Cybje schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:46:
[...]
Tesla is absoluut niet perfect, ik heb genoeg ervaring (2014 t/m 2024 heb ik Tesla gereden). Als Model S rijder was ik continu beta tester naar mijn gevoel. Hoewel ik nooit stil kwam te staan, had de auto wel van tijd tot tijd aandacht nodig, zoals de elektromotor die 2x is vervangen.
Maar de beloftes die ze niet waarmaken zijn inderdaad vervelend. Bij de autopilot 1 hardware (op basis van Mobileye) werd al gezegd dat de auto zelf naar je toe zou kunnen rijden, wat nooit is gelukt (ook niet zo gek als je maar 1 camera hebt). Maar de beloftes bij BYD zijn niet veel anders. De software updates die door de dealer zijn beloofd, of in elk geval het niveau van updates, zijn er nog steeds niet. Tot nu toe zijn de wijzigingen echt minimaal. De user interface is licht aangepast, maar dat vind ik echt het minst belangrijk.
Terugkomend op Tesla, de MCU v1 is inmiddels al vrij oud (geleverd van 2012 tot begin 2018 dacht ik). Dus alle auto's van de afgelopen 8 jaar hebben een nieuwere MCU. Ik heb zelf ook het MCU v1 probleem gehad (volledig uitgevallen) en dat is toen netjes buiten garantie opgelost op kosten van Tesla.
Het knijpen van snelladen gebeurt bij veel andere merken ook op diverse manieren (zoals rapid gating). Of soms wordt zelfs de gehele accu geknepen, zoals bij de Ford Kuga PHEV die nog maar tot 80% kan worden geladen (
https://radar.avrotros.nl...icht-begrensd-op-80-62481). Bij veel merken wordt de laadsnelheid ook geknepen als de accu ouder wordt / cellen degraderen. Mijn Model S heb ik toen 5 jaar gehad en het laatste half jaar was de snelheid inderdaad iets geknepen. Maar ik kon wel gewoon herhaaldelijk snelladen en dat was fijn op vakantie. Bij de Seal gaat dat al niet, als ik op vakantie ga is de 3e snellaadsessie echt sloom (bij lage SoC en warmgereden accu). Als het warm weer is (30+ graden Celsius) is soms zelfs de 2e snellaadsessie al sloom. In de winter is snelladen ook sloom, zelfs als je een uur lang de nieuwe pre-heating functie gebruikt.
Eigenlijk wil ik gewoon de voordelen van BYD en Tesla gecombineerd

Maar het blijft wel een dingetje bij EV's dat je altijd concessies doet. Zelfs een BMW i4 is niet perfect, dus er meer geld tegenaan gooien is ook geen oplossing.
Het kwam misschien wat meer over als Tesla bashen, zeker niet mijn bedoeling, want ze doen ook best veel goed. Zal me even zoveel mogelijk beperken tot BYD:
De updates bij BYD zijn nu inderdaad niet bepaald top. Eerdere updates hebben de Seal wel echt een fijnere auto gemaakt, maar sinds V1.3 niet bepaald grote wijzigingen, behalve de profielen voor wie daar op wachtte. Ook de kwaliteit van de updates kan beter. Nieuwe vertaalfouten, regelmatig OTA uitrol stopzetten omdat er issues boven water komen, dat zijn dingen die je met een goede kwaliteitsbewaking niet hoort te hebben. Bij mij heeft de dealer ook niet updates op Tesla niveau beloofd, maar hier is zeker nog winst te halen.
Rapidgate zie ik meer als een technische beperking, waar Tesla de snelheid via parameters softwarematig terugschroefde, in ieder geval bij de X en S. Net als bij de Kuga PHEV zou ik daar niet blij van worden. Maar ik zou ook niet blij worden van jouw Seal zo te horen. Zo snel al duidelijke rapdigating?

Mijn RWD had met 4 keer laden bij temperaturen van 29 tot 38 graden in de schaduw ook op zonnige plekken niet veel moeite om binnen 36-43 minuten 10-80 te laden. Dat is zeker wel trager dan de 37 minuten die ik gisteren haalde van 4 tot 84, maar niet gek veel trager dan de 37 minuten van 10-80 die BYD belooft. Voor mij is de Seal ook een fijne zomervakantie EV dus. Helpt misschien ook dat mijn vorige EV met moeite 300km haalde, waar je bij de Seal Design serieus moet doortrappen wil je dat niet halen. Sinds de accuverwarm optie is toegevoegd heb ik nog niet bij temperaturen onder 0 geladen, maar met 10 boven 0 lukte het ook binnen 3 kwartier. Dat is bij mij ook wel de grens, als het langzamer wordt, vind ik het ook storend worden. Even de benen strekken na 3 uur rijden, toiletbezoekje, wat drinken, broodje doen prima, maar als je daarna nog 20-30 minuten moet wachten voor je verder kan...
Als de Seal een betere accuklimatisering zou hebben zou hij zeker sneller kunnen laden en dat is wel jammer. Beetje valse besparing van BYD. Dat veroorzaakt denk ik ook precies het probleem dat mensen met de AWD ook ervaren bij wat vaker snel optrekken bij heet weer. Accu te heet, vermogen omlaag. En dat is wel een minpunt, koop je een auto met ruim 500 ouderwetse paardenkrachten, mag je er door een hete accu maar een deel van gebruiken.
Kleine zijstap: Laatst eens een stukje kunnen sturen in de i5 Touring, die rijdt toch wel leuk hoor! Lomp groot dus parkeren is minder fijn en het verbruik valt wel tegen als je Seal RWD gewend bent, maar hij laadt wel vlot, rijdt soepel en stil, zonder de trillingen die de i4 op 18 inch of groter vaak plagen en de ADAS zijn wel beter dan bij de Seal. Oké, de oudere 5-series zijn wat mij betreft mooier, maar qua rijden...
Maar inderdaad, een Seal die Tesla-zuinig is, ook in alle varianten goed blijft laden en presteren bij kou en warmte, met een fatsoenlijk trekgewicht, regelmatige updates en nog wat betere ADAS & handigheidjes zoals de verkeerslichtindicator en dodehoekcamera's zoals Tesla die heeft zou ideaal zijn. We blijven dromen!