Dutchy88 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:08:
Ik ben tijdens mij zoektocht naar een opvolger voor mijn Model 3 ook tegen de Seal aangelopen. Prachtige wagen op het oog maar na het doorspitten van dit topic zie ik toch ook veel wisselende ervaringen. Met name de periode na de release. Dat is deels verklaarbaar door het nieuwe model maar zouden jullie vandaag de dag nog steeds voor de Seal gaan?
Ik ben gematigd positief over de Seal, vooral het snelladen en de software is echt shit, maar het interieur maakt veel goed. En de auto ziet er wat specialer uit, dat is ook leuk. Ik heb 10 jaar Tesla gereden daarvoor, dus ik kan goed met Tesla vergelijken.
De Seal en Model 3 zijn, ondanks dat het directe concurrenten zijn, heel erg verschillend. Dat heeft ook een groot voordeel, want het maakt de keus wat makkelijker. Bij BYD krijg je gewoon meer een normale auto, bij Tesla krijg je meer een echte elektrische auto. Je merkt dat Tesla echt gericht is op elektrisch rijden, de hele aandrijflijn is zuiniger, snelladen gaat sneller, de software geeft je veel meer informatie over de elektrische systemen, je hebt het gevoel veel meer controle te hebben over je rijbereik. Qua interieur zijn ze ook verschillend. Eigenlijk moet je in beide eens een proefrit maken, dan merk je het heel snel.
Ik zou ook niet helemaal weten wat je anders zou moeten kiezen binnen dit budget. De meeste andere concurrenten hebben andere significante nadelen. En veel auto's hebben niet een sedan-achtige of sportieve 'look', of hebben gewoon matige rijeigenschappen (ik kijk naar jullie, elektrische SUV's).
Dus ja, ik zou weer voor de Seal kiezen. Maar wel met wat kanttekeningen. Ik ben er niet 100% blij mee en had eigenlijk in deze tijd van een zeer grote fabrikant wel verwacht dat de software beter zou zijn.