Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 14:00
Inter18 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:56:
Dat klinkt zeer acceptabel,

Ik probeer mezelf 'overeind' te houden met het feit dat ik 'jullie' aan een betere wagen heb kunnen helpen met m'n Gen-1 long range gebakkie, waardoor fabrikanten belangrijke data hebben kunnen vergaren over batterij degradatie.
Ja, het gaat hard! Bij introductie waren de eKona, eNiro en Soul behalve misschien het 1-fase snelladen ook de betere EVs onder de 50k. Het waren toch de eerste EVs die naast een voor die tijd flinke range ook een relatief vriendelijk prijskaartje hadden en aardig snel konden laden bij een snellader, regelmatig sneller dan de toen nog overheersende triple chargers aankonden. Tesla's waren nog een stukje duurder en de Leaf, eGolf, Ioniq, i3 bleven toch achter qua range, laadsnelheid of beide.
BoydSeal schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:12:
Ik had laatst op een koude ochtend een vervelend probleem met de grootlichtassistent.
Deze heb ik uit staan maar nadat ik even groot licht moest gebruiken om een onoverzichtelijke situatie te beoordelen raakte het systeem helemaal in de war. Elke keer ging groot licht weer aan als ik het had uitgezet, ik kreeg met geen mogelijkheid het systeem weer normaal. Uiteindelijk de Seal langs de kant gezet en inderdaad het voorruit ter hoogte van de sensoren bleek nog volledig onder het ijs te zitten. Nadat ik dit wggekrabt had was het probleem verdwenen. N.b.: ook andere systemen waren niet beschikbaar op dat moment.
De sensoren ijsvrij maken is altijd een goed plan. Zo lang er geen groot pak sneeuw op ligt, kom je best een eind met 10-15 minuten voorverwarmen op standje verwarming via de app, mocht je niet willen krabben.

Voor je grootlicht, de keren dat ie bij mij even de weg kwijt was, werkte het om de lichtschakelaar van auto naar dimlicht te zetten. Ik heb de grootlichtassistent standaard aan, dus niet 100% zeker of dat bij jou ook goed werkt, maar bij mij schakelt die assistent dan ook uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ceessie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:36
BoydSeal schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:12:
Ik had laatst op een koude ochtend een vervelend probleem met de grootlichtassistent.
Deze heb ik uit staan maar nadat ik even groot licht moest gebruiken om een onoverzichtelijke situatie te beoordelen raakte het systeem helemaal in de war. Elke keer ging groot licht weer aan als ik het had uitgezet, ik kreeg met geen mogelijkheid het systeem weer normaal. Uiteindelijk de Seal langs de kant gezet en inderdaad het voorruit ter hoogte van de sensoren bleek nog volledig onder het ijs te zitten. Nadat ik dit wggekrabt had was het probleem verdwenen. N.b.: ook andere systemen waren niet beschikbaar op dat moment.
Ik had laatst dit zelfde probleem, en het duurde even voordat ik bij een parkeerplaats was. Er zullen wel heel wat mensen gevloekt hebben voor me.
ADAS systeem viel ook nog wel eens uit en ik merkte met uitstappen dus dat er wat condens aan de binnenkant zat bij de camera.
De oplossing was even de airco aan en vol de voorruit verwarming aan en binnen twee minuten werkte alles weer prima. Blijkbaar haalt de gewone voorruit stand het bovenste gedeelte niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennomaassluis
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 10:03
Met betrekking tot verbruik merk ik ook zo'n 20 - 30% meer verbruik als het echt koud is. Nu de temperaturen iets stijgen, zakt het verbruik ook behoorlijk. Ik rijd de Excellence.

In de kou gebruikte ik zo'n 22kWh per 100km (incl. verwarming, stoelverwarming en stuurverwarming). Relatief veel snelweg KM's (80%) waarbij ik zo tussen de 100 en 130 rijd (afhankelijk drukte etc etc).
Meestal rijd ik in de Normal of ECO mode (afhankelijk van situatie). Dus qua verbruik vind ik het allemaal wel prima ondanks dat ik stevig doorrijd / optrek met de auto.

Enige echte punten die ik heb is het snelladen en DAB. Voor de rest hele dikke prima auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoydSeal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08:37
Gisteren voor het eerst met de fietsendrager en fietsen op pad gegaan (nooit een trekhaak op mijn auto gehad, maar als je op een bepaalde leeftijd komt, komt zoiets opeens op het prioriteitenlijstje ;-)).

De fietsen staken dusdanig ver uit dat de dode hoek assistent continue van slag was (heen alleen links en terug aan beide kanten) en dat bij het wisselen van rijstrook de Seal consequent tegen stuurde. Uiteindelijk ongeveer alle hulpsystemen uitgezet om normaal te kunnen rijden.

Ik neem aan dat beide systemen samenwerken, maar aangezien de auto tegen bleef sturen na het uitzetten van de dode hoek assistent zou je toch denken dat dit systeem input blijft geven voor de andere hulpsystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyhound 1
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 29-08 13:30
Vandaag touring wegenhulp mogen bellen,startbatterij plat.
Zijn er nog mensen die dit probleem hebben gehad en zo ja,kan deze vervangen worden door een betere of zwaardere dan de originele.Wagen is wel maar 1 jaar oud.Blijkbaar laad deze alleen maar op als het kontakt op staat en laad niet bij tijdens het opladen v/d batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:11

Cybje

First Post!

Greyhound 1 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:17:
Zijn er nog mensen die dit probleem hebben gehad en zo ja,kan deze vervangen worden door een betere of zwaardere dan de originele.Wagen is wel maar 1 jaar oud.Blijkbaar laad deze alleen maar op als het kontakt op staat en laad niet bij tijdens het opladen v/d batterij.
Dat is ook wel slecht eigenlijk. Dan lopen alle systemen dus rustig de hele tijd de 12V batterij leeg te trekken? Want hij blijft wel verbonden met internet en alles.

Die van mij heeft laatst 4 weken stilgestaan (ik was in het buitenland). Dat gaf geen problemen. Ik weet niet of die van jou lang heeft stilgestaan, maar anders is het wel raar dat hij helemaal leeg is.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matzen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 04-08 21:57
Greyhound 1 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:17:
Was hij niet in sleep modus gegaan? Dit gebeurd als je deur of kofferbak langere tijd achter elkaar open staat. Ik belde met de BYD service en die gaf me ook een verhaal dat deze batterij leeg zou staan.

Uiteindelijk door het systeem te resetten deed de hele auto het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BYD LR MSS
  • Laatst online: 18:01
Vandaan afspraak bij BYD Rotterdam met mijn Seal AWD ’ voor ‘ja” de tweede keer DAB , laden , trilling in de auto en update. Na een dag dat hij daar gestaan heeft is het 3 remlicht vervangen dit zonder resultaat 🫣 helaas laden kunnen ze niets mee. trilling in de auto ik krijg twee nieuwe voorbanden er zit te veel hoogte verschil in de band. Dus helaas nog geen oplossing. Ook het verhogen van het data te goed gaan ze niets veranderen helaas. Dus best wel teleurgesteld 😞

[ Voor 4% gewijzigd door BYD LR MSS op 25-02-2025 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Ik snap niet dat BYD geen mogelijkheid biedt om de data betaald te verhogen. Abonnementen zijn steeds normaler bij auto's en het is voor BYD ook een mooie manier om extra inkomsten te krijgen. Voor de 'basics' is die 1GB vaak wel voldoende, maar mensen die meer willen kunnen dan tenminste upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@Greyhound 1 De 12V in de Seal is volgens mij al een LFP accu, dus in principe beter dan de gemiddelde 12v autoaccu. Ook geen idee of er onder de achterbank ruimte is voor een exemplaar met meer capaciteit, hij lijkt al redelijk strak ingebouwd. Wel vreemd dat hij zo snel leegtrok, mijn vriendin heeft er met koud weer wel een handje van om de auto een half uur te laten opwarmen, soms ook met stoelverwarming aan, geen problemen. Misschien wat @Matzen zegt, die diepslaap modus? Die is hier vaker voorbij gekomen.

@BYD LR MSS Waren de trillingen wel opgelost na de nieuwe banden? Er schijnt nog gewerkt te worden aan een betere DAB oplossing, maar wanneer is de vraag. Laden, geen idee, want er is gewoon geen eenduidig antwoord, Afhankelijk van wie je spreekt is het een bekend probleem waar aan gewerkt wordt, volkomen normaal (en de vraag of deze medewerker van Pon kwam werd niet begrepen :+ ) of een erkend probleem, waarvoor ze nog een case aan het maken zijn naar BYD Europe. En data, tja, rare zet van BYD inderdaad. Oké, misschien is one size fits all goedkoper te regelen dan verschillende bundels, maar je zou denken dat er met een goede prijsstelling wel animo voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
BYD staat nu ook in het partner lijstje van Samsung Wallet, onder digitale sleutels. Geen idee of dat verder nog iets extra's toevoegt, misschien dat iemand anders dat weet? De digital key werkte al prima, werkt nog steeds hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVSCN
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09:38
Excuus, verkeerde draadje

[ Voor 87% gewijzigd door TVSCN op 26-02-2025 19:37 ]

• Cybje

Cybje

First Post!

DeGroteMuis schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:45:
@Greyhound 1 De 12V in de Seal is volgens mij al een LFP accu, dus in principe beter dan de gemiddelde 12v autoaccu. Ook geen idee of er onder de achterbank ruimte is voor een exemplaar met meer capaciteit, hij lijkt al redelijk strak ingebouwd. Wel vreemd dat hij zo snel leegtrok, mijn vriendin heeft er met koud weer wel een handje van om de auto een half uur te laten opwarmen, soms ook met stoelverwarming aan, geen problemen. Misschien wat @Matzen zegt, die diepslaap modus? Die is hier vaker voorbij gekomen.
Verwarmen doet hij op de HV batterij, dus ik vermoed dat hij al direct de 12V batterij gaat bijladen zodra de HV batterij geactiveerd wordt.

Bij een Tesla hoor je ook regelmatig de contactoren de HV batterij inschakelen als de auto geparkeerd is en niet in gebruik is, om de 12V batterij te laden. Bij de BYD heb ik dat nog nooit gehoord eigenlijk. En ik had ooit een Fiat 500e (eerste generatie), die laadde ook de 12V batterij niet bij zolang hij niet op contact stond. Dus die was na 3 weken stilstaan gegarandeerd leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerome
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-08 13:25
Sjerome schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:45:
Bij het uitrijden van een woonerf op lage snelheid remde ik af om vervolgens de weg op te rijden. De kleine steile verkeersdrempel was voldoende om een behoorlijke klap aan de auto te voelen.
Eenmaal op de snelweg hoorde ik een continu geklapper en bleek de bodemplaat de grond te raken met van alles wat daar aan vast zat.

Ik vond de auto (AWD) sowieso bij verkeersdrempels altijd al vrij bokkig reageren, maar dit ging wel erg ver.
De auto staat nu bij een schadeherstelbedrijf.
Bericht gehad van de leasemaatschappij en het schadeherstelbedrijf gehad, onderdelen staan al een tijdje een backorder. Verwachte levering 5 maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:13
Weet iemand zo waar ik de km interval onderhoud kan instellen.
Zit nu met de bewuste oranje melding in beeld, dat ik meteen naar de garage moet voor onderhoud.

Begrijp dat er een instelling is, die deze melding rond 276 dagen of 3800 km geeft.
Ik zit nu op 3710 km, en 125 dagen.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuildYourDragon
  • Laatst online: 12-09 22:03

BuildYourDragon

Polar White Seal Comfort

E-Vix schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:29:
Ik denk dat de comfort niet op het nieuwe e-platform 3.0 EVO staat. Dat platform zou namelijk op 800v zijn, en de comfort heeft een spanning van 409,6v. Ik denk dat de hogere topsnelheid eerder te danken is aan het lager gewicht van de auto. De topsnelheid is softwarematig [...]
Vandaag eindelijk het gelijkvormigheidsattest ontvangen van mijn Seal Comfort:
Hierbij kan ik nu officieel bevestigen dat deze de engine code TZ200XYS heeft, wat de nieuwe e-drive is (van het 3.0 Evo platform) die gebruikt wordt in de entry-level uitvoeringen van de Chinese modellen van de Sealion 07 "550" en 2025 Seal "510". (en aangekondigd werd voor de entry-level uitvoering van Denza N7 2024)

Die zal dus minstens gedeeltelijk de e-Platform 3.0 Evo verbeteringen hebben zoals 1200V SiC (silicon carbide) Electric Control en "(battery) intelligent pulse self-heating" maar zonder 800V charging.
Ik ben nu wel een beetje bang dat die ook dezelfde actieve batterij verwarming / warmtepomp heeft die bij de Sealion blijkbaar zoveel lawaai maakt :?

Qua acceleratie lijkt me duidelijk dat het wel 6,5s moet zijn (ipv 7,5s in de Benelux specs) op basis van de andere Chinese specs met dezelfde engine code:
Denza N7 170 kW: 2200 kg: 7,5s
Sealion 07 170 kW: 2155 kg: 7,3s
Seal 2025 170 kW: 1950 kg: 6,5s

BYD Seal Comfort: A different beast on the road - faster and harder than the specs: 0-100 in 5.9s with launch control, 220 km/h @ 16% SoC, 14.9 kWh average consumption, Silicon Carbide Powered E-Drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:39
BoydSeal schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:42:
Gisteren voor het eerst met de fietsendrager en fietsen op pad gegaan (nooit een trekhaak op mijn auto gehad, maar als je op een bepaalde leeftijd komt, komt zoiets opeens op het prioriteitenlijstje ;-)).

De fietsen staken dusdanig ver uit dat de dode hoek assistent continue van slag was (heen alleen links en terug aan beide kanten) en dat bij het wisselen van rijstrook de Seal consequent tegen stuurde. Uiteindelijk ongeveer alle hulpsystemen uitgezet om normaal te kunnen rijden.

Ik neem aan dat beide systemen samenwerken, maar aangezien de auto tegen bleef sturen na het uitzetten van de dode hoek assistent zou je toch denken dat dit systeem input blijft geven voor de andere hulpsystemen.
Ik hoop voor u dat de trekhaak niet correct is aangesloten, dan is het makkelijk oplosbaar.
In principe zou alles wat piept en ziet/voelt aan de achterkant moeten worden uitgeschakelt of op trekhaak modus moeten worden gezet.
Dit gaat lang niet altijd goed, bij mij brullen de sensors ook als ik acheruit rijd met trekhaak. Uitschakelbaar maar nog steeds bijzonder vervelend omdat de handeling moet worden herhaald bij inschakelen achteruit.

Ik zou het zeker even navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bblikman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-07 10:01
Bij de Tesla kom ik de laadsnelheid instellen. Vooral fijn wanneer mijn zonnepanelen thuis 5 kWh produceren, ik ook exact dit kan laden (ipv 11 kWh).

Helaas bij BYD deze optie niet gevonden. Eland anders wellicht wel?

Seal RWD / Black / Light blue interior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Juan schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:27:
Weet iemand zo waar ik de km interval onderhoud kan instellen.
Zit nu met de bewuste oranje melding in beeld, dat ik meteen naar de garage moet voor onderhoud.

Begrijp dat er een instelling is, die deze melding rond 276 dagen of 3800 km geeft.
Ik zit nu op 3710 km, en 125 dagen.
Kan iemand mij nog helpen met bovenstaande?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuildYourDragon
  • Laatst online: 12-09 22:03

BuildYourDragon

Polar White Seal Comfort

Juan schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:12:
[...]
Kan iemand mij nog helpen met bovenstaande?
Uiteraard @Juan, dit kan je blijkbaar wel aanpassen bij de instellingen in het submenu Service, zie: Youtube

Ik zag trouwens ook op Youtube dat er iemand een idea board heeft gemaakt om problemen en suggesties kenbaar te maken aan BYD. Het kan nooit kwaad om hier te stemmen voor de belangrijkste issues: Electric Seal Idea Board

Ik zag nog een artikel voorbij komen over een winter range test van ADAC bij 0°C bij een gemiddelde snelheid van 111 km/h, op onderstaande website hebben ze er een mooie grafiek van gemaakt, waar de Seal het niet goed in doet maar zeker niet de enige is die slecht scoort in deze omstandigheden.

Bron: Fleet.be
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18LXDXUqz67wTHejF4Pw9KGMWXI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xkpMarwJP4WhZ43WIor6L78f.png?f=fotoalbum_large

BYD Seal Comfort: A different beast on the road - faster and harder than the specs: 0-100 in 5.9s with launch control, 220 km/h @ 16% SoC, 14.9 kWh average consumption, Silicon Carbide Powered E-Drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:29
Poeh, de wagen die wij nu op 1 hebben staat onderaan, de EC40 SMER. Maar die waarden komen dan niet echt overeen met wat ik zie en hoor van anderen en ook van iemand van Volvo zelf die ik goed ken. Een verbruik van 30,3 in dan ook wel erg hoog, dat is meer niveau van mijn huidige XC40 en dat is de eerste generatie.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@bblikman Ik meende wel zo'n instelling gezien te hebben in het laadplanning scherm van de auto zelf, waar je ook kan instellen welke tijdvakken die laadt, maar da's al even geleden en ik heb het zelf nooit gebruikt. Mijn vriendin heeft de auto nu mee, dus kan ook niet checken. Maar omdat zonnestroom nogal kan wisselen, weet ik ook niet of dit de fijnste oplossing is. Misschien beter een smartcharge oplossing voor je laadpaal, zodat je standaard alleen zonnestroom laadt tenzij je ervoor kiest om meer te laden. In de app kan je zo te zien alleen tijdvakken instellen, dus da's helemaal kansloos.

@BuildYourDragon Wat een bizar verbruik voor de Seal RWD zeg! Helemaal als je nagaat dat er ook nog zo'n 500 hoogtemeters naar beneden in zitten als de laboratoriumtest alle parameters goed meeneemt, Munchen ligt vgm op ~550m boven NAP en Berlijn ~30m boven NAP. Met een maximumsnelheid van 130, gemiddeld 111 vind ik het verbruik voor een Seal RWD echt belachelijk hoog. Onder de 150 km/h heb ik nog nooit zo slecht gescoord op langere afstanden in ieder geval. Ook niet met 4 mensen in de auto en stoelverwarming & radio wel aan. Verder natuurlijk lachwekkend om te zeggen dat het verbruik in de winter zo ENORM toeneemt als je het afzet tegen WLTP ipv een zelfde test onder zomerse omstandigheden, wat in deze labtest opstelling zeker ook een optie had kunnen zijn. Nu lijkt de NIO vrijwel geen last te hebben van de kou, terwijl het aannemelijker is dat die gewoon slechter scoort op WLTP.

Wel bijzonder dat de Seal niet heel slecht laadt in deze test, toch bijna 120kW gemiddeld (~47,5% van 82.5 in 20 minuten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Het verbruik van de Seal in die ADAC test komt wel grofweg overeen met mijn AWD, rond het vriespunt. Hoewel ik zelf meestal +/- 105 op de teller rijdt, maar dat zal niet veel verschil geven t.o.v. hun 111 km/u.

Aan de andere kant had ik met mijn Tesla Model 3 AWD wel echt moeite om 'm over de 200 Wh/km te krijgen, terwijl zij er met de zuinige RWD dus een eind overheen gaan. Ook vind ik opvallend dat de Audi e-tron GT en Porsche Taycan zo verschillen qua verbruik, terwijl dat hetzelfde platform is. Dus ik heb wel een beetje m'n twijfels over de juistheid van deze test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:11
En in een voorgaande test stond hij nog in de top 3:

https://www.arenaev.com/a...in_the_cold-news-1351.php

Waarbij vooral het verbruik een stuk minder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:25

E-Vix

Nu met sneeuw!

Als je op Whattherange.com kijkt, dan zou de Nio ET5 Long Range op 29,4KW/100km uitkomen in de winter, en in de zomer zelfs nog op 24,3 zitten. Ik vraag mij af hoe ze deze auto in de winter dan op maar 22,7KW/100km hebben kunnen krijgen...
Als ik naar mijn eigen verbruik de afgelopen tijd kijk, dan kom ik schat ik ergens tussen de 20 en 22 uit. Nogal een verschil met de 29,4 uit de test.

Ik zie de ADAC altijd als redelijk betrouwbaar, maar met deze bijzondere resultaten vertrouw ik deze test in ieder geval niet.

@bblikman Er it geen laadsnelheidsbeperking in de Seal. Ja, hij zit er wel in, maar enkel als je met een eenvoudige lader rechtstreekt op het stopcontact laad. Dan kan je het aantal Ampere aanpassen. De hoogste keuze is meen ik 16 ampere wat uitkomt op ongevee 3,5Kw/h. Wat hierbovenal gemeld werd sluit ik mij aan, en dat is dat je (in ieder geval op dit moment) dan beter kunt investeren in een laadpaal die die functionaliteit ingebouwd heeft.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
De EQS is ook wel bijzonder:
118 kWh accu.
Verbruik van 20,4 kWh/100km
118/.204 = 578km gemeten range op basis van verbruik en accugrootte.
Maar in de test 582+18 = 600 km range.

Daarnaast staat de Seal zo te zien niet op de standaardwielen, misschien de originele Duitse winterset of zo? 7:07-7:08 in de video: https://www.adac.de/rund-...ichweiten-test-im-winter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
BuildYourDragon schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:33:
[...]

Uiteraard @Juan, dit kan je blijkbaar wel aanpassen bij de instellingen in het submenu Service, zie: Youtube
@BuildYourDragon Dankje

Dat was het, echter stond het beide al op 0, maar schuifje stond nog wel aan, na het uitzetten is de melding weg.

De vrouw heeft het idee dat een koplamp het niet doet, ik zie het niet. (dagrij verlichting)
Ik heb begrepen dat de auto aangeeft mocht een lamp defect zijn.

Waar zou dit bewuste lampje moeten verschijnen, ik zie niets in het display.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
@Juan zet je verlichting aan en kijk even?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
@vassago Haha grappen maker.. 😉

Dat is het dus, Ik zie het niet.. zover ik zie doen de lampen het, maar de vrouw heeft het over de dagrij verlichting. Alleen beetje moeilijk testen als het donker is.

Ik denk eerder dat we per ongeluk een instelling hebben gewijzigd aan de hendels.
Maar ja welke.. Ook omdat ik de auto geen melding zie geven over een lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyhound 1
  • Laatst online: 29-08 13:30
Deep sleep modus,wist niet wat dit was,zal dit de volgende keer eens proberen als het nog eens voorkomt.
Uitleg in het filmpje.
https://www.youtube.com/w...ab_channel=SkyPerspective

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BYD LR MSS
  • Laatst online: 18:01
Vandaag 2 nieuwe voorbanden gekregen en trilling is weg in het stuur. ook update van het laden, en ook dat was nu stuk beter starte al snel naar 100kw met een top van 141kw dus had 59 kw geladen in 40 min van 12 % tot 95 % dat is normaal niet nodig maar was wel benieuwd hoe snel hij dan nog laad. Dat was nog 44kw bij 95%Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAKo4Elxp9_P-YQDIaKs-qr9UNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLlelAzyhpHgJbUZsA62JvRe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlLACfYvkYbjTQqCxwB7-IBRnP4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b2icD3ZLAkCXCmwtUjb6Xc65.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door BYD LR MSS op 03-03-2025 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baannos
  • Laatst online: 15-06 22:14
Dat zijn de betere waardes om mee te laden..
Bij welke aanbieder stond je? Dan is het nog wel eens interessant voor andere seals om te testen.

Welke dealer ben je geweest?? Want ook dan kunnen andere Sealrijders evt contact opnemen om te vragen welke update dit betreft. Voel al aankomen dat dit bij andere dealers weer een onbekende update is.
BYD LR MSS schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:29:
Vandaag 2 nieuwe voorbanden gekregen en trilling is weg in het stuur. ook update van het laden, en ook dat was nu stuk beter starte al snel naar 100kw met een top van 141kw dus had 59 kw geladen in 40 min van 12 % tot 95 % dat is normaal niet nodig maar was wel benieuwd hoe snel hij dan nog laad. Dat was nog 44kw bij 95%[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matzen
E-Vix schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:25:

@bblikman Er it geen laadsnelheidsbeperking in de Seal. Ja, hij zit er wel in, maar enkel als je met een eenvoudige lader rechtstreekt op het stopcontact laad. Dan kan je het aantal Ampere aanpassen. De hoogste keuze is meen ik 16 ampere wat uitkomt op ongevee 3,5Kw/h. Wat hierbovenal gemeld werd sluit ik mij aan, en dat is dat je (in ieder geval op dit moment) dan beter kunt investeren in een laadpaal die die functionaliteit ingebouwd heeft.
Waar kan je dit instellen dan? Heb geprobeerd in Frankrijk op een oud huisje te laden en daar kreeg ik steeds op het moment dat in de avond mensen meer elektriciteit gingen gebruiken een foutmelding dat net het niet aan kon..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Matzen schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:24:
[...]

Waar kan je dit instellen dan? Heb geprobeerd in Frankrijk op een oud huisje te laden en daar kreeg ik steeds op het moment dat in de avond mensen meer elektriciteit gingen gebruiken een foutmelding dat net het niet aan kon..
In v1.4.0 kan dit onder Energie > Laden/Ontladen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVSftIL4xQsN3tm-yOnlXb7nk30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QiT10xAdpb825TCqmbkT1ypK.jpg?f=fotoalbum_large
Waar dit in v1.3.1 verstopt zit durf ik niet te zeggen, maar ik was het volgens mij wel tegen gekomen voordat ik naar v1.4.0 ging.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@E-Vix Nog een reden om 1.4 te willen naast de veel betere snellaad snelheid die @BYD LR MSS noemde, want in 1.3.1 zit dat er niet in op die plek. Ik kon het zo snel ook niet in andere schermen vinden. Het vreemde is dat ik zou zweren dat ik het daar eerder wel gezien heb, precies waar jij het nu ook hebt staan...

Ennuh, heb jij nou je laadkabelvergrendeling uitstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

E-Vix schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:39:
[...]

In v1.4.0 kan dit onder Energie > Laden/Ontladen:1 verstopt zit durf ik niet te zeggen, maar ik was het volgens mij wel tegen gekomen voordat ik naar v1.4.0 ging.
@E-Vix Is dat een AWD? Die wordt geadverteerd met V2L.
Ik rij in een RWD (geadverteerd zonder V2L) met v1.3.1 en ik zie die optie net als @DeGroteMuis ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

BuildYourDragon schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:33:
[...]

Ik zag trouwens ook op Youtube dat er iemand een idea board heeft gemaakt om problemen en suggesties kenbaar te maken aan BYD. Het kan nooit kwaad om hier te stemmen voor de belangrijkste issues: Electric Seal Idea Board

Ik zag nog een artikel voorbij komen over een winter range test van ADAC bij 0°C bij een gemiddelde snelheid van 111 km/h, op onderstaande website hebben ze er een mooie grafiek van gemaakt, waar de Seal het niet goed in doet maar zeker niet de enige is die slecht scoort in deze omstandigheden.

Bron: Fleet.be
[Afbeelding]
Even mijn verbruikservaring hier neerzetten:
Ik rij vrij rustig en ik hou me aan de snelheidslimieten :P , ik rol graag uit bij snelheidsvermindering.
Mijn gemiddeld snelwegverbruik ligt rond de 17,5 kWh/100 km.
In de file of in de stad/woonwijk is het helemaal lachen met 15,6 kWh/100 km.
Condities: buitentemperatuur 2-7 °C, airco aan, binnentemperatuur ingesteld op 23 °C, regeneratie Standaard, modus Eco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

DeGroteMuis schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:10:
@E-Vix Nog een reden om 1.4 te willen naast de veel betere snellaad snelheid die @BYD LR MSS noemde, want in 1.3.1 zit dat er niet in op die plek. Ik kon het zo snel ook niet in andere schermen vinden. Het vreemde is dat ik zou zweren dat ik het daar eerder wel gezien heb, precies waar jij het nu ook hebt staan...

Ennuh, heb jij nou je laadkabelvergrendeling uitstaan?
De laadkabel is met deze modus aan gewoon vergrendeld als de auto op slot staat. Enkel als je de auto ontgrendeld zal de laadkabel ook ontgrendeld worden.
Bij BYD legde de verkoper mij uit dat je op deze manier de kabel uit je Seal kan trekken en dat daarna de laadpaal ook de kabel vrij zal geven en de laadsessie zal stoppen. Dit zou alleen niet op alle laadpalen werken.
Ik heb het op kantoor 1x geprobeerd, en het werkte. Alleen of de laadpaal er blij mee was...
Fireshade schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:20:
[...]

@E-Vix Is dat een AWD? Die wordt geadverteerd met V2L.
Ik rij in een RWD (geadverteerd zonder V2L) met v1.3.1 en ik zie die optie net als @DeGroteMuis ook niet.
Het is een RWD.
Dit staat verder helemaal los van V2L. Nog mooier. jouw RWD heeft ook gewoon V2L. Het enige verschil is dat je bij een AWD de BYD V2L adapter meegeleverd krijgt en bij een RWD niet.
Dat herinnert mij er aan dat ik nog steeds een V2L adapter moet bestellen. Altijd handig voor op vakantie, of voor thuis mocht de stroom ooit uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 19:52
Heeft iemand hier al het gemodificeerde remlicht geïnstalleerd gekregen mbt DAB issues?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
Dat verbruik van b.v. @Fireshade haal ik bij lange na niet, ook met de RWD b.t.w.
Nou las ik een "gerucht" dat regeneratie op standaard zuiniger zou zijn dan op hoog, misschien nog eens te proberen.

@vanadium al diverse mensen op die forum met weinig succes, of is er weer een nieuw remlicht?
Zelf totaal geen last van DAB+ issues, dus het moet op te lossen zijn zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
BYD is een nieuw remlicht aan het ontwikkelen wat dit issue helemaal wegneemt, het komt met name voor in de gebieden waar de DAB ontvangst minder is. Dit gegeven kreeg ik in november 2024 al te horen van BYD NL, zou in jan/feb beschikbaar zijn maar dus niet.

Gezien de hoeveelheid modellen die BYD op de markt aan het brengen is op het nieuwe platform denk ik eerlijk dat wij een beetje de sjaak zijn, onze Seal is in de optiek van BYD obsolete en ik verwacht eigenlijk niet zoveel meer van dit bedrijf mbt OTA en andere verbeteringen. Nu kwestie van leasecontract uitdienen en weer verder...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DennisZM
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-07 14:27
Fireshade schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:31:
[...]

Even mijn verbruikservaring hier neerzetten:
Ik rij vrij rustig en ik hou me aan de snelheidslimieten :P , ik rol graag uit bij snelheidsvermindering.
Mijn gemiddeld snelwegverbruik ligt rond de 17,5 kWh/100 km.
In de file of in de stad/woonwijk is het helemaal lachen met 15,6 kWh/100 km.
Condities: buitentemperatuur 2-7 °C, airco aan, binnentemperatuur ingesteld op 23 °C, regeneratie Standaard, modus Eco.
Ik lees hier veel over het verbruik, dan wel positief dan wel negatief. Hierboven is heel keurig maar ook ik ben niet ontevreden hoor. Ik rij een RWD Seal en hiervoor een benzineauto. Mede ook omdat ik een gemiddelde week niet in rangeproblemen kom heb ik mijn rijstijl niet aangepast. Over het algemeen keurig maar laten we het zo zeggen, ik hou wel van vlot doorrijden. Ook ik rij met regeneratie aan maar modus normaal(!!).

Laatst Rotterdam Almelo met 120kmpu op de snelwegen, vlot inhalen of invoegen etc, en een gemiddeld verbruik van 17,5kWh/100km weten te behalen. Woon/werk verkeer schommelt bij mij rond de 20kWh/100km. Kan niet anders zeggen dat ik tevreden ben.

Ik schat, hou het dus niet zo nauwlettend bij, dat ik de 400-450km range wel haal onder de afgelopen temperaturen met mijn rijstijl.

off-topic, de hoeveelheid praatjes en complimentjes van vreemden over de Seal is echt heel leuk. Shadow Green valt ook bij iedereen positief op. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

E-Vix schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:46:
[...]

Het is een RWD.
Dit staat verder helemaal los van V2L. Nog mooier. jouw RWD heeft ook gewoon V2L. Het enige verschil is dat je bij een AWD de BYD V2L adapter meegeleverd krijgt en bij een RWD niet.
Dat herinnert mij er aan dat ik nog steeds een V2L adapter moet bestellen. Altijd handig voor op vakantie, of voor thuis mocht de stroom ooit uitvallen.
Ja, dat wist ik :)
Mijn V2L adapter ligt hier al een tijdje te wachten op een gebruikstest :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

vassago schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:20:
Dat verbruik van b.v. @Fireshade haal ik bij lange na niet, ook met de RWD b.t.w.
Nou las ik een "gerucht" dat regeneratie op standaard zuiniger zou zijn dan op hoog, misschien nog eens te proberen.
Volgens Porsche is (op snelwegen en B-wegen) uitrollen zuiniger dan one-pedal driving.
Dat zou betekenen dat regeneratie op Standaard dus zuiniger zou zijn op snelwegen omdat je daarmee meer kan uitrollen. Regeneratie op Hoog komt nl. dichter in de buurt van one-pedal driving. In de drukke stad is waarschijnlijk regeneratie Hoog zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Fireshade schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:59:
[...]

Volgens Porsche is (op snelwegen en B-wegen) uitrollen zuiniger dan one-pedal driving.
Dat zou betekenen dat regeneratie op Standaard dus zuiniger zou zijn op snelwegen omdat je daarmee meer kan uitrollen. Regeneratie op Hoog komt nl. dichter in de buurt van one-pedal driving. In de drukke stad is waarschijnlijk regeneratie Hoog zuiniger.
Uitrollen is simpelweg zuiniger omdat de efficiëntie van regenereren niet 100% is. Alleen is het totaal onpraktisch om te doen. Zeker als je eenmaal een lage snelheid bereikt en er nog weinig lucht- en rolweerstand is, dan kan het een erg lange tijd duren voor je daadwerkelijk stilstaat.

Ik heb het wel eens voor de grap getest 10 jaar terug in m'n Model S, die toen bekend stond om de lage weerstand van de wiellagers. Als je 'm in neutraal zette en uit liet rollen, zakte de snelheid echt heel langzaam omlaag. Zelfs van 100 km/u naar 80 km/u duurde heel lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcelmagic
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 18:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCWaQ2lkSKaRXPdqOHXNXRMBEuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABw7I72YPea1JajH0NnwGqEl.jpg?f=fotoalbum_large

Moest vandaag wat laad testen doen voor het werk. Eerste keer aan de snellader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bblikman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-07 10:01
DeGroteMuis schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:56:
@bblikman Ik meende wel zo'n instelling gezien te hebben in het laadplanning scherm van de auto zelf, waar je ook kan instellen welke tijdvakken die laadt, maar da's al even geleden en ik heb het zelf nooit gebruikt.
Bij “gepland opladen” zie ik deze instelling niet. Of staat dit elders?

Seal RWD / Black / Light blue interior

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Ik heb een aantal dagen terug bij Louwman de “snellaad update” gekregen. Ik noem het maar even zo, maar iemand anders sprak over een algemene update van het High Voltage systeem.

Vandaag wezen snelladen op iets meer dan 40% SoC (niet optimaal) aan Fastned. Het was 11 uur in de ochtend, nog niet heel warm. En sowieso was het een koude nacht, dus de accu was ook niet erg opgewarmd, zelfs al had ik er 2 uur aan snelweg rijden op zitten. De auto gaf op het dashboard ook aan dat hij de accu verwarmt, tijdens het snelladen.

Het resultaat: continu een nette 100 kW, tot aan +/- 65%, toen ging hij naar zo’n 80 kW. Dat is echt een verbetering, vooral dat hij zo stabiel bleef laden is erg fijn. Ben dus benieuwd wat hij gaat doen als ik ‘m eens met 10% SoC aan de lader hang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgQLGxVsIUYMdZUz07D1XiISugA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyomKgQt6CtmzxLDjaWeSfV7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Zojuist nog een snellaadsessie gestart met volledig koude accu (+/- 7 graden Celsius buiten) en 20% SoC, deze keer bij Shell. Nu deed hij constant 77 kW. De auto gaf aan de accu te verwarmen (logisch). Ik deelde de lader met een Model 3.

77 kW is denk ik erg netjes in deze omstandigheden. En sowieso een verbetering dat hij dus niet gaat schommelen. Heb er wel vertrouwen in dat ik nu tijdens road trips, zeker bij 10+ graden Celsius buiten, gewoon fatsoenlijk zal kunnen snelladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanadium
Hier net een succesvolle (USB) update naar 1.4 gedaan. Ging in 1x goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Cybje schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:54:
Zojuist nog een snellaadsessie gestart met volledig koude accu (+/- 7 graden Celsius buiten) en 20% SoC, deze keer bij Shell. Nu deed hij constant 77 kW. De auto gaf aan de accu te verwarmen (logisch). Ik deelde de lader met een Model 3.

77 kW is denk ik erg netjes in deze omstandigheden. En sowieso een verbetering dat hij dus niet gaat schommelen. Heb er wel vertrouwen in dat ik nu tijdens road trips, zeker bij 10+ graden Celsius buiten, gewoon fatsoenlijk zal kunnen snelladen.
Dat klinkt inderdaad echt wel een flink stuk beter dan het was! Wat haalde de Model 3? Bij Shell snelladers wel vaker gezien dat die enorm ondermaats presteren namelijk, 350kW snellader waar ik amper 75-80 haalde, maar de Tesla / VW / BMW / Kia naast me haalde dan niets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
bblikman schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:05:
[...]

Bij “gepland opladen” zie ik deze instelling niet. Of staat dit elders?
Ik dus ook niet meer, maar ik ben vrij zeker dat ik het eerder wel gezien heb op de locatie die E-Vix in "Het grote BYD Seal topic" had staan in de screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

DeGroteMuis schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:01:
[...]

Dat klinkt inderdaad echt wel een flink stuk beter dan het was! Wat haalde de Model 3? Bij Shell snelladers wel vaker gezien dat die enorm ondermaats presteren namelijk, 350kW snellader waar ik amper 75-80 haalde, maar de Tesla / VW / BMW / Kia naast me haalde dan niets beter.
Ik heb er niet naar gekeken, maar de ventilatoren van die Model 3 maakten flink lawaai, dus dat suggereert wel dat het een aardig hoge snelheid was. Maar inderdaad, ik heb ook wisselende ervaringen bij Shell met andere EV's. Dat is ook de reden dat ik juist Shell ging uittesten na de laadupdate, want als het zelfs daar prima gaat, gaat het overal prima 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Cybje schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:40:
Ik heb een aantal dagen terug bij Louwman de “snellaad update” gekregen. Ik noem het maar even zo, maar iemand anders sprak over een algemene update van het High Voltage systeem.

Vandaag wezen snelladen op iets meer dan 40% SoC (niet optimaal) aan Fastned. Het was 11 uur in de ochtend, nog niet heel warm. En sowieso was het een koude nacht, dus de accu was ook niet erg opgewarmd, zelfs al had ik er 2 uur aan snelweg rijden op zitten. De auto gaf op het dashboard ook aan dat hij de accu verwarmt, tijdens het snelladen.

Het resultaat: continu een nette 100 kW, tot aan +/- 65%, toen ging hij naar zo’n 80 kW. Dat is echt een verbetering, vooral dat hij zo stabiel bleef laden is erg fijn. Ben dus benieuwd wat hij gaat doen als ik ‘m eens met 10% SoC aan de lader hang.

[Afbeelding]
Bij welke vestiging van BYD Louwman was dit, en hoe is dit tot stand gekomen? Waren jouw snellaadproblemen daar vooraf al bekend, of is dit gewoon tijdens regulier onderhoud gedaan? Dan kunnen anderen ook een afspraak maken bij deze garage hier voor dan wel bij hun dealer verwijzen naar die dealer voor meer informatie.
Helaas lijkt namelijk niet iedere BYD garage altijd overal evengoed van op de hoogte te zijn (kijk bijvoorbeeld naar hoe de ene garage weet te melden dat BYD een nieuw achterlicht aan het ontwikkelen is tewrijl de andere nog niet eens wist dat er een DAB+ probleem was).

De laadpaal waar je nu een mooie constante laadcurve hebt. Had je daar al eerder geladen? En hoe ging die laadsessie toen? Ik ben vooral benieuwd naar het verschil met hoe je nu laad.

Ik heb tot nu toe nog niet bij een snellaadpaal gestaan (behalve 1x 5 minuten bij een Fastned paal om de auto te registreren om zo later zonder pas te kunnen laden), dus ik heb (gelukkig) nog geen ervaring met de laadproblemen. Van de zomer willen we met de Seal naar Frankrijk op vakantie, dus dan zou het fijn zijn als snelladen dan stabiel is. Nu hebben we gerekend om iedere 2 uur 20 tot 30 minuten te stoppen en te laden. Dat stoppen was sowieso al nodig met een vrouw, 2 tienerdochters en een hond :D. Hierbij ben ik er wel van uit gegaan dat snelladen tegen die tijd goed zou werken. Om dit te kunnen laten werken zou ik ideaal gezien gemiddeld rond de 80Kw/h moeten snelladen, en met wat ik nu lees is dat dus haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

E-Vix schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:56:
[...]

Bij welke vestiging van BYD Louwman was dit, en hoe is dit tot stand gekomen? Waren jouw snellaadproblemen daar vooraf al bekend, of is dit gewoon tijdens regulier onderhoud gedaan?
Dit was vestiging Amsterdam. Ik heb daar de problemen met snelladen kenbaar gemaakt, toen hebben ze de 1e afspraak de auto uitgelezen en de 2e afspraak de update gedaan. Moet zeggen dat het personeel er echt vriendelijk is, dus ben erg blij met deze vestiging.
De laadpaal waar je nu een mooie constante laadcurve hebt. Had je daar al eerder geladen? En hoe ging die laadsessie toen? Ik ben vooral benieuwd naar het verschil met hoe je nu laad.
Nee, snelladen gaat altijd een beetje op willekeurige locaties bij mij. Maar met de lage temperaturen heb ik nooit goed kunnen snelladen, zelfs niet na een paar uur rijden (dus dat de accu wat warmer zou moeten zijn). Of het schommelde heel erg tussen de 5 kW en 60 kW, of het was een constante lage snelheid.
Van de zomer willen we met de Seal naar Frankrijk op vakantie, dus dan zou het fijn zijn als snelladen dan stabiel is. Nu hebben we gerekend om iedere 2 uur 20 tot 30 minuten te stoppen en te laden. Dat stoppen was sowieso al nodig met een vrouw, 2 tienerdochters en een hond :D. Hierbij ben ik er wel van uit gegaan dat snelladen tegen die tijd goed zou werken. Om dit te kunnen laten werken zou ik ideaal gezien gemiddeld rond de 80Kw/h moeten snelladen, en met wat ik nu lees is dat dus haalbaar.
In de zomer zal het vrij zeker beter gaan door de hogere temperaturen. Dit probleem deed zich vooral voor sinds het onder de 10 graden Celsius is en de accu koud was. In de korte tijd dat ik met hogere temperaturen reed, haalde ik 150 kW (Fastned) of 100 kW (Tesla Supercharger V3).

Maar om een beetje gevoel te krijgen met snelladen, kan ik wel aanraden om het een paar keer te proberen, zelfs al is het een korte sessie van 5 minuten. Let wel op dat SoC, accutemperatuur en de snellader van invloed zijn.

Ik rijd nu zelf overigens ruim 10 jaar elektrisch, heb flink wat road trips gedaan en ben erg gewend aan snelladen. Daarom viel extra op dat het gedrag van de Seal afwijkend is t.o.v. vorige auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@Cybje Mooi dat 't voor jou in ieder geval wel allemaal opgelost is. (y) Ik kreeg ook even hoop dat mijn snellaad problemen misschien ook nog eens tot het verleden zouden gaan horen, maar dat wordt hem zo te merken niet. Uitlezen, testen en eerdere updates hebben ze al gedaan. Ik had hoop op een nieuwe HV update die alles zou oplossen. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@E-Vix Niet iedereen heeft ook snellaadproblemen, dus als je nog nooit langer dan 5 minuten aan de laadpaal hebt gestaan, hoe weet je dan dat je er last van hebt? Ik raad aan dat even te testen met weer zoals vandaag, misschien heb je nu stress om niets. Kost je een paar euro, maar dan weet je het ook. Ik zou in ieder geval een Fastned aanraden (omdat je die al kent, andere aanbieders met dezelfde laadzuilen ook prima) en misschien ook ff een Tesla SC en een Ionity. Met die 3 DC laders dek je een groot deel van de laadopties af omdat de Fastned (Alpitronic) HPC laders door best veel providers gebruikt worden.

Ik verwacht sowieso niet al teveel problemen voor je. De mijne trok afgelopen zomer en najaar met software 1.3.0 met gemak rond de 100kW gemiddeld en 140-150 piek bij Ionity (of 130 piek bij Tesla supercharger), alleen bij alles met een Alpitronic (onder andere Fastned, Aral, EnBW) was de snelheid echt beroerd. Het begon goed, zakte binnen minuten weg naar 40-50. Deze winter zakte de snelheid wel verder in met v1.3.1, maar dat kan mogelijk door de kou zijn, heb je tijdens je zomervakantie vast geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
Nadat de upgrade naar 1.4 (2412) goed is verlopen, ik heb de 1.4 UID etc, denkt de Seal wel dat de huidige versie nog 1.3.1 is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oai5DcQG-NLf89md1tERwplY_iQ=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/FV0Zp85trC029H37koH3t0BU.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
De officiële update laat maar op zich wachten..

Geen idee waarom die maar niet komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Kan iemand mij zeggen hoe ik mijn navigatie op mijn Dashboardscherm krijg?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLzqKzru5wYl2LoD8KX6MJWuLO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D8SiRGB5BCne32ToFdOxDUal.jpg?f=fotoalbum_large

Heb gezocht op internet, maar krijg het niet gevonden

Is overzichtelijker op mijn Dashboard ipv middenscherm

[ Voor 16% gewijzigd door Juan op 11-03-2025 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Juan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:21:
Kan iemand mij zeggen hoe ik mijn navigatie op mijn Dashboardscherm krijg?[Afbeelding]

Er zijn 2 manieren om dat voor elkaar te krijgen.
De officiele manier is door een Chinese Seal te kopen (ik gok dat op de foto ook en Chinese Seal staat). Die hebben dat standaard in de firmware zitten. De internationale variant heeft hier (nog) geen ondersteuning voor. Het is ook nog niet bekend of dit ooit naar de internationale variant gaat komen.
De onofficiele manier is door ADB te installeren en vervolgens via een ADB commando een deel van het hoofdscherm om te leiden. Ik heb alleen tot nu toe alleen maar berichten en instructies gezien hoe dit bij 21-chipset wagens zoals de Seal U kan, maar nog niet bij de Seal (13-chipset). De instructies daar voor zijn hier te vinden: https://drive.google.com/...uh0StV2c/view?usp=sharing (disclaimer: dit is niet door mij geschreven. Ik heb geen idee of dit werkt.)

[ Voor 9% gewijzigd door E-Vix op 11-03-2025 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Juan schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:50:
De officiële update laat maar op zich wachten..

Geen idee waarom die maar niet komt.
Ik vermoed omdat ze al weer bezig zijn met de volgende grote update.
In China is in februari een update met een nieuwe user-interface gelanceerd. De voorlaatste update (september 2024) was qua interface gelijk aan de internationale v1.4.0 welke in december 2024 geïntroduceerd werd.
Wellicht dat er in de v1.4.0 een te grote bug zat waardoor ze de uitrol gestaakt hebben. Zelf had ik al ontdekt dat nadat je gebruik hebt gemaakt van de BYD assistend (Hey BYD) je mediavolume gedempt blijft. Nog een keer de assistent aanroepen (Hey BYD' en 'Laat maar', of 2x op de microfoonknop op je stuur drukken) zorgt er voor dat het volume weer normaal wordt.
Hopelijk dat de volgende release dan inderdaad de nieuwe interface heeft. Deze ziet er gelikt uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azYPJz8O79-Dt2SbPuQOM5hbsyY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrBvdXcbNX2RSGQlJtwSb013.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLAQPq_iSrQE3djtVbSNm-g6gPE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EvoiWhKleiOIVujvMUWy7Y9s.jpg?f=user_large.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
@E-Vix

Dankje
Dacht dat het een simpele instelling was of zo.
Zag dit op BYD Facebook groep (Ireland geloof ik)

En enig idee welke versie jou screenshots zijn v1.5? of zo?
Die firmware is nog niet beschikbaar op die BYD Firmware pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoydSeal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08:37
Juan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:21:
Kan iemand mij zeggen hoe ik mijn navigatie op mijn Dashboardscherm krijg?[Afbeelding]

In een Facebook groep is een post geplaatst met dezelfde foto.

https://www.facebook.com/share/p/15pwTacAFV/

In de reacties staat ook een antwoord van de ontwikkelaar uit Armenië dat het voor alle chipsets werkt.

Betreft gebruiker: https://www.facebook.com/share/15nFcEEmKb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Ja, uit die groep heb ik het, ben daar blijkbaar lid van.

Dacht het dat Ireland was, maar blijkbaar Armenie dan.

[ Voor 5% gewijzigd door Juan op 12-03-2025 07:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Juan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:21:
@E-Vix

Dankje
Dacht dat het een simpele instelling was of zo.
Zag dit op BYD Facebook groep (Ireland geloof ik)

En enig idee welke versie jou screenshots zijn v1.5? of zo?
Die firmware is nog niet beschikbaar op die BYD Firmware pagina
Deze screenshots komen voor zover ik kon vinden van firmware Di5.0_23.1.8.2502060.1_0. Dat is de firmware voor de Chinese versie van de Seal, SeaLion 07 en Song2025 welke op chipset 23 gebaseerd zijn.
Deze firmware zal je ook niet terug gaan vinden op de eerder genoemde firmwarepagina omdat de beheerder daarvan alleen internationale firmware er op plaatst welke voor chipset 13 zijn. Deze firmware zal ook niet op de internationale Seals gaan werken omdat deze voor een andere chipset is geschreven.
Dit is dus niet versie v1.5. In China hanteren ze sowieso andere versienummers. Die lopen niet gelijk aan de internationale versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
E-Vix schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:51:
[...]

Ik vermoed omdat ze al weer bezig zijn met de volgende grote update.
In China is in februari een update met een nieuwe user-interface gelanceerd. De voorlaatste update (september 2024) was qua interface gelijk aan de internationale v1.4.0 welke in december 2024 geïntroduceerd werd.
Wellicht dat er in de v1.4.0 een te grote bug zat waardoor ze de uitrol gestaakt hebben. Zelf had ik al ontdekt dat nadat je gebruik hebt gemaakt van de BYD assistend (Hey BYD) je mediavolume gedempt blijft. Nog een keer de assistent aanroepen (Hey BYD' en 'Laat maar', of 2x op de microfoonknop op je stuur drukken) zorgt er voor dat het volume weer normaal wordt.
Hopelijk dat de volgende release dan inderdaad de nieuwe interface heeft. Deze ziet er gelikt uit.

[Afbeelding]

[Afbeelding].
Ach, v1.3.1 kan maar niet ophouden met continu blijven waarschuwen voor schoolzones en vaste flitspalen, soms al 2 km voor je daadwerkelijk bij de flitspaal komt op een weg waar je 50 mag. Ook als je denk dat je 't uit hebt staan, komen de meldingen binnen 2-3 dagen vanzelf weer terug. :+ Die is ook zo de wereld ingestuurd. Zou natuurlijk wel fijn zijn als dat mediavolume bij spraakassistent probleem nog opgelost wordt voor livegang, maar ik reken niet op alleen maar verbeteringen bij softwareupdates. Maar met dit tempo kunnen we straks ineens naar v1.6. Ruim 3 maanden na de eerste kleinschalige uitrol nog radiostilte is wel erg lang.

Die nieuwe interface lijkt op wat de nieuwe Tang en Sealion07 al hebben? Qua bedieningsgemak niet direct beter voor mijn gevoel, wat meer priegelknopjes. Wel een betere informatiedichtheid en in de korte tijd die ik ermee gespeeld heb, wat logischer opgezet. En inderdaad ook navigatie in het bestuurdersdisplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Nu online

PauseBreak

derp!

Het grote verschil qua bedieningsgemak tussen de Seal en Sealion 7 is dat je de snelkoppelingen aan kunt passen naar wat je graag wilt en veel denkt te gaan gebruiken. Dat werkt bovendien heel intuïtief want eigenlijk hetzelfde als met de telefoon.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
PauseBreak schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:23:
Het grote verschil qua bedieningsgemak tussen de Seal en Sealion 7 is dat je de snelkoppelingen aan kunt passen naar wat je graag wilt en veel denkt te gaan gebruiken. Dat werkt bovendien heel intuïtief want eigenlijk hetzelfde als met de telefoon.
In het voordeel van de nieuwe interface van de Sealion bedoel je? Dat heeft de Seal met V1.4 als die ooit nog eens landt ook, met verder de huidige interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

DeGroteMuis schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:28:
[...]

In het voordeel van de nieuwe interface van de Sealion bedoel je? Dat heeft de Seal met V1.4 als die ooit nog eens landt ook, met verder de huidige interface.
Die gaat denk ik niet meer landen. Dat gaat, net zoals toen met v1.3.0 en v1.3.1, versie v1.4.1 worden met een bugfix er in, of we gaan meteen door naar v1.5 met meer wijzigingen. Aangezien v1.4.0 al 3 maanden geleden uit kwam heb ik weinig hoop op een v1.4.1. Er waren ook al geruchten over een v1.5.0 versie al ben ik daar de afgelopen weken niets meer over tegen gekomen. Wellicht dat dat uiteindelijk om de Chinese 2502 versie ging.

Ik bedenk mij net dat toen ik mijn Seal eind januari geleverd kreeg de verkoper ook al aan gaf dat ik geen hoop hoefde te hebben op dat de v1.4.0 versie nog ging komen. Wellicht dat deze toen al officieel terug was getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Nu online

PauseBreak

derp!

DeGroteMuis schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:28:
[...]

Inderdaad. Verder zit er zo uit mijn herinnering ook iets van hardwarematig verschil in het scherm zelf. Voor mijn gevoel was de bediening in de Sealion 7 responsiever en had het minder tijd nodig om van menu naar menu te gaan. Maar goed, ik heb er geen stopwatch naast gehouden :+

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Wellicht wel interessant om verbruiken van andere Seal gebruikers te checken:
https://www.spritmonitor....ht/332-BYD/2179-Seal.html

Dit gaat over praktische totaalverbruiken, incl. alle stroomvretende functies die niets met het voortbewegen van de auto zelf te maken hebben.
De WLTP tests worden uiteraard uitgevoerd met alles uit wat uit of ontkoppeld kan, en vaak ook met naden dicht getapet, spiegels eraf en zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
Na een kleine week met 1.4 te hebben rondgereden is dat wel een grote vooruitgang, met name de snelkoppelingen die je nu kan sorteren onder aan het scherm.

Nu nog even de DAB+ problemen oplossen en dan is de Seal voor mij de auto die ik voor ogen had toen ik deze bestelde (komende van een model3).

Ik kan iedereen van harte aanraden om de USB install te doen als je zoals bij ons thuis wisselende berijders hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceessie
Ik dacht dat het onderhoud van een elektrische auto goedkoper was als een benzine auto.
Een 30000 beurt voor mijn focus was vorig jaar €560,-
Een 30000 beurt voor de seal AWD kost €690,-
Nu is die van mij lease maar dan nog had ik dit niet verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Ceessie schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:42:
Ik dacht dat het onderhoud van een elektrische auto goedkoper was als een benzine auto.
Ik vraag me echt af wat ze doen voor die 690 euro. Veel meer dan een paar controles uitvoeren, interieurfiltertje vervangen en wellicht even scharnieren smeren zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
Is idd erg prijzig, mijn totale onderhoud van de model3 over 5 jaar was 1800,- (inclusief een aantal reparaties onder garantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:25
Even een vraagje aan de meer OCD achtige mensen hier... of gewoon mensen die houden van kloppende zaken :+

Bij de bandenfitter, na het wisselen van de winterbanden terug naar de fabrieksoriginele zomerbanden kwam ik tot de conclusie dat ik 3x Continental Ultracontact en 1x Continental Ecocontact 6Q (RA) er onder heb zitten. Laat nou die EcoContact ook de band zijn die 2mm meer versleten is dan de rest. Zo goed had ik nog nooit naar de banden gekeken en na nu 1 jaar de Seal in het bezit te hebben kom ik er achter.

Zijn er meer mensen die toevallig een andere band op hun Seal hebben zitten? Normaal let je er totaal niet op waarschijnlijk. Merk er overigens niets van met rijden.

Wel vreemd dat de Seal zo is afgeleverd toch?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matzen
vanadium schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:14:
Na een kleine week met 1.4 te hebben rondgereden is dat wel een grote vooruitgang, met name de snelkoppelingen die je nu kan sorteren onder aan het scherm.

Nu nog even de DAB+ problemen oplossen en dan is de Seal voor mij de auto die ik voor ogen had toen ik deze bestelde (komende van een model3).

Ik kan iedereen van harte aanraden om de USB install te doen als je zoals bij ons thuis wisselende berijders hebt.
Bedoel je dat je een snelkoppeling hebt voor de stoelen? Mijn vriendin is niet bepaald klein, maar als zij gereden heeft word ik eerst tussen de stoel en het stuur gedrukt voordat ik in het menu de instelling heb bereikt :'(. Deze optie zou voor mij wel heel lekker zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

MichaelJ schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:53:
Even een vraagje aan de meer OCD achtige mensen hier... of gewoon mensen die houden van kloppende zaken :+

Bij de bandenfitter, na het wisselen van de winterbanden terug naar de fabrieksoriginele zomerbanden kwam ik tot de conclusie dat ik 3x Continental Ultracontact en 1x Continental Ecocontact 6Q (RA) er onder heb zitten. Laat nou die EcoContact ook de band zijn die 2mm meer versleten is dan de rest. Zo goed had ik nog nooit naar de banden gekeken en na nu 1 jaar de Seal in het bezit te hebben kom ik er achter.

Zijn er meer mensen die toevallig een andere band op hun Seal hebben zitten? Normaal let je er totaal niet op waarschijnlijk. Merk er overigens niets van met rijden.

De Seal wordt standaard op de Ecocontact 6q afgeleverd. Die Ultracontacts horen er niet onder tenzij er banden zijn vervangen omdat ze niet goed of versleten waren. Dat zou wél verklaren waarom er 2mm minder profiel op die ene Ecocontact zit. Ook in de prijslijst van de Seal staat dat deze op Ecocontacts wordt geleverd.
Je kan eventueel de DOT code op de banden controleren. De laatste 4 cijfers zijn de productiedatum (week, jaar). Deze zou een paar maanden vóór de leverdatum van jouw Seal moeten liggen. Als dat niet zo is, dan zijn de banden later vervangen door de dealer, of door de bandenfitter.
De Ultracontacts hebben een iets hogere rolweerstand wat invloed kan hebben op jouw bereik (categorie B in plaats van categorie A), maar hebben wel weer een lager rolgeluid (70dB in aats van 71dB).
Al met al denk ik een prima band, maar ik kan mij ook voorstellen dat je wel wilt weten hoe dit in elkaar zit.

Zelf heb ik gewoon 4x de EcoContacts er onder liggen. Deze zijn net een paar dagen geleden er weer onder terug gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
Matzen schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:54:
[...]

Bedoel je dat je een snelkoppeling hebt voor de stoelen? Mijn vriendin is niet bepaald klein, maar als zij gereden heeft word ik eerst tussen de stoel en het stuur gedrukt voordat ik in het menu de instelling heb bereikt :'(. Deze optie zou voor mij wel heel lekker zijn!
Ja, dat bedoel ik, je zit meteen in het juiste menu voor de stoelverstelling. Helaas gaat dit nog niet automatisch op basis van de sleutel die wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Kreeg vandaag dit product in de mail

https://www.fansbyd.com/p...ounted-dash-cam-for-byd-1

Iemand ervaring mee?
Deze neemt ook op als je geparkeerd bent, en geluid, en zou passen op plek van de huidige camera

Ben nog even zoeken naar de exacte specificaties

[ Voor 5% gewijzigd door Juan op 14-03-2025 17:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xghsoPsKChJBs9vnSsCh-dUC9Ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PyKeZ50oIQbmnJclzjXUvrA3.jpg?f=fotoalbum_large

Heb nog geen 150 kW gezien, maar het snelladen gaat wel echt soepeler sinds de update bij Louwman. Bijna 120 kW op 63% SoC aan een Fastned 300 kW lader is gewoon echt netjes te noemen. Heb in 17 minuten tijd 33 kWh kunnen laden. Dat is een gemiddelde van 116 kW en daar ben ik eigenlijk wel blij mee. Zeker gezien het nog steeds vrij koud is buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iphonevannick
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-09 03:15
Wij hebben gisteren onze handtekening gezet onder een private lease deal voor de Zeekr X. Door een nieuwe baan verlies ik (helaas) de huidige Seal.

Over het algemeen zijn we best tevreden met de Seal, maar kan ik me mateloos irriteren aan de bugs die zich nog in de software bevinden en de wijze van niet-communiceren vanuit BYD. Zo stonden we gisteren aan de Fastned lader met een start van 12%soc, en begon het laden de eerste 10 minuten met ongeveer 20kw. Daarna liep het op naar 116kw. Totale laadtijd had ongeveer anderhalf uur kunnen duren.

De testrit met de Zeekr was natuurlijk te kort om iets zinnigs over te zeggen, maar deze deed al weel een stukje "volwassener" aan. Zo verwarmt de batterij voor als je een snellader kiest, heeft de auto standaard Sentry modus en is de software verder erg goed afgekeken van de Amerikaanse concurrent ;)

De komende twee maanden blijf ik nog meelezen met de reacties hier op het forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Cybje schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:22:
[Afbeelding]

Heb nog geen 150 kW gezien, maar het snelladen gaat wel echt soepeler sinds de update bij Louwman. Bijna 120 kW op 63% SoC aan een Fastned 300 kW lader is gewoon echt netjes te noemen. Heb in 17 minuten tijd 33 kWh kunnen laden. Dat is een gemiddelde van 116 kW en daar ben ik eigenlijk wel blij mee. Zeker gezien het nog steeds vrij koud is buiten.
Update bij Louwman?
Welke was dat 1.4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Juan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:57:
[...]

Update bij Louwman?
Welke was dat 1.4?
Nee het was geen update van het media systeem, het betrof een update van het high voltage systeem. Ik weet niet of je daar versienummers van kunt zien. Maar deze lijkt niet OTA te worden geüpdatet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jensjens4000
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 13:53
Ik heb een prachtige BYD seal AWD van nu 6 maanden oud. Mijn lak ziet eruit alsof het is bewerkt met schuurpapier. Hebben jullie hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jensjens4000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqRHMbTNJrFTlHm5K2tIKUY0dBs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H1NcHUUm6xk5Vyuwcvy6W1Ls.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Hier niet, we hebben IceBlue kleur.
Maar staat ook altijd binnen geparkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Vandaag heb ik bij 2 snelladers getest.
De eerste snellader was van T-Energy aan de Ravenswade 200 in Nieuwegein.
De auto was koud. Ik was vanuit huis langs de bouwmarkt gereden en daarna door naar deze lader. In totaal ongeveer 15 minuten gereden binnendoor.
Mijn soc was 46%.
Eerste laadpoging mislukte met de foutmelding dat de kabel niet goed zou zijn en ik een andere kabel moest proberen. Nogmaals geprobeerd en toen lukte het wel.
Laden begon met zo'n 7kW en liep op naar 11kW. Na een aantal minuten liep deze verder op naar ongeveer 35kW en daar bleef het op hangen. Na 20 minuten heb ik de lades afgebroken en was mijn SOC 56%. Teleurstellend resultaat, zelfs voor een koude accu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bl19coghJxz_txBvLfXNB3PNJ2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lBEvy05r3VSr3Z1vEdz1VzN.jpg?f=fotoalbum_large
Hierna doorgereden naar het Allego laadstation aan de A27 bij het Hajé restaurant. Onderweg en paar keer hard opgetrokken en hard afgeremd om de accu iets warmer te krijgen.
Eerste poging. Laadsessie werd gestart, en was opeens helemaal weg. Geen foutmelding of wat dan ook. Opnieuw geprobeerd, en toen ging het goed. SOC was bij aanvang 54%. Laden begon vrijwel direct met 60kW en liep snel op naar 69kW. Na een aantal minuten zakte deze helaas maar 56kW om langzaam weer op te lopen naar 59kW. Na 15 minuten heb ik de laadsessie afgebroken. SOC was nu 69%. Deze laadsessie was sneller, maar ook niet wat het zou moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtz22SHrzA-3qFj9ryj0xXBlSks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJxuHJlNLAYR8djpLj1GPBPy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVvzaVsB0urqkGA2Po1MUglM0zI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNwjW9YgUYcvMUgByeZESGSc.jpg?f=fotoalbum_large
Beide laadpalen waren overigens van exact het zelfde type maar alleen in een ander kleurtje gespoten. Het betrof de Alpitronic HYC400 laadpalen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SK7xrdPL5AkkjxETP5nNhPAw9y0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GdzL4aHS88Y3941TuFoqQyGB.png?f=user_large
Ik ga kijken of ik komende dagen nog wat meer snelladers hier in de buurt kan proberen. Ik zal ook de FastNed lader aan de Ravenswetering in Nieuwegein nog een 2e poging geven. Hier was vandaag geen ruimte.

Heeft er iemand hier in Utrecht en omgeving bij een laadpaal met zijn Seal >100kW kunnen Laden, en zo ja waar was dat dan?

@Cybje bij welke laadpalen heb jij die mooie snelheden gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
E-Vix schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:15:
Heeft er iemand hier in Utrecht en omgeving bij een laadpaal met zijn Seal >100kW kunnen Laden, en zo ja waar was dat dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g57HpOHObcJOGPKsCQYwrpKXnqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1JEjWvsH1HlIHfstXaeeeyoE.jpg?f=fotoalbum_large

Fastned aan de A12 vlak voor Veenendaal (Vanaf Utrecht gezien).

2 weken terug bij een zelfde Fastnet niet boven de 50KW gezien, waarschijnlijk omdat het koud was.
Kreeg ook de melding in beeld dat de accu verwarmd werd tijdens het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Gisteren stond ik aan Fastned bij Muiden, aan een Alpitronic 300 kW lader. Ik heb meestal de beste ervaringen met dat type lader.

De update die ik heb gehad zou vooral het laden moeten verbeteren bij kou. Als ik zo jouw snelheden zie, zou jij ook wel profijt kunnen hebben van die update. Maar goed, hopelijk wordt het snel warmer, dan gaat het sowieso al beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 17:12
Krasstraat. Noemen ze niet voor niks zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jensjens4000
Dutchlimits schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:21:
[...]

Ja het maakt swirls, maar dit is wel erg extreem. Ik had hier met mijn BMW geen last van en die is heel veel vaker door de wasstraat geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceessie
Dutchlimits schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:21:
[...]

Ik ga elke twee weken ongeveer naar de wasstraat, maar nergens last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 17:12
Type en onderhoud van een wasstraat maakt ook veel verschil, als de borstels veel zand hebben door weinig onderhoud of veel vieze auto's voor je aan dan kan het ook krassen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Fireshade schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:35:
Wellicht wel interessant om verbruiken van andere Seal gebruikers te checken:
https://www.spritmonitor....ht/332-BYD/2179-Seal.html

Dit gaat over praktische totaalverbruiken, incl. alle stroomvretende functies die niets met het voortbewegen van de auto zelf te maken hebben.
De WLTP tests worden uiteraard uitgevoerd met alles uit wat uit of ontkoppeld kan, en vaak ook met naden dicht getapet, spiegels eraf en zo :P
Kleine kanttekening naast het nogal uiteenlopende verbruik: Dit is net als WLTP incl laadverliezen. Geeft daardoor wel een inkijkje in de daadwerkelijke kosten, maar het zegt wat minder over je range als je rekent met dat verbruik. Zo heb ik ook al eens 88,42 kWh in mijn Seal weten te laden, terwijl ik nog een paar procent over had. Daarom klopt de rekensom Accugrootte / WLTP verbruik = opgegeven range ook nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Ceessie schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:42:
Oef, 690 zonder dat er extra dingen gedaan zijn? Dat zijn prijzen hoger dan VW durft te vragen voor onderhoud op een ID4 en die vond ik al belachelijk! En ook wel heel veel meer dan de 250-350 die ze bij aanschaf noemden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
MichaelJ schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:53:

Ja, da's wel vreemd. Ook niet bij de 'terugroepactie' banden vervangen bij je? Bij mij zit er 4 keer Ecocontact 6Q onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
jensjens4000 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:55:
Ik heb een prachtige BYD seal AWD van nu 6 maanden oud. Mijn lak ziet eruit alsof het is bewerkt met schuurpapier. Hebben jullie hier ook last van?
De mijne slaapt intussen 9 maanden buiten, wordt als het weer het toelaat met de hand gewassen, maar gaat tussendoor ook door de 'krasvrije' wasstraat, zo eentje zonder borstels, met microvezel slierten en ziet er zeker niet zo uit. Wel een kleur waar je ook minder op ziet, Ice Blue, maar dit zou je op die kleur denk ik ook wel zien, tenzij de foto het er echt erger uit laat zien dan IRL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
De eerste snellader was van T-Energy aan de Ravenswade 200 in Nieuwegein.
De auto was koud. Ik was vanuit huis langs de bouwmarkt gereden en daarna door naar deze lader. In totaal ongeveer 15 minuten gereden binnendoor.
Mijn soc was 46%.
Eerste laadpoging mislukte met de foutmelding dat de kabel niet goed zou zijn en ik een andere kabel moest proberen. Nogmaals geprobeerd en toen lukte het wel.
Laden begon met zo'n 7kW en liep op naar 11kW. Na een aantal minuten liep deze verder op naar ongeveer 35kW en daar bleef het op hangen. Na 20 minuten heb ik de lades afgebroken en was mijn SOC 56%. Teleurstellend resultaat, zelfs voor een koude accu.
[Afbeelding]
Hierna doorgereden naar het Allego laadstation aan de A27 bij het Hajé restaurant. Onderweg en paar keer hard opgetrokken en hard afgeremd om de accu iets warmer te krijgen.
Eerste poging. Laadsessie werd gestart, en was opeens helemaal weg. Geen foutmelding of wat dan ook. Opnieuw geprobeerd, en toen ging het goed. SOC was bij aanvang 54%. Laden begon vrijwel direct met 60kW en liep snel op naar 69kW. Na een aantal minuten zakte deze helaas maar 56kW om langzaam weer op te lopen naar 59kW. Na 15 minuten heb ik de laadsessie afgebroken. SOC was nu 69%. Deze laadsessie was sneller, maar ook niet wat het zou moeten zijn.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beide laadpalen waren overigens van exact het zelfde type maar alleen in een ander kleurtje gespoten. Het betrof de Alpitronic HYC400 laadpalen:
[Afbeelding]
Ik ga kijken of ik komende dagen nog wat meer snelladers hier in de buurt kan proberen. Ik zal ook de FastNed lader aan de Ravenswetering in Nieuwegein nog een 2e poging geven. Hier was vandaag geen ruimte.

Het lijkt er in ieder geval niet op dat je hetzelfde probleem hebt als ik, waarbij je bij dit type laadpalen na enkele minuten niet meer boven de 50kW komt. Maar ook het afbreken van de sessies klinkt niet heel fijn, dat heb ik eigenlijk nog helemaal niet gehad. Wat was de temperatuur toen je het probeerde? Als je niet al teveel gereden had en het was 2-3 graden gisterochtend is het nog steeds zwaar ondermaats, maar minder erg dan als dit na 2 uur rijden bij 12-15 graden gistermiddag was, vooral omdat je het wilde testen voor je vakantie naar Frankrijk deze zomer. Dan zal je geen last hebben van coldgaten.

Ionity aan de A27 bij Nieuwegein was bij mij bij 21 graden buitentemperatuur wel goed voor een start met 152kW, bij 30% SoC. Nu zal je dat bij 50-60% ook niet halen, maar ik verwacht wel 80-100 op zijn minst.
Pagina: 1 ... 34 ... 41 Laatste