Ik heb ook die “oudere” audio versie. Zou dat nog iets te maken kunnen hebben met de volumebeleving van de speakers die sommigen van ons als goed ervaren en sommigen als matig? Ik zelf vind het volume van de audio behoorlijk matig. In mijn vorige auto kon ik echt niet boven 3/4 van het volume, nu draai ik hem zonder problemen volledig open en valt het nog mee (begrijp me niet verkeerd; op z’n hardst is aardig hard, maar soms wil je net ff meer) 😃Juan schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:33:
De 1.2 en 1.3.1. is gedaan terwijl ik op het werk stond.. automatisch.. ik had die niet aangezet.
Wel apart dat ik oudere audio versie lijkt te hebben.
plaatje aangepast trouwens
Mjah ik ben het met je eens. Zou wel wat meer volume willen in de auto.Iphonevannick schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:48:
[...]
Ik heb ook die “oudere” audio versie. Zou dat nog iets te maken kunnen hebben met de volumebeleving van de speakers die sommigen van ons als goed ervaren en sommigen als matig? Ik zelf vind het volume van de audio behoorlijk matig. In mijn vorige auto kon ik echt niet boven 3/4 van het volume, nu draai ik hem zonder problemen volledig open en valt het nog mee (begrijp me niet verkeerd; op z’n hardst is aardig hard, maar soms wil je net ff meer) 😃
Met de bas echt dik tevreden maar volume mag echt wel een tandje meer zijn.
De laatste aanpassingen hebben iets geholpen maar gisteren weer een stukje onderweg geweest en mag echt wel harder.
Ik zal even checken op welke audio versie ik zit.
Edit: Kan ik dat achteraf ook nog checken of krijg je dat alleen te zien bij een eventuele update?
[ Voor 12% gewijzigd door iggimeister op 14-11-2024 08:12 ]
Bij mij hebben de bekabeling van de sos knop vervangen. Die knop scheen niet altijd goed te werken.Ceessie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:30:
[Afbeelding]
Deze mail kreeg ik vandaag van louwman lease.
Maar wat ze nu gaan doen is niet duidelijk
Bij mij zijn ze 5x zo lang bezig. Heb wel aangegeven last te hebben van de bekende snellaadbug, koester de hoop dat ze daar misschien ook iets mee gaan doen in die overige 2 uur. Wel gelijk te combineren met de winterbandenwissel.Ceessie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:30:
[Afbeelding]
Deze mail kreeg ik vandaag van louwman lease.
Maar wat ze nu gaan doen is niet duidelijk
Bij mij staat er : Het onderhoud zal naar verwachting X uur duren. En bij Stap 1 om hiermee rekening te houden. Nu hoop ik dat ze geen Romijnse cijfers gebruiken, 10 uur wachten, dat trekt mijn laptop niet zonder laadkabel.StefanoDiBosso schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:20:
[...]
Bij mij zijn ze 5x zo lang bezig. Heb wel aangegeven last te hebben van de bekende snellaadbug, koester de hoop dat ze daar misschien ook iets mee gaan doen in die overige 2 uur. Wel gelijk te combineren met de winterbandenwissel.
[Afbeelding]
Heb het gevonden maar ik heb dezelfde audio versie. 4.00.13Juan schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:33:
De 1.2 en 1.3.1. is gedaan terwijl ik op het werk stond.. automatisch.. ik had die niet aangezet.
Wel apart dat ik oudere audio versie lijkt te hebben.
plaatje aangepast trouwens
Dat is dus een oude(re) versie begrijp ik
Is er iemand die Waze via Carplay gebruikt?
Deze riep netjes altijd “U nadert een flitspaal “
Alleen is dit zomaar gestopt. Krijg wel de melding te zien, routeaanwijzingen werkt ook nog (gesproken) heb de geluidsinstelling op “Aan” en ook “Alleen meldingen “ geprobeerd. Maar helpt niets. Ik snap het niet.
Iemand enig idee?
Volume Prompt en Media op 4 en 6
Alleen is dit zomaar gestopt. Krijg wel de melding te zien, routeaanwijzingen werkt ook nog (gesproken) heb de geluidsinstelling op “Aan” en ook “Alleen meldingen “ geprobeerd. Maar helpt niets. Ik snap het niet.
Iemand enig idee?
[ Voor 5% gewijzigd door Juan op 14-11-2024 16:38 ]
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Ja hierzo maar werkt gewoon prima. Wel 1x gehad dat ik geen gesproken melding terwijl ik hem wel verwachtte… maar waaraan dat dan lag geen ideeJuan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:35:
Is er iemand die Waze via Carplay gebruikt?
Iemand enig idee?
Dankje, erg vaag dit.. de belangrijkste meldingen laat ie niet (meer) horen..😅
4 weken terug mocht ik mijn SEAL AWD excellence afhalen, ME HAPPY. Na heel veel reviews en youtube filmpjes bekeken te hebben wist ik min of meer waar ik aan begon. Over de afwerking, rij eigenschappen, audio en, en en …, top. Echter 1 ding waar ik een probleem mee heb is toch wel het buitensporig verbruik bij een “normale” rijstijl en temp rond de 17gr. Meer dan 300 km heb ik nog niet uitgehaald van 100% - 10%. Autosnelweg gemiddeld verbruik volgens computer 22 KW aan 120 Km/h op cruisecontrol, in werkelijkheid wijkt dit echter naar boven af( je mag er gerust 2KW bij doen) … .
Woon werk met max 90 km/h blijf ik rond de 20 KW hangen, volgens monitor, en ja doe er maar weer wat bij.
Wat het laden betreft laad ik enkel aan een thuislader van 11KW, ik moet er wel bij vermelden dat we in België met capaciteit tarief zitten, daarom gehalveerd.
In de langduur testen heb ik het probleem van reductie (70/80KW) tijdens 150KW laden meermaals teruggevonden op een Duitse site.
Met name rond de 50 %.
1 iemand had een temp probe geïnstalleerd en merkte op dat als de temp opliep dit fenomeen inzette.
Blijkbaar gaat de koeling niet van in het begin op 100% draaien en daardoor reageert het systeem te laat.
Woon werk met max 90 km/h blijf ik rond de 20 KW hangen, volgens monitor, en ja doe er maar weer wat bij.
Wat het laden betreft laad ik enkel aan een thuislader van 11KW, ik moet er wel bij vermelden dat we in België met capaciteit tarief zitten, daarom gehalveerd.
In de langduur testen heb ik het probleem van reductie (70/80KW) tijdens 150KW laden meermaals teruggevonden op een Duitse site.
Met name rond de 50 %.
1 iemand had een temp probe geïnstalleerd en merkte op dat als de temp opliep dit fenomeen inzette.
Blijkbaar gaat de koeling niet van in het begin op 100% draaien en daardoor reageert het systeem te laat.
Weer bijzonder die enorme variatie aan berichten over wat je aan mag nemen globaal dezelfde terugroepactie, bij mij stond er helemaal geen tijd bij.Sjerome schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:04:
[...]
Bij mij staat er : Het onderhoud zal naar verwachting X uur duren. En bij Stap 1 om hiermee rekening te houden. Nu hoop ik dat ze geen Romijnse cijfers gebruiken, 10 uur wachten, dat trekt mijn laptop niet zonder laadkabel.
Geen veiligheidsrisico, preventief voor een betere rij ervaring, dan:
Dan inderdaad stap 1.Duur van de optimalisatie
Ons team zal de update snel en deskundig uitvoeren. Plan eenvoudig een afspraak op een moment dat u het beste uitkomt via deze link. De optimalisatie zal geheel kostenloos worden uitgevoerd.
Vanmorgen voor de 2e keer dat dit gebeurd, iemand herkenning?
Ik loop naar de auto die aan de laadpaal stond vanaf 7% gisteravond.
- auto ontgrendelen met sleutel
- ik merk dat de auto niet reageert? Zie wel lampje op de remote knipperen
- auto ontgrendelt met de telefoon
- auto start in het Chinees op, meldingen na opstarten dat alle rij assistentie hulpen niet werken en dat ik stuur links/rechts moet draaien
- auto heeft niet opgeladen, terwijl deze wel aan het laden was gisteravond toen ik het checkte maar na een minuut of 5 uitschakelde weer..
- na een korte stop weer het zelfde dat sleutel niet werkt.
Nu snelladen en te laat voor m’n afspraak straks.. nu precies als je het nodig hebt is snelladen nog eens maximaal 85kW…
Precies wanneer het niet wenselijk is gebeurt dit haha… Nouja wie herkent dit?
Ik loop naar de auto die aan de laadpaal stond vanaf 7% gisteravond.
- auto ontgrendelen met sleutel
- ik merk dat de auto niet reageert? Zie wel lampje op de remote knipperen
- auto ontgrendelt met de telefoon
- auto start in het Chinees op, meldingen na opstarten dat alle rij assistentie hulpen niet werken en dat ik stuur links/rechts moet draaien
- auto heeft niet opgeladen, terwijl deze wel aan het laden was gisteravond toen ik het checkte maar na een minuut of 5 uitschakelde weer..
- na een korte stop weer het zelfde dat sleutel niet werkt.
Nu snelladen en te laat voor m’n afspraak straks.. nu precies als je het nodig hebt is snelladen nog eens maximaal 85kW…
Precies wanneer het niet wenselijk is gebeurt dit haha… Nouja wie herkent dit?
Eindelijk heb ik de nieuwe update mogen ontvangen..
We zitten nu op de 1.3.1 morgen de nieuwe navi maar eens testen opweg naar Breda.
Ik heb alleen ook de nieuwe interfase nu op het grote scherm, prima met de snelknoppen van de stoelverwarming daar, perfect. MAAAARR hoe krijg ik nu DAB+ weer in 1 van deze voorkeur plekken?
Normaal was het even langer vasthouden, dan kon je onder DAB+ naar de locatie schuiven. Als ik dat nu doe, zie ik de DAB+ er niet meer tussen staan..
Iemand die me de juiste route kan uitleggen?
We zitten nu op de 1.3.1 morgen de nieuwe navi maar eens testen opweg naar Breda.
Ik heb alleen ook de nieuwe interfase nu op het grote scherm, prima met de snelknoppen van de stoelverwarming daar, perfect. MAAAARR hoe krijg ik nu DAB+ weer in 1 van deze voorkeur plekken?
Normaal was het even langer vasthouden, dan kon je onder DAB+ naar de locatie schuiven. Als ik dat nu doe, zie ik de DAB+ er niet meer tussen staan..
Ik had hem ook eindelijk binnen.Baannos schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:52:
Eindelijk heb ik de nieuwe update mogen ontvangen..
Het grote icoon even ingedrukt houden dan krijg je er onder een balkje met opties om te kiezen.
Vandaar uit de dab slepen
Hallo, mede BYD Seal rijders.
[tr]
[td][/td]
[td]JPV74[/td]
[td]Type (Design RWD)[/td]
[td]Atlantis GreyI[/td]
[td]Black[/td]
[td]07-02-2024[/td]
[td]Geleverd 05-04-24[/td]
[td]Heerlen[/td]
[/tr]
@DeGroteMuis
[tr]
[td][/td]
[td]JPV74[/td]
[td]Type (Design RWD)[/td]
[td]Atlantis GreyI[/td]
[td]Black[/td]
[td]07-02-2024[/td]
[td]Geleverd 05-04-24[/td]
[td]Heerlen[/td]
[/tr]
@DeGroteMuis
Hallo, nieuw hier.. dinsdag m'n Seal ophalen, snel gegaan na officielle besteling..(poor man's version: Atlantis grey/Tahitian blue). Iemand advies mbt goede/fijne winterbanden ?
Louwman adviseert :Arno3906 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:36:
Hallo, nieuw hier.. dinsdag m'n Seal ophalen, snel gegaan na officielle besteling..(poor man's version: Atlantis grey/Tahitian blue). Iemand advies mbt goede/fijne winterbanden ?
Yokohama BluEarth Winter V905 XL 235/45 R19
Deze gaan er bij mij volgende week op.
Heb nu ook Yokohama's BlueEarth GT eronder ivm. Terugroepactie. Moet zeggen prima bandjes kwa geluid en comfort.
Dat is ook wat ik dacht.. maar ik zie DAB+ er niet onderin staan..Ceessie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:12:
[...]
Ik had hem ook eindelijk binnen.
Het grote icoon even ingedrukt houden dan krijg je er onder een balkje met opties om te kiezen.
Vandaar uit de dab slepen
Ik zie wel muziek en radio, maar niet DAB+
Bij mij ook eerst niet, maar na een paar keer radio op dab gezet te hebben welBaannos schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:51:
[...]
Dat is ook wat ik dacht.. maar ik zie DAB+ er niet onderin staan..
Ik zie wel muziek en radio, maar niet DAB+
Mijn Leasemaatschappij heeft bij mij de Goodyear UltraGrip Performance 3 235/45 R19 99V eronder laten schroeven. Ook tevreden over. Alleen was bij de bandenwissel een van de sensoren gesneuveld, maar dit is netjes opgelost door de bandenwisselaarNoobie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:26:
[...]
Louwman adviseert :
Yokohama BluEarth Winter V905 XL 235/45 R19
Deze gaan er bij mij volgende week op.
Heb nu ook Yokohama's BlueEarth GT eronder ivm. Terugroepactie. Moet zeggen prima bandjes kwa geluid en comfort.
[Afbeelding]
Vandaag de update van 1.3.0 naar 1.3.1 gehad en ik merk toch wel wat kleine verbeteringetjes:
* Verwarming stond op 24 graden, maar dat voelt nu ineens bloedheet. Heb 'm nu op 21 staan (zoals m'n vorige auto's) en dat is comfortabel warm. En dan voelt het nog steeds warmer dan 24 graden op versie 1.3.0...
* Als ik de auto zelf liet sturen (ICC?) en ik zette die functie uit, was het stuur daarna heel zwaar. Dat lijkt nu opgelost, hij stuurt nu gewoon licht na de zelfsturende functie te hebben gebruikt
* Voorverwarmen via de app zorgde ervoor dat de climate control settings werden gereset. Dat lijkt nu ook opgelost
Hopelijk blijft het zo en is het niet gewoon geluk omdat de auto herstart is. Dit zijn voor mij wel erg fijne verbeteringen. Hoewel de verwarming op 24 graden ook gewoon werkte natuurlijk
* Verwarming stond op 24 graden, maar dat voelt nu ineens bloedheet. Heb 'm nu op 21 staan (zoals m'n vorige auto's) en dat is comfortabel warm. En dan voelt het nog steeds warmer dan 24 graden op versie 1.3.0...
* Als ik de auto zelf liet sturen (ICC?) en ik zette die functie uit, was het stuur daarna heel zwaar. Dat lijkt nu opgelost, hij stuurt nu gewoon licht na de zelfsturende functie te hebben gebruikt
* Voorverwarmen via de app zorgde ervoor dat de climate control settings werden gereset. Dat lijkt nu ook opgelost
Hopelijk blijft het zo en is het niet gewoon geluk omdat de auto herstart is. Dit zijn voor mij wel erg fijne verbeteringen. Hoewel de verwarming op 24 graden ook gewoon werkte natuurlijk
Wat ruist er door het struikgewas
Ook ik kreeg vanmiddag de melding op te upgraden van 1.2.1 naar 1.3.1. Ging vlotjes, daarna nog een update van de language pack (Engels) en DAB+. Morgen maar eens even het eea testen.Cybje schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:30:
Vandaag de update van 1.3.0 naar 1.3.1 gehad en ik merk toch wel wat kleine verbeteringetjes:
Ik had het zelfde gevoel met de kachelCybje schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:30:
Echt van 1.3 naar 1.3.1? Bijzonder, ik had bij de 1.3 update al het idee dat de temperatuur meer 'Europees' ingesteld was. Zelfde voor de app en climate control.Cybje schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:30:
Het zwaar sturen na gebruik van de ICC komt me helemaal niet bekend voor, behalve als die per ongeluk nog aan stond.Benieuwd of anderen dat ook herkennen?
Hier vandaag ook naar 1.3.1. Tevens kreeg ik ook een melding dat de DAB+ module kon worden geüpgraded, is een grote verbetering hier, radio valt stukken minder weg bij (af)remmen
Update van 1.3 naar 1.3.1 was bij mij 2 weken terug aangeboden.
Blijkbaar worden de updates niet allemaal tegelijk verstuurd.
Verwarming was idd een duidelijk verschil.
Vandaag naar de voorstelling geweest van de sealion, de nieuwe SUV van BYD, die op hetzelfde platform als de seal staat.
Oogt heel mooi, stoelen zijn al wat meer westers, meer ondersteuning tot aan knieholte.
Tegelijkertijd winterset (band/velg) besteld.
Deze zijn zelfs mooier dan de al mooie originele velgen.
Blijkbaar worden de updates niet allemaal tegelijk verstuurd.
Verwarming was idd een duidelijk verschil.
Vandaag naar de voorstelling geweest van de sealion, de nieuwe SUV van BYD, die op hetzelfde platform als de seal staat.
Oogt heel mooi, stoelen zijn al wat meer westers, meer ondersteuning tot aan knieholte.
Tegelijkertijd winterset (band/velg) besteld.
Deze zijn zelfs mooier dan de al mooie originele velgen.
De Sealion 07 staat toch op het nieuwe e-Platform 3.0 Evo?Nafets BYD schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:21:
Ook de seal staat op het e-platform 3.0.Cybje schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:23:
[...]
De Sealion 07 staat toch op het nieuwe e-Platform 3.0 Evo?
Was meegegeven tijdens de uitleg van de verkoper.
Beide vergeleken op de website om zeker te zijn.
Dat klopt, maar e-Platform 3.0 is de voorganger van e-Platform 3.0 Evo. Ze zijn nog best wel verschillend. Zo heeft het oude platform een +/- 550V accu en is de nieuwe 800V. Snelladen zou ook beter moeten gaan.Nafets BYD schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:02:
[...]
Ook de seal staat op het e-platform 3.0.
Was meegegeven tijdens de uitleg van de verkoper.
Beide vergeleken op de website om zeker te zijn.
De nieuwe Seal, die nog steeds niet te koop is hier in Europa, komt wel op e-Platform 3.0 Evo te staan.
Dinsdag afspraak voor het 3e remlicht ivm Dab+
Nog ff moeten vechten voor (gratis) vervangend vervoer (ex brandstof)
“Geen productiefout, geen vervangend vervoer nodig” dus garantie zou ik zeggen (bij kosten voortvloeiend uit productie fout)
Is blijkbaar dagafpraak, ipv wachten op.
Als ik kon wachten ook prima.
Nog ff moeten vechten voor (gratis) vervangend vervoer (ex brandstof)
“Geen productiefout, geen vervangend vervoer nodig” dus garantie zou ik zeggen (bij kosten voortvloeiend uit productie fout)
Is blijkbaar dagafpraak, ipv wachten op.
Als ik kon wachten ook prima.
Dit is wat ik weergevonden heb:Cybje schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:11:
[...]
Dat klopt, maar e-Platform 3.0 is de voorganger van e-Platform 3.0 Evo. Ze zijn nog best wel verschillend. Zo heeft het oude platform een +/- 550V accu en is de nieuwe 800V. Snelladen zou ook beter moeten gaan.
De nieuwe Seal, die nog steeds niet te koop is hier in Europa, komt wel op e-Platform 3.0 Evo te staan.
De sealion is buiten de excellence uitvoering uitgerust met een nominale spanning van 550.4 V en in excellence uitrusting in 637,6 V.
De batterij capaciteit is 82.5 en 91.3 KW .
Max 11 KW AC en 150 KW DC, behalve terug de excellence is 230 KW
Van platform vind ik enkel het 3.0 terug en niet de evolutie.
Dit zijn dezelfde specs als de seal, behalve de excellence die heeft Blijkbaar een andere omvormer voorzien.
Is de 800 V seal al in productie of start dit pas volgend jaar?
Er is nog weinig info te vinden over de effectieve start laat staan lacering in europa.
Apart, hier wordt door BYD zelf inderdaad ook e-Platform 3.0 gecommuniceerd (dus niet de Evo): https://www.bydauto.nl/elektrische-autos/sealion7/Nafets BYD schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:28:
[...]
Dit is wat ik weergevonden heb:
De sealion is buiten de excellence uitvoering uitgerust met een nominale spanning van 550.4 V en in excellence uitrusting in 637,6 V.
De batterij capaciteit is 82.5 en 91.3 KW .
Max 11 KW AC en 150 KW DC, behalve terug de excellence is 230 KW
Van platform vind ik enkel het 3.0 terug en niet de evolutie.
Dit zijn dezelfde specs als de seal, behalve de excellence die heeft Blijkbaar een andere omvormer voorzien.
Is de 800 V seal al in productie of start dit pas volgend jaar?
Er is nog weinig info te vinden over de effectieve start laat staan lacering in europa.
Autoweek communiceert juist weer wel de Evo (en dat doen ze neem ik aan op basis van een persbericht): https://www.autoweek.nl/a...-model-y-start-in-parijs/
Wat ook raar is, is dat hij op de ene plek Sealion 7 en de andere plek Sea Lion 07 heet, maar volgens Autoweek is dat een verschil tussen China en Europa.
Ik weet eigenlijk niet of de Seal op het Evo platform al in productie is en wanneer het gaat starten. Ik hoor er nog weinig over. Er waren al vrij snel een paar filmpjes waar om de auto heen werd gelopen (weliswaar in China). Maar verder lijkt het vrj stil te blijven, of ik mis iets.
Sluit ik mij volledig bij aan.Cybje schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:36:
[...]
Apart, hier wordt door BYD zelf inderdaad ook e-Platform 3.0 gecommuniceerd (dus niet de Evo): https://www.bydauto.nl/elektrische-autos/sealion7/
Autoweek communiceert juist weer wel de Evo (en dat doen ze neem ik aan op basis van een persbericht): https://www.autoweek.nl/a...-model-y-start-in-parijs/
Wat ook raar is, is dat hij op de ene plek Sealion 7 en de andere plek Sea Lion 07 heet, maar volgens Autoweek is dat een verschil tussen China en Europa.
Ik weet eigenlijk niet of de Seal op het Evo platform al in productie is en wanneer het gaat starten. Ik hoor er nog weinig over. Er waren al vrij snel een paar filmpjes waar om de auto heen werd gelopen (weliswaar in China). Maar verder lijkt het vrj stil te blijven, of ik mis iets.
Alles wat je beschrijft is wat ik ook gevonden heb of wat ik juist niet vind
Nu, ik ben zo al blij met mijn 4 weken "oude" seal die fantastisch rijdt.
Met kerst staat er al een weekend Aachen gepland, ben benieuwd ...
Wat ik ook nog wou vermelden is, leg a.u.b. geen NFC/ kaart (of andere kaart) op het oplaadplatform van de GSM!
Door mijn enthousiasme was ik dit vergeten en niet vermeld bij afhalen => resultaat is dat deze niet meer werkt
Krijg wel een nieuwe, maar vermijden is beter dan ...
Hier ook, heb 'm nu bijna 3 maanden en hij rijdt geweldig. De voordelen in het nieuwe platform zitten 'm denk ik vooral in lange ritten, als je veel moet snelladen. En zelfs dan is het verschil niet heel groot. Het slimst is om al met een volle accu te vertrekken natuurlijk, dus snelladen doe je dan pas 400 km later in de rit. Gewoon combineren met lunch of diner, dan heb je ruim de tijd om 'm vol te ladenNafets BYD schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:01:
[...]
Sluit ik mij volledig bij aan.
Alles wat je beschrijft is wat ik ook gevonden heb of wat ik juist niet vind![]()
Nu, ik ben zo al blij met mijn 4 weken "oude" seal die fantastisch rijdt.
Met kerst staat er al een weekend Aachen gepland, ben benieuwd ...
Geniet van Aachen. Ben er vorig jaar geweest, erg leuk stadje!
Heb nu inmiddels 11K Km op de teller staan, elke update weer verbeteringen. Auto is voor gezien de investering van 50K topper,
En ben blij dat ik niet 30K meer heb uitgegeven voor een auto met zelfde opties.
En ben blij dat ik niet 30K meer heb uitgegeven voor een auto met zelfde opties.
Dank u., zullen we zeker doen.Cybje schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:33:
[...]
Hier ook, heb 'm nu bijna 3 maanden en hij rijdt geweldig. De voordelen in het nieuwe platform zitten 'm denk ik vooral in lange ritten, als je veel moet snelladen. En zelfs dan is het verschil niet heel groot. Het slimst is om al met een volle accu te vertrekken natuurlijk, dus snelladen doe je dan pas 400 km later in de rit. Gewoon combineren met lunch of diner, dan heb je ruim de tijd om 'm vol te laden
Geniet van Aachen. Ben er vorig jaar geweest, erg leuk stadje!
Ik ben nl van Duitse afkomst en rij elk jaar naar meine heimat.
Nu ik lees na 400km …, zoals je eerder kon lezen haal ik bij een gewone rijstijl en geen autosnelweg al geen 350 km indien ik de accu volledig leeg zou rijden.
Ik hoop dat ze bij controle toch iets vinden.
Mijn vraag is dan ook of er nog mensen zijn met dit probleem?
Als er geen technische oorzaak is te vinden, kun je de uitlijning eens controleren. Dat kan zeker bij EV's best wat invloed hebben op het verbruik. En geeft ook verhoogde bandenslijtage (= hogere kosten).Nafets BYD schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:42:
Nu ik lees na 400km …, zoals je eerder kon lezen haal ik bij een gewone rijstijl en geen autosnelweg al geen 350 km indien ik de accu volledig leeg zou rijden.
Ik hoop dat ze bij controle toch iets vinden.
Mijn vraag is dan ook of er nog mensen zijn met dit probleem?
Ik vind 350 km wel echt weinig, of je moet veel op 130 km/u rijden? Ik rijd meestal als je 100 mag in Nederland en haalde met de zomerse temperaturen probleemloos 450-500 km, met de Seal AWD. Nu het kouder is ligt het wel rond de 400. En ik denk dat het als het echt vriest het ook wel 350 zal worden.
Overigens maakt het ook nog verschil of je 1 lange rit maakt, of veel korte ritten. Bij veel korte ritten krijg je een relatief hoog verbruik, omdat je telkens weer de auto moet verwarmen.
Schiet mij maar lek, kan iemand bevestigen dat het 3e remlicht probleem bestaat iz DAB+
BYD Waalwijk weet van niets.
Welke vestiging erkend het probleem, en wie heeft het remlicht laten vervangen (onder garantie uiteraard)
Dan kan ik BYD Waalwijk ze verwijzen naar die vesting
BYD Waalwijk weet van niets.
Welke vestiging erkend het probleem, en wie heeft het remlicht laten vervangen (onder garantie uiteraard)
Dan kan ik BYD Waalwijk ze verwijzen naar die vesting
BYD A'dam heeft van BYD EU gehoord dat ze een nieuw achterlicht aan het ontwikkelen zijn wat medio feb 2025 leverbaar is.
Idd misschien handig dat BYD EU al zijn dealers informeert
Idd misschien handig dat BYD EU al zijn dealers informeert
@Juan Het probleem erkennen lijkt me niet zo lastig? Even rondje rijden met de monteur en hij valt gegarandeerd wel een paar keer weg toch? De oplossing kan lastiger liggen, een 100% sluitende oplossing is er inderdaad nog niet. BYD Eindhoven en Arnhem geven aan dat er op dit moment al een nieuw derde remlicht beschikbaar is dat beter afgeschermd is en vaak de klachten een stuk minder maakt, maar niet 100% zeker oplost. Eindhoven geeft inderdaad aan dat men nog werkt aan een 100% sluitende oplossing, hopelijk is dat ook wat @vanadium bedoelt.
Maar inderdaad, de communicatie tussen BYD CN, BYD EUR, BYD NL en de dealers is nog steeds best toe aan verbetering. Zo heb ik ook nog steeds geen idee wat 'SC1' is, waarvoor mijn auto binnenkort naar de dealer terug mag.
Maar inderdaad, de communicatie tussen BYD CN, BYD EUR, BYD NL en de dealers is nog steeds best toe aan verbetering. Zo heb ik ook nog steeds geen idee wat 'SC1' is, waarvoor mijn auto binnenkort naar de dealer terug mag.
Dankje, ik zal ze verwijzen naar Eindhoven en Arnhem.
Het gaat er mij om, dat ik straks geen bonnetje krijg, omdat het probleem niet erkend is/word.
Het gaat er mij om, dat ik straks geen bonnetje krijg, omdat het probleem niet erkend is/word.
[ Voor 5% gewijzigd door Juan op 18-11-2024 17:07 ]
Idd uitlijning is een belangrijke factor.Cybje schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:29:
[...]
Als er geen technische oorzaak is te vinden, kun je de uitlijning eens controleren. Dat kan zeker bij EV's best wat invloed hebben op het verbruik. En geeft ook verhoogde bandenslijtage (= hogere kosten).
Ik vind 350 km wel echt weinig, of je moet veel op 130 km/u rijden? Ik rijd meestal als je 100 mag in Nederland en haalde met de zomerse temperaturen probleemloos 450-500 km, met de Seal AWD. Nu het kouder is ligt het wel rond de 400. En ik denk dat het als het echt vriest het ook wel 350 zal worden.
Overigens maakt het ook nog verschil of je 1 lange rit maakt, of veel korte ritten. Bij veel korte ritten krijg je een relatief hoog verbruik, omdat je telkens weer de auto moet verwarmen.
Dit wordt van fabriek af niet gecontroleerd.
Er zijn meerdere kanalen die dit als “moet je zeker doen” beschrijven.
Stond dus al op de planning.
Wat ook een feit is is dat de uitlijning de seal niet zomaar kan afgeregeld worden.
Daar is 1 youtuber uit Duitsland niet over te spreken en ook niet over het aantal vijzen in de bodemplaat.
Over de snelheid, mag je in België 120 km/h en dat is wat ik ook doe.
Maar zelfs bij snelheden, woon werk, met max 90 km/h over een afstand van 35 km enkel zit ik gemakkelijk boven de 20 KW.
Bij BYD was er vertegenwoordiger die me zij altijd voor te verwarmen/koelen, en hij bedoelde altijd voor vertrek, kort of lang.
Nu ik heb alles al eens geprobeerd.
Dus wel/niet voorverwarmen.
bij koude wel een aanrader, alleen al voor het comfort
Tijdens het rijden in eco/sport mode, verwarming uit, lagere snelheid.
Grootste verschil is vanaf 90 naar beneden.
Wat mij opviel was dat in eco (enkel achteras) het verbruik bij 120 zelfs hoger was.
Zonder verwarming = geen verschil.
En zelf bij sport (AWD) was het verbruik niet meer dan bij normale rij modus.
Er was 1 rit van 75km op de autosnelweg (120 kmh) gemiddeld verbruik effectief uitgerekend van 26 KW bij een temp van 15 gr, wel wat wind.
We zullen zien wat de controle weergeeft …
Jurgen van AT-Zimmermann was inderdaad niet erg positief over diverse dingen aan de Seal. Onder andere te smalle banden, Tesla kopie ophanging, veel verschillende schroeven door elkaar en geen magneetsensoren voor de TC/ABS als ik het goed onthouden heb. Volgens mij is die video hier heel wat pagina's terug al eens voorbij gekomen, voor de nieuweren in dit topic: YouTube: BYD SEAL Chinas Verkaufsschlager: ALLE Stärken und Schwächen
Het verbruik van de Excellence (AWD) vind ik niet tegenvallen. Zeker niet voor een 530 PK sterke auto.
Nu de temperaturen zakken, zit ik tussen de 20 en 22 KW (volgens opgave auto).
Op de snelweg rijd ik zo rond de 120 km/h, soms iets meer, soms iets minder.
Wel rijd ik veel op de ECO modus. Ik schakel over naar sport of normaal zodra ik moet weven of bij op en afritten etc.
Snelladen vind ik nog zo / zo... Bij een Tesla Super Charger krijg ik 100 KW in een rechte curve ongeacht SoC (gemeten tot 60%). Bij een Shell Recharge kom ik op een zeer korte piek van 110 KW maar zakt dit snel naar zo'n 70 - 85 KW.. Niet echt snel dus (50% van geadverteerde snelheid). De lader kon 175 KW leveren en ik stond er alleen.
Hebben anderen betere ervaringen met snelladen?
Verder ben ik helemaal tevreden met de auto.. Hij is stil, comfortabel en ik kan er een M5 mee op z'n plek zetten. Wat wil je nog meer (buiten sneller snelladen).
Wel rijd ik veel op de ECO modus. Ik schakel over naar sport of normaal zodra ik moet weven of bij op en afritten etc.
Snelladen vind ik nog zo / zo... Bij een Tesla Super Charger krijg ik 100 KW in een rechte curve ongeacht SoC (gemeten tot 60%). Bij een Shell Recharge kom ik op een zeer korte piek van 110 KW maar zakt dit snel naar zo'n 70 - 85 KW.. Niet echt snel dus (50% van geadverteerde snelheid). De lader kon 175 KW leveren en ik stond er alleen.
Verder ben ik helemaal tevreden met de auto.. Hij is stil, comfortabel en ik kan er een M5 mee op z'n plek zetten. Wat wil je nog meer (buiten sneller snelladen).
Het ligt er een beetje aan wat je gewend bent. Als je een Tesla Model 3 hebt gereden, die afhankelijk van het model vergelijkbare vermogens heeft, kan het wel een heel stuk efficienter nog dan de Seal. Maar vergeleken met brandstofauto's van 500+ PK, waarbij je blij mag zijn als je 1:10 haalt, is het zeer zuinig natuurlijk.Mennomaassluis schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:28:
Het verbruik van de Excellence (AWD) vind ik niet tegenvallen. Zeker niet voor een 530 PK sterke auto.
Bij Tesla deed ik inderdaad ook 100 kW. Bij Fastned haalde ik 153 kW.Hebben anderen betere ervaringen met snelladen?
Zelfde ervaring hier qua verbruik en rijstijl zo'n beetje. Ik zet hem eigenlijk nooit in ECO, zie ik het nu niet van in en merk ook geen verschil in verbruik dus die vermijd is altijd wel.Mennomaassluis schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:28:
Snelladen bij Shell Recharge heb ik inderdaad ook geen goede ervaringen mee, haal daar ook geen hogere snelheden. Bij Tesla doe ik niet dus geen ervaring mee. Maar zodra ik naar Fastned ga haal ik direct 150kW voor langere tijd. Ik ga het nog 1x proberen bij Shell Recharge maar als ik de keuze heb ga ik eigenlijk naar Fastned i.v.m. betere ervaring tot nu toe.
Bij FastNed werd mijn Seal niet herkend (bij 6% SoC) dus startte het laden niet.
Het was net aangelegd, dus misschien iets te vroeg daar geweest (FastNed support kende de locaties ook niet).
Zal het eens proberen als het nodig is.
Het was net aangelegd, dus misschien iets te vroeg daar geweest (FastNed support kende de locaties ook niet).
Zal het eens proberen als het nodig is.
Thanks voor de tip! Zeker interessant allemaal.DeGroteMuis schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:42:
Jurgen van AT-Zimmermann was inderdaad niet erg positief over diverse dingen aan de Seal. Onder andere te smalle banden, Tesla kopie ophanging, veel verschillende schroeven door elkaar en geen magneetsensoren voor de TC/ABS als ik het goed onthouden heb. Volgens mij is die video hier heel wat pagina's terug al eens voorbij gekomen, voor de nieuweren in dit topic: YouTube: BYD SEAL Chinas Verkaufsschlager: ALLE Stärken und Schwächen
Zijn grootste punt is de bandenmaat van 235. Tesla model Y bijvoorbeeld heeft 255 en is zelfs nog iets lichter in gewicht dus dát zou het minimaal moeten zijn. Het rijgedrag en de veiligheid zouden ermee ten goede komen.DennisZM schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:36:
[...]
Thanks voor de tip! Zeker interessant allemaal.
Iemand hier andere velgen incl. bandenmaat onder zijn Seal geschroefd heeft? Zo ja, dan wil ik graag foto's zien van welke velgen dan en hoe dat staat
De Tesla Model Y Long Range weegt 2003 kg. De standaard bandenmaat is daarbij 235/40 R19. De Seal RWD weegt vergelijkbaar (2055) en heeft dezelfde bandbreedte (en diameter). Het lijkt erop dat de 235/45 R19 voor de Seal RWD is gedimensioneerd, en BYD dat niet heeft 'gecorrigeerd' voor de 230 kg zwaardere Seal AWD.DennisZM schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:27:
[...]
Zijn grootste punt is de bandenmaat van 235. Tesla model Y bijvoorbeeld heeft 255 en is zelfs nog iets lichter in gewicht dus dát zou het minimaal moeten zijn. Het rijgedrag en de veiligheid zouden ermee ten goede komen.
Iemand hier andere velgen incl. bandenmaat onder zijn Seal geschroefd heeft? Zo ja, dan wil ik graag foto's zien van welke velgen dan en hoe dat staat- persoonlijk had ik ook beide groter gezien namelijk. Of 'kán' het helemaal niet om een andere bandenmaat eronder te schroeven?
Ik heb echter nog geen AWD reviews daarover horen klagen qua performance. Smallere banden leveren in op overdragen van de power op het wegdek (en minder grip bij remmen) in vergelijking met bredere banden. Ze slijten ook sneller bij 'sportief' rijgedrag (meer gewicht/wrijving per cm2) . Daartegenover staat dat smalle banden een iets hogere efficiency hebben. Dus misschien is dat een bewuste keuze van BYD op dat aspect.
Ik quote de Youtuber (9mnd oud filmpje) slechts. Als de Y ook op 235 staat standaard, zit/zat hij er wellicht naast.
Vermoedelijk bewuste keuze van BYD ja. Gevalletje efficiëntie vs mogelijk 'beter' rijgedrag (/veiligheid)
Vermoedelijk bewuste keuze van BYD ja. Gevalletje efficiëntie vs mogelijk 'beter' rijgedrag (/veiligheid)
[ Voor 39% gewijzigd door DennisZM op 20-11-2024 15:35 ]
Hier een mooie video over de bouw van de BYD Seal. Eigenlijk een tear down, maar geeft een goed beeld hoe de Seal in elkaar zit en wat de noviteiten zijn.
YouTube: BYD SEAL Teardown: A close look at how BYD has revolutionised EV man...
YouTube: BYD SEAL Teardown: A close look at how BYD has revolutionised EV man...
Leuk filmpje..
Ondertussen niets meer vernomen van BYD Waalwijk, iz remlicht..
Ander vraagje
Je kan het stuur verstellen, maar ik kom er niet uit met de handleiding.
Waar zit precies de bewuste knop, zodat je het stuur kan verstellen.
De vrouw heeft lange benen, en zit bijna met de benen geklemd onder het stuur, deze willen we iets hoger zetten, maar dat lukt me niet.
Ondertussen niets meer vernomen van BYD Waalwijk, iz remlicht..
Ander vraagje
De vrouw heeft lange benen, en zit bijna met de benen geklemd onder het stuur, deze willen we iets hoger zetten, maar dat lukt me niet.
Er zit een hendel linksonder het stuur. Hiermee kun je het stuur omhoog/omlaag en naar je toe halenJuan schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:18:
Ander vraagje
Heb ik ook. Echt een verschil van dag en nacht. Lijkt erop dat we nu ‘normale Europese’ temperaturen kunnen aanhouden.Cybje schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:30:
Afgaande op de plaatje vind ik je bandenspanning sowieso aan de lage kant.Iphonevannick schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:00:
En naar de garage moet ik toch, want gisteren werd ik er door een oplettende collega op gewezen dat een deel van het achterlicht het niet meer doet.
Kan ik meteen weer ‘zeuren’ over de laadproblemen die ik heb bij zowel 22kw als snelladen ervaar.![]()
[Afbeelding]
Dat zijn 1990 waarden.
Voor zover ik kan vinden moet het 2,5 Bar voor en 2,9 Bar achter zijn.
Zeker de 2,2 voor zou je toch moeten gaan merken met zijn zware wagen.
Tenminste, in mijn wagen merk ik een verschil in stuurgedrag als de banden zachter worden.
Na ruim 100dkm ervaring, dat dan weer wel
Zoals al aangegen door Inter18 is de spanning gewoon aan de lage kant.Iphonevannick schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:57:
Na de update geeft de auto op zowel het informatiescherm als in de app opeens aan dat er een probleem is met de bandenspanning. Zal wel door de kou komen hoop ik.
Mijn banden staan nu op 2.4 en 2.7 bar (0C en nog niet mee gereden) om tijdens het rijden naar de normale spanning te klimmen.
Hier ook veel last van. Airco staat gewoon aan, op automatisch. Auto is net nieuw met nog geen 1000 km, ruiten zijn nog niet vies geweest of zo. Maar bij koud weer zijn de zijruiten, achterruit en het dak helemaal beslagen. Heb melding gemaakt van mogelijk defecte airco.
Staat de luchtinstroom vanaf buiten ingesteld?Watje schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:03:
Hier ook veel last van. Airco staat gewoon aan, op automatisch. Auto is net nieuw met nog geen 1000 km, ruiten zijn nog niet vies geweest of zo. Maar bij koud weer zijn de zijruiten, achterruit en het dak helemaal beslagen. Heb melding gemaakt van mogelijk defecte airco.
Gelukt..nou dat ik daar nu overheen keek.. (nou is het wel altijd donker als ik rijd...)Iphonevannick schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:52:
[...]
Er zit een hendel linksonder het stuur. Hiermee kun je het stuur omhoog/omlaag en naar je toe halen
Ik had hetzelfde probleem. Door de condens kreeg ik gewoon druppels aan de binnenkant. Wat bleek dat mijn ruiten extreem vies waren van binnen.. na het schoonmaken van de ruiten nergens last meer van.Watje schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:03:
In mijn vorige auto heb ik in 6 jaar tijd de binnenkant van de ruiten nooit hoeven schoonmaken. De auto is helaas afgeleverd met allemaal vettigheid aan de binnenkant, inclusief afdruk van de zuignappen om de ruit er in te hangen..
Zo zag ik er van de week ook 1 in de avond geparkeerd staan. Viel meteen op. Ik hoop dat deze ongemakken mij straks bespaard blijvenWatje schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:03:
Ik denk inderdaad door de kou, dat scheelt toch snel een paar tienden bar. Maar wat een lage spanning voor ie begint te piepen joh! De mijne piepte al op linksachter 2,6 bij koud wegrijden!Iphonevannick schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:57:
[Afbeelding]
Na de update geeft de auto op zowel het informatiescherm als in de app opeens aan dat er een probleem is met de bandenspanning. Zal wel door de kou komen hoop ik.
De mijne deed dat ook na de 3.1 update, maar weer niet altijd. Bleek dat de ventilatie op automatische recirculatie stond opeens. Misschien bij jou ook de recirculatie aan?Watje schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:03:
Vettige ruiten helpen trouwens ook niet. En dat hoeft niet altijd direct op te vallen, want mijn ruiten leken prima schoon, maar toen de ruit begon te beslaan kon ik nog precies zien waar ik zo'n anderhalve maand met het alcoholdoekje geweest was bij het plaatsen van de tolbadge...
Iemand een idee hoe je de BYD app op 2 telefoons kan gebruiken?
We gebruiken met 2 personen die auto, maar de app gooit de een eruit als de ander ingelogd is.
Kan je een extra profiel maken of de auto op een 2e mailadres aanmelden'?
We gebruiken met 2 personen die auto, maar de app gooit de een eruit als de ander ingelogd is.
Helaas kan dit niet. Dus je zal om en om in moeten loggenJuan schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:10:
Iemand een idee hoe je de BYD app op 2 telefoons kan gebruiken?
Als je telefoon het ondersteunt, kan je wel biometrisch inloggen. Bij ons is het een keertje extra de vinger tegen de vingerafdruksensor houden en klaar. Maar natuurlijk zouden meerdere profielen inclusief stoel- en spiegelverstelling en evt clima wel zo fijn zijn.
Iets anders: mijn vorige EV had een stuk kleinere accu, die zat in 5-6 uur wel vol vanaf 10%. Het blijft toch altijd weer wennen als je eens de Seal van bijna leeg naar helemaal vol wil laden dat de auto gewoon 8 uur laadtijd aangeeft, of heb ik dat alleen?
Iets anders: mijn vorige EV had een stuk kleinere accu, die zat in 5-6 uur wel vol vanaf 10%. Het blijft toch altijd weer wennen als je eens de Seal van bijna leeg naar helemaal vol wil laden dat de auto gewoon 8 uur laadtijd aangeeft, of heb ik dat alleen?
[ Voor 11% gewijzigd door DeGroteMuis op 22-11-2024 11:58 ]
Hoi allemaal,
Momenteel rijdt ik ongeveer 4 maanden in mijn Seal met veel plezier. Ik ervaar een aantal (kleine issues) en ben benieuwd of meer mensen dit ervaren/herkennen of eventueel een oplossing hebben.
- Gordel bijrijdersstoel
Als ik een bijrijder heb voor een rit langer dan 5 minuten en deze bijrijder stapt uit dan zeurt de auto over de gordel die niet vast zit. Pas als ik de auto herstart of een reset geef dan gaat het weer goed
- Stoelverwarming
Ik heb regelmatig dat de stoelverwarming automatisch uitgaat. Soms al na 2 minuten en soms na 15.
- Weerstand stuur
Bij het koude weer wil het nog wel eens voorkomen dat het stuur op sommige stukken meer weerstand geeft dan anders. Dit kan verschillen per seconde. Het voelt dan alsof je hem over een bepaald stuk heen moet duwn voordat hij weer soepel gaat. Dit is niet het lane keep assist wat in werking gaat. Dit heb ik getest op een plek zonder strepen of andere oneffenheden die dit zouden kunnen verzoorzaken
Zijn er mensen die dit herkennen?
Momenteel rijdt ik ongeveer 4 maanden in mijn Seal met veel plezier. Ik ervaar een aantal (kleine issues) en ben benieuwd of meer mensen dit ervaren/herkennen of eventueel een oplossing hebben.
- Gordel bijrijdersstoel
Als ik een bijrijder heb voor een rit langer dan 5 minuten en deze bijrijder stapt uit dan zeurt de auto over de gordel die niet vast zit. Pas als ik de auto herstart of een reset geef dan gaat het weer goed
- Stoelverwarming
Ik heb regelmatig dat de stoelverwarming automatisch uitgaat. Soms al na 2 minuten en soms na 15.
- Weerstand stuur
Bij het koude weer wil het nog wel eens voorkomen dat het stuur op sommige stukken meer weerstand geeft dan anders. Dit kan verschillen per seconde. Het voelt dan alsof je hem over een bepaald stuk heen moet duwn voordat hij weer soepel gaat. Dit is niet het lane keep assist wat in werking gaat. Dit heb ik getest op een plek zonder strepen of andere oneffenheden die dit zouden kunnen verzoorzaken
Ben even paar maanden MIA geweest van dit forum. Jeetje, had hoop in te halen haha!
Zojuist bij BYD Arnhem afspraak gemaakt voor wat issues. Sommige herken ik uit het forum, andere niet.
Anyway, hier zijn ze:
1. Ruitenwissersproeier spuit erg laag op ruit > kan op snelweg niet gehele ruit schoon krijgen.
2. Bij drempels/snelle heuvels doet auto raar (lijkt op kort gas geven). > BYD geeft aan dat dit bekend probleem is en dat ze ernaar zullen kijken maar waarschijnlijk moet ik op een software update wachten.
3. trilling bij snel optrekken > waarschijnlijk banden niet 100% rond
4. relais-achtig geluid als ventilators op automatisch bewegen staan
5. stoel frame bestuurder speling bij stevig remmen of optrekken
6. Stuurverwarming vaak Lauw ipv warm > blijkt dat BYD een cyclus hanteert van warm-afkoelen-warm enz. dat had mijn vorige auto ook, maar die gaf het netjes aan, waarbij ik bij de BYD elke keer afvraag waarom het stuur na 15 min zowat koud is terwijl het op het scherm op "ON" staat.
7. Kerstmisverlichting instrumentencluster tijdens rijden (zie foto), gaat na 5 min rijden weer weg. 4x gehad afgelopen maand.
8. Ontgrendelknop bestuurdersdeur doet het vaak niet 1e keer, net als ruitenwisser stok vanuit neutraal naar beneden duwen, alsook "next song" knop
9. tevens gevraagd voor trekhaak (met trekgewicht) offerte. ze gingen kijken of dit inmiddels kan
10. als we er toch zijn: Winterbanden plaatsen
Ik kan pas 18-12 terecht voor diagnose (volle dag). eventuele reparaties moeten dan nog volgen. Maar het belangrijkste voor mij (kerstverlichting) zou niet gevaarlijk zijn zei men. ehm, ja. Dat neem ik dan maar aan...
Zojuist bij BYD Arnhem afspraak gemaakt voor wat issues. Sommige herken ik uit het forum, andere niet.
Anyway, hier zijn ze:
1. Ruitenwissersproeier spuit erg laag op ruit > kan op snelweg niet gehele ruit schoon krijgen.
2. Bij drempels/snelle heuvels doet auto raar (lijkt op kort gas geven). > BYD geeft aan dat dit bekend probleem is en dat ze ernaar zullen kijken maar waarschijnlijk moet ik op een software update wachten.
6. Stuurverwarming vaak Lauw ipv warm > blijkt dat BYD een cyclus hanteert van warm-afkoelen-warm enz. dat had mijn vorige auto ook, maar die gaf het netjes aan, waarbij ik bij de BYD elke keer afvraag waarom het stuur na 15 min zowat koud is terwijl het op het scherm op "ON" staat.
7. Kerstmisverlichting instrumentencluster tijdens rijden (zie foto), gaat na 5 min rijden weer weg. 4x gehad afgelopen maand.
8. Ontgrendelknop bestuurdersdeur doet het vaak niet 1e keer, net als ruitenwisser stok vanuit neutraal naar beneden duwen, alsook "next song" knop
9. tevens gevraagd voor trekhaak (met trekgewicht) offerte. ze gingen kijken of dit inmiddels kan
Ik kan pas 18-12 terecht voor diagnose (volle dag). eventuele reparaties moeten dan nog volgen. Maar het belangrijkste voor mij (kerstverlichting) zou niet gevaarlijk zijn zei men. ehm, ja. Dat neem ik dan maar aan...
Een aantal dingen herken ik wel...
Hopelijk weten ze de punten op te lossen voor je. En hopelijk lossen ze sommige dingen op met een software update, want dan worden ze ook in mijn Seal opgelost
Ik kan er allemaal wel mee leven, maar het past niet bij een auto van dit luxeniveau.
Dit is inderdaad bij mij ook erg aanwezig. Eerst dacht ik dat het puur op cruise control was, maar het is ook zo als je gewoon zelf gas (watt?) geeft.boblelie schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:22:
Om deze reden heb ik ze altijd op een vaste stand staan. Beetje het nadeel van een relatief stille auto, vermoed ik, je hoort dat soort zachte geluiden. Het lijkt inderdaad verdacht veel op relais die elke paar seconden tikken.4. relais-achtig geluid als ventilators op automatisch bewegen staan
Volgens mij gebeurt dit als de camera niet voldoende zicht heeft, of de rijhulpsystemen om een andere reden niet kunnen functioneren. Het zijn ook allemaal lampjes voor de rijhulpsystemen die uitgeschakeld staan. Ik heb het ook zo nu en dan, maar vaak heeft het wel een reden (bijv. condens voor de camera).7. Kerstmisverlichting instrumentencluster tijdens rijden (zie foto), gaat na 5 min rijden weer weg. 4x gehad afgelopen maand.
Dat probleem met de ontgrendeling heb ik ook. Inmiddels druk ik standaard 2x op die knop. De andere dingen herken ik niet8. Ontgrendelknop bestuurdersdeur doet het vaak niet 1e keer, net als ruitenwisser stok vanuit neutraal naar beneden duwen, alsook "next song" knop
Hopelijk weten ze de punten op te lossen voor je. En hopelijk lossen ze sommige dingen op met een software update, want dan worden ze ook in mijn Seal opgelost
Cybje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:30:
Een aantal dingen herken ik wel...
[...]
Dit is inderdaad bij mij ook erg aanwezig. Eerst dacht ik dat het puur op cruise control was, maar het is ook zo als je gewoon zelf gas (watt?) geeft.
Ja het lijkt idd altijd te gebeuren als je zelf of met CC enige vorm van gas geeft wanneer je op een verhoging weer "naar beneden" gaat. Beetje vreemd, maar houdt de rit spannend haha.
[...]
Om deze reden heb ik ze altijd op een vaste stand staan. Beetje het nadeel van een relatief stille auto, vermoed ik, je hoort dat soort zachte geluiden. Het lijkt inderdaad verdacht veel op relais die elke paar seconden tikken.
Voor zover ik weet was dit in het begin niet. Ik reed in het begin altijd met de auto stand en het is me nooit eerder opgevallen.
[...]
Volgens mij gebeurt dit als de camera niet voldoende zicht heeft, of de rijhulpsystemen om een andere reden niet kunnen functioneren. Het zijn ook allemaal lampjes voor de rijhulpsystemen die uitgeschakeld staan. Ik heb het ook zo nu en dan, maar vaak heeft het wel een reden (bijv. condens voor de camera).
You know what, dit zou best eens het geval kunnen zijn ja. Ik moet bekennen dat ik de auto al 2 maanden niet heb gewassendus dit kan best eens de rede zijn. Maar mijn vorige auto zei dan netjes "kut ik zie niks, dus je moet het ff zelf doen" en de BYD geeft alleen doodleuk lampjes.
[...]
Dat probleem met de ontgrendeling heb ik ook. Inmiddels druk ik standaard 2x op die knop. De andere dingen herken ik niet
Ah mooi dat ik niet de enige ben. Zwaar irritant dat zoiets simpels gewoon niet stabiel werkt. Ik dacht eerst dat het aan de android software van de auto lag omdat het eerst alleen bij de media controls gebeurde. Maar nu dus ook bij andere knoppen.
Hopelijk weten ze de punten op te lossen voor je. En hopelijk lossen ze sommige dingen op met een software update, want dan worden ze ook in mijn Seal opgelostIk kan er allemaal wel mee leven, maar het past niet bij een auto van dit luxeniveau.
Eventjes 2 hele andere vragen:
1) kun je via de gsm app de auto voorverwarmen maar dan ook specifiek de voor- en achterruit en spiegels? Want dat is juist het belangrijkste op dit soort winterdagen. Ik stapte vanmorgen de auto in met een warme cabine maar met beslagen ruiten nadat deze 15 min had staan voorverwarmen op 24 graden. In de console stond netjes de AC op 24 graden en stuur- en stoelverwarming aan, maar de ruiten dus niet. Schiet niet echt op zo.
2) Ik krijg het maar niet voor elkaar om Android Auto NIET automatisch te starten op het scherm als ik de auto start. Ik wil bij het starten altijd graag even de climate control goedzetten voor dat moment, maar binnen een paar seconden neemt AA het scherm over en moet ik paar sec wachten en 3x op scherm klikken voordat ik weer terug ben bij de AC controls. Echt een 1e wereld probleem maar best irritant als je weg wilt rijden. Ik meen dat dit in te stellen is in de auto of de GSM, maar ik kan het niet vinden. Iemand tips?
1) kun je via de gsm app de auto voorverwarmen maar dan ook specifiek de voor- en achterruit en spiegels? Want dat is juist het belangrijkste op dit soort winterdagen. Ik stapte vanmorgen de auto in met een warme cabine maar met beslagen ruiten nadat deze 15 min had staan voorverwarmen op 24 graden. In de console stond netjes de AC op 24 graden en stuur- en stoelverwarming aan, maar de ruiten dus niet. Schiet niet echt op zo.
2) Ik krijg het maar niet voor elkaar om Android Auto NIET automatisch te starten op het scherm als ik de auto start. Ik wil bij het starten altijd graag even de climate control goedzetten voor dat moment, maar binnen een paar seconden neemt AA het scherm over en moet ik paar sec wachten en 3x op scherm klikken voordat ik weer terug ben bij de AC controls. Echt een 1e wereld probleem maar best irritant als je weg wilt rijden. Ik meen dat dit in te stellen is in de auto of de GSM, maar ik kan het niet vinden. Iemand tips?
Nee dit herken ik dan weer niet. Ik moet wel opmerken dat ik op punt twee nooit echt heb gelet.Kleinedaggoe schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:49:
Hoi allemaal,
- Gordel bijrijdersstoel
- Stoelverwarming
- Weerstand stuur
Toch wel een aardig lijstje. Punt 1 zal ik eens proberen of dat hier ook het geval is.boblelie schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:22:
Ben even paar maanden MIA geweest van dit forum. Jeetje, had hoop in te halen haha!
Anyway, hier zijn ze:
Ik kan pas 18-12 terecht voor diagnose (volle dag). eventuele reparaties moeten dan nog volgen. Maar het belangrijkste voor mij (kerstverlichting) zou niet gevaarlijk zijn zei men. ehm, ja. Dat neem ik dan maar aan...![]()
[Afbeelding]
Punt 7 heeft inderdaad te maken met ADAS. Wanneer de camera niets ziet (door condens/ijs op voorruit) dan schakelen de hulpsystemen automatisch uit. Totdat er weer zicht is en dan gaan ze weer automatisch aan.
Punt 8 is heel herkenbaar voor wat betreft Next song via het stuur. Zit wat vertraging op of doet het bij de 1x helemaal niet.
Winterbanden komen er hier maandag op
Weerstand stuur meen ik regelmatig te voelen als ik rotonde af kom. Heel gek gevoel. Maar gezien mijn banden issue (zie post) wacht ik eerst bandenwissel af.Kleinedaggoe schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:49:
Hoi allemaal,
- Gordel bijrijdersstoel
- Stoelverwarming
- Weerstand stuur
Ik heb vanmorgen hetzelfde gedaan maar de ruiten waren hier niet beslagen. Stond de recirculatie wellicht aan? Dat zou daarvoor kunnen zorgen en zo niet, anders de ruiten een keer goed schoonmaken.boblelie schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:46:
Eventjes 2 hele andere vragen:
Wat betreft de app weet ik dat niet zeker. Je kunt via de optie airco wel op de button Verwarming klikken. Hierdoor springt de temp naar Hi en ik sluit niet uit dat de achterruitverwarming/spiegelverwarming dan ook aangaat. Zal dat ook een x testen.
Android Auto gebruik ik niet, Carplay hier
Kan het zijn dat je bij het openen van het portier de auto nog aan had staan? Als je eerst de auto uitzet dan zou het portier met 1 beweging open moeten gaan.boblelie schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:22:
[Afbeelding]
Getest door op afstand Verwarming aan te zetten via de app. Spiegels en achterruit worden dan niet verwarmd helaas
@Kleinedaggoe Misschien toch even de dealer opzoeken?
1. Komt me niet bekend voor eigenlijk en ik heb toch wel zeker 2 keer per week iemand in de auto die eerder uitstapt dan ik. Wel gehad met iemand rechts achterin.
2. Ook dit: niet gemerkt. We hebben op vakantie met besneeuwde bergen allebei de stoelverwarming toch regelmatig aangehad, die bleef gewoon aan tot we hem zelf uitzetten, op beide standen. Wel ging de achterruit- en spiegelverwarming na x tijd uit.
3. Klinkt wel een beetje als wat anderen ook al noemden, maar niet mijn ervaring. Ja, soms een stugger stuur of een gevoel dat de auto wat tegendruk geeft, maar altijd bij lijnen, of bitumenstrepen. Ook net als @boblelie nog wel eens bij rotondes af rijden, maar ook dan bij rotondes met strepen of fietsstroken aan de buitenrand.
@boblelie Jee, nog best een lijst!
1. De ruitensproeier lijkt idd niet heel veel druk op te bouwen, maar tot nu toe wel net voldoende om ook met hogere snelheden de ruiten schoon te krijgen. Dus dat moet wel wat bij te stellen zijn denk ik.
2. Wel met de cruise aan over korte drempels gemerkt, maar bij zelf stroom geven (nog?) niet gemerkt.
4. Klopt, zo te zien precies op het moment dat de richting wisselt. Dus idd een relais of een mechanisch geluid van het mechanisme.
5. Die heb ik nog nooit gehoord! Moeten ze wel even goed repareren, dat hoort echt niet bij zo'n nieuwe auto.
6. Echt joh? Weer iets geleerd! Zelf nog niet gemerkt dat hij tussendoor afkoelt, maar ik heb het ook zelden aan. Mijn vriendin wel vaker, ook nog niet over gehoord dat het tussendoor echt koud wordt. Maar zij zet de verwarming ook met v1.3.1 nog gerust op 25, misschien daardoor ook minder afkoeling.
7-8. Van dat soort elektronische Gremlins schrik ik wel een beetje. Behalve dat soms het ontgrendelknopje een halve seconde meer nodig heeft dan ik hem indruk, net als de startknop, nog niet gehad en ook niemand over gehoord. Wel wat @WiMe65 zegt over de ontgrendeling van binnen, die is des BMW's: 1 keer ontgrendel je de deur, tweede keer opent de deur zolang de auto nog aan staat. Doet de Z4 precies hetzelfde. Altijd leuk als je mensen voor het eerst meeneemt
Achterruit en spiegels gaan schijnbaar niet automatisch mee via de app als je maximaal verwarmen kiest zoals @iggimeister getest heeft, maar na een kwartiertje op max verwarmen was vanochtend alles bij mij sneeuw- en condensvrij. Wel met de automatische recirculatie uit.
Android Auto gaat bij mij niet automatisch aan als mijn vriendin DAB+ aan had en ik daarna instap. Dus naar DAB+ schakelen voor je de auto uitzet zou moeten helpen. Beetje een domme workaround, maar misschien helpt het? En anders misschien even vragen als je bij de dealer bent.
Wanneer kan je eigenlijk terecht? Eind september hadden ze het over eind oktober- begin november, dat vond ik wel erg lang wachten.
1. Komt me niet bekend voor eigenlijk en ik heb toch wel zeker 2 keer per week iemand in de auto die eerder uitstapt dan ik. Wel gehad met iemand rechts achterin.
2. Ook dit: niet gemerkt. We hebben op vakantie met besneeuwde bergen allebei de stoelverwarming toch regelmatig aangehad, die bleef gewoon aan tot we hem zelf uitzetten, op beide standen. Wel ging de achterruit- en spiegelverwarming na x tijd uit.
3. Klinkt wel een beetje als wat anderen ook al noemden, maar niet mijn ervaring. Ja, soms een stugger stuur of een gevoel dat de auto wat tegendruk geeft, maar altijd bij lijnen, of bitumenstrepen. Ook net als @boblelie nog wel eens bij rotondes af rijden, maar ook dan bij rotondes met strepen of fietsstroken aan de buitenrand.
1. De ruitensproeier lijkt idd niet heel veel druk op te bouwen, maar tot nu toe wel net voldoende om ook met hogere snelheden de ruiten schoon te krijgen. Dus dat moet wel wat bij te stellen zijn denk ik.
2. Wel met de cruise aan over korte drempels gemerkt, maar bij zelf stroom geven (nog?) niet gemerkt.
4. Klopt, zo te zien precies op het moment dat de richting wisselt. Dus idd een relais of een mechanisch geluid van het mechanisme.
5. Die heb ik nog nooit gehoord! Moeten ze wel even goed repareren, dat hoort echt niet bij zo'n nieuwe auto.
6. Echt joh? Weer iets geleerd! Zelf nog niet gemerkt dat hij tussendoor afkoelt, maar ik heb het ook zelden aan. Mijn vriendin wel vaker, ook nog niet over gehoord dat het tussendoor echt koud wordt. Maar zij zet de verwarming ook met v1.3.1 nog gerust op 25, misschien daardoor ook minder afkoeling.
7-8. Van dat soort elektronische Gremlins schrik ik wel een beetje. Behalve dat soms het ontgrendelknopje een halve seconde meer nodig heeft dan ik hem indruk, net als de startknop, nog niet gehad en ook niemand over gehoord. Wel wat @WiMe65 zegt over de ontgrendeling van binnen, die is des BMW's: 1 keer ontgrendel je de deur, tweede keer opent de deur zolang de auto nog aan staat. Doet de Z4 precies hetzelfde. Altijd leuk als je mensen voor het eerst meeneemt
Achterruit en spiegels gaan schijnbaar niet automatisch mee via de app als je maximaal verwarmen kiest zoals @iggimeister getest heeft, maar na een kwartiertje op max verwarmen was vanochtend alles bij mij sneeuw- en condensvrij. Wel met de automatische recirculatie uit.
Android Auto gaat bij mij niet automatisch aan als mijn vriendin DAB+ aan had en ik daarna instap. Dus naar DAB+ schakelen voor je de auto uitzet zou moeten helpen. Beetje een domme workaround, maar misschien helpt het? En anders misschien even vragen als je bij de dealer bent.
Wanneer kan je eigenlijk terecht? Eind september hadden ze het over eind oktober- begin november, dat vond ik wel erg lang wachten.
Goedenavond allen,
Hier na een kleine 3 jaar een Skoda Enyaq gereden te hebben weer op zoek naar een nieuwe lease auto.
De Seal staat, al sinds begin introductie, hoog op het lijstje. Recent ook 2 maal een proefrit in zowel de Design als de Excellence en was erg onder de indruk van het rijd plezier en comfort in beide versies.
Aangezien ik de ruimte, met name kofferruimte, van de Enyaq gewend ben twijfel ik toch nog enigszins of ik niet beter weer voor een soortgelijke auto kan gaan dus mijn vraag is eigenlijk (en uiteraard is dit voor ieder verschillend);
Zijn er hier ook mensen die een Seal rijden komende vanuit formaatje ID4 / Enyaq / Mustang Mach-e en hoe ervaren zij de minder grote kofferruimte en met name de sedan-klep/opening t.o.v. de opening bij bovengenoemde bolides?
Ik rijd over het algemeen niet met een kofferbak vol grote spullen dus wat dat betreft zeg ik, wat zeur ik nou? Maar makkelijk een kist bier of een boodschappenkrat achterin gooien is toch wel prettig...
Kinderwagens en buggy's hoeven hier niet meer mee dus dat scheelt!
Uiteraard heb ik ook de ontwikkelingen omtrent de Sealion in de gaten gehouden, echter begint het uiterlijk van deze auto me steeds meer tegen te staan en de prijzen die gesuggereerd worden zijn mij te hoog.
Direct nog maar een vraag. Recent hier reacties van een aantal personen gelezen welke een Seal met trekhaak besteld hebben. Zijn deze al geleverd en heeft de Seal ondertussen al trekgewicht op kenteken of heeft men enkel de steunhaak voor de fietsendrager?
Dank alvast
Hier na een kleine 3 jaar een Skoda Enyaq gereden te hebben weer op zoek naar een nieuwe lease auto.
De Seal staat, al sinds begin introductie, hoog op het lijstje. Recent ook 2 maal een proefrit in zowel de Design als de Excellence en was erg onder de indruk van het rijd plezier en comfort in beide versies.
Aangezien ik de ruimte, met name kofferruimte, van de Enyaq gewend ben twijfel ik toch nog enigszins of ik niet beter weer voor een soortgelijke auto kan gaan dus mijn vraag is eigenlijk (en uiteraard is dit voor ieder verschillend);
Zijn er hier ook mensen die een Seal rijden komende vanuit formaatje ID4 / Enyaq / Mustang Mach-e en hoe ervaren zij de minder grote kofferruimte en met name de sedan-klep/opening t.o.v. de opening bij bovengenoemde bolides?
Ik rijd over het algemeen niet met een kofferbak vol grote spullen dus wat dat betreft zeg ik, wat zeur ik nou? Maar makkelijk een kist bier of een boodschappenkrat achterin gooien is toch wel prettig...
Uiteraard heb ik ook de ontwikkelingen omtrent de Sealion in de gaten gehouden, echter begint het uiterlijk van deze auto me steeds meer tegen te staan en de prijzen die gesuggereerd worden zijn mij te hoog.
Direct nog maar een vraag. Recent hier reacties van een aantal personen gelezen welke een Seal met trekhaak besteld hebben. Zijn deze al geleverd en heeft de Seal ondertussen al trekgewicht op kenteken of heeft men enkel de steunhaak voor de fietsendrager?
Dank alvast
Hier een vraag over hoeveel invloed kou kan hebben op het laden?
Ik heb een elektrische step, elektrische fiets, en de BYD Seal dus.
Vandaag ben ik erachter gekomen dat het blijkbaar voor de 1e 2 te koud is geweest
De Step en Fiets wilde niet opladen, vermoedelijk door de kou, later op de dag ging het wel
Speelt dit probleem ook als de batterij van de auto te koud word, waardoor deze het vertikt op te laden?
De garage is 1steens vrijstaand, zover ik weet word het niet kouder dan 0 graden in de garage (mits we de deur goed dichthouden)
Ik zit er natuurlijk niet op te wachten, dat als het echt winter word met -10 of, en de auto is leeg, dat deze niet wil laden omdat de batterij te koud is.
Vandaag ben ik erachter gekomen dat het blijkbaar voor de 1e 2 te koud is geweest
De Step en Fiets wilde niet opladen, vermoedelijk door de kou, later op de dag ging het wel
Speelt dit probleem ook als de batterij van de auto te koud word, waardoor deze het vertikt op te laden?
De garage is 1steens vrijstaand, zover ik weet word het niet kouder dan 0 graden in de garage (mits we de deur goed dichthouden)
Ik zit er natuurlijk niet op te wachten, dat als het echt winter word met -10 of, en de auto is leeg, dat deze niet wil laden omdat de batterij te koud is.
@Jannick1 Twee auto's geleden, tot 2020 een vergelijkbare ruimte gehad, de vorige auto was een iets kleinere hatchback. Tot nu toe hebben we nog niet de praktischere bagageruimte van een hatchback gemist in de Seal. Ook met (verjaardags-) boodschappen geen problemen om het goed kwijt te kunnen allemaal, hooguit wat tetrissen met de vakantiebagage op de terugweg, met dank aan wat vakantieshoppen. Maar inderdaad, da's best persoonlijk.
@Juan Bij snelladen kan je het zeker wel merken denk ik, LFP is wel gevoeliger voor kou dan NMC accu's. Dus snelladen zal trager gaan bij flinke kou, zeker als je hem binnen 5 km of zo aan de snellader hangt. Maar afgelopen winter waren er ook autotesters in Scandinavië die de Seal al aan de tand voelden, die hadden zeker wel gemeld als de auto niet wilde laden. Bjorn Nyland noemde het ook niet bij wintertests met BYD's en er rijden ook Tesla's rond in Noorwegen/Zweden/Finland met BYD blade LFP accu's. Daar wordt het nog wel een stuk kouder dan -10. Dus zo lang het hier niet extreem koud wordt, moet dat wel goed zitten.
@Juan Bij snelladen kan je het zeker wel merken denk ik, LFP is wel gevoeliger voor kou dan NMC accu's. Dus snelladen zal trager gaan bij flinke kou, zeker als je hem binnen 5 km of zo aan de snellader hangt. Maar afgelopen winter waren er ook autotesters in Scandinavië die de Seal al aan de tand voelden, die hadden zeker wel gemeld als de auto niet wilde laden. Bjorn Nyland noemde het ook niet bij wintertests met BYD's en er rijden ook Tesla's rond in Noorwegen/Zweden/Finland met BYD blade LFP accu's. Daar wordt het nog wel een stuk kouder dan -10. Dus zo lang het hier niet extreem koud wordt, moet dat wel goed zitten.
Voor de 1.3.1 update haalde ik bij tesla 104 kw tot aan de 80 a 85%
Nu kom ik niet boven de 47 kw uit.
Ik dacht dat die update een verbetering zou zijn met snel laden😂
In de basis speelt dit probleem ook bij auto's, maar auto's hebben over het algemeen een veel slimmer Battery Management System (BMS). De meeste elektrische auto's kunnen de accu bijvoorbeeld ook voorverwarmen of -koelen, zodat laden wel mogelijk is. Bij een LFP accu is dat nog net iets belangrijker, omdat die qua laden nog net wat gevoeliger is voor lage temperaturen.Juan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:54:
Hier een vraag over hoeveel invloed kou kan hebben op het laden?
Het is bij EV's in het algemeen te adviseren om in hartje winter de accu niet helemaal naar 0% te rijden, want dan is er ook geen mogelijkheid voor het BMS meer om de temperatuur te regelen. Zodra je 'm aansluit aan een lader zal hij uiteraard wel conditioneren, maar dan duurt het laden dus langer. Vooral als je wilt snelladen is dat niet fijn.
Ik heb nog geen ervaring met hoe dit specifiek bij BYD in z'n werk gaat, want ik heb de auto nog niet ver onder het vriespunt gereden. Misschien heeft BYD er een slimme oplossing voor. Maar in principe is bovenstaande de theorie
Ik heb eerlijk gezeg niet gelet op de recirculatie stand. Dat laat ik de auto normaal zelf bepaleniggimeister schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:26:
[...]
Ik heb vanmorgen hetzelfde gedaan maar de ruiten waren hier niet beslagen. Stond de recirculatie wellicht aan? Dat zou daarvoor kunnen zorgen en zo niet, anders de ruiten een keer goed schoonmaken.
Wat betreft de app weet ik dat niet zeker. Je kunt via de optie airco wel op de button Verwarming klikken. Hierdoor springt de temp naar Hi en ik sluit niet uit dat de achterruitverwarming/spiegelverwarming dan ook aangaat. Zal dat ook een x testen.
Android Auto gebruik ik niet, Carplay hier
Denk het niet. Dit gebeurt op willekeurige momenten op de dag. Ook als ik net uit mijn bed kom en ga rijden.WiMe65 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:27:
[...]
Kan het zijn dat je bij het openen van het portier de auto nog aan had staan? Als je eerst de auto uitzet dan zou het portier met 1 beweging open moeten gaan.
Heb het ook getest na jouw opmerking en ik kwam ook tot deze conclusie. Toch wel vreemd aangezien dit een van de meer zinvolle opties zou zijn in voor de winter.iggimeister schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:42:
Getest door op afstand Verwarming aan te zetten via de app. Spiegels en achterruit worden dan niet verwarmd helaas
DAB is wellicht een workaround, maar gebruik radio echt nooit, dus mijn muscle memory zal moeite hebben om dat te onthouden haha! Vind het gewoon vreemd dat Android Auto full screen forceert en dat je dat nergens in kan stellen.DeGroteMuis schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:53:
@Kleinedaggoe Misschien toch even de dealer opzoeken?
Ik kan vooralsnog 18-12 terecht. Dat is een kleine maand na het melden van de issues. Eerlijkheidshalve vind ik dat wel erg lang, maar bij de Kia dealer (vorige auto) was het niet anders. Al moet ik zeggen dat ik de kerstboomverlichting het meest spannend vond, maar na info op dit forum ben ik wat meer gerust. De uitleg klinkt ook wel logisch, maar (net als met veel andere dingen) zou de BYD software wel wat helderder mogen zijn met wat het dan betekent op het dashboard. Een gemiddeld oud omaatje zal zich rot schrikken, al is dat niet de doelgroep voor deze auto denk ik
Had hiervoor een Kia Proceed. Ik wist wel dat een sedan ff wat anders zou zijn qua kofferbak maar de redenatie om het toch te overwegen was dat ik hooguit 1x per jaar echt ruimte nodig heb en dat ik voor die ene keer per jaar niet een auto moet afstrepen van de lijst. Daar moet ik ook bij zeggen dat ik de hoop had voor een trekhaak op de Seal omdat ik toch wel zo nu en dan baat zou hebben bij een aanhanger. Maar goed, die optie was er in februari nog niet (en nu nog steeds niet haha). Ik vind sedans ook gewoon lekker smoelen en had nog nooit zelf een sedan gehad. Dus dacht, yolo.Jannick1 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:59:
Goedenavond allen,
Dank alvast
Nu de praktijk:
Het is allemaal prima verlopen. Ik heb geen enkel moment gehad dat het niet paste. De grootse spullen die ik doorgaans meeneem zijn 6 bigshoppers met boodschappen + krat bier, en die haal ik dan in mijn eentje waardoor ik ook de achterbank kan gebruiken.
Als ik dan toch de bagageruimte moet gebruiken dan moet ik eerlijk zeggen dat het best een aardig gat is, maar ik ben nog steeds niet gewend aan de relatief kleine/lage opening en het feit dat de achterruit niet mee open gaat. Grotere en/of zwaardere dingen inladen tot helemaal achterin is dan ook niet zo makkelijk als bij een hatchback. Ik heb het mezelf nog wat moeilijker gemaakt door een subwoofer achterin te leggen, maar goed, dat was een bewuste keus.
Een paar dagen geleden met de sneeuw op de auto was het ook even de vraag of er een bak sneeuw van de achterruit de kofferbak in zou pleuren met het open doen van de klep. Dat gebeurde dit keer niet, maar ik verwacht (zeker als de achterruit voorverwarmd is) dat dit wel eens zou kunnen gebeuren.
Maar goed, als ik dan vervolgens kijk hoeveel ruimte ik "win" in de cabine, en dan vooral de achterbank (met drie kids), is het voor mij persoonlijk een prima keus geweest.
Dat gezegd hebbende, afhankelijk van het aanbod over 3.5 jaar ga ik misschien toch terug naar een station (of wellicht suv), puur vanwege het gemak aan de achterkant. We'll see.
Ervaar nu al een paar keer precies hetzelfde. Kom niet meer aan de maximale snelheid, sterker, ik kom ook niet meer boven de 47KW uit.Ceessie schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:39:
Voor de 1.3.1 update haalde ik bij tesla 104 kw tot aan de 80 a 85%
Zucht, maar weer een afspraak plannen want dit schiet niet op. Begin met wel een beetje te irriteren aan de “kleine hinderlijkheden”. Lijstje van puntjes begint toch wel wat lang te worden
.
Thanks voor het antwoord. Heb voor mijn enyaq 2 jaar een Mazda 6 sedan gereden, dus wat dat betreft de kleine ingang wel gewend, maar als je eenmaal de grote koffer van de enyaq gewend bent.. ben toch bang om terug te stappen haha.boblelie schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:41:
[...]
Had hiervoor een Kia Proceed. Ik wist wel dat een sedan ff wat anders zou zijn qua kofferbak maar de redenatie om het toch te overwegen was dat ik hooguit 1x per jaar echt ruimte nodig heb en dat ik voor die ene keer per jaar niet een auto moet afstrepen van de lijst. Daar moet ik ook bij zeggen dat ik de hoop had voor een trekhaak op de Seal omdat ik toch wel zo nu en dan baat zou hebben bij een aanhanger. Maar goed, die optie was er in februari nog niet (en nu nog steeds niet haha). Ik vind sedans ook gewoon lekker smoelen en had nog nooit zelf een sedan gehad. Dus dacht, yolo.
Nu de praktijk:
Het is allemaal prima verlopen. Ik heb geen enkel moment gehad dat het niet paste. De grootse spullen die ik doorgaans meeneem zijn 6 bigshoppers met boodschappen + krat bier, en die haal ik dan in mijn eentje waardoor ik ook de achterbank kan gebruiken.
Als ik dan toch de bagageruimte moet gebruiken dan moet ik eerlijk zeggen dat het best een aardig gat is, maar ik ben nog steeds niet gewend aan de relatief kleine/lage opening en het feit dat de achterruit niet mee open gaat. Grotere en/of zwaardere dingen inladen tot helemaal achterin is dan ook niet zo makkelijk als bij een hatchback. Ik heb het mezelf nog wat moeilijker gemaakt door een subwoofer achterin te leggen, maar goed, dat was een bewuste keus.
Een paar dagen geleden met de sneeuw op de auto was het ook even de vraag of er een bak sneeuw van de achterruit de kofferbak in zou pleuren met het open doen van de klep. Dat gebeurde dit keer niet, maar ik verwacht (zeker als de achterruit voorverwarmd is) dat dit wel eens zou kunnen gebeuren.
Maar goed, als ik dan vervolgens kijk hoeveel ruimte ik "win" in de cabine, en dan vooral de achterbank (met drie kids), is het voor mij persoonlijk een prima keus geweest.
Dat gezegd hebbende, afhankelijk van het aanbod over 3.5 jaar ga ik misschien toch terug naar een station (of wellicht suv), puur vanwege het gemak aan de achterkant. We'll see.
Die trekhaak ben ik inderdaad wel echt nodig. Burghof heeft hem al wel een aantal maanden op de site staan, maar blijkbaar nog niemand van hier die daar er 1 onder heeft laten zetten?
Ik heb voor woensdag een afspraak staan gelukkig voor een terugroep actie. Wat voor actie stond er niet bij in de mail. Dus ik hoop dat ze het gelijk op kunnen lossenIphonevannick schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:17:
[...]
Ervaar nu al een paar keer precies hetzelfde. Kom niet meer aan de maximale snelheid, sterker, ik kom ook niet meer boven de 47KW uit.
Zucht, maar weer een afspraak plannen want dit schiet niet op. Begin met wel een beetje te irriteren aan de “kleine hinderlijkheden”. Lijstje van puntjes begint toch wel wat lang te worden[Afbeelding].
Goeie genade, heb je dit allemaal zelf uitgezet, incl ABS en lage bandenspanning, of doet de wagen met enthousiasme een Citroen C5 na?Iphonevannick schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:43:
En het volgende puntje diende zich alweer aan tijdens het rijden![]()
[Afbeelding]
De C5 gaf ook ABS melding, in zware regen, en die deed het idd niet meer, u is gewaarschuwd
Ja snap ik. Zelf ben ik nog niet gewend aan de kleine sedan opening, en weet ook niet of het gaat wennen haha. Daarom volgende auto wellicht toch weer station.Jannick1 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:52:
[...]
Thanks voor het antwoord. Heb voor mijn enyaq 2 jaar een Mazda 6 sedan gereden, dus wat dat betreft de kleine ingang wel gewend, maar als je eenmaal de grote koffer van de enyaq gewend bent.. ben toch bang om terug te stappen haha.
Die trekhaak ben ik inderdaad wel echt nodig. Burghof heeft hem al wel een aantal maanden op de site staan, maar blijkbaar nog niemand van hier die daar er 1 onder heeft laten zetten?
Over de trekhaak: Weet het niet zeker maar volgens mij mag je geen trekgewicht (aanhanger) aan de auto hangen als er geen typegoedkering voor is in NL.
Daarom wacht ik dat lekker even af. Fyi: heb offerte gevraagd bij de dealer voor trekhaak incl trekgewicht. Zij zullen dan wel aangeven of het inmiddels mag.
[ Voor 9% gewijzigd door boblelie op 24-11-2024 09:01 ]
Met het sneeuw op de ramen moest ik de krabber uit de kofferbak pakken. Wie heeft net zoals ik niet opgelet, waarbij alle sneeuw van de klep via het raam mijn kofferbak in schoof? Verschrikkelijk ontworpen
. Alsof het in China niet sneeuwt
:strip_exif()/f/image/I6yqbvMMXMq5xeBIThDFUdUC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KjK6BbAVq5NoLeXPqXPROFSk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/egbke6hWfqyrE5IcFQgSmvfw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4WUvZM6GpN1iMa18nvT3vEyZ.jpg?f=fotoalbum_large)