• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-01 20:04

Cybje

First Post!

vassago schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:49:
[...]

Laten ze dat nou net aangepast hebben : https://electrek.co/2025/...000-km-surpassing-teslas/

Volgens het artikel zou de garantie beter dan zijn oa. Tesla en VW.
Nou jippie, 250.000 km in plaats van 200.000 km. Zo'n LFP accu moet minimaal 500.000 km mee kunnen gaan en dan nog steeds niet op 70% zitten. Geef dan bijv. 80% garantie op 200.000 km. Of 70% op 400.000 km of iets dergelijks. Ook wel matig hoe slecht de garantie is bij concurrenten. Ik snap wel dat mensen terughoudend zijn met het aanschaffen van een EV, want deze garanties suggereren dat fabrikanten zelf ook niet het gevoel hebben dat hun accu's lang meegaan. Uiteindelijk wil je zekerheid als consument.

Wat ook raar is, is dat het een algemene garantie lijkt voor alle modellen. Maar een kleine BYD Dolphin accu slijt veel harder over 250.000 km gezien dan een grote BYD Seal accu, want die Dolphin heeft veel meer laadcycli nodig.

Bij Tesla zie je overigens dat de degradatie bij LFP accu's echt heel laag is. Zoals deze heeft geschat 5% degradatie na zo'n 177.000 km (ik weet overigens niet of in deze versie BYD cellen zitten): https://insideevs.com/fea...degradation-owner-review/

Wat ruist er door het struikgewas

• MichaelJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:27
satyriasis schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:41:
Heeft iemand ook gemerkt dat met 2.1 de stoel welkomstand (geen idee hoe het precies heet), niet meer werkt? Normaal ging mijn stoel naar achter als ik de bestuurdersstoel open deed, maar tegenwoordig blijft hij gewoon stil staan...
Ja dat heb ik ook gemerkt, dacht dat het uitgezet was met de update o.i.d. maar even handmatig uit/aan en het leek weer te werken. Vanmorgen heb ik er eerlijk gezegd niet op gelet.

iRacing Profiel

• Matzen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-01 05:03
Ik ga het maar nog een keer opgooien sinds ik nog steeds geen oplossing heb voor het probleem.

Apple CarPlay verbindt niet automatisch wanneer ik de auto start. Ik dacht eerst dat het met mij (oude) iPhone 13 te maken had. Vervolgens een maand lang een one plus 15 gehad met Android auto. Deze verbind direct wanneer ik instap en moet alleen de Android auto app openen en staat al geladen. Nu vond ik de oneplus niet helemaal een lekkere telefoon, dus heb nu de IPhone 17. Nu moet ik wanneer ik Apple CarPlay open, kiezen tussen de telefoon van mij of mijn vriendin, terwijl zij niet eens in de buurt is. Dit is zo een onnodige en stomme handeling. Ik irriteer me hier al tijden eindeloos aan. Omdat ik standaard CarPlay gebruik wanneer ik in de auto rij. De vorige 2 auto’s die ik heb gehad verbonden de telefoons automatisch en opende CarPlay meteen. Zelfs als ik met twee verbonden telefoons in de auto zit, verbond hij met de laatst/meest gebruikte.

De tips die ik hier kreeg van sommige Tweakers:

Auto afsluiten met Apple CarPlay - Dat werkt alleen als ik binnen hele korte tijd weer de auto opstart. Dan verbindt hij automatisch en hoef ik niks te doen. Maar na een dag moet ik weer handmatig in de lijst mijn telefoon aanklikken.

Hi BYD zeggen met ‘open CarPlay’ - dit opende alleen de lijst met opties om te verbinden. Als ik dit nu doe geeft de assistent sinds de update aan dat mijn telefoon niet verbonden is.

Ik word er een beetje radeloos van en lees op internet dat meer mensen dit probleem ervaren. Het is volgens mij zo makkelijk op te lossen met een update. Heeft iedereen met een iPhone dit probleem hier? Anders leg ik het maar weer eens neer bij de dealer..

• Cybje

Cybje

First Post!

Ik heb een iPhone 14 en om eerlijk te zijn is de Seal de eerste auto die ik heb met Carplay, dus ik heb geen idee hoe het op andere auto's werkt. Maar echt soepel werkt het niet. Ik moet vaak meerdere keren op het icoontje klikken op het BYD scherm. Soms ben ik echt al een paar minuten aan het rijden voordat hij een keer verbinding heeft. Maar het gaat nooit automatisch in elk geval.

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-01 16:54
MichaelJ schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:16:
[...]

Ja dat heb ik ook gemerkt, dacht dat het uitgezet was met de update o.i.d. maar even handmatig uit/aan en het leek weer te werken. Vanmorgen heb ik er eerlijk gezegd niet op gelet.
Vreemd, niets van gemerkt met 'mijn' update naar V2.1 even geleden. Er zou wel iets in de update moeten zitten waarmee de stoel niet verder naar achteren gaat bij weerstand, maar de mijne heeft het al die tijd gewoon gedaan zonder opnieuw aanzetten.

• G S
  • Laatst online: 05-01 18:24

G S

Matzen schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:08:

Ik word er een beetje radeloos van en lees op internet dat meer mensen dit probleem ervaren. Het is volgens mij zo makkelijk op te lossen met een update. Heeft iedereen met een iPhone dit probleem hier? Anders leg ik het maar weer eens neer bij de dealer..
Zelf gebruik ik een iPhone 11.
Dit is de eerste auto die ik bezit met zoveel snufjes, waardoor ik eigenlijk geen goede vergelijking kan maken met andere wagens.
CarPlay gebruik ik zelden, enkel wanneer ik een navigatie-app nodig heb, mogelijk dat het me daarom niet zoveel stoort.
Telkens wanneer ik CarPlay opstart in de wagen, krijg ik eerst een melding dat de telefoon nog verbonden moet worden. Na een minuutje werkt het dan.
Wanneer ik de wagen afsluit terwijl CarPlay actief is en hem daarna opnieuw opstart, wordt CarPlay wel automatisch verbonden.
Ik hoop dat je snel een oplossing vindt.

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:34
CarPlay heeft sinds de 2.1 update wel weer meer moeite met verbinden .. wellicht word het vanzelf weer beter

Vertrouwen is goed, controle nog beter

• Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:09
satyriasis schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:41:
Heeft iemand ook gemerkt dat met 2.1 de stoel welkomstand (geen idee hoe het precies heet), niet meer werkt? Normaal ging mijn stoel naar achter als ik de bestuurdersstoel open deed, maar tegenwoordig blijft hij gewoon stil staan...
MichaelJ schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:16:
[...]

DeGroteMuis schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:47:
[...]

Vreemd, niets van gemerkt met 'mijn' update naar V2.1 even geleden. Er zou wel iets in de update moeten zitten waarmee de stoel niet verder naar achteren gaat bij weerstand, maar de mijne heeft het al die tijd gewoon gedaan zonder opnieuw aanzetten.
De nieuwe feature in V2.1 zorgt er gewoon voor dat de stoel niet meer automatisch naar achter gaat als de gordel van de zitplaats achter de bestuurder ingeklikt zit.

• Juan
Kan iemand vertellen waar auto power on/off instelling nu verstopt zit?

• Hellbull89
Juan schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:53:
Kan iemand vertellen waar auto power on/off instelling nu verstopt zit?
Instellingen -> Voertuig -> Comfort instellingen (sic)

[ Voor 8% gewijzigd door Hellbull89 op 18-12-2025 08:50 ]

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Cybje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:02:
[...]

Bij Tesla zie je overigens dat de degradatie bij LFP accu's echt heel laag is. Zoals deze heeft geschat 5% degradatie na zo'n 177.000 km (ik weet overigens niet of in deze versie BYD cellen zitten): https://insideevs.com/fea...degradation-owner-review/
Nou is het altijd zo geweest dat fabrikanten niet erg scheutig zijn met hun garantie, maar ik ben wel blij met de uitbreiding van de garantie.

Voor zover ik weet gebruikt Tesla LFP accu's van CATL.

Mijn bijdrage aan wijzigingen in v 2.1:
Het lijkt erop dat de idiote versnelling als je een drempel oprijdt, een stuk minder is geworden. En soms merk ik geen versnelling bij een drempel wat dat voorheen 100% voorspelbaar was. Wonderlijk.
Kunnen anderen hier dat misschien testen? 😊

[ Voor 19% gewijzigd door Fireshade op 17-12-2025 23:39 ]

• Turbo99
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-01 17:57
Fireshade schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:33:
[...]
Voor zover ik weet gebruikt Tesla LFP accu's van CATL.
Volgens dit artikel gebruikt Tesla voor de Model Y die in Berlijn wordt gebouwd LFP accu's van BYD:

https://www.arenaev.com/t..._in_germany-news-1776.php

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06:20
Ik zie online dat de Seal een update gekregen zou hebben ivm de ophanging, meerbepaald de "performance" trims in sommige markten genaamd zou de adaptieve schokdempers geüpgraded hebben naar "DiSus-C", weet er iemand toevallig of dat ook voor de Excellence trims is? Of hadden die dat al? Lijkt vooral op de Aziatische markten een update vanaf modeljaar 2025 te zijn, maar op andere markten vind ik hier niets van terug.

• DeGroteMuis
deSenna24 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:06:
Ik zie online dat de Seal een update gekregen zou hebben ivm de ophanging, meerbepaald de "performance" trims in sommige markten genaamd zou de adaptieve schokdempers geüpgraded hebben naar "DiSus-C", weet er iemand toevallig of dat ook voor de Excellence trims is? Of hadden die dat al? Lijkt vooral op de Aziatische markten een update vanaf modeljaar 2025 te zijn, maar op andere markten vind ik hier niets van terug.
De Seal Excellence AWD is tot nu toe hier geleverd met de FSD, die zo te zien in de 2025 update versie bij de equivalent van de Seal Design eronder zitten. De Design is hier geleverd met standaard dempers, net als de Comfort. Geen idee of en wanneer de update uitgeleverd gaat worden in Nederland.

• Juan
graag weghalen

[ Voor 199% gewijzigd door Juan op 20-12-2025 08:47 ]

• BuildYourDragon
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 27-12-2025

BuildYourDragon

Polar White Seal Comfort

Nog even een banden ervaring:

Ik rij nu al enkele maanden rond met 2 wielen op de nieuwe Michelin Primacy 5 en 2 met Pirelli P7 C2 en ongeveer de helft van de tijd getest met Michelins vooraan en met Pirelli's vooraan:
De Pirelli's lijken veel harder qua comfort en breken veel meer uit als ze achteraan liggen. Beiden sturen wel lekker direct maar het stuur voelt zwaarder aan met de Pirelli's, dus sportiever gevoel.
Ondanks de zeer zachte wang van de Michelins sturen die toch nog verrassend direct.

Beide banden zijn heel stil maar wel iets minder stil dan EcoContact. En ook geen hoger verbruik t.o.v. EcoContact.
Ik vind de nieuwe Primacy tot nu toe een heel goede "touring" band om ook in de winter veilig mee te rijden in de lage landen. Het dempingscomfort van mijn Seal is echt véél verbeterd hierdoor. _/-\o_

Alleen: de tractie valt me wel tegen bij acceleratie, gek genoeg leken de EcoContacts daar wel iets beter voor, terwijl die in de bochten geen grip hadden.

Nog enkele tips over iets heel anders:
Als jullie je stuur ook aan de gladde kant vinden, probeer dan niet met vanalle ontvetters het gevoel te verbeteren, dat helpt heel weinig want de structuur van het materiaal is gewoon glad, daarom:
Ik spuit voortaan "Raquex Enforce Grip Spray" op mijn handen voor ik instap, echt een wondermiddel, ineens het ultieme grip gevoel op het stuur en vol vertrouwen door de bochten...

Wat kuisproducten betreft, gebruik ik voortaan Sonax Cleanstar voor het hele interieur omdat die heel neutraal is qua geur en veilig is, en nog het belangrijkste dat die streeploos opdroogt.. (je wilt niet weten hoeveel andere producten ik al weggegoten heb)

Ik heb ook nog een fix gevonden om de stroeve screenprotector (van TOPBYD) op mijn touchscreen glad te maken, daarvoor werkt "Poorboys World Spray & Wipe" super goed (werkt goed op alle harde materialen). Maar waarschijnlijk zullen alle quick detailers of rinseless washes die polymeren bevatten wel datzelfde gladde effect hebben...

Nu ik toch op dreef ben: voor alle niet-glanzende plastic te beschermen gebruik ik nog steeds de 303 Protectant, werkt heel goed tegen schoensporen. Het probleem daarmee is wel dat je enorm kleurverschil krijgt, dus op plaatsen die je per ongeluk raakt heb je een donkere vlek, maar het blijft enorm lang zitten (je krijg het er ook bijna niet meer af - met speciale cleaners wel trouwens).

En voor het "Vegan Leather" van mijn stoelen te beschermen lijkt CarPro PERL heel goed te werken, die is mat en geeft niet dat kleurverschil. Die zou naar het schijnt ook op echt leder goed werken. Ik had gehoopt dat die ook zou werken om hard plastic te beschermen maar daar hecht die totaal niet op, één veeg erover en alles is er terug vanaf.
Ik ga eens een Turtle wet wax proberen om het glanzende krasgevoelige plastic van de Seal een laagje te geven, je hoort het resultaat nog... :D Als iemand nog ervaringen heeft om de Seal extra te beschermen hoor ik het graag! :)

BYD Seal Comfort: A different beast on the road - faster and harder than the specs: 0-100 in 5.9s with "left foot brake launch", 15.4 kWh avg. last 6000km, Silicon Carbide Powered E-Drive.

• bounto
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:50
Weet iemand hier of de BYD app ondersteuning heeft voor OPPO telefoons? En dan met name de digitale sleutel. Als ik het op Google zoek, dan is er ondersteuning volgens Gemini, maar ik kan geen echte bron vinden.

• Juan
Als het Android heeft, kan je dan niet gewoon de APK installeren?

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-01 16:44

E-Vix

Nu met sneeuw!

Op dit moment wordt de digitale sleutel enkel officieel op iPhones, Samsung Galaxy en Google Pixel telefoons indersteund. Zie https://www.byd.com/en-hk/byd-digital-key

Op de Samsung Galaxy wordt gebruik gemaakt van de Samsung Wallet en niet van bijvoorbeeld Google Wallet.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• E.T.O.
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-01 18:57
Voor uw informatie: Ik ben 12 weken van huis geweest en m'n Seal op 79% SoC in de garage gezet. Bij terugkomst was deze 76%, dus ongeveer 1% per maand verbruik. Ik heb af en toe de status via de app bekeken. Kennelijk heeft ie de 12v accu netjes op peil gehouden in m'n afwezigheid.

Bij terugkomst enkel waarschuwing van lage druk in banden. Nadat ik deze op spanning had gebracht moest ik even de vierkante wielen eruit rijden ;-)

Omdat m'n afspraak voor service werd uitgesteld door BYD Amsterdam moest kon deze afspraak pas na mijn terugkomst, waarna ze me prompt terugbelde met de melding dat m'n auto het niet meer zou doen na zo lang stilstaan. Dit leek mij incorrecte informatie, dus ik heb dat (kennelijk terecht) genegeerd.

• Hellbull89
E.T.O. schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:38:
Omdat m'n afspraak voor service werd uitgesteld door BYD Amsterdam moest kon deze afspraak pas na mijn terugkomst, waarna ze me prompt terugbelde met de melding dat m'n auto het niet meer zou doen na zo lang stilstaan. Dit leek mij incorrecte informatie, dus ik heb dat (kennelijk terecht) genegeerd.
Wat is dan volgens BYD Amsterdam de gangbare "best practice" om te volgen als BYD-eigenaar die 12 weken van huis is? Ik kan me niet voorstellen dat het normaal of te verwachten is dat een auto het niet meer doet na slechts 12 weken stilstand. Hebben ze ook een motivatie gegeven waarom de auto het niet meer zou doen na 12 weken, en wat dan wel de maximale aanvaardbare periode van stilstand zou zijn?

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik had nog beloofd om een verslag uit te brengen met betrekking tot het gebruik van de inhaalpreventie op de binnenbaan welke in v2.1.0 is toegevoegd en dan met name in Engeland.

Tegen mijn verwachting in werkte het prima in Engeland. Met de ICC of ACC ingeschakeld ging de Seal niet links inalen en kon deze wel zonder problemen rechts inhalen. Op de heenweg leek deze in eerste instantie er nog wel moeite mee te hebben, maar waarschijnlijk tikte ik even per ongeluk op het versnellingspedaal. Op de terugweg werkte deze prima.
Ik heb op te terugweg op een stuk snelweg wel een aantal ELKA meldingen gehad (Emergency Lane Keeping Assistant) samen met stuurcorrecties. Deze waren voor mij onverklaarbaar. Kennelijk zag de Seal dus iets wat ik niet zag. Ik reed keurig binnen de rijbaan...

Laden in Engeland is wel wat minder gemeengoed als in Nederland, Belgie en Frankrijk. In Dover zijn een aantal snelladers te vinden en ook in Londen zijn deze wel te vinden, maar langs de M2 tussen Dover en Londen kom je deze weinig tegen. In NL, BE en FR kom je iedere 20km tegenwoordig wel een snellader tegen, maar hou in Engeland er dus rekening mee dat deze 50km uit elkaar kunnen liggen.
De parkeergarage bij het hotel (van een grote supermarkt, maar deze wordt gedeeld met het hotel) was voorzien van een stuk of 20 dubbele laadpalen verspreid over heel de parkeergarage. Ik dacht daar mooi op te kunnen laden ware het niet dat alle 20 laadpalen defect waren. Ze zaten of in een bootloop, stonden rood te knipperen, waren blauw maar reageerden niet of waren helemaal dood. Bij één was zelfs het display ingeslagen en hing los. Ik ben uiteindelijk alle palen langs gelopen in de hoop dat er ééntje nog zou werken, maar helaas...
Op de terugweg vanuit het hotel richting Dover zou ik nog met ruim 20% lading aan moeten komen in Dover. Ik zag alleen het bereik al snel teruglopen en ik heb met nog iets van 10% uiteindelijk een snellader in Dover gepakt. We waren ruim op tijd voor de ferry en ik wilde in Frankrijk niet meteen bij het verlaten van de ferry een lader te hoeven zoeken.

Zowel in Belgie als in Engeland werkten op één stop na geen enkele laadpas (Shell Recharge, ANWB en Tango). Gelukkig had ik ook een creditcard bij mij en die werkte daar wel.

Zowel op de heen als op de terugweg heb ik wachtende bij de ferry de eenheden om gezet van KM naar mijl (en weer terug). Wel zo makkelijk in Engeland.

Nog even ter info. De koplampen van de Seal hebben geen 'bermverlichting' en zijn daardoor, zonder dat je stickers hoeft te plakken, geschikt om mee in Engeland te rijden. Je zal tegemoetkomende bestuurders dus niet verblinden als je links rijdt.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• vassago
  • Laatst online: 07:36
Een tip die ik net tegen kwam: Als je de scherm-rotatie-knop ingedrukt houdt kan je op het hoofd display kiezen hem een andere functie te geven.

• Cybje

Cybje

First Post!

Die lane assist is soms wel echt gevaarlijk. Ik reed op de A7 op de spitsstrook (precies waar het witte busje rijdt op onderstaande foto) en het ding geeft ineens een ruk naar rechts, waardoor ik recht op dat 'Uit' bord afreed. ICC stond uit (dus de auto stuurt niet zelfstandig), maar ik heb de Lane Keep Assistance wel op ingrijpen staan (of hoe heet dat?). Dat is dus ook wat hij deed. En ik snap het wel, want de belijning loopt daar naar rechts, dus de auto stuurt naar rechts, maar aan de andere kant is het toch idioot dat het ding niet doorheeft dat daar totaal geen asfalt is.

Ik had beide handen aan het stuur en moest nog wel flink tegensturen. Ik heb sowieso het idee dat hij veel scherper stuurt op de LKA sinds de laatste update. Ik rijd ook veel op smalle 60 km/u wegen en hij heeft regelmatig de neiging om meer naar het midden te sturen, zelfs al komt er een tegenligger aan.

Ik ga dat ingrijpen van LKA dus maar uitschakelen. Maar ik snap niet dat dit soort dingen gewoon door de typegoedkeuring van de RDW heenkomen.

Situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEEp77b6yF3A3ydd4mYzcMoUcSw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Gkfv0WAHGVI4BIK3qiaBcrPP.png?f=user_large
Maps linkje: https://maps.app.goo.gl/MVuJFEdhEJGSLgLF9

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:18

PauseBreak

derp!

Dat doet het systeem ook in mijn Sealion 7. Is heel erg logisch want het is cameragevoed. Dus kijk alleen naar de markering en hoe dat loopt. Dat is ook waarom op sommige stukken weg met veel scheurreparaties de LKA soms het even niet snapt. Het is een vrij dom systeem, dus in het vervolg gewoon je handen even aan het stuur houden ;)

Nee, merp!

• vanadium
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:56
Is iemand met de Seal afgelopen kerstvakantie nog op wintersport geweest en zo ja hoe ging de reis?

• Cybje

Cybje

First Post!

PauseBreak schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:29:
Dat doet het systeem ook in mijn Sealion 7. Is heel erg logisch want het is cameragevoed. Dus kijk alleen naar de markering en hoe dat loopt. Dat is ook waarom op sommige stukken weg met veel scheurreparaties de LKA soms het even niet snapt. Het is een vrij dom systeem, dus in het vervolg gewoon je handen even aan het stuur houden ;)
Volgens mij zei ik letterlijk dat ik mijn beide handen aan het stuur had?

Heb in 10+ jaar rijden met LKA nog nooit meegemaakt dat een auto zo hard aan het stuur trok.

Toevoeging: ik moet zeggen dat ik je reactie erg storend vind. Punt 1 heb je duidelijk mijn verhaal niet inhoudelijk gelezen. Punt 2 komt het erg belerend over om dan te zeggen dat ik beide handen aan het stuur moet houden met een knipoog erachter. Het spreekt lijkt mij voor zich dat ik controle probeer te behouden van een 2000+ kg wegend voertuig.

[ Voor 22% gewijzigd door Cybje op 04-01-2026 14:31 ]

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:18

PauseBreak

derp!

Cybje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:24:
[...]

Volgens mij zei ik letterlijk dat ik mijn beide handen aan het stuur had?

Heb in 10+ jaar rijden met LKA nog nooit meegemaakt dat een auto zo hard aan het stuur trok.

Toevoeging: ik moet zeggen dat ik je reactie erg storend vind. Punt 1 heb je duidelijk mijn verhaal niet inhoudelijk gelezen. Punt 2 komt het erg belerend over om dan te zeggen dat ik beide handen aan het stuur moet houden met een knipoog erachter. Het spreekt lijkt mij voor zich dat ik controle probeer te behouden van een 2000+ kg wegend voertuig.
Je mist mijn punt. Ik zeg niet dat je niet met je handen aan het stuur zat, maar dat als je daar rijdt, je dat sowieso moet doen want het LKA systeem dat BYD gebruikt is niet al te snugger.

De rest is irrelevant voor dit topic.

Nee, merp!

• Cybje

Cybje

First Post!

PauseBreak schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:44:
[...]

Je mist mijn punt. Ik zeg niet dat je niet met je handen aan het stuur zat, maar dat als je daar rijdt, je dat sowieso moet doen want het LKA systeem dat BYD gebruikt is niet al te snugger.
Je zegt dat ik in het vervolg gewoon even mijn handen aan het stuur moet houden. Met “in het vervolg” zeg je wel degelijk dat ik dat nu niet zou hebben gedaan.

En ik snap niet dat dit een RDW goedkeuring krijgt als het zo dom zou zijn. Zeker nu met de gladheid op snelwegen wil je niet dat de auto ineens zo fel aan het stuur trekt, waarna je zelf net zo hard moet corrigeren.

In elk geval hoop ik dat mensen mijn ervaring als waarschuwing zien. Niet dat je het systeem perse uit moet zetten, maar je kunt er wel meer rekening mee houden. Jouw reactie dat het systeem dom is helpt daarbij ook, dus dank voor dat deel van jouw reactie.

• Hellbull89
Vandaag en gisteren gehad dat de climate control van mijn Seal het veel te warm maakte in de auto. Buitentemperatuur -1, climate control op "auto" met temperatuur ingesteld op 20 graden, zoals altijd (in de winter; boven 10 graden buitentemperatuur staat hij meestal op 21 of 22).

Gisteren, na een goed halfuur rijden, werd het opeens veel te warm in de auto, waarna ik de temperatuur instelde op 18 (de laagst mogelijke temperatuur boven "Lo"). De auto bleef echter maar hete lucht blazen.
Uiteindelijk de instelling dan toch maar op "Lo" gezet (bij vriestemperaturen buiten!), waardoor hij dan wel onmiddellijk koude lucht begon te blazen, met een hoge aanjagersnelheid. Hierdoor werd het natuurlijk veel te koud, dus na een minuut of twee terug naar 20 graden geswitcht, en nu werd de temperatuur wel weer normaal voor de rest van de rit.

Vandaag opnieuw hetzelfde, met dezelfde oplossing. Dan maar even het infotainment gereset door de aanknop een paar seconden ingedrukt te houden. Hopelijk is het nu opgelost.

Verder gisteren ook een enorm verbruik ervaren (rit van Vlaanderen naar provincie Luxemburg bij temperaturen tussen 0 en -3 graden). Vertrokken met 100% SoC en noodgedwongen moeten gaan snelladen met 14% SoC na slechts 226 km te hebben afgelegd. Grotendeels snelwegen, maar omwille van de de weersomstandigheden meestal eerder aan 100-110 km/u gereden ipv de geldende limiet van 120. Valt me toch wel serieus tegen. Het gaat om een Excellence AWD.

• deSenna24
Hellbull89 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:21:
Vandaag en gisteren gehad dat de climate control van mijn Seal het veel te warm maakte in de auto. Buitentemperatuur -1, climate control op "auto" met temperatuur ingesteld op 20 graden, zoals altijd (in de winter; boven 10 graden buitentemperatuur staat hij meestal op 21 of 22).

Gisteren, na een goed halfuur rijden, werd het opeens veel te warm in de auto, waarna ik de temperatuur instelde op 18 (de laagst mogelijke temperatuur boven "Lo"). De auto bleef echter maar hete lucht blazen.
Uiteindelijk de instelling dan toch maar op "Lo" gezet (bij vriestemperaturen buiten!), waardoor hij dan wel onmiddellijk koude lucht begon te blazen, met een hoge aanjagersnelheid. Hierdoor werd het natuurlijk veel te koud, dus na een minuut of twee terug naar 20 graden geswitcht, en nu werd de temperatuur wel weer normaal voor de rest van de rit.

Vandaag opnieuw hetzelfde, met dezelfde oplossing. Dan maar even het infotainment gereset door de aanknop een paar seconden ingedrukt te houden. Hopelijk is het nu opgelost.

Verder gisteren ook een enorm verbruik ervaren (rit van Vlaanderen naar provincie Luxemburg bij temperaturen tussen 0 en -3 graden). Vertrokken met 100% SoC en noodgedwongen moeten gaan snelladen met 14% SoC na slechts 226 km te hebben afgelegd. Grotendeels snelwegen, maar omwille van de de weersomstandigheden meestal eerder aan 100-110 km/u gereden ipv de geldende limiet van 120. Valt me toch wel serieus tegen. Het gaat om een Excellence AWD.
Is je verbruik dan niet rond de 30 kWh/100km bij 100-110 km/u? Dat is wel erg hoog. Nu gaat het die richting uit wel iets bergop, dat kan ook meespelen, maar gisteren en vandaag ook wat windaf.
Met mijn Polestar 2 (single motor op de voorwielen) verbruik ik ongeveer 17 a 18 op 100 km/u, 20 kWh/100km op 110 met deze temperaturen. Ben nog erg benieuwd wat mijn verbruik gaat zijn eens ik mijn Seal Excellence krijg. 300km haal ik momenteel toch makkelijk als ik rond 100-110 rij op de snelweg met dit weer.

• Hellbull89
deSenna24 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:35:
[...]

Is je verbruik dan niet rond de 30 kWh/100km bij 100-110 km/u? Dat is wel erg hoog. Nu gaat het die richting uit wel omhoog, dat kan ook meespelen, maar gisteren ook wat windaf.
Met mijn Polestar 2 (single motor op de voorwielen) verbruik ik ongeveer 17 a 18 op 100 km/u, 20 kWh/100km op 110 met deze temperaturen. Ben nog erg benieuwd wat mijn verbruik gaat zijn eens ik mijn Seal Excellence krijg. 300km haal ik momenteel toch makkelijk als ik rond 100-110 rij op de snelweg met dit weer.
Het berekende totaalverbruik voor de dag (gemeten aan de snellader en dan 's nachts thuis de resterende kWh bijgeladen tot 100%, dus inclusief laadverliezen) komt op 106,45 kWh voor 326 km, dus een gemiddeld verbruik van 32,5 kWh/100km. Dat is dus heen en terug (Vlaanderen - Luxemburg - Vlaanderen).

Bij normale winterritten, dus rond de 3 á 5 graden en aan 125 op de snelweg, kom ik meestal uit rond de 24 kWh/100 km (of toch volgens wat de auto aangeeft).

• S_V_H
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 05:55
Hellbull89 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:21:

Bij mij zijn er andere problemen met de climate control.
Met dit koude weer dampen de ramen aan tijdens het rijden.
Standaard staat de ventilatie op 21 graden en A/C automatisch.

Herkennen jullie dit probleem?
Hellbull89 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:21:Verder gisteren ook een enorm verbruik ervaren (rit van Vlaanderen naar provincie Luxemburg bij temperaturen tussen 0 en -3 graden). Vertrokken met 100% SoC en noodgedwongen moeten gaan snelladen met 14% SoC na slechts 226 km te hebben afgelegd. Grotendeels snelwegen, maar omwille van de de weersomstandigheden meestal eerder aan 100-110 km/u gereden ipv de geldende limiet van 120. Valt me toch wel serieus tegen. Het gaat om een Excellence AWD.
Dinsdag had ik tijdens de rit Kampenhout - Vaux-sur-Sûre een gemiddeld verbruik van 25.2Kwh/100km. Seal Excellence AWD en tevens bij snelheden 100-110 km/u.
Het was toen rond het vriespunt.

Voor de geïnteresseerden een foto van de wagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwV_FyXblpn5kqk1b-2dwFTNLt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsUurL6V9BkyK9Zw13jPVBF6.jpg?f=fotoalbum_large

• Hellbull89
S_V_H schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:13:
[...]

[...]

Dinsdag had ik tijdens de rit Kampenhout - Vaux-sur-Sûre een gemiddeld verbruik van 25.2Kwh/100km. Seal Excellence AWD en tevens bij snelheden 100-110 km/u.

[Afbeelding]
Van het aandampen van de ramen heb ik bij de Seal nog geen last gehad. Enkel de achterste zijruiten, die waren tijdens de gehele heenrit wel deels beslagen. Vooraan helemaal niets.

25 kWh/100 km zijn inderdaad waarden die ik zou verwachten bij zo'n rit en temperaturen rond het vriespunt, en waar ik normaal gezien ook wel aan kom. Mogelijk had het significant hogere verbruik te maken met de hevige sneeuwval gisteren (trager gereden, maar mogelijk meer weerstand op het wegdek?). De hele voorkant van de auto zat ook onder de sneeuw/ijs, waardoor ik de gehele rit ook zonder cruise control heb moeten rijden, wat ik ook niet meer gewoon ben.

• deSenna24
[...]

[...]

[Afbeelding]
Kampenhout? Dan rijdt er binnekort in de buurt nog een zwarte rond ;)

• G S
  • Laatst online: 05-01 18:24

G S

[...]

Idem bij ons, en het hoeft niet alleen koud te zijn, bij een ietwat vochtiger weer hebben we er ook last van.
Ik vind de climatisatie op automatisch ook niet "slim" en zelfs een beetje slecht werken, daarom stel ik het eerder manueel in.
Mocht je het nog niet gedaan hebben, het meermaals sterk ontvetten (Dasty, Bref power, ...) van de ruiten aan de binnenzijde heeft bij ons wel een verbetering gebracht.

• Hellbull89
deSenna24 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Kapelle-op-den-Bos, hier. Ook een zwarte Excellence :*)

• S_V_H
G S schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:43:
[...]

Idem bij ons, en het hoeft niet alleen koud te zijn, bij een ietwat vochtiger weer hebben we er ook last van.
Ik vind de climatisatie op automatisch ook niet "slim" en zelfs een beetje slecht werken, daarom stel ik het eerder manueel in.
Mocht je het nog niet gedaan hebben, het meermaals sterk ontvetten (Dasty, Bref power, ...) van de ruiten aan de binnenzijde heeft bij ons wel een verbetering gebracht.
Dankjewel voor de tips. Ik probeer ze uit.

• S_V_H
deSenna24 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Hellbull89 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:50:
[...]

Kapelle-op-den-Bos, hier. Ook een zwarte Excellence :*)
Dan zijn we praktisch buren (Londerzeel).
Kampenhout en Vaux-sur-Sûre zijn bestemmingen die ik voor het werk aandoe.

[ Voor 24% gewijzigd door S_V_H op 04-01-2026 20:07 ]

• DeGroteMuis
Cybje schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:04:
Die lane assist is soms wel echt gevaarlijk. Ik reed op de A7 op de spitsstrook (precies waar het witte busje rijdt op onderstaande foto) en het ding geeft ineens een ruk naar rechts, waardoor ik recht op dat 'Uit' bord afreed. ICC stond uit (dus de auto stuurt niet zelfstandig), maar ik heb de Lane Keep Assistance wel op ingrijpen staan (of hoe heet dat?). Dat is dus ook wat hij deed. En ik snap het wel, want de belijning loopt daar naar rechts, dus de auto stuurt naar rechts, maar aan de andere kant is het toch idioot dat het ding niet doorheeft dat daar totaal geen asfalt is.

Ik had beide handen aan het stuur en moest nog wel flink tegensturen. Ik heb sowieso het idee dat hij veel scherper stuurt op de LKA sinds de laatste update. Ik rijd ook veel op smalle 60 km/u wegen en hij heeft regelmatig de neiging om meer naar het midden te sturen, zelfs al komt er een tegenligger aan.

Ik ga dat ingrijpen van LKA dus maar uitschakelen. Maar ik snap niet dat dit soort dingen gewoon door de typegoedkeuring van de RDW heenkomen.

Situatie:
[Afbeelding]
Maps linkje: https://maps.app.goo.gl/MVuJFEdhEJGSLgLF9
Zou kwalijk zijn als de ingreep opeens veel steviger is bij situaties zoals de jouwe hierboven, da's echt link. Deed de MG4 van een collega 2 jaar geleden wel, ingrepen van 't niveau ICC / Autopilot of nog iets steviger. Maar da's wel een reden dat systeem permanent op alleen waarschuwen te zetten als de Seal dat ook doet.

De afgelopen weken zelf niet meer meegemaakt, dus ik durf niets te zeggen over de kracht van de ingreep in deze situaties na de laatste update, maar op 60 wegen is dat redelijk gelijk aan voor de update. Ja, soms wil ie even een tegenligger opzoeken en dat is zeker niet handig, maar die ingreep is niet bepaald fel.

Die situatie is wel bij uitstek eentje waarbij (E)LKA standaard de draad kwijtraakt. Alle auto's met (E)LKA waar ik ervaring mee heb gaan hier de mist in, net als bij 60 wegen. Altijd goed voor piepjes of ingrijpen afhankelijk van het systeem, ook de Seal. Maar tot de laatste update was het een relatief milde ingreep.

Over goedkeuren, een automatisch remsysteem dat nogal overijverig remt voor niets wordt ook goedgekeurd en de lachwekkende 2026 EuroNCAP eis om de gevoeligheid van al die systemen af te laten hangen van de toestand van de bestuurder en tegelijkertijd alleen voor de toeter, knipperlichten, ruitenwissers, gevarenlichten en de SOS knop een fysieke knop te eisen voor maximale punten geeft ook al aan dat het allemaal halfbakken ondoordachte onzin is. Even wegkijken voor je verlichting omdat de automatische stand weer eens slecht (of niet, want neerslag) werkt en verlichting wel prima in een submenu van je touchscreen mag zitten? Meerdere aandachtswaarschuwingen én gevoeligere ADAS die nog steeds verre van foutloos zijn. Maar echt, het is veiliger hoor! 8)7

• DeGroteMuis
G S schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:43:
[...]

Maandelijks even ruiten reinigen met een goede reiniger helpt zeker! Maar als je er zo vaak last van hebt, heb je misschien auto-recirculatie (of standaard de recirculatie) aan staan? Die zorgde bij ons ook soms voor beslagen ruiten op de vreemdste momenten.

• S_V_H
DeGroteMuis schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:03:
[...]

Maandelijks even ruiten reinigen met een goede reiniger helpt zeker! Maar als je er zo vaak last van hebt, heb je misschien auto-recirculatie (of standaard de recirculatie) aan staan? Die zorgde bij ons ook soms voor beslagen ruiten op de vreemdste momenten.
De recirculatie staat standaard aan bij mij. Ik zet het uit en zie of dat beterschap geeft. Dankjewel voor de tip.

• Hellbull89
S_V_H schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:53:
[...]

De recirculatie staat standaard aan bij mij. Ik zet het uit en zie of dat beterschap geeft. Dankjewel voor de tip.
Recirculatie zou eigenlijk altijd uit moeten staan (bij elke auto), tenzij eventueel in de file in een tunnel ofzo, zodat je geen last krijgt van uitlaatgassen, of als het buiten heel warm is om het interieur zo snel mogelijk af te koelen. Voor de rest gewoon recirculatie altijd uit zetten.

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:53
Hi,

Ik ben op zoek naar mijn volgende leaseauto en vroeg me bij de BYD Seal af hoe de audio is? Is dit over het algemeen op orde? De audio is naast stoelverwarming & stuurverwarming mijn enige echte 'harde eis'.

• vanadium
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:56
Ik vind beide in de Seal matig. Duurt vrij lang voordat ze warm zijn. Verder is de laadsnellheid bij een snellader niet om naar huis te schrijven. Audio is oké, maar dan wel via carplay/bluetooth. De DAB+ radio blijft onder de maat, qua wegvallen en geluidskwaliteit. Het moge duidelijk zijn dat mij volgende leasebak geen BYD meer gaat worden ;)

• Hellbull89
wErudite schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:48:
Hi,

Ik ben op zoek naar mijn volgende leaseauto en vroeg me bij de BYD Seal af hoe de audio is? Is dit over het algemeen op orde? De audio is naast stoelverwarming & stuurverwarming mijn enige echte 'harde eis'.
Naar mijn beleving klinkt de audio goed. Mogelijk nadeel is wel dat het maximale volume niet echt enorm "luid" is. Sommige nummers hebben een slechte/stille mix en dan zou het systeem soms nog iets luider mogen.

Ook heb ik gemerkt dat de interne Spotify-speler "stiller" speelt dan Spotify via Android Auto, als in: op volume x klinkt de interne speler minder luid dan Spotify via Android Auto bij volume x.

• wErudite
vanadium schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:55:
Ik vind beide in de Seal matig. Duurt vrij lang voordat ze warm zijn. Verder is de laadsnellheid bij een snellader niet om naar huis te schrijven. Audio is oké, maar dan wel via carplay/bluetooth. De DAB+ radio blijft onder de maat, qua wegvallen en geluidskwaliteit. Het moge duidelijk zijn dat mij volgende leasebak geen BYD meer gaat worden ;)
Wow! Daar schrik ik wel van. Ik was zelf wel onder de indruk bij een proefrit, alleen de audio dus niet goed getest. Er is zoveel keuze dat ik behoorlijk twijfel, helemaal als ik in dit topic kijk en nu ook jouw reactie lees.

• vassago
  • Laatst online: 07:36
Geluidskwaliteit is prima, zou wat harder mogen. (aan de andere kant is dat dan weer slecht voor de oortjes ;) )
DAB+ is prima bij mij, valt eigenlijk nooit weg behavle bij lange tunnels.
Stoel en stuurverwarming is ook prima en rap zat.

Elke auto heeft zo zijn dingen maar hij rijdt prima, ook met dit weer en daar heb ik hem uieindelijk toch voor.
(zit nu op 45 Mm in 15 maanden)

Snelladen heb ik trouwens ook geen klachten over, regelmatig 150KW gezien of daar in de buurt.
Of 150KW nog van deze tijd is is een andere discussie.

• Cybje

Cybje

First Post!

wErudite schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:48:
Hi,

Ik vind de audio bijzonder goed voor een auto uit deze prijsklasse. Heb de EQ settings ietsje moeten tweaken om het echt lekker te laten klinken naar mijn smaak. Ik gebruik alleen nooit DAB, daar zijn inderdaad soms klachten over qua ontvangst. En bij mij kan hij echt harder dan ik ooit zou willen (ben nooit boven 70% van het volume geweest), terwijl sommige mensen zelfs op 100% volume vinden dat het niet hard genoeg gaat. Ik gebruik Plexamp via Apple Carplay en dan voelt boven de +/- 70% vervelend aan je oren.

Naar mijn mening ligt de focus van de audio iets teveel op de middentonen. Dus mocht je de audio een keer testen, dan is mijn eerste advies om de lage en hoge tonen ietsje omhoog te zetten in de EQ. Probeer verder zoveel mogelijk gekke features uit te zetten qua geluid, die zorgen alleen maar voor nodeloze trucs, verwerking en vervorming.

Om een beeld te vormen: ik houd van goede audio, maar wel binnen menselijke bedragen. Ik luister normaal op een Dali IO-8 hoofdtelefoon en B&W 705S3 speakers op een Hegel H120. Ik luister bijna alle reguliere muziekstijlen wel, behalve echte extremen (dus geen hardstyle of death metal).

Als audio echt belangrijk voor je is, zou ik adviseren om toch even naar de dealer te rijden en te vragen of je nog even naar de audio mag luisteren. Ik heb dat zelf ook gedaan om m'n definitieve keuze te maken. Ben dus na de proefrit later nog 1x terug geweest om nog even wat kleine dingen te checken (voor mij waren de stoelen bijv. erg belangrijk).

• DeGroteMuis
wErudite schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:04:
[...]

Wow! Daar schrik ik wel van. Ik was zelf wel onder de indruk bij een proefrit, alleen de audio dus niet goed getest. Er is zoveel keuze dat ik behoorlijk twijfel, helemaal als ik in dit topic kijk en nu ook jouw reactie lees.
Je noemt goede audio een harde eis, dan zou ik er nog een bezoekje aan de dealer aan wagen. Nog een proefrit als je ook de stuur- en stoelverwarming nog eens wil testen, of even met ramen gesloten in de demo de audio testen is vast mogelijk. Dan heb je eerstehands ervaring met eigen referentiekader.

Ik vind de audio qua kwaliteit na wat afstellen best oké. Geen top HiFi thuisinstallatie, maar ook zeker geen Beats Polo of slechter. Alleen maximaal volume is nogal zuinig vergeleken premium audiosystemen van andere merken in het D-segment. Maar alles hangt af van je referentiekader. Zelf luisteren altijd het beste. DAB en radio ontvangst is wel gewoon ondermaats. En de dealer heeft mij daarvoor nog geen goede oplossing geboden in ruim 1,5 jaar.

Stuur- en stoelverwarming is voor ons prima, ware het niet dat stoelverwarming regelmatig de eerste keer na 'starten' binnen een kwartier uitschakelt. Opnieuw inschakelen en hij blijft wel gewoon actief. Volgens de dealer overactieve thermische beveiliging waarvoor een update volgt, volgens mij een bug. Die zit er al ruime tijd in, sinds V1.3.0 bij mij, Q4 2024. Stoelventilatie blijft wel gewoon aan.

• Hellbull89
DeGroteMuis schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:24:
Stuur- en stoelverwarming is voor ons prima, ware het niet dat stoelverwarming regelmatig de eerste keer na 'starten' binnen een kwartier uitschakelt. Opnieuw inschakelen en hij blijft wel gewoon actief. Volgens de dealer overactieve thermische beveiliging waarvoor een update volgt, volgens mij een bug. Die zit er al ruime tijd in, sinds V1.3.0 bij mij, Q4 2024. Stoelventilatie blijft wel gewoon aan.
Dit gebeurt bij mij ook, maar schijnbaar alleen als ik de auto eerst via de mobiele app heb voorverwarmd (of gekoeld, in geval van stoelventilatie). Ik moet hiervoor zelfs niet de stoelverwarming inschakelen via de app: auto voorverwarmen via de app, instappen, stoelverwarming aanzetten --> na een 10 à 15-tal minuten schakelt de stoelverwarming vanzelf uit. Als ik deze daarna weer inschakel, blijft hij wel gewoon actief voor de rest van de rit.

Mogelijk heb je dit al getest, maar misschien het proberen waard om even na te gaan of het systeem zich bij jou op dezelfde manier gedraagt.

Een ander probleem gerelateerd aan de auto voorverwarmen en/of de stuur/stoelverwarming inschakelen via de app: soms gebeurt het dat iTAC zichzelf hierna uitschakelt en niet vanzelf weer inschakelt. Dit zou bij de laatste update, V2.1, moeten opgelost zijn, en dat leek ook zo te zijn, maar vanmorgen stond na het voorverwarmen en vertrekken de iTAC toch gewoon weer uit.

• BlueArchon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:55
Persoonlijk ervaar ik de audiokwaliteit ook als gewoon heel degelijk, maar ook niet wereldschokkend. Spelen met de settings verbeterde de ervaring wel (dynamic preset, als ik het mij goed herinner). Meestal luister ik via wireless CarPlay plus Spotify en Apple Podcasts. Onlangs nog eens DAB+ gebruikt, en het viel op dat de ontvangst niet meer wegviel door het remlicht. Calls doen is ook geen issue, aan beide kanten van de lijn goed verstaanbaar.

Ook geen klachten over verwarming van stuur en zetels, behalve dan het occasioneel uitschakelen. Hoogste stand is voor mij en passagiers meestal snel te warm.

Recent nog een snellaadsessie gedaan met deze vriestemperaturen: van circa 19% naar 86% in een klein half uur (met voorverwarming), aan snelheden van 70-100kW bij een zeer druk bezette lader (300kW Circle K).
Een gelijktijdig gestarte Volvo EX30 haalde lagere snelheden en deed er even lang over om eenzelfde percentage op te laden, maar met een kleinere batterij.

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

De kwaliteit van de audio is dik in orde. Ik heb 4 jaar in een Ford Focus (modeljaar 2021) gereden, en in afwachting van de Seal nog even in een Golf, en he geluid in de Seal is een stuk beter. Wat al eerder aangegeven is is dat het maximum volumeminder hard aanvoelt als je zou verwachten met de hoeveelheit Watt aan speakers er in, maar het klinkt voor een standaard installatie best vol en zuiver.
DAB+ ontvangst heeft wat problemen, maar daar is een oplossing voor bij de dealer die dat verbeterd. Ik zelf merk op de stukken die ik normaalgesproken rij hier echter geen problemen mee. Stream je vooral je muziek, dan is het dik in orde. Maar wat ook al aangegeven is, maak eens een proefrit, of speel er eens mee in de showroom bij de dealer.

De stuurverwarming is prima. Deze verwarmt vergelijkbaar met mijn Focus. De stoelverwarming zou iets sneller op temperatuur mogen komen, maar qua temperatuur is deze prima. Hij heeft een hoge en een lage stand, en ik heb deze meestal op de lage stand. Omdat je de auto op afstand voor kan verwarmen hoef je niet op een ijskoude stoel te gaan zitten. Je kan eventueel ook de stoel en stuurverwarming op afstand aan zetten, maar dat is eigenlijk niet nodig.

Qua laadsnelheid is de Seal niet de snelste, maar zeker ook niet de langzaamste. The Electric Seal heeft hier een paar dagen geleden nog een filmpje over gepost bij -13 graden en het resultaat was verassend. Zie: YouTube: Is the BYD LFP Battery USELESS in Winter? (-13°C Test)
Mijn laatste laadsessies bij een snellader (op 24 december) waren:
33% -> 87% met gemiddeld 95KW
16% -> 52% met gemiddeld 108Kw
11% -> 23% met gemiddeld 95Kw

• wErudite
Dank voor jullie advies! Ik rij deze week nog wel even langs de dealer. Zie wel dat de BYD Seal sinds vandaag ongeveer 50 euro duurder is in het Van Mossel portaal. Ik ga het een en ander overwegen en kom mezelf over een aantal weken wellicht melden!

• Goldenbeau
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-01 20:01
De audiokwaliteit is dik in orde bij de BYD. Ik heb vele jaren Volvo gereden met premium audiosysteem. Maar vind dit systeem beter. Qua volume heeft de dealer dit in de settings aangepast en op meer dan 50 tot 70 % van het volume is het nog te doen. Harder dan wil je niet meer in de auto zitten.
Ook stoel en stuurverwarming prima. Wat mij betreft is BYD een super ook geweest. Zeer goede kwaliteit voor acceptabele prijs

• deSenna24
wErudite schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:07:
Dank voor jullie advies! Ik rij deze week nog wel even langs de dealer. Zie wel dat de BYD Seal sinds vandaag ongeveer 50 euro duurder is in het Van Mossel portaal. Ik ga het een en ander overwegen en kom mezelf over een aantal weken wellicht melden!
De Seal Excellence staat ondertussen meer dan 4000 euro goedkoper dan wanneer ik besteld heb in juli, vooral dankzij die salondeals. Nu 49.750, had beter nu besteld :)

Bestaat nu wel kans dat het net meer dan 6 maand wachten wordt op mijn Seal. Mogelijk staat die op de BYD CHANGSHA en die komt 23 januari in de UK aan, enkele dagen later Zeebrugge dan normaal. Als het dan nog 1 a 2 weken tellen is dan is het week 1 of 2 van februari, 6.5 maand wachten. Toen ik bestelde kwamen ze zo rond de 4-5 maand toe en gaven ze mij 5-6 maand.

[ Voor 25% gewijzigd door deSenna24 op 07-01-2026 21:56 ]

Pagina: 1 ... 42 43 Laatste