Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iphonevannick
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-09 16:03
Vraagje aan de eigenaren van de originele BYD dashcam; raden jullie de aankoop aan? Hoe is de kwaliteit, ook ‘s nachts? En is het makkelijk om beelden terug te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 22:39
Turbo99 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:15:
[...]

In de nieuwe 2025 brochure op de website van BYD NL (https://www.bydauto.nl/) staat het inmiddels ook:

[Afbeelding]

Naast dat de basisprijzen omhoog zijn gegaan moet er voortaan € 1.100,00 worden bijbetaald voor iedere lak kleur behalve "Ice Blue".
Ik zie bijbetalen voor kleur nog niet in de configurator staan.

Maar de prijs behoorlijk omhoog gooien (al dan niet door regelgeving) icm met de huidige bedroevende snellaad prestaties is een gewaagde strategie.

Alleen al op prijs vliegt de wagen voor mij nu voorbij m'n lease budget en het was 1 van de weinigen op de shortlist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 10:37
Juan schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:28:
Volgensmij word er ook beweerd, dat de 1.4.0 versie onterecht of per ongeluk vrij gegeven zou zijn.

Mijn Duits is niet super, dus kan het niet voor de volle 100% volgen.
Maar hoop wel dat die 1.4. snel komt.. er zit toch best wat tussen wat graag zou zien (snelkoppeling naar de stoel instelling bv)
Vraag me niet teveel over naamvallen en zo, maar ik kan het wel goed volgen. Speculaties en grappen over 1.4.1, maar ook een bericht dat 1.4.0 vanaf week 202503 (verder) uitgerold wordt over Duitsland. Voor ons wat minder haast omdat er ook wat veel gebruikte dingen lijken te verdwijnen.

Verder wat kleine verbeteringen, maar niet onverdeeld positief. Geen positieve berichten over laden, nog steeds net zo waardeloos. -O- En stoelverwarming dus inderdaad weg uit het snelmenu, echt superhandig mid-winter, extra knoppen mogen drukken voor een functie die dan juist vaker gebruikt wordt omdat die knop eruit gehaald is, maar wel een knop op je scherm voor climate control uit, die ook al gewoon als fysieke knop in je middenconsole zit... :X Ook een incidentele klacht over stuurverwarming die niet werkt, maar bij anderen wel gewoon. En verrassend genoeg over dat voorverwarming weer werkt, maar daar heb ik nog niemand over gehoord bij 1.3.1? Spelletjes waarvoor onder andere je VIN wordt opgeslagen, een kale relax app en youtube voor als je de browser onhandig vindt zijn nu ook niet bepaald gamechangers. Wel fijn voor de Android Auto gebruikers, als het klopt, niet gezien in de video, maar wel genoemd door een forumlid: Android Auto zou nu ook niet meer full screen zijn, dus niet meer swipen om bij de sneltoetsen te komen. En natuurlijk de snellere toegang tot de stoelverstelling.

Nog vervelender dan stoelverwarming weg: Volgens deze video ook SLW weer weg uit de snelkoppelingen? YouTube: BYD SEAL v1.4.0 Software Update: New UI, Settings, Shortcuts and App... Volgens een forumlid die eerst hetzelfde zei was die er later wel, maar in de youtube video dus ook nergens meer te vinden. Het voelt zo nog niet als de update van onze dromen. Hopelijk volgt er ERG snel een 1.4.1 of 1.5 update waarmee wat kromme 1.4 keuzes rechtgetrokken worden en eindelijk het laden eens gerepareerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Juan schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:29:
Over dat auto steering gesproken, icm de cruisecontrol, komt het heel dicht bij AutoPilot van Tesla.

Eergisteren op de A2 een stuk op 106 km per uur ingesteld, handjes/voetjes los, en toen ik links/rechts over de lijn ging, werd dit automatisch gecorrigeerd

Was wel relaxed 🤗
Deze vind ik heel grappig in combinatie met je ondertekst. :+
Ik heb er wat minder vertrouwen in intussen, toch al een paar keer gehad dat hij bij niet al te scherpe snelwegbochten al uitschakelt. Zo lang hij actief is doet hij het wel goed, al rijd ik zelf liever iets meer naar links bij vrachtwagens inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:03
Haha, die ondertekst doelt op andere situaties.

Maar SLW? Wat is dat?

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Iphonevannick schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:56:
Vraagje aan de eigenaren van de originele BYD dashcam; raden jullie de aankoop aan? Hoe is de kwaliteit, ook ‘s nachts? En is het makkelijk om beelden terug te kijken?
Pros:
Snel geïnstalleerd
Goedkoop
Makkelijk na te zien

Cons:
Geen geluid
Schokkerig beeld soms bij opnames
Niet op afstand in te zien (via BYD app of zo)

[ Voor 5% gewijzigd door Juan op 03-01-2025 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannick1
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-09 09:25
Inter18 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:00:
[...]

Maar de prijs behoorlijk omhoog gooien (al dan niet door regelgeving) icm met de huidige bedroevende snellaad prestaties is een gewaagde strategie.

Alleen al op prijs vliegt de wagen voor mij nu voorbij m'n lease budget en het was 1 van de weinigen op de shortlist.
Zelfde probleem hier een beetje. Niet eens zozeer de prijs iets omhoog gegaan is, echter de leaseprijs is in onze calculator schrikbarend hoger geworden t.o.v. 2 weken geleden. Ongeveer €130 per maand duurder. Onevenredig indien enkel kijkend naar fiscale verhoging van €3000. Vergelijkend bij andere auto’s, waar alleen bpm doorberekend is in de leaseprijs (stijgingen van €30-€40 per maand).
Lijkt erop of hebben de leasemaatschappijen weinig vertrouwen in restwaarde van de seal t.o.v. andere auto’s…of zie ik iets over het hoofd waardoor de leaseprijs zoveel hoger geworden is?!
Uiteraard is er een apart topic voor leaseprijzen, maar toch even de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 14:42

E-Vix

Nu met sneeuw!

Jannick1 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:47:
[...]

Zelfde probleem hier een beetje. Niet eens zozeer de prijs iets omhoog gegaan is, echter de leaseprijs is in onze calculator schrikbarend hoger geworden t.o.v. 2 weken geleden. Ongeveer €130 per maand duurder. Onevenredig indien enkel kijkend naar fiscale verhoging van €3000. Vergelijkend bij andere auto’s, waar alleen bpm doorberekend is in de leaseprijs (stijgingen van €30-€40 per maand).
Lijkt erop of hebben de leasemaatschappijen weinig vertrouwen in restwaarde van de seal t.o.v. andere auto’s…of zie ik iets over het hoofd waardoor de leaseprijs zoveel hoger geworden is?!
Uiteraard is er een apart topic voor leaseprijzen, maar toch even de vraag.
Dat per 1 januari de leaseprijs €130 per maand omhoog is gegaan klopt wel ongeveer.
De Seal is €3800 duurder geworden (dus niet €3000). De restwaarde zal waarschijnlijk gelijk blijven dus die €3800 wordt gewoon 1 op 1 aan de klant doorberekend. Er van uitgaande dat je naar een periode van 48 maanden kijkt dan komt dat neer op 3800 : 48 = €79. Dan is er per 1-1-2025 ook nog wegenbelasting van ongeveer €35 per maand voor de Seal bij gekomen. €79 + €35 = €114. De overige €16 zal waarschijnlijk verzekering en onderhoud zijn die ook opnieuw geindexeerd zullen zijn voor 2025.

Kleine tip. Vraag altijd bij meerdere leasemaatschappijen een offerte aan. Bij mij zijn er bij 3 maatschappijen offertes opgevraagd en het verschil tussen de duurste en goedkoopste was ruim €110 per maand voor exact de zelfde voorwaarden. De ander zat ongeveer halverwege.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannick1
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-09 09:25
E-Vix schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:00:
[...]

Dat per 1 januari de leaseprijs €130 per maand omhoog is gegaan klopt wel ongeveer.
De Seal is €3800 duurder geworden (dus niet €3000). De restwaarde zal waarschijnlijk gelijk blijven dus die €3800 wordt gewoon 1 op 1 aan de klant doorberekend. Er van uitgaande dat je naar een periode van 48 maanden kijkt dan komt dat neer op 3800 : 48 = €79. Dan is er per 1-1-2025 ook nog wegenbelasting van ongeveer €35 per maand voor de Seal bij gekomen. €79 + €35 = €114. De overige €16 zal waarschijnlijk verzekering en onderhoud zijn die ook opnieuw geindexeerd zullen zijn voor 2025.

Kleine tip. Vraag altijd bij meerdere leasemaatschappijen een offerte aan. Bij mij zijn er bij 3 maatschappijen offertes opgevraagd en het verschil tussen de duurste en goedkoopste was ruim €110 per maand voor exact de zelfde voorwaarden. De ander zat ongeveer halverwege.
Je hebt gelijk. Mijn rekensom was niet helemaal goed. Heb de offerte aanvragen uitstaan dus ben benieuwd wat er uit komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
E-Vix schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:00:
[...]

3800 euro erbij, niet 2700? De Seal Design was 45990, nu 48690, de Excellence was 50990, nu 53690. Dus als je een voorraadmodel shopt of straks Ice Blue wil, is het verschil maar 2700 euro toch?

Ik blijf het vreemd vinden dat de Sealion als Design uitvoering met vergelijkbare specs als de Seal AWD Excellence opeens hetzelfde gaat kosten, allebei 53690, of 52690 fiscaal. Dat terwijl de Sealion juist iets hoger gepositioneerd lijkt te worden als model gezien de verschuiving van de uitvoeringen Comfort - Design - Excellence, de populaire crossover styling met hatchback achterklep en wat hogere instap en het nieuwere softwareplatform (geen idee of nieuwer ook echt beter is, maar je hebt bijvoorbeeld wel de kaart van de navi voor je neus). De Sealion vergelijkbaar met de Seal Design kost nog wel 2000 meer. Zou me ook niet verbazen als de leaseprijs ondanks het hogere gewicht van de Sealion (gokje gebaseerd op de 0-100 tijd, de brochure link werkt niet) toch gunstiger blijkt voor de Sealion Design door de hogere verwachte restwaarde van een crossover vs sedan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZM
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-07 14:27
E-Vix schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:43:
[...]

Was jouw kenteken toevallig vrijdag al aangevraagd? Ik zie in de gegevens van de RDW (via Opendata) een groene Seal die vrijdag op kenteken is gezet. Wat bijzonder is, is dat op kenteken die Seal 750kg mag trekken...GZT-16-R
Ik zie ook een grijze Seal op die dag, en hopelijk is dat mijn Atlantic Grey. Daar weet ik namelijk zeker van dat die op die dag is aangevraagd... Hij staat alleen nu nog in de haven van Rotterdam en zou met een week of 3 bij de dealer klaar moeten staan.
Toch een ander kenteken. op de 24e al aangevraagd. Begin volgende week een afspraak inplannen voor de levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 21:35
Inter18 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:00:
[...]

Staat in de brochure van de Seal (https://www.bydauto.nl/ap...5-01-01-2025-VERSIE-3.pdf):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVqTt7-sTY8X31NAqtK1TbQMH-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5auDiYK9X78d9zKSmWmR7eDB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Misschien zijn de voorraadmodellen nog zonder meerprijs op kleur? Of een fout in de configurator. De meerprijzen matchen wel met de meerprijzen op de Seal U en Sealion07, dus een fout in de prijslijst lijkt onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjerome
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-08 13:25
Het was donker, jij in het wit, Ik in het blauw
Aan je oplichtende snorharen herkende ik jou.

Rijdend op de A2 samen op pad,
Tot ik bijna de afslag Kerdriel vergat...

Haha je zou er bijna romantisch van worden, de eerste keer een andere Seal ontmoet op de snelweg in het donker. Het is een heel herkenbare auto met die ledverlichting voor. Ik zie sowieso bijna nooit seals onderweg. Dat maakt de auto nog steeds bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:56

Cybje

First Post!

Grappig om die brochure te zien. Wat ik vooral vreemd vind is dat de goedkoopste versie (Comfort) op een aantal punten beter is dan de 2 duurdere uitvoeringen, namelijk hogere topsnelheid (220 km/u ipv 180) en buitenspiegels met 'reverse auto tilt'. Zal vast komen doordat er updates van een recenter platform zijn toegepast op de Comfort, maar het is wel een vreemde keus om die updates dan niet aan de duurdere versies te geven.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matzen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 04-08 21:57
Cybje schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:31:
[...]

Grappig om die brochure te zien. Wat ik vooral vreemd vind is dat de goedkoopste versie (Comfort) op een aantal punten beter is dan de 2 duurdere uitvoeringen, namelijk hogere topsnelheid (220 km/u ipv 180) en buitenspiegels met 'reverse auto tilt'. Zal vast komen doordat er updates van een recenter platform zijn toegepast op de Comfort, maar het is wel een vreemde keus om die updates dan niet aan de duurdere versies te geven.
The reverse auto tilt zit ook in de huidige Seals. Of ik heb een uitzondering te pakken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Matzen schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:00:
[...]

The reverse auto tilt zit ook in de huidige Seals. Of ik heb een uitzondering te pakken :P
Geen utizondering, de mijne doet dat ook.
Zo te zien wel een folder fout, goed opgemerkt door @Cybje. Op pagina 5 staat inderdaad Elektrisch instelbare, inklapbare en verwarmbare buitenspiegels bij de Design en Excellence en Elektrisch instelbare, inklapbare en verwarmbare buitenspiegels met positiegeheugen en 'reverse auto tilt' bij de Comfort, maar op pagina 4 staat meeruitrusting Design tov Comfort Buitenspiegels met positiegeheugen
en 'reverse auto tilt'

De topsnelheid van 220 vs 180 is wel een vreemde keus, ik meende dat de eerste 61,5 kWh Seals met 180 km/h topsnelheid geleverd werden in Thailand en Australië, dus je zou verwachten dat als die nu een hogere topsnelheid krijgt, dat voor alle 3 de Seal modellen kan gelden, niet alleen de instapper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchman666
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 08:15
Cybje schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:31:
[...]

Dat heb je goed gezien. Het zou inderdaad al kunnen dat de comfort versie al een 2025 model versie is en dus op EVO3 platform is gebaseerd. Ik meen gelezen te hebben dat mede door een nieuwe motor (max 23000 toeren) ook de AWD versies een hogere top gaan krijgen namelijk een top van 240 km/u.

Zie in het onderstaande artikel.

https://www.bitauto.com/uk/news/100195812766.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Matzen schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:00:
[...]

Die van mij heeft het niet volgens mij, of ik moet nog iets aanzetten. Ik gebruik meestal de 360 graden camera tijdens het inparkeren om die reden.

Kwam er ook pas na 2 maanden achter dat je automatische ruitenwissers ergens diep in de menu's moet inschakelen. Begreep al niet hoe ik het aan moest krijgen en reed dus de eerste 2 maanden gewoon met een interval ruitenwisser rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Hier ook autotilt bij het achteruit rijden.. maar ik gebruik eigenlijk alleen de camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
Wellicht doe ik iets volledig verkeerd,

maar ik zie de comfort utvoering niet op de site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Zodra ik auto in R zet, draaien de spiegels voor beter zicht. (RWD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennomaassluis
  • Laatst online: 08-09 10:03
Inter18 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:02:
Wellicht doe ik iets volledig verkeerd,

maar ik zie de comfort utvoering niet op de site
Het is een instelling in het menu van de auto instellingen.

Maar goed, ik rijd de AWD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
Ik begrijp de Comfort Modus van de Seal,

Maar onze mede forummers hebben het over de uitvoeringen van de Seal:
Comfort, Design, Excellence etc.

Waarbij de Comfort een flink hogere topsnelheid heeft maar een kleinere batterij.

De enige die nu nog in mijn huidige lease past zou de Comfort uitvoering zijn, de prijsverhoging is fors te noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grismo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-03 21:04
Vanmorgen een probleem met de boordlader ik had de wagen snachts thuis opgeladen de deur ging vanmorgen nog wel open maar voor de rest alles op zwart,
ANWB er bij die kreeg hem gelukkig weer aan de praat maar adviseerde mij contact op te nemen met BYD Meppel kon daar gelukkig direct terecht hebben hem uitgelezen maar kunnen niets vinden
Is er iemand die dit probleem ook heeft ondervonden?
Ik ga volgende week met vakantie en dit geeft geen vertrouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Boordlader? wat is dat?
Maar dergelijke gekken dingen nog niet gehad.
Wel een keer de stekker die vast zat.. (maar dat was mijn eigenschuld..., had eerste de stekker uit de laadpaal gehaald..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennomaassluis
Juan schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:38:
Boordlader? wat is dat?
Wel een keer de stekker die vast zat.. (maar dat was mijn eigenschuld..., had eerste de stekker uit de laadpaal gehaald..)
De volgorde zou niet mogen uitmaken. Zo doe ik het ook namelijk. Echter ontgrendeld de auto pas de stekker als ik een deur open doe (dus niet alleen van het slot, maar fysiek openen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennomaassluis
Wat mij is opgevallen, is dat wanneer ik de A/C op comfort zet (zodat de verwarming beter functioneert) het verbruik belangrijk hoger is.. Zo'n 2,5 tot 3 kW per 100/km.

Dat is best pittig.

Voor referentie, ik rijd de Excellence.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Inter18 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:29:
Ik begrijp de Comfort Modus van de Seal,

Maar onze mede forummers hebben het over de uitvoeringen van de Seal:
Comfort, Design, Excellence etc.

Waarbij de Comfort een flink hogere topsnelheid heeft maar een kleinere batterij.

De enige die nu nog in mijn huidige lease past zou de Comfort uitvoering zijn, de prijsverhoging is fors te noemen
De Seal Comfort is wel al aangekondigd, maar ik weet niet 100% zeker of die ook al bestelbaar is, al zegt Martijn de Groot van BYD op LinkedIn van wel: https://nl.linkedin.com/p...-7274800038478843904-Lby8
Grismo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:34:
Vanmorgen een probleem met de boordlader ik had de wagen snachts thuis opgeladen de deur ging vanmorgen nog wel open maar voor de rest alles op zwart,
ANWB er bij die kreeg hem gelukkig weer aan de praat maar adviseerde mij contact op te nemen met BYD Meppel kon daar gelukkig direct terecht hebben hem uitgelezen maar kunnen niets vinden
Dat klinkt als de beruchte slaapstand die eerder voorbij is gekomen en waar @MichaelJ ook last van gehad heeft een keertje in een soortgelijke situatie? Zelf nooit meegemaakt.
Juan schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:38:
Boordlader? wat is dat?
De wisselstroomlader, je laadzuil is een stroombron maar 'de lader' zit in de auto zelf. En wat @Mennomaassluis zegt, de volgorde zou niet uit moeten maken voor de ontgrendeling, ik haal meestal ook eerst de stekker uit de laadzuil, dan pas uit de auto.
Mennomaassluis schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:59:
[...]

De volgorde zou niet mogen uitmaken. Zo doe ik het ook namelijk. Echter ontgrendeld de auto pas de stekker als ik een deur open doe (dus niet alleen van het slot, maar fysiek openen).
Dát heb ik dan weer nooit gehad. Of de kofferbak moet als een deur tellen? De volgorde is meestal kofferbak openen, terwijl die opent de sessie beëindigen op de laadzuil, dan ontgrendelen en de kabel uit de auto trekken. De deuren zijn dan nog gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennomaassluis
DeGroteMuis schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:30:

Dát heb ik dan weer nooit gehad. Of de kofferbak moet als een deur tellen? De volgorde is meestal kofferbak openen, terwijl die opent de sessie beëindigen op de laadzuil, dan ontgrendelen en de kabel uit de auto trekken. De deuren zijn dan nog gesloten.
Dat zal ik de volgende keer eens testen, wellicht telt dat als hetzelfde.. Denk het haast wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
DeGroteMuis schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:30:
[...]
De Seal Comfort is wel al aangekondigd, maar ik weet niet 100% zeker of die ook al bestelbaar is, al zegt Martijn de Groot van BYD op LinkedIn van wel: https://nl.linkedin.com/p...-7274800038478843904-Lby8
Ik kreeg dit net ook te horen via BYD op Facebook, op de BYD site is de comfort nog niet te vinden helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inter18
Mennomaassluis schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:59:
[...]

Dat zou niet zo moeten zijn/blijven.
Ik rijd een andere EV, eveneens met warmtepomp, maar het verbruik daarvan zakt vanaf 4,5kW initieel terug naar ong 250Watt als de temperatuur bereikt is.
Op korte stukjes is het verbuik van de verwarming idd hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
  • Laatst online: 20-09 14:58
Grismo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:34:
Ik weet niet of het het zelfde is wat ik 2/3 weken geleden had, maar bij mij reageerde niets meer zelfs de sleutel om de auto op slot te zetten niet. Elk lampje leek uit te staan, er was geen enkele vorm van leven in de auto. Na een minuut of 10 werkte alles weer. Sindsdien geen last meer van gehad. Was overigens de 1e keer dat zoiets gebeurde in 10 maanden tijd, dus ben het al weer 'vergeten'

Geen zorgen om maken en lekker op vakantie gaan. Problemen kunnen er altijd zijn, maar om je daar vooraf zorgen over te maken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Vandaag is het 3e remlicht vervangen, ze konden het niet testen, omdat de meetapparatuur niet beschikbaar was (storing)

Ook nog wat technische vragen gesteld, en die monteur keek afsof hij water zag branden.
Zulke vreemde vragen waren het niet. (over bv wat de beste oplaad methode is) of dat een automatisch parkeren functie kan krijgen op de Seal (net als bij Tesla) dus uitstappen, en automatisch parkeren.

Echter kon ie daar allemaal geen antwoord op geven.

Update 1.4 gevraagd, maar blijkbaar doen ze hetzelfde als wat wij moeten doen (kijken via de "Upgrade" knop)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inter18
Ik denk dat je bij stom toeval iemand moet treffen die het product interesseert.
Bij mij (Kia Soul EV) krijg ik standaard 'het is een product eigenschap' bij iedere vraag of klacht die ik stel.
Serieus vent?
Hoeveel Souls zijn er verkocht dat het een 'product eigenschap' is dat de voortrein rammelt?

Alleen als je een toegewijd team treft dan krijg je support op je wagen. Anders is het niets anders dan een wegwerp product en zul je je info uit communities als deze moeten halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Mennomaassluis schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:07:
[...]

Dat zal ik de volgende keer eens testen, wellicht telt dat als hetzelfde.. Denk het haast wel.
Vanochtend getest:
• Dubbelcheck: zit de kabel vergrendeld in de auto? Dat was het geval.
• Sessie afmelden
• Kabel uit de laadzuil
• Deuren ontgrendelen, maar gesloten laten, ook de kofferbak
• Kabel uit de auto
En dat werkte. Misschien als je eerst de auto ontgrendelt, dan sessie afmeldt, kabel verwijdert uit de laadzuil er net teveel tijd overheen gaat en de boel alweer vergrendeld is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Juan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:13:
Vandaag is het 3e remlicht vervangen, ze konden het niet testen, omdat de meetapparatuur niet beschikbaar was (storing)

Ook nog wat technische vragen gesteld, en die monteur keek afsof hij water zag branden.
Zulke vreemde vragen waren het niet. (over bv wat de beste oplaad methode is) of dat een automatisch parkeren functie kan krijgen op de Seal (net als bij Tesla) dus uitstappen, en automatisch parkeren.

Echter kon ie daar allemaal geen antwoord op geven.

Update 1.4 gevraagd, maar blijkbaar doen ze hetzelfde als wat wij moeten doen (kijken via de "Upgrade" knop)
Meetapparatuur om te testen? Bij mij hebben ze een rondje ermee gereden, met de DAB op BBC world (die sowieso een sterker signaal geeft zo te merken) en gezegd dat het 'binnen de marge' valt. Jammer genoeg denken andere zenders daar anders over, die vallen nog steeds weg als het remlicht aan gaat. :X Wel iets beter dan het was, dat wel.

Verder bij mij wel een beetje dezelfde ervaring: De monteurs bij BYD lijken minder te weten over dingen als laden dan de verkopers. En over mogelijke features in de toekomst weten de monteurs helemaal niets. Dat zegt natuurlijk niet alles over de kwaliteiten van de monteurs, ze kunnen heel goed zijn met de techniek zelf, maar het voelt inderdaad vreemd.

Volgens journalisten en auto youtubers kan de Seal nooit een parkeerautomaat krijgen omdat er voor geen naar voren gerichte parkeersensoren aanwezig zijn, alleen de schuin kijkende op de hoeken. Maar Tesla doet 't helemaal zonder parkeersensoren, dus het lijkt me wel mogelijk te zijn. Of ze het implementeren is een tweede.

Dat de dealer het update knopje moet aantikken in de auto om te kijken of er een update is, is onzin. De dealer heeft ook een secure portal waar ze de updates uit kunnen halen. Het kan wel zijn dat de update nog niet beschikbaar is in dat portal misschien, maar ze hoeven zeker niet in een auto te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Dank voor de info.. ik dacht ook dat de Dealer een aparte ingang zou hebben naar de "Update" server.. maar er werd echt gezegd dat het niet meer is dan wat wij doen.

Maar nog niemand de 1.4 update gehad..?
Zou deze week toch gestart worden met de uitrol?

[ Voor 21% gewijzigd door Juan op 08-01-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennomaassluis
DeGroteMuis schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:02:
[...]

Vanochtend getest:
• Dubbelcheck: zit de kabel vergrendeld in de auto? Dat was het geval.
• Sessie afmelden
• Kabel uit de laadzuil
• Deuren ontgrendelen, maar gesloten laten, ook de kofferbak
• Kabel uit de auto
En dat werkte. Misschien als je eerst de auto ontgrendelt, dan sessie afmeldt, kabel verwijdert uit de laadzuil er net teveel tijd overheen gaat en de boel alweer vergrendeld is?
Interessant.. Deze week rijd ik waarschijnlijk niet zoveel, dus ik zal het wellicht volgende week testen.
Ik weet namelijk niet meer of ik de auto eerst ontgrendel en dan de laadsessie stopt. (iets met korte termijngeheugen 8)7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Juan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:33:
Dank voor de info.. ik dacht ook dat de Dealer een aparte ingang zou hebben naar de "Update" server.. maar er werd echt gezegd dat het niet meer is dan wat wij doen.

Maar nog niemand de 1.4 update gehad..?
Zou deze week toch gestart worden met de uitrol?
Bijzonder, al die verschillende verhalen. Bij mijn 1.3 update bij de dealer werd er toch echt een USB stick in de auto gestoken, niet gedrukt op de update knop in de auto. :+ De dealer zei toen dat ze die updates via een secure portal kunnen downloaden, klinkt ook logischer dan downloaden van een auto die de OTA update wel al gehad heeft of zo. ;) En het was wel een dealer die de auto ook verkoopt, niet een servicepunt? Misschien dat een servicepunt niet zelf die toegang heeft?

Mijn vriendin had wel een wazige reset vandaag, moest stuur links-rechts draaien en de snelkoppelingen bij het naar beneden swipen waren gereset, maar nog steeds v1.3. Pin me er niet op vast, maar ik vermoed nog minimaal 1-2 weken. Volgens het Duitse forum vanaf komende week wat wel overeen komt met de eerder genoemde half januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZM
semi off-topic:

a.s. dinsdag de 14e staat de afspraak voor de levering (ophalen*) van mijn Seal. Ondanks vragen aan de verkoper over welke versie straks voor geïnstalleerd staat en/of het 3e remlicht vs DAB+ probleem vooraf gecheckt kan worden heb ik geen reactie ontvangen. Ik laat mij verassen wat dat betreft.

Wel handig; BYD Rotterdam is vanaf dinsdag de 14e elke dinsdag tot 20:00uur open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchman666
Goed nieuws mede forum genoten.

Ik zie nu voor het eerst de nieuwe BYD comfort model in de mobiliteit portaal opduiken. Deze heeft inderdaad een hogere top snelheid (220 KM) dus dit zou kunnen betekenen dat deze gebaseerd is op de nieuwe EVO 3 platform. En dat mogelijk de AWD versies nog gaan volgen (deze staan nog wel op 180 KM topsnelheid).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hOL7lBLSGes1kEyGY9nzBjr-JU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BLn2TPPricjog9EJgc4fzYTV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDf9dVq0MMpBn1d32SjOsI-6F1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jc24PBBHiBucDwRUp8EGaGJ9.png?f=fotoalbum_large

Ik ben nu echt benieuwd wanneer dit het geval is. Want de Polestar 4 is te breed (net zoals de zeekr001) en de ZEEKR 7X lijkt pas ergens per mei te bestellen te zijn. De BYD Seal is de enige auto die alle check boxen lijkt te raken (looks, gebruik gemak en van alle luxe voorzien).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik denk dat de comfort niet op het nieuwe e-platform 3.0 EVO staat. Dat platform zou namelijk op 800v zijn, en de comfort heeft een spanning van 409,6v. Ik denk dat de hogere topsnelheid eerder te danken is aan het lager gewicht van de auto. De topsnelheid is softwarematig, en met het lagere gewicht is het in theorie veiliger om met een hogere snelheid te kunnen rijden (minder massa, dus in theorie een kortere remafstand).
Het 3.0 EVO platform zou in de facelift Seal geintroduceerd worden, en één van de kenmerken van de facelift is het nieuwe interieur waar de stoelen geen ruit-patroon meer hebben, maar glad zijn afgewerkt. Volgens de brochure heeft de Comfort echter bekleding met een ruit-patroon.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchman666
E-Vix schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:29:
Ik denk dat de comfort niet op het nieuwe e-platform 3.0 EVO staat. Dat platform zou namelijk op 800v zijn, en de comfort heeft een spanning van 409,6v. Ik denk dat de hogere topsnelheid eerder te danken is aan het lager gewicht van de auto. De topsnelheid is softwarematig, en met het lagere gewicht is het in theorie veiliger om met een hogere snelheid te kunnen rijden (minder massa, dus in theorie een kortere remafstand).
Het 3.0 EVO platform zou in de facelift Seal geintroduceerd worden, en één van de kenmerken van de facelift is het nieuwe interieur waar de stoelen geen ruit-patroon meer hebben, maar glad zijn afgewerkt. Volgens de brochure heeft de Comfort echter bekleding met een ruit-patroon.
h'm dat klinkt aannemelijk. Ik zie dat de comfort inderdaad zo'n 150 kilo lichter is dan de reguliere RWD versie. Jammer ik had gehoopt dat de nieuwe 23.000 rpm motor gebruikt zou zijn. Maar die is mogelijk niet eens nodig voor een RWD variant. En zou alleen logisch zijn bij de nieuwe 2025 AWD model.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aro8JscaO0LPxPudhrw7G7oMVoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JZ15WpjPCYyy09yskXgKDeQt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bblikman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-07 10:01
Ik had al eerder aangegeven me storen aan je feit dat icc soms overgaat in acc. En dat is schrikken als de auto in eens zonder waarschuwing langzaam over de lijnen heen gaat.

Maar vandaag nog erger, de afstand met de voorganger viel uit bij zowel acc als icc. Waardoor ik een noodstop moest maken bij plotseling vertraging van je verkeer. Overigens reden we 85 en zou het gewoon moeten functioneren.

Langzaam maar zeker baal ik van dit soort gedoe met de seal. En dan heb ik het nog niet over:
- slechte climat control
- achteruitkijkspiegel vaak erg donker bij schemering
- slecht snelladen. Nog geen enkele keer boven 50kwh uitgekomen
- navigatie niet altijd correct
- draadloos opladen gsm traag

Seal RWD / Black / Light blue interior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
bblikman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:50:
Ik had al eerder aangegeven me storen aan je feit dat icc soms overgaat in acc. En dat is schrikken als de auto in eens zonder waarschuwing langzaam over de lijnen heen gaat.

Maar vandaag nog erger, de afstand met de voorganger viel uit bij zowel acc als icc. Waardoor ik een noodstop moest maken bij plotseling vertraging van je verkeer. Overigens reden we 85 en zou het gewoon moeten functioneren.

Langzaam maar zeker baal ik van dit soort gedoe met de seal. En dan heb ik het nog niet over:
- slechte climat control
Ik heb het nog niet meegemaakt in de Seal, maar reed je toevallig in de sneeuw? Als dat hard genoeg gaat, kan de afstandmeting per radar inderdaad wel eens uitvallen, ook wel eens gehad bij een leenauto zonder verwarmde radar unit. Alleen viel daarbij dan de hele cruise control uit, wat ook niet heel fijn is, maar wel logischer. En de auto zou op zijn minst wel aan mogen geven dat het uitvalt. Kortom: zeker iets om even te melden bij de dealer.

De climate control vind ik niet zo slecht, maar de rest van je punten zijn wel herkenbaar intussen. Mijn telefoon hangt weer aan een kabeltje te laden als ik laad in de auto, de USB C laadt wel lekker vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iphonevannick
bblikman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:50:

- slechte climat control
Ik rijd nu dagelijks het traject Utrecht - Rotterdam op alleen de ICC modus. Bij mij werkt ie top, maar toegegeven; de gebruiker moet zich een beetje aanpassen aan de modus. Het is niet perfect en het is GEEN zelfrijdende modus, maar de ICC helpt je zeker bij (super)relaxed rijden. Handje op het stuur leggen is voldoende. Wanneer de auto te lang geen feedback van het hand op het stuur terugkrijgt, schakelt deze (bijna stilletjes!) over op de ACC modus.

Achteruitkijkspiegel heeft een dimmend effect en ik zou niet meer zonder willen. Mijn vorige auto had óók dimmende buitenspiegels, jammer dat de Seal diue niet heeft. Maar het klopt dus dat je weinig ziet bij schemer.

Slecht snelladen is een bekend probleem, het ligt nog steeds in de lijn der verwachting dat er een update voor volgt. Wanneer precies, is nog niet bekend.

Navigatie niet altijd correct kan ik me niet in vinden. De meeste routes lijken voor mij logisch. Bovendien denk ik dat iedere navigatie app wel een andere manier van "beste" route kent. Probeer maar eens Waze met Google Maps te vergelijken, die gaan echt allebei anders reageren bij bijvoorbeeld file op de route.

Draadloos laden: Helemaal eens. Dit is echt slecht. Volgens mij is de output 12 watt o.i.d. De nieuwere auto's van concurrenten staan al op minimaal 24watt dacht ik.

Al met al snap ik je punten wel, maar ik denk dat je je bij de meeste punten moet neerleggen en accepteren dat dit de "gebreken" zijn van het merk. Zo heeft elk merk wel dingen die niet goed geregeld zijn, of bij een ander merk beter voor elkaar is. Heb je wel eens in een Tesla de ruitenwissers/regensensor ervaren? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Iphonevannick schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Ik rijd nu dagelijks het traject Utrecht - Rotterdam op alleen de ICC modus. Bij mij werkt ie top, maar toegegeven; de gebruiker moet zich een beetje aanpassen aan de modus. Het is niet perfect en het is GEEN zelfrijdende modus, maar de ICC helpt je zeker bij (super)relaxed rijden. Handje op het stuur leggen is voldoende. Wanneer de auto te lang geen feedback van het hand op het stuur terugkrijgt, schakelt deze (bijna stilletjes!) over op de ACC modus.

Achteruitkijkspiegel heeft een dimmend effect en ik zou niet meer zonder willen. Mijn vorige auto had óók dimmende buitenspiegels, jammer dat de Seal diue niet heeft. Maar het klopt dus dat je weinig ziet bij schemer.

Slecht snelladen is een bekend probleem, het ligt nog steeds in de lijn der verwachting dat er een update voor volgt. Wanneer precies, is nog niet bekend.

Navigatie niet altijd correct kan ik me niet in vinden. De meeste routes lijken voor mij logisch. Bovendien denk ik dat iedere navigatie app wel een andere manier van "beste" route kent. Probeer maar eens Waze met Google Maps te vergelijken, die gaan echt allebei anders reageren bij bijvoorbeeld file op de route.

Draadloos laden: Helemaal eens. Dit is echt slecht. Volgens mij is de output 12 watt o.i.d. De nieuwere auto's van concurrenten staan al op minimaal 24watt dacht ik.

Al met al snap ik je punten wel, maar ik denk dat je je bij de meeste punten moet neerleggen en accepteren dat dit de "gebreken" zijn van het merk. Zo heeft elk merk wel dingen die niet goed geregeld zijn, of bij een ander merk beter voor elkaar is. Heb je wel eens in een Tesla de ruitenwissers/regensensor ervaren? ;)
Dat stilletjes ICC uitschakelen vind ik echt een probleem. Zeker omdat ie dat niet alleen doet op het moment dat je te lang te weinig stuurinput geeft, maar ook op het moment dat ie het even niet meer snapt. En met minder goed weer zoals vandaag met wat sneeuw snapt de Seal het soms best snel niet meer. Bijvoorbeeld bij een blokmarkering van een afrit die dan niet meer herkend wordt als rijstrookmarkering, ondanks dat de weg sneeuwvrij was. Voor mij de reden om het niet zo vaak te gebruiken als zou kunnen wanneer je wel duidelijker gewaarschuwd wordt.

Vind je de binnenspiegel van de Seal bij schemer niet een stuk meer dimmen dan van je vorige auto? Bij mij is dat wel zo in ieder geval. En ook sterker dan de BMW cabrio. Ik vind het op zich niet heel storend, je moet alleen wel extra goed opletten bij wegen met fietsstroken en fietsers zonder licht.

Maar zeker met je eens dat iedere auto wel iets heeft. Van het nogal agressieve remmen voor bochten bij een Kia EV6, via de ruitenwissers, ghost braking en amper bestaande vision only parkeerhulp van Tesla, PET-flessen interieur en enorm beroerde software van de VAG EVs, in ieder geval voor v4.0, naar het ondermaatse kraakinterieur van Mercedes EQE / EQS om maar wat voorbeelden te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiMe65
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-09 07:28
Het valt me de laatste tijd op dat tijdens het rijden na ongeveer een half uur m’n ramen, inclusief voorruit, beslaan. Dit graat vrij plotseling. De luchttoevoer staat dan wel gewoon op buitenlucht.

Pas nadat ik ‘smart’ in de airco heb uitgezet en zowel links als rechts op ‘ Free’ en de ventilator op standje 3 heb gezet is het probleem daarna vrij snel weer verholpen.

Meer mensen met beslagen ramen tijdens dit vochtige weer en mogelijk andere oplossingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ceessie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:39
WiMe65 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:08:
Het valt me de laatste tijd op dat tijdens het rijden na ongeveer een half uur m’n ramen, inclusief voorruit, beslaan. Dit graat vrij plotseling. De luchttoevoer staat dan wel gewoon op buitenlucht.

Pas nadat ik ‘smart’ in de airco heb uitgezet en zowel links als rechts op ‘ Free’ en de ventilator op standje 3 heb gezet is het probleem daarna vrij snel weer verholpen.

Meer mensen met beslagen ramen tijdens dit vochtige weer en mogelijk andere oplossingen?
Als ik de auto voorverwarmd heb dan zet ik daarna altijd gelijk de airco uit.
Luchttoevoer inderdaad van buiten en dan beslaan ze eigenlijk nooit.
Mochten ze toch iets beslaan dan even de airco aan en daarna weer uit.
De temperatuur is ook warmer als de airco uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis

Slaat dat smart juist niet op de recirculatiestand, of bedoel je een andere smart setting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiMe65
DeGroteMuis schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:49:
[...]

Slaat dat smart juist niet op de recirculatiestand, of bedoel je een andere smart setting?
Ik bedoel deze instelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-vbD5rZDhJr5DSvG4FlZ2j7xwg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zK8fmF78MF7Qbq368ShfQ7tB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiMe65
Ceessie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:26:
[...]

Als ik de auto voorverwarmd heb dan zet ik daarna altijd gelijk de airco uit.
Luchttoevoer inderdaad van buiten en dan beslaan ze eigenlijk nooit.
Mochten ze toch iets beslaan dan even de airco aan en daarna weer uit.
De temperatuur is ook warmer als de airco uit is.
Ik verwarm de auto eigenlijk nooit voor. Stoel en stuur worden toch vrij snel warm. Maar ik ga het eens proberen zonder airco. Ik dacht dat juist de airco ook het vocht uit de lucht haalt. Dank in ieder geval voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Da's inderdaad een andere, ik bedoelde in de A/C settings uit jouw screenshot, dan de automatische recirculatie. Die veroorzaakte bij mij namelijk dat gedrag. Een aardige tijd niets aan de hand en dan van de een op het andere moment trokken alle ruiten dicht.

En je hebt gelijk, de airco haalt ook vocht uit de lucht en zorgt daarmee dat de auto minder snel beslaat. Daarom zegt @Ceessie ook dat als de ruiten toch dreigen te beslaan, de airco weer even aan gaat.
Wat ook nog kan helpen: de ruiten even HEEL grondig ontvetten. Mijn ruiten leken ook schoon, maar toen ik een tolkastje in de auto plakte en dus even met zo'n ontvettend doekje dat deel van de ruit had gereinigd, kon ik als de ruit dreigde te beslaan precies zien welk deel geraakt was met dat doekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
  • Laatst online: 20-09 14:58

Nou nu je het zo zegt.. ik heb precies hetzelfde. Uit het niets zonder airco instelling aanpassing beslaan dan ineens mijn ruiten. Dan een beetje rommelen met wat settings en het is weer weg.

Al met al vind ik de Climate Control settings sowieso een beetje 'vreemd'.. op Auto dan gaat de 'Free Swing' uit en als je dit weer aanvinkt is 'Auto' weer uit. Ik wil gewoon automatische temperatuur regeling en niet al dat gezeur eromheen.. Er schijnt ook een instelling te zijn die de airco nog even doorlaat werken na het opslot zetten van de auto, maar of die nu aan of uit moet dat weet ik ook niet. Ik heb dus ook dat als ik mijn auto parkeer mijn ramen dààrna pas beslaan en er ineens vocht in de auto zit.

Ook ik heb airco altijd aan staan, in al mijn voorgaande auto's stond dit ook aan en heb altijd geleerd om dit aan te laten i.v.m. schimmelvorming in de winter als je dit niet gebruikt. Geen idee of dit een fabel is of niet maar heb het altijd zo gedaan en nooit problemen mee ondervonden, tot nu de Seal zeg maar.

Verder qua temperatuur enz hoor je mij niet klagen, dat is prima.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno3906
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-09 16:46
@Mennomaassluis
Ik heb idd ook als ik de AC stand op Economisch zet ipv Comfort de auto een stuk zuiniger is. De temp.moet dan wel naar 26C om het behagelijk te krijgen.
Had nu iets meer dan 200 km op de teller en had nog 56% over (dynamisch bereik)..

(Design RWD)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuildYourDragon
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19-09 21:06

BuildYourDragon

Polar White Seal Comfort

E-Vix schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:29:
Ik denk dat de comfort niet op het nieuwe e-platform 3.0 EVO staat. Dat platform zou namelijk op 800v zijn, en de comfort heeft een spanning van 409,6v. Ik denk dat de hogere topsnelheid eerder te danken is aan het lager gewicht van de auto. De topsnelheid is softwarematig, ...
Als toekomstige Seal Comfort eigenaar ben ik het niet eens met jouw vermoeden :D (normaal zou ik hem binnen enkele weken moeten krijgen - midden Oktober in België besteld), omwille van de specs die op de Chinese BYD website staan:
Type "510 Standard Edition" hieronder is wel de facelift versie zonder het Diamond interieur, maar wat daaraan opvalt is dat deze versie een identieke motor specificatie opsomt als de Comfort (en 6.5s acceleratie ipv 7.5s wat veel beter klopt met de specs qua vermogen vs gewicht) MAAR dat deze ook vermeldt dat het om een 3.0 EVO platform gaat zónder 800V laadtechniek. Dus die combinatie wordt dus wel geproduceerd in hun 12-in-1 electric drive system.

De Chinese modellen hebben ook andere boordladers en andere interieur uitrusting, dus ze produceren nogal wat verschillende varianten.

Vertaalde website https://www.bydauto.com.cn/pc/carDetail/config/?id=10016&networkType=ocean:
Translated Page 1 - Translated Page 2

De software kan de maximumsnelheid natuurlijk beperken, maar je kan niets veranderen aan de vaste overbrengingsverhouding van een enkelvoudige EV-transmissie én hoeveel toeren de elektromotor aankan...

Ik ben erachter gekomen dat Tesla véél lichtere velgen gebruikt dan BYD wat ook weer veel kan schelen in vebruik/range:
Tesla Model 3 - 18" Aero velgen:
10.4 kg met aero cover, 9.8 kg zonder aero cover.
BYD Seal - 18":
14 kg

Tesla Model 3: 19" Sport velgen:
11.3 kg
BYD Seal - 19":
16 kg

Tesla bron: https://tsportline.com/bl...tesla-model-3-wheel-guide - BYD bron: TOPBYD support

BYD Seal Comfort: A different beast on the road - faster and harder than the specs: 0-100 in 5.9s with launch control, 220 km/h @ 16% SoC, 14.9 kWh average consumption, Silicon Carbide Powered E-Drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiMe65
@Ceessie , vanmiddag zonder airco ging prima. Morgenochtend even verder testen en @DeGroteMuis , ontvetten ga ik zeker doen! @Arno3906 , met de eco stand wordt het snel te koud en om ‘m dan weer op 26c te zetten doe je volgens mij het ‘eco’ voordeel weer teniet. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
MichaelJ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:21:
[...]

Nou nu je het zo zegt.. ik heb precies hetzelfde. Uit het niets zonder airco instelling aanpassing beslaan dan ineens mijn ruiten. Dan een beetje rommelen met wat settings en het is weer weg.

Al met al vind ik de Climate Control settings sowieso een beetje 'vreemd'.. op Auto dan gaat de 'Free Swing' uit en als je dit weer aanvinkt is 'Auto' weer uit. Ik wil gewoon automatische temperatuur regeling en niet al dat gezeur eromheen.. Er schijnt ook een instelling te zijn die de airco nog even doorlaat werken na het opslot zetten van de auto, maar of die nu aan of uit moet dat weet ik ook niet. Ik heb dus ook dat als ik mijn auto parkeer mijn ramen dààrna pas beslaan en er ineens vocht in de auto zit.

Ook ik heb airco altijd aan staan, in al mijn voorgaande auto's stond dit ook aan en heb altijd geleerd om dit aan te laten i.v.m. schimmelvorming in de winter als je dit niet gebruikt. Geen idee of dit een fabel is of niet maar heb het altijd zo gedaan en nooit problemen mee ondervonden, tot nu de Seal zeg maar.

Verder qua temperatuur enz hoor je mij niet klagen, dat is prima.
Dat vocht in de auto na parkeren heb ik voor versie 1.3 ook gehad, nu eigenlijk niet meer. Met een jas vol met sneeuw vanochtend na het instappend wel even de aanjager op de voorruit moeten zetten om de ruiten vrij te houden. Kleine klacht over de temperatuur, in ieder geval nog met 1.3 destijds. Als het warmer weer is wil de auto met de zon op de ruiten wel eens iets te fanatiek gaan koelen. Nu in de winter staat de auto standaard op 20 graden aan mijn kant, maar met 15-20 graden en zon was het soms wel nodig daar 22 of 23 van te maken. En natuurlijk vindt mijn vriendin het enorm vervelend dat de stoelverwarming iedere rit 1-2 keer uitschakelt.

Over de airco aan laten: Ik heb juist geleerd dat je om schimmel te voorkomen de airco het beste een paar minuten voor aankomst uit zet, zodat de rijwind het vocht helpt verwijderen van de verdamper. Met de airco continu aan kan er anders wel schimmel ontstaan door condens op de verdamper, waardoor de lucht in de auto muf wordt, helemaal als er te lang tussen beurten zit. Maar het is inderdaad voor de airco wel beter deze ook in de winter regelmatig te gebruiken om het systeem in de beste conditie te houden, te lang niet gebruiken heeft een negatief effect op het systeem. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bblikman
Iphonevannick schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Eens dat ieder merk bepaalde gebreken heeft. En inderdaad, de ruitenwisser bij Tesla was beschamend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno3906
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-09 16:46
@WiMe65, inderdaad zou je zeggen dat het 'eco' voordeel teniet wordt gedaan, dat dacht ik ook toen ik de temp.hoger moest gaan zetten.. Maar normaal kwam ik, heen en weer op hetzelfde traject, ongeveer op 150 km uit, wellicht zijn er nog andere factoren die op 'eco' meespelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Watje
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 03-03 02:50
Als ik hem in neutraal zou hebben gezet (getest, dat kan niet tijdens het rijden) dan zou hij ook niet de stationair snelheid hebben aangehouden. Het lijkt erop dat er gewoon geen input meer kwam van het stroompedaal.

Auto is weggeweest naar de dealer: aandrijfas vervangen, remlicht vervangen. Resultaat: Nop. Uitvallen aandrijving konden ze niets mee, niet reproduceerbaar.

Radio valt nog steeds weg bij remmen (misschien een ietsiepietsie minder)
Trillen is er nog steeds (iets minder, maar tussen 100 en 115 km/h nog steeds irritant)

Verder:
- ruitensproeier heeft prostaatproblemen, het loopt heel langzaam vanaf de onderkant het raam op maar niet voldoende om de hele ruit zoutvrij te krijgen
- na voorverwarmen blijft de luchttoevoer op recirculeren staan, dan zijn even later de ruiten beslagen en moet ik die instelling weer aanpassen
- de stuurwielverwarming gaat niet meer aan
- als de batterij onder de 20% komt neemt de auto plotseling drastisch vermogen terug, had dat tijdens een inhaalmanoeuvre en dat was beslist even schrikken

Zijn deze toestanden herkenbaar voor anderen?
Ik heb hiervoor 5 jaar in een Tesla Model 3 long range gereden en in die tijd (180k km) alleen een garage gezien voor schade, banden en ruitenwisser rubbers vervangen. Binnenkort staat de Seal voor de 4de keer bij de dealer in 2 maanden. Pfff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
Watje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:08:
Als ik hem in neutraal zou hebben gezet (getest, dat kan niet tijdens het rijden) dan zou hij ook niet de stationair snelheid hebben aangehouden. Het lijkt erop dat er gewoon geen input meer kwam van het stroompedaal.

Auto is weggeweest naar de dealer: aandrijfas vervangen, remlicht vervangen. Resultaat: Nop. Uitvallen aandrijving konden ze niets mee, niet reproduceerbaar.

Trillen is er nog steeds (iets minder, maar tussen 100 en 115 km/h nog steeds irritant)

Verder:
- ruitensproeier heeft prostaatproblemen, het loopt heel langzaam vanaf de onderkant het raam op maar niet voldoende om de hele ruit zoutvrij te krijgen
- na voorverwarmen blijft de luchttoevoer op recirculeren staan, dan zijn even later de ruiten beslagen en moet ik die instelling weer aanpassen
- als de batterij onder de 20% komt neemt de auto plotseling drastisch vermogen terug, had dat tijdens een inhaalmanoeuvre en dat was beslist even schrikken

Ik heb hiervoor 5 jaar in een Tesla Model 3 long range gereden en in die tijd (180k km) alleen een garage gezien voor schade, banden en ruitenwisser rubbers vervangen. Binnenkort staat de Seal voor de 4de keer bij de dealer in 2 maanden. Pfff
Dat ziet eruit als een maandag ochtend model of in elkaar gezet door een drinken matroos.
Allemaal knullige dingen waar je als bestuurder op den duur knettergek van wordt.

Wat ik weet van trillingen rond 115 -> hoogteslag in de banden.
Maar het zijn geen keiharde regels:
80-85 -> voorbanden
110-120 -> hoogteslag
140 = achterbanden

Je zult wel blij zijn met prostaat problemen met dit weer, heb isteren zo'n beetje het hele vat opgesproeid op een ritje van 30km.

Je wagen niet in neutraal kunnen zetten lijkt me onwenselijk, mocht je in een slip geraken dan zou je 'm ten alle tijden in neutraal moeten kunnen zetten

Succes met de wagen, je hebt wel veel pech.

[ Voor 3% gewijzigd door Inter18 op 10-01-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis

Verder:

Helaas zijn een aantal punten die je noemt niet uniek. Bij 20% opeens minder vermogen herken ik niet van mijn Seal Design, de DAB wel. Het is al langer bekend dat het huidige remlicht niet altijd alles oplost helaas, maar het kan wel verbetering brengen. De dealer zegt dat er nog gewerkt wordt aan een betere oplossing. Stuurverwarming wel een of twee gevallen van gezien in het Duitse forum, maar niet structureel. Dat moet natuurlijk ook gewoon werken, maar eigenlijk relatief kleine ergernis. Maar als je aangeeft dat alle vermogen wegvalt en dan zo'n laconieke reactie, terwijl als ik je goed begrijp dat vaker gebeurd is? 8)7

Niet reproduceerbaar, dus pech als de auto meerdere keren stilvalt vind ik echt 100% onacceptabel. Dan mogen ze de auto houden tot het wel reproduceerbaar is. Natuurlijk ook lastig voor de dealer zo'n af-en-toe fout die klinkt als een storing of los contactje in het drive by wire gaspedaal, maar dat is gewoon een veiligheidsrisico, dus dan checken ze het maar van top tot teen! Als de dealer niet meewerkt daarin, dan misschien eens overwegen de leasemaatschappij aan het werk te zetten (gokje gezien de 5 jaar - 180.000km Tesla hiervoor ;) )

De ruitensproeier is op de snelweg inderdaad niet heel krachtig, maar ik krijg de ruit er wel mee schoon, misschien te verbeteren met afstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G S
  • Laatst online: 10-09 18:00

G S

Het verminderen van vermogen bij 20% SOC heb ik ook tijdens een inhaalbeweging mogen ontdekken,
dat was niet zo aangenaam :).
Ik vind dat zoiets wel vermeld mag worden tijdens het afhalen van de wagen.

Bij 2% SOC krijg je >20kw vermogen en de wagen haalde amper nog 70km/h.
(Een trip naar kantoor verbruikt bij mij ongeveer 2% en ik was met 8% SOC vertrokken,
ik had makkelijk heen en weer moeten kunnen rijden.)

Ook met het huidige koudere weer krijg ik bij het accelereren max 300kw te zien op de teller.

Het is mijn eerste EV en moet ook nog wennen aan deze dingen natuurlijk.

Het minder krachtig spuiten van de ruitensproeier vind ik ook wel vrij irritant.

[ Voor 32% gewijzigd door G S op 10-01-2025 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
G S schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:12:
Het verminderen van vermogen bij 20% SOC heb ik ook tijdens een inhaalbeweging mogen ontdekken,
dat was niet zo aangenaam :).
Ik vind dat zoiets wel vermeld mag worden tijdens het afhalen van de wagen.

Bij 2% SOC krijg je >20kw vermogen en de wagen haalde amper nog 70km/h.
(Een trip naar kantoor verbruikt bij mij ongeveer 2% en ik was met 8% SOC vertrokken,
ik had makkelijk heen en weer moeten kunnen rijden.)

Ook met het huidige koudere weer krijg ik bij het accelereren max 300kw te zien op de teller.

Het is mijn eerste EV en moet ook nog wennen aan deze dingen natuurlijk.

Het minder krachtig spuiten van de ruitensproeier vind ik ook wel vrij irritant.
Ik herken dat gedrag bij 20% echt niet, is dat al langer, of misschien ook een wijziging sinds v1.3.1? Het kan zijn omdat de Design RWD sowieso minder stroom uit de accu trekt, met in de sportstand hooguit 235-236kW op de vermogensmeter en in normaal 190-195kW, maar ik heb tot nu toe geen duidelijke vermogensafname bij 20% gemerkt. Moet ik wel zeggen dat ik vrijwel altijd in normal mode rijd en dus maximaal de helft aan vermogen van de accu vraag van wat de jouwe in sportmodus kan vragen.

Een soort schildpadmodus is wel redelijk normaal voor een EV bij een lage SoC. De laatste 5-20km range is dan eigenlijk te traag om nog lekker vooruit te komen op de snelweg. Ik was juist blij verrast dat de Seal dat niet zo erg leek te doen als ik gewend was van de VW voorganger, die de laatste paar km amper 60-70 haalde, waar de Seal zonder moeite nog meekwam op de snelweg.

Een te koude of te warme accu kan ook minder vermogen leveren, dat merk je bijvoorbeeld ook heel duidelijk als je na het snelladen in de zomer vol optrekt. Dus het kan inderdaad wel zijn dat je met temperaturen van rond het vriespunt niet verder dan 300kW komt. Zodra de accu warmer wordt, zou dat wel meer moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:15
DeGroteMuis schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:32:
[...]
Ik herken dat gedrag bij 20% echt niet,
Met < 20% komt de desing niet boven de 130, en 100 - 130 duurt ook langer.
Anders dan dat merk je rmet de design idd niet veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
vassago schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 07:06:
[...]

Met < 20% komt de desing niet boven de 130, en 100 - 130 duurt ook langer.
Anders dan dat merk je rmet de design idd niet veel van.
Bijzonder, want afgelopen zomer en begin herfst met software 1.2.1 en 1.3.0 toch regelmatig sneller dan 130 gereden met <20%. Ik weet niet zeker of ik ook nog sneller met lage SoC heb gereden met V1.3.1, misschien nóg een softwareprobleem met v1.3.1? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Hier gisteren met <10% (73 km range over) gewoon zonder problemen kunnen rijden.. geen beperkte zaken gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderwolf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 23:26
Auto is weggeweest naar de dealer: aandrijfas vervangen, remlicht vervangen. Resultaat: Nop.

Dank voor je terugkoppeling of het vervangen van de aandrijfassen het trillen oplost. Mijn vermoeden blijft nog steeds dat het een issue is met de schokbrekers.

Ik heb via mijn werk bij 2 grote leasemaatschappijen een offerteaanvraag uitgezet voor een Zeekr 7X maar ze kunnen nu nog geen prijzen geven. Mocht het niet passen in het budget dan kijk ik weer naar de Sealion maar gs dan wel nogmaals proefrijden op een andere locatie. Indien ook die auto het trillen / dribbelen vertoond op de snelweg dan valt ook de Sealion af en ga ik wel weer verder kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkIII
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-07 10:03
Ik ben er ook wel achter dat je na een ritje met sneeuw op de wagen beter niet je oplaadkabel uit je achterklep kan halen. Tenzij je ook een halve auto vol sneeuw wilt natuurlijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

bblikman schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:23:
[...]

Eens dat ieder merk bepaalde gebreken heeft. En inderdaad, de ruitenwisser bij Tesla was beschamend.
Die van de Seal is jammer genoeg ook niet echt beter. Als hij op automatisch staat, ongeacht welke van de 4 standen, heb ik bijna hetzelfde gedrag als de Model 3:
* Soms regent het en gaat hij niet ruiten wissen
* Soms is het droog en dan gaat hij juist wel de ruiten wissen (gek genoeg vaak juist als ik wegrijd)

Het lastige is ook dat op de automatische stand je niet makkelijk een keertje met de hand kunt wissen in de Seal. Dan moet je 2 drukjes naar beneden doen en 'm dan weer omhoog doen.

Zolang het vrij continu en gelijkmatig regent gaat het wel prima. Maar dat deed de Model 3 ook wel goed.

Ik had het toch wat beter verwacht eigenlijk. Ik reed zo'n 13 jaar geleden een Lancia Ypsilon, die deed het prima en dat was gewoon een auto uit de compacte klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldenbeau
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-09 16:07
Gisteren mijn indo grey BYD seal opgehaald bij de dealer. Vandaag ben ik aan het kijken hoe alle functies werken en druk ik op de button “Transportmodus” . Niets lijkt nu meer te werken en de auto kan maximaal 30 kilometer per uur rijden. Het internet afzocht naar oplossingen maar de oplossing die er in staat werkt niet. HELP !!
Wie heeft dit ook gehad en weet wat een werkende oplossing is.
ANWB geeft aan dat de auto op transport moet naar de dealer, maar heb deze morgen echt nodig voor afspraken. Dus als er werkende oplossingen zijn hoor ik ze graag.
Pfff. Een slecht begin voor een auto waar ik zo naar uitkeek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G S
  • Laatst online: 10-09 18:00

G S

Goldenbeau schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:27:
Gisteren mijn indo grey BYD seal opgehaald bij de dealer. Vandaag ben ik aan het kijken hoe alle functies werken en druk ik op de button “Transportmodus” . Niets lijkt nu meer te werken en de auto kan maximaal 30 kilometer per uur rijden. Het internet afzocht naar oplossingen maar de oplossing die er in staat werkt niet. HELP !!
Wie heeft dit ook gehad en weet wat een werkende oplossing is.
ANWB geeft aan dat de auto op transport moet naar de dealer, maar heb deze morgen echt nodig voor afspraken. Dus als er werkende oplossingen zijn hoor ik ze graag.
Pfff. Een slecht begin voor een auto waar ik zo naar uitkeek.
Die knop had de dealer moeten verwijderen voor het afleveren van de wagen.
Voor zover ik weet kan dit enkel door de dealer ongedaan worden gemaakt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Iemand enig idee waarom ik deze melding krijg?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuZtYBHcmM3jSTxjAS_NkFLvuAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RzQ1WB9h3nwa22gaUGhS38x1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een tijd gekozen, maar de app wil dit niet opslaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHoppenbrouwers
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-08 15:04
Juan schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:23:
Iemand enig idee waarom ik deze melding krijg?
[Afbeelding]

Ik heb een tijd gekozen, maar de app wil dit niet opslaan
Zoals het er staat.

Je kan het instellen tot maximaal 24 uur van ten voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Dank

Dat haal ik er niet uit. Maar dan snap ik het wel.

Dan moet de app dat zeggen, en niet dat ik tussen 5 minuten en 24 uur moet kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldenbeau
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-09 16:07
Op diverse sites zag ik dat na 60 kilometer rijden de auto uit de transportmodus gaat. Vanmiddag ruim 40 kilometer met een snelheid van 30 km p u rondjes gereden in de polder en ja hoor de mededeling “Transportmodus” verdween van het scherm. Na opnieuw opstarten alles weer normaal. Wat een gedoe. De dealer hoort m.i. de button Transportmodus te verwijderen of de klant goed te informeren om hier vanaf te blijven.. wat een gedoe…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Cybje schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:25:
[...]

Die van de Seal is jammer genoeg ook niet echt beter. Als hij op automatisch staat, ongeacht welke van de 4 standen, heb ik bijna hetzelfde gedrag als de Model 3:
* Soms regent het en gaat hij niet ruiten wissen
* Soms is het droog en dan gaat hij juist wel de ruiten wissen (gek genoeg vaak juist als ik wegrijd)

Het lastige is ook dat op de automatische stand je niet makkelijk een keertje met de hand kunt wissen in de Seal. Dan moet je 2 drukjes naar beneden doen en 'm dan weer omhoog doen.

Zolang het vrij continu en gelijkmatig regent gaat het wel prima. Maar dat deed de Model 3 ook wel goed.

Ik had het toch wat beter verwacht eigenlijk. Ik reed zo'n 13 jaar geleden een Lancia Ypsilon, die deed het prima en dat was gewoon een auto uit de compacte klasse.
De Seal is inderdaad gemakkelijker van de wijs te brengen dan de regensensor van de BMW en vorige auto's, hij reageert bij een beetje miezer wat laat. Verder eigenlijk weinig te klagen in de regen. Maar de Model 3 heeft volgens mij echt de ergste automatische ruitenwissers ooit. De Highland lijkt wel wat minder vaak te wissen in droog weer dan een 2021 model3, maar bij ritten in de regen reageerde de Highland ruitenwisser ook enorm traag, ook als het al regende bij vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Goldenbeau schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:34:
Op diverse sites zag ik dat na 60 kilometer rijden de auto uit de transportmodus gaat. Vanmiddag ruim 40 kilometer met een snelheid van 30 km p u rondjes gereden in de polder en ja hoor de mededeling “Transportmodus” verdween van het scherm. Na opnieuw opstarten alles weer normaal. Wat een gedoe. De dealer hoort m.i. de button Transportmodus te verwijderen of de klant goed te informeren om hier vanaf te blijven.. wat een gedoe…
Inderdaad nogal slordig van de dealer. Die knop hoort voor aflevering eruit gehaald te worden. Wel fijn dat het gelukt is om de auto uit transportmodus te krijgen zo, op een zondag kom je ook niet veel verder met de dealer, ook al moeten zij het natuurlijk eigenlijk oplossen. .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErwinW73
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-09 09:02
Ik kon nooit de digitale sleutel toevoegen in mijn Samsung S22.
De digitale sleutel werd door de Samsung wallet niet ondersteund.

Gisterenavond een update van de Samsung wallet ontvangen en nu ondersteunt deze wel digitale sleutels.
Vanmorgen dus gelijk geprobeerd de sleutel toe te voegen.
Het proces is wat omslachtig en de schermen in de auto die je moet doorlopen zijn ook apart, er lopen verschillende talen door elkaar. Nederlands, Engels en ik denk iets van Zweeds.

Maar goed digitale sleutel is toegevoegd werkt nu ook!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WiMe65
WiMe65 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:07:
[...]

Ik verwarm de auto eigenlijk nooit voor. Stoel en stuur worden toch vrij snel warm. Maar ik ga het eens proberen zonder airco. Ik dacht dat juist de airco ook het vocht uit de lucht haalt. Dank in ieder geval voor de tip!
Ik rijd nu een aantal dagen zonder airco en verbazingwekkend, verwarming op 21c, ventilator op max standje 3 en geen beslagen ramen meer. Je zou het juist andersom verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoydSeal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18-09 08:37
ErwinW73 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:37:
Ik kon nooit de digitale sleutel toevoegen in mijn Samsung S22.
De digitale sleutel werd door de Samsung wallet niet ondersteund.

Gisterenavond een update van de Samsung wallet ontvangen en nu ondersteunt deze wel digitale sleutels.
Vanmorgen dus gelijk geprobeerd de sleutel toe te voegen.
Het proces is wat omslachtig en de schermen in de auto die je moet doorlopen zijn ook apart, er lopen verschillende talen door elkaar. Nederlands, Engels en ik denk iets van Zweeds.

Maar goed digitale sleutel is toegevoegd werkt nu ook!
Samsung Wallet is in Nederland helaas niet beschikbaar. Zit nog steeds met smart te wachten op de mogelijkheid om de digital key toe te voegen aan mijn Samsung Galaxy telefoon en Galaxy smartwatch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

BoydSeal schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:58:
[...]

Samsung Wallet is in Nederland helaas niet beschikbaar. Zit nog steeds met smart te wachten op de mogelijkheid om de digital key toe te voegen aan mijn Samsung Galaxy telefoon en Galaxy smartwatch.
Ik heb hem net via de Galaxy Store geinstalleerd op mijn S23 Ultra. Alleen bij de eerste keer gebruiken stond Nederland niet in het lijstje er bij en heb ik hem dus maar op Groot Brittannïe laten staan. Tussendoor ook nog een keer de melding gekregen dat de applicatie niet in mijn land beschikbaar was, maar nadat ik de applicatie opnieuw opende werkte deze gewoon en blijft hij ook werken.
Bij digitale sleutels kan ik er een voor BYD toevoegen. Nu alleen nog even wachten op de Seal zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qrious93
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 17:52
Door de huidige weersomstandigheden ben ik mijn ruitenwissersproeiers meer gaan gebruiken, en het valt mij op dat hij maar enkele centimers (5?) op de ruit sproeit en de wissers het water met strooizout er niet echt goed af krijgen met gigantische strepen als gevolg.

Mijn vorige auto had veel krachtigere ruitenwissersproeiers, dus ik vraag mij af of het beperkte sproeien normaal is of dat ik defecte sproeiers heb?

[ Voor 0% gewijzigd door Qrious93 op 14-01-2025 13:44 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iggimeister
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 10:39
Qrious93 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:28:
Door de huidige weersomstandigheden ben ik mijn ruitenwissersproeiers meer gaan gebruiken, en het valt mij op dat hij maar enkele centimers (5?) op de ruit sproeit en de wissers het water met strooizout er niet echt goed af krijgen met gigantische strepen als gevolg.

Mijn vorige auto had veel krachtigere ruitenwissersproeiers, dus ik vraag mij of het beperkte sproeien normaal is of dat ik defecte sproeiers heb?
Ik ervaar hetzelfde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik heb een plaatje van de sproeiers kunnen vinden. Het ziet er naar uit dat BYD een standaard, veel gebruikte sproeier gebruikt én dat deze verstelbaar zijn.
De spuitmond van de sproeier heeft een platte sleuf. Hier kan je een dunne schroevendraaier in steken en de zo de sproeier naar boven of beneden kantelen om zo hoger op de ruit te kunnen spuiten (niet draaien!). Waarschijnlijk lukt dit zelfs al met je vingernagel.
Als dit niet helpt, dan zou ik het bij BYD melden. Afstellen moet voor hun 2 minuten werk zijn wat ze vast wel tussendoor kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Klopt het dat de cruisecontrol niet zuinig is? Ik ben dat vaker aan het gebruiken, en heb het idee dat deze stand stroom verslind. 90 km verbruikt, op een ritje van 47 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bblikman
Qrious93 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:28:

Mijn vorige auto had veel krachtigere ruitenwissersproeiers, dus ik vraag mij af of het beperkte sproeien normaal is of dat ik defecte sproeiers heb?
Ik was bij de garage ivm terugroepactie.

Ook hier de ruitenwissers aangekaart. Maar krachtiger dan dit wordt het niet. Is normaal zeggen ze. Weer iets waarom ik de Seal steeds minder fijn vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bblikman
Ivm de terugroepactie vandaag bij de garage geweest. Het SOS kabeltje is vervangen.

Tevens meerdere updates gedaan zegt men. Hoe kan ik zien welke versie ik heb? Ik zie nml geen enkel verschil t.o.v. de vorige versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuildYourDragon
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19-09 21:06

BuildYourDragon

Polar White Seal Comfort

...
...
Hebben ze wel ALLE aandrijfassen vervangen op jouw Seal? Want in de AWD zitten dus 4 halve aandrijfassen + minstens 1 tussenas (onderstaande beeld uit de teardown bevestigt dit voor achteras) dus ik vermoed dat het probleem zit in eentje die ze nog niet vervangen hebben.

Ik heb een post gevonden op Reddit met hetzelfde probleem bij een Seal U (FWD) dat opgelost is door het vervangen van 1 aandrijfas vooraan.

Trillen kan natuurlijk ook veroorzaakt worden door onbalans in een wiellager en/of remschijf, sommige garages en bandenzaken hebben apparatuur om een wiel "aan de auto" te balanceren, als het wiel zelf in balans is, maar aan de auto is hij niet in balans dan ligt het zeker aan de wiellager en/of remschijf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrjqT3yTpoRZTfSjkkNF078aj9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XV8MRcpWZEKJR3WDm9aGP15Z.png?f=fotoalbum_large

BYD Seal Comfort: A different beast on the road - faster and harder than the specs: 0-100 in 5.9s with launch control, 220 km/h @ 16% SoC, 14.9 kWh average consumption, Silicon Carbide Powered E-Drive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennisZM
Vanavond mijn RWD Shadow Green Seal mogen ophalen (Rotterdam) en wat een heerlijke bak! Even afkloppen 8)7 : nóg geen storing ervaren DAB+ tijdens remmen, nóg geen trillingen ervaren boven de 100, 110, 120 of 140kmpu in geen enkele 'modus'.

Enkel een heerlijke soepele rijervaring en voldoende vermogen voor elke situatie (stoplichtsprintjes nog maar even niet aan gewaagd :P). Iets wat beperkter zicht uit de voor- en achterruit dan dat ik gewend maar wat een ruimte in de auto zelf. Voor mijn gevoel is de achterbank meters weg (vorige auto A3 sedan/'limousine').

1 smetje tot nu toe, los van de auto zelf, is dat ik af-fabriek gevraagd had de letters 'BYS Seal' van de achterklep te verwijderen en daar was even niets van bekend bij aflevering....juist. Uiteraard kan en mag ik er voor terug komen maar dat is toch weer een gedoetje - even klagen over iets kleins tussen alle grote gebreken hier - en kost tijd.

Voorlopig een zeer tevreden begin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
DennisZM schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:37:

1 smetje tot nu toe, los van de auto zelf, is dat ik af-fabriek gevraagd had de letters 'BYS Seal' van de achterklep te verwijderen en daar was even niets van bekend bij aflevering....juist. Uiteraard kan en mag ik er voor terug komen maar dat is toch weer een gedoetje - even klagen over iets kleins tussen alle grote gebreken hier - en kost tijd.

Voorlopig een zeer tevreden begin!
Misschien omdat er 'BYD Seal' ipv ' BYS seal' op de auto staat? 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisZM
Juan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:17:
[...]

Misschien omdat er 'BYD Seal' ipv ' BYS seal' op de auto staat? 😉
|:( :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bblikman
Vandaag maar eens een bericht gestuurd naar zowel BYD in NL als naar het internationale mailadres. Dit ivm het slechte laden. Wat een drama. Het kost zo ontzettend veel tijd onderweg als de laadsnelheid op 50 kWh blijft steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iphonevannick
bblikman schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:11:
Vandaag maar eens een bericht gestuurd naar zowel BYD in NL als naar het internationale mailadres. Dit ivm het slechte laden. Wat een drama. Het kost zo ontzettend veel tijd onderweg als de laadsnelheid op 50 kWh blijft steken.
Ben heel benieuwd wat ze je terug geven. Her en der lees je verhalen/geruchten over een update die eraan komt, maar officieel is er zover ik weet nog niks gecommuniceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Die update laat ook maar op zich wachten, gisteren nog gekeken, maar nog steeds geen 1.4.. lees verhalen over uitstel van 1.4 ivm laad problemen. (maar zover ik weet is da niet een 1.4 probleem, maar een 1.3.1. probleem)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bblikman
Iphonevannick schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:10:
[...]

Ben heel benieuwd wat ze je terug geven. Her en der lees je verhalen/geruchten over een update die eraan komt, maar officieel is er zover ik weet nog niks gecommuniceerd.
Vandaag keurig teruggebeld. Alle opmerkingen geeft men door naar BYD Europe.

Mbt laden heeft men gevraagd of ik begin februari een diagnose wil laten doen in Amsterdam.

De nieuwe update zou uiterlijk begin februari bij iedereen binnen moeten komen. Dan is ook het probleem met beslagen ramen opgelost moeten zijn. Over de laad problemen is niet bekend of dit in de update opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iggimeister
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 10:39
De ramen die beslaan is best irritant idd en vandaag hem ook even aan de snellader gehad en kwam niet boven de 60 kw :(
Laat die update maar snel komen en hopelijk dan ook een nieuw versienummer voor de audio en dat daarmee ook het volume probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matzen
  • Laatst online: 04-08 21:57
Ik vraag me af wat BYD zegt als je gebruik wilt maken van de Europese wetgeving waarbij zij een product leveren die niet voldoet aan wat zij beweren in de folder. Ze zijn hierin genoodzaakt om het op te lossen of kosteloos het product terug te nemen. Hier heb je recht op tot 2 jaar na je aankoop.
Pagina: 1 ... 30 ... 41 Laatste