Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rico Mono
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19:33
Iemand hier ervaring met een OBD2 over bluetooth dongle om realtime het verloop van de accu temperatuur en andere zaken tijdens het snelladen te monitoren?
Ben benieuwd of deze tool aantoonbare relaties tussen de laadsnelheden, temperaturen, etc. aan het licht kunnen brengen. Niet dat ik daar praktisch iets mee kan, maar toch leuk om te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ceessie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14:25
Rico Mono schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:40:
[...]

Ik hoef nooit een pincode in te voeren (iphone). Kijk even in ‘mijn account’ en ‘instellingen’. Bij mij staat het zo ingesteld: [Afbeelding][Afbeelding]
Ik denk dat vanadium bedoeld als je gaat voorverwarmen, dan vraagt hij bij mij ook een pincode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:28
Rico Mono schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:40:
[...]

Ik hoef nooit een pincode in te voeren (iphone). Kijk even in ‘mijn account’ en ‘instellingen’. Bij mij staat het zo ingesteld: [Afbeelding][Afbeelding]
Heel bijzonder, ik heb exact dezelfde instellingen maar bij mij vraagt de app bij iedere handeling om de pincode in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico Mono
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19:33
vanadium schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:03:
[...]

Heel bijzonder, ik heb exact dezelfde instellingen maar bij mij vraagt de app bij iedere handeling om de pincode in te voeren.
Oh wacht, als ik de app open hoef ik geen pincode in te tikken. Maar als ik in de app bijvoorbeeld de airconditioning wil activeren, dan vraagt de app wel om een pincode. Sorry voor de verwarring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanadium
no prob, zou mooi zijn als die overbodige extra handeling eruit kan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:42

E-Vix

Nu met sneeuw!

Omdat er laatst nog werd gevraagd om foto's stuur ik er hierbij een paar nieuwe.
Zojuist heb ik mijn BYD Seal Design op mogen halenhalenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQR4OyAxNOZXMHizCrbwxWTjiUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjfiOAXBTb01N9DtL8UpKik1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPtPbBRLAQ6DTS8whbszzxcBZrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F49cEmUkNtUrlDxvGK1pzvZY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRhsWYVtbA1p4llk4lM5iJk_6bQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8Jr8GovbjPvi8sClnmX5ZUf.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas niet op 1.4.0 uitgerold, maar op 1.3.1. Hopelijk dat deze wel snel beschikbaar zal komen voor deze seal (en de rest die er nog op zit te wachten). De medewerker van BYD gaf zelf nog aan dat er best een kans was dat deze later vandaag alsnog zou komen.

Mijn e-mailadres is genoteerd voor de activatie van de app. Dat zou ook later vanmiddag moeten gaan gebeuren.

En ik wist dat ik nog een vraag had, maar ik ben uiteindelijk vergeten te vragen hoe het nu zit met voorverwarming voor het laden... Sorry!

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:37
Wat een beheersing, de deur van de showroom al open en toch nog eerst binnen een foto maken in plaats van instappen en gaaaaan! :+

Gefeliciteerd met je mooie nieuwe aanwinst, veel plezier ermee.

De kans op update 1.4 acht ik niet heel groot, anders hadden ze die ook wel even meteen vanaf USB stick erop kunnen zetten toch? Met de app komt het vast helemaal goed, was bij mij ook binnen een dag gefikst. (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchman666
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 08:15
Mijn vrouw en ik hebben de afgelopen zaterdag middag een proefrit gemaakt met de BYD SEAL AWD excellence in Utrecht.

Hieronder de 1ste indrukken:

1. Qua weg ligging is de SEAL top! Ik zou bijna durven stellen dat de AWD excellence qua wegligging niet onder doet voor de Polestar 2 performance die ik nu rijdt. Hij is zeker wel wat comfortabeler maar dat heeft vermoedelijk te maken dat de P2 verlaagde en hele stugge sport veren heeft (in totaal bijna 3,5 cm lager dan een reguliere nonperformance DMLR P2).

2. Qua interieur met een woord keurig. Alles voelt goed en degelijk afgewerkt aan.

3. OS systeem prima en snel (al is de OS van de P2 (uit 21)) natuurlijk al wat verouderd.

4. De navigatie van de BYD vond ik minder fijn dan de googlemaps die integraal onderdeel vormt van de Polestar2. Maar goed ik kan natuurlijk carplay gebruiken mocht dit echt hinderlijk zijn.

5. Het vermogen. De seal AWD is een beschaafde kanon. Op het eerste oog leek het verschil niet zo groot met mijn performance P2 (476 pk). Maar ik constateerde via de actuele snelheid meter tijdens het invoegen op de snelweg. Dat de seal AWD toch echt wel sneller was. De seal AWD kan heel goed zijn krachten kwijt op het wegdek. En heeft een heel lineaire versnelling curve, die anders aanvoelt dan het explosieve van de P2 (mijn vrouw vind de P2, eng maar bij de SEAL merkte ze het niet haha).

In het kort samengevat, zeker een goede optie op mijn huidige Polestar 2 op te volgen. Ik heb ook nog even nagevraagd by de sales support die mij hielp of hij wat wist over de komst van het nieuwe 2025 model met de EVO 3.0 blade batterij en mooie bruine interieur. Echter hij gaf aan die niet eerder dan einde dit jaar te verwachten gezien het langdurige proces van type goedkeuringen in NL. :|

De Seal staat daarom nu nog even op nr. 2 op mijn shortlist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik weet niet of dit standaard is, of dat ik gewoon mazzel heb gehad. Mijn Seal is afgeleverd met een set TPE matten met daarop nog een set stoffen matten. Ik dacht eigenlijk dat er alleen stoffen matten meegeleverd zouden worden.
Verder is de Seal ook met een 'Granny charger' geleverd naast de normale laadkabel. Ik was zelf in de veronderstelling dat die er niet standaard bijgeleverd werd.

In de tussentijd heb ik de originele dashcam geïnstalleerd. Dit ging lastiger als verwacht omdat ik het tussenstuk er niet tussenuit kreeg. Gelukkig heb ik het voor elkaar gekregen zonder de hele kap te verwijderen.

Weet iemand verder of als je verbinding hebt met android auto alle data dan via je telefoon loopt, of dat daar de interne simkaart voor wordt gebruikt? Ik heb het dan over data van updates, Spotify van BYD zelf, ingebouwde navigatie, etc. Als ik een hotspot op mijn telefoon aan zet een vervolgens de Seal dat mee laat verbonden, dan valt Android Auto uit.
Is er ergens een optie om je dataverbruik terug te zorg? Deze heb ik niet kunnen vinden.

Na het een keer of 10 geprobeerd te hebben is het mij gelukt om mijn S23 Ultra als digitale sleutel in te stellen. Vooraf had ik Samsung Wallet al geïnstalleerd en geconfigureerd op Engeland. Ik kan de Seal nu openen, sluiten en starten met mijn telefoon.

Ik ben één minpunt tegen gekomen wat betreft Android Auto, en dat is dat de Seal geen donker/licht status doorgeeft en alle apps daardoor standaard in lichte modus draaien.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
E-Vix schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:19:
Ik weet niet of dit standaard is, of dat ik gewoon mazzel heb gehad. Mijn Seal is afgeleverd met een set TPE matten met daarop nog een set stoffen matten. Ik dacht eigenlijk dat er alleen stoffen matten meegeleverd zouden worden.
Verder is de Seal ook met een 'Granny charger' geleverd naast de normale laadkabel. Ik was zelf in de veronderstelling dat die er niet standaard bijgeleverd werd.

In de tussentijd heb ik de originele dashcam geïnstalleerd. Dit ging lastiger als verwacht omdat ik het tussenstuk er niet tussenuit kreeg. Gelukkig heb ik het voor elkaar gekregen zonder de hele kap te verwijderen.

Weet iemand verder of als je verbinding hebt met android auto alle data dan via je telefoon loopt, of dat daar de interne simkaart voor wordt gebruikt? Ik heb het dan over data van updates, Spotify van BYD zelf, ingebouwde navigatie, etc. Als ik een hotspot op mijn telefoon aan zet een vervolgens de Seal dat mee laat verbonden, dan valt Android Auto uit.
Is er ergens een optie om je dataverbruik terug te zorg? Deze heb ik niet kunnen vinden.

Na het een keer of 10 geprobeerd te hebben is het mij gelukt om mijn S23 Ultra als digitale sleutel in te stellen. Vooraf had ik Samsung Wallet al geïnstalleerd en geconfigureerd op Engeland. Ik kan de Seal nu openen, sluiten en starten met mijn telefoon.

Ik ben één minpunt tegen gekomen wat betreft Android Auto, en dat is dat de Seal geen donker/licht status doorgeeft en alle apps daardoor standaard in lichte modus draaien.
De matten voorin zijn standaard dubbellaags, het stoffen deel loopt ook niet door onder de pedalen. Ook de granny is standaard, alleen de V2L adapter is specifiek voor de Seal AWD. Als het goed is heb je ook van die vouwschermen voor het dak gehad.

Android Auto gebruikt draadloos ook je wifi, vandaar dat die wegvalt bij een hotspot. Volgens mij moet je wel echt een hotspot opzetten om te zorgen dat je auto niet de sim pakt voor auto eigen dataverbruik. Zou je op kunnen lossen door de telefoon via kabel te verbinden met AA, via de USB A poort als dat niet gewijzigd is. Als het goed is tellen systeemupdates niet mee met je databundel, maar voice- en DAB updates wel.

Ik gebruik vooral Spotify en Maps bij AA, zelden andere apps, maar maps gaat wel op donker.bij mij, misschien de instelling die het centrale scherm synchoniseert met de stand van de verlichting die ook zorgt dat het centrale scherm dimt met dimlicht aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinW73
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:26
DeGroteMuis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:54:

Ik gebruik vooral Spotify en Maps bij AA, zelden andere apps, maar maps gaat wel op donker.bij mij, misschien de instelling die het centrale scherm synchoniseert met de stand van de verlichting die ook zorgt dat het centrale scherm dimt met dimlicht aan?
Ik heb dit "issue" ook, lijkt in Android te zitten, het display van de auto zelf blijft namelijk wel licht, zet ik de verlichting uit dan wordt google maps ook licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

DeGroteMuis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:54:
[...]

De matten voorin zijn standaard dubbellaags, het stoffen deel loopt ook niet door onder de pedalen. Ook de granny is standaard, alleen de V2L adapter is specifiek voor de Seal AWD. Als het goed is heb je ook van die vouwschermen voor het dak gehad.
Bijzonder. Beide auto's waar ik in proef had gereden hadden voor zover ik weet namelijk enkellaags doorlopende matten. Nu worden de testrit auto's ook door de medewerkers privé gebruikt, dus misschien dat deze dat omgewisseld hadden...
Android Auto gebruikt draadloos ook je wifi, vandaar dat die wegvalt bij een hotspot. Volgens mij moet je wel echt een hotspot opzetten om te zorgen dat je auto niet de sim pakt voor auto eigen dataverbruik. Zou je op kunnen lossen door de telefoon via kabel te verbinden met AA, via de USB A poort als dat niet gewijzigd is. Als het goed is tellen systeemupdates niet mee met je databundel, maar voice- en DAB updates wel.
Ik voel een use-case opkomen om mijn AA-Wireless in de Seal aan te sluiten en te gebruiken. Mijn telefoon kan zowel een hotspot open hebben staan als wireless AA gebruiken.
Ik zal nog eens kijken in de instellingen of ik iets kan vinden. Mijn onboard navigatie gaat in een tunnel wel op donker, maar Google Maps via AA doet dat niet. In mijn vorige leaseauto, een Ford Focus, ging dat automatisch mee. In de VW Golf die ik als voorloop auto heb gereden ging die niet mee (bekend probleem), en in de Hyundai i30 die ik als voorloop auto heb gereden ging die wél weer mee.
Wat ik wél opeens als overeenkomst zie is dat ik in de Focus en de i30 AA-Wireless heb gebruikt, en de Golf en de Seal dus onboard wireless AA hadden.
Ik heb mijn AA-Wireless toevallig nog in mijn jaszak zitten, dus ik denk dat ik die zo op de terugweg naar huis even aan ga sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiMe65
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 10:19
dutchman666 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:32:
Mijn vrouw en ik hebben de afgelopen zaterdag middag een proefrit gemaakt met de BYD SEAL AWD excellence in Utrecht.

Hieronder de 1ste indrukken:

1. Qua weg ligging is de SEAL top! Ik zou bijna durven stellen dat de AWD excellence qua wegligging niet onder doet voor de Polestar 2 performance die ik nu rijdt. Hij is zeker wel wat comfortabeler maar dat heeft vermoedelijk te maken dat de P2 verlaagde en hele stugge sport veren heeft (in totaal bijna 3,5 cm lager dan een reguliere nonperformance DMLR P2).

2. Qua interieur met een woord keurig. Alles voelt goed en degelijk afgewerkt aan.

3. OS systeem prima en snel (al is de OS van de P2 (uit 21)) natuurlijk al wat verouderd.

4. De navigatie van de BYD vond ik minder fijn dan de googlemaps die integraal onderdeel vormt van de Polestar2. Maar goed ik kan natuurlijk carplay gebruiken mocht dit echt hinderlijk zijn.

5. Het vermogen. De seal AWD is een beschaafde kanon. Op het eerste oog leek het verschil niet zo groot met mijn performance P2 (476 pk). Maar ik constateerde via de actuele snelheid meter tijdens het invoegen op de snelweg. Dat de seal AWD toch echt wel sneller was. De seal AWD kan heel goed zijn krachten kwijt op het wegdek. En heeft een heel lineaire versnelling curve, die anders aanvoelt dan het explosieve van de P2 (mijn vrouw vind de P2, eng maar bij de SEAL merkte ze het niet haha).

In het kort samengevat, zeker een goede optie op mijn huidige Polestar 2 op te volgen. Ik heb ook nog even nagevraagd by de sales support die mij hielp of hij wat wist over de komst van het nieuwe 2025 model met de EVO 3.0 blade batterij en mooie bruine interieur. Echter hij gaf aan die niet eerder dan einde dit jaar te verwachten gezien het langdurige proces van type goedkeuringen in NL. :|

De Seal staat daarom nu nog even op nr. 2 op mijn shortlist.
Heel herkenbaar. Ik kom zelf ook uit de Polestar 2 Performance en inmiddels al 20K km in de RWD versie. Geen moment spijt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Is er iemand die positieve of negatieve ervaringen met zijn Seal heeft met onderstaande lader? Het zijn New Motion palen aangesloten via Shell Recharge.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylGO6TcN9qd0Q5SoXaCUIkdFyGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXWleCZjWSnVGkUGGpKCt01V.jpg?f=fotoalbum_large

Op mijn werk hebben wij deze laadpalen. Het zijn geen openbare palen, maar mijn laadpas is wel aan het gesloten netwerk toegevoegd.
Mijn laadpasnummers (ook Shell Recharge) zijn al een keer opnieuw toegevoegd en de palen zijn ook al een keer herstart, maar ik kan nog steeds niet opladen bij deze palen.
Het nadeel van deze palen is dat ze enkel rood knipperen nadat de laadpas is aangeboden. Je kan niet aflezen waarom ze het niet willen doen. We hebben het bij 3 palen geprobeerd, maar allemaal zonder succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:35
Als je direct een rood lampje ziet ligt het vaak aan je laadpas en niet aan je auto. Ik had dat ook een tijdje op kantoor, bleek dat mijn laadpas nog niet geactiveerd was (1e week dat ik die laadpas kreeg). Dacht ook dat het aan de laadpaal lag, maar was dus echt de leasepas.

Heb je al eens getest met een laadpas van een collega? Als je Seal dan wel laad weet je het.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
Ik heb thuis een New Motion laadpaal, geen technische issues met laden, waarschijnlijk ligt het inderdaad aan je (nog niet geactiveerde) laadpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14
Iemand enig idee waarom wat het opslagsysteem van de Dashcam is?
Ik heb een situatie die ik veilig wil stellen, maar als ik het kaartje probeer uit te lezen op mijn MacBook, krijg ik de melding dat de schijf niet herkend word.

Het zou toch FAT32 moeten zijn?
Ik heb ook geen optie in de auto om een video te exporteren of zo

En tevens nog steeds geen 1.4 update :-(

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
ErwinW73 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:31:
[...]

Ik heb dit "issue" ook, lijkt in Android te zitten, het display van de auto zelf blijft namelijk wel licht, zet ik de verlichting uit dan wordt google maps ook licht.
Klinkt alsof het bij jou werkt zoals @E-Vix zou willen? Dimlicht aan = Maps in dark mode, dimlicht uit, of lampen op auto overdag = Maps in normal mode. Ik heb de lampen standaard op auto, zodra dimlicht aan gaat, gaat Maps op donker.
E-Vix schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:50:
Is er iemand die positieve of negatieve ervaringen met zijn Seal heeft met onderstaande lader? Het zijn New Motion palen aangesloten via Shell Recharge.

[Afbeelding]

Op mijn werk hebben wij deze laadpalen. Het zijn geen openbare palen, maar mijn laadpas is wel aan het gesloten netwerk toegevoegd.
Mijn laadpasnummers (ook Shell Recharge) zijn al een keer opnieuw toegevoegd en de palen zijn ook al een keer herstart, maar ik kan nog steeds niet opladen bij deze palen.
Het nadeel van deze palen is dat ze enkel rood knipperen nadat de laadpas is aangeboden. Je kan niet aflezen waarom ze het niet willen doen. We hebben het bij 3 palen geprobeerd, maar allemaal zonder succes
Bij mij op het werk staan nogal oude versies van deze palen die niet meer ondersteund schijnen te worden door Shell, ze worden deze zomer vervangen, maar de Seal slikt alle plekken, behalve als de laadpaal zelf kuren heeft voor iedereen natuurlijk. Twee keer direct bij het stekkeren al een rood lampje gehad, beide keren in regen. Stekker eruit, wachten tot het lampje dooft en de stekker er weer in is voldoende. Lampje rood na het aanmelden klinkt meer als een aanmeldprobleem, dus laadpas wellicht?
Juan schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:44:
Iemand enig idee waarom wat het opslagsysteem van de Dashcam is?
Ik heb een situatie die ik veilig wil stellen, maar als ik het kaartje probeer uit te lezen op mijn MacBook, krijg ik de melding dat de schijf niet herkend word.

Het zou toch FAT32 moeten zijn?
Ik heb ook geen optie in de auto om een video te exporteren of zo

En tevens nog steeds geen 1.4 update :-(
Bij mij geloof ik ExFat? Maar als je in de USB A poort een stickje stopt, dan in de dashcam app de video selecteert met een longpress, zou die hem moeten selecteren en een export functie moeten geven. Zo ging het in v1.3 in ieder geval. Ook hier nog geen 1.4 overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Dankje, ik zal dat nog eens proberen, want in de auto werkt het prima.

Maar ik geloof dat Mac ook ExFat zou moeten kunnen lezen..
Wel raar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Na wat proberen gevonden.

De SDXC is met eXFAT geformatteerd met den GUID systeem , ipv MBR (ms dos systeem)
En daar zat het waarschijnlijk in.

Want nu werkt de USB in de auto, filmpje veilig gesteld.
Dank voor de USB Stick tip. _/-\o_

[ Voor 135% gewijzigd door Juan op 28-01-2025 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michownz
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-09 13:15
Iemand een idee wanneer de levertijden zijn van een sealion 7? Ik vind dat nergens terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

DeGroteMuis schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:57:
[...]

Klinkt alsof het bij jou werkt zoals @E-Vix zou willen? Dimlicht aan = Maps in dark mode, dimlicht uit, of lampen op auto overdag = Maps in normal mode. Ik heb de lampen standaard op auto, zodra dimlicht aan gaat, gaat Maps op donker.
Ik denk dat in dit nu ook opgelost heb. Na wat zoekwerk kwam ik (voor een andere auto met het zelfde probleem) de tip tegen dat je in de developer instellingen van AA de dag nacht herkenning kan forceren op dat het door de auto geregeld wordt. Toen ik gisteravond terug reed was Tomtom via AA in ieder geval in de donkere kleurstelling waar dit de avond er voor nog in de lichte kleurstelling was met hoge helderheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u73XFURyHvqQSyx8EuRAmXDvYuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qx7ftWB0fCjUKcGddShSCcvw.jpg?f=fotoalbum_large

Wat betreft de laadpaal; zometeen maar we opnieuw proberen als ik op kantoor ben, en als het nog steeds niet werkt gaan we weer verder praten met Shell Recharge. Laden aan een openbare laadpaal met de zelfde laadpas werkt gelukkig wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZM
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-07 14:27
[quote]E-Vix schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:19:

Ik heb mijn Seal ook op die manier (14-01) geleverd gekregen. een soort hard plastic mat ónder de normale vloermatten. Ik weet eerlijk gezegd nog niet wat ik er van vinden moet. Erg mooi is het niet m.i.

Wat is een Granny charger? Ik heb ook een zonnescherm voor het panoramadak geleverd gekregen bij mijn auto, ook niet op gerekend maar wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@DennisZM De grannycharger is de lader met een normale huisstekker (Schuko stekker).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:31
E-Vix schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:50:

[Afbeelding]

Ik heb hem thuis ook (nog steeds na 6 jaar) hangen, werkt bij mij uitstekend op de Seal.
Rood lampje betekend een storing in het systeem, dat kan te maken hebben met de laadpas of met het systeem zelf. Laden andere auto's nog wel bij deze palen?

Als je alleen de kabel in de auto doet, zonder je pas er tegen aan te houden, dan zou het lampje GEEL moeten worden. Bied je je laadpas aan dan wordt deze GROEN. Is de sessie gestart en vloeit er stroom richting je auto, dan wordt het lampje BLAUW. Is het lampje ROOD dan is er dus 'iets' aan de hand.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

MichaelJ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:52:
[...]

Ik heb hem thuis ook (nog steeds na 6 jaar) hangen, werkt bij mij uitstekend op de Seal.
Rood lampje betekend een storing in het systeem, dat kan te maken hebben met de laadpas of met het systeem zelf. Laden andere auto's nog wel bij deze palen?

Als je alleen de kabel in de auto doet, zonder je pas er tegen aan te houden, dan zou het lampje GEEL moeten worden. Bied je je laadpas aan dan wordt deze GROEN. Is de sessie gestart en vloeit er stroom richting je auto, dan wordt het lampje BLAUW. Is het lampje ROOD dan is er dus 'iets' aan de hand.
Ja. Lampje wordt bij aansluiten van de Seal geel. Bij het aanbieden van mijn laadpas gaat hij rood knipperen en wordt vervolgens weer geel.
Ik ga rond de lunch het nog een keer proberen. Dan is het in ieder geval 24 uur sinds de laatste mutatie mbt mijn laadpas. Als er ergens een mutatie in de wachtrij heeft gestaan dan moet dat dan wel doorgevoerd zijn.

Momenteel staat er een Polestar te laden bij een van de palen die ik gisteren heb geprobeerd en eergisteren waren zelfs alle palen bezet en werkten ze gewoon. Het lijkt dus niet aan de paal zelf te liggen, maar aan de authorisatie van de pas op deze palen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:34

Cybje

First Post!

E-Vix schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:20:
[...]

Ja. Lampje wordt bij aansluiten van de Seal geel. Bij het aanbieden van mijn laadpas gaat hij rood knipperen en wordt vervolgens weer geel.
Mijn ervaring bij die Lolo dingen is dat rood knipperen, gevolgd door de vorige status, betekent dat hij de laadpas niet accepteert. Dus ik zou denk ik eerst in die richting zoeken. Misschien kun je 'm eens openstellen voor alle laadpassen en kijken of het laden goed gaat? Dan weet je in elk geval dat lader en de auto correct werken en dat het echt iets is met de backend/laadpas.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Net mijn laadpas geprobeerd, en helaas... nog steeds rood knipperend. Daarna met de laadpas van een collega, en daar werkte het wel gewoon mee. Het zit hem dus echt in de aanmelding van de laadpas.

Mijn collega stond met grote ogen te kijken toen ik naar de laadstekker greep. Hij zei nog "Ja, die krijg je er nu niet meer uit". Vervolgens trok ik zonder moeite de laadkabel uit de auto :D

Voor iedereen die het nog niet weet: Als je de auto ontgrendeld dan wordt gedurende een korte tijd de laadsessie gepauzeerd, en de laadkabel ontgrendeld. Als je dan de laadkabel er uit trekt dan wordt de laadsessie helemaal afgebroken en kan je bij de meeste laadpalen ook de kabel uit de laadpaal trekken.
Als je niets doet of de auto weer op slot zet dan wordt de laadsessie weer hervat en de laadpoort weer vergrendeld.
Dit is mij afgelopen maandag door een medewerker van BYD zo uitgelegd, en ik heb het net in de praktijk getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

E-Vix schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:42:
Voor iedereen die het nog niet weet: Als je de auto ontgrendeld dan wordt gedurende een korte tijd de laadsessie gepauzeerd, en de laadkabel ontgrendeld. Als je dan de laadkabel er uit trekt dan wordt de laadsessie helemaal afgebroken en kan je bij de meeste laadpalen ook de kabel uit de laadpaal trekken.
Ik zou daar niet vanuit gaan, ik denk dat bij praktisch alle openbare laders de laadkabel gewoon vergrendelt blijft namelijk. Bij woningen/bedrijven is het afhankelijk van wat de eigenaar heeft ingesteld bij de laadpaal.

De reden hiervoor is dat er een aantal jaar terug veel diefstallen van laadkabels waren. Dit kwam vooral voor bij Tesla's in de winter, omdat die de kabel aan de kant van de auto niet vergrendelden om vastvriezen tegen te gaan. Dat gecombineerd met Vattenfall palen die toentertijd de kabel vrijgaven zodra hij werd losgekoppeld van de auto, zorgde voor veelvuldige diefstal van laadkabels.

Deze blog heeft er wat uitgebreidere uitleg over: https://goedkoperrijden.b...t-laadkabel-diefstal.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceessie
Cybje schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:50:
[...]

Ik zou daar niet vanuit gaan, ik denk dat bij praktisch alle openbare laders de laadkabel gewoon vergrendelt blijft namelijk. Bij woningen/bedrijven is het afhankelijk van wat de eigenaar heeft ingesteld bij de laadpaal.

De reden hiervoor is dat er een aantal jaar terug veel diefstallen van laadkabels waren. Dit kwam vooral voor bij Tesla's in de winter, omdat die de kabel aan de kant van de auto niet vergrendelden om vastvriezen tegen te gaan. Dat gecombineerd met Vattenfall palen die toentertijd de kabel vrijgaven zodra hij werd losgekoppeld van de auto, zorgde voor veelvuldige diefstal van laadkabels.

Deze blog heeft er wat uitgebreidere uitleg over: https://goedkoperrijden.b...t-laadkabel-diefstal.html
Ik heb dit afgelopen week per ongeluk gedaan.
Als ik vlakbij de auto ben dan open ik de kofferbak en de deuren en dan doe ik normaal eerst de druppel bij de laadpaal. Echter vergat ik dat en ik haalde gewoon de stekker er uit aan beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Ceessie schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:55:
[...]

Ik heb dit afgelopen week per ongeluk gedaan.
Als ik vlakbij de auto ben dan open ik de kofferbak en de deuren en dan doe ik normaal eerst de druppel bij de laadpaal. Echter vergat ik dat en ik haalde gewoon de stekker er uit aan beide kanten.
Bij een publieke laadpaal? Dat is bij de meeste intussen wel dichtgetimmerd. Ook bij de Shell/Newmotion bij mij op het werk moet je echt ontgrendelen met de laadpas, anders blijft de kabel lekker vergrendeld. Dus ook bij die laadpalen kan het zo ingesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:03
Bij de laadpalen die ik gebruik heb ik de druppel niet nodig om te ontgrendelen.
Kabel uit de auto en de kabel wordt vrijgegeven door de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Bij sommige palen kan het inderdaad gewoon. Mijn tip is alleen: ga er niet vanuit, dus zorg ervoor dat je je druppel/pas bij je hebt (geef bijv. niet ineens je sleutelbos met druppel mee aan je partner, terwijl je zelf de kabel later moet loskoppelen)

Het is een instelling in de laadpaal en de meeste publieke laadpalen houden de kabel vergrendeld tot je je druppel/pas aanbiedt. En daar is een goede reden voor, namelijk de diefstallen enkele jaren geleden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Goed nieuws. Het is eindelijk gelukt om op kantoor te laden!
Wat bleek nou, degene die de pas aan de configuratie van de palen toe had gevoegd had nog een aantal keer extra op opslaan moeten klikken voor de stappen die ná het toevoegen van de laadpas nog kwamen. Pas als die stappen ook doorlopen waren werd de configuratie naar de laadpaal weggeschreven. Kennelijk was dit vroeger niet nodig maar tegenwoordig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceessie
DeGroteMuis schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:01:
[...]

Bij een publieke laadpaal? Dat is bij de meeste intussen wel dichtgetimmerd. Ook bij de Shell/Newmotion bij mij op het werk moet je echt ontgrendelen met de laadpas, anders blijft de kabel lekker vergrendeld. Dus ook bij die laadpalen kan het zo ingesteld worden.
Ja bij een publieke laadpaal inderdaad.
Maar ik denk dus als je de auto ontgrendeld je inderdaad kort de tijd hebt om de laadkabel er uit te halen. Waarna dus de verbinding met de laadpaal verbroken is en deze ook automatisch ontgrendeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Ceessie schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:11:
[...]

Ja bij een publieke laadpaal inderdaad.
Maar ik denk dus als je de auto ontgrendeld je inderdaad kort de tijd hebt om de laadkabel er uit te halen. Waarna dus de verbinding met de laadpaal verbroken is en deze ook automatisch ontgrendeld
Aan auto zijde klopt inderdaad, bij het ontgrendelen pauzeert het laden even en kan je de kabel zonder risico op vonken eruit trekken. Maar de laadpalen hier in de buurt houden dan wel de kabel vast tot je echt afmeldt met het pasje. Vreemd dat dat schijnbaar nog steeds niet overal zo is gezien de ophef die er destijds over was toen er de nodige laadkabels gestolen werden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• btcl
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-08 14:37
michownz schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:11:
Iemand een idee wanneer de levertijden zijn van een sealion 7? Ik vind dat nergens terug.
Heb hem besteld (lease) begin januari, voorlopige leverdatum 30 april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Offerte binnen voor de BYD Sealion 7. De Excellence versie gaat te duur worden, de comfort versie gaat wel passen. De middelste versie viel sowieso af vanwege nog minder actieradius. Bij de comfort versie zou er dan nog een trekhaak bij kunnen.

Het is jammer dat je het mooie HUD niet als optie kan nemen op de comfort versie maargoed, ik heb daar nooit mee gereden dus ik zal het ook niet snel missen. Nu de wagen zou passen blijft hij dus op de shortlist. Al scoort de Sealion 7 wel het slechts van allemaal wbt actieradius en snelladen en dat zijn wel zaken die ik zwaar ter overweging neem.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelz
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-09 17:10
Juancho schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:31:
Offerte binnen voor de BYD Sealion 7. De Excellence versie gaat te duur worden, de comfort versie gaat wel passen. De middelste versie viel sowieso af vanwege nog minder actieradius. Bij de comfort versie zou er dan nog een trekhaak bij kunnen.

Het is jammer dat je het mooie HUD niet als optie kan nemen op de comfort versie maargoed, ik heb daar nooit mee gereden dus ik zal het ook niet snel missen. Nu de wagen zou passen blijft hij dus op de shortlist. Al scoort de Sealion 7 wel het slechts van allemaal wbt actieradius en snelladen en dat zijn wel zaken die ik zwaar ter overweging neem.
Uit nieuwsgierigheid: wat zijn je overwegingen om voor een Sea Lion 7 te gaan i.p.v. een Seal? Alleen SUV vs sedan of zijn er andere aspecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Pixelz schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:19:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: wat zijn je overwegingen om voor een Sea Lion 7 te gaan i.p.v. een Seal? Alleen SUV vs sedan of zijn er andere aspecten?
SUV gevoel/zit/overzicht idd. Dat bevalt ons nu zo enorm goed dat we het perse weer willen bij de nieuwe auto.

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 30-01-2025 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evdpitte
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-09 10:27
Ik heb mijn Atlantis grijze Seal Design vorige week in Eindhoven opgehaald en er inmiddels al meer dan 1000km mee gereden. Tot dusver is het nog niet gelukt om de interne navigatie te starten, want ik krijg dan steeds de foutmelding dat er geen GPS gevonden wordt. Ik probeer er samen met de dealer uit te komen, maar tot dusver us het nog niet gelukt.

We hebben, op advies van de dealer, het volgende al geprobeerd:
- navigatie uit geheugen gooien en dan opnieuw starten
- herstart van de multimedia computer dmv het ingedrukt houden van de volumeknop op de middenconsole
- terug naar fabrieksinstellingen.
Daarnaast probeerde ik zelf nog:
- leegmaken van de cache van de navigatie app
- gegevens wissen van de navigatie app

Ik heb de navigatie app proberen te starten geparkeerd bij mij thuis, maar ook rijdend op de snelweg zodat ik zeker weet dat er sattelieten gevonden worden.

Heeft iemand anders dit probleem ook al ervaren en opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
evdpitte schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:52:
Ik heb mijn Atlantis grijze Seal Design vorige week in Eindhoven opgehaald en er inmiddels al meer dan 1000km mee gereden. Tot dusver is het nog niet gelukt om de interne navigatie te starten, want ik krijg dan steeds de foutmelding dat er geen GPS gevonden wordt. Ik probeer er samen met de dealer uit te komen, maar tot dusver us het nog niet gelukt.

We hebben, op advies van de dealer, het volgende al geprobeerd:
- navigatie uit geheugen gooien en dan opnieuw starten
- herstart van de multimedia computer dmv het ingedrukt houden van de volumeknop op de middenconsole
- terug naar fabrieksinstellingen.
Daarnaast probeerde ik zelf nog:
- leegmaken van de cache van de navigatie app
- gegevens wissen van de navigatie app

Ik heb de navigatie app proberen te starten geparkeerd bij mij thuis, maar ook rijdend op de snelweg zodat ik zeker weet dat er sattelieten gevonden worden.

Heeft iemand anders dit probleem ook al ervaren en opgelost?
Als ik het goed begrijp dus helemaal geen GPS signaal? Een collega had dit bij zijn VW ID.3 een paar jaar terug, bleek uiteindelijk gewoon een losse stekker te zijn. Zie je in de app wel de locatie van de auto? Anders zou ik zeker even een afspraak maken zodat de dealer de stekkerverbindingen naar de antenne kan checken en evt een software update kan draaien. Het zou natuurlijk dan nog steeds wel software kunnen zijn, maar dan heb je in ieder geval uitgesloten dat het zoiets doms is als een los contactje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evdpitte
DeGroteMuis schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:09:
[...]

Als ik het goed begrijp dus helemaal geen GPS signaal? Een collega had dit bij zijn VW ID.3 een paar jaar terug, bleek uiteindelijk gewoon een losse stekker te zijn. Zie je in de app wel de locatie van de auto? Anders zou ik zeker even een afspraak maken zodat de dealer de stekkerverbindingen naar de antenne kan checken en evt een software update kan draaien. Het zou natuurlijk dan nog steeds wel software kunnen zijn, maar dan heb je in ieder geval uitgesloten dat het zoiets doms is als een los contactje.
De app krijgt geen verbinding met de auto (zwak signaal zegt hij), dus daar kan ik niet mee controleren of de positie gerapporteerd wordt. Ik verwacht zelf ook dat er een ergens een antennestekkertje los zit, maar ik wil even zeker weten dat er geen sprake is van een user-error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Je zou verwachten dat een dealer bij aflevering even een checklist doorgaat voor jij de wagen komt ophalen. Maargoed, misschien is dat te veel gevraagd ;). Dit klinkt namelijk wel als gewoon een loszittende stekker/contactpuntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
evdpitte schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:59:
[...]

De app krijgt geen verbinding met de auto (zwak signaal zegt hij), dus daar kan ik niet mee controleren of de positie gerapporteerd wordt. Ik verwacht zelf ook dat er een ergens een antennestekkertje los zit, maar ik wil even zeker weten dat er geen sprake is van een user-error.
User error? Hooguit van de dealer. ;) Bij mij werd het allemaal uitgelegd en dus ook de navigatie aangeklikt met hoe je adressen invoert en zo. De meeste dingen wist ik al, maar men nam bij aflevering toch nog even de tijd om alles door te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evdpitte
DeGroteMuis schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 07:38:
[...]

User error? Hooguit van de dealer. ;) Bij mij werd het allemaal uitgelegd en dus ook de navigatie aangeklikt met hoe je adressen invoert en zo. De meeste dingen wist ik al, maar men nam bij aflevering toch nog even de tijd om alles door te lopen.
Ik werd inderdaad door alle menu's heengeleid, maar de navigatie is daarbij niet getoond.
Het valt me inmiddels ook op dat het driver-display altijd aangeeft dat ik naar het Noorden aan het rijden ben. Dit bevestigd min of meer dat er sprake is van een hardware issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:48

PauseBreak

derp!

btcl schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 01:15:
[...]

Heb hem besteld (lease) begin januari, voorlopige leverdatum 30 april.
Dealer (Meppel) gaf afgelopen week aan dat er zo'n 5 maanden levertijd op de Sealion 7 zit.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
PauseBreak schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:05:
[...]

Dealer (Meppel) gaf afgelopen week aan dat er zo'n 5 maanden levertijd op de Sealion 7 zit.
Klopt, dit werd mij ook vertelt bij de dezelfde dealer in Meppel. 4 a 5 maand, sowieso voor de zomer als ik op heel korte termijn zou bestellen. Wat ik overigens sowieso niet ga doen als het de Sealion wordt want huidige auto moet per 1 oktober ingeleverd worden en ik ga geen boete betalen. Bovendien wil ik eigenlijk mijn XC40 P8 helemaal niet kwijt ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 01-02-2025 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenske
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-07 12:12
vraagje,

Ben ik de enige wie nog op versie 1.3 zit of is er al een nieuwe versie beschikbaar in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
koenske schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:42:
vraagje,

Ben ik de enige wie nog op versie 1.3 zit of is er al een nieuwe versie beschikbaar in Nederland?
Laatste versie die ik heb gezien is nog steeds 1.3.1. Op het Duitse forum zo te zien ook nog geen nieuwe uitrol van 1.4, er wordt wel gesproken over een aanstaande update met de nieuwe UI, die de Sealion nu al heeft, mogelijk eind februari. Informatie uit de derde hand, dus hoe betrouwbaar is de vraag. Ook geen idee of dat betekent dat 1.4 is uitgesteld / overgeslagen en straks ineens de update met de nieuwe UI komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Ook hier nog steeds geen 1.4. Deze bestaat nu al 2 maanden.. en het lijkt dat niemand in Nederland die update gekregen heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoydSeal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18-09 08:37
Ik vind de achteruitkijkspiegel behoorlijk donker, in de schemering kan je niet goed zien wat er achter je gebeurd, je ziet alleen de koplampen van de auto achter je.

Kan je dat instellen of uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Wil BYD zorgen dat de Seal exclusief blijft in Nederland of zo? 8)7

Op de website:
Stap in de BYD SEAL Comfort en profiteer tijdelijk van €4.000,- introductievoordeel. Hierdoor rijd je al een BYD SEAL vanaf €41.690,-. Geniet van stijlvol design, geavanceerde technologie en een comfortabele rijervaring.
Dus na deze schijnbaar tijdelijke aanbieding waarvoor je om in aanmerking te komen volgens de voorwaarden voor eind deze maand besteld moet hebben en dan voor 30 september de auto moet ontvangen betaal je voor de Seal met kleine accu ongeveer even veel als voor een Model 3 LR RWD? Ik vind de Seal als geheel fijner dan de Model 3, maar de instapper bijna 7.000 euro duurder maken dan de Model 3 instapper vind ik wel een bijzondere prijsstrategie.... BYD België noemt de prijs geen tijdelijke prijs, daar begint de Seal bij 42.500 euro incl afleverkosten.

Mocht er iemand nog interesse hebben in de Seal Comfort, het lijkt dus wel te gaan lonen om deze maand nog te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:41
Pixelz schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:19:
[...]

De Sea Lion 7 is veel te zwaar. Concept fout, slechte luchtweerstand, waardoor ze er veel te grote en dus ook zware batterijen in moeten plaatsen om iets of wat fatsoenlijke radius te verkrijgen. Zet dergelijke auto van 2340 kg enkele jaren op je oprit en die is helemaal verzakt. :)

Jammer, want was ook geïnteresseerd, maar het gewicht en de reviews hebben me anders doen beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Laatste verwachte aankomstdatum van de update: deze of volgende maand. En dan krijgen we:
- Update voor laadproblemen? Nee, wel weer eens een verwijzing gekregen naar de laadcurve van de Fastned site en de opmerking dat dat in ideale omstandigheden is. Dat ze best wel willen kijken, maar dat de auto niets mankeert als het bij Ionity wel beter gaat. Natuurlijk, daarom zijn er ook Seals die wel probleemloos hun snelheid halen terwijl de mijne met moeite 10-80 in anderhalf uur doet bij de gemiddelde Fastned, Allego, BP Pulse of EnBW...

- Compleet nieuwe UI in de stijl van de Sealion? Nee, ook niet.

Maar wat dan wel? Gewoon de kale 1.4.0 die al sinds eind vorig jaar af is. 8)7

Er wordt wel nog steeds gewerkt aan een derde remlicht voor de DAB problemen, zou in Q1 nog moeten komen, dus reken maar op Q3-4 met dit tempo.

De auto zelf blijft op een paar puntjes na gewoon erg fijn, maar BYD Nederland begint langzamerhand wel niveau Pon te worden... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Jarus20 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:55:
[...]

De Sea Lion 7 is veel te zwaar. Concept fout, slechte luchtweerstand, waardoor ze er veel te grote en dus ook zware batterijen in moeten plaatsen om iets of wat fatsoenlijke radius te verkrijgen. Zet dergelijke auto van 2340 kg enkele jaren op je oprit en die is helemaal verzakt. :)

Jammer, want was ook geïnteresseerd, maar het gewicht en de reviews hebben me anders doen beslissen.
Klinkt als een prima auto voor mij dan, want ik heb geen oprit! :+

De luchtweerstand is wat ik gelezen had aardig gelijk aan de Kia EV6. Geen topper vergeleken met de Seal of Model 3 / Model Y maar ook niet zo beroerd dat hij ver buiten de norm valt. De accu is wel verhoudingsgewijs zwaar, omdat de energiedichtheid van deze generatie LFP accu's nog wat achterblijft vergeleken met NMC accu's, maar LFP is wel weer stabieler en gaat langer mee.

Ik vind het wel een mooie auto, maar hij is inderdaad wel erg zwaar geworden en da's jammer. Hopelijk wordt de volgende generatie lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

In de BYD app staat (in ieder geval bij mij) een banner om een Shell Recharge pas aan te vragen die een jaar lang €0,20 per KWh korting in NL en €0,15 per KWh in BE, FR en CH geeft. Is het iemand gelukt om deze aan te vragen? Handig voor de zomervakantie in Frankrijk aangezien ik die laadkosten zelf voor moet schieten en vervolgens ongeveer de helft van terug krijg.
Stap 1 is dat je je aanmeld met je BYD account waarna er een verificatie-code naar je email gestuurd wordt, alleen komt deze niet aan bij mij. Hij blijft ook niet in de spamfilter hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Jarus20 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:55:
[...]

Wij hebben dit weekend ook besloten dat het niet de Sealion 7 gaat worden. We vinden het een prachtige auto, zowel van binnen als van buiten. Maar het zou dan de comfort versie worden (die past in leasebudget, de privilege niet) en die biedt wat ons betreft te weinig technische vooruitgang ivm nu. Actieradius is beperkt en het snelladen compenseert dit niet. Daarom gaat sowieso de Polestar 2 al voor. Veel betere actieradius en een stuk sneller laden. En we vinden persoonlijk AAOS als besturingssysteem heel erg fijn en ook het ontbreken van OPD in de BYD vinden we erg jammer want dat gebruiken we beide enorm veel. Stukje gebruikersgemakt en comfort tijdens het rijden.

Het is oprecht jammer dat de specs van de Sealion 7 eigenlijk behoorlijk achterblijven in 2025 want anders was het een grote kanshebber.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 03-02-2025 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleinedaggoe
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19-08 07:55
E-Vix schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:06:
In de BYD app staat (in ieder geval bij mij) een banner om een Shell Recharge pas aan te vragen die een jaar lang €0,20 per KWh korting in NL en €0,15 per KWh in BE, FR en CH geeft. Is het iemand gelukt om deze aan te vragen? Handig voor de zomervakantie in Frankrijk aangezien ik die laadkosten zelf voor moet schieten en vervolgens ongeveer de helft van terug krijg.
Stap 1 is dat je je aanmeld met je BYD account waarna er een verificatie-code naar je email gestuurd wordt, alleen komt deze niet aan bij mij. Hij blijft ook niet in de spamfilter hangen.
Zojuist getest en bij mij komt deze gewoon netjes binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Net een popup in de telefoon dat Samsung Wallet ook voor mijn regio beschikbaar is, dus ook eens de digitale sleutel ingesteld. Dat was echt enorm simpel; In de app de boel accepteren, daarna in Samsung Wallet instellen en even in de auto op de NFC plek van de middenarmsteun leggen. Positief verrast na eerdere berichten over meerdere pogingen, door menu's in de auto moeten zoeken of het helemaal niet werkend krijgen.

Wel het idee dat Sasmung Wallet stiekem toch niet op Nederland is geconfigureerd, officieel ook pas later deze week, maar dat is een Samsung issue, heeft niet te maken met de koppeling van de digitale sleutel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPV74
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPC7zxTBoupqTNtBAmAdYmOJUPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GtIVvTbkSnuKXFm82lwgUFb.jpg?f=fotoalbum_large

Hallo, hebben hier meer mensen last van vocht in de achterlichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleinedaggoe
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19-08 07:55
JPV74 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:38:
[Afbeelding]

Ja! Dit is mij ook opgevallen gisteravond... Kwam er toen ook gelijk achter dat mijn achterklep niet goed uitgelijnd is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evdpitte
JPV74 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:38:
[Afbeelding]

Dat zag ik gisteren ook. Kennelijk gaat BYD wel heel ver met het copieren van de tesla model 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bblikman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-07 10:01
BoydSeal schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:02:
Ik vind de achteruitkijkspiegel behoorlijk donker, in de schemering kan je niet goed zien wat er achter je gebeurd, je ziet alleen de koplampen van de auto achter je.

Kan je dat instellen of uitzetten?
Helaas kan je dit niet uitzetten. Mega irritant….

Seal RWD / Black / Light blue interior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 22:39
Juancho schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:12:
[...]

Wij hebben dit weekend ook besloten dat het niet de Sealion 7 gaat worden. We vinden het een prachtige auto, zowel van binnen als van buiten. Maar het zou dan de comfort versie worden (die past in leasebudget, de privilege niet) en die biedt wat ons betreft te weinig technische vooruitgang ivm nu. Actieradius is beperkt en het snelladen compenseert dit niet. Daarom gaat sowieso de Polestar 2 al voor. Veel betere actieradius en een stuk sneller laden. En we vinden persoonlijk AAOS als besturingssysteem heel erg fijn en ook het ontbreken van OPD in de BYD vinden we erg jammer want dat gebruiken we beide enorm veel. Stukje gebruikersgemakt en comfort tijdens het rijden.

Het is oprecht jammer dat de specs van de Sealion 7 eigenlijk behoorlijk achterblijven in 2025 want anders was het een grote kanshebber.
One pedal driving,

ik vind het wel weer fijn als een wagen blijft kruipen in de file.
Daarnaast gaat mijn oude brein op storing als ik 'gas' moet geven om langzamer af te remmen.
Tel daarbij op de knipperende remlichten als de wagen op het omslag punt zit, ik ben geen grote fan.

Generatie kloof wellicht.

Voor de rest mee eens, Comfort uitvoering plus grote batterij geeft een acceptabel rijbereik.
Snelladen zou ook ok moeten zijn want 800v, geloof ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iggimeister
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:39
Kruipen in de file zou je toch met cruisecontrol kunnen doen? Althans zo doe ik het nu in de file...

Wat betreft one pedal driving.... ik vind hem in de seal te licht. Het voelt net als uit laten rollen en stoor me dan aan het feit dat dan toch het remlicht achter gaat branden.
Maak dan OF het afremmen sterker OF laat het dan niet branden bij loslaten 'gaspedaal'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
Dat kan zeker, ik vind het veel te traag en te lomp reageren,

en de auto kan niet zien of de bestuurder voor je nog afremt terwijl de wagen daarvoor alweer optrekt.
Waardoor uitrollen een vloeiender bewegende verkeersstroom geeft ipv blind afremmen omdat de voorganger dat doet.

Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Ik heb de Seal wel proef gereden maar niet in een file situatie, kan er geen oordeel over vellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Inter18 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:49:
[...]

One pedal driving,

Daarnaast gaat mijn oude brein op storing als ik 'gas' moet geven om langzamer af te remmen.
Tel daarbij op de knipperende remlichten als de wagen op het omslag punt zit, ik ben geen grote fan.
Ik vind het jammer dat je dit niet kunt instellen bij de Seal, wat bij de Model 3 wel kan. Uiteindelijk is het allemaal software. Vroeger had een auto een automaat met koppelomvormer die ervoor zorgt dat je kruipt zodra je de rem loslaat. Bij een elektrische auto is dit allemaal software. Dus waarom niet gewoon een instelling, dat ieder z'n eigen voorkeur kan instellen.

Ik ben zelf wel groot fan van one pedal driving. Maar als je het niet gewend bent, kan het inderdaad wat vreemd zijn, inderdaad omdat je vrij hard afremt terwijl je je gaspedaal nog bedient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
[...]

One pedal driving,

Voor de rest mee eens, Comfort uitvoering plus grote batterij geeft een acceptabel rijbereik.
De Sealion Comfort accu heeft gewoon dezelfde specs als de accu van de Seal, dus ook 550V. Ik heb bij laden aan laadpalen die ook een voltage weergeven ook nooit hoger gezien dan dat. Misschien is dat ook wel de reden waarom de mijne dan ook binnen een paar minuten inzakt qua laadsnelheid en doen anderen wel echt 800V, maar ik vermoed dat laden dus met 550V gaat. Kan je nepperij noemen, dat 550V als 800V systeem wordt betiteld, maar dat komt als ik het goed heb door de verdeling 400V en 800V laden die ooit bedacht is. De accu's van de 800V Kia en Hyundai modellen zijn nominaal ook eerder 700 dan 800V en de 400V ID.7 zit eerder rond de 350V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceessie
[...]

One pedal driving,

Als ik de automatische handrem uit zet kruipt de auto gewoon naar voren hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Cybje schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:17:
[...]

Ik vind het jammer dat je dit niet kunt instellen bij de Seal, wat bij de Model 3 wel kan. Uiteindelijk is het allemaal software. Vroeger had een auto een automaat met koppelomvormer die ervoor zorgt dat je kruipt zodra je de rem loslaat. Bij een elektrische auto is dit allemaal software. Dus waarom niet gewoon een instelling, dat ieder z'n eigen voorkeur kan instellen.

Ik ben zelf wel groot fan van one pedal driving. Maar als je het niet gewend bent, kan het inderdaad wat vreemd zijn, inderdaad omdat je vrij hard afremt terwijl je je gaspedaal nog bedient.
Bij de Model 3 kan je het volgens mij intussen ook niet meer instellen zonder S3XY buttons of iets soortgelijks. Daar waren wat collega's over aan het mopperen in ieder geval. Wel beter voor je remslijtage als je niet vrij kan rollen in je Tesla zonder gecombineerd remsysteem, maar toch jammer dat de keuze eruit is gehaald voor wie het niet wil.

Op zich rijdt one pedal ook prima, het went snel. Al blijft het voor mij wennen bij langzaam manoeuvreren. Maar met de Seal in standje High kan je met een beetje anticiperen toch een heel eind one pedal door het verkeer bewegen, al zal je in drukker stadsverkeer wel de rem vaker nodig hebben. Maar ik ben het met je eens dat het een relatief kleine toevoeging is om een 1-pedal stand met meer vertraging toe te voegen voor degenen die dat liever hebben, de auto 'remt' bij mij zelden boven de 80kW zonder rempedaal, meestal eerder 40-50, maar gooit er wel dik 230kW uit in sportmodus als je vol optrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Dat one pedal drive, moet je dat activeren?

Ik rem wel zo veel mogelijk af op de motor, maar helemaal stil gaat deze nooit staan als ik de rempedaal niet gebruik.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Marcelmagic
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18-09 22:18
Vandaag mijn Seal mogen ophalen in R’dam!
SEAL Excellence AWD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ssnw4mC58jHUlR1azY0i8RTqmxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Q13j5psPAZ8fonXMpGtqwfT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGTZUoMrwxJIWanTmN23WRmQ2yM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gl6J1kBDCw9ZftSzshHQG4Zx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
DeGroteMuis schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:31:
[...]

De Sealion Comfort accu heeft gewoon dezelfde specs als de accu van de Seal, dus ook 550V. Ik heb bij laden aan laadpalen die ook een voltage weergeven ook nooit hoger gezien dan dat. Misschien is dat ook wel de reden waarom de mijne dan ook binnen een paar minuten inzakt qua laadsnelheid en doen anderen wel echt 800V, maar ik vermoed dat laden dus met 550V gaat. Kan je nepperij noemen, dat 550V als 800V systeem wordt betiteld, maar dat komt als ik het goed heb door de verdeling 400V en 800V laden die ooit bedacht is. De accu's van de 800V Kia en Hyundai modellen zijn nominaal ook eerder 700 dan 800V en de 400V ID.7 zit eerder rond de 350V.
Comfort versie kan Max 150kW laden. Dst kan m'n huidige Volvo xc40 van 5,5 jaar oud ook. Dat daar anno 2025 geen stap in gezet is door BYD vind ik persoonlijk erg matig. Zeker gezien de al matige actieradius die uit het grotere en zware accupakket gehaald wordt.

Jammer en een gemiste kans denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Juan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:30:
Dat one pedal drive, moet je dat activeren?

Ik rem wel zo veel mogelijk af op de motor, maar helemaal stil gaat deze nooit staan als ik de rempedaal niet gebruik.
Er is op dit moment geen one pedal drive beschikbaar voor de Seal.
Juancho schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 23:42:
Comfort versie kan Max 150kW laden. Dst kan m'n huidige Volvo xc40 van 5,5 jaar oud ook. Dat daar anno 2025 geen stap in gezet is door BYD vind ik persoonlijk erg matig. Zeker gezien de al matige actieradius die uit het grotere en zware accupakket gehaald wordt.

Jammer en een gemiste kans denk ik.
Ja, BYD loopt inderdaad achter qua snelladen.

Maar de focus op pieksnelheid, daar ben ik het niet mee eens. Dat is dezelfde discussie als megapixels bij digitale camera's, een hoger cijfer betekent niets zonder context. Een 50MP telefooncamera presteert toch slechter dan een 25MP DSLR met een fatsoenlijk objectief. Dat geldt ook voor snelladen. Leuk als de auto 300kW trekt, maar als dat alleen gehaald wordt met een SoC tussen de 5 en 8% en je daarna tot 50% 100 kW zou hebben en daarboven 30kW heb je er nog niet zoveel aan.

Ik vind de 10-80% tijd veel belangrijker. Helaas is die ook niet briljant, maar dat staat netjes in de specs, dus is niet echt een verrassing. In mijn geval wel vervelender dat die bij mij alleen gehaald wordt bij Ionity en Tesla V4 laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Eigenlijk moet je al niet tot 80% willen snelladen. De snelheid zakt dan te ver in. Je kunt beter tot ongeveer 60% (of hooguit 70%) snelladen. Dan kun je meestal wel zo'n 2 uur rijden en daarna is het goed om een korte pauze te nemen. Je bent dan ook iets eerder op je bestemming, door optimaal gebruik te maken van de laadcurve.

Ik laad zelf meestal van 5% tot 60% tijdens lange ritten en merk eigenlijk dat dat niet sneller gaat dan m'n Model S uit 2014. Sterker nog, met de Seal mag ik blij zijn als ik boven de 80 kW uitkom, terwijl m'n Model S vrij consistent tegen de 120 kW aan zat. En dan hebben we het over ruim 10 jaar geleden.

Al met al merk ik ook dat ik de Seal nooit aanraad als eerste EV, omdat het gewoon niet zo makkelijk en handig werkt als veel andere EV's. En dat is wel jammer, want het is verder een erg goede auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
DeGroteMuis schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:39:
[...]

Bij de Model 3 kan je het volgens mij intussen ook niet meer instellen zonder S3XY buttons of iets soortgelijks. Daar waren wat collega's over aan het mopperen in ieder geval. Wel beter voor je remslijtage als je niet vrij kan rollen in je Tesla zonder gecombineerd remsysteem, maar toch jammer dat de keuze eruit is gehaald voor wie het niet wil.

Op zich rijdt one pedal ook prima, het went snel. Al blijft het voor mij wennen bij langzaam manoeuvreren. Maar met de Seal in standje High kan je met een beetje anticiperen toch een heel eind one pedal door het verkeer bewegen, al zal je in drukker stadsverkeer wel de rem vaker nodig hebben. Maar ik ben het met je eens dat het een relatief kleine toevoeging is om een 1-pedal stand met meer vertraging toe te voegen voor degenen die dat liever hebben, de auto 'remt' bij mij zelden boven de 80kW zonder rempedaal, meestal eerder 40-50, maar gooit er wel dik 230kW uit in sportmodus als je vol optrekt.
Ik ga er even vanuit dat je geen AWD hebt.
Met 230kW afremmen op je achterwielen zorgt gegarandeert voor blokkerende achterwielen mede omdat het gewicht van de wagen naar voren verplaatst door de vertraging
Je kunt wel vol van start gaan omdat het gewicht van de wagen je achterwielen op de grond drukt waardoor diezelfde 230kW weer geen enkel probleem is.

Nu is de 50kW idd wel een heel conservatieve afstelling, conculega's gaan over 100kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Cybje schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:00:
Eigenlijk moet je al niet tot 80% willen snelladen. De snelheid zakt dan te ver in. Je kunt beter tot ongeveer 60% (of hooguit 70%) snelladen. Dan kun je meestal wel zo'n 2 uur rijden en daarna is het goed om een korte pauze te nemen. Je bent dan ook iets eerder op je bestemming, door optimaal gebruik te maken van de laadcurve.

Ik laad zelf meestal van 5% tot 60% tijdens lange ritten en merk eigenlijk dat dat niet sneller gaat dan m'n Model S uit 2014. Sterker nog, met de Seal mag ik blij zijn als ik boven de 80 kW uitkom, terwijl m'n Model S vrij consistent tegen de 120 kW aan zat. En dan hebben we het over ruim 10 jaar geleden.

Al met al merk ik ook dat ik de Seal nooit aanraad als eerste EV, omdat het gewoon niet zo makkelijk en handig werkt als veel andere EV's. En dat is wel jammer, want het is verder een erg goede auto.
Tijdens de vakantie in oktober met V1.3 software ging snelladen bij Ionity standaard <20% van start bij 140-150 kW, dan geleidelijk minder, waarbij de auto pas onder de 80kW dook bij 85%, meestal een paar minuten sneller van 10-80 dan de 37 minuten die BYD aangeeft. In 30+ graden zomerweer gebeurde dat wel al eerder, ik vermoed omdat de koeling het dan niet bijbeende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Inter18 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:02:
Ik ga er even vanuit dat je geen AWD hebt.
Met 230kW afremmen op je achterwielen zorgt gegarandeert voor blokkerende achterwielen mede omdat het gewicht van de wagen naar voren verplaatst door de vertraging
Je kunt wel vol van start gaan omdat het gewicht van de wagen je achterwielen op de grond drukt waardoor diezelfde 230kW weer geen enkel probleem is.

Nu is de 50kW idd wel een heel conservatieve afstelling, conculega's gaan over 100kW
Ja, dat klopt helemaal, met 230kW optrekken in dit weer zorgt al voor slippende wielen en stapjes opzij, dat wil je zeker niet bij afremmen. Ik noemde het ook meer om aan te geven dat de auto technisch gezien zeker wel meer moet kunnen afremmen dan hij nu maximaal doet zonder de rem aan te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

DeGroteMuis schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:15:
[...]

Tijdens de vakantie in oktober met V1.3 software ging snelladen bij Ionity standaard <20% van start bij 140-150 kW, dan geleidelijk minder, waarbij de auto pas onder de 80kW dook bij 85%, meestal een paar minuten sneller van 10-80 dan de 37 minuten die BYD aangeeft. In 30+ graden zomerweer gebeurde dat wel al eerder, ik vermoed omdat de koeling het dan niet bijbeende.
De snellaadsessies waarbij ik wel 150 kW haal, gaat hij al vrij snel onder de 80 kW. Ik denk al bij 60% of iets dergelijks. Maar ik haal dus praktisch nooit die 150 kW. Ik vermoed dat het dan komt doordat de accu of te warm of te koud is. Nu is het winter natuurlijk. Eerder was het juist vrij warm en reed ik door Duitsland, dus wat hogere snelheden. Het was geen 30 graden, maar wel rond de 25. Misschien gaat het beter als het straks lente is.

De 2014 Model S had een geadverteerde 10-80% laadtijd van 40 minuten. Ik wist dat de Seal niet veel beter zou zijn, dus ik had bij aanvang van de lease al geaccepteerd dat ik weer terug in de tijd zou gaan. 37 of 40 minuten is ook precies mooi om even rustig te lunchen. Maar het valt wel tegen dat die snelheid in de praktijk zelden tot nooit haalbaar is. Het houdt me wel tegen om road trips te maken, terwijl het comfort van de auto juist uitnodigt om dat wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Cybje schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:25:
[...]

De snellaadsessies waarbij ik wel 150 kW haal, gaat hij al vrij snel onder de 80 kW. Ik denk al bij 60% of iets dergelijks. Maar ik haal dus praktisch nooit die 150 kW. Ik vermoed dat het dan komt doordat de accu of te warm of te koud is. Nu is het winter natuurlijk. Eerder was het juist vrij warm en reed ik door Duitsland, dus wat hogere snelheden. Het was geen 30 graden, maar wel rond de 25. Misschien gaat het beter als het straks lente is.

De 2014 Model S had een geadverteerde 10-80% laadtijd van 40 minuten. Ik wist dat de Seal niet veel beter zou zijn, dus ik had bij aanvang van de lease al geaccepteerd dat ik weer terug in de tijd zou gaan. 37 of 40 minuten is ook precies mooi om even rustig te lunchen. Maar het valt wel tegen dat die snelheid in de praktijk zelden tot nooit haalbaar is. Het houdt me wel tegen om road trips te maken, terwijl het comfort van de auto juist uitnodigt om dat wel te doen.
Zo bijzonder hoe de laadervaringen uit elkaar lopen, maar met dezelfde einduitkomst. Bij mij duurde het in de zomer ook zelden langer dan 35-40 minuten voor ik weer verder kon met een 80%+ gevulde accu, maar dat gold wel alleen voor Tesla en Ionity. En dat is bij ons ook de reden geweest om al een paar keer toch de cabrio te pakken voor een weekendje weg ipv de Seal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Goed nieuws voor eidereen die nog op 1.3.1 (2407) zit en graag naar 1.4.0 (2412) zou willen. Op een Russisch BYD Telegram kanaal zag ik 2 dagen geleden de update al voorbij komen, en inmiddels is deze ook op het internet te vinden op https://wiki.defective.tech/BYD/Firmware.
Ik heb hem al op een USB stick klaar liggen en hoop deze vanmiddag te kunnen installeren (ik was helaas ziek en heb de kans nog niet gehad).

Voor iedereen die deze ook wil installeren, de instructies zijn relatief eenvoudig.
- Download het .zip bestand maar pak deze niet uit
- Formatteer een USB stick als FAT32
- Maak op deze USB stick een map aan BYDUpdatePackage met daarin de submap msm8953_64 (dus BYDUpdatePackage\msm8953_64)
- Plaats in deze map het gedownloade .zip bestand en hernoem deze naar UpdateFull.zip
- Steek de USB stick in de USB-A poort in je Seal (voorin onder de middenconsole waar ook een USB-C, een 12v aansluiting en een MicroSD slit zitten) en volg de instructies op het scherm.

Het updateproces zou ongeveer 10 minuten moeten duren.

Installatie is uiteraard op eigen risico. Tot nu toe heb ik nog geen meldingen voorbij zien komen van mensen die problemen hebben ervaren. Ik spreek geen russisch, maar gelukkig komen er ook een hoop meldingen in het engels voorbij, duimpjes omhoog en foto's van mensen met de nieuwe interface in hun Seal.
Ik heb wel een enkele reply voorbij zien komen dat gebruikers apps die ze gesideload hadden kwijt waren geraakt na de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
Ben benieuwd naar het resultaat van deze update

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bblikman
Vóór het laden 15 minuten lang flink vermogen pakken en afremmen (zonder remmen te gebruiken). Daardoor batterij opgewarmd. Nu voor het eerst meer dan 150Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcyYtyemr4Q8Hw_5AvaiZXWojBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJh0Vc6VEu3MMPg6QMZe7LSW.jpg?f=fotoalbum_large kWh geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@bblikman Bij een Aral Pulse zowaar? Die gebruiken volgens mij uitsluitend Alpitronic Hyperchargers, dan is dat een meer dan prima waarde (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bblikman
DeGroteMuis schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:53:
@bblikman Bij een Aral Pulse zowaar? Die gebruiken volgens mij uitsluitend Alpitronic Hyperchargers, dan is dat een meer dan prima waarde (y)
Aral inderdaad 300khw lader. Maar heel blij dat ik normaal kon laden. In NL nooit boven 70kwh geweest.
Dat regenereren en vermogen pakken heeft goed geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
bblikman schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:46:
Vóór het laden 15 minuten lang flink vermogen pakken en afremmen (zonder remmen te gebruiken). Daardoor batterij opgewarmd. Nu voor het eerst meer dan 150kWh geladen.
Werden je medepassagiers hier niet wagenziek van? Onderweg naar wintersport btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bblikman
vanadium schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:16:
[...]

Werden je medepassagiers hier niet wagenziek van? Onderweg naar wintersport btw?
Ik ging naar 180 km/u en liet de pedaal iets los. Dan gaat het gelijk naar -58kw. Daarna wat power erbij richting 180kw verbuik. Dat voel je wel iets maar niet om misselijk van te worden.

Idd wintersport 🏂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
Ben benieuwd naar je totale reiservaring, hoe vaak laden etc. Ik twijfel om met de Seal in de voorjaarsvakantie op wintersport te gaan, probeer toch even met een collega van auto te ruilen. Maar wellicht dat de Seal toch een optie is.

Goede vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bblikman
vanadium schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:45:
Ben benieuwd naar je totale reiservaring, hoe vaak laden etc. Ik twijfel om met de Seal in de voorjaarsvakantie op wintersport te gaan, probeer toch even met een collega van auto te ruilen. Maar wellicht dat de Seal toch een optie is.

Goede vakantie!
Als je buiten de vakanties om gaat is er veel laad gelegenheid. Ik laad 4x over een traject van 1000km. 4x20 minuten laden en een gemiddelde van 130 km per uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iphonevannick
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 23:31
bblikman schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:46:
Vóór het laden 15 minuten lang flink vermogen pakken en afremmen (zonder remmen te gebruiken). Daardoor batterij opgewarmd. Nu voor het eerst meer dan 150[Afbeelding] kWh geladen.
Zojuist weer drama met snelladen. Aangekomen bij een Fastned station met 8 laadstations en niemand anders aan het laden, na een rit van ca. 150 km.

Paal 1: 7KW(!!!) bij een SOC van 18%
Paal 2: 80KW bij een SOC van 20%. Geladen tot 45%, daarna doorgereden.

Helemaal klaar mee met dit gezeik. Ik sta op het punt om de auto achter te laten bij de dealer en hem pas weer mee te nemen als het opgelost is (betreft een lease auto). :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bblikman
Iphonevannick schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:10:
[...]

Zojuist weer drama met snelladen. Aangekomen bij een Fastned station met 8 laadstations en niemand anders aan het laden, na een rit van ca. 150 km.

Helemaal klaar mee met dit gezeik. Ik sta op het punt om de auto achter te laten bij de dealer en hem pas weer mee te nemen als het opgelost is (betreft een lease auto). :(
Heel herkenbaar. Zeker bij fastned. Daarom was ik positief verrast met het “zelf” opwarmen van de batterij waardoor snelladen wel voor het eerst is gelukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Iphonevannick schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:10:
[...]

Bel dan maar niet met BYD, want die zullen je vertellen dat het VOLKOMEN normaal is dat je auto veel trager laadt dan voorheen én dan ze zelf vermelden. Desgevraagd met verwijzing naar de Fastned laadcurve bij ideale omstandigheden en de opmerking eronder. When in doubt, blame the charging curve :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugjbxVFQGvVBp9bUjCEgc4GIgHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZjYa21SSTtskJPFEluVMLFsH.png?f=fotoalbum_large

Feit blijft dat de auto op dit moment niet eens in de buurt komt van wat BYD belooft. En da's triest. Berichten zoals die van @bblikman & @MichaelJ die wel sneller kunnen laden geven hoop, net als beloften van verbeteringen door updates, maar op dit moment kan ik de Seal alleen aanraden aan mensen die wel graag een HELE fijne auto rijden, maar zelden tot nooit hoeven te snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Om ook nog iets positiefs te melden: Samsung Wallet werkt nu ook met land Nederland en de sleutel toevoegen aan Wallet ingesteld op Nederland was wederom erg simpel: Kiezen voor digitale sleutel in de BYD app, voorwaarden lezen / akkoord gaan, Samsung wallet stelt sleutel in, daarna nog even op de NFC plek van de armsteun leggen en klaar. Binnen 5 minuten geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenske
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-07 12:12
Ik ben het snelladen een beetje beu… hiervoor moeten ze echt een update gaan uitvoeren ik kom bij lange na niet aan de 150 soms een klein piekje… Mensen met de zelfde ervaring of een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
koenske schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:48:
Ik ben het snelladen een beetje beu… hiervoor moeten ze echt een update gaan uitvoeren ik kom bij lange na niet aan de 150 soms een klein piekje… Mensen met de zelfde ervaring of een oplossing?
Ik snap dat je niet het hele topic terugleest, maar de berichten van vandaag lijken me duidelijk genoeg? :+

Bijvoorbeeld bblikman in "Het grote BYD Seal topic" en Iphonevannick in "Het grote BYD Seal topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
@DeGroteMuis natuurlijk gaat het uiteindelijk om de laadcurve om zo tot de laadsnelheid van bijv. 10-80% te komen. En daar heb ik natuurlijk ook even naar gekeken.

Mijn XC40 P8 (dus dual motor) ivm de Sealion 7 single motor. Beide kunnen max 150kW en de Volvo is 1 minuut eerder klaar. Maar belangrijker, mijn Volvo pakt direct 150kW op bij laden, altijd. Uiteraard mits je de accu wel even voorverwarmt/verkoelt maar dat doet de wagen dus automatisch als je een snellader in Maps invoert.

Als voorbeeld, gister na het werk moest ik even bijladen voor de volgende dag want dat kon thuis niet. Ik had nog iets van 38% en had een minuut of 50 gereden voor ik aankwam bij Fastned. Inpluggen, binnen een knip op 150kW. Natuurlijk blijft dat niet heel lang maar alsnog best lang van 150 naar 120 naar 100 en daar blijft het wat langer op om vervolgens naar 90/80/70kW te gaan. Bij 80/70kW stop ik dan ook altijd. Dus die eerste periode gaat gewoon heel vlot. Vlotter dan de splinternieuwe BYD. En dan moet je nagaan, mijn XC40 is dus al 5,5 jaar oud, maar het nieuwe 2025 model year heeft een upgrade gekregen en kan tot 205kW snelladen! Dat zet de BYD nog verder op achterstand.

En dat vind ik gewoon heel slecht voor een auto die ruim 6 jaar nieuwer is en bovendien is BYD toch van originele een batterij expert? Ik wil niet te kritisch doen maar dan lopen ze toch hopeloos achter? En nogmaals, dat is echt zonde en een gemiste kans wat mij betreft want verder is de wagen wat mij betreft wel weer een hele mooie moderne versie waar ik zo 5 jaar in kan rijden. Prachtig van buiten met een mooie standaard kleur, prachtig en luxe van binnen. Maar de auto is gewoon niet af en levert niet de prestaties die je mag verwachten anno 2025. Een concurrent, een andere Chinese, de Xpeng G6 heeft zelfs de 800v techniek en is ruim 10min sneller als je van 10-80% laad. Dat is moderne techniek wat je wil zien.

Nogmaals, erg zonde maar voor ons wordt het dus geen BYD de komende 5 jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 07-02-2025 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannick1
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:25
Weet niet of ik de vraag hier moet stellen, maar heb de keuze voor een nieuwe leaseauto nog steeds niet gemaakt.

Door de prijsverhoging in december, en de vrij hoge leasetarieven voor de Seal, valt de Seal Design in mijn configurator net buiten budget.

Is er hier wellicht iemand die recent (lees na 1 januari) een offerte heeft opgevraagd en ontvangen voor de Seal Design via Arval, Athlon of Ayvens?
Contract 30k kilometers / 60maand of ergens daaromtrent.

Mag uiteraard via PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iggimeister
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:39
E-Vix schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:24:
Goed nieuws voor eidereen die nog op 1.3.1 (2407) zit en graag naar 1.4.0 (2412) zou willen. Op een Russisch BYD Telegram kanaal zag ik 2 dagen geleden de update al voorbij komen, en inmiddels is deze ook op het internet te vinden op https://wiki.defective.tech/BYD/Firmware.
Ik heb hem al op een USB stick klaar liggen en hoop deze vanmiddag te kunnen installeren (ik was helaas ziek en heb de kans nog niet gehad).

Voor iedereen die deze ook wil installeren, de instructies zijn relatief eenvoudig.
- Download het .zip bestand maar pak deze niet uit
- Formatteer een USB stick als FAT32
- Maak op deze USB stick een map aan BYDUpdatePackage met daarin de submap msm8953_64 (dus BYDUpdatePackage\msm8953_64)
- Plaats in deze map het gedownloade .zip bestand en hernoem deze naar UpdateFull.zip
- Steek de USB stick in de USB-A poort in je Seal (voorin onder de middenconsole waar ook een USB-C, een 12v aansluiting en een MicroSD slit zitten) en volg de instructies op het scherm.

Het updateproces zou ongeveer 10 minuten moeten duren.

Installatie is uiteraard op eigen risico. Tot nu toe heb ik nog geen meldingen voorbij zien komen van mensen die problemen hebben ervaren. Ik spreek geen russisch, maar gelukkig komen er ook een hoop meldingen in het engels voorbij, duimpjes omhoog en foto's van mensen met de nieuwe interface in hun Seal.
Ik heb wel een enkele reply voorbij zien komen dat gebruikers apps die ze gesideload hadden kwijt waren geraakt na de update.
Ook benieuwd naar het resultaat :)
Op welke audioversie draai je nu? En kun je na je update bevestigen dat er een nieuwe audioversie is? Hoop dat daarmee het volumeprobleem wordt opgelost _/-\o_
Pagina: 1 ... 32 ... 41 Laatste