• MichaelJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:00
Schaapjes schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:57:
Daarom uiteindelijk toch voor de Seal gekozen. Op 17 feb nog gebeld met Louwman Amsterdam, die gaf aan dat de verwachting nog steeds half Maart is. Afgesproken dat ik op 1 maart nog een keer bel. Net mij Tesla ingeleverd, dus nu even autoloos (op de XC60 T6 na dan ;-))
Gaaf, welke uitvoering heb je gekozen? Dan zet ik je in het lijstje er bij in de openingspost :)

Laat vooral weten wat er uit dat telefoongesprek komt, elke vorm van informatie is wenselijk ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koenske
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-07 12:12
Vandaag ook nog even in de tesla model 3 gereden maar mijn keuze gemaakt en op de bestelknop gedrukt, vanaf augustus rij ik een BYD Seal rwd Atlantis Grey bekleding Black :-) ik mag dus bij op het lijstje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mennomaassluis
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 10:03
koenske schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:15:
Vandaag ook nog even in de tesla model 3 gereden maar mijn keuze gemaakt en op de bestelknop gedrukt, vanaf augustus rij ik een BYD Seal rwd Atlantis Grey bekleding Black :-) ik mag dus bij op het lijstje
Gefeliciteerd met je keuze. Wat maakte voor jou de keuze doorslaggevend?

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:43
@Schaapjes & @koenske Gefeliciteerd met jullie bestelling!

@Inter18 Ook zonder dat je de Seal design noemde, klonk het al als de RWD design. :+ Die is inderdaad nog iets meer op comfort gericht dan de Excellence. Klinkt alsof de Polestar qua rijgedrag er wel dik op vooruit is gegaan sinds de facelift. De pre-facelift vond ik slechter rijden dan de Seal. Ook het verbruik is wel flink gedaald. De HK set is wel een stuk er op achteruit gegaan dan, die kon in de oudere Polestar toch nog een stuk luider Dynaudio dan in de Seal. Maar inderdaad, qua geluidskwaliteit allebei prima en ook in de Seal luid genoeg.

Android Automotive is idd wel beter dan wat de Seal biedt, zeker als je een vakantierit plant. Gewoon ingeven en gaan. BYD zegt wel bezig te zijn met een goede laadplanning in de navigatie, maar nu nog niet voorhanden.

De piepjes bij de BYD kan je wel flink verminderen vond ik. Ook met verkeerdsbord herkenning aan, maar alleen snelheidswaarschuwing uit. Alleen af & toe de navigatiedame die je vertelt dat je te snel gaat. Verder niet storend. Ook de cruise niet storend of merkbaar anders dan BMW, Renault, VAG, al helpt 't daar vast dat ik al gewend ben om te rijden met adaptive cruise control, dus ik heb al geleerd om te gaan met de nukken van een dergelijk systeem. ;)

De trekhaak zou ik nog niet direct op rekenen. In Oostenrijk staat 't ook in de folder, maar bleek het nog niet leverbaar zag ik online. Iets te enthousiast overgenomen vanuit Azië & Oceanië.

@MichaelJ Nog steeds niet meer duidelijkheid over jouw Green Seal dus? :|

• Mennomaassluis
https://www.automotive-on...end-polestar/?gdpr=accept

Polestar heeft het niet makkelijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
Startpost is aangevuld met de nieuwe rijders, @Schaapjes jouw Seal komt er bij als ik de info heb.

Telkens als ik Seal uitspreek denk ik aan de zanger.. hebben jullie dat ook dat er best een andere, meer pakkende naam bedacht had kunnen worden?

Dit lied uit de intro is daarentegen ook wel humor wat ik kan blijven waarderen :+
DeGroteMuis schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:58:

@MichaelJ Nog steeds niet meer duidelijkheid over jouw Green Seal dus? :|
Radio stilte tot op de dag van vandaag. Zouden ze mij niet zo lief vinden denk je? :+

[ Voor 4% gewijzigd door MichaelJ op 29-02-2024 16:48 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koenske
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-07 12:12
@Mennomaassluis

Ik vond de tesla wat "kaal" van binnen ook 1 scherm waar je alles op moet doen vond ik niet heel prettig leid af. auto's rijden beide prima en vond de BYD qua auto wat "meer" auto ook de gratis optie om kleuren te kiezen heeft hierbij een rol gespeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jowa01
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 14:22
Goedenavond,
Vandaag ook de opdracht getekend voor de Seal. Het wachten kan nu beginnen!
Heb ook nog een proefrit gedaan in een Tesla Model 3 maar toch het minimalistische interieur en de richtingaanwijzers waren een echte dealbreaker (en de seal is natuurlijk veel mooier). Uiteindelijk gekozen voor de Space Black met het Tahitian Bleu interieur en de AWD uitvoering. Een combinatie die ik nog niet in de startpost ben tegengekomen. Zodra ik iets hoor over de levertijd bericht ik. De man bij Louman was een aantal weken geleden nog erg positief over een korte levertijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mennomaassluis
Ja, het minimalistische interieur van de Tesla Model 3 was voor mij ook een obstakel. Daarnaast vond ik de richtingaanwijzers verschrikkelijk onhandig. De one pedal drive van Tesla vond ik wel heel mooi werken. De Tesla rijd ook heel goed (maar niet heel veel beter dan de BYD), de software is verder in ontwikkeling. Maar dat interieur.. Overigens vind ik het glazen dak van de Seal bijzonder mooi.

De BYD Seal is voor mij de perfecte overstap van een brandstof auto naar een EV. Het reageert ook een beetje als een brandstofauto. Dat had de Polestar 2 ook, maar die vond mij vrouw helemaal niet mooi (eufemistisch gezegd).

Daarnaast vind ik de Seal van binnen en buiten gewoon een mooie auto. Hij spreekt mij aan. Op de foto's komt hij niet goed over, maar in het echt... En de geluidsinstallatie is wel heel goed.

Na iedere proefrit wilde mijn vrouw toch weer even kijken bij de BYD Seal.. Ja.. dat geeft wat aan.
En met de AWD heb ik ook de nodige plezier met het vermogen.

Contracten zijn allemaal rond, bestelling gedaan. Nu wachten tot medio augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:06
BYD Moet wel ook wat doen aan hun liegende software. Beetje tegen de gebruiker liegen hoe efficient de auto is. BYD Battery gate ?

BYD liegt dus tegen jou als eigenaar van deze auto. Om je een goed gevoel te geven. Wat vinden jullie hier van? Heb je liever eerlijke of liegende software?

En denk je dat dit bewust is gedaan? Zoals Volkswagen bewust met getallen sjoemeld qua uitstoot?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqMt6vdftEdtOfKVWj1F50nQAEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rl4j3QSCI2ixz2S7IwDvlC9g.png?f=fotoalbum_large

bron: https://www.youtube.com/watch?v=c10Ck84QgEI

[ Voor 6% gewijzigd door Immutable op 01-03-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madiwoe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09-09 11:16
Mijn bestelbon is ook zojuist goedgekeurd, ik wacht nu nog een leveringsdatum af. Er werd mij verteld dat het 1 à 2 maand zou duren maar nog geen exacte leveringsdatum. Volgende week weet ik meer :)

Variant is design versie, kleur atlantis gray & lichte interieur.

Ik kijk er alvast naar uit, ik vond het veel aangenamer dan de Tesla.

[ Voor 14% gewijzigd door madiwoe op 01-03-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madiwoe
Mennomaassluis schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:26:
Ja, het minimalistische interieur van de Tesla Model 3 was voor mij ook een obstakel. Daarnaast vond ik de richtingaanwijzers verschrikkelijk onhandig. De one pedal drive van Tesla vond ik wel heel mooi werken. De Tesla rijd ook heel goed (maar niet heel veel beter dan de BYD), de software is verder in ontwikkeling. Maar dat interieur.. Overigens vind ik het glazen dak van de Seal bijzonder mooi.

De BYD Seal is voor mij de perfecte overstap van een brandstof auto naar een EV. Het reageert ook een beetje als een brandstofauto. Dat had de Polestar 2 ook, maar die vond mij vrouw helemaal niet mooi (eufemistisch gezegd).

Daarnaast vind ik de Seal van binnen en buiten gewoon een mooie auto. Hij spreekt mij aan. Op de foto's komt hij niet goed over, maar in het echt... En de geluidsinstallatie is wel heel goed.

Na iedere proefrit wilde mijn vrouw toch weer even kijken bij de BYD Seal.. Ja.. dat geeft wat aan.
En met de AWD heb ik ook de nodige plezier met het vermogen.

Contracten zijn allemaal rond, bestelling gedaan. Nu wachten tot medio augustus.
Heeft u een speciale kleur gekozen of is het omdat u de AWD variant heeft genomen dat de leveringstermijn medio augustus is?
Bij mij werd er gezegd 1 à 2 maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennomaassluis
Ik heb de Ice Blue met Tahitian interieur gekozen. Het leasecontract van mijn huidige auto loopt tot medio augustus. dus vandaar dat ik tot augustus moet wachten.

En de leasemaatschappijen zijn verschillend, mijn huidige contract is van VWPFS en de nieuw gaat via bourguignonlease.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mennomaassluis
Immutable schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:26:
BYD Moet wel ook wat doen aan hun liegende software. Beetje tegen de gebruiker liegen hoe efficient de auto is. BYD Battery gate ?

BYD liegt dus tegen jou als eigenaar van deze auto. Om je een goed gevoel te geven. Wat vinden jullie hier van? Heb je liever eerlijke of liegende software?

En denk je dat dit bewust is gedaan? Zoals Volkswagen bewust met getallen sjoemeld qua uitstoot?

[Afbeelding]

Ik heb 't filmpje gekeken, wel een leuke test om te zien.

Ik vind het liegen nogal meevallen. Iedere EV verliest efficiency in de kou. Dat is algemeen bekend en wordt ook zo gecommuniceerd door iedere EV fabrikant.

Auto accu's begeven het in de regel ook meestal als het koud wordt, dus niets nieuws.

Om dan de BYD Seal RWD (€ 46.000,- bruto en € 43.000,- incl. subsidie)als 4e te zien, waarbij nummers 1, 2 en 3 belangrijk duurder zijn is geen slechte prestatie. De Tesla is hier in NL € 53.000, de VW ID 7 (met warmtepomp) is NL ruim € 60.000,- en de Mercedes EQE is ruim € 70.000,-

Dan praat je over auto's die minimaal € 10.000,- tot zelfs ruim € 30.000,- duurder zijn. Maar niet heel veel verder komen. Dan vind ik dat liegen wel meevallen.

Als ze deze test in de zomer doen, ziet het er weel anders uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MUii3BykcE6bTjcRzEnG9kO8tg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvTzQb10Gfc2PyPsQ5KzRvqm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
@Mennomaassluis Eens, dus eigenlijk de oplossing van BYD is (vanwege zijn lagere efficientie) dat ze de oplossing brute forcen door een dikkere batterij van 82.5kWh erin te leggen ter compensatie. Want als hij wel efficient zou zijn zou hij veel verder komen.

Wat ik wel graag voor een test zou willen zien een real life range test tussen de BYD Seal RWD en de Tesla Model 3 RWD. De Tesla heeft een batterij pakket van 57.5kWh(60 bruto)en de BYD een pakket van 82.5kWh(84 bruto). De Seal heeft dus 30% meer batterij. Dan zou hij dus ook 30% verder moeten komen technisch gezien. Misschien iets minder vanwege de hogere gewicht.

De BYD Seal RWD = 410km uit 82.5kWh(uit de test) met 1 motor dus zou efficienter moeten zijn..
De Tesla Model 3 AWD = 471km uit 75kWh (uit de test) met kleinere batterij en 2 motoren (dus minder efficient)

Betreft de auto met dezelfde prijsstelling ongeveer:

De BYD Seal RWD = 2.055 kg. (+290kg)
De Tesla Model 3 RWD = 1.765 kg.

De BYD Seal RWD = 0,219 weerstandscoefficient.
De Tesla Model 3 RWD = 0,219 weerstandscoefficient.

Beide met sepp:
De BYD Seal RWD = €43.040,- (+2000 euro)
De Tesla Model 3 RWD = €41.040,-

Technisch gezien dus zou de BYD Seal RWD belachelijk veel verder moeten komen dan de Model 3 RWD. Doet hij dit ook? Dus zo'n 25 tot 30% verder onder dezelfde omstandigheden. Eens?

Helaas zie ik nergens nog een goede test tussen beide RWD varianten met dezelfde prijs stelling. De test hier boven was tenminste zo eerlijk mogelijk gedaan. We gaan het zien of er ooit een echte goede test tussen beide RWD varianten komt.

Maar ga je wel toegeven dat het wel beetje liegen is qua efficientie? Ik snap je 10K argument maar dat maakt het liegen niet minder om toch?
Het weer en omstandigheden was voor ALLE auto's in de test gelijk met dezelfde tijdstip, weer en omstandigheden. Dus je weer argument is juist uit de berekening gehaald.

[ Voor 8% gewijzigd door Immutable op 01-03-2024 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• afgelopen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-12-2024
Hallo allemaal, even een vraag en misschien dat iemand hier iets weet. Ik heb 3 weken geleden mijn Seal Excellence opgehaald, nu bijna 3000km erop en ben er super blij mee! Echt een voor een EV heel goed rijdende auto met superfijne afwerking. En lekker vlot ;)

Wel een vraag, heeft iemand misschien een idee of er iets van een Dongle oid beschikbaar is waarmee je de ADAS systemen kunt uitzetten? De lane detection en verkeersbord functie werken niet altijd goed maar je moet ze steeds opnieuw uitzetten.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFeH2p-eGOXbqmv1ceh8qbbk7hU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmjEicmVVwNIICUbADSglU0f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
afgelopen schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:00:

Wel een vraag, heeft iemand misschien een idee of er iets van een Dongle oid beschikbaar is waarmee je de ADAS systemen kunt uitzetten? De lane detection en verkeersbord functie werken niet altijd goed maar je moet ze steeds opnieuw uitzetten.

[Afbeelding]
Is die ADAS systeem dan zo slecht? Zag hier ook een filmpje erover een man die verschrikkelijk klaagde over de ADAS van BYD en had er ook een foefje op gevonden. Gewoon de zekering van het ADAS systeem eruit trekken hahahaha :P

Als ik die verhalen hoor over die ADAS van BYD dat het zo klote werkt, hoop ik dat daar nog een update voor komt dan.

[ Voor 8% gewijzigd door Immutable op 01-03-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:52
Immutable schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:02:
[...]

Is die ADAS systeem dan zo slecht? Zag hier ook een filmpje erover een man die verschrikkelijk klaagde over de ADAS van BYD en had er ook een foefje op gevonden. Gewoon de zekering van het ADAS systeem eruit trekken hahahaha :P

Als ik die verhalen hoor over die ADAS van BYD dat het zo klote werkt, hoop ik dat daar nog een update voor komt dan.

[YouTube: BYD Seal Annoying ADAS Disable]
LOL, die gast is grappig! "Fuck, that noise has to go!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Immutable schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:26:

[Afbeelding]

Dat zou inderdaad niet zo mooi zijn, als je in plaats van de gerapporteerde 174Wh/km op 202Wh/km komt. Maar hoe lees je in godsnaam het aangegeven verbruik over een hele accu af van een boordcomputer die alleen het verbruik de laatste 50 km of sinds nieuw weergeeft? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
DeGroteMuis schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:07:
[...]

Dat zou inderdaad niet zo mooi zijn, als je in plaats van de gerapporteerde 174Wh/km op 202Wh/km komt. Maar hoe lees je in godsnaam het aangegeven verbruik over een hele accu af van een boordcomputer die alleen het verbruik de laatste 50 km of sinds nieuw weergeeft? :+
Simpel je laad de batterij helemaal vol. Je rijdt hem helemaal leeg. Noteert de kilometer stand aan het begin en eind. En dan doe je een simpele rekensom. 82.5kWh/410 = 201Wh/km. :+ Wat echt mega slecht is 201Wh/km voor een sedan trouwens. Ook met slecht weer is dat slecht.

[ Voor 8% gewijzigd door Immutable op 01-03-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afgelopen
Immutable schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:02:
[...]

[YouTube: BYD Seal Annoying ADAS Disable]
Tja deels, maar het is ook wel rijstijl. Invoegen met 111 enzo. Voor normale ritten werkt het wel prima, maar als je een paar uurtjes over de snelweg gaat kan het ook prima zonder ADAS :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
afgelopen schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:14:
[...]

Tja deels, maar het is ook wel rijstijl. Invoegen met 111 enzo. Voor normale ritten werkt het wel prima, maar als je een paar uurtjes over de snelweg gaat kan het ook prima zonder ADAS :P
Ja maar serieus, de strepen midden op de weg... Tesla doet dat veel slimmer die kijkt of er auto's omheen zijn e.d. En bepaald heel slim of het de bedoeling is dat je over de onderbroken strepen heen gaat of niet. Blijkbaar gaat die BYD ADAS echt bij alles zeuren. Het is zo "simplistisch" geprogrammeerd heb ik het gevoel. Edge cases? fuck dat!! *byd software engineers*.

Hoop dan ook voor de BYD eigenaren dat die ADAS software echt helemaal op de schop gaat. En die geluidjes ook. Gewoon flink klagen.

[ Voor 8% gewijzigd door Immutable op 01-03-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Immutable schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:13:
Simpel je laad de batterij helemaal vol. Je rijdt hem helemaal leeg. Noteert de kilometer stand aan het begin en eind. En dan doe je een simpele rekensom. 82.5kWh/410 = 201Wh/km. :+
Nog steeds niet gelezen hoe je dan kan zeggen dat de boordcomputer iets totaal anders aangeeft als je helemaal geen verbruik over die afstand kan aflezen van de boordcomputer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
DeGroteMuis schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:20:
[...]

Nog steeds niet gelezen hoe je dan kan zeggen dat de boordcomputer iets totaal anders aangeeft als je helemaal geen verbruik over die afstand kan aflezen van de boordcomputer?
Ok je hebt me, maar het ging over de Claim van BYD over mile per Wh en de afwijking daarop.
Je pakt mij dus op de vormfout zoals in strafrecht of op de spelfouten die ik maak. Waar het dus om gaat is de claim versus de realiteit. Is nog steeds dat je je klant met valse hoop geeft op dat de auto net zo efficient is als Tesla. Om maar "in de verkoop boekjes" er beter uit te komen. En op website die klakkeloos getalletjes over nemen.

Ben jij het er mee eens dat wat BYD claimt aanzienlijk ver van de waarheid staat ten opzichte van de concurrentie?

Als technisch persoon ben ik gewoon heel nieuwschierig waar die inefficientie hem in zit. Want ze hebben dezelfde weerstandscoefficient. Waar zitten de verliezen in de BYD? Waar hebben de engineers steken laten vallen? (Want blijf een tweaker)

[ Voor 15% gewijzigd door Immutable op 01-03-2024 15:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Immutable schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:26:
Ben jij het er mee eens dat wat BYD claimt aanzienlijk ver van de waarheid staat ten opzichte van de concurrentie?
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Misschien nog even terugkijken wat ze zeggen?
Volgens het filmpje geeft de boordcomputer van de BYD modellen hetzelfde verbruik aan als die van de Tesla, maar dat kan je helemaal niet aflezen over die afstand. Dat is dus geen claim van BYD, maar van de mensen bij Whatcar die een boordcomputer niet goed aflezen en daar conclusies aan verbinden.
Waar het dus om gaat is de claim versus de realiteit. Is nog steeds dat je je klant met valse hoop geeft op dat de auto net zo efficient is als Tesla. Om maar "in de verkoop boekjes" er beter uit te komen. En op website die klakkeloos getalletjes over nemen.
Het geclaimde WLTP verbruik van de BYD Seal RWD ligt hoger dan bij de Model 3 RWD: 570 km met 82,5 km komt neer op zo'n 400km met een Tesla 57,5 kWh RWD accu, waar Tesla 513 opgeeft. Dus BYD claimt geen Tesla verbruik en al helemaal niet op de website. En allebei de auto's hebben meer verbruikt dan WLTP, maar da's logisch.
Als technisch persoon ben ik gewoon heel nieuwschierig waar die inefficientie hem in zit. Want ze hebben dezelfde weerstandscoefficient. Waar zitten de verliezen in de BYD? Waar hebben de engineers steken laten vallen? (Want blijf een tweaker)
Buiten dat de extra massa ook extra rolweerstand geeft en extra energie kost om te versnellen en dat de Seal standaard op grotere banden met een iets hogere rolweerstand staat geen idee waar het nog meer in kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennomaassluis
Het verbruik / efficiency van EV's verschillen enorm. Dit komt door een combinatie van omstandigheden, motoren, accu's, hoe deze worden geconditioneerd en vooral software. De LFP accu's van de BYD hebben een andere filosofie dan die van Tesla Model 3. Tesla gaat met de Model Y overstappen op dezelfde soort LFP accu's (van een concurrent). Dit is eigenlijk nog het begin van de ontwikkeling van EV's. Ondanks dat Aziatische automakers al een tijd bezig zijn, staat dat lang niet in verhouding met de ontwikkeling van de brandstofmotor (die nu een beetje uitontwikkeld lijkt).

Er kan nog heel veel gedaan worden met de software en ik verwacht dat het verbruik geleidelijk aan zal wijzigen. Een collega rijd al lang met een Tesla Model S en die zei altijd dat na een software update hij weer in een nieuwe auto reed omdat deze weer anders reageerde.. En dan te bedenken dat die Model S in het begin met max 11KW geladen kon worden. Ja daar krijg je wel range angst van.

Persoonlijk vind ik de range prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
@DeGroteMuis

Even paar feiten. In het filmpje haalt hij 255 mile op 82.5kWh. Eens? (is 410 km)
Ze reden de auto van 100% batterij naar 0%.
Reken met mij mee:

BYD Seal RWD:
255 mile / 82.5kWH = 3.09 mile per kWh (Afgerond in de screenshot hier boven 3.1)

Tesla Model 3 LR:
293 mile / 75kWh = 3.9

BYD claim: 570km WLTP = 354 mile (Volgens hun website + screenshot) https://www.byd.com/uk/car/seal
Claim vertaald zich in: 354 mile / 82.5kWh = 4.29 miles per kWh
Doet in het filmpje 3.1 miles per kWh ook gerekend naar totale afstand klopt dit.
Verschil: 27.73%

Tesla claim: 390 WLTP (Volgens website tesla: https://www.tesla.com/en_gb/model3/design#overview klik op LR)
Claim vertaald zich in: 390 mile / 75kWh = 5.2 miles per kWh
Doet in het filmpje 3.9 miles per kWh ook gerekend naar totale afstand klopt dit.
Verschil: 25%

Conclusie: Je kan wel eens gelijk hebben dat ze in het filmpje gewoon een fout hebben gemaakt qua uitlezing. Waar ze hun "claim" vandaan hebben blijkbaar. En dus een fout gemaakt hebben?
Je hebt dus waarschijnlijk gelijk, en ik heb het fout. Mijn excuses.

Daarnaast zie je dat het verschil in afwijking van hun geclaimde WLTP -> Real life (in filmpje) verschil dus niet heel groot is.
Dus je kan bij elke fabrikant eigenlijk wel grofweg 25% van de WLTP af trekken voor real life kilometers in normaal tot slecht weer.

Verder is de Tesla Model 3 LR ongeveer 20% efficienter dan de BYD Seal RWD. Maar natuurlijk is de LR 10K duurder. En komt de Model 3 RWD dus ook al met hogere efficientie minder ver dan de BYD Seal. ( Zo'n 30km minder ver in het echt.)

Dus voor 2000 euro meer voor de Seal koop je 30km meer range, maar wel meer kosten vanwege het hogere verbruik en laadkosten. Een persoonlijke afweging dus. :)

De Seal zou wel een killer zijn als de RWD de efficientie had van een Tesla zou hij dus 518 echte kilometers kunnen doen. Dat zou wat zijn voor zijn prijs.

[ Voor 16% gewijzigd door Immutable op 01-03-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:27
Allereerst WLTP haal je niet in de regen met 9 graden....zelfs ik haal die nu niet op m'n kia.

Ook ik vind t jammer dat de BYD niet efficiënter is, want 82,5kwh wauw.
Echter met mooier weer komt ook deze een klap verder en is de range sowieso voldoende.

Dan komt t verder neer op persoonlijke beleving...welke is mooier van buiten en binnen, hoe zit die, hoe rijdt die en wat kost die.

Ik vind de seal binnenkant veel mooier warmer dan dat vreselijke tesla interieur .
Echt mooi hoor de BYD en dat zou mijn keuze zijn.

Nog afgezien van t knipperlichten en ruitenwisser debacle van tesla.
Maar efficiëntie is tesla top

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ceessie
  • Laatst online: 15:33
Vandaag de VWD besteld in de kleur atlantis grey met tahitian bleu interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennomaassluis
Ceessie schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:11:
Vandaag de VWD besteld in de kleur atlantis grey met tahitian bleu interieur.
Gefeliciteerd! Maar welke versie? RWD of AWD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ceessie
Mennomaassluis schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 00:48:
[...]

Gefeliciteerd! Maar welke versie? RWD of AWD?
Thanks de AWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maaike33
  • Laatst online: 13-06-2024
afgelopen schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:00:
Hallo allemaal, even een vraag en misschien dat iemand hier iets weet. Ik heb 3 weken geleden mijn Seal Excellence opgehaald, nu bijna 3000km erop en ben er super blij mee! Echt een voor een EV heel goed rijdende auto met superfijne afwerking. En lekker vlot ;)

Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Wat cool!!! Je hebt gewoon je auto al kunnen halen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maaike33
Ik zag gisteravond bij 'open data van de RWD' dat er 3 nieuwe seals een nummerbord hebben gekregen. Er zijn nu 33 Seals in NL en dat waren er een tijd terug nog 29 en daarna 30 en toen heel lang niks. Dus ik ben heel benieuwd of er langzaam aan Seals worden genummerbord en op de weg komen 😀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• afgelopen
Maaike33 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:02:
Ik zag gisteravond bij 'open data van de RWD' dat er 3 nieuwe seals een nummerbord hebben gekregen. Er zijn nu 33 Seals in NL en dat waren er een tijd terug nog 29 en daarna 30 en toen heel lang niks. Dus ik ben heel benieuwd of er langzaam aan Seals worden genummerbord en op de weg komen 😀
Ja ze worden vanaf de komende weken uitgeleverd, ik had een eerste batch maar de meeste auto's komen vanaf nu!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichaelJ
Bestellijst in de openingspost is weer geüpdate met nieuwe mensen!
@afgelopen Ik heb je review ook gelezen op autoweek, leuk verslag en gefeliciteerd, je bent waarschijnlijk 1 v.d. eerste en weinige in NL voor nu. :)

Begint al een leuke lijst te worden.
Leuk om te zien in een korte, maar vooral nietszeggende, analyse.
- 7x AWD en 7x RWD
- Favoriete kleur = Atlantis Grey
- Interieur kleur = Zwart ( 8 v.d. 14 )

Aan de afleverdata te zien, zouden veel onze auto's in dezelfde batch moeten zitten (althans dat verwacht ik...)

TweakerMerk + TypeExterieur KleurInterieur KleurVerwachte Afleverdatum
afgelopenBYD Seal Excellence AWDIce BlueBlackAfgeleverd
MichaelJBYD Seal Excellence AWDShadow GreenBlackMaart / April 2024
Turbo99BYD Seal Excellence AWDSpace BlackBlackMaart 2024
SjeromeBYD Seal Excellence AWDAtlantis GreyBlackMaart 2024
BoblelieBYD Seal Design RWDIndigo GreyBlackMaart - Juni 2024
DownshiftorBYD Seal Design RWDShadow GreenTahitian BlueMaart 2024
Decal1981BYD Seal Excellence AWDIndigo GreyBlack 2024
Purpleboy71BYD Seal Design RWDIce BlueTahitian BlueJuli 2024
MennomaassluisBYD Seal Excellence AWDIce BlueTahitian BlueAugustus 2024
Maaike33BYD Seal Design RWDIce BlueTahitian BlueMaart 2024
zsezseBYD Seal Design RWDIndigo GreyBlackJuni 2024
koenskeBYD Seal Design RWDAtlantis GreyBlackAugustus 2024
madiwoeBYD Seal Design RWDAtlantis GreyTahitian BlueApril 2024
CeessieBYD Seal Excellence AWDAtlantis GreyTahitian Blueniet bekend

[ Voor 5% gewijzigd door MichaelJ op 04-03-2024 15:26 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 23:19
Goedemorgen allen,

ik ben vooral geinteresseerd in het echte verbruik van de wagen.
Nu ik verder ga reizen zou het te waarderen zijn als de wagen wat verder komt dan de Soul waar ik nu in rond cross. Zoals eerder aangegeven gaf de wagen 17kWh.100 km aan terwijl gebaseerd op percentage en gereden kms ik meer rond 20kWh/100km uit kwam.
Ik begrijp dat eenieder hier enthousiast is maar voor mij is de range, gezien de langere afstanden die gereden moeten worden, echt een struikelblok.
De Soul haalt nu, met incidentele martelingen, rond 18kWh/100km of zelfs lager. Het kan toch niet zo zijn dan een sedan minder efficient is dan 'een baksteen op wielen'

Ziin er al groepsleden die de wagen over een wat langere periode hebben getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 22:25
Inter18 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:07:
Goedemorgen allen,

ik ben vooral geinteresseerd in het echte verbruik van de wagen.
Nu ik verder ga reizen zou het te waarderen zijn als de wagen wat verder komt dan de Soul waar ik nu in rond cross. Zoals eerder aangegeven gaf de wagen 17kWh.100 km aan terwijl gebaseerd op percentage en gereden kms ik meer rond 20kWh/100km uit kwam.
Ik begrijp dat eenieder hier enthousiast is maar voor mij is de range, gezien de langere afstanden die gereden moeten worden, echt een struikelblok.
De Soul haalt nu, met incidentele martelingen, rond 18kWh/100km of zelfs lager. Het kan toch niet zo zijn dan een sedan minder efficient is dan 'een baksteen op wielen'

Ziin er al groepsleden die de wagen over een wat langere periode hebben getest?
Het gewicht van de Sedan is 30% groter dan die van die baksteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
SamSid schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:48:
[...]

Het gewicht van de Sedan is 30% groter dan die van die baksteen.
Dat zou vooral in de stad tot uiting moeten komen mijns inziens.
Op de snelweg, waar ik het meest bivakkeer, is het hoofdzakelijk door rollen, waarbij de Seal een veel betere luchtweerstandcoefficient heeft.
Overigens brengt de Soul 1840kg op de schaal (niet kenteken gewicht) , als je grootte van de wagen in ogenschouw neemt, het is een corpulente verschijning

Een Polestar kwam bij gelijke rijstijl uit op 17,8kWh/100km.
Waarbij afgenomen kms via gom overeenkwam met de gereden afstand van ruim 100km.

Ik hoop dat we snel echte cijfers hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
Inter18 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:10:
[...]

Dat zou vooral in de stad tot uiting moeten komen mijns inziens.
Op de snelweg, waar ik het meest bivakkeer, is het hoofdzakelijk door rollen, waarbij de Seal een veel betere luchtweerstandcoefficient heeft.
Overigens brengt de Soul 1840kg op de schaal (niet kenteken gewicht) , als je grootte van de wagen in ogenschouw neemt, het is een corpulente verschijning

Een Polestar kwam bij gelijke rijstijl uit op 17,8kWh/100km.
Waarbij afgenomen kms via gom overeenkwam met de gereden afstand van ruim 100km.

Ik hoop dat we snel echte cijfers hebben
Kwa doorrollen op snelwegen zou kunnen.

[ Voor 11% gewijzigd door SamSid op 05-03-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
  • Laatst online: 14-09 17:03
Tweaker @afgelopen heeft de auto toch al ontvangen? Wellicht kan die wat inzichten geven over het praktische verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
Ik ben meestal een lezer op Tweakers en niet heel actief als poster, ik hoop dat ik mag linken naar youtube:

YouTube: How far can electric cars REALLY go?? – we drive 12 until they DIE! ...

Buiten het eindeloos rondjes draaien op een circuit, is het 2e deel van de video interessant te noemen.
Het is een voor NL worst case scenario en sluit aan bij mijn ervaring onder min f meer dezelfde omstandigheden.

De Seal komt er prima uit.

Verder blijft het inderdaad wachten op andere forumleden om hun ervaringen te delen.
De wagen blijft op m'n shortlist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
Inter18 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:51:
Ik ben meestal een lezer op Tweakers en niet heel actief als poster, ik hoop dat ik mag linken naar youtube:

YouTube: How far can electric cars REALLY go?? – we drive 12 until they DIE! ...

Buiten het eindeloos rondjes draaien op een circuit, is het 2e deel van de video interessant te noemen.
Het is een voor NL worst case scenario en sluit aan bij mijn ervaring onder min f meer dezelfde omstandigheden.

De Seal komt er prima uit.

Verder blijft het inderdaad wachten op andere forumleden om hun ervaringen te delen.
De wagen blijft op m'n shortlist

Ik hoop
Ik heb de Seal ook op de shortlist. Mag ik vragen wat de andere opties zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
SamSid schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:00:
[...]

Ik heb de Seal ook op de shortlist. Mag ik vragen wat de andere opties zijn?
Natuurlijk, De Polestar 2 (huidige aanbieding past net), Zoals hier gemeld zeker kleiner van binnen maar voor mij met max 1m76 voor de familieleden geen probleem.

Mocht je overwegen, dan zeker passen en meten want de middentunnel is flink hoger dan in de Seal. Vooral achterin is het verschil aanzienlijk.

Verder ben ik benieuwd naar de uit komende Renault Scenic, maar verwacht geen wonderen qua efficientie want het is meer een SUV.

Maar qua totaal pakket en afwerking staat de Seal vrij eenzaam aan top.
Het is een gloednieuwe auto waarbij we updates qua efficiëntie mogen verwachten.

Ik denk dat we dit topic verder zo schoon (Seal gerelateerd) moeten houden, de geëigende concurrenten zijn ook in dit topic de revue gepasseerd.

Succes met vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
Inter18 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:30:
[...]

Natuurlijk, De Polestar 2 (huidige aanbieding past net), Zoals hier gemeld zeker kleiner van binnen maar voor mij met max 1m76 voor de familieleden geen probleem.

Mocht je overwegen, dan zeker passen en meten want de middentunnel is flink hoger dan in de Seal. Vooral achterin is het verschil aanzienlijk.

Verder ben ik benieuwd naar de uit komende Renault Scenic, maar verwacht geen wonderen qua efficientie want het is meer een SUV.

Maar qua totaal pakket en afwerking staat de Seal vrij eenzaam aan top.
Het is een gloednieuwe auto waarbij we updates qua efficiëntie mogen verwachten.

Ik denk dat we dit topic verder zo schoon (Seal gerelateerd) moeten houden, de geëigende concurrenten zijn ook in dit topic de revue gepasseerd.

Succes met vergelijken
Eens. Ik volg dit topic ook met grote belangstelling. Over de andere modellen hoef ik hier niet uit te weiden. Gelukkig nog geen keuzedruk. Heb nog een 1.5 maand om te beslissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iggimeister
  • Laatst online: 13:00
Ik ga zaterdagochtend proefrijden in de RWD versie (Eindhoven) en hak daarna de knoop door :)
Bij Alphabet is de auto nu in de aanbieding (t/m eind april) waardoor de netto maandlasten ook weer wat lager uitvallen voor me ten opzichte van andere auto's op het lijstje.

Erg benieuwd overigens naar de Indigo grey kleur in het echt. Als het goed is staat deze in de showroom daar. Ook erg benieuwd naar het lichte interieur en of dit een beetje te combineren is met de bovengenoemde kleur.
Dat zou dan een nieuwe combinatie zijn in het rijtje van gekochte Seals haha.

[ Voor 43% gewijzigd door iggimeister op 07-03-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@MichaelJ Zo te zien idd veel in dezelfde batch. Toch leuk al zo'n mini-analyse. :)

@Inter18 Zelf geen ervaring, maar user afgelopen haalde een maandje terug 24 kWh/100km met een AWD de eerste 500km, incl pretkilometers zo te zien. Of 21kWh/100km bij 130. Als je veel op de Nederlandse snelweg rijdt, met veel 100 stukken, verwacht ik dat je wel aardig simpel boven de 400km uitkomt met niet al te beroerd weer en een niet te zware voet op de pedalen. Helemaal als je kiest voor de RWD. Ook gebaseerd op bijvoorbeeld het verbruik van ElektroBays op Youtube in zijn Autobahntest en andere YouTubers die wat meer snelweg reden. Zo zuinig als een Tesla Model 3 of BMW I4 wordt het niet vrees ik.

@iggimeister Altijd leuk meegenomen als de maandlasten wat lager worden!

Op de foto's van Boblelie staat idd een Indigo Grey Seal, zo te zien met donker interieur?
Maar ik hoorde dat ze in Eindhoven ook een zwarte in de showroom hadden staan met een licht interieur.

Voor mijn gevoel past het lichte interieur wel bij alle kleuren Seal die ik gezien heb, behalve Shadow Green.

Ik vind op zich het lichte interieur wel mooi, maar ook wat besmettelijk. Niet alleen de stoelen, maar ook de pianolak-met-motief op de middenconsole, deuren en stuur. Maar ik stoor me ook gruwelijk aan de pianolak-vingerafdrukken in mijn huidige daily.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaoticTiger
  • Laatst online: 23-05 12:27
Je kan de zwart glimmende vervangen voor kevlar motief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
DeGroteMuis schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:39:
@MichaelJ Zo te zien idd veel in dezelfde batch. Toch leuk al zo'n mini-analyse. :)

@Inter18 Zelf geen ervaring, maar user afgelopen haalde een maandje terug 24 kWh/100km met een AWD de eerste 500km, incl pretkilometers zo te zien. Of 21kWh/100km bij 130. Als je veel op de Nederlandse snelweg rijdt, met veel 100 stukken, verwacht ik dat je wel aardig simpel boven de 400km uitkomt met niet al te beroerd weer en een niet te zware voet op de pedalen. Helemaal als je kiest voor de RWD. Ook gebaseerd op bijvoorbeeld het verbruik van ElektroBays op Youtube in zijn Autobahntest en andere YouTubers die wat meer snelweg reden. Zo zuinig als een Tesla Model 3 of BMW I4 wordt het niet vrees ik.

@iggimeister Altijd leuk meegenomen als de maandlasten wat lager worden!

Op de foto's van Boblelie staat idd een Indigo Grey Seal, zo te zien met donker interieur?
Maar ik hoorde dat ze in Eindhoven ook een zwarte in de showroom hadden staan met een licht interieur.

Voor mijn gevoel past het lichte interieur wel bij alle kleuren Seal die ik gezien heb, behalve Shadow Green.

Ik vind op zich het lichte interieur wel mooi, maar ook wat besmettelijk. Niet alleen de stoelen, maar ook de pianolak-met-motief op de middenconsole, deuren en stuur. Maar ik stoor me ook gruwelijk aan de pianolak-vingerafdrukken in mijn huidige daily.
@DeGroteMuis dank je wel voor de info.
21kWh zou prima zijn bij 130km/u, Voor langere afstanden 3 tot 3,5 uur rijden zonder pauze.
Hamvraag hierin is, is dit gemeten op de Seal's boordcomputer of aan de laadpaal.
Het youtube filmpje dat ik postte meldt dat de Seal (en Dolphin) tot 20% optimistisch zijn.
21kwh zou dan 85%, Seal computer, Zijn van het werkelijke verbruik -> rond 25kWh/100km.

Ik blijf voorzichtig hiermee. Doet niets aan de wagen af, maar mijn doel is flink verder dan de m'n Soul, gezien trips naar Frankrijk en Polen.

Als er meer wagens geleverd worden dan zal het wel duidelijk worden, ik heb gelukkig nog even tijd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iggimeister
Bij binnenkomst meteen verkocht :) wat een prachtige wagen.
Thuis meteen de bestelling gedaan voor een indigo grey met licht interieur 💪🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downshiftor
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-09 19:30
Het is stil mbt leveringen. Iemand nog een update gehad van Louwman? 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
Schrijft het AD een broodje aap? Of zit hier meer achter? https://www.ad.nl/auto/ch...nigd-koninkrijk~a8a11a16/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
downshiftor schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:26:
Het is stil mbt leveringen. Iemand nog een update gehad van Louwman? 😁
Ik hoopte dat iemand anders tenminste wel iets heeft gehoord. Wel 'fijn' dat ze bij iedereen geen communicatie hebben.

Anders dan eind Maart/begin April weet ik op dit moment ook niet, al heb ik heel sterk mijn vermoeden dat dat ook niet gehaald gaat worden..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
Ik heb ook niks meer gehoord van Louwman. Lease portal zegt nog steeds 1e helft april en Louwman zei 2 weken geleden "mogelijk eind maart". Dan zou je verwachten dat de verwachte interne levering aan de dealer zo langzamerhand bekend moet zijn. Maar goed, zo lijkt het bij ieder merk te gaan qua informatievoorziening bij nieuwe auto's. Was bij mijn Kia niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
Volgens mij heeft BYD het in NL wel goed geregeld met dealers, service centers en een eigen magazijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
boblelie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:04:
Ik heb ook niks meer gehoord van Louwman. Lease portal zegt nog steeds 1e helft april en Louwman zei 2 weken geleden "mogelijk eind maart". Dan zou je verwachten dat de verwachte interne levering aan de dealer zo langzamerhand bekend moet zijn. Maar goed, zo lijkt het bij ieder merk te gaan qua informatievoorziening bij nieuwe auto's. Was bij mijn Kia niet anders.
Mijn ervaring met eerdere auto's is toch wel dat je op de hoogte wordt gehouden in het proces. (althans, meer dan hoe het nu gaat met dat ik zelf contact moet zoeken)
Ik verwacht wellicht ook 'teveel' van de auto dealer / verkoper vanuit mijn eigen zakelijke rol in hoe ik met mijn klanten om ga en hen informatie verstrek ;)

Zo van wat ik begreep is dat Louwman pas +/- 2 weken voor de daadwerkelijke levering weet dat een auto er is en dan pas gekoppeld wordt aan de berijder in kwestie.

Als, en dat is een grote ALS, we dan eind maart / begin april pakken voor de leverdata... dan verwacht ik dat er vanaf volgende week de eerste afspraken gemaakt zullen worden.

Ik heb behoefte aan duidelijkheid, maar wellicht hebben jullie dat al gemerkt :+
Nog los van dat ik de auto 'nodig' heb voor zakelijke doeleinden alsook vakantieplannen halverwege April :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
Ja snap ik. Ik wil het ook graag weten haha! Vraag me vooral af of "onze" auto's op dat schip van februari stonden. Dan zou begin april moeten kunnen. Maar anders kan het nog wel ff gaan duren ben ik bang....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
boblelie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:23:
Ja snap ik. Ik wil het ook graag weten haha! Vraag me vooral af of "onze" auto's op dat schip van februari stonden. Dan zou begin april moeten kunnen. Maar anders kan het nog wel ff gaan duren ben ik bang....
Het antwoord op diezelfde vraag die ik heb gesteld.. Ze 'weten' het niet of die daarop stonden, zou zomaar kunnen of zomaar niet kunnen. Mij werd wel verteld dat de auto's niet alleen met de Explorer deze kant op kwamen maar dat er ook andere schepen deze kant op komen, maar dat is ook weer een loze uitspraak wat mij betreft.

iRacing Profiel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MichaelJ
Nou ik heb een update te melden.

Vanmiddag heb ik BYD Rotterdam gesproken met een positief bericht. Mijn order heeft een chassisnummer toegewezen gekregen. Dat betekend dat er in Nederland (Waarschijnlijk CLDN Rozenburg) een Shadow Green AWD staat die dus bestemd voor mij is.

Het is nu volgens Louwman wachten op transport en dan op kenteken zetten. Dat zou niet al te lang moeten duren zou je zeggen. Voor het einde van de maand rijd ik rond in de Seal kon hij aangeven, maar mogelijk sneller dus.

Eerst zien dan geloven maar het lijkt zowaar de goede kant op te gaan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:15
MichaelJ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:07:

Vanmiddag heb ik BYD Rotterdam gesproken met een positief bericht. Mijn order heeft een chassisnummer toegewezen gekregen. Dat betekend dat er in Nederland (Waarschijnlijk CLDN Rozenburg) een Shadow Green AWD staat die dus bestemd voor mij is.

Het is nu volgens Louwman wachten op transport en dan op kenteken zetten. Dat zou niet al te lang moeten duren zou je zeggen. Voor het einde van de maand rijd ik rond in de Seal kon hij aangeven, maar mogelijk sneller dus.

Werd je gebeld of heb je zelf het initiatief genomen. Eens met bovenstaande dat ik normaal gesproken toch echt meer op de hoogte werd gehouden door de dealer over het proces

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Schaapjes schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:43:
[...]

Werd je gebeld of heb je zelf het initiatief genomen. Eens met bovenstaande dat ik normaal gesproken toch echt meer op de hoogte werd gehouden door de dealer over het proces
Dit keer werd ik gebeld door BYD Louwman. Zelf durf ik inmiddels niet meer te bellen ;-)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Inter18 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:07:
@DeGroteMuis dank je wel voor de info.
21kWh zou prima zijn bij 130km/u, Voor langere afstanden 3 tot 3,5 uur rijden zonder pauze.
Hamvraag hierin is, is dit gemeten op de Seal's boordcomputer of aan de laadpaal.
Het youtube filmpje dat ik postte meldt dat de Seal (en Dolphin) tot 20% optimistisch zijn.
21kwh zou dan 85%, Seal computer, Zijn van het werkelijke verbruik -> rond 25kWh/100km.

Ik blijf voorzichtig hiermee. Doet niets aan de wagen af, maar mijn doel is flink verder dan de m'n Soul, gezien trips naar Frankrijk en Polen.

Als er meer wagens geleverd worden dan zal het wel duidelijk worden, ik heb gelukkig nog even tijd
Ja, dat voorzichtige snap ik gezien de berichtgeving. Je wil niet erachter komen dat je nieuwe Seal amper 330km doet met een volle accu, of 230 van 80-10% op lange ritten. Bij mijn eerste proefrit kwam het verbruik redelijk overeen met de afname in %, maar eerlijk is eerlijk, toen was het weer ook redelijk hetzelfde als vandaag, alleen wat frisser. Ik vermoed dat met name de RWD gewoon wel een prima range gaat hebben, maar zodra er wat meer rondrijden is er vast meer van te zeggen.
iggimeister schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:38:
Bij binnenkomst meteen verkocht :) wat een prachtige wagen.
Thuis meteen de bestelling gedaan voor een indigo grey met licht interieur 💪🏻
Gefeliciteerd met de bestelling! Konden ze ook al wat zeggen over de verwachte levertijd?
MichaelJ schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:34:
Dit keer werd ik gebeld door BYD Louwman. Zelf durf ik inmiddels niet meer te bellen ;-)
Was het al zover dat ze de telefoon opnamen met "Goedemorgen /-middag / -avond Michael, ik heb nog geen update voor je, ik neem echt contact met je op zodra ik meer weet:" ? Anders had je vast nog wel een keertje kunnen bellen toch? :+ Maar top dat je eindelijk nieuws hebt en er beweging in zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
Net BYD Eindhoven gebeld.
Auto schijnt nog op internationaal transport te staan en is nog niet in het land. Daarmee is verwachte levertijd van eind maart/begin april niet realistisch. Een nieuwe schatting kon hij niet geven.

Ergens wel jammer. Een van de redenen om voor de Seal te gaan was dat ze snel konden leveren. Dat lijkt nu dus niet te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iggimeister
@DeGroteMuis Er is een levertijd genoemd van 4 a 5 maanden. Mijn huidig leasecontract loopt eind oktober pas af dus ik heb sowieso de tijd. Dat worden lange maanden... Kan echt niet wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downshiftor
boblelie schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:29:
Net BYD Eindhoven gebeld.
Auto schijnt nog op internationaal transport te staan en is nog niet in het land. Daarmee is verwachte levertijd van eind maart/begin april niet realistisch. Een nieuwe schatting kon hij niet geven.

Ergens wel jammer. Een van de redenen om voor de Seal te gaan was dat ze snel konden leveren. Dat lijkt nu dus niet te kloppen.
Nog op internationaal transport?! Vraag me af waar de Seals dan vandaan komen. Het verhaal van Louwman veranderd ook steeds... Mij werd eerst verteld dat de bestelde Seals mee zouden komen met de Explorer No.1 en dat er +- 2-3 weken zat tussen haven en dealers. Maar op dit moment hebben ze geen waar de auto's zijn.
Vaag verhaal dit allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
DeGroteMuis schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:15:

Was het al zover dat ze de telefoon opnamen met "Goedemorgen /-middag / -avond Michael, ik heb nog geen update voor je, ik neem echt contact met je op zodra ik meer weet:" ? Anders had je vast nog wel een keertje kunnen bellen toch? :+ Maar top dat je eindelijk nieuws hebt en er beweging in zit!
Laat ik hier maar netjes blijven en aangeven dat het neerkwam op wat je zegt ja :+ (als ze al opnamen haha)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
downshiftor schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:27:
[...]

Nog op internationaal transport?! Vraag me af waar de Seals dan vandaan komen. Het verhaal van Louwman veranderd ook steeds... Mij werd eerst verteld dat de bestelde Seals mee zouden komen met de Explorer No.1 en dat er +- 2-3 weken zat tussen haven en dealers. Maar op dit moment hebben ze geen waar de auto's zijn.
Vaag verhaal dit allemaal...
Dit heb ik ook al meegemaakt...communicatie en een duidelijk verhaal in de ogen van de klant (Louwmand denkt daar anders over) is niet aan de orde...

Zodra zij een chassis nummer weten, dan is de auto pas gekoppeld aan jouw order en kunnen ze meer vertellen. Tot die tijd is het verschuilen achter alles en iedereen behalve de dealer zelf. Maar het schijnt wel dat ze zodra er een chassis nummer is de auto met 2-3 weken bij de berijder is... We gaan het zien, ze hebben sinds dinsdagmiddag een chassis nummer van mij ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downshiftor
MichaelJ schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:49:
[...]

Dit heb ik ook al meegemaakt...communicatie en een duidelijk verhaal in de ogen van de klant (Louwmand denkt daar anders over) is niet aan de orde...

Zodra zij een chassis nummer weten, dan is de auto pas gekoppeld aan jouw order en kunnen ze meer vertellen. Tot die tijd is het verschuilen achter alles en iedereen behalve de dealer zelf. Maar het schijnt wel dat ze zodra er een chassis nummer is de auto met 2-3 weken bij de berijder is... We gaan het zien, ze hebben sinds dinsdagmiddag een chassis nummer van mij ;)
Blij voor jou dat jij wel meer duidelijkheid hebt!
We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Overigens, ter informatie voor degene die er ook naar opzoek zijn eventueel.

De Seal heeft in Nederland geen typegoedkeuring voor een trekhaak, wel kan er een zogeheten 'draaghaak' op gemonteerd worden.

Ik heb gister met Burghof trekhaken gebeld of er een haak in ontwikkeling is voor de Seal, dit was nog niet het geval maar hier gaan ze wel contact opnemen met Louwman of ik kon mijn auto daar 2 weken achterlaten zodat ze die kunnen gebruiken om een haak te ontwikkelen. Jullie kunnen begrijpen dat ik dat laatste geen zin in had hahaha...

Maar er komt dus wel een 'draaghaak' beschikbaar eerdaags.

Ik ga deze 'nodig' hebben voor de vakantie om er een Bagagebox op te kunnen monteren.. ik had nu graag een echte trekhaak willen hebben maar helaas.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
downshiftor schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:17:
[...]

Blij voor jou dat jij wel meer duidelijkheid hebt!
We gaan het zien.
Ik hoop dat er voor jou ook snel duidelijkheid komt! Je hebt tenslotte wel de mooiste kleur besteld ook ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
MichaelJ schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:49:

Jammer van het voortraject, hopelijk doet 't niet af aan het plezier straks!
Echt een bijzondere manier van communiceren. Oké, bij andere merken zie je ook dat de oorspronkelijke levertijd totaal niet gehaald wordt en dat er gewoon weinig informatie is tussendoor, het is soms ook lastig als de fabriek of importeur niet zo scheutig is met info. Ook bij BMW, Kia en Hyundai hoor je vertragingen en niet bepaald voortvarende informatie vanuit de dealer.

Maar kom dan niet met rare verhalen die achteraf niet blijken te kloppen, zoals wel 100% zeker weten dat de auto op boot X staat, maar zodra boot X aanmeert zeggen dat ze totaal geen idee hebben. Zeg dan meteen ik weet 't niet, we zijn afhankelijk van BYD NL / BYD Europe / BYD China / Xi Jingping, dus we hebben nu nog geen antwoord.
MichaelJ schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:25:
Overigens, ter informatie voor degene die er ook naar opzoek zijn eventueel.

De Seal heeft in Nederland geen typegoedkeuring voor een trekhaak, wel kan er een zogeheten 'draaghaak' op gemonteerd worden.

Ik heb gister met Burghof trekhaken gebeld of er een haak in ontwikkeling is voor de Seal, dit was nog niet het geval maar hier gaan ze wel contact opnemen met Louwman of ik kon mijn auto daar 2 weken achterlaten zodat ze die kunnen gebruiken om een haak te ontwikkelen. Jullie kunnen begrijpen dat ik dat laatste geen zin in had hahaha...

Maar er komt dus wel een 'draaghaak' beschikbaar eerdaags.

Ik ga deze 'nodig' hebben voor de vakantie om er een Bagagebox op te kunnen monteren.. ik had nu graag een echte trekhaak willen hebben maar helaas.
Inderdaad, in heel Europa (nog) geen trekhaak goedkeuring, ondanks de folders van Denemarken en Oostenrijk. Ook nog niet duidelijk of die komt, BYD Europe zou er nog wel mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaoticTiger
Voor de mensen die op korte termijn trekhaak onder hun Seal willen is er een (omslachtige) mogelijkheid.
In denemarken een trekhaak laten monteren en met de gegevens naar de RDW dan wordt deze bijgeschreven op kenteken.

Levertijd van je bestelde auto is pas bekend als de auto in Nederland is aangekomen is en het VIN nummer is opgenomen is het register (belastingen) vanaf dat moment is het nog een week of vier.

Ik heb zojuist de een SEAL Excellence AWD in Atantis Grey met zwart interieur besteld 10 weken levertijd volgens Hoofdkantoor.

Nu achter accesoires aan oa: Rubbermatten voor achterbak en Frunk, velg beschermers (hard nodig gezien de staat waar de velgen van de modellen waar je proef in mag rijden) en wat leuke dingen om de auto te pimpen.

[ Voor 3% gewijzigd door ChaoticTiger op 14-03-2024 18:19 . Reden: Gramatica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutdr
  • Laatst online: 18-06-2024
bestelling op 9/12/2023 (leveringstermijn half maart 2024 vermeld toen)
Byd seal AWD atlantis grey/zwart interior
levering in antwerpen 4/3/24 ( stond op de BYD N1 explorer)
afhaling 18/3/24 antwerpen/belgie
kon vroeger maar ging niet voor mij praktisch

[ Voor 18% gewijzigd door woutdr op 14-03-2024 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iggimeister
Is het misschien een idee om een lijstje aan accessoires samen te stellen?
Rubbermatten voor achterbak en Frunk, velg beschermers, bakjes/organizer voor het bakje onderin bij middenconsole, organizer armsteun?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maaike33
Op Ali expres zijn veel BYD accesoires te koop. Zoals zonnenbrilhouder, prullenbakken, organizer etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichaelJ
iggimeister schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:38:
Is het misschien een idee om een lijstje aan accessoires samen te stellen?
Rubbermatten voor achterbak en Frunk, velg beschermers, bakjes/organizer voor het bakje onderin bij middenconsole, organizer armsteun?
Is inderdaad al eerder te sprake gekomen, met Aliexpress is het alleen lastig bijhouden omdat die shops steeds veranderen.

Zelf heb ik al een aantal accecoires in huis, momenteel heb ik nog geen tijd/moeite genomen om een lijstje te maken in de startpost maar ik had wel aangegeven om, zodra ik de Seal heb en de accecoires passen goed, dit aan te vullen aan de startpost.

Neemt niet weg dat ik open sta voor een ieder om een lijstje te maken zodat ik deze ongezout kan kopiëren en in de startpost te verwerken :+

***Update aan de bestellijst, @iggimeister @ChaoticTiger @woutdr jullie Seals staan ook mooi in het lijstje er bij!***

[ Voor 6% gewijzigd door MichaelJ op 15-03-2024 09:44 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Mede door het standpunt van Ursula v/d Leyen dat Chinese EV's toch echt zwaarder belast moeten gaan worden besloten om toch maar niet de trekhaakgoedkeuring of de komst van een steunhaak af te wachten en gisteren besteld.

Het wordt een Ice Blue Design RWD met black interieur, verwachte levertijd 16-18 weken, dus ik reken maar ergens rond week 30.

Vorige week nog een keertje gereden met een RWD en besloten dat die eigenlijk gewoon meer dan prima voldoet voor alles. De iets strakkere wegligging, extra power en de HUD van de Excellence zijn zeker fijn, maar voor mij uiteindelijk toch niet de bijna 20% meerprijs waard vergeleken met de RWD met SEPP. Zeker niet omdat ook de verzekering en wegenbelasting toch een stuk hoger zouden uitvallen. En in het zonnetje is Atlantis Grey ook mooi, maar sprong Ice Blue er nog nét wat meer uit voor me.

@ChaoticTiger Wel benieuwd naar de Denemarken route voor de trekhaak? BYD Europe gaf aan dat de goedkeuring nog nergens rond was.

@iggimeister Mocht je op zoek zijn, Ludicrous Feed heeft wat filmpjes met accessoires:
Sportpedalen: YouTube: BYD Seal Vehicle to Load to Install Aftermarket Performance Pedals
Matten: YouTube: BYD Seal Accessories Part 2: Floor Mats Boot Trunk Mats Frunk Mats
Zonnebrilhouder, kofferbak rand beschermer en meer: YouTube: BYD Seal Accessories Part 1: Sunglass Holder Screen Protector Storage

@MichaelJ Op zich inderdaad wel fijn om te weten dat de accessoires in de startpost ook goed passen. De zonnebrilhouder zag er in ieder geval veelbelovend uit. TopBYD verkoopt ook de nodige dingen die je ook op Ali ziet, die linkjes blijven vast langer actief. Voor nu misschien voldoende om te melden dat je op Ali en/of TopBYD accessoires kan vinden, eventueel met linkjes naar de Ludicrous Feed filmpjes of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
DeGroteMuis schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:56:
Mede door het standpunt van Ursula v/d Leyen dat Chinese EV's toch echt zwaarder belast moeten gaan worden besloten om toch maar niet de trekhaakgoedkeuring of de komst van een steunhaak af te wachten en gisteren besteld.

Het wordt een Ice Blue Design RWD met black interieur, verwachte levertijd 16-18 weken, dus ik reken maar ergens rond week 30.

Vorige week nog een keertje gereden met een RWD en besloten dat die eigenlijk gewoon meer dan prima voldoet voor alles. De iets strakkere wegligging, extra power en de HUD van de Excellence zijn zeker fijn, maar voor mij uiteindelijk toch niet de bijna 20% meerprijs waard vergeleken met de RWD met SEPP. Zeker niet omdat ook de verzekering en wegenbelasting toch een stuk hoger zouden uitvallen. En in het zonnetje is Atlantis Grey ook mooi, maar sprong Ice Blue er nog nét wat meer uit voor me.

@ChaoticTiger Wel benieuwd naar de Denemarken route voor de trekhaak? BYD Europe gaf aan dat de goedkeuring nog nergens rond was.

@iggimeister Mocht je op zoek zijn, Ludicrous Feed heeft wat filmpjes met accessoires:
Sportpedalen: YouTube: BYD Seal Vehicle to Load to Install Aftermarket Performance Pedals
Matten: YouTube: BYD Seal Accessories Part 2: Floor Mats Boot Trunk Mats Frunk Mats
Zonnebrilhouder, kofferbak rand beschermer en meer: YouTube: BYD Seal Accessories Part 1: Sunglass Holder Screen Protector Storage

@MichaelJ Op zich inderdaad wel fijn om te weten dat de accessoires in de startpost ook goed passen. De zonnebrilhouder zag er in ieder geval veelbelovend uit. TopBYD verkoopt ook de nodige dingen die je ook op Ali ziet, die linkjes blijven vast langer actief. Voor nu misschien voldoende om te melden dat je op Ali en/of TopBYD accessoires kan vinden, eventueel met linkjes naar de Ludicrous Feed filmpjes of zo?
*O*

Nu officieel toegevoegd aan dit gezelschap! Mooi dat je ook besteld hebt!

Als ik een keer zin/tijd/motivatie heb zal ik de startpost aanvullen met een lijstje met accecoires. Maar je hebt nu al een deel geholpen door wat video's te linken etc. 8)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madiwoe
MichaelJ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:07:

Leuk, hopelijk heb je 'm snel.

Mijn Seal is intussen leveringstermijn eind juni 2024, terwijl het oorspronkelijk april 2024 was.
Dit ter info; vanuit België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decal1981
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-12-2024
madiwoe schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:22:
[...]

Leuk, hopelijk heb je 'm snel.

Mijn Seal is intussen leveringstermijn eind juni 2024, terwijl het oorspronkelijk april 2024 was.
Dit ter info; vanuit België.
Wanneer heb jij besteld? Hier midden februari besteld en normaal geleverd +-17 Juni (ook in Belgie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madiwoe
Decal1981 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:55:
[...]

Wanneer heb jij besteld? Hier midden februari besteld en normaal geleverd +-17 Juni (ook in Belgie)
Bij mij was de bestelling eind februari als ik mij niet vergis. Toen zeiden ze me dat het geleverd ging worden in april.

Nu heb ik even geïnformeerd nadat de bestelling effectief doorgevoerd is, ze geven eind juni als uiteindelijke leveringsdatum mee.

Het kan net zo goed dat bij de volgende boot mijn bestelling erbij zit, dus het kan korter zijn maar max eind juni.

Ze hadden uitgelegd dat China gewoon random shipt zonder voertuigen te tracken zoals EU, niet perse per bestelling (?).

Het was zoiets allesinds

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Decal1981
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-12-2024
madiwoe schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:08:
[...]

Bij mij was de bestelling eind februari als ik mij niet vergis. Toen zeiden ze me dat het geleverd ging worden in april.

Nu heb ik even geïnformeerd nadat de bestelling effectief doorgevoerd is, ze geven eind juni als uiteindelijke leveringsdatum mee.

Het kan net zo goed dat bij de volgende boot mijn bestelling erbij zit, dus het kan korter zijn maar max eind juni.

Ze hadden uitgelegd dat China gewoon random shipt zonder voertuigen te tracken zoals EU, niet perse per bestelling (?).

Het was zoiets allesinds
Bij mij hebben ze direct gezegd om op een 4 maanden levertijd te rekenen nog voor de bestelling... Dus afwachten maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceessie
Weet iemand of er bij de AWD al een kabel is voor een dashcam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaike33
Ik zie net op de site van RWD bij open data dat er 3 nieuwe seals zijn genummerbord. 2 witte en 1 grijze. Misschien dat er roch langzaam aan wat binnen gaat komen 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downshiftor
Maaike33 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:45:
Ik zie net op de site van RWD bij open data dat er 3 nieuwe seals zijn genummerbord. 2 witte en 1 grijze. Misschien dat er roch langzaam aan wat binnen gaat komen 😀
Laten we het hopen!
Alleen jammer dat dit demo auto's zijn voor de nieuwe vestigingen Apeldoorn, Meppel en Utrecht :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maaike33
downshiftor schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:59:
[...]

Laten we het hopen!
Alleen jammer dat dit demo auto's zijn voor de nieuwe vestigingen Apeldoorn, Meppel en Utrecht :*)
Nu duimen als die drie auto's geïmporteerd zijn dat het er meer dan 3 zijn en de rest volgt, zou wel logisch zijn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ChaoticTiger
De Trekhaak route is kwestie van hoe snel heb je die nodig; kosten zijn hoger vanwege reis en verblijf kosten, en kosten RDW om kenteken te laten aanpassen als het trek gewicht er nog niet op staat vermeld.

Vanwege tijdelijke immobiliteit, nu tijd genoeg,
Heb inmiddels volgende zaken besteld waarbij ik rekening gehouden heb totalen kosten van het product en levering;

Auto organizer box (gaat in de armsteun) € 12,58
Auto organizer box (gaat onder in de console) € 16,03
Narway Autopart Store via AliExpress.

Auto Deurslot Decoratie Bescherming Hoes 4 pieces € 13,44 Yo Sin Seo Store via AliExpress

Auto Stuur Sticker Suède black. € 13,79
Shop 1102839087 via AliExpress

BYD Central Control Screen Universal Rotating bracket $ 51,99.
BYD Seal Center Console Silcone pad Wireless Charging pad Black $ 19,99
BYD Tail Box Rubber Pad $ 59,99
NICEBYD.COM. TOTAAL $ 131,97 wacht allemaal even bij deze site te bestellen weet niet hoe dit uitpakt met invoerrechten en BTW

Auto Oplaadpoort Rubber afdichting ring € 5,90
AUTOMORIS Store via AliExpress

Auto Voor en Achter Kofferbak Mat BYD Seal 2023
Front Trunk € 16,66
Auto Interior Accessories Store via AliExpress

Autostoel Achterhaken achterste haak voor BYD 2 stuks € 13,04
Shop5487131 via AliExpress

ZLwr BYD Zegel BYD Letters Auto Voorsticker abs black (zwarte logo letters die over bestaande chrome geplaatst wordt) 2 x besteld € 12,96

Ik heb de eerste regel van de letterlijke tekst genomen zodat het makkelijk op te zoeken is op AliExpress

AliExpress weet ik zeker dat BTW en invoerrechten geregeld is en betaal met Paypal andere leverancier wordt afwachten

Lijst zal nog worden aangevuld en hou jullie op de hoogte betreft kwaliteit van de producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:41
Ik heb as donderdag een proefrit gepland in Arnhem, nog tips waar naar te kijken of rekening mee te houden? Nu rijd ik nog in een model 3 AWD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iggimeister
vanadium schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:52:
Ik heb as donderdag een proefrit gepland in Arnhem, nog tips waar naar te kijken of rekening mee te houden? Nu rijd ik nog in een model 3 AWD.
Genieten en bij terugkomst tekenen bij het kruisje? 😋
Nee geen idee waarop te letten. Lijkt me een vrij persoonlijk iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Hey een nieuwe prijslijst versie als ik me niet vergis. Zo te zien is de daklast en het trekgewicht nu op 0 gezet ipv nb?
MichaelJ schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:01:
*O*

Nu officieel toegevoegd aan dit gezelschap! Mooi dat je ook besteld hebt!

Als ik een keer zin/tijd/motivatie heb zal ik de startpost aanvullen met een lijstje met accecoires. Maar je hebt nu al een deel geholpen door wat video's te linken etc. 8)
Hahaha, dank je! 8) Goed om zo alvast wat accessoires toe te voegen, ook goed dat je vermeld hebt dat TopBYD niet direct de budgetoplossing is, op Ali kom je diverse dingen wel goedkoper tegen. Hopelijk kan je de accessoires snel uitproberen in jouw nieuwe en vooral lekker genieten van je Seal.

Ik heb trouwens de Ice Blue besteld, niet de Atlantis Grey. Zo te zien zowaar de eerste Design in de lijst met Ice Blue en zwart interieur, onverwacht tot nu toe nog een unieke keuze ook. :+
ChaoticTiger schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:36:
De Trekhaak route is kwestie van hoe snel heb je die nodig; kosten zijn hoger vanwege reis en verblijf kosten, en kosten RDW om kenteken te laten aanpassen als het trek gewicht er nog niet op staat vermeld.

Vanwege tijdelijke immobiliteit, nu tijd genoeg,
Heb inmiddels volgende zaken besteld waarbij ik rekening gehouden heb totalen kosten van het product en levering;

<lijst met bestelde accessoires>
Lijst zal nog worden aangevuld en hou jullie op de hoogte betreft kwaliteit van de producten
De trekhaak is voor mij niet direct een harde eis, maar wel verdomd fijn om de optie te hebben. Sowieso voor fietsen, maar nu mijn vriendin geen eigen motor meer heeft, misschien ook voor een motortrailer. Het was toch minder gezellig zo vorig jaar op weg naar het vakantieadres, zij met de auto en ik met de motor.

Leuke lijst aan accessoires, thanks! Ik zie bij bijvoorbeeld de opbergbakjes dat je wel een wat duurdere optie genomen hebt. Was dat een bewuste keus, of puur wat Ali toonde bij je zoekopdracht?
vanadium schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:52:
Gebruik je het vermogen van je Tesla vaak? Annuleer dan je proefrit en ga naar een andere vestiging, waar je ook de Excellence AWD kan rijden. De Design RWD die je bij Arnhem kan proberen is echt een fijne auto (ik heb de Design niet voor niets besteld), maar een Model 3 LR is en voelt absoluut sneller.

De Seal heeft geen one pedal driving, al kan je met wat anticiperen en de recuperatie op comfort best aardig zonder rempedaal door het verkeer, tot de laatste paar km/h. Kijk sowieso eerst of autohold aan staat (kan zodra je de gordel om hebt en de auto aan is). De Seal zonder autohold 'kruipt' als een automaat met koppelomvormer, best vervelend als je gewend bent dat je zonder voet op de rem stil kan staan. Check daarnaast even alle instellingen voor je wegrijdt, mensen proberen wel het nodige uit namelijk. Bij mijn laatste proefrit stonden letterlijk alle rijhulpen die niet iedere start weer vanzelf aan gaan uit, de navigatiemiep op stil, het verbruik op PK/100km en (natuurlijk) de verbruiksmeter niet op dynamic (dynamic is GoM op werkelijk verbruik, anders is het op WLTP gebaseerd). De autopilot zit links, gewone cruise rechts naast de schakelaar waarmee je de snelheid verhoogt of verlaagt. Vanuit Carplay of Android auto kan je door van onder naar boven te swipen snel naar home, of climate control opties. Voice werkt ook, behalve voor stuurverwarming. Rechtsboven naar beneden swipen voor wat (configureerbare) snelkoppelingen. En wat ik zou doen: Intelligent speed warning uitzetten, in het traffic sign menu. De parkeersensoren schakelen niet automatisch in bij lage snelheden vooruit, wel zodra je de achteruit inschakelt.

Als je het verbruik wil checken, er is geen fatsoenlijke tripmeter met verbruiksweergave sinds start of sinds laden, dus reset de verbruiksgrafiek in het new energy menu. Er gaan wat geluiden dat die optimistisch is al heb ik dat zelf niet gemerkt, dus je zou ook kmstand en SoC kunnen checken, globaal berekenen wat je verbruik was.

Verder en het belangrijkste: Ga lekker rijden, probeer alles uit dat belangrijk voor je is en geniet van de rit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaoticTiger
@DeGroteMuis Leuke lijst aan accessoires, thanks! Ik zie bij bijvoorbeeld de opbergbakjes dat je wel een wat duurdere optie genomen hebt. Was dat een bewuste keus, of puur wat Ali toonde bij je zoekopdracht?

Ik heb de tekst letterlijk neergezet zodat je ook het object kan vinden wat ik gekocht heb.
Die tekst slaat niet altijd juist op het product. Heb ook gekeken waar de bakjes etc van gemaakt zijn en hoe ze aansluiten (reviews van derde)

Deze bestelling heb ik zojuist geplaats: TOPBYD.COM

Under-seat Air Vent Cover for BYD Model: Seal Quantity 1 €9,95
Air Conditioning Air Intake Bug Screen for BYD Seal Quantity 1 €12,95
TPE Trunk Guards for BYD Seal Quantity 1 €30,95
Rear Seat Protection for BYD Seal Quantity 1 €50,95
Order Note Discounts D2KMY7EG2P4H (-€5,24)
SUBTOTAL €99,56

Wordt verrvolgd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:04
Ik zit te kijken naar de BYD Seal.

Hoe zijn de zelfrijdende systemen? Ik rijd nu een Kia Proceed en die volgt perfect de lijnen en de ACC werkt ook erg goed. Hoe werkt dat in de Seal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanadium
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:41
Woensdag proefrit ingepland voor de AWD en donderdag de RDW, mooi kort op elkaar om de verschillen te ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
sgouman schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:00:

Hoe zijn de zelfrijdende systemen? Ik rijd nu een Kia Proceed en die volgt perfect de lijnen en de ACC werkt ook erg goed. Hoe werkt dat in de Seal?
ACC werkt prima, heb ik niet op rare dingen kunnen betrappen. Voor mijn gevoel ook nog wat soepeler dan de EV6 die toch wat onrustiger voelt op ACC. De lane keeping kan nog wel wat beter. Ook niet kunnen betrappen op echt bijzondere dingen, maar hij is toch wat minder dan de EV6, die toch wat strakker in de rijstrook blijft en ook wat scherpere bochten aan kan voor de lane keeping het niet meer trekt. Of dat stoort bij jouw gebruik is natuurlijk de vraag, daarvoor kan je toch het beste even een proefrit plannen. En BYD geeft ook aan daar nog wel aan te werken, maar natuurlijk onbekend hoeveel beter het wordt.

De Tesla die ook op je shortlist staat verraste mij trouwens wel met wat bijzondere acties. Als de beste lane keeping en een goede ACC echt het enige criterium is, zou ik van jouw shortlist de EV6 kiezen. Die vergt waarschijnlijk ook de minste gewenning als auto in het geheel omdat je al Kia rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
sgouman schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:00:

Hier momenteel ook een Proceed rijder. Ik vond de RWD erg veel lijken op het weggedrag van de Proceed. Reed verrassend "benzine" achtig met Regen op max. Niet super veel met de rijhulp gespeeld maar voelde vergelijkbaar aan met de Proceed. Voor mij was het belangrijkst dat de ACC en LKA prettig werkt. En dat leek zo te zijn (+-45 min gereden, snelweg en binnendoor).
Uiteindelijk RWD besteld na paar weken nadenken over versie en kleur. Nu wachten. Proceed leasecontract liep formeel 3 maart af (48 maanden) en wordt nu stilzwijgend verlengt tot de Seal er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutdr
ik ben hem net gaan afhalen voorzichtig naar huis gereden 50 km snelweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
woutdr schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:41:
ik ben hem net gaan afhalen voorzichtig naar huis gereden 50 km snelweg
#jaloers!!!

Pics or it didn't happen :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• woutdr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyyIFFLnlfznYp_PiuT5PH3nXIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3z2v6P4BvHohSJ9eyZl5nvI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Gefeliciteerd @woutdr!
Blijft ook gewoon een hele gave kleur, dat Atlantis Grey :9~ O+
Veel rijplezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marknga
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 29-03 18:59
Dat is inderdaad wel heel mooi! Misschien moet ik toch eens van mijn geloof afstappen en een keer niet zwart kiezen.

Ik heb vanmiddag een proefrit gemaakt en ik ben nog steeds zeer enthousiast. Wat mij wel opviel is dat de spraakbediening in acht verschillende talen ingesteld kan worden en daar was Nederlands er niet een van. Nu zag ik ook dat achter elke taal een prullenbakje stond wat mij deed vermoeden dat je daarmee talen verwijdert.

Kan spraakherkenning echt niet in het Nederlands? Of heeft iemand de taal weggegooid en moet die gewoon weer geïnstalleerd worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:23
Vrachtwagen met Seals vanuit Vlissingen vandaag tegengekomen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djN_hfcQ7D5ouro-YPQZMy2Q6ak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9YO2c7vXxVxTJ0vTBHrHAVg.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 4 ... 41 Laatste