E-Vix schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:42:
De wijzigingen die V2.3.0 met zich mee brengen zijn inmiddels bekend. Aangezien er inmiddels 2 Seal modellen rondrijden (modeljaar 2024 en modeljaar 2026) zijn er ook 2 changelogs.
Modeljaar 2024
Modeljaar 2026
De wijzigingen voor modeljaar 2024 in een notendop (vertaald door AI.):
Nieuwe functies
- Herinnering wanneer het voorliggende voertuig wegrijdt
Wanneer ACC niet actief is, krijgt de bestuurder een melding wanneer het voorliggende voertuig begint te rijden. - Waarschuwingstonen van de rijassistentiesystemen in-/uitschakelen
Er komt een instelling waarmee de waarschuwingstonen van de rijassistentiesystemen kunnen worden in- of uitgeschakeld. - Instelling van de stapgrootte voor snelheidsaanpassing via het stuurwiel
De stapgrootte waarmee de ingestelde snelheid via de stuurwielbediening wordt aangepast, kan worden ingesteld. - Gepersonaliseerde instellingen voor de rijassistentie
Verschillende instellingen van de rijassistentiesystemen kunnen als persoonlijke configuratie worden opgeslagen. - Opslaan van de CPD-instellingen bij in-/uitschakelen
De instellingen van de CPD-functie worden onthouden wanneer het systeem wordt uitgeschakeld.
Optimalisaties
- Optimalisatie van het vertragingsgedrag in bochten.
- Verbeterde ICC-beschikbaarheid bij bijzonder brede of smalle rijstroken.
- Verbeterde samenwerking tussen bestuurder en rijassistentiesysteem.
- Optimalisatie van de navigatie.
- Optimalisatie van de geheugenfunctie voor de stoelpositie – opslaan is ook mogelijk wanneer de auto niet in de P-stand staat.
- Optimalisatie van de gebruikersinterface en tekstmeldingen.
Verder is het kunnen wisselen van lang en kort indrukken van de cruise control een welkome toevoeging. Ik vind het logischer als kort indrukken 1km/u veranderd en lang indrukken 5km/u. De Seal U die ik laatst mee had had dat ook.
De overige wijzigingen vind ik niet heel erg spannend om eerlijk te zijn.
Ik vind er een paar toch wel interessant.
Nieuw 2 waarschuwt volgens de PDF met een toon als een ADAS beperkt of niet werkt door omgevingsvariabelen of systeembeperkingen. ICC die zichzelf uitschakelt en dat alleen kenbaar maakt met het icoontje was sowieso best summier, dus dit klinkt als een goede wijziging.
Nieuw 3 maakt mijn vriendin blij. Haar auto werkt net andersom. Om het af te maken zou dit ook nog profielgebonden mogen zijn, ik ben intussen wel gewend aan de Seal-manier.
Nieuw 5 is ook een fijne wat ons betreft. Te vaak gehad dat de Seal een toeterconcert gaf als je niet snel genoeg uitstapt of een deur opent. CPD als optie in plaats van plicht is dan wel fijn.
Optimalisering 2: Kan goed zijn, maar bij brede stroken wordt het nu soms wat pingpongen, niet strak in het midden. Als dat er ook uit is, wel een nuttige. Voor 3 mogelijk hetzelfde, maar even in de praktijk merken hoe dit werkt. Betere navigatie ook fijn, al gebruiken wij tegenwoordig vrijwel altijd Waze, Maps of OSMand.
Optimalisering 6 bevat ook minimaal 1 nuttige voor wie niet altijd aan de carplay / AA zit zo te zien: De optie om blijven een erg donkere custom wallpaper toe te voegen die blijvend actief blijft. DAB blijft matig, dus dat die niet altijd weer inschakelt na een telefoongesprek is niet iets dat ons opgevallen was, maar misschien ook nuttig voor sommigen?
Nieuw 1 en 4 minder nuttig, nieuw 1 is onderdeel van actief rijden en nieuw 4 kan misschien nuttig zijn, maar nog geen situaties gehad waarin ik snel alle ADAS uit moet schakelen. Ook in de wasstraat kunnen die prima aanblijven, hooguit een paar piepjes.
Zelfde geldt voor optimalisering 1: Die functie werkte sowieso niet bepaald lekker, met 100 op een bocht afkomen die met 60 al spannend is en niet vertragen. En een stoelinstelling opslaan zonder de P-stand, tja... Is dat nou echt nuttig als je nog wel de auto in P moet hebben om de stoel in te stellen op een memory setting?