• MichaelJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-07 11:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueajTsHm2ck8m2cjsIq7WyFL2Ho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YPo7F01VXQ9RkicCbvuBfsR.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste gebreken/kwaliteitsprobleem na 28 maanden. Op de foto valt het nog mee, inmiddels is het wel een stuk erger.. Lijkt alsof de toplaag van het leer loslaat van de onderlaag. Morgen afspraak bij BYD Rotterdam voor het vervangen van het stuurwiel (mits onderdeel op voorraad is) en groot onderhoud.

@DeGroteMuis; ik herken eigenlijk niets anders aan de auto sinds de update naar 2.2.0 (ja ja ook ik heb hem :+ )
het grote punt waar ik wel ERG blij mee ben is de connectiviteit van Apple Carplay, dit werkt eindelijk goed en stabiel nu.

iRacing Profiel

• Mennomaassluis
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-07 13:30
Misschien een vraag die al eerder beantwoord is (kon het zo snel niet vinden). Hoeveel data zit er op een BYD Connect abbo?

• Mennomaassluis
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-07 13:30
Toch wel weer bijzonder!
Ik bel naar BYD Rotterdam over BYD Connect. Deze geeft aan om beter Android Auto / Apple Carplay te gebruiken. Dit omdat BYD Connect hetzelfde is wat het "gratis" abonnement inhield.

Dus ca. 1 Gbit data. En dat dit alleen maar gebruikt wordt voor idd spotify etc en navigatie.
Hij kon mij niet vertellen of het ook voor remote afstandbediening gebruikt wordt en dit proefondervindelijk uit te zoeken...

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:41
En zou de app blijven werken als het BYD connect abo afgelopen is?

Mijn auto is van oktober 2024.. dus bijna afgelopen.
Wil alleen die simkaart kopen (of een simkaart) als de app niet meer werkt.

De rest hoeft niet perse

Vertrouwen is goed, controle nog beter

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18:23
Mennomaassluis schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:49:
Toch wel weer bijzonder!
Ik bel naar BYD Rotterdam over BYD Connect. Deze geeft aan om beter Android Auto / Apple Carplay te gebruiken. Dit omdat BYD Connect hetzelfde is wat het "gratis" abonnement inhield.

Dus ca. 1 Gbit data. En dat dit alleen maar gebruikt wordt voor idd spotify etc en navigatie.
Hij kon mij niet vertellen of het ook voor remote afstandbediening gebruikt wordt en dit proefondervindelijk uit te zoeken...
Het BYD Connect abonnement is inderdaad hetzelfde als de gratis 2 jaar, met als extra dat je "onbeperkt" data krijgt. Ik zat na zo'n 20 dagen al door die 1GB met Spotify kwaliteit op AUTO en enkel korte ritten, dus heb dat abonnement meteen afgesloten en heb nu onbeperkt data. Ook langere ritten en een hele maand en heb nog steeds data. Die onbeperkt is echter niet echt onbeperkt, maar eerder als je buitensporig gaat verbruiken, waar dus geen duidelijke grens op staat, wordt je daarna op een lagere snelheid gezet en de maand nadien weer op normaal.

Ik kan mijn dataverbruik niet meer zien, maar heb Spotify nu altijd op hoogste kwaliteit staan.

• StefanoDiBosso
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:36
Juan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:05:

De rest hoeft niet perse
Ja, de app blijft werken. De mijne is van 1 juni 2024 en het gaat nog prima :)

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-08 13:32
@Dutchy88 De 2.2.0 inderdaad. Dan wordt het weer eens tijd de dealer op te zoeken vrees ik... Het is net alsof de capaciteit van de airco beperkt wordt bij voorkoelen, in de ochtend met zon op de ruiten van 35-40 graden naar 20 gaat prima, in de middag in de zon daalt het aardig vlot naar 40 om daar te blijven hangen. Als ik de auto op contact zet koelt hij wel verder, ook bij stilstand. Gistermiddag was het bewolkter, wel gewoon 21 toen ik instapte. 8)7 Het nerveuzere gedrag blijft ook. Hij piept eerder bij het naderen van rotondes en piept en remt eerder bij voorliggers die remmen. Mijn vriendin heeft 't normaal nooit, maar sinds de update ook al een paar keer. Stoelventilatie op moet op een rit van 1-1,5 uur zeker 3 keer opnieuw aangezet worden. Voorheen 1 keer. Het AA opstartprobleem is niet meer voorgekomen en de piepjes blijven nu op ingesteld volume.

@MichaelJ Ook nu al de update? :+ Dat stuur ziet er inderdaad niet goed uit voor zo'n jonge auto. Een eeuwigheid terug ook in een Peugeot gehad na 5 jaar en 130.000km ongeveer, inderdaad de toplaag die loslaat, vervangen is de enige optie.

@Mennomaassluis De databundel zou juist groter moeten zijn met abonnement, onbeperkt met een FuP stond er eerst in de kleine lettertjes in de app. Wel jammer dat de dealer die informatie niet heeft. Voor jou en @Juan: De app lijkt te blijven werken zonder die bundel. Net als @StefanoDiBosso werkt de app bij mij nog volledig, terwijl de bundel volgens berichten op 1-7 afliep.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:50
MichaelJ schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:08:
Eerste gebreken/kwaliteitsprobleem na 28 maanden.
En hoeveel KM? Leeftijd is niet heel interessant denk ik.

En waarom hou je je stuur daar vast, het is geen Golf. :+

• MichaelJ
vassago schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:30:
[...]

En hoeveel KM? Leeftijd is niet heel interessant denk ik.

En waarom hou je je stuur daar vast, het is geen Golf. :+
+/- 60k. Was een 'bekend' probleem kreeg ik te horen. Ook nog niet eerder meegemaakt maar verder wel netjes opgelost in ieder geval.

Ik rijd ook met een petje op in de auto, mag dat ook niet? 8) (zat overigens aan de linkerzijkant ook, en onderkant was het ook maar bovenop het meest zichtbaar en blijvend beschadigd)

iRacing Profiel

• Rico Mono
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 03-08 23:58
Juan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:05:

De rest hoeft niet perse
De app blijft gewoon werken hoor, allen krijg je geen informatie meer over files en de zoekfunctie is beperkter omdat je alleen adressen kunt zoeken, niet op bijvoorbeeld ‘albert heijn’. Ik vind de 100 euro’s per jaar de moeite waard. Met apple carplay of android auto via de sim abbo van je telefoon werkt natuurlijk ook goed, maar niet met de byd navigatie of spotify apps.

• Insaniacx
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-08 14:01
[Afbeelding]

Eerste gebreken/kwaliteitsprobleem na 28 maanden. Op de foto valt het nog mee, inmiddels is het wel een stuk erger.. Lijkt alsof de toplaag van het leer loslaat van de onderlaag. Morgen afspraak bij BYD Rotterdam voor het vervangen van het stuurwiel (mits onderdeel op voorraad is) en groot onderhoud.

@DeGroteMuis; ik herken eigenlijk niets anders aan de auto sinds de update naar 2.2.0 (ja ja ook ik heb hem :+ )
het grote punt waar ik wel ERG blij mee ben is de connectiviteit van Apple Carplay, dit werkt eindelijk goed en stabiel nu.
Heb exact hezelfde voorgehad, stuur is vervangen zonder problemen. Ik heb ook de indruk dat de bekleding er van iets anders is. Maar dat is misschien omdat het nieuw is.

• MichaelJ
Insaniacx schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:06:
[...]

Heb exact hezelfde voorgehad, stuur is vervangen zonder problemen. Ik heb ook de indruk dat de bekleding er van iets anders is. Maar dat is misschien omdat het nieuw is.
Ik denk dat je weleens gelijk kan hebben, ook ik heb inderdaad het idee dat het nieuwe stuur van ander materiaal is.

iRacing Profiel

• Schaapjes
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-07 18:26
MichaelJ schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:07:
[...]

Ik denk dat je weleens gelijk kan hebben, ook ik heb inderdaad het idee dat het nieuwe stuur van ander materiaal is.
Ik heb precies hetzelfde probleem. Is het stuur gewoon onder garantie vervangen? Ik heb het idee dat het komt doordat de zon erop gestaan heeft.

• BuildYourDragon
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 02-08 23:15

BuildYourDragon

Polar White Seal Comfort

DeGroteMuis schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:38:
  • Voorkoelen in de zon betekent voorkoelen tot exact 40 graden, daarna warme lucht blazen, ook op lo. Dat was voor de update niet, ook niet op warmere dagen dan de afgelopen dagen.
  • Onder het rijden wordt het juist koeler dan voorheen op dezelfde temperatuur instelling.
Als ik alleen de koeling aanzet in de app, zonder de stoelventilatie, heb ik hetzelfde probleem als jij: véél te weinig koeling, hij blaast maar op een heel lage stand. En ook niet met dezelfde instelling als de laatste wanneer je de auto afsloot.

Maar als ik enkel de stoelventilatie inschakel in de app, dan doet hij wel alles prima qua voorkoelen, dus zo doe ik het voortaan altijd.

Wat me daarbij wel mateloos stoort is dat de vorige posities van de luchtroosters dan verloren zijn en dat je die terug manueel moet richten als je ze terug op "Free" zet want alles staat terug op beginpositie.

En uiteraard ook dat de stoelventilatie soms vanzelf terug uitspringt.

Het enige wat mij direct opviel na de 2.2.0 update was dat het stuurgedrag van de Seal Comfort opeens een stuk preciezer is geworden. Hierbij dus toch iets positief te melden, sturen voelt hier sportiever! :)

Niet zozeer de initiële stuur reactiesnelheid, maar bij het verder insturen in een scherpere bocht volgt hij nu sneller en nauwkeuriger de stand van het stuurwiel in mijn Seal. Voordien was het dieper insturen wat vager. Mogelijk iets specifiek voor de Comfort, want ik hoor niemand anders dit melden.
Bij mij duurde deze update trouwens ongeveer 35 minuten.

Driving the Dream or Riding the Dragon? Seal Comfort 5.9s - Gemiddeld verbruik: 15.6 kWh over 12K km

• MichaelJ
Schaapjes schreef op maandag 20 juli 2026 @ 17:46:
[...]

Ik heb precies hetzelfde probleem. Is het stuur gewoon onder garantie vervangen? Ik heb het idee dat het komt doordat de zon erop gestaan heeft.
Dat vermoeden heb ik ook, maar vorig jaar was dit niet, zelfs met de zuid franse zon erop. Het is een 'bekend' probleem en is gewoon onder garantie vervangen. Nette en terechte service.

iRacing Profiel

• Turbo99
  • Laatst online: 03-08 18:37
[Afbeelding]

Ik heb precies hetzelfde probleem met het stuur en nagenoeg op dezelfde plek. Heb het gemeld bij BYD en ze hebben een nieuw stuur besteld.

Er is ook een reddit post van dit issue: Reddit

[ Voor 8% gewijzigd door Turbo99 op 22-07-2026 21:20 ]

• MichaelJ
Turbo99 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:17:
[...]

Ik heb precies hetzelfde probleem met het stuur en nagenoeg op dezelfde plek. Heb het gemeld bij BYD en ze hebben een nieuw stuur besteld.

Er is ook een reddit post van dit issue: Reddit
Heeft dus wel degelijk met de leeftijd zo ongeveer te maken, zal dan toch iets van productie fout zijn geweest in de eerdere leveringen. Fijn dat het bij jou ook mooi hersteld wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door MichaelJ op 23-07-2026 12:02 ]

iRacing Profiel

• deSenna24
Iemand hier toevallig zijn/haar Seal al laten wrappen? Ik heb mijn Seal nu 5 maand en zelfs met enkel handwas staan er al genoeg krassen op de lak. Nooit voorgehad met alle andere auto's. Denk nu aan een standaard wrap (geen PPF), die blijft een jaar of 3-5 zitten. Kostprijs zo'n 3500 euro.

• Juan
Morgen hebben wij een onderhoudsafspraak. Kan iemand zeggen wat hij/zij betaald heeft voor de eerste beurt?

Wij hebben gekozen voor een kleine beurt (20500 km, komt uit oktober 2024)
Via wat zoekwerk chatgpt komen we op bedragen tussen de 150 en 400 eur.
geen keuring, wat dat hoeft pas 28 oktober 2028 geeft RDW aan

Klopt dit een beetje, ik heb ook gehoord over 690 eur, wat wel heel erg veel is.
Lijkt mij dat er nooit zoveel kosten kunnen zijn (los van slijtage zoals banden)
Overige mankementen bv camera's sensoren etc.. dat lijkt mij toch garantie als daar iets aan mankeert? (los van ongeval schade of zo)

• Juan
Update : 595 eur.

Dat strookt niet met de bedragen die ik op internet vind. Daar kom ik bedragen tegen tussen 150 en 400 eur
BYD zelf is er erg vaag over op hun eigen site

[ Voor 16% gewijzigd door Juan op 28-07-2026 12:16 ]

• deSenna24
Juan schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:14:

Dat strookt niet met de bedragen die ik op internet vind. Daar kom ik bedragen tegen tussen 150 en 400 eur
Dat is wel veel, in België of Nederland? Onderhoud voor mijn Polestar 2 was nog geen 200 euro elke 2 jaar bij erkende Volvo dealer...

• Juan
BYD breda

• Dutchy88
  • Laatst online: 20:50
Dat is wel een gigantisch bedrag voor een elektrische auto. Ben wel benieuwd wat ze daar dan allemaal voor gaan doen.

• Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:59

Dat is inderdaad heel erg duur.

Is er een reden dat je al bij 20.000 km voor het eerste onderhoud geweest bent? De onderhoudsintervallen van de Seal zijn 30.000 km of elke twee jaar (je had dan inderdaad in oktober sowieso wel al moeten gaan natuurlijk).

• Juan
Er was ons verteld bij 20k km of 2 jaar oud

• Hellbull89
Juan schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:25:
Er was ons verteld bij 20k km of 2 jaar oud
Initieel was het 20k km, maar een jaar of twee geleden is dit aangepast naar 30k, ook voor modellen die hiervoor afgeleverd werden.

• Juan
ok, maar dan had ik in okt alsnog gemoeten. Maar zijn jullie goedkoper uit bij een BYD dealer, of mag het onderhoud ook bij andere dealers?

• G S
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 28-07 22:14

G S

Ik heb (in België) €477 betaald voor het 2 jarige onderhoud van mijn excelence.

De olie die gebruikt wordt in de aandrijving is vrij prijzig.

• Juan
Ik begreep ook iets van olie/filters etc.. maar olie snap ik niet helemaal , er zitten toch geen draaiende onderdelen in de motor?

• vassago
Juan schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:09:
Ik begreep ook iets van olie/filters etc.. maar olie snap ik niet helemaal , er zitten toch geen draaiende onderdelen in de motor?
Wel eens van differentieelolie gehoord?

Voorbeeldje van een beurt uit de UK:
Afbeeldingslocatie: https://scontent.frtm1-1.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/759959773_10233734936731012_7470749646673049698_n.jpg?stp=cp6_dst-jpegr_tt6&cstp=mx1536x2048&ctp=s1536x2048&_nc_cat=111&ccb=1-7&_nc_sid=aa7b47&_nc_ohc=fW6gwN7_9oUQ7kNvwHTEDq0&_nc_oc=AdoiJMV-ReL3en4X0bZriXbH8xl230VtptjlOBtyHXw3VfkhUhNFxbSRuWbnhZzfjFw&_nc_zt=23&se=-1&_nc_ht=scontent.frtm1-1.fna&_nc_gid=MuEu9upmSGmIDgSwJyOFqA&_nc_ss=7b2a8&oh=00_AQAgFEjRxSeE1nptM9vtmcy3m-xLHBuPEWGvGol94dHM1g&oe=6A6F5B3B

Maar ander bel je de dealer toch gewoon :?

• Juan
Rekening nog niet ontvangen, zouden ze mailen. Ben benieuwd wat er allemaal op staat.

• vassago
Dus jij tikt even bijna 600 euro af zonder te weten waarvoor en dan kom je dat hier vragen?
Het zal aan mij liggen maar ik snap dat niet.

• Juan
Nou, ik heb tot op heden nog steeds geen rekening, en dus ook nog niet betaald, als daar iets vreemd op staat, of bijvoorbeeld iets onverklaarbaars (zoals 300 eur voor een ruitenwisser) dan mogen ze dat eerst uitleggen voor ik betaal.

Het is ook erg slecht dat BYD geen indicatieprijs geeft voor een eerste (kleine) beurt. Dingen als keuring, of extra airco controle geven ze wel een prijs aan.

En wat gaat een grote beurt dan kosten (1000 eur?)
Dus hoor graag alternatieven voor het volgende onderhoud, die niet de garantie in gevaar brengen , dat is de enige reden waarom wij niet bij onze eigen garage het onderhoud doen.

• wcoppens
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:38
Juan schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:11:
Nou, ik heb tot op heden nog steeds geen rekening, en dus ook nog niet betaald, als daar iets vreemd op staat, of bijvoorbeeld iets onverklaarbaars (zoals 300 eur voor een ruitenwisser) dan mogen ze dat eerst uitleggen voor ik betaal.

Het is ook erg slecht dat BYD geen indicatieprijs geeft voor een eerste (kleine) beurt. Dingen als keuring, of extra airco controle geven ze wel een prijs aan.

En wat gaat een grote beurt dan kosten (1000 eur?)
Dus hoor graag alternatieven voor het volgende onderhoud, die niet de garantie in gevaar brengen , dat is de enige reden waarom wij niet bij onze eigen garage het onderhoud doen.
Ter illustratie, mijn Seal Design (aug 2024) heeft vorig jaar augustus zijn eerste beurt gehad met 30k km.

Ook hier 595 euro. In mijn geval hield het onderhoud in:

knoopcel CR2032
Interieurfilter
Ruitenvloeistof
Filter (geen idee welke)
Oil suction filter
5L Gear oil

Volgens mij is de prijs een standaard vastgestelde prijs voor het "24 maanden onderhoudspakket" zoals het ook op de factuur staat. Helaas is er geen nadere prijsspecificatie die per component de kosten weergeeft.

Hopelijk kan je hier iets mee. Ben ook wel van mening dat de onderhoudsbeurten niet mals zijn voor een EV. Maar aan de andere kant is het wel een hele fijne auto en als de auto dit onderhoud nodig heeft om fijn te blijven, betaal ik het met plezier :)

• Juan
Prima auto, maar een benzine auto is goedkoper in ouderhoud. Wel erg dure olie dan. Ben benieuwd of die rekening nog komt. Ook erg raar, normaliter is het gelijk afrekenen of je krijgt dezelfde dag rekening in je mail.

Tenminste bij mijn eigen garage

• Dutchy88
  • Laatst online: 20:50
Deze prijzen zijn voor een EV heel moeilijk uit te leggen. Zeker in vergelijking met Tesla waar BYD zich graag mee laat meten is het verschil gigantisch. Ik rij de Seal met veel plezier maar dit doet wel afbreuk aan het geheel helaas.

• DeGroteMuis
wcoppens schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:07:
[...]

Ter illustratie, mijn Seal Design (aug 2024) heeft vorig jaar augustus zijn eerste beurt gehad met 30k km.

Ook hier 595 euro. In mijn geval hield het onderhoud in:

knoopcel CR2032
Interieurfilter
Ruitenvloeistof
Filter (geen idee welke)
Oil suction filter
5L Gear oil

Volgens mij is de prijs een standaard vastgestelde prijs voor het "24 maanden onderhoudspakket" zoals het ook op de factuur staat. Helaas is er geen nadere prijsspecificatie die per component de kosten weergeeft.

Hopelijk kan je hier iets mee. Ben ook wel van mening dat de onderhoudsbeurten niet mals zijn voor een EV. Maar aan de andere kant is het wel een hele fijne auto en als de auto dit onderhoud nodig heeft om fijn te blijven, betaal ik het met plezier :)
Erg benieuwd wat jouw rekening volgende keer wordt. Bij 60.000km hoeft je transmissie olie nog niet vervangen te worden als deze nog niet 2 jaar erin zit. Eerste keer 2 jaar of 30.000 km, dan 2 jaar of 48.000 km...

Ook bij mij 595, het lijkt erop dat BYD een vast inkomen wil uit beurten. De dealer zei bij aanschaf als ik het me goed herinner tussen de 250 en 400 euro per beurt afhankelijk van de beurt, maar toen waren de beurten nog ieder jaar of 20.000km. De werkzaamheden zijn gelijk aan die van een grote beurt, maar de prijs is inderdaad wel 200 euro meer. Volgens BYD NL komt dat door het gewijzigde onderhoudsschema en daarmee extra werkzaamheden, maar behalve de 2 keer remvloeistof checken in het huidige schema zijn die niet erg duidelijk uitgewerkt. Bij mij is de knoopcel niet vervangen trouwens, wat het idee versterkt dat het een pakketprijs is. Da's trouwens wel een stuk beter dan de VW ervoor, die had ongeveer ieder jaar wel een nieuwe knoopcel nodig.

• Juan
De knoopcel is van/voor? (de afstandsbediening?

Als de werkzaamheden bij een grote beurt hetzelfde zijn als bij een kleine beurt, maar je betaald meer.. dan kies ik weer voor een kleine beurt de volgende keer.

• Tec7lol
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:35
bij mijn eerste auto moest ik om de 7500km op onderhoud. Het is natuurlijk te denken dat garages niet kunnen overleven als je nu maar pas om de 30.000km moet gaan en ze daarvoor meer vragen.
Zeker omdat de marges op autoverkoop redelijk dun zijn.

• Juan
Ondernemersrisico?

Die melding had ik in de auto ook, dat heb uitgezet. Het is onzin, en dan om de 7500km 595 euro betalen zeker?

Maar heeft iemand alternatieven? Of is elke BYD dealer even duur?

Update 31-7: de rekening per post gekregen. (terwijl ze gewoon ons email adres hebben)
Wij hadden gebruik gemaakt van Haal & Breng service (omdat vervangend vervoer niet gratis zou zijn...)

Maar ze berekenen 30 eur voor de haal en brengservice
Toch gek. als er aan de telefoon niet gezegd is, en ook niet tijdens het maken van de afspraak (online) dat de haal en breng service ook niet gratis zou zijn.

Verborgen kosten mag wettelijk niet meer, dus die mogen ze nog even crediteren.
Ze hebben tevens de auto ook niet volgeladen, en heen en weer gereden op onze eigen lading.

[ Voor 60% gewijzigd door Juan op 31-07-2026 15:56 ]

• DeGroteMuis
Juan schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:37:
De knoopcel is van/voor? (de afstandsbediening?

Als de werkzaamheden bij een grote beurt hetzelfde zijn als bij een kleine beurt, maar je betaald meer.. dan kies ik weer voor een kleine beurt de volgende keer.
Voor de sleutel inderdaad. Voor zover het instructieboekje het nu vermeldt, lijkt er geen verschil meer te zitten tussen de beurten, behalve dus die afwijkende kilometers voor de transmissie olie. Alles heeft een termijn van 2 jaar of 30.000km behalve de transmissieolie die iedere 2 jaar of 48.000km moet.
Juan schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:43:
Ondernemersrisico?

Die melding had ik in de auto ook, dat heb uitgezet. Het is onzin, en dan om de 7500km 595 euro betalen zeker?

Maar heeft iemand alternatieven? Of is elke BYD dealer even duur?

Update 31-7: de rekening per post gekregen. (terwijl ze gewoon ons email adres hebben)
Wij hadden gebruik gemaakt van Haal & Breng service (omdat vervangend vervoer niet gratis zou zijn...)

Maar ze berekenen 30 eur voor de haal en brengservice
Toch gek. als er aan de telefoon niet gezegd is, en ook niet tijdens het maken van de afspraak (online) dat de haal en breng service ook niet gratis zou zijn.

Verborgen kosten mag wettelijk niet meer, dus die mogen ze nog even crediteren.
Ze hebben tevens de auto ook niet volgeladen, en heen en weer gereden op onze eigen lading.
Volgens mij bedoelt Tec7lol niet de eerste beurt bij 7.500km, maar de eerste auto die iedere 7.500 km een beurtje nodig had. Da's al even geleden, in de tijd van carburateurs, contactpuntjes en kleppen stellen gok ik zo. In sommige landen moest de Seal inderdaad na een paar duizend km al even langs de dealer voor een eerste inspectie en transmissie olie, maar dat is volgens mij nooit het geval geweest in Nederland, dus raar dat die er bij jou schijnbaar wel in stond.

BYD Nederland heeft als onderneming schijnbaar ervoor gekozen dat ondernemersrisico te beperken met prijzig onderhoud. Eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat ik meer kwijt was voor mijn laatste beurt met de VW (ruim 650 euro voor een standaard inspectiebeurt, een setje ruitenwissers, een liter ruitensproeiervloeistof en een apk). BMW schijnt ook nogal enthousiast te rekenen voor alles dat niet binnen de inspectiebeurt valt, een collega met een IX1 mocht tekenen voor over de 1000 euro voor een beurt met ruitenwisser achter en 2 nieuwe banden. Als je dan nog meerekent dat BYD nou niet bepaald alles monteurvriendelijk in elkaar gezet heeft volgens YouTube: BYD SEAL Chinas Verkaufsschlager: ALLE Stärken und Schwächen van AT-Zimmermann (Zo te zien geen AI vertaling, dus volledig Duits), zijn de prijzen misschien niet eens zo gek. Wat mij vooral eraan stoort is dat de dealer voor aanschaf veel lagere bedragen noemde.

• R0b1
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-08 12:44
Juan schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 23:01:
Prima auto, maar een benzine auto is goedkoper in ouderhoud. Wel erg dure olie dan. Ben benieuwd of die rekening nog komt. Ook erg raar, normaliter is het gelijk afrekenen of je krijgt dezelfde dag rekening in je mail.

Tenminste bij mijn eigen garage
Volgens ChatGpT: Voor de Europese BYD Seal gebruikt BYD een speciale EV-transmissieolie voor de reductiekast. Het gaat om:
  • Type: Castrol BOT-383 (door BYD voorgeschreven)
De hoeveelheid hangt af van de uitvoering:
  • RWD (achterwielaandrijving): 1,5 liter in de achterste reductiekast.
  • AWD (vierwielaandrijving):
    • Voor: 2,0 liter
    • Achter: 1,5 liter
Wel een gouden idee om “speciale” olie te gebruiken. Niemand weet exact wat het is, het lijkt niet eenvoudig verkrijgbaar dus inkomsten gegarandeerd.

• Belsj
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:39
Heb zelf een BYD Seal U en mijn eerste 7500 km erop zitten. Zit met een verbruik van 15kWh per 100 km (ecostand en max regeneratie). Als ik er echt op let dan kan ik best 11kWh rijden, maar dan moet daar niet teveel snelweg tussen zitten...

• BuildYourDragon
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 02-08 23:15

BuildYourDragon

Polar White Seal Comfort

R0b1 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:32:
[...]

Wel een gouden idee om “speciale” olie te gebruiken. Niemand weet exact wat het is, het lijkt niet eenvoudig verkrijgbaar dus inkomsten gegarandeerd.
Dat is gewoon een olie specificatie die BYD "op maat" heeft laten maken bij Castrol, een ultra-dunne olie, met een nog lagere viscositeit dan alle andere merken voor hun EV's gebruiken, uiteraard een poging om het energieverbruik nog te verlagen hiermee door nog minder wrijving. Volgens mij verwaarloosbaar.

De olie die andere merken voorschrijven voor hun EV's is even duur, daar gaat het niet om. Die moeten meestal nooit ververst worden.

Wel hier om: BYD heeft heel duidelijk hun E-Drive design met opzet zo gemaakt om hun servicemodel aantrekkelijk te maken voor dealers.
Ik heb de "Oil Suction Filter" van 5 euro gevonden die de dealer moet vervangen bij het verversen van de olie: dit is geen echte filter maar een stalen zeef die alleen de grootste stukjes vervuiling tegen kan houden.

Fijner metaalslijpsel wordt verzameld door een magneet die vastzit aan de drain plug.

Het design is dus zo gemaakt dat je de vervuiling alleen uit de olie krijgt door die volledig te verversen, zodat daarna de drain plug kan schoongemaakt worden en de gaasfilter vervangen kan worden. Hoe dan ook zal de olie op deze manier nooit helemaal proper blijven, zonder een efficiënte filter.

In tegenstelling tot Tesla, die gebruiken een externe filter met een extreem krachtige magneet in het filterhuis die alle metaalslijpsel fixeert op 1 punt in de filter zodat de filter niet verstopt raakt...

BYD Oil Suction Filter:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kPehE5Bq3Cq8cNVHlY4EuKqESs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zQUzLbdG8vmQi5hMukZRDwH9.jpg?f=user_large

In Portugal rekenen ze maar € 400 voor hetzelfde onderhoud op de AWD zo te zien... BYD Club Portugal

Driving the Dream or Riding the Dragon? Seal Comfort 5.9s - Gemiddeld verbruik: 15.6 kWh over 12K km

• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:53
Even een vraag: ik rijd nu in Ierland in een gehuurde Seal 6 DM-I. Thuis rijd ik in een Atto 3 maar de Seal 6 heeft de versnellingspook aan het stuur zodat er wat knoppen verschoven cq verdwenen zijn. Inmiddels heb ik gevonden hoe ik het licht aan kan zetten bij een regenbui maar ik ben op zoek hoe ik een dagteller kan instellen - of zit die er echt niet meer op? Verder zie ik wel hoe ver ik nog op de accu en op de brandstomotor kan rijden maar zou liever een percentage zien, is dat ergens in te stellen? Bij voorbaat dank

• Hellbull89
martinBMW schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 00:33:
Even een vraag: ik rijd nu in Ierland in een gehuurde Seal 6 DM-I. Thuis rijd ik in een Atto 3 maar de Seal 6 heeft de versnellingspook aan het stuur zodat er wat knoppen verschoven cq verdwenen zijn. Inmiddels heb ik gevonden hoe ik het licht aan kan zetten bij een regenbui maar ik ben op zoek hoe ik een dagteller kan instellen - of zit die er echt niet meer op? Verder zie ik wel hoe ver ik nog op de accu en op de brandstomotor kan rijden maar zou liever een percentage zien, is dat ergens in te stellen? Bij voorbaat dank
De Seal en de Seal 6 DM-I zijn echt twee totaal verschillende auto's, dus ik weet niet of iemand hier je hiermee kan helpen. De Seal heeft de versnellingspook op de middenconsole, de verlichting regel je met de hendel links van het stuur, en op het uiteinde van die hendel zit een knop om door de dagteller te cyclen en die te resetten. Ook wordt bij de Seal standaard zowel de resterende range als het batterijpercentage tegelijk weergegeven in het driver's display.

Ik neem aan dat dit bij de Seal 6 DM-I dan allemaal verschillend is. Mogelijk zijn er wel in-depth Youtube-video's te vinden die deze instellingen verduidelijken.
Pagina: 1 ... 47 48 Laatste