Fireshade schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:03:
[...]
Voor mijn gevoel klinkt dit toch als appels met peren vergelijken

Een sedan is vergeleken met een crossover altijd minder praktisch. Anders had je destijds toch wel bijv. een superpraktische en goedkopere Skoda Enyaq genomen?

En de Excellence met AWD rijdt volgens mij nog steeds beter dan de Sealion die ook nog eens 400 kg zwaarder is.
Als je kijkt met een blik van iemand die iets met auto's heeft, heb je helemaal gelijk. Al is het 400kg verschil niet helemaal waar met vergelijkbare accu, de Sealion07 Excellence met grotere accu is 2435 volgens boekje, de Sealion Design met vergelijkbare accu als de Seal Excellence 2315. De Seal Excellence 2160, dus 155kg verschil.
Maar de gemiddelde nieuw leaser of koper ziet een nieuwere crossover voor dezelfde prijs van een sedan. En door handige marketing worden crossovers over het algemeen gezien als meer luxe want meestal duurder voor minder en met wat geluk berekent de leasemaatschappij ook nog een gunstigere restwaarde, is de Sealion goedkoper, ruimte voor een extra kleurtje, trekhaak of zo.
Voor mij is de Seal prima, hoef zeker geen Sealion of Seal U, maar dat met name de duurste Seal minder loopt vind ik wel te begrijpen zo.