Even twee leuke BYD Seal weetjes, gewoon omdat het kan...
Navigatie op je instrumentenpaneel
Ik denk dat een hoop hier wel zullen weten dat in China je je navigatie op het instrumentenpaneel kunt krijgen, maar dat dat buiten China niet mogelijk is. Tenminste... Het is niet geactiveerd, want het zit er namelijk wel degelijk in!
Een paar weken terug op vakantie had ik er al even mee lopen spelen. Op de voorlaatste dag van de vakantie stond ik bij een snellader om de auto voor de terugweg nog even helemaal op te laden. Een paar weken daarvoor had ik de apps die nodig zijn om het te activeren al geinstalleerd, maar ik had er niets mee gedaan omdat deze volledig in het Chinees waren. Ik heb toen de instructies opgezocht en met Google Translate de schermen vertaald en ik ben toen met navigatie op mijn instrumentenpaneel terug gereden naar de camping (en het daar weer uitgeschakeld om op de normale manier weer naar huis te kunnen rijdne). Het werkt, en het werkt goed. Je merkt dat het iets is wat zo al ontworpen is door BYD, en niet door iemand even in elkaar geflanst.
Een paar dagen terug wilde ik het weer proberen, maar de benodigde software bleek een self-destruct te hebben waardoor deze zichzelf na 1 september verwijderd. Na een korte zoektocht heb ik de meest recente uitgave van die software gevonden en heb ik het opnieuw geprobeerd. Het resultaat; De navigatie op mijn instrumentenpaneel:
:strip_exif()/f/image/97SwzZjM8Er8x1T8LE0xTOBO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben op deze manier naar huis gereden, en er nog heel even mee gespeeld. Wat ik eerder niet had opgemerkt is dat je er in je boordcomputer een menu bij krijgt vor de navigatie op je instrumentenpaneel. Helaas haalt dit nog niets uit, maar het grappige is dat deze wél vertaals is naar het Nederlands:
In het menu is ook te zien dat eigenlijk de applicatie Amap Auto Custom wordt verwacht, en dat is de navigatiesoftware welke standaard op de Chinese BYD's staat. De opties halen ook niets uit omdat de huidige navigatie niet weet hoe hier mee om gegaan moet worden.
Er zijn zoals te zien is op de foto's nog 2 problemen met deze weergave namelijk dat de snelheid niet wordt weergegeven (er staat wel KM/H, maar er staat geen snelheid voor), en dat je ADAS scherm over je kaart heen valt.
Vermoedelijk komt de snelheid uit de navigatie app waardoor deze niet weergegeven wordt, en de ADAS weergave schijnt uitgeschakeld te kunnen worden. Ik weet alleen zelf nog niet hoe.
Om de navigatie op je instrumentenpaneel te kunnen activeren heb je 2 apps nodig welke op je BYD geinstalleerd moeten worden. De Freedom app om de instrumentenpaneel om te schakelen naar kaartweergave, en de Window Management app om te selecteren welke app je streamt naar je instrumentenpaneel.
Om zelf apps te kunnen installeren moet je je BYD dus vrijgeschakeld hebben voor sideloading (hier zijn genoeg instructies voor te vinden). De apps werken vervolgens weer door aan eental ADB commando's te sturen, dus je moet ook ADB geactiveerd hebben op je Seal.
Op dit moment wordt het nog niet officieel door BYD ondersteund. Wie weet dat dit met een update in de toekomst nog gaat komen. Ik hoop het wel, want omdanks het kleine scherm vind ik het prettiger dan wanneer je je navigatie op het grote scherm hebt. Laten we dus hopen dat dit de grote nieuwe feature van een grote update ergens in de toekomst zal zijn.
Spotify Jam
Een paar maanden terug was het groot in het nieuws. Op Android Auto en volgens mij ook Carplay kon je nu ook een Jam starten zodat iedereen bij je in de auto nummers aan je playlist toe kan voegen. Helaas werkt dat niet op de ingebouwde Spotify.... Of toch wel...
Met een activity launcher kwam ik in Spotify op de Seal een verborgen menu tegen met daarop de QR code om een Jam te starten. Althans... Ik dacht dat het een verborgen menu was.
In de ingebouwde Spotify app viel het mij op dat ik geen menu voor instellingen etc. kon vinden. Ik ging op zoek, en kwam vervolgens bij toeval het Spotify Jam scherm tegen wat tevens het instellingen menu bleek te zijn. Je komt er als volgt bij:
- Open je Spotify in de auto.
:strip_exif()/f/image/ldjBSLeBLmglnN9e0AOiN41D.jpg?f=fotoalbum_large)
- Tik op Bibliotheek in de linkerbalk
- Tik vervolgens op 'Uw bibliotheek' bovenaan.
:strip_exif()/f/image/osu9z3soyRrkZb5B6TTRUiDZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Je komt nu in het instellingen menu waar heel groot de QR code staat waarmee passagiers jouw Jam kunnen bewerken.
:strip_exif()/f/image/6KwpGx14MQrkH9hIrsqaJCAT.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderaan deze pagina kan je tevens je muziekkwaliteit aanpassen, de Jam stoppen en jezelf uitloggen van Spotify.
Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25