Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Misschien is deze info nuttig over de slechtere laadsnelheden bij BYD vergeleken met andere EV's. Eventueel waar je tegenaankijkt als potentiële koper van LFP EV's.

De meeste andere EV's gebruiken NMC. NMC heeft een relatief steile laadcurve die eigenlijk al goed bekend is. Bij NMC kan de BMS relatief simpel berekenen hoeveel lading aanwezig is, en daardoor ook wanneer hij vol is bij laden en wat de maximale voltage is om te laden. Je kan ook vrij exact berekenen hoeveel km je nog kan rijden. Bij NMC klopt de berekende range daarom beter.
LFP heeft een zeer vlakke (ont)laadcurve. Dit betekent dat het ontzettend lastig is bij LFP om de SoC te bepalen. Bij LFP krijg je daarom vaak te horen dat de range niet klopt.

Als je geen kans op batterij beschadiging wil, mag je het niet laden terwijl hij al vol is. Als je slecht kan inschatten of die vol is, dan ga je met een lager voltage laden. Zie het alsof je een emmer moet volgieten met water: hoe dichter de waterstand bij de rand komt, des te voorzichtiger je doorvult. Bij NMC kan je de hele emmer zien, bij LPF alleen een paar centimeter van het wateroppervlak + je geheugen van hoe lag het in het verleden duurde om de emmer vol te krijgen.
Bij beide accutypen zie je daarom dat bij het laden het voltage omlaag gaat naarmate je de 100% nadert, hoewel dat ook door de interne weerstand komt hoe voller de accu is. Maar zeker ook om niet over de 'rand' te gaan.
Als de batterij 100% opgeladen is, is dat een ijkpunt voor de BMS, die daarmee verder vrij nauwkeurig kan rekenen op basis van verbruik en volledige accucapaciteit. Ook kan je daarmee uitrekenen hoeveel je moet laden totdat je die 100% bereikt, en daarop je maximale laadvoltage op afstemmen. De accu tot 100% laden heeft echter meer degradatie tot gevolg.

Maar hoe komt het dat laden bij Tesla LFP sneller gaat? Waarschijnlijk omdat Tesla zeer goed is in BMS software ontwikkeling. Ten tweede raadt Tesla aan om de batterij zoveel mogelijk op 100% te houden, dus altijd aan de lader houden. Voor de BMS verbetert dit de betrouwbaarheid van de SoC enorm, en daarmee ook hoeveel laadvoltage je maximaal mag toelaten. Deze nauwkeurigheid en klanttevredenheid is voor Tesla een prioriteit boven de batterijdegradatie. Want klagende klanten = minder verkopen, ook al gaat de accu langer mee. Liever blije klanten met een accu die minder lang meegaat. Tesla rekent op de langere levensduur en hogere veiligheid van de LFP techniek om deze degradatie op te vangen.
Je zou dit ook kunnen toepassen bij de Seal, maar het blijft de vraag hoe goed BYD hun BMS geprogrammeerd heeft.

Als je zeer voorspelbare laadsnelheden en accurate ranges wil, blijft NMC voorlopig de eerste keus, uiteraard met bijbehorende eigenschappen.

Eventueel leesvoer: https://www.ecolithiumbattery.com/lfp-vs-nmc-battery/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennomaassluis
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 10:03
Mijn ervaring met snelladen bij FastNed is bijzonder slecht. Ik haal soms niet eens 10Kw en de laadsessies worden zeer vaak onderbroken. Bij een Ionity of Shell Recharge snellader is het soms goed soms slecht. Snelheden van gemiddeld 50 Kw. Bij een Tesla charger is het tussen de 80Kw en de 100Kw (consequent tot zo'n 80%).

Ik ga deze week weer eens testen, maar ik erger mij wel aan het slechte "snelladen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:13
iggimeister schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:36:
[...]

Ook benieuwd naar het resultaat :)
Op welke audioversie draai je nu? En kun je na je update bevestigen dat er een nieuwe audioversie is? Hoop dat daarmee het volumeprobleem wordt opgelost _/-\o_
Ben ook benieuwd, hier ook USB klaarliggen met de update.
Echter wil niet de auto 'bricken' dus wacht ff af of het @E-Vix lukt..

Snap ook niet waarom de officiële uitrol nu zo lang op zich laat wachten

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
En die website ff gebookmarked, voor zodra er update 1.5 is.. en dat ook weer maanden duurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mennomaassluis
Ik mis een beetje het community gevoel bij BYD. Dan doet Zeekr dat veel beter.
Enkele ontwikkelaars en community managers zijn daar actief en nemen de feedback mee in hun antwoorden.

Er is daar wel een verbinding. Bij BYD zit je een beetje tegen de verkopers aan te praten. De techneuten lijken helemaal niet echt betrokken. Ze volgen de instructies (zie de DAB opmerkingen) zeggen dat het opgelost is (wat niet zo is) en als je weer komt gaan ze weer dezelfde instructies volgen.

Ik mis echt die connectie met BYD. Al hebben ze maar een centraal service punt die klanten informeert.
Als het nu een volledig uitgekristalliseerd product is, zou het niet vervelend zijn. Maar de EV techniek icm software is nog in volle ontwikkeling. En de ontwikkeling gaat heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 19:52
Ben ook benieuwd, hier ook USB klaarliggen met de update.
Echter wil niet de auto 'bricken' dus wacht ff af of het @E-Vix lukt..
+1 :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 14:25

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik heb de update inmiddels succesvol geïnstalleerd. Er was alleen één extra handeling nodig.
Na het plaatsen van de USB stick kreeg ik een qr code te zien voor dealer autorisatie. Voor zover ik begreep is dat nieuw vanaf versie 2407. Door als je dat scherm krijgt tegelijkertijd op het stuur op de knop voor vorig nummer en in de middenconsole op de volumeknop te drukken en beide knoppen ingedrukt te houden herstart het systeem en begint deze daarna direct met de update.

Zowel voor als na de update was de audioversie bij mij 4.54.33.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yueMtSOMTJtyDZaFWcW66tSIHxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYCXAErXibBU66sqtQhZy1ak.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb alleen verder nog geen tijd gehad om naar de nieuwe en veranderde onderdelen te kijken.

Toen ik vanmiddag weg wilde rijden en twee Amazon busjes de weg blokkeerden kwam ik er achter dat mijn toeter niet werkt. Ik kan drukken wat ik wil, maar geen getoeter. Maandag maar even contact opnemen met de dealer.
Waarschijnlijk is het een los contactje ofzo in het stuur. Als ik de auto namelijk op slot wil doen met een deur open dan toetert hij wel.

Toen ik vanmiddag weg wilde rijden kwam ik wel nog erge

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuildYourDragon
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-09 22:03

BuildYourDragon

Polar White Seal Comfort

Fireshade schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:06:
Misschien is deze info nuttig over de slechtere laadsnelheden bij BYD vergeleken met andere EV's. Eventueel waar je tegenaankijkt als potentiële koper van LFP EV's.
...
Bedankt voor de uitleg, maar denk er ook aan dat de CATL LFP batterijen die Tesla gebruikt (met ander thermal management) een heel ander design hebben dan de Blade batterijen. De BMS is lang niet het enige wat speelt.

Ik wou toch nog wat delen over de fysieke beperkingen van de gangbare LFP battery packs waar ik wat meer over gevonden heb in recent onderzoek ;) Wat ik eerder niet wist is dat LFP veel meer hitte genereert dan NMC bij laden/ontladen.

Bron: researchgate.net
"... From the evaluations, with respect to C-rates, the NMC cathode chemistry has dissipated maximum amount of heat of 102.48W at 4C rate respectively. In comparison to LCO, LFP and LMO chemistries, the NMC cathode chemistry has dissipated maximum amount of heat with minimum heat accumulation in the battery pack respectively.
... The LCO, LFP and LMO battery chemistries show poor performance with maximum temperature of about 44.2deg C, 44deg C and 42.1deg C, which is due to the maximum heat accumulation and minimum heat dissipation in the lithium battery pack, respectively."

Wat ook invloed kan hebben op de laadprestaties is dat het laad voltage van LFP cellen lager is t.o.v. NMC:
NMC max. 4.2V, LFP: max. 3.65V

Gemini geeft ook nog een samenvatting van een andere reden voor de tragere laadsnelheden van LFP uit dit onderzoek: nih.gov
"The chemical structure of LFP batteries, particularly the iron phosphate cathode, has a lower lithium-ion diffusion rate compared to the nickel-manganese-cobalt cathode in NMC batteries
This slower lithium-ion movement limits the rate at which charge can be transferred into the battery, affecting the charging speed."

En zeker niet bedoeld als een negatief bericht :*)
Ik blijf 100% voorstander van LFP en CATL bewijst met de nieuwe Shenxing Hybrid Battery dat 4C fast charging mogelijk is, zie de specs van de AVATR 07
"CATL also said that the ShenXing batteries charge from 0 to 80% in 30 minutes at -10ºC"

BYD Seal Comfort: A different beast on the road - faster and harder than the specs: 0-100 in 5.9s with launch control, 220 km/h @ 16% SoC, 14.9 kWh average consumption, Silicon Carbide Powered E-Drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:39
Ik volg al geruime tijd dit forum, naar mijn mening het gerapporteerde laadprobleem een software probleem en daarmee oplosbaar. Immers, niet iedereen heeft het.

voor de geïnteresseerden, een vlakke laadcurve is Zeekr mogelijk. laadsessie vanaf ong 18 minuten

YouTube: Fastest Charging EV In The World! 0-100% Zeekr Golden Battery

Voor zover ik kon vinden ook een LFP batterij

[ Voor 3% gewijzigd door Inter18 op 08-02-2025 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downshiftor
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:42
E-Vix schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:17:
Ik heb de update inmiddels succesvol geïnstalleerd. Er was alleen één extra handeling nodig.
Na het plaatsen van de USB stick kreeg ik een qr code te zien voor dealer autorisatie. Voor zover ik begreep is dat nieuw vanaf versie 2407. Door als je dat scherm krijgt tegelijkertijd op het stuur op de knop voor vorig nummer en in de middenconsole op de volumeknop te drukken en beide knoppen ingedrukt te houden herstart het systeem en begint deze daarna direct met de update.
Ik kom niet langs de autorisatie met de stuurknop/volumeknop combinatie.
Na herstart staat er heel even systeemupdate installeren. Dit duurt nog geen 10 seconde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5p0RL_XQA1-GiIEk0sADsEJOIMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2UcqmtxWl6PtbYDszHPz1uU.jpg?f=fotoalbum_large
Daarna herstart het systeem en krijg dan weer het scherm met QR code autorisatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcHL4U1xSl9pPkB46Zu92WsRauQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5Gat43eMSsZebwd95tuq5z2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 14:00
Mennomaassluis schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:36:
Ik mis een beetje het community gevoel bij BYD. Dan doet Zeekr dat veel beter.
Enkele ontwikkelaars en community managers zijn daar actief en nemen de feedback mee in hun antwoorden.

Er is daar wel een verbinding. Bij BYD zit je een beetje tegen de verkopers aan te praten. De techneuten lijken helemaal niet echt betrokken. Ze volgen de instructies (zie de DAB opmerkingen) zeggen dat het opgelost is (wat niet zo is) en als je weer komt gaan ze weer dezelfde instructies volgen.

Ik mis echt die connectie met BYD. Al hebben ze maar een centraal service punt die klanten informeert.
Als het nu een volledig uitgekristalliseerd product is, zou het niet vervelend zijn. Maar de EV techniek icm software is nog in volle ontwikkeling. En de ontwikkeling gaat heel snel.
Da's precies mijn grootste ergernis bij BYD. Louwman zou toch echt beter moeten kunnen, bij Lexus waren mijn ervaringen in ieder geval positiever met de importeur.

BYD Europe reageert totaal niet als je contact zoekt via het mailadres voor Nederland, BYD Nederland heeft intussen een chatbot die zegt dat er iemand contact met je opneemt zonder te vragen naar je contactgegevens (alleen een voornaam), het contactformulier wordt 1 op 1 doorgestuurd naar de dealer en bij bellen hetzelfde, verder dan doorverbinden naar de dealer kom je niet. De dealer krijgt mondjesmaat informatie en probeert daar iets mee te doen, of je krijgt de zogenaamde expert die hetzelfde zwetsverhaal ophangt als de vorige 20 keer dat je erom vroeg om uiteindelijk uit te komen op 'misschien in de komende update'. Update 1.4 wordt door aftersales met een strak gezicht een aanstaande update genoemd 'die net nieuw binnen is en binnenkort uitgerold wordt', al waren de eerste berichten ook in Europa al voor de kerst en lijk ik na een youtube filmpje beter te weten wat erin zit dan de dealer en de zogenaamde Expert van BYD Nederland komt niet verder dan 'update de software' en de volgende keer weer 'update de software', ze dienen regelmatig 'nieuwe cases' in voor hetzelfde probleem, want 'deze keer is het ECHT duidelijk', maar voorlopig gebeurt er op het oog letterlijk niets. Ik geloof echt dat er wel mensen bij de dealers zijn die hun best doen, maar ergens in de organisatie stokt het en komen we niets verder. Ik hoef echt geen direct lijntje naar een directielid of zo, maar communiceer in ieder geval iets meer dan alleen iedere keer hetzelfde riedeltje, geef mensen in ieder geval zicht op een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
BuildYourDragon schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 00:05:
[...]

Bedankt voor de uitleg, maar denk er ook aan dat de CATL LFP batterijen die Tesla gebruikt (met ander thermal management) een heel ander design hebben dan de Blade batterijen. De BMS is lang niet het enige wat speelt.

Ik wou toch nog wat delen over de fysieke beperkingen van de gangbare LFP battery packs waar ik wat meer over gevonden heb in recent onderzoek ;) Wat ik eerder niet wist is dat LFP veel meer hitte genereert dan NMC bij laden/ontladen.

Bron: researchgate.net
"... From the evaluations, with respect to C-rates, the NMC cathode chemistry has dissipated maximum amount of heat of 102.48W at 4C rate respectively. In comparison to LCO, LFP and LMO chemistries, the NMC cathode chemistry has dissipated maximum amount of heat with minimum heat accumulation in the battery pack respectively.
... The LCO, LFP and LMO battery chemistries show poor performance with maximum temperature of about 44.2deg C, 44deg C and 42.1deg C, which is due to the maximum heat accumulation and minimum heat dissipation in the lithium battery pack, respectively."

Wat ook invloed kan hebben op de laadprestaties is dat het laad voltage van LFP cellen lager is t.o.v. NMC:
NMC max. 4.2V, LFP: max. 3.65V

Gemini geeft ook nog een samenvatting van een andere reden voor de tragere laadsnelheden van LFP uit dit onderzoek: nih.gov
"The chemical structure of LFP batteries, particularly the iron phosphate cathode, has a lower lithium-ion diffusion rate compared to the nickel-manganese-cobalt cathode in NMC batteries
This slower lithium-ion movement limits the rate at which charge can be transferred into the battery, affecting the charging speed."

En zeker niet bedoeld als een negatief bericht :*)
Ik blijf 100% voorstander van LFP en CATL bewijst met de nieuwe Shenxing Hybrid Battery dat 4C fast charging mogelijk is, zie de specs van de AVATR 07
"CATL also said that the ShenXing batteries charge from 0 to 80% in 30 minutes at -10ºC"
Interessant, meer hitte wist ik ook niet, zo te lezen doordat er minder warmte weggeleid wordt? De gegenereerde warmte is wel iets minder dan NMC. Het lagere voltage per cel wist ik wel, dat is namelijk ook de voornaamste reden voor de lagere Wh per kg, wat dan weer mede het relatief hoge gewicht van de BYD Seal en Sealion verklaart.

Gebruikt Tesla alleen CATL LFP? Ik dacht dat de Model Y modellen uit Berlijn juist BYD Blade accu's hadden? Bjorn Nyland had daar in ieder geval video's over. Ook die presteerden duidelijk beter dan BYD's eigen auto's, maar BYD heeft volgens diverse artikelen online ook aangegeven dat de hardware voor een hogere pieksnelheid die maar kort gehaald wordt aanzienlijke extra kosten met zich mee zou brengen en de auto's daardoor een stuk duurder zouden worden, terwijl de uiteindelijke laadwinst beperkt zou blijven tot maximaal een paar minuten 10-80. Da's op zich natuurlijk een prima afweging, zo lang de beloofde laadsnelheden dan maar wel gehaald kunnen worden en niet louter theoretisch blijken. Dan kan de klant de afweging maken of de 10-80 acceptabel is.

Ik deel je mening over LFP volledig. LFP is wel nu al een stuk stabieler, beter bestand tegen een groot aantal laadcycli en je ziet nog duidelijke stappen in energiedichtheid per kg en m³ richting de cijfers die nu ook gehaald worden met NMC, waardoor het wat mij betreft meer toekomst heeft dan NMC, ook al is NMC zeker op dit moment met hetzelfde aantal kWh in de basis wel lichter, compacter en sneller te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

downshiftor schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:28:
[...]

Ik kom niet langs de autorisatie met de stuurknop/volumeknop combinatie.
Na herstart staat er heel even systeemupdate installeren. Dit duurt nog geen 10 seconde:
[Afbeelding]
Daarna herstart het systeem en krijg dan weer het scherm met QR code autorisatie:
[Afbeelding]
Is het bestand goed gedownload? Deze zou uit mijn hoofd 3.8Gb moeten zijn. Als de update na een paar seconden al aangeeft op 34% te zien, dan klopt er iets niet. Bij mij was hij daar pas na een paar minuten.
Je hebt het zo bestand verder niet uitgepakt?
Je zou eventueel ook nog een andere usb stick kunnen proberen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
Toen ik vanmiddag weg wilde rijden en twee Amazon busjes de weg blokkeerden kwam ik er achter dat mijn toeter niet werkt. Ik kan drukken wat ik wil, maar geen getoeter. Maandag maar even contact opnemen met de dealer.
Waarschijnlijk is het een los contactje ofzo in het stuur. Als ik de auto namelijk op slot wil doen met een deur open dan toetert hij wel.

Toen ik vanmiddag weg wilde rijden kwam ik wel nog erge
Wel apart dat na de update je toeter het niet meer deed of viel je dat pas na de update op?

En wat wilde je eigenlijk hier neerzetten: Toen ik vanmiddag weg wilde rijden kwam ik wel nog erge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceessie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18-09 13:36
Mennomaassluis schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:20:
Mijn ervaring met snelladen bij FastNed is bijzonder slecht. Ik haal soms niet eens 10Kw en de laadsessies worden zeer vaak onderbroken. Bij een Ionity of Shell Recharge snellader is het soms goed soms slecht. Snelheden van gemiddeld 50 Kw. Bij een Tesla charger is het tussen de 80Kw en de 100Kw (consequent tot zo'n 80%).

Ik ga deze week weer eens testen, maar ik erger mij wel aan het slechte "snelladen".
Vanmorgen bij fastnet geladen en haalde 100kw.
Begon met 23% en ben zelf bij 50% gestopt omdat ik genoeg had om thuis te komen en hem hier aan een laadpaal te hangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 14:11

Cybje

First Post!

Voor als mensen ooit 12V nodig hebben (zoals in mijn geval voor een compressortje voor de bandenspanning): de kleine accu zelf is wat onhandig bereikbaar, maar onder de motorkap zit ook een 12V aansluiting, in de zekeringendoos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZD1c8Se3OjLlP1XXxLclDlXRI_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFXdjtFu6iVztB0b9E58bicO.jpg?f=fotoalbum_large

(en over het woord motorkap: dit is natuurlijk alleen van toepassing op de AWD, want de RWD heeft daar geen motor zitten. Graag niet het woord motorkap gebruiken als je een RWD rijdt!!!11)

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico Mono
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17-09 18:34
Cybje schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:37:
Voor als mensen ooit 12V nodig hebben (zoals in mijn geval voor een compressortje voor de bandenspanning): de kleine accu zelf is wat onhandig bereikbaar, maar onder de motorkap zit ook een 12V aansluiting, in de zekeringendoos:
[Afbeelding]

(en over het woord motorkap: dit is natuurlijk alleen van toepassing op de AWD, want de RWD heeft daar geen motor zitten. Graag niet het woord motorkap gebruiken als je een RWD rijdt!!!11)
Idd handig, maar waarom de compressor niet gewoon aansluiten op de 12V sigarettenaansteker in de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Rico Mono schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:26:
[...]

Idd handig, maar waarom de compressor niet gewoon aansluiten op de 12V sigarettenaansteker in de auto?
Het eerlijke antwoord: ben te lui om daar een stekkertje/kabeltje voor te maken. En bij veel auto’s die sigarettenaansteker te zwak afgezekerd, zeker bij de oldtimers die ik vroeger reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico Mono
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17-09 18:34
Cybje schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:06:
[...]

Het eerlijke antwoord: ben te lui om daar een stekkertje/kabeltje voor te maken. En bij veel auto’s die sigarettenaansteker te zwak afgezekerd, zeker bij de oldtimers die ik vroeger reed.
_O- Hahaha, ik herken dit. Trouwens, het compressortje wat bij de auto geleverd is, kan deze ca 2.5-3 bar aan? Ik heb deze nog niet geprobeerd namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Rico Mono schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:26:
[...]

_O- Hahaha, ik herken dit. Trouwens, het compressortje wat bij de auto geleverd is, kan deze ca 2.5-3 bar aan? Ik heb deze nog niet geprobeerd namelijk.
Dat wel denk ik, maar ik vond hem laaaaaangzaaaaaaam! Ongeveer 10 minuten van 2,4 naar 2,7 bar bij mij, voor 1 band. Ik heb voor de motor even geleden deze gekocht: https://www.amazon.nl/Xia...-BHR7112GL/dp/B0CBBP8BQX/ , toen nog voor ~30 euro in de aanbieding. Deze V2 doet het ook niet op tankstation snelheid, maar ik doe er wel met gemak alle 4 de banden binnen 10 minuten mee en over het algemeen kan ik de banden 2 keer ermee op spanning zetten voor hij aan de lader moet. Dat gaat je natuurlijk niet lukken als de banden rondom op 1,1 bar zitten rondom, maar het is voor mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZM
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-07 14:27
Goedemorgen,

Vandaag van huis naar werk gereden en bij aankomst nog 5% over. Woon-werk zijn niet al teveel KM dus ik wist dat ik het zou halen. Maar ik vertrok dus al met vrij weinig % range op de 'teller' en heb voor het eerst een zoemend geluid gehoord dat, na zoeken, bij mijn achterwielen vandaan kwam (de elektrische motor?). heb geluid was tijdens het rijden ook in de auto hoorbaar, weliswaar heel zachtjes, en bij afremmen tot stilstand stopte de zoem een paar seconden nadat ik stilstond.

Iemand dit ook wel eens opgevallen?

Ik weet niet of het aan het percentage batterij lag, hij is einde middag weer 100% dus dan ben ik benieuwd of dat zoemen weg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Ik durf eigenlijk niet onder de 10% te gaan.. maar ja ik moet ook 90 km per dag..

Ik probeer de grens te leggen tussen range 60 tot 100km over. Dat is dan tussen 10% en 15%
In deze koude maanden, gaat dat echt veel sneller op merk ik.

Bij mijn benzine auto hield ik 50km aan, voor ik ging tanken. (met een Jerrycan van 10liter altijd bij)
Alleen met die elektrische bak, is het een beetje lastig om een jerrycan met stroom achterin te gooien.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Juan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:27:
Ik durf eigenlijk niet onder de 10% te gaan.. maar ja ik moet ook 90 km per dag..

Ik probeer de grens te leggen tussen range 60 tot 100km over. Dat is dan tussen 10% en 15%
In deze koude maanden, gaat dat echt veel sneller op merk ik.

Bij mijn benzine auto hield ik 50km aan, voor ik ging tanken. (met een Jerrycan van 10liter altijd bij)
Alleen met die elektrische bak, is het een beetje lastig om een jerrycan met stroom achterin te gooien.. 8)7
45km enkele reis? Dan zou 40 km buffer ten opzichte van de GoM wel voldoende moeten zijn om niet je rijgedrag aan te hoeven passen. Op ruim 110km reisafstand heb ik in ieder geval nog niet gezien dat er meer dan 140 km af ging bij normaal woon-werk tempo. Maar ik snap de voorzichtigheid wel, je zou maar de pech hebben dat je met 5-10km aankomt en de lader bezet is. ;w

De stroom jerrycan bestaat! YouTube: I got stuck by driving VW ID7 Pro until the battery died :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
DennisZM schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:07:
Goedemorgen,

Vandaag van huis naar werk gereden en bij aankomst nog 5% over. Woon-werk zijn niet al teveel KM dus ik wist dat ik het zou halen. Maar ik vertrok dus al met vrij weinig % range op de 'teller' en heb voor het eerst een zoemend geluid gehoord dat, na zoeken, bij mijn achterwielen vandaan kwam (de elektrische motor?). heb geluid was tijdens het rijden ook in de auto hoorbaar, weliswaar heel zachtjes, en bij afremmen tot stilstand stopte de zoem een paar seconden nadat ik stilstond.

Iemand dit ook wel eens opgevallen?

Ik weet niet of het aan het percentage batterij lag, hij is einde middag weer 100% dus dan ben ik benieuwd of dat zoemen weg is.
Het geluid komt met niet bekend voor, ook niet na aankomst bij de laadpaal met 1%. Enige wat ik kan bedenken is de standaard langzaam-rij-zoem om voetgangers te waarschuwen? Die kan je volgens mij wel eenmalig uitzetten, om even te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
DeGroteMuis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:17:
[...]

45km enkele reis? Dan zou 40 km buffer ten opzichte van de GoM wel voldoende moeten zijn om niet je rijgedrag aan te hoeven passen. Op ruim 110km reisafstand heb ik in ieder geval nog niet gezien dat er meer dan 140 km af ging bij normaal woon-werk tempo. Maar ik snap de voorzichtigheid wel, je zou maar de pech hebben dat je met 5-10km aankomt en de lader bezet is. ;w

De stroom jerrycan bestaat! YouTube: I got stuck by driving VW ID7 Pro until the battery died :+
🤣 ik zal eens kijken naar het filmpje.

Maar ik merk dat ik zeker nu, (winter) meer dan 50 km verbruik op dat ritje van 45 km. En geen uitspattingen of zo (ff “gas” d’r op) nu nog 241km range, ff kijken wat morgenochtend bij aankomst is

Heb gelukkig laadpaal thuis.

En op het werk(welke ik mag gebruiken als het krap word)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Nou.. drama ritje.
Vanochtend bij instappen 237 km range (in enkelsteense garage , graad of 1. 4 km range verdwenen vannacht. 46 km gereden. Eindstand 157 km range 80 km verbruikt.

Maar door nattigheid en kou, heb ik niet zonder de ventilatie/airco kunnen rijden. Bandenspanning is goed. Dit is toch wel heel gortig toch?

Vandaag tijd om ff de update te proberen (kijken of de stick herkent word)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Ik rijd zo'n 45 km naar m'n werk en merk ook dat het met dit weer aardig ongunstig is. Ik vermoed dat het een paar redenen heeft. Wat dingen die ik me zo kan bedenken:

* Harde wind (meer luchtweerstand)
* Zelfs als ik stil sta verbruikt de auto 3 kW. Ik neem aan dat dat voor de verwarming is. Ik vind dat erg veel, ik had verwacht dat een warmtepomp een veel lager verbruik zou hebben. M'n Tesla Model 3 zonder warmtepomp deed zo'n 5 kW. Dat zou suggereren dat de COP van de Seal warmtepomp onder de 2 zit?
* Accu zal misschien worden verwarmd?
* Een koude accu kan minder bijladen (en dus kun je minder regenereren bij het afremmen)
* De gehele aandrijflijn van de Seal lijkt gewoon inefficient vergeleken met Tesla, Hyundai, BMW, etc.
* Langere ritten (100+ km) zijn vaak efficienter, omdat je niet telkens opnieuw de auto + accu op temperatuur hoeft te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Afgelopen nacht is de BYD Android app bij mij geupdate. Echt een mega-update is dit geweest. Een gigantisch belangrijke functie is nu namelijk toegevoegd. Het icoon van de app past zich nu namelijk aan aan het logo van je als primair ingestelde auto! Hier zat ik echt om te springen. Voor de rest lijkt er niets veranderd te zijn, maar meer heb je ook niet nodig toch?

Het gedrag van licht / donker modus van Android Auto lijkt sinds de 1.4.0 update ook te zijn veranderd. Waar deze eerst aan de verlichting was gekoppeld lijkt deze nu aan de lichtsensor te zijn gekoppeld. Als je op 1.3.1 je verlichting uit zette in het donker sprong AA op lichte modus en als je overdag je licht aan deed sprong AA op donkere modus. Nu merkte ik dat als het donker is en ik de verlichting uit doe, AA in donkere modus blijft. Ik ben hier positief over. Dit is hoe ik het zelf het fijnst vind.
Het licht/donker thema van de rest van het dashboard lijkt verder nog steeds gekoppeld te zijn aan zons op en ondergang. Wat mij betreft mag dat ook aan de lichtsensor gekoppeld gaan worden.

Gisteren met laden op het werk wat vreemds mee gemaakt. De laadsessie startte pas een aantal minuten nadat de auto aangesloten was en de laadpas was gescand. Vervolgens is in ruim 4 uur tijd de laadsessie een keer of 8 gestopt en weer gestart. Hierna heb ik de auto op een andere laadpaal aangesloten, en de rest van de werkdag hier op laten staan. De laadsessie begon hier wel meteen, maar ook op deze paal is de laadsessie een keer of 5 gestopt en weer gestart. Ik hebgeen idee of de Seal de sessie stopte en weer startte, of dat het de laadpaal was die dit deed. Door dit gedrag heb ik ook maar iets van 35% bij kunnen laden.
Thuis aangekomen heb ik de Seal op de openbare laadpaal voor de deur aangesloten. Hier heb ik ononderbroken kunnen laden met 7KWh (11KWh paal met een 2 ladende auto's, dus volgens mij normaal).
Van de week zal ik het nog eens proberen op mijn werk. Ik zit nu op nog 96%, dus ik kan niet lang genoeg laden om goed te testen. Meerdere collega's zeggen dat als de iPace van een collega staat te laden ze altijd problemen ervaren met laden, en die kwam gisteren tegelijkertijd met mij aan. Zou daar wellicht een kern van waarheid in zitten?

Verder heb ik morgen een afspraak staan bij BYD om naar de toeter te laten kijken. Ik hoop op een los contactje en dat het eenvoudig op te lossen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:40
Het is toch volstrekt logisch dat een EV na een hele koude nacht met wellicht sneeuw de eerste x aantal kilometers een hoog verbruik heeft? Dat herstelt zich echt wel weer als je langer zou rijden. Dat is bij andere merken echt niet anders. Het interieur voorverwarmen voor vertrek heeft verder ook weinig invloed op je accu, die blijft koud. En je verbruikt dan wat meer vooraf voor het voorverwarmen van de cabine.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelz
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-09 17:10
Is al bekend wanneer de 800V versie van de Seal leverbaar is in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Pixelz schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:12:
Is al bekend wanneer de 800V versie van de Seal leverbaar is in Nederland?
Bij het ophalen van mijn Seal 2 weken geleden werd er nog aangegeven dat ze hopen dit eind dit jaar voor elkaar te hebben. Dit is onder andere afhankelijk van het typegoedkeuring voor de auto en eventuele aanpassingen die daar voor nodig zijn voor de toelating op de Europese markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Iemand last van het volgende probleem?

De laatste tijd heb ik steeds vaker connectie problemen tussen de app en auto ontgrendelen of op slot doen. Het knopje met het slotje open of dicht blijft draaien. En vervolgens (door time-out) krijg ik een foutmelding. Tijdens dit proces kan ik de auto ook niet openen met de digitale sleutel.

Dit lijkt vaker en erger voor te komen

Wel was auto net klaar met opladen (melding auto) kan het zijn dat de auto, de laadsessie nog aan het afhandelen is/was. En daardoor een connectie probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
E-Vix schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:59:
Afgelopen nacht is de BYD Android app bij mij geupdate. Echt een mega-update is dit geweest. Een gigantisch belangrijke functie is nu namelijk toegevoegd. Het icoon van de app past zich nu namelijk aan aan het logo van je als primair ingestelde auto! Hier zat ik echt om te springen. Voor de rest lijkt er niets veranderd te zijn, maar meer heb je ook niet nodig toch?
Bij mij hetzelfde. Maar extra dom: het oude app icoon was al de juiste, nieuwe logo! Die stond dus opeens op het oude logo, tot ik de app gebruikt had en de melding kreeg dat het logo aangepast werd aan mijn auto. Notificaties hebben trouwens nog steeds het oude logo, dus nog steeds een stap terug. Volgens de Play store zijn er wat bekende problemen verholpen ('fixed some known issues'). Zelf maar even gokken welke. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Juan schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 06:24:
Nou.. drama ritje.
Vanochtend bij instappen 237 km range (in enkelsteense garage , graad of 1. 4 km range verdwenen vannacht. 46 km gereden. Eindstand 157 km range 80 km verbruikt.

Maar door nattigheid en kou, heb ik niet zonder de ventilatie/airco kunnen rijden. Bandenspanning is goed. Dit is toch wel heel gortig toch?

Vandaag tijd om ff de update te proberen (kijken of de stick herkent word)
Een afname in range zegt niet zo heel veel, de range meter wordt bij EV's niet voor niets Guess-o-Meter genoemd. Je kortetermijnverbruik is een stuk variabeler dan bij brandstofauto's. Wat was je afname in accu %? Bij een verbruik van 20kWh /100km zit je rond de 11%, als je zonder voorverwarmen mee te tellen in de afname op 14-15% zit in normaal verkeer zonder hoogteverschil en sneeuw op de weg is dat wel behoorlijk hoog ja.
Juan schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:29:
Iemand last van het volgende probleem?

De laatste tijd heb ik steeds vaker connectie problemen tussen de app en auto ontgrendelen of op slot doen. Het knopje met het slotje open of dicht blijft draaien. En vervolgens (door time-out) krijg ik een foutmelding. Tijdens dit proces kan ik de auto ook niet openen met de digitale sleutel.

Dit lijkt vaker en erger voor te komen

Wel was auto net klaar met opladen (melding auto) kan het zijn dat de auto, de laadsessie nog aan het afhandelen is/was. En daardoor een connectie probleem?
De app geeft de laatste tijd wel vaker een 'zwak signaal rondom de auto' melding, maar werkt bij opnieuw proberen dan wel prima. Ik gebruik de app niet om de auto te ver- of ontgrendelen, maar de digitale sleutel geeft in ieder geval geen problemen tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
% verbruik durf ik niet te zeggen.

Ik heb geen idee of Seal de accu kan voorverwarmen, en of deze dat überhaupt doet.

Kan je dat ergens aanzetten/instellen?
Ik heb het ergens in BYD app gezien (screenshot) maar dat was bij een ander model denk ik, want ik zie die optie niet in de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuildYourDragon

BuildYourDragon

Polar White Seal Comfort

DeGroteMuis schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:52:
[...]
Gebruikt Tesla alleen CATL LFP? Ik dacht dat de Model Y modellen uit Berlijn juist BYD Blade accu's hadden?
[...]
Dat zal wel waar zijn, maar ik geloof niet (zoals sommigen denken) dat de BYD batterij in die Model Y ook identiek is aan die van de Atto 3, ook de netto capaciteit is niet identiek.
Vermoedelijk een speciale versie (duurdere?) die aangepast werd naar de Tesla vereisten en geoptimaliseerd voor hun thermal management systeem / warmtepomp.

Nog iets leuk om te delen: een Duitse BYD dealer pakt uit met een neon groene Seal, da's nog eens een mooie reclamestunt! _/-\o_
Wel véél te opzichtig voor in de Benelux, meer iets voor als je in Monaco, Saint-Tropez of Dubai woont :D

Die heeft ook (lelijke) zwarte velgen gelegd op die groene en witte Seal, op zich ben ik wel overtuigd om ook glanzend zwarte velgen te leggen onder mijn Comfort (als die eindelijk eens geleverd wordt!).
Ik ga misschien kiezen voor deze: AXE EX44 (Flow Forged, 11 kg)

BYD Seal Comfort: A different beast on the road - faster and harder than the specs: 0-100 in 5.9s with launch control, 220 km/h @ 16% SoC, 14.9 kWh average consumption, Silicon Carbide Powered E-Drive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

BuildYourDragon schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:18:
[...]

Dat zal wel waar zijn, maar ik geloof niet (zoals sommigen denken) dat de BYD batterij in die Model Y ook identiek is aan die van de Atto 3, ook de netto capaciteit is niet identiek.
Vermoedelijk een speciale versie (duurdere?) die aangepast werd naar de Tesla vereisten en geoptimaliseerd voor hun thermal management systeem / warmtepomp.
Qua terminologie is een batterij een pakket van losse cellen.
Normaal wordt een batterij voor elk automodel apart ontworpen op basis van het chassisontwerp en de aanwezige ruimte daarin. Dus het zullen zeker niet dezelfde batterij zijn, maar het kunnen wel dezelfde LFP-cellen zijn van BYD.
De samenstelling van de batterij ligt dus bij de autofabrikant, en daar komt de batterij know-how echt kijken wat vaak ook eigen IP/patenten betreft: interne koeling/verwarmingsysteem, interne connectors, controllers, sensoren, constructie, veiligheid, etc.
Nog iets leuk om te delen: een Duitse BYD dealer pakt uit met een neon groene Seal, da's nog eens een mooie reclamestunt! _/-\o_
Wel véél te opzichtig voor in de Benelux, meer iets voor als je in Monaco, Saint-Tropez of Dubai woont :D
Het leukste detail vind ik de vlakjes onder de achterportieren die ook in de carosseriekleur zijn meegenomen. Dat geeft die vlakjes meer body. Nu un het standaard zwart zien ze er te plastiekerig uit.
Maar dit is toch niet de 2025 Seal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisZM
DeGroteMuis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:21:
[...]

Het geluid komt met niet bekend voor, ook niet na aankomst bij de laadpaal met 1%. Enige wat ik kan bedenken is de standaard langzaam-rij-zoem om voetgangers te waarschuwen? Die kan je volgens mij wel eenmalig uitzetten, om even te testen.
Het geluid is niet meer terug geweest. Het geluid dat je bedoeld was het in ieder geval zeker niet. 'opgelost' voor nu :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennisZM
Voor zover er hier medegeïnteresseerden zijn in het aanschaffen van spullen van TopBYD.com, ik heb recent 4 producten aangeschaft. Hierbij mijn bevindingen en eerlijke mening.

Ik heb aangeschaft;
- Alcantara steering wheel cover á EUR 15,95
Het stuurstickertje in alcantara gaat over de nu hoogglans en m.i. erg spiegelende deel van de claxon. Erg gemakkelijke bevestiging, even recht plakken en klaar. Alcohol doekjes worden in overvloed meegeleverd om de te stickeren oppervlaktes goed schoon te krijgen. Mooie ‘touch’ aan het interieur vind ik.
- Front bumper black emblem LOGO for BYD á 8,95
In de verpakking zitten 3 hoogglans, plastic mallen die over de huidige ‘zilveren’ badge BYD gaan op de motorkap. Met dubbelzijdige en meegeleverde tape plak je de kapjes erg eenvoudig en zonder al te veel hoeven te mikken op de bestaande letters. Persoonlijk voor mij een hele toffe aanpassing op een verder al met veel zwart geaccentueerde auto. Een must-have en zeker voor het geld.
- Performances rear Spoiler á EUR 81,95
Een flinke pakket met een zeer zorgvuldig verpakte hoog glas spoiler voor op de kofferbakklep. Wederom met enkel dubbelzijdige tape te monteren. Wanneer je dit alleen doet is het misschien even een gedoe om de spoiler recht en symmetrisch te bevestigen maar zodra je de positie goed hebt is het een kwestie van 2-min aanduwen en klaar. Over een must-have gesproken! Wat een andere look. Zeer-zeer tevreden mee tot nu toe.
- Wheel hub stickers á EUR 9,95
Wat een miskoop. Hoe goed de andere accessoires ware, zo slecht was deze. Het idee is om met, zelf beweerde claim, zeer kras, weer en hoge druk reiniger bestendige stickers elke aluminium/zilver deel van de velg zwart te maken. lang verhaal kort; de sticker passen niet, zijn niet goed uitgesneden waardoor er nog altijd aluminium/zilver zichtbaar blijft. Dat ziet er niet uit.

1 note; wanneer de buitentemperatuur onder de 15gr Celsius is wordt geadviseerd elke sticker, voor ‘aan’ het exterieur wel te verstaan, eerst op te warmen. Een föhn is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerome
  • Laatst online: 29-08 13:25
Bij het uitrijden van een woonerf op lage snelheid remde ik af om vervolgens de weg op te rijden. De kleine steile verkeersdrempel was voldoende om een behoorlijke klap aan de auto te voelen.
Eenmaal op de snelweg hoorde ik een continu geklapper en bleek de bodemplaat de grond te raken met van alles wat daar aan vast zat.

Ik vond de auto (AWD) sowieso bij verkeersdrempels altijd al vrij bokkig reageren, maar dit ging wel erg ver.
De auto staat nu bij een schadeherstelbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evdpitte
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-09 10:27
Leuk vergelijkende test (uit india)….
YouTube: BYD Seal vs BMW i5 M60 | Fast Family EVs Compared on Road And Track ...

Spoiler alert.
De byd was sneller op het circuit dan de bmw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Sjerome schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:45:
Bij het uitrijden van een woonerf op lage snelheid remde ik af om vervolgens de weg op te rijden. De kleine steile verkeersdrempel was voldoende om een behoorlijke klap aan de auto te voelen.
Eenmaal op de snelweg hoorde ik een continu geklapper en bleek de bodemplaat de grond te raken met van alles wat daar aan vast zat.

Ik vond de auto (AWD) sowieso bij verkeersdrempels altijd al vrij bokkig reageren, maar dit ging wel erg ver.
Dat is flink balen. Succes met het herstel en hopelijk dat deze snel weer helemaal hersteld kan worden.

Auto's moeten aan bepaalde voorschriften voldoen, en verkeersdrempels moeten dat ook. Op het moment dat beide hier aan voldoen én je je aan de verkeersregels houdt, dan zou je in principe overal overheen moeten kunnen rijden zonder schade.
Als je normaal over die drempel reed (woonerf, dus je mocht maximaal 15m/u en bij een drempel pas je je snelheid nog verder aan) en je hebt daar een schade aan over gehouden, dan zou het dus kunnen betekenen dat die verkeersdrempel niet aan de voorschriften voldoet. In dat geval is de wegbeheerder (meestal de gemeente) verantwoordelijk voor de opgelopen schade aan jouw auto, én dient de weginrichting aangepast te worden zodat deze weer aan de voorschriften voldoet (en jij de volgende keer niet nog een keer op de zelfde manier schade kan rijden). Ik zou je dus aanraden om hier in ieder geval eens in te duiken en het uit te zoeken, of om je verzekering dit uit te laten zoeken.
Als je overigens de originele dashcam hebt, dan maakt het dat nog net even wat makkelijker omdat deze ook de snelheid van de auto vast legt op beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Juan schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:02:
% verbruik durf ik niet te zeggen.

Ik heb geen idee of Seal de accu kan voorverwarmen, en of deze dat überhaupt doet.

Kan je dat ergens aanzetten/instellen?
Ik heb het ergens in BYD app gezien (screenshot) maar dat was bij een ander model denk ik, want ik zie die optie niet in de app
Ik bedoelde de auto voorverwarmen, niet de accu. Accu handmatig laten voorverwarmen zit (nog) niet in de reguliere Seal, behalve wat de auto uit zichzelf al doet. Ik meende ooit gezien te hebben dat de auto zelf de accu al boven de 6 graden houdt. Schijnbaar heeft de Seal U die optie wel, via de app.

• DeGroteMuis
Sjerome schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:45:

Da's knap balen. Hopelijk gewoon alleen een paneel dat simpel te vervangen is. Fingers crossed! Als je verkeersrechtsbijstand hebt en de dashcam, moeten evt kosten wel te verhalen zijn. Zonder kan het lastig worden, bij mij in de straat ligt ook zo'n gevaar en de gemeente verdomt het om er iets aan te doen. 30 zone, maar 30 zonder schade red je alleen met een SUV.

[ Voor 16% gewijzigd door DeGroteMuis op 13-02-2025 10:34 ]

• DeGroteMuis
Voor de liefhebbers van autonoom rijden: BYD gaat in China weer een stapje verder. https://www.autoweek.nl/a...le-gamma-krijgt-gods-eye/

• Frank T
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17-09 19:30
BuildYourDragon schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 00:02:
[...]

Dat probleem ligt volgens mij puur aan een slecht geproduceerde (uitgeharde) Continental banden, ik heb hetzelfde fenomeen ervaren in één van de AWD demowagens en dit was effectief enkel aanwezig op "grof" wegdek en niet op splinternieuw, glad "fluisterasfalt" (wat bijna nergens te vinden is in België).

Dat is een ander probleem dan het trillen bij hogere snelheid >100 km/u dat sommigen hebben want dat gebeurt op alle soorten wegdek geloof ik, dat lijkt vooral een onbalans in de aandrijflijn.

De dealer zou al moeten beginnen met gewoon een nieuwe set banden te monteren! (zelf zou ik kiezen voor een comfort / touring band zoals Pirelli Cinturato P7 C2, Michelin Primacy 4 Plus, Toyo Proxes Comfort ...)
Even een update: Ondertussen 4000km en de garage heeft hem 3 dagen getest en er 4 nieuwe banden op gezet. Dezelfde continentals. Het geluid in het dashboard is minder maar het gezoem (whooowhoo) zit er toch nog in. Aan 50 a 60km/u op een beton weg komt het luider terug. Ze zeggen in de garage dat de seals strak zijn en veel weg/rolgeluid doorgeven aan de rest van de auto. Ik heb gedurende de 3 dagen met een Atto3 met 15000km gereden en die heeft minder rolgeluid. Ik heb de indruk dat BYD de garage niet veel ondersteuning geeft. Precies dat de man het helemaal alleen moet zoeken. Het kan toch niet zijn dit ik de enige ben die dit geluid heeft? 8)7

Wat betreft de aangegeven range is het toch wel opletten. Vertrokken met 500km (batt 100%) range, 300km gereden veel autostrade 125km/u op CC en met -- range toegekomen. Wel spannend om 04u30 s nachts. Het dubbel ging van de range af t.o.v. de gps km. Wel maar 3 graden. Dat is een verbruik van 27kWh/100km. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanadium
Frank T schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:04:
[...]

Wat betreft de aangegeven range is het toch wel opletten. Vertrokken met 500km (batt 100%) range, 300km gereden veel autostrade 125km/u op CC en met -- range toegekomen. Wel spannend om 04u30 s nachts. Het dubbel ging van de range af t.o.v. de gps km. Wel maar 3 graden. Dat is een verbruik van 27kWh/100km. :(
Ik ben blij dat ik mijn Seal even kan omruilen met een collega voor zijn Audi om volgende week naar Oostenrijk af te reizen. Het hoge verbruik op de snelweg en de issues met de laadsnelheid geven niet het warme gevoel om met deze auto in de winter op vakantie te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@Frank T De Seal lijkt inderdaad op slecht wegdek of bij flinke plassen op de weg ten opzichte van glad droog wegdek verhoudingsgewijs meer extra geluid te maken dan andere bijvoorbeeld de Mercedes EQE. Dat kan inderdaad mogelijk komen door stuggere rubbers in de ophanging of minder geluiddempend materiaal. Maar dat geluid komt dan echt van onderen, niet van achter het dashboard.

27kWh/100 km bij 125 op de cruise is wel stevig ja. Ik heb een RWD, die komt amper boven de 20kWh. En natuurlijk geen eerlijk vergelijk, maar bij temperaturen van rond de 15 graden was continu tussen de 160 en 180 zo ongeveer goed voor 27 kWh/100km.

@vanadium Dat snap ik, zeker als die Audi een brandstofstoker is. Maar wel zonde. De Seal is juist een hele fijne reisauto waarmee je met gemak stevige afstanden kan rijden. Maar ja, dan moet je niet iedere 250-300km minimaal 1,5 uur aan de lader moeten hangen natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
Ach een A4 is ook geen straf maar de Seal is wel een hele fijne reisauto, jammer dat ze het bij BYD zo slecht voor elkaar hebben met dit type. Van de zomer met hogere temperaturen wil ik het wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuildYourDragon

BuildYourDragon

Polar White Seal Comfort

Frank T schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:04:
[...]
Even een update: Ondertussen 4000km en de garage heeft hem 3 dagen getest en er 4 nieuwe banden op gezet. Dezelfde continentals. Het geluid in het dashboard is minder maar het gezoem (whooowhoo) zit er toch nog in. Aan 50 a 60km/u op een beton weg komt het luider terug.
[...]
Voel je nog die vibraties in het stuur (net alsof je het profiel van het wegdek voelt in het stuur)?
Misschien zit er iets los in het dashboard dat mee trilt door de vibraties van de wielen (als je het op glad alfalt niet hoort)

Volgens mij is het een combinatie van het type banden en de stuggere dempers (bij bepaalde AWD's of bij allemaal, dat is me niet duidelijk) :?

Dat je wel een verschil merkt met de "verse" banden lijkt dit toch te bevestigen, nieuwe rubber is altijd zachter in't begin.

Ik zou eens testen met een heel lage bandenspanning, 0.1 bar onder het minimum ofzo, 2.4 vooraan en 2.8 achteraan, en dan vergelijken met een overdreven spanning van 3.2 bar op alle banden ;)

Als je dan duidelijk verschil merkt, is de invloed van het bandencomfort op de dempers / vering in ieder geval al wel aangetoond.

Zijn er hier trouwens rijders die de winter doorkomen zonder winterbanden/AllSeasons? Voelen die EcoContacts nog veilig in deze winterse condities? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@BuildYourDragon De mijne staat nog vrolijk op de Ecocontacts en dat gaat over het algemeen prima. Het zijn natuurlijk geen winterbanden, maar met wat verse sneeuw in de bergen afgelopen najaar absoluut geen problemen gehad, al ging het wel wat langzamer dan de Zwitsers die met een BMW M2 over de Alpenstrasse knalden met winterbanden en driftend de hoek om gingen in de sneeuw... :+

In Nederlandse winteromstandigheden tot nu toe al helemaal geen problemen. De Z4 is op de MPS zomer breedset in winterse omstandigheden een stuk listiger, dus die staat nu wel op wintersloffen.

Ik moet wel zeggen: De Dunlop Sportmaxx onder de vorige EV waren als geheel fijnere banden voor alle omstandigheden, met name bij regen. De conti's hebben bij stevige regenval met wat diepere plasvorming of bij waterstromen zoals je aantreft in de bergen toch wat eerder de neiging tot aquaplanen gehad dan de Dunlops. Dus mijn volgende setje zal waarschijnlijk geen Ecocontact6 worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mennomaassluis
Deze week getest met snelladen bij FastNed met de Seal AWD.

Ik heb 7,29 kWh geladen in 10,56 minuten
Dat is een gemiddelde van 41,42 kWh

In deze tijd ging het van 3,6kW tot een piek van 72,2 kW.
Dit was op een 150 kW lader. Er stonden nog 3 anderen daar te laden.

Dat zijn geen goede cijfers, hiermee ga ik naar BYD Rotterdam.

Een Audi SQ8 rijder had alleen maar communicatie problemen, dus die baalde behoorlijk.
Krijg toch de indruk dat dit nog lang niet echt volwassen is.

Overigens ben ik zeer tevreden over de Seal qua rijden, luxe en mogelijkheden. Superzuinig is hij niet in slecht weer. Zit met woon/werk vanuit Rotterdam naar Den Haag op een gemiddelde van 22 kWh/100 km.
Ik rijd actief met rij modi. Als ik in een rijtje zit, dan staat hij in ECO. Bij kruispunten, weefvakken etc. staat hij in Normal.. Heb geen verschil gemerkt tussen Normal en ECO bij hetzelfde rijgedrag. Met NORMAL trekt hij uiteraard sneller op, dus meer vermogen.

Maar dat snelladen, gecombineerd met DAB zijn aandachtspunten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2FyTJTw08g7Dzoh_Het-CpvHnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKNtQhz7TH4kdJgJGmO2wJ6z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bcrt2Mg3ZacjokZvWLmxFA9ooOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9EgVAzWPbD5YHnk65geOx2j0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Kennelijk bestaat er inmiddels een versie 2501. Meer dan een screenshot ben ik helaas nog niet tegen gekomen. Het is dus ook nog niet bekend welke verbeteringen er in deze release zitten. Hopelijk komt daar in de komende dagen meer duidelijkheid over, of wordt deze versie aan het publiek gereleased.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmxhmU6C8-nCVX4QFEmH92oT-hA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbCW8obsdl5bdfh1AtJofrnT.jpg?f=fotoalbum_large
n.b. Dit is dus niet mijn Seal. Deze foto komt ergens van Facebook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
ik zal eens kijken op die wiki site met die firmwares.

Zal wel 1.4.1. versie zijn inmiddels..

https://wiki.defective.tech/en/BYD/Firmware
Daar staat ie nog niet op

Ik was er helaas ook nog steeds niet aan toegekomen om de update te proberen..
Je hebt natuurlijk een gruwelijk probleem als het mislukt.. de stick werd iig wel herkend, maar ben niet verder gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Hoe kan het toch dat hrt snelladen dan zo'n ramp is bij BYD? Dat zou voor mij echt een reden zijn om de wagen te parkeren bij dealer en pas terugnemen als ze het oplossen waar je ook voor betaalt. Snelladen is 1 van de zaken die gewoon belangrijk zijn bij een EV. dat moet gewoon werken, geen compromissen.

Het is niet dat het minimaal te kort schiet 'm, ik zie echt overal cijfers voorbij komen van zo'n 50+% van de snelheid wat de auto moet leveren. Dat is gewoon bizar.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holland
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17:36
Mennomaassluis schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:23:
Deze week getest met snelladen bij FastNed met de Seal AWD.

Ik heb 7,29 kWh geladen in 10,56 minuten
Dat is een gemiddelde van 41,42 kWh

In deze tijd ging het van 3,6kW tot een piek van 72,2 kW.
Dit was op een 150 kW lader. Er stonden nog 3 anderen daar te laden.

Dat zijn geen goede cijfers, hiermee ga ik naar BYD Rotterdam.

Een Audi SQ8 rijder had alleen maar communicatie problemen, dus die baalde behoorlijk.
Krijg toch de indruk dat dit nog lang niet echt volwassen is.

Overigens ben ik zeer tevreden over de Seal qua rijden, luxe en mogelijkheden. Superzuinig is hij niet in slecht weer. Zit met woon/werk vanuit Rotterdam naar Den Haag op een gemiddelde van 22 kWh/100 km.
Ik rijd actief met rij modi. Als ik in een rijtje zit, dan staat hij in ECO. Bij kruispunten, weefvakken etc. staat hij in Normal.. Heb geen verschil gemerkt tussen Normal en ECO bij hetzelfde rijgedrag. Met NORMAL trekt hij uiteraard sneller op, dus meer vermogen.

Maar dat snelladen, gecombineerd met DAB zijn aandachtspunten.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de Seal sinds oktober en eigenlijk nooit problemen gehad. Prima auto en ik kom altijd overal in Nederland heen en weer. Toch maar is een snellader van Fastned geprobeerd langs de weg. Ik had er al 1.5 uur opzitten dus de batterij warm zijn geweest, ondanks het vriespunt. Ik begon knallend met 74kw, binnen 3 minuten gingen de waardes naar 50kw en tot slot 5.6 kw. Even een bak koffie gaan pakken en toen stond die op 50kw en daar bleef die ophangen.

Ik wil in de zomer naar het buitenland, maar begin me wel zorgen te maken. Op deze manier. Ik ga ook een mail sturen naar Byd en ook de leasemaatschappij. Alhoewel ik er niet veel van verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVs4TdPRgebjRB_aF9nvFK1P-xY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUe9NsqDuu1tNZlH5UvtcrtA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2KHWyhJs6PwT8E5w35XNOYvoy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5UGKVA4wQSVJx3qvmc1HGgWU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XuPx_aEx9dNIidWB5QNC72PygE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xb1qybMT8K1xT7OzJbDJp6j4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09Oe5aiVgInbjRPTLnoA_Rj4eb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UiTd497AM1kwGsL7XZVoqrF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:41
Audi Q4 40 rijder hier. Morgen proefrit gepland met een BYD Sealion 7 Excellence AWD. Mag in april of zo wat nieuws bestellen. Of de Q4 1 jaar verlengen. Wil gewoon zelf even de auto zien voelen en rijden.
Qua laden: net nog even aan een snellader gehangen, >1h gereden, accu 12% en kwam op mijn standaard 70-80kW uit. Verbruik was bij 3c buiten rond de 22.3 Denk dat ik qua snelladen en bereik niet veel opschiet met een BYD Sealion 7.... maar de autzo zou tov mn Q4 wel alle opties hebben die de Q4 15k duurder maakt en qua lease voor mij slechts enkele tientjes duurder dan een nieuwe kale Q4. Ben benieuwd morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:26

PauseBreak

derp!

marcelmg2 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:38:
Audi Q4 40 rijder hier. Morgen proefrit gepland met een BYD Sealion 7 Excellence AWD. Mag in april of zo wat nieuws bestellen. Of de Q4 1 jaar verlengen. Wil gewoon zelf even de auto zien voelen en rijden.
Qua laden: net nog even aan een snellader gehangen, >1h gereden, accu 12% en kwam op mijn standaard 70-80kW uit. Verbruik was bij 3c buiten rond de 22.3 Denk dat ik qua snelladen en bereik niet veel opschiet met een BYD Sealion 7.... maar de autzo zou tov mn Q4 wel alle opties hebben die de Q4 15k duurder maakt en qua lease voor mij slechts enkele tientjes duurder dan een nieuwe kale Q4. Ben benieuwd morgen.
Een Sealion 7 wordt vergeleken met de Q6 e-tron qua luxe/vermogen/afwerking/grootte. De Excellence kan met 230kW laden dus dat is best netjes.

Ik zou wel even goed bekijken of je kunt leven met het verbruik op wat voor jou een meest typische weg is om te rijden. Het ding rijdt heerlijk comfortabel maar is niet bepaald zuinig. Ik had tijdens de proefrit een gemiddeld actueel verbruik van 21,8kWh en toen was het niet richting 0 graad buiten.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Het laden bij BYD is zo lastig omdat iedere fabrikant het nét even anders implementeerd. Er is een standaard voor, maar kennelijk is er een hoop ruimte om zaken anders te interpreteren binnen die standaard. Wat er dan dus over blijft is experimenteren totdat je het goed werkend hebt.
Merken als Kia en Tesla zijn al veer langer in Europa aanwezig en dat heeft er voor gezorgd dat zij een voorsprong hadden ten opzichte van BYD die pas net op de markt komt kijken in Europa. Het zou zomaar kunnen dat BYD de standaard perfect heeft geïmplementeerd, maar dat een ander populair merk de implementatie niet goed heeft en de laadpalen daar op aangepast zijn.
Ik weet zeker dat het laden steeds beter zal worden met toekomstige updates. Tot die tijd zal het een beetje behelpen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Juancho schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:24:
Hoe kan het toch dat hrt snelladen dan zo'n ramp is bij BYD? Dat zou voor mij echt een reden zijn om de wagen te parkeren bij dealer en pas terugnemen als ze het oplossen waar je ook voor betaalt. Snelladen is 1 van de zaken die gewoon belangrijk zijn bij een EV. dat moet gewoon werken, geen compromissen.

Het is niet dat het minimaal te kort schiet 'm, ik zie echt overal cijfers voorbij komen van zo'n 50+% van de snelheid wat de auto moet leveren. Dat is gewoon bizar.
Ik weet eigenlijk niet of snelladen over het algemeen wel echt zo'n ramp is. Natuurlijk is het niet goed zoals het nu is, maar datzelfde beeld zag je ook bij andere merken toen ze net nieuwe modellen op de markt zetten. Je ziet daar vaak bij updates wel verbetering in komen, al heeft dat bij bijvoorbeeld de VW ID serie ook best even geduurd. Eerliijk is eerlijk, bij mijn Seal is snelladen bij beter weer ook gewoon niet goed. Die laadde ook bij ideaal snellaad weer alleen fatsoenlijk bij Ionity en Tesla en BYD Nederland schijnt niet bepaald iets te kunnen of willen doen daaraan, maar er zijn genoeg Seal rijders die afgelopen zomer en herfst bij alle laadpalen die de snelheid daadwerkelijk kunnen halen de beloofde laadtijden gewoon haalden. Het lijkt dus óf een software probleem geïntroduceerd bij V1.3.1, óf een koud weer probleem

Traag laden in de winter was ook een probleem met de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 de eerste winter op de markt, toen klaagden er ook genoeg mensen over laadsnelheden van 50-80 kW ipv 200+. En dat waren merken die al ervaring hadden op de Europese markt. Ik verwacht dat BYD dit ook wel op kan lossen. Deze winter zeker niet meer, maar ik heb vertrouwen voor komende winter. En als er voor die tijd nog steeds geen oplossing is voor mijn niet zo algemene laadproblemen, mogen ze de auto inderdaad net zo lang houden tot het opgelost is, want dat probleem treft zeker niet alle auto's.

[ Voor 8% gewijzigd door DeGroteMuis op 15-02-2025 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:44
Ik heb met snelladen nooit < 100KW gezien maar dat is niet meer dan een paar KW optoppen zodat ik niet naar huis hoef te kruipen.
Snelladen is mij te duur om serieus te testen, ook al hoef ik het niet zelf te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
vassago schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:39:
Ik heb met snelladen nooit < 100KW gezien maar dat is niet meer dan een paar KW optoppen zodat ik niet naar huis hoef te kruipen.
Snelladen is mij te duur om serieus te testen, ook al hoef ik het niet zelf te betalen.
Dat ligt er ook aan waar je snellaadt en of je thuis kan laden. Hier in de buurt is Vattenfall de goedkoopste CPO, intussen 36,14 cent per kWh, zeg voor het gemak 36. De dichtstbijzijnde laadpaal bij werk, als de eigen plekken van mijn werkgever bezet zijn, kosten 36, 53 of 62 cent per kWh, afhankelijk van werklocatie. En er zijn Tesla superchargers redelijk op de route die 34 cent per kWh rekenen buiten de spits. Tesla tarieven verschillen wel per locatie, maar als er een lager geprijsde op je route zit ben je vrijwel zeker goedkoper uit dan bij de publieke AC laadpaal. Als je genoeg rijdt kan Ionity met een abonnement ook zeker wel goedkoper zijn dan menig publiek AC laadstation, al is die wel duurder dan de goedkopere Tesla Superchargers in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:41
Q4 40 rijder hier...Vanochtend bij BYD Apeldoorn geweest. Prima ontvangst en uitleg gehad. Ik kwam voor de Sealion, maar de andere modellen waren er ook. Mij viel op dat de Seal U best groot is, en dat portier was net een kluisdeur. Interieur wat vrolijk, maar zag er top uit...hm, toch ook wel een kandidaat.
De Sealion is ook groot en mooi. Prima afgewerkt, luxe, helemaal top. Na uitleg hoe de meest irritante piepjes uit te zetten even gereden, Bandengeluid dringt echt wel door. Maar ok... Windgeruis bij 110 ook niet echt weinig. Geen stille auto. Voor mn gevoel is de Q4 stiller. Auto rijdt verder prima (ik doe 95% snelweg...) Bediening ook ok, maar als de camera ziet dat je naar het scherm staart krijg je direct een seintje! Wat tegenviel was: De ventilatie. Zelfs op stand1 al veel geruis en blaast best flink. Stand 0.25 en 0.5 en 0.75 hadden er ook op mogen zitten. Maar het meest irritante was Fan2. Zelfs als je de fan van de ventilatie/AC uit zet, is er nóg een fan die best veel geluid maakt met een hogere toon dan de gewone fan. Pas als je de auto helemaal uitzet stopt die. Maar zodra je de auto aan zet is die weer terug. Constant. Heb het maar gemeld en gezegd dat Fan2 een echte nogo is. Ik zal nog een proefrit doen, maar dan in de Seal U. In het demo model hoorde ik geen Fan2. Of horen Seal U bezitters die wel? De Sealion 7 nu op plek 2, de Seal U op 1. Of toch misschien weer een Q4....want ik was erg blij weer in mn kale maar stille heerlijk rijdende Q4 naar huis te gaan. Oh ja, levertijd 4-5 maanden. Dus nog op tijd voor we in 2026 22% gaan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank T
BuildYourDragon schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:50:
[...]

Voel je nog die vibraties in het stuur (net alsof je het profiel van het wegdek voelt in het stuur)?
Misschien zit er iets los in het dashboard dat mee trilt door de vibraties van de wielen (als je het op glad alfalt niet hoort)

Volgens mij is het een combinatie van het type banden en de stuggere dempers (bij bepaalde AWD's of bij allemaal, dat is me niet duidelijk) :?

Dat je wel een verschil merkt met de "verse" banden lijkt dit toch te bevestigen, nieuwe rubber is altijd zachter in't begin.

Ik zou eens testen met een heel lage bandenspanning, 0.1 bar onder het minimum ofzo, 2.4 vooraan en 2.8 achteraan, en dan vergelijken met een overdreven spanning van 3.2 bar op alle banden ;)

Als je dan duidelijk verschil merkt, is de invloed van het bandencomfort op de dempers / vering in ieder geval al wel aangetoond.

Zijn er hier trouwens rijders die de winter doorkomen zonder winterbanden/AllSeasons? Voelen die EcoContacts nog veilig in deze winterse condities? :?
De vibraties in het stuur zijn nu minder door de nieuwe banden denk ik. Maar het is niet te vergelijken met slecht uitgebalanceerde wielen. Ik ben zo eens een loodje verloren met mijn andere wagen dat voelt anders en zeker niet dat geluid. Ik heb inderdaad ook al eens een poging gedaan met de vorige banden om de spanning aanzienlijk te verlagen dat juist de melding erop komt (bijna een 0.5bar minder), maar weinig tot geen verschil.

Ik heb de indruk dat het er altijd is een zoemend geluid en op slechter wegdek wordt het harder en soms komt het in zo een resonantiefrequentie dat het in golven te voelen is in het stuur en boven de radio uit komt.
Een geluid is natuurlijk moeilijk te beschrijven, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit normaal is en jullie dit niet storend zouden vinden moest het ook bij jullie seal aanwezig zijn. De technieker van de garage zei dat hij het geluid niet had kunnen reproduceren. Ik rij 500m tot op de steenweg en direct krijg ik het en gedurende de rest van de rit over de betonwegen.

Op andere forums heb ik nog mensen gevonden met hetzelfde probleem. Banden en uitbalancering komt aanbod en er zijn een paar die over de aandrijfas spreken.

Het is zo spijtig hij rijdt zo goed voor de rest.

Er zit niets anders op terug naar de garage. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Inmiddels begint het laden gecombineerd met het hoge verbruik wel een ergernis te worden. Gisteren ook weer een flinke rit gemaakt:

* Heenweg vertrokken met 87%, 180 km gereden, aangekomen met 32% (dat is dus 55% / 286 km verbruik!). De rit was bijna volledig op de snelweg met 100 km/u
* Auto aan een normale laadpaal gehangen. Laadsnelheid was rond de 4 kW voor de eerste 1-2 uur, om daarna naar 9,5 kW te gaan (wat nog steeds veel minder is dan 11 kW). Ik deelde de laadpaal wel, maar de andere auto was niet aan het laden
* De terugweg aangevangen met 52% in de accu. Het verbruik was wederom hoog, dus op zoek gegaan naar een snellader
* Na een tijdje rijden bij Fastned aan de 300 kW lader aangesloten op 30% SoC. Ik stond als enige aan die lader. Na een minuut was de laadsnelheid 90 kW, ver beneden de geadverteerde 150 kW

Wat vooral irritant is, is dat de auto helemaal niks meldt. Waarom is de laadsnelheid laag? Is de accu te koud? Levert de lader niet genoeg vermogen? Wat is er aan de hand? Zou het helpen om een andere lader te pakken of niet?

Het grote voordeel van elektrisch rijden is juist dat je niet hoeft te wachten op het laden/tanken. Maar met dit verbruik en ook het matige laden aan zowel laadpalen als snelladers, verdwijnt dat voordeel.

Edit: heb Louwman ook maar even gemaild hierover

[ Voor 3% gewijzigd door Cybje op 16-02-2025 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Cybje schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:29:
Inmiddels begint het laden gecombineerd met het hoge verbruik wel een ergernis te worden. Gisteren ook weer een flinke rit gemaakt:

* Heenweg vertrokken met 87%, 180 km gereden, aangekomen met 32% (dat is dus 55% / 286 km verbruik!). De rit was bijna volledig op de snelweg met 100 km/u
* Auto aan een normale laadpaal gehangen. Laadsnelheid was rond de 4 kW voor de eerste 1-2 uur, om daarna naar 9,5 kW te gaan (wat nog steeds veel minder is dan 11 kW). Ik deelde de laadpaal wel, maar de andere auto was niet aan het laden
* De terugweg aangevangen met 52% in de accu. Het verbruik was wederom hoog, dus op zoek gegaan naar een snellader
* Na een tijdje rijden bij Fastned aan de 300 kW lader aangesloten op 30% SoC. Ik stond als enige aan die lader. Na een minuut was de laadsnelheid 90 kW, ver beneden de geadverteerde 150 kW

Wat vooral irritant is, is dat de auto helemaal niks meldt. Waarom is de laadsnelheid laag? Is de accu te koud? Levert de lader niet genoeg vermogen? Wat is er aan de hand? Zou het helpen om een andere lader te pakken of niet?

Het grote voordeel van elektrisch rijden is juist dat je niet hoeft te wachten op het laden/tanken. Maar met dit verbruik en ook het matige laden aan zowel laadpalen als snelladers, verdwijnt dat voordeel.

Edit: heb Louwman ook maar even gemaild hierover
11kW ga je ook niet halen aan een 11kW laadzuil, door laadverliezen. Maar 9,5kW is nog wel aan de lage kant. Ik heb nog altijd gewoon met 9,9-10,1 kW kunnen laden bij laadzuilen die 11kW leveren met de meegeleverde kabel, ook als de auto amper 300 meter gereden had na een koude nacht (publiek laden lukt nu eenmaal niet altijd direct bij thuiskomst). En rond de 4kW is wel helemaal weinig. Stond er toevallig nog een andere auto te laden bij de 11kW laadzuil? Dan komt de mijne ook niet verder dan 5-6kW

90kW bij Fastned bij aanvang klinkt ook niet super, maar ook niet heel miserabel met dit weer zonder actieve acuvoorverwarming. Liep dat ergens voor de 50-60 % nog wel even wat hoger op, of bleef hij daar op hangen?

Wel benieuwd naar het antwoord van Louwman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Je kan gewoon 11kW halen hoor. Vandaag nog weer gehad met onze Volvo xc40. En gister aan de snellader, uur gereden, Maps warmt de accu op en binnen een tel op 150kW.

Lijkt toch echt een BYD ding te zijn, dat matige laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Juancho schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:27:
Je kan gewoon 11kW halen hoor. Vandaag nog weer gehad met onze Volvo xc40. En gister aan de snellader, uur gereden, Maps warmt de accu op en binnen een tel op 150kW.

Lijkt toch echt een BYD ding te zijn, dat matige laden.
Haalt je Volvo ook aan een echte 11kW publieke laadpaal de 11kW? Op de oprit bij vrienden in München of bij een 22kW publieke lader haalde de Seal wel 11kW, maar aan een 11 kW publieke laadzuil komt de Seal niet op 11. Datzelfde gedrag merkte ik ook bij andere EV's, dus dat leek me normaal?

En aan de snellader, tja, de Volvo warmt de accu dus wel actief op voor het laden, de Seal dus niet. Die moet het in ieder geval nu nog hebben van passief opwarmen, door het rijden. Niet zozeer een BYD ding, meer een gebrek aan accu voorverwarmen ding. Daar koop je als klant op dit moment natuurlijk weinig voor, maar wel iets dat op te lossen is zonder ingrijpende hardwareaanpassingen. Bij warmer weer, 10-15 graden, haalde mijn Seal met de v1.3 software na een rit bij Ionity ook de 150kW, ondanks het storende laadprobleem waar de mijne last van heeft bij andere laders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

DeGroteMuis schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:22:
[...]

11kW ga je ook niet halen aan een 11kW laadzuil, door laadverliezen. Maar 9,5kW is nog wel aan de lage kant. Ik heb nog altijd gewoon met 9,9-10,1 kW kunnen laden bij laadzuilen die 11kW leveren met de meegeleverde kabel, ook als de auto amper 300 meter gereden had na een koude nacht (publiek laden lukt nu eenmaal niet altijd direct bij thuiskomst). En rond de 4kW is wel helemaal weinig. Stond er toevallig nog een andere auto te laden bij de 11kW laadzuil? Dan komt de mijne ook niet verder dan 5-6kW

90kW bij Fastned bij aanvang klinkt ook niet super, maar ook niet heel miserabel met dit weer zonder actieve acuvoorverwarming. Liep dat ergens voor de 50-60 % nog wel even wat hoger op, of bleef hij daar op hangen?

Wel benieuwd naar het antwoord van Louwman.
Er stond nog iemand aan die lader, maar die was al klaar met laden volgens de status van de laadpaal. Met mijn Model 3 haalde ik wel altijd 11 kW, maar misschien gaf die auto de laadsnelheid voor AC/DC omzetting aan, dat zou wel kunnen natuurlijk.

Aan Fastned heb ik van 30-60% geladen en hij bleef de hele tijd op 90 kW staan. Heb eerder bij die paal wel eens 150 kW gehad, maar dat was in september, toen de auto net geleverd was. Ik weet niet of het door de temperatuur van de accu komt, ik zou verwachten dat hij al wel warmgereden was inmiddels.

In elk geval is het wel matig dat het snelladen trager gaat in een tijd dat het verbruik hoog ligt. Dan heb je 2 factoren waardoor je meer tijd kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Cybje schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:29:
[...]

Er stond nog iemand aan die lader, maar die was al klaar met laden volgens de status van de laadpaal. Met mijn Model 3 haalde ik wel altijd 11 kW, maar misschien gaf die auto de laadsnelheid voor AC/DC omzetting aan, dat zou wel kunnen natuurlijk.

Aan Fastned heb ik van 30-60% geladen en hij bleef de hele tijd op 90 kW staan. Heb eerder bij die paal wel eens 150 kW gehad, maar dat was in september, toen de auto net geleverd was. Ik weet niet of het door de temperatuur van de accu komt, ik zou verwachten dat hij al wel warmgereden was inmiddels.

In elk geval is het wel matig dat het snelladen trager gaat in een tijd dat het verbruik hoog ligt. Dan heb je 2 factoren waardoor je meer tijd kwijt bent.
Daar ben ik het absoluut mee eens, BYD moet dit wel gewoon oplossen. En dat zou ook gewoon softwarematig moeten kunnen schat ik in, want de auto kan de accu wel al automatisch beginnen te verwarmen of koelen zodra de accutemperatuur buiten de de door BYD gestelde kaders valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
DeGroteMuis schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:28:
[...]

Haalt je Volvo ook aan een echte 11kW publieke laadpaal de 11kW? Op de oprit bij vrienden in München of bij een 22kW publieke lader haalde de Seal wel 11kW, maar aan een 11 kW publieke laadzuil komt de Seal niet op 11. Datzelfde gedrag merkte ik ook bij andere EV's, dus dat leek me normaal?
Als ik hier aan de publieke laadpaal in de straat hang, 2 stuks die 11kW kunnen leveren als je alleen staat heb ik altijd 10/11kW ja. Nooit een stuk lager zoals 7kW ofzo. Dat werkt super stabiel.
En aan de snellader, tja, de Volvo warmt de accu dus wel actief op voor het laden, de Seal dus niet. Die moet het in ieder geval nu nog hebben van passief opwarmen, door het rijden. Niet zozeer een BYD ding, meer een gebrek aan accu voorverwarmen ding. Daar koop je als klant op dit moment natuurlijk weinig voor, maar wel iets dat op te lossen is zonder ingrijpende hardwareaanpassingen. Bij warmer weer, 10-15 graden, haalde mijn Seal met de v1.3 software na een rit bij Ionity ook de 150kW, ondanks het storende laadprobleem waar de mijne last van heeft bij andere laders.
Owja, dat is dan wel een enorm nadeel van de BYD momenteel ja. Neem aan dat het ook in de Sealion 7 nog zo zal zijn maar dan kan je idd je pieksnellheid wel vergeten. Daarvoor moet de accu echt voorverwarmd worden. Maps van AAOS doet dat idd automatisch als je een snellader invoert. Werkt geweldig, en ook daar haal ik altijd wel de pieksnelheid. Ook nu in deze koudere omstandigheden. Soms heeft de wagen alleen iets meer tijd nodig om op te warmen maar dat is logisch.

Ik heb het wel eens eerder gezegd, maar dat valt me dan juist enorm tegen van BYD. Dat is van oorsprong een accu expert, je zou van hun juist verwachten dat ze op dat gebied echt boven de rest uitsteken maar ze lopen eerder achter. Zonde! Want daardoor + beperkte actieradius valt de Sealion 7 zoals die nu is (comfort editie) gewoon af. Nu ik dit postte bedenk ik me wel dat er een foto voorbij kwam dat het bij BYD nu wel in de app zit, het pre-heaten van de batterij voor pieksnelheden bij snelladen. Maar dat verhaal is nog een beetje vaag volgens mij, geen idee of dat dus echt werk.

Sowieso is er eigenlijk nog niks bekend over de prestaties van de Sealion 7. Er zijn alleen wat eerste kennismakings video's etc. Niet specifiek over verbruik en laden volgens mij. Ik heb er ook nog geen 1 op de weg gezien. De dealer in Meppel gaf wel aan dat ze de eerste orders al binnen hadden gekregen.

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 17-02-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno3906
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-09 16:46
Gisteren erg geschrokken, ik trok als eerste op bij kruispunt/stoplicht waarop de auto na een paar meter besloot een noodstop te maken.. echt vol in de ankers ! De weg links van mij mocht ook optrekken (alleen voor rechtsafslaand) ik denk dat de Seal dit zag als kruisend verkeer..

Gelukkig was degene achter mij niet zo snel en kon op tijd remmen, maar die zal er maar opklappen.. Grrr zal je net zien, ik was vlak hiervoor bij de boer geweest en had een tray eieren achterin staan waarvan de helft een duts had en sommige helemaal stuk.. Mijn vrouw zei dat er links voor aan bij het stoplicht/doorgaand een politie auto stond waarvan de agenten het natuurlijk zagen gebeuren, die zullen wel gedacht hebben wat een koekenbakker..

Hebben jullie wel eens zo'n noodstop meegemaakt ? ik heb wel een aantal keer een waarschuwing gehad maar nooit dat er zo bruut werd ingegrepen..

p.s de kapotte eieren hebben s'avonds hun bestemming gevonden in de Foeyonghai..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iggimeister
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-09 20:39
Arno3906 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:03:
Gisteren erg geschrokken, ik trok als eerste op bij kruispunt/stoplicht waarop de auto na een paar meter besloot een noodstop te maken.. echt vol in de ankers ! De weg links van mij mocht ook optrekken (alleen voor rechtsafslaand) ik denk dat de Seal dit zag als kruisend verkeer..

Gelukkig was degene achter mij niet zo snel en kon op tijd remmen, maar die zal er maar opklappen.. Grrr zal je net zien, ik was vlak hiervoor bij de boer geweest en had een tray eieren achterin staan waarvan de helft een duts had en sommige helemaal stuk.. Mijn vrouw zei dat er links voor aan bij het stoplicht/doorgaand een politie auto stond waarvan de agenten het natuurlijk zagen gebeuren, die zullen wel gedacht hebben wat een koekenbakker..

Hebben jullie wel eens zo'n noodstop meegemaakt ? ik heb wel een aantal keer een waarschuwing gehad maar nooit dat er zo bruut werd ingegrepen..

p.s de kapotte eieren hebben s'avonds hun bestemming gevonden in de Foeyonghai..
Idd weleens meegemaakt maar dan bij het aan komen rijden bij een rotonde.... Schrok me een hoedje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisZM
BuildYourDragon schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:50:
[...]

Ik heb mijn Seal 14-01 ontvangen op zomerbanden en vooralsnog geen problemen ervaren. In Rotterdam heeft weliswaar ook geen sneeuw op de grond gelegen dus wellicht zou het dan anders zijn geweest. Een enkele keer bij koude temperaturen en een vochtig wegdek voelen de banden iets glibberig aan. Geen gevaarlijke situaties meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZM

een korte ingreep wel ja, in een flauwe bocht met geparkeerde auto's langs de kant van de weg. Het was geen noodstop maar een korte harde rem-actie. Schrikken was het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik heb dit ook één keer meegemaakt. Uit het niets een remactie zonder duidelijke aanleiding. Tenminste, niet een die ik heb gezien.
Maar ik moet zeggen, mijn vorige auto, een Ford Focus uit 2020, heeft dat ook wel eens gedaan. Om de zoveel tijd zag deze nog wel eens een vluchtheuvel vlak bij mij thuis aan voor een obstakel en ging deze een noodstop maken. De Golf die ik anderhalve maand lang mee had gekregen heeft ook wel eens een noodstop willen maken om niets. Kortom, alle auto's met een vergelijkbaar systeem maken volgens mij zulke fouten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Juancho schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:48:
Als ik hier aan de publieke laadpaal in de straat hang, 2 stuks die 11kW kunnen leveren als je alleen staat heb ik altijd 10/11kW ja. Nooit een stuk lager zoals 7kW ofzo. Dat werkt super stabiel.
Ik heb nog nooit 11 kW gezien met auto's aan de laadpaal hier, wel redelijk stabiel rond de 10. De 7kW ken ik ook alleen van laadpalen met problemen die bij geen enkele auto meer dan 7kW leveren.
Nu ik dit postte bedenk ik me wel dat er een foto voorbij kwam dat het bij BYD nu wel in de app zit, het pre-heaten van de batterij voor pieksnelheden bij snelladen. Maar dat verhaal is nog een beetje vaag volgens mij, geen idee of dat dus echt werk.
Die foto was van de app van de Seal U, de voorwielaangedreven SUV verkrijgbaar in 2 accugrootten die beide afwijken van de Seal / Sealion modellen. Dit zit (nog) niet in de app van de Seal sedan en geen idee of de Sealion app dat wel biedt.

Nooit zo erg als bij jou en altijd wel te begrijpen. Een keertje bij een rotonde een keertje omdat de Seal me wat te enthousiast vond bij het oprijden van een voorsorteervak (rechtdoor stond stil, ik ging vak voor links op) en toevallig afgelopen weekend 2 keer op de snelweg voor verkeer voor me op de rem. Toch iedere keer ff schrikken en inderdaad té voorzichtig, maar geen helemaal vage ingrepen voor afslaand verkeer of zo. Mijn vorige daily driver heeft dat wel meerdere keren gedaan, best link!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Ook ik mocht dan eindelijk mijn Seal een paar weken geleden in ontvangst nemen. Bij deze een foto ter bewijs, genomen onderweg. Het is de erg veel gekozen Indigo Grey met zwart interieur, op de standaard Conti EcoContacts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqZdk9Pg9aTcwafFt4Y2vfcoXm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYIhRWvYJkEPcSTxUhycn9EZ.jpg?f=fotoalbum_large

Enkele ervaringen tot nu toe.
De firmware is de 'gouwe ouwe' v1.31. Ik merk daar alsnog niets nadeligs van in de praktijk, behalve dat je niet je eigen sneltoetsen kan instellen onderaan de home screen.

Belangrijk misschien voor velen hier: tot nu toe kan ik melden dat DAB+ radiovolume niet verandert wanneer ik de rem intrap. Omdat ik de oude 1.31 heb, denk ik dus dat het een oplossing in de hardware moet zijn.

Ik heb nog niet boven de 90 km/u gereden - vooral woonwijken en b-wegen, maar tot nu toe is de rijervaring erg fijn. Je merkt dat het een zware wagen is op drempels, die vind ie niet leuk. Over een drempel rijden doet denken aan hoe een zwaargeladen bus over een drempel deint. Dat ligt in ieder geval deels aan de comfortabel afgestelde vering/demping. Voor het gewone wegdek zou ik hem niet straffer willen - klinkers voel ik nog enigszins doorkomen, meer 'wegcontact' zou ik niet willen.
Verder geen rare onderstelgeluiden, geen getril, geen getik van ventilatierelais oid.

Ook nog op een trage publieke laadpaal geladen van max 11 kW. Ik was de enige gebruiker. De accu was 68% bij 2° C. In 2:55 uur heeft hij 30,42 kWh geladen, dwz met een gemiddeld laadvermogen van 10,43 kW tot 97%. Komt aardig in de buurt van de 11 kW die de paal opgeeft.

Voor nu ben ik even zoet met het 'upgraden' van de Seal met allerlei accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colinmeer
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-09 15:15
Vanmorgen was het -2 graden, en ik heb een paar vervelende ervaringen gehad met de Seal.

Op een rechte weg begon de auto meerdere keren plots te piepen en trok het stuur naar rechts of links.

Even later gingen er een paar oranje waarschuwingslampjes branden op het dashboard (cruisecontrol en lane assist niet beschikbaar). Dat vond ik niet erg, liever uitgeschakeld dan onverwachte stuurbewegingen.

Helaas probeerde de auto drie keer de systemen weer in te schakelen, wat opnieuw leidde tot willekeurige stuurbewegingen. Ik heb het stuur stevig vastgehouden om controle te behouden.

Hebben nog mensen rare situaties voor in dit koud weer met de systemen van de Seal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

colinmeer schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 07:48:
Vanmorgen was het -2 graden, en ik heb een paar vervelende ervaringen gehad met de Seal.

Op een rechte weg begon de auto meerdere keren plots te piepen en trok het stuur naar rechts of links.

Even later gingen er een paar oranje waarschuwingslampjes branden op het dashboard (cruisecontrol en lane assist niet beschikbaar). Dat vond ik niet erg, liever uitgeschakeld dan onverwachte stuurbewegingen.

Helaas probeerde de auto drie keer de systemen weer in te schakelen, wat opnieuw leidde tot willekeurige stuurbewegingen. Ik heb het stuur stevig vastgehouden om controle te behouden.

Hebben nog mensen rare situaties voor in dit koud weer met de systemen van de Seal?
Ik gok er op dat je de voorruit bij de sensoren bovenin niet ijsvrij had gemaakt voordat je ging rijden?
Ter hoogte van je spiegel in dat grote zwarte vlak zitten een aantal sensoren en een camera welke voor je rijhulp assistentie gebruikt wordt. Als je de auto voor laat verwarmen dan ontdooit dat stuk (helaas) niet. Als je daar dan vervolgens ijs op laat zitten dan zulen die sensoren de weg dus niet goed kunnen zien en schakelt de wagen dus de systemen uit. Op het moment dat hij denkt weer wat te kunnen zien dan schakelt hij de systemen weer in. Echter als er alsnog ijs voor zit, of er voor schijft omdat het langzaam begint te ontdooien, dan kan de auto opeens rare obstakels of wegmarkeringen denken te zien en dus stuurcorrecties uit proberen te voeren.
Mijn tip: Maak altijd het stuk van de sensoren helemaal schoon. Doe dit bij voorkeur als de auto niet aan staat aangezien hier ook de sensor voor de ruitenwisser staat en je anders dus ruzie staat te maken met je ruitenwisser die de hele tijd de ijskrabber uit je handen probeert te slaan (daar had ik gisteren tenminste last van :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Fireshade schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:30:
Ook ik mocht dan eindelijk mijn Seal een paar weken geleden in ontvangst nemen. Bij deze een foto ter bewijs, genomen onderweg. Het is de erg veel gekozen Indigo Grey met zwart interieur, op de standaard Conti EcoContacts.
[Afbeelding]

Enkele ervaringen tot nu toe.
De firmware is de 'gouwe ouwe' v1.31. Ik merk daar alsnog niets nadeligs van in de praktijk, behalve dat je niet je eigen sneltoetsen kan instellen onderaan de home screen.

Belangrijk misschien voor velen hier: tot nu toe kan ik melden dat DAB+ radiovolume niet verandert wanneer ik de rem intrap. Omdat ik de oude 1.31 heb, denk ik dus dat het een oplossing in de hardware moet zijn.

Ik heb nog niet boven de 90 km/u gereden - vooral woonwijken en b-wegen, maar tot nu toe is de rijervaring erg fijn. Je merkt dat het een zware wagen is op drempels, die vind ie niet leuk. Over een drempel rijden doet denken aan hoe een zwaargeladen bus over een drempel deint. Dat ligt in ieder geval deels aan de comfortabel afgestelde vering/demping. Voor het gewone wegdek zou ik hem niet straffer willen - klinkers voel ik nog enigszins doorkomen, meer 'wegcontact' zou ik niet willen.
Verder geen rare onderstelgeluiden, geen getril, geen getik van ventilatierelais oid.

Ook nog op een trage publieke laadpaal geladen van max 11 kW. Ik was de enige gebruiker. De accu was 68% bij 2° C. In 2:55 uur heeft hij 30,42 kWh geladen, dwz met een gemiddeld laadvermogen van 10,43 kW tot 97%. Komt aardig in de buurt van de 11 kW die de paal opgeeft.

Voor nu ben ik even zoet met het 'upgraden' van de Seal met allerlei accessoires.
Veel fijne en veilige kilometers gewenst! Je hebt een prachtige auto!

Ik had zelf eigenlijk een Indigo Grey willen hebben, maar ivm de levertijd en prijsverhoging is dit een Atlantis Grey geworden (waar ik niet minder blij mee ben). Ik ben dus eigenlijk een klein beetje jaloers op jouw auto ;)

Ik heb mijn Seal nu ook 4 weken, en ik heb zelf tot nu toe ook géén last gehad van de DAB+ die stopt als ik op de rem trap. Ja, in een tunnel valt de zender sneller weg dat de Focus waar ik eerst in reed, maar deze is nog nooit buiten een tunnel weggevallen. Wellicht dat er dan toch een werkende oplossing is gevonden die toe wordt gepast op alle recent uitgeleverde wagens?
De mijne was ook uitgeleverd op v1.3.1, maar ik heb deze via een USB stick naar v1.4.0 geupdate

Qua laden heb ik tot nu toe de volgende ervaringen:
- Bij de publieke laadpaal bij mij voor de deur haal ik 11KW als er geen andere auto staat, en 7KW als er wél een andere auto staat
- Bij de publieke laadpalen bij het Maasstad ziekenhuis laad ik de ene keer met 7KW en de andere keer met 11KW, ongeacht of er wél of geen tweede auto aan de paal staat.
- Bij de laadpalen op mijn werk kon ik op v1.3.1 laden tussen de 3kw en 11kw (11KW als de zon schijnt en de zonnepanelen vermogen geven). Op v1.4.0 heb ik tot nu toe op max 7KW kunnen laden, máár wordt het laden na eenhalf uur tot een uur voor 5 tot 30 minuten onderbroken. Echter zijn er ook 2 laadpalen (ander model) die dat niet doen en constant met 3kw laden... Van collega's die al langer een EV hebben heb ik begrepen dat laden op kantoor wel vaker problemen geeft en in het verleden het hele pand ook wel eens zonder stroom stond als alle laadpalen bezet waren. De laadpalen mogen dus als bijzonder beschouwd worden :D
Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om bij een snellader te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 10:25
@DeGroteMuis vandaag iets langer getest met snelladen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9Gi97PTvD7LrIgfTab46tqiuNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40ul5FmbGxwUiXnsCueAiA7L.jpg?f=fotoalbum_large

Straks een verder verslag 😅

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank T

Ook al voor gehad op een rotonde met 2 baanvakken. De eerste is vrij dat je kunt oprijden en de tweede was een andere auto. Maar de seal zag het anders. Vol in de ankers. Al die tieners op de achterbank hun telefoon vliegen >:) Het remmen is vergelijkbaar met de VW en Volvo die doen dat ook als eens. De lane assist vind ik toch lastiger als die ingrijpt bij een wegversmalling en u op de paaltjes laat mikken. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bounto
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:11
MichaelJ schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:49:

[Afbeelding]

Is dit met de 1.4.0 update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuildYourDragon

BuildYourDragon

Polar White Seal Comfort

marcelmg2 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:38:
[...]
Maar het meest irritante was Fan2. Zelfs als je de fan van de ventilatie/AC uit zet, is er nóg een fan die best veel geluid maakt met een hogere toon dan de gewone fan. Pas als je de auto helemaal uitzet stopt die. Maar zodra je de auto aan zet is die weer terug. Constant.
[...]
Persoonlijk vermoed ik dat dit het geluid is van de warmtepomp is die heel hard aan het werken is om de batterij op te warmen, omdat we eerder deze uitleg hebben gevonden over het nieuwe thermal management van de Sealion 7 Excellence AWD:
"The 16-in-1 integrated thermal management system uses refrigerant to provide low-temperature preheating and high-temperature cooling for the blade battery."

Maar op Reddit waren toch ook enkele Seal rijders die last hadden van een zéér lawaaiige warmtepomp (bij het laden), kan dus een kwaliteits issue zijn.

Zover ik gevonden heb ben ik vrij zeker dat de huidige Seal zijn batterij enkel kan opwarmen door rechtstreeks contact van de cellen met weerstanden. Quote van vehiclethermal.com:
"BYD’s blade battery is equivalent to each pole piece acting as a resistor for heating. For the early Han EV The 138Ah battery cell used has 26 positive and negative electrode plates that can generate heat at the same time."

Of hebben jullie de warmtepomp al horen werken om alleen maar de batterij te verwarmen, nee toch?

Voor problemen die maar niet opgelost raken moeten we toch veel assertiever worden, mails sturen naar BYD heeft geen zin want die lezen ze niet. Beter aangetekende brieven sturen naar alle betrokken partijen met ingebrekestelling voor problemen zoals trillingen en resonantie wanneer de dealer blijft aanmodderen zoals @Frank T meldde.

Nog een anekdote die hierbij aansluit: ik heb met de oude Hyundai i30 ook eens enorm last gekregen van resonantie, die luider werd met de toename van het toerental. Dit lag uiteindelijk aan de gordelspanners die te weinig ingevet waren! ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
BuildYourDragon schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:00:
[...]

Voor problemen die maar niet opgelost raken moeten we toch veel assertiever worden, mails sturen naar BYD heeft geen zin want die lezen ze niet.
Of deze meneer binnen BYD een berichtje sturen, is baasje in NL https://www.linkedin.com/in/lucasvanschijndel/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
MichaelJ schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:49:

[Afbeelding]

Kijk, dát zijn de snelheden die we willen zien bij dit weer! _/-\o_

De mijne lijkt op dit moment weer eens verrassend zuinig waardoor snelladen minder nodig is. Had gisteren een rit van 270 km waarvan zo'n 240km snelweg. Mijn vriendin volgt vandaag een workshop 87 km van hier, zo te zien geen laadoptie vlakbij. Tegen de tijd dat ik terug zou komen gisteravond zijn de laadpalen hier standaard wel bezet, dus ik ging er wel van uit dat even een beetje bijladen voor een buffertje wel handig zou zijn. Voor voorverwarmen, file, onvoorziene omstandigheden en zo. Was toch -6 gisteren toen ik vertrok en de terugweg was ook rond het vriespunt. Maar de Seal bleek lekker zuinig om te gaan met de energie, uiteindelijk thuis aangekomen met 46% in de accu. Als de SoC weergave niet flink afwijkt komt dat neer op zo'n 500km 100-0%. Rond de 500km met een volle accu in de kou van gisteren had ik niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
DeGroteMuis schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:21:
[...]

De mijne lijkt op dit moment weer eens verrassend zuinig waardoor snelladen minder nodig is. Had gisteren een rit van 270 km waarvan zo'n 240km snelweg. Mijn vriendin volgt vandaag een workshop 87 km van hier, zo te zien geen laadoptie vlakbij. Tegen de tijd dat ik terug zou komen gisteravond zijn de laadpalen hier standaard wel bezet, dus ik ging er wel van uit dat even een beetje bijladen voor een buffertje wel handig zou zijn. Voor voorverwarmen, file, onvoorziene omstandigheden en zo. Was toch -6 gisteren toen ik vertrok en de terugweg was ook rond het vriespunt. Maar de Seal bleek lekker zuinig om te gaan met de energie, uiteindelijk thuis aangekomen met 46% in de accu. Als de SoC weergave niet flink afwijkt komt dat neer op zo'n 500km 100-0%. Rond de 500km met een volle accu in de kou van gisteren had ik niet verwacht.
Goedemorgen,

ik denk dat je zo'n beetje de enige bent die nog zuinig rijdt, zuiniger dan ik de Seal ooit heb gekregen.
Nu we tussen de 0 en 10 graden rondzwerven is mijn strikt persoonlijke mening dat het 'goeie genade, zo veel' moment rond de 7 graden ligt. Daaronder voor mij compleet drama, daarboven 'kom ik zowaar op de plek van bestemming'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Ik merk op lange ritten dat het verbruik echt zo'n 60% hoger ligt rond het vriespunt t.o.v. wanneer het +/- 20 graden Celsius is. Terwijl dat met m'n Model 3 rond de 30% was. En m'n Model 3 had niet eens verwarming met een warmtepomp, dus was nog relatief onzuinig ook.

Het hoge verbruik gecombineerd met traag snelladen is 'killing' voor lange ritten in de winter.

Ik heb binnenkort een afspraak bij Louwman, dan gaan ze de auto uitlezen en kijken of er updates zijn voor bijv. de software van het laden. Ik hoop echt dat ze iets weten te fixen.

[ Voor 4% gewijzigd door Cybje op 19-02-2025 10:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichaelJ
DeGroteMuis schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:21:
[...]

En nog even ter aanvulling op mijn relatief korte bericht haha. Mijn conclusie is dat er 'niks' mis is met mijn Seal op software Versie 1.3.1. Misschien dat er een verschilletje zit in een 'oudere' Seal t.o.v. de meeste 'nieuwe' Seals?

Aangekomen bij Fastned Eigenblok langs de A15. 3x 175kw (ouderwetse laadpalen) waarvan er 1x het bij mij niet deed. Na even een paar minuten wachten was er 1x beschikbaar gekomen en daar mijn Seal ingeprikt met 9% SoC resterend. Buitentemperatuur was -1c en ik had zo'n 35km gereden naar dit laadpunt toe.

De accu was zeer waarschijnlijk wel weer afgekoeld maar begon gelijk met 72kWh en liep eigenlijk gestaag en snel op richting de 100kWh met als 'piek' snelheid zoals te zien op mijn afbeelding op 52% SoC. Hierna zakte hij wel terug naar 120Kwh. en stopte ik de laadsessie, ik had immers ruim voldoende geladen om weer thuis aan te komen.

Al met al in 23 minuten totaal 39,38 kWh geladen wat neerkomt op een gemiddelde van 102 kWh laadsnelheid.

Oh en zuinig, tsja daar heb jij weer een voordeel. 500km op een accu is ABSOLUUT niet haalbaar, ik mag 'blij' zijn als ik 300km haal met de huidige temperaturen. Moet wel zeggen dat ik ook echt niet op let om zuinig te rijden. Wellicht als ik mijn best zou doen kom ik wel naar de 375km maar dan wel met moeite haha. Niet heel best, maar de fun is er nog steeds >:)

[ Voor 13% gewijzigd door MichaelJ op 19-02-2025 10:50 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
Cybje schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:26:
Ik merk op lange ritten dat het verbruik echt zo'n 60% hoger ligt rond het vriespunt t.o.v. wanneer het +/- 20 graden Celsius is. Terwijl dat met m'n Model 3 rond de 30% was. En m'n Model 3 had niet eens verwarming met een warmtepomp, dus was nog relatief onzuinig ook.

Het hoge verbruik gecombineerd met traag snelladen is 'killing' voor lange ritten in de winter.

Ik heb binnenkort een afspraak bij Louwman, dan gaan ze de auto uitlezen en kijken of er updates zijn voor bijv. de software van het laden. Ik hoop echt dat ze iets weten te fixen.
60% is wel aan de hoge kant, en lijkt mij ook vrij ruim ingeschat. Persoonlijk zit ik inderdaad rond die aangegeven 30% - 35% extra verbruik met niet aangepaste rijstijl in deze winter.

Als het bij jou 60% is, dan lijkt er echt iets mis te zijn ja. Of dit aan de auto of aan de bestuurder ligt laat ik even in het midden :+

Ook deze winter kom ik weer lachend overal aan, ik erger me vrijwel nergens aan en ben nog steeds erg happy met mijn groene Seal. Enfin misschien komt dat ook omdat mijn vorige auto maar slechts 150km actieradius had in de winter en dan moest ik daar echt m'n best voor doen. 8)7

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

MichaelJ schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:56:
[...]

Als het bij jou 60% is, dan lijkt er echt iets mis te zijn ja. Of dit aan de auto of aan de bestuurder ligt laat ik even in het midden :+
Ik rijd op lange ritten 90+% van de tijd snelweg. Dat is gewoon cruise control op 100 km/u. Daarom kan ik redelijk objectief de Seal met de Model 3 vergelijken, hoewel je natuurlijk niet invloed hebt op alle omstandigheden (zoals wind).

Hard optrekken gaat ook niet, want de 390 kW haalt hij ook niet meer. Vandaag haalde ik niet eens boven de 200 kW met 70% SoC en na +/- 20 minuten rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Cybje schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:03:
[...]

Ik rijd op lange ritten 90+% van de tijd snelweg. Dat is gewoon cruise control op 100 km/u. Daarom kan ik redelijk objectief de Seal met de Model 3 vergelijken, hoewel je natuurlijk niet invloed hebt op alle omstandigheden (zoals wind).

Hard optrekken gaat ook niet, want de 390 kW haalt hij ook niet meer. Vandaag haalde ik niet eens boven de 200 kW met 70% SoC en na +/- 20 minuten rijden
Dat laatste deel ik, vermogen is nu ook 'weg' ja. Niet de meest ideale omstandigheden zijn dit daarvoor.
Maar wat gek, ik rijd best stevig door en rijdt ook grotendeels op de ICC op 123km/u (dan werkt lane assist nog, daarboven niet meer)

Daarbij komt mijn laatste 50km verbruik op zo'n 25-28 kwh gemiddeld uit (met 60% extra verbruik zou dit dik boven de 30kwh moeten zijn), in de zomer was dit rond de 19-21 kwh. Ik rijd ook niet in ECO, gewoon altijd op normaal. Heel af en toe naar Sport maar waarschijnlijk 95% van de tijd gewoon op normaal dus.

[ Voor 3% gewijzigd door MichaelJ op 19-02-2025 11:38 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Inter18 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:50:
[...]

Goedemorgen,

ik denk dat je zo'n beetje de enige bent die nog zuinig rijdt, zuiniger dan ik de Seal ooit heb gekregen.
Nu we tussen de 0 en 10 graden rondzwerven is mijn strikt persoonlijke mening dat het 'goeie genade, zo veel' moment rond de 7 graden ligt. Daaronder voor mij compleet drama, daarboven 'kom ik zowaar op de plek van bestemming'
Ik snap het ook niet helemaal eerlijk gezegd. Ja, hij verbruikt wel meer dan eerder, maar gisteren was het verschil veel kleiner dan ik verwacht had. En het is niet dat de verwarming uit stond of zo, gewoon 22 graden. Mijn vriendin is zo te zien aangekomen met 25% over, 21% op 87km is weer ~410 km range terwijl ik over het algemeen sneller rijd, dus misschien ook een afwijking in de SoC weergave omdat de acculading al een tijdje niet meer in de buurt van bijna leeg geweest is? Misschien ook omdat zij eerder met 24-25 graden rondrijdt.
MichaelJ schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:48:
[...]

En nog even ter aanvulling op mijn relatief korte bericht haha. Mijn conclusie is dat er 'niks' mis is met mijn Seal op software Versie 1.3.1. Misschien dat er een verschilletje zit in een 'oudere' Seal t.o.v. de meeste 'nieuwe' Seals?

Aangekomen bij Fastned Eigenblok langs de A15. 3x 175kw (ouderwetse laadpalen) waarvan er 1x het bij mij niet deed. Na even een paar minuten wachten was er 1x beschikbaar gekomen en daar mijn Seal ingeprikt met 9% SoC resterend. Buitentemperatuur was -1c en ik had zo'n 35km gereden naar dit laadpunt toe.

De accu was zeer waarschijnlijk wel weer afgekoeld maar begon gelijk met 72kWh en liep eigenlijk gestaag en snel op richting de 100kWh met als 'piek' snelheid zoals te zien op mijn afbeelding op 52% SoC. Hierna zakte hij wel terug naar 120Kwh. en stopte ik de laadsessie, ik had immers ruim voldoende geladen om weer thuis aan te komen.

Al met al in 23 minuten totaal 39,38 kWh geladen wat neerkomt op een gemiddelde van 102 kWh laadsnelheid.

Oh en zuinig, tsja daar heb jij weer een voordeel. 500km op een accu is ABSOLUUT niet haalbaar, ik mag 'blij' zijn als ik 300km haal met de huidige temperaturen. Moet wel zeggen dat ik ook echt niet op let om zuinig te rijden. Wellicht als ik mijn best zou doen kom ik wel naar de 375km maar dan wel met moeite haha. Niet heel best, maar de fun is er nog steeds >:)
V1.3.1 kwam ook redelijk tegelijkertijd met kouder weer, dus kan zomaar dat er aan V1.3.1 niets mankeert, of dat die versie in specifieke gevallen voor problemen zorgt. 23 minuten over nog geen 40kW is natuurlijk niet supersnel, maar ook niet heel erg achter op wat je de Seal normaal bijvoorbeeld 30-80 doet. Verbruik is inderdaad wel gunstiger, maar jij hebt weer het voordeel van powerrrrrrr :9~
Cybje schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:03:
[...]

Bijzonder, gisteravond bij 1-2 graden na ongeveer een kwartier rijden het pedaal gevloerd in sport en ik trok gewoon 232kW volgens de vermogensmeter op het dashboard. Dat is ook ongeveer het maximum met de RWD, soms nog iets hogere piekjes. Gisterochtend na ongeveer 3 minuten rijden bleef hij wel hangen op 160kW in normal mode (normaal goed voor ongeveer 190)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenske
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-07 12:12
Iemand al meer nieuws over Gods eye icm BYD seal? Erg benieuwd of/wanneer dit komt?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
[b]DeGroteMuis in "Het grote BYD Seal topic"DeGroteMuis schreef op woensdag 19 februari 2025

Bijzonder, gisteravond bij 1-2 graden na ongeveer een kwartier rijden het pedaal gevloerd in sport en ik trok gewoon 232kW volgens de vermogensmeter op het dashboard. Dat is ook ongeveer het maximum met de RWD, soms nog iets hogere piekjes. Gisterochtend na ongeveer 3 minuten rijden bleef hij wel hangen op 160kW in normal mode (normaal goed voor ongeveer 190)
Bij welke Soc gebeurd dit?
In mijn voituur, heb ik vol vermogen tot 80 % Soc
Daarna 90% van max vermogen

Van 40% en lager ong 70% van het max vermogen

Vanaf < 20% Soc is het eigenlijk beter om mee te duwen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evdpitte
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-09 10:27
koenske schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:49:
Iemand al meer nieuws over Gods eye icm BYD seal? Erg benieuwd of/wanneer dit komt?!
Ik vermoed dat je hier de chinese 2025 versie van de seal voor nodig zult hebben. De huidige seal heeft niet het benodigde aantal camera’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Inter18 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:43:
[...]

Bij welke Soc gebeurd dit?
In mijn voituur, heb ik vol vermogen tot 80 % Soc
Daarna 90% van max vermogen

Van 40% en lager ong 70% van het max vermogen

Vanaf < 20% Soc is het eigenlijk beter om mee te duwen :(
Dat lijkt me enorm vervelend rijden eigenlijk. Daar heeft mijn Seal Design RWD geen last van, in ieder geval niet in die mate. Misschien ook omdat voor de AWD Excellence de accu nog veel meer vermogen hoort te kunnen leveren?

Minder vermogen gisterochtend was bij -6 en vrijwel volle accu, alleen een kwartier de auto voorverwarmen en 2 km rijden vanaf 100%. Ik rijd meestal in normal mode, maar de Seal kan ook onder de 20% nog prima de ~190kW halen die de Seal Design in normal mode als maximum vermogen lijkt te hebben. Onder de 10% wordt het wel minder, maar ook daaronder kan je nog wel genoeg vermogen eruit krijgen om de 160 aan te tikken met een volle Seal. Even geleden, maar volgens mij lukte dat nog bij 5 of 6 % afgelopen zomer, met een auto vol vrienden. Op vakantie toen we door omstandigheden met 2-3% lading over op de autobahn zaten niet meer geprobeerd om zo snel te gaan, maar 100-110 ging nog prima.

Met een goed koude of juist warme accu heb ik wel al wat vermogenslimieten gehad. Warme accu is dan wel direct na het snelladen bij Ionity en dan invoegen op een korte autobahn invoegstrook hartje zomer met 30+ graden, goed voor 150-160 kW, koud is dan -5 tot -10, kwartiertje voorverwarmen en wegrijden, goed voor 140-145 kW.

• Inter18
Dat klinkt zeer acceptabel,

Ik probeer mezelf 'overeind' te houden met het feit dat ik 'jullie' aan een betere wagen heb kunnen helpen met m'n Gen-1 long range gebakkie, waardoor fabrikanten belangrijke data hebben kunnen vergaren over batterij degradatie.

• BoydSeal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18-09 08:37
Ik had laatst op een koude ochtend een vervelend probleem met de grootlichtassistent.
Deze heb ik uit staan maar nadat ik even groot licht moest gebruiken om een onoverzichtelijke situatie te beoordelen raakte het systeem helemaal in de war. Elke keer ging groot licht weer aan als ik het had uitgezet, ik kreeg met geen mogelijkheid het systeem weer normaal. Uiteindelijk de Seal langs de kant gezet en inderdaad het voorruit ter hoogte van de sensoren bleek nog volledig onder het ijs te zitten. Nadat ik dit wggekrabt had was het probleem verdwenen. N.b.: ook andere systemen waren niet beschikbaar op dat moment.
Pagina: 1 ... 33 ... 41 Laatste