Goede aanvulling. Pin to start inschakelen als extra beveiliging puur omdat je unlock to start aan hebt blijf ik sowieso vreemd vinden. De startknop indrukken is een handeling die je niet wil, maar daarvoor in de plaats wel een pin invoeren? Maar dat is dan ook niet het enige doelE-Vix schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:36:
[...]
Pin-to-drive is een extra beveiligingslaag om te voorkomen dat een vreemde met jouw auto weg kan rijden. Nadat de auto is ingeschakeld moet je een pincode invoeren om de auto vanuit P in D of in R (en misschien zelfs N) te kunnen schakelen.
Pin-to-drive is niet alleen handig als je unlock-to-start hebt ingeschakeld, maar het voorkomt ook dat iemand bijvoorbeeld via relaying er met jouw auto vandoor gaat. Oftewel, dat persoon 1 met een speciale lezer en een zender bij jouw voordeur gaat staan die jouw sleutel kan ontvangen en digitaal door kan sturen naar persoon 2 die met een ontvanger in jouw auto zit. Het draadloze signaal van jouw sleutel wordt zo naar de auto doorgestuurd, en jouw auto denkt daardoor dat de sleutel in de auto is terwijl deze nog gewoon in jouw huis ligt. Met pin-t--drive kunnen ze de auto wel aanzetten, maar er evengoed niet mee wegrijden.
Verder zijn er in totaal, met unlock-to-start ingeschakeld, 7 manieren om de wagen te starten.
1. Met start knop de sleutel
2. Met de ontgrendel knop op de sleutel (unlock-to-start)
3. Met de knop op de bestuurdersdeurgreep (unlock-to-start)
4. Met je telefoon op de NFC lezer (unlock-to-start)
5. Met je NFC kaart op de NFC lezer (unlock-to-start)
6. Met de app op je telefoon door de stoel-verwarming/koeling of stuurverwarming aan te zetten (klinkt gek, maar probeer maar eens)
7. Met de start knop op de middenconsole.
Hoe meer manieren er zijn om de wagen te in te schakelen, hoe makkelijker dit per ongeluk zal gaan, of dat een verkeerd persoon dit doet...
Pin to start is denk ik iets minder volledig dan je denkt, als ik de uitleg goed interpreteer, werkt dat niet bij 4-5-6-7, alleen via de knoppen op de sleutel en de schakelaars op de deurgreep. Wel nog steeds een goede beveiliging tegen signal relaying.
Puntje 6 zou eigenlijk niet moeten kunnen vind ik, toch een risico wat 90% van de gebruikers niet verwacht. Maar al lang blij dat nummertje 6 niet meer werkt bij regulier voorklimatiseren... Was vóór V1.3.0 ook nog standaard.