Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iggimeister
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:01
Het automatisch opstarten met Carplay gaat nu ook wat minder goed.
Het verbinden duurt ook aanzienlijk langer.... Die 1.4.1 mag snel volgen wat mij betreft (incl een nieuwe audio versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

DeGroteMuis schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 07:28:
Android Auto lijkt wel vaker nukken te hebben sinds deze update. Hij start de helft van de tijd niet meer automatisch en als je het icoontje aanklikt duurt het meestal ruim een minuut waarbij het display aangeeft de verbinding te controleren. Hebben anderen dat ook gemerkt?
Het soms niet automatisch opstarten had ik al in 1.3.1.
Eerder was in dit forum opgemerkt dat het zou kunnen liggen aan of je de auto afsluit met Android Auto aan of uit. Zou kunnen, maar ik kon toen echter geen patroon in ontdekken.
Nu met 1.4 lijkt dat wel zo te gaan. Afsluiten met AA aan, dan gaat AA automatisch aan bij de volgende start. Let op: n=3.
Ik moest AA handmatig opstarten direct na de 1.4 update, en nog een keer later. Sindsdien start hij automatisch op.

Automatisch starten van AA: in zowel 1.3.1. als 1.4 duurt het na het BYD introscherm ongeveer 4 seconden voordat ik zie dat mijn telefoon via BT is verbonden. Dan duurt het nog ongeveer 4 seconden voordat het laadscherm van AA getoond wordt. En dan nog 2 seconden voor de AA app scherm. Samen ongeveer binnen 10 seconden. Op zich okay voor mij.
EDIT: Zonet met kabel stond AA binnen 3 seconden op het scherm na het BYD logo scherm.

Als de auto al een tijdje is opgestart lijkt bij mij de opstartsnelheid van AA hetzelfde als in 1.3.1: als ik op het AA icoontje moet klikken om het op te starten, dan is er een vertraging van ongeveer 1-2 seconden voordat het zwarte scherm met AA logo wordt getoond. Dat scherm duurt zelf ongeveer 1 a 2 seconden, voordat de laatst geopende apps worden getoond. Let op: n=2 in v1.4.

[ Voor 4% gewijzigd door Fireshade op 24-05-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Fireshade schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:53:
[...]

Het soms niet automatisch opstarten had ik al in 1.3.1.
Eerder was in dit forum opgemerkt dat het zou kunnen liggen aan of je de auto afsluit met Android Auto aan of uit. Zou kunnen, maar ik kon toen echter geen patroon in ontdekken.
Nu met 1.4 lijkt dat wel zo te gaan. Afsluiten met AA aan, dan gaat AA automatisch aan bij de volgende start. Let op: n=3.
Ik moest AA handmatig opstarten direct na de 1.4 update, en nog een keer later. Sindsdien start hij automatisch op.

Automatisch starten van AA: in zowel 1.3.1. als 1.4 duurt het na het BYD introscherm ongeveer 4 seconden voordat ik zie dat mijn telefoon via BT is verbonden. Dan duurt het nog ongeveer 4 seconden voordat het laadscherm van AA getoond wordt. En dan nog 2 seconden voor de AA app scherm. Samen ongeveer binnen 10 seconden. Op zich okay voor mij.
EDIT: Zonet met kabel stond AA binnen 3 seconden op het scherm na het BYD logo scherm.

Als de auto al een tijdje is opgestart lijkt bij mij de opstartsnelheid van AA hetzelfde als in 1.3.1: als ik op het AA icoontje moet klikken om het op te starten, dan is er een vertraging van ongeveer 1-2 seconden voordat het zwarte scherm met AA logo wordt getoond. Dat scherm duurt zelf ongeveer 1 a 2 seconden, voordat de laatst geopende apps worden getoond. Let op: n=2 in v1.4.
Zoals jij het hebt vind ik ook wel aardig normaal, komt redelijk overeen met mijn V1.3.1 ervaring, behalve dat AA vaak wel automatisch verbond als de rit ervoor zonder was. Maar dat matcht niet met mijn ervaring met V1.4. De bluetoothmelding komt inderdaad 2-4 seconden na introscherm, AA start de helft van de tijd niet auotmatisch. Ook niet als ik die daarvoor nog gebruikt heb. Soms na 9-10 uur wel, maar soms ook na amper een uur niet. Als ik AA dan aanklik, komt er eerst een paar seconden tot 1-2 minuten een melding over de verbinding op de telefoon controleren. Voor 1.4 was dat nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br1980
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:06
Ik herken het probleem dat sinds de laatste update, in mijn geval Apple CarPlay, lang niet altijd meer automatisch verbindt. Soms lukt het dan handmatig, maar soms ook niet.

Verder is vanwege het dab probleem met remmen vandaag het derde remlicht vervangen. Een hele vooruitgang. Het uitvallen met remmen is in ieder geval weg. Nu kom ik wel tot de conclusie dat de dab ontvanger ansicht niet sterk is. Ongeveer 10% van de zenders die hij heeft gezocht, vallen steeds weg. Dus ook gewoon onder het rijden. Ook als ik kijk naar het aantal dab zenders wat hij zoekt is dit veel minder dan de dab ontvanger in onze VW Tiguan. De dab ontvanger van de Seal ontvangt ongeveer 60% van de zenders die de Tiguan ontvangt op dezelfde locatie. Het slechte ontvangst zit dus met name in de ontvanger zelf. Hopelijk komt hier nog een terugroepactie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldenbeau
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-09 19:45
Ik weet niet wat jullie ervaring is met v1.4 maar ik zie geen verbeteringen, eerder het tegenovergestelde.
Slechter ontvangst dab, veel problemen met wegvallen dab signaal met remmen, Apple CarPlay start niet gelijk op maar geeft eerst scherm dat over Bluetooth verbinding.
Kortom ik zie de voordelen niet, onmisbaar ik iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Cybje

First Post!

Ik vind van v1.4 vooral erg fijn dat de auto al is opgestart als je plaatsneemt (auto power on) en dat je dus meteen weg kunt rijden. Ik vond het erg irritant om telkens naar het opstartscherm te moeten kijken, zelfs al was het maar een paar seconden.

DAB gebruik ik niet (ik stream via CarPlay), dus daar kan ik weinig over zeggen. CarPlay wisselde altijd al met hoe snel het verbond, soms waren er 2 pogingen nodig. Op dat punt is 1.4 bij mij niet verbeterd of verslechterd.

Wel vind ik een beetje tegenvallen hoeveel er is verbeterd, na zo'n lange tijd te hebben gewacht op nieuwe software. Ik merk dat ik met 10 jaar Tesla rijden stiekem toch wel verwend was. Elke paar maanden waren er wel belangrijke verbeteringen in de auto, soms zelfs vaker. Ik heb zelfs nog meegemaakt dat ze ineens autopilot hadden toegevoegd aan een release. Dat soort dingen waren wel gaaf natuurlijk, zeker omdat dergelijke functionaliteit in 2015 echt uniek was.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:42
Cybje schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:49:
Ik vind van v1.4 vooral erg fijn dat de auto al is opgestart als je plaatsneemt (auto power on) en dat je dus meteen weg kunt rijden. Ik vond het erg irritant om telkens naar het opstartscherm te moeten kijken, zelfs al was het maar een paar seconden.

DAB gebruik ik niet (ik stream via CarPlay), dus daar kan ik weinig over zeggen. CarPlay wisselde altijd al met hoe snel het verbond, soms waren er 2 pogingen nodig. Op dat punt is 1.4 bij mij niet verbeterd of verslechterd.

Wel vind ik een beetje tegenvallen hoeveel er is verbeterd, na zo'n lange tijd te hebben gewacht op nieuwe software. Ik merk dat ik met 10 jaar Tesla rijden stiekem toch wel verwend was. Elke paar maanden waren er wel belangrijke verbeteringen in de auto, soms zelfs vaker. Ik heb zelfs nog meegemaakt dat ze ineens autopilot hadden toegevoegd aan een release. Dat soort dingen waren wel gaaf natuurlijk, zeker omdat dergelijke functionaliteit in 2015 echt uniek was.
Ik deel jouw ervaring ook.. Ik had inderdaad een vrij 'hoge' verwachting van 1.4 maar het is mij enorm tegengevallen.. Het heeft ze behoorlijk lang geduurd om deze update uit te brengen en dan zo matig...

Toevallig afgelopen week veel (mee) gereden met een nieuwe Tesla Model Y.. Ook dat is niet alles maar software matig is dat toch echt lichtjaren verder dan elke andere EV. Alles werkt gewoon ECHT goed, niet van dat half bakken gedoe van BYD. Ook is het design technisch gewoon goed voor elkaar. Alle details kloppen en niks ziet er gek uit als je het mij vraagt.

Nu hoef ik absoluut geen Tesla, begrijp me niet verkeerd... maar de frustratie van slecht werkende software vind ik nu na 1 jaar eigenaar te zijn van de Seal wel tegenvallen en kan ik inmiddels niet meer goed praten als 'early adaptor' en 'Komt wel goed met updates'..

Tip voor BYD software design afdeling; Koop een Tesla of een ander beter software matige auto en kopieer gewoon 't leven eruit..

[ Voor 3% gewijzigd door MichaelJ op 27-05-2025 10:18 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:47

E-Vix

Nu met sneeuw!

MichaelJ schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:17:
[...]

Ik deel jouw ervaring ook.. Ik had inderdaad een vrij 'hoge' verwachting van 1.4 maar het is mij enorm tegengevallen.. Het heeft ze behoorlijk lang geduurd om deze update uit te brengen en dan zo matig...

Toevallig afgelopen week veel (mee) gereden met een nieuwe Tesla Model Y.. Ook dat is niet alles maar software matig is dat toch echt lichtjaren verder dan elke andere EV. Alles werkt gewoon ECHT goed, niet van dat half bakken gedoe van BYD. Ook is het design technisch gewoon goed voor elkaar. Alle details kloppen en niks ziet er gek uit als je het mij vraagt.

Nu hoef ik absoluut geen Tesla, begrijp me niet verkeerd... maar de frustratie van slecht werkende software vind ik nu na 1 jaar eigenaar te zijn van de Seal wel tegenvallen en kan ik inmiddels niet meer goed praten als 'early adaptor' en 'Komt wel goed met updates'..

Tip voor BYD software design afdeling; Koop een Tesla of een ander beter software matige auto en kopieer gewoon 't leven eruit..
Ik ben het er mee eens. BYD zal moeten gaan versnellen wat betreft de updates, en er ook meer duidelijkheid over moeten geven.

BYD heeft alleen één groot probleem, en dat is dat ze heel veel modellen hebben met ieder een eigen systeem en dus een eigen software versie. Tesla heeft dat vanaf het begin goed aangepakt en ze hebben één basissysteem met wat model specifieke aanpassingen daar bovenop. Alle Tesla's krijgen volgens mij de zelfde updates. Dus als jouw buurman met een Model X uit 2020 versie 1.234 krijgt, dan krijgt jouw Model Y uit 2025 ook versie 1.234.
Bij BYD kan je ene buurman een Dolphin hebben met softwareversie 1.5.1, je andere buurman een Atto 3 met 1.7 en je Seal heeft versie 1.4.0. Deze draaien onderhuids op verschillende versies van Dilink.

Tesla heeft wat ik heb begrepen een heel leger aan programmeurs, en die werken dus aan één software versie. BYD heeft volgens mij minder programmeurs en die werken aan misschien wel 15 verschillende software versies voor alle modellen.

Als het een beetje mee zit dan zal BYD in de toekomst meer richting één basissysteem gaan. Dat zal de snelheid van de updates moeten gaan versnellen. Helaas hebben wij daar nu niets aan en moeten we het maar met onregelmatige updates doen. Misschien dat nu BYD lekker aan het doorgroeien is ze de software afdeling ook kunnen vergroten en op die manier sneller updates kunnen gaan leveren.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
E-Vix schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:55:
[...]

Ik ben het er mee eens. BYD zal moeten gaan versnellen wat betreft de updates, en er ook meer duidelijkheid over moeten geven.

BYD heeft alleen één groot probleem, en dat is dat ze heel veel modellen hebben met ieder een eigen systeem en dus een eigen software versie. Tesla heeft dat vanaf het begin goed aangepakt en ze hebben één basissysteem met wat model specifieke aanpassingen daar bovenop. Alle Tesla's krijgen volgens mij de zelfde updates. Dus als jouw buurman met een Model X uit 2020 versie 1.234 krijgt, dan krijgt jouw Model Y uit 2025 ook versie 1.234.
Bij BYD kan je ene buurman een Dolphin hebben met softwareversie 1.5.1, je andere buurman een Atto 3 met 1.7 en je Seal heeft versie 1.4.0. Deze draaien onderhuids op verschillende versies van Dilink.

Tesla heeft wat ik heb begrepen een heel leger aan programmeurs, en die werken dus aan één software versie. BYD heeft volgens mij minder programmeurs en die werken aan misschien wel 15 verschillende software versies voor alle modellen.

Als het een beetje mee zit dan zal BYD in de toekomst meer richting één basissysteem gaan. Dat zal de snelheid van de updates moeten gaan versnellen. Helaas hebben wij daar nu niets aan en moeten we het maar met onregelmatige updates doen. Misschien dat nu BYD lekker aan het doorgroeien is ze de software afdeling ook kunnen vergroten en op die manier sneller updates kunnen gaan leveren.
BYD heeft alleen al meerdere basisversies (Dilink 1 tm 5), en vervol
Ja daar heb je wel een punt over die meerdere versies, dat hadden ze in beginsel dan al slimmer over na moeten denken. Nu denk ik wel, hoeveel verschil moet het nu zijn de verschillende modellen. De Model X kan vleugeldeuren openen via het scherm, de Y kan dat niet bijvoorbeeld. Zo heeft een eerste versie Model S ook weer andere opties dan een nieuwste versie Model S. Zo kan het bijvoorbeeld ook zijn met een Atto of een Seal (denk ik dan..)

Tesla lijkt mij ook meer een software bedrijf die auto's verkoopt en BYD precies andersom. Laten we vooropstellen dat ik mijn Seal een prettige auto vind en als auto prima tevreden ben, alleen met de software ben ik niet tevreden.. Over de zeer debiel slechte vertalingen maar niet gesproken...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik ben dan wel benieuwd wat er dan echt zo slecht is aan de software, ik kan het me zo niet indenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:33
Cybje schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:49:
Ik vind van v1.4 vooral erg fijn dat de auto al is opgestart als je plaatsneemt (auto power on) en dat je dus meteen weg kunt rijden.
Kan iemand mij de exacte stappen aangeven, om te zorgen dat de auto uitgaat bij vergrendelen.

Ik zal het wel verkeerd doen.

Wegrijden naar Werk:
Ik ontgrendel de auto via de app
Ik stap in ,
Doe de deur open
Auto start

Wegrijden naar huis:
Ik ontgrendel de auto via de app
Ik stap in ,
Doe de deur open
Auto start
Kom Thuis
CarPlay draait nog (dat wellicht een probleem?)
Stap uit (zonder enige verdere handeling, geen P
Vergrendel auto
Gaat niet uit

Heb geprobeerd in P te zetten, en dan uitstappen en vergrendelen, maar wat ik ook doe, hij gaat niet automatisch uit.

En ja.. die beide opties staat aan (sectie Voeding)

Wat doe ik verkeerd.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Nu online
vassago schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:55:
Ik ben dan wel benieuwd wat er dan echt zo slecht is aan de software, ik kan het me zo niet indenken.
Als ik kritisch kijk naar de auto, zo uit het hoofd:
- Een drempel over met cruise aan = korte stoot acceleratie / rem. Vanaf het begin een ding, nog niet opgelost.
- Op de cruise een snelheid ingesteld? op vlak wegdek goede kans op knipperen tussen bijvoorbeeld 104 en 105, heuvelop 100, heuvelaf 109. Waarom dat zenuwachtige knipperen op vlak wegdek en waarom niet 1 snelheid aan kunnen houden heuvelop en heuvelaf?
- Climate control lijkt juist slechter geworden, zon op de voorruit maakt echt uit voor het klimaat in de auto, dan gaat hij veel meer koelen. Zelfde als het verschil recirculatie aan of uit. Dat zou niet uit moeten maken voor de temperatuur uit de luchtroosters, maar doet 't nu wel.
- Kromme vertalingen, keer op keer opnieuw. Om maar niet te spreken over Noors in de Nederlandse software
- Nog steeds een onduidelijke menustructuur, ook na 1.4. Het went, maar iemand die de auto voor het eerst gebruikt loopt wel even te zoeken.
- Volgens mijn vriendin nog steeds uit zichzelf uitschakelende stoelverwarming, geïntroduceerd in V1.3
- Geen handmatige accu verwarm optie
- Parkeersensoren voor reageren nog net zo laat als voor 1.4 voor mijn gevoel, duidelijk later dan in andere auto's. En ook nog steeds hetzelfde geluid voor voor en achter, waardoor je even op scherm moet kijken als het ding onverwacht piept.
- Bij wegwerkzaamheden blijft de Seal soms nog steeds de verkeerde belijning volgen (ook als de witte lijnen weggefreesd zijn en er dus een donkere streep overblijft).
- 60 wegen lijkt de Seal ook niet te willen snappen, op de meest rare momenten probeert ie naar het midden te sturen. Tegenligger, hoezo? :+
- Waarschuwingen en paniekremmen bij snelwegrijden lijkt erger geworden met 1.4.
- Nu de optie om functies in de balk onderaan toe te voegen, wat fijn is, maar dat is een beperkte selectie. Waarom niet alles?
- Bij aanschaf werd er gesproken over navigatie in het cockpit display en dodehoek camera's bij rijstrookwissel zoals bij Model 3, beide ontbreken nog steeds.
- ICC schakelt nog steeds uit als het te lastig wordt. Op zich geen ramp, maar dat doet ie ook nog steeds zonder waarschuwing. Over het algemeen is die wel iets beter geworden, maar dat uitschakelen zonder waarschuwing is wel een ding.
- AA en Carplay die slechter lijken te werken dan eerst, qua verbinden. Plus zoals ik begreep de lelijke randen als je niet darkmode gebruikt. Ik heb zelf darkmode aan, dus daar geen last van.
- Software update checken? Je moet ergens tussen 2 en 50 keer op de knop drukken voor de auto aangeeft of er daadwerkelijk een OTA klaarstaat, schermpje dat ie checkt verschijnt en verdwijnt eerst x keer voor er een popup komt met de melding dat je de laatste versie hebt, of dat er een update klaar staat. Waarom niet 1 keer drukken, auto checkt update en geeft dan terug of er iets klaar staat?
- Zelf nog 0 keer ervaren (klopt af), maar ook met V1.4 schijnt deep sleep mode nog steeds een ding te zijn.
- De auto start nog steeds volledig op als je stoelverwarming op afstand aan zet, niet bepaald diefstalveilig.
- DAB werkt nog steeds slecht tot niet, net als FM. Maar dat is misschien meer hardware dan software.

Even in 5 minuten uit de mouw geschud, ongetwijfeld nog wel wat dingen gemist. De auto als geheel bevalt prima, zeker nu snelladen in ieder geval bij de temperaturen van de afgelopen weken een stuk beter gaat, maar er valt nog best veel te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

DeGroteMuis schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:55:
[...]
- Bij aanschaf werd er gesproken over navigatie in het cockpit display en dodehoek camera's bij rijstrookwissel zoals bij Model 3, beide ontbreken nog steeds.
Dode hoek zit er volgens mij dus in tegenwoordig.
Als je de camera opent (niet de dashcam, maar het scherm waar je dus ook de 360 camera kan gebruiken), en je opent daar de instellingen, dan zit daar een optie bij die je in kan schakelen welke overeen komt met dode hoek camera. Ik weet alleen even niet hoe de optie heet. Ik meen iets van 'camera volgt richtingaanwijzer' ofzo

Ik heb deze aan staan, en soms als ik mijn richting aan doe krijg ik een camera scherm van de kant waar mijn richting aan staat. Ik heb nog niet kunnen uitvinden wanneer ik wél en wanneer ik geen beeld krijg (wellicht alleen als er iets wordt gedetecteerd?)

Voor de rest, mooie samenvatting en een aantal erg herkenbare punten.

Ook voor mij geld dat ik erg tevreden ben met mijn Seal en ik hem niet voor iets anders in zou willen ruilen. Alleen dat je weet dat er bepaalde bugs in zitten die na lange tijd nog niet (goed) zijn opgelost is altijd een beetje jammer.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iggimeister
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:01
Hier idem eigenlijk. Herkenbare punten maar zou hem niet zo snel in willen ruilen.
Wellicht voor de mazda 6e want die vind ik toch ook wel echt dik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Nu online
Een aantal punten herken ik wel maar de meesteook weer niet.
Waarschijnlijk omdat ik veel niet gebruik en ook omdat ik niet anders gewend ben. ICC heb ik b.v. op nog geen enkele auto prettig gevonden en parkeersensoren gebruik ik eigenlijk niet.
(Waarom heeft iemand überhaupt de taal op NL staan :P )

Wat ik wel herken is het rare gedrag over hobbels met CC aan en het irritante is dat de CC dan soms ook nog uitgeschakeld wordt.

AA verbindt bij mij altijd met een paar seconden, het scherm schakelt niet altijd direct naar AA maar hij is dan wel verbonden. Ik heb wel het idee dat het verschil maakt of je een beetje rappe/moderne telefoon hebt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Nu online
E-Vix schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:58:
[...]

Als je de camera opent (niet de dashcam, maar het scherm waar je dus ook de 360 camera kan gebruiken), en je opent daar de instellingen, dan zit daar een optie bij die je in kan schakelen welke overeen komt met dode hoek camera. Ik weet alleen even niet hoe de optie heet. Ik meen iets van 'camera volgt richtingaanwijzer' ofzo

Ik heb deze aan staan, en soms als ik mijn richting aan doe krijg ik een camera scherm van de kant waar mijn richting aan staat. Ik heb nog niet kunnen uitvinden wanneer ik wél en wanneer ik geen beeld krijg (wellicht alleen als er iets wordt gedetecteerd?)

Ook voor mij geld dat ik erg tevreden ben met mijn Seal en ik hem niet voor iets anders in zou willen ruilen. Alleen dat je weet dat er bepaalde bugs in zitten die na lange tijd nog niet (goed) zijn opgelost is altijd een beetje jammer.
Kijk, weer wat geleerd! Die dode hoek camera heb ik helemaal gemist. Nog een puntje dus: een degelijke gemakkelijk toegankelijke changelog ontbreekt. :+
vassago schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:27:
Een aantal punten herken ik wel maar de meesteook weer niet.
Waarschijnlijk omdat ik veel niet gebruik en ook omdat ik niet anders gewend ben. ICC heb ik b.v. op nog geen enkele auto prettig gevonden en parkeersensoren gebruik ik eigenlijk niet.
(Waarom heeft iemand überhaupt de taal op NL staan :P )

Wat ik wel herken is het rare gedrag over hobbels met CC aan en het irritante is dat de CC dan soms ook nog uitgeschakeld wordt.

AA verbindt bij mij altijd met een paar seconden, het scherm schakelt niet altijd direct naar AA maar hij is dan wel verbonden. Ik heb wel het idee dat het verschil maakt of je een beetje rappe/moderne telefoon hebt of niet.
Ik krijg met Android wel meteen een Bluetooth verbinding, maar het kan wel een tijd duren voor AA daadwerkelijk start. Als die automatisch start is het seconden, als je op het icoontje moet drukken seconden tot minuten. Met een Samsung S25 Ultra, een Xiaomi 13 en een Oneplus 9 Pro geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Iemand die mij nog kan helpen met hoe precies de auto uit te schakelen bij uitstappen en vergrendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceessie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12:35
E-Vix schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:58:
[...]

Als je onder de 10 km/u gaat dan gaat die camera aan als je de richtigaanwijzer aan zet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M0untainD3w
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-07 22:09
M0untainD3w schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:05:
[...]

Lolz :P dat zou je haast wel zeggen he haah
Inmiddels mijn voorbanden vervangen door BYD Louwman Rotterdam en........het nieuwste 3e remlicht. En bij mij lijken alle DAB+ problemen nu echt opgelost.

Je kunt zeggen wat je wilt maar de service van Rotterdam is echt top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanadium
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:55
Hier ook 3e remlicht vervangen, vanochtend even een testje gedaan op een rotonde waar BNR altijd uitviel. Bleef nu vlekkeloos spelen. Na 1 jaar eindelijk opgelost :)

BYD A'dam vertelde me dat er een update aan zit te komen waarbij de batterij beter wordt verwarmd en ook kan worden voorverwarmd. Is geen OTA maar een systeem update, zodra BYD EU deze vrijgeeft kunnen ze deze installeren. We gaan het zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saygin
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 20:26
Zijn er meer mensen hier die terug moeten naar de BYD-dealer vanwege de terugroepactie voor de achterlichten?

Ik had een afspraak gemaakt vanwege een PDC-foutmelding bij mijn Seal, maar kreeg vervolgens een mail van BYD Arnhem met de vraag of ik mijn auto de hele dag kon laten staan, zodat ze de achterlichten kunnen vervangen.
Ik krijg gelukkig wel netjes een tijdelijke auto mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Saygin schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:49:
Zijn er meer mensen hier die terug moeten naar de BYD-dealer vanwege de terugroepactie voor de achterlichten?

Ik had een afspraak gemaakt vanwege een PDC-foutmelding bij mijn Seal, maar kreeg vervolgens een mail van BYD Arnhem met de vraag of ik mijn auto de hele dag kon laten staan, zodat ze de achterlichten kunnen vervangen.
Ik krijg gelukkig wel netjes een tijdelijke auto mee.
Ik verwacht dat de achterlichten vervangen gaan worden ivm lekkages. Ik heb al meerdere keren gelezen en gezien dat er Seals zijn waarbij er condens in de achterlichten vormt. Het lijkt er op dat er een batch met achterlichten is die niet goed afgedicht zijn waardoor er vocht in kan komen.
In ieder geval netjes met dat ze deze proactief gaan vervangen en niet gaan zitten wachten totdat mensen zich gaan melden vanwege condens (en wie weet wat voor extra elektrische problemen inmiddels daardoor)

Ik moet sowieso nog even contact opnemen met BYD, want ik heb nu met nog geen 7000km op de teller een melding dat ik naar de garage zou moeten voor onderhoud. Deze sprong er een paar dagen geleden in en begon af te tellen vanaf 300km. Het lijkt bijna wel alsof nadat ik 3 weken geleden de v1.4.0 update via OTA binnen heb gekregen het onderhoudsinterval is versprongen. Ik weet vrijwel zeker dat toen ik de auto kreeg deze namelijk gewoon op 20.000km stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkIII
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-07 10:03
Heeft iemand van jullie problemen met bellen?

Ik heb vaak als ik iemand voor langere tijd aan de telefoon heb, dat de verbinding ineens veranderd waardoor de persoon wie ik bel zichzelf dubbel hoort. Even opnieuw bellen en het is opgelost.
Ik heb hier last van met zakelijke en prive telefoon welke allebei android zijn.

Daarnaast heb ik ook een nieuw probleem sinds de update:
Soms valt android auto uit, soms wel 2x in 5 minuten. Heeft iemand hier ook last van?

Ik had eigenlijk ook gehoopt dat er toch een soort stoplicht herkenning zoals bij de Tesla werd toegevoegd zodat we alleen maar naar ons scherm hoeven te kijken wat de stoplichten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.T.O.
  • Laatst online: 10:30
Ik heb ook een vraag voor de Seal eigenaren: het lijkt erop dat mijn achteruitkijkspiegel in de avond altijd gedimd is. Hij dan zo sterk gedimd dat hij eigenlijk onbruikbaar geworden is. Ook als er geen verkeer achter me zit dan is ie volledig donker. Ik kan nergens een instelling vinden, iemand anders ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Hier ook hetzelfde probleem.. alleen vind ik de spiegel altijd al heel donker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saygin
E.T.O. schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:22:
Ik heb ook een vraag voor de Seal eigenaren: het lijkt erop dat mijn achteruitkijkspiegel in de avond altijd gedimd is. Hij dan zo sterk gedimd dat hij eigenlijk onbruikbaar geworden is. Ook als er geen verkeer achter me zit dan is ie volledig donker. Ik kan nergens een instelling vinden, iemand anders ervaringen hiermee?
Dit herken ik ook. De binnenspiegel dimt ’s avonds sterker dan nodig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saygin
MarkIII schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:53:

Ik heb vaak als ik iemand voor langere tijd aan de telefoon heb, dat de verbinding ineens veranderd waardoor de persoon wie ik bel zichzelf dubbel hoort. Even opnieuw bellen en het is opgelost.
Ik heb hier last van met zakelijke en prive telefoon welke allebei android zijn.

Soms valt android auto uit, soms wel 2x in 5 minuten. Heeft iemand hier ook last van?

Ik had eigenlijk ook gehoopt dat er toch een soort stoplicht herkenning zoals bij de Tesla werd toegevoegd zodat we alleen maar naar ons scherm hoeven te kijken wat de stoplichten doen.
Dit herken ik niet. Ook valt mijn android auto niet zomaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saygin
Zojuist zijn mijn achterlichten vervangen. Ik heb direct even gevraagd of dit in heel Nederland gaat gebeuren, en volgens BYD Dealer Arnhem worden er inderdaad meerdere Seals teruggeroepen. Als je dit ook wilt laten uitvoeren, neem dan contact op met je BYD-dealer om een afspraak te maken. Het is een belangrijk herstel, aangezien condensvorming in de achterlichten een veiligheidsrisico kan vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Nu online
E.T.O. schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:22:
het lijkt erop dat mijn achteruitkijkspiegel in de avond altijd gedimd is. Hij dan zo sterk gedimd dat hij eigenlijk onbruikbaar geworden is.
Geen last van, voorlichten in de (A) stand of aan/suit? Op auto dimt/verlicht het display automatisch, misschien dat het me de spiegel ook iets doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holland
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16-09 21:11
MarkIII schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:53:

Ja hier nog 1 met Android auto! Maar dat had ik al voor de update. Heel hinderlijk. Ik bel eigenlijk alleen maar op de luidspreker. Soms gaat het 2 minuten goed met bellen en dan hop.. uit het nu iets hoort de beller zichzelf dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceessie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12:35
Holland schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:01:
[...]

Ja hier nog 1 met Android auto! Maar dat had ik al voor de update. Heel hinderlijk. Ik bel eigenlijk alleen maar op de luidspreker. Soms gaat het 2 minuten goed met bellen en dan hop.. uit het nu iets hoort de beller zichzelf dubbel.
Probeer eens het geluid zachter te zetten dat helpt vaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeathTrail
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-09 10:27

DeathTrail

BYD Seal Excellence AWD

Voor degenen die hier ook last van hebben:

Sinds de 1.4 update bleven m'n schermen (instrument en entertainment) te donker, zelfs na uitzetten adaptieve helderheid en instellen 100% helderheid. Meerdere dingen geprobeerd, hielp allemaal niet. Dit is uiteindelijk de oplossing geweest:

- Adaptieve helderheid uitzetten.
- Brightness 100%.
- Automatische koplampen uitzetten.
- Koplampen aan: Het scherm is nu wél helder. :-D

Vervolgens kan je je eigen instellingen weer terugzetten, in mijn geval automatische koplampen en adaptieve brightness weer aan.

BYD Seal Excellence AWD | Dell G16 7630 | Intel Core i9-13900HX | NVIDIA GeForce RTX 4070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Nu online
@DeathTrail bedankt voor de tip.
Mijn hoofdscherm was ook te donker, bleek het af-farbriek protectortje er nog op te zitten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyhound 1
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 29-08 13:30
[...]

- Een drempel over met cruise aan = korte stoot acceleratie / rem. Vanaf het begin een ding, nog niet opgelost.
- Op de cruise een snelheid ingesteld? op vlak wegdek goede kans op knipperen tussen bijvoorbeeld 104 en 105, heuvelop 100, heuvelaf 109. Waarom dat zenuwachtige knipperen op vlak wegdek en waarom niet 1 snelheid aan kunnen houden heuvelop en heuvelaf?
- Climate control lijkt juist slechter geworden, zon op de voorruit maakt echt uit voor het klimaat in de auto, dan gaat hij veel meer koelen. Zelfde als het verschil recirculatie aan of uit. Dat zou niet uit moeten maken voor de temperatuur uit de luchtroosters, maar doet 't nu wel.
- Kromme vertalingen, keer op keer opnieuw. Om maar niet te spreken over Noors in de Nederlandse software
- Nog steeds een onduidelijke menustructuur, ook na 1.4. Het went, maar iemand die de auto voor het eerst gebruikt loopt wel even te zoeken.
- Volgens mijn vriendin nog steeds uit zichzelf uitschakelende stoelverwarming, geïntroduceerd in V1.3
- Parkeersensoren voor reageren nog net zo laat als voor 1.4 voor mijn gevoel, duidelijk later dan in andere auto's. En ook nog steeds hetzelfde geluid voor voor en achter, waardoor je even op scherm moet kijken als het ding onverwacht piept.
- Bij wegwerkzaamheden blijft de Seal soms nog steeds de verkeerde belijning volgen (ook als de witte lijnen weggefreesd zijn en er dus een donkere streep overblijft).
- 60 wegen lijkt de Seal ook niet te willen snappen, op de meest rare momenten probeert ie naar het midden te sturen. Tegenligger, hoezo? :+
- Waarschuwingen en paniekremmen bij snelwegrijden lijkt erger geworden met 1.4.
- Nu de optie om functies in de balk onderaan toe te voegen, wat fijn is, maar dat is een beperkte selectie. Waarom niet alles?
- ICC schakelt nog steeds uit als het te lastig wordt. Op zich geen ramp, maar dat doet ie ook nog steeds zonder waarschuwing. Over het algemeen is die wel iets beter geworden, maar dat uitschakelen zonder waarschuwing is wel een ding.
- AA en Carplay die slechter lijken te werken dan eerst, qua verbinden. Plus zoals ik begreep de lelijke randen als je niet darkmode gebruikt. Ik heb zelf darkmode aan, dus daar geen last van.
- Software update checken? Je moet ergens tussen 2 en 50 keer op de knop drukken voor de auto aangeeft of er daadwerkelijk een OTA klaarstaat, schermpje dat ie checkt verschijnt en verdwijnt eerst x keer voor er een popup komt met de melding dat je de laatste versie hebt, of dat er een update klaar staat. Waarom niet 1 keer drukken, auto checkt update en geeft dan terug of er iets klaar staat?
- Zelf nog 0 keer ervaren (klopt af), maar ook met V1.4 schijnt deep sleep mode nog steeds een ding te zijn.
- De auto start nog steeds volledig op als je stoelverwarming op afstand aan zet, niet bepaald diefstalveilig.
- DAB werkt nog steeds slecht tot niet, net als FM. Maar dat is misschien meer hardware dan software.

Even in 5 minuten uit de mouw geschud, ongetwijfeld nog wel wat dingen gemist. De auto als geheel bevalt prima, zeker nu snelladen in ieder geval bij de temperaturen van de afgelopen weken een stuk beter gaat, maar er valt nog best veel te verbeteren.
Helemaal mee eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holland
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16-09 21:11
Ceessie schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:36:
[...]

Probeer eens het geluid zachter te zetten dat helpt vaak.
Bedankt voor de tip, maar werkt niet. Zo zacht gezegd dat ik in de auto niks hoorde, maar zelf dan hoorde de beller zich zelf nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
[...]

Ja dank voor deze lijst! Helemaal mee eens. Ik had alleen geen motivatie om dit allemaal uit te typen haha. :+

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Vandaag een mail gehad van BYD over 1.4 OTA

[ Voor 4% gewijzigd door Juan op 05-06-2025 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Nu online
Juan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:32:
Euhh, ja en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
  • Laatst online: 12-09 23:01
Juan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:32:
Yes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Kan iemand zeggen of er spraak instructie mogelijk is bij de geïntegreerde navigatie?

Ik ben deze nu gaan gebruiken, omdat ze nu Google gebruiken, en ik Portrait mode kan gebruiken.
Als ik op de microfoon knop op mijn stuur druk, en een adres roep, dan snap de Byd assistent er niets van. Ik zie nergens een microfoon in de navigatie app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.T.O.
Juan schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:56:
Kan iemand zeggen of er spraak instructie mogelijk is bij de geïntegreerde navigatie?

Ik ben deze nu gaan gebruiken, omdat ze nu Google gebruiken, en ik Portrait mode kan gebruiken.
Als ik op de microfoon knop op mijn stuur druk, en een adres roep, dan snap de Byd assistent er niets van. Ik zie nergens een microfoon in de navigatie app.
Bij mij werkte het ook een paar keer niet, maar volgens mij werkt het wel als je eerst de geïntegreerde navigatie gestart hebt. Pas dan snapte ie commando's via Hi BYD, en dan 'navigeer naar ...'. Ik heb het niet uitgebreid getest, maar het is het proberen waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikorsky
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 22:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxgSJM9Uyk2uu_z2raCy9DCQw4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcJaqgG3Vc4m1U9zQrelfnnc.jpg?f=fotoalbum_large

Even aan de hypercharger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Nu online
Het kan dus wel :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_rw1P7PZlkHhGh8ThCbMVuhHIo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6B8n6KA521MuzrxhO2PiM0D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRsjc20wimOOA__WxCguH-cQup0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/95z93LBPasKqunPQ5E0FWMgO.png?f=fotoalbum_tile

De eerste lange ritten zitten erop, de langste 900KM op 1 dag en eigenlijk geen klachten over het snelladen.
Vrijwel altijd >120KW gezien maar meestal 140KW.
Maar 1x 80KW gezien maar dat was op een laadplek met 16 zuilen waarvan er 8 buiten dienst waren. Ik vermoed dat ze niet voldoende vermogen beschikbaar hadden.
Enige minpuntje is dat de snelheid rond de 65%-=70% al inzakt naar 80KW, dat zou ook een eigenschap kunnen zijn van LFP cellen?
(Dit was voornamelijk in DlD btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Nu online

Cybje

First Post!

vassago schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:29:
Het kan dus wel :9

[Afbeelding][Afbeelding]

De eerste lange ritten zitten erop, de langste 900KM op 1 dag en eigenlijk geen klachten over het snelladen.
Vrijwel altijd >120KW gezien maar meestal 140KW.
Maar 1x 80KW gezien maar dat was op een laadplek met 16 zuilen waarvan er 8 buiten dienst waren. Ik vermoed dat ze niet voldoende vermogen beschikbaar hadden.
Enige minpuntje is dat de snelheid rond de 65%-=70% al inzakt naar 80KW, dat zou ook een eigenschap kunnen zijn van LFP cellen?
(Dit was voornamelijk in DlD btw)
Mooie snelheid!

Dat hij rond de 65-70% zakt naar 80 kW hebben veel auto's wel, ook met NMC cellen. Sterker nog, je mag bij veel auto's al lang blij zijn dat je bij die SoC nog zo'n snelheid haalt.

Om even twee directe concurrenten aan te halen:

Bij de Model 3 zit je op een vergelijkbare snelheid rond de 70%: https://www.fastnedcharging.com/en/brands-overview/tesla
BMW i4 zelfde verhaal: https://www.fastnedchargi...nds-overview/bmw?model=i4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogergorissen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-08 21:16
[...]

Ik ben erover aan het nadenken om een Seal U dm-i te gaan rijden. Als ik deze waslijst aan issues zie, waarvan een deel pas is ontstaan ná een software update, dan twijfel ik enorm of de auto wel iets voor me is. Daar komen dan de sterk wisselende oplaadsnelheid, de slechte DAB+ ontvangst, de trillende banden, etc. nog bij. Kun je je voorstellen dat ik eigenlijk geen zin meer in de auto heb. Hebben jullie vertrouwen in herstel van de issues door BYD?
En dan lees ik tegelijkertijd dat de auto als zodanig wel goed bevalt.
Zó lastig!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0b1
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:05
rogergorissen schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 00:49:
[...]

Ik ben erover aan het nadenken om een Seal U dm-i te gaan rijden. Als ik deze waslijst aan issues zie, waarvan een deel pas is ontstaan ná een software update, dan twijfel ik enorm of de auto wel iets voor me is. Daar komen dan de sterk wisselende oplaadsnelheid, de slechte DAB+ ontvangst, de trillende banden, etc. nog bij. Kun je je voorstellen dat ik eigenlijk geen zin meer in de auto heb. Hebben jullie vertrouwen in herstel van de issues door BYD?
Zó lastig!!!
Bij twijfel niet inhalen, dus gaan voor een alternatief? Wat heb je nog meer op het oog?

Hier trouwens geen issues; DAB valt nooit uit, geen trillen en langzaam laden ook nooit gemerkt. Ik had alleen iets meer SW updates verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.T.O.
Zó lastig!!!
Bij twijfel inderdaad niet doen! Overigens heb ik geen last vast de genoemde DAB, oplaadsnelheid en tril problemen. Wel wat kleine andere dingen, maar ik denk dat elke auto wel iets heeft?

Ik ben van mening dat de opsomming van problemen een wat overdreven negatief beeld schetst, maar het kan zijn dat deze tweaker hier inderdaad meer last van heeft dan anderen. Gelukkig is er een lijstje en kan je deze best wel goed testen bij een eventuele proefrit? Just my 2 cents...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

[...]

Zó lastig!!!
Elke auto heeft wel zijn plus en minpunten. Ook bijvoorbeeld Tesla en Polestar hebben last (gehad) van issues. Hou er overigens wel rekening meee dat dit het topic over de Seal is en niet over de Seal U DM-i. De Seal, Seal U en Seal U DM-i verschillen onderling nogal. Waar 'wij' met de Seal volledig afhankelijk zijn van de accu en de laadsnelheid, zal je met de Seal U DM-i, zeker als je lange stukken gaat rijden, meer afhankelijk van de verbrandingsmotor zijn. De accu van de Seal U DM-i heeft namelijk maar een capaciteit van max 115km. Zelfs als je maar met 50Kwh in plaats van de max 115Kwh zou kunnen laden, dan nog laad je je accu volledig van 0 naar 100% op in 21 minuten.
Overigens lijken de issues met de oplaadsnelheid van de Seal met de laatste update te zijn verholpen.

Het trillen was in veel gevallen een probleem van de banden die onder de Seal gemonteerd werden. In de meeste gevallen is dit ook door de dealer opgelost door nieuwe banden te plaatsen. Ook is de Seal een stuk zwaarder en stugger afgeveerd als de Seal U en de Seal U DM-i. Hierdoor zal je eerder een trilling voelen.

Wat betreft de DAB+ ontvangst; Ik weet eigenlijk niet of de Seal U hier uberhaupt wel last van heeft. Dit is een ontwerpfout in de Seal, en de Seal U is een compleet andere auto. (De Seal is eigenlijk een Atto 4, en de Seal U een Song Plus).

Als je de wagen verder fijn vind en er nu niet een issue is die je echt problemen oplevert, dan zou ik mij niet tegen laten houden om voor de Seal U DM-i te gaan. Ik heb zelf voor de Seal gekozen wetende dat er op dat moment mogelijk nog een aantal (voor mij) kleine issues waren. Ik ging er ook van uit dat dat opgelost zou worden, en behalve dat dat wat sneller zou mogen gaat dat op zich redelijk goed.

Voor mij geld overigens dat ik nog geen dag spijt heb gehad van mijn keuze voor de Seal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogergorissen
R0b1 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 06:16:
[...]

Bij twijfel niet inhalen, dus gaan voor een alternatief? Wat heb je nog meer op het oog?
Alternatief: de nieuwe Renault Espace met volledige uitrusting. Lekker ruim!
Voordeel zou zijn dat hij lichter is dan de Seal U dm-i, wat bij de afnemende korting op de wegenbelasting gunstig is. De Espace rijdt erg zuinig als de benzinemotor zijn werk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogergorissen
E-Vix schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:29:
[...]

Hou er overigens wel rekening meee dat dit het topic over de Seal is en niet over de Seal U DM-i. De Seal, Seal U en Seal U DM-i verschillen onderling nogal. Waar 'wij' met de Seal volledig afhankelijk zijn van de accu en de laadsnelheid, zal je met de Seal U DM-i, zeker als je lange stukken gaat rijden, meer afhankelijk van de verbrandingsmotor zijn. De accu van de Seal U DM-i heeft namelijk maar een capaciteit van max 115km. Zelfs als je maar met 50Kwh in plaats van de max 115Kwh zou kunnen laden, dan nog laad je je accu volledig van 0 naar 100% op in 21 minuten.
Ik wist niet dat de 3 Seal uitvoeringen zoveel onderling verschillen. Ik neem aan dat diverse onderdelen gemeenschappelijk zijn?

Goed punt over de afhankelijkheid van het laden! De Seal U dm-i is natuurlijk maar beperkt afhankelijk van de laadsnelheid. Die mag best af en toe wat lager zijn.
[...]

Overigens lijken de issues met de oplaadsnelheid van de Seal met de laatste update te zijn verholpen.
Ik dacht dat die juist pas zijn ontstaan met/door de laatste update?
[...]

Het trillen was in veel gevallen een probleem van de banden die onder de Seal gemonteerd werden. In de meeste gevallen is dit ook door de dealer opgelost door nieuwe banden te plaatsen. Ook is de Seal een stuk zwaarder en stugger afgeveerd als de Seal U en de Seal U DM-i. Hierdoor zal je eerder een trilling voelen.
De Seal U dm-i is juist erg zacht afgemonteerd, wat ook weer tot klachten leidt…
[...]

Wat betreft de DAB+ ontvangst; Ik weet eigenlijk niet of de Seal U hier uberhaupt wel last van heeft. Dit is een ontwerpfout in de Seal, en de Seal U is een compleet andere auto. (De Seal is eigenlijk een Atto 4, en de Seal U een Song Plus).
Kun je dat verder uitleggen over de slechte DAB+ ontvangst? Hoezo komt dit door een ontwerpfout in de Seal en heeft de Seal U dm-i hier geen last ban? Waarin verschillen ze dan? De fout is oplosbaar met software, dan is het niet enkel hardware gerelateerd.
[...]

Voor mij geld overigens dat ik nog geen dag spijt heb gehad van mijn keuze voor de Seal!
Leuk om te lezen! Veel rijplezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanadium
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:55
rogergorissen schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:14:

Kun je dat verder uitleggen over de slechte DAB+ ontvangst? Hoezo komt dit door een ontwerpfout in de Seal en heeft de Seal U dm-i hier geen last ban? Waarin verschillen ze dan? De fout is oplosbaar met software, dan is het niet enkel hardware gerelateerd.
Bij de Seal stoorde het 3e remlicht op de DAB+ antenne en viel daarom uit. Dit is hardwarematig opgelost door een nieuw remlicht te ontwikkelen en deze te installeren. Bij mij heeft de vervanging het issue opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saygin
Ik ben zelf ook een trouwe gebruiker van de Seal en herken de eerder genoemde problemen niet. Door regelmatige software-updates wordt de auto steeds verder verfijnd. Het is nog niet op het niveau van Tesla qua software, maar de ontwikkeling gaat duidelijk de goede kant op.

Ik heb geen last van trillingen of slechte DAB+ ontvangst. Snelladen verloopt bij mij altijd probleemloos, al moet ik erbij zeggen dat ik het in 9 van de 10 gevallen niet eens nodig heb.

De service bij BYD bij eventuele problemen of terugroepacties is uitstekend. De medewerkers denken goed mee en doen er alles aan om je te helpen.

Als je mij zou vragen of ik opnieuw voor een BYD Seal zou kiezen? Dan is mijn antwoord: Zeker weten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

rogergorissen schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:14:
Ik wist niet dat de 3 Seal uitvoeringen zoveel onderling verschillen. Ik neem aan dat diverse onderdelen gemeenschappelijk zijn?

Goed punt over de afhankelijkheid van het laden! De Seal U dm-i is natuurlijk maar beperkt afhankelijk van de laadsnelheid. Die mag best af en toe wat lager zijn.
De Seal is een sport-sedan. Deze is in Europa alleen als vol-elektrisch verkrijgbaar en is van de gond af ontworpen als vol-elektrische auto. De Seal is hiermee dus meer geoptimaliseerd als elektrische auto.
In China bestaat er inmiddels ook een aangepaste uitvoering met verbrandingsmotor. Qua lijn zou je de Seal kunnen vergelijken met een Model 3.
De Seal U en Seal U DM-i zijn alle twee een SUV. Qua lijn een beetje vergelijkbaar met een Model Y of X. Deze is van oorsprong ontwikkeld als multi-platform, dus met het oog dat er in ieder geval een hybride en een vol elektrische uitvoering zou komen. Dat betekend dat er vooraf al rekening mee is gehouden dat er meerdere aandrijflijnen in geplaatst kunnen worden (denk aan meer ruimte onder de motorkap, plek voor een uitlaat, luchtstromen voor koeling etc.).
Alle 3 de modellen zijn op het e-platform 3.0 gebaseerd, maar buiten het infotainmentscherm en de aandrijflijn hebben de Seal en de Seal U verder geen gemeenschappelijke onderdelen. Ja, wellicht dat een deurgreepje of speakerrooster hergebruikt is, maar verder zijn het 2 compleet verschillende wagens met verschillende doelgroepen en rij-eigenschappen.
[b]rogergorissen schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:14:Ik dacht dat die juist pas zijn ontstaan met/door de laatste update?
Nee. De laadproblemen zijn zo'n beetje van het begin af aan aanwezig geweest. Bij iedere update leek er (voor somigen) wel een kleine verbetering in te zitten, maar het is nooit een officiele fix in de update geweest. De laatste update (v1.4.0 die in mei uit kwam) zit officieel een fix voor de laadproblemen. Een aantal Tweakers hadden deze fix bij de BYD garage al los geinstalleerd gekregen en gaven inderdaad aan dat de laadsnelheid nu stabiel leek te zijn.
[b]rogergorissen schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:14:Kun je dat verder uitleggen over de slechte DAB+ ontvangst? Hoezo komt dit door een ontwerpfout in de Seal en heeft de Seal U dm-i hier geen last ban? Waarin verschillen ze dan? De fout is oplosbaar met software, dan is het niet enkel hardware gerelateerd.
Als aanvulling op @vanadium ; De DAB+ antenne is geïntegreerd in de achterruit. Het 3e remlicht van de Seal is laag achter de achterruit gemonteerd. Er zit volgens mij ook een klein stukje electronica in het remlicht, en zodra er geremd wordt dan stoort dit op de DAB+ antenne. Er is inmiddels een nieuw 3e remlicht ontworpen voor de Seal dat dit oplost (wellicht een betere afscherming, andere electronica, verplaatsing van de aansluiting, etc) . Ook heb ik ergens gelezen dat ze een aanpassing doen in de bekabeling naar het remlicht (omgelegd, deels gesplitst), maar dat is nog niet officieel bevestigd.
De Seal U heeft een 3e remlicht in de spoiler bovenaan het achterraam. Voor zover ik weet heeft deze geen last gehad van DAB+ problemen.
Verder was de fout niet oplosbaar met enkel software. Wel kon het verbeterd worden. Met software kan je bijvoorbeeld het vermogen van de ontvanger verhogen, een betere filtering schrijven etc. Ideaal gezien zou ik nog graag een automatische fallback naar FM willen zien zoals vele andere radio's dat hebben, maar of die er ooit gaat komen is nog de vraag.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Nu online
[...]

Zó lastig!!!
Je weet dat de DC laadsnelheid van de Seal U DM-I (plugin versie) sowieso niet te vergelijken is? Als ik het goed heb nog geen 20 kW. Niet echt de moeite waard als je ook AC kan laden met 11kW en op benzine verder kan. Verder zal je een deel van de punten mogelijk ook in de Seal U aantreffen, maar dat is echt een compleet andere auto qua opzet dan de Seal sedan. Overigens geen trillingen gemerkt met de Seal U leenwagens en ook geen DAB+ problemen. Maar het beste is zelf uitproberen. Ik vind zelf de volledig elektrische Seal U fijner rijden dan de DM-I, misschien ook nog een optie als je niet vastzoit aan de plugin? En natuurlijk even kijken in het Seal U topic.

Mijn reactie was op een vraag van iemand wat er niet goed is aan de software. Nou, die dingen dus. Zijn ze ernstig genoeg om het rijplezier weg te nemen of uniek iets voor de Seal? Nee. Maar goed is het ook niet. De Seal sedan bevalt prima nu de laadsnelheid gefikst is, ook met die puntjes. Natuurlijk, DAB+ zou wel fijn zijn, maar de auto rijdt prima verder. En zoals gezegd, andere merken zijn ook zeker niet perfect. De VW voorganger had een paar dezelfde punten (60 weg, vage climate control soms) en een paar minder fijne (ghost braking als ergste)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saygin
Hierbij de gemeten DC-laadsnelheid bij een Shell Recharge-laadpunt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pA6iKNCP-rST0T29UsMpPE3kM0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhZhHQGZAAeVpsVGWGtaNQQo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADU2smlV5uo0kjliyDk4Ag3gmy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BdpuDQcsuOQSdlJNlBbFL5tp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsE6g8XB5HDVHXeilmhkAe5jf3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEsRmVZRkHdkdPS7AlkgpEPS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 89% gewijzigd door Saygin op 13-06-2025 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10:24
Iemand die toevallig weet of de facelift Seal al bijna uit komt in de EU? Ik las er vorig jaar al wat over maar nog niks gezien. Ook lijkt de Seal niet meer te bestellen in shadow green in België? Althans volgens de configurator.
Ik heb vorig jaar een Polestar 2 (MY22 single motor long range) gekocht maar toch wat spijt dat ik niet voor een dual motor versie of een Seal ben gegaan. De Seal komt in België nog bijna niet voor en jong gebruikt zeker niet. Wel heb ik nu alerts aangemaakt voor zoekertjes.
Iemand die Polestar 2 en Seal heeft gereden en kan vergelijken? Eventueel beide AWD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:25
https://www.autoreview.nl...v-voor-149-euro-per-maand

Zag artikel voorbij komen byd dolfin surf voor 149 per maand.€7152 voor 4 jaar
Als stads auto nog niet verkeerd. Zit je wel 48 maanden aan vast en daarna is die van jouw.

Zal wel de confort versie zijn en is maar tijdelijke actie tot eind juni

Verkeerde Topic dacht dat ik in algemene byd topic zat. Excuses

[ Voor 9% gewijzigd door Offens1490 op 14-06-2025 20:54 ]

AnimeAdicted

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vassago
  • Nu online
Offens1490 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:59:
Als stads auto nog niet verkeerd. Zit je wel 48 maanden aan vast en daarna is die van jouw.
Snap even niet wat het in het Seal topic doet maar goed.

Ik hoop dat andere mensen in ieder geval beter lezen, met die 48x149 heb je de financiering betaald. Na die 4 jaar moet je hem nog definitief aanschaffen met een krappe 11K.
(Als het niet die 17K is, ik word er geen wijs uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:25
vassago schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:17:
[...]

Snap even niet wat het in het Seal topic doet maar goed.

Ik hoop dat andere mensen in ieder geval beter lezen, met die 48x149 heb je de financiering betaald. Na die 4 jaar moet je hem nog definitief aanschaffen met een krappe 11K.
(Als het niet die 17K is, ik word er geen wijs uit)
Mijn fout zat verkeerde topic 😅

AnimeAdicted

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Gisteren heb ik het logo voorop mij seal in het zwart gewrapt, en achterop een origineel logo in het zwart geplaatst. Als voorbereiding had ik de ondergrond met 70% schoonmaak alcohol gereinigd om zo eventuele was lagen te verwijderen.
Het resultaat ziet er goed uit al zeg ik het zelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04pxSueueUhaze1ImKjkXFjY5Gg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NicMKuWPEqau90tBREChygDd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSmshkLWw-AbBKyTe7o3cyox-as=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZM5HvtRlBt2VfE9emz4BewB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A58RAxOsIkTwFh5w2IZmen5NWmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBOnB1kNHyxTJskK3GxKsKAA.jpg?f=fotoalbum_large
De zilverkleurige BYD SEAL letters moeten er nog van af. Hier wil ik in het zwart SEAL terug plaatsen. Deze letters wrappen met het folie wat ik nu heb gaat helaas niet lukken.

[ Voor 6% gewijzigd door E-Vix op 15-06-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

deSenna24 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:01:
Iemand die toevallig weet of de facelift Seal al bijna uit komt in de EU? Ik las er vorig jaar al wat over maar nog niks gezien. Ook lijkt de Seal niet meer te bestellen in shadow green in België? Althans volgens de configurator.
Ik heb vorig jaar een Polestar 2 (MY22 single motor long range) gekocht maar toch wat spijt dat ik niet voor een dual motor versie of een Seal ben gegaan. De Seal komt in België nog bijna niet voor en jong gebruikt zeker niet. Wel heb ik nu alerts aangemaakt voor zoekertjes.
Iemand die Polestar 2 en Seal heeft gereden en kan vergelijken? Eventueel beide AWD?
Het laatste wat ik heb gehoord is dat BYD verwacht eind dit jaar de typegoedkeuring rond te hebben. Voor de internationale markt moet er het een en ander aangepast worden. De Chinese variant voldoet niet aan de Europese regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
E-Vix schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:22:
[...]

Het laatste wat ik heb gehoord is dat BYD verwacht eind dit jaar de typegoedkeuring rond te hebben. Voor de internationale markt moet er het een en ander aangepast worden. De Chinese variant voldoet niet aan de Europese regelgeving.
Dat is al meer dan wat ik ervan kon vinden :)
Seal 06 GT lijkt mij ook wel wat, moest die naar België komen. Hoewel ik niet snap hoe de Seal 06 GT met 420pk en AWD er net 4.9 seconden over doet om naar 100 te sprinten terwijl de MG4 Xpower het met 435pk dat op net 3.8 seconden doet. Een zware Polestar 2 doet dat met 420pk in 4.3 seconden. Of wegen die Seals gewoon veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bblikman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-07 10:01
Sinds een dag of 10 geeft de app aan dat er slecht netwerk rondom de auto is. Voorheen op dezelfde parkeer plaat nooit last. Ook elders nergens bereik.

Spotify en dergelijke werken ook niet meer.

Verbruik sim kaartje in de auto is nul.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Kan ik “het systeem” rebooten ?

Dank voor de hulp!

Seal RWD / Black / Light blue interior

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saygin
bblikman schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:46:
Sinds een dag of 10 geeft de app aan dat er slecht netwerk rondom de auto is. Voorheen op dezelfde parkeer plaat nooit last. Ook elders nergens bereik.

Dank voor de hulp!
Ik herken dit probleem zelf niet, maar in het onderstaande filmpje kun je zien hoe je de simkaart verwijdert en opnieuw plaatst (vanaf 6de minuut in het filmpje). Hopelijk helpt dat!

YouTube: BYD Seal Update 1.4.0 2503: Native EV Trip Planner, YouTube App & More

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Dank voor de hulp!
Je kan rebooten door de volumeknop op de middenconsole ingedrukt te houden. Na een seconde of 10 wordt het scherm zwart en zal deze herstarten.

Eventueel kan je ook proberen je simkaart te reseaten (er uit halen en opnieuw er in doen).
In het opbergvak onder je armsteun zit een rubber matje. Als je deze er uit haalt dan zou je de simcard-tray moeten zien. Met een paperclip of eject-tool (die bij veel telefoons wordt meegeleverd tegenwoordig) kan je de simkaart er uit halen. Eventueel even schoonmaken en weer terugdoen.
Ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd overigens, maar als het bij een telefoon kan werken, waarom dan niet bij je auto :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bblikman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-07 10:01
Thx! Het simkaartje er uit halen en er terug in heeft gewerkt :-)

Seal RWD / Black / Light blue interior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saygin
bblikman schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:39:
Thx! Het simkaartje er uit halen en er terug in heeft gewerkt :-)
Goed om te horen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darwusch
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-09 09:03
deSenna24 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:01:
Ik rij nu bijna 5 jaar de Polestar 2 (launch edition dus met AWD) en heb een proefrit gereden in de Seal AWD.
Wat wil je precies vergelijken? Ik vond het rijgedrag van de Seal ok, wel minder stabiel dan de Polestar 2.
Met name de wegligging (door de vering) is matig afgesteld bij de Seal en deze kan je zelf niet aanpassen, dat doet hij zelf automatisch. Ik merkte dat als je op de snelweg rijdt en over een hobbel heen gaat dat de auto echt los lijkt te komen van de weg en met cruisecontrol merk je zelfs dat de auto extra 'gas' geeft op dat moment, doordat de weerstand met de weg plotseling afneemt.
Dit geeft een onveilig gevoel. Ik reed 106 km/h op dat moment trouwens.
Wat dat betreft vind ik de Polestar 2 fijner rijden en stabieler op de weg liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
darwusch schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:00:
[...]

Ik rij nu bijna 5 jaar de Polestar 2 (launch edition dus met AWD) en heb een proefrit gereden in de Seal AWD.
Wat wil je precies vergelijken? Ik vond het rijgedrag van de Seal ok, wel minder stabiel dan de Polestar 2.
Met name de wegligging (door de vering) is matig afgesteld bij de Seal en deze kan je zelf niet aanpassen, dat doet hij zelf automatisch. Ik merkte dat als je op de snelweg rijdt en over een hobbel heen gaat dat de auto echt los lijkt te komen van de weg en met cruisecontrol merk je zelfs dat de auto extra 'gas' geeft op dat moment, doordat de weerstand met de weg plotseling afneemt.
Wat dat betreft vind ik de Polestar 2 fijner rijden en stabieler op de weg liggen.
Wel, vooral een comfortabele cruiser die eens leuk is in rechte lijn. Ik mis wat vermogen in mijn Polestar 2, die heeft 230pk op de voorwielen. Tamelijk hard ook geveerd met 19 inch banden, putjes ontwijken of een harde klap krijgen. Een optie zou de facelift P2 zijn, een Volvo EX30 vind ik ook prachtig. Bij de Seal spreekt vooral het uiterlijk en de lange fabrieksgarantie mij wel aan. De MG4 Xpower is van uiterlijk wel leuk maar het bereik is ook een heel pak minder en heb je te maken met Van Mossel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Nu online

Cybje

First Post!

deSenna24 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:56:
[...]

Wel, vooral een comfortabele cruiser die eens leuk is in rechte lijn.
Ik denk dat je niet moet onderschatten hoe goed de Seal is in bochtenwerk, zeker de AWD variant. Hij voelt comfortabel en als je 'm nog niet goed kent heb je het gevoel dat de wegligging niet geweldig is. Maar als je 'm eenmaal zelf hebt en 'm leert kennen, dan kun je echt serieus hard bochten nemen. Moose/slalom test doet hij ook prima. Dus ik denk dat de Seal daar een mooie balans heeft, inderdaad een comfortabele cruiser die leuk is in rechte lijn, maar hij kan dus ook overweg met bochten.

Het enige waar de Seal echt matig in is naar mijn mening, is hobbels en drempels. Daar veert hij veel te ver door, wat ook oncomfortabel aanvoelt. Zeker als je passagiers achterin hebt zitten is het prettig om drempels rustig te nemen.

Er zijn op YouTube overigens wel wat filmpjes van track tests te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
Cybje schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:34:
[...]

Ik denk dat je niet moet onderschatten hoe goed de Seal is in bochtenwerk, zeker de AWD variant. Hij voelt comfortabel en als je 'm nog niet goed kent heb je het gevoel dat de wegligging niet geweldig is. Maar als je 'm eenmaal zelf hebt en 'm leert kennen, dan kun je echt serieus hard bochten nemen. Moose/slalom test doet hij ook prima. Dus ik denk dat de Seal daar een mooie balans heeft, inderdaad een comfortabele cruiser die leuk is in rechte lijn, maar hij kan dus ook overweg met bochten.

Het enige waar de Seal echt matig in is naar mijn mening, is hobbels en drempels. Daar veert hij veel te ver door, wat ook oncomfortabel aanvoelt. Zeker als je passagiers achterin hebt zitten is het prettig om drempels rustig te nemen.

Er zijn op YouTube overigens wel wat filmpjes van track tests te vinden.
Klinkt al zeker goed. Heb alvast eens naar een dealer de vraag gestuurd of Shadow Green nog leverbaar is, die mist in de configurator.
Xpeng P7 ziet er onderhuids wat hetzelfde uit eigenlijk, kan ook een optie zijn. Ik heb een Xpeng dealer op 5 minuten rijden, die heeft nog geen reviews en is er ook nog geen jaar. Die P7 AWD zit op ongeveer dezelfde prijs als de Seal, of toch enkele stockwagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
Morgen een testrit met een Seal Excellence gepland, erg benieuwd. Ze konden mij wel al vertellen dat Shadow Green niet meer geleverd wordt, wel jammer want dat is naar mijn mening de mooiste kleur. Atlantis gray en indigo gray zijn dan nog opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saygin
deSenna24 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:00:
Morgen een testrit met een Seal Excellence gepland, erg benieuwd. Ze konden mij wel al vertellen dat Shadow Green niet meer geleverd wordt, wel jammer want dat is naar mijn mening de mooiste kleur. Atlantis gray en indigo gray zijn dan nog opties.
Ik rijd in de Indigo Gray en krijg ontzettend veel complimenten over de kleur – vooral met dit mooie weer valt hij extra op.

Hierbij some BYD Seal nieuws :-)

https://electrek.co/2025/...ev-with-1000-miles-range/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Nu online
darwusch schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:00:
[...]

Dat extra 'gas' geven is ook echt versnellen. De cruise merkt een vertraging als je de hobbel op rijdt en compenseert dat met een stoot gas. Omdat het een hobbel en geen helling is, krijg je op het moment dat je de hobbel of drempel af rijdt dus een extra boost, waarna de auto weer even inhoudt. De auto komt niet echt los met de wielen en je houdt ook gewoon tractie zo lang het geen enorme hobbels zijn. Mijn RWD tenminste niet. En tijdens proefritten leek de AWD op dat vlak net wat beter, zij het nog zeker niet perfect.

Oké, je houdt er geen Ferrari 488 Pista / F12, Porsche 911 GT3/ Turbo of McLaren 750S met een snelle chauffeur mee bij op een beetje hobbelig bergweggetje, in ieder geval niet met 2 inzittenden en vakantiebagage, maar voor een auto met Ecocontacts eronder en inderdaad niet de beste demping qua gevoel blijf je toch minder achter dan je zou denken door met name de onderdempte achteras zonder dat je grip verliest.

Intussen weer ruim 3.500 km afgelegd de afgelopen dagen, met enorme onweersbuien, maar ook 38 graden en de auto gaf geen kik. Laden tot 80% was overal gewoon snel, ook met 38 graden en zon. Ook de remmen zijn meer dan prima. Helaas moeten testen toen we iets te lang geshopt hadden aan de oude Brenner en de accu alweer op 100% stond. Dat is natuurlijk altijd een no go bij een EV, een afdaling beginnen met 100% accu. Dan heb je nog wel een klein beetje overhead waardoor je de eerste paar hellingen nog iets van motorrem hebt, maar daarna rol je vrij. Dat rijdt echt niet lekker. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deSenna24
Net terug van de testrit met de Seal, was helaas geen excellence met AWD maar een design uitvoering. Rijdt wel fijn, heel gevoelig stuur (pas na de rit in de settings gezien dat dit in sport stond). Geluid is erg gedempt tegenover de Polestar 2 waar ik nu mee rij, nog ietsje beter over putjes en kasseien. Wat ik wel wat mis is one pedal drive en kon precies ook niet kiezen voor een snelheidsbegrenzer ipv ACC, dat vond ik ook nergens in de settings. Zelf rij ik altijd met begrenzer aan, dan kan ik zelf mijn gas en remmen doseren en niet letten om over de snelheid te gaan.

Koffer is erg diep, zetels zitten nog beter dan de weavetech van Polestar. Nu nog even wachten op een prijs voor overname van de Polestar. Ik had bij een Volvo garage al een prijs gekregen die zij zouden kunnen geven als overname dus heb wat in gedachten.

Fijne auto wel die Seal. Er stonden er enkele in shadow green buiten maar in 't echt toch een iets minder mooie kleur. De standaard ice blue is dan de betere keuze denk ik. Indigo gray viel mij ook wat tegen, atlantis gray viel al direct af toen ik dat zag.

BYD Zaventem (Brussel) is niet groot, wel zeer vriendelijk personeel en was er ook vrij druk. Denk dat er best wat vraag is naar BYD (of zeker toch interesse), betaalbaar elektrisch.

Ik had nog eens graag met een Xpeng P7 AWD gereden, dat zou ook nog kunnen (dealer zit 5 minuten van mij thuis). Anders eens kijken naar de facelift Polestar 2 met dual motor.

Wordt vervolgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan

Dank voor de hulp!
Hier ook die melding, maar niet dusdanig irritant dat ik een simkaart moet wisselen of zo.

Heb trouwen ook al een paar keer gehad dat ik uit de app gegooid ben.
Dus uitgelogd, van week de week tot 3 toe, dat de tijd niet goed zou zijn, en net vanwege netwerk error.

Dat zou dan opgelost moeten worden, door de sim kaart er even uit te halen?

[ Voor 18% gewijzigd door Juan op 23-06-2025 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
Denk dat het toch even afwachten wordt naar eind dit jaar of de facelift Seal komt. De interface van de Sealion zou niet naar de huidige Seal komen als ik het internet mag geloven (indien wel bestel ik de huidige Seal wel).

De Seal 06 GT kan ook mogelijk eind dit jaar in Europa geïntroduceerd worden, zal wat afhangen van de prijs ook, Seal en Seal 06 GT (of kan hier Seal X gaan heten) zijn beiden wel mooi :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Nu online

Cybje

First Post!

deSenna24 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:28:
Denk dat het toch even afwachten wordt naar eind dit jaar of de facelift Seal komt. De interface van de Sealion zou niet naar de huidige Seal komen als ik het internet mag geloven (indien wel bestel ik de huidige Seal wel).

De Seal 06 GT kan ook mogelijk eind dit jaar in Europa geïntroduceerd worden, zal wat afhangen van de prijs ook, Seal en Seal 06 GT (of kan hier Seal X gaan heten) zijn beiden wel mooi :D
Is er ergens al officiele bevestiging van? Vorig jaar was er al sprake van dat de facelift Seal naar Europa zou komen. Inmiddels is het bijna een jaar nadat de BYD Seal in China is aangekondigd en ben ik toch wel erg blij dat ik al bijna dat hele jaar in een Seal rondrijd.

En tegen de tijd dat hij hier is, rijdt er al weer een betere rond in China. Datzelfde heb je ook met Tesla. Bestel je een Tesla en zit je er nog op te wachten, dan kondigt Tesla alweer verbeteringen aan.

Oftewel: als je kunt wachten, dan moet je dat altijd doen. Elk jaar dat je wacht, zul je een betere auto kunnen kiezen. Maar anders moet je op een bepaald punt gewoon de knoop doorhakken en voor de auto gaan die je wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
Cybje schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:11:
[...]

Is er ergens al officiele bevestiging van? Vorig jaar was er al sprake van dat de facelift Seal naar Europa zou komen. Inmiddels is het bijna een jaar nadat de BYD Seal in China is aangekondigd en ben ik toch wel erg blij dat ik al bijna dat hele jaar in een Seal rondrijd.

En tegen de tijd dat hij hier is, rijdt er al weer een betere rond in China. Datzelfde heb je ook met Tesla. Bestel je een Tesla en zit je er nog op te wachten, dan kondigt Tesla alweer verbeteringen aan.

Oftewel: als je kunt wachten, dan moet je dat altijd doen. Elk jaar dat je wacht, zul je een betere auto kunnen kiezen. Maar anders moet je op een bepaald punt gewoon de knoop doorhakken en voor de auto gaan die je wilt hebben.
Begrijp ik ook wel. Het is nu eind juni, stel dat eind dit jaar de facelift te bestellen valt zou het wel zonde zijn om dan nog te wachten op levering van de huidige, hoewel, het interieur was wel erg fijn. Het enige wat tegen viel is de UI, die van de Sealion is zoveel beter, dat zou de Seal ook krijgen bij de facelift. Als ik nu ook weet of die interface naar de bestaande Seal komt zou ik de huidige toch meteen bestellen, maar daar kan niemand momenteel echt bevestiging van geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juan
Eindelijk met de nieuwe update van de App, kan je deze nu op 2 telefoons installeren en gebruiken. Er is een autorisatie functie toegevoegd, en een soort community of zo

[ Voor 4% gewijzigd door Juan op 01-07-2025 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Nu online
Juan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:47:
[...]

Hier ook die melding, maar niet dusdanig irritant dat ik een simkaart moet wisselen of zo.

Heb trouwen ook al een paar keer gehad dat ik uit de app gegooid ben.
Dus uitgelogd, van week de week tot 3 toe, dat de tijd niet goed zou zijn, en net vanwege netwerk error.

Dat zou dan opgelost moeten worden, door de sim kaart er even uit te halen?
Uitloggen nog niet gehad, zwak netwerk wel ongeveer de helft van de tijd. Maar een refresh in de app pakt dan altijd wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Nu online
Een tweetal andere dingen die me eerder niet opgevallen waren:
1. Als de achterwielen op de Design RWD plots dreigen te blokkeren met remmen 'op de motor', stopt de Seal met regenereren tot je opnieuw remt. Dit gaat gepaard met een klein schokje. Wel zo veilig als de weg zo glad is, vreemd genoeg niets van gemerkt afgelopen winter. Tot nu toe trouwens tot 146 kW in de min gezien, nog best een flinke terugwinning.

Als de auto vermoedt dat je bijna van achteren aangereden wordt, doet hij nog een last minute poging je achterliggers te waarschuwen met knippers. Een Oostenrijkse Teslul © in een Model 3 vond 55 op de teller niet snel genoeg in de bebouwde kom van Imst, dus die vloog echt rakelings langs me af toen er een klein gaatje was om in te halen. Toen knipperde de auto op dezelfde manier als wanneer je een noodstop maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

DeGroteMuis schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 06:58:

Als de auto vermoedt dat je bijna van achteren aangereden wordt, doet hij nog een last minute poging je achterliggers te waarschuwen met knippers. Een Oostenrijkse Teslul © in een Model 3 vond 55 op de teller niet snel genoeg in de bebouwde kom van Imst, dus die vloog echt rakelings langs me af toen er een klein gaatje was om in te halen. Toen knipperde de auto op dezelfde manier als wanneer je een noodstop maakt.
Ja, dat had ik laatst ook gemerkt. Was een verlaagde Golf GTI die op een drukke 50 km langs scheerde van mijn (rechter)baan naar de linkerbaan.
HIj schrok bij het inhalen wel (hij remde even) van die noodknipperlichten, want vanuit zijn kijkhoek leek het ook alsof ik plotseling zijn kant op wou :+

[ Voor 6% gewijzigd door Fireshade op 02-07-2025 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Nu online
Fireshade schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:32:
[...]

Ja, dat had ik laatst ook gemerkt. Was een verlaagde Golf GTI die op een drukke 50 km langs scheerde van mijn (rechter)baan naar de linkerbaan.
HIj schrok bij het inhalen wel (hij remde even) van die noodknipperlichten, want vanuit zijn kijkhoek leek het ook alsof ik plotseling zijn kant op wou :+
Hahaha, da's even schrikken dan ja. :+ Intussen ook al gehad met motorrijders op Hochalpenstrassen die met inhalen net te weinig afstand houden, toch minder fijn als die schrikken en bijna de vangrail of afgrond in gaan omdat ze uitwijken. :o

De auto lijkt ook niet meer altijd direct door te remmen als ie gevaar 'ziet'? Wel zenuwachtiger in piepen en heel even kort een remactie, maar niet echt doorremmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Dit is interessant. Voor de Atto 3 is een v2.0.0 update (2505) in het wild gespot. Deze update lijkt de DiLink 5 interface gekregen te hebben, en zijn er een aantal wijzigingen aan onder andere de ICC doorgevoerd.
Met dank aan ChatGPT voor de vertaling van het gedeelte van de changelog welke op de screenshot staat:

Instructies voor Update van Versie V2.0.0
Nieuwe functies:
- BYD Assistant toevoegen in meerdere talen.
- Toevoegen van een schakelaar voor intelligente cruise control.
- Toevoegen van een noodremfunctie voor ICC met automatische vertraging en waarschuwingslichten na een langere periode zonder handen aan het stuur.
- Toevoegen van gedeelde rijmodus voor ICC en LDA.
- Toevoegen van inhaalpreventie en schakelaar voor het vermijden van langzame voertuigen door ICC.
- Toevoegen van bochteninstellingen voor ICC.
- Toevoegen van een strafoptie voor handen van het stuur bij ICC.
- Toevoegen van logica voor luchtcirculatie in automatische A/C-modus onder lage temperatuurcondities.

Functie-optimalisatie:
- Optimaliseren van de Spotify-nummeraanvraagfunctie via BYD Assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnfwI9wYyGsDlJze-vhgGVkc6v0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdhHMLUcKkL8JVfIR1hrtqiI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q22YQc7zui_s5QsahVdineyEHIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqCiYJza8hLWMQztR5X8AWY2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Mqpd7a3PMC_FrXvq2cH9xI_cqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9HKKpYILQsh7tk6trUnNk2SI.jpg?f=fotoalbum_large

Waarom dit interessant is? De sofware van de Atto 3 en de Seal zijn nauwverwant aan elkaar. De versienummering voor de Atto 3 is 13.1.32.XXXXXXX.1 en voor de Seal is deze 13.1.33.XXXXXXX.1. De chipset is in beide systemen gelijk (Snapdragon 690) en tot nu toe zijn de updates volgens mij redelijk gelijktijdig doorgevoerd te zijn. Dit zou dus kunnen betekenen dat we voor de Seal ook binnenkort een 2505 update gaan zien verschijnen met vergelijkbare wijzigingen.
De software is zelfs zoveel het zelfde dat ik al een paar keer voorbij heb zien komen dat iemand de 13.1.33 software op zijn Atto 3 had weten te installeren en vervolgens vroeg waarom bijvoorbeeld zijn kilometerteller niet meer goed werd weergegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
E-Vix schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:07:
Dit is interessant. Voor de Atto 3 is een v2.0.0 update (2505) in het wild gespot. Deze update lijkt de DiLink 5 interface gekregen te hebben, en zijn er een aantal wijzigingen aan onder andere de ICC doorgevoerd.
Met dank aan ChatGPT voor de vertaling van het gedeelte van de changelog welke op de screenshot staat:

Instructies voor Update van Versie V2.0.0
Nieuwe functies:
- BYD Assistant toevoegen in meerdere talen.
- Toevoegen van een schakelaar voor intelligente cruise control.
- Toevoegen van een noodremfunctie voor ICC met automatische vertraging en waarschuwingslichten na een langere periode zonder handen aan het stuur.
- Toevoegen van gedeelde rijmodus voor ICC en LDA.
- Toevoegen van inhaalpreventie en schakelaar voor het vermijden van langzame voertuigen door ICC.
- Toevoegen van bochteninstellingen voor ICC.
- Toevoegen van een strafoptie voor handen van het stuur bij ICC.
- Toevoegen van logica voor luchtcirculatie in automatische A/C-modus onder lage temperatuurcondities.

Functie-optimalisatie:
- Optimaliseren van de Spotify-nummeraanvraagfunctie via BYD Assistant.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarom dit interessant is? De sofware van de Atto 3 en de Seal zijn nauwverwant aan elkaar. De versienummering voor de Atto 3 is 13.1.32.XXXXXXX.1 en voor de Seal is deze 13.1.33.XXXXXXX.1. De chipset is in beide systemen gelijk (Snapdragon 690) en tot nu toe zijn de updates volgens mij redelijk gelijktijdig doorgevoerd te zijn. Dit zou dus kunnen betekenen dat we voor de Seal ook binnenkort een 2505 update gaan zien verschijnen met vergelijkbare wijzigingen.
De software is zelfs zoveel het zelfde dat ik al een paar keer voorbij heb zien komen dat iemand de 13.1.33 software op zijn Atto 3 had weten te installeren en vervolgens vroeg waarom bijvoorbeeld zijn kilometerteller niet meer goed werd weergegeven...
Ik zag het ook in de Facebookgroep van BYD eigenaren, wel interessant als dit ook naar de Seal komt. Ik krijg normaal vandaag of maandag een prijs voor overname van mijn Polestar maar ben sowieso van plan de Seal te bestellen :)

De demo waar ik mee gereden heb had nog de vorige software, v1.3.0 vermoed ik? De v1.4.0 heb ik in de showroom wel gezien, dat is al stukken beter. Die van de Sealion ziet er ook uit als deze v2.0.0 en nog wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matzen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 04-08 21:57
Blijf me verbazen. Ik had een afspraak bij BYD Amsterdam voor een update betreft het snelladen. Ik heb meerdere keren gebeld om zeker te zijn dat ik niet voor niks naar de dealer zou rijden. Telefonisten hebben contact gehad met monteurs en gaven aan dat deze update er inderdaad was. Vervolgens is de auto twee uur op locatie en komt de monteur naar me toe dat het snelladen volgens plan werkt. Hij is naar Fastned gereden in zuid-oost en geladen met 80%. Hij heeft daar een uitdraai gemaakt, en die liet een curve zien waar hij tevreden mee was. Ik keek er naar en de voorspelde curve liet zien dat de auto na 30% van 120 kWh naar 60 kWh zakte. Dit blijkt normaal te zijn volgens hem? Vervolgens wist hij niks van een laad update..

Hij vroeg naar naam en kenteken van de mensen die de update wel gekregen hebben. Maar die had ik natuurlijk niet paraat. Ik blijf me echt verbazen dat de communicatie binnen dezelfde dealer ontbreekt. Ligt er gewoon aan welke persoon je helpt of je geholpen wordt of niet.

Samenvatting: twee uur voor niks bij de dealer gezeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.T.O.
Matzen schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:07:
Blijf me verbazen. Ik had een afspraak bij BYD Amsterdam voor een update betreft het snelladen. Ik heb meerdere keren gebeld om zeker te zijn dat ik niet voor niks naar de dealer zou rijden. Telefonisten hebben contact gehad met monteurs en gaven aan dat deze update er inderdaad was. Vervolgens is de auto twee uur op locatie en komt de monteur naar me toe dat het snelladen volgens plan werkt. Hij is naar Fastned gereden in zuid-oost en geladen met 80%. Hij heeft daar een uitdraai gemaakt, en die liet een curve zien waar hij tevreden mee was. Ik keek er naar en de voorspelde curve liet zien dat de auto na 30% van 120 kWh naar 60 kWh zakte. Dit blijkt normaal te zijn volgens hem? Vervolgens wist hij niks van een laad update..

Hij vroeg naar naam en kenteken van de mensen die de update wel gekregen hebben. Maar die had ik natuurlijk niet paraat. Ik blijf me echt verbazen dat de communicatie binnen dezelfde dealer ontbreekt. Ligt er gewoon aan welke persoon je helpt of je geholpen wordt of niet.

Inderdaad niet normale curve; ik heb tot zeker 60% op 130+ laadsnelheid mogen zien bij mijn Seal AWD. Ik heb helaas geen foto van de curve gemaakt. Ik heb 'm wel bij BYD Louwman A'dam vandaan, maar ik weet niet of ik 'laad update' heb gehad.

Gelukkig niet geheel voor niks; je hebt een vol accupakket meegekregen ;-).
Misschien willen anderen je via een DM hun kenteken delen wanneer zij wel een update hebben gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Nu online
@E-Vix Interessant. Als ik mijn interpretatie loslaat op intern inhalen van langzame voertuigen klinkt dat als switch zodat de auto niet meer standaard rechts inhaalt, daar is wel wat voor te zeggen. En die interface geeft in ieder geval aan dat er dan geen hardwarelimieten zijn om die te pushen, positief. Maar waarom nou dat strafsysteem overnemen van Tesla? Is daar ook alleen maar een zoethoudertje voor de autoriteiten. Straks ook week lang geen ICC als je 3 keer in x tijd 2 seconden te laat of net iets te weinig aan je stuur draait?

@Matzen Nog steeds traag laden, ook na OTA V1.4? Dacht dat daar de laadupdate bij in zat. Of draai je nog 1.3.1?

Belangrijker: hoe lang duurde het laden in totaal? Mijn RWD klapte afgelopen week ook omlaag rondom de 35 procent, ging naar rond de 70 kW en klom daarna weer op naar maximaal 90 (42 graden, zon, airco aangelaten gedurende het laden), maar was wel binnen 40 minuten van 4 naar 80%. Met een beloofde 10-80 van 37 minuten en zulke warme temperaturen vind ik 40 minuten wel acceptabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Matzen schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:07:

Een ideale curve zou zijn dat tot zo'n 80% er met 150KW geladen wordt en van 80 tot 100% de laadsnelheid terugloopt tot uiterlijk 100KW.
Een normale, realistischere curve is dat tot 50% met 140 tot 150kw, bij 60% ongeveer 120KW, bij 70% ongeveer 100KW, bij 80% ongeveer 80KW en verder richting de 100% afzakken richting de 60KW.
Een slechte curve is wat jij hebt. Bij 30% nog maar met 60KW kunnen laden is niet normaal. De monteur heeft waarschijnlijk de laadcurve in gedachte welke bij Fastned op de website staat: https://www.fastnedchargi...s-overview/byd?model=Seal

Er zijn hier een aantal leden die de laadupdate los hebben gehad. Echter, zat hoogstwaarschijnlijk exact de zelfde laadupdate in de v1.4.0 update van 2 maanden terug. Als je die OTA update dus al hebt gehad, dan zou laden dus al goed moeten zijn.

Ik weet niet uit welke regio je komt, maar er zijn hier vast wel een aantal Tweakers die in die regio bij een snellaadpaal hebben gestaan en goede snelheden hebben behaald. Je zou dat kunnen proberen. Ik heb 2 maanden terug bij de Ionity laadpalen aan de A27 bij Nieuwegein goede resultaten gehaald. Verder kom ik eigenlijk bijna nooit bij een snellaadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matzen
E.T.O. schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:14:
[...]

Inderdaad niet normale curve; ik heb tot zeker 60% op 130+ laadsnelheid mogen zien bij mijn Seal AWD. Ik heb helaas geen foto van de curve gemaakt. Ik heb 'm wel bij BYD Louwman A'dam vandaan, maar ik weet niet of ik 'laad update' heb gehad.

Gelukkig niet geheel voor niks; je hebt een vol accupakket meegekregen ;-).
Misschien willen anderen je via een DM hun kenteken delen wanneer zij wel een update hebben gehad?
Nou ze hebben er zelf even mee gereden en kreeg hem met 1% meer dan dat ik hem afleverde ;(. Gek dat ze een curve weten te laten zien terwijl hij maar paar % heeft opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matzen
DeGroteMuis schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:36:

@Matzen Nog steeds traag laden, ook na OTA V1.4? Dacht dat daar de laadupdate bij in zat. Of draai je nog 1.3.1?

Belangrijker: hoe lang duurde het laden in totaal? Mijn RWD klapte afgelopen week ook omlaag rondom de 35 procent, ging naar rond de 70 kW en klom daarna weer op naar maximaal 90 (42 graden, zon, airco aangelaten gedurende het laden), maar was wel binnen 40 minuten van 4 naar 80%. Met een beloofde 10-80 van 37 minuten en zulke warme temperaturen vind ik 40 minuten wel acceptabel.
Ik heb met de nieuwe 1.4 nog niet snel geladen. Toen ik BYD belde stond de laadupdate los van de 1.4 updates, maar misschien dat dit dus ook niet klopt. Ik laad in principe thuis. Behalve op vakantie of lange ritjes. Over 3 weken ga ik naar Italië. Misschien even proberen voordat ik überhaupt weg ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Matzen schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:41:
[...]

Nou ze hebben er zelf even mee gereden en kreeg hem met 1% meer dan dat ik hem afleverde ;(. Gek dat ze een curve weten te laten zien terwijl hij maar paar % heeft opgeladen.
Ik dacht dat je bedoelde dat ze hem lang aan de paal hadden, en hij bij die sessie bij 30% SOC terugviel naar 60KW, maar dat ze hem wel door hadden geladen tot 80%?
1% bijladen voor een laadtest is niet representatief. Het kan soms even een minuutje ofzo duren voordat een snellaadpaal op snelheid is.
Wat was de SOC tijdens de test van de monteur, en hoeveel KW haalde hij toen?

Doe jezelf een plezier. Rijd je accu leeg tot 40% of minder en ga testen bij een snellaadpaal. Laat hem minimaal 20 minuten aangesloten en hou bij welke snelheden bij welk percentge je haalt. Als je na de v1.4.0 update nog niet hebt snelgeladen, dan acht ik de kans groot dat het probleem al is opgelost. Als er iets mis is dan krijg je het waarschijnlijk niet voor je vakantie meer opgelost, maar het is wel handig om te weten of je bij je tussenstops rekening kan houden met 30 minuten laden, of dat je moet rekenen op bijna een uur laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
  • Laatst online: 12-09 23:01
Oeps deze Seal is wel afgeschreven:

Begint bij 6:48

https://www.youtube.com/watch?v=Cu6dd4ZQ9Lo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Nu online
Matzen schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:41:
[...]

Wat een droevenis zeg!!! |:(

Dat klinkt alsof ze hem even aan de laadpaal gehangen hebben, een snelheid zien die matcht met de Fastned laadcurve (die ZEKER NIET optimaal is, anders zou die rapidgate dip halverwege er niet in zitten) en op basis daarvan zeggen 'het is zoals het moet zijn'. Die vind ik kort door de bocht. Dat er geen aparte laadupdate meer is zou kunnen, omdat die geïntegreerd zou moeten zijn in V1.4, dus in zoverre kan ik de monteur mogelijk nog wel volgen. En het is natuurlijk ook lastig checken als je de auto niet met een relatief lage stand inlevert. Geen enkele EV zal echt een topsnelheid halen qua laadsnelheid tussen de 75 en 80%. Maar zeg dat dan en leg uit dat je met zo'n SoC lastiger kan checken of er issues zijn. En kom niet simpel met een Fastned printje dat het heilige schrift van BYD lijkt te zijn.

Als je de kans hebt, misschien handig om een paar euro uit te geven en hem een keertje met 20-30 % aan de snellader te hangen voor je gaat, zodat je weet wat je kan verwachten. De mijne heeft het de afgelopen weken eigenlijk prima gedaan bij alle DC chargers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Nu online
Valt wel mee toch? Het zal niet goedkoop worden, maar voor zover op de videobeelden zo snel te zien is lijkt het vooral kreukelzone schade, niet de onderliggende structuur van de zelfdragende carrosserie. Gelukkig ook alleen maar blikschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Het valt mij op dat sinds een tijdje mijn pm2.5 indicator vast lijkt te staan op 5 binnen en 10 buiten. Vanochtend reed ik achter een vrachtwagen die behoorlijk stonk naar een slecht afgestelde diesel die olie aan het verbranden is. Zo'n typische geur waarbij je weet dat er een hoop fijne deeltjes vrij komen, maar mijn pm2.5 indicator bleef op inside 5 outside 10 staan...
In het verleden heb ik de indicator wel eens flink op zien lopen, maar sinds een aantal weken lijkt deze niets meer te doen. Zijn er meer mensen die hier last van hebben (dan zou het een bug in v1.4.0 kunnen zijn)? Ik weet zeker dat ik deze ooit wel eens hoog heb zien staan, maar dat was nog onder v1.3.1.

Ik heb even snel via OBD2 de foutcodes uitgelezen om te kijken of daar iets over de sensor in zou staan, maar er stond niets open. Het viel mij wel op dat er wel een aantal gearchiveerde meldingen in stonden die allemaal acknowledged waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Nu online
E-Vix schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:04:
Het valt mij op dat sinds een tijdje mijn pm2.5 indicator vast lijkt te staan op 5 binnen en 10 buiten. Vanochtend reed ik achter een vrachtwagen die behoorlijk stonk naar een slecht afgestelde diesel die olie aan het verbranden is. Zo'n typische geur waarbij je weet dat er een hoop fijne deeltjes vrij komen, maar mijn pm2.5 indicator bleef op inside 5 outside 10 staan...
In het verleden heb ik de indicator wel eens flink op zien lopen, maar sinds een aantal weken lijkt deze niets meer te doen. Zijn er meer mensen die hier last van hebben (dan zou het een bug in v1.4.0 kunnen zijn)? Ik weet zeker dat ik deze ooit wel eens hoog heb zien staan, maar dat was nog onder v1.3.1.

Ik heb even snel via OBD2 de foutcodes uitgelezen om te kijken of daar iets over de sensor in zou staan, maar er stond niets open. Het viel mij wel op dat er wel een aantal gearchiveerde meldingen in stonden die allemaal acknowledged waren.
Bij mij loopt ie wel regelmatig op, zij het met wat vertraging, je ruikt het eerder dan het oploopt. Of die klopt is een ander verhaal, want ook met climate uit en ramen open blijft binnen ruim achter op buiten, bijvoorbeeld 42 en 26. Maximaal afgelopen weken was 169, achter een vrachtwagen die erg veel zwarte zooi uitbraakte op een Strada Statale in Italië. In de auto met recirculatie aan liep het toen op naar 14.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cybje
  • Nu online

Cybje

First Post!

De PM2.5 meting staat hier meestal ook op 5/10, behalve als ik in de buurt van zware industrie rijd, of zoals laatst toen er een erg grote brand in de regio was (toen kwam hij zelfs boven de 100 uit).

Maar geur zegt niks over PM2.5, want PM2.5 op zichzelf is geurloos. De geur komt van andere stoffen, zoals VOC (vluchtige organische stoffen) of gassen. Ik meet in mijn slaapkamer bijvoorbeeld zowel PM2.5 als VOC en dan zie je dat dat eigenlijk weinig met elkaar te maken heeft. Soms kan het ongelofelijk stinken, bijv. als ze weilanden in de buurt bemesten, maar dan is de PM2.5 alsnog laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Nu online
Cybje schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:42:
De PM2.5 meting staat hier meestal ook op 5/10, behalve als ik in de buurt van zware industrie rijd, of zoals laatst toen er een erg grote brand in de regio was (toen kwam hij zelfs boven de 100 uit).

Maar geur zegt niks over PM2.5, want PM2.5 op zichzelf is geurloos. De geur komt van andere stoffen, zoals VOC (vluchtige organische stoffen) of gassen. Ik meet in mijn slaapkamer bijvoorbeeld zowel PM2.5 als VOC en dan zie je dat dat eigenlijk weinig met elkaar te maken heeft. Soms kan het ongelofelijk stinken, bijv. als ze weilanden in de buurt bemesten, maar dan is de PM2.5 alsnog laag.
Goede aanvulling / verbetering. _/-\o_ Hoewel die lokaal slecht zicht veroorzakende vrachtwagen zeker beide veroorzaakte, hoeft de snelheid waarmee beide de auto / PM 2.5 sensor bereiken niet per sé gelijk te zijn.
Pagina: 1 ... 38 ... 41 Laatste