Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25
Nu is de kofferbak niet te al te groot. En met twee kinderwagens al snel voor de helft gevuld. Iemand tips om zoveel mogelijk mee te nemen? Kleren in een vacuümzakken dacht ik en niet te moeilijk denken. Is een dakkoffer mogelijk op de seal?
Ben benieuwd hoe andere dit doen.
Wij gaan dit jaar voor de tweede keer naar Italië met de Seal en voor het eerst met de dakkoffer. Daar gaan we alle kleren en lichte artikelen in gooien en de kofferbak voor kampeerspullen, coolbox kinderwagen. Het is even passen en meten, maar gaat zeker lukken.Holland schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:33:
Binnenkort op vakantie met de Seal. Eerste keer met de Seal en ook voor het eerst met elektrisch. Beetje spannend maar met verschillende laadpassen op zak, hoop ik een eind te komen.
Nu is de kofferbak niet te al te groot. En met twee kinderwagens al snel voor de helft gevuld. Iemand tips om zoveel mogelijk mee te nemen? Kleren in een vacuümzakken dacht ik en niet te moeilijk denken. Is een dakkoffer mogelijk op de seal?
Wat betreft laden hebben wij vaak bij Tesla chargers gestaan. Deze zijn vaak goedkoper en het snelst. Beetje vooraf plannen waar ongeveer te laden en dan komt het vast goed.
Ik heb de Thule Motion 3 XXL dakkoffer. Hier nog in folie er even op gezet.
:strip_exif()/f/image/Be4HTqKst45JKq5lIW9oO5Me.jpg?f=fotoalbum_large)
Intussen terug van weer een vakantie met de Seal, een kleine 5.500km gedaan met maar 1 laadpas en de apps van Tesla en Ionity. Ionity met power abo is vaak het goedkoopste qua snelladen, maar daardoor ook eerder druk en het is vakantie, dus een paar keer uitgeweken naar Tesla superchargers bij een Autohof of hotel-restaurant. De laadpas vooral lokaal gebruikt bij AC laadpalen. In mijn geval bleek die van ANWB het gunstigst, want geen tijdtarief naast kWh tarief, maar check even of dat ook voor jouw laadplekken en -passen opgaat. Kan best schelen. Ook 1 keer de bankpas gebruikt, bij een DA eMobil DC lader in Oostenrijk. Dat was goedkoper dan de laadpassen die ik mee had (natuurlijk net de DA laadpas thuis laten liggen...Holland schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:33:
Binnenkort op vakantie met de Seal. Eerste keer met de Seal en ook voor het eerst met elektrisch. Beetje spannend maar met verschillende laadpassen op zak, hoop ik een eind te komen.

Vacuumzakken zijn prima inderdaad, maar wel graag de oprol variant. De stofzuiger variant is leuk voor heen, maar kan terug lastiger worden. Verder misschien achter de voorstoelen, als de kinderen nog in het zitje zitten en de beenruimte niet nodig hebben? Wel oppassen achter de bestuurder, dat je niet de boel kraakt met comfort entry.
Zelf geen ervaring met een dakkoffer, verbruik zal vast wat stijgen en misschien windgeruis, maar zeker een optie. Wat @Matzen zegt: liefst wel de lichtere spullen daarin, veel gewicht hoog is niet erg fijn. Als je een trekhaak hebt, zijn er ook boxen die je achter de auto op de trekhaak kon monteren. Die schijnen zuiniger te zijn omdat ze de stroomlijn minder verstoren.
https://www.bright.nl/nie...-en-dekt-alle-schade.html
Geldt dit ook voor ons denken jullie?
Is er voor de Europese markt niet veel van die camera's/sensoren uitgehaald?WiMe65 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:37:
BYD introduceert L4 autonoom parkeren en dekt alle schade
Ook voor de 2024 modellen, zonder Lidar (vin op het dak van 2025 modellen)?WiMe65 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:37:
BYD introduceert L4 autonoom parkeren en dekt alle schade
Dat haal ik er niet echt uit
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Ik vind het bericht ook onvolledig. Mogelijk dat iemand hier iets meer weet.Juan schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:35:
[...]
Ook voor de 2024 modellen, zonder Lidar (vin op het dak van 2025 modellen)?
De Seal die je nu bestelt bij de dealer heeft ook geen lidar, er is nog niet geweten of die effectief naar de EU komt of niet. Ook nog niet geweten of dat nieuwe interieur (zoals Sealion 7) naar de Seal in de EU gaat komen. Wat de dealers mij wel konden zeggen is dat er nieuwe plugin hybrids naar de EU komen, maar niks over nieuwe EV modellen.Juan schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:35:
[...]
Ook voor de 2024 modellen, zonder Lidar (vin op het dak van 2025 modellen)?
Daarnaast is het goedkoper om de auto niet uit te rusten met Lidar. En uiteindelijk zal het amper invloed hebben op de verkoopcijfers van de auto, want als mensen adaptive cruise control krijgen zijn ze vaak al blij. Dus waarom zou BYD dan een complex en duur goedkeuringstraject ingaan in Europa.
Ga voor de grap maar eens UNECE R157 doorlezen. Zelfs voor simpele adaptive cruise control + lane assist zijn er al allemaal regels, zoals een beperking in de acceleratie en de stuurhoek. En dat is dus ook de reden dat de auto soms in bochten over de lijnen gaat, want hij mag simpelweg niet verder insturen op die snelheid volgens de regulering.
Wat ruist er door het struikgewas
De 'facelift' komt naar Europa. Het laatste wat ik gelezen heb was dat enkel het duurste model Lidar zou krijgen, en alle uitvoeringen zouden het nieuwe interieur krijgen. Eerder dit jaar gaf de dealer aan dat ze hoopten voor het einde van het jaar de typegoedkeuring voor elkaar te hebben en dat ze dan konden gaan leveren. Dat zou dan betekenen dat modeljaar 2026 dus mogelijk de vernieuwde Seal zal zijn.deSenna24 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:17:
[...]
De Seal die je nu bestelt bij de dealer heeft ook geen lidar, er is nog niet geweten of die effectief naar de EU komt of niet. Ook nog niet geweten of dat nieuwe interieur (zoals Sealion 7) naar de Seal in de EU gaat komen. Wat de dealers mij wel konden zeggen is dat er nieuwe plugin hybrids naar de EU komen, maar niks over nieuwe EV modellen.
Echter... Er zit wel een grote maar aan, en dat is dat de wagen in één keer door de typegoedkeuring heen komt. Komt deze dat niet, dan zal BYD dus eerst aanpassingen moeten maken om wél aan de voorwaarden te voldoen en vervolgens de wagen opnieuw voor typegoedkeuring aan moeten bieden. In dat geval ben je weer een paar maanden verder.
Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25
Alleen idd wel slecht van Bright.nl dat ze niet vollediger zijn, of het wel in de EU gaat komen (op korte termijn)
Ik zou verwachten van wel, er zijn toch meer auto's op de Nederlandse markt, met autonoom parkeren?
Ik denk dat het meer met de technische complexiteit van lidar te maken heeft. Audi en Mercedes komen met modellen met Lidar in Europa. NIO en Polestar (3) hebben ze al te koop.Cybje schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:41:
Ik vermoed dat we hier niet zo snel Lidar zullen krijgen, want het is veel lastiger om de auto daarmee goedgekeurd te krijgen op de wegen hier. Het moet uitgebreid worden getest, er zijn nog weinig fabrikanten die het inzetten in Europa. Terwijl het gebruik van gewoon een camera en Radar al zo'n 10-15 jaar lang is goedgekeurd (beginnend met Opel Eye, Tesla Autopilot versie 1, etc.) en je daarmee dus ook makkelijker een typegoedkeuring zult krijgen voor je auto.
Het is zeker duurdere techniek, maar hij is wel al nu verkrijgbaar in de EU.
Inderdaad, ik heb meerdere NIO’s en vergelijkbare modellen gezien met een LiDAR-sensor op het dak. Daarom denk ik dat het voor BYD technisch gezien niet al te ingewikkeld zou moeten zijn om hun auto's in Europa ook met LiDAR uit te rusten en regels sowieso niet denk ik.Fireshade schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:09:
[...]
Ik denk dat het meer met de technische complexiteit van lidar te maken heeft. Audi en Mercedes komen met modellen met Lidar in Europa. NIO en Polestar (3) hebben ze al te koop.
Het is zeker duurdere techniek, maar hij is wel al nu verkrijgbaar in de EU.
Site note!
Xiaomi heeft aangegeven dat ze vanaf 2027 de SU7 en YU7 in Europa willen introduceren. Ik heb zelfs een foto gezien waarop Lu Weibing, de president van de Chinese techgigant, een SU7 Ultra op kenteken heeft gezet in München. Als BYD concurrerend wil blijven, zullen ze hun modellen hier waarschijnlijk ook moeten uitrusten met geavanceerde technologie, vergelijkbaar met wat ze in China aanbieden — uiteraard binnen de Europese regelgeving.
https://www.gizmochina.co...ra-ev-registered-germany/
[ Voor 31% gewijzigd door Saygin op 15-07-2025 16:28 ]
Vanaf eind 2025 te bestellen dan denk je?E-Vix schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:30:
[...]
De 'facelift' komt naar Europa. Het laatste wat ik gelezen heb was dat enkel het duurste model Lidar zou krijgen, en alle uitvoeringen zouden het nieuwe interieur krijgen. Eerder dit jaar gaf de dealer aan dat ze hoopten voor het einde van het jaar de typegoedkeuring voor elkaar te hebben en dat ze dan konden gaan leveren. Dat zou dan betekenen dat modeljaar 2026 dus mogelijk de vernieuwde Seal zal zijn.
Echter... Er zit wel een grote maar aan, en dat is dat de wagen in één keer door de typegoedkeuring heen komt. Komt deze dat niet, dan zal BYD dus eerst aanpassingen moeten maken om wél aan de voorwaarden te voldoen en vervolgens de wagen opnieuw voor typegoedkeuring aan moeten bieden. In dat geval ben je weer een paar maanden verder.
Ik ben niet zo'n fan van het interieur van de Sealion 7, ik zie liever het interieur van de huidige Seal. De skin van het infotainment is al bij de Atto3 uitgebracht, dan zal de Seal nog wel volgen. Ik zou deze of volgende week een Seal Excellence willen bestellen.
Een China auto importeur heeft al twee modellen naar Duitsland gehaald: https://auto-china.com/en/inventory. Wel een beetje duur, en als er iets stuk is is het lang wachten op onderdelen of monteursSaygin schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:19:
[...]
Xiaomi heeft aangegeven dat ze vanaf 2027 de SU7 en YU7 in Europa willen introduceren. Ik heb zelfs een foto gezien waarop Lu Weibing, de president van de Chinese techgigant, een SU7 Ultra op kenteken heeft gezet in München. Als BYD concurrerend wil blijven, zullen ze hun modellen hier waarschijnlijk ook moeten uitrusten met geavanceerde technologie, vergelijkbaar met wat ze in China aanbieden — uiteraard binnen de Europese regelgeving.

Ik heb deze modus vaak gebruikt, echter kom ik niet onder de 3.9 sec. :-) Zie hieronder voor de modus;Juan schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:59:
Hoe kom je in deze modus (snelheidtest)
[Afbeelding]
Wat ik kon vinden, is via knoppen op het stuur in Sportmodus
Met de instructies die ik vind kom ik niet heel veel verder mee
YouTube: BYD SEAL 530 PS: Official VS Real 0-100 km/h 🏁 #byd #bydseal
Ik vindt die Ultra wel mooi. Wel prijzig inderdaad.E.T.O. schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:57:
[...]
Een China auto importeur heeft al twee modellen naar Duitsland gehaald: https://auto-china.com/en/inventory. Wel een beetje duur, en als er iets stuk is is het lang wachten op onderdelen of monteursEn laden moet met verloopstekker en daardoor max 120kWh.
Ik zie geen instructie hoe daar te komen. Alleen een filmpjeSaygin schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:45:
[...]
Ik heb deze modus vaak gebruikt, echter kom ik niet onder de 3.9 sec. :-) Zie hieronder voor de modus;
YouTube: BYD SEAL 530 PS: Official VS Real 0-100 km/h 🏁 #byd #bydseal
Ik zal anders zelf een filmpje maken :-)Juan schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:53:
[...]
Ik zie geen instructie hoe daar te komen. Alleen een filmpje
Ik heb de auto niet bij de hand, maar korte versie: Via het menu / terug knopje rechts op de stuur en de pijltjes kan je scrollen door de dingen die midden op je display verschijnen. Daar zit ook een miniversie van je screenshot tussen. Die selecteren, dan ok terwijl je stilstaat in sport modus. Dan heb je geloof ik een minuut om te gaan. De demo's van Eindhoven X573RS en X577RS haalden de beloofde 0-100.Juan schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:59:
Hoe kom je in deze modus (snelheidtest)
[Afbeelding]
Wat ik kon vinden, is via knoppen op het stuur in Sportmodus
Met de instructies die ik vind kom ik niet heel veel verder mee
Er is ook nog snellere manier: De menuknop 5 seconden ingedrukt houden. Vooral handig als je vooran bij een stoplicht staat, de weg leeg is en je de kriebels krijgt om te controleren of je Seal nog zijn 0-100 tijd kan halenDeGroteMuis schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:22:
[...]
Ik heb de auto niet bij de hand, maar korte versie: Via het menu / terug knopje rechts op de stuur en de pijltjes kan je scrollen door de dingen die midden op je display verschijnen. Daar zit ook een miniversie van je screenshot tussen. Die selecteren, dan ok terwijl je stilstaat in sport modus. Dan heb je geloof ik een minuut om te gaan. De demo's van Eindhoven X573RS en X577RS haalden de beloofde 0-100.
:strip_exif()/f/image/N7mmKnj5MNroe284OEL7wJxW.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron: YouTube: sim ela já esta entre nós em beta teste, segue pra mais atualizações...
Dit is wat CoPilot over de update zegt:E-Vix schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:20:
Ander interresant nieuws. De 2507 update is ook al weer gespot. Dit gaat volgens de bron om een betaversie van de software welke zeer binnenkort vrijgegeven zou gaan worden.
[Afbeelding]
Bron: YouTube: sim ela já esta entre nós em beta teste, segue pra mais atualizações...
De software-update met versienummer 13.1.32.2507190.1 maakt deel uit van BYD’s grootste software-update ooit, gericht op hun slimme rijhulpsysteem genaamd “God’s Eye”. Hier zijn de belangrijkste punten:
🔧 Wat zit er in deze update?
Hoewel BYD nog geen volledige changelog heeft vrijgegeven, is het volgende bekend:
Verbeterde slimme rijfuncties: De update maakt voertuigen “veiliger en slimmer”
Ondersteuning voor God’s Eye C: Dit is het basisniveau van BYD’s rijhulpsysteem, bedoeld voor modellen zoals de Seagull. Het gebruikt:
12 camera’s
5 radars
12 ultrasone sensoren
Geen LiDAR (in tegenstelling tot de luxere A- en B-systemen)
OTA (Over-the-Air) distributie: De update wordt draadloos uitgerold naar miljoenen voertuigen wereldwijd.
🚗 Voor welke modellen?
De update is bedoeld voor 21 modellen, waaronder ook de meer betaalbare zoals de BYD Seagull. De luxere modellen krijgen mogelijk uitgebreidere functies via God’s Eye A of B.
Kun je eens vragen waar CoPilot deze informatie precies op baseert? Er is amper/niks te vinden over versie "13.1.32.2507190.1".Saygin schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:27:
[...]
Dit is wat CoPilot over de update zegt:
De software-update met versienummer 13.1.32.2507190.1 maakt deel uit van BYD’s grootste software-update ooit, gericht op hun slimme rijhulpsysteem genaamd “God’s Eye”. Hier zijn de belangrijkste punten:
🔧 Wat zit er in deze update?
Hoewel BYD nog geen volledige changelog heeft vrijgegeven, is het volgende bekend:
Verbeterde slimme rijfuncties: De update maakt voertuigen “veiliger en slimmer”
Ondersteuning voor God’s Eye C: Dit is het basisniveau van BYD’s rijhulpsysteem, bedoeld voor modellen zoals de Seagull. Het gebruikt:
12 camera’s
5 radars
12 ultrasone sensoren
Geen LiDAR (in tegenstelling tot de luxere A- en B-systemen)
OTA (Over-the-Air) distributie: De update wordt draadloos uitgerold naar miljoenen voertuigen wereldwijd.
🚗 Voor welke modellen?
De update is bedoeld voor 21 modellen, waaronder ook de meer betaalbare zoals de BYD Seagull. De luxere modellen krijgen mogelijk uitgebreidere functies via God’s Eye A of B.
En volgens mij heeft de Seal zoals die nu wordt geleverd niet deze hardware? Er zitten niet 12 camera's en 5 radars in, voor zover ik weet. Dus het is niet zomaar uit te rollen naar de BYD Seal.
De uitleg van CoPilot voelt erg algemeen en deels als een hallucinatie, daarom ben ik benieuwd naar de bronnen.
Ik dacht dat dakkoffers niet op de seal konden.Matzen schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:21:
[...]
Wij gaan dit jaar voor de tweede keer naar Italië met de Seal en voor het eerst met de dakkoffer. Daar gaan we alle kleren en lichte artikelen in gooien en de kofferbak voor kampeerspullen, coolbox kinderwagen. Het is even passen en meten, maar gaat zeker lukken.
Wat betreft laden hebben wij vaak bij Tesla chargers gestaan. Deze zijn vaak goedkoper en het snelst. Beetje vooraf plannen waar ongeveer te laden en dan komt het vast goed.
Ik heb de Thule Motion 3 XXL dakkoffer. Hier nog in folie er even op gezet.
[Afbeelding]
Meen mij te herinneren dat ik dit in de tech specs had zien staan 🤔
Wellicht dat het hiermee te maken heeft;Cybje schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:39:
[...]
Kun je eens vragen waar CoPilot deze informatie precies op baseert? Er is amper/niks te vinden over versie "13.1.32.2507190.1".
En volgens mij heeft de Seal zoals die nu wordt geleverd niet deze hardware? Er zitten niet 12 camera's en 5 radars in, voor zover ik weet. Dus het is niet zomaar uit te rollen naar de BYD Seal.
De uitleg van CoPilot voelt erg algemeen en deels als een hallucinatie, daarom ben ik benieuwd naar de bronnen.
https://electrek.co/2025/...ftware-update-in-history/
Dat blijft speculeren. Kun je niet in dezelfde thread vragen aan CoPilot wat z'n bronnen zijn? Ik kan serieus niks vinden op dat versienummer namelijk. Het heeft natuurlijk weinig nut dit soort AI informatie te plaatsen als het onjuist is.Saygin schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:14:
[...]
Wellicht dat het hiermee te maken heeft;
https://electrek.co/2025/...ftware-update-in-history/
1. Als er reeds een Nissan Leaf aan de lader staat en ik sluit de Seal aan, dan gaat hij continu laden voor 1 seconde, stopt dan, start weer, stopt, etc.
2. Als ik al aan het laden ben en er komt daarna een Nissan Leaf aan te staan, stopt mijn laadsessie
Ik heb dit nu in 3 verschillende steden gehad, bij verschillende laadpalen/aanbieders. Vandaag is de 3e keer, dus het begint wat opvallend te worden.
BYD levert zelf geen dakdragers. Bij navraag bij de dealer gaven die aan dat het gewoon kan (wel op voorwaarden dat hij niet te zwaar wordt ingepakt) max 75 kilo. Thule heeft speciaal de dragers voor de Seal gemaakt.ErwinW73 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:00:
[...]
Ik dacht dat dakkoffers niet op de seal konden.
Meen mij te herinneren dat ik dit in de tech specs had zien staan 🤔
Het was ff klooien maar ben in dat menu gekomen, alleen te druk vanmiddag om uit te proberen.DeGroteMuis schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:22:
[...]
Ik heb de auto niet bij de hand, maar korte versie: Via het menu / terug knopje rechts op de stuur en de pijltjes kan je scrollen door de dingen die midden op je display verschijnen. Daar zit ook een miniversie van je screenshot tussen. Die selecteren, dan ok terwijl je stilstaat in sport modus. Dan heb je geloof ik een minuut om te gaan. De demo's van Eindhoven X573RS en X577RS haalden de beloofde 0-100.
Eerst zat ik nog te klooien en ging hij zenders zoeken als ik na het menu op de pijltjes drukte..
Je moet echt precies in dat menu zitten, dat de icoontjes blauw worden.
Anders gaat ie dus met de radio zenders klooien
Niet met een Leaf (nog niet naast een Leaf geladen), maar wel met een Jaguar I-Pace en somigge Tesla's Model 3 en Y. Eigenlijk ook alleen op kantoor. Die wagens weten de loadballancer van de laadpalen op tilt te krijgen.Cybje schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:42:
Hebben anderen hier ook problemen met laden als er een Nissan Leaf aan de laadpaal staat? Ik heb dan telkens dit probleem:
1. Als er reeds een Nissan Leaf aan de lader staat en ik sluit de Seal aan, dan gaat hij continu laden voor 1 seconde, stopt dan, start weer, stopt, etc.
2. Als ik al aan het laden ben en er komt daarna een Nissan Leaf aan te staan, stopt mijn laadsessie
Ik heb dit nu in 3 verschillende steden gehad, bij verschillende laadpalen/aanbieders. Vandaag is de 3e keer, dus het begint wat opvallend te worden.
Gelukkig zal dat voor mij medio december op zijn gelost als we verhuist zijn naar het nieuwe pand waar als het goed is enkele tientallen nieuwe laadpalen gaan komen.
Inchcape in België heeft wel afgedaan als je 't mij vraagt. Niks communicatie vanuit de verkopers zelf gekregen. Ben nu bij Kenis in Geel geweest, die showroom is open sinds mei 2025. Veel vriendelijker en goeie opvolging bij vragen en afspraken.
Probeer ik vrijdag weer te laden. Met geen mogelijkheid te laden. Verschillende palen geprobeerd. Naar huis gegaan en een oude diesel geleend (doet het altijd). Zaterdag nogmaals naar de Tesla. Weer met geen mogelijkheid te laden. In de app krijg ik de melding Verbinding met oplaadpunt verbroken. Zijn er andere die dit ook hebben gehad?
Daarna doorgereden naar een Fastned waar die gewoon met 150 kW start met laden.
Van wat ik nu zoek is:
Breedte 8 inch
Diameter 19 inch
Naafgat 64.1mm
Steekmaat 5x120
ET45
Klopt dit?
Sinds ongeveer een week maak ik gebruik van de app Electro voor BYD, en dit wilde ik graag delen met jullie.
Wat is Electro?
Electro is een remote app voor alle BYD voertuigen. Je kan daarmee een aantal gegevens van jouw BYD op afstand in zien en beperkt dingen op afstand bedienen. Het heeft eigenlijk de functies die nu in de standaard BYD app nog ontbreken namelijk:
- Wisselen van stoelpositie
- Op afstand live de camera's bekijken
- Stoelverwarming of koeling altijd inschakelen bij het inschakelen van het voertuig
- Voertuigstatus
- Rit registratie
- Notificaties
Installatie:
Omdat in NL het installeren van third-party apps geblokkeerd is zal je wat truukjes uit moeten halen om de app geinstalleerd te krijgen op je Seal. De makkelijkste manier is om het in een oudere firmware vrij te schakelen en daarna weer te updaten. Hierna kan je alle .apk's installeren die je wilt. Hier is inmiddels voldoende informatie over te vinden op het internet.
De methode die bij de installatie van de app zelf beschreven staat werkt niet voor Nederlandse BYD's. Deze is volgens mij gebaseerd op Braziliaanse BYD's en is regio gebonden. BYD heeft per regio verschillende beveiligingen. In somigge landen kan je apps installeren door middel van een wachtwoord. in NL staat dit volledig gevlokkeerd. Je kan de regio aanpassen, maar.... daar moet je eerst een app voor installeren.
Als je de app geinstalleerd hebt zal je in ADB USB Debugging aan moeten zetten. Er zijn meerdere methodes om in het ADB menu van je Seal te komen. de Electro app heeft er een ingebouwd zitten en kan deze voor jou openen. Zodra je deze opent zal je je IMEI nummer te zien krijgen en moet je een code invullen (dit is de standaard methode vanaf update 2412 en hoger). Op de website van Electro kan je deze code genereren. Je hebt niet je hele IMEI nummer nodig. Enkel de laatste 6 cijfers.
De reden waarom er overigens ADB toegang nodig is is om bepaalde gegevens uit te lezen, acties uit te kunnen voeren én om aanpassingen te kunnen maken in de software. Hier kom ik verderop nog op terug.
Als je USB debugging aan hebt gezet in de ADB instellingen van jouw auto dan kan kan je eindelijk de app verder opstarten. Je krijgt nu een QR code te zien welke je met de web-app op jouw telefoon moet scannen. Dit proces is éénmalig. Je maakt namelijk in de web-app een account aan en daar wordt jouw gescande voertuig aan toegevoegd. Als je de app nu op een ander apparaat opent en inlogt dan krijg je meteen jouw auto('s) te zien.
Bereikbaarheid als de auto uit staat
Één van de redenen waar de app ADB toegang voor nodig heeft is om er voor te zorgen dat de app blijft draaien als de auto uit staat. Wat er precies aan wordt gepast durf ik je niet te zeggen, maar het zorgt er in ieder geval voor dat zelfs als de auto uit staat de app op de achtegrond door blijft draaien en gegevens blijft versturen. Hierdoor kan je dus ook de camera's bekijken als de auto uit staat.
Er is wel een 2e horde om te overbruggen, en dat is dat BYD (op NL auto's) 3rd party apps niet toe staat om gebruik te maken van het internet. Deze moeten altijd via WIFI verbonden zijn. Alleen zijn daar inmiddels ook truukjes voor uitgevonden.
Sinds release 1.3.3 van de app is er een extra functie toegevoegd. De app kan namelijk de trafficmonitor service in jouw BYD uitschakelen. Dit is in feite een firewall welke er voor zorgt dat alleen BYD apps toegang krijgen tot het internet. Door deze uit te schakelen krijgen alle apps toegang tot het internet.
Het uitschakelen gaat heel eenvoudig. Vanuit de app op jouw BYD is het één druk op de knop om het uit te schakelen. Hierna hoeft enkel het multimediasysteem herstart te worden en je hebt de Electro app heeft toegang tot het internet. Dit gebeurt onderwater ook weer door een ADB commando. Uiteraard kan je deze ook via de Electro app weer inschakelen.
Updates van de app:
De maker heeft aangegeven dat bugfixes via OTA gepusht worden naar jouw BYD. Kleine fixes (zoals de toevoeging van het uitschakelen van de netwerkmonitor) worden niet gepusht en hier zal je handmatig een update voor moeten installeren (of wachten op de volgende bugfix via OTA)
Meer informatie, download links en installatie instructies:
https://electro.app.br/
Screenshots:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Nog even een disclaimer ter afsluiting:
Ik ben op geen enkele manier verbonden met deze app. Ik schrijf dit hier puur en alleen omdat ik BYD rijder en 'fan' ben en omdat ik enthousiast ben over deze app. Installatie en gebruik van deze app is geheel op eigen risico.
Ik heb zelf ook wat zitten zoeken, die waarden komen overeen met andere Seal gebruikers op deze Reddit:deSenna24 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:29:
Heeft iemand van jullie de juiste afmetingen van de standaard 19 inch velgen? Online kom ik verschillende dingen tegen, zoals 5x120 of 5x114, naafgat 64.1mm of 72.6mm, ...
Van wat ik nu zoek is:
Breedte 8 inch
Diameter 19 inch
Naafgat 64.1mm
Steekmaat 5x120
ET45
Klopt dit?
https://www.reddit.com/r/...for_byd_seal_performance/
Wat ik me ook afvraag, is of de standaard BYD velgen geschikt zijn voor wintergebruik. Dus of ze tegen strooizout e.d. kunnen. Niet alle lichtmetaal kan ertegen (tenzij beschermd met lak, anodisatie of keramisch coating). Weet iemand dat toevallig?
Ik heb het zelf nu ook een tijdje in de gaten gehouden en kan bevestigen dat de PM2.5 waarden niet veranderen. Ik denk dat dit een sw bug isE-Vix schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:22:
Dat snap ik. Alleen toen ik een tijd terug in een vergelijkbare situatie zat, toen schoot de PM2.5 waarde echt door het plafond. De meting kwam ver boven de 100 uit toen. Nu bleef deze onveranderd op 10 staan, en dat was niet logisch.
Ik heb al een tijdje het gevoel dat de PM2.5 meting niet (goed) meer werkte. In de Leidscherijntunnel liep deze voorheen eigenlijk altijd wel iets op, maar nu al tijden niet meer.
ChatGPT adviseerde om handmatig een luchtzuivering te starten. Zelf kan ik natuurlijk nog proberen om de boordcomputer te herstarten. Als dat allemaal niets uithaalt dan zie ik dan wel weer verder.
Dankje, deze gasten vragen geen geld voor alle functies?E-Vix schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:51:
Even tijd voor iets anders leuks; een kort overzicht van de app Electro.
Sinds ongeveer een week maak ik gebruik van de app Electro voor BYD, en dit wilde ik graag delen met jullie.
Wat is Electro?
Electro is een remote app voor alle BYD voertuigen. Je kan daarmee een aantal gegevens van jouw BYD op afstand in zien en beperkt dingen op afstand bedienen. Het heeft eigenlijk de functies die nu in de standaard BYD app nog ontbreken namelijk:De app bestaat verder uit 2 delen. Een Android app die in je auto geinstalleerd moet worden én een web-app welke je op je telefoon of computer kunt gebruiken. Doordat de maker een webapp gebruikt is deze op ieder device (met internet en een browser) te gebruiken en hoeft deze nooit geupdate te worden.
- Stoelverwarming of koeling altijd inschakelen bij het inschakelen van het voertuig
- Voertuigstatus
- Rit registratie
- Notificaties
Installatie:
Omdat in NL het installeren van third-party apps geblokkeerd is zal je wat truukjes uit moeten halen om de app geinstalleerd te krijgen op je Seal. De makkelijkste manier is om het in een oudere firmware vrij te schakelen en daarna weer te updaten. Hierna kan je alle .apk's installeren die je wilt. Hier is inmiddels voldoende informatie over te vinden op het internet.
De methode die bij de installatie van de app zelf beschreven staat werkt niet voor Nederlandse BYD's. Deze is volgens mij gebaseerd op Braziliaanse BYD's en is regio gebonden. BYD heeft per regio verschillende beveiligingen. In somigge landen kan je apps installeren door middel van een wachtwoord. in NL staat dit volledig gevlokkeerd. Je kan de regio aanpassen, maar.... daar moet je eerst een app voor installeren.
Als je de app geinstalleerd hebt zal je in ADB USB Debugging aan moeten zetten. Er zijn meerdere methodes om in het ADB menu van je Seal te komen. de Electro app heeft er een ingebouwd zitten en kan deze voor jou openen. Zodra je deze opent zal je je IMEI nummer te zien krijgen en moet je een code invullen (dit is de standaard methode vanaf update 2412 en hoger). Op de website van Electro kan je deze code genereren. Je hebt niet je hele IMEI nummer nodig. Enkel de laatste 6 cijfers.
De reden waarom er overigens ADB toegang nodig is is om bepaalde gegevens uit te lezen, acties uit te kunnen voeren én om aanpassingen te kunnen maken in de software. Hier kom ik verderop nog op terug.
Als je USB debugging aan hebt gezet in de ADB instellingen van jouw auto dan kan kan je eindelijk de app verder opstarten. Je krijgt nu een QR code te zien welke je met de web-app op jouw telefoon moet scannen. Dit proces is éénmalig. Je maakt namelijk in de web-app een account aan en daar wordt jouw gescande voertuig aan toegevoegd. Als je de app nu op een ander apparaat opent en inlogt dan krijg je meteen jouw auto('s) te zien.
Één van de redenen waar de app ADB toegang voor nodig heeft is om er voor te zorgen dat de app blijft draaien als de auto uit staat. Wat er precies aan wordt gepast durf ik je niet te zeggen, maar het zorgt er in ieder geval voor dat zelfs als de auto uit staat de app op de achtegrond door blijft draaien en gegevens blijft versturen. Hierdoor kan je dus ook de camera's bekijken als de auto uit staat.
Er is wel een 2e horde om te overbruggen, en dat is dat BYD (op NL auto's) 3rd party apps niet toe staat om gebruik te maken van het internet. Deze moeten altijd via WIFI verbonden zijn. Alleen zijn daar inmiddels ook truukjes voor uitgevonden.
Sinds release 1.3.3 van de app is er een extra functie toegevoegd. De app kan namelijk de trafficmonitor service in jouw BYD uitschakelen. Dit is in feite een firewall welke er voor zorgt dat alleen BYD apps toegang krijgen tot het internet. Door deze uit te schakelen krijgen alle apps toegang tot het internet.
Het uitschakelen gaat heel eenvoudig. Vanuit de app op jouw BYD is het één druk op de knop om het uit te schakelen. Hierna hoeft enkel het multimediasysteem herstart te worden en je hebt de Electro app heeft toegang tot het internet. Dit gebeurt onderwater ook weer door een ADB commando. Uiteraard kan je deze ook via de Electro app weer inschakelen.
Updates van de app:
De maker heeft aangegeven dat bugfixes via OTA gepusht worden naar jouw BYD. Kleine fixes (zoals de toevoeging van het uitschakelen van de netwerkmonitor) worden niet gepusht en hier zal je handmatig een update voor moeten installeren (of wachten op de volgende bugfix via OTA)
Screenshots:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik ben op geen enkele manier verbonden met deze app. Ik schrijf dit hier puur en alleen omdat ik BYD rijder en 'fan' ben en omdat ik enthousiast ben over deze app. Installatie en gebruik van deze app is geheel op eigen risico.
Die BYD Sentric wel namelijk, en een heel gedoe om het werkend te krijgen.
Deze ga ik nu proberen.
Dit ziet eruit zoals de BYD app eruit had moeten zien ;-) Jammer dat het niet ten opzichte van de API is. Misschien dat iemand een contact bij BYD Nederland heeft om hier wat druk op te zetten? Ik geloof nooit dat er niet meer mensen zijn die dit zouden willen.E-Vix schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:51:
Even tijd voor iets anders leuks; een kort overzicht van de app Electro.
Wat is Electro?
Electro is een remote app voor alle BYD voertuigen. Je kan daarmee een aantal gegevens van jouw BYD op afstand in zien en beperkt dingen op afstand bedienen. Het heeft eigenlijk de functies die nu in de standaard BYD app nog ontbreken namelijk:De app bestaat verder uit 2 delen. Een Android app die in je auto geinstalleerd moet worden én een web-app welke je op je telefoon of computer kunt gebruiken. Doordat de maker een webapp gebruikt is deze op ieder device (met internet en een browser) te gebruiken en hoeft deze nooit geupdate te worden.
- Voertuigstatus
- Rit registratie
- Notificaties
Installatie:
Updates van de app:
Screenshots:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
In de app staat vermeld dat deze gratis is tijdens de beta. Dus hopelijk blijft dit nog lang in beta, óf wordt het niet duur.Juan schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:35:
[...]
Dankje, deze gasten vragen geen geld voor alle functies?
Die BYD Sentric wel namelijk, en een heel gedoe om het werkend te krijgen.
Deze ga ik nu proberen.
Helaas heeft BYD geen API. Of, in ieder geval geen publiek toegankelijke API. Anders hadden we nu gegarandeerd al veel meer apps met extra functionaliteit gezien. Hopelijk gaat deze nog wel komen in de toekomst, maar de Chinezen zijn niet zo happig er op heb ik begrepen.satyriasis schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:34:
[...]
Dit ziet eruit zoals de BYD app eruit had moeten zien ;-) Jammer dat het niet ten opzichte van de API is. Misschien dat iemand een contact bij BYD Nederland heeft om hier wat druk op te zetten? Ik geloof nooit dat er niet meer mensen zijn die dit zouden willen.
Nou ja technisch gezien is hij wel publiek, maar er is geen goede documentatie voor, en geen onboarding... Er zijn wel mensen mee bezig geweest maar schijnt lastig te zijn als je niet in China woontE-Vix schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:08:
[...]
Helaas heeft BYD geen API. Of, in ieder geval geen publiek toegankelijke API. Anders hadden we nu gegarandeerd al veel meer apps met extra functionaliteit gezien. Hopelijk gaat deze nog wel komen in de toekomst, maar de Chinezen zijn niet zo happig er op heb ik begrepen.
Waarschijnlijk zal de update voor de Seal ongeveer gelijk zijn.
Het filmpje staat hier: YouTube: BYD Atto 3 V2.0 Software Update.
Ik hoop dat deze snel voor de Seal uitgerold gaat worden.
De vering bij hobbelige wegen en drempels is voor mij net even iets teveel van het goede. Aan de ene kant jammer, omdat de auto erg prettig geprijsd is voor wat je krijgt aan opties en mogelijkheden.
Als ik hem zie rijden vind ik hem qua bouw en uitstraling nog wel erg fijn om te zien. Maar om er de komende 5 jaar in te rijden wordt hem voor mij helaas niet.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Wat overweeg je nog naast de Seal U?A3-D schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:39:
Ik kom toch nog even terug op mijn beslissing met betrekking tot de Seal U. Ik was er redelijk van overtuigd dat dit mijn nieuwe lease auto zou worden, echter na een proefrit heb ik toch besloten om het niet te doen. Het rijgedrag van de auto zorgde er voor dat ik zelfs een beetje licht in mijn hoofd werd (dit had ook deels te maken met de HUD, die ik ook snel heb uitgeschakeld).
De vering bij hobbelige wegen en drempels is voor mij net even iets teveel van het goede. Aan de ene kant jammer, omdat de auto erg prettig geprijsd is voor wat je krijgt aan opties en mogelijkheden.
Als ik hem zie rijden vind ik hem qua bouw en uitstraling nog wel erg fijn om te zien. Maar om er de komende 5 jaar in te rijden wordt hem voor mij helaas niet.
Ik rij zelf nu met een Polestar 2 en die is met de 19 inch wielen gewoon erg hard, iets te hard naar mijn zin. De Seal heb ik besteld in Excellence, testrit ermee was veel comfortabeler.
Ik rij nu de Enyaq en die bevalt me erg goed (lease sinds eerste introductie in 2021).deSenna24 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:09:
[...]
Wat overweeg je nog naast de Seal U?
Ik rij zelf nu met een Polestar 2 en die is met de 19 inch wielen gewoon erg hard, iets te hard naar mijn zin. De Seal heb ik besteld in Excellence, testrit ermee was veel comfortabeler.
Vermoedelijk wordt het dus de gefacelifte 2025 versie van de Enyaq waarbij ik nog net in de gunstige bijtellingsregeling val voor de komende 5 jaar.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Waarom eigenlijk? Lijkt erop dat er weinig nieuws in zit en de interface is misschien wat mooier, maar niet direct functioneler. Nog steeds geen navi in het scherm achter het stuur bijvoorbeeld en Spotify wordt een app koppeling ipv een widget. Daarvoor krijg je wel zo te lezen dat achterlijke autopilot strafsysteem van Tesla er gratis bij als je 0,2 seconden te laat je stuur draait? Misschien heb ik wat gemist, maar alleen afremmen voor bochten op ICC lijkt echt een nieuwe feature?E-Vix schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:41:
Vanochtend kwam ik op Youtube een engels filmpje tegen waarin een Atto 3 gebruiker de v2.0.0 (2505) update aangeboden krijgt, alle changes uit de changelog doorneemt en hem uiteindelijk installeerd en er doorheen loopt.
Waarschijnlijk zal de update voor de Seal ongeveer gelijk zijn.
Het filmpje staat hier: YouTube: BYD Atto 3 V2.0 Software Update.
Ik hoop dat deze snel voor de Seal uitgerold gaat worden.
De Seal is qua vering en demping ook niet echt te vergelijken met de Seal U, die is echt heel veel meer op comfort ingesteld en minder op scherpe wegligging.deSenna24 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:09:
[...]
Wat overweeg je nog naast de Seal U?
Daar doelde ik ook niet echt opDeGroteMuis schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:38:
[...]
De Seal is qua vering en demping ook niet echt te vergelijken met de Seal U, die is echt heel veel meer op comfort ingesteld en minder op scherpe wegligging.
Ik bedoelde meer de alternatieven van de Seal U zoals Enyaq, Elroq eventueel, Xpeng G6, Tesla Model Y,... en wat daar nu de punten voor en tegen zijn.
Ik had mijn oog ook laten vallen op de Seal U. Maar haakte om dezelfde reden af. Ik was al misselijk bij de derde bocht. Toen de Seal (Design) geprobeerd en direct verkocht. Ondanks dat deze ook wel iets straffer mocht worden afgesteld. Nu 20.000 km verder en absoluut dik tevreden met de auto. Misschien nog een optie voor je.A3-D schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:39:
Ik kom toch nog even terug op mijn beslissing met betrekking tot de Seal U. Ik was er redelijk van overtuigd dat dit mijn nieuwe lease auto zou worden, echter na een proefrit heb ik toch besloten om het niet te doen. Het rijgedrag van de auto zorgde er voor dat ik zelfs een beetje licht in mijn hoofd werd (dit had ook deels te maken met de HUD, die ik ook snel heb uitgeschakeld).
Als ik Comfort Parking uitzet dan stopt de Seal met een harde dreun, dus niet echt fijn om uit te zetten vond ik
Waarschijnlijk zorgt enkel de AVH voor een delay bij het vertrekken
Wat is jullie ervaring met de "launch control" functie d.m.v. het "stroompedaal" volledig in te drukken wanneer je op de rem staat en dan de rem los te laten? Doet dit nog iets anders dan de acceleration timing modus of is dit gewoon hetzelfde??
Inmiddels kan ik bevestigen dat de Seal Comfort zijn topsnelheid klopt, hij lijkt inderdaad rond 220 km/u te halen
De subjectieve acceleratie-ervaring is nogal willekeurig hier, ongeacht de SoC, ik kan zeker niet zeggen dat deze auto bij 96% SoC altijd sneller aanvoelt dan bij 15%, zelfs in tegendeel..
Er moet ergens een rare kronkel zitten in de elektronica, en ik blijf ook overtuigd dat deze Seal Comfort een type dempers heeft die verdacht veel lijken op die van de Excellence maar dan ongecontroleerd lijken te werken, op dezelfde weg bij dezelfde temperatuur voelt het comfort steeds anders aan, soms veel te hard, dan weer eens zachter waarbij die begint te wiegen bij de minste oneffenheden.
Misschien dezelfde dempers zonder de FVD electronica erin...
(De dealer kon niet direct een fout vinden aan de ophanging)
Omdat jullie graag foto's zien
:strip_exif()/f/image/TuQxnnw14r3QOroZ4u5JjhSb.jpg?f=fotoalbum_large)
BYD Seal Comfort: A different beast on the road - faster and harder than the specs: 0-100 in 5.9s with launch control, 220 km/h @ 16% SoC, 14.9 kWh average consumption, Silicon Carbide Powered E-Drive.
Valt me 2 dingen op;
Trilling in stuur bij 100+km rijden.
Lane assistent werkt totaal niet, stuurt je steeds naar rechts en half de baan uit.
Herkent iemand dit?
Lane assist gebruik ik niet. Ik drink niet meer wanneer ik moet rijden 😜
Oh en voor diegene die nog denken aan een extra frontlip onder de voorbumper, niet doen haha
Tweede al aan gort gereden en heb er echt op proberen te letten.
Hij begon wel mooi op 150 kW, maar vrij snel al ging hij naar 100 kW en daarna dus nog verder omlaag. Dat terwijl de omstandigheden vrij optimaal waren, namelijk gunstige buitentemperatuur (rond de 24 graden Celsius) en ik had net een aantal uur door Duitsland gereden met hoogteverschil en snelheden van rond de 150 km/u, dus de accu zou niet koud moeten zijn.
Dit is de Fastned grafiek van vandaag:
:strip_exif()/f/image/eOuggrNQXauqFZah3BMbd3r2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik erger mij er best wel aan dat de auto niet echt consistent gedrag vertoont.
Onder de 10% rijden bleek ook gevaarlijk te zijn. Hij ging van 10% naar 6% in maar een kilometer afstand. Dat voelde niet heel relaxed.
Ik gebruik zelf lane assist weinig. Eigenlijk vooral als ik weet dat ik even afgeleid wordt (omdat mijn vrouw of kinderen iets vragen), of om mee te 'spelen'.JHJHJH schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 07:12:
Trotse eigenaar sinds gisteren van een sealu design.
Valt me 2 dingen op;
Trilling in stuur bij 100+km rijden.
Lane assistent werkt totaal niet, stuurt je steeds naar rechts en half de baan uit.
Herkent iemand dit?
Voor mijn gevoel stuurt hij mij ook te veel naar rechts, maar als ik dan op de camera kijk dan zie ik dat ik relatief in het midden van de rijbaan rijd. Ook lijkt hij je positie aan de hand van de wegmarkering iets aan te passen. Bij een onderbroken streep links en doorgetrokken streep rechts dan rijdt hij iets meer naar rechts, en bij een onderbroken streep rechts en doorgetrokkens treep links dan wat meer naar links. Tenminste, dat gevoel heb ik altijd.
Probeer op een lang recht stuk hem eens aan te zetten, zet je camera's aan en kijk eens wat hij doet ten opzichte van de markeringen op de weg. Check tegelijkertijd ook op je camera's of deze goed uitgelijnd zijn. Oftewel, wordt jouw auto als je recht rijdt recht tussen de belijning weergegeven, of staat deze scheef. Als deze scheef staat dan zou de calibratie van je camera's niet goed kunnen zijn waardoor jouw auto gaat overcompenseren.
Iets scheef is overigens acceptabel volgens BYD. Mijn auto staat iets scheef naar links. Ik heb hier een keer naar laten kijken, maar alles zou binnen de normen zijn.
Dat.... ziet er niet goed uit...Cybje schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:26:
Ik snap echt niks van het snelladen met de Seal. Eerder dit jaar haalde ik nog bijna 120 kW op 63% SoC (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81934248), vandaag mag ik blij zijn met zo’n 67 kW op die SoC.
Hij begon wel mooi op 150 kW, maar vrij snel al ging hij naar 100 kW en daarna dus nog verder omlaag. Dat terwijl de omstandigheden vrij optimaal waren, namelijk gunstige buitentemperatuur (rond de 24 graden Celsius) en ik had net een aantal uur door Duitsland gereden met hoogteverschil en snelheden van rond de 150 km/u, dus de accu zou niet koud moeten zijn.
Dit is de Fastned grafiek van vandaag:
[Afbeelding]
Ik erger mij er best wel aan dat de auto niet echt consistent gedrag vertoont.
Onder de 10% rijden bleek ook gevaarlijk te zijn. Hij ging van 10% naar 6% in maar een kilometer afstand. Dat voelde niet heel relaxed.
Als ik een beetje hoofdreken dan lijkt hij bij een SOC van 30% teruggevallen naar 100KWh en bij 65% naar 67KW. Ik zou verwachten dat er veel langer met 140 tot 150KWh doorgeladen zou kunnen worden, en dan inderdaad rond de 65% een verlaging naar ergens rond de 100KWh. Maar niet naar 67KWh.
Ook bijzonder trouwens dat hij bij 4% SOC meteen met 153KWh is begonnen. Ik dacht altijd dat je pas rond de 20% SOC een 100% laadsnelheid kon halen... Misschien dat je accu daardoor wel eerder te warm is geworden.
In de laatste update met laadupdate lijken er wat limieten aan te zijn gepast voor een soepelere laadervaring. Wellicht dat ze nu de ondergrens er per abuis uit hebben gehaald. Dat zou een verklaring kunnen zijn; Te snel laden bij een te lege accu geeft meer warmte in de accu waardoor deze eerder gaat throttlen.
Als je een OBD2 dongle hebt dan zou je wellicht tijdens het laden eens naar de accutemperatuur kunnen kijken. Volgens mij gaat de blade battery throttlen bij een accu temperatuur boven de 35 graden (en onder de 10, maar daar zal je nu geen last van hebben gehad).
Een andere verklaring zou zijn dat de Fastned paal waar je aan stond niet 100% in orde was. Dat deze bijvoorbeeld zelf niet goed koelde en dus intern is gaan throttlen.
Thanks voor de tip van 10%. Komend weekend gaan wij (eindelijk) op vakantie en verwacht ik onderweg ook één keer rond de 10% SOC uit te komen... Misschien wordt het dan toch een paal 'te vroeg' laden en ontbijten voor de zekerheid.
[ Voor 6% gewijzigd door E-Vix op 04-08-2025 09:25 ]
Dat is wel een goed punt. Bij Tesla was ik gewend de auto juist vrij leeg te rijden, om optimaal de laadsnelheid te benutten. Maar zeker bij deze temperaturen, gingen de fans dan heel hard blazen (maakte echt een kabaal). Terwijl de Seal praktisch stil is tijdens het snelladen. Dat doet vermoeden dat hij niet goed koelt en dus te warm wordt. Misschien zou het dan slimmer zijn om vaker en korter te snelladen, zodat de accu tussentijds kan afkoelen.E-Vix schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:17:
[...]
In de laatste update met laadupdate lijken er wat limieten aan te zijn gepast voor een soepelere laadervaring. Wellicht dat ze nu de ondergrens er per abuis uit hebben gehaald. Dat zou een verklaring kunnen zijn; Te snel laden bij een te lege accu geeft meer warmte in de accu waardoor deze eerder gaat throttlen.
Ik heb hier nog wel ergens een dongle liggen. Zal eens kijken of die werkt op de Seal en proberen er wat info uit te trekken. Dat is nog wel interessant.Als je een OBD2 dongle hebt dan zou je wellicht tijdens het laden eens naar de accutemperatuur kunnen kijken. Volgens mij gaat de blade battery throttlen bij een accu temperatuur boven de 35 graden (en onder de 10, maar daar zal je nu geen last van hebben gehad).
De paal zelf was wel flink aan het koelen. Maar dat zou ook nog kunnen inderdaad. Het is alleen lastig te controleren. Echter ik rijd nu bijna 11 jaar elektrisch en heb nog nooit zulk inconsistent snellaad gedrag gehad als met de Seal.Een andere verklaring zou zijn dat de Fastned paal waar je aan stond niet 100% in orde was. Dat deze bijvoorbeeld zelf niet goed koelde en dus intern is gaan throttlen.
Ik heb hem al vaker tot 2-5% leeggereden en zulke sprongen nog niet gezien. Heb je misschien een tijd lang de auto niet onder de 20% gehad of al een tijd niet tot 100% volgeladen?Cybje schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:26:
De verhalen van hele hoge kosten zijn ook bij Waalwijk van toepassing.
9k km gereden
//
De kosten voor de eerste onderhoudsbeurt bedragen € 690,- incl BTW.
Deze onderhoudsbeurt dient uitgevoerd te worden na 24 maanden of 30.000km.
Onderstaande zaken worden uitgevoerd tijdens deze onderhoudsbeurt:
fabriekscheck
remvloeistof & transmissie
filters versnellingsbakken
//
Hebben die gasten bij louman zo’n hoog uurtarief?
Vind het wel heel hoog
Alleen interieur filter , remolie , en voor en achter differentieel olie was er bij mij gedaan.Juan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:00:
Heb eens gevraagd wat een normale reguliere beurt kost.
De verhalen van hele hoge kosten zijn ook bij Waalwijk van toepassing.
9k km gereden
//
De kosten voor de eerste onderhoudsbeurt bedragen € 690,- incl BTW.
Deze onderhoudsbeurt dient uitgevoerd te worden na 24 maanden of 30.000km.
Onderstaande zaken worden uitgevoerd tijdens deze onderhoudsbeurt:
fabriekscheck
remvloeistof & transmissie
filters versnellingsbakken
//
Hebben die gasten bij louman zo’n hoog uurtarief?
Vind het wel heel hoog
2 uurtjes werk.
Al deze vloeistoffen bij 30000 vervangen vind ik ook wel erg vroeg.
Gelukkig lease ik dus merk er niet veel van, maar mijn focus was een stuk goedkoper met onderhoud bij de dealer.
Ik denk dat hij inderdaad al een tijdje niet onder de 20% is geweest. Normaal hang ik 'm bij 20-30% wel aan de lader, behalve wanneer ik op reis ben. Hopelijk is het eenmalig. Bij andere EV's heb ik dit gedrag niet gehad en die gebruikte ik op dezelfde manier (behalve dan dat ik zelden tot 100% laadde, want het waren NMC accu's).DeGroteMuis schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:38:
[...]
Ik heb hem al vaker tot 2-5% leeggereden en zulke sprongen nog niet gezien. Heb je misschien een tijd lang de auto niet onder de 20% gehad of al een tijd niet tot 100% volgeladen?
Het is irritant, want hoewel de Seal echt een fijne en goede auto is, heb ik toch steeds kleine dingetjes die het niet zo'n goede EV maken als eerdere auto's die ik heb gehad.
Ik had eerder gepost dat LFP accu's zeer moeilijk een accurate weergave hebben van hun SoC, en dat ze daarom af en toe tot 100% geladen moeten worden.Cybje schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:00:
[...]
Ik denk dat hij inderdaad al een tijdje niet onder de 20% is geweest. Normaal hang ik 'm bij 20-30% wel aan de lader, behalve wanneer ik op reis ben. Hopelijk is het eenmalig. Bij andere EV's heb ik dit gedrag niet gehad en die gebruikte ik op dezelfde manier (behalve dan dat ik zelden tot 100% laadde, want het waren NMC accu's).
Het is irritant, want hoewel de Seal echt een fijne en goede auto is, heb ik toch steeds kleine dingetjes die het niet zo'n goede EV maken als eerdere auto's die ik heb gehad.
Ik had een tijd geleden echt bizarre verbruiken en SoC's die niet konden kloppen met de gereden kilometers. Ik had toen een tiental keren achtereen niet meer tot 100% geladen. Toen een keer dat wel gedaan, en sindsdien lijkt het weer te kloppen.
Bij Tesla met LFP accu's adviseert Tesla om de auto altijd tot 100% te laden om dit soort ongemak te vermijden. Niet zo goed voor de accu, maar met de langere levensduur van LFP 'geen' probleem.
Ik laad wel regelmatig tot 100%, in principe wekelijks, zoals geadviseerd. Maar de problemen lijken te ontstaan aan de onderkant van de accu, namelijk onder de 10%. Heb nog even een grafiekje gezocht van het voltage verloop van een LFP cel, maar eigenlijk is het dan ook wel een beetje verklaarbaar dat het BMS dan pas weer doorkrijgt wat de werkelijke SoC is:Fireshade schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:02:
[...]
Ik had eerder gepost dat LFP accu's zeer moeilijk een accurate weergave hebben van hun SoC, en dat ze daarom af en toe tot 100% geladen moeten worden.
Ik had een tijd geleden echt bizarre verbruiken en SoC's die niet konden kloppen met de gereden kilometers. Ik had toen een tiental keren achtereen niet meer tot 100% geladen. Toen een keer dat wel gedaan, en sindsdien lijkt het weer te kloppen.
Bij Tesla met LFP accu's adviseert Tesla om de auto altijd tot 100% te laden om dit soort ongemak te vermijden. Niet zo goed voor de accu, maar met de langere levensduur van LFP 'geen' probleem.
/f/image/jG2zetRsdEyMpvaKtYvNBeOc.png?f=fotoalbum_large)
(bron: https://www.researchgate....O4-battery_fig1_312422394)
Maar dat betekent eigenlijk gewoon dat de software van de Seal niet slim genoeg rekent. Of BYD zou wat meer buffer onderin moeten aanhouden om eventueel onbalans op te vangen.
De impact van tot 100% laden is in mijn geval minimaal. Ik doe dat altijd op m'n werk, dus hij staat hooguit een paar uurtjes op 100% en daarna rijd ik naar huis, waar ik meestal met 85-90% aankom. En inderdaad zou het sowieso al geen probleem moeten zijn met de wat robuustere LFP accu's.
Mijn auto gaf zelfs een melding dat ik de accu weer (eens) tot 100% moet laden zodat deze automatisch in evenwicht is. Bij elke keer de auto aanzetten kreeg ik deze melding:Fireshade schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:02:
[...]
Ik had eerder gepost dat LFP accu's zeer moeilijk een accurate weergave hebben van hun SoC, en dat ze daarom af en toe tot 100% geladen moeten worden.
:strip_exif()/f/image/Z1FGd96FIXHPNASJBB2HBhVT.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was overigens nog geen 3 weken geleden dat ik voor het laatst tot 100% had geladen... SoH is overigens 98%.
[ Voor 4% gewijzigd door E.T.O. op 05-08-2025 15:59 ]
Maar was het bij jou het genoemde bedrag van 690 EUR?Ceessie schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:38:
[...]
Alleen interieur filter , remolie , en voor en achter differentieel olie was er bij mij gedaan.
2 uurtjes werk.
Al deze vloeistoffen bij 30000 vervangen vind ik ook wel erg vroeg.
Gelukkig lease ik dus merk er niet veel van, maar mijn focus was een stuk goedkoper met onderhoud bij de dealer.
Makkelijk verdiend met 2 uurtjes werk.
Ik heb de lane keeping assist vandaag even getest op de weg, maar bij mij probeert hij keurig exact in het midden te blijven. Ongeacht de typen strepen aan welke kant van de weg.E-Vix schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:48:
[...]
Ik gebruik zelf lane assist weinig. Eigenlijk vooral als ik weet dat ik even afgeleid wordt (omdat mijn vrouw of kinderen iets vragen), of om mee te 'spelen'.
Voor mijn gevoel stuurt hij mij ook te veel naar rechts, maar als ik dan op de camera kijk dan zie ik dat ik relatief in het midden van de rijbaan rijd. Ook lijkt hij je positie aan de hand van de wegmarkering iets aan te passen. Bij een onderbroken streep links en doorgetrokken streep rechts dan rijdt hij iets meer naar rechts, en bij een onderbroken streep rechts en doorgetrokkens treep links dan wat meer naar links. Tenminste, dat gevoel heb ik altijd.
Probeer op een lang recht stuk hem eens aan te zetten, zet je camera's aan en kijk eens wat hij doet ten opzichte van de markeringen op de weg. Check tegelijkertijd ook op je camera's of deze goed uitgelijnd zijn. Oftewel, wordt jouw auto als je recht rijdt recht tussen de belijning weergegeven, of staat deze scheef. Als deze scheef staat dan zou de calibratie van je camera's niet goed kunnen zijn waardoor jouw auto gaat overcompenseren.
Iets scheef is overigens acceptabel volgens BYD. Mijn auto staat iets scheef naar links. Ik heb hier een keer naar laten kijken, maar alles zou binnen de normen zijn.
Maar wat je beschrijft zit volgens mij ook in de Mercedes S lane keeping assist. Het idee erachter is dat door "aan de kant" rijden altijd wat ruimte is voor hulpdiensten, of voor motorrijders die in files ertussen willen. Heb jij soms alweer een nieuwere firmware?
Die prijzen staan op de site als je een afspraak in plant.Juan schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:18:
[...]
Maar was het bij jou het genoemde bedrag van 690 EUR?
Makkelijk verdiend met 2 uurtjes werk.
Ik zag nu dat een 30000 beurt gezakt is naar €595,-
Met mijn benzine wagen was dit rond de 250 eur voor een kleine beurt (zonder issues)
Zoals je zelf ook al gevonden had, heeft NMC een gelijkmatiger spanningsval over de SoC, waar de spanning bij LFP stabieler blijft om bij lage SoC pas harder in te zakken. Daarom heeft het battery management bij LFP ook wat meer 'hulp' nodig om goed gekalibreerd te blijven. Helaas een nadeeltje van LFP. Ik laad regelmatig tot 100% en rij hem ook leeg tot 10-15%, soms minder en daarmee nog niet gehad dat er opeens zo'n sprong in SoC daling zit. Dat voelt inderdaad niet fijn, als je opeens 20-40 km range 'kwijtraakt' omdat je SoC zo'n duik maakt.Cybje schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:00:
[...]
Ik denk dat hij inderdaad al een tijdje niet onder de 20% is geweest. Normaal hang ik 'm bij 20-30% wel aan de lader, behalve wanneer ik op reis ben. Hopelijk is het eenmalig. Bij andere EV's heb ik dit gedrag niet gehad en die gebruikte ik op dezelfde manier (behalve dan dat ik zelden tot 100% laadde, want het waren NMC accu's).
Gaat inderdaad nergens over. De interval was 1 jaar en 20.000km, dan 300-400 voor de beurten, afhankelijk van de werkzaamheden. Nu dan wel anderhalf tot twee keer zo lange interval als oorspronkelijk, maar de prijzen zijn ook anderhalf tot twee keer zo hoog geworden als aangegeven werd toen ik de auto kocht.Juan schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 01:36:
Nog overdreven veel voor een beurt..
Met mijn benzine wagen was dit rond de 250 eur voor een kleine beurt (zonder issues)

In dit specifieke geval had ik recent tot 100% geladen. Daarna heb ik 'm tot 85% gereden, heeft hij een paar dagen stilgestaan en daarna heb ik 'm bijna leeg gereden tot aan de snellader. En onder de 10% ging het dus ineens heel hard. Ik probeer 'm juist de hulp te geven die hij nodig heeft. Ik laad wekelijks tot 100%. Soms 2x in een week, soms een weekje niet (bijv. als ik met het vliegtuig op vakantie ben en de auto een week stilstaat).DeGroteMuis schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:41:
[...]
Zoals je zelf ook al gevonden had, heeft NMC een gelijkmatiger spanningsval over de SoC, waar de spanning bij LFP stabieler blijft om bij lage SoC pas harder in te zakken. Daarom heeft het battery management bij LFP ook wat meer 'hulp' nodig om goed gekalibreerd te blijven. Helaas een nadeeltje van LFP. Ik laad regelmatig tot 100% en rij hem ook leeg tot 10-15%, soms minder en daarmee nog niet gehad dat er opeens zo'n sprong in SoC daling zit. Dat voelt inderdaad niet fijn, als je opeens 20-40 km range 'kwijtraakt' omdat je SoC zo'n duik maakt.
In zo'n situatie, zonder tussentijds maar een deel van de accu bij te laden, vind ik eigenlijk wel dat het BMS voor een goede kalibratie kunnen zorgen. Ik snap de beperkingen van de techniek, maar dit is bijna een optimale situatie.
Helaas zit ik, net als de rest, op v1.4.0 (2503). Ik wacht vol spanning op de release of het lekken van v2.0.0 (2505/2506)Fireshade schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:25:
[...]
Ik heb de lane keeping assist vandaag even getest op de weg, maar bij mij probeert hij keurig exact in het midden te blijven. Ongeacht de typen strepen aan welke kant van de weg.
Maar wat je beschrijft zit volgens mij ook in de Mercedes S lane keeping assist. Het idee erachter is dat door "aan de kant" rijden altijd wat ruimte is voor hulpdiensten, of voor motorrijders die in files ertussen willen. Heb jij soms alweer een nieuwere firmware?
Ik heb een origineel-uitziende kofferbak drempel cover - zie foto. Die koolstofvezel look ziet er erg leuk uitBuildYourDragon schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:46:
Omdat jullie graag foto's zienhierbij de koolstofvezel dorpellijst voor het koffer van Aliexpress die van prima kwaliteit lijkt. (met Kovvar Luxury kofferbakmat met de anti-slip onderkant naar boven)
[Afbeelding]
Goed tip voor die kofferbakmat
Ik heb zo'n rubbermattenset voor de Seal (Aliexpress), bedoeld tegen water en modder van de schoenen in de winter. Het patroon ziet er minimalistisch uit, het rubber is aan de harde kant. Dit alles maakt dat de matten als ze nat zijn, ook glad kunnen zijn - dat je het weet. Op zich voldoen ze.
Minder fijn is het in de kofferbak. Ook droog en schoon glijden de spullen nogal rond bij mijn bochtenwerk.
:strip_exif()/f/image/YlHUeEseTvo8PONOJfN53WkV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Pxiq3phYutjV5MRZmP6qIelb.jpg?f=fotoalbum_large)
Die 595 EUR , zal wel ex BTW zijn..Ceessie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:31:
[...]
Die prijzen staan op de site als je een afspraak in plant.
Tijdens het orienteren naar een EV mijn oog laten vallen op BYD.
Vragen:
1) Klopt het dat je jaarlijks ~€400 aan onderhoud moet spenderen om de garanties te behouden?
2) Na drie jaar je maandelijks €10~€20/maand kwijt bent aan SIM contract?
Dat betekend ieder jaar minimaal €400 en daarna ~€600/jaar aan min of meer verborgen kosten.
Bij de BYD dealers was dit niet echt bekend tijdens mijn bezoeken, maar vandaag per email over geinformeerd.....
PS. ook in de Sealion 7 groep gepost aangezien ik hier ook op orienteer.
600 eur 30k beurt, en jaarlijks ook nog 400 EUR..
Dan is het voordeel t.o.v. benzine ook weg.
Had je al geprobeerd om PM2.5 detectie uit en terug aan te zetten in het A/C menu Luchtzuivering?R0b1 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:04:
[...]
Ik heb het zelf nu ook een tijdje in de gaten gehouden en kan bevestigen dat de PM2.5 waarden niet veranderen. Ik denk dat dit een sw bug is
En uiteraard om Android te herstarten door de volume toets op de middenconsole ingedrukt te houden tot het scherm zwart wordt (kan je ook tijdens het rijden doen - schakelt over op Simple Mode voor het rijden)
Ik heb recent al 2x moeten herstarten om DAB+ terug te doen werken, nadat die alleen maar ruis of een fluittoon gaf op alle kanalen. Die laatste firmware update heeft DAB echt onstabieler gemaakt.
:strip_exif()/f/image/cHVi0UQxiPDIbKYK2j1Qg2ef.png?f=user_large)
BYD Seal Comfort: A different beast on the road - faster and harder than the specs: 0-100 in 5.9s with launch control, 220 km/h @ 16% SoC, 14.9 kWh average consumption, Silicon Carbide Powered E-Drive.
Persoonlijk denk ik dat de concurrentie tussen verschillende dealer groepen kan zorgen voor lagere prijzen, het is nu toch duidelijk geworden na het bezoek van Stella Li dat BYD meer onafhankelijke dealers wil in de Benelux, in plaats van een model waar Louwman een soort monopolie had gekregen in NL.FerryK schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:56:
[...]
Vragen:
1) Klopt het dat je jaarlijks ~€400 aan onderhoud moet spenderen om de garanties te behouden?
Gewoon om even in perspectief te plaatsen: voor een klein onderhoud op een gewone benzine auto vragen de meeste dealers van bv. Kia ook al rond € 300 in België, en dat is dan nog een van de goedkopere merken...
Een benzine wagen heeft dus 25~40% meer onderdelen dan een EV, bij een benzine of diesel zitten de "verborgen kosten" in de vele onderdelen die na de garantieperiode kapot kunnen gaan waar ik helaas ook heel slechte ervaringen mee gehad heb, denk maar aan defecte of lekkende injectoren of benzinepomp, verduurde brandstofleidingen, EGR-klep, EVAP systeem en de vervuiling van inlaatkleppen...
Misschien een goed moment om nog eens een overzicht te maken van de officiële garantiebepalingen en onderhoudsintervallen van BYD.
In de EU handleiding (vanaf pagina 175), staan dus buiten de standaard dingen die iedere 24 maanden / 30.000 km moeten worden nagekeken ook de 3 dingen vermeld die sowieso vervangen dienen te worden:
Gear oil in the transmission | |
Replace the gear oil and filter at: | 24 months or 30,000 km for the first time, and |
Every 24 months or 48,000 km afterwards | |
Brake fluid | |
Check during maintenance and replace: | Every 24 months or 30,000 km |
Drive motor coolant | |
Replace the long-acting organic acid coolant: | Every six years or 90,000 km |
Bovendien kan BYD niet verplichten om je wagen bij een officiële dealer te laten onderhouden voor het behouden van de fabrieksgarantie, maar je moet dus wel kunnen aantonen dat je wagen tijdig het juiste onderhoud heeft gekregen zoals voorgeschreven...
Ik denk dat er in de toekomst wel meer niet-dealer garages BYD's zullen kunnen onderhouden die ook al andere (Chinese?) EV's in hun gamma hebben.
Uit de handleiding Beperkte Garantie:
Hoewel BYD niet vereist dat u alle service of reparaties uitvoert in een door BYD geautoriseerde servicewerkplaats, kan deze beperkte garantiehandleiding van BYD NEV ongeldig worden of kan dekking worden uitgesloten vanwege onjuist onderhoud, service of reparaties. Geautoriseerde servicewerkplaatsen van BYD hebben speciale training, expertise, gereedschappen en benodigdheden met betrekking tot uw voertuig.
Hoewel deze Beperkte garantiehandleiding van BYD NEV, onder de voorwaarden ervan, dekking kan bieden wanneer onderhoud, service of reparaties worden uitgevoerd in onafhankelijke servicecentra, raadt BYD ten zeerste aan dat u alle onderhoud, service en reparaties uitvoert in een door BYD geautoriseerde servicewerkplaats.
595 is voor rwdCeessie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:31:
[...]
Die prijzen staan op de site als je een afspraak in plant.
690 is voor awd
Overigens heb ik binnenkort een 90k beurt voor rwd en die is 750.....
BYD wil niet graag minder verdienen waarschijnlijk.Juan schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 00:21:
En wat is de verklaring voor deze overdreven hoge prijzen?
De eerste prijzen die genoemd werden waren 300-400 euro per beurtje, maar dat was met de interval van 1 jaar of 20.000km. Nu betaal je omgerekend dus hetzelfde of iets meer, alleen minder vaak.
De exacte changelog is op dit moment nog onbekend. Wel zie ik in screenshots terug dat er nu een battery preheating in zit, en mogelijk Sentinel (een screenshot laat een melding zien dat je langs de garage moet om sentinel in te laten schakelen).
Tenzij de update via OTA binnen komt ga ik hem op vakantie niet proberen te installeren. Het is nogal ver om naar huis te lopen...
Enkele plaatjes welke ik schaamteloos van het telegram kanaal heb gekopieerd:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Top, daar kijk ik wel naar uit, die interface vond ik beter dan de huidige 1.4 en zeker boven 1.3E-Vix schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:28:
Op vakantie aan de rand van het zwembad zat ik een beetje doelloos te scrollen en kwam ik op mijn favoriete Telegram kanaal tegen dat firmware 2506 voor de Seal uit is. Deze heeft de Dilink 5.0 ui gekregen. Met een beetje geluk komt deze de komende dagen ook via OTA binnen. Wie hem via een USB stick wil installeren kan hier terecht: https://t.me/just_byd/302
De exacte changelog is op dit moment nog onbekend. Wel zie ik in screenshots terug dat er nu een battery preheating in zit, en mogelijk Sentinel (een screenshot laat een melding zien dat je langs de garage moet om sentinel in te laten schakelen).
Tenzij de update via OTA binnen komt ga ik hem op vakantie niet proberen te installeren. Het is nogal ver om naar huis te lopen...
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
https://wiki.defective.tech/en/BYD/Firmware
Bevat deze update ook die autopark functie?
Batterij voorwarmen is al een mooie toevoeging
[ Voor 33% gewijzigd door Juan op 16-08-2025 16:49 ]
Ook meteen een ander vraagje: hebben sommige mensen ook het uitschakelen van de cruise control via de knop op het stuur regelmatig niet werkt? Ik moet er dan meerdere keren op drukken voor de cruise control uitgaat. Het inschakelen van de cruise control werkt wel altijd direct.
Antwoord op je andere vraagje; Ja daar stoor ik mij ook uitermate aan.. maar goed een 'trapje' op de rem werkt wel altijd direct.Cybje schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 07:57:
De tekst voor de batterij verwarming suggereert dat je het dan elke keer handmatig moet aanklikken? Ik mag toch hopen dat het netjes integreert met de navigatie? Anders moet je elke keer weer het settings menu door...
Ook meteen een ander vraagje: hebben sommige mensen ook het uitschakelen van de cruise control via de knop op het stuur regelmatig niet werkt? Ik moet er dan meerdere keren op drukken voor de cruise control uitgaat. Het inschakelen van de cruise control werkt wel altijd direct.
Overigens heb ik de afgelopen 2,5 week weer 4000km gereden met de Seal, over de CC gesproken... wat een draak van een systeem is dat zeg, zo erg dat ik gewoon op den duur besloot het niet meer te gebruiken.
Het verbruik schiet enorm omhoog, in het heuvellandschap van frankrijk, ingesteld op 134km/h rijd de Seal of 128km/h of 138km/h afhankelijk van heuvel op / heuvel af.. maar ingesteld op 134 rijd die nooit.. wat een zenuwachtig systeem. Ook als je het om afstand 'kort' zet en voor zijn gevoel iets te snel op je voorligger afkomt gaat die zo hard afremmen dat de achterpassagier zowat op de voorste zitrij terecht komt. Ik ben enorm fan van mijn Seal vanaf het eerste moment, maar die CC mag er van mij echt uitgesloopt worde, het liefst gisteren nog.
Had ik ook al eens gemeld hier.
Wat wel fijn is aan die CC, icm ADAS, is bijna "Autopilot" had daar positieve ervaring mee. (zelf sturen in bochten, en afremmen bij stoplichten) (stuk a58 vanaf Gilze richting Rosmalen (A2, via N65) redelijk recht stuk.
Remde zelf bij stoplicht, en ging ook gelijk weer versnellen bij groen (maar dat was een timing geluk, ging op groen toen ik aan het afremmen was) (was in dezelfde post over het verbruik bij CC)
Dus goed systeem vind ik, maar vreet stroom, dus gebruik het niet meer (leuk voor de heb)
Ik hoop dat ze ooit nog een begrenzer toevoegen, daar rij ik veel liever mee dan ACC...
Knap irritant inderdaad, maar heel kort remmen werkt altijd. Bij mij is het trouwens vaker een probleem als ik ICC heb gebruikt, met alleen ACC reageert hij wel vrijwel altijd direct.
Qua verbruik nog niet zo gek veel verschil gemerkt, al kan ik het me wel voorstellen omdat de auto toch best doorremt op ICC, waar ik zelf liever al iets eerder van het stroompedaal ga. Maar ik gebruik ACC / ICC ook liever niet in druk verkeer, toch wat onrustig rijden dan. En bij rustiger verkeer zal het verschil wel meevallen.
1) is het mogelijk je scherm dat achter je stuur zit te dimmen? In de avond/nacht rijden word je verblind door je eigen scherm..
2) ik heb nu 2x gehad dat ik parkeer om boodschappen te doen en ik kom terug naar 5min: heel de auto van top tot teen,inclusief dakraam, helemaal beslagen. Hoe kan dit?
3) zit er ergens een oude aansluiting waarmee ze vroeger een sigaret aanstaken? Heb deze nodig voor een coolbox aan te sluiten.
De Seal U is een heel andere auto dan de Seal, maar ik zal proberen 2 van de 3 vragen te beantwoorden:JHJHJH schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:09:
Hi allen. Nu de BYD seal U design een aantal weken, nog een paar vragen waarbij ik hoop dat jullie me kunnen helpen;
1) is het mogelijk je scherm dat achter je stuur zit te dimmen? In de avond/nacht rijden word je verblind door je eigen scherm..
2) ik heb nu 2x gehad dat ik parkeer om boodschappen te doen en ik kom terug naar 5min: heel de auto van top tot teen,inclusief dakraam, helemaal beslagen. Hoe kan dit?
3) zit er ergens een oude aansluiting waarmee ze vroeger een sigaret aanstaken? Heb deze nodig voor een coolbox aan te sluiten.
2. Condensatie van vocht. Waarschijnlijk is de lucht in de auto vrij vochtig. Ik zet gewoon de climate control aan via de app als ik maar 5 of 10 minuutjes weg ben, dan blijft de auto ook op temperatuur
3. De Seal heeft een 12V socket onderin de middenconsole (dus dat 'gat' tussen de bestuurder en de bijrijder in). Misschien heeft de Seal U 'm daar ook zitten? En anders zou ik zeggen: kijk even wat de handleiding erover zegt (dat hielp mij bij de Seal ook)
JHJHJH schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:09:
Hi allen. Nu de BYD seal U design een aantal weken, nog een paar vragen waarbij ik hoop dat jullie me kunnen helpen;
Ventilatie knop lucht van buiten zetten, dat werkt prima met de seal
Dank je wel E-Vix. Ik heb zojuist via USB-stick de update (BYD Seal AWD – 2024) geïnstalleerd. Ziet er echt gaaf uit!E-Vix schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:28:
Op vakantie aan de rand van het zwembad zat ik een beetje doelloos te scrollen en kwam ik op mijn favoriete Telegram kanaal tegen dat firmware 2506 voor de Seal uit is. Deze heeft de Dilink 5.0 ui gekregen. Met een beetje geluk komt deze de komende dagen ook via OTA binnen. Wie hem via een USB stick wil installeren kan hier terecht: https://t.me/just_byd/302
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]