3 een duidelijke stap vooruit op dat gebied en op kwaliteitsgevoel van het interieur, stilte... Nog steeds flexplek uitstraling, maar van junior naar middle management zeg maar. Het grootste issue dat ik met de Model 3 had is de bezuinigingsdrift en de daaropvolgende issues: waardeloze automatische ruitenwissers, slecht werkende Tesla Vision, richtingaanwijzers die gewoon niet normaal te bedienen zijn op een rotonde, de 360 graden camera vervanging die gewoon echt teveel mist was er om de auto gebeurt om wat dingen te noemen. De stoplichtherkenning was wel echt briljant, maar echt teveel minpunten eromheen.

De Seal is softwarematig wel nog op diverse punten achter op Tesla, maar dat is te fiksen. BYD heeft wel gewoon de voor mij belangrijkere dingen in de auto het beste op orde van de drie.

@MichaelJ 480 km zonder laden klinkt zeker als een uitdaging! Ik zou hem toch even laden. :+

@Turbo99 283Wh/km is wel extreem hoog voor normaal met het verkeer meerijden op de snelweg, ook met 130. Zelfs met 10% laadverlies nog hoog! Misschien heel traag geladen? Dan liggen de laadverliezen wat hoger dan 8-10%. Anders voor die omstandigheden wel een knap hoog verbruik, met mijn laatste absoluut niet heel kalme proefrit met de AWD was bij mij het verbruik volgens de auto en volgens de afname van de SoC lager dan dat. Zag je in de afname van je SoC ongeveer hetzelfde terug, dus 20-21%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
Turbo99 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:18:
[...]

Ik had gisteren over een afstand van ca. 60KM een echt verbruik van 17Kwh. De meeste KM's daarvan waren op de snelweg met snelheden van doorgaans ca. 130KM per uur. Op de terugweg had ik bijna hetzelfde verbruik. Qua omstandigheden was er regen en een temperatuur van ca. 12 graden. Reken ik dat terug naar het bereik bij een accupakket van 82Kwh kom ik op een totaal van ca. 290KM en dat zonder bagage en 1 inzittende (ikzelf). Dat valt toch een beetje tegen.

Volgende week ga ik een paar dagen naar Zürich (afstand van ca. 760KM) ben benieuwd hoe vaak ik zal moeten laden :P
Goedenavond,

of ik lees verkeerd maar een verbruik van 17kWh op 100km geeft bij een batterij van 82 kWh ong 480 km. Ik zou de vlag uithangen want dat is zeker bruikbaar en 1 keer laden naar Zürich.
Mijn Soul zit dan rond 25kWh/100km en ik zou 2, wellicht 3* moeten laden.

Ik begin meer en meer positief te worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Inter18 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:45:

Goedenavond,

of ik lees verkeerd maar een verbruik van 17kWh op 100km geeft bij een batterij van 82 kWh ong 480 km. Ik zou de vlag uithangen want dat is zeker bruikbaar en 1 keer laden naar Zürich.
Mijn Soul zit dan rond 25kWh/100km en ik zou 2, wellicht 3* moeten laden.

Ik begin meer en meer positief te worden :)
Zo las ik hem eerst ook, maar met 17kWh verbruikt over die rit van 60km kom je wel ongeveer op 290km range, met een verbruik van 283Wh/km, dus hoger dan de Soul. Ik vermoed wel gemeten aan de laadpaal, dus incl laadverliezen, wat in de praktijk dus een langere range zou betekenen, maar tenzij de laadverliezen tijdens de laadsessie erg groot waren en rond de 20-25% lagen ipv de 8-10% die ik tot nu toe gewend ben, is het verbruik van de AWD Excellence bij Turbo99 dus vergelijkbaar met de Soul, nogal hoog voor een auto met een Cw waarde van 0,22 en een niet bepaald enorm frontaal oppervlak in die weersomstandigheden. De AWD zou dan goed zijn voor een range van rond de 325km, na verrekening van de laadverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
DeGroteMuis schreef op donderdag 4 april 2024 @ 06:11:
[...]

Zo las ik hem eerst ook, maar met 17kWh verbruikt over die rit van 60km kom je wel ongeveer op 290km range, met een verbruik van 283Wh/km, dus hoger dan de Soul. Ik vermoed wel gemeten aan de laadpaal, dus incl laadverliezen, wat in de praktijk dus een langere range zou betekenen, maar tenzij de laadverliezen tijdens de laadsessie erg groot waren en rond de 20-25% lagen ipv de 8-10% die ik tot nu toe gewend ben, is het verbruik van de AWD Excellence bij Turbo99 dus vergelijkbaar met de Soul, nogal hoog voor een auto met een Cw waarde van 0,22 en een niet bepaald enorm frontaal oppervlak in die weersomstandigheden. De AWD zou dan goed zijn voor een range van rond de 325km, na verrekening van de laadverliezen.
Aha,

je zult gelijk hebben idd (of eigenlijk, ik hoop van niet), want dat is dan weer conform wat men op youtube in 1e instantie heeft gemeten). 290km, daar doe ik het niet voor, hopelijk wil @Turbo99 Turbo reageren.
Ik kan niet naar Louwman blijven gaan voor proefritten :). Voor zover ik heb kunnen traceren acteert de AWD in eco mode als een RWD. Bij rollen op de snelweg is dat niet eens een slecht idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Inter18 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 07:36:
[...]

Aha,

je zult gelijk hebben idd (of eigenlijk, ik hoop van niet), want dat is dan weer conform wat men op youtube in 1e instantie heeft gemeten). 290km, daar doe ik het niet voor, hopelijk wil @Turbo99 Turbo reageren.
Ik kan niet naar Louwman blijven gaan voor proefritten :). Voor zover ik heb kunnen traceren acteert de AWD in eco mode als een RWD. Bij rollen op de snelweg is dat niet eens een slecht idee.
Misschien aangeven dat je echt wel interesse hebt, maar dat de range dermate belangrijk voor je is dat je die eerst wil checken en kijken of je op een doordeweekse dag eens kan afspreken met Louwman dat je de auto in de ochtend meepakt, een laaaaange rit maakt en dan in de middag terugbrengt, met een redelijk volle accu? Dan heb je ook ervaring uit de eerste hand met je eigen rijstijl en met de RWD die je op het oog had (als ik het goed onthouden heb). En je hebt meteen even kunnen checken hoe het snelladen je bevalt. Zeker bij regenachtig weer als nu zullen er doordeweeks vast wel momenten zijn dat de auto niet volgeboekt is voor proefritten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TobiasKir
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 31-05-2024
Zelf net een proefrit in de Seal gemaakt bij BYD Amsterdam.

Wel leuk om even te melden. Ik heb zelf een Ioniq 5 Lounge en vergelijk de Seal dus met een auto van 63K.

Verbruik op de weg van Hoorn naar Amsterdam verbruikte mijn Ioniq 5 vandaag met veel wind en 12 graden 18.8 kW per 100 kilometer.

Ik heb tijdens mijn proefrit dezelfde rit gedaan met de Seal daar kwam het verbruik uit op 14.4 kW per 100 kilometer.
Ik reed 105 op de snelweg gewoon rustig met het verkeer mee beide keren.
Dus als dat het verbruik ik van de Seal met dit soort weer omstandigheden ben ik heel gelukkig.

Kwa bouwkwaliteit is die vergelijkbaar met een iets zakelijker interieur voor de Seal.
Ik was positief verrast helemaal als ik hem naar de model 3 zet.

Mindere punten waren voor mij voor een deel de informatie op het scherm bij het stuurwiel.
Ik kon daar geen routeplanning op zien, maar het middenscherm is wel een stuk duidelijker dan de Ioniq en groter.

Geen draadloze Apple carplay (heeft de Ioniq ook niet)

Het is voor mij tijd voor een nieuwe zakelijke auto de Ioniq heb ik prive en ik betaal dus geen bijtelling op de zakelijke auto.
Gezien ik tot een budget van 48K mag van de werkgever is het of een model 3 standaard range of een Seal RWD. Gezien het range voordeel van de BYD en de beter bouwkwaliteit is het eigenlijk een nobrainer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G S
  • Laatst online: 10-09 18:00

G S

Hey allen,

Dit is wel een tof topic dat Ik al een tijdje incognito aan het volgen ben.
Zelf heb ik in februari een seal AWD atlantis grey met zwart interieur besteld, met leverdatum 26/6.
Ik ben ook wel benieuwd naar het echte verbruik.

Vorige week vrijdag telefoon gekregen dat er een seal te veel geleverd is en of ik interesse had om die in ontvangst te nemen. (BYD Hasselt) Normaal zou ik hem over 2 weken mogen gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-09 20:43

Gor

G S schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:25:
Hey allen,

Zelf heb ik in februari een seal AWD atlantis grey met zwart interieur besteld, met leverdatum 26/6.

Vorige week vrijdag telefoon gekregen dat er een seal te veel geleverd is en of ik interesse had om die in ontvangst te nemen. (BYD Hasselt) Normaal zou ik hem over 2 weken mogen gaan halen.
Waw zalig! Wij zijn ook aan het kijken om binnenkort één te bestellen maar de 4 maanden levertermijn houden ons een beetje tegen. Heb je al toegestemd of is er eventueel een mogelijkheid voor mij om die te gaan ophalen 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matzen
  • Laatst online: 04-08 21:57
G S schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:25:
Hey allen,

Ik heb op 26 februari de BYD seal RWD Atlantis grey met zwart interieur besteld. Levertijd zou 8-12 weken zijn.

Meerdere malen geprobeerd BYD Amsterdam te bellen wat betreft de levertijd en telkens krijg ik te horen dat ze een terug bel verzoek noteren, maar ondertussen 4 keer bellen en 2 weken verder en nog steeds geen duidelijkheid..

Heb jij zelf BYD moeten bellen over de leveringen over twee weken of hebben ze jou gecontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
Net even afdeling fleetsales (lease) van Louwman gebeld over mijn bestelling. Daar gaven ze aan dat de huidige geschatte levertijd 24 april is. Dat is dan bij de dealer, dus niet "van de boot rijden". Dit zou info zijn die ze direct van BYD zelf ontvangen.

Toen ik vroeg hoe concreet die info was en of die daadwerkelijk op iets gebaseerd was kon men me weinig zekerheid geven anders dan "dit geeft het scherm aan". Na de eerdere toezeggingen moet ik het nog maar zien. Verder overigens prima te woord gestaan, en ik snap ook dat de mensen bij Louwman het moeten doen met de info die ze hebben. Laten we op het beste hopen.

Heb trouwens nog even nagekeken wanneer ik bij de leasemaatschappij heb besteld en wanneer de bestelling daadwerkelijk bij Louwman is binnengekomen.
Besteld leasemaatschappij: 07-02
Aangekomen/verwerkt bij Louwman: 13-02*
*Op dat moment was verwachte levering eind maart, dus zeg 6 weken. Dat lijkt inmiddels 11 weken te worden.

Aan de telefoon vroeg ik ook even of ze naast bestellingen toevallig ook vrije voorraad aanhouden. Onder het mom van: als er een andere aantrekkelijke combi van de seal vrij beschikbaar is, sta ik daar ook voor open. Maar dan moest ik bellen met een andere afdeling en dat kwam voor mij qua tijd even niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Matzen schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:26:
[...]

Ik heb op 26 februari de BYD seal RWD Atlantis grey met zwart interieur besteld. Levertijd zou 8-12 weken zijn.

Meerdere malen geprobeerd BYD Amsterdam te bellen wat betreft de levertijd en telkens krijg ik te horen dat ze een terug bel verzoek noteren, maar ondertussen 4 keer bellen en 2 weken verder en nog steeds geen duidelijkheid..

Heb jij zelf BYD moeten bellen over de leveringen over twee weken of hebben ze jou gecontact?
BYD Hasselt is België. Fijn voor G S dat de auto sneller kan komen, maar nogal knullig dat er in Nederland orders niet worden uitgeleverd terwijl er schijnbaar in België een zelfde over is (zo te zien is het dezelfde als bij Sjerome uitgesteld is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerome
  • Laatst online: 29-08 13:25
DeGroteMuis schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:47:
[...]

(zo te zien is het dezelfde als bij Sjerome uitgesteld is).
Dat lijkt inderdaad zoiets als bij mij.
Ik maak me er zelf gelukkig niet druk over, natuurlijk leuk om een nieuwe auto te rijden, maar de auto die ik nu heb is geen straf.
Geen laadkabeltje nodig en gewoon gas geven, kilometers rijden met een hele ruime kofferbak.
In de tussentijd vermaak ik me hier prima op het forum en heb al wat spulletjes besteld. De laadpaal is ook in bestelling, ik heb de tijd.

Voordeel van langer wachten is dat er mogelijk al wat updates zijn doorgevoerd.
Als het nog langer duurt; misschien wel een nieuw kenteken GBB-..-.
En nog langer, dan ga ik met mijn huidige auto op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
Inter18 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 07:36:
[...]

Aha,

Het verbruik van de Seal heb ik niet afgelezen van de verbruiksmeter maar gewoon gekeken naar de stand van de accu waarmee ik vertrok (79Kwh) en de stand waarmee ik aankwam (62Kwh) het verschil is dus 17Kwh over een afstand van ca. 60KM (waarvan ca. 50KM snelweg en 10KM stadsverkeer). De volledige rit stond de auto trouwens in de sport stand. Mijn berekening is dan 17Kwh / 60KM = 0,283Kwh per KM. De accu capaciteit van de Seal is ca. 82Kwh waarbij het maximale bereik in dit geval dus is 82Kwh / 0,283Kwh per KM = 289,41KM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
Turbo99 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:50:
[...]

Het verbruik van de Seal heb ik niet afgelezen van de verbruiksmeter maar gewoon gekeken naar de stand van de accu waarmee ik vertrok (79Kwh) en de stand waarmee ik aankwam (62Kwh) het verschil is dus 17Kwh over een afstand van ca. 60KM (waarvan ca. 50KM snelweg en 10KM stadsverkeer). De volledige rit stond de auto trouwens in de sport stand. Mijn berekening is dan 17Kwh / 60KM = 0,283Kwh per KM. De accu capaciteit van de Seal is ca. 82Kwh waarbij het maximale bereik in dit geval dus is 82Kwh / 0,283Kwh per KM = 289,41KM.
Da's niet zo'n beste range voor een auto met een accu van 82kWh. Gaat de range omhoog in de eco-stand of is de eco-stand meer instelling voor de rij ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
vanadium schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:48:
[...]

Da's niet zo'n beste range voor een auto met een accu van 82kWh. Gaat de range omhoog in de eco-stand of is de eco-stand meer instelling voor de rij ervaring?
Geen idee, ik neem aan van wel. Ik heb begrepen dat in de eco stand eigenlijk alleen de motor achter actief is. Zoals eerder gezegd reed ik gemiddeld ca, 130KM per uur op de snelweg. Met een snelheid van 100-110 KM per uur in de eco stand zal het verbruik waarschijnlijk een stuk minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
Als dat het geval is dan is dat prima, het is wel zo fijn als je op vakantie gaat je een lange range kan hebben. In NL maakt het niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G S
  • Laatst online: 10-09 18:00

G S

[...]

Mooi, net even nagekeken en ik op 22 februari.
[...]

Ze hebben mij zelf gecontacteerd :)
Voor mij was het geen issue om te wachten tot de afgesproken leverdatum, maar het is natuurlijk wel leuk dat de wagen sneller komt.
En Hasselt is inderdaad in Belgie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bblikman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-07 10:01
afgelopen weken een paar proefritten gemaakt:
Nio et5
Seal U
Seal RWD
Xpeng P7
(Nu M3, na 5 jaar valt deze af)

De Seal RWD zwart met lichte bekleding gaat 'm worden. T.o.v. Xpeng en Nio veel voordeliger maar even fijn om in te rijden. Seal U stond ook op de shortlist, mede ivm hoge instap. Maar des te vaker ik de auto zie, des te minder fraai ik het uiterlijk ga vinden. M.n. de stompe neus staat me minder aan. Maar dat is puur qua smaak.

Volgende week de leasemij. inschakelen. Contract loopt in september af.

Seal RWD / Black / Light blue interior

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@boblelie Als het uitkomt wat Louwman zegt binnen een maand dus ook een Seal voor jou! 8) 24 april aankomst bij de dealer, of de verwachting dat jij hem daar 24 april kan ophalen?

@Turbo99 Interessant, waar kan je de kWh zien van de accu? Of bedoelde je op basis van procent SoC? 283 Wh/km in beide richtingen vind ik ECHT hoog voor 130 waar het kan, ook in sport mode. Gezien de stroomlijn zou ik toch zeker 50 Wh/km minder verwachten met een constante snelheid van rond de 130.

@Sjerome Da's ook weer zo, natuurlijk altijd fijn om snel de nieuwe te hebben, maar later is ook niet heel erg zo lang je wel gewoon een auto hebt in de tussentijd en het geen XZZ kenteken of zo wordt :+.

@G S Super voor je dat je al sneller kan rijden. 8)
Er is trouwens ook een Hasselt in Nederland, provincie Overijssel ;)

@bblikman Welkom bij de groep toekomstige Seal rijders. Leuke combi ook, donker buiten, licht binnen. De Seal U is ook wel echt een ander platform. Veel meer nadruk op comfort en FWD. Past daarmee niet echt in het rijtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
DeGroteMuis schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:13:
@boblelie Als het uitkomt wat Louwman zegt binnen een maand dus ook een Seal voor jou! 8) 24 april aankomst bij de dealer, of de verwachting dat jij hem daar 24 april kan ophalen?
Ik verwacht dat dit aankomst dealer is. Dan moet de leasemaatschappij nog een tracking kastje inbouwen waarschijnlijk, en mogelijk een afleverbeurt als dat uberhaupt relevant is. Dus áls het 24-04 wordt, dan ga ik uit van uitleveren rond 01-05. Hoop doet leven d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iphonevannick
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03:15
Turbo99 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:50:
[...]

Dat zou echt niet best zijn als dat de daadwerkelijke range blijkt. Ik ben bij bestellen hier vanuit gegaan:

https://www.whattherange....W-aut#disclaimer_praktijk

Daar is het praktische verbruik (op basis van laadpasdata) 410 km voor de AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Iphonevannick schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:01:
[...]

Dat zou echt niet best zijn als dat de daadwerkelijke range blijkt. Ik ben bij bestellen hier vanuit gegaan:

https://www.whattherange....W-aut#disclaimer_praktijk

Daar is het praktische verbruik (op basis van laadpasdata) 410 km voor de AWD
Laadpasverbruik, over langere periode, hoe doe je dat bij een auto waarvan er amper exemplaren rondrijden in Europa? 8)7

Wel opvallend dat via jouw link het verbruik al een heel stuk hoger is dan volgens EV-Database en dat ook de Model 3 een opvallend hoog verbruik op de snelweg heeft. Lijkt er bijna op alsof ze geen factor voor de laadverliezen meetellen?

Geen idee wat 'Snelweg', 'Zomer' en 'Winter' exact inhouden, maar regen en net boven de 10 graden klinkt wel aardig als gemiddeld weer voor het afgelopen winterseizoen. En als je dan ook nog uitgaat van Nederlandse snelwegen, met overdag 100 km/h, is die 322 km winter snelwegrange niet zo gek ver uit de richting, zelfs lager dan wat Turbo99 haalde als je telt dat het verschil in verbruik tussen 100 en 130 gemiddeld 25% is. Maar zonder te weten waarop de Whattherange cijfers gebaseerd zijn is het lastig inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Turbo99 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:18:
[...]

Misschien dat de BMS wat van slag is (wat vreemd, maar kan altijd).
Je kan proberen de BMS te kalibreren door een keertje tot 100% op te laden, en dan kijken wat hij verbruikt. Lading van LFP accu's zijn berucht moeilijk uit te rekenen door hun ontladingsprofiel tov de "normale" Li-ion accu.
https://pushevs.com/2022/...havior-for-lfp-batteries/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Nou.. vandaag de minder leuke ervaring om te delen...
Mijn auto is gestrand ... -O-

Ik heb de auto tot 3% SoC gereden om te kijken hoeveel laadverlies/actieradius etc.. Ik wist dat ik vandaag thuis ging werken dus dat ik vandaag kon gaan laden en dus geen issue zou moeten zijn.

Echter wil de auto nu niet laden, verschillende laadpalen geprobeerd en zelfs de meegeleverde Granny charger.. Ook vergrendeld de kabel niet in de laadpoort, zelfs niet na herhaardelijk dit aan/uit te zetten in de software bij 'nieuwe energie'

Zodra de laadsessie start hoor ik een soort van click-click geluid tot 3x toe. Daarna staat er in het beeldscherm Laden is klaar.. (dus niet pannenkoek...)

Met BYD aan het bellen geweest sinds 11u vanmorgen en niets lijkt het gewenste resultaat te hebben op afstand. Nu gaven ze aan a.s. maandag pas iets te kunnen doen... daar ben ik niet helemaal happy mee natuurlijk.....

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@MichaelJ Jee wat enorm vervelend! ;( -O- Niet dat ik het beter denk te weten dan de mensen waar de auto vandaan komt, maar 3 keer klik klinkt als mogelijk geen vergrendeling van je kabel door foute uitlijning van het vergrendelpinnetje of zo? Dat zou ook meteen verklaren waarom de vergrendeling niet werkt.

Wil de auto ook niet laden met de vergrendeling uit? Kleine kans dat je die nog niet geprobeerd had, maar ik vraag het toch even.

Als je niet al te gek ver van een DC lader af woont, zou je die nog kunnen proberen, daarmee sluit je de AC lader uit. Moet je natuurlijk daarna nog wel genoeg stroom hebben om thuis en/of bij de dealer te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
DeGroteMuis schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:29:
@MichaelJ Jee wat enorm vervelend! ;( -O- Niet dat ik het beter denk te weten dan de mensen waar de auto vandaan komt, maar 3 keer klik klinkt als mogelijk geen vergrendeling van je kabel door foute uitlijning van het vergrendelpinnetje of zo? Dat zou ook meteen verklaren waarom de vergrendeling niet werkt.

Wil de auto ook niet laden met de vergrendeling uit? Kleine kans dat je die nog niet geprobeerd had, maar ik vraag het toch even.

Als je niet al te gek ver van een DC lader af woont, zou je die nog kunnen proberen, daarmee sluit je de AC lader uit. Moet je natuurlijk daarna nog wel genoeg stroom hebben om thuis en/of bij de dealer te komen.
Het lijkt er inderdaad op dat het slotje van de laadkabel vergrendeling niet functioneert, maar zelfs met die functie uit zie ik geen verschil helaas. De kabel vergrendelt ook helemaal niet, maar ik weet niet of deze dat ooit gedaan heeft overigens. Ook mijn eigen laadkabel en de laadkabel van de auto zelf maakt geen verschil.

Er is helaas geen snellader hier in de buurt, ik had ook al het vermoeden dat ik daarmee uit de voeten zou kunnen.. Tip van flip, niet onnodig je accu leeg rijden haha.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
MichaelJ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:11:
Nou.. vandaag de minder leuke ervaring om te delen...
Mijn auto is gestrand ... -O-

Ik heb de auto tot 3% SoC gereden om te kijken hoeveel laadverlies/actieradius etc.. Ik wist dat ik vandaag thuis ging werken dus dat ik vandaag kon gaan laden en dus geen issue zou moeten zijn.

Echter wil de auto nu niet laden, verschillende laadpalen geprobeerd en zelfs de meegeleverde Granny charger.. Ook vergrendeld de kabel niet in de laadpoort, zelfs niet na herhaardelijk dit aan/uit te zetten in de software bij 'nieuwe energie'

Zodra de laadsessie start hoor ik een soort van click-click geluid tot 3x toe. Daarna staat er in het beeldscherm Laden is klaar.. (dus niet pannenkoek...)

Met BYD aan het bellen geweest sinds 11u vanmorgen en niets lijkt het gewenste resultaat te hebben op afstand. Nu gaven ze aan a.s. maandag pas iets te kunnen doen... daar ben ik niet helemaal happy mee natuurlijk.....
Deze ben ik, ondanks vervend zoeken, niet tegengekomen. Mijn 'Legoblokje' heeft een keer vastgehangenb aan een laadpaal met een kapotte 12V accu. Gelukking zit er een mechanische noodvoorziening op die ik kon bereiken.
Mijn punt, zou het helpen om de 12V batterij los te koppelen (leuk, gloednieuwe wagen), dan 2 minuten wachten en weer aan te koppelen. Wellicht springt de boel weer in het gareel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Inter18 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:04:
[...]

Deze ben ik, ondanks vervend zoeken, niet tegengekomen. Mijn 'Legoblokje' heeft een keer vastgehangenb aan een laadpaal met een kapotte 12V accu. Gelukking zit er een mechanische noodvoorziening op die ik kon bereiken.
Mijn punt, zou het helpen om de 12V batterij los te koppelen (leuk, gloednieuwe wagen), dan 2 minuten wachten en weer aan te koppelen. Wellicht springt de boel weer in het gareel
Ja, goeie! Zou misschien kunnen helpen. Liefst natuurlijk wel even met akkoord van de dealer, voor ze straks komen met een verhaal dat je er zelf aan hebt lopen klungelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Inter18 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:04:
[...]

Goeie tip! Ik heb ze gelijk gebeld maar ze willen toch de auto in de werkplaats hebben om uit te lezen... Misschien dat ik toch zelf even de 12v accu los koppel, eerst maar eens zien waar die zich bevind haha...

Dussss straks wordt de Seal weer opgehaald door de berger en wordt deze bij Louwman afgedropt.. ik moet dan wel morgen heen en weer om de sleutel te brengen maar anders had de berger hem mee genomen naar een depot (en dat zag ik dus niet zo zitten haha) Wel krijg ik een vervangende auto tijdelijk.. tot zover de leuke 1,5 week hahaha.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
MichaelJ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:27:
[...]

Goeie tip! Ik heb ze gelijk gebeld maar ze willen toch de auto in de werkplaats hebben om uit te lezen... Misschien dat ik toch zelf even de 12v accu los koppel, eerst maar eens zien waar die zich bevind haha...

Dussss straks wordt de Seal weer opgehaald door de berger en wordt deze bij Louwman afgedropt.. ik moet dan wel morgen heen en weer om de sleutel te brengen maar anders had de berger hem mee genomen naar een depot (en dat zag ik dus niet zo zitten haha) Wel krijg ik een vervangende auto tijdelijk.. tot zover de leuke 1,5 week hahaha.
Mocht je het willen proberen, onder de achterbank achter de bestuurder. Als ik het goed heb onthouden, luikje aan de voorkant. https://euroncaprescueshe...n_2023_4d_Electric_EN.pdf

edit: Vervangende BYD Han als kleine pleister? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
DeGroteMuis schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:37:
[...]

Mocht je het willen proberen, onder de achterbank achter de bestuurder. Als ik het goed heb onthouden, luikje aan de voorkant. https://euroncaprescueshe...n_2023_4d_Electric_EN.pdf

edit: Vervangende BYD Han als kleine pleister? ;)
Thanks, ik wist dat ik op jou kon rekenen ;-)
Helaas geen BYD, gaat allemaal via Logix of ANWB begreep ik.. (via de pechhulp uit de BYD app gebeld) er zit dus pechhulp + vervangendvervoer bij de auto, da's wel weer handig.

Word straks een avontuur... ik word opgehaald en met de Seal naar BYD Rotterdam gebracht, daar neem ik de sleutel weer mee naar huis om vervolgens door de berger bij een depot een Nissan Qashqai mee te krijgen. Morgen breng ik de sleutel dan weer naar Louwman. (ik wilde dus niet dat de Seal van Depot naar Depot via berger op berger zou gaan...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7Umwf6X8T-eo-1zVq1dTaW1MC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/buCcGP7XOn4NUZOJ6xtvOy0w.jpg?f=fotoalbum_large

Bye bye

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
Dat is wel triest. Ik heb m al meerdere malen in Turtle gehad, waarvan 1 keer geen vermogen meer en kruipend naar de lader, maar weigeren om te laden, nog niet meegemaakt.

3% is toch 2,5kWh, zou echt niet voor mogen komen.

Wellicht eens met een car-spy app rijden om te zien wat de computer echt uitleest.
Zou hier echt niet blij mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwellugje
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-01 14:46
Fijn topic om te lezen, behalve op de problemen na.
In december moet mijn Tesla Model 3 LR eruit. Super fijne auto, maar ik ga niet naar een auto zonder pookjes.
Ondertussen ook gereden in een aantal auto's van mijn shortlist. Net toen ik dacht dat ik mijn shortlist terug had gebracht naar 2 komt Ford met de nieuwe Explorer. Gelukkig komt die te laat voor mijn keuze :)

Ik heb nog over
Seal, AWD of RWD, nog geen keuze maar neig naar de RWD omdat dat power voldoende is,.
en
Renault Scenic e-Tech Esprit Alpine

Twee totaal verschillende autos en als ik naar mijn lichaam luister dan zegt die dat ik voor de hoge instap moet gaan. Maar de Seal is toch wel een auto waar je mee gezien wil worden. Ik denk dat ik mijn keuze dus moet uitstellen tot eind mei als ik in de Renault kan gaan rijden. Hopelijk is het dan niet te laat om een keuze over te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Inter18 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:59:
Dat is wel triest. Ik heb m al meerdere malen in Turtle gehad, waarvan 1 keer geen vermogen meer en kruipend naar de lader, maar weigeren om te laden, nog niet meegemaakt.

3% is toch 2,5kWh, zou echt niet voor mogen komen.

Wellicht eens met een car-spy app rijden om te zien wat de computer echt uitleest.
Zou hier echt niet blij mee zijn.
Oh maar hij rijdt nog wel hoor, dat is het probleem niet. Het lijkt erop dat de laadkabel vergrendeling defect is en dat daardoor de laadsessie niet wil starten. Ze zullen maandag er wel naar gaan kijken en dan hoor ik wat nu echt het euvel is haha.

Kan uiteraard gebeuren en heb besloten dat ik ga me er niet druk om ga maken ook, hoe vervelend ik het ook vind. Heb een Lynk&Co van de ANWB mee gekregen en de Seal staat in Rotterdam, ik kan weer uit de voeten haha.

De nodige “had je nou maar geen Chinees, of heb je Xi Jinping uitgescholden” opmerkingen heb ik uiteraard al gekregen van verschillende personen hahaha..

Kunnen ze maandag mooi de type aanduiding er af halen gelijk :+

[ Voor 3% gewijzigd door MichaelJ op 05-04-2024 19:12 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
MichaelJ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:11:
[...]

Oh maar hij rijdt nog wel hoor, dat is het probleem niet. Het lijkt erop dat de laadkabel vergrendeling defect is en dat daardoor de laadsessie niet wil starten. Ze zullen maandag er wel naar gaan kijken en dan hoor ik wat nu echt het euvel is haha.

Kan uiteraard gebeuren en heb besloten dat ik ga me er niet druk om ga maken ook, hoe vervelend ik het ook vind. Heb een Lynk&Co van de ANWB mee gekregen en de Seal staat in Rotterdam, ik kan weer uit de voeten haha.

De nodige “had je nou maar geen Chinees, of heb je Xi Jinping uitgescholden” opmerkingen heb ik uiteraard al gekregen van verschillende personen hahaha..

Over het 'Chinees'verhaal kunnen we kort zijn. Zonder onderdelen uit China zou ik dit niet kunnen typen.
Ik stond in Dld laat in de avond naast een ID3, die wilde niet laden bij Ionity. Bij 3 laadpalen geprobeerd maar geen succes.
Dit echtpaar moest op de mobility service wachten om geholpen te worden.
Daar sta je dan, met je oer degelijke Duitser.
Kan idd overal gebeuren. Wel fijn dat je een Lync & Co hebt meegekregen, kun je in ieder geval laden.

Je benadering is idd het beste, niet druk over maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinculum
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09-2024
Ik ben al een paar dagen alles aan het bij lezen hierzo en voel toch de behoefte om te reageren.
Zoals zovelen moet ik einde jaar een nieuwe auto. Vanwege soms bizarre levertijden ben ik me nu al aan het oriënteren.
Ik rijdt nu ruim 4 jaar in een Tesla Model 3 RWD uit 2019. Grappig hoe ik toen heel druk bezig was met de boten volgen, wanneer komt hij aan, is hij op tijd voor de 4% regeling eind december etc etc. Leuk om te zien dat we nog steeds allemaal hetzelfde zijn hierin.

Ik vindt mijzelf een rustige rijder, ben geen jakkeraar, hou me redelijk aan de snelheid en ben niet van het racewerk en geen km vreter. Vroeger wel allemaal hoor maar ja, met 2 jonge kinderen achterin wordt het je snel afgeleerd. Mijn ritten zijn vooral woon-werk en standaard weekend ritjes. Ook ben ik niet van de cruisecontrol, adaptief of niet, en andere assistenten. Tenzij het echt om veiligheid gaat. Echt dodelijk saai dus. Wel ben ik meer een luxepaard, dus comfortabel zitten, lekker zoeven en muziek luisteren via Spotify.

Mijn eisen, en die van mijn werkgever (want lease) zijn simpel. Hij moet elektrisch zijn en vanwege de bijtelling wil ik onder de 50k blijven.

Inmiddels heb ik heel wat auto’s van mijn lijstje geschrapt: Sowieso geen fransoos, VW is te duur en allemaal problemen, Polestar te duur, lelijk en op sterven na dood. Mustang vind ik wel mooi van buiten maar van binnen echt Amerikaans suf en cheap. En ook weer karig uitgerust onder de 50k. Skoda Enyac wordt ook snel te duur en is echt sloom als je een Model 3 gewend bent.
Enfin, de lijst is nu: Model 3 Highland RWD of de BYD Seal RWD. De M3 heb ik al in gereden en volgende week staat de Seal op de planning.

Ik vind de keuze zo moeilijk! De M3 is net als een nieuwe iPhone, na 2 uur denk je, ach is eigenlijk hetzelfde als wat ik had alleen wat sneller en fractie groter scherm. Dat had ik ook in de nieuwe M3. Hij is wel wat stiller maar vond het nou niet extreem meer. Voelt nog steeds aan als een kart maar dat vind ik juist heel onrustig. Wat wel fantastisch is is de software zoals ik hier vaker lees. De integratie met mijn telefoon is naadloos en draadloos. Navigatie perfect, Netflix tijdens laden voor de kids, etc. En one Pedal driving… Heerlijk! Who needs brakes? ;) Sentry mode, goede app, elke dag warme auto volgens schema.
Maar ja, ook gewoon dodelijk saai van binnen en gewoon weer hetzelfde als wat ik nu heb. Ik voelde ook helemaal geen spanning of fun tijdens de proefrit.

Ik heb nog geen 5 min in de Seal gezeten maar hij is absoluut mooier dan de M3, ook binnen goed uitgevoerd. Voelt meer luxe aan.
Wat ik zo lees over het rijgedrag past dat perfect bij mij, minder kart, meer luxe maar wel lekker die power als je even wil inhalen of de snelweg op knallen. Prijs is goed, uitrusting ook wel. Kofferbak is fors kleiner maar kan ik wel mee leven.

Het lijkt me de perfecte auto maar ik maak me zorgen om de infotainment en al die kleine extraatjes. CarPlay heb ik nog nooit gebruikt want Tesla. Kabeltje om te verbinden? Wat is het 1990?? Echt niet meer van deze tijd. EV uitbrengen maar geen laadstations in je planner? Hoe kun je dit niet doen? Ja is software en komt een update maar… is er nog niet. Wie zegt hoe lang dat gaat duren?
Hoe is de integratie met bellen? Ik hoor, voicecontrol alleen in het engels? Ik hoor 1gb data per maand. Als ik dus veel spotify luister en halverwege door mijn bundel heen ben dan heb ik dus geen geluid en navigatie meer? Als je geen apple CarPlay gebruikt (want stomme kabel) heb je dan wel een carkit functie en spotify muziek?

Sorry voor dit epistel maar ik loop al dagen te malen wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
Vinculum schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 21:00:
Ik ben al een paar dagen alles aan het bij lezen hierzo en voel toch de behoefte om te reageren.
Zoals zovelen moet ik einde jaar een nieuwe auto. Vanwege soms bizarre levertijden ben ik me nu al aan het oriënteren.
Ik rijdt nu ruim 4 jaar in een Tesla Model 3 RWD uit 2019. Grappig hoe ik toen heel druk bezig was met de boten volgen, wanneer komt hij aan, is hij op tijd voor de 4% regeling eind december etc etc. Leuk om te zien dat we nog steeds allemaal hetzelfde zijn hierin.

Ik vindt mijzelf een rustige rijder, ben geen jakkeraar, hou me redelijk aan de snelheid en ben niet van het racewerk en geen km vreter. Vroeger wel allemaal hoor maar ja, met 2 jonge kinderen achterin wordt het je snel afgeleerd. Mijn ritten zijn vooral woon-werk en standaard weekend ritjes. Ook ben ik niet van de cruisecontrol, adaptief of niet, en andere assistenten. Tenzij het echt om veiligheid gaat. Echt dodelijk saai dus. Wel ben ik meer een luxepaard, dus comfortabel zitten, lekker zoeven en muziek luisteren via Spotify.

Mijn eisen, en die van mijn werkgever (want lease) zijn simpel. Hij moet elektrisch zijn en vanwege de bijtelling wil ik onder de 50k blijven.

Inmiddels heb ik heel wat auto’s van mijn lijstje geschrapt: Sowieso geen fransoos, VW is te duur en allemaal problemen, Polestar te duur, lelijk en op sterven na dood. Mustang vind ik wel mooi van buiten maar van binnen echt Amerikaans suf en cheap. En ook weer karig uitgerust onder de 50k. Skoda Enyac wordt ook snel te duur en is echt sloom als je een Model 3 gewend bent.
Enfin, de lijst is nu: Model 3 Highland RWD of de BYD Seal RWD. De M3 heb ik al in gereden en volgende week staat de Seal op de planning.

Ik vind de keuze zo moeilijk! De M3 is net als een nieuwe iPhone, na 2 uur denk je, ach is eigenlijk hetzelfde als wat ik had alleen wat sneller en fractie groter scherm. Dat had ik ook in de nieuwe M3. Hij is wel wat stiller maar vond het nou niet extreem meer. Voelt nog steeds aan als een kart maar dat vind ik juist heel onrustig. Wat wel fantastisch is is de software zoals ik hier vaker lees. De integratie met mijn telefoon is naadloos en draadloos. Navigatie perfect, Netflix tijdens laden voor de kids, etc. En one Pedal driving… Heerlijk! Who needs brakes? ;) Sentry mode, goede app, elke dag warme auto volgens schema.
Maar ja, ook gewoon dodelijk saai van binnen en gewoon weer hetzelfde als wat ik nu heb. Ik voelde ook helemaal geen spanning of fun tijdens de proefrit.

Ik heb nog geen 5 min in de Seal gezeten maar hij is absoluut mooier dan de M3, ook binnen goed uitgevoerd. Voelt meer luxe aan.
Wat ik zo lees over het rijgedrag past dat perfect bij mij, minder kart, meer luxe maar wel lekker die power als je even wil inhalen of de snelweg op knallen. Prijs is goed, uitrusting ook wel. Kofferbak is fors kleiner maar kan ik wel mee leven.

Het lijkt me de perfecte auto maar ik maak me zorgen om de infotainment en al die kleine extraatjes. CarPlay heb ik nog nooit gebruikt want Tesla. Kabeltje om te verbinden? Wat is het 1990?? Echt niet meer van deze tijd. EV uitbrengen maar geen laadstations in je planner? Hoe kun je dit niet doen? Ja is software en komt een update maar… is er nog niet. Wie zegt hoe lang dat gaat duren?
Hoe is de integratie met bellen? Ik hoor, voicecontrol alleen in het engels? Ik hoor 1gb data per maand. Als ik dus veel spotify luister en halverwege door mijn bundel heen ben dan heb ik dus geen geluid en navigatie meer? Als je geen apple CarPlay gebruikt (want stomme kabel) heb je dan wel een carkit functie en spotify muziek?

Ik had dezelfde twijfels maar gok erop dat alles via update(s) de komende maanden wordt rechtgetrokken. De basis van de Seal is top, kan vanaf hier alleen maar beter worden. Daarom de AWD besteld. Heb ook in een Highland gereden, vond ik toch tegenvallen, geen reuzestap t.o.v. mijn oude M3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purpleboy71
  • Laatst online: 24-02 21:26
Matn61 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:29:
[...]

Ik zag in een youtube film dat er wel een browser beschikbaar is na een update YouTube: BYD Seal OTA Software Update 2401 V1.1 Australia Walkthrough and Drive

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Altijd balen als je auto zo afgevoerd wordt, maar ook vanuit deze hoek een beauty! :9~
MichaelJ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:11:

Groot gelijk hoor, liever ineens naar de dealer in plaats van diverse tussenstops.
En inderdaad niet druk om maken. Ja, het blijft balen, maar zo lang het snel en goed opgelost wordt niet direct een ramp. Liever zo iets dat met wat geluk snel te regelen is dan bijvoorbeeld een kapotte ICCU bij een 800v Hyundai of Kia, waarop een wachttijd van maanden zit voor het onderdeel (dat was tenminste vorig najaar zo)

De al dan niet grappig bedoelde opmerkingen zijn standaard. Zo kreeg ik die ooit ook toen mijn 406HDI toen er intussen bijna 4 ton op de teller stond de dieselpomp in de tank kapot had (de enige keer dat ie me liet staan, op de dag van de afspraak om te vervangen). Buurman met zijn Passat die al aan zijn derde hogedruk inspuitpomp was bij ongeveer 160.000 op de teller moest toch even een opmerking maken over Franse troep. Lekker om meelachen en genieten van je auto. :+

Hopelijk kan je hem maandag meteen weer ophalen met volle accu en zonder type aanduiding. En als ze toch bezig zijn, meteen even een software upgrade en/of een fix voor je infotainment issues? ;)
zwellugje schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:56:
Fijn topic om te lezen, behalve op de problemen na.
In december moet mijn Tesla Model 3 LR eruit. Super fijne auto, maar ik ga niet naar een auto zonder pookjes.
Ondertussen ook gereden in een aantal auto's van mijn shortlist. Net toen ik dacht dat ik mijn shortlist terug had gebracht naar 2 komt Ford met de nieuwe Explorer. Gelukkig komt die te laat voor mijn keuze :)

Ik heb nog over
Seal, AWD of RWD, nog geen keuze maar neig naar de RWD omdat dat power voldoende is,.
en
Renault Scenic e-Tech Esprit Alpine

Twee totaal verschillende autos en als ik naar mijn lichaam luister dan zegt die dat ik voor de hoge instap moet gaan. Maar de Seal is toch wel een auto waar je mee gezien wil worden. Ik denk dat ik mijn keuze dus moet uitstellen tot eind mei als ik in de Renault kan gaan rijden. Hopelijk is het dan niet te laat om een keuze over te houden.
Volgens mij zijn er her en der al wat dealers die de Scenic hebben staan? Ik zag er op de A12 bij Veenendaal al eentje rijden afgelopen week. Misschien niet de exacte uitvoering, maar dat maakt niet uit voor de zitpositie en de globale rij ervaring toch?

Klein epistel terug:

De app van de Seal werkt ook niet meer als de data op is begreep ik. Maar je kan Spotify ook over carplay gebruiken of de auto verbinden met je telefoon internet via WiFi Hotspot. Dus die 1/2GB hoeft geen probleem te zijn. En je kan je telefoon ook via Bluetooth verbinden. Geen carplay, wel muziek (alleen moet je via je telefoon een playlist kiezen ipv in het auto display) en bellen.

Voor mij is het 100% zeker de Seal geworden. Die past mij gewoon beter. En ik denk dat je pas goed kan kiezen nadat je beide auto's getest hebt op de voor jou belangrijke punten. Maar even advocaat van de duivel als ik je commentaar zo lees: Je lijkt een hoop dingen die de Seal niet heeft en voor een deel ook zeer waarschijnlijk niet gaat krijgen enorm te waarderen. One Pedal Driving komt er niet. Sterker nog, zonder auto hold aan te zetten blijft de auto zelfs niet stilstaan als je al stilstaat en de rem loslaat. Smartphone integratie wordt sowieso anders dan bij Tesla want Carplay, Sentry mode is er niet en of een Chinees merk zomaar zoiets in kan bouwen zonder gezeur over privacy want China is de vraag, data bundel groot genoeg om te Netflixen staat ook niet op de planning, een laadplanning in de navi komt, maar wanneer en hoe goed is de vraag. Sowieso is laden aan de snellader omslachtiger, want niet plug & charge zoals een Tesla bij de SC.

Dus om je vergelijking te gebruiken: Wat is er mis met een nieuwe iPhone? Misschien niet zo sexy en nieuw als de nieuwste Galaxy Fold, maar wel bediening waar je perfect mee om kan gaan, het werkt zoals jij wil en geen zoektocht naar functies die er misschien niet eens op zitten. Ja, beetje saai en vooral meer van hetzelfde, maar ook een soort thuiskomen. Dingen als wireless carplay, laadplanning in de navi, Nederlandse voice control (die hopelijk dan ook Nederlandse straat- en plaatsnamen snapt) staan wel op de planning bij BYD, maar wanneer en hoe degelijk het werkt zodra het er is, is maar de vraag.

Ik geef minder om one pedal driving, geef sowieso liever mijn navigatieadres in voor vertrek en kan ook prima zelf mijn laadstops uitkiezen, al zou een degelijke laadplanning wel lekker zijn. Mijn huidige daily heeft namelijk ook geen laadplanning. Daarnaast heb ik een Android telefoon (dus Android Auto, is intussen al wireless en dat werkt in de basis prima), ben al gewend aan laden zonder plug & charge en heb geen Netflix abonnement, maar geniet wel straks van de pluspunten die de Seal heeft en die je hier ook al hebt kunnen lezen. Dingen als die voor mij fijnere ambiance, betere stoelen en zitpositie, fijnere bediening, ruitenwissers die gewoon werken, beter stuurgevoel etc.

Mijn tip: probeer het malen even los te laten tot je gereden hebt met de Seal en alles wat voor jou belangrijk is hebt kunnen testen en/of vragen (maak eventueel een lijstje met dingen die je wil ervaren / weten vooraf, als leidraad) en weeg pas na het rijden af wat voor jou de beste keus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bblikman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-07 10:01
bblikman schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:35:
afgelopen weken een paar proefritten gemaakt:
Nio et5
Seal U
Seal RWD
Xpeng P7
(Nu M3, na 5 jaar valt deze af)

De Seal RWD zwart met lichte bekleding gaat 'm worden. T.o.v. Xpeng en Nio veel voordeliger maar even fijn om in te rijden. Seal U stond ook op de shortlist, mede ivm hoge instap. Maar des te vaker ik de auto zie, des te minder fraai ik het uiterlijk ga vinden. M.n. de stompe neus staat me minder aan. Maar dat is puur qua smaak.

Volgende week de leasemij. inschakelen. Contract loopt in september af.
Afgelopen vrijdag nogmaals een proefrit gemaakt. Ik was al om maar nogmaals bevestigd. Het enige wat ik nog niet kon ontdekken is een bestuurders profiel.

Weet iemand of dit überhaupt in de seal zit?

Het zou balen zijn als dit er niet is met een echtgenote en 2 kids die allen ook de auto af en toe lenen.

Achterin kon ik geen usb aansluiting vinden. Deze zou er wel moeten zijn, maar niet gevolgen .

Seal RWD / Black / Light blue interior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matn61

Het lijkt me de perfecte auto maar ik maak me zorgen om de infotainment en al die kleine extraatjes.
Ik maal gelukkig nog niet en hoop de komende 4-5 maanden wat verbeteringen te zien vwb software zaken in de Xpeng en BYD, voor de rest idem, idem en idem...

We lijken te vergeten dat het bij een auto om het rijden zou moeten gaan, zoals het bij een telefoon om bellen zou moeten gaan. Over de meet genomen lijken de gadgets belangrijker te worden dan de basis van een auto.

De Tesla is de beste kwaliteit voor het geld, lost van het minimalistisch interieur is het vooral de verveling na 5 jaar jaar, de behoefte voor iets nieuws en vooral een wagen die je niet op elke straathoek ziet staan.
bblikman schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:54:
[...]

Afgelopen vrijdag nogmaals een proefrit gemaakt. Ik was al om maar nogmaals bevestigd.
Nagenoeg zelfde shortlist, al staan bij mij de Tesla Y en Xeng G6 er ook bij....
De looks van de Xpeng, met de techniek van de Tesla voor BYD prijs...

Dat dilemma dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinculum
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09-2024
Haha ja dat bedoel ik dus. In mijn auto hart hoor ik Seal maar mijn pros/cons lijstje zegt tesla. En je hebt gelijk hoor. Het moet om het rijden gaan maar ik ben 5 jaar lang verwend en verpest. Zou ik uit mijn vorige auto (Skoda Octavia) deze keus moeten maken dan was het Seal zonder twijfel.
Ik reageer ook niet voor niets in het Seal topic en niet in het tesla topic. De Seal staat toch echt nog voorop op de lijst! Juist ook omdat je de tesla op elke hoek van elke straat ziet. 😖

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iphonevannick
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03:15
Vinculum schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:56:
Juist ook omdat je de tesla op elke hoek van elke straat ziet. 😖
Zo te zien blijft het nog wel even zo dat je de Tesla op iedere hoek van de straat ziet en de Seal een bijzondere verschijning blijft _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWbFniCG8RXVDRI-sPb2n0Kjv38=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dH1vLCcDNvuztHWKBHAgN9V2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
bblikman schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:54:
[...]

Afgelopen vrijdag nogmaals een proefrit gemaakt. Ik was al om maar nogmaals bevestigd. Het enige wat ik nog niet kon ontdekken is een bestuurders profiel.

Weet iemand of dit überhaupt in de seal zit?

Het zou balen zijn als dit er niet is met een echtgenote en 2 kids die allen ook de auto af en toe lenen.

Achterin kon ik geen usb aansluiting vinden. Deze zou er wel moeten zijn, maar niet gevolgen .
Geen bestuurdersprofiel, wel 2 geheugenstanden voor de stoelen in het menu verstopt: YouTube: BYD Seal Seat Memory

En de USB achterin zitten onder het vakje verstopt: https://youtu.be/5NajpUG-5X0?feature=shared&t=175

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madiwoe
  • Laatst online: 09-09 11:16
Vinculum schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:56:
Haha ja dat bedoel ik dus. In mijn auto hart hoor ik Seal maar mijn pros/cons lijstje zegt tesla. En je hebt gelijk hoor. Het moet om het rijden gaan maar ik ben 5 jaar lang verwend en verpest. Zou ik uit mijn vorige auto (Skoda Octavia) deze keus moeten maken dan was het Seal zonder twijfel.
Ik reageer ook niet voor niets in het Seal topic en niet in het tesla topic. De Seal staat toch echt nog voorop op de lijst! Juist ook omdat je de tesla op elke hoek van elke straat ziet. 😖
Het gaat hem vooral om bedrijfswagens, een model 3 kan je zeer makkelijk toepassen, een seal niet.

Lower management model 3, hoger Y, hoogst …,
Idem mercedes a klasse, c klasse, e klasse, …

Een wagencultuur kan je dus niet echt maken met de BYD’s, dat zal de grootste reden zijn waarom tesla altijd zal blijven domineren

de seal blijft wel nog steeds een zeer leuke auto voor wie het zich kan maken, ik kijk er alvast enorm naar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
Zou ik vandaag de Seal weer mogen ophalen? :?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
MichaelJ schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:09:
Zou ik vandaag de Seal weer mogen ophalen? :?
Van mij wel, maar ik denk niet dat je dat bedoeld.
Het belangrijkst is dat het goed gerepareerd wordt, je bent nogal afhankelijk van de laadpoort.

Het zou zomaar kunnen dat je de eerste bent met een storing en dat je het hele service apparaat hebt wakker geschut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

DeGroteMuis schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:58:
[...]

Ik dacht van niet, maar ik kwam toevallig deze tegen:
https://aseannow.com/topi...dComment&comment=18520939
En
https://aseannow.com/topi...dComment&comment=18521236

Dat lijkt erop dat het mogelijk moet zijn hier zelf licht achter te maken? Niet zo simpel als de Ariya schijnbaar is, maar er zouden dus opties moeten zijn.
Het zou me niets verbazen dat een verlicht logo aan de achterzijde bij wet in de EU niet mag, omdat het een extra verlichting is die geen functie heeft. En dat BYD daarom de lampjes daar maar achterwege heeft gelaten.

Al die feestverlichting die je soms aan de voorzijde van vrachtwagens ziet, wordt ook maar gedoogd maar mag officieel niet. Die kunnen daarom ook gewoon uitgezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Inter18 schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:08:
[...]

Van mij wel, maar ik denk niet dat je dat bedoeld.
Het belangrijkst is dat het goed gerepareerd wordt, je bent nogal afhankelijk van de laadpoort.

Het zou zomaar kunnen dat je de eerste bent met een storing en dat je het hele service apparaat hebt wakker geschut
Dat vermoed ik ook inderdaad.. gezien de verwarde reacties van de ANWB kreeg ik de indruk dat ze ook niet wisten wat ze hier mee aan moesten.

Graag gedaan voor jullie allemaal! :9

Overigens wel leuk, via de BYD App kan ik de auto dus min of meer in de gaten houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTHERUpFFpVdFOpU2QeFdHArty0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJOn74RX90vITlK4nfyrApLj.jpg?f=fotoalbum_large

Hij word nu DC geladen bij Louwman zo te zien, hopelijk hebben ze wel iets kunnen doen aan het AC laden want dat was nou het probleem.. Ik ben nog niet gebeld verder op dit moment.

Zaterdag toen ik mijn sleutel ging brengen had ik hem zelf ook even aan de DC lader gehangen, dan wordt de interne lader niet gebruikt, dat ging direct goed.

Het eerste wat ik doe als ik hem ga ophalen is thuis mijn eigen lader natuurlijk proberen...

Al met al vind ik de Lynk&Co een leuke auto, maar ik mis m'n groene kikker toch wel <3

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 6 ... 41 Laatste