Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MichaelJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 11:52
Mede-auteur:
  • DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:27

DeGroteMuis

Praat mee over de BYD Seal sedan

Vanaf 2024 zal de nieuwe BYD Seal op de Nederlandse wegen verschijnen.
Ik ben benieuwd naar mede Tweakers die ook enorm uit kijken naar deze nieuwe sport sedan.

Op het Tweakers Forum was nog weinig tot geen informatie te vinden over de BYD Seal en toch vond ik een aantal mensen die hierover aan het praten in diverse andere topics. :)

Laten we daarom dit centrale topic gebruiken om ervaringen op te doen en informatie uit te wisselen. 8)

* De BYD Seal U heeft behalve de naam niet heel veel gemeen met de BYD Seal sedan, daarom heeft deze een eigen topic: Het grote BYD Seal U (SUV) topic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckbutXAv8E7ouhVmEHsF3eTj34A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8UIrtVM4iIiOXcHImyTfsZVA.jpg?f=fotoalbum_large
.
Handige links
Link naar de Officiele website
Link naar de pagina met de laatste brochures en handleidingen voor alle BYD modellen

Bij introductie van de BYD Seal waren dit de beschikbare uitvoeringen en prijzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REdL0UMcWwlzhXyO1YxEjtmA2lE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kMJ6dFGj1TM8zGNprJCoNafv.png?f=fotoalbum_large

Intussen is de Seal iets in prijs gestegen, is een deel van de kleuren een optie geworden en is er een extra instapmodel toegevoegd, de BYD Seal Comfort. Stand eind april 2025:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOd1H9rLymJmSMNXbkGNrGouoIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eihVXYlOYsvOkB7taf318qg5.png?f=fotoalbum_large
Kleuren
De kleuren op de BYD website wijken af van de werkelijke kleuren.
Hieronder voorbeelden hoe de kleuren er in het echt uitzien.

Atlantis Grey
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FO5D8eVzAYbhadu3pJA0B_7avXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7BxCZs1flqFkdzrSVNFtOJdX.png?f=fotoalbum_large
Ice Blue
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAGTgbnm3WuyNC7DbzQ8pCgalUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fJXTxQF3byfVtbPsbc8AAx3Z.png?f=fotoalbum_large
Indigo Grey
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_LoREixAzOvFadGKU48Nlsq7bk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BzdYdMvmtbgwllBLvFHkuRC5.png?f=fotoalbum_large
Polar White (foto van Rico Mono)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aD5XxKhgWtrDTeFtQJkXC0MMmuY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jxDDxN1eihNpXK7uo9xvlx7m.png?f=user_large
Shadow Green
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjJwoJ9V5o6o3ztOdBfCkZvjl8M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k7h7JGzxQw6KgiPNGFlXFSyZ.png?f=user_large
Space Black
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkCmxhSf2QwvspRKRAEUStBayb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sFuLOnSaMGFeUs6QzayRl82x.png?f=fotoalbum_large
.
Accessoires
Veel accessoires zijn te vinden op Zowel TopBYD of AliExpress.

Voor nu lijkt het erop dat TopBYD en AliExpress dezelfde spullen leveren. De onderstaande links zijn gelinkt naar TopBYD aangezien die wellicht langer online zal blijven staan.
Advies is om AliExpress wel te gebruiken i.v.m. lagere prijs en geen of minimale verzendkosten.

Tip: Gebruik Google Lens (rechtermuisknop; "afbeelding zoeken op Google" dan kom je wel op de juiste pagina's op AliExpress :P

Zonnebrilhouder - YouTube: BYD Seal Accessories Part 1: Sunglass Holder Screen Protector Storage
DashCam Origineel - YouTube: BYD Seal OEM Dash Cam Installation Step by Step Guide & Software Test
Performance Pedals - YouTube: BYD Seal Vehicle to Load to Install Aftermarket Performance Pedals
Spoiler achterklep - YouTube: BYD Seal Spoiler
.
Software updates
Status mei 2025
In december 2024 is BYD begonnen met het verspreiden van update V1.4, maar deze is vanwege bugs stopgezet. Intussen lijkt er een nieuwe V1.4.0 update uitgerold te worden, die omvangrijker is dan de eerste. Deze staat nog niet vermeld op de Zweedse site waar de andere changelog informatie vandaag komt, maar wordt wel al genoemd op de Oostenrijkse site in een persbericht, met PDF bijlage. Volgens de eerste berichten duurt de update langer dan gebruikelijk omdat er ook een 'voertuigupdate' bij zit, namelijk rond de 2 uur.

Voorlopige changelog voor deze versie:
Nieuwe functies:
1. Nieuwe apps in de BYD Store
2. Hulp bij het uitvoeren van BYD-assistenten met Spraakondersteuning
3. Google-zoekfunctie in de navigatie
4. Toevoegen van de Karaoke-scorefunctie (compatibel met de nieuwe grijze BYD-microfoon)
5. Toevoegen van 3 standen voor waarschuwingstoon volume
6. Schakel de functie „Password to Drive“ in, om deze te wijzigen
7. Automatische aan- en uitschakelfunctie
8. Automatische activering van dimlichten positielicht bij nacht.
Optimalisatie:
1. Optimalisatie van de gebruikersinterface met weergave van gebruikersvriendelijke en esthetische ontwerpen.
2. Optimalisatie van de DC-laadsnelheid bij lage omgevingstemperatuur. Optimalisatie van de vertalingen.
3. Optimalisatie van de interactieve werking van BYD-assistenten.
4. Optimalisatie van de TSR (Verkeersbordherkenning)
5. Optimalisatie van de FCTB-activering op rotondes
6. Optimalisatie van de parkeersensoren in D

Link naar de volledige PDF (Duits)
Link naar het artikel op de Oostenrijkse BYD site

Op dit moment lijkt de nieuwe versie 1.4.0 nog niet beschikbaar via de methode die E-Vix in "Het grote BYD Seal topic" noemt.

Voor de mensen die snellaadproblemen hebben, zou een aparte laadupdate via de dealer verbetering moeten brengen. Het is nu nog niet duidelijk of deze update in de nieuwe V1.4.0 opgenomen is.

Hieronder een overzicht van de software updates en de changelog van iedere update, met dank aan Juan in "Het grote BYD Seal topic"

V1.3.1 – oktober 2024

Nieuwe functies
- Nieuwe multimediaversie: 13.1.33.2407240.1
- Nieuwe systeemtalen toegevoegd: Catalaans, Kroatisch, Bulgaars, Kazachs en Oekraïens
- Nieuwe talen voor spraakbediening toegevoegd: Italiaans en Portugees
- Functie voor laadplanner toegevoegd in navigatie
- Knop voor stoelverwarming toegevoegd op het startscherm
- Knop voor verwarming van de achterruit/zijspiegel toegevoegd op het startscherm BYD - spraakassistent - mogelijkheid tot continue dialoog en directe opdrachten zonder de spraakassistent te hoeven "wekken" (momenteel alleen ondersteund in het Engels en Chinees)

Verbeteringen en optimalisaties
- Optimalisatie van de bruikbaarheid van Android Auto en Apple Carplay
- Optimalisatie van het volume op FCW (Forward Collision Warning) en sensoren
- Optimalisatie van de spraakbediening - herkenningsnauwkeurigheid en compatibiliteit met meerdere accenten (internet vereist)
- Optimalisatie van de navigatienauwkeurigheid bij zwakke signaalomstandigheden
- Optimalisatie van CPD (Child Presence Detection) alarmen

V1.2.1 – augustus 2024
- Optimalisatie van de nauwkeurigheid van verkeersbordherkenning (TSR)
- Optimalisatie van de triggerfrequentie voor FCTA (waarschuwing voor kruisend verkeer) / FCTB (rem voor kruisend verkeer)
- Optimalisatie van de gevoeligheid van FCTA (waarschuwing voor kruisend verkeer) tijdens licht remmen op rotondes

V1.2 – juni 2024
Nieuwe functies
- Nieuwe multimediaversie: 13.1.33.2403010.1
- Draadloos Apple CarPlay
- BYD Store voor het downloaden van door BYD geautoriseerde apps. Vanaf nu zijn de karaoke-app (microfoon vereist om karaoke te gebruiken. Wordt verkocht als accessoire), browser en Amazon Music inbegrepen
. - Gebruikershandleiding toegevoegd aan het display van de auto (Engels)
- Nieuwe systeemtalen; Slowaaks, Tsjechisch, Pools, Roemeens en Grieks
- Nieuwe taal voor spraakbediening: Mandarijn, Kantonees en Spaans
- Nieuwe functie voor het aanpassen van de airconditioning: veeg met drie vingers omhoog/omlaag om de temperatuur van de airconditioning te regelen. Veeg met drie vingers naar links/rechts om de ventilatorsnelheid aan te passen
- Weergave van de voertuigpositie is nu toegevoegd aan de BYD-app op de telefoon (versie ≥ 1.8.0) Functie voor dempen met één druk op de knop met het volume op het stuur, wanneer de telefoon overgaat (via BT)

Verbeteringen en optimalisaties
- De inhoud van het instrumentendisplay is geoptimaliseerd
- Optimalisatie van het besturingssysteem

V1.12 – april 2024
DC-laadoptimalisatie
- Verbetert de laadsnelheid bij lage temperaturen voor bepaalde laadstations

Optimaliseert de AWD-prestaties
- In de ECO-modus start de voorste motor wanneer de diepte van het gaspedaal ≥ 90% is
- In de NORMAL/SPORT/SNOW-modus en de R-versnelling wordt de voorste motor ingeschakeld wanneer de diepte van het gaspedaal ≥ 20% is

.
Wie hebben de BYD Seal besteld?
AantalTweakerMerk + TypeExterieur KleurInterieur KleurBestel datum(Verwachte) AfleverdatumRegio
1MichaelJExcellence AWDShadow GreenBlackNovember 2023Geleverd 25-03-2024Zuid Holland - Maassluis
2afgelopenExcellence AWDIce BlueBlackAfgeleverd
3.M0untainD3wDesign RWDAtlantis GreyBlackAfgeleverd
4.Turbo99Excellence AWDSpace BlackBlackAfgeleverd
5SjeromeExcellence AWDAtlantis GreyBlack08-02-202419-04-2024
Geleverd 27-06-2024
Noord Brabant
6.BoblelieDesign RWDIndigo GreyBlackJuni 2024 Afgeleverd
7.DownshiftorDesign RWDPolar WhiteTahitian BlueAfgeleverd
8.Decal1981Excellence AWDIndigo GreyBlack 2024
9Purpleboy71Design RWDICE BlueTahitian BlueWeek 10 2024Week 31 2024
Geleverd 29-07-2024
Utrecht
10MennomaassluisType (Excellence AWD)ICE BlueTahitian Blue15-04-2024Geleverd 18-08-24Rotterdam
11.Maaike33Design RWDIce BlueTahitian BlueMaart 2024
12.zsezseDesign RWDIndigo GreyBlackJuni 2024 Afgeleverd
13.koenskeDesign RWDAtlantis GreyBlackAugustus 2024
14.madiwoeDesign RWDAtlantis GreyTahitian BlueJuni 2024 Afgeleverd
15CeessieExcellence AWDAtlantis GreyTahitian Blue01-03-2024Verwacht:
Geleverd: 09-07-24
Flevoland
16.iggimeisterDesign RWDIndigo GreyTahitian BlueOktober 2024
17.ChaoticTigerExcellence AWDAtlantis GreyBlackJuni 2024
18.woutdrExcellence AWDAtlantis GreyBlack18 Maart 2024
19.DeGroteMuisDesign RWDIce BlueBlack15-03-2024Verwacht Juli 2024
Geleverd 12-06-24
Gelderland
20WiMe65Design RWDIndigo GreyBlack19-03-2024Geleverd 30-05-2024Gooi Noord
21.Thomas-Design RWDPolar WhiteBlackMei 2024
22.IphonevannickExcellence AWDIndigo GreynbJuni 2024 Afgeleverd
23CybjeExcellence AWDShadow GreenBlackOnbekend (lease)Geleverd 04-09-24Noord-Holland Noord
24.G SExcellence AWDAtlantis GreyBlackJuni 2024 Afgeleverd
25.MatzenDesign RWDAtlantis GreyBlackJuni 2024 Afgeleverd
26.vanadiumExcellence AWDIndigo GreyBlacknbAfgeleverd
27.bblikmanDesign RWDSpace BlackTahitian BlueSeptember 2024
28.BaannosDesign RWDSpace BlackBlackAugustus 2024 Afgeleverd
29NoobieDesign RWDBlackBlue25-03-2024
Verwacht: Wk30 2024
Geleverd 10-05-24
Noord Brabant
30SchaapjesDesign RWDSpace BlackBlack01-02-2024Geleverd 17-05-24Noord-Holland IJmond
31.bountoDesign RWDIce BlueTahitian BlueAugustus 2024
32RoBo-67Excellence AWD Atlantis GreyBlack17-05-2024geleverd 24-06-2024Flevoland
33.vicathomeExcellence AWDIce BlueTahitian BlueJuli 2024
34.VinculumExcellence AWDSpace BlackBlackDecember 2024
35.BoydSealDesign RWDSpace BlackTahitian BlueJuli 2024
36.satyriasisExcellence AWDIndigo GreyBlackAfgeleverd
37.almo01Excellence AWDShadow GreenBlackniet bekend
38.colinmeerDesign RWDIndigo Greyniet bekendSeptember 2024
39.TeinovichDesign RWDShadow GreenBlackniet bekend
40DeathTrailExcellence AWDShadow GreenBlack23-05-2024Verwacht: Juni 2024
Geleverd 13-06-24
Noord-Brabant
41RHoppenbrouwersDesign RWD Indigo GreyZwartweek 34Verwacht: Week 43 2024
Geleverd 02-12-2024
Zuid-Holland
42 Rico MonoDesign RWD Polar WhiteBlack16-04-2024Geleverd 27-06-2024 Nissewaard Z-H
43HollandType Design RWDSpace BlackBlack28-06-2024 / wk26(verwachte) leverdatum: 31-10-2024/wk44Rotterdam
44VassagoDesign RWDShadow GreenBlack27-06-202420-09-2024Utrecht
45JPV74Type (Design RWD)Atlantis GreyIBlack07-02-2024Geleverd 05-04-24Heerlen
46E.T.O.Excellence AWDPolar WhiteBlackGeleverd 28-4-2025 (occassion) Eerste tenaamstelling op 10-1-2024Leiden

[/table]
Wil je ook in de tabel of iets aangepast hebben? Plaats een bericht in het volgende format en tag een van de topic auteurs. Als je een veld niet wil noemen, haal dan alleen de tekst weg binnen [td] en [/td].

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[tr]
[td]Nummer (als je al in de tabel staat)[/td]
[td]Tweakers gebruikersnaam[/td]
[td]Type (Excellence AWD of Design RWD op dit moment)[/td]
[td]Exterieur Kleur[/td]
[td]Interieur Kleur[/td]
[td]Besteldatum in dd-mm-yyyy of week[/td]
[td](verwachte) leverdatum. Verwacht op 1 regel, geleverd op 2e regel. Voorbeeld:
Verwacht: Wk37 2024
Geleverd 10-09-24[/td]
[td]Regio[/td]
[/tr]

(Opening post zal ik steeds iets verder uitbreiden naarmate er meer informatie komt, hulp is welkom O+ )

[ Voor 202% gewijzigd door DeGroteMuis op 30-04-2025 23:30 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
  • Laatst online: 09-05 15:48
De Nm ven beide modellen kloppen niet, de Design-RWD heeft 360Nm koppel en de Excellence-AWD heeft 670Nm koppel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:56
Ik zie in België dat het topmodel de Han in stockverkoop de deur uit gaat voor 55 K.
17 K korting op een nieuw model dat nog geen jaar op de markt is. Lijkt erop dat de verkoop niet geweldig loopt. Maar natuurlijk wel een optie als je in de markt bent voor een Seal om dan voor 5 K meer de Han te pakken die eerder te vergelijken is met een model S.

https://bydauto.be/

[ Voor 3% gewijzigd door Carman1971 op 30-12-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Turbo99 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:04:
De Nm ven beide modellen kloppen niet, de Design-RWD heeft 360Nm koppel en de Excellence-AWD heeft 670Nm koppel!
Scherp, ik had dit van een andere website overgenomen! Was me verder niet opgevallen haha.
Heb het nu uit de brochure overgenomen, dat zal meer kloppen ;-)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
MichaelJ schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:23:
[...]

Scherp, ik had dit van een andere website overgenomen! Was me verder niet opgevallen haha.
Heb het nu uit de brochure overgenomen, dat zal meer kloppen ;-)
Ik had de specs nog op het netvlies staan aangezien ik onlangs een Excellence-AWD besteld heb (Lease).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Turbo99 schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:44:
[...]

Ik had de specs nog op het netvlies staan aangezien ik onlangs een Excellence-AWD besteld heb (Lease).
Gaaf! Welke kleur configuratie heb je besteld?

Ik heb zelf ook de AWD besteld in Rotterdam, kleur Shadow Green - Zwart interieur :)
Ben benieuwd wanneer de levering zal gaan zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door MichaelJ op 31-12-2023 16:31 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
MichaelJ schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:30:
[...]

Gaaf! Welke kleur configuratie heb je besteld?

Ik heb zelf ook de AWD besteld in Rotterdam, kleur Shadow Green - Zwart interieur :)
Ben benieuwd wanneer de levering zal gaan zijn.
Excellence - AWD
Exterieur: Space Black
Interieur: Black

De Shadow Green heb ik bij BYD A'dam zien staan, is ook gaaf inderdaad!

De levertijd is onduidelijk, BYD NL gaf aan ongeveer 16 weken, een week later kreeg ik van de leasemaatschappij te horen dat de aflevering rond 1 februari zal zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Turbo99 op 31-12-2023 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Turbo99 schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:26:
[...]

Excellence - AWD
Exterieur: Space Black
Interieur: Black

De Shadow Green heb ik bij BYD A'dam zien staan, is ook gaaf inderdaad!

De levertijd is onduidelijk, BYD NL gaf aan ongeveer 16 weken, een week later kreeg ik van de leasemaatschappij te horen dat de aflevering rond 1 februari zal zijn.
In Rotterdam stond een zwarte, die was zeker ook gaaf!
Eigenlijk zijn alle kleuren een prima optie op de Seal.

Qua aflevering geeft mijn leasemaatschappij ook aan rond 1 februari. Dit komt vanuit BYD Europe begreep ik. BYD Rotterdam gaf aan dat dat erg optimistisch was... Gelukkig ben ik heel erg geduldig....

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enot
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-05 19:28
klopt dat Seal heeft geen one pedal driving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turbo99
Enot schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:49:
klopt dat Seal heeft geen one pedal driving?
Dat klopt inderdaad, er zijn wel 2 standen "Regenerative braking" maar geen echte "one pedal driving". Het schijnt wel zo te zijn dat als het rempedaal wordt ingetrapt er eerst geremd wordt via "Regenerative braking" voordat de remmen erbij worden betrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 09-05 14:44
Had er ook even naar zitten loeren, helaas geen trekhaak (voor zover ik kon vinden iig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Turbo99 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:14:
[...]

Dat klopt inderdaad, er zijn wel 2 standen "Regenerative braking" maar geen echte "one pedal driving". Het schijnt wel zo te zijn dat als het rempedaal wordt ingetrapt er eerst geremd wordt via "Regenerative braking" voordat de remmen erbij worden betrokken.
Ik ga er vanuit dat het zo werkt zoals bij mijn huidige EV (MG ZS), zodra je pedaal los laat gaat die afremmen, maar echt tot stilstand komen doet die niet, dat laatste stukje heb je de rem voor nodig. Het eerste stukje rempedaal doet eigenlijk niets extra's t.o.v. het eerste regeneratieve remmen, maar iets door remmen zorgt voor een paar % extra regeneratie totdat de remschijven erbij komen.

Het echte One Pedal Driving zou fijn zijn als het met een update achteraf nog wordt toegevoegd maar het is wat het is, ik heb het nu ook niet :P

Ik heb de startpost voorzien van een update met daarin een nieuwe link naar de specificaties. Per 1 Januari heeft BYD de prijzen verlaagd van de RWD versie waarmee de Fiscale waarde uitkomt op €44.990 en dus in aanmerking komt voor SEPP Subsidie.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
ybos schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:23:
Had er ook even naar zitten loeren, helaas geen trekhaak (voor zover ik kon vinden iig)
Er werd mij verteld vanuit BYD dat de trekhaak goedkeuring er aan zit te komen en dat het trekgewicht op 1.500kg zal uitkomen, echter weet ik nu even niet of dit voor beide uitvoeringen is. Ik kan dit niet onderbouwen met bronnen dus zie het als een gerucht

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turbo99
ybos schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:23:
Op de website van BYD Denemarken staan al wel de specs voor het aanhanger gewicht:
https://katalog.bydauto.d...kationer/byd-seal/?page=4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ObxSVRBdJH4aXkh7kX_8XDZv7I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pLHanmT8hJa9rmMhng7EtrBw.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhkqmKgDXDVdNMh9dmTjq54FagA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A8pCpXltd5lM2l3Jto9rVKn5.png?f=user_large

Dus 750 kg voor de Design-RWD en 1500 kg voor de Excellence-AWD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Vanaf 15 Januari is het mogelijk om de BYD Seal te rijden als DEMO bij Louwman, vanmorgen hier een email over ontvangen.

Zelf twijfel ik om te gaan rijden, of wachten tot de eigen Seal geleverd gaat worden... Keuzes haha

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turbo99
MichaelJ schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:54:
Vanaf 15 Januari is het mogelijk om de BYD Seal te rijden als DEMO bij Louwman, vanmorgen hier een email over ontvangen.

Zelf twijfel ik om te gaan rijden, of wachten tot de eigen Seal geleverd gaat worden... Keuzes haha
Bij BYD A'dam is het vanaf morgen mogelijk om een proefrit te maken. Net een afspraak gemaakt voor a.s. zaterdag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Gaaf! Vreemd dat ze in Amsterdam en Eindhoven wel online in te plannen zijn maar in Rotterdam nog niet.

Ben toch wel nieuwsgierig en ga toch ook wel een demo rit doen denk ik.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-05 09:51
Geen OPD is wel een bizarre keus, verder is het werkelijke verbruik echt belachelijk hoog. Vind het daardoor wel erg moeilijk om deze te overwegen tov een M3 HL...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:48
Is er al iets bekend over de komst van de Seal U?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Carman1971 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:38:
Ik zie in België dat het topmodel de Han in stockverkoop de deur uit gaat voor 55 K.
17 K korting op een nieuw model dat nog geen jaar op de markt is. Lijkt erop dat de verkoop niet geweldig loopt. Maar natuurlijk wel een optie als je in de markt bent voor een Seal om dan voor 5 K meer de Han te pakken die eerder te vergelijken is met een model S.

https://bydauto.be/
Hij is misschien stapje groter maar qua specs is het geen vergelijking met een Model S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:30
Joydashy schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 06:55:
Geen OPD is wel een bizarre keus, verder is het werkelijke verbruik echt belachelijk hoog. Vind het daardoor wel erg moeilijk om deze te overwegen tov een M3 HL...
Verbruik moet je echt zelf ervaren denk ik. Ik heb nu meerdere reviews gezien en de een zit rond de 17,5kwh per 100km en bij Instaautovlog die zat opeens op 24kwh per 100km. Dat zou betekenen dat de Seal meer verbruikt dan mijn huidige Ioniq 5. En dat weiger ik toch te geloven :-)

Ga zelf op 21 januari bij BYD Amsterdam een proefrit maken met de RWD, dus eens kijken welke van de waardes logischer en realistischer is.
Anders is de M3 HL inderdaad een beter optie qua verbruik, maar weer groot minpunt wat betreft Tesla Vision.
Onlangs een proefrit met de M3 HL gemaakt, maar Vision blijft echt ruk qua afstanden en foutmeldingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Stephan_haarlem op 09-01-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielles
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-03-2024
MichaelJ schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:37:
Gaaf! Vreemd dat ze in Amsterdam en Eindhoven wel online in te plannen zijn maar in Rotterdam nog niet.

Ben toch wel nieuwsgierig en ga toch ook wel een demo rit doen denk ik.
Sinds vanmorgen is het mogelijk om een proefrit te plannen in Rotterdam, zojuist geboekt voor as Zaterdag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
Stephan_haarlem schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:49:
[...]

Verbruik moet je echt zelf ervaren denk ik. Ik heb nu meerdere reviews gezien en de een zit rond de 17,5kwh per 100km en bij Instaautovlog die zat opeens op 24kwh per 100km. Dat zou betekenen dat de Seal meer verbruikt dan mijn huidige Ioniq 5. En dat weiger ik toch te geloven :-)

Ga zelf op 21 januari bij BYD Amsterdam een proefrit maken met de RWD, dus eens kijken welke van de waardes logischer en realistischer is.
Anders is de M3 HL inderdaad een beter optie qua verbruik, maar weer groot minpunt wat betreft Tesla Vision.
Onlangs een proefrit met de M3 HL gemaakt, maar Vision blijft echt ruk qua afstanden en foutmeldingen.
Precies, dat verbruik van InstaAutoVlog neem ik ook wel met een korrel zout.. te veel variabelen (Sport mode, stoplicht sprintjes, weersomstandigheden etc...) om een goed oordeel te hebben of het correct is of niet.. Ik rijd nu zelf een MG ZS en daar zit ik bij 'normaal' gebruik ook onder de waarde die hij noemt, en dan rijdt ik ook niet bepaald rustig.. De MG is niet bepaald gestroomlijnd en heeft geen warmtepomp.. Ik kan me daarom niet voorstellen dat de Seal meer zal verbruiken dan de MG. Misschien is die 350km actieradius een worst case scenario...

Het verbruik van een M3 HL zal ongetwijfeld lager liggen dan de Seal, de M3 is een heel stuk lichter (minimalisme in het interieur zal zo z'n voordelen hebben) en zal daarbij, o.a. door het One Pedal Driving wellicht meer regeneren. Ook zal software efficiëntie een stukje verfijnder zijn.

Voorheen hoorde je ook haast niemand erover of een auto nu 6L:100km of 7L:100km verbruikte ;-)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Mielles schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Sinds vanmorgen is het mogelijk om een proefrit te plannen in Rotterdam, zojuist geboekt voor as Zaterdag
Toevallig heb ik ook zojuist voor a.s. Zaterdag ingepland in Rotterdam. Van 11.30 uur ben ik aan de beurt ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Turbo99
Joydashy schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 06:55:
BYD heeft er bij de Seal bewust voor gekozen om de auto meer af te stellen zoals een ICE auto zich gedraagd (geen OPD, een lichte vertraging bij de accelleratie). Persoonlijk vindt ik OPD gevraarlijk voor het achterop komende verkeer en volgens Porsche is het ook nog eens inefficient:
https://www.autoweek.nl/a...l-driving-is-inefficient/

Dat 1 YouTube kanaal (InstaAutoVlog) zegt dat het verbruik 24 kwh per 100KM is maakt het nog geen feit. Er zijn vele andere tests te vinden waarbij het verbruik een stuk lager is. EV Database geeft hetvolgende verbruik aan:
https://ev-database.org/c...AL-825-kWh-AWD-Excellence

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bs_ku7AccMWgwkraJvLIYQa5zQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pz1ks7DS4umX5eLJBJDQ8Chg.png?f=user_large

Oftewel een gecombineerd verbruik bij koud weer van 20,1 kwh per 100KM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Hebben we al zin in de proefritten morgen? :+

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:56
Ik mag straks ook een leaseauto uitzoeken en ik twijfel tussen een Tesla Model3 en de Seal. Ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen t.a.v. het verbruik.
Op Youtube heeft InstaAutoVlog een 1000km test gedaan en hij gaf aan dat het verbuik behoorlijk hoog was.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:19
Kenny73 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:11:
Ik mag straks ook een leaseauto uitzoeken en ik twijfel tussen een Tesla Model3 en de Seal. Ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen t.a.v. het verbruik.
Op Youtube heeft InstaAutoVlog een 1000km test gedaan en hij gaf aan dat het verbuik behoorlijk hoog was.
Anders lees je even wat mensen voor je hebben geschreven. Verbruik is bijna het enige waarover het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Stephan_haarlem schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:49:
[...]

Verbruik moet je echt zelf ervaren denk ik. Ik heb nu meerdere reviews gezien en de een zit rond de 17,5kwh per 100km en bij Instaautovlog die zat opeens op 24kwh per 100km. Dat zou betekenen dat de Seal meer verbruikt dan mijn huidige Ioniq 5. En dat weiger ik toch te geloven :-)qua afstanden en foutmeldingen.
Het doet vermoeden dat het toch te maken heeft met de rechter voet. Die paar keer snoeihard optrekken zal aardig wat kWh's verbruiken. 85 kWh is best veel maar optrekken van 0-100 volgas verbruikt er elke keer wel een stuk of wat.

Het is in ieder geval wel iets dat ik bij een proefrit zelf even ga beoordelen.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
Vanmorgen een proefrit gehad, ik ga me geen zorgen maken om het verbruik bij normaal gebruik in ieder geval ;).

Bij sportief rijden, ja dan loopt het flink op.

Al met al was ik behoorlijk positief gestemd over het rijden, een erg comfortabele rit. Erg stil en voelt echt premium aan in alles. Snel vertrouwd in de auto, dat is een goed teken. Ik had het vermogen wel wat agressiever/zenuwachter verwacht maar het was heel gemoedelijk en makkelijk doseerbaar. Ik had m’n kind achterin zitten dus heb niet al te wild gedaan maar power zit er genoeg in, zelfs zo dat ik twijfel dat de RWD niet genoeg zou zijn. Ook in mijn ogen zou die wel wat meer mogen regeneren bij pedaal los, hopelijk komt dat met een update weer.

Geen spijt tot nu toe van de keuze om de Seal te gaan rijden! Nog even geduld, hij schijnt al in de haven van Rotterdam te staan!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
MichaelJ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:54:
Al met al was ik behoorlijk positief gestemd over het rijden, een erg comfortabele rit. Erg stil en voelt echt premium aan in alles. Snel vertrouwd in de auto, dat is een goed teken. Ik had het vermogen wel wat agressiever/zenuwachter verwacht maar het was heel gemoedelijk en makkelijk doseerbaar. Ik had m’n kind achterin zitten dus heb niet al te wild gedaan maar power zit er genoeg in, zelfs zo dat ik twijfel dat de RWD niet genoeg zou zijn. Ook in mijn ogen zou die wel wat meer mogen regeneren bij pedaal los, hopelijk komt dat met een update weer.
Ik heb vandaag eveneens een proefrit gemaakt en had een soortgelijke ervaring. Er viel mij wel iets op aan het interieur. In de brochure en tijdens vele YouTube demo's ziet het kunststof materiaal in deuren en rond de schakelknop er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXNzsaTriTYBZej-7ch2SfwSoyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cO6h0GAm0vEO4xgMMKdPVgea.jpg?f=fotoalbum_large

Een soort pianolak met een motief, in de auto Excellence-AWD waar ik een proefrit mee heb gemaakt ziet dit materiaal er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsVfPKkUXkSDaWnrkrl9j7-cf10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUVgpmh2scnMYTNdyMT8ib5M.jpg?f=fotoalbum_large

Simpel grijs kunststof, dat valt mij een klein beetje tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
Turbo99 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:23:
[...]
Goed punt, je zou verwachten dat de folder een juiste weergave van het product zou bevatten.

Overigens kwestie van smaak, ik vind effen juist weer mooier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
Turbo99 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:23:
[...]

Ik heb vandaag eveneens een proefrit gemaakt en had een soortgelijke ervaring. Er viel mij wel iets op aan het interieur. In de brochure en tijdens vele YouTube demo's ziet het kunststof materiaal in deuren en rond de schakelknop er zo uit:

[Afbeelding]

Een soort pianolak met een motief, in de auto Excellence-AWD waar ik een proefrit mee heb gemaakt ziet dit materiaal er zo uit:

[Afbeelding]

Het motiefprintje is behouden voor het Tahitian blue interieur. Het mat zwarte is voor het donkere interieur.

Smaken verschillen wellicht maar ik ben blij dat het mat zwarte in mijn bestelde versie zit

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
Binnenkort maak ik een afspraak om een BYD Seal te bekijken. Mijn vraag is: hoe is de ruimte achterin? Ik heb twee grote pubers en die willen graag ruim zitten. Kan dat achterin een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
HDoc schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:52:
Binnenkort maak ik een afspraak om een BYD Seal te bekijken. Mijn vraag is: hoe is de ruimte achterin? Ik heb twee grote pubers en die willen graag ruim zitten. Kan dat achterin een beetje?
Ik ben 1.90m en kan prima achter mijzelf zitten, ruimte achterin is dik in orde en ik was er in eerste instantie verbaasd over hoeveel ruimte het was.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
MichaelJ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:34:
[...]

Het motiefprintje is behouden voor het Tahitian blue interieur. Het mat zwarte is voor het donkere interieur.

Smaken verschillen wellicht maar ik ben blij dat het mat zwarte in mijn bestelde versie zit
Als ik 800% inzoem in de brochure zie ik het inderdaad :)

Is uiteraard persoonlijk maar vindit die pianolak er iets hoogwaardiger uitzien maar zeker geen dealbreaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
MichaelJ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:01:
[...]

Ik ben 1.90m en kan prima achter mijzelf zitten, ruimte achterin is dik in orde en ik was er in eerste instantie verbaasd over hoeveel ruimte het was.
Ik ben slechts 1.82m en kon achterin ook prima zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Turbo99 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:16:
[...]

Als ik 800% inzoem in de brochure zie ik het inderdaad :)
Ik ben het met je eens dat ze dat niet handig en/duidelijk hebben gedaan op deze manier.. ik moet zeggen het viel mij op een gegeven moment ook ineens op ergens en toen had ik het gevraagd hoe het zat. Eerst dacht ik namelijk dat het tussen een RWD (mat) en AWD (streepjes)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorritK
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-11-2024
Goedemorgen, ik neig ook naar de Seal maar ik lees en hoor nogal wat klachten over de oneindige stroom piepjes en pingeltjes als je rijdt. Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-05 17:15
JorritK schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:54:
Goedemorgen, ik neig ook naar de Seal maar ik lees en hoor nogal wat klachten over de oneindige stroom piepjes en pingeltjes als je rijdt. Wat zijn jullie ervaringen?
Dat je die kan uitzetten volgens mij. Tijdens de proefrit had ik hier helemaal geen last van. Ik heb er zelfs niet aan gedacht om iets van geluidjes uit te zetten omdat ik het simpelweg niet ervaren heb. Misschien dat de dealer iets had afgezet, of dat er ondertussen andere software op zit tov de vele youtube tests.

Ik zou zelf eens een proefrit gaan doen zodat je het kan ervaren.

[ Voor 5% gewijzigd door SonnyBBQ op 15-01-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Wat hier boven ook al is gezegd, dit kan ik ook beamen.

Zo goed als elke nieuwe auto heeft geluiden bij overschrijding snelheid of bij het overschrijden van de witte strepen bijvoorbeeld en dat doet de Seal dus ook. Ik had als demo in een Ioniq 6 gereden en daar had ik voor mijn gevoel meer vervelende piepjes dan in de Seal (gelukkig)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
Welkom in de wereld van nieuwe auto en EU wetgeving qua veiligheid of irritatie net hoe je het wilt noemen 🤣🤣
Heb laatst met een kennis meereden in de Kia EV9 en ook die heeft standaard alles aanstaan. Even niet op de weg voor je kijken en dan gaat er een pingeltje af, iets te hard is een pingeltje.
Gelukkig kan je alles uitzetten maar bij elke rit moet je de meeste systemen weer opnieuw uitzetten.

De stroom aan piepjes en pingeltjes is dus niet alleen een kwaal van BYD maar helaas bij elk nieuw model wat op de markt komt in Europa.
Je kan ze bijna allemaal wel uitzetten, alleen sommige moeten verplicht van de EU weer aanstaan zodra de auto opnieuw gestart wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
Edit

[ Voor 99% gewijzigd door Stephan_haarlem op 15-01-2024 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turbo99
DIe piepjes en pingeltjes zijn niet alleen verplicht door EU-wetgeving maar ook noodzakelijk om 5 sterren te halen voor het Euro NCAP programma.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuJQmZZX2qZkfHBxNp4GZpFbO0w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TGC85L7oyPvtTFYKcEqp4I2g.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Turbo99 op 15-01-2024 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerome
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-04 14:22
Leuk dat er een forum is voor de Byd Seal.

Ik ben ook erg benieuwd, zaterdag proefrijden, in de AWD.
De RDW is een stuk goedkoper geworden, waardoor de meerprijs is toegenomen.
Grote vraag: is het me de meerprijs waard, en welke kleur.

Je krijgt daarvoor o.a.
4 wiel aandrijving
Meer vermogen/ koppel en een snellere actieradius
Head up display
V2L

Ook ben ik me aan het oriënteren voor een laadpaal.
Geen zonnepanelen, ca 35 meter graafwerk en backoffice heb ik nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
Sjerome schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:43:

Je krijgt daarvoor o.a.
4 wiel aandrijving
Head up display
V2L

Leuk! Ben benieuwd naar je ervaring.

Ik denk stiekem dat de RWD eigenlijk wel de betere/fijnere keuze is ondanks dat ik een AWD in bestelling heb, zeker nu het prijsverschil wat groter is geworden.

Ik heb (nog) niet met de RWD gereden dus het verschil van mijn eigen ervaring kan ik je niet vertellen, maar ik verwacht dat deze wat 'speelser en lichter' aan zal voelen en nog steeds meer dan voldoende vermogen. Ook het verbruik zal een stukje lager liggen.

Qua laadpalen genoeg opties in de markt, daar zijn andere topics mee volgeschreven :P

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lunaman
  • Laatst online: 09-05 13:38
Sjerome schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:43:

Je krijgt daarvoor o.a.
4 wiel aandrijving
Head up display
V2L

De RWD uitvoering heeft ook V2L. Wat je naast het door jou reeds genoemde wel nog extra krijgt bij de AWD is zoals BYD het zo mooi omschrijft een semi-actieve ophangingstechnologie met variabele frequentie dempers voor ultieme responsiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
lunaman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:43:
[...]

De RWD uitvoering heeft ook V2L.[/i].
Volgens de brochure niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMGyV9pqCz0shmKD9HQ4EJF_5UY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZ0579NoZyWdX64df5N0jfCs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMngyXFjSljHCJtGog_SfR-NBk8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PHwFooigCR1RQ6FS26xFyMYd.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Turbo99 op 18-01-2024 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turbo99
MichaelJ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:56:
[...]

Leuk! Ben benieuwd naar je ervaring.

Ik denk stiekem dat de RWD eigenlijk wel de betere/fijnere keuze is ondanks dat ik een AWD in bestelling heb, zeker nu het prijsverschil wat groter is geworden.

Ik heb (nog) niet met de RWD gereden dus het verschil van mijn eigen ervaring kan ik je niet vertellen, maar ik verwacht dat deze wat 'speelser en lichter' aan zal voelen en nog steeds meer dan voldoende vermogen. Ook het verbruik zal een stukje lager liggen.

Qua laadpalen genoeg opties in de markt, daar zijn andere topics mee volgeschreven :P
Qua weggedrag denk ik toch niet dat die 130KG minder gewicht opweegt tegen 217PK minder en het ontbreken van Front & Rear Frequency Selective Damping Shock Absorbers (FSD). Qua verbruik heeft de RWD uiteraard wel een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerome
Bedankt voor de reacties. Het prijsverschil is best hoog, ook omdat er nog wat uit de subsidiepot gehaald wordt. Als BYD ook de prijs verlaagd voor het duurdere model, zoals ze deze week ook bij de Tesla Y gedaan hebben, was het contract al getekend denk ik.
Maar toch eerst nog even rijden, dat zal de doorslag geven.

Weet iemand of er een standaard fleetownerkorting is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunaman
  • Laatst online: 09-05 13:38
Ik haal deze info eveneens uit de brochure, zij het wel van de Belgische website van BYD. Maar lijkt mij vreemd dat dit zou verschillen met Nederland.
Ik heb bij de dealer specifiek hiernaar geïnformeerd, die bevestigde maar beweerde wel dat de V2L-kabel er niet standaard bij geleverd zou worden. Dit dus ook nog laten toevoegen aan de offerte.
Zou de V2L al getest kunnen hebben, ware het niet dat de levering al een maand vertraging oploopt. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjerome
Ik heb net gereden met de AWD.
Bizar snel, ik kon een fijne zitpositie vinden.
De wegligging is goed.
De herkenning van nummerborden werkte niet optimaal. 30 gaf het systeem aan op de snelweg, en later 120 km in een dorp.
De kleur grijs/blauw is in de buitenluchtmooier dan in de showroom. De auto was voorzien van de donkere bekleding.
Er zat een irritante trilling in het stuur, wat ook in de rest van de auto voelbaar was. Ik vermoed dat dit aan de bandenspanning lag. Die heb ik niet gecontroleerd.
Conclusie; blijft staan op de shortlist, in beide uitvoeringen, samen met de BMW I4.
Afvallers: Xpeng P7, Tesla 3 en Y, BMW IX1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
Vandaag een proefrit gemaakt met de RWD. Kon helaas niet zeggen dat ik erg enthousiast was na de rit. Voornamelijk omdat het zitvlak voor mijn benen veels te weinig ondersteuning bieden en ook qua onderstel vond ik het een stuk minder fijn rijden dan de vernieuwde Model 3.
Software reageert wel goed en snel maar zoals bekend nog geen laadstop planning en ook is het niet mogelijk om de navigatie instructies op het display bij het stuur te krijgen.
Dus de Seal gaat van mijn lijstje af als mogelijke opvolgers voor mijn Ioniq 5.

[ Voor 37% gewijzigd door Stephan_haarlem op 21-01-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerome
Stephan_haarlem schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:12:
en ook is het niet mogelijk om de navigatie instructies op het display bij het stuur te krijgen.
in het instructieboekje staat dit vermeld:

Head-up display (HUD): De functie headup display (HUD) projecteert belangrijke
informatie, waaronder autosnelheid,
navigatie, snelheidslimiet, ACC, rijstrook
verlaten, BSD, enz., in het gezichtsveld
van de bestuurder op de voorruit. Het
verbetert de rijveiligheid door te
voorkomen dat de bestuurder regelmatig
zijn/haar ogen op andere elementen
moet richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
Sjerome schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:54:
[...]

in het instructieboekje staat dit vermeld:

Head-up display (HUD): De functie headup display (HUD) projecteert belangrijke
informatie, waaronder autosnelheid,
navigatie, snelheidslimiet, ACC, rijstrook
verlaten, BSD, enz., in het gezichtsveld
van de bestuurder op de voorruit. Het
verbetert de rijveiligheid door te
voorkomen dat de bestuurder regelmatig
zijn/haar ogen op andere elementen
moet richten.
De RWD heeft geen HUD, ik bedoel het display wat achter het stuur zit.
Heb wel even de HUD in de AWD bekeken, maar die is beduidend minder dan de augmented realiteit HUD die in de Ioniq 5 zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Stephan_haarlem op 22-01-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerome
Stephan_haarlem schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:56:
[...]

De RWD heeft geen HUD, ik bedoel het display wat achter het stuur zit.
Heb wel even de HUD in de AWD bekeken, maar die is beduidend minder dan de augmented realiteit HUD die in de Ioniq 5 zit.
Aha, ik had er overheen gekeken dat je in de RWD had gereden. Mag ik vragen wat je nog meer op het lijstje hebt staan? Ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
Sjerome schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:44:
[...]

Aha, ik had er overheen gekeken dat je in de RWD had gereden. Mag ik vragen wat je nog meer op het lijstje hebt staan? Ben wel benieuwd.
Originele lijstje bestond uit tesla Model 3 Highland, Xpeng P7, BYD Seal, Hyundai Ioniq 6, BMW I4 en de Polestar 2.
Xpeng, BYD en Hyundai zijn ondertussen sowieso van het lijstje af maar ook de andere kunnen nog niet echt overtuigen om al definitief de keuze te maken en de Ioniq 5 te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerome
De Tesla was bij mij ook afgevallen, Ik houd van een clean desk, maar niet in de auto. Ik wil een cockpit met knopjes. De Xpeng reedt enkel in de sportstand prima. Wat lease betreft komt deze er beter uit dan de BYD.

De I4 staat ook nog op het lijstje. Die moet het vooral hebben van de restwaarde wat leasing betreft. De specs zijn een stuk minder, maar het blijft wel een BMW.

Succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
Binnenkort ga ik proefrijden in een Seal.

Wat bij een proefrit niet zo snel naar boven komt, is de ervaring met de software en app.

Weet iemand daar iets over te vertellen? Kan je bijvoorbeeld instellen op welk moment de auto gaat opladen, kan je de auto 's ochtends op afstand laten voorverwarmen? Wat is goed en wat is voor verbetering vatbaar?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MichaelJ
HDoc schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:50:
Binnenkort ga ik proefrijden in een Seal.

Wat bij een proefrit niet zo snel naar boven komt, is de ervaring met de software en app.

Weet iemand daar iets over te vertellen? Kan je bijvoorbeeld instellen op welk moment de auto gaat opladen, kan je de auto 's ochtends op afstand laten voorverwarmen? Wat is goed en wat is voor verbetering vatbaar?

Alvast bedankt!
Over de lange termijn gebruik van de software in de auto kan ik je niets vertellen, tijdens mijn proefrit en de eerdere testen in de showroom vond ik het erg responsief en soepel werken. Ja het is wat basic maar je leest/ziet ook dat er een BYD app store beschikbaar komt. Aangezien het een Android systeem is, zullen er ongetwijfeld apps bij komen. Verder heb je natuurlijk gewon Carplay/Android Auto.

Over de app; ik zou zeggen kijk deze video eens. Daar zie je exact wat er in de app wel of niet zit.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
MichaelJ schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:02:
[...]
Over de app; ik zou zeggen kijk deze video eens. Daar zie je exact wat er in de app wel of niet zit. [YouTube: BYD Seal App Walkthrough | AC Preconditioning Settings Schedule Timer]
Dank voor de link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
MichaelJ schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:02:
[...]

Over de app; ik zou zeggen kijk deze video eens. Daar zie je exact wat er in de app wel of niet zit. [YouTube: BYD Seal App Walkthrough | AC Preconditioning Settings Schedule Timer]
hetzelfde YT kanaal heeft trouwens ook wat video's over rij ervaringen met de Seal, de werking en piepjes van ADAS, scherm instellingen en een vergelijk met de nieuwe Tesla Model 3. Zo te zien zeker nog wel ruimte om wat te finetunen, maar het lijkt zo niet extreem storend.

Behalve de (intussen verplichte) snelheidswaarschuwing dan. Die zou wel net als bij de ID.7 met een marge van een paar km/h mogen werken...

[ Voor 10% gewijzigd door DeGroteMuis op 24-01-2024 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiMe65
  • Laatst online: 09-05 17:36
Zijn er al mensen die in zowel de AWD als de RWD hebben gereden en zo ja, hoe ervaren jullie de verschillen in rijeigenschappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerome
WiMe65 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:41:
Zijn er al mensen die in zowel de AWD als de RWD hebben gereden en zo ja, hoe ervaren jullie de verschillen in rijeigenschappen?
Daar ben ik ook benieuwd naar.

De gratis versie van de App is voor 2 jaar. Daarna zou het kosten met zich meebrengen. Weet iemand hoe het daarmee zit, ik kon daar niets over vinden.
In mijn huidige Duitse Auto kon ik na 3 jaar een abonnement erbij nemen van ca 15 euro per maand.Dan kon ik zien waar die stond, en of de deuren op slot waren. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Sjerome schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:16:
[...]

Daar ben ik ook benieuwd naar.

De gratis versie van de App is voor 2 jaar. Daarna zou het kosten met zich meebrengen. Weet iemand hoe het daarmee zit, ik kon daar niets over vinden.
In mijn huidige Duitse Auto kon ik na 3 jaar een abonnement erbij nemen van ca 15 euro per maand.Dan kon ik zien waar die stond, en of de deuren op slot waren. 8)7
Gratis versie van de App? Deze is neem ik aan altijd gratis..
Uit de prijslijst haal ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSYn0HFA3vDFrfwFfmb_bODvVSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bva2t02rV2sGipHjk5JFVE9C.png?f=fotoalbum_large

Bedoel je niet dat je 2 jaar gratis 1gb Data in de auto hebt zitten?

Daar had ik wel iets over gehoord, een data abonnement vanuit BYD maar hoe dat precies zit weet ik ook niet verder, ook niet na het aflopen van deze 2 jaar maar vast en zeker zit daar wel iets betaalds achter. Dat hoor ik waarschijnlijk wel bij de aflevering (ooit..)

[ Voor 24% gewijzigd door MichaelJ op 25-01-2024 13:37 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-05 12:20
MichaelJ schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:34:
[...]

Gratis versie van de App? Deze is neem ik aan altijd gratis..

Bedoel je niet dat je 2 jaar Free Data in de auto hebt zitten? Daar had ik wel iets over gelezen, een data abonnement vanuit BYD maar hoe dat precies zit weet ik ook niet verder. Dat hoor ik waarschijnlijk wel bij de aflevering (ooit..)
De app is gratis - de dingen die je er mee kan dan wellicht niet meer.

Ik heb het bij BYD niet gechecked maar ook ik heb de Mercedes waar je na 3 jaar ineens mag betalen voor voertuiglocatie, deuren openen in de app, eigenlijk alles.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:48
Zojuist proefgereden in de RWD, ik zat er beter in dan in de model 3 (2018). Auto is duidelijk wat meer op comfort gericht dan de model 3. Model 3 stuurt wel echt strakker en vindt de software / GUI van Tesla net wat verfijnder. Maar al met al echt een prima auto.

Had nog even gevraagd over de V2L optie, de RWD heeft deze optie ook echter wordt de kabel niet meegeleverd en bij de AWD wel.

Betreft het verbruik, ik heb even een foto gemaakt van het verbruik van deze demo auto. Als ik even bij de verbruiksgrafiek keek stonden er wel wat flinke pieken op van enthousiasten optrek sessies vermoed ik. Vermoeden is dus dat dit verbruik relatief hoog is in een relatief koude periode en dat de auto dus aardig efficiënt is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDP5TPQ1Y9FHPYU_FrnlTMXSqJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACWPYHLxvKChL2vTCEfG1boj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vanochtend heb ik een RWD gereden en ben overwegend positief. De ADAS systemen werken over het algemeen goed, zelfs op de A10. :P Zoals elke auto kan de afstand niet dichterbij dan je eigenlijk wenst, maar hij remt in ieder geval minder abrupt af dan mijn Mazda als er iemand voor duikt, daar heb ik geen tijd om te reageren en het stroompedaal iets verder in te drukken ter compensatie, bij de Seal lukt dit wel.

Wat ik tov een Tesla (je onderkomt er niet aan) met name fijn vind:
- echte parkeersensoren en daarmee betrouwbaarder
- mooi interieur (smaak, maar het minimalistische doet me niks)
- Apple CarPlay en Android Auto
- USB-A én USB-C zowel voor als achter
- comfortabeler rijgedrag, ik vind hem met name drempels op en af onwijs comfortabel
- heeft tenminste een normale richtingaanwijzer

Heb er ruim 1u in gereden, half in Normal mode en ADAS systemen aan, half in Sport mode met alles uit. Energieverbruik kwam uit op 17 kWh/100 km.

Aantal dingen die mij ook positief opvielen:
- bijna alles is vanaf het stuurwiel te bedienen
- dedicated cameraknop op het stuur waarmee je snel de camera views tevoorschijn kan toveren
- Dynaudio klinkt lekker, heb niet met de EQ gespeeld nog maar de basis klinkt al beter dan de Bose uit mijn Mazda
- auto rijdt gemakkelijk, dwz ik hoefde nauwelijks te wennen, achteruit inparkeren werkte perfect mede dankzij de 360 camera
- achterwielaandrijving voelt veel fijner met EV vermogen dan voorwielaandrijving (zoals onze Mazda en Kia hebben)
- Here Maps werkte lekker, jammer dat er volgens reviews nog geen routeplanning met snelladers ondersteund wordt, maar daar hebben we gelukkig apps voor icm AC/AA

En een aantal negatievere punten:
- Apple CarPlay is wel erg groot qua interface op 15"
- Apple CarPlay kan niet in portrait mode, kreeg de melding "rotatie wordt niet ondersteund" oid
- de klik-knoppen op het stuur komen wat goedkoop over en ik had het idee dat die af en toe nogmaals ingedrukt moesten worden om volgende nummer af te spelen (via CarPlay), weet niet of hij mijn druk niet registreerde of je 2x moet drukken, viel wel op
- klein klikje te horen wanneer muziek uitstaat en volgens mij overgang van optrekken naar regenereren is. Kan op den duur vervelend zijn.
- verkeersbordherkenning zorgde zelfs met alleen "informatie" aan voor continu vervelende piepjes en niet even kort piep-piep, maar echt vaak achter elkaar. Na die uitgezet te hebben was er rust aan boord.
- 313 pk? Hij voelt niks sneller dan onze Kia met 204 pk. Maakt mij verder geen zak uit hoor, genoeg is genoeg, maar wel opvallend, ook al is ie zwaarder. Een Tesla kan echt enorm venijnig aanvoelen en zelfs onze Kia in sport mode ook, de BYD lijkt altijd wat terughoudend te zijn. Wel comfortabel. :P
- bandengeruis op slechter wegdek is best aanwezig, het zijn prachtige 19" velgen, maar 18" had ik toch liever gezien op een EV. Tesla en Hyundai doen dat toch beter om de keuze aan de consument te laten.

Kortom: gezien z'n 82 kWh bruikbare accu en 46k prijs is het voor mij als particulier even afwachten op de inruil voor mijn Mazda, maar ben ik tot nu toe tevreden. Men zegt altijd dat Tesla zo goed geprijsd is, maar hoewel ze erg efficiënt zijn is het toch maar bruikbaar 57,5 kWh voor de standaard Model 3. Uit reviews van die Highland blijkt dat ik daar toch niet genoeg aan ga hebben, terwijl de BYD misschien z'n opgegeven 570 km WLTP nooit gaat halen, maar op een frisse ochtend als vandaag waar nog niemand met de Seal gereden had voordat ik erin plaatsnam en ik totaal niet zuinig heb zitten rijden, integendeel, dan toch 17 kWh/100 km halen vind ik dik in orde. Dat zou toch een ruime 480 km moeten zijn.

Ik heb als particulier ook gevraagd naar onderhoudsintervallen en kosten: elke 20.000 km of elk jaar. Kosten tussen de € 200 en 300 en dat is incl. de Louwman pechhulp service in Europa (degenen die Lexus of Toyota hebben gereden kennen dit al). Geen geld als je het mij vraagt. Omdat ik van oudsher Toyota en Lexus heb gereden heb ik ook naar de bZ4X gekeken, maar die is toch afgevallen. 15.000 km interval en € 350-550 per beurt vind ik belachelijk voor een EV. Tel daarbij op dat je voor dezelfde prijs als een nieuwe Seal RWD (of een M3) een occasion 1-fase bZ4X met 64 kWh bruikbaar koopt. Ik draag het merk nog steeds een warm hart toe, maar zo warm ook weer niet. :P

Edit: check de kleuren in het echt, sommige lijken echt totaal niet op de configurator of online foto's. Beste voorbeeld is wel de Indigo Grey wat op de configurator er echt vlak grijs uitziet, maar in het echt is dit een prachtige parelmoerkleur die als je niet goed oplet zo voor wit door kan gaan, heel licht grijs dus. Vind hem mooi maar ben wel bang omdat ik voor het lichtblauwe interieur wil gaan dat het in deze combi nogal een pooierbak wordt haha. Dus mijn andere keuze is zwart met het lichte interieur, precies zoals hij in A'dam bovenaan de trap staat. Ice Blue is in het echt beter, maar doet mij niks. Ik reed zelf in een Atlantis Grey, stuk lichter in het echt, maar met name als je zwart niet mooi vindt en je alsnog niet wilt opvallen. Polar White stond ook nog buiten, die is gewoon bestelbus wit. Alleen Shadow Green niet kunnen zien, de rest hebben ze dus ofwel buiten ofwel boven staan in A'dam, maar in de woorden van de verkoper (zal z'n naam niet noemen): "een vieze poepbruin/groene kleur". :o

[ Voor 10% gewijzigd door MooDyBLueS op 25-01-2024 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiMe65
@MooDyBLueS , Dank voor je uitgebreide review. Wordt tijd dat ik ook eens een proefrit ga boeken. Rij nu privé in een Polestar 2 LRDM met alle pakketten erop met inmiddels 110K op de teller. Ik denk dat dit wel eens een hele fijne opvolger voor mij zou kunnen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@WiMe65 Nu heb ik geen ervaring met Polestar of Volvo, maar mijn indruk is wel dat de BYD geen premium auto is en ik meen dat de Polestar dat wel een stuk meer schijnt te hebben. In ieder geval: hoe ik de Seal zou willen benoemen is een erg mooi vormgegeven en afgewerkte auto uit de normale klasse.

Want zoals ik al aanhaalde qua bandengeluid bijv. is mijn Mazda beter maar onze Kia weer minder goed en die laat ook meer windgeruis door bij de A-stijl. Ik zou de BYD in één adem noemen met merken als Kia, Toyota, Peugeot, Tesla enzo, maar een BMW i4 bijv. is écht een klasse beter, veel stiller, degelijker, etc.

Waarom ik zelf dan niet voor een i4 ga? Omdat ze als occasion nog niet of nauwelijks onder de 50k te verkrijgen zijn als eDrive40 (35 wel maar die heeft een kleinere accu) en dan nog koop je voor 50-55k een vrij matig uitgeruste (High) Executive, van 2 jaar oud. Vind ik toch te gortig. En ik vind het concept van Kia/Mazda/Tesla/BYD/etc beter: slechts een paar pakketten om uit te kiezen of gewoon gelijk full options.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiMe65
MooDyBLueS schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:51:
@WiMe65 Nu heb ik geen ervaring met Polestar of Volvo, maar mijn indruk is wel dat de BYD geen premium auto is en ik meen dat de Polestar dat wel een stuk meer schijnt te hebben. In ieder geval: hoe ik de Seal zou willen benoemen is een erg mooi vormgegeven en afgewerkte auto uit de normale klasse..
En juist daarom ben ik zo nieuwsgierig. Dat premium van een PS2 ligt ‘m met name in de prijs (70K!!). Ik verwacht dat de BYD Seal een betere prijs-kwaliteitsverhouding heeft. Tegen die tijd dat ik een proefrit heb gemaakt zal ik hier natuurlijk mijn verhaal doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@WiMe65 Daar heb je zeker gelijk in, BYD heeft een prijspunt te pakken die erg sterk is.

Ik kom zelf (los van onze huidige Mazda en Kia) van Toyota en Lexus af en als ik zie dat een nieuwe vol aangeklede Lexus LBX bijna 50k kost als B-segment hybride of een Toyota Corolla in luxe GR Sport uitvoering ook gewoon 48k nieuw, dan is 46k voor een 82 kWh EV in welk segment dan ook gewoon erg sterk.

Het zal vast niet de afwerking van een Lexus of Volvo hebben, op sommige punten misschien zelfs net een tikkeltje minder dan Toyota, maar de prijs kan je gewoon niet omheen. En niet dat het alleen de prijs die het hem doet, maar de prijs-kwaliteitverhouding inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Na een video gekeken te hebben en mijn eigen proefrit gisteren zijn wat vragen bij me naar boven gekomen, weten jullie hier iets van?

- Zijn er user profiles waarmee niet alleen stoel positie, maar ook Spotify login en navigatie favorieten gesynct worden? Dus zoals Tesla en Kia bijv. doen?

- De stoel heeft een comfort entry/exit waarmee hij naar achteren schuift als je uitstapt. Vanuit Lexus ben ik gewend dat hij dit doet zodra je de auto uit zet, de BYD deed dit pas bij deur openen, dan doe je dus de deur open en moet je nog wachten tot hij naar achteren is geschoven, onhandig en onnodig traag vind ik zelf. Is dit in te stellen?

- Is er een cancel knop voor de adaptive cruise control?

- Is er een snelle manier om vanuit Apple CarPlay naar de climate control te komen? Enige optie die ik heb kunnen vinden is: linksonder op de knop met puntjes (van CarPlay zelf) zodat je alle apps te zien krijgt > BYD app > temp aanraken. Ik ga waarschijnlijk namelijk veelvuldig CarPlay gebruiken itt de ingebouwde opties dus elke keer voor een kleine aanpassing deze handelingen doen vind ik zeer omslachtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NickVO28
  • Laatst online: 26-01-2024
MooDyBLueS schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:45:
Na een video gekeken te hebben en mijn eigen proefrit gisteren zijn wat vragen bij me naar boven gekomen, weten jullie hier iets van?

- Zijn er user profiles waarmee niet alleen stoel positie, maar ook Spotify login en navigatie favorieten gesynct worden? Dus zoals Tesla en Kia bijv. doen?
Als ik draadloos mijn telefoon verbond met de auto was mijn eigen spotify automatisch gesynct had ik de indruk.
Gewoon nogmaals drukken?
- Is er een snelle manier om vanuit Apple CarPlay naar de climate control te komen? Enige optie die ik heb kunnen vinden is: linksonder op de knop met puntjes (van CarPlay zelf) zodat je alle apps te zien krijgt > BYD app > temp aanraken. Ik ga waarschijnlijk namelijk veelvuldig CarPlay gebruiken itt de ingebouwde opties dus elke keer voor een kleine aanpassing deze handelingen doen vind ik zeer omslachtig.
Helemaal bovenaan het scherm naar beneden swipen en er komen enkele shortcuts tevoorschijn. Vanuit Android auto kun je de temperatuur aanpassen zonder uit android auto te gaan. Alternatief is gewoon via het stuur.
Zetelverwarming kun je wel niet aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Vandaag proefgereden in een Seal RWD Design. Over het algemeen een erg positieve indruk.Een heerlijke balans tussen comfort en wegligging, weinig gewenning nodig voor de bediening, prima comfort en behalve de kleinere sedan laadklep ook praktisch. Qua dynamiek lijkt de Seal ook gewoon beter dan de I4. De Seal blijft zeker op de shortlist.

Natuurlijk wel wat punten die beter kunnen:
• De besturing. Qua gewicht in het stuur prima, maar ook best gevoelloos, je voelt niet helemaal wat de wielen doen.
• De snelheidsherkenning en -waarschuwingen. Bij borden einde BBK snapte de Seal het niet meer, snelheid ---, tenzij het een 60-zone is en borden op afslagen of nabijgelegen parallelwegen worden ook overgenomen. Best lastig, rijden met die waarschuwingen aan, maar zonder piepjes op een autoweg met volgens de auto een snelheidsbeperking van 30. :+ Zo te zien ook geen directe optie om de snelheid te matchen op de cruise control, al vind ik dat niet direct een bezwaar. De rest van de ADAS werkt op zich gewoon oké en niet storend.
• De GoM doet het op dynamisch beter dan bij de ID.3, maar de verbruiksstatistieken bevatten alleen totaal ooit, of laatste 50 km. De tripmeter toont alleen gemiddelde snelheid en tijd.
• Op een wat golvend wegdek lijkt de achterkant nét wat te zacht gedempt, er ontstaat een beetje deining op snelheid.

Mogelijk exemplarisch:
• Vanaf de 95-100 zat er een kleine trilling in het stuur. Dat kan natuurlijk aan de banden liggen, maar toch even een extra testje waard.
• De qi laders deden het niet met de standaard siliconenhoes om de telefoon, bij 2023 de Tesla Model Y werkte dit wel.
• Muziek afspelen via Android Auto pauzeerde bij schakelen naar het volledige climate control menu. Voor stuurverwarming moet je wel in dat menu zijn, stoelverwarming of -ventilatie kan ook via voice.

En misschien smaakgebonden, maar anders zou de auto nog wat fijner maken wat mij betreft:
• De typisch Chinese +3 graden op de climate control. Waar een Model Y of een I4 bij mij op 19 graden staan, moest de Seal op 22-23. De auto is prima warm te stoken, maar moet dus wel iets warmer ingesteld worden.
• Bij zelf versnellen tot boven de op de cruise control ingestelde snelheid (bijvoorbeeld snel inhalen), zakt de snelheid erg langzaam terug als je het stroompedaal loslaat. De concurrenten pakken sneller de oude (lagere) snelheid weer op.
• De auto lijkt bij vol op het stroompedaal in normal of eco niet maximaal vermogen te leveren. Op zich is de auto nog steeds niet traag of zo, maar de EV's waar ik in gereden heb tot nu toe hadden in alle modi vol vermogen als je echt het pedaal vol intrapt.
• Er is een kleine vertraging op het stroompedaal. Niet storend, maar ook nét niet direct.
• Ook niet heel storend naar mijn gevoel, maar wel apart: De cruise verzetten gaat in stappen van 5 km/h.

Maar daar staat dus veel positief tegenover:
• Het interieur. De vormgeving is gewoon mooi, de materialen ogen en voelen beter dan menig concurrent. Wat mij betreft niet ver onder premium modellen als de I4. Met de auto ingesteld op de voor mij ideale rijpositie is het scherm boven de stuurkolom prima af te lezen. De achterbank heeft wel een wat hoge vloer en wat minder hoofdruimte voor langere mensen (ik zit met 1.93 tegen het dak achter mezelf), maar de beenruimte is beter dan achterin een I4, Niro of Born.
• De bediening. Voice werkt gewoon prima (wel Engels), de stuurknoppen zijn fijn en de belangrijkste functies zijn zonder afleiding te bedienen. Weinig gewenning nodig. En de schermen werken ook soepel en snel.
• De snel beschikbare vrije keuze tussen ACC en ICC (autopilot in Tesla termen). Dat heeft Tesla natuurlijk ook, maar een Born bijvoorbeeld niet.
• De rust aan boord. De auto is stiller dan de Model Y en de Born. Ook de nogal irritant luide voetgangerswaarschuwing van de Atto 3 was een stuk stiller op de Seal. Zo stil dat ik even twijfelde of die wel aan stond, maar voetgangers merkten me wel tijdig op.
• De afstemming van het onderstel als geheel. De auto blijft erg comfortabel op slecht wegdek en drempels, maar kan ondanks dat ook zeker lekker vlot de hoek om. Het is toch geen lichtgewicht, maar hij voelde lichter dan ruim 2 ton.
• De stoelen. Koelen en verwarmen werkt erg goed, instelbaarheid is prima. Ja, de zetel kan wat langer, maar na goed instellen merkte ik geen gebrek aan ondersteuning. Je zit ook gewoon fijn in de auto, in plaats van de meer op de bok houding op de duidelijk minder fijne stoelen van de Model Y.
• De kracht in sport is gewoon prima. De auto komt wat minder fel van de plek dan een basis Model Y, maar op tussen acceleraties gaat het voor mijn gevoel zeker zo vlot. En zeker duidelijk vlotter dan een Cupra Born.
• De werking van de ACC gaat gewoon soepeler dan bij de Born en de meeste andere ADAS zijn ook niet erg storend, in tegenstelling tot wat er online te vinden was. Op de snelheids-assistentsystemen na was de auto stiller dan de Born.
• De range is gewoon goed. Met mijn verbruik vandaag, bij 4-8 graden 450-500km, inclusief een paar keer stevig optrekken en remmen en een aardig aandeel snelweg kilometers.
• Het infotainment. Android auto werkt soepel, het geluid is goed, opnieuw verbinden gaat snel en handsfree bellen is ook gewoon goed.
• Genoeg aflegruimte. De bekerhouder links kan een diepere bodem hebben, voor langere flesjes, de deurvakken zijn groot genoeg voor flesjes, krabbers etc, de vakken in de middenconsole hebben ook nog een berg ruimte.

Al met al een fijne, ruime auto voor dagelijkse ritten, maar ook lange vakantieritten. Onderhoud ieder jaar of 20.000km, mijn verkoper noemde een prijs van rond de 300 euro per beurtje. Ook schijnt een trekhaak nog geen uitgemaakte zaak te zijn, mogelijk alleen voor fietsdragers. Wel vreemd omdat het in andere landen wel goedgekeurd is. De kosten voor het datapakket na de eerste twee jaar kon de verkoper nog niet noemen, of de OEM dashcam via officiële kanalen leverbaar wordt wist hij ook nog niet. de RWD zou wel ook V2G capable zijn, maar de kabel zit niet in de leveromvang.
MooDyBLueS schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:45:

- De stoel heeft een comfort entry/exit waarmee hij naar achteren schuift als je uitstapt. Vanuit Lexus ben ik gewend dat hij dit doet zodra je de auto uit zet, de BYD deed dit pas bij deur openen, dan doe je dus de deur open en moet je nog wachten tot hij naar achteren is geschoven, onhandig en onnodig traag vind ik zelf. Is dit in te stellen?
Volgens de verkoper zijn er geen profielen voor dit alles en ook geen optie om comfort exit eerder te laten werken dan bij deur open. Ook de gebruikershandleiding vermeldt dit niet, al kan die sowieso wel beter. Linkje naar de Nederlandse vertaling, zonder links roer :+ : https://www.bydauto.nl/ap...ding-Linksgestuurd-NL.pdf
Ja en nee, naast de toggle voor snelheid omhoog, omlaag heb je rechts ACC, links ICC. Dezelfde kant nog eens drukken en hij is uit. Als je ICC hebt gedrukt en om uit te drukken ACC indrukt, werkt het niet, dan moet je 2 keer drukken (de eerste druk schakelt van ICC naar ACC).
Wat NickVO28 al noemde, scherm van boven swipen en je krijgt de belangrijkste climate control knoppen al in beeld. Ook onderin dan de snelkoppelingen zoals home, split screen, camera view. Voor stoelverwarming kan je ook voice gebruiken, het commando voor de stuurverwarming heb ik niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@DeGroteMuis Thanks voor jouw aanvullingen en ook jouw ervaringen van je proefrit.

Wij hebben er thuis nog eens goed naar gekeken, maar het gaat voor ons geen worden BYD Seal worden. Teveel nadelen en beperkingen, net als bij Tesla maar dan wel op andere vlakken.

Ik snap dat het anders kan zijn als je toch iets van de zaak mag uitzoeken, maar voor ons als privé aankopers voelt het gewoon als incompleet om ±45-50k uit te geven en dan nog best een lijst aan punten te missen. Nogmaals: daar is de Seal bij lange na niet de enige in, maar helaas wel heel veel EV's. Het gaat te ver en is niet voor dit topic bedoelt om allemaal uit te lichten, maar tenzij we er nog eens 20-30k bovenop gooien is er gewoon geen 'perfecte' EV te vinden die aansluit bij wat wij zoeken is onze conclusie. Dus gaan we toch terug naar de (plug-in) hybrides.

Vandaag nog met een BMW 330e Touring uit 2022 gereden met bijna alles erop en eraan voor nog geen 35k. Wat een stilte, comfort, luxe, etc. Daar vallen alle EV's uit de ±45-50k prijsklasse toch bij in het niet.

Wat je zegt over de wireless charging had ik trouwens ook met mijn iPhone 15 Pro en ook dat werkte in de Tesla wel. De verbruiksgegevens vind ik inderdaad ook karig, had ik eerst niet al teveel op gelet.

Daarnaast moet ik ook toegeven dat na weer onze eigen Kia en Mazda EV's gereden te hebben dat het stroompedaal, de vertraging die erin zit én het feit dat bij stevig gas geven de Seal een soort van "naduwt" en niet direct van het stroom af gaat of in ieder geval niet snel genoeg, is toch best vervelend. Ik merkte het al bij de proefrit maar juist ritjes met andere EV's geeft aan hoe matig dit bij de BYD is. En zoals gezegd: voelt zelfs in Sport niks sneller dan mijn 204 pk sterke Kia.

Oh ja en dat cruise control in stapjes van 5 km/u vind ik ook erg storend. Als je je auto eenmaal kent weet ik bijv. dat de Kia op 111 km/u kan rijden wat 105 km/u gps is en dus nooit een boete oplevert (in een 100 zone). Dan zou je in de BYD als dat hetzelfde is alleen met je voet 111 moeten gaan rijden en dan cc inschakelen, want anders ben je beperkt tot 105/110/115 waarbij die laatste dus te hard is. Niet dat 1 km/u verschil schrikbarend is, maar wel gewoon wéér net niet en dus storend. En ja, we zijn vrij kritisch, maar dat mag je ook zijn vind ik zelf als je ±45k van je eigen geld uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Nog een dingetje dat ik vergeten was te noemen: De Seal lijkt standaard in kruipmodus te staan, als een ICE automaat met koppelomvormer. Bij Tesla is dat in te stellen, maar die optie heb ik bij de Seal niet gevonden. Met auto hold prima omheen te werken op zich, maar net als in de Born moet je daarvoor wel even de voet op de rem houden of wat dieper intrappen. Toch op 2 kruispunten gehad dat ik daardoor net nog wat naar voren ging.

@MooDyBLueS Voor mij wordt het ook een privé aankoop. Het is toch een stevig bedrag wat je neertelt voor een andere auto, ook als je de inruil eraf haalt, dus je mag zeker kritisch zijn. Als een plugin beter voldoet aan je wensen en situatie, lekker daarvoor gaan!

Ik vind een EV als daily juist ideaal, wil dus geen benzine of plugin. Dus dan wordt het kijken naar een EV waarbij je het beste kan leven met de imperfecties vs wat de auto biedt voor de prijs. Overigens vind ik ook (veel) duurdere modellen niet perfect, het verbruik van een Q8 eTron bijvoorbeeld, het zoekerige bij volstroom van een I4 M50, de tweezijdige laadaansluitingen op Taycan en eTron GT, of de klont plastic op de neus van een I5 M60.

Over wireless charging: Misschien stond het ook gewoon niet aan? Je kan het blijkbaar uitzetten zag ik in dit filmpje. In de testauto die ik meehad stonden DRL, auto hold en dynamische GoM ook niet aan en stond de standaard navigatie op mute. Nog even opnieuw testen, net als die trilling bij snelwegsnelheden.

De vertraging bij het oppakken en het gevoel dat ook in sport het koppel bij optrekken eerst nog wat beperkt wordt vond ik wel een nadeeltje. Dat naduwen heb ik niet zo duidelijk ervaren, misschien omdat ik al iets eerder van vol op het pedaal naar iets minder ging? Het schakelen naar afremmen op de motor is wel iets trager dan bij een Model Y, maar het voelt niet als een tragere reactie dan in de benzine vrijetijdsauto met zes in lijn onder de kap.Misschien wel een Chinees dingetje weer? Bij de Volvo EX30 ER single motor vond ik wel dat er ook met stroom los een vertraging was.

De cruise in stappen van 5 stoort me eigenlijk niet echt. Ik hou net iets meer marge, 107 op de teller is 102 op de GPS van mijn daily, maar ik kan ook prima leven met 105 of 110 op de teller, zo lang de auto niet hysterisch blijft piepen. Sowieso nog steeds 300 keer beter dan de totaal waardeloze ID.4 oplossing, die wel stappen van 1 kan, maar 3/4 van de tijd niet goed reageert op de inputs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
MooDyBLueS schreef op zondag 28 januari 2024 @ 01:59:
@DeGroteMuis Thanks voor jouw aanvullingen en ook jouw ervaringen van je proefrit.
Vandaag nog met een BMW 330e Touring uit 2022 gereden met bijna alles erop en eraan voor nog geen 35k. Wat een stilte, comfort, luxe, etc. Daar vallen alle EV's uit de ±45-50k prijsklasse toch bij in het niet.
De goedkoopste BMW 330e Touring kost € 57.810,20 en dat is zonder opties. Even een paar opties aanvinken en je gaat ruim over de 60K, fully loaded gaat deze over de 80K heen.. Dat is natuurlijk een heel andere prijsklasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purpleboy71
  • Laatst online: 24-02 21:26
Ik moet een vervanger voor mijn huidige zakelijke leasauto kiezen. De voorwaarden vanuit mijn werkgever zijn het budget en 100% elektrisch.

Ik heb met een aardig aantal auto's gereden als EV6, Niro, Kona, Ionic 5, Megane, Enyaq, Ariya en Atto 3. Andere modellen vielen door verschillende redenen al af voordat ik er een proefrit mee wilde gaan maken.

Na 2 keer met de Seal RWD Design te hebben gereden ben ik overtuigd en is de offerte ingediend.
De AWD valt buiten het budget.

De uitstraling, styling maar ook het rijden ligt mij persoonlijk goed. De, ook in dit topic eerder genoemde, punten die (nog) niet goed of handig zijn wegen voor mij persoonlijk niet op tegen de positieve punten. Uiteindelijk gekozen voor de kleur Ice Blue met een Tahitian Blue interieur.

Het grappige is dat we eigenlijk een SUV model of iets in die richting wilden en kwamen naar BYD Amsterdam voor een proefrit met de Atto3 maar zowel mijn vrouw als ik waren erg onder de indruk van de Seal toen we binnen kwamen. Toen we gingen zitten voelde het meteen al erg goed. Dat hadden we bij andere auto's nog niet zo gehad en zeker niet tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02:15
Ik heb een aantal collega's die met een BYD Seal rijden én alsook met een BYD Han.

Ik zou hier toch eerder mee opletten.

De BYD Seal opent zijn laadklep nietmeer sinds het een paar dagen koud (vriespunt) en de BYD Han kan maximum op 32Ampere (1 fase) geladen worden. Dat wil dus zeggen indien je een lader hebt die 3fasig aangesloten is (zoals het overgrote merendeel van de publieke laadpunten), hij maximum op 16ampere oplaadt!

Dat laatste is tergend traag en is dus eigenlijk gewoon zoals je een granny charger zou aansluiten. Er komt in 2024 wel een BYD Han Gen2 die dat probleem rond laden oplost, maar toch...

Zelf rij ik met een BMW iX3 sinds een paar maanden: ook deze heeft zijn minpunten hoor, maar zou hem in geen geval willen wisselen met een BYD Seal of Han.

[ Voor 18% gewijzigd door Pharos1985 op 28-01-2024 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Turbo99 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:14:
[...]

De goedkoopste BMW 330e Touring kost € 57.810,20 en dat is zonder opties. Even een paar opties aanvinken en je gaat ruim over de 60K, fully loaded gaat deze over de 80K heen.. Dat is natuurlijk een heel andere prijsklasse.
Als privé aanschaf mag ik lekker zelf bepalen of ik iets nieuws koop of toch een occasion. De 35k waar ik het over heb is uiteraard een occasion, dat had je ook wel kunnen bedenken, toch? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milton1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-05 10:33
Pharos1985 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:41:

de BYD Han kan maximum op 32Ampere (1 fase) geladen worden. Dat wil dus zeggen indien je een lader hebt die 3fasig aangesloten is (zoals het overgrote merendeel van de publieke laadpunten), hij maximum op 16ampere oplaadt!
Ondertussen kunnen de nu verkochte HAN versies gewoon via 3f 11kW geladen worden. De 1-fasige inverter was op de "eerste" Han modellen aanwezig.

[ Voor 0% gewijzigd door Milton1 op 29-01-2024 15:06 . Reden: verduidelijking: de Han doet nu ook 3f ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@Pharos1985 Dat de laadklep van de Seal niet werkt is natuurlijk wel een probleem als je moet laden, al hebben meer merken daar last van gehad bij vorst.

Maar het laden van de Han: Een bekende producteigenschap van de auto is toch geen issue met het merk? Anders zijn Mazda, Kia, Hyundai, Jaguar, Smart en MG ook merken met issues, dat zijn een aantal van de merken die elektrische modellen met 1-fase laden verkopen of hebben verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
MooDyBLueS schreef op maandag 29 januari 2024 @ 00:32:
[...]

Als privé aanschaf mag ik lekker zelf bepalen of ik iets nieuws koop of toch een occasion. De 35k waar ik het over heb is uiteraard een occasion, dat had je ook wel kunnen bedenken, toch? ;)
Dat die BW 330e voor 35K een occasion was lijkt me voor iedereen duidelijk maar daar ging het niet om. Een auto met een nieuwprijs van max. 45K (voor de BYD Seal RWD) vergelijken met een auto met een nieuwprijs van 80K+ is appels met peren vergelijken. Ik mag hopen voor BMW dat de kwaliteit dan ook beter is.

En uiteraard mag iedereen zelf bepalen of hij/zij een nieuwe of gebruikte auto koopt en/of deze een EV of ICE aandrijving heeft en/of deze dan hybride, benzine, diesel, lpg, o.i.d. als brandstof gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:13
Goedenavond,

ik heb vandaag proefgereden met Design, ging me specifiek om het rijden.
Dus ook de sprintjes getrokken, zeer ruim voldoende om ook bij illegale snelheden vlot in te halen.
Ik deel de mening over remmen op de motoren, er was bij mij geen enkel verschil tussen Standaard en Sport, zo'n 20Kw teruglevering, terwijl het 1e deel van de remmen de regeneratie oploopt tot over 100Kw.

Nu komt ie, de Adaptive Cruise Control:
In mijn huidige Soul kan die -> uit <- waardoor een cruisecontrol met noodstop actief blijft.
Ik kan er niet aan wennen dat een ACC auto afremt als er in de verte een vrachtwagen opdoemt, ook al doet ie dat nog zo netjes en beschaaft.
Plus, om in Tesla termen, phantom braking, ook deze wagen heeft er last van, zij het niet op de desastreuze wijze zoals een Mazda6 reageert.
Als je op een snelweg heuveltje uit de veren komt, weer neerkomt terwijl de weg weer omhoog gaat dan remt de wagen af. Vond de bestuurder achter verre van grappig ( en terecht).

Nu lees ik hierboven er er ICC en ACC is, wellicht dat dat de oplossing is.
Ik heb ADAS uitschakelt, maar nog steeds bleef de wagen vertragen. Ik hoop dat een van meer ervaren bestuurders een oplossing heeft gevonden.

Tot slot een puntje dat aandacht verdiend bij alle proef-ridders.
Voor zover ik heb kunnen vinden staat het verbruik vermeld in AEC-verbruik, dus niet realistisch.
Ook ik haalde de hoopvolle 17kWh/100 km maar was 19% batterij kwijt op 80 km (dus 20kWh/100km)

Als er mensen zijn die de wagen langere tijd in bezit hebben, ik ben zeer benieuwd naar het werkelijke verbruik.

Grote plus is wel de LFP batterij (jaja, ook de M3 heeft die op de std range) waardoor je tot 100% kunt gaan ipv de irritante 80

[ Voor 0% gewijzigd door Inter18 op 29-01-2024 22:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@Inter18 Intelligent Cruise Control is Adaptive Cruise control met lane keeping, de BYD variant van Tesla autopilot. Dat zal dus niet helpen tegen phantom braking. Wel erg irritant dat het zo voorkwam, voor mij zeker een situatie om bij de volgende proefrit eens te checken. Zelf ook gehad met een Cupra Born en een paar keer met een 2019 Model 3, je schrikt er toch iedere keer weer van en het is gewoon potentieel gevaarlijk.

Het verbruik over een rit van 80km kan je inderdaad niet zien, echt een misser wat mij betreft. De auto geeft het totaalverbruik sinds nieuw aan, of bij de lijngrafiek het verbruik over de laatste 50 km.

Vreemd dat de motorrem zo weinig uitmaakte, de rijmodi op de middenconsole doen inderdaad niets daarvoor, maar met de motorrem in het scherm ingesteld op comfort in plaats van sport, onder stuurhulp, ging het toch regelmatig over de 50kW zonder het rempedaal aan te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Weten we al wat meer over levertijden? Ik word steeds afgewimpeld zo komt het op mij over ;-)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Turbo99 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:18:
[...]

Dat die BW 330e voor 35K een occasion was lijkt me voor iedereen duidelijk maar daar ging het niet om. Een auto met een nieuwprijs van max. 45K (voor de BYD Seal RWD) vergelijken met een auto met een nieuwprijs van 80K+ is appels met peren vergelijken. Ik mag hopen voor BMW dat de kwaliteit dan ook beter is.

En uiteraard mag iedereen zelf bepalen of hij/zij een nieuwe of gebruikte auto koopt en/of deze een EV of ICE aandrijving heeft en/of deze dan hybride, benzine, diesel, lpg, o.i.d. als brandstof gebruikt.
Ik vergelijk toch niks? Dat maak jij ervan. Ik constateer alleen dat de BYD Seal niet aan mijn verwachtingen voldoet, net als elke EV die nieuw of als occasion binnen mijn budget valt en dus dat ik daarom besluit toch maar voor een (plug-in) hybride te gaan.

Dat geef ik ook alleen maar aan omdat er ongetwijfeld meer mensen in een vergelijkbare situatie zitten waarbij ze wellicht twijfelen over EV of (P)HEV. En daarom benoem ik ook bewust dat ik nu 2 EV's heb en hiervoor ook al een andere EV heb gehad, totaal 3 dus, omdat het anders ook over kan komen als een stereotypische EV-hater, maar dat ben ik allerminst.

Het komt er alleen op neer dat als ik nu een EV zou moeten kiezen die wel aan al mijn verwachting voldoet, dan komen we bij een Mercedes EQE of Porsche Taycan uit. Als occasion in goed uitgeruste uitvoeringen zit je dan op 70k+, ver buiten mijn budget. En ja, ik ben kritisch, maar ik kan gewoon geen genoegen nemen met een EV die enerzijds heel goed is (BYD Seal heb ik het dus over) maar geen dedicated climate control knoppen heeft, geen gebruikersprofielen, een raar gevoel op het stroompedaal wat ik bij geen enkele andere EV heb ervaren en zo zijn er nog wel een paar. Nogmaals: voor 80-90% is het een erg goede EV en de prijs is nog beter te noemen, maar ook al zou hij 35k nieuw kosten, dan nog wil ik gewoon die functionaliteiten terugzien. Mijn Mazda én Kia hebben dat allemaal nu, auto's van nieuw resp. 38 en 44k, maar dan wel 3 en 4 jaar geleden. En hoewel de Kia echt wel z'n rare kenmerken heeft waar ik niet echt tevreden over ben, ben ik hoe gek het ook misschien klinkt als je de auto beoordeelt op z'n ev gedeelte onwijs tevreden over de Mazda, maar het is dus dat ik straks veel langere afstanden moet gaan afleggen en daarom naar iets anders op zoek moet.

En juist daarom valt het mij op dat er best veel EV's waar gewoon hele rare keuzes gemaakt zijn die totaal niet gebruiksvriendelijk zijn. In zekere zin zijn traditionele auto's en merken daar echt wel beter in, en dat zeg ik als EV liefhebber. Het is niet voor niks dat we sinds die opties in auto's zitten knoppen hebben voor de airco, een hendel voor de richtingaanwijzer, en een stuk moderner: gebruikersprofielen gezien alle multimedia snufjes en elektrische stoelverstelling die erin zit, ook steeds vaker gekoppeld aan een sleutel of zelfs je telefoon als sleutel.

Wat dat betreft is het echt jammer om te zien dat BYD met de Seal enerzijds echt veel goed doet tov Tesla: wel parkeersensoren, een échte 3D camera, meer knoppen, standaard grote accu, wel CarPlay/Android Auto, etc. Maar dat ze ook weer dingen missen tov Tesla: geen gebruikersprofielen, geen gemakkelijke of dedicated climate control bediening (met name vanuit Apple CarPlay), weinig instelmogelijkheden voor voorkeuren zoals comfort entry/exit van de stoel en amper apps (alleen Spotify), geen Sentry Mode en per slot van rekening het verkopen van een losse dashcam als optie terwijl de camera nota bene voorzien is van een reeks camera's rondom, bizarre keuze. Ik heb geleerd geen producten te kopen op basis van eventuele beloftes wat er in de toekomst gaat komen, dus daarom valt het nu af voor mij.

Overall is mijn gevoel dat de Tesla's wel hun zaakjes beter op orde hebben dankzij de 2e/3e generatie (hoe je het wilt bekijken) inmiddels, maar het tot in het extreme wegbezuinigen of nog minimalistischer maken van het interieur en de bediening, maar ook (parkeer)sensoren gaat gewoon te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Inter18 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:45:
Goedenavond,

ik heb vandaag proefgereden met Design, ging me specifiek om het rijden.
Dus ook de sprintjes getrokken, zeer ruim voldoende om ook bij illegale snelheden vlot in te halen.
Ik deel de mening over remmen op de motoren, er was bij mij geen enkel verschil tussen Standaard en Sport, zo'n 20Kw teruglevering, terwijl het 1e deel van de remmen de regeneratie oploopt tot over 100Kw.

Nu komt ie, de Adaptive Cruise Control:
In mijn huidige Soul kan die -> uit <- waardoor een cruisecontrol met noodstop actief blijft.
Ik kan er niet aan wennen dat een ACC auto afremt als er in de verte een vrachtwagen opdoemt, ook al doet ie dat nog zo netjes en beschaaft.
Plus, om in Tesla termen, phantom braking, ook deze wagen heeft er last van, zij het niet op de desastreuze wijze zoals een Mazda6 reageert.
Als je op een snelweg heuveltje uit de veren komt, weer neerkomt terwijl de weg weer omhoog gaat dan remt de wagen af. Vond de bestuurder achter verre van grappig ( en terecht).

Nu lees ik hierboven er er ICC en ACC is, wellicht dat dat de oplossing is.
Ik heb ADAS uitschakelt, maar nog steeds bleef de wagen vertragen. Ik hoop dat een van meer ervaren bestuurders een oplossing heeft gevonden.

Tot slot een puntje dat aandacht verdiend bij alle proef-ridders.
Voor zover ik heb kunnen vinden staat het verbruik vermeld in AEC-verbruik, dus niet realistisch.
Ook ik haalde de hoopvolle 17kWh/100 km maar was 19% batterij kwijt op 80 km (dus 20kWh/100km)

Als er mensen zijn die de wagen langere tijd in bezit hebben, ik ben zeer benieuwd naar het werkelijke verbruik.

Grote plus is wel de LFP batterij (jaja, ook de M3 heeft die op de std range) waardoor je tot 100% kunt gaan ipv de irritante 80
Ter info: ik heb ook een Soul nu, en wij laden gewoon al jaren tot 100% op, soms staat ie zelfs het hele weekend aan de eigen laadpaal te hangen op 100% als we niet met de auto te de deur uitgaan. Heb niet al te lang geleden zo'n test gedaan waarbij met vol en bijna leeg (4%) de accu uitgelezen werd en het kwam op 95% capaciteit uit. Nagenoeg perfect dus voor een net 4 jaar oude auto. LFP of niet, ik ben van mening dat het een gebruiksvoorwerp is en als ik me moet gaan beperken tot 80% (en leeg tot 0% is ook niet te doen, je houdt altijd wel 30-50 km oftewel 7-10% marge over) dan is het rijbereik ook maar een fractie van wat het kan zijn.

Dat phantom braking had ik met de Seal ook 2x. Ik reed een stuk A10 en A1 vanuit BYD Amsterdam en beide keren was een flauwe bocht met afrit de oorzaak, waarbij ik op de rechter rijstrook (maar niet de afrit) reed. Hij remt echter niet gelijk snoeihard af, de Kia doet dat als het voorkomt (zelden) een stuk abrupter.

Omdat ik elke ±2-3 jaar wel weer van auto wissel en soms zelfs eerder, heb ik best veel verschillende auto's gereden de laatste jaren en mijn ervaring is wel dat de traditionele merken zoals Toyota en BMW toch beter hun safety features op orde hebben dan de 'nieuwe' EV merken, over het algemeen dan. Mazda doet het bijv. qua lane-tracing echt zo slecht dat ik op het begin dacht dat het systeem uit stond, 99% van de tijd herkent hij de rijstrook niet en doet hij dus ook niks. Kia is over het algemeen best redelijk, ik vind de Soul bizar goed in lane-tracing voor wat voor auto het is, maar de ACC ben ik met je eens: dat is wat te abrupt vaak, inmiddels ben ik er echter aan gewend en houd ik mijn voet op het stroompedaal en geef dan wat stroom bij als ik merk dat hij onnodig afremt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerome
MichaelJ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:18:
Weten we al wat meer over levertijden? Ik word steeds afgewimpeld zo komt het op mij over ;-)
Ik kreeg 2 weken terug door: als het een voorraad auto, kan er heel snel geleverd worden, anders wordt het eind maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Sjerome schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:02:
[...]

Ik kreeg 2 weken terug door: als het een voorraad auto, kan er heel snel geleverd worden, anders wordt het eind maart.
Dat kreeg ik ook steeds te horen, echter is mijn levering nu naar mid maart aangegeven. Voorraad auto's hebben ze nog niet zo van wat ik begreep.

Overigens zag ik vanmiddag op de A15 wel een trailer met een stuk of 6-8 Seals rijden richting Gorinchem (bestemd voor BYD arnhem of eindhoven?)

Ik maak me ook een beetje 'zorgen' dat ik weer een zeldzame kleur besteld heb die niet gangbaar blijkt te zijn...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@MooDyBLueS Het gaat wel offtopic, dus ik hou 't kort: Tweedehands Model S wat voor je? Dedicated climate control deel op het scherm zoals de EQE, sentry mode, meer apps, gebruikersprofielen, prima EV basis en een stuk betaalbaarder in de aanschaf dan een Taycan of EQE.

@MichaelJ Inderdaad niet erg leuk als ze eerst zeggen hij staat al in de haven van Rotterdam (dat was bij jou toch?), dan opeens mid maart. 8)7 Als je meteen hoort dat het maart wordt, is het toch minder erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mennomaassluis
  • Laatst online: 01-05 10:32
In augustus moet ik mijn huidige lease auto inleveren.
Nu rijd ik een Mercedes A180 met een AMG Business styling pakket ivm de stoelen en de leuke aankleding.

Heb gekeken naar hybride auto's maar met de bijtelling loopt een beetje hybride flink in de cijfers met de catalogus waarde en dus bijtelling. Ook het leasebedrag is niet misselijk van hybrides.
Oorspronkelijk had ik gekeken naar de Hyundai Tucson, Alfa Tonale en de Cupra Formentor.

Kijkend naar het huidige gebruik van de auto, lijkt een EV een betere en goedkopere oplossing. De werkgever heeft ook sterk de voorkeur voor EV's.

Ik ga woensdag 31 januari proefrijden met de BYD Seal AWD en de RWD.

Mijn shortlist is:
BYD Seal
XPENG P7 (mogelijk lange levertijd)
Skoda Enyac coupé (ik vind een glazen dak wel heel mooi).

Mijn eisen zijn simpel:
Een Range van 500KM of meer (meer mag altijd).
Goede stoelen (ik ben 2.04 meter) en een beetje gezellig interieur
En een beetje vlot laden. Circa een halfuur voor 20% -> 80% in ca. 30 minuten of sneller
Een beetje vlot uiterlijk, maar ook weer niet futuristisch.
Een glazen dak, hoeft niet perse open te kunnen, dat heb ik nu wel, maar gebruik het heel weinig. Het is meer de lichtinval.

Mijn vrouw vindt de Polestar 2 niet mooi en de Tesla Model 3 weer wel. Echter houd ik niet van dat minimalisme. Er moet nog zoiets als een dashboard zijn. En ik rijd in 99,997% van de tijd.

Bij het kijken naar de xpeng p7 werd mij verteld dat de long range uitvoering (de goedkoopste) een levertijd had van ca een jaar. Er waren er nog 3 beschikbaar (niet in de configuratie die ik wil). Dus waarschijnlijk valt deze af.

Overigens vind ik de BYD Seal erg mooi en bijzonder compleet, inclusief een goede geluidsinstallatie.
De Skoda gaat met range en goede stoelen al snel naar de 54K, dat vind ik wel de limit. Maar lijkt een nette auto. Moet m nog gaan rijden.

Keep you posted.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Veel plezier met de proefrit! Erg benieuwd hoe je de stoelen en het uitzicht uit de zijruiten ervaart met je lengte. Ik vond de stoelen voor mijn lengte voldoen, maar ik ben ook een cm of 10 korter. De zijruiten zijn voor mij ook prima, maar met een paar cm extra krijg je misschien wel het 'scirocco effect', waarbij je tegen de rand van het dak kijkt als je recht opzij kijkt.

En niet om je van de EV's af te houden, maar als real world range echt heel belangrijk is voor je wellicht een puntje: De Autoblog stelregel dat 60% van WLTP range de gebruikelijke worst case (koud, sneeuw) range is in Nederland klopt naar mijn ervaring wel aardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
Mennomaassluis schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 00:19:
In augustus moet ik mijn huidige lease auto inleveren.
Nu rijd ik een Mercedes A180 met een AMG Business styling pakket ivm de stoelen en de leuke aankleding.

Heb gekeken naar hybride auto's maar met de bijtelling loopt een beetje hybride flink in de cijfers met de catalogus waarde en dus bijtelling. Ook het leasebedrag is niet misselijk van hybrides.
Oorspronkelijk had ik gekeken naar de Hyundai Tucson, Alfa Tonale en de Cupra Formentor.

Kijkend naar het huidige gebruik van de auto, lijkt een EV een betere en goedkopere oplossing. De werkgever heeft ook sterk de voorkeur voor EV's.

Ik ga woensdag 31 januari proefrijden met de BYD Seal AWD en de RWD.

Mijn shortlist is:
BYD Seal
XPENG P7 (mogelijk lange levertijd)
Skoda Enyac coupé (ik vind een glazen dak wel heel mooi).

Mijn eisen zijn simpel:
Een Range van 500KM of meer (meer mag altijd).
Goede stoelen (ik ben 2.04 meter) en een beetje gezellig interieur
En een beetje vlot laden. Circa een halfuur voor 20% -> 80% in ca. 30 minuten of sneller
Een beetje vlot uiterlijk, maar ook weer niet futuristisch.
Een glazen dak, hoeft niet perse open te kunnen, dat heb ik nu wel, maar gebruik het heel weinig. Het is meer de lichtinval.

Mijn vrouw vindt de Polestar 2 niet mooi en de Tesla Model 3 weer wel. Echter houd ik niet van dat minimalisme. Er moet nog zoiets als een dashboard zijn. En ik rijd in 99,997% van de tijd.

Bij het kijken naar de xpeng p7 werd mij verteld dat de long range uitvoering (de goedkoopste) een levertijd had van ca een jaar. Er waren er nog 3 beschikbaar (niet in de configuratie die ik wil). Dus waarschijnlijk valt deze af.

Overigens vind ik de BYD Seal erg mooi en bijzonder compleet, inclusief een goede geluidsinstallatie.
De Skoda gaat met range en goede stoelen al snel naar de 54K, dat vind ik wel de limit. Maar lijkt een nette auto. Moet m nog gaan rijden.

Keep you posted.
Leuk dat je interesse hebt in de Seal! Ik zat in een soortgelijke situatie en vooral ook met de vrouw des huizes haha. Wel zo belangrijk om die te vriend te houden maar ook mijn argument is geweest dat ik voornamelijk alleen in de auto zit dagelijks ;-)

Veel plezier met de proefrit, dat zal je vast en zeker goed bevallen!

P.s. ik heb je ook een DM gestuurd ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:13
DeGroteMuis schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:15:
Veel plezier met de proefrit! Erg benieuwd hoe je de stoelen en het uitzicht uit de zijruiten ervaart met je lengte. Ik vond de stoelen voor mijn lengte voldoen, maar ik ben ook een cm of 10 korter. De zijruiten zijn voor mij ook prima, maar met een paar cm extra krijg je misschien wel het 'scirocco effect', waarbij je tegen de rand van het dak kijkt als je recht opzij kijkt.

En niet om je van de EV's af te houden, maar als real world range echt heel belangrijk is voor je wellicht een puntje: De Autoblog stelregel dat 60% van WLTP range de gebruikelijke worst case (koud, sneeuw) range is in Nederland klopt naar mijn ervaring wel aardig.
Ik wilde op de 60% reageren maar besef me net dat ik idd rond 65% zit op het ogenblik.
Rekening houdend met 90% max lading kom ik op nog geen 270 km bereik. (Soul)
Geen probleem voor mij want tijdens werk kan er geladen worden maar het is wel een aandachts punt voor de 'vertegenwoordigers' onder ons

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mennomaassluis
Vandaag de eerste rit gedaan met de BYD Seal AWD en de RWD. Beide bijzonder fijne auto's om mee te rijden.

Nu was dit mijn eerste rit met een EV, dus dat was ook even wennen, met een paar straten was het duidelijk hoe dat reageerde. Gelijk getest met de verschillende regeneratie mogelijkheden.
Vanuit een brandstof auto komende is de minst regenererende stand uiteraard in eerste instantie prettiger,

In de stad:
Rijdend in de stad door drukke straten vond ik de eco modus wel het prettigst rijden.
Ook gebruikte ik in de stad de sterkere regeneratie stand meer dan op de snelweg. De Seal toont dan ook de remlichten. De auto is heel stil, stiekem een scheet laten is er niet zomaar bij.

Provinciale weg:
Stil, soepel en zuinig. 11 kw was geen bijzonderheid. Even een auto inhalen, no problem.
Je rijdt wel heel makkelijk te snel.

Snelweg:
Iets meer rol geluiden, maar nog steeds heel stil. Dan schakelde ik wel eens tussen eco en normaal. Door de AWD accelereer je makkelijk uit zo'n haarspeldbocht de snelweg op (bijvoorbeeld bij Moordrecht). Daar voelde ik zowaar mijn nek. Op hobbels kan hij idd wel wat springerig zijn, niet meer dan de A180, maar iets meer springerig. Niet storend, maar viel op. De sprint is naar verwachting snel, boven de 100 zet de sprint niet meer zo door als daarvoor, dan vlakt het af. De normale modus werkt hier wel heel lekker. In de file vond ik de eco modus prima.

Algemeen:
De stoelen zitten zelfs voor mijn lengte (2.04 meter) prima, door de zitting iets te kantelen kreeg ik voldoende steun op mijn onderbenen. De stoelverwarming en koeling werkt heel goed. Stuurverwarming is ook goed.
De geluidsinstallatie is super. Je kunt het voldoende aanpassen aan je smaak. De bijgeleverde internet verbinding is niet echt voldoende om uitgebreid Spotify te gebruiken, dan is je bundel halverwege de maand op en dan heb je helemaal geen internet meer.

Het trillen van de banden heb ik niet ervaren, wel voel ik wel redelijk goed hoe het wegdek is als ik in de stad rijd. De besturing is een beetje ook als de A180 niet super direct, maar als de auto eenmaal gezet is, kan hij hard door een bocht. Met iets eerder insturen heb je nauwelijks dat de auto rolt over zijn lengte as.
Het scherm schakelt sneller van donker naar licht, dat merk je sterk als je onder een viaduct door rijdt, dan schakelt het scherm sneller dan in de A180. Het is niet storend ofzo.

Het is bij mij een zeer grote kanshebber in de combinatie van Ice Blue en licht interieur.
Volgende week rijd ik de XPENG P7. die vindt mijn vrouw heel mooi, maar de levertijden wordt een issue.
Overigens zei de verkoper van BYD in Rotterdam dat de levertijd afhankelijk van keuze ongeveer 3 a 4 maanden was.

Voor mij niet zo'n probleem, moet de auto medio augustus vervangen. Maar geeft wel aan dat ik snel moet kiezen.

Oh ja, ik heb een beetje last van mijn nek, hard accelereren in een haarspeldbocht de snelweg op met de AWD (bij Moordrecht) was wel indrukwekkend.

Android auto werkt perfect.

[ Voor 0% gewijzigd door Mennomaassluis op 31-01-2024 19:08 . Reden: Android auto toegevoegd.en een taalfout weggehaald. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@Inter18 65% in dit weer gaat wel hard. Winterbanden en geen warmtepomp? Ik zit de afgelopen anderhalve week nog wel rond de 80-85% van WLTP. Wel met warmtepomp, maar ook met veel snelweg. Met de sneeuw van een paar jaar terug zat ik rond de 60% van WLTP.

@Mennomaassluis Leuk dat de proefritten zo bevielen en dat je gewoon een prima zitpositie achter het stuur kon vinden. Ook fijn dat de trilling die ik voelde bij jou niet voorkwam. Binnenkort eens opnieuw testen. Vond je het wegdek zo duidelijk te voelen? Ik vond de RWD juist best veel wegfilteren. Misschien dat de AWD met FSD dempers dat toch anders doet dan?

En waar gaat de voorkeur nu naar uit, de AWD of toch de wat zuinigere en goedkopere RWD? Het lichte interieur heb ik nog niet live gezien, maar het ziet er op foto's wel mooi uit.

De Xpeng schijnt met wat opties die bij de Seal standaard zijn ook al hard richting de 60.000 euro te gaan. als dat past in het leasebudget en met bijtelling, is misschien de NIO ET5 ook nog te overwegen? Of gezien de genoemde Enyaq, een Zeekr 001? Beide hebben op dit moment een geadverteerde levertijd van een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakeron
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-03-2024
Voorkeur voor mij ligt bij de model 3, de BYD is niet slecht maar ver van zo comfortabel als afgepunt als een model 3.

Voor een elektrische auto is het niet zo duur maar in het algemeen is het nog steeds een wagen van 50K, dat is veel te veel voor wat je eruit krijgt vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennomaassluis
@DeGroteMuis

Persoonlijk heb ik een voorkeur voor de AWD vanwege het onderstel, HUD en vermogen. Ik had een eis dat de WLTP minimaal 500 km moet zijn en beide Seal versies voldoen daar aan.
De cataloguswaarde blijft van de AWD net onder de 50K.. En dat vind ik eigenlijk wel mooi.
Daarmee wordt de netto bijtelling even hoog als wat ik nu betaal voor de A180 (zo'n € 375,-)

Mijn vrouw is weg van het uiterlijk van de Model 3 (prijs is ook goed) en ze wil graag een rode auto, maar ik vind het minimalisme in die auto verschrikkelijk. En aangezien ik 99% van de tijd rijd.... Ik ga de Model 3 wel rijden, voor vergelijking en als deze echt veel beter is, zal ik er voor open staan (misschien moet ik wel met de tijd mee).

De XPENG P7 Long Range lijkt veel op de model 3 en is een alternatief, je heb er 1 optie en daarmee wordt de auto zo'n 54K, daar kan ik mee leven. Maar de bijtelling gaat dan wel naar netto € 415,-

De Skoda Enyac Coupé komt met een paar opties ook op 54K.
Wij werken o.a. met Dutch Lease (PON) en die plaatst VAG producten goedkoop. Wellicht kan ik daar wat mee compenseren in de bijtelling. Die wordt dan ook zo'n € 415,-

De Zeekr 001 en de NIO vind ik heel mooi, maar dan zit je echt bij de 60K.. Dat is weer een hele andere klasse (en dito bijtelling). En die vallen ook in de lease duur uit. Dan moet ik gaan bijbetalen en ook nog een hoge bijtelling.. dat wordt dan erg kostbaar.

Wat dan weer wel bijzonder is, is dat ik met mijn budget wel een Mercedes EQE kan leasen, maar die bijtelling.... cataloguswaarde van 70K... dat is voor mij ca € 550 per maand aan bijtelling. Dat is te gek.

De Tesla is een stuk goedkoper, maar daar zit ik een beetje mee in een spagaat.
Dan zou ik m moeten vergelijken met de Seal RWD, terwijl ik de AWD het leukst vind (ja ook met spelen).

Wat ik echt fijn vind is de HUD.. Je rijdt makkelijk te snel (auto is stil en snel), dat kan je zien als je vooruit kijkt met HUD. Dat voorkomt dat ik vroeg of laat een keer mijn rijbewijs moet inleveren.
Pagina: 1 2 ... 37 Laatste