Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
De ZEEKR 001 is ook echt een mooie auto. Ik zit een beetje te dubben tussen een BYD Seal en een ZEEKR 001. Voor mij kan het financieel allebei wel. Ik vind het met name belangrijk dat mijn pubers achterin goed kunnen zitten. Ik heb de 001 al gezien, de Seal nog niet. Heb je ze kunnen vergelijken?

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennomaassluis
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 10:03
HDoc schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:50:
De ZEEKR 001 is ook echt een mooie auto. Ik zit een beetje te dubben tussen een BYD Seal en een ZEEKR 001. Voor mij kan het financieel allebei wel. Ik vind het met name belangrijk dat mijn pubers achterin goed kunnen zitten. Ik heb de 001 al gezien, de Seal nog niet. Heb je ze kunnen vergelijken?
Als ik even kijk naar de calculator zou ik iets moeten bijbetalen voor de Zeekr 001.
Ook die vind ik serieus mooi. De WLTP range van 620 is wel heel goed.

Financieel is de Zeekr 001 voor mij ook geen probleem, maar als ik een leuke snelle auto kan rijden voor relatief weinig, waarom zou ik dat niet doen?

Maar ik ga eens kijken in de Zeekr showroom, kijken kan nooit kwaad.
Het concept van amper tot geen opties vind ik niet verkeerd, bij de Skoda,VW, Audi en Merc. loopt het al snel op met de opties als je deze auto's vergelijkbaar wil maken met de Seal of 001.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
Mennomaassluis schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:45:
[...]
Maar ik ga eens kijken in de Zeekr showroom, kijken kan nooit kwaad.
Het concept van amper tot geen opties vind ik niet verkeerd, bij de Skoda,VW, Audi en Merc. loopt het al snel op met de opties als je deze auto's vergelijkbaar wil maken met de Seal of 001.
Helemaal mee eens.

Zelf wil ik geen auto van de Volkswagen groep (heb ik persoonlijk gewoon helemaal niets mee). Ik heb eerder Mercedes gereden en met die auto was ik erg blij, maar de prijzen vind ik gewoon te hoog - ik ben daar toch iets teveel een Hollander voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 16:46
@Mennomaassluis
De HUD lijkt me ook zeker wel fijn, in Australië is die ook standaard op de 84kWh Seal RWD. En de acceleratie is met de AWD wel echt leuk verwacht ik, plus meer wintergrip. En de V2L kabel is ook altijd handig om erbij te krijgen, net als het hogere trekgewicht, mocht de auto hier hetzelfde trekgewicht krijgen als in Denemarken. Geen aandrijfreacties in het stuur bij de AWD? Dat vond ik bij de KIA EV6 GT van een vriend wel merkbaar, toch minder fijn. Misschien toch de AWD eens testen dan, ook al kost die dan wel 8.000 meer voor me (SEPP).

Voor de Enyaq wel ideaal als je met een lagere leaseprijs een hogere bijtelling kan compenseren. En maar 54.000 met de grote accu en wat opties? ik denk dat ik dan teveel los ga op de optielijst. Tijdje terug eens samengesteld, toen kwam ik op 62.000. Een warmtepomp is sowieso wel een must voor me. Niet gereden met de nieuwe Enyaq, maar ik vond de Seal RWD wel stukken beter rijden dan de Enyaq IV 80.

Ik zit een beetje hetzelfde qua model 3. De buitenkant is niet heel spannend, ziet er gewoon prima uit. Het interieur, tja... Sowieso kaal en zonder android auto / carplay, wat ik echt wel fijn vind in de auto, maar daar valt misschien nog overheen te komen. De bediening, daarvan ben ik minder zeker. Zaterdag testrit gepland staan. Misschien even kijken of daaromheen nog een Seal AWD testrit te plannen is voor direct vergelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mennomaassluis
Als het gaat om lease auto’s ben ik een beetje een krent. Liefst niets bijbetalen tov het budget en de bijtelling laaghouden, maar wel veel auto voor het geld zoeken. Daarom destijds de keuze voor de A180. In lease is deze heel goedkoop en daarmee compenseerde ik weer bijtelling. Misschien moet ik daar ook eens anders naar kijken. Soms krijg er ook veel voor terug en het is weer aftrekbaar van de belastingen… dus netto valt het allemaal wel mee.

Vanmiddag viel een overleg in Utrecht korter uit, waardoor ik tijd kreeg om eens langs Zeekr te rijden.
Showroom was leeg en ik kon gelijk ook een rit maken. Weliswaar niet heel lang, maar voldoende om een indruk te krijgen.

Ik heb daar gekeken naar de Long range uitvoering met een cataloguswaarde van € 59.495
Het interieur van de Zeekr 001 ziet er werkelijk fantastisch uit en voelt zeer hoogwaardig aan.
Stoelen zijn zeer goed. Het rijdt ook wel een beetje als een cross-over. Hij oogt groot. Hij zit ook beduidend hoger dan de BYD Seal (en die vind ik al niet laag, vergeleken met de A180).

De bediening van het scherm is duidelijk van Tesla afgekeken, maar dat maakt het niet minder.
Geluidsinstallatie van Yamaha, klinkt wat sterk in de hogere tonen, maar met de equalizer is dat goed aan te passen. Ik kon de tweeters behoorlijk laag zetten.

De Zeekr rijdt heel fijn, maar is logisch minder vlot dan de BYD AWD, voelt ook zwaarder aan (en het is maar zo’n 100KG verschil, zou niet zoveel mogen uitmaken, maar dat zijn keuzes in het ontwerp.
De BYD voelt belangrijk kleiner en lichter aan en is sneller maar weer minder range.

De shortlist tot nu:
1. BYD Seal AWD
2. Zeekr 001 Long Range

De volgende testritten staan gepland:
1. Skoda Enyac Coupé (mijn vrouw wil deze niet)
2. Tesla Model 3
3. XPENG P7 (meer dan een jaar levertijd).

Welke auto’s zijn afgevallen:
1. NIO ET5 en de ET5 Touring ( vind ik heel mooi, maar is met 72K gewoon te duur)
2. BMW i4 (Start vanaf 61K met >500 KM range, te duur)
3. Ford Mustang Mach-E (duur zodra je wat opties kiest).
4. Open Astra, Renault Megane E-Tech, VW ID.4 (spreken mij niet zo aan).

Veel van mijn collega’s rijden met de ID.4. Ik hoor daar best wat gemopper over.

[ Voor 0% gewijzigd door Mennomaassluis op 01-02-2024 18:50 . Reden: Layout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennomaassluis
DeGroteMuis schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:57:
@Mennomaassluis
De HUD lijkt me ook zeker wel fijn, in Australië is die ook standaard op de 84kWh Seal RWD. En de acceleratie is met de AWD wel echt leuk verwacht ik, plus meer wintergrip. En de V2L kabel is ook altijd handig om erbij te krijgen, net als het hogere trekgewicht, mocht de auto hier hetzelfde trekgewicht krijgen als in Denemarken. Geen aandrijfreacties in het stuur bij de AWD? Dat vond ik bij de KIA EV6 GT van een vriend wel merkbaar, toch minder fijn. Misschien toch de AWD eens testen dan, ook al kost die dan wel 8.000 meer voor me (SEPP).

Voor de Enyaq wel ideaal als je met een lagere leaseprijs een hogere bijtelling kan compenseren. En maar 54.000 met de grote accu en wat opties? ik denk dat ik dan teveel los ga op de optielijst. Tijdje terug eens samengesteld, toen kwam ik op 62.000. Een warmtepomp is sowieso wel een must voor me. Niet gereden met de nieuwe Enyaq, maar ik vond de Seal RWD wel stukken beter rijden dan de Enyaq IV 80.

Ik zit een beetje hetzelfde qua model 3. De buitenkant is niet heel spannend, ziet er gewoon prima uit. Het interieur, tja... Sowieso kaal en zonder android auto / carplay, wat ik echt wel fijn vind in de auto, maar daar valt misschien nog overheen te komen. De bediening, daarvan ben ik minder zeker. Zaterdag testrit gepland staan. Misschien even kijken of daaromheen nog een Seal AWD testrit te plannen is voor direct vergelijk.
Daar heb je een goed punt, ik was de warmtepomp vergeten, die is € 950,-

Daarbij komt dat de Enyac eigenlijk best karig is in vergelijking met de BYD Seal.
Als je de Enyac met hetzelfde gaat uitrusten als de BYD Seal dan kom je iaan de € 64K.

Dan zijn er andere keuzes. Daarbij komt dat mijn vrouw eigenlijk al heeft aangegeven dat ze de Skoda niet wilt. Misschien moet ik de proefrit maar schrappen.

Ze wil perse in de Tesla Model 3 testrijden (want die is in het rood verkrijgbaar – duurste lak uiteraard). Daar ben ik ook wel een beetje nieuwsgierig naar, maar heb geen hoge verwachtingen ivm het minimalistische interieur.

[ Voor 0% gewijzigd door Mennomaassluis op 01-02-2024 19:05 . Reden: Typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennomaassluis
HDoc schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:25:
[...]

Helemaal mee eens.

Zelf wil ik geen auto van de Volkswagen groep (heb ik persoonlijk gewoon helemaal niets mee). Ik heb eerder Mercedes gereden en met die auto was ik erg blij, maar de prijzen vind ik gewoon te hoog - ik ben daar toch iets teveel een Hollander voor.
Heb in het verleden met een Skoda SuperB gereden, dat was wel een fijne auto. Een beetje groot maar fijn.
MIjn collega's rijden veel VAG auto's en die mopperen wel een beetje op de software en range.

Zelf had ik nooit gedacht een Chinese auto te overwegen, maar kijk waar ik sta.. De BYD en Zeekr zijn nog meer Chinees dan hoelang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 23:01
Chakeron schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:30:
Voorkeur voor mij ligt bij de model 3, de BYD is niet slecht maar ver van zo comfortabel als afgepunt als een model 3.

Voor een elektrische auto is het niet zo duur maar in het algemeen is het nog steeds een wagen van 50K, dat is veel te veel voor wat je eruit krijgt vind ik.
Maar bij een Tesla Model 3 voor 50Kis het niet teveel voor wat je eruit krijgt? Want die biedt zoveel meer dan een BYD Seal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turbo99
De shortlist tot nu:
1. BYD Seal AWD
2. Zeekr 001 Long Range

De Zeekr 001 is inderdaad ook een mooie auto maar is met een prijs van € 61.690 toch een behoorlijk stuk duurder. Ook de Skoda Enyac Coupé gaat met een beetje vermogen en wat opties snel over de 60K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakeron
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-03-2024
Turbo99 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:36:
[...]

Maar bij een Tesla Model 3 voor 50Kis het niet teveel voor wat je eruit krijgt? Want die biedt zoveel meer dan een BYD Seal?
Neen, eerder in de zin dat een elektrische auto sowieso geen goede deal is naar mijn mening voor een particulier. Byd seal is op zich een prima wagen, de zeekr ook, de volvo ex30 ook, maar ik vind 50k voor een wagen dat 5-8 jaar mee gaat echt veel. De tesla hoort daar ook tussen.

Misschien is dat gewoon mijn mening, ik rijd in elk geval met een elektrische bedrijfswagen, ze zijn echt een ander niveau van comfort maar na 4-5 jaar zijn ze voor een particulier hoofdpijn.

Terwijl mijn benzine en diesel wagens beiden ouder zijn dan 15 jaar, zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakeron
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-03-2024
Mennomaassluis schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:03:
[...]

Daar heb je een goed punt, ik was de warmtepomp vergeten, die is € 950,-

Daarbij komt dat de Enyac eigenlijk best karig is in vergelijking met de BYD Seal.
Als je de Enyac met hetzelfde gaat uitrusten als de BYD Seal dan kom je iaan de € 64K.

Dan zijn er andere keuzes. Daarbij komt dat mijn vrouw eigenlijk al heeft aangegeven dat ze de Skoda niet wilt. Misschien moet ik de proefrit maar schrappen.

Ze wil perse in de Tesla Model 3 testrijden (want die is in het rood verkrijgbaar – duurste lak uiteraard). Daar ben ik ook wel een beetje nieuwsgierig naar, maar heb geen hoge verwachtingen ivm het minimalistische interieur.
Bij de testrit zal je wel een groot verschil voelen, je kan de BYD haast niet vergelijken met een Tesla ivm rijcomfort en rijgedrag.

Je moet er wel voor zijn natuurlijk, het minimalistische look.

Uiteindelijk vind ik dat dat allemaal passeert en je je focust op het rijcomfort zelf, dan is Tesla voorlopig de winnaar.

Qua uiterlijk is voor mij BYD de winnaar, precies een combo tussen een porsche taycan en een eqs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@Chakeron Waarom zou een EV na 4-5 jaar een hoofdpijndossier worden? Oké, de techniek staat niet stil en op dit moment staan de tweedehands prijzen wel onder druk mede door de dreiging van 1500-2000 euro extra wegenbelasting per jaar, maar een 6 jaar oude Hyundai Ioniq kan nog steeds prima als daily gereden worden, net als een 7 jaar oude eGolf, Zoe, of I3. Een 10 jaar oude Leaf of eGolf misschien wat minder, want 24kWh en voor de Leaf ChaDeMo snelladen, wat toch steeds lastiger te vinden is, maar als het toen paste qua bruikbaarheid, geldt dat zeer waarschijnlijk nu nog.

Ja, als je erg veel rijdt komt de accu een keer, maar een gemiddelde downsize turbo benzinemotor gaat ook niet zo snel >4 ton mee zonder een keer hogere kosten.

Is de nieuwe model 3 zo'n grote stap vooruit qua comfort? De 2021 Model Y vond ik qua comfort en geluid achterblijven op de Seal, om nog niet te spreken over de 2019 model 3. Qua laadgemak en reactie op het stroompedaal vond ik de Tesla's wel echt vooraan lopen. Ik laat me zaterdag graag verrassen door het comfort van de nieuwe Model 3.

Vergeleken met de oude Y of 3, gaat mijn voorkeur toch uit naar de Seal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mennomaassluis
Chakeron schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:27:
[...]

Bij de testrit zal je wel een groot verschil voelen, je kan de BYD haast niet vergelijken met een Tesla ivm rijcomfort en rijgedrag.

Je moet er wel voor zijn natuurlijk, het minimalistische look.

Uiteindelijk vind ik dat dat allemaal passeert en je je focust op het rijcomfort zelf, dan is Tesla voorlopig de winnaar.

Qua uiterlijk is voor mij BYD de winnaar, precies een combo tussen een porsche taycan en een eqs.
Ik moet de Tesla nog rijden (volgende week), dit weekend de Skoda Enyac. Maar ik vond de Seal iets meer comfortabel dan de A180 (AMG styling), maar niet minder sportief. Ik pakte een haarspeldbocht waar ik hard doorheen accelereerde en de Seal gaf geen krimp, rolde ook nauwelijks over zijn lengte as.

Wat ik wel merkte is dat hij ietsje meer reageert bij een hobbel bij hogere snelheid dan de A180. Op de A16 tussen Dordrecht en Rotterdam heb je zo'n hobbel zitten. Als je gewoon de maximale snelheid aanhoudt, heb je er geen last van, maar dat doe ik niet. Overigens is die hobbel in de A180 ook geen pretje, dus daar houd ik meestal wel in.

Maar ik ga de Tesla ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjerome
  • Laatst online: 29-08 13:25
Mennomaassluis schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:37:
[...]

Op de A16 tussen Dordrecht en Rotterdam heb je zo'n hobbel zitten. Als je gewoon de maximale snelheid aanhoudt, heb je er geen last van, maar dat doe ik niet.
Haha erg herkenbaar, ik ken die bobbel ook, ooit bijna vliegles gekregen daar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennomaassluis
Sjerome schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:20:
[...]

Haha erg herkenbaar, ik ken die bobbel ook, ooit bijna vliegles gekregen daar :D
Volgens mij is dat een viaduct en is de weg verzakt waardoor die viaduct nu als een hobbel functioneert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turbo99
MichaelJ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:18:
Weten we al wat meer over levertijden? Ik word steeds afgewimpeld zo komt het op mij over ;-)
Vandaag maar eens gebeld met BYD en mij werd verteld dat de auto waarschijnlijk half maart binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunaman
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-09 17:42
Heeft iemand al geïnformeerd naar de mogelijkheid om de Seal te laten uitrusten met een trekhaak?

Ik had deze namelijk in de offerte staan en 3,5 maanden na de bestelling nog eens een update gevraagd m.b.t. de levering en te horen gekregen dat dit vandaag nog niet mogelijk is. |:(
Jammer genoeg is dit een dealbreaker voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
lunaman schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:03:
Heeft iemand al geïnformeerd naar de mogelijkheid om de Seal te laten uitrusten met een trekhaak?

Ik had deze namelijk in de offerte staan en 3,5 maanden na de bestelling nog eens een update gevraagd m.b.t. de levering en te horen gekregen dat dit vandaag nog niet mogelijk is. |:(
Jammer genoeg is dit een dealbreaker voor mij.
Inderdaad nog niet mogelijk. Ze zijn er wel mee bezig, maar dat proces verloopt in Nederland schijnbaar een stuk moeizamer dan in Denemarken, waar de Seal RWD 750 kg mag trekken en de AWD 1500. Een fietsdrager-trekhaak gaat sowieso lukken (maar ook die nu nog niet), een volwaardige trekhaak is nog steeds onzeker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Vandaag kunnen rijden met de Model 3 en beide uitvoeringen van de Seal.

De Model 3: Mijn vriendin was meteen verliefd op Ultra Red. Grote plus daar dus. Net als de grotere verstelbaarheid van stoelen en stuur en de software: het meeste werkt gewoon nét even wat soepeler dan bij de Seal. Ook is de auto duidelijk zuiniger in RWD uitvoering (afgelezen): 172 vs 193 Wh/km op hetzelfde stuk. Niet alleen de software voelt snappier, ook het stroompedaal. In Seal termen zou normal mode in de Tesla sport + zijn. De auto is ook iets overzichtelijker, wat ook nuttig is gezien de ontbrekende frontcam en sensoren. Knipperlicht bleef lastig op rotondes, ging verder wel. Ik vond de zitpositie minder fijn dan in de Seal en de auto liet ook meer steekjes vallen: Een keer een stuurcorrectie omdat ik de baan verliet volgens de auto, terwijl er geen strepen op de weg waren en ik gewoon op mijn strook reed een ruk naar links. Was het busje naast me niet zo blij mee. Autopilot werkte tijdens mijn rit slechter dan ICC in de Seal, wat nog verergerd werd doordat de klik om uit te schakelen niet lekker geregistreerd werd. Ook moet je in de Tesla meer sturen voordat de auto doorheeft dat je toch echt nog je handen aan het stuur hebt, ook meer dan in andere EVs als de Born, Megane, Enyaq.

Seal Design RWD: De directe Tesla concurrent. Deze keer een auto die geen kWh/100km verstookt, maar PK/100 km. :+ De verbruiksgrafiek weer op nul gedrukt en op pad. Wat meteen opvalt is dat er iets meer beweging in de koets zit dan bij de andere twee auto's, hij rolt wat gemakkelijker over de lengte as. Voor mijn gevoel ook een kleinere draaicirkel dan de Tesla (klopt, maar het is maar 40 cm verschil). Qua rijden nog een slagje stiller en met name op slecht wegdek comfortabeler. Het stuur kan net wat minder naar je toe gehaald worden, maar de stoelen zitten voor mij nog wat fijner en je zit wat meer in de auto. Deze keer liggen er in de kofferbak een zonnescherm voor het dak en een V2L adapter. Navraag leert dat het zonnescherm standaard is, de V2L niet bij dit model (stond natuurlijk ook al in de specs). Verrassend: deze climate control werkt redelijk Europees, 21 graden voelt niet anders dan 21 graden bij mijn huidige auto. Volgens de verkoper door een update. Ook op nat wegdek rijdt de auto prima en is verregaand stabiel, al kan je bij al te enthousiast gedrag de achterkant wel wat verder omkrijgen dan de Model 3. De auto heeft geen last van de trilling die mijn eerste testexemplaar wel had. Mijn vriendin vindt de minder directe manier waarop de BYD op de stroom gaat en remt juist fijner dan bij de Tesla. Zelf vindt ze de auto wel wat groter aandoen dan de Tesla, die voelde compacter voor haar. Met de snelheidswaarschuwingen uit piept de auto verrassend weinig. En als die piept, is dat terecht (bewust iets over de lijn sturen bijvoorbeeld). Ook geen rare correcties in het stuur, wel ook hier regelmatig --- als snelheid in beeld. Al met al een hele fijne comfortabele tourer waarmee we onszelf zonder problemen een flinke trip zien doen. Dat moet dan wel zonder de fietsen, want er is nog geen maximale daklast bepaald en een trekhaak is ook nog niet mogelijk.

De AWD Excellence. We vertrekken in Eco, dus het eerste dat opvalt is niet het vermogen, maar de stuggere ophanging. Je voelt in deze Seal duidelijker het wegdek onder je, meer contact met de wielen. De auto rolt ook wat minder over de lengteas in bochten, vergelijkbaar met de Model 3. Voor enthousiast rijden absoluut fijn, maar op een stuk slechter wegdek toch minder ontspannen dan de RWD. De banden hebben volgens de boordcomputer dezelfde spanning en het zijn dezelfde banden, toch een andere auto. De auto betrekt je qua ophanging gewoon wat meer bij het rijden zonder oncomfortabel te worden. Een beetje tussen de RWD en de Model 3 in. Dan een klein tussensprintje in normal mode. Dat gaat al best vlot. Later in sport mode blijkt de auto gewoon echt snel. Geen last van de nek, maar je voelt wel dat je duidelijk in de stoel gedrukt wordt. Soms komt het ESP er wat onbehouwen in als je al te enthousiast op het stroompedaal gaat, maar de auto gaat vooral erg snel vooruit, zonder dat lichte gevoel dat de I4 M50 kenmerkt bij snel optrekken. De HUD is wel echt heel fijn, maar ook bijzonder: waar de RWD --- als snelheid laat zien, schijnt deze standaard te kiezen voor 30. Einde 60? Dan mag je vast 30 toch? Op een bochtig stukje weg raakt de ICC even de draad kwijt, er is handmatig ingrijpen nodig op in de strook te blijven, verder geen steek verkeerd. Voor mijn gevoel iets minder tourer en iets meer hooligan dan de RWD, iets minder comfort, strakker weggedrag en als je wil, een stevige duw in je rug. Verbruik is wel het hoogste, misschien ook door iets meer verslavende sprintjes: 207 Wh/km.

De Tesla valt af. Op sommige punten briljant en met het weer van vandaag zuinigheidskoning waardoor de range met kleinere accu aardig gelijk is aan de AWD Seal, maar voor ons teveel dingen die gewoon niet lekker genoeg werken. Dan liever een auto die soms iets minder verfijnd is (ingrijpen ESP, de net wat minder handige menu structuur, het ontbreken van fatsoenlijke tripmeters met verbruik), maar wel een simpele bediening heeft, meer comfort biedt en gewoon de basisdingen zoals ruitenwissers beter voor elkaar heeft. De Seals, lastiger. De RWD is comfortabeler, meer dan genoeg voor dagelijks gebruik, zuiniger en comfortabeler, maar de AWD is wel echt een stuk leuker als je eens een dijkje of bergpas meepakt en daarmee veelzijdiger.

Nog wat losse Seal dingen:
- De data is voor 2 jaar gratis, 1 of 2 GB per maand (1 GB gegarandeerd, maar voor nu krijg je na de eerste maand 1 GB erbij). Voor zover nu bekend niet uit te breiden en ook nog niet bekend wat de prijs wordt na die 2 jaar.
- Een eigen datasim? Niet bekend of dat werkt.
- Alle functies van de auto zouden wel moeten werken met een wifi hotspot. Met de auto binnen huis wifi bereik zou die ook moeten kunnen voorklimatiseren.
- Geen dakdragers of trekhaak goedgekeurd op dit moment. De daklast is nnb (nodig voor goedkeuring dakdragers) en de aanvraag voor trekhaak goedkeuring loopt nog.
- Gevraagd of zodra er goedkeuring is bestaande auto's die ook kunnen krijgen. Dat wist de verkoper niet met zekerheid te zeggen.
- HUD wordt naar verwachting ook geen optie voor de Design. In Australië kan je wel een RWD met HUD krijgen, maar niet voor de Europese modellen.
- Er zouden nog wel wat updates op stapel staan om de auto beter te maken in het herkennen van Europese snelheidsborden, mogelijk ook om ADAS nog iets eenvoudiger uit te zetten, maar niet blijvend uit, vanwege NCAP. Ook een navigatieupdate zodat je direct laadpunten in je route krijgt zou in ontwikkeling zijn.
- Voor nu geen andere servicepunten dan de verkooppunten. Zit er wel aan te komen en je mag je onderhoud elders uit laten voeren zonder gevolgen voor de garantie, zolang het volgens voorschrift is.

De shortlist blijft na vandaag lekker short:
1. BYD Seal AWD / RWD (wisselt)
3. Tweedehands BMW I4 40 (als die rond de 40k uitkomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purpleboy71
  • Laatst online: 24-02 21:26
MichaelJ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:05:
[...]

Dat kreeg ik ook steeds te horen, echter is mijn levering nu naar mid maart aangegeven. Voorraad auto's hebben ze nog niet zo van wat ik begreep.

Overigens zag ik vanmiddag op de A15 wel een trailer met een stuk of 6-8 Seals rijden richting Gorinchem (bestemd voor BYD arnhem of eindhoven?)

Ik maak me ook een beetje 'zorgen' dat ik weer een zeldzame kleur besteld heb die niet gangbaar blijkt te zijn...
Tegen mij werd 2 weken geleden 16 weken aangegeven.
Wel afhankelijk van kleur e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purpleboy71
Mennomaassluis schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 00:19:
Overigens vind ik de BYD Seal erg mooi en bijzonder compleet, inclusief een goede geluidsinstallatie.
De Skoda gaat met range en goede stoelen al snel naar de 54K, dat vind ik wel de limit. Maar lijkt een nette auto. Moet m nog gaan rijden.

Keep you posted.
Ik rijd nu een Kodiaq en ben ik tevreden over en de meest "natuurlijke" opvolging voor mij zou ook de Enyaq zijn geweest maar ik vond het interieur een beetje tegen vallen en op de een of andere manier stond het scherm midden niet lekker ten opzichte van mij maar erg recht de cabine in. Ook de informatie van de schermen was erg summier. De Enyaq reed wel lekker maar zeker niet vlot. Heb overigens met de Coupe versie met de kleinere accu gereden.

Al met al voor mij persoonlijk dan toch liever de relatieve gok naar een nieuw merk als BYD met de Seal RWD. Al is dat zeker ook wel door het verschil in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankvdk1
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-07 13:04
Ook ik sta op het punt een nieuwe lease auto te kiezen. De Seal staat al enige tijd op mijn lijstje. Afgelopen zaterdag bij BYD Eindhoven geweest om de auto eens te bekijken en ik moet zeggen dat hij echt niet tegenvalt. Het is een mooie auto om te zien en de gebruikte materialen zijn ook van goede kwaliteit. Ik was bang dat het wat goedkoop aan zou voelen, maar alle knopjes en materialen voelde beter aan dan menig andere auto's. Ik ben enorm enthousiast geworden en heb voor over een aantal weken een proefrit geplant staan in de RWD versie.

Wat me wel op viel bij de 2 Seals die binnen stonden in Eindhoven, dat ze beide vocht in de achterlichten hadden zitten. Is meerder van jullie dit opgevallen?

Wat betreft de levertijd had de verkoper het al over ongeveer 5 maanden, maar dat is voor mij geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
  • Laatst online: 20:16
[b]DeGroteMuis schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:04:

@MichaelJ Inderdaad niet erg leuk als ze eerst zeggen hij staat al in de haven van Rotterdam (dat was bij jou toch?), dan opeens mid maart. 8)7 Als je meteen hoort dat het maart wordt, is het toch minder erg.
Klopt, dat was inderdaad het geval. Inmiddels heb ik wel wat meer updates.
O.a. mijn Seal zou op de boot onderweg zijn momenteel en aangezien ik op internet had gelezen dat BYD met hun eigen schip vervoerd ben ik vanmorgen eens gaan zoeken.

https://www.marinetraffic.../vessel:BYD_EXPLORER_NO_1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPs0WO-y2ZAdDhnETGhvVDtgzko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuiNP8EMzgI1T3cVQwfeNaSW.jpg?f=fotoalbum_large

Vaart momenteel ergens bij Zuid-Afrika (Omleiding vanwege conflict en oorlog rondom Suez-Kanaal) en verwachte aankomsttijd in Vlissingen is 21 Feb. Het lijkt er sterk op dat het verhaal wat ik afgelopen week van Louwman hoorde dus klopt.

Louwman gaf nu aan dat er begin Maart geleverd kan gaan worden.
Aankomst is 21 Feb -> +/- 2-3 weken erbij zou haalbaar moeten zijn om zeg maar in de week van 11 Maart te leveren. Pure speculatie natuurlijk maar je leeft ergens naar toe :9

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
Louwman gaf nu aan dat er begin Maart geleverd kan gaan worden.
Aankomst is 21 Feb -> +/- 2-3 weken erbij zou haalbaar moeten zijn om zeg maar in de week van 11 Maart te leveren.
Ziet er uit als een grote boot. Als daar nou eens heel veel Seals in zitten, dan zou het zomaar eens kunnen zijn dat er binnenkort korte levertijden zijn.

Dit weekend ga ik proefrijden en als het bevalt, ga ik er vast één bestellen. Met dan een korte levertijd hoop ik :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
HDoc schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:53:
[...]

Ziet er uit als een grote boot. Als daar nou eens heel veel Seals in zitten, dan zou het zomaar eens kunnen zijn dat er binnenkort korte levertijden zijn.

Dit weekend ga ik proefrijden en als het bevalt, ga ik er vast één bestellen. Met dan een korte levertijd hoop ik :9
Capaciteit van 7.000 voertuigen. Zullen vast niet alleen maar Seal's zijn en ook vast niet alleen voor Nederland :)

De proefrit gaat je vast en zeker bevallen, ik lees hier in het topic toch wel een aantal uitgebreide recensies van hun testritten. Dank hiervoor allemaal! _/-\o_

Trouwens, ik had telefonisch vorige week ook navraag gedaan hoe dat zat met die 2 jaar gratis data die je bij de Seal krijgt en wat het daarna gaat kosten maar ook wat de ongemakken zijn als je dit data abo niet meer hebt. Het klopt dat de internet connectiviteit van de gehele auto dan wegvalt als de auto geen data meer krijgt/geeft. Tot zover denk ik het 'slechte' nieuws..

Maar het goede nieuws wat ik ook te horen kreeg; zolang je de auto ieder jaar voor onderhoud naar een officieel Louwman (of BYD Dealer) brengt voor de jaarlijkse onderhoudsintervallen o.i.d dan wordt die data gewoon verlengd op kosten van BYD begreep ik. Zal waarschijnlijk ook voor de garantie e.d. zijn.

Dit staat nergens op de site of in de handleiding maar het klonk overtuigend. Dat zou een meevaller zijn, want een data abo bij de Seal is toch wel een must om in ieder geval van de app gebruik te kunnen blijven maken o.a.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
HDoc schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:53:
[...]

Alleen jammer dat alle Seal's voor de hele EU via Rotterdam Europa binnenkomen. De Seal's op dit schip zijn vast niet alleen voor NL :| Maar ik hoop dan dat de mijne er ook op staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Nog een dingetje dat mijn vriendin noemde dat haar was opgevallen: De matten in de proefrit-auto's en in de showroom waren volgens haar een soort rubbermatten met een textielmat erover, die niet doorliep onder de pedalen. Daardoor bleef ze soms een beetje haken achter het textieldeel. Zelf niet gemerkt eerlijk gezegd.

Hier nu een beetje tweestrijd. Eigenlijk voldoet de RWD meer dan prima plus met SEPP biedt die toch echt enorm veel waarde. Daarnaast zuiniger en nog wat comfortabeler dan de AWD. Maar die AWD is toch wel weer een stuk leuker rijden als je een leuke slingerweg voor je hebt en dat optrekken is ook wel erg leuk... Mijn vriendin vond de RWD de fijnere uitvoering en verstand zegt dat het ook echt wel meer dan genoeg is en voor ons dagdagelijks misschien zelfs de fijnere uitvoering, maar het gevoel trekt toch wel erg naar 8.000 euro meer uitgeven voor nog dat beetje extra plezier... We willen sowieso even afwachten hoe het loopt met de trekhaak typegoedkeuring, dus nog even tijd om na te denken.

@MichaelJ Dat van die data zou wel mooi zijn! Natuurlijk ook een tikje vendor lock-in als dat de enige manier is om een dataconnectie te houden, maar sowieso betere ervaring met Louwman dan met menig ander dealer.

Volgens Reuters is het de eerste vaart met vracht voor de BYD Explorer no.1 en heeft ie 5000+ auto's aan boord voor Vlissingen en Bremerhaven. Jammer dat ze een stukje om moeten varen door het gedonder bij het Suez Kanaal, maar daar gaat die eerste batch Seals vast niet minder om rijden! 8)

@Turbo99 Als ik het goed heb kregen jullie dezelfde oorspronkelijke leverdatum door, dus ik zou inderdaad verwachten dat de jouwe ook op dezelfde boot staat. Fingers crossed!

@frankvdk1 Intussen al 5 maanden? Het gaat echt hard met die levertijden zeg! Ik hoorde vorige week nog 12 tot 15 weken! Maar ja, de Seals lijken ook wel de meest populaire auto's voor proefritten op dit moment. Ook na rijden in de regen afgelopen weekend geen vocht in de achterlichten opgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennomaassluis
DeGroteMuis schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:13:

Hier nu een beetje tweestrijd. Eigenlijk voldoet de RWD meer dan prima plus met SEPP biedt die toch echt enorm veel waarde. Daarnaast zuiniger en nog wat comfortabeler dan de AWD. Maar die AWD is toch wel weer een stuk leuker rijden als je een leuke slingerweg voor je hebt en dat optrekken is ook wel erg leuk... Mijn vriendin vond de RWD de fijnere uitvoering en verstand zegt dat het ook echt wel meer dan genoeg is en voor ons dagdagelijks misschien zelfs de fijnere uitvoering, maar het gevoel trekt toch wel erg naar 8.000 euro meer uitgeven voor nog dat beetje extra plezier... We willen sowieso even afwachten hoe het loopt met de trekhaak typegoedkeuring, dus nog even tijd om na te denken.
Als je Seal in ECO mode zet, dan wordt de motor voorin niet gebruikt en is het een RWD auto met 313 PK. Exact hetzelfde vermogen als de gunstiger geprijsde RWD. Maar dan met de voordelen van de AWD (ophanging / HUD) en FUN standjes (normaal & sport).

Dit is wat de verkoper mij vertelde, maar zag het ook bij Instant Auto Vlog.

Deze week nog rijden met de XPENG P7, Tesla en Skoda Enyac, dan wordt het opvragen van lease offertes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mennomaassluis
Vandaag met de XPENG P7 long range gereden en er vielen mij een aantal zaken op.

Rijden:
De XPENG P7 rijdt goed, onderstel is communicatief en is redelijk sportief afgesteld.
De wegligging is een beetje als een Mercedes. Rolt niet echt over zijn lengte as en duikt ook niet als je remt. Remmen op lage snelheid is best wel bruusk, als je wat sneller rijdt dan gaat het vloeiender.
De XPENG trekt in het begin rustig op, als hij eenmaal rolt, dan gaat hij er wel vandoor. Maar het is geen stoplicht sprinter, meer voor de tussensprints, dan is de P7 heel snel. Ondanks flink wat sprints en snel inhalen was het verbruik iets onder de 19 KW/h per 100 km. Mijn vrouw vond de stoel niet fijn, ook ik zat met mijn 2.04 meter niet heel optimaal.

Algemeen
Alles moet je op het scherm doen bij de P7, zodra je even naar het scherm kijk, krijg je een gesproken melding dat je moet opletten en dat is al heel snel!
Bij achteruit inparkeren draaien de spiegels niet naar beneden.
De stoelverwarming is alleen het zitgedeelte en dan voornamelijk bij de onderbenen.
Bluetooth verbinding voor Spotify viel gedurende de rit zeer vaak uit. Denk dat ik in 70% van de tijd geen verbinding had.
Geen ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto (zou ook gestoord worden van het wegvallen van de verbinding).
Geen Heads Up Display
Je hoort flink wat rol en omgevingsgeluiden tijdens het rijden in vergelijking met de BYD Seal.

Mijn vrouw en ik zijn het er tot nu toe over eens. De P7 gaat het niet worden.

Stand van zaken van mijn shortlist is nu:
1. BYD Seal AWD.
2. Zeekr 001 (long range)

Nog te testen:
1. Skoda Enyac Coupé
2. Tesla Model 3 Long Range

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjerome
En besteld:

De Seal AWD in Atlantis Grey (Die blauwe)
met zwarte bekleding.
Nog een paaltje regelen voor de stroom en alvast naar accessoires kijken.

Geen idee wat de levertijd gaat worden.

Waarom de BYD en niet de overgebleven laatste kandidaat BMW I4 was met name de actieradius. Collega van me klaagt steen en been over de actieradius van zijn BMW.
Bijkomstigheid: De BYD is leuk en is voorzien van alle opties die je wil hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
OpenRDW geeft intussen 26 Seals op kenteken aan, 15 AWD, allemaal al tenaamgesteld, 11 RWD, waarvan 4 nog niet op naam. Voordeel voor de RWD-rijders zodra je voor een EV ook wegenbelasting betaalt op gewicht: Kentekengewicht is niet 2055, maar 2030. Ook de AWD komt 25kg lager uit op kenteken, maar valt nog steeds in dezelfde klasse qua wegenbelasting met 2160 als kentekengewicht.

@Mennomaassluis Benieuwd hoe de Enyaq en Model 3 bevallen. Allebei auto's die ook best wat voordelen hebben in een direct vergelijk, zoals de beter uitgewerkte hulpsystemen van de Enyaq en het betere verbruik, sneller laden & iets strakkere wegligging van de Model 3. De Seal heeft wel de duurzamere accutechniek met LFP: lagere energiedichtheid en lagere maximum laadsnelheid, maar LFP kan wel een stuk beter tegen 100% lading (BYD raadt het zelfs aan) en schijnt milieuvriendelijker te produceren. De andere 3 hebben een NMC accu, die zich prettiger voelt bij max 80% SoC (al heb ik na 4 jaar nog geen degradatie gemerkt bij mijn accu, terwijl die toch regelmatig tot 100% volgeladen wordt ivm beperkte range).

@Sjerome Leuk joh, gefeliciteerd! Ook een mooie samenstelling, dezelfde waar ik naar neig (al vind ik Ice Blue op de Seal ook best goed staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
DeGroteMuis schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:18:
OpenRDW geeft intussen 26 Seals op kenteken aan, 15 AWD, allemaal al tenaamgesteld, 11 RWD, waarvan 4 nog niet op naam. Voordeel voor de RWD-rijders zodra je voor een EV ook wegenbelasting betaalt op gewicht: Kentekengewicht is niet 2055, maar 2030. Ook de AWD komt 25kg lager uit op kenteken, maar valt nog steeds in dezelfde klasse qua wegenbelasting met 2160 als kentekengewicht.
Mondjesmaat komen er dus een aantal Seals op kenteken en dus de weg op.
Ik ben dan wel benieuwd waarvoor die bestemd zijn? Zullen er al auto's afgeleverd worden aan klanten?

Tot nu toe zie ik slechts 2 groene op kenteken staan, 1x AWD en 1x RWD.. ik hoop niet dat dit een voorbode is van een zeldzame uitvoering en dus lastig leverbaar haha.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@MichaelJ X883TT is volgens RDW privé, dus ik denk inderdaad ook al wat klanten die de auto geleverd krijgen, niet alleen testwagens. De vier zonder tenaamstelling zullen vast later deze week uitgeleverd worden.

Inderdaad, Shadow Green is tot nu toe het zeldzaamste:
2 Shadow Green
3 Ice Blue
4 Polar White
4 Space Black
13 Grijs, een combi van Indigo Grey en Atlantis Grey

Je kan het ook anders zien: Shadow Green is aardig zeldzaam, dus meer kans dat die groene op de boot naar jou gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
DeGroteMuis schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:07:
@MichaelJ X883TT is volgens RDW privé, dus ik denk inderdaad ook al wat klanten die de auto geleverd krijgen, niet alleen testwagens. De vier zonder tenaamstelling zullen vast later deze week uitgeleverd worden.

Inderdaad, Shadow Green is tot nu toe het zeldzaamste:
2 Shadow Green
3 Ice Blue
4 Polar White
4 Space Black
13 Grijs, een combi van Indigo Grey en Atlantis Grey

Je kan het ook anders zien: Shadow Green is aardig zeldzaam, dus meer kans dat die groene op de boot naar jou gaat. :)
Grijs had ik ook gezien inderdaad als de meest aanwezige kleur momenteel. Ice Blue viel me tegen hoe weinig, dat is toch de launch kleur van de auto. Ik kan haast niet meer wachten op mijn Shadow Green AWD 8)

We gaan het zien hoeveel Seal's er vanaf Maart op kenteken bij zullen komen. Ik verwacht sowieso dat het wel een redelijke 'niche' auto blijft t.o.v. de Model 3 bijvoorbeeld omdat voor veel mensen BYD zich nog zal moeten bewijzen. Al ben ik persoonlijk van mening dat de RWD Seal qua pricing niet onder doet aan de Model 3. De basis model 3 prijs in het wit met wieldoppen is €43.990,- maar neem je de lichtmetalen wielen erbij en een leuk kleurtje dan zit je ook op €47.690 (kleur en wielen (en ja ook knipperlicht stalks) zijn bij de Seal dus 'standaard' in de prijs inbegrepen)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turbo99
MichaelJ schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:54:
[...]

Mondjesmaat komen er dus een aantal Seals op kenteken en dus de weg op.
Ik ben dan wel benieuwd waarvoor die bestemd zijn? Zullen er al auto's afgeleverd worden aan klanten?

Tot nu toe zie ik slechts 2 groene op kenteken staan, 1x AWD en 1x RWD.. ik hoop niet dat dit een voorbode is van een zeldzame uitvoering en dus lastig leverbaar haha.
Vandaag bericht gehad van de leasemaatschappij dat de auto op de boot staat en onderweg is maar dat het langer kan duren gezien de elende rond de rode zee. Aflevering onder voorbehoud verwacht ergens half maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
MichaelJ schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:49:
[...]

Grijs had ik ook gezien inderdaad als de meest aanwezige kleur momenteel. Ice Blue viel me tegen hoe weinig, dat is toch de launch kleur van de auto. Ik kan haast niet meer wachten op mijn Shadow Green AWD 8)

We gaan het zien hoeveel Seal's er vanaf Maart op kenteken bij zullen komen. Ik verwacht sowieso dat het wel een redelijke 'niche' auto blijft t.o.v. de Model 3 bijvoorbeeld omdat voor veel mensen BYD zich nog zal moeten bewijzen. Al ben ik persoonlijk van mening dat de RWD Seal qua pricing niet onder doet aan de Model 3. De basis model 3 prijs in het wit met wieldoppen is €43.990,- maar neem je de lichtmetalen wielen erbij en een leuk kleurtje dan zit je ook op €47.690 (kleur en wielen (en ja ook knipperlicht stalks) zijn bij de Seal dus 'standaard' in de prijs inbegrepen)
Op dit Duitse- en Oostenrijkse BYD Seal forum is te lezen dat daar ook maar mondjesmaat Seal's worden afgeleverd:

https://www.byd-seal-forum.de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Turbo99 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:32:
[...]

Vandaag bericht gehad van de leasemaatschappij dat de auto op de boot staat en onderweg is maar dat het langer kan duren gezien de elende rond de rode zee. Aflevering onder voorbehoud verwacht ergens half maart.
Dat lijkt sprekend op mijn verhaal en een verhaal van een kennis, dus met 3x hetzelfde verhaal zal het wel kloppen dan.

Nog maar een paar weekjes geduld, hoe lastig het ook is haha

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerome
Iemand nog tips voor must have voor accessoires?

Ik heb een inmiddels een bakje voor onder de armsteun besteld, een een alcantara logo voor op het stuur.
In plaats van dat glimmend kapje.

Ik heb de tijd, verwachte levertijd toch wel een paar maanden voor de auto kreeg ik door, juni/juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
MichaelJ schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:49:

Ik moest lachen om de stalks als standaard opmerking. :+ De makers van de S3XY buttons voor Tesla zijn inderdaad al bezig met een aftermarket stalk.

Ja, Ice Blue valt idd nog wat tegen qua registraties. Misschien net wat er op de boot stond, of omdat het demo's zijn? Het staat de auto toch echt niet verkeerd en voor mij zeker nog een optie naast Altantis Grey, al ben ik weer toe aan een (op kenteken) grijze daily als ik de trend wil blijven volgen. :+ Mijn dailies zijn namelijk toevallig volgens kenteken om en om grijs - blauw en de laatste is al blauw.
De Seal is samen met de Tesla's zeker erg concurrerend geprijsd. Als je kijkt wat je krijgt voor je 43-51k komt de andere concurrentie niet bepaald mee. En wel heel fijn dat de Seal geen extra kosten berekent voor kleurtjes hier. Met Louwman geeft het mij wel vertrouwen, ondanks het onbekende Chinese. Maar hHelemaal niet erg als de auto niet op iedere straathoek te vinden is, het mag wel een beetje exclusief blijven, al zal BYD zelf daar anders over denken.
Turbo99 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:35:
Op dit Duitse- en Oostenrijkse BYD Seal forum is te lezen dat daar ook maar mondjesmaat Seal's worden afgeleverd:
https://www.byd-seal-forum.de/
Als de beweringen die mensen op dat forum van hun verkoper hoorden kloppen, zit er met wat geluk ook voor de zomer nog een trekhaakgoedkeuring aan te komen. https://www.byd-seal-foru...elast-st%C3%BCtzlast-usw/
Sjerome schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:39:

Ik heb een inmiddels een bakje voor onder de armsteun besteld, een een alcantara logo voor op het stuur.

Ik heb de tijd, verwachte levertijd toch wel een paar maanden voor de auto kreeg ik door, juni/juli.
Bakje voor onder de middenconsole ook genomen? Wat je daar in legt schuift best aardig heen en weer vond ik. Verder niet echt iets specifieks voor de Seal. Ja, het gebruikelijke: Een milieusticker als je nog wel eens in Duitsland komt, parkeerschijf, laadpasjes, ruitontdooier voor de koplampen in de winter, want led smelt geen ijs, microvezeldoekjes, spuitflacon APC, veiligheidshesjes etc...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichaelJ
Sjerome schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:39:

Dat alcantare logo heb ik ook liggen, mooie kwaliteit en zal stuk netter zijn dan dat glimmende.

Zelf heb ik een aantal andere accessoires al besteld en in huis… nu de auto nog haha.

- zonnebril houder voor boven bij het raam zeg maar
- hoogglans zwarte spiegelkappen
- hoogglans zwarte spoiler
- hoogglans zwarte BYD logo
- dashcam origineel
- middenconsole inleg

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
MichaelJ schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:06:
[...]

Dat alcantare logo heb ik ook liggen, mooie kwaliteit en zal stuk netter zijn dan dat glimmende.

Zelf heb ik een aantal andere accessoires al besteld en in huis… nu de auto nog haha.

- zonnebril houder voor boven bij het raam zeg maar
- hoogglans zwarte spiegelkappen
- hoogglans zwarte spoiler
- hoogglans zwarte BYD logo
- dashcam origineel
- middenconsole inleg
Besteld via https://www.topbyd.com/ toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerome
Het alcantara logo heb ik via topbyd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Nee via AliExpress, zo te zien gebruikt TopByd dezelfde foto’s en het zal mij niks verbazen als het vanuit dezelfde verkooppunten komt.

Vooral m’n zonnebril houder ben ik erg blij mee, geen rondslingerende bril voor mij. Hopelijk matcht het alcantara met de dakbekleding

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
MichaelJ schreef op zondag 11 februari 2024 @ 00:09:
[...]

Nee via AliExpress, zo te zien gebruikt TopByd dezelfde foto’s en het zal mij niks verbazen als het vanuit dezelfde verkooppunten komt.

Vooral m’n zonnebril houder ben ik erg blij mee, geen rondslingerende bril voor mij. Hopelijk matcht het alcantara met de dakbekleding
Die had ik nog niet gezien, lijkt me zeker een nuttige accessoire die in de suede uitvoering ook goed lijkt te matchen! Misschien ook een idee om de accessoires die nuttig blijken en goed passen straks in de startpost toe te voegen? En misschien dan ook bij de originele BYD dashcam een link naar hoe je die plaatst, zoals de video van TeslaTom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
DeGroteMuis schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:32:
[...]

Die had ik nog niet gezien, lijkt me zeker een nuttige accessoire die in de suede uitvoering ook goed lijkt te matchen! Misschien ook een idee om de accessoires die nuttig blijken en goed passen straks in de startpost toe te voegen? En misschien dan ook bij de originele BYD dashcam een link naar hoe je die plaatst, zoals de video van TeslaTom?
Goed idee!
Dit is de eerste keer dat ik ooit een Topic Starter ben en ben absoluut niet thuis in het mooi maken van een startpost. Nu heb ik van een paar andere topics wat onderdelen gepakt en gekopieerd om dit op te stellen ;)

Lastige met die accecoires en de linkjes is dat deze steeds verdwijnen of er een andere shop is die wel voorraad heeft. Ik heb nu de link van 'mijn' aanschaf gelinkt maar daar is die in Suede dus uitverkocht voor nu.

Ik ben inmiddels ook al kwijt wie de Seal nu allemaal in bestelling heeft staan, leek mij wel leuk om bij te houden maar inmiddels weet ik dus alleen Turbo99 en ikzelf nog maar :9 Wie o wie komt er bij in het lijstje?

iRacing Profiel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• boblelie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 17:03
Half januari in Eindhoven de Seal Design voor een proefrit geprobeerd. Ik rij momenteel een Kia Proceed als leaseauto (100% benzine, geen PHEV) en elektrische auto's spreken me wel aan maar een aantal zaken ben/was ik bang voor:
- Laadstress/range (ivm geen eigen oprit)
- Regeneratief remmen
- Elektrisch "zoem" geluid bij lage snelheid

En specifiek twijfels voor de Seal:
- Exterieur in het echt vs foto's
- Interieur in het echt vs foto's
- Kwaliteit audio
- Snelheid infotainment
- Kofferbakruimte
- Beschikbare kleuren

Mijn ervaring na de testrit:
- Range: dit lijkt op orde te zijn (bij de Design i.i.g.). Als ik er in de praktijk +-400km mee haal dan is dat prima. De Design versie is méér dan snel genoeg voor mij (de Kia is 140pk), daarom dus niet met de snellere versie gereden. Scheelt ook nog eens 50km WLTP range tussen de 2 modellen, en €5000 goedkoper ivm bijtelling.
- Regeneratief remmen: tijdens de testrit stond die op maximaal, maar dat was helemaal niet storend. Het leek verrassend veel op het "afremmen op de motor" van mijn Kia.
- Elektrisch "zoem" geluid bij lage snelheid: op Youtube klaagden veel mensen over het duidelijk aanwezige gezoem onder de 30km/h. Dit lijkt met een software update inmiddels opgelost te zijn. In de cabine is het bijna niet te horen.
- Exterieur in het echt vs foto's: ik wist niet goed of ik de auto nou mooi vond of niet, puur van de foto's. Maar in het echt vind ik het een hele mooie auto om te zien. Ook echt geen kleine auto overigens.
- Interieur in het echt vs foto's: op foto's vond ik het er nogal goedkoop uit zien. Dat is in het echt dus niet zo. Erg hoogwaardig en chique wat mij betreft. Persoonlijk zou ik wel voor het zwarte interieur gaan want dan heb je veel minder piano black plastic in de cabine. Het blauwe interieur is wel gaaf, maar voor mij beetje too much. Plus, dan krijg je dus piano glans plastic ipv mat zwart. Daarnaast weet ik niet of het wel 4 jaar mooi blijft met 3 kinderen in de auto.
- Kwaliteit audio: voor mij is dit erg belangrijk. Het is de enige plek waar ik lekker loos kan gaan zonder kritiek van het gezin of de buren ;) . Mijn Kia met zogenaamd premium audio viel ook tegen en die had echt een aftermarket amp en sub nodig (ook gedaan). De Seal klinkt meer dan prima, alleen het kan niet zo hard... De speakers lijken meer te kunnen verdragen, echter gaat het systeem niet harder dan X. Wellicht hier alsnog zelf wat mee doen. Zou niet al te ingewikkeld moeten zijn aangezien je achter makkelijk bij de 12v accu en OEM amp kunt.
- Snelheid infotainment: mijn Kia is "ok" maar ik doe toch alles met Android Auto, dus don't care. Maar nieuwe auto's hangen echt alle functies achter dat scherm. Ik was ook serieus aan het kijken naar de Fisker Ocean, maar dat infotainment is echt drama! De Seal is wat dat betreft een verademing. Het werkt vlot en Android Auto werkt zonder gedoe. In een ideale wereld kan ik Youtube Music draaien op het infotainment zelf. dan is Android Auto niet eens meer nodig. Niet dat YT Music zo fantastisch is vs Spotify, maar ik heb nou eenmaal YT Premium dus dan is dat een logisch gevolg.
- Kofferbakruimte: dit was voor mij een dingetje omdat ik stationwagen gewend ben. Ik heb altijd tegen mezelf gezegd dat ik die ruimte nodig heb. Maar als ik kritisch kijk wat ik het afgelopen jaar in de auto heb gehad, dan zou dit geen keiharde eis moeten zijn. Daarom toch maar even gekeken naar de Seal. Ik moet zeggen, voor een sedan een prima ruimte, vooral lekker diep. Het blijft een sub-optimale opening, maar zolang er 6 bigshoppers voor de maandelijkse grote boodschappen in kunnen kan ik ermee leven.
- Beschikbare kleuren: wederom die online foto's... Ik wist niet of er een geschikte kleur tussen zat. Ik neigde naar zwart, omdat die er online wel lekker bad-ass uit zag. Bij de dealer stonden alleen de lichtblauwe, donkerblauwe, en grijze. Als ik je een ding kan aanraden dan is het om ze in het echt te gaan bekijken. De kleuren zijn zo anders dan online! Helemaal als je de website van BYD als referentie gebruikt! Toen ik klaar was met de testrit stond in de showroom de Indigo Grey versie. En daar ging ik toch wel een beetje van kwijlen hoor... Deze kleur lijkt vanuit alle hoeken net even anders te zijn. Het is dus niet standaard silver, maar ook niet grondverf grijs.

Misschien was het al duidelijk in de tekst, maar ik heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en ben voor de Seal gegaan! *O* *O* *O* . Dus @MichaelJ , hierbij nog een :P .
Begin februari is de auto besteld bij onze leasemaatschappij Arval. Levertijd vooralsnog niet bekend...
Model: Seal Design, Indigo Grey, Black interior.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1gZrD9PKZwYMfcpsFVVfFy6iJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bj2tGJJugjc6U6qUmuewIfol.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kznHopZP1Gv9lkYb7aUekuLRBW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhEKGC1EhoLoQWGGEB0h0oxf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOq6rN39dHEMTbj4cMrcv20ZjGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THMZj98AFFgn0aYXo6gMgCB6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwzxGr3KseAUNDtsG978toZYrPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAJpMGhTpjER9Wobj5io6XfM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsNxuAqzfjoMpHD9nOQrfZkXWXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hH59cxTP5mzUQxKwLrOqgVx1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wT1VAnGGFo8uannnucrQAFUAt4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rz7VDJ6ZsVM3mDMQtvlJfk8Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lERHJHeFMaIEdyOAiD6Q9qduUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6U7o1NB1SmKqTifhwIYa1FNv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdXdEcS4QhsNj5huTkokD3Xa-Dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eab5AkWnXuKi0D6OC7BM47dS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pma8I2J4qCx0PJikj3YC5LnCMJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vum7NCdplnM6aCzqZc6spPEY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvRAkWnBG3CI2pHvjZTGw-jla9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1D0a1jJF1wN5fIu3KK77rXd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downshiftor
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:30
MichaelJ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:30:
[...]

Goed idee!
Dit is de eerste keer dat ik ooit een Topic Starter ben en ben absoluut niet thuis in het mooi maken van een startpost. Nu heb ik van een paar andere topics wat onderdelen gepakt en gekopieerd om dit op te stellen ;)

Lastige met die accecoires en de linkjes is dat deze steeds verdwijnen of er een andere shop is die wel voorraad heeft. Ik heb nu de link van 'mijn' aanschaf gelinkt maar daar is die in Suede dus uitverkocht voor nu.

Ik ben inmiddels ook al kwijt wie de Seal nu allemaal in bestelling heeft staan, leek mij wel leuk om bij te houden maar inmiddels weet ik dus alleen Turbo99 en ikzelf nog maar :9 Wie o wie komt er bij in het lijstje?
Ik heb ook de Seal (Shadow Green/Tahitian Blue Design-RWD) besteld eind Januari bij BYD Eindhoven.
Verwachting is Feb/Maart aflevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boblelie
@downshiftor Ik heb ook dat soort levertijden gehoord in januari bij de dealer. Echter zie ik nu ook verhalen op het internet voorbij komen van 5 maanden+ levertijd....
Hoop voor ons beiden dat het meer richting jouw levertijd gaat :) .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@MichaelJPrima eerste startpost hoor! Het bevat de nodige informatie en actuele links naar meer info zonder dat je het hele topic door moet. En zoals je zelf al aangeeft, het kan gaandeweg uitgebreid worden zodra er meer bekend is. De wijzigende links, da's wel een ding met accessoires, zeker via Ali waar de verkopers nog wel eens lijken te wisselen.

Naast Turbo99, en jij hebben we nu dus:
Sjerome, een Atlantis Grey Excellence AWD met zwart interieur
boblelie een design RWD Indigo Grey met zwart interieur
downshiftor met een Design RWD Shadow Green met Tahitian Blue interieur.

Ik zelf twijfel nog steeds. Een Design RWD is welbeschouwd aan alle kanten meer dan voldoende behalve misschien de HUD en is daarmee gewoon de verstandige keus. Voor het grootste deel van de kilometers ook de betere keus omdat ie nog net wat comfortabeler is dan de AWD voor mijn gevoel.

Maar de AWD is wel echt een pretpakket in praktische vorm waarmee je op een bochtig dijkje of bergweggetje wel echt een stuk meer lol gaat hebben. En dat voor een erg nette prijs waarvoor je bij geen enkele concurrent terecht kan. Maar ja, die lol kost dan wel nog steeds 8.000 euro meer, nog zonder de iets hogere verzekering, wegenbelasting en energierekening...

@boblelie en @downshiftor gefeliciteerd met jullie bestellingen, hopelijk worden ook die van jullie snel geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
Arval stuurt net: tussen maart en juni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
DeGroteMuis schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:47:
Ik zelf twijfel nog steeds. Een Design RWD is welbeschouwd aan alle kanten meer dan voldoende behalve misschien de HUD en is daarmee gewoon de verstandige keus. Voor het grootste deel van de kilometers ook de betere keus omdat ie nog net wat comfortabeler is dan de AWD voor mijn gevoel.
Heb proefgereden met de AWD en het vermogen dat die geeft is naar mijn idee wat over the top. Wie het niet kan laten moet het vooral doen ;) maar dat vermogen kan je met deze auto alleen maar in een rechte lijn benutten. Ik heb het niet getest maar ik heb het idee dat als je flnk gas geeft je in een bocht vrijwel direct zal worden gecorrigeerd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downshiftor
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:30
boblelie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:11:
Dat is wel een ruime schatting zeg!
Hopelijk zitten alle Seals op het schip dat nu onderweg is naar NL. Begreep van Louwman dat er ook al auto’s ergens staan in Europa die alleen nog naar de dealers gebracht moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
boblelie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:11:
In Oostenrijk worden volgens dit artikel alle Seal's die besteld zijn na 01-02-2024 pas in September afgeleverd.

https://www.byd-seal-foru...ung/?postID=2729#post2729

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
HDoc schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:15:
[...]

Heb proefgereden met de AWD en het vermogen dat die geeft is naar mijn idee wat over the top. Wie het niet kan laten moet het vooral doen ;) maar dat vermogen kan je met deze auto alleen maar in een rechte lijn benutten. Ik heb het niet getest maar ik heb het idee dat als je flnk gas geeft je in een bocht vrijwel direct zal worden gecorrigeerd..
Of zoals Jeremy Clarkson het vaak zei: "Power!" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
HDoc schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:15:
Misschien een kwestie van referentiekader, maar ik vond de kracht van de AWD prima te beheersen, ook bij wat enthousiaster rijden. Natuurlijk, veel vermogen in een zware sedan op ecobanden heeft zijn grenzen in bochten, maar het is allemaal prima te doseren. Het vermogen komt ook in sportmodus niet heel plotseling erin zoals de Model 3 Performance dat wel doet. En de auto laat ook nog aardig wat toe voordat je voelt dat je in de buurt van de grenzen komt, verbergt het gewicht gewoon goed.
downshiftor schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:58:
[...]

Hopelijk zitten alle Seals op het schip dat nu onderweg is naar NL. Begreep van Louwman dat er ook al auto’s ergens staan in Europa die alleen nog naar de dealers gebracht moeten worden.
Op het forum waar Turbo99 ook naar verwijst stond ook Bratislava geloof ik? Het zal nu ook niet meehelpen dat de boten om moeten varen heen en terug.
Turbo99 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:35:
In Oostenrijk worden volgens dit artikel alle Seal's die besteld zijn na 01-02-2024 pas in September afgeleverd.

https://www.byd-seal-foru...ung/?postID=2729#post2729
Juli, augustus, september, het loopt hard op daar! :o
Nog steeds ongeveer een maand sneller dan mijn vorige nieuwe en die moest uit Duitsland komen, maar hopelijk komt die van iedereen die hier al besteld heeft gewoon met de boot die al onderweg is...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MichaelJ
boblelie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:35:
Misschien was het al duidelijk in de tekst, maar ik heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en ben voor de Seal gegaan! *O* *O* *O* . Dus @MichaelJ , hierbij nog een :P .
Begin februari is de auto besteld bij onze leasemaatschappij Arval. Levertijd vooralsnog niet bekend...
Model: Seal Design, Indigo Grey, Black interior.
Gefeliciteerd met de bestelling, terechte keuze! Ik twijfelde ook toen ik de proefrit in de Indigo Grey reed. Die kleur staat hem ook zo goed (welke kleur niet? :) )

@downshiftor gefeliciteerd met ook jouw bestelling in de toch wel mooiste kleur Shadow Green als ik het zelf mag zeggen 8)

In Amsterdam staat regelmatige bij BYD deze auto in de parkeergarage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JS_XUBwtM19LGpgYZYN4RcUP20o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AGpBYwp5VifytoGCNDRr7FN.jpg?f=fotoalbum_large

De kleur in het echt is totaal verschillend als de kleur in de configurator.. Ik begrijp niet waarom ze daar niet op letten vanuit BYD.

Over Levertijden van nieuwe bestellingen kreeg ik van een verkoper in Amsterdam te horen dat het momenteel 8-12 weken is.. Maarja geen idee of dat haalbaar is.

Ik ga de startpost aanvullen met wat extra informatie en vooral de nieuwe bestellingen erbij zetten. Zo zijn we inmiddels al met een leuk clubje !

Zelf heb ik de AWD besteld onder het mom van, waarom niet? Gewoon leuk, is het nodig? Nee absoluut niet haha. Zeker omdat ik toen ik ging bestellen het prijsverschil 3k was en nu is 't wat groter natuurlijk. Ik denk wel dat als ik rationeel nu opnieuw een keuze zou maken het een RWD zou worden.

Overigens heb ik niet met een RWD gereden, ik ben wel benieuwd of het nu daadwerkelijk anders rijdt ook. Misschien dat ik nog wel eens een proefrit ga doen o.i.d.

Tijdens mijn proefrit heb ik bij BYD al wel een aantal verbeterpunten aangegeven in de hoop dat dit ook bij BYD development terecht komt. Vooral de mate van regeneren mag van mij echt wel x3 gaan, of zelfs richting One Pedal Driving. Ik snap dat ze de overstap van ICE naar de Seal zo klein mogelijk willen maken voor de menigte maar er zijn ook nog mensen die al een EV hebben gehad en al wat grovere regenereren gewend zijn.. Geef mensen de keuze hoe ze deze modus aanzetten ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
Startpost is bijgewerkt met bestellingen. Grappig om te zien dat iedere kleur behalve de witte hier besteld is. En dat tot nu toe Groen het populairst is ;-) (goed aantallen zijn nog laag maar wel leuk om te vermelden)
Wie hebben de BYD Seal besteld?
TweakerMerk + TypeExterieur KleurInterieur KleurVerwachte Afleverdatum
MichaelJBYD Seal Excellene AWDShadow GreenBlackMaart 2024
Turbo99BYD Seal Excellene AWDSpace BlackBlackMaart 2024
SjeromeBYD Seal Excellene AWDAtlantis GreyBlackMaart 2024
BoblelieBYD Seal Design RWDIndigo GreyBlackMaart - Juni 2024
DownshiftorBYD Seal Design RWDShadow GreenTahitian BlueMaart 2024

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boblelie
downshiftor schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:58:
[...]

Net even bij Louwman (de importeur) nagevraagd voor mijn specifieke bestelling, en die was een stuk optimistischer 8) :

"Die gaat al relatief snel zijn. Verwachting eind Maart, begin April. "

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mennomaassluis
Zoals al eerder geschreven, ik ben een Leaseauto rijder met momenteel een Mercedes A180 met een AMG Business Solution pakket er op. Heel mooi en uitgebreid. Maar moet in Augustus dit jaar de auto inleveren. Eerst gekeken naar een PHEV (Hybride), maar besloten om full EV te gaan.

Afgelopen periode gereden met:
1. BYD Seal Excellence (AWD).
2. Tesla Model 3
3. Zeekr 001
4. Ford Mustang Mach-E
5. XPENG P7
6. Skoda Enyac 85s
7. Polestar 2
8. VW ID.4

Onze voorkeur gaat uit naar de BYD Seal in ICE Blue en Tahitian Interieur. Iedere keer gingen we terug naar BYD Rotterdam (ook na het rijden van de Tesla), dus de BYD Seal is veruit de winnaar.
De leaseofferte voor de BYD Seal Excellence is aangevraagd.

De BYD en Tesla rijden beide echt goed, waarbij de Tesla het op details wint. Maar het minimalisme en de knoppen op het stuur voor richtingaanwijzers is niet mijn ding. Het zal ongetwijfeld wennen, maar tijdens de proefrit was het aankloten. Bij het gebruiken van de richtingaanwijzers detecteerde de Tesla zelf of ik van rijstrook veranderde of dat ik daadwerkelijk de bocht maakte. Op dat vlak merk je dat de Tesla goed doorontwikkeld is. Dat vond ik wel mooi. Mijn verwachting is dat BYD die inhaalslag wel kan maken.

De Skoda Enyac hetzelfde uitgevoerd als de BYD Seal komt uit op zo’n € 61.000,- Dat vind ik een hele andere categorie. Dan vind ik de Zeekr 001 een betere keuze. Waarbij de Zeekr 001 beter reedt dan de Skoda (remmen in de Skoda vond ik niet geweldig, dat viel echt op).

De Zeekr 001 is gewoon een grote luxe auto. Rijdt ook zo.
Ford Mustang was wel leuk, maar je merkt dat deze al weer ouder is en de levertijden waren onzeker. De Mustang vond ik ook niet lekker rijden. Hij voelde een beetje als een Range-Rover, maar dan zonder het luxe gevoel.
De XPENG vond ik gewoon de mindere tov de BYD Seal
Mijn vrouw vond de Pole Star 2 een lelijke auto.
De ID.4 vind ik te duur worden en is ook gewoon een Enyac.

De lease offerte is voor:
• 4 jaar operational lease
• 30K KM per jaar
• Geen vervangend vervoer
• Eigen risico beperkt tot 135 euro
• Laadpas voor de EU (wij werken met MTC icm Shell Recharge).
• Winterbanden.

Ik wacht nu af wat de leasemaatschappijen berekenen.

[ Voor 0% gewijzigd door Mennomaassluis op 13-02-2024 15:53 . Reden: Grammatica ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boblelie
Mennomaassluis schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:45:
Zoals al eerder geschreven, ik ben een Leaseauto rijder met momenteel een Mercedes A180 met een AMG Business Solution pakket er op. Heel mooi en uitgebreid. Maar moet in Augustus dit jaar de auto inleveren. Eerst gekeken naar een PHEV (Hybride), maar besloten om full EV te gaan.

Afgelopen periode gereden met:
1. BYD Seal Excellence (AWD).
2. Tesla Model 3
3. Zeekr 001
4. Ford Mustang Mach-E
5. XPENG P7
6. Skoda Enyac 85s
7. Polestar 2
8. VW ID.4

Onze voorkeur gaat uit naar de BYD Seal in ICE Blue en Tahitian Interieur. Iedere keer gingen we terug naar BYD Rotterdam (ook na het rijden van de Tesla), dus de BYD Seal is veruit de winnaar.
De leaseofferte voor de BYD Seal Excellence is aangevraagd.

De BYD en Tesla rijden beide echt goed, waarbij de Tesla het op details wint. Maar het minimalisme en de knoppen op het stuur voor richtingaanwijzers is niet mijn ding. Het zal ongetwijfeld wennen, maar tijdens de proefrit was het aankloten. Bij het gebruiken van de richtingaanwijzers detecteerde de Tesla zelf of ik van rijstrook veranderde of dat ik daadwerkelijk de bocht maakte. Op dat vlak merk je dat de Tesla goed doorontwikkeld is. Dat vond ik wel mooi. Mijn verwachting is dat BYD die inhaalslag wel kan maken.

De Skoda Enyac hetzelfde uitgevoerd als de BYD Seal komt uit op zo’n € 61.000,- Dat vind ik een hele andere categorie. Dan vind ik de Zeekr 001 een betere keuze. Waarbij de Zeekr 001 beter reedt dan de Skoda (remmen in de Skoda vond ik niet geweldig, dat viel echt op).

De Zeekr 001 is gewoon een grote luxe auto. Rijdt ook zo.
Ford Mustang was wel leuk, maar je merkt dat deze al weer ouder is en de levertijden waren onzeker. De Mustang vond ik ook niet lekker rijden. Hij voelde een beetje als een Range-Rover, maar dan zonder het luxe gevoel.
De XPENG vond ik gewoon de mindere tov de BYD Seal
Mijn vrouw vond de Pole Star 2 een lelijke auto.
De ID.4 vind ik te duur worden en is ook gewoon een Enyac.

De lease offerte is voor:
• 4 jaar operational lease
• 30K KM per jaar
• Geen vervangend vervoer
• Eigen risico beperkt tot 135 euro
• Laadpas voor de EU (wij werken met MTC icm Shell Recharge).
• Winterbanden.

Ik wacht nu af wat de leasemaatschappijen berekenen.
Ik heb offertes bij iets van 5 maatschappijen opgevraagd, en Arval was by far de goedkoopste.
In mijn geval: 20.000, 48mnd, winterband, vervangend vervoer, eu pas > €741 per maand.
Scheelde bijna €200 per maand met de duurste :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennomaassluis
boblelie schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:01:
[...]

Ik heb offertes bij iets van 5 maatschappijen opgevraagd, en Arval was by far de goedkoopste.
In mijn geval: 20.000, 48mnd, winterband, vervangend vervoer, eu pas > €741 per maand.
Scheelde bijna €200 per maand met de duurste :|
Zo dan.. dat is een groot verschil.
Wij werken met:
1. Dutch Lease (VWPFS)
2 LeasePlan
3. Arval

Dus ben benieuwd, ik zal het hier posten.

Mijn budget is € 1.150 inclusief brandstofvoorschot (niet echt slecht :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
Over de levertijd, wie weet hebben we geluk en zit het hierbij:
https://www.vesselfinder....el%20BYD%20EXPLORER%20NO.

"The current position of BYD EXPLORER NO.1 is at West Africa reported 2 mins ago by AIS. The vessel is en route to the port of Vlissingen, Netherlands, sailing at a speed of 16.7 knots and expected to arrive there on Feb 21, 05:00."

Heb nu ook een update via Arval over mijn levering: daar staat nu in hun portal "eerste helft van april 2024" *O* .

[ Voor 83% gewijzigd door boblelie op 14-02-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OLED
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-03-2024
Zou de Seal Mini zijn eigen topic krijgen? Dat is een rebrand van de BYD Seagull bedoeld voor westerse markten. Mogelijk gaat die rond de 20.000 kosten ook al is de Chinese variant rond de 12.000. Mocht die hier rond de 15.000 te koop komen echter dan zal die dit jaar amper te krijgen zijn.

Sorry het is de Dolphin mini

[ Voor 6% gewijzigd door OLED op 14-02-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@MichaelJ Het fotomateriaal van de buitenkant is in de configurator inderdaad verre van accuraat. In het echt zijn alle kleuren finaal anders en als je kijkt naar de afbeeldingen in de configurator lijkt de Shadow Green de enige waarbij de wielen niet een maatje groter en verder naar buiten geshopt zijn, best bijzonder fotomateriaal voor een officiële site.

Beetje een opmerking in de categorie 'zeuren om tikfouten', maar ik noem het toch even: Je mist de laatste C in Excellence.
Om ff te helpen de aangepaste tabel hieronder, kan je hem zo overnemen.

MichaelJBYD Seal Excellence AWDShadow GreenBlackMaart 2024
Turbo99BYD Seal Excellence AWDSpace BlackBlackMaart 2024
SjeromeBYD Seal Excellence AWDAtlantis GreyBlackMaart 2024

Te zien aan de geplande levering in maart, zouden jullie Seals nu ongeveer ter hoogte van de Kaapverdische eilanden zijn. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
DeGroteMuis schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:43:
@MichaelJ Het fotomateriaal van de buitenkant is in de configurator inderdaad verre van accuraat. In het echt zijn alle kleuren finaal anders en als je kijkt naar de afbeeldingen in de configurator lijkt de Shadow Green de enige waarbij de wielen niet een maatje groter en verder naar buiten geshopt zijn, best bijzonder fotomateriaal voor een officiële site.

Beetje een opmerking in de categorie 'zeuren om tikfouten', maar ik noem het toch even: Je mist de laatste C in Excellence.
Om ff te helpen de aangepaste tabel hieronder, kan je hem zo overnemen.

MichaelJBYD Seal Excellence AWDShadow GreenBlackMaart 2024
Turbo99BYD Seal Excellence AWDSpace BlackBlackMaart 2024
SjeromeBYD Seal Excellence AWDAtlantis GreyBlackMaart 2024

Te zien aan de geplande levering in maart, zouden jullie Seals nu ongeveer ter hoogte van de Kaapverdische eilanden zijn. 8)
Zo, scherp! Die was er even tussenuit geglipt denk ik ;-)
Dank voor je tabel, die heb ik 1 op 1 overgenomen!

Inderdaad, ter hoogte van de Kaapverdische eilanden. Dan moet die doorvaren om over 6,5 dag aan te komen in Vlissingen denk ik ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5HfOHloQTL9diP3p-rSKC8QF1E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O5n3gG3JRGZlZkskp0PUiAlV.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decal1981
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-12-2024
Klein vraagje, niet op gelet tijdens het test rijden maar worden de parkeersensoren vooraan geactiveerd bij traag rijden of dien je eerst in achteruit te schakelen of een knop induwen? Iemand een idee hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Bij mij alleen na inschakelen van de achteruit, maar ik had ook al wat gelezen over een bug met de sensoren voor in softwareversie 1.7. Dus even de user manual uit de startpost erbij gepakt en verrast: Er is geen bereik recht voor de auto! Was me niet opgevallen eigenlijk. De parkeersensoren werken volgens de user manual in de startpost (p154 in de PDF) na het inschakelen van de achteruit, tot je sneller dan 10 vooruit gaat.

• Decal1981
DeGroteMuis schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:47:
Bij mij alleen na inschakelen van de achteruit, maar ik had ook al wat gelezen over een bug met de sensoren voor in softwareversie 1.7. Dus even de user manual uit de startpost erbij gepakt en verrast: Er is geen bereik recht voor de auto! Was me niet opgevallen eigenlijk. De parkeersensoren werken volgens de user manual in de startpost (p154 in de PDF) na het inschakelen van de achteruit, tot je sneller dan 10 vooruit gaat.
Kan het ook zijn als je de cameraknop gebruikt op het stuur bij het rijden onder de 10km/u dat deze dan wel ingeschakeld zijn vooraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-03 16:41
Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuwe auto. Net in Eindhoven de Seal bekeken, ik was echt verrast.
Ik had de tesla model 3 en Y op mijn lijst staan, de nieuwe 3 highland rijdt heel fijn. Helaas weinig ruimte achterin voor de kinderen. De model Y heeft dat wel maar die wordt pas interessant na de juniper upgrade. De huidige Y vond ik te luidruchtig. Daarnaast is Tesla wat saaier van binnen.

De Seal lijkt daardoor de beste optie. Maandag een proefrit.

Mijn vraag:

Weten jullie of er plannen zijn om het infotainment te upgraden? Ik denk bijvoorbeeld aan navigatie zodat je ook advies krijgt over laadpunten onderweg als je het niet haalt met 1 accu. Dat is een groot voordeel van tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
RobbieDG schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:20:

De Seal lijkt is daardoor de beste optie. Maandag een proefrit.

Mijn vraag:

Weten jullie of er plannen zijn om het infotainment te upgraden? Ik denk bijvoorbeeld aan navigatie zodat je ook advies krijgt over laadpunten onderweg als je het niet haalt met 1 accu. Dat is een groot voordeel van tesla.
Voor wat het waard is begreep ik dat BYD bezig is met navigatie update om laadpunten toe te voegen aan. Of dit net zo ‘slim’ werkt als het systeem van Tesla kan ik niks over zeggen. Maar goed met de infrastructuur in Nederland zou en is dat nog steeds, voor voor mij, geen dealbreaker.

Zo heb ik, en nog steeds, ruim 4 jaar gereden met een MG ZS met een heel dom infotainment. (Zacht uitgedrukt) in Nederland 0 problemen gehad om na te denken over snelladen omdat zeker tegenwoordig langs snelwegen wel laadplekken te vinden zijn.

Ik verheug me wel op de Seal, nagenoeg nooit meer aan een snellader staan in Nederland. Heerlijk zal dat zijn. Van de zomer naar zuid Frankrijk ermee, dat wordt een aantal tussen stops inplannen en op het gemak die kant op. Heerlijk dat EV rijden haha.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
MichaelJ schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:25:
[...]

Voor wat het waard is begreep ik dat BYD bezig is met navigatie update om laadpunten toe te voegen aan. Of dit net zo ‘slim’ werkt als het systeem van Tesla kan ik niks over zeggen. Maar goed met de infrastructuur in Nederland zou en is dat nog steeds, voor voor mij, geen dealbreaker.

Zo heb ik, en nog steeds, ruim 4 jaar gereden met een MG ZS met een heel dom infotainment. (Zacht uitgedrukt) in Nederland 0 problemen gehad om na te denken over snelladen omdat zeker tegenwoordig langs snelwegen wel laadplekken te vinden zijn.

Ik verheug me wel op de Seal, nagenoeg nooit meer aan een snellader staan in Nederland. Heerlijk zal dat zijn. Van de zomer naar zuid Frankrijk ermee, dat wordt een aantal tussen stops inplannen en op het gemak die kant op. Heerlijk dat EV rijden haha.
Dat geldt voor mij ook, heb nu een Kia e Niro en hoef bijna nooit onderweg te laden. Alleen mis ik het wel echt bij lange reizen. Zo veel dat ik dan onze andere auto pak. Het idee is wel om dit bij de nieuwe auto niet meer te doen.

Ben benieuwd of de rit maandag bevalt. Anders zal het alsnog de nieuwe model 3 worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
RobbieDG schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:48:
[...]

Dat geldt voor mij ook, heb nu een Kia e Niro en hoef bijna nooit onderweg te laden. Alleen mis ik het wel echt bij lange reizen. Zo veel dat ik dan onze andere auto pak. Het idee is wel om dit bij de nieuwe auto niet meer te doen.

Ben benieuwd of de rit maandag bevalt. Anders zal het alsnog de nieuwe model 3 worden.
De Highland en Seal rijden allebei goed en hebben als auto allebei duidelijke voor- en nadelen, zowel met rijden als met software & de hulpsystemen. Allebei in de basis prima auto's met dingen waaraan je jezelf ook grondig kan ergeren, zoals de ronduit slechte radio-ontvangst, de snelheidsherkenning die meer miss dan hit is gecombineerd met het lastige uit te schakelen snelheidswaarschuwingssysteem en de matige lane keeping bij de intelligent cruise in de Seal of de totaal nutteloze automatische ruitenwissers, de houtigere remmen en het feit dat je een fors grotere stuurbeweging moet maken om herkend te worden als de auto piept dat je het stuur vast moet houden in de Highland. Ook zonder dat mijn rijstijl schijnbaar niet lekker matcht met de ADAS van de Model 3* bevalt de Seal mij onderaan de streep beter, maar da's een kwestie van smaak.

Als de laadstopplanning bij aanvang rit zo belangrijk is voor je, zal de Seal je teleurstellen. Er worden niet automatisch laadstops ingepland en je kan ook niet zo eenvoudig alvast een stop erin zetten over 300-400km. Voor zover ik zag kan je wel aardig simpel beschikbare laadstations in de buurt vinden, maar echt een automatische ritplanning met laadstops zit er (nog) niet in. BYD is er naar eigen zeggen wel mee bezig, maar ik heb het nog nergens zo soepel zien werken als bij Tesla, dus reken ook na een update niet op Tesla-level planning.

* Gisteren nog eens 'proefgereden' met een Highland, deze keer een LR van een collega. Zij is echt superblij met de auto, herkende mijn opmerkingen over stuuringrepen totaal niet. Weer meerdere piepjes en stuuringrepen naar de middellijn bij mij. Ik rijd schijnbaar teveel rechts op de rechterstrook en teveel links op de linkerstrook voor de Tesla, terwijl ik toch echt binnen de strepen rijd. Daar piept een ID.3 trouwens ook op (zonder stuuringrepen), dus niet alleen een Tesla ding, maar vreemd genoeg hebben een ID.4 en Enyaq weer geen moeite daarmee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Het lijkt erop dat de meegeleverde zonneschermen voor het dak meestal wel in de tas kunnen blijven zitten door de goede coating van het Seal-dak: YouTube: Silver Coating Glass Roof for Heat Rejection BYD Seal vs Tesla Model Y _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
DeGroteMuis schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:41:
Het lijkt erop dat de meegeleverde zonneschermen voor het dak meestal wel in de tas kunnen blijven zitten door de goede coating van het Seal-dak: YouTube: Silver Coating Glass Roof for Heat Rejection BYD Seal vs Tesla Model Y _/-\o_
Mooi! Dan kunnen de visnetten dus lekker in de frunk blijven. Wel blij dat die shades niet nodig zijn. Ik zou me ontzettend ergeren aan een dubbele naad van die w losse panelen midden in het glazen plafond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
Heeft er iemand een realistische foto van de kleur green shadow? Of een linkje?

Deze kleur was niet beschikbaar in Eindhoven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
RobbieDG schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:24:

Stukje hoger:
MichaelJ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:10:
[Afbeelding]
Of bewegende beelden: YouTube: BYD Seal: Einzig wirklicher Tesla Model 3 Highland "Killer"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
RobbieDG schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:24:

Alstu, auto was niet heel schoon toen ik foto’s maakte. Maar het moet je een beeld geven.

Anders de video die hierboven is gepost van de Duitse YouTube geeft ook een goed beeld. Persoonlijk vind ik de kleur in het echt toch anders over komen dan op foto’s en video’s op de een of andere manier.

Zodra ik m’n eigen auto heb zal ik uiteraard wat betere foto’s maken, ook in zonlicht etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plsS-U6eAuXC3GFo6T9KGRTw2EE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sK5AoA1AAkXMT1dQuqDYKRi1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqIs2blkNs18kCafgiHV73L_Q3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTnwAvMShhavqmkagjXLYDan.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
MichaelJ schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:14:
[...]

Alstu, auto was niet heel schoon toen ik foto’s maakte. Maar het moet je een beeld geven.

Anders de video die hierboven is gepost van de Duitse YouTube geeft ook een goed beeld. Persoonlijk vind ik de kleur in het echt toch anders over komen dan op foto’s en video’s op de een of andere manier.

Kleuren zijn echt anders dan op de website..Thanks
Zodra ik m’n eigen auto heb zal ik uiteraard wat betere foto’s maken, ook in zonlicht etc.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
Overigens wel apart dat het volume van het geluidssysteem beperkt lijkt. Als muziekliefhebber is het wel lekker als het goed lekker hard kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@MichaelJ Dat de kleur in het echt toch nog iets anders is klopt ja. Ik vind dat sowieso wel een ding met de Seal kleuren, zo lijkt ice blue op YouTube soms ook bijna zilver, komt Indigo Grey soms witter over en Atlantis Grey als feller blauw dan het is. Maar op foto en video in ieder geval al een stuk meer in de buurt dan de configurator die helemaal kant noch wal raakt.

@RobbieDG Voor mij gaat het hard genoeg, maar de installatie is inderdaad niet heel luid. Morgen even zelf testen hoe 't bevalt. Het klinkt niet alsof de installatie niet meer volume kan geven, bijna meer een volumebegrenzing. Er was ook geen merkbaar verschil te horen in geluidssterkte tussen een Samsung A53 en een Xiaomi Mi11, terwijl die laatste normaal duidelijk stiller is met afspelen. Misschien een Chinees ding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Decal1981
MichaelJ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:10:
[...]

Gefeliciteerd met de bestelling, terechte keuze! Ik twijfelde ook toen ik de proefrit in de Indigo Grey reed. Die kleur staat hem ook zo goed (welke kleur niet? :) )

@downshiftor gefeliciteerd met ook jouw bestelling in de toch wel mooiste kleur Shadow Green als ik het zelf mag zeggen 8)

[Afbeelding]

De kleur in het echt is totaal verschillend als de kleur in de configurator.. Ik begrijp niet waarom ze daar niet op letten vanuit BYD.

Over Levertijden van nieuwe bestellingen kreeg ik van een verkoper in Amsterdam te horen dat het momenteel 8-12 weken is.. Maarja geen idee of dat haalbaar is.

Ik ga de startpost aanvullen met wat extra informatie en vooral de nieuwe bestellingen erbij zetten. Zo zijn we inmiddels al met een leuk clubje !

Zelf heb ik de AWD besteld onder het mom van, waarom niet? Gewoon leuk, is het nodig? Nee absoluut niet haha. Zeker omdat ik toen ik ging bestellen het prijsverschil 3k was en nu is 't wat groter natuurlijk. Ik denk wel dat als ik rationeel nu opnieuw een keuze zou maken het een RWD zou worden.

Overigens heb ik niet met een RWD gereden, ik ben wel benieuwd of het nu daadwerkelijk anders rijdt ook. Misschien dat ik nog wel eens een proefrit ga doen o.i.d.

Tijdens mijn proefrit heb ik bij BYD al wel een aantal verbeterpunten aangegeven in de hoop dat dit ook bij BYD development terecht komt. Vooral de mate van regeneren mag van mij echt wel x3 gaan, of zelfs richting One Pedal Driving. Ik snap dat ze de overstap van ICE naar de Seal zo klein mogelijk willen maken voor de menigte maar er zijn ook nog mensen die al een EV hebben gehad en al wat grovere regenereren gewend zijn.. Geef mensen de keuze hoe ze deze modus aanzetten ;)
Afgelopen zaterdag besteld, een awd indigo grey excellence (Belgie), 1 erbij voor op de lijst...
Het rijden heeft mij overtuigd, design vind ik prachtig.
Minpuntjes vond ik de instelling voor het zetelgeheugen, diep in de menu begraven. Nie echt handig als je vrouw een stuk kleiner is en je de auto moet inschakelen om dit aan te passen en geen one pedal driving...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lommersm
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-09 16:14
Goedemorgen, ik ga hoogstwaarschijnlijk een RWD bestellen. Twijfel nog een klein beetje :) Kan iemand mij vertellen of er dakdrager + dakkoffer op de Seal kan? Ik zie dat er online een dakdragers voor de Seal leverbaar zijn, maar ik begreep ook van de dealer dat een dakdrager nog niet is goedgekeurd? Heeft iemand meer informatie hierover?

SiriLo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
lommersm schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:59:
Goedemorgen, ik ga hoogstwaarschijnlijk een RWD bestellen. Twijfel nog een klein beetje :) Kan iemand mij vertellen of er dakdrager + dakkoffer op de Seal kan? Ik zie dat er online een dakdragers voor de Seal leverbaar zijn, maar ik begreep ook van de dealer dat een dakdrager nog niet is goedgekeurd? Heeft iemand meer informatie hierover?
Er zijn inderdaad dakdragers verkrijgbaar, maar er is (nog) geen goedkeuring voor de daklast. Vroeger stond daklast ook in de kentekenpapieren vermeld, dus ik vermoed dat je er officieel sowieso niet mee mag rijden hier? Daarnaast zou ik zo lang Louwman nog n.n.b. als daklast vermeldt niet graag dakdragers monteren op een auto met glazen dak. Stel er ontstaat een barst, zoals ook bij wat Model 3 eigenaren gebeurd is, kan dat wel eens voor eigen rekening zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenske
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-07 12:12
Aanstaande zaterdag testrijden in de RWD design in Arnhem, erg benieuwd twijfel op dit moment nog tussen de model 3 en de seal. Hoe zit het gemiddeld met de actieradius ik kan er nog niet echt een duidelijk antwoord op vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
Heb net een proefrit gereden in de RWD. De auto heeft me positief verrast. Doet alles gewoon goed, weinig omgevingsgeluiden.

Goede wegligging en voldoende power in de normale modus. Nog sport achter de hand, dan is de auto echt snel.

De audio viel me wel tegen, gaat voor mij niet hard genoeg. Ik kon geen equalizer vinden. Die schijnt er wel te zijn. Wellicht maakt dat de beleving beter.
De bediening was verder nog wel wat zoeken, ik denk dat je al snel met CarPlay gaat werken en de navigatie van de auto zelf niet gebruikt.

Conclusie voor mij persoonlijk is dat ik de nieuwe model 3 ga bestellen. Die rijdt net wat beter, meer kofferbakruimte en infotainment is super. Prijs is ook net wat lager. Enige nadeel zijn de richtingaanwijzers, hopelijk went dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Intussen is de BYD Explorer One bij de Golf van Biskaje.

@koenske Bij mijn ritten verbruikte de Seal zo'n 12% meer, maar de accu is zo'n 35% groter. Dus 80-90 km meer range voor mij in regenachtige omstandigheden. Kan natuurlijk anders zijn bij andere rijstijl, kouder, warmer, droger, sneeuw, maar ik zou zeggen dat je met een RWD Seal wel verder moet komen dan een RWD Model 3. Beste is natuurlijk zelf checken hoe het bij jou is. Let daarbij op dat de Seal als je die reset alleen de laatste 50km aangeeft, dus als je proefrit naar verwachting langer is, even tussendoor checken en evt opnieuw resetten.

@RobbieDG Ik vermoed dat de richtingaanwijzers wel gaan wennen. Behalve op rotondes 3/4 rond kon ik er einde proefrit al aardig mee overweg. En mocht het echt niet gaan, even de makers van S3XY buttons in de gaten houden. Die zouden bezig zijn met een aftermarket stalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
RobbieDG schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:33:
Heb net een proefrit gereden in de RWD. De auto heeft me positief verrast. Doet alles gewoon goed, weinig omgevingsgeluiden.

Goede wegligging en voldoende power in de normale modus. Nog sport achter de hand, dan is de auto echt snel.

De audio viel me wel tegen, gaat voor mij niet hard genoeg. Ik kon geen equalizer vinden. Die schijnt er wel te zijn. Wellicht maakt dat de beleving beter.
De bediening was verder nog wel wat zoeken, ik denk dat je al snel met CarPlay gaat werken en de navigatie van de auto zelf niet gebruikt.

Conclusie voor mij persoonlijk is dat ik de nieuwe model 3 ga bestellen. Die rijdt net wat beter, meer kofferbakruimte en infotainment is super. Prijs is ook net wat lager. Enige nadeel zijn de richtingaanwijzers, hopelijk went dat.
Ook niet verkeerd een Model 3 toch? Prijs lager, in de witte uitvoering met wielcovers?
Over het infotainment, tsja daar is Tesla toch wat jaartjes verder mee, dat de auto beter rijd kan ik dan niet beamen. Dat zal persoonlijk zijn ook :)

Audio zou op z'n luidste settings wel wat harder mogen, daar ben ik het zeker mee eens.
Maar ik denk dat ik toch 98,6% van de tijd de audio niet op z'n hardst heb.. Wil ik echt knallen, dan ga ik wel naar een festival of zet ik thuis de Sonos op standje buren pesten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
DeGroteMuis schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:18:
Intussen is de BYD Explorer One bij de Golf van Biskaje.
Ik kreeg ook de pushmelding via de App zojuist binnen, toen dacht ik ik zal eens een update posten maar jij bent me voor ;)

Uiteraard met beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrDv7pkeAd7qnyFcSAp4NV5mGxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9y1vKoowbITSvOSelABvpv1o.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
koenske schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:07:
Aanstaande zaterdag testrijden in de RWD design in Arnhem, erg benieuwd twijfel op dit moment nog tussen de model 3 en de seal. Hoe zit het gemiddeld met de actieradius ik kan er nog niet echt een duidelijk antwoord op vinden.
Actieradius is nog lastig te zeggen, te weinig Seal's die rond rijden momenteel en ik kan nog niets uit eigen ervaring zeggen.

Alles is ook afhankelijk van het weer en temperatuur. Ik verwacht met de huidige temperaturen en bij normaal rijden een prima actieradius. Ik kan het alleen niet bewijzen momenteel...

Mijn MG momenteel reed vorige week nog 21/22kwh /100km.. en sinds dat het 10+ graden is rijdt die 16/17kwh /100km. Het zou mij negatief verbazen als ik met de Seal niet vergelijkbaar verbruik zou moeten halen.

bij een verbruik van 15kwh is een actieradius 545km mogelijk.
bij een verbruik van 17,5kwh is een actieradius 470km mogelijk.
bij een verbruik van 20kwh is een actieradius 410km mogelijk.
bij een verbruik van 40kwh is een actieradius 205km mogelijk.
enz enz.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Decal1981 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:27:
[...]

Afgelopen zaterdag besteld, een awd indigo grey excellence (Belgie), 1 erbij voor op de lijst...
Het rijden heeft mij overtuigd, design vind ik prachtig.
Minpuntjes vond ik de instelling voor het zetelgeheugen, diep in de menu begraven. Nie echt handig als je vrouw een stuk kleiner is en je de auto moet inschakelen om dit aan te passen en geen one pedal driving...
Ik zet je erbij! Ben benieuwd wanneer die van jou komt, ik begreep dat er in België al wat meer rondrijden dan in Nederland.

Dat van die stoelgeheugen herken ik ja, mijn vrouw en ik schelen +/- 35cm :+

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decal1981
MichaelJ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:30:
[...]

Ik zet je erbij! Ben benieuwd wanneer die van jou komt, ik begreep dat er in België al wat meer rondrijden dan in Nederland.

Dat van die stoelgeheugen herken ik ja, mijn vrouw en ik schelen +/- 35cm :+
Ten laatste op 17/06/2024, ze rekenen een 4 maanden. Ja, komen van een kia ev6 en daar is het stoelgeheugen toch wel makkelijker... zal wennen worden

Hoeveel er in Belgie rondrijden geen idee, maar ook nog niet zoveel, in de garage waar ik gekocht heb hebben ze er een 5-tal uitgeleverd, ze verwachten naar april-mei meer leveringen...

[ Voor 16% gewijzigd door Decal1981 op 19-02-2024 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turbo99
Voor de liefhebbers van "Shadow Green" :)

https://www.youtube.com/watch?v=ZV-lo1TzRSY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
Als ik de tracking mag geloven dan komt het schip morgen aan:

The current position of BYD EXPLORER NO.1 is at North East Atlantic Ocean reported 2 min ago by AIS. The vessel is en route to the port of Vlissingen, Netherlands, sailing at a speed of 15.5 knots and expected to arrive there on Feb 21, 05:00. The vessel BYD EXPLORER NO.1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eNA_kE-KRDRp-CYMXC2DeSkaps=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VbNTWJbv41iloE2IvCeTJLpD.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door boblelie op 20-02-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
boblelie schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:22:
Als ik de tracking mag geloven dan komt het schip morgen aan:

The current position of BYD EXPLORER NO.1 is at North East Atlantic Ocean reported 2 min ago by AIS. The vessel is en route to the port of Vlissingen, Netherlands, sailing at a speed of 15.5 knots and expected to arrive there on Feb 21, 05:00. The vessel BYD EXPLORER NO.1
[Afbeelding]
Het is dat ik niet in de buurt van Vlissingen woon, anders was ik wel even gaan kijken :+ .. althans, ook als die niet zo vroeg zou aankomen haha

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Vanavond even uitvoerig kijken, maar wat een mooi kleurtje is dat groen toch hé! :9

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieDG
MichaelJ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:20:
[...]

Ook niet verkeerd een Model 3 toch? Prijs lager, in de witte uitvoering met wielcovers?
Over het infotainment, tsja daar is Tesla toch wat jaartjes verder mee, dat de auto beter rijd kan ik dan niet beamen. Dat zal persoonlijk zijn ook :)

Audio zou op z'n luidste settings wel wat harder mogen, daar ben ik het zeker mee eens.
Maar ik denk dat ik toch 98,6% van de tijd de audio niet op z'n hardst heb.. Wil ik echt knallen, dan ga ik wel naar een festival of zet ik thuis de Sonos op standje buren pesten.
Had bij tesla wat meer leaseruimte over. Dus stealth grey met de 19 inch velgen. Maakt m wel af. Muziek vind ik zelf heel belangrijk, lekker knallen in de auto. Altijd goede installatie gehad of erin gebouwd. En festivals doe ik er gewoon bij :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@Turbo99 Leuk, weer een Electrifying video met de Seal. Ginny en Nicola hadden vorige keer de vraag uit de titel al beantwoord met 2 RWD modellen: YouTube: Tesla Model 3 vs BYD Seal TESTED

Ook nu verspringt de Shadow Green best van kleur tussen de verschillende beelden. Blijft bijzonder hoe meerdere kleuren van de Seals zo kunnen verschillen van opname naar opname.

@MichaelJ Ik vermoed dat jij je wel kan vinden in 27:45 in de video van Turbo99. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Purpleboy71
MichaelJ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:47:
Startpost is bijgewerkt met bestellingen. Grappig om te zien dat iedere kleur behalve de witte hier besteld is. En dat tot nu toe Groen het populairst is ;-) (goed aantallen zijn nog laag maar wel leuk om te vermelden)
Wie hebben de BYD Seal besteld?
MichaelJBYD Seal Excellene AWDShadow GreenBlackMaart 2024
Turbo99BYD Seal Excellene AWDSpace BlackBlackMaart 2024
SjeromeBYD Seal Excellene AWDAtlantis GreyBlackMaart 2024
Mijn ingediende offerte is goedgekeurd en de Seal Design RWD Ice Blue met een Tahitian Blue interieur is besteld! Dus nog iemand op het lijstje.

Mijn huidig leasecontract loopt in juli af en daarop wordt de levering naar toe gepland heb ik doorgekregen. Het lange wachten is begonnen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Purpleboy71
MichaelJ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:20:
[...]

Ik vind het persoonlijk nog steeds lekker om met usb sticks vol gepropt met albums te switchen en dat ging mooi intuïtief in de bediening van de Seal. In tegenstelling tot wat andere auto's die ik heb proef gereden.

Ook de kwaliteit van het geluid vond ik goed. Het volume op zich heb ik eigenlijk niet goed genoeg getest bedenkt ik me nu. Hoop dat het niet tegenvalt als ik in de toekomst muziek wil laten knallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mennomaassluis
Net de offerte binnen gekregen voor de lease van BYD Seal Excellence (AWD) en akkoord gegeven voor een Ice Blue met Tahitian Blue interieur.

Wij leasen operationeel voor 30.000 km/jr 48 maanden
Incl. Inzittenden verz., winterbanden, Internationale laadpas / druppel van Shell Recharge.
Incl. vervangend vervoer door heel Europa.

Kosten auto € 1014,-
Kosten brandstof voorschot € 193,-
Totaal € 1207,-

Dit past in mijn budget en dus akkoord!

De Tesla Model 3 Long Range in het wit met wit interieur had ik als referentie uitgevraagd.
Kosten auto € 1005,-
Brandstof voorschot € 150,-
Totaal € 1155,- p/mnd.

Iets goedkoper, maar dat zit in het brandstof voorschot.

Ik had ook de Zeekr 001 long range gevraagd, maar die is te duur.
Kosten auto € 1187,-
Brandstof voorschot € 226,-
Totaal € 1413,- p/mnd.

@MichaelJ
Je kunt je lijstje verder uitbreiden :-)
Pagina: 1 2 ... 41 Laatste