Ceessie schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:51:
[...]
Dat zou prima kunnen, kreeg dit mee van de monteur van BYD en die zei dat dit de max is in ideale omstandigheden. Dus ook geen gedeelde lader.
Ik zelf laad zelden bij een snel lader, maar dacht deel het voor degene die wel vaak snel laden
Nieuwe onzin mantra van BYD, dit is de curve in de beste omstandigheden, hoger is onmogelijk! Wel fijn dat deze wel over alle dealers gecommuniceerd wordt, ze kunnen het dus wel, informatie uitwisselen!
Er zijn genoeg mensen die nijdig worden als hun eerste EV niet bij iedere snellader in alle omstandigheden de topsnelheid haalt zoals die in het boekje staat, dus op zich prima dat men aangeeft dat je niet altijd overal deze snelheden kan halen, maar om nou alles op te hangen aan de laadcurve van Fastned als mensen klagen is ook niet reëel.
1. Als de auto MAXIMAAL 150kW trekt en je bij een 300 of 400 kW lader staat en die moet delen, kan je nog steeds 150-200 kW trekken, gelijk aan of hoger dan de auto maximaal kan laden. Waarom zou delen dan het laden beperken?
2. Als de auto puur op door interne weerstand / SoC begrensd zou worden, verklaart dat niet de enorme dip rond de 35-37 tot rond de 45%. Want dan zou de curve daarna aflopend moeten blijven, waarom loopt de laadsnelheid later weer stevig op? Dit wijst op een thermische beperking of een domme softwarefout in de curve en aangezien ik wel flink hogere snelheden tussen de 35 en 45% heb gezien, ga ik uit van het eerste. Dus zo lang de accu niet te warm wordt, kan het zeker wel beter dan deze 'ideale laadcurve' en is het zeker NIET normaal dat je rond de 40% niet voorbij de 75 kW komt, zoals sommige mensen bij BYD beweren.
3. Snel berekend en de grafiek is wat grof, dus ik kan er wat naast zitten, maar dit lijkt incl laadverlies toch aardig op 10-80% in meer dan 40 minuten. BYD zelf zegt 37 minuten. Als dit ideaal is, beter kan ECHT niet, waarom geven ze zelf dan wel sneller op?
4. Tussen 10-80 en 30-80 zit 11 minuten verschil volgens de specs. In 11 minuten kan je vanaf 10% volgens deze laadcurve ~30% laden, niet 20%. Wat mij betreft wederom bewijs dat de auto thermisch begrensd is en je dus zeker wel betere laadsnelheden kan zien.
Beetje zwakke manier om klachten proberen te weerleggen. Kom dan zelf met een laadcurve, die ook daadwerkelijk overeen komt met de 26 minuten 30-80 en 37 minuten 10-80 en leg dan nog maar eens uit waarom je bij een 400kW lader niet de ideale laadcurve zou kunnen halen als je die deelt met een 2e EV.