Als ik kritisch kijk naar de auto, zo uit het hoofd:
- Een drempel over met cruise aan = korte stoot acceleratie / rem. Vanaf het begin een ding, nog niet opgelost.
- Op de cruise een snelheid ingesteld? op vlak wegdek goede kans op knipperen tussen bijvoorbeeld 104 en 105, heuvelop 100, heuvelaf 109. Waarom dat zenuwachtige knipperen op vlak wegdek en waarom niet 1 snelheid aan kunnen houden heuvelop en heuvelaf?
- Climate control lijkt juist slechter geworden, zon op de voorruit maakt echt uit voor het klimaat in de auto, dan gaat hij veel meer koelen. Zelfde als het verschil recirculatie aan of uit. Dat zou niet uit moeten maken voor de temperatuur uit de luchtroosters, maar doet 't nu wel.
- Kromme vertalingen, keer op keer opnieuw. Om maar niet te spreken over Noors in de Nederlandse software
- Nog steeds een onduidelijke menustructuur, ook na 1.4. Het went, maar iemand die de auto voor het eerst gebruikt loopt wel even te zoeken.
- Volgens mijn vriendin nog steeds uit zichzelf uitschakelende stoelverwarming, geïntroduceerd in V1.3
- Geen handmatige accu verwarm optie
- Parkeersensoren voor reageren nog net zo laat als voor 1.4 voor mijn gevoel, duidelijk later dan in andere auto's. En ook nog steeds hetzelfde geluid voor voor en achter, waardoor je even op scherm moet kijken als het ding onverwacht piept.
- Bij wegwerkzaamheden blijft de Seal soms nog steeds de verkeerde belijning volgen (ook als de witte lijnen weggefreesd zijn en er dus een donkere streep overblijft).
- 60 wegen lijkt de Seal ook niet te willen snappen, op de meest rare momenten probeert ie naar het midden te sturen. Tegenligger, hoezo?

- Waarschuwingen en paniekremmen bij snelwegrijden lijkt erger geworden met 1.4.
- Nu de optie om functies in de balk onderaan toe te voegen, wat fijn is, maar dat is een beperkte selectie. Waarom niet alles?
- Bij aanschaf werd er gesproken over navigatie in het cockpit display en dodehoek camera's bij rijstrookwissel zoals bij Model 3, beide ontbreken nog steeds.
- ICC schakelt nog steeds uit als het te lastig wordt. Op zich geen ramp, maar dat doet ie ook nog steeds zonder waarschuwing. Over het algemeen is die wel iets beter geworden, maar dat uitschakelen zonder waarschuwing is wel een ding.
- AA en Carplay die slechter lijken te werken dan eerst, qua verbinden. Plus zoals ik begreep de lelijke randen als je niet darkmode gebruikt. Ik heb zelf darkmode aan, dus daar geen last van.
- Software update checken? Je moet ergens tussen 2 en 50 keer op de knop drukken voor de auto aangeeft of er daadwerkelijk een OTA klaarstaat, schermpje dat ie checkt verschijnt en verdwijnt eerst x keer voor er een popup komt met de melding dat je de laatste versie hebt, of dat er een update klaar staat. Waarom niet 1 keer drukken, auto checkt update en geeft dan terug of er iets klaar staat?
- Zelf nog 0 keer ervaren (klopt af), maar ook met V1.4 schijnt deep sleep mode nog steeds een ding te zijn.
- De auto start nog steeds volledig op als je stoelverwarming op afstand aan zet, niet bepaald diefstalveilig.
- DAB werkt nog steeds slecht tot niet, net als FM. Maar dat is misschien meer hardware dan software.
Even in 5 minuten uit de mouw geschud, ongetwijfeld nog wel wat dingen gemist. De auto als geheel bevalt prima, zeker nu snelladen in ieder geval bij de temperaturen van de afgelopen weken een stuk beter gaat, maar er valt nog best veel te verbeteren.