• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:31
Major_ton schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:34:
[...]

30kw/100km??!! Heb je een trailer met een olifant erop achter je auto hangen ofzo? Dat is echt absurd. Een dual motor EV9 rijdt nog zuiniger. Ik heb de Seal ook op mijn lijstje staan om mogelijk als jong gebruikte occasion te kopen, maar dit soort berichten (samen met toch wel veel ellende die ik hier lees) doen mij erg twijfelen.
Die 30 weet ik ook niet hoe dat kan, ik heb gisteren een 50km gereden waarvan net geen 20km snelweg, ik kwam uit op 16.9 kWh/100km met winterbanden. Ik reed nu wel 100 continu. Ik vermoed dat 120/130 km/u wel wat hoger verbruik gaat geven, zeker als het tijdens de rit -5 is bijvoorbeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door deSenna24 op 20-02-2026 07:46 ]

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:45

Cybje

First Post!

Dutchy88 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:08:
Ik ben tijdens mij zoektocht naar een opvolger voor mijn Model 3 ook tegen de Seal aangelopen. Prachtige wagen op het oog maar na het doorspitten van dit topic zie ik toch ook veel wisselende ervaringen. Met name de periode na de release. Dat is deels verklaarbaar door het nieuwe model maar zouden jullie vandaag de dag nog steeds voor de Seal gaan?
Ik ben gematigd positief over de Seal, vooral het snelladen en de software is echt shit, maar het interieur maakt veel goed. En de auto ziet er wat specialer uit, dat is ook leuk. Ik heb 10 jaar Tesla gereden daarvoor, dus ik kan goed met Tesla vergelijken.

De Seal en Model 3 zijn, ondanks dat het directe concurrenten zijn, heel erg verschillend. Dat heeft ook een groot voordeel, want het maakt de keus wat makkelijker. Bij BYD krijg je gewoon meer een normale auto, bij Tesla krijg je meer een echte elektrische auto. Je merkt dat Tesla echt gericht is op elektrisch rijden, de hele aandrijflijn is zuiniger, snelladen gaat sneller, de software geeft je veel meer informatie over de elektrische systemen, je hebt het gevoel veel meer controle te hebben over je rijbereik. Qua interieur zijn ze ook verschillend. Eigenlijk moet je in beide eens een proefrit maken, dan merk je het heel snel.

Ik zou ook niet helemaal weten wat je anders zou moeten kiezen binnen dit budget. De meeste andere concurrenten hebben andere significante nadelen. En veel auto's hebben niet een sedan-achtige of sportieve 'look', of hebben gewoon matige rijeigenschappen (ik kijk naar jullie, elektrische SUV's).

Dus ja, ik zou weer voor de Seal kiezen. Maar wel met wat kanttekeningen. Ik ben er niet 100% blij mee en had eigenlijk in deze tijd van een zeer grote fabrikant wel verwacht dat de software beter zou zijn.

Wat ruist er door het struikgewas

• Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:51
Major_ton schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:34:
[...]

30kw/100km??!! Heb je een trailer met een olifant erop achter je auto hangen ofzo? Dat is echt absurd. Een dual motor EV9 rijdt nog zuiniger. Ik heb de Seal ook op mijn lijstje staan om mogelijk als jong gebruikte occasion te kopen, maar dit soort berichten (samen met toch wel veel ellende die ik hier lees) doen mij erg twijfelen.
deSenna24 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 07:45:
[...]

Die 30 weet ik ook niet hoe dat kan, ik heb gisteren een 50km gereden waarvan net geen 20km snelweg, ik kwam uit op 16.9 kWh/100km met winterbanden. Ik reed nu wel 100 continu. Ik vermoed dat 120/130 km/u wel wat hoger verbruik gaat geven, zeker als het tijdens de rit -5 is bijvoorbeeld.
Bij temperaturen onder het vriespunt en snelwegsnelheden kom ik ook in de buurt van 30kWh/100km (een enkele keer zelfs erboven) met mijn AWD, maar dan wel volgens de ingebouwde AEC-meter over de laatste 50km. Ik heb echter wel sterke twijfels over hoe betrouwbaar die berekening is.

Voorbeeld: onlangs een Seal U als vervangwagen gehad. Een tiental kilometer over 50- en 70-wegen, gevolgd door een twintigtal kilometer autosnelweg aan 120. Na de binnenwegen en een aantal kilometer snelweg, gaf de meter een verbruik van 32 kWh/100km aan over de laatste 50km (buitentemperatuur lag rond de 5 graden, als ik het mij goed herinner). Toen ik een tiental kilometer verder nog eens keek, stond deze opeens op 17 kWh/100km 8)7

Bij de Seal zelf nog zo geen enorme afwijkingen kunnen waarnemen binnen enkele kilometers, maar het roept natuurlijk wel vragen op over de betrouwbaarheid van deze metingen.

Dat het verbruik desondanks abominabel is bij vriestemperaturen staat wel buiten kijf. Dit heb ik hier een tweetal maanden geleden ook al gepost toen ik heen en terug reed naar de Ardennen. Toen geraakte ik met een volle batterijlading ook niet in de buurt van 300km effectief rijbereik.

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:31
Hellbull89 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:04:
[...]

[...]

Bij temperaturen onder het vriespunt en snelwegsnelheden kom ik ook in de buurt van 30kWh/100km (een enkele keer zelfs erboven) met mijn AWD, maar dan wel volgens de ingebouwde AEC-meter over de laatste 50km. Ik heb echter wel sterke twijfels over hoe betrouwbaar die berekening is.

Voorbeeld: onlangs een Seal U als vervangwagen gehad. Een tiental kilometer over 50- en 70-wegen, gevolgd door een twintigtal kilometer autosnelweg aan 120. Na de binnenwegen en een aantal kilometer snelweg, gaf de meter een verbruik van 32 kWh/100km aan over de laatste 50km (buitentemperatuur lag rond de 5 graden, als ik het mij goed herinner). Toen ik een tiental kilometer verder nog eens keek, stond deze opeens op 17 kWh/100km 8)7

Bij de Seal zelf nog zo geen enorme afwijkingen kunnen waarnemen binnen enkele kilometers, maar het roept natuurlijk wel vragen op over de betrouwbaarheid van deze metingen.

Dat het verbruik desondanks abominabel is bij vriestemperaturen staat wel buiten kijf. Dit heb ik hier een tweetal maanden geleden ook al gepost toen ik heen en terug reed naar de Ardennen. Toen geraakte ik met een volle batterijlading ook niet in de buurt van 300km effectief rijbereik.
Die laatste 50km zal dan net niet meer de snelweg in rekening brengen, dat oogt naar mijn idee ook niet goed. Ik zou het liever zien als een A of B trip die je kan resetten. Ik reset de A trip telkens ik opgeladen heb, en B bij bandenwissel. Cumulatief verbruik van mijn Seal nu met winterbanden is over de 868km die er nu op staan 18.9 kWh/100km, daar is ongeveer 40km snelweg van.

[ Voor 4% gewijzigd door deSenna24 op 20-02-2026 12:01 ]

• MichaelJ
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Ik vermoed dat de voorwaarde waarop ik deze getallen haal ook wel een belangrijke factor zijn, laat ik voorop stellen dat ik met 30kWh/100km niet m'n best heb gedaan om persé op zn zuinigst te rijden.
- rond de 0 tot 2 graden was het die dag
- gemiddeld genomen reed ik alleen maar snelweg tussen de 118 en 130
- Er zit een front splitter onder de voorbumper die niet veel goeds zal doen voor de aerodynamice
- Voeg daarbij een achterklep spoiler en spiegelkappen aan toe
- Er stond relatief veel wind, in de rijrichting dus vol op de neus.

Gister stond de laatste 50km op 33kwh/100km maar dat kwam misschien omdat ik een flink stuk op 190km/u heb gereden haha.

Ja, de Seal AWD moet je absoluut niet nemen als je het zuinigst wil zijn. Maar wel als je gewoon een heerlijk fijne auto wilt die er goed uitziet, nog steeds na 2 jaar overal hoofden laat omkijken en gewoon een stuk unieker dan de legio tesla's in het wit, grijs of zwart op elke straathoek.

Zou ik hem nu weer kiezen? Nee dat niet, maar dat is meer omdat ik het nu al weer 2 jaar rijd en mijn wensen lijstje voor een auto wel veranderd is. Ben ik er nog elke dag blij mee en rijd ik met volle tevredenheid en glimlach? Absoluut.

iRacing Profiel

• MichaelJ
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Ik zag trouwens in de configurator dat Shadow Green eruit is gehaald. Onbegrijpelijk, de mooiste kleur!

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste