• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-03 18:16
Major_ton schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:34:
[...]

30kw/100km??!! Heb je een trailer met een olifant erop achter je auto hangen ofzo? Dat is echt absurd. Een dual motor EV9 rijdt nog zuiniger. Ik heb de Seal ook op mijn lijstje staan om mogelijk als jong gebruikte occasion te kopen, maar dit soort berichten (samen met toch wel veel ellende die ik hier lees) doen mij erg twijfelen.
Die 30 weet ik ook niet hoe dat kan, ik heb gisteren een 50km gereden waarvan net geen 20km snelweg, ik kwam uit op 16.9 kWh/100km met winterbanden. Ik reed nu wel 100 continu. Ik vermoed dat 120/130 km/u wel wat hoger verbruik gaat geven, zeker als het tijdens de rit -5 is bijvoorbeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door deSenna24 op 20-02-2026 07:46 ]

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:06

Cybje

First Post!

Dutchy88 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:08:
Ik ben tijdens mij zoektocht naar een opvolger voor mijn Model 3 ook tegen de Seal aangelopen. Prachtige wagen op het oog maar na het doorspitten van dit topic zie ik toch ook veel wisselende ervaringen. Met name de periode na de release. Dat is deels verklaarbaar door het nieuwe model maar zouden jullie vandaag de dag nog steeds voor de Seal gaan?
Ik ben gematigd positief over de Seal, vooral het snelladen en de software is echt shit, maar het interieur maakt veel goed. En de auto ziet er wat specialer uit, dat is ook leuk. Ik heb 10 jaar Tesla gereden daarvoor, dus ik kan goed met Tesla vergelijken.

De Seal en Model 3 zijn, ondanks dat het directe concurrenten zijn, heel erg verschillend. Dat heeft ook een groot voordeel, want het maakt de keus wat makkelijker. Bij BYD krijg je gewoon meer een normale auto, bij Tesla krijg je meer een echte elektrische auto. Je merkt dat Tesla echt gericht is op elektrisch rijden, de hele aandrijflijn is zuiniger, snelladen gaat sneller, de software geeft je veel meer informatie over de elektrische systemen, je hebt het gevoel veel meer controle te hebben over je rijbereik. Qua interieur zijn ze ook verschillend. Eigenlijk moet je in beide eens een proefrit maken, dan merk je het heel snel.

Ik zou ook niet helemaal weten wat je anders zou moeten kiezen binnen dit budget. De meeste andere concurrenten hebben andere significante nadelen. En veel auto's hebben niet een sedan-achtige of sportieve 'look', of hebben gewoon matige rijeigenschappen (ik kijk naar jullie, elektrische SUV's).

Dus ja, ik zou weer voor de Seal kiezen. Maar wel met wat kanttekeningen. Ik ben er niet 100% blij mee en had eigenlijk in deze tijd van een zeer grote fabrikant wel verwacht dat de software beter zou zijn.

Wat ruist er door het struikgewas

• Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Major_ton schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:34:
[...]

30kw/100km??!! Heb je een trailer met een olifant erop achter je auto hangen ofzo? Dat is echt absurd. Een dual motor EV9 rijdt nog zuiniger. Ik heb de Seal ook op mijn lijstje staan om mogelijk als jong gebruikte occasion te kopen, maar dit soort berichten (samen met toch wel veel ellende die ik hier lees) doen mij erg twijfelen.
deSenna24 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 07:45:
[...]

Die 30 weet ik ook niet hoe dat kan, ik heb gisteren een 50km gereden waarvan net geen 20km snelweg, ik kwam uit op 16.9 kWh/100km met winterbanden. Ik reed nu wel 100 continu. Ik vermoed dat 120/130 km/u wel wat hoger verbruik gaat geven, zeker als het tijdens de rit -5 is bijvoorbeeld.
Bij temperaturen onder het vriespunt en snelwegsnelheden kom ik ook in de buurt van 30kWh/100km (een enkele keer zelfs erboven) met mijn AWD, maar dan wel volgens de ingebouwde AEC-meter over de laatste 50km. Ik heb echter wel sterke twijfels over hoe betrouwbaar die berekening is.

Voorbeeld: onlangs een Seal U als vervangwagen gehad. Een tiental kilometer over 50- en 70-wegen, gevolgd door een twintigtal kilometer autosnelweg aan 120. Na de binnenwegen en een aantal kilometer snelweg, gaf de meter een verbruik van 32 kWh/100km aan over de laatste 50km (buitentemperatuur lag rond de 5 graden, als ik het mij goed herinner). Toen ik een tiental kilometer verder nog eens keek, stond deze opeens op 17 kWh/100km 8)7

Bij de Seal zelf nog zo geen enorme afwijkingen kunnen waarnemen binnen enkele kilometers, maar het roept natuurlijk wel vragen op over de betrouwbaarheid van deze metingen.

Dat het verbruik desondanks abominabel is bij vriestemperaturen staat wel buiten kijf. Dit heb ik hier een tweetal maanden geleden ook al gepost toen ik heen en terug reed naar de Ardennen. Toen geraakte ik met een volle batterijlading ook niet in de buurt van 300km effectief rijbereik.

• deSenna24
Hellbull89 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:04:
[...]

[...]

Bij temperaturen onder het vriespunt en snelwegsnelheden kom ik ook in de buurt van 30kWh/100km (een enkele keer zelfs erboven) met mijn AWD, maar dan wel volgens de ingebouwde AEC-meter over de laatste 50km. Ik heb echter wel sterke twijfels over hoe betrouwbaar die berekening is.

Voorbeeld: onlangs een Seal U als vervangwagen gehad. Een tiental kilometer over 50- en 70-wegen, gevolgd door een twintigtal kilometer autosnelweg aan 120. Na de binnenwegen en een aantal kilometer snelweg, gaf de meter een verbruik van 32 kWh/100km aan over de laatste 50km (buitentemperatuur lag rond de 5 graden, als ik het mij goed herinner). Toen ik een tiental kilometer verder nog eens keek, stond deze opeens op 17 kWh/100km 8)7

Bij de Seal zelf nog zo geen enorme afwijkingen kunnen waarnemen binnen enkele kilometers, maar het roept natuurlijk wel vragen op over de betrouwbaarheid van deze metingen.

Dat het verbruik desondanks abominabel is bij vriestemperaturen staat wel buiten kijf. Dit heb ik hier een tweetal maanden geleden ook al gepost toen ik heen en terug reed naar de Ardennen. Toen geraakte ik met een volle batterijlading ook niet in de buurt van 300km effectief rijbereik.
Die laatste 50km zal dan net niet meer de snelweg in rekening brengen, dat oogt naar mijn idee ook niet goed. Ik zou het liever zien als een A of B trip die je kan resetten. Ik reset de A trip telkens ik opgeladen heb, en B bij bandenwissel. Cumulatief verbruik van mijn Seal nu met winterbanden is over de 868km die er nu op staan 18.9 kWh/100km, daar is ongeveer 40km snelweg van.

[ Voor 4% gewijzigd door deSenna24 op 20-02-2026 12:01 ]

• MichaelJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-03 12:37
Ik vermoed dat de voorwaarde waarop ik deze getallen haal ook wel een belangrijke factor zijn, laat ik voorop stellen dat ik met 30kWh/100km niet m'n best heb gedaan om persé op zn zuinigst te rijden.
- rond de 0 tot 2 graden was het die dag
- gemiddeld genomen reed ik alleen maar snelweg tussen de 118 en 130
- Er zit een front splitter onder de voorbumper die niet veel goeds zal doen voor de aerodynamice
- Voeg daarbij een achterklep spoiler en spiegelkappen aan toe
- Er stond relatief veel wind, in de rijrichting dus vol op de neus.

Gister stond de laatste 50km op 33kwh/100km maar dat kwam misschien omdat ik een flink stuk op 190km/u heb gereden haha.

Ja, de Seal AWD moet je absoluut niet nemen als je het zuinigst wil zijn. Maar wel als je gewoon een heerlijk fijne auto wilt die er goed uitziet, nog steeds na 2 jaar overal hoofden laat omkijken en gewoon een stuk unieker dan de legio tesla's in het wit, grijs of zwart op elke straathoek.

Zou ik hem nu weer kiezen? Nee dat niet, maar dat is meer omdat ik het nu al weer 2 jaar rijd en mijn wensen lijstje voor een auto wel veranderd is. Ben ik er nog elke dag blij mee en rijd ik met volle tevredenheid en glimlach? Absoluut.

iRacing Profiel

• MichaelJ
Ik zag trouwens in de configurator dat Shadow Green eruit is gehaald. Onbegrijpelijk, de mooiste kleur!

iRacing Profiel

• deSenna24
MichaelJ schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:41:
Ik zag trouwens in de configurator dat Shadow Green eruit is gehaald. Onbegrijpelijk, de mooiste kleur!
Toen ik wilde bestellen in juli 2025 was de kleur er ook al uit, of toch in België, had er erg graag eentje besteld in die kleur. In Nederland stond die er nog veel langer in. Ice blue is er ook uit. Er is op de nieuwe versie wit, zwart, rood, grijs, grijs en blauwgrijs.

[ Voor 4% gewijzigd door deSenna24 op 20-02-2026 14:47 ]

• MichaelJ
deSenna24 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:47:
[...]

Toen ik wilde bestellen in juli 2025 was de kleur er ook al uit, of toch in België, had er erg graag eentje besteld in die kleur. In Nederland stond die er nog veel langer in. Ice blue is er ook uit. Er is op de nieuwe versie wit, zwart, rood, grijs, grijs en blauwgrijs.
Wie besteld de eerste rode en komt met een foto daarvan? Ben wel nieuwsgierig naar die versie.. Wat meer kleur op de weg kan geen kwaad.

Ik ben in ieder geval nog blij met m'n groene :+

iRacing Profiel

• Dutchy88
  • Laatst online: 10:29
Cybje schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:16:
[...]

Ik ben gematigd positief over de Seal, vooral het snelladen en de software is echt shit, maar het interieur maakt veel goed. En de auto ziet er wat specialer uit, dat is ook leuk. Ik heb 10 jaar Tesla gereden daarvoor, dus ik kan goed met Tesla vergelijken.

De Seal en Model 3 zijn, ondanks dat het directe concurrenten zijn, heel erg verschillend. Dat heeft ook een groot voordeel, want het maakt de keus wat makkelijker. Bij BYD krijg je gewoon meer een normale auto, bij Tesla krijg je meer een echte elektrische auto. Je merkt dat Tesla echt gericht is op elektrisch rijden, de hele aandrijflijn is zuiniger, snelladen gaat sneller, de software geeft je veel meer informatie over de elektrische systemen, je hebt het gevoel veel meer controle te hebben over je rijbereik. Qua interieur zijn ze ook verschillend. Eigenlijk moet je in beide eens een proefrit maken, dan merk je het heel snel.

Ik zou ook niet helemaal weten wat je anders zou moeten kiezen binnen dit budget. De meeste andere concurrenten hebben andere significante nadelen. En veel auto's hebben niet een sedan-achtige of sportieve 'look', of hebben gewoon matige rijeigenschappen (ik kijk naar jullie, elektrische SUV's).

Dus ja, ik zou weer voor de Seal kiezen. Maar wel met wat kanttekeningen. Ik ben er niet 100% blij mee en had eigenlijk in deze tijd van een zeer grote fabrikant wel verwacht dat de software beter zou zijn.
Bedankt voor deze uitgebreide review, vandaag een proefrit achter de rug in de Design uitvoering.

Het is inderdaad echt even omschakelen. Ik miste de directheid van de Model 3 maar tegelijk heb je in de Seal wel echt meer autogevoel. Het rijden voelt rustiger en daardoor comfortabeler? Al is wel duidelijk merkbaar dat de respons wat trager is. Het interieur voelt echt veel luxer aan, op vergelijkbaar niveau als de premium merken. Software blijft nog achter bij Tesla, maar daar had ik mij wel op ingesteld. Volgens de dealer is men hier wel druk mee bezig maar het zit inderdaad nog (lang) niet op hetzelfde niveau. Carplay was dan wel weer een mooie bijkomstigheid.

Al met al erg lastig, de keuze is nu gaan we voor de Seal of komen we onderaan de streep toch weer bij Tesla uit, hoewel die na jaren rijden nu toch wel erg saai begint te worden. :P

• vanadium
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-03 21:37
Ik ben tijdens mij zoektocht naar een opvolger voor mijn Model 3 ook tegen de Seal aangelopen. Prachtige wagen op het oog maar na het doorspitten van dit topic zie ik toch ook veel wisselende ervaringen. Met name de periode na de release. Dat is deels verklaarbaar door het nieuwe model maar zouden jullie vandaag de dag nog steeds voor de Seal gaan?
Nee

• deSenna24
Ik heb mijn Seal nu 3 weken, besteld in juli 2025. Ik had een Polestar 2 hiervoor, van modeljaar 2022. De Polestar was erg fijn, maar ik miste wat power met die single motor. Voor ik de Polestar kocht keek ik ook naar de Tesla model 3, die reed erg fijn maar interieur viel mij erg tegen. Van de Seal ben ik nu in de 3 weken al enorm tevreden, los van het feit dat de simkaart nog niet werkte bij levering en de software niet up to date was. Dat is het nu wel en de 4G is ook actief, geen problemen meer momenteel.

Nieuw is een Polestar 2 te duur als je die wat gaat aankleden dus keek ik naar tweedehands al. Dual motors met plus en pilot pack zitten ook na 1 jaar nog rond 45-50k, met leder interieur nog meer. Xpeng en BYD kwamen dan rond 50-55k zowat full option uit. De P7 was mooi maar ook erg sober vanbinnen. De Seal vinkte voor mij alle vakjes aan. Genoeg vermogen maar kan ook rustig mee gereden worden. Wat sportief uiterlijk en mooi interieur. Prijs viel ook erg goed mee. Benieuwd naar wat Polestar met de 2 komende jaren gaat doen, de facelift/vervanger heeft net een teaser gekregen met de neus van de 4, benieuwd wat ze met de prijs ervan gaan doen.

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-03 21:53
MichaelJ schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:28:
Ik vermoed dat de voorwaarde waarop ik deze getallen haal ook wel een belangrijke factor zijn, laat ik voorop stellen dat ik met 30kWh/100km niet m'n best heb gedaan om persé op zn zuinigst te rijden.
- rond de 0 tot 2 graden was het die dag
- gemiddeld genomen reed ik alleen maar snelweg tussen de 118 en 130
- Er zit een front splitter onder de voorbumper die niet veel goeds zal doen voor de aerodynamice
- Voeg daarbij een achterklep spoiler en spiegelkappen aan toe
- Er stond relatief veel wind, in de rijrichting dus vol op de neus.

Gister stond de laatste 50km op 33kwh/100km maar dat kwam misschien omdat ik een flink stuk op 190km/u heb gereden haha.

Ja, de Seal AWD moet je absoluut niet nemen als je het zuinigst wil zijn. Maar wel als je gewoon een heerlijk fijne auto wilt die er goed uitziet, nog steeds na 2 jaar overal hoofden laat omkijken en gewoon een stuk unieker dan de legio tesla's in het wit, grijs of zwart op elke straathoek.

Zou ik hem nu weer kiezen? Nee dat niet, maar dat is meer omdat ik het nu al weer 2 jaar rijd en mijn wensen lijstje voor een auto wel veranderd is. Ben ik er nog elke dag blij mee en rijd ik met volle tevredenheid en glimlach? Absoluut.
De RWD deed het gisteren ook een stukje slechter dan normaal, over totaal 280 km van 89% naar 12%. Wel met de nodige file en allebei de stoelverwarming aan plus toch nog best wat sneeuw op de heenweg en de terugweg (in de regen) met 130-140km/h, maar het viel me toch wat tegen.Wel benieuwd wat voor jou een opvolger zou zijn.

Inderdaad eeuwig zonde dat BYD de aparte kleuren eruit gooit en voor het standaard wit-grijs-zwart-rood lijkt te gaan. Verkoopt vast wel beter, maar een beetje kleur op de weg is wel zo mooi.

• DeGroteMuis
Dutchy88 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:08:
[...]

Bedankt voor deze uitgebreide review, vandaag een proefrit achter de rug in de Design uitvoering.

Het is inderdaad echt even omschakelen. Ik miste de directheid van de Model 3 maar tegelijk heb je in de Seal wel echt meer autogevoel. Het rijden voelt rustiger en daardoor comfortabeler? Al is wel duidelijk merkbaar dat de respons wat trager is. Het interieur voelt echt veel luxer aan, op vergelijkbaar niveau als de premium merken. Software blijft nog achter bij Tesla, maar daar had ik mij wel op ingesteld. Volgens de dealer is men hier wel druk mee bezig maar het zit inderdaad nog (lang) niet op hetzelfde niveau. Carplay was dan wel weer een mooie bijkomstigheid.

Al met al erg lastig, de keuze is nu gaan we voor de Seal of komen we onderaan de streep toch weer bij Tesla uit, hoewel die na jaren rijden nu toch wel erg saai begint te worden. :P
De software, daar zou ik niet snel een flinke verbetering in verwachten. Bij de eerste paar updates waren de stappen nog best fors, nu is het voor mijn gevoel toch een stuk minder. Behalve een andere interface heeft v2.0 niet echt veel gebracht. Nu dan wel profielen, maar dingen zoals een waarschuwing dat je ICC zichzelf uitschakelt of een fatsoenlijke dimstand op het centrale scherm in het donker als je eens geen AA/Carplay gebruikt zijn er nog niet. De rijmodus scheelt wel wat in reactie op het pedaal. Wel altijd iets trager dan Tesla, maar in sport toch duidelijk feller dan normal of eco.

De Seal bevalt me over het algemeen nog steeds prima en je trekt er ook nu nog veel bekijks mee, best veel mensen die willen weten wat 't is of als ze de auto al kennen, benieuwd ernaar zijn. In het buitenland ook al vaker gehad dat andere Seal bezitters even een praatje komen maken bij het laden, of naar elkaar seinen & zwaaien. Het blijft ook gewoon een fijne reismachine waarmee je moeiteloos kilometers wegtikt, al ligt hij ook niet superstrak op de weg bij 190 op een wat minder gladde autobahn, dan doet een i5 het echt beter. Maar ik weet niet of ik er weer voor zou gaan. De auto kost intussen toch zo'n 4000 euro meer door de prijsstijging en de extra kosten voor een kleurtje plus ik had nog de SEPP op de aanschaf van de mijne, dus nu zou hij 8.000 euro meer kosten voor me. Plus wat ik hoorde zijn de beurten ook 2 keer zo duur als voorheen benoemd. Plus als dat ook geldt na 3 jaar de gratis 1GB en niet zoals bij Tesla voor extra data ruimte, 100 euro per jaar om de app te blijven gebruiken. Plus nog steeds slechte DAB- en radioontvangst. Aan de andere kant zou ik nu ook niet zo snel iets anders kunnen noemen dat ik zou willen rijden in dezelfde prijsklasse. Goede kans dat 't dan tweedehands spul zou worden. Een Audi eTron GT, Nio ET7, fully loaded BMW i4, Hyundai Ioniq5N voor de hooligan factor, of misschien als de software beter wordt een Zeekr001. Of misschien een MG Cyberster, naast de Seal. :+ Nog niet getest, maar de RWD schijnt wel leuk te rijden. Maar nieuw, onder de 50k? Lastig. Kortom, voor nu blijft de Seal nog wel een paar jaar.

• Tec7lol
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-03 22:55
De nieuwe mercedes cla is ook wel een aanrader, rijdt heel erg prettig en imho beter dan de seal, zeker bij hogere snelheden.
Wel jammer van het interieur en de lange optielijst...

• Tec7lol
Hier kan je high res afbeeldingen downloaden van het nieuwe modeljaar in lavender grey.
https://bydukmedia.com/en...reater-specification.html

Geen logo meer op de kopsteunen en geen lelijk 'nfc logo' meer op de middenconsole. _/-\o_
Wel een groter BYD logo op de achterkant en een camera in de A-stijl :'(
Wat betreft ruby red, de enige foto die momenteel officieel is, is deze van de oostenrijkse BYD website
. (en lijkt me ook wel een render.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBLZ5UJIMX3n0vOUbON0QtE8un4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L0KMwYwiYWfs6iTU1NxKMIh9.png?f=fotoalbum_large

• deSenna24
Nu je die Oostenrijkse site aanhaalt dacht ik ik ga ook eens kijken, en ik kom hier een foto van de instrument cluster tegen die nieuw lijkt, zou dit in een aakomende update zitten?

Deze foto staat op de Seal pagina:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.prod.website-files.com/6631bbcf7ceb6074d8777b3a/697769d1565ea7ba39e2106e_10%E3%80%81SEAL_LHD_Interior_Head-up%20Display_download_JPG_4096px-p-2600.jpg

En zo ziet de huidige eruit (of toch bij de mijne):
Afbeeldingslocatie: https://autoplay.b-cdn.net/image.ashx?id=80369456&optimizer=image

Linkje naar die Seal pagina waar de foto staat: https://www.bydauto.at/modelle/seal

• Tec7lol
De camera ziet er niet uit, maar misschien komen er ook nuttige functies uit, gezichtsherkenning ed...
Het zijn chinezen dus daar zijn ze wel goed in :+

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:49
Iemand nog iets vernomen van die Autopark optie (dus dat hijzelf parkeert)

Vertrouwen is goed, controle nog beter

• DeGroteMuis
deSenna24 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 16:45:

En zo ziet de huidige eruit (of toch bij de mijne):
[Afbeelding]
Sportmodus zonder rood bij dat blokje met tijd, standaard, P, en sport, is dat altijd zo? Bij mijn RWD komt daar in sport een rood lijntje / smal vlak boven.
Juan schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:57:
Iemand nog iets vernomen van die Autopark optie (dus dat hijzelf parkeert)
Zoals ik het begreep mist de Seal daarvoor de benodigde vooruit gerichte parkeersensoren. Zou dat een toevoeging moeten zijn dan? Hoop niet dat ze daarvoor op de Tesla toer gaan met Vision Only, zelf niet bepaald goede ervaringen mee.

• deSenna24
Wat zou dit zijn? :o
Misschien de Seal 06(GT)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtUZfWl917gf7Q6yrw-8YtwNkDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58jzIor7aSyJeFzx0Chwe13Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door deSenna24 op 23-02-2026 10:06 ]

• DeGroteMuis
deSenna24 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:04:
Wat zou dit zijn? :o
Misschien de Seal 06(GT)?

[Afbeelding]
Geen idee! De scherpe vouwen op de flank lijken op een oude '2026 Seal' video: YouTube: New 2026 BYD SEAL – The Tesla Nightmare Just Got Smarter!
Maar deze is ook de enige bron met zulke vouwen op de flank en dit design, dus voelt nogal AI. Daarnaast heeft deze niet de dakspoiler die onder het doek lijkt te zitten en komt de neus niet lekker overeen.

De eerder getoonde Seal 06GT had rondere flanken, net als onze Seals. Ik zou bijna zeggen dat het de Seal 6 DM-i touring is, die heeft wel een beetje een scherpere vouw op de flank, maar die vouw lijkt ook niet zo scherp gedefinieerd als onder dit doek en loopt niet zover door naar voren. Ongeveer dezelfde hoek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/137HsPkoZneRMYs435QKqleiVXw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/6nL4FCzBO6rrkzm6OnhNVyQY.webp?f=user_large

• deSenna24
DeGroteMuis schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:49:
[...]

Geen idee! De scherpe vouwen op de flank lijken op een oude '2026 Seal' video: YouTube: New 2026 BYD SEAL – The Tesla Nightmare Just Got Smarter!
Maar deze is ook de enige bron met zulke vouwen op de flank en dit design, dus voelt nogal AI. Daarnaast heeft deze niet de dakspoiler die onder het doek lijkt te zitten en komt de neus niet lekker overeen.

De eerder getoonde Seal 06GT had rondere flanken, net als onze Seals. Ik zou bijna zeggen dat het de Seal 6 DM-i touring is, die heeft wel een beetje een scherpere vouw op de flank, maar die vouw lijkt ook niet zo scherp gedefinieerd als onder dit doek en loopt niet zover door naar voren. Ongeveer dezelfde hoek:
[Afbeelding]
Misschien een Seal 06 EV? Iets gepositioneerd onder de Seal zelf? Lijkt inderdaad op een hatchback of touring, die lijnen lijken niet op een sedan. Ik dacht misschien zelfs aan een Denza, maar die lichten lijken boller te staan.

• DeGroteMuis
Ja en hij lijkt weer te laag voor de Seal U. Die heeft wel een scherpere lijn over de flanken, maar bij de achterwielen loopt die meer in een boogje dan hier en je zou verwachten dan ook deurgrepen te zien.

• Hellbull89
  • Nu online
Ik zou er niet op rekenen dat er een echte auto onder zit. Mogelijk is dit gewoon een door AI gegenereerde afbeelding van "een auto onder een laken" zonder enige link naar het echte te onthullen model.

• deSenna24
Zag net de post op Facebook ook passeren en een comment eronder vermeld de ATTO 3 evo, die was al een week of 2 aangekondigd op verschillende nieuwssites, en contouren lijken wel te kloppen. Ook met de "evolutie" eronder lijkt ATTO 3 evo aannemelijk :)

• deSenna24
Net de v2.1.1 update aangeboden gekregen, momenteel aan 't installeren :)

• deSenna24
E-Vix schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:08:
2511 is niet v2.1.1. Waarschijnlijk is het een prerelease, maar inmiddels heb ik gezien dat officiele v2.1.1 buildnummer 2512 bevat:
[Afbeelding]
De GPS problemen had ik ook toen ik 2511 geinstalleerd had. Dit gaat niet weg en zal iedere keer dat de wagen uit is geweest terug komen. Enkel een herstart van de tablet lost dit op. Dat is voor mij dan ook de hoofdreden geweest om weer terug te gaan naar de officiele v2.1.0 (2506).
Ik vermoed dat er in de OTA v2.1.1 ook firmware updates zitten voor bepaalde modules die wellicht nodig zijn voor een correcte GPS werking. Ook was DAB+ in 2511 niet geintegreerd in het multimediacentrum. Iets wat namelijk wel zo is in de officiele v2.1.1. Ik vermoed dat ook dat weer afhankelijk is van een een firmware update die ik miste omdat ik handmatig 2511 had geinstalleerd.

Nog even voor de duidelijkheid. Een OTA update bevat firmware updates voor meerdere modules en een software update voor de tablet. Een update via USB bevat enkel de update voor de tablet.
Via firmware updates worden soms onderdelen toegevoegd dan wel geactiveerd. Zo was in ik meen v1.5.0 toegevoegd dat je de wagen kon starten door deze te ontgrendelen en uit kon zetten door deze op slot te zetten. Nadat ik destijds een downgrade had gedaan had ik de functionaliteit inclusief de menuoptie nog steeds. Oftewel, de optie zat al langer in de software maar was hardwarematig nog niet beschikbaar.
Een tweede voorbeeld: V2.0.0 en v2.1.0 hebben exact dezelfde software versies (2506), maar toch heeft v2.1.0 onder andere de optie om rechts inhalen te voorkomen.

Zodra v2.1.1 uit komt zal je alsnog de update via OTA aangeboden gaan krijgen. Voor wat BYD betreft staat jouw wagen namelijk nog gewoon op v2.1.0.

Mijn tip: Downgrade de tablet naar v2506. 2511 bied, behalve de mogelijkheid om met gebruikersprofielen te werken geen enkele verbetering ten opzichte van 2506 maar bevat wél een aantal vervelende bugs.
v2.1.1 staat erop als succesvol geïnstalleerd, maar zie nog wel steeds 2506 in de hoek staan, ook bij de details. Reboot geeft nog hetzelfde. Misschien wat tijd nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6P7_6mi9lyUhwrTWIwduc0_f5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkUJ21mAyMG8DJ0mUWQSQxG9.jpg?f=fotoalbum_large

• Hellbull89
  • Nu online
Hier ook de update binnengekregen (België). Ik zit effectief op 2512 en heb nu dus ook de mogelijkheid om aan te melden met een profiel, dat dan automatisch je stoel, sfeerverlichting en thema juist zet (weinig meerwaarde voor mij aangezien ik de enige ben die met de auto rijdt).

Verder vallen mij kleine tweaks aan het infotainment en de HUD op, zoals reeds door anderen opgemerkt. Ook zijn er nu drie slots voor het stoelgeheugen; voorheen maar twee. IoT-simkaart in de mobiele app is nu ook actief, maar vraagt wel om je identiteit te verifiëren met je ID of rijbewijs

• Juan
Update hier ook binnen.
Sneller dan normaal geloof ik

Installeer hem later.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/372n4rSWELs22uVgvFE4HNpd_M0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mriVIpkkJRk8S8kOczxE6DX4.jpg?f=fotoalbum_large

• deSenna24
Hellbull89 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:24:
Hier ook de update binnengekregen (België). Ik zit effectief op 2512 en heb nu dus ook de mogelijkheid om aan te melden met een profiel, dat dan automatisch je stoel, sfeerverlichting en thema juist zet (weinig meerwaarde voor mij aangezien ik de enige ben die met de auto rijdt).

Verder vallen mij kleine tweaks aan het infotainment en de HUD op, zoals reeds door anderen opgemerkt. Ook zijn er nu drie slots voor het stoelgeheugen; voorheen maar twee. IoT-simkaart in de mobiele app is nu ook actief, maar vraagt wel om je identiteit te verifiëren met je ID of rijbewijs
Die profiel instellingen vind ik nergens, maar HUD is inderdaad aangepast. Iets duidelijker de TSR weergegeven zo vind ik :) auto geeft nog altijd 2506 aan maar die profielen koppelen mis ik zo niet direct.

[ Voor 4% gewijzigd door deSenna24 op 24-02-2026 07:43 ]

• Hellbull89
  • Nu online
deSenna24 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 07:43:
[...]

Die profiel instellingen vind ik nergens, maar HUD is inderdaad aangepast. Iets duidelijker de TSR weergegeven zo vind ik :) auto geeft nog altijd 2506 aan maar die profielen koppelen mis ik zo niet direct.
Rechtsboven op het grote scherm, waar voorheen het notificatiebelletje stond (dat nu één plaats naar links is opgeschoven).
Juan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 06:37:
Update hier ook binnen.
Sneller dan normaal geloof ik

Installeer hem later.
[Afbeelding]
Vreemd, bij mij gaf hij aan dat de update 57 minuten zou duren. Waarop zou de auto dat berekenen? Ik zat voorheen gewoon op de meest recente versie, alles tot nu toe OTA gedaan en niks manueel geïnstalleerd

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Voor mij kunnen het ook de lang-geleden aangekondigde 06 GT zijn (voor de EV tarieven), of de huidig marktconforme hybride 6 DM-i (na de EV-tarieven).
Als BYD gewoon marktaandeel wil vergroten, zou de DM-i hun beste optie zijn (goedkoper door kleinere batterij, en zonder EV importtarief).

• MichaelJ
Weet iemand of ik de update terug kan draaien? Die HUD aanpassing vind ik echt zwaar vervelend nu.. dat verkeersbord knipperend in m’n zichtveld leid meer af dan dat het nut heeft.. wat een verschrikking. Als dit zo blijft zet ik de HUD helemaal uit haha

iRacing Profiel

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:13

E-Vix

Nu met sneeuw!

MichaelJ schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:41:
Weet iemand of ik de update terug kan draaien? Die HUD aanpassing vind ik echt zwaar vervelend nu.. dat verkeersbord knipperend in m’n zichtveld leid meer af dan dat het nut heeft.. wat een verschrikking. Als dit zo blijft zet ik de HUD helemaal uit haha
Handmatig is het mogelijk om te downgraden (met de welbekende USB stick methode). Mocht je daarna alleen toch terug willen, dan is dat op dit moment nog niet mogelijk omdat deze firmware nog niet beschikbaar is.
Het is alleen geen garantie dat downgraden ook de HUD weer terug zal zetten. Het kan zijn dat dit een firmware update van de HUD module zelf is, en een downgrade zal alleen de software op de tablet aanpassen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Hellbull89 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:29:
[...]

Rechtsboven op het grote scherm, waar voorheen het notificatiebelletje stond (dat nu één plaats naar links is opgeschoven).

[...]

Vreemd, bij mij gaf hij aan dat de update 57 minuten zou duren. Waarop zou de auto dat berekenen? Ik zat voorheen gewoon op de meest recente versie, alles tot nu toe OTA gedaan en niks manueel geïnstalleerd
Het is afhankelijk van de modules welke in jouw auto geupdate moeten worden. Een AWD heeft in ieder geval 2 extra modules t.o.v. de RWD (HUD en actieve vering) welke mogelijk een update zouden kunnen krijgen. Ook kan iemand bij onderhoud in de garage al een keer zonder het te weten een firmware update gekregen kunnen hebben van enkele modules waardoor deze nu niet geupdate hoeven te worden.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

deSenna24 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:58:
[...]

v2.1.1 staat erop als succesvol geïnstalleerd, maar zie nog wel steeds 2506 in de hoek staan, ook bij de details. Reboot geeft nog hetzelfde. Misschien wat tijd nodig?

[Afbeelding]
Ik vrees dat wij het zelfde probleem dan hebben. De update is er om de een of andere reden niet op gekomen waardoor het interne versienummer onveranderd is (versienummer in de 'applicatie' zelf). Het externe versienummer wordt ergens apart opgeslagen (soort van registry zeg maar) en is wél bijgewerkt.

Als wij hier nu met een relatief kleine groep BYD Seal rijders al 2 man hebben met dit probleem, dan is de kans groot dat dit een groter probleem is bij BYD.

Ik zal eens bij onze oosterburen op het Seal Forum ook eens gaan lezen of er daar ook mensen zijn met dit probleem.

• Juan
Ik ben nu op mijn werk, die update gaat toch niet op eigen houtje installeren?

Niet dat ik zo niet weg kan omdat hij bezig is met die update.
Dat heb ik namelijk wel gehad met update 1.3.1. destijds... was niet heel erg, omdat hij blijkbaar had gedaan zonder dat ik het gezien had, en dus geen last van. Maar wel onder mijn werktijd.

Je zal maar net een afspraak hebben, en je kan niet vertrekken door die update.
Ik heb iig niets ingepland.

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Juan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:57:
Ik ben nu op mijn werk, die update gaat toch niet op eigen houtje installeren?

Niet dat ik zo niet weg kan omdat hij bezig is met die update.
Dat heb ik namelijk wel gehad met update 1.3.1. destijds... was niet heel erg, omdat hij blijkbaar had gedaan zonder dat ik het gezien had, en dus geen last van. Maar wel onder mijn werktijd.

Je zal maar net een afspraak hebben, en je kan niet vertrekken door die update.
Ik heb iig niets ingepland.
Nee. Hij geeft (tegenwoordig in ieder geval) altijd aan dat er een update beschikbaar is met de vraag of je deze wilt installeren.

• deSenna24
Hellbull89 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:29:
[...]
Dat heb ik niet, dat notification belletje staat nog steeds uiterst rechts :)

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

deSenna24 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:39:
[...]

Dat heb ik niet, dat notification belletje staat nog steeds uiterst rechts :)
Dat komt omdat je onderwater dus nog steeds op v2.1.0 zit.
Gaf hij bij jou toevallig ook aan dat de update tijd maar 12 minuten zou zijn?

• deSenna24
E-Vix schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:46:
[...]

Dat komt omdat je onderwater dus nog steeds op v2.1.0 zit.
Gaf hij bij jou toevallig ook aan dat de update tijd maar 12 minuten zou zijn?
26 minuten stond er bij mij op, had er nog een foto van getrokken :)

[ Voor 6% gewijzigd door deSenna24 op 24-02-2026 16:50 ]

• Hellbull89
  • Nu online
Nog iemand die er sinds 2.1.1 last van heeft dat telefoongesprekken veel zachter uit de speakers komen dan voorheen?

Vroeger stond het volume rond 12 en was het meer dan luid genoeg; nu op max volume nog stiller dan vroeger op 12

• S_V_H
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 12-03 17:14
Hellbull89 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:36:
Nog iemand die er sinds 2.1.1 last van heeft dat telefoongesprekken veel zachter uit de speakers komen dan voorheen?

Vroeger stond het volume rond 12 en was het meer dan luid genoeg; nu op max volume nog stiller dan vroeger op 12
Sinds de update heb ik nog maar twee gesprekken gevoerd.
Bij het eerste gesprek was het geluid veel zachter dan normaal. Ook aan max volume.
Bij het tweede gesprek was er geen probleem en moest het volume terug naar beneden.

Verder zat de GPS er na de upgrade enkele straten naast.
Dat was opgelost na een reboot van de boordcomputer.

Mocht er iemand het zich afvragen: de update kan je nog steeds uitvoeren wanneer de wagen een technisch defekt heeft.
In mijn geval een parkeersensor...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxNUZr92VfDAWZCkt9qmKZYogiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSHyRJOT3KAHercki4o1GAzU.jpg?f=fotoalbum_large

Donderdag de expertise en dan hopelijk snel gefixed.

• DeGroteMuis

Niet zo extreem, maar inderdaad wel iets harder moeten zetten.
S_V_H schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:53:
Sinds de update heb ik nog maar twee gesprekken gevoerd.
Bij het eerste gesprek was het geluid veel zachter dan normaal. Ook aan max volume.
Bij het tweede gesprek was er geen probleem en moest het volume terug naar beneden.

Verder zat de GPS er na de upgrade enkele straten naast.
Dat was opgelost na een reboot van de boordcomputer.

Mocht er iemand het zich afvragen: de update kan je nog steeds uitvoeren wanneer de wagen een technisch defekt heeft.
In mijn geval een parkeersensor...

[Afbeelding]

Donderdag de expertise en dan hopelijk snel gefixed.
Da's een vervelende! -O- Veroorzaakt door de niet werkende sensor?
Bij mij geen afwijkende GPS gemerkt na de update. Enige bijzondere is dat de oriëntatie van de auto in de app niet meer klopt. Deze kwam eerst vrijwel altijd overeen met de daadwerkelijke oriëntatie, nu staat hij onder een hoek van rond de 60 graden in het parkeervak als ik de app moet geloven. En eerder deze week op de stoep over de laadpaal. in plaats van op de parkeerplek naast de laadpaal.

• Hellbull89
  • Nu online
Sinds vanmorgen opeens opgemerkt dat het nu ook mogelijk is om de ingebouwde Browser en Youtube-app te gebruiken met de mobiele data van de standaard simkaart van de auto.

Gisteren, toen ik ook al op V2.1.1 zat, was dit nog niet mogelijk (toen kwam er een melding dat dit alleen mogelijk was via wifi, en werd de app vanzelf afgesloten. Nu komt er nog steeds een melding, maar eerder een kennisgeving dat er geen wifiverbinding is en dat het verbruik via de mobiele data zal gaan, en blijft de app gewoon open).

Wel nog steeds dezelfde limiet van 1GB per maand, dus veel gebruik zal je hiervan niet kunnen maken.

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Hellbull89 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:52:
Sinds vanmorgen opeens opgemerkt dat het nu ook mogelijk is om de ingebouwde Browser en Youtube-app te gebruiken met de mobiele data van de standaard simkaart van de auto.

Gisteren, toen ik ook al op V2.1.1 zat, was dit nog niet mogelijk (toen kwam er een melding dat dit alleen mogelijk was via wifi, en werd de app vanzelf afgesloten. Nu komt er nog steeds een melding, maar eerder een kennisgeving dat er geen wifiverbinding is en dat het verbruik via de mobiele data zal gaan, en blijft de app gewoon open).

Wel nog steeds dezelfde limiet van 1GB per maand, dus veel gebruik zal je hiervan niet kunnen maken.
Tenzij je het abonnement van onbeperkt internet voor €99 per jaar af neemt... Nu heeft dat abonnement opeens wél een meerwaarde gekregen in de eerste 3 jaar.

• Juan
Ik zag dat ABO ook, ik denk dat we echt van IOT knopje moeten afblijven.. ik vrees dat je impliciet je gratis abo daarmee stopt.. terwijl er ooit aan de telefoon mij is verteld (door technische afdeling, ivm storingen app) dat het altijd gratis zou blijven (iig updates, geen verbruik)

De rest mag van mij via een hotspot van mijn mobiel (20gb)
Gebruik Waze/Google Maps, dat loopt zover ik weet via de DATA van je eigen mobiel.

Mogen ze de rest wel afsluiten van mij
Maar geen idee hoe dat met DAB+ of zo zit.

• Juan
Hebben menen weer app problemen, je kan alles, alleen de status van het voertuig worden niet bijgewerkt.\

Laatste update is 16:54
Locatie kan ik zien, en verversen, app kan ook ververst worden, maar de data is blijkbaar van 16:54..

• deSenna24
Juan schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:21:
Hebben menen weer app problemen, je kan alles, alleen de status van het voertuig worden niet bijgewerkt.\

Laatste update is 16:54
Locatie kan ik zien, en verversen, app kan ook ververst worden, maar de data is blijkbaar van 16:54..
Idem, alleen krijg ik error "weak network signal around the vehicle" als ik refresh.

• Juan
Is geparkeerd maar dacht net nog dat ik aan het rijden was..

Laatste updates nu 17:14. kijk morgen wel weer ff

• Holland
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 04-03 16:54
Sinds de update ben ik mijn stoel instellingen kwijt, start de auto soms wel bij deur openen en soms niet, vind ik lane assistent toch wel vaak door de lijn heen trekken.. Naja, zomaar een paar puntjes waarom ik niet heel veel blijer ben geworden. Ligt dit alleen aan mij, of vallen me nu pas dingen op :P

• DeGroteMuis
@Juan en @deSenna24 Gisteravond hier opgelost in ieder geval, de laadtoestand werd netjes bijgehouden en ook vandaag doet hij het lekker.

@Holland bedoel je de geheugeninstellingen? Die deden het hier nog wel gewoon. Auto starten bij deur open kan ik niet zeggen want dat gebruik ik niet en lane keeping assistant is op 60 wegen wel wat milder geworden voor mijn gevoel, minder vaak een ruk naar links als je tegenliggers hebt en dus niet tussen de onderbroken strepen rijdt, maar op snelwegen en autowegen nog hetzelfde voor mijn gevoel. Wel minder actief dan bij (antieke) softwareversie 1.2.1. De ICC lane keeping lijkt ook onveranderd.

• Juan
yes, de app is weer actueel, en ziet ook dat ik nu geparkeerd sta.

• MichaelJ
Holland schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:27:
Sinds de update ben ik mijn stoel instellingen kwijt, start de auto soms wel bij deur openen en soms niet, vind ik lane assistent toch wel vaak door de lijn heen trekken.. Naja, zomaar een paar puntjes waarom ik niet heel veel blijer ben geworden. Ligt dit alleen aan mij, of vallen me nu pas dingen op :P
Nee hoor, licht niet alleen aan jou. Dat van het starten merk ik ook. Lane assistent is ook niet constant.
De stoelinstellingen moest ik ook weer opnieuw opslaan, heb nu wel 3 profielen (wat heb ik daaraan?)

iRacing Profiel

• Dutchy88
  • Laatst online: 10:29
Vandaag toch wat teleurgesteld in BYD Louwman na ontvangst van de offerte (privé, geen lease). De inruil van mijn Tesla Model 3 ligt op de ondergrens van de markt en lager dan wat Tesla er zelf voor geeft. Daarnaast wil men op een nieuw Design voorraad-model maar een beperkte korting geven en is er volgens de dealer geen onderhandelingsruimte. Jammer, dan maar kijken of een demo/occasion misschien een betere optie is om toch op een Seal uit te komen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchy88 op 26-02-2026 21:20 ]

• wcoppens
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:28
Ik volg dit topic al een tijdje als mede seal eigenaar om de laatste ontwikkelingen bij te houden, altijd leuk om andere hun ervaringen te lezen!

Sindskort om en nabij de laatste update (2.1.1) ervaar ik twee toch wel vreemde problemen en was benieuwd of dit bekend klinkt bij de mede eigenaren.

Blurry cameralens
De voor en achter camera hebben een blurry stip in het midden van mijn camerabeeld. Kijk ik naar de lens van beide cameras zie ik lijkt het wel een waterdruppel aan de binnenkant, maar dit zou ook zomaar een "kleinere lens" in de lens kunnen zijn voor een zoomeffect te creëren. Helaas heb ik zelf nooit zo in detail gekeken naar de lens van de camera om dit te herinneren. Zie ook de fotos hoe dit zich uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWe-JMf_YJbEAab1OhrPVzPs5gk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pEmdM0XMj4iUOi6Kh2HxtGow.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C66ooOmKfdmrkrYkJNQS0gBeUgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nNHZtCrcJqIgjmSXp0lh1o0t.png?f=fotoalbum_large

Cruise control centraal in scherm
Tot voor kort was het altijd zo wanneer ik de ACC of ICC cruise control inschakelde of snelheid aanpaste, de cruise control centraal in het scherm kwam te staan. Om een of andere reden is gebeurd dit sindskort totaal niet meer en blijft alles in het kleinere soort picture in picture venstertje rechtsonderin. In plaats daarvan staat nu altijd mijn bandenspanning in beeld of een van de schermen die je kan instellen om centraal te staan (denk aan gemiddeld verbruik en andere opties die onder de menu knop staan). Ik heb al van alles geprobeerd om de cruise control terug centraal in het scherm te krijgen maar krijg op geen mogelijkheid dit oude gedrag terug (denk aan switchen tussen de twee verschillende instrumentenclusters). Klinkt dit bekend bij iemand en weten we hier een oplossing voor? Ik had eigenlijk gehoopt dat de laatste update dit probleem zou verhelpen maar helaas.

Ik ben benieuwd naar jullie gedachtes hiervan. Alvast bedankt!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

wcoppens schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:14:
Blurry cameralens
De voor en achter camera hebben een blurry stip in het midden van mijn camerabeeld. Kijk ik naar de lens van beide cameras zie ik lijkt het wel een waterdruppel aan de binnenkant, maar dit zou ook zomaar een "kleinere lens" in de lens kunnen zijn voor een zoomeffect te creëren. Helaas heb ik zelf nooit zo in detail gekeken naar de lens van de camera om dit te herinneren. Zie ook de fotos hoe dit zich uit.
Gebruik je een 3rd party app voor Sentry mogelijkheid zoals Elektro of Magic Guard? Zo ja, dan wordt dat door deze apps veroorzaakt.
Waar je last van hebt is condensatie aan de binnenkant van je lens. Dit ontstaat als de camera (bijvoorbeeld door gebruik van Sentry) altijd aan staat. De camera wordt dan namelijk warm, en door luchtvochtigheid kan er dan condens ontstaan. In theorie zou het ook kunnen als je constant met de 360 weergave van de camera aan rond rijdt.
De oplossing: Zorg er voor dat de camera één á twee weken niet constant gebruikt wordt (Sentry uit zetten als je dat gebruikt). Dan trekt het vanzelf weer weg.
Gebruik je geen Sentry en rij je niet constant rond met de 360 weergave, dan zou ik even contact met je BYD dealer opnemen. Dan is er een andere reden waardoor je cameras warm worden.

• wcoppens
E-Vix schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:32:
[...]

Gebruik je een 3rd party app voor Sentry mogelijkheid zoals Elektro of Magic Guard? Zo ja, dan wordt dat door deze apps veroorzaakt.
Waar je last van hebt is condensatie aan de binnenkant van je lens. Dit ontstaat als de camera (bijvoorbeeld door gebruik van Sentry) altijd aan staat. De camera wordt dan namelijk warm, en door luchtvochtigheid kan er dan condens ontstaan. In theorie zou het ook kunnen als je constant met de 360 weergave van de camera aan rond rijdt.
De oplossing: Zorg er voor dat de camera één á twee weken niet constant gebruikt wordt (Sentry uit zetten als je dat gebruikt). Dan trekt het vanzelf weer weg.
Gebruik je geen Sentry en rij je niet constant rond met de 360 weergave, dan zou ik even contact met je BYD dealer opnemen. Dan is er een andere reden waardoor je cameras warm worden.
Jep heb sinds enige tijd Sentry in Electro aangezet, kennelijk niet goed de waarschuwingen gelezen 8)7 .
Heb het dan maar uitgezet, camera's zonder blurry vlekken hebben toch mijn voorkeur.

Heeft Electro ook impact op het issue met het instrumentencluster denkje?

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

wcoppens schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:39:
[...]

Jep heb sinds enige tijd Sentry in Electro aangezet, kennelijk niet goed de waarschuwingen gelezen 8)7 .
Heb het dan maar uitgezet, camera's zonder blurry vlekken hebben toch mijn voorkeur.

Heeft Electro ook impact op het issue met het instrumentencluster denkje?
Ik heb hier ook last van gehad en bij mij duurde het bijna anderhalve week voordat de camera's weer normaal waren. Ik had minder condensatie dan wat ik bij jou zie, maar het was toen ook een stuk kouder buiten. Het kan een tijdje duren, maar het komt uiteindelijk weer goed. Als de zon schijnt trekt het ook sneller weg als de camera in de zon staat. Een föhn gebruiken zou ik afraden vanwege de kans op permanente beschadiging van de lens door te veel warmte.

Mogelijk is dit dus ook de reden waarom wij de officiele Sentry nog niet in onze Seal hebben gekregen. Wegens condensatie veroorzaakt door zware belasting van de camera's.

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar Overdrive claimt dat zij een sentry modus hebben welke met de PDC sensoren werkt en pas de camera's aan zet op het moment dat de PDC iets detecteerd. Dat zou dit soort problemen moeten voorkomen. Meer informatie is te vinden op OverDrive - Advanced Sentry Mode for BYD Vehicles, maar installatie en gebruik is volledig op eigen risico.

Ik ben nog nergens tegen gekomen dat Electro iets met het instrumentenpaneel kan doen, maar heb je toevallig ook Freedom of vergelijkbare app gebruikt om te proberen kaarten op je instrumentenpaneel te krijgen? Zo ja, dan zou ik het in die richting zoeken.

Heb je overigens v2.1.1 via OTA gekregen (systeemversie 2512), of heb je handmatig 2511 geinstalleerd? 2511 is waarschijnlijk een prerelease wat in theorie voor onverwacht gedrag kan zorgen zoals met je instrumentenpaneel.

[ Voor 14% gewijzigd door E-Vix op 27-02-2026 13:05 ]

• wcoppens
E-Vix schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:00:
[...]

Ik heb hier ook last van gehad en bij mij duurde het bijna anderhalve week voordat de camera's weer normaal waren. Ik had minder condensatie dan wat ik bij jou zie, maar het was toen ook een stuk kouder buiten. Het kan een tijdje duren, maar het komt uiteindelijk weer goed. Als de zon schijnt trekt het ook sneller weg als de camera in de zon staat. Een föhn gebruiken zou ik afraden vanwege de kans op permanente beschadiging van de lens door te veel warmte.

Mogelijk is dit dus ook de reden waarom wij de officiele Sentry nog niet in onze Seal hebben gekregen. Wegens condensatie veroorzaakt door zware belasting van de camera's.

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar Overdrive claimt dat zij een sentry modus hebben welke met de PDC sensoren werkt en pas de camera's aan zet op het moment dat de PDC iets detecteerd. Dat zou dit soort problemen moeten voorkomen. Meer informatie is te vinden op OverDrive - Advanced Sentry Mode for BYD Vehicles, maar installatie en gebruik is volledig op eigen risico.

Ik ben nog nergens tegen gekomen dat Electro iets met het instrumentenpaneel kan doen, maar heb je toevallig ook Freedom of vergelijkbare app gebruikt om te proberen kaarten op je instrumentenpaneel te krijgen? Zo ja, dan zou ik het in die richting zoeken.

Heb je overigens v2.1.1 via OTA gekregen (systeemversie 2512), of heb je handmatig 2511 geinstalleerd? 2511 is waarschijnlijk een prerelease wat in theorie voor onverwacht gedrag kan zorgen zoals met je instrumentenpaneel.
Overdrive ziet er interessant uit, maar alvorens daar aan te beginnen ga ik eerst eens afwachten of de condensatie toch wegtrekt.

Heb niet gewerkt met Freedom of andere apps dus daar zal het niet vandaan komen. De 2.1.1 is via OTA binnengekomen, maar ik ben zeker dat het al bij de 2.1.0 ook zo was, of dat exact bij de uitrol van de 2.1.0 is ontstaan of daarna kan ik me niet herinneren.

Zal dit weekend eens een factory reset doen om te kijken of dat misschien verschil maakt. Ben alleen bang dat dit ook betekend dat alle apps verwijderd gaan worden en dus eerst moet downgraden om het systeem te unlocken.

Anyway super bedankt voor je uitleg en hulp, ben er een stuk wijzer van geworden! _/-\o_

• Juan
Dat is zeker ook weer geen kant en klare optie?
Je kan iets van GitHub downloaden, maar geen app voor je telefoon of zo.
Snap dat je iets op je seal moet installeren, maar dan zou ik nog een app voor je telefoon verwachten die dan alles kan zien.

• deSenna24
27 februari, data van deze maand is helemaal op. Nog niet zo veel gereden zelfs dus toch maar die BYD connect voor unlimited data bijgekocht. Bij de Polestar wist ik niet eens hoeveel data het was, toch minimum 2GB gezien ik altijd Spotify met muziek of podcast heb opstaan met zelfs 3000km op een maand geen problemen.

Activering ging snel, stond na een uurtje actief en kan weer alles luisteren :)

• Hellbull89
  • Nu online
deSenna24 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:12:
27 februari, data van deze maand is helemaal op. Nog niet zo veel gereden zelfs dus toch maar die BYD connect voor unlimited data bijgekocht. Bij de Polestar wist ik niet eens hoeveel data het was, toch minimum 2GB gezien ik altijd Spotify met muziek of podcast heb opstaan met zelfs 3000km op een maand geen problemen.

Activering ging snel, stond na een uurtje actief en kan weer alles luisteren :)
Weet je of YouTube en de browser nu ook onbeperkt mogelijk zijn via mobiele data?
Op zich misschien wel het overwegen waard dan, omdat altijd switchen naar wifi hotspot nogal omslachtig is (Android Auto die steeds opnieuw wil verbinden en bluetooth op mijn smartphone opnieuw inschakelt en wifi in de auto vanzelf uitschakelt, tenzij je bluetooth op je telefoon en wifi op de auto op exact hetzelfde moment respectievelijk uit- en inschakelt. Iemand hier al een betere oplossing voor gevonden?)

• deSenna24
Hellbull89 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:14:
[...]

Weet je of YouTube en de browser nu ook onbeperkt mogelijk zijn via mobiele data?
Op zich misschien wel het overwegen waard dan, omdat altijd switchen naar wifi hotspot nogal omslachtig is (Android Auto die steeds opnieuw wil verbinden en bluetooth op mijn smartphone opnieuw inschakelt en wifi in de auto vanzelf uitschakelt, tenzij je bluetooth op je telefoon en wifi op de auto op exact hetzelfde moment respectievelijk uit- en inschakelt. Iemand hier al een betere oplossing voor gevonden?)
Ik vermoed van wel, heb youtube en browser zelf nog niet geprobeerd op de Seal. (Youtube website bedoel je dan?)
Android Auto laten vergeten is ook een heel gedoe. Als ik mij niet vergis heb je daar AA developer options voor nodig. Als je enkel de auto zelf laat vergeten zal die elke keer vragen om AA opnieuw te starten, dat wil je niet. Dacht in de developer options de optie te zien (staat nu bij connected vehicles) om nieuwe auto's toe te voegen aan Android Auto, die staat nu uit. Ook wireless AA is volledig uit te zetten. Voor mij doen de BYD apps het zelf prima en heb ik AA niet nodig. Wordt met wireless AA, navigatie en spotify ook vrij heet op die draadloze lader, daarom gewoon alles uit.

• Hellbull89
  • Nu online
deSenna24 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:24:
[...]

Ik vermoed van wel, heb youtube en browser zelf nog niet geprobeerd op de Seal. (Youtube website bedoel je dan?)
Android Auto laten vergeten is ook een heel gedoe. Als ik mij niet vergis heb je daar AA developer options voor nodig. Als je enkel de auto zelf laat vergeten zal die elke keer vragen om AA opnieuw te starten, dat wil je niet. Dacht in de developer options de optie te zien (staat nu bij connected vehicles) om nieuwe auto's toe te voegen aan Android Auto, die staat nu uit. Ook wireless AA is volledig uit te zetten. Voor mij doen de BYD apps het zelf prima en heb ik AA niet nodig. Wordt met wireless AA, navigatie en spotify ook vrij heet op die draadloze lader, daarom gewoon alles uit.
YouTube app in de wagen (via BYD Store te downloaden).

Voor de duidelijkheid: Ik rijd altijd met Android Auto en wil het dus niet uitschakelen. Echter wil ik soms (als ik in de auto moet wachten of sta te snelladen bijvoorbeeld), via een wifi hotspot van mijn smartphone, wat YouTube kijken op het scherm van de auto. Het probleem is echter dat de wifi in de auto automatisch wordt uitgeschakeld als de telefoon nog verbonden is via bluetooth, omdat hij telkens Android Auto wil opstarten (wifi en Android Auto tegelijk gebruiken is überhaupt niet mogelijk). Tegelijkertijd wordt op de telefoon bluetooth automatisch terug ingeschakeld zodra de auto verbinding probeert te maken met de telefoon. De kunst is voorlopig om bluetooth op de telefoon en wifi op de auto exact tegelijkertijd respectievelijk uit- en in te schakelen, en dan nog werkt het soms niet en schakelt bluetooth op de telefoon vanzelf weer in, waardoor wifi op de auto weer wordt uitgeschakeld enz. Soms dus meerdere keren proberen voor de wifiverbinding via de hotspot kan worden opgezet.

• Juan
Update done.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWrccDmu9rZvxZF1le2Lnqm3K4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdoED8YTao6QxyEHMD1TKbm3.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETySEDBYCPW9TYxGxiaHzND04PY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9HzRle4StIaSC4BpDQyh3Sn0.jpg?f=fotoalbum_large

Wel 2512. Volledig dus?

• Schaapjes
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-03 07:52

Afgelopen week de update gekregen, vanmorgen telefoongesprek endit was echt zacht. Moest geluid op max zetten om nog iets goed te verstaan

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Hellbull89 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:06:
[...]

YouTube app in de wagen (via BYD Store te downloaden).

Voor de duidelijkheid: Ik rijd altijd met Android Auto en wil het dus niet uitschakelen. Echter wil ik soms (als ik in de auto moet wachten of sta te snelladen bijvoorbeeld), via een wifi hotspot van mijn smartphone, wat YouTube kijken op het scherm van de auto. Het probleem is echter dat de wifi in de auto automatisch wordt uitgeschakeld als de telefoon nog verbonden is via bluetooth, omdat hij telkens Android Auto wil opstarten (wifi en Android Auto tegelijk gebruiken is überhaupt niet mogelijk). Tegelijkertijd wordt op de telefoon bluetooth automatisch terug ingeschakeld zodra de auto verbinding probeert te maken met de telefoon. De kunst is voorlopig om bluetooth op de telefoon en wifi op de auto exact tegelijkertijd respectievelijk uit- en in te schakelen, en dan nog werkt het soms niet en schakelt bluetooth op de telefoon vanzelf weer in, waardoor wifi op de auto weer wordt uitgeschakeld enz. Soms dus meerdere keren proberen voor de wifiverbinding via de hotspot kan worden opgezet.
Bluetooth én wifi uit zetten op je telefoon. Dan verbind Android Auto niet op nieuw. Hierna hotspot op telefoon aan zetten en wifi aan zetten in de auto om de auto laten verbinden. Dan hoef je het niet exact te timen. Hierna kan je ook gewoon weer bluetooth aan zetten op je telefoon en deze laten verbinden.
Zodra je wifi in de auto weer uit zet kan je in de auto op het icoon Android Auto drukken en dan maakt hij weer verbinding met Android Auto.

• Hellbull89
  • Nu online
E-Vix schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:21:
[...]

Bluetooth én wifi uit zetten op je telefoon. Dan verbind Android Auto niet op nieuw. Hierna hotspot op telefoon aan zetten en wifi aan zetten in de auto om de auto laten verbinden. Dan hoef je het niet exact te timen. Hierna kan je ook gewoon weer bluetooth aan zetten op je telefoon en deze laten verbinden.
Zodra je wifi in de auto weer uit zet kan je in de auto op het icoon Android Auto drukken en dan maakt hij weer verbinding met Android Auto.
Thanks, zal dit eens proberen

• DeGroteMuis
Ja, zo te zien wel. Had eigenlijk ook niet anders verwacht met 42 minuten update duur voorspeld.

• Juan
Kom er hier ook achter dat de stoelinstellingen verdwenen is/was.

Wel kunnen er nu 3 voorkeuren opgeslagen worden, wellicht door die wijziging de stoelinstellingen weg?

• vanadium
Hier ook de 2.1.1 update ontvangen maar nog steeds versie 2506 (wel HUD aanpassen maar bijv geen profielen). Toch apart dat dit dan weer verschilt met anderen.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Sinds de update irriteer ik mij voor het eerst aan de software.
Elke keer bij het opnieuw starten van de auto verspringt de DAB van de favorietenlijst naar de algemene lijst. }:O (oftewel "next" op stuur gaat niet naar de volgende favoriet maar naar de volgende op de DAB band)

Verder eigenlijk geen gekke dingen gezien.

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

vanadium schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 23:35:
Hier ook de 2.1.1 update ontvangen maar nog steeds versie 2506 (wel HUD aanpassen maar bijv geen profielen). Toch apart dat dit dan weer verschilt met anderen.
Heb jij ooit handmatig een up of downgrade van de software gedaan via USB? En heb je ooit 3rd party applicaties geinstalleerd op jouw Seal?

Ik probeer een beetje duidelijk te krijgen wat de oorzaak van de halve updates kan zijn. Ik vind het voor nu nog geen probleem dat mijn update dus niet gelukt is (v2.1.1 maar toch nog 2506) want alles werkt nog gewoon. Ik wil wel eerdaags contact met de dealer hier over op gaan nemen om te kijken hoe nu verder., Tegelijkertijd wacht ik ook nog op de beschikbaarheid van een download voor 2512 zodat als BYD handmatig mijn Seal in de garage bij zou werken ik achteraf weer Electro kan installeren.

Ik denk ook dat niet veel mensen door zullen hebben dat hun v2.1.1 update niet gelukt is en ze stiekem nog steeds op v2.1.0 zitten. Juist omdat je gewoon de melding krijgt dat v2.1.1 succesvol is geinstalleerd.

Zijn er behalve Vanadium, DeSenna24 en ik nog meer Seal rijders die na een 'succesvolle' v2.1.1 update nog op 2506 zitten? En zo ja, heb je ooit handmatig een up of downgrade gedaan?

Ik denk trouwens ook dat het probleem dat DeSenna24 in eerste instantie had (v2.1.0 volgens het systeem maar onderwater nog 2407) hier ook mee te maken heeft gehad.

Ik ben wel al op andere plekken meldingen tegen gekomen van gebruikers met het zelfde probleem en daar is aangegeven dat de dealer vervolgens handmatig de update er alsnog op heeft gezet.

• vanadium
Ik heb 1x handmatig de installatie gedaan. De laatste update naar 2506 was wel via OTA en volledig.

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Voor iedereen die met Home Assistant knutselt, ik ben zojuist een Home Assistant integratie tegen gekomen welke met alle BYD's werkt. Deze is te vinden op:
GitHub - jkaberg/hass-byd-vehicle: Custom HASS integration for BYD vehicles. · GitHub

Je hoeft hier niets voor te installeren op jouw Seal. Deze integratie werkt door zich voor te doen als de BYD Remote app. Hij laat bizar veel gegevens over jouw BYD zien. Meer dan dat je in de app kan zien. Ook kan je alles bedienen wat je ook in de app kan bedienen

Kleine tip. Als je deze gaat gebruiken, maak dan een extra account aan bij autorisatiebeheer in jouw BYD app. Behalve dat dat wel zo veilig is, wordt je anders constant uit de app uitgelogd.

• Tec7lol
kan je die irritante waarschuwingsystemen hiermee uitzetten? Dat zou wel handig zijn.

• DeGroteMuis
Tec7lol schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:10:
kan je die irritante waarschuwingsystemen hiermee uitzetten? Dat zou wel handig zijn.
Benieuwd welke irritante systemen je bedoelt? Naast SLW die in verhouding tot andere merken al niet heel storend is vind ik de Seal eigenlijk helemaal niet zo storend in de piepjes. Ja, af en toe een iets te voorzichtige FCW die al waarschuwt voor een kopstaart botsing terwijl er nog zeeën van ruimte is, met name bij regen, maar dat deed de VW die hem voorging ook. Kan dus ook Stockholmsyndroom zijn na een VW die veel actiever in de piepjes zat. :+

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Iets interessants, maar misschien weten jullie het al :+
De nieuwe Seal Comfort is al enige tijd in de EU te koop. De Design (model 2023) en Excellence (model 2024) zijn in China al een tijdje aangemerkt als End of Life, maar hier nog steeds te koop. De Seal series 06, 07 en per vandaag ook de 08 zijn buiten China niet verkrijgbaar.
Ik vind het zo raar en jammer dat de Seal versies in China en de rest van de wereld zo verschillend zijn.

De nieuwe 'gewone' Seals zijn 2025 modellen. Die hebben allemaal net als de Europese Comfort een iets kleinere accu (80.64 kWh) en range. De 220 km/u topsnelheid van de Comfort is bij de hogere versies zelfs 240 km/u. De sprinttijden en laadprestaties zijn ongewijzigd.
Misschien nog even wachten met kopen als je echt die 240 km/u nodig hebt...
https://data.carnewschina.../byd/byd-seal/2025/params
https://www.chinaevpro.co...-seal?trim=2025-600km-awd

Nog iets, de dealer had mij wel op de emergency respons guide mogen wijzen:
https://www.byd.com/eu/service-maintenance/emergency
Zoiets hoort als fysiek leaflet in de auto.

[ Voor 10% gewijzigd door Fireshade op 05-03-2026 21:05 ]

• Tec7lol
DeGroteMuis schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:24:
[...]

Benieuwd welke irritante systemen je bedoelt? Naast SLW die in verhouding tot andere merken al niet heel storend is vind ik de Seal eigenlijk helemaal niet zo storend in de piepjes. Ja, af en toe een iets te voorzichtige FCW die al waarschuwt voor een kopstaart botsing terwijl er nog zeeën van ruimte is, met name bij regen, maar dat deed de VW die hem voorging ook. Kan dus ook Stockholmsyndroom zijn na een VW die veel actiever in de piepjes zat. :+
Ik wordt er helemaal gek van, misschien minder erg dan andere merken maar zowieso erger dan een wat oudere wagen. Het is bijna een non stop gebeuren van geluidjes die vooral de aandacht van de weg trekken.
(en als je aandacht van de weg gaat krijg je tegenwoordig nòg een extra geluidje :+ )

• deSenna24
Tec7lol schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:41:
[...]

Ik wordt er helemaal gek van, misschien minder erg dan andere merken maar zowieso erger dan een wat oudere wagen. Het is bijna een non stop gebeuren van geluidjes die vooral de aandacht van de weg trekken.
(en als je aandacht van de weg gaat krijg je tegenwoordig nòg een extra geluidje :+ )
Ik heb enkele warnings uitgezet in de navigatie, dat is veel rustiger rijden zo. Check die settings eens en zet alles af, eens zien of dat minder is. Staat bijna helemaal onderaan, heb er niet meteen een foto van.

• DeGroteMuis
Tec7lol schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:41:
[...]

Bij een BYD Seal? Oké, de navigatie zeurde standaard over schoolzones, fixed speedcamera's en zo, maar dat kan uit in de instellingen van de navigatie. Speed limit warning is sinds V1.2 een paar piepjes voor die stil blijft zo lang je te snel blijft rijden, of 3 tikjes om uit te zetten voor de rit (alweer een tijdje zo'n irritante weet je het zeker bevestiging bij gekomen), maar je kan om je heen kijken wat je wil zonder piepjes, want geen camera in de A-stijl zoals bij later uitgekomen BYDs. Verder af en toe een zenuwenpiepje als je de voorganger te snel nadert, bij rotondes, of als je de deur opengooit op een parallelparkeerplek in een straat met file en de auto denkt dat de auto's naast je wel eens de deur eruit kunnen rijden. :+

Het enige dat soms echt storend is, is rijden op een 60-weg. De lane keep assist zeurt dan regelmatig dat je over de streep rijdt, probeert ook in te grijpen. Maar dat heb ik nog bij alle auto's met lane keep assist gehad, ook oudere BMWs bijvoorbeeld.

Met SLW uit lukt het mij prima woon-werk, afhankelijk van vestiging tot 135 km, zonder piepjes te doen.

Edit: Mijn vriendin noemde nog een irritantje: Als je de auto uit zet en nog even kletst, gaat de auto toeteren. Want 2-3-4-5 volwassenen in de auto triggeren de child presence detection, ook als er nog niemand uitgestapt is. :+

[ Voor 7% gewijzigd door DeGroteMuis op 06-03-2026 08:59 ]

• DeGroteMuis
Fireshade schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:49:
Iets interessants, maar misschien weten jullie het al :+
De nieuwe Seal Comfort is al enige tijd in de EU te koop. De Design (model 2023) en Excellence (model 2024) zijn in China al een tijdje aangemerkt als End of Life, maar hier nog steeds te koop. De Seal series 06, 07 en per vandaag ook de 08 zijn buiten China niet verkrijgbaar.
Ik vind het zo raar en jammer dat de Seal versies in China en de rest van de wereld zo verschillend zijn.

De nieuwe 'gewone' Seals zijn 2025 modellen. Die hebben allemaal net als de Europese Comfort een iets kleinere accu (80.64 kWh) en range. De 220 km/u topsnelheid van de Comfort is bij de hogere versies zelfs 240 km/u. De sprinttijden en laadprestaties zijn ongewijzigd.
Misschien nog even wachten met kopen als je echt die 240 km/u nodig hebt...
https://data.carnewschina.../byd/byd-seal/2025/params
https://www.chinaevpro.co...-seal?trim=2025-600km-awd

Nog iets, de dealer had mij wel op de emergency respons guide mogen wijzen:
https://www.byd.com/eu/service-maintenance/emergency
Zoiets hoort als fysiek leaflet in de auto.
De Euro Comfort heeft een 61,44 kWh accu, net als de Chinese. Vreemd dat de andere versies echt een iets kleinere accu lijken te krijgen daar, de Euro is als het goed is 84 bruto, 82,5 netto. Ook grappig dat de Europese Seals zogenaamd 85 liter kofferbakruimte extra krijgen vanaf modeljaar 2026, maar de Chinese op 400 blijven hangen. :+

Bijzonder dat je 8 jaar garantie op 'simpele' uitvoeringen met 5 camera's krijgt, maar 6 jaar garantie op de 'intelligent' modellen met 12 camera's. En dat er schijnbaar 12 ultrasone sensoren in alle versies zitten, waar de Euro versie zo op het oog op 6 parkeersensoren zit, benieuwd naar de andere 6. Plus Sentinel mode is daar standaard.

Hoort die emergency guide in de auto te liggen? Die heeft volgens mij ook al als link in dit topic gestaan, via EuroNCAP geloof ik, maar was dacht ik bedoeld voor hulpdiensten? Voor wie het interessant vindt meteen even toegevoegd aan de links in de TS.

• deSenna24
Ik zie dat op de firmware site (defective tech) versie 2512 overgeslagen wordt en naar 2602 gaat, iemand die weet wat dat zou kunnen zijn? Of een dappere ziel om die te installeren? :)

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

deSenna24 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:46:
Ik zie dat op de firmware site (defective tech) versie 2512 overgeslagen wordt en naar 2602 gaat, iemand die weet wat dat zou kunnen zijn? Of een dappere ziel om die te installeren? :)
Ik heb hem al een paar dagen liggen. Ik wilde er al over schrijven maar had dat bewust nog niet gedaan. Op andere fora bestaan er namelijk twijfels over de legitimiteit.

Er lijken wat problemen te zijn met de installatie van 2602. Hij wil niet als update installeren, maar wel als recovery. Als het een legitieme update is dan zouden we hem ook eerdaags via een OTA update terug moeten gaan zien.

• deSenna24
E-Vix schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:26:
[...]

Ik heb hem al een paar dagen liggen. Ik wilde er al over schrijven maar had dat bewust nog niet gedaan. Op andere fora bestaan er namelijk twijfels over de legitimiteit.

Er lijken wat problemen te zijn met de installatie van 2602. Hij wil niet als update installeren, maar wel als recovery. Als het een legitieme update is dan zouden we hem ook eerdaags via een OTA update terug moeten gaan zien.
Over welk forum gaat het dan precies? En wat voor legitimiteit?
Heb het ook al klaar staan om te installeren maar geen idee wat er nieuw is.

[ Voor 8% gewijzigd door deSenna24 op 08-03-2026 17:36 ]

• Juan
Deze word op benoemd op het Duitse Seal forum

https://www.byd-seal-foru...e-13-1-33-2602-incl-seal/

Met alle bevindingen daarbij

• DeGroteMuis
Juan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:26:
Deze word op benoemd op het Duitse Seal forum

https://www.byd-seal-foru...e-13-1-33-2602-incl-seal/

Met alle bevindingen daarbij
Benieuwd of dat klopt, want zoekend op BYD update 2602 vond ik verder alleen deze Facebook post : https://www.facebook.com/...es/posts/805000715362101/
Lijkt wel veel op wat op het Duitse forum vermeld wordt.

Als het klopt, is het te hopen dat BYD de tunein app niet ziet als vervanging voor een goed werkende radio.

• Juan
Heeft iemand toevallig al meer kunnen uitvinden, wat de bedoeling is van die IoT simkaart?

Dat BYD seal forum Duitsland kom ik niet veel verder, alleen veel opmerkingen dat het al reeds besproken is.
Maar vermoed dat door allerlei verschillende threads loopt daar, omdat ik niets concreets en nuttigs vind.

Zover ik weet werkt alles nog, ik activeer dat ding niet, zolang ik er geen nadeel van ondervind, door het niet te activeren.

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste