• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 14:00
deSenna24 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:19:
Heeft er hier iemand toevallig een zakje/hoesje/shell voor zijn/haar sleutel? Ik heb al vaak sleutels gehad die makkelijk krasten en mijn vriendin heeft nu een hoesje voor haar Volkswagen sleutel, beschermt goed en voelt nog fijn aan. Op Amazon bijvoorbeeld (en Aliexpress,...) verschillende te vinden.

Welke sleutels krijg je ook bij een Seal Excellence? Zijn dat 2 dezelfde of een (of twee) sleutel en kaart?
Twee dezelfde sleutels en 1 key card bij mij (Seal Design, maar zal voor de Excellence vast niet anders zijn). Ik heb het folie op de achterkant van de sleutel dat je er eigenlijk voor gebruik af moet halen lekker laten zitten, dat begint nu na 15 maanden wat minder te worden. Maar de voorkant van de sleutel (met de knopjes erop) is krasvrij. De hoesjes van TopBYD schijnen wel erg fijn te zijn hoorde ik van een collega met een Seal U.

De batterij van de sleutel gaat trouwens langer mee dan bij VW. Die moest echt ieder jaar wel een nieuwe hebben, deze werkt nog prima.

• DeGroteMuis
ErwinW73 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:48:
BYD Europe heeft op een Instagram post de V2.0.0 OTA Update aangekondigd.
Het zal gaan in batches, dus niet iedereen tegelijk.[Afbeelding]
Ja, die OTA's zijn tot nu toe iedere keer batchgewijs gegaan, maar helaas ook steeds meer geduld nodig heb ik de indruk. Zoals @MichaelJ ook al zei, lijken de batches aardig LIFO ingedeeld te worden.

Trouwens ook nog niets gehoord van BYD support over dat pushbericht via de app...

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

deSenna24 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:19:
Heeft er hier iemand toevallig een zakje/hoesje/shell voor zijn/haar sleutel? Ik heb al vaak sleutels gehad die makkelijk krasten en mijn vriendin heeft nu een hoesje voor haar Volkswagen sleutel, beschermt goed en voelt nog fijn aan. Op Amazon bijvoorbeeld (en Aliexpress,...) verschillende te vinden.

Welke sleutels krijg je ook bij een Seal Excellence? Zijn dat 2 dezelfde of een (of twee) sleutel en kaart?
Ik heb 2 'sleutels' (handzender) en 1 nfc card gekregen. En dan een digitale sleutel (weet niet meer hoe ik dat kreeg).
YouTube: What's included in your BYD: Keys

Op Aliexpress zijn er inderdaad een heleboel soorten hoesjes voor de sleutels te vinden, zelfs voor de nfc card.

[ Voor 7% gewijzigd door Fireshade op 10-09-2025 18:34 ]

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 20:21
Interview Paul de Krom (Louwman) met o.a. heel stuk over BYD: https://www.nporadio1.nl/...hinese-byd-naar-nederland

• MichaelJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:25
DeGroteMuis schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:48:
[...]

Ja, die OTA's zijn tot nu toe iedere keer batchgewijs gegaan, maar helaas ook steeds meer geduld nodig heb ik de indruk. Zoals @MichaelJ ook al zei, lijken de batches aardig LIFO ingedeeld te worden.

Trouwens ook nog niets gehoord van BYD support over dat pushbericht via de app...
10 dagen geleden zat ik met een USB stick in m'n handen om die update handmatig te doen, toen dacht ik nou het zal toch niet lang meer duren... :P

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iggimeister
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-09 20:39
MichaelJ schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:06:
[...]

10 dagen geleden zat ik met een USB stick in m'n handen om die update handmatig te doen, toen dacht ik nou het zal toch niet lang meer duren... :P
zucht... hahaha. Duurt me toch best lang allemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
iggimeister schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:59:
zucht... hahaha. Duurt me toch best lang allemaal
Voor de 1.3 en 1.4 'veteranen' valt de wachttijd tot nu toe nog mee. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:32
Hier ook nog niets.. ga morgen weer eens checken.

Zal ook eens op dat Duitse forum zoeken, de vorige keer had een gast het qua planning bij het juiste eind.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:37

PauseBreak

derp!

DeGroteMuis schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:27:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik de Seal Excellence nu ook geen goede keus meer. Kost hetzelfde als een gelijk uitgevoerde Sealion07, onderhoud even duur, verbruik schijnt ook niet enorm veel gunstiger uit te vallen voor de Seal (wat me wel wat verbaast, want de Seal is toch een stuk aerodynamischer). De Sealion wordt vanaf het begin al uitgeleverd met de nieuwe UI en wat veel mensen wel fijn vinden: een grote acherklep. Nog los van sedan vs crossover. En hoewel ik niet zeker ben of dat ook geldt voor de Sealion07 Comfort en Design, schijnen die nieuwere hardware aan boord te hebben. Dat maakt de Seal Excellence met dezelfde meerprijzen voor alles niet bepaald de beste BYD-deal. Het flink duurdere onderhoud dat aangegeven werd begin 2024 zal voor particulieren ook niet helpen, net als de berichten over rommelige boekhouding.
Alleen de Sealion 7 Excellence heeft het nieuwe accupakket en boordnet (en dus hogere DC pieksnelheid). Grootste aantallen zie je bij de Sealion 7 ook bij de instapper. En dat is niet zo gek want dat is altijd de versie die de meeste mensen kunnen en willen betalen.

Hier was de proefrit met de Seal erg overtuigend destijds. Als het aan mij had gelegen had ik nu een Seal gereden maar mijn vrouw wou haar reiskoffer mee kunnen nemen. Dus werd het een Sealion 7 want daar gooi je die koffer wel achterin. Qua rijden maakt het niet bijster veel uit, beide auto's zijn eigenlijk te snel voor de Nederlandse openbare weg als je heel eerlijk bent.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jensjens4000
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 13:53
Wat is jullie verbruik met een seal awd op de snelweg? Ik zit met 100 120 vaak al op de 23 tot 28 kw. Vandaag in. Duitsland heel stuk 150 gereden en dat zit ik gewoon op de 58kw? Is het vebruik ook zo bizar bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:11

Cybje

First Post!

jensjens4000 schreef op maandag 15 september 2025 @ 23:22:
Wat is jullie verbruik met een seal awd op de snelweg? Ik zit met 100 120 vaak al op de 23 tot 28 kw. Vandaag in. Duitsland heel stuk 150 gereden en dat zit ik gewoon op de 58kw? Is het vebruik ook zo bizar bij jullie?
Ik heb op 120 km/u op rechte stukken hier in de Hollandse polder zelfs wel 30+ kW gezien. Op 150 weet ik niet zo meer, maar weet wel dat het verbruik idioot hard omhoog schiet op hogere snelheden. Vergeleken met m'n vorige elektrische auto's (Tesla Model S 85, Tesla Model 3 LR AWD, Fiat 500e) is de Seal erg onzuinig.

Daarnaast beperkt hij op de Autobahn vrij snel het vermogen. Een paar keer remmen/regenereren en accelereren en je hebt niet eens meer het vermogen om de begrensing van 180~190 km/u te halen.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Van het weekend op en neer naar Roggel of all places (je verzint het niet..) gereden met volle accu vertrokken en thuis aangekomen met slechts 4%.. Totale afstand was 350km.. AWD Excellence, stevig doorrijden op de snelweg met max 134km/h.

Ter vergelijking, mijn zwager rijd een Model Y SR met 21" en die deed dezelfde afstand met 20kwh minder in zijn accu.

Tsja.. erg geoptimaliseerd is de Seal niet nee.. 8)7

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
MichaelJ schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:00:
[...]
Ter vergelijking, mijn zwager rijd een Model Y SR met 21" en die deed dezelfde afstand met 20kwh minder in zijn accu.
En reed hij ook 130+ of 100?
Zonder die informatie kan je niet vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-09 20:58
Wat is je verbruik als je stabiel 100 blijft rijden? Mijn Polestar 2 (van 2022 single motor long range) doet ongeveer 15 a 16 kWh/100km. Met een volle lading (75kWh netto) doe ik in het huidige weer zo'n 500 a 540km zonder snelweg. Mijn Seal AWD komt er eind dit jaar, ik hoop dat het verbruik geen verdubbeling gaat worden :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E.T.O.
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Over het algemeen ben ik best wel positief. Natuurlijk, als je lekker 'gas' geeft dan loopt het verbruik van de AWD flink op. Maar de gemiddelde waardes (zoals display aangeeft; gem. verbruik laatste 50km) zijn prima binnen m'n verwachtingen. Ik heb onlangs retourtje Denemarken en daarna weekje Oostenrijk gedaan, en de cijfers waren prima zonder dat we het als langzaam hebben ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikorsky
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 22:34
Verbruik ligt hier netjes in lijn der verwachtingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxoCIC9sGHdJhKX4NIrfZDGoqlI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LzbQg1i8Bgw7Z9Tsz9DW0vkI.png?f=fotoalbum_large

• Juan
Dat soort info krijg ik sinds kort op mijn dashboard, dat heb ik niet bewust aangezet, is dat een instelling?

Dit lijkt overigens uit de app te komen, zo ja, waar zit dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Juan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:02:
Dat soort info krijg ik sinds kort op mijn dashboard, dat heb ik niet bewust aangezet, is dat een instelling?

Dit lijkt overigens uit de app te komen, zo ja, waar zit dat?
1. Menuknoppen op je stuur, kan je instellen.
2. In de app idd, als je op de auto klikt, dan na beneden gaat, onder de bandenspanning en status.

[ Voor 17% gewijzigd door DeGroteMuis op 17-09-2025 08:29 ]

• Juan
Ahh.. dikke vingers denk ik gehad 😅

Weer wat geleerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mgrpMFmJ2ODSNtEQfIeRyqWnW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8pmkYbNzRCGvqX6bgiKGhhK.jpg?f=fotoalbum_large

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:39
deSenna24 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:43:
[...]

Wat is je verbruik als je stabiel 100 blijft rijden? Mijn Polestar 2 (van 2022 single motor long range) doet ongeveer 15 a 16 kWh/100km. Met een volle lading (75kWh netto) doe ik in het huidige weer zo'n 500 a 540km zonder snelweg. Mijn Seal AWD komt er eind dit jaar, ik hoop dat het verbruik geen verdubbeling gaat worden :o
Met alle respect, je hebt de 'verkeerde' Polestar, deze versie is behoorlijk onzuiniger dan de latere achterwiel aangedreven versies.
Als je dat in ogenschouw neemt dan denk ik niet dat de Seal onaagename verrassingen zal geven.

• deSenna24
Inter18 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:40:
[...]

Met alle respect, je hebt de 'verkeerde' Polestar, deze versie is behoorlijk onzuiniger dan de latere achterwiel aangedreven versies.
Als je dat in ogenschouw neemt dan denk ik niet dat de Seal onaagename verrassingen zal geven.
Dat klopt, de RWD versies waren een stuk duurder toen ik op zoek was, en deze FWD rijdt nog lekker maar mis wat vermogen, vandaar keuze. Facelift Polestar 2 of iets compleet anders. Nu vind ik mijn P2 wel vrij zuinig, ik rij zuiniger met deze FWD dan de vriendin met haar ID3. Als ik hetzelfde rij met die ID3 op hetzelfde weer en wegen kom ik met moeite aan 14.5 a 15 kWh/100km, terwijl ik met de P2 vrij makkelijk aan 12 a 13 kom. Snelweg is wel munder zuinig, maar dat doen we slechts een paar keer op een jaar. De WLTP van mijn P2 is 540km, na 90.000km doe ik met het huidige weer nog 520-550km.

Ben erg benieuwd naar de Seal, ik heb de RWD design gereden en die was best zuinig, Excellence zal wat inleveren op verbruik maar dan nog, ik denk voor mijn rijstijl en gebruik dat het nog goed kan meevallen.

• deSenna24
Sikorsky schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:34:
Verbruik ligt hier netjes in lijn der verwachtingen.

[Afbeelding]
Dat is de AWD? Op zich nog best OK. Met of zonder snelweg rijden?

• MichaelJ
vassago schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:35:
[...]

En reed hij ook 130+ of 100?
Zonder die informatie kan je niet vergelijken.
Die rijdt ook stevig door en vergelijkbaar met hoe ik heb gereden, ik heb er niet naast gezeten om het te vergelijken dus helemaal 100% accuraat zal het vergelijk niet zijn.. maar laat daar 10-15% marge tussen zitten.

Feit is dat 'gemiddeld' gezien de Seal minder efficiënt is in ons geval dan de Model Y SR. Terwijl je zou verwachten dat de meer gestroomlijnde Seal daar wel wat beter in zou moeten kunnen. Ok, het gewicht zal vast en zeker een rol spelen, maar ik had er meer van verwacht.

Met dagelijks gebruik (inmiddels rijd ik 1,5 jaar met de seal) halen we beide ongeveer even veel km's (gemiddeld denk ik dat de Seal 20/30km meer haalt) uit de batterij, ik met de Seal AWD beschik wel over +/- 20kwh meer capaciteit.

iRacing Profiel

• DeGroteMuis
PauseBreak schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:11:
[...]

Alleen de Sealion 7 Excellence heeft het nieuwe accupakket en boordnet (en dus hogere DC pieksnelheid). Grootste aantallen zie je bij de Sealion 7 ook bij de instapper. En dat is niet zo gek want dat is altijd de versie die de meeste mensen kunnen en willen betalen.

Hier was de proefrit met de Seal erg overtuigend destijds. Als het aan mij had gelegen had ik nu een Seal gereden maar mijn vrouw wou haar reiskoffer mee kunnen nemen. Dus werd het een Sealion 7 want daar gooi je die koffer wel achterin. Qua rijden maakt het niet bijster veel uit, beide auto's zijn eigenlijk te snel voor de Nederlandse openbare weg als je heel eerlijk bent.
Ja, de aandrijflijn schijnt wel hetzelfde te zijn bij de comfort en design, maar volgens de dealer wel nieuwere in car entertainment hardware en verbeterde hardware vwb camera´s, parkeersensoren, ABS - DTC, ICC en gewijzigde climate control unit.

• DeGroteMuis
Cybje schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 07:25:
[...]

Ik heb op 120 km/u op rechte stukken hier in de Hollandse polder zelfs wel 30+ kW gezien. Op 150 weet ik niet zo meer, maar weet wel dat het verbruik idioot hard omhoog schiet op hogere snelheden. Vergeleken met m'n vorige elektrische auto's (Tesla Model S 85, Tesla Model 3 LR AWD, Fiat 500e) is de Seal erg onzuinig.

Daarnaast beperkt hij op de Autobahn vrij snel het vermogen. Een paar keer remmen/regenereren en accelereren en je hebt niet eens meer het vermogen om de begrensing van 180~190 km/u te halen.
30+ op langere ritten, dan zit ik met de Design een eind boven de 150km/h. Ook dat vermogen beperken ervaar ik niet zo hevig. Ja, net na het snelladen met hete accu valt de acceleratie wat tegen, maar anders nog geen problemen gehad de 190 op de teller aan te tikken. Wat wel opviel: het continuvermogen van de AWD is volgens RDW amper hoger dan van de RWD. Misschien toch echt te weinig overhead om de 530pk pieken op te vangen?

Wel de laatste dagen weer dat de terugwinning wegvalt bij iets harder remmen op gladder, natter wegdek. Alsof ie even blokkeert en dan maar de hele terugwinning even uitschakelt. Klein beetje accelereren en het werkt wel weer normaal.

• DeGroteMuis
MichaelJ schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:41:
[...]

Die rijdt ook stevig door en vergelijkbaar met hoe ik heb gereden, ik heb er niet naast gezeten om het te vergelijken dus helemaal 100% accuraat zal het vergelijk niet zijn.. maar laat daar 10-15% marge tussen zitten.

Feit is dat 'gemiddeld' gezien de Seal minder efficiënt is in ons geval dan de Model Y SR. Terwijl je zou verwachten dat de meer gestroomlijnde Seal daar wel wat beter in zou moeten kunnen. Ok, het gewicht zal vast en zeker een rol spelen, maar ik had er meer van verwacht.

Met dagelijks gebruik (inmiddels rijd ik 1,5 jaar met de seal) halen we beide ongeveer even veel km's (gemiddeld denk ik dat de Seal 20/30km meer haalt) uit de batterij, ik met de Seal AWD beschik wel over +/- 20kwh meer capaciteit.
Een Model Y SR heeft ook wel een motor en een pak vermogen minder, naast best een massaverschil. Dat drukt het verbruik ook wel, net als de kilo's. Daarnaast is de luchtweerstandscoëfficient voor de Seal amper beter dan de Model Y, dus vooral het wat grotere frontaal oppervlak zal impact hebben. Maar ook in het vergelijk tussen de Model 3 RWD vs Seal Design RWD is de Tesla zuiniger met een wat stevigere rijstijl. Ik vermoed toch dat de kilo's dan ook wat doen.

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12:04
DeGroteMuis schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:00:
[...]

Een Model Y SR heeft ook wel een motor en een pak vermogen minder, naast best een massaverschil. Dat drukt het verbruik ook wel, net als de kilo's. Daarnaast is de luchtweerstandscoëfficient voor de Seal amper beter dan de Model Y, dus vooral het wat grotere frontaal oppervlak zal impact hebben. Maar ook in het vergelijk tussen de Model 3 RWD vs Seal Design RWD is de Tesla zuiniger met een wat stevigere rijstijl. Ik vermoed toch dat de kilo's dan ook wat doen.
Dat is toch redelijk verschil in verbruik. Ik heb destijds de Seal overwogen en ook gaan kijken naar de Sealion 7, maar uiteindelijk toch de Tesla 3 gekozen. Tevreden van, maar de Seal vind ik nog steeds wel een heel knappe auto. De Sealion 7 viel bij mij af vanwege het hoge gewicht en dus ook verbruik. Ik zit nu na 16.000 km aan gemiddeld 13,2 kWh / 100 km en 11,4 kWh over de voorbije 3000km. Daarin zit voornamelijk autosnelweg aan 100 à 120km/h.

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:11

Cybje

First Post!

DeGroteMuis schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:56:
[...]

30+ op langere ritten, dan zit ik met de Design een eind boven de 150km/h. Ook dat vermogen beperken ervaar ik niet zo hevig. Ja, net na het snelladen met hete accu valt de acceleratie wat tegen, maar anders nog geen problemen gehad de 190 op de teller aan te tikken. Wat wel opviel: het continuvermogen van de AWD is volgens RDW amper hoger dan van de RWD. Misschien toch echt te weinig overhead om de 530pk pieken op te vangen?

Wel de laatste dagen weer dat de terugwinning wegvalt bij iets harder remmen op gladder, natter wegdek. Alsof ie even blokkeert en dan maar de hele terugwinning even uitschakelt. Klein beetje accelereren en het werkt wel weer normaal.
Ik vermoed dat je gelijk hebt qua weinig overhead. Hij levert het volle vermogen in de zomer vaak probleemloos, maar als het eenmaal beneden de 10 graden Celsius is, is het bijna onmogelijk om de geadverteerde 390 kW nog te halen. Zelfs met een volle accu blijft hij regelmatig steken op zo'n 250-300 kW. Als je een tijdje rijdt wordt de accu warmer en gaat het beter, maar zodra de accu leger raakt wordt het ook lastig om nog de 390 kW te halen. Het is dus een leuke gimmick, die 0-100 in 3,8 seconden, maar in Nederland maar de helft van het jaar echt bruikbaar.

Qua wegvallen van het regenereren: misschien een soort anti-slip regeling? Ik weet dat Tesla dat ook deed om te voorkomen dat de wielen blokkeren en dat je daardoor controle over de auto verliest. Vooral bij achterwielaangedreven EV's is dat belangrijk, want blokkerende achterwielen betekent in veel gevallen dat je andersom komt te staan.

Wat ruist er door het struikgewas

Pagina: 1 ... 40 41 Laatste