Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:25

E-Vix

Nu met sneeuw!

DeGroteMuis schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:18:
[...]

Het lijkt er in ieder geval niet op dat je hetzelfde probleem hebt als ik, waarbij je bij dit type laadpalen na enkele minuten niet meer boven de 50kW komt. Maar ook het afbreken van de sessies klinkt niet heel fijn, dat heb ik eigenlijk nog helemaal niet gehad. Wat was de temperatuur toen je het probeerde? Als je niet al teveel gereden had en het was 2-3 graden gisterochtend is het nog steeds zwaar ondermaats, maar minder erg dan als dit na 2 uur rijden bij 12-15 graden gistermiddag was, vooral omdat je het wilde testen voor je vakantie naar Frankrijk deze zomer. Dan zal je geen last hebben van coldgaten.

Ionity aan de A27 bij Nieuwegein was bij mij bij 21 graden buitentemperatuur wel goed voor een start met 152kW, bij 30% SoC. Nu zal je dat bij 50-60% ook niet halen, maar ik verwacht wel 80-100 op zijn minst.
Het was gisteren tussen 13:00 en 14:00. De buitentemperatuur zal toen zo rond de 8 graden zijn geweest.
Ik zal proberen de accu komend weekend tussen de 20% en 30% te krijgen en kijken wat ik dan bij dat Ionity station kan halen. Komend weekend zou de temperatuur ook weer richting de 18 graden moeten gaan, dus met een warmgereden accu moet ik boven de 100kW uit moeten kunnen komen.

Het afbreken van de sessie is vreemd, maar op dit moment denk (en hoop) ik dat dat een probleem van de palen is geweest en niet van de Seal. Bij de eerste paal verwacht ik dat er daadwerkelijk iets aan de hand is geweest met de kabel of greep en dat hij mede daardoor wellicht ook maar zo langzaam wilde laden.
De tweede laadpaal... Dat was vreemd. Hij begon met de sessie opbouwen en van het ene op het andere moment stond hij weer helemaal in het beginscherm. Ik hoefde zelfs mijn laadpas niet opnieuw aan te bieden om de sessie te stoppen, en de laadgreep was ook niet vergrendeld.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:25
E-Vix schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:25:
[...]

De Seal wordt standaard op de Ecocontact 6q afgeleverd. Die Ultracontacts horen er niet onder tenzij er banden zijn vervangen omdat ze niet goed of versleten waren. Dat zou wél verklaren waarom er 2mm minder profiel op die ene Ecocontact zit. Ook in de prijslijst van de Seal staat dat deze op Ecocontacts wordt geleverd.
Je kan eventueel de DOT code op de banden controleren. De laatste 4 cijfers zijn de productiedatum (week, jaar). Deze zou een paar maanden vóór de leverdatum van jouw Seal moeten liggen. Als dat niet zo is, dan zijn de banden later vervangen door de dealer, of door de bandenfitter.
De Ultracontacts hebben een iets hogere rolweerstand wat invloed kan hebben op jouw bereik (categorie B in plaats van categorie A), maar hebben wel weer een lager rolgeluid (70dB in aats van 71dB).
Al met al denk ik een prima band, maar ik kan mij ook voorstellen dat je wel wilt weten hoe dit in elkaar zit.

Zelf heb ik gewoon 4x de EcoContacts er onder liggen. Deze zijn net een paar dagen geleden er weer onder terug gezet.
Mijn Seal is dus standaard afgeleverd met slechts 10km op de teller op 3x ultracontact en 1x ecocontact, daar kwam ik pas wel 1 jaar later achter. Ik ben niet terug geweest ivm trillingen of wat dan ook, er is dan ook geen band gewisseld.
DeGroteMuis schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:02:
[...]

Ja, da's wel vreemd. Ook niet bij de 'terugroepactie' banden vervangen bij je? Bij mij zit er 4 keer Ecocontact 6Q onder.
Nee, helemaal niets. Ik heb ook nooit de moeite genomen om alle banden te vergelijken natuurlijk. Ik heb wel een keertje gezien dat ik Ultracontact's eronder had, toen dacht ik dat is prima. Maar dat heb ik toen op links voor gekeken. Ik heb nooit gekeken op iedere band individueel. Totdat ze bij de bandenfitter woensdag opgestapeld lagen en er wel een ander profiel zichtbaar was en ik er een vraag over stelde haha.

Het gekke is dat de ecocontact ook meer versleten is dan de andere 3 ultracontacts, nu was die band ook wel iets minder goed uitgelijnd wat ook hersteld is door Euromaster in november. Maar goed misschien even een vraag bij de dealer gaan stellen, al ben ik bang dat ze 1 jaar na dato daar niets aan kunnen doen.

p.s. over 10 dagen vanaf nu heb ik de Seal exact 1 jaar in bezit! nog iedere dag blij mee :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceessie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:36
DeGroteMuis schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:00:
[...]

Oef, 690 zonder dat er extra dingen gedaan zijn? Dat zijn prijzen hoger dan VW durft te vragen voor onderhoud op een ID4 en die vond ik al belachelijk! En ook wel heel veel meer dan de 250-350 die ze bij aanschaf noemden.
Bij aanschaf was het nog om de 20000 denk ik, maar volgens mij maakt dat voor onderhoud niet zo veel verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 14:00
E-Vix schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:11:
[...]

Het was gisteren tussen 13:00 en 14:00. De buitentemperatuur zal toen zo rond de 8 graden zijn geweest.
Ik zal proberen de accu komend weekend tussen de 20% en 30% te krijgen en kijken wat ik dan bij dat Ionity station kan halen. Komend weekend zou de temperatuur ook weer richting de 18 graden moeten gaan, dus met een warmgereden accu moet ik boven de 100kW uit moeten kunnen komen.

Het afbreken van de sessie is vreemd, maar op dit moment denk (en hoop) ik dat dat een probleem van de palen is geweest en niet van de Seal. Bij de eerste paal verwacht ik dat er daadwerkelijk iets aan de hand is geweest met de kabel of greep en dat hij mede daardoor wellicht ook maar zo langzaam wilde laden.
De tweede laadpaal... Dat was vreemd. Hij begon met de sessie opbouwen en van het ene op het andere moment stond hij weer helemaal in het beginscherm. Ik hoefde zelfs mijn laadpas niet opnieuw aan te bieden om de sessie te stoppen, en de laadgreep was ook niet vergrendeld.
Als een (DC) laadsessie uit zichzelf afbreekt, hoef je nooit de laadpas opnieuw aan te bieden om de sessie te stoppen is mijn ervaring. Die al al gestopt namelijk. Als de sessie even gepauzeerd wordt door load balancing of omdat je de deuren ontgrendelt, dan wel. En bij DC laadpalen is het aardig gebruikelijk dat de laadkabel ook niet meer vergrendeld is na afloop van de sessie. Zo kon ik 2 jaar geleden nog prima de kabel uit een EQE trekken na het annuleren van de laadsessie op de Ionity laadpaal (de auto stond al 10 minuten op 100%, geen eigenaar te zien, verder alle laadpalen bezet) Maar inderdaad, met een buitentemperatuur van rond de 18 graden en een SoC van een eindje onder de 50 moet je zeker wel een nette snelheid kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Ceessie schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:42:
[...]

Bij aanschaf was het nog om de 20000 denk ik, maar volgens mij maakt dat voor onderhoud niet zo veel verschil
Dat zou wat zijn, 1,5 keer aantal km of 2 keer aantal jaar tussen servicebeurten, maar ook 2 keer zo duur 'want we hebben vertrouwen in ons product'. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highvelocity
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:40
Vandaag mijn Seal awd opgehaald.
Snelladen geprobeerd bij 45%soc haalde gelijk 139kw.
Buiten temp 8 graden, laden was bij fastned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcf
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 03-08 13:21

Mcf

Voor de eerste keer wezen snelladen bij fastned aan 300kw lader bij 8 graden buitentemperatuur en een koude auto met deze resultaten. In het begin lage snelheden waarbij een melding wordt gegeven dat de batterij opgewarmd wordt. Later komt het beter op gang tot aan 90kwh.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZ2QMS1I1hHYWBGFDd71Kgxq3Oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sbx2pxPKS8yLbPQZqHHEEuH5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Mcf op 17-03-2025 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:11
Ik had net ook wat mafs met de Seal.
De ruitensproeier had altijd veel weg van een oud mannetje met een prostaatprobleem, besproeide misschien een 15 - 20 CM van de ruit en meer met 2 straaltjes dan een "sproei".
Sproei ik net mijn voorruit, complete ruit besproeid tot bijna over het dak _/-\o_

Hoe dan? :? Temperatuur? Reservoir te vol in het begin? Zeg het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

vassago schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:56:
Ik had net ook wat mafs met de Seal.
De ruitensproeier had altijd veel weg van een oud mannetje met een prostaatprobleem, besproeide misschien een 15 - 20 CM van de ruit en meer met 2 straaltjes dan een "sproei".
Sproei ik net mijn voorruit, complete ruit besproeid tot bijna over het dak _/-\o_

Hoe dan? :? Temperatuur? Reservoir te vol in het begin? Zeg het maar.
Vanochtend was mij dit toevallig opgevallen; de ruitensproeiers van de Seal staan te hoog afgesteld in plaats van te laag. Hierdoor sproeien ze tegen de onderkant van de motorkap aan wat er voor zorgt dat je twee pisstraaltjes krijgt. Ook ik had vervolgens spetters op de achterruit zitten hierna.
Ik denk juist dat doordat er tegen de motorkap gesproeid wordt het vervolgens alle kanten op spettert. Op het moment dat je aan het rijden bent worden de spetters direct weer tegen de voorruit aangeblazen.

Ik loop zelf al een tijdje met de gedachte om te kijken of de sproeiers bij te stellen zijn, dan wel te modificeren zijn. De sproeiers zijn namelijk universeel en zijn op Aliexpress voor een paar euro per stuk te koop (Dit zijn originele en dit zijn volgens mij de exact zelfde voor een fractie van de prijs). Eventueel de beugel los zagen en verplaatsen waardoor de sproeier verder naar voren te plaatsen is. Of iemand met 3d-print skills een andere beugel laten ontwerpen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Voor de tweedehands shoppers, mochten die meekijken: BYD Louwman Velp verkoopt nu hun op kenteken 'groene Excellence AWD' demo die in werkelijkheid een zwarte Design RWD is. Maar dus niet volgens het kenteken. Jammer genoeg nog steeds niet veranderd zo te zien...

[ Voor 8% gewijzigd door DeGroteMuis op 19-03-2025 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@Highvelocity Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Wel een stevig verschil in laadsnelheid tussen jouw warme(re) accu en de koude van @Mcf zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@E-Vix Dank voor de tip, zal eens kijken of ik kan zien of de mijne er misschien dan net onderdoor sproeit of zo, want hoewel die niet bovenaan de ruit komt, raakt hij toch wel aardig tot de helft en dat is met de wisbeweging erbij tot nu toe genoeg gebleken voor een schone ruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichaelJ
Ik kan weer met een gerust hart slapen, inmiddels heb ik niet 3x UltraContact's onder de Seal liggen maar 4x.
Wat een TOP service bij BYD Rotterdam weer vandaag, EcoContact bandje gewisseld zonder moeite zodat alles weer klopt en er 4 dezelfde banden onder zitten. Ik heb er alleen even een mailtje voor moeten sturen met foto's van de aflevering, gelukkig had ik die in overvloed gemaakt ;) .

Ik had zelfs op 19 maart (ja exact 1 jaar geleden) toen deze van de haven naar Rotterdam werd verplaatst foto's gemaakt op de parkeerplaats. Toen zaten er allemaal EcoContacts over. Blijkbaar hebben ze tussen dat moment en moment van aflevering op 25 maart 3x UltraContacts erop gezet vanwege trillingen. Enfin het is mooi opgelost, en dat 1 jaar na aflevering!

Hier goed te zien, op de wegenwacht sleepwagen toen ik hem net een paar dagen had :+ , is mij nooit opgevallen dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VuqcLSGFtMRCh3hbQNhUh7v4KU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8J6K1hpaj1YRsvk5QTLyMDaJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door MichaelJ op 19-03-2025 16:55 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iggimeister
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-09 20:39
MichaelJ schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:19:
Ik kan weer met een gerust hart slapen, inmiddels heb ik niet 3x UltraContact's onder de Seal liggen maar 4x.
Wat een TOP service bij BYD Rotterdam weer vandaag, bandje gewisseld zonder moeite. Ik heb er alleen even een mailtje voor moeten sturen met foto's van de aflevering.

Ik had zelfs op 19 maart (ja exact 1 jaar geleden) toen deze van de haven naar Rotterdam werd verplaatst foto's gemaakt op de parkeerplaats. Toen zaten er allemaal EcoContacts over. Blijkbaar hebben ze tussen dat moment en moment van aflevering op 25 maart 3x UltraContacts erop gezet vanwege trillingen. Enfin het is mooi opgelost, en dat 1 jaar na aflevering!
Netjes gedaan.
Over een paar weekjes gaan de zomerbanden er weer op. Als de trillingen dan weer terug zijn mogen ze van mij die ook wel gaan vervangen. Met de winterbanden hier 0 last van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
iggimeister schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:26:
[...]

Netjes gedaan.
Over een paar weekjes gaan de zomerbanden er weer op. Als de trillingen dan weer terug zijn mogen ze van mij die ook wel gaan vervangen. Met de winterbanden hier 0 last van gehad.
Ik heb ook geen trillingen gehad, zowel op zomerbanden als op winterbanden. Het enige wat ik had was dat er 1x andere band op zat op de achteras. Dat is nu hersteld ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:11

Cybje

First Post!

Ik vind de Seal ook wel wat minder vergevingsgezind met rimpels/wasbord wegdek (geen idee wat de beste omschrijving is van continu kleine hobbeltjes achter elkaar op de weg). Bij andere auto's merkte ik daar vaak veel minder van. Op de A7 tussen Zaandam en Purmerend is het echt schudden soms. Ik heb niet het idee dat het aan de banden ligt, want bij goed wegdek voel ik geen enkele trilling.

Zal toch eens kijken of het inderdaad anders voelt na de bandenwissel.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Cybje schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:30:
Ik vind de Seal ook wel wat minder vergevingsgezind met rimpels/wasbord wegdek (geen idee wat de beste omschrijving is van continu kleine hobbeltjes achter elkaar op de weg). Bij andere auto's merkte ik daar vaak veel minder van. Op de A7 tussen Zaandam en Purmerend is het echt schudden soms. Ik heb niet het idee dat het aan de banden ligt, want bij goed wegdek voel ik geen enkele trilling.

Dat idee had ik ook. Onderweg naar kantoor merk ik dat ik op het ene stuk snelweg als het ware over de weg sweef, en op het andere stuk snelweg ik een trilling via het stuur voel.
Nu zijn mijn banden rondom opgepompt tot 2.9 bar na de bandenwissel terug naar zomerbanden. De voorbanden zouden alleen een stuk zachter moeten (2.5 als ik het goed heb onthouden). Dat zou voor een soepelere rijervaring kunnen zorgen. Afgelopen weekend wilde ik dit recht trekken, maar toen bleek de bandenpomp defect bij de pomp waar ik speciaal daarvoor langs was gereden.
Nu was ik ook in de instellingen tegen gekomen dat het stuur op sport, of op comfort ingesteld kan worden. Bij mij staat deze vanaf levering al op sport. Wellicht dat comfort ook nog een iets soepelere rijervaring kan geven.(ik kan mij zo voorstellen dat bij sport de auto meer feedback van de weg teruggeeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matzen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 04-08 21:57
Cybje schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:30:

Ik woon zelf in Purmerend en heb hier nooit last van op de A7. Rij hier toch wel met regelmaat. Toch maar even terug naar de dealer denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Matzen schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:22:
[...]

Ik woon zelf in Purmerend en heb hier nooit last van op de A7. Rij hier toch wel met regelmaat. Toch maar even terug naar de dealer denk ik?
Het verschilt wel duidelijk per weg. Vooral de spitsstrook op de A7 is echt slecht soms. De middelste strook is vaak nog het best. Maar op bijvoorbeeld de A5 heb ik nergens last van.

Je voelt het zelfs als je heel langzaam rijdt op de A7, de auto hobbelt dan echt een beetje. En gezien de files op de A7 rijd ik er vrij vaak langzaam...

Ik weet eigenlijk niet wat de dealer hier mee zou kunnen

[ Voor 4% gewijzigd door Cybje op 20-03-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matzen
Cybje schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:27:
[...]

Het verschilt wel duidelijk per weg. Vooral de spitsstrook op de A7 is echt slecht soms. De middelste strook is vaak nog het best. Maar op bijvoorbeeld de A5 heb ik nergens last van.

Je voelt het zelfs als je heel langzaam rijdt op de A7, de auto hobbelt dan echt een beetje. En gezien de files op de A7 rijd ik er vrij vaak langzaam...

Ik weet eigenlijk niet wat de dealer hier mee zou kunnen
Als je banden allemaal goed zijn en uitlijnen professioneel is gedaan dan moet het aan de auto zelf liggen. Misschien ophanging niet goed? Tenminste interessant om te checken. Kan niet zo zijn dat de ene Seal last heeft van trillingen op hetzelfde stuk weg en de ander niet.

(Moet wel zeggen dat ik met deze auto niet vaak op de spitsstrook rij :9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Matzen schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:42:
[...]

Als je banden allemaal goed zijn en uitlijnen professioneel is gedaan dan moet het aan de auto zelf liggen. Misschien ophanging niet goed? Tenminste interessant om te checken. Kan niet zo zijn dat de ene Seal last heeft van trillingen op hetzelfde stuk weg en de ander niet.

(Moet wel zeggen dat ik met deze auto niet vaak op de spitsstrook rij :9)
Heb je de RWD of AWD? Misschien zit daar nog verschil in. Ik heb zelf de AWD.

Ik denk dat ik even de bandenwissel afwacht, dan kan ik in elk geval uitsluiten dat het aan de banden ligt. En anders zal ik eens vragen bij de dealer. Maar ik weet een beetje hoe dealers werken, als de klacht te vaag is ligt het nooit aan de auto. Dus ik moet zo objectief mogelijke data zien te krijgen. Eigenlijk moet ik even een stuk snelweg zien te vinden in de buurt van Louwman waar het ook gebeurt en het dan met m'n beide auto's proberen. Dan is ook precies het verschil uit te leggen en kan ik evt. een monteur mee laten rijden.

Ik rijd wel vaak op de spitsstrook, want die is meestal het rustigst en daar is vaak juist wel door te rijden. Ik weet niet wat mensen doen op de A7, maar iedereen rijdt daar links...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank T
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17-09 19:30
De trilling in de stuurkolom is een probleem dat je op veel fora leest. Zelf heb ik er ook heel veel last van. Zelfs zo erg dat het dashbord begint te rattelen. Heb andere banden gekregen maar zelfde type en na een 500km was het er terug. Het is een heel raar iets soms doet hij het niet en soms heel luid en met veel trilling. Mijn garage doet alleen wat byd benelux zegt en dat is heel pover. Nu gaan ze de hud uitbouwen en een nieuwe zetten. Dit terwijl ik aan geef dat het probleem aan de aandrijving ligt. Spijtig dat dit niet globaal wordt aangepakt, gezien ze tot in Australië er problemen mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matzen
Cybje schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:51:
[...]

Heb je de RWD of AWD? Misschien zit daar nog verschil in. Ik heb zelf de AWD.

Ik denk dat ik even de bandenwissel afwacht, dan kan ik in elk geval uitsluiten dat het aan de banden ligt. En anders zal ik eens vragen bij de dealer. Maar ik weet een beetje hoe dealers werken, als de klacht te vaag is ligt het nooit aan de auto. Dus ik moet zo objectief mogelijke data zien te krijgen. Eigenlijk moet ik even een stuk snelweg zien te vinden in de buurt van Louwman waar het ook gebeurt en het dan met m'n beide auto's proberen. Dan is ook precies het verschil uit te leggen en kan ik evt. een monteur mee laten rijden.

Ik rijd wel vaak op de spitsstrook, want die is meestal het rustigst en daar is vaak juist wel door te rijden. Ik weet niet wat mensen doen op de A7, maar iedereen rijdt daar links...
Spitsstrook inderdaad als er file staat en ik er de eerste afslag Purmerend af moet. Maar met mijn werktijden ben ik gelukkig voor de file.

Ik heb de RWD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Matzen schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:42:
[...]

Spitsstrook inderdaad als er file staat en ik er de eerste afslag Purmerend af moet. Maar met mijn werktijden ben ik gelukkig voor de file.

Ik heb de RWD!
Ik heb soms het idee dat de semi-actieve suspension van de AWD nadelig werkt, vooral bij drempels en rare hobbels op de weg. Verder is het in veel gevallen wel comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceessie
Cybje schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:52:
[...]

Ik heb soms het idee dat de semi-actieve suspension van de AWD nadelig werkt, vooral bij drempels en rare hobbels op de weg. Verder is het in veel gevallen wel comfortabel.
Als ik tussen Almere en Lelystad over de dijk rijd heb je een aantal drempels waar je met 80 km/pu makkelijk over heen kan. Als ik op de cruise rijd dan gedraagt ie zich vreemd bij de drempels. Zonder de cruise nergens last van.
Ik heb het idee dat de cruise met bepaalde hobbels niet overweg kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennomaassluis
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 10:03
Volgens mij hebben veel EV's last van de wat grotere hobbels op de weg.
Ik rijd vaak op de A12. Zie dan vaak ook BMW I4's en Merc. EQE's ook flink veren op zo''n hobbel.

Enige merk waar ik het minder van zie is Tesla. Maar verder bijna alle..

En uiteraard de SUV's hebben hier minder last van....

Maar even een andere vraag.

Kan de Seal goed omgaan met de hot spot van de telefoon zodat alle data via de telefoon gaat en je bijv. de onboard spotify kan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Mennomaassluis schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:46:
Kan de Seal goed omgaan met de hot spot van de telefoon zodat alle data via de telefoon gaat en je bijv. de onboard spotify kan gebruiken?
Ja, dat lijkt tot nu toe goed te werken. De enige maar die er aan hangt is dat je op dat moment geen wireless Android Auto of Wireless Carplay kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZM
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-07 14:27
Vanochtend een tweeling tegengekomen bij mij thuis om de hoek in Ommoord (Rotterdam), een shadow groene Seal. Even groot licht seintje en een (wijs)vingertje de lucht in. Toch leuk.

Iemand van hier toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcf
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 03-08 13:21

Mcf

Mcf schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:01:
Voor de eerste keer wezen snelladen bij fastned aan 300kw lader bij 8 graden buitentemperatuur en een koude auto met deze resultaten. In het begin lage snelheden waarbij een melding wordt gegeven dat de batterij opgewarmd wordt. Later komt het beter op gang tot aan 90kwh.[Afbeelding]
Vrijdag wordt de auto uitgelezen bij de dealer. Dit zou toch niet normaal zijn hoewel fastned op dit moment problemen zou hebben met meerdere merken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:37

PauseBreak

derp!

Mcf schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:53:
[...]

Vrijdag wordt de auto uitgelezen bij de dealer. Dit zou toch niet normaal zijn hoewel fastned op dit moment problemen zou hebben met meerdere merken…
Ik heb van de week nog met een gloednieuwe ID3 bij een FastNed 300kW lader gestaan en kwam ook niet verder dan 59kW.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennomaassluis
DennisZM schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:15:
Vanochtend een tweeling tegengekomen bij mij thuis om de hoek in Ommoord (Rotterdam), een shadow groene Seal. Even groot licht seintje en een (wijs)vingertje de lucht in. Toch leuk.

Iemand van hier toevallig?
Als je ice blue zie rijden, dan ben ik dat.
Woon ook bij Ommoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennomaassluis
E-Vix schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:04:
[...]

Ja, dat lijkt tot nu toe goed te werken. De enige maar die er aan hangt is dat je op dat moment geen wireless Android Auto of Wireless Carplay kunt gebruiken.
Ik heb t geprobeerd, werkt goed. Maar idd geen carplay.

Dit geeft wel wat mogelijkheden. Flitsmeister is wel mijn vriend.
Denk dat ik het bij carplay ga houden

Thanks

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BuildYourDragon
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-09 22:03

BuildYourDragon

Polar White Seal Comfort

Ik rij nu ongeveer 2 weken met mijn BYD Seal Comfort dus deel ik graag mijn voorlopige ervaringen en uiteraard de foto's!

Om met het negatieve te beginnen:
Wat me direct opviel en erg stoort is het slechte comfort op ruw, versleten wegdek en over korte oneffenheden zoals voegen, ribbels en putten. De impact van de banden lijkt heel sterk te worden doorgegeven (gevoel en geluid) aan het interieur en het stuur (trillingen, dreunen en kraakjes in het dashboard of deurbekleding).
Bij grotere hobbels en verkeersdrempels is het geen probleem, de vering voelt wel even zacht aan als bij Design en Excellence, maar het "na wiegen" is in deze auto veel minder merkbaar, waarschijnlijk door het lagere gewicht.

Ik vermoed dat het vooral aan de banden ligt, het is een andere variant van EcoContact 6 (zonder Q en met laadindex 95 ipv 99). Want ik herken hierin hetzelfde gedrag en harde comfort van PremiumContact 5 banden op een Kia (ook de OEM banden)...

Ik ga sowieso andere banden laten leggen, want ik vind de grip ook totaal ondermaats, ik voelde de wagen achteraan al uitbreken in een 90° bocht bij nog geen 50 km/u op volledig droog wegdek bij pakweg 18°C.

Verder heel erg tevreden over het uitzicht en de werking van de auto, kortom dezelfde positieve ervaringen als jullie met de Design & Excellence hebben.
Dat de verwarming weinig warmte geeft in de Economische stand is ook herkenbaar.

Wat betreft de nieuwe aandrijflijn:
Ik ben momenteel nog "rustig" in Eco aan het rijden en ik kan met zekerheid zeggen dat deze in Eco soepeler en progressiever aanvoelt dan de Design in de Eco stand. (zal deels door het gewicht komen)
Vanuit stilstand is de acceleratie tot 50 km/u nog langzaam maar begint dan meer en meer te versnellen. Hoe hoger de snelheid hoe krachtiger hij reageert.
Als ik het pedaal vol intrap laat bij in Eco max. 140kW ontlading zien.
Het verbruik is naar verwachting lager, gemiddeld nu 16.5kWh (dit is met ongeveer 30% snelweg)

Het design van de nieuwe 18" velgen vind ik reuze meevallen!
Wat betreft de verschillen: de Comfort heeft dus geen privacy glass achteraan, enkel een semi-automatische koffer, geen verstelbare lendensteun, en "vegan leather" zetels (ik merk geen verschil), en de kleinere 61.4kwh batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yk-tAsv1gHmFn7N_vNlP5a795fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCHsCdUjqAspLPIBG4tYVDnQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXw9a5OGH_EJRX6XRhmLHGutd-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QiSAzK4wcBfPfyr5WFYsdlWB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SC2_IIeOrbwpaiH5PNnt4BCHVIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGCtEH06YwfSGGIJWYDUlAoI.jpg?f=fotoalbum_large

Dit verbruik was gemeten na een rit over wegen van 70 km/u en door stedelijk gebied:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCSwJGZ5BnLM6xOQzYfXK9-mrbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNbB66eF0w2jSzwhCL7FgisK.jpg?f=fotoalbum_large

De "beruchte" EcoContact 6 (zonder Q)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLTjeK0WhDEClCQcKjWqPREnDNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvZUdOva0OQUlOKsaBNVypKn.jpg?f=fotoalbum_large

BYD Seal Comfort: A different beast on the road - faster and harder than the specs: 0-100 in 5.9s with launch control, 220 km/h @ 16% SoC, 14.9 kWh average consumption, Silicon Carbide Powered E-Drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Ceessie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:53:
[...]

Als ik tussen Almere en Lelystad over de dijk rijd heb je een aantal drempels waar je met 80 km/pu makkelijk over heen kan. Als ik op de cruise rijd dan gedraagt ie zich vreemd bij de drempels. Zonder de cruise nergens last van.
Ik heb het idee dat de cruise met bepaalde hobbels niet overweg kan
Dat van de cruise is zeker waar. Wel minder erg dan eerst, maar met cruise aan over drempels merkt de auto vertraging drempel op, compenseert dat door meer vermogen te leveren en bij korte drempels of hogere snelheid is dat net bij drempel af, waardoor de auto weer wat afremt. Die kan je zeker in sport wel merken. Ik rijd zelf sowieso niet zo vaak op de cruise over drempels, dus ik ervaar het niet als erg storend, maar zeker herkenbaar, vreemd gedrag voor wie dat wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Zijn er meer mensen die bij wie de BYD app er sinds vanmiddag mee is opgehouden?
Na het openen van de app kreeg ik de melding "Netwerkfout, controleer netwerkverbinding" en wilde de status van het voertuig niet verversen.
Hierna de app gesloten en opnieuw geopend, en nu moet ik opnieuw inloggen. Maar ook daar krijg ik nu de melding "Netwerkfout, controleer netwerkverbinding"
Het viel mij op dat de (Android) app vandaag ook een update heeft gehad met als changelog "Provided services in more countries and regions". Ik heb de app vervolgens geupdate, maar ik blijf de zelfde problemen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
E-Vix schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:42:
Zijn er meer mensen die bij wie de BYD app er sinds vanmiddag mee is opgehouden?
Na het openen van de app kreeg ik de melding "Netwerkfout, controleer netwerkverbinding" en wilde de status van het voertuig niet verversen.
Hierna de app gesloten en opnieuw geopend, en nu moet ik opnieuw inloggen. Maar ook daar krijg ik nu de melding "Netwerkfout, controleer netwerkverbinding"
Het viel mij op dat de (Android) app vandaag ook een update heeft gehad met als changelog "Provided services in more countries and regions". Ik heb de app vervolgens geupdate, maar ik blijf de zelfde problemen houden.
Yep, ook netwerkfout, daarna voeg auto toe, of mijn account, dat leidt naar een 'bytt land' scherm voor landkeuze en met doorklikken naar een login scherm, waar ook weer een netwerkfout is. Dit was al voor de update gedaan is, daarna nog.

Ook Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

DeGroteMuis schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:52:
[...]

Yep, ook netwerkfout, daarna voeg auto toe, of mijn account, dat leidt naar een 'bytt land' scherm voor landkeuze en met doorklikken naar een login scherm, waar ook weer een netwerkfout is. Dit was al voor de update gedaan is, daarna nog.

Ook Android
Dan ligt het gelukkig niet aan mijn telefoon. Even afwachten tot BYD het weer heeft verholpen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baannos
  • Laatst online: 15-06 22:14
Bij mij ook inderdaad, op een iPhone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Het werkt intussen weer. Ik moest wel opnieuw inloggen en weer akkoord gaan met de voorwaarden... Ik zag zo snel geen verschillen in de voorwaarden en beide gaven ook een oudere datum bijgewerkt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceessie
Hier geen last van werkt nog gewoon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:16
Ik was een tijdje op zoek naar dé perfecte autohouder (car phone holder) voor mijn BYD Seal. Mijn eis was ook om te kunnen laden middels MagSafe met lange autoritten. Ik gebruik graag Google Maps op het grote scherm met Android Auto en Flitsmeister los op mijn telefoon. Vandaag kwam mijn autohouder thuis. Besteld bij AliExpress voor zo'n ~€ 30. Ben er super blij mee! Zie hieronder de impressies in verschillende omstandigheden. Kan 'm zeker aanraden. Ik gebruik hem met mijn Samsung S24 Ultra en Spigen transparante MagSafe hoesje.

Ik dacht ik deel mijn ervaring even. Levering was binnen 7 dagen.

Hier linkje naar AliExpress.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQ6RD4i9I_InHP_AeFO1OqyY9Qw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sm4FKFg5jfaBJNHjQllVLNrj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHkeu1mGuzClujtTLZ8qbUpPS7k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CA03D4LJt7JgkweTSqt9yC2q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRtaygeKHAVf5P4K5rPjzLsewl4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72b2r0wvcIAOgaz6IPysMYoK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yiFdCCP8AULNBOcaNE2mJu7D8c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ToXVpeyYegeKffD6oB3XLNwf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9UvAngrEkTtt9YBntWssWCRYiM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4lIebtwKLtOFAEh1wAeMBbu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2fcFFWK4Vn3dUGL3zm7GluBu90=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2kjBwCzOv9dCnLF3EZIqUrn.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 10:42
Vorige week een proef rit mogelijk maken bij BYD louwman in Rotterdam met een BYD seal Design.
Hij was in het echt wel een stukje grote dan ik had verwacht maar dat vind ik helemaal niet erg. Na de proefrit meer dan tevreden met de auto. Zodra mijn manager terug is ga ik gelijk de offerte afgeven om dit hopelijk mijn eerste gekozen leasewagen te maken.

Iets dat ik niet heb getest maar wel interessant is voor mij is hoe te auto omgaat met meerdere telefoons. Momenteel rijd ik in een Kia Ceed station maar als ik hier mijn prive telefoon heb verbonden voor Android auto (bedraad) en ik wordt gebeld op mijn werk telefoon werkt deze niet met de handsfree modus. Kan de Seal hier wel mee overweg toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico Mono
  • Laatst online: 17-09 18:34
Roeland007 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:37:
Vorige week een proef rit mogelijk maken bij BYD louwman in Rotterdam met een BYD seal Design.
Hij was in het echt wel een stukje grote dan ik had verwacht maar dat vind ik helemaal niet erg. Na de proefrit meer dan tevreden met de auto. Zodra mijn manager terug is ga ik gelijk de offerte afgeven om dit hopelijk mijn eerste gekozen leasewagen te maken.

Iets dat ik niet heb getest maar wel interessant is voor mij is hoe te auto omgaat met meerdere telefoons. Momenteel rijd ik in een Kia Ceed station maar als ik hier mijn prive telefoon heb verbonden voor Android auto (bedraad) en ik wordt gebeld op mijn werk telefoon werkt deze niet met de handsfree modus. Kan de Seal hier wel mee overweg toevallig?
Met enkele telefoon kan de Seal prima mee overweg, ook draadloos. Meerdere telefoons weet ik eigenlijk niet, goeie vraag!

[ Voor 4% gewijzigd door Rico Mono op 25-03-2025 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matzen
Ik vind alleen wel vervelend dat Apple CarPlay niet automatisch connectie maakt met mijn telefoon. Ben gewend van de Tiguan dat hij Apple CarPlay connect wanneer ik in de auto zit. Nu moet ik zelf elke keer CarPlay openen en mijn telefoon selecteren en handmatig connecten. Terwijl ik 9 van de 10 keer CarPlay gebruik en mijn vriendin sporadisch een keer verbind er mee.

Anderen die dit ook moeten doen of heb ik misschien een instelling verkeerd staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Matzen schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 23:54:
Ik vind alleen wel vervelend dat Apple CarPlay niet automatisch connectie maakt met mijn telefoon. Ben gewend van de Tiguan dat hij Apple CarPlay connect wanneer ik in de auto zit. Nu moet ik zelf elke keer CarPlay openen en mijn telefoon selecteren en handmatig connecten. Terwijl ik 9 van de 10 keer CarPlay gebruik en mijn vriendin sporadisch een keer verbind er mee.

Anderen die dit ook moeten doen of heb ik misschien een instelling verkeerd staan?
Verbindt je iPhone niet direct met de auto na het starten? Bij Android komt er meestal binnen een paar seconden een melding in beeld dat de telefoon verbonden is, even later start Android Auto. Over het algemeen net genoeg tijd om de stoelverwarminig / -ventilatie aan te klikken voor AA fullscreen start. iPhone gebruiikers in dit topic hebben het ook niet aangegeven, dus ik vermoed wel een instelling ergens, zeker omdat je ook aangeeft dat je zelf moet verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highvelocity
Sinds een wk bezitter van de Seal awd.
Wat mij opvalt en irriteert(ik rij altijd met Apple CarPlay) is dat het volume enorm wordt gedempt op het moment dat er tijdens een telefoongesprek nog iemand belt. Ben hiervoor terug geweest bij de dealer maar die had er geen oplossing voor.
Iemand hier een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iphonevannick
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-09 03:15

Dit ervaar ik ook. Lijkt volledige willekeur dat de Seal draadloos met mijn iPhone verbindt. We gebruiken 2 iPhones (die van mijn vriendin en die van mijzelf). Wellicht dat wanneer je er één hebt gekoppeld dit altijd goed gaat?
Highvelocity schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:43:
Wat mij opvalt en irriteert(ik rij altijd met Apple CarPlay) is dat het volume enorm wordt gedempt op het moment dat er tijdens een telefoongesprek nog iemand belt. Ben hiervoor terug geweest bij de dealer maar die had er geen oplossing voor.
Iemand hier een idee?
Ik heb precies hetzelfde. Is zo ver ik weet geen oplossing voor. Wat ik dan doe is op mijn telefoon (foei!) de audio-uitgang voor 1 sec. terugzetten naar luidspreker en daarna meteen weer terugschakelen naar Carplay.

Daarnaast was het weer feest vanochtend bij Fastned. Geen hogere snelheid weten te behalen dan 80KW. Ik was de enige en de temperatuur buiten was 9 graden.

Ik hoop voor de huidige en toekomstige Seal eigenaren dat BYD echt dit soort "ergernissen" weet te verhelpen, net als de vele andere bugs die zich nog dagelijks voordoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico Mono
Highvelocity schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:43:
Iemand hier een idee?
Tweede inkomend gesprek heb ik tot nu toe nog niet meegemaakt. Kun je wel het volume verhogen met het wieltje aan het stuur?

Wat ik wel heb meegemaakt is:
Ik luister Spotify via Apple CarPlay; Ik word gebeld en neem op; Spotify gaat uit en ik voer het gesprek; Ik eindig het gesprek, maar Spotify (muziek of podcast) blijft stil. Van alles geprobeerd maar ik kreeg het geluid niet terug. Uiteindelijk CarPlay maar opnieuw opgestart. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceessie

Als ik de auto niet voor verwarm maakt carplay gewoon verbinding.
Maar als dat wel doe niet. Maar ik roep even hi byd , open carplay en het word gelijk verbonden.
Op zich heb ik daar niet zo heel veel moeite mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico Mono

Als ik in de auto stap connecteert mijn telefoon altijd automatisch met de auto.
CarPlay activeren kan door het icoontje op het hoofdscherm. Bij het instappen roep ik standaard altijd "Open Carplay" met het voicecontrol knopje op het stuur. Dit zit inmiddels in mijn systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door Rico Mono op 26-03-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZM
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-07 14:27
Ceessie schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:50:
[...]

Als ik de auto niet voor verwarm maakt carplay gewoon verbinding.
Maar als dat wel doe niet. Maar ik roep even hi byd , open carplay en het word gelijk verbonden.
Op zich heb ik daar niet zo heel veel moeite mee
Hetzelfde hier. Als het al voorkomt dat Android auto niet automatisch start dan is het met 1 voicegestuurde instructie een seconde werk.

Ik reedt hiervoor een Audi A3 waar ik hetzelfde had. Weet niet of het de auto's of Android Auto is waar het probleem ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Wat ik vooral heb gemerkt is dat de Seal onthoudt of je hem uit hebt geschakeld in Android Auto, of in een ander scherm van het multimediasysteem en aan de hand daar van de volgende keer wél of niet in Android Auto op start.
Als je dus bijvoorbeeld de auto uit zet nadat je het menu van je airco open had staan, dan zal de volgende keer AA niet automatisch openen. Zet je je Seal uit terwijl je AA nog wél open had staan, dan zal de Seal de volgende keer AA automatisch openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:11
E-Vix schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:05:
Wat ik vooral heb gemerkt is dat de Seal onthoudt of je hem uit hebt geschakeld in Android Auto, of in een ander scherm van het multimediasysteem en aan de hand daar van de volgende keer wél of niet in Android Auto op start.
Dat heb ik nog nooit gemerkt, ik zet de Seal vrijwel altijd uit in het hoofdscherm (3 grote iconen) en AA start altijd automatisch.
Net voldoende tijd om de stoelverwarming aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinW73
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:25
In mijn wagen hebben we 2 (Android) telefoons die we kunnen koppelen.
De wagen lijkt vast te houden aan de laatst gekoppelde telefoon. Als dus de 2de telefoon gekoppeld is geweest en ik pak de dag erna de auto dan duurt het koppelen erg lang of er wordt niet gekoppeld.
Even het Android icoon aanklikken en het werkt weer. Zitten beide telefoons tegelijk in de auto, dan koppelt de wagen altijd aan de laatst gekoppelde telefoon, dat is wel jammer, zou graag een preferred telefoon kunnen aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highvelocity
Rico Mono schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:44:
[...]

Tweede inkomend gesprek heb ik tot nu toe nog niet meegemaakt. Kun je wel het volume verhogen met het wieltje aan het stuur?
Het volume verhogen met het wieltje gaat niet🙁

Wat ik wel heb meegemaakt is:
Ik luister Spotify via Apple CarPlay; Ik word gebeld en neem op; Spotify gaat uit en ik voer het gesprek; Ik eindig het gesprek, maar Spotify (muziek of podcast) blijft stil. Van alles geprobeerd maar ik kreeg het geluid niet terug. Uiteindelijk CarPlay maar opnieuw opgestart. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinW73
Een paar vragen aangaande de interne wifi / 4G verbinding.

Ik heb mijn telefoon gekoppeld aan de interne wifi in de auto, dan zou ik toch via die wifi internet moeten hebben aangezien de auto 4g verbinding heeft. Klopt dit?
Ik heb nu wel wifi verbinding, maar zonder internet staat er op de telefoon.

Is er ook een mogelijkheid om te zien hoeveel data de interne sim nog heeft? En zit er een (maandelijks) limiet op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

ErwinW73 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:40:
Een paar vragen aangaande de interne wifi / 4G verbinding.

Ik heb mijn telefoon gekoppeld aan de interne wifi in de auto, dan zou ik toch via die wifi internet moeten hebben aangezien de auto 4g verbinding heeft. Klopt dit?
Ik heb nu wel wifi verbinding, maar zonder internet staat er op de telefoon.

Is er ook een mogelijkheid om te zien hoeveel data de interne sim nog heeft? En zit er een (maandelijks) limiet op?
Nee, de auto heeft geen wifi hotspot, dus je hebt geen internet (wat jij ook al constateert). Het wifi netwerk wordt voor zover ik weet alleen voor wireless carplay gebruikt.

Er zit een app in de auto waar je de data allowance kunt zien (ik ben even de naam van de app kwijt). Er zit een maandelijks limiet op van 1GB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Cybje schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:47:
[...]

Nee, de auto heeft geen wifi hotspot, dus je hebt geen internet (wat jij ook al constateert). Het wifi netwerk wordt voor zover ik weet alleen voor wireless carplay gebruikt.

Er zit een app in de auto waar je de data allowance kunt zien (ik ben even de naam van de app kwijt). Er zit een maandelijks limiet op van 1GB.
Aanvullend: Als je databundel op is, schijnt de app ook niet meer te werken (zelf niet getest, ik heb meestal zo'n 350-500 MB gebruikt einde maand). Je kan wel je telefoon hotspot gebruiken voor de in - car Spotify en andere apps die data vragen zoals de voice assistant, laadplanning in de in-car navigatie en zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Vanavond eindelijk de Ionity snellader aan de a27 uit kunnen proberen. Ik had daarvoor ongeveer 45 minuten met de auto gereden.
De laadsnelheid begon op 90kW en kroop in 13 minuten op naar 140kW. Na 15 minuten begon deze echter weer te zakken om uiteindelijk na 19 minuten op de 100kW uit te komen. Op dat moment had ik een warme tip in beeld over het slimme thermische beheersysteem.
Op zich niet slecht, maar ook niet echt goed . De accu was leeg én warm genoeg dat er eigenlijk al met 120kW aangevangen had kunnen worden, en het na 15 minuten terugzakken omdat de accu te warm werd had ook niet moeten gebeuren. Ik heb ChatGPT een mooi diagram laten maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USif6OeQ4W-BVrCuGMXcdxcUI4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zzOTFhPeCtaANgN26zrYoLid.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCfPST55SL2mTAyXXC0C2yPZI3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0Xp9b2NFNjxxIu1yYbEWFai.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoydSeal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08:37
Groet vanuit Dubai!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTODCtGErSAgSwchy8IrgEcjR2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCNPptq4YVKRGWpKM9XM8sfv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiMe65
  • Laatst online: 17-09 10:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoEDPE33uW1idoKeVJfDDYBE-SI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMBiiUTjckQnWdLtVusGYRum.jpg?f=fotoalbum_large
Hebben jullie deze melding ooit gezien? Ik denk de bandenspanningssensor. De melding blijft komen ook bij de volgende ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

WiMe65 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:19:
[Afbeelding]
Hebben jullie deze melding ooit gezien? Ik denk de bandenspanningssensor. De melding blijft komen ook bij de volgende ritten.
Dat lijkt inderdaad op een defecte bandenspanningssensor. Ik zou er even mee langs de garage gaan.
Maar verder... Wat heb jij jouw banden ongelooflijk hard opgepompt! De voorgeschreven spanning is (bij de RWD tenminste) 2.5 bar voor en 2.9 bar achter. Voel je nu niet iedere korrel zand op de weg als je aan het rijden bent?
De voorgeschreven spanning vind je op een plaatje in de deuropening van de bestuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiMe65
  • Laatst online: 17-09 10:19
E-Vix schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:51:
[...]

Dat lijkt inderdaad op een defecte bandenspanningssensor. Ik zou er even mee langs de garage gaan.
Maar verder... Wat heb jij jouw banden ongelooflijk hard opgepompt! De voorgeschreven spanning is (bij de RWD tenminste) 2.5 bar voor en 2.9 bar achter. Voel je nu niet iedere korrel zand op de weg als je aan het rijden bent?
De voorgeschreven spanning vind je op een plaatje in de deuropening van de bestuurder.
Ik zal inderdaad even een afspraak maken bij de garage.
En ik hou wel van een beetje stevige banden en heb bij de bandenwissel gevraagd om ze op 3.0 te zetten. Heel persoonlijk denk ik maar ik vind ‘m in de bochten zo wat beter op de weg liggen. Dat doorgeven van iedere hobbeltje valt erg mee hoor. Ik was wel wat gewend met mijn vorige auto, Polestar 2 Performance, daar voelde je echt alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
UAE, het land waar men echt luxe taxi's gebruikt! :9~ _/-\o_
Veel plezier daar, als je er nog bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
E-Vix schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 01:19:
Vanavond eindelijk de Ionity snellader aan de a27 uit kunnen proberen. Ik had daarvoor ongeveer 45 minuten met de auto gereden.
De laadsnelheid begon op 90kW en kroop in 13 minuten op naar 140kW. Na 15 minuten begon deze echter weer te zakken om uiteindelijk na 19 minuten op de 100kW uit te komen. Op dat moment had ik een warme tip in beeld over het slimme thermische beheersysteem.
Op zich niet slecht, maar ook niet echt goed . De accu was leeg én warm genoeg dat er eigenlijk al met 120kW aangevangen had kunnen worden, en het na 15 minuten terugzakken omdat de accu te warm werd had ook niet moeten gebeuren. Ik heb ChatGPT een mooi diagram laten maken:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De trage start doet denken aan een toch nog te koude accu. Raar, want zo fris was het vrijdag nou ook weer niet. Vanaf het moment dat de snelheid er een beetje inkomt lijkt de curve wel redelijk normaal voor de Seal, maar het begin is nog niet echt zoals het hoort te zijn. Dat was bij mij afgelopen zomer / najaarsvakantie toch wel beter. Je zou nog eens overdag kunnen testen of met warmer avondweer straks, maar als ik het zo zie ga je in ieder geval wel al de 80 kW halen die je voor jezelf voor de vakantie naar Frankrijk als doel had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rico Mono
WiMe65 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:19:
[Afbeelding]
Een keer meegemaakt bij een banden wissel. Sensor was kapot en moest vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuildYourDragon
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-09 22:03

BuildYourDragon

Polar White Seal Comfort

Om het ook eens over het 1-fase traagladen te hebben: ik kan heel positieve ervaringen delen over het thuisladen van de Seal Comfort:
Slechts 10% laadverlies in mijn situatie, dat had ik niet durven te hopen!
Wel met een stopcontact direct aan de meterkast die op een aparte zekering hangt, en een goede kwaliteit laadkabel: Guwieyg "TÜV certified"
De Seal is mooi stil tijdens het laden en de kabels worden niet warm _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1yVLbMFaq_71F1HffuJ_xSAXHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBdYLl857m4iMYQ8lZNtTe1Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YWls-Py_lDqbvztIQRH09H9ykU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1QsA66VAsT1coDkGWjtNBFb.jpg?f=fotoalbum_large

BYD Seal Comfort: A different beast on the road - faster and harder than the specs: 0-100 in 5.9s with launch control, 220 km/h @ 16% SoC, 14.9 kWh average consumption, Silicon Carbide Powered E-Drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17-09 17:59
Noobie schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:42:
[...]

Alsof de duvel ermee speelt, zojuist een mail gehad dat BYD de onderhouds interval verruimd van 1jaar of 20K KM naar 2jaar of 30K KM.. :*) kan er weer een puntje van kritiek van de lijst.
[Afbeelding]
Wel bijzonder. Ik heb een beurt bij 20000 gedaan voor 300,--. Nu bij 50000 beurt, wordt de prijs 595????
Mijn broer koopt net een q6 en heeft gewoon 6 jaar onderhoudsvrij..... Hoedan, dit gaat mij dus 1200 per jaar kosten, daar baal ik best van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Schaapjes schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:33:
[...]

Wel bijzonder. Ik heb een beurt bij 20000 gedaan voor 300,--. Nu bij 50000 beurt, wordt de prijs 595????
Mijn broer koopt net een q6 en heeft gewoon 6 jaar onderhoudsvrij..... Hoedan, dit gaat mij dus 1200 per jaar kosten, daar baal ik best van.
Ik vraag me vooral af of die Q6 qua filters wel 6 jaar zonder onderhoud kán. Ik heb een donkerbruin vermoeden van niet. En dat is denk ik ook een aardig verschil t.o.v. vroeger. Mijn huidige Mercedes C200 cdi uit 2011 heeft 1 actief koolstoffilter. voor het interieur Een Seal (en ook Q6) heeft een heel systeem van filters voor het interieur. Die wil je wel regelmatig vervangen.

Dat gezegd hebbende is het wel een opvallend iets dat Audi zo afwijkt hierin t.o.v. BYD, en ook andere merken. Een Toyota gaat ook jaarlijks naar de dealer bijv. (of 15.000km).

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
PauseBreak schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:56:
[...]

Ik vraag me vooral af of die Q6 qua filters wel 6 jaar zonder onderhoud kán. Ik heb een donkerbruin vermoeden van niet. En dat is denk ik ook een aardig verschil t.o.v. vroeger. Mijn huidige Mercedes C200 cdi uit 2011 heeft 1 actief koolstoffilter. voor het interieur Een Seal (en ook Q6) heeft een heel systeem van filters voor het interieur. Die wil je wel regelmatig vervangen.

Dat gezegd hebbende is het wel een opvallend iets dat Audi zo afwijkt hierin t.o.v. BYD, en ook andere merken. Een Toyota gaat ook jaarlijks naar de dealer bijv. (of 15.000km).
Snap ik hoor, vind het ook fijn dat de auto nagekeken wordt, maar ook tesla heb ik 5 jaar geen onderhoud gehad. En ik vind een verhoging van 300 naar 600 wel erg veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Schaapjes schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:31:
[...]

Snap ik hoor, vind het ook fijn dat de auto nagekeken wordt, maar ook tesla heb ik 5 jaar geen onderhoud gehad. En ik vind een verhoging van 300 naar 600 wel erg veel
Dus in die 5 jaar zijn ook de filters niet vervangen? Dat lijkt me niet toch? Zoiets vervang je jaarlijks.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
PauseBreak schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:48:
[...]

Dus in die 5 jaar zijn ook de filters niet vervangen? Dat lijkt me niet toch? Zoiets vervang je jaarlijks.
Nee, nooit vervangen en 200k km gereden. Was leaseauto

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mennomaassluis
Dit weekend voor het eerst eens een grotere afstand met de BYD Excellence gereden.
Van Rotterdam naar Disneyland Parijs.zo'n 470 km.

Gestart met 100% SoC, onderweg 1 x gestopt om met ca. 45% SoC aan te komen.
Halverwege bij een Engie ViaNeo snellader gestaan.

De lader begon gelijk met 140 kW tot zelfs een piek van 148 kW dat zo'n 8 minuten duurde.
Daarna ging het zo'n 10 minuten met ca 120 kW en vlakte het af naar zo'n 80 kW tot 100% SoC.
Op de terugweg exact hetzelfde gedaan.. Een stop van ca. 30 minuten (koffie & broodje).

Een zeer positieve ervaring met de Seal. Daarmee dus ook tot de conclusie komend dat niet de Seal het probleem is met snelladen in Nederland, maar de laders en beschikbare capaciteit.zijn het probleem.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Nvq_5EHJT6gnhUUOFRL4p7GYQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91RljdXLflepxNItuir6h3V1.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwW7mSAJR_fDnFZqe_GrCQgE7FM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JeEJDGIAvH7ZpHrRdY6IX1ae.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Mennomaassluis op 03-04-2025 09:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Mennomaassluis schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:52:
Dit weekend voor het eerst eens een grotere afstand met de BYD Excellence gereden.
Van Rotterdam naar Disneyland Parijs.zo'n 470 km.

Gestart met 100% SoC, onderweg 1 x gestopt om met ca. 45% SoC aan te komen.
Halverwege bij een Engie ViaNeo snellader gestaan.

De lader begon gelijk met 140 kW tot zelfs een piek van 148 kW dat zo'n 8 minuten duurde.
Daarna ging het zo'n 10 minuten met ca 120 kW en vlakte het af naar zo'n 80 kW tot 100% SoC.
Op de terugweg exact hetzelfde gedaan.. Een stop van ca. 30 minuten (koffie & broodje).

Een zeer positieve ervaring met de Seal. Daarmee dus ook tot de conclusie komend dat niet de Seal het probleem is met snelladen in Nederland, maar de laders en beschikbare capaciteit.zijn het probleem.[Afbeelding][Afbeelding]
Ik vind je conclusie wat kort door de bocht, want dit weekend was het ook weer relatief warm en je had natuurlijk al een paar 100 km erop zitten toen je de Seal aan de lader hing, wat kan zorgen dat coldgating problemen (traag laden door te koude accu) niet opvallen. En het verklaart bijvoorbeeld ook niet dat bij mij alle Alpitronic Hyperchargers van alle CPO's in alle landen waar ik de Seal aan de lader gehangen heb problemen gaven, maar Tesla en Ionity met niet al te koud weer prima presteerden, ook in Nederland.

Maar wel superfijn dat jouw Seal gewoon perfect geladen heeft. 80kW naar 100% heb ik nog nooit gezien, da's echt heel erg goed. _/-\o_ Hij zakte bij mij meestal al eerder naar rond de 40kW en de laatste 1-2% was het eerder 20kW. Zoals het bij jou is gegaan heb je echt gewoon een perfect reisgenoot aan de Seal! Hooguit een tikje hoog verbruik, ruim 120kWh over 470 km, maar dat kan natuurlijk ook met de rechtervoet te maken hebben. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Schaapjes schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:02:
[...]

Nee, nooit vervangen en 200k km gereden. Was leaseauto
Vijf jaar en 200.000km met dezelfde interieurfilters, denk niet dat ik die wil zien als ze eruit komen. :+ Die worden bij mij toch wel iedere 2 jaar vervangen. Verder is het zeker voor minder in auto's geïnteresseerde mensen wel fijn als de auto van tijd tot tijd een garage ziet. Zo reed een collega van mij een paar jaar geleden rond met achterbanden die bijna slicks waren tot ik haar erop wees.

Maar wel eens dat het bijzonder is dat de onderhoudsinterval verdubbeling in jaren ook een prijsverdubbeling inhoudt, ondanks dat de werkzaamheden zo te zien niet echt veel meer zijn dan bij je eerste 20k beurt. Oorspronkelijk was het wel zo dat er een grotere en een kleinere beurt zou zijn, maar de 20.000 beurt zou al een grote zijn qua werkzaamheden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Gisteren heb ik mijn bestelde V2L adapter ontvangen (deze). Besteld in een introductieaanbod voor nog geen €15 inclusief verzendkosten.
De adapter ziet er zeer degelijk uit. Uiteraard heb ik hem even getest (met een telefoonlader) en hij werkte zonder problemen op mijn Design.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8Zlbv61QTQ7GkyL5foxT0wVbhA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRdLwgC7W9i08aL8OcjHrjAs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ee6OhjNmSSgnmQzl1bvwcOunLqw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srjO1YFeqc1SALx02qmADwp7.jpg?f=fotoalbum_tile

Een paar weken geleden heb ik app installatie op mijn Seal vrijgeschakeld (downgrade naar 2307 -> vrijschakel app installeren -> Upgrade terug naar 2412). Gisteren kreeg ik het idee om een activity launcher op mijn Seal te installeren om zo te kijken wat voor verborgen activiteiten er waren, en ik ben wat interessante dingen tegen gekomen:
Zo heb ik een verborgen instellingen menu van de navigatie kunnen open (het menu heet ook 'Secret Settings'). Hierin stonden een aantal interessante instellingen zoals dat je de dataprovider voor de kaarten kan verandren. Standaard staat deze op 'HERE base + HERE EV data', maar deze kan ook veranderd worden naar 'HERE base + EcoMovement EV data' . Dit lijkt enkel invloed te hebben over de aanbieder van de gegevens over laadpalen. Ik heb het nog niet geprobeerd aan te passen.
Een tweede grappig detail is dat hier ook het EV model opgegeven kan worden en dat deze standaard ingesteld staat als een Tesla Model 3. De enige andere optie die je hier kan kiezen is een Tesal Model S. Kennelijk is deze applicatie dus oorspronkelijk ontwikkeld voor Tesla.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nze26wukymEYWjT0tzKe6LTcyw4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjbebezmUXLJNpO3r9m7whcf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sgca4tzPNSzeJAlgInyy5W6xrE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Te6Z3jTMpvYeM11nDLNj67G.jpg?f=fotoalbum_tile

Een tweede app die ik tegen kwam is de BYD Camera app. Deze laat de streams van alle camera's (behalve de dashcam) tegelijkertijd zien.
Nee helaas geen mogelijkheid om Sentinel in te schakelen. Verschillende chinese modellen hebben deze er overigens recentelijk wel bij gekregen dus wie weet komt deze ook nog naar de internationale modellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yorW4VT8D6tBKqjAqz5C87Zt7fo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jd3qku2lUjK2ye6NPzByDGMW.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar het meest interresante wat ik tegen ben gekomen is de aanwezigheid van DAB in de mediacantrum app.
Nu zal je je misschien afvragen waarom dat interessant is want we hebben toch al DAB+?
De Seal gebruikt nu 2 losse apps voor FM Radio (Mediacentrum) en DAB+ (DAB+ app). Deze apps kunnen niet samen werken waardoor er bij slecht of geen DAB+ ontvangst niet automatisch teruggevallen kan worden op FM. De meeste autoradio's doen dat wel, en dat merk je vooral als je ergens een tunnel in rijdt en je radio net even anders begint te klinken.
Als DAB+ geintegreerd zou worden in het mediacentrum, dan bestaat de kans dat dat deze terugvalmethode ook geimplementeerd wordt en dat daarmee eindelijk het wegvallen van de radio opgelost zou kunnen worden. Ja, DAB+ blijft wegvallen, maar je merkt behalve een iets mindere geluidskwaliteit er weinig van.

Op dit moment deed het openen van DAB in het mediacentrum nog weinig, maar het zou kunnen betekenen dat er achter de schermen wel aan gewerkt wordt en wellicht in een volgende firmware release geimplementeerd gaat worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyCoPfkXFUpQQyUgxKm_IaJUveI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLzFq5RR2qLGcP9ji5wBX9ld.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn theorie is; de Chinese versie van de Seal heeft geen DAB+. Dit is voor de internationale versie toegevoegd. Waarschijnlijk is native implementatie van de extra hardware hiervoor in de mediacentrum app niet op tijd gelukt waardoor ze de losse DAB+ app van de leverancier hebben toegevoegd als workarround.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mennomaassluis
DeGroteMuis schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:13:
[...]

Ik vind je conclusie wat kort door de bocht, want dit weekend was het ook weer relatief warm en je had natuurlijk al een paar 100 km erop zitten toen je de Seal aan de lader hing, wat kan zorgen dat coldgating problemen (traag laden door te koude accu) niet opvallen. En het verklaart bijvoorbeeld ook niet dat bij mij alle Alpitronic Hyperchargers van alle CPO's in alle landen waar ik de Seal aan de lader gehangen heb problemen gaven, maar Tesla en Ionity met niet al te koud weer prima presteerden, ook in Nederland.

Maar wel superfijn dat jouw Seal gewoon perfect geladen heeft. 80kW naar 100% heb ik nog nooit gezien, da's echt heel erg goed. _/-\o_ Hij zakte bij mij meestal al eerder naar rond de 40kW en de laatste 1-2% was het eerder 20kW. Zoals het bij jou is gegaan heb je echt gewoon een perfect reisgenoot aan de Seal! Hooguit een tikje hoog verbruik, ruim 120kWh over 470 km, maar dat kan natuurlijk ook met de rechtervoet te maken hebben. :+
Naar Disney is denk ik zo'n 95% snelweg en resterend provinciale weg. Ik gebruikte de acc die ik ingesteld had op 115 (dat bleek de beste flow te hebben op de snelweg). Op de terugweg had ik aardig wat files om Antwerpen en Rotterdam.

Onderweg was het 13 graden, maar had ik bij eerdere tests ook zeker meer dan een uur gereden met de auto.
Dus de accu zou dan ook voldoende warm geweest moeten zijn om goed snel te laden.

Echter merk ik wel een hele verbetering in het verbruik / range als het richting de 10 graden gaat.
Maar wat mij ook opviel is dat ik best vaak wat communicatie problemen zie bij de snelladers (alle merken laders en auto's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
E-Vix schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:29:
Gisteren heb ik mijn bestelde V2L adapter ontvangen (deze). Besteld in een introductieaanbod voor nog geen €15 inclusief verzendkosten.
De adapter ziet er zeer degelijk uit. Uiteraard heb ik hem even getest (met een telefoonlader) en hij werkte zonder problemen op mijn Design.
[Afbeelding][Afbeelding]

Een paar weken geleden heb ik app installatie op mijn Seal vrijgeschakeld (downgrade naar 2307 -> vrijschakel app installeren -> Upgrade terug naar 2412). Gisteren kreeg ik het idee om een activity launcher op mijn Seal te installeren om zo te kijken wat voor verborgen activiteiten er waren, en ik ben wat interessante dingen tegen gekomen:
Zo heb ik een verborgen instellingen menu van de navigatie kunnen open (het menu heet ook 'Secret Settings'). Hierin stonden een aantal interessante instellingen zoals dat je de dataprovider voor de kaarten kan verandren. Standaard staat deze op 'HERE base + HERE EV data', maar deze kan ook veranderd worden naar 'HERE base + EcoMovement EV data' . Dit lijkt enkel invloed te hebben over de aanbieder van de gegevens over laadpalen. Ik heb het nog niet geprobeerd aan te passen.
Een tweede grappig detail is dat hier ook het EV model opgegeven kan worden en dat deze standaard ingesteld staat als een Tesla Model 3. De enige andere optie die je hier kan kiezen is een Tesal Model S. Kennelijk is deze applicatie dus oorspronkelijk ontwikkeld voor Tesla.
[Afbeelding][Afbeelding]

Een tweede app die ik tegen kwam is de BYD Camera app. Deze laat de streams van alle camera's (behalve de dashcam) tegelijkertijd zien.
Nee helaas geen mogelijkheid om Sentinel in te schakelen. Verschillende chinese modellen hebben deze er overigens recentelijk wel bij gekregen dus wie weet komt deze ook nog naar de internationale modellen.
[Afbeelding]

Maar het meest interresante wat ik tegen ben gekomen is de aanwezigheid van DAB in de mediacantrum app.
Nu zal je je misschien afvragen waarom dat interessant is want we hebben toch al DAB+?
De Seal gebruikt nu 2 losse apps voor FM Radio (Mediacentrum) en DAB+ (DAB+ app). Deze apps kunnen niet samen werken waardoor er bij slecht of geen DAB+ ontvangst niet automatisch teruggevallen kan worden op FM. De meeste autoradio's doen dat wel, en dat merk je vooral als je ergens een tunnel in rijdt en je radio net even anders begint te klinken.
Als DAB+ geintegreerd zou worden in het mediacentrum, dan bestaat de kans dat dat deze terugvalmethode ook geimplementeerd wordt en dat daarmee eindelijk het wegvallen van de radio opgelost zou kunnen worden. Ja, DAB+ blijft wegvallen, maar je merkt behalve een iets mindere geluidskwaliteit er weinig van.

Op dit moment deed het openen van DAB in het mediacentrum nog weinig, maar het zou kunnen betekenen dat er achter de schermen wel aan gewerkt wordt en wellicht in een volgende firmware release geimplementeerd gaat worden.
[Afbeelding]

Mijn theorie is; de Chinese versie van de Seal heeft geen DAB+. Dit is voor de internationale versie toegevoegd. Waarschijnlijk is native implementatie van de extra hardware hiervoor in de mediacentrum app niet op tijd gelukt waardoor ze de losse DAB+ app van de leverancier hebben toegevoegd als workarround.
Ik vind de 2e screenshot van de navigatie ook wel bijzonder: Tesla Model 3, 60 kWh accu, 20% ondergrens, 80% bovengrens laden? Als de auto daarmee rekent voor de laadplanning zou je denken dat je veel te vaak moet stoppen toch? De Seal heeft een accu die ruim 1/3 groter is dan dat! En zou het ontbreken van 'connector type' ook de reden zijn dat Google Maps via AA bij navigeren naar elke CCS snellader piept dat de aansluiting niet geschikt is voor de auto?

En werkt FM radio veel beter bij je? Bij mij werkt die nog slechter dan DAB+ eigenlijk, ik mag blij zijn als hij 2 of 3 zenders vindt in stereo in het hele FM bereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Mennomaassluis schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:36:
[...]

Naar Disney is denk ik zo'n 95% snelweg en resterend provinciale weg. Ik gebruikte de acc die ik ingesteld had op 115 (dat bleek de beste flow te hebben op de snelweg). Op de terugweg had ik aardig wat files om Antwerpen en Rotterdam.

Onderweg was het 13 graden, maar had ik bij eerdere tests ook zeker meer dan een uur gereden met de auto.
Dus de accu zou dan ook voldoende warm geweest moeten zijn om goed snel te laden.

Echter merk ik wel een hele verbetering in het verbruik / range als het richting de 10 graden gaat.
Maar wat mij ook opviel is dat ik best vaak wat communicatie problemen zie bij de snelladers (alle merken laders en auto's).
Ja, als het buiten rond de 10 graden of warmer is en je rijdt een uur of langer, moet je normaal wel gewoon aardige snelheden halen. Op vakantie afgelopen najaar in de avond met 7-8 graden na 200km rijden in de regen ging bij ons ook prima. Maar ook bij Fastned laadzuilen waar vlak voor mij nog een Kia EV6 gewoon met gemak ruim 150kW trok, kwam mijn Seal niet verder dan 2-3 minuten 100-150 kW en dan 40-50 kW. Terwijl er geen nieuwe auto's gearriveerd waren. Dat ligt voor mijn gevoel dan niet aan de laadzuil / capaciteit op locatie, maar toch wel aan de auto.

Maar wel blij dat het bij jou gewoon wel bovengemiddeld goed presteerde, da's altijd fijn voor zo'n fijne reisauto als de Seal. Als het laden bij ons ook gewoon snel zou gaan, zou ik hem zeker vaker meepakken met weekendjes weg!

Qua verbruik maakte ik een denkfout: Dat je tussendoor naar 100% geladen hebt betekent natuurlijk niet dat je vrijwel leeg was, dus die 120 kWh heb je vast niet verbruikt op een enkele reis. :o
Als je bij 5-10% aan de lader ging vind ik het verbruik wel best hoog, maar voor hetzelfde geld hing je de Seal aan de lader met 40-50% over, dan is het verbruik voor een Excellence AWD gewoon goed te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Het opladen van elektrische auto's in Nederland is een complex verhaal. Zeer afhankelijk van waar je laadt, hoe laat en wat er in die omgeving op dat moment aan netcongestieproblematiek speelt. Dat is niet gelijk verdeeld over het land, en ook niet gelijk per jaargetijde.

Maar, als je die problemen ook ervaart in het buitenland, op verschillende dagen, tijden en jaargetijden dan kan je natuurlijk best wel met enige zekerheid zeggen dat het probleem in de auto aanwezig zal zijn.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

PauseBreak schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:24:
Het opladen van elektrische auto's in Nederland is een complex verhaal. Zeer afhankelijk van waar je laadt, hoe laat en wat er in die omgeving op dat moment aan netcongestieproblematiek speelt. Dat is niet gelijk verdeeld over het land, en ook niet gelijk per jaargetijde.

Maar, als je die problemen ook ervaart in het buitenland, op verschillende dagen, tijden en jaargetijden dan kan je natuurlijk best wel met enige zekerheid zeggen dat het probleem in de auto aanwezig zal zijn.
In het buitenland kan dat ook zoals Nederland zijn natuurlijk. Dan weet je nog niets.
Je weet pas iets als het aangeboden laadvermogen constant blijft in ieder jaargetijde etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

DeGroteMuis schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:21:
Ik vind de 2e screenshot van de navigatie ook wel bijzonder: Tesla Model 3, 60 kWh accu, 20% ondergrens, 80% bovengrens laden? Als de auto daarmee rekent voor de laadplanning zou je denken dat je veel te vaak moet stoppen toch? De Seal heeft een accu die ruim 1/3 groter is dan dat!
3 weken geleden heb ik de navigatie met een redelijk volle accu de trip naar ons vakantieadres van de zomer in Frankrijk laten plannen. Tussen 2 van de stops zat 176km en zou de accu van 80% naar 33% gaan. Dat zou betekenen dat je met 100% maar 375km zou kunnen rijden. De wagen heeft of met het actuele verbruik gerekend wat lager lag door de temperatuur, of met een kleinere accu met een fabrieksverbruik.
En zou het ontbreken van 'connector type' ook de reden zijn dat Google Maps via AA bij navigeren naar elke CCS snellader piept dat de aansluiting niet geschikt is voor de auto?
Je connector type is gewoon onder de instellingen van Google Maps aan te passen.
Instellingen > je Voertuigen > stekkers en adapters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sU2G1bE9A8ntBR1WBotwVaztXww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6OQILMC6uuSFKIH9WfM9S7Wq.jpg?f=fotoalbum_large
En werkt FM radio veel beter bij je? Bij mij werkt die nog slechter dan DAB+ eigenlijk, ik mag blij zijn als hij 2 of 3 zenders vindt in stereo in het hele FM bereik.
Ja. Die werkt eigenlijk best goed. In de tunnel op de A2 bij Utrecht heb ik dan ook nog gewoon ontvangst, en er worden genoeg zenders gevonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_OrSX88GRyd34EXanrT9R7WYYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNe4A1KmClef5M8uN5ZVsJiD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinW73
[quote]E-Vix schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 00:11:
[...]

KNIP

[...]

Je connector type is gewoon onder de instellingen van Google Maps aan te passen.
[Afbeelding]

[...]

KNIP

Dit heb ik ook al reeds gedaan, maar met Android auto lijkt het wel of deze gegevens niet worden overgenomen.
Maps meldt dan dood leuk, geen geschikte stekkers gevonden. (zelfs als je naast een geschikte oplader staat :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanoDiBosso
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:07
Vandaag bij de bandenwissel specifiek gevraagd om de hier al eerder genoemde laadupdate. De monteur wist van niets, maar na navraag bij de chef werkplaats bleek er toch een update te zijn. Nu installeren - ben benieuwd of dit de problemen bij de Alpitronic-laders op gaat lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
E-Vix schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 00:11:
[...]

3 weken geleden heb ik de navigatie met een redelijk volle accu de trip naar ons vakantieadres van de zomer in Frankrijk laten plannen. Tussen 2 van de stops zat 176km en zou de accu van 80% naar 33% gaan. Dat zou betekenen dat je met 100% maar 375km zou kunnen rijden. De wagen heeft of met het actuele verbruik gerekend wat lager lag door de temperatuur, of met een kleinere accu met een fabrieksverbruik.
Ik zou verwachten dat hij kijkt naar actueel verbruik en de juiste accugrootte, maar met een Design is 375 km van vol naar leeg wel een erg stevig verbruik. Dan lijkt het erop dat ook de accu nogal klein wordt ingeschat. Zal het ook eens testen binnenkort.
[Afbeelding]
Wel een goede tip op zich, maar daar heb ik sinds de vorige auto al CCS combo 2 en Type 2 aan staan en toch krijg ik via Android Auto eigenlijk altijd die melding als ik naar een lader navigeer.
Ja. Die werkt eigenlijk best goed. In de tunnel op de A2 bij Utrecht heb ik dan ook nog gewoon ontvangst, en er worden genoeg zenders gevonden.
[Afbeelding]
Ik kwam de laatste keer dat ik het probeerde niet verder dan NPO R2 / 3 & WDR. Zal het eens opnieuw testen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeGroteMuis
StefanoDiBosso schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:55:
Vandaag bij de bandenwissel specifiek gevraagd om de hier al eerder genoemde laadupdate. De monteur wist van niets, maar na navraag bij de chef werkplaats bleek er toch een update te zijn. Nu installeren - ben benieuwd of dit de problemen bij de Alpitronic-laders op gaat lossen.
De mijne heeft vandaag ook de laadupdate gekregen. N=1 keer 2, want 1 keer geprobeerd en alleen mijn Seal, maar het lijkt er wel op dat het de oplossing is! _/-\o_

Bij mij 10-80% in minder dan 36 minuten aan een 300kW Alpitronic Hypercharger.van Fastned. Maximum snelheid 124kW, dus niet echt de 150kW top die hij zou moeten halen, maar constant 120+ van 10-65%, daarna zakte de snelheid pas in naar rond de 80, om bij 81% nog steeds rond de 70 te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vup3LcwCG6R0jv354-WUpIbgWkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7UrlCmDHJJJSyVTzofbwcgcf.png?f=fotoalbum_large

Bij de andere laadzuil stond een BMW i4 die bij 21% ook niet verder kwam dan 125kW aan een 300kW zuil voor zichzelf alleen, dus mogelijk kan het zelfs nog iets beter.

Natuurlijk is het vandaag niet heel slecht laadweer, maar sneller dan volgens het boekje bij een Alpitronic, die eerder bij mij altijd wel goed waren voor 1:40- 2 uur 10-80% is wel echt fijn! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

@DeGroteMuis Dit ziet er inderdaad beter uit!

Afgelopen weekend heb ik ook nog bij een snellader gestaan (Alpitronic 400Kw Hypercharger van T-Energy). Hier ben ik op 23% begonnen met 125Kw laadsnelheid welke bij 35% op was geklommen tot 140Kw. Bij 55% ging dit terug naar 120Kw en bij 65% naar 80KW..
Dit was overigens de zelfde lader als waar ik een paar weken terug maar 30Kw wist te halen. Een keurig resultaat nu dus, en dat zonder de laadupdate.

Als ik naar de resultaten van DeGroteMuis en Cybje kijk, dan lijkt het er wel bijna op alsof de laadupdate die ze hebben gehad onder andere de max laadsnelheid beperkt tot 125Kw. Dat zorgt uiteindelijk voor minder warmte en daardoor een stabielere laadervaring waardoor de gemiddelde laadsnelheid zelfs hoger zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matzen
DeGroteMuis schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:02:
[...]

De mijne heeft vandaag ook de laadupdate gekregen. N=1 keer 2, want 1 keer geprobeerd en alleen mijn Seal, maar het lijkt er wel op dat het de oplossing is! _/-\o_

Bij mij 10-80% in minder dan 36 minuten aan een 300kW Alpitronic Hypercharger.van Fastned. Maximum snelheid 124kW, dus niet echt de 150kW top die hij zou moeten halen, maar constant 120+ van 10-65%, daarna zakte de snelheid pas in naar rond de 80, om bij 81% nog steeds rond de 70 te hangen.

[Afbeelding]

Bij de andere laadzuil stond een BMW i4 die bij 21% ook niet verder kwam dan 125kW aan een 300kW zuil voor zichzelf alleen, dus mogelijk kan het zelfs nog iets beter.

Natuurlijk is het vandaag niet heel slecht laadweer, maar sneller dan volgens het boekje bij een Alpitronic, die eerder bij mij altijd wel goed waren voor 1:40- 2 uur 10-80% is wel echt fijn! *O*
Heb je actief gevraagd naar de update of kwam de dealer er zelf mee? Ik heb de seal gekocht in Amsterdam maar tot op heden weinig informatie over de update ondanks het doorgeven van informatie over de slechte laadcurves

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iggimeister
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-09 20:39
Even weer een update inzake de verkochte seals t/m heden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlB2ssJYw1QmERfL76Sb3bpiuHc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Qt1vGcW5DqUC4dVcQrPH0s9x.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
E-Vix schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:27:
@DeGroteMuis Dit ziet er inderdaad beter uit!

Afgelopen weekend heb ik ook nog bij een snellader gestaan (Alpitronic 400Kw Hypercharger van T-Energy). Hier ben ik op 23% begonnen met 125Kw laadsnelheid welke bij 35% op was geklommen tot 140Kw. Bij 55% ging dit terug naar 120Kw en bij 65% naar 80KW..
Dit was overigens de zelfde lader als waar ik een paar weken terug maar 30Kw wist te halen. Een keurig resultaat nu dus, en dat zonder de laadupdate.

Als ik naar de resultaten van DeGroteMuis en Cybje kijk, dan lijkt het er wel bijna op alsof de laadupdate die ze hebben gehad onder andere de max laadsnelheid beperkt tot 125Kw. Dat zorgt uiteindelijk voor minder warmte en daardoor een stabielere laadervaring waardoor de gemiddelde laadsnelheid zelfs hoger zal zijn.
Da's wel een heel groot verschil zeg! Raar, want je zei dat je toen ook al best even gereden had toch?
Mijn test was wel begin van de avond, dus mogelijk ook op de laadpaal al begrensd, aangezien een BMW i4 ook maar 125kW haalde. Die hoort normaal wel beter te scoren rond de 25% SoC. Dus misschien kan de auto het nog beter doen. Maar ook als dat niet zo is, liever een lagere maximum laadsnelheid, maar sneller stroom erin dan kort een iets hogere laadsnelheid.
Matzen schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:20:
Heb je actief gevraagd naar de update of kwam de dealer er zelf mee? Ik heb de seal gekocht in Amsterdam maar tot op heden weinig informatie over de update ondanks het doorgeven van informatie over de slechte laadcurves
Ik heb contact gezocht met BYD NL, omdat de auto intussen bijna 10 maanden in mijn bezit is en al die tijd laadproblemen had bij Alpitronic hyperchargers. Best vervelend als zo ongeveer 90% van alle snellaadpalen met 150kW of hogere snelheid buiten Ionity en Tesla die Alpitronics zijn. En nog een jaar op vakantie met alleen Tesla en Ionity of een benzinestoker als optie vond ik niet acceptabel. Toen werd ik gebeld met het nieuws dat er een laadupdate is die veel problemen oplost, dat lijkt in mijn geval inderdaad zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:39
DeGroteMuis schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:02:
[...]

[Afbeelding]

Van 10%-81% en 63kWh geladen.
Ofwel u bent de gelukkige eigenaar van een grotere batterij, of er best wat laadverlies.

Gebaseerd op de data in het screenshot zou de batterij >88kWh zijn.
Doe mij die ook maar ajb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matzen
DeGroteMuis schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:45:

Ik heb contact gezocht met BYD NL, omdat de auto intussen bijna 10 maanden in mijn bezit is en al die tijd laadproblemen had bij Alpitronic hyperchargers. Best vervelend als zo ongeveer 90% van alle snellaadpalen met 150kW of hogere snelheid buiten Ionity en Tesla die Alpitronics zijn. En nog een jaar op vakantie met alleen Tesla en Ionity of een benzinestoker als optie vond ik niet acceptabel. Toen werd ik gebeld met het nieuws dat er een laadupdate is die veel problemen oplost, dat lijkt in mijn geval inderdaad zo te zijn.
Ik heb vanmiddag gebeld en ze gaven inderdaad aan dat er een update is voor het laden. De afspraak staat volgende maand gepland. Heb er geen haast mee, omdat ik voornamelijk thuis laad. Maar de zomervakantie in Italië is het wel lekker om inderdaad niet alleen maar bij Tesla te staan laden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

iggimeister schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:50:
Even weer een update inzake de verkochte seals t/m heden
[Afbeelding]
Ik vind dat in regio Rotterdam-Zoetermeer opvallend veel Seals rondrijden.
De verkoopaantallen zijn niet al te hoog volgens de grafiek. Echter, in bovengenoemde regio zie ik er regelmatig wel eentje, en in de afgelopen 5 dagen zelfs al 3 verschillende gezien.
Bestaat er ook zo'n grafiek voor Seals op basis van provincies? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holland
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17:36
Matzen schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:48:
[...]

Ik heb vanmiddag gebeld en ze gaven inderdaad aan dat er een update is voor het laden. De afspraak staat volgende maand gepland. Heb er geen haast mee, omdat ik voornamelijk thuis laad. Maar de zomervakantie in Italië is het wel lekker om inderdaad niet alleen maar bij Tesla te staan laden ;)
Is dit een specifieke laadupdate? Of is dit een andere versie? Ik heb nog nooit de 1.4 update gehad en draai nog steeds op de 1.3(?)
Volgens mij heeft niemand die gekregen behalve de mensen die hem zelf hebben geupload. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:16
Die 1.4 officieel gaat er niet meer komen denk ik. Hopelijk een nieuwere versie later dit jaar

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matzen
Holland schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:18:
[...]

Is dit een specifieke laadupdate? Of is dit een andere versie? Ik heb nog nooit de 1.4 update gehad en draai nog steeds op de 1.3(?)
Volgens mij heeft niemand die gekregen behalve de mensen die hem zelf hebben geupload. Klopt dat?
Wat ik begreep is het een specifieke laadupdate. Ik heb ook naar de 1.4 update gevraagd, maar daar leek de mevrouw aan de telefoon weinig van te weten. Ze gaf aan dat het in delen wordt uitgerold en dat het maanden kan duren tussen de verschillende auto’s. Oftewel die komt denk ik niet binnenkort ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Matzen schreef op donderdag 10 april 2025 @ 06:45:
[...]

Wat ik begreep is het een specifieke laadupdate. Ik heb ook naar de 1.4 update gevraagd, maar daar leek de mevrouw aan de telefoon weinig van te weten. Ze gaf aan dat het in delen wordt uitgerold en dat het maanden kan duren tussen de verschillende auto’s. Oftewel die komt denk ik niet binnenkort ;(
Nee, ik heb geen inside information, maar ik weet 99,9% zeker dat 1.4 niet meer gaat komen.
Sinds 1.4 werd geintroduceerd eind december hebben in een aantal landen (Engeland en wat Scandinavische landen bijvoorbeeld) een aantal Seals deze update aangeboden gekregen. Vanaf eind januari is er nergens meer een officiele OTA uitrol geweest van v1.4. De uitrol staat dus al 2 maanden stil dus de meest logische conlusie is dat de update terug is getrokken. Ook het feit dat de dealers v1.4 niet lijken te kunnen downloaden is een teken dat deze waarschijnlijk terug is getrokken.

v1.4 had een nieuwe interface gekregen, maar deze update brengt ook nieuwe bugs met zich mee (bijvoorbeeld audio die gedempt blijft ha het gebruiken van de BYD assistent totdat je de assistent nog een keer aanroept). Waarschijnlijk zitten er één of meerdere breaking bugs in die BYD zo serieus achtte dat ze de uitrol gestopt hebben en uiteindelijk dus update terug hebben getrokken. Je zou verwachten dat er dan een v1.4.1 zou worden gelanceerd waar die bugs in verholpen zijn, maar die is er dus niet. Tenminste... Er zijn een aantal Seals (ik meen onder andere in Australië) welke na onderhoud bij de dealer terug zijn gekomen met versie v1.4, maar met buildnummer 2501 in plaats van 2412. Het verschil met de eerste v1.4 is overigens nog onbekend.

In China hebben ze, nadat ze eerder vorig jaar al de vernieuwde interface zoals in 'onze' v1.4 hadden gekregen, een 2e vernieuwde interface gelanceerd op de Seal. Het zou dus kunnen dat BYD er voor heeft gekozen om in plaats van v1.4 te fixen ze meteen de 2e nieuwe interface naar het internationale model gaan brengen. Op zich zou dat logisch zijn, want dan heb je minder verschil tussen beide systemen die je moet onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ik heb van de dealer begrepen dat ook de Sealion 7 niet met de 'nieuwe' interface wordt geleverd van 1.4. Dus ik denk dat je aanname klopt en dat BYD ervoor heeft gekozen om zoveel mogelijk 1 ecosysteem aan te houden. Dat is ook logischer en kosteneffectiever natuurlijk.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Ik snap eigenlijk niet dat het allemaal zo lang duurt qua software. Als er een paar bugs in zitten, zeker als het gaat om iets simpels dat audio gedempt blijft na gebruik van de assistent, moet dat toch wel in 1-2 weken op te lossen zijn?

Ik had gehoopt dat BYD als nieuw merk meer zoals Tesla zou functioneren, maar eigenlijk zijn ze tot nu toe vooral te vergelijken met de ouderwetse automerken. Ook dat je voor bepaalde updates weer terug moet naar de dealer, dus dat gaat niet eens OTA. Bij Tesla had ik soms wel meerdere updates in de week, als er kleine bugs waren die ze moesten fixen. En voor de mensen die dat wel irritant vonden had je ook de optie om de stable channel te kiezen, zodat je oudere maar stabielere versies in je auto kreeg.

Pagina: 1 ... 35 ... 41 Laatste