Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:26
d3x schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:41:
zeer interessant dit type gesprekken waar heel duidelijk de plus en min aangegeven worden, alleen wil ik op een bepaald vlak wel even vermelden, dat er altijd punten staan die nu net door de technologie komen, de verandering in de autosector of eigen aan EV..... en niet zozeer eigen zijn aan BYD Seal.

Ook is er voor de seal blijkbaar een groot verschil in rijgedrag tussen de AWD en RWD dus lijkt het mij interessant om te melden wat de ervaring is bij welk type.

Hij blijft nog steeds op mijn radar staan voor mijn volgende lease alhoewel ik toch uitkijk naar de 2025 update :)
Grote verschillen tussen AWD en RWD qua wegligging valt wel mee, ik vond het eerder nuances, buiten natuurlijk het verschil RWD / AWD. En eerlijk gezegd vond ik daarbij de AWD wat beter gedempt, al mogen ze allebei, met name achter, wel iets harder gedempt zijn als je de auto in de Europese markt zet als een sportsedan.

Ik denk eerder dat het referentiekader en/of verwachtingspatroon een verschil is. Cybje heeft dezelfde uitvoering als Grey 27, maar een flink andere ervaring qua wegligging. Noobie en ik hebben allebei de RWD en waar Noobie overwegend positief is, vind ik de auto heel goed als GT / daily driver, maar te zacht gedempt en daardoor onrustig bij oneffenheden voor een sportsedan. Het beste is denk ik toch echt zelf gaan testen.

En zo te lezen heeft @Grey27 ook echt niet de beste Seal getroffen, want kraken, piepen, windgeruis en versleten matten bij nog geen 10.000km op de teller hoort bij normaal gebruik niet te kunnen. Voor de deurgrepen die er niet uit komen schijnt er trouwens wel een oplossing te zijn bij de dealer, Grey27. Maanden terug eens gelezen ergens, intussen geen idee wat precies de oplossing was, maar 't schijnt intussen standaard doorgevoerd te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Rico Mono schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:49:
[...]

Nope, nog niets binnen zien komen. Ik draai nog steeds op 1.2.1, jij al op 1.3 toch? Kreeg je de DAB update via OTA aangeboden en met welk versie nummer?

De maand september is bijna om, dus als ik de dealer (nog) mag geloven dan zou binnen een kleine week de OTA update moeten uitkomen. We will see…
Ik inderdaad op 1.3, maar de DAB update kwam nogal... Bijzonder binnen. Telefoon leeg, dus DAB aan, toen kwam er een update melding in het scherm. Verder geen uitleg of zo, niets. Ook niet in de notificatiebalk of zo, alleen na het openen van de app zelf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MichaelJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:04
DeGroteMuis schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:08:
[...]

Ik denk eerder dat het referentiekader en/of verwachtingspatroon een verschil is. Cybje heeft dezelfde uitvoering als Grey 27, maar een flink andere ervaring qua wegligging. Noobie en ik hebben allebei de RWD en waar Noobie overwegend positief is, vind ik de auto heel goed als GT / daily driver, maar te zacht gedempt en daardoor onrustig bij oneffenheden voor een sportsedan. Het beste is denk ik toch echt zelf gaan testen.

En zo te lezen heeft @Grey27 ook echt niet de beste Seal getroffen, want kraken, piepen, windgeruis en versleten matten bij nog geen 10.000km op de teller hoort bij normaal gebruik niet te kunnen. Voor de deurgrepen die er niet uit komen schijnt er trouwens wel een oplossing te zijn bij de dealer, Grey27. Maanden terug eens gelezen ergens, intussen geen idee wat precies de oplossing was, maar 't schijnt intussen standaard doorgevoerd te worden.
Ik kan mijn ervaring met 17k op de teller inmiddels wel delen in 2 woorden
Dikke prima ;)

Enige wat ik heb, maar dat had ik na 100km al geloof ik.. is dat mijn elleboog in de deur staat. Misschien heb ik een puntige elleboog? ;)

Verder geen piepjes, kraakjes, geen windgeruis, niks geks eigenlijk... vorige week een km of 30 aaneengesloten 191km/u gereden en alleen wat banden geluid. Ik zat met in totaal 4 personen in de auto en we konden gemakkelijk met elkaar praten. Bijrijder zei zelfs dat haar auto bij 120 vele malen meer windgeruis en andere herrie maakt!

Hoe het is t.o.v. een compleet nieuwe is lastig te zeggen, dan zou ik weer helemaal nieuw moeten ervaren. Maar ik ervaar het nu niet als wat hiervoor is gezegd.

Stoel en matten zien er ook nog als nieuw uit.

Qua software, ja daar kan je wel wat van zeggen, daar ben ik het ook mee eens dat het beter kan. Maar dat heb ik ook met de Iphone, en met windows, en met ... je snapt wat ik bedoel.

Inmiddels nog steeds geen update 1.3 ontvangen ook, daar kijk ik wel naar uit maar na 17k km en zo'n 6 maanden ben ik het al gewend. Scheelt dat mijn vorige auto een heel stuk dramatischer was en dat ik al snel tevreden ben.

Iedere dag weer stap ik met een glimlach in de auto en rijd ik ook geregeld over de A16 en dan de flyover A4 waar de auto inderdaad wel hobbelig is, maar hij geeft geen kick verkeerd. Zelfs met 140km/u door die bocht gaat prima haha.

Weet je wat ik wel een nadeel vind? Dat vermogen went zo snel... hoe moet ik nu ooit nog terug naar minder vermogen :+

Ohja en DAB+ moet je maar vergeten, dat is dramatisch... Gelukkig gebruik ik zelf alleen maar spotify of een andere streamingsdienst want ik word nog gestoorder van al die reclame en bullshit op de radio (TV kijk ik bijvoorbeeld daardoor ook niet)

[ Voor 9% gewijzigd door MichaelJ op 27-09-2024 15:07 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuildYourDragon
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17-05 21:03

BuildYourDragon

The Polar White Dragon

Grey27's Excellence is misschien op dezelfde dag gebouwd als de AWD demowagen in Wijnegem, die kraakt en stuitert ook de hele tijd. Zou dat niet gewoon een kwaliteitsprobleem zijn met de frequentie-afhankelijke schokdempers bij sommige Seals Excellence?

Ook zou de Seal nog een stukje beter / directer moeten sturen met sportieve premium banden in plaats van die Eco rommel.

Hoe dan ook, hierbij de officiële specs van de Seal Comfort!

Ik heb ze maar op Mega gedeeld want ze staan nog nergens op de BYD webites:
Seal Comfort Specs
Seal Comfort Technical Data

Samenvattend: Geen privacy glass, geen lederen zetels maar kunstleder, en geen lendensteun (die gebruik ik momenteel ook niet dus zo essentieel zal die voor mij niet zijn)
Lijkt heel interessant voor de particuliere koper zoals ik.

Topsnelheid 220 km/u, dat zal toch wel een fout zijn?!

Geld maakt niet gelukkig, fijne banden wel ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkIII
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-05 22:10
Ik heb mijn RWD nu een week in bezit en heb ongeveer 1500km op de teller en tot dusver een dikke prima.

Mijn oude auto was een Tesla Model 3 en ik vind de Seal gewoon veel beter rijden, ik heb eigenlijk alleen nog maar in de sport stand gereden dus ik weet niet hoe de rest voelt. Het klopt dat de drempels een beetje het gevoel geven alsof je in een koets zit maar dit is voor mij niet storend. Wegligging van de auto is goed en hij is echt veel stiller dan de Tesla.

Minpunten tussen de Tesla en de Seal op dit moment:
- Ik mis het zien van de stoplichten op mijn scherm :(.... ik sta vaak vooraan bij de stoplichten en dan zou het toch wel fijn zijn als de camera's de stoplichten af zouden kunnen lezen.

Probleempjes met de Seal:
- DAB werkt niet goed... hiervoor krijg ik nog een afspraak bij de dealer.
- Ik heb 2 telefoons, soms gaat het switchen tijdens het rijden niet lekker.. het lijkt wel of beide telefoons verbonden blijven via bluetooth en heb ik dus beide contactlijsten in mijn telefoon.
- Door het switchen met de telefoons komt soms de audio van gesprekken of Flitsmeister maar uit 1 speaker ergens linksonder bestuurderskant.
- Soms een "tik" geluid linksvoor bestuurderskant, alsof er een steentje op de wagen komt.
- Audio te zacht op maximale stand, hierin was de Tesla toch wel beter.
- Digitale sleutel op de Samsung S23 werkt nog niet.

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 19:34

Cybje

First Post!

MarkIII schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:15:
- Ik mis het zien van de stoplichten op mijn scherm :(.... ik sta vaak vooraan bij de stoplichten en dan zou het toch wel fijn zijn als de camera's de stoplichten af zouden kunnen lezen.
Dat is het grote nadeel van snelle auto's. Alle andere auto's verdwijnen in je achteruitkijkspiegel en je staat inderdaad telkens vooraan bij stoplichten.

Grapje natuurlijk. Maar ik ervaar hetzelfde. Ben door Tesla helemaal niet meer gewend m'n nek te stretchen om zo nog het stoplicht te zien, als ik dicht op het stoplicht sta. En laatst keek ik recht tegen de felle ochtendzon in, toen kon ik niet eens goed zien of het rood of groen was. Tesla zag dat altijd wel. Luxe problemen natuurlijk. Maar tot ik de Seal had, had ik niet door dat ik zo gewend was aan de stoplichten op het scherm en het geluidje als het groen werd.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:48
BuildYourDragon schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:18:
Grey27's Excellence is misschien op dezelfde dag gebouwd als de AWD demowagen in Wijnegem, die kraakt en stuitert ook de hele tijd. Zou dat niet gewoon een kwaliteitsprobleem zijn met de frequentie-afhankelijke schokdempers bij sommige Seals Excellence?

Ook zou de Seal nog een stukje beter / directer moeten sturen met sportieve premium banden in plaats van die Eco rommel.

Hoe dan ook, hierbij de officiële specs van de Seal Comfort!

Ik heb ze maar op Mega gedeeld want ze staan nog nergens op de BYD webites:
Seal Comfort Specs
Seal Comfort Technical Data

Samenvattend: Geen privacy glass, geen lederen zetels maar kunstleder, en geen lendensteun (die gebruik ik momenteel ook niet dus zo essentieel zal die voor mij niet zijn)
Lijkt heel interessant voor de particuliere koper zoals ik.

Topsnelheid 220 km/u, dat zal toch wel een fout zijn?!
vwb de topsnelheid, dat zijn de 2025 specificaties volgens mij. Moet idd makkelijk haalbaar zijn gezien de stroomlijn

• DeGroteMuis
MichaelJ schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:04:
[...]

Ik kan mijn ervaring met 17k op de teller inmiddels wel delen in 2 woorden
Dikke prima ;)

Enige wat ik heb, maar dat had ik na 100km al geloof ik.. is dat mijn elleboog in de deur staat. Misschien heb ik een puntige elleboog? ;)

Verder geen piepjes, kraakjes, geen windgeruis, niks geks eigenlijk... vorige week een km of 30 aaneengesloten 191km/u gereden en alleen wat banden geluid. Ik zat met in totaal 4 personen in de auto en we konden gemakkelijk met elkaar praten. Bijrijder zei zelfs dat haar auto bij 120 vele malen meer windgeruis en andere herrie maakt!

Hoe het is t.o.v. een compleet nieuwe is lastig te zeggen, dan zou ik weer helemaal nieuw moeten ervaren. Maar ik ervaar het nu niet als wat hiervoor is gezegd.

Stoel en matten zien er ook nog als nieuw uit.

Qua software, ja daar kan je wel wat van zeggen, daar ben ik het ook mee eens dat het beter kan. Maar dat heb ik ook met de Iphone, en met windows, en met ... je snapt wat ik bedoel.

Inmiddels nog steeds geen update 1.3 ontvangen ook, daar kijk ik wel naar uit maar na 17k km en zo'n 6 maanden ben ik het al gewend. Scheelt dat mijn vorige auto een heel stuk dramatischer was en dat ik al snel tevreden ben.

Iedere dag weer stap ik met een glimlach in de auto en rijd ik ook geregeld over de A16 en dan de flyover A4 waar de auto inderdaad wel hobbelig is, maar hij geeft geen kick verkeerd. Zelfs met 140km/u door die bocht gaat prima haha.

Weet je wat ik wel een nadeel vind? Dat vermogen went zo snel... hoe moet ik nu ooit nog terug naar minder vermogen :+

Ohja en DAB+ moet je maar vergeten, dat is dramatisch... Gelukkig gebruik ik zelf alleen maar spotify of een andere streamingsdienst want ik word nog gestoorder van al die reclame en bullshit op de radio (TV kijk ik bijvoorbeeld daardoor ook niet)
Helemaal mee eens hoor! Ik vind wel de demping wat zacht als je ervoor gaat zitten, maar ondanks wat onrust kan je nog steeds stevig de bocht om. En als reisauto is de Seal echt heerlijk. Het enige ECHT storende is dat laadprobleem. Vandaag verplicht laden bij EnBW nadat Google met netjes om de file, maar ook om de Tesla en Ionity laders leidde. Aangesloten met 2%, 6 km range en 148 gezien, maar een minuut of 2 later 36kW... |:(

Ook een beetje storend: als je een keertje te vroeg in D schakelt en de stoel te ver naar achteren staat, blijft dat de nieuwe stand. Normaal niet zo erg, even stoelinstelling kiezen. Maar mijn vriendin had per ongeluk haar instelling over de mijne opgeslagen. Dan is het toch even minder fijn. :+

Toch weer ruim 1000 km afgelegd vandaag en fris uitgestapt. Ook nog steeds blij verrast door het verbruik en daardoor de range. Ook over de Autobahn met 130-150 waar het kon en mocht met af en toe een buitje toch bijna 500km op een acculading. _/-\o_
Cybje schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:28:
[...]

Dat is het grote nadeel van snelle auto's. Alle andere auto's verdwijnen in je achteruitkijkspiegel en je staat inderdaad telkens vooraan bij stoplichten.

Grapje natuurlijk. Maar ik ervaar hetzelfde. Ben door Tesla helemaal niet meer gewend m'n nek te stretchen om zo nog het stoplicht te zien, als ik dicht op het stoplicht sta. En laatst keek ik recht tegen de felle ochtendzon in, toen kon ik niet eens goed zien of het rood of groen was. Tesla zag dat altijd wel. Luxe problemen natuurlijk. Maar tot ik de Seal had, had ik niet door dat ik zo gewend was aan de stoplichten op het scherm en het geluidje als het groen werd.
Het werkt niet altijd, maar met de voorste camera aan kan je de stoplichten vaak redelijk zien zonder plat op het dashboard te moeten. Of als ze hoog genoeg hangen en je vooraan staat, door het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:13

d3x

Lichten niet zien? Ik vermoed dat meeste hier NL rijders zijn. Kom eens in BE dan pas ga je je pas ergeren aan slechte (onzichtbare) lichten. de stopstreep hangt hier als het ware altijd gelijk met de lichten...

[ Voor 19% gewijzigd door d3x op 30-09-2024 08:01 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

d3x schreef op maandag 30 september 2024 @ 07:30:
Lichten niet zien? Ik vermoed dat meeste hier NL rijders zijn. Kom eens in BE dan pas ga je je pas ergeren aan slechte (onzichtbare) lichten.
Ik rijd zelden in BE, dus ik weet het eigenlijk niet. Het probleem is hier niet dat ze onzichtbaar zijn trouwens. Maar sommige stoplichten hangen vrij hoog en dat gecombineerd met een stopstreep die erg dicht op de stoplichten staat, betekent echt dat ik de stoplichten door het glazen dak moet bekijken. Of je moet al een stuk voor de stopstreep stoppen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holland
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21-05 19:17
MarkIII schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:15:
Ik heb mijn RWD nu een week in bezit en heb ongeveer 1500km op de teller en tot dusver een dikke prima.

Mijn oude auto was een Tesla Model 3 en ik vind de Seal gewoon veel beter rijden, ik heb eigenlijk alleen nog maar in de sport stand gereden dus ik weet niet hoe de rest voelt. Het klopt dat de drempels een beetje het gevoel geven alsof je in een koets zit maar dit is voor mij niet storend. Wegligging van de auto is goed en hij is echt veel stiller dan de Tesla.

Probleempjes met de Seal:
- DAB werkt niet goed... hiervoor krijg ik nog een afspraak bij de dealer.
- Ik heb 2 telefoons, soms gaat het switchen tijdens het rijden niet lekker.. het lijkt wel of beide telefoons verbonden blijven via bluetooth en heb ik dus beide contactlijsten in mijn telefoon.
- Door het switchen met de telefoons komt soms de audio van gesprekken of Flitsmeister maar uit 1 speaker ergens linksonder bestuurderskant.
- Soms een "tik" geluid linksvoor bestuurderskant, alsof er een steentje op de wagen komt.
- Audio te zacht op maximale stand, hierin was de Tesla toch wel beter.
- Digitale sleutel op de Samsung S23 werkt nog niet.
Goed om te horen dat die prima bevalt!

Ik heb ook twee telefoons, dus was benieuwd of je wel snel kunt schakelen? In mijn oude auto was het altijd Android auto plus kabel en dat schakelde redelijk snel over. Hoe is dat in de Seal? Kun je snel de audio weer 'goed' krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkIII
Holland schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:36:
[...]

Goed om te horen dat die prima bevalt!

Ik heb ook twee telefoons, dus was benieuwd of je wel snel kunt schakelen? In mijn oude auto was het altijd Android auto plus kabel en dat schakelde redelijk snel over. Hoe is dat in de Seal? Kun je snel de audio weer 'goed' krijgen?
Ja dit gaat erg snel maar ik denk ook dat het afhankelijk is van de snelheid van je telefoon en wat je er allemaal op draait. Mijn S23 is natuurlijk vliegensvlug met Android Auto/Flitsmeister/Google Maps/Spotify.
Maar als ik diezelfde combo op mijn oudere a32 telefoon draai en switch dan is het vrij langzaam. Gelukkig kon ik een nieuwe telefoon aanvragen bij mijn werkgever.

Het switchen zelf duurt misschien 3 seconden of zo en dan is alles geladen op mijn S23.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuildYourDragon

BuildYourDragon

The Polar White Dragon

Inter18 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:42:
[...]
vwb de topsnelheid, dat zijn de 2025 specificaties volgens mij. Moet idd makkelijk haalbaar zijn gezien de stroomlijn
Je hebt helemaal gelijk, de Comfort uitvoering lijkt al een 2025-motor te krijgen (die ook in de Sea Lion 07 komt), die specs komen overeen.
Best indrukwekkend dat ze hebben klaargespeeld om een 23k rpm elektromotor te maken!

Ik weet niet wat de andere voordelen ervan zijn buiten de topsnelheid, mogelijk nog iets zuiniger?..

Gek genoeg staat er in dit artikel dat het 2025 model met identiek dezelfde specs en batterij als de Comfort in 6.5 seconden van 0 naar 100 moeten kunnen (t.o.v. 7.3s bij de Sea Lion 07 met grotere 71.8 kWh batterij)
https://www.auto-in-china.com/2025-byd-seal-unveiled-new-lidar-technology-and-800v-electric-architecture/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3x

d3x

ook al wat info beschikbaar over de GT, deze heeft wel bljikbaar een ander dashboard dan de 2025 seal
YouTube: New 2025 BYD Seal 06 GT - Electric Hatchback

en nog een video van de seal 2025
YouTube: 2025 BYD Seal EV Interior and Exterior in details 4K

https://burlappcar.com/2024/08/2025-byd-seal.html

[ Voor 32% gewijzigd door d3x op 01-10-2024 12:34 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baannos
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20-05 20:06
Zijn er nog meer Seals die de V1.3 maar niet krijgt??? Ik zit nog steeds te wachten, terwijl ik een mail kreeg, met het bericht in sept. De update te ontvangen… heb ik meer info hierover gemist??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noobie
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-05 15:15
Baannos schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:59:
Zijn er nog meer Seals die de V1.3 maar niet krijgt??? Ik zit nog steeds te wachten, terwijl ik een mail kreeg, met het bericht in sept. De update te ontvangen… heb ik meer info hierover gemist??
Hier ook nog steeds niet binnen ook de mail gehad op 10/Sep. In de tussen tijd ook geen bericht ontvangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoydSeal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10:17
Vorige week met Louwman-BYD contact gehad. Volgens de medewerker die ik sprak wordt de update momenteel uitgerold in batches. Het zou dus niet lang meer moeten duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceessie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12:45
Hier ook nog niet binnen helaas.
In de garage hadden ze er geen tijd voor vorige week.
Wel tot nu toe nog geen DAB problemen gehad sinds het nieuwe derde remlicht

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MarkIII
Vandaag voor de eerste keer meegemaakt dat mijn stekker niet los kwam uit de wagen.... ik had vanalles geprobeerd met wat ik op internet kon vinden via de telefoon. Uiteindelijk het storingsnummer van BYD moeten bellen en werd daar direct, in het engels, geholpen.

Er zit in de kofferbak aan de rechterzijde een klein dopje waar je aan kan trekken voor een manual release. Mocht iemand ooit tegen hetzelfde probleem aanlopen, dan weet je hoe of wat. :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuildYourDragon

BuildYourDragon

The Polar White Dragon

d3x schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:29:
ook al wat info beschikbaar over de GT, deze heeft wel bljikbaar een ander dashboard dan de 2025 seal
YouTube: New 2025 BYD Seal 06 GT - Electric Hatchback
en nog een video van de seal 2025
YouTube: 2025 BYD Seal EV Interior and Exterior in details 4K
https://burlappcar.com/2024/08/2025-byd-seal.html
Persoonlijk vind ik het interieur van de Seal 2025 echt niet mooi, ik begrijp niet waarom ze dat zwarte mirror plastic overal in de deuren en boven het handschoenenvak willen gebruiken.

Daarentegen vind ik het interieur van de GT wel heel modern en origineel! Heel de auto is mooi getekend in dezelfde "Ocean" stijl vind ik.
Als dat geen topper wordt weet ik het ook niet meer :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holland
Ik heb gisteren mijn Seal opgehaald. Jammer van het weer, maar maakt de ervaring niet minder O+. Ik wil wel even kijken welke versie die is afgeleverd, maar zou niet weten waar? Want volgens de beste dame zou ik de allerlaatste al hebben gehad.

Overigens kwam ik bij het aanzetten van DAB ook de melding dat er een upgrade klaar stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Holland schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:44:
[...]

Ik heb gisteren mijn Seal opgehaald. Jammer van het weer, maar maakt de ervaring niet minder O+. Ik wil wel even kijken welke versie die is afgeleverd, maar zou niet weten waar? Want volgens de beste dame zou ik de allerlaatste al hebben gehad.

Overigens kwam ik bij het aanzetten van DAB ook de melding dat er een upgrade klaar stond.
Gefeliciteerd met je nieuwe Seal!

De makkelijkste manier om de zien dat je de nieuwe versie draait, is volgens mij of je navigatie een EV trip planning langs laders kan doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Noobie
Noobie schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:31:
[...]

- Onderhouds interval elk jaar lijkt mij geld klopperij voor een nieuwe auto als je niet zoveel rijdt, Elke 20K km of bij 2 jaar zou logischer moeten zijn (ipv elke jaar OF bij 20K). Snap dat Louwman ook moet verdienen, maar vraag me af of dit wel noodzakelijk is.
Alsof de duvel ermee speelt, zojuist een mail gehad dat BYD de onderhouds interval verruimd van 1jaar of 20K KM naar 2jaar of 30K KM.. :*) kan er weer een puntje van kritiek van de lijst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hI5G3Uim--q-Jqd-cpMW7enKhdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jX6MblwNesI2BGwI8XiVXZKd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holland
Noobie schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:42:
[...]

Alsof de duvel ermee speelt, zojuist een mail gehad dat BYD de onderhouds interval verruimd van 1jaar of 20K KM naar 2jaar of 30K KM.. :*) kan er weer een puntje van kritiek van de lijst.
[Afbeelding]
Heb je nog meer goede ideeën? Want ze luisteren wel goed naar je haha _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noobie
Holland schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:51:
[...]

Heb je nog meer goede ideeën? Want ze luisteren wel goed naar je haha _/-\o_
_O- had ik maar zoveel invloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Ik zie toevallig net dat er ook een Seal Response Team is opgezet, voor als je ooit met de auto vast komt te zitten in 'marine litter': https://www.zeehondencentrum.nl/en/seal-response-team/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holland
Afgelopen dinsdag de Seal opgehaald, maar eerste ervaringen.. WAUW. Hij is groot, je zit als een prins en op sportmodus.. nou dan ben je prins Aladin met zijn kleed. Echt een gaaf ding.

Wat mij wel opviel is dat die met drempels (meerdere opgemerkt) wel wat stugger geveerd mag worden. Je deinst een beetje na als je een drempel op manoeuvreert (Luxe bak = luxe taalgebruik hahaha). Ook het tegensturen als je op de lijn rijdt voel je soms wel, maar is niet hinderlijk.

Wel echt een groot irritatie puntje..bellen met Android auto aan. Telefoon ontkoppelde meerdere malen, schakelde over naar het normale navigatiescherm en degene die belde hoorde zichzelf twee keer. Hebben meerdere mensen deze ervaring? En hopelijk een oplossing? Want op handsfree rond rijden is niet echt een oplossing geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noobie
Holland schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:03:
Afgelopen dinsdag de Seal opgehaald, maar eerste ervaringen.. WAUW. Hij is groot, je zit als een prins en op sportmodus.. nou dan ben je prins Aladin met zijn kleed. Echt een gaaf ding.

Wat mij wel opviel is dat die met drempels (meerdere opgemerkt) wel wat stugger geveerd mag worden. Je deinst een beetje na als je een drempel op manoeuvreert (Luxe bak = luxe taalgebruik hahaha). Ook het tegensturen als je op de lijn rijdt voel je soms wel, maar is niet hinderlijk.

Wel echt een groot irritatie puntje..bellen met Android auto aan. Telefoon ontkoppelde meerdere malen, schakelde over naar het normale navigatiescherm en degene die belde hoorde zichzelf twee keer. Hebben meerdere mensen deze ervaring? En hopelijk een oplossing? Want op handsfree rond rijden is niet echt een oplossing geloof ik.
Als eerste van harte oOo

vwb. telefoon, hier geen enkel probleem. Heb op de telefoon Locatie, Bluetooth en hotspot aan staan.
Gebruik de carlinkit voor navi & spotify en bellen gaat dan via de auto (dan moet je de bluetooth functie van de carlinkit wel uit hebben staan). Werkt altijd perfect, zonder issues bij mij.
Wellicht een keer de (als de auto aanstaat) de infotainment resetten (volume knop 3 sec. ingedrukt houden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koenske
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-05 19:16
Turbo99 schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:02:
[...]

Ik heb een afspraak op 20 september bij BYD Arnhem, eveneens voor het DAB+ issue. Mij hadden ze telefonisch (althans Louwman NL) al gevraagd om een reset uit te voeren. Nu gaan ze in Arnhem een verdere diagnose uitvoeren. meteen het remlicht vervangen was geen optie.
Vandaag terug gebeld door BYD Arnhem, ze gaan mijn 3e remlicht nu vervangen op 13 November.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-05 07:59
Holland schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:03:

Hier ook problemen met Android auto en de beller die een echo hoort. Daardoor tijdens telefoon gesprek twee keen. Echt irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
Noobie schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:42:
[...]

[Afbeelding]
Net te laat hahaha, ik sta nu op 21500 en heb een afspraak volgende week voor de eerste beurt. Inclusief nog een keer kijken naar DAB+. Ga toch maar gewoon door laten gaan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
Heeft iemand al nagedacht over winterbanden?
Ik ben aan het checken of ik winterband ga nemen en welke dan.

Moet nog beginnen met zoeken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bounto
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:44
Woensdag terug geweest voor de trillingen in het stuurwiel en eigenlijk de laatste tijd in de gehele auto. Ze hebben toen ook een nieuw remlicht vanwege problemen met dab+, maar ook zei hij iets over een terugroepactie op de e-caller dat die vervangen is. Nu lees ik hier dat meerdere mensen hier problemen hebben over handsfree bellen in de auto. Zou dat hier temaken mee kunnen hebben?
Ik ben vergeten te vragen wat het inhield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schaapjes
DeGroteMuis schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:28:
[...]

Toch weer ruim 1000 km afgelegd vandaag en fris uitgestapt. Ook nog steeds blij verrast door het verbruik en daardoor de range. Ook over de Autobahn met 130-150 waar het kon en mocht met af en toe een buitje toch bijna 500km op een acculading. _/-\o_
Vandaag met 6 graden naar Joure gereden, was opeens schrikken qua verbruik.reed weg met 190 km bereik , moest 125km en kwam aan met 2%. Dat was ik niet gewend in de afgelopen 20k km. Dus bij kou, nog ff wennen aan verbruik. Over het algemeen super tevreden over verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoBo-67
  • Laatst online: 21-05 19:55
Schaapjes schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:07:
[...]

Vandaag met 6 graden naar Joure gereden, was opeens schrikken qua verbruik.reed weg met 190 km bereik , moest 125km en kwam aan met 2%. Dat was ik niet gewend in de afgelopen 20k km. Dus bij kou, nog ff wennen aan verbruik. Over het algemeen super tevreden over verbruik.
Vanmorgen had ik dezelfde ervaring bij mijn normale rit naar kantoor. Hoefde niet zover als jij, 47 km, maar die kostte me bijna 60 km bereik waar eerder 50 km de toch wel bovengrens was.
Overigens ook nog steeds heel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holland
Schaapjes schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:37:
[...]

Hier ook problemen met Android auto en de beller die een echo hoort. Daardoor tijdens telefoon gesprek twee keen. Echt irritant
Is echt heel vervelend. Ga volgende week is bellen met byd of ze daar een oplossing voor hebben. Als je zonder Android auto belt, zal het wel gaan verwacht ik (zeker gezien de reactie van Noobie), maar luister veel audio via de Android auto, dus liever met.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-05 21:13
koenske schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:58:
[...]

Vandaag terug gebeld door BYD Arnhem, ze gaan mijn 3e remlicht nu vervangen op 13 November.
MIjn afspraak van 20 september ging niet door (stond niet in hun systeem :-( ). Ik heb nu een nieuwe afspraak bij BYD Arnhem staan voor 11 november. Als het goed is gaan ze dan het 3e remlicht vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoBo-67
  • Laatst online: 21-05 19:55
[tr]
[td]32[/td]
[td]RoBo-67[/td]
[td]Excellence AWD [/td]
[td]Atlantis Grey[/td]
[td]Black[/td]
[td]17-05-2024[/td]
[td]geleverd 24-06-2024[/td]
[td]Flevoland[/td]
[/tr]

@DeGroteMuis

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Schaapjes schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:07:
Ja, het weer maakt echt een veel groter verschil bij een EV dan een ICE. Dat en snelheid. Het ergste dat ik heb gemerkt met mijn vorige was ongeveer 60% van de normale range, maar meestal in de winter zo rond de 80-85% van de zomer range.

Toevallig de afgelopen dagen ook wat tripjes in kouder weer met de nodige neerslag gedaan, 6-7 graden in het dal, maar ook minwaarden boven de 1400 meter, maar door een lage gemiddelde snelheid juist eerder rond de 700km range, na 580km over de afgelopen dagen vandaag weer aan de lader gehangen met 18% over. 8)

Gistermiddag het eerste sneeuwbuitje te pakken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZrOmoqC9Pr1od8YFXGIbT21YCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NnIy0DzZPu9XfCj1HH156ZXo.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag was er al wat meer gevallen, maar waren de sneeuwschuivers gelukkig ook lekker actief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caDJ-Xo40Lf2q7u-THqHIr3hwgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SV6qZeWHkjq3ivU4QGg5Bk8B.jpg?f=fotoalbum_large

Niet helemaal gepland, maar toch leuk om mee te maken zo op vakantie. Trouwens ook voor het eerst de spiegelverwarming nodig gehad om beslaan te verhelpen. Behalve zeuren over lage bandenspanning bij vrieskou heeft de Seal nog geen kik gegeven de afgelopen 2.600 vakantie km, het blijft een heerlijke reisgenoot. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
DeGroteMuis schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:40:
[...]

Ja, het weer maakt echt een veel groter verschil bij een EV dan een ICE. Dat en snelheid. Het ergste dat ik heb gemerkt met mijn vorige was ongeveer 60% van de normale range, maar meestal in de winter zo rond de 80-85% van de zomer range.

Toevallig de afgelopen dagen ook wat tripjes in kouder weer met de nodige neerslag gedaan, 6-7 graden in het dal, maar ook minwaarden boven de 1400 meter, maar door een lage gemiddelde snelheid juist eerder rond de 700km range, na 580km over de afgelopen dagen vandaag weer aan de lader gehangen met 18% over. 8)

Gistermiddag het eerste sneeuwbuitje te pakken:
[Afbeelding]

Vandaag was er al wat meer gevallen, maar waren de sneeuwschuivers gelukkig ook lekker actief:
[Afbeelding]

Niet helemaal gepland, maar toch leuk om mee te maken zo op vakantie. Trouwens ook voor het eerst de spiegelverwarming nodig gehad om beslaan te verhelpen. Behalve zeuren over lage bandenspanning bij vrieskou heeft de Seal nog geen kik gegeven de afgelopen 2.600 vakantie km, het blijft een heerlijke reisgenoot. _/-\o_
Prachtig! Achteraf had ik toch liever een andere kleur dan zwart gehad ;-)

Ik moet zeggen dat ik met de Tesla nooit serieus keek (was leaseauto hahaha), maar die kon er ook wat van bij kou. Wij reden zeer regelmatig naar Leeuwarden en Heerenveen voor een schaatswedstrijd en heen en weer lukte niet met een lading(of je most heel voorzichtig rijden). Met de Seal tot nu toe zeker dat probleem niet gehad. Ik rijd makkelijk heen en weer naar werk. Het blijft idd een heerlijke auto en de zit is ook echt beter dan de m3.

Overigens vond ik het lastig om het vanmorgen warm te krijgen in de auto en had de verwarming op een gegeven moment op 28 staan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiMe65
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-05 20:00
Schaapjes schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:58:
[...]

Overigens vond ik het lastig om het vanmorgen warm te krijgen in de auto en had de verwarming op een gegeven moment op 28 staan....
Ik zet de ventilator op standje 2, temperatuur op 23 of 24, slimme lucht, schommel. Ook gisterochtend toen het 6 graden was werd hij snel warm. Daarna ventilator op standje 1. Voor mij was dit comfortabel..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Vandaag een Duits plaatsje net over de grens bezocht met de Seal. In totaal zo'n 450 km gereden. Mooi moment om voor het eerst te snelladen om daar een beetje gevoel mee te krijgen.

De lessen:
* Tesla Supercharger V3 werkt gewoon (ik vond op een aantal plekken dat mensen daar problemen mee hadden). Hij deed zo'n 105 kW bij een SoC van 10%. Niet heel geweldig, maar ook niet verkeerd
* Bij een Fastned 175 kW lader haalde ik 152 kW van +/- 25% tot 45%. Daarna ging hij naar 103 kW en dat bleef zo tot de 60%, daarna ben ik gestopt met laden. Ik heb niet continu de exacte percentages bekeken, dus er kan een paar % verschil in zitten
* Zorgvuldig onderzoek op de Duitse Autobahn wijst uit dat de begrenzing op 189~190 km/u zit (ipv 180 zoals de geadverteerde maximumsnelheid is). De auto voelt dan nog steeds comfortabel aan en ligt als een blok op de weg. Doet me in die zin denken aan de typische Autobahn-cruisers die de Duitse premium merken produceren. Kort filmpje gemaakt: YouTube: 2024 BYD Seal Excellence AWD 190 km/h on German Autobahn

Ben al met al erg tevreden. Snelladen is net wat trager dan m'n Model 3, maar net wat sneller dan de Model S van 2014 die ik bijna 5 jaar heb gereden. Daar is prima mee te werken qua planning op vakanties. Maar het echt grote voordeel zit 'm in dat ik veel uitgeruster uit de Seal stap dan de Model 3. Ben echt blij dat ik niet weer een Model 3 heb genomen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Cybje op 05-10-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
WiMe65 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 08:17:
[...]

Ik zet de ventilator op standje 2, temperatuur op 23 of 24, slimme lucht, schommel. Ook gisterochtend toen het 6 graden was werd hij snel warm. Daarna ventilator op standje 1. Voor mij was dit comfortabel..
Ik heb eigenlijk altijd op auto staan, maar jouw advies is dus om dat niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 14:25
WiMe65 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:01:
[...]

De offerte vermeld een afneembare trekhaak, verder niet veel details. Ik zal volgende week wel even contacten met ze
Heb jij hier verdere updates over? De dealer in Hasselt weigert een trekhaak te installeren. Volgens hen kan de auto niet gekeurd worden in België met trekhaak.

In Nederland zouden andere regels gelden en daar mag het dus wel? Geen idee wat hier van waar is…

Ik ben namelijk zelf ook aan het kijken naar een Seal, maar het gebrek aan een trekhaak voor (elektrische) fietsen is voor mij wel een dealbreker :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highvelocity
  • Laatst online: 14:12
Witte_200 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:43:
[...]

Heb jij hier verdere updates over? De dealer in Hasselt weigert een trekhaak te installeren. Volgens hen kan de auto niet gekeurd worden in België met trekhaak.

In Nederland zouden andere regels gelden en daar mag het dus wel? Geen idee wat hier van waar is…

Ik ben namelijk zelf ook aan het kijken naar een Seal, maar het gebrek aan een trekhaak voor (elektrische) fietsen is voor mij wel een dealbreker :(
Ik heb net een Seal awd besteld met trekhaak(Amsterdam)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiMe65
[...]

Nee sorry, nog niet verder in verdiept. De urgentie is er op dit moment niet. Ik las net wel het berichtje van @Highvelocity dat je dus nu ook een Seal incl. trekhaak kan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiMe65
Schaapjes schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:21:
[...]

Ik heb eigenlijk altijd op auto staan, maar jouw advies is dus om dat niet te doen?
Ik vond ‘Auto’ zeker in de zomer te veel van het goede. Te veel herrie omdat de ventilator heel hoog staat. Gewoon even uitproberen wat je zelf prettig vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G S
  • Laatst online: 21-05 18:45

G S

[...]

De dealer in Zaventem wou me doorverwijzen naar een installateur voor trekhaken waar ze een samenwerking met hebben, maar dat zou enkel een trekhaak voor fietsendragers zijn. Die hebben een pen boven op de trekbol zodat je er geen aanhangwagen aan kan hangen.
In België is er (nog?) geen homologatie voor een trekhaak voor de Seal om een aanhangwagen te trekken.

Ik heb mijn seal in Hasselt besteld, maar ben niet zo tevreden hoe het allemaal gelopen is, ik zou daar geen auto meer kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

[...]

in Wijnegem hebben ze al een samenwerking met een firma. heb ik expleciet gevraagd enkele weken geleden.
Was wel voor een fietsrek, geen sleurhut :D

[ Voor 4% gewijzigd door d3x op 06-10-2024 21:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

WiMe65 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:04:
[...]

Ik vond ‘Auto’ zeker in de zomer te veel van het goede. Te veel herrie omdat de ventilator heel hoog staat. Gewoon even uitproberen wat je zelf prettig vindt.
Ik had dat ook, maar als je dan 'auto' uitzet en weer inschakelt, dan gaat hij ineens rustiger blazen. Net alsof hij even opnieuw moet starten om te snappen hoe hard hij nou moet blazen.

Ik vind de schommel stand zelf vrij irritant overigens. Je hoort continu dat relais (of wat het ook maar is) tikken op de achtergrond. Is misschien ook wel het nadeel van zo'n stille auto, want bij de Model 3 werd alles overstemd door wind- en bandengeluid :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
Highvelocity schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:22:
[...]

Ik heb net een Seal awd besteld met trekhaak(Amsterdam)
Congrats!
G S schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:02:
[...]

De dealer in Zaventem wou me doorverwijzen naar een installateur voor trekhaken waar ze een samenwerking met hebben, maar dat zou enkel een trekhaak voor fietsendragers zijn. Die hebben een pen boven op de trekbol zodat je er geen aanhangwagen aan kan hangen.
In België is er (nog?) geen homologatie voor een trekhaak voor de Seal om een aanhangwagen te trekken.

Ik heb mijn seal in Hasselt besteld, maar ben niet zo tevreden hoe het allemaal gelopen is, ik zou daar geen auto meer kopen.
d3x schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:07:
[...]

in Wijnegem hebben ze al een samenwerking met een firma. heb ik expleciet gevraagd enkele weken geleden.
Was wel voor een fietsrek, geen sleurhut :D
Ok Thanks. Ik ga eens in Wijnegem informeren dan...

Al denk ik dat ik m'n huidige lease ga proberen te rekken tot het 2025 model beschikbaar komt in België... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Witte_200 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:46:
[...]

Congrats!

[...]

[...]

Ok Thanks. Ik ga eens in Wijnegem informeren dan...

Al denk ik dat ik m'n huidige lease ga proberen te rekken tot het 2025 model beschikbaar komt in België... :P
dat was ik ook aan het overwegen, maar aangezien er nog geen idee is van EU introductie en nu met de EU tax fun is het een extra risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
d3x schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:28:
[...]

dat was ik ook aan het overwegen, maar aangezien er nog geen idee is van EU introductie en nu met de EU tax fun is het een extra risico.
Mmh... Ook weer waar. Echter een 800v systeem & dat bruine interieur zijn wel 2 zaken waar ik op durf wachten... Enkel jammer van al dat piano zwart in het nieuwe interieur...

Qua import tax... Zou de Europese markt voor BYD niet belangrijk genoeg zijn om de prijzen gelijk te houden?

Ik hoop eerder dat er in 2025 eens wat europese merken gaan komen met elektrische NIET SUV's :( (Behalve een ID.7 of I4 dan, want die zijn veel te duur...) Maar soit. Dit is hier off topic...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Witte_200 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:24:
[...]

Mmh... Ook weer waar. Echter een 800v systeem & dat bruine interieur zijn wel 2 zaken waar ik op durf wachten... Enkel jammer van al dat piano zwart in het nieuwe interieur...

Qua import tax... Zou de Europese markt voor BYD niet belangrijk genoeg zijn om de prijzen gelijk te houden?

Ik hoop eerder dat er in 2025 eens wat europese merken gaan komen met elektrische NIET SUV's :( (Behalve een ID.7 of I4 dan, want die zijn veel te duur...) Maar soit. Dit is hier off topic...
Heb je het 800V systeem echt nodig? Snelladen gaat uiteindelijk iets sneller, maar daar ga je eigenlijk vooral wat van merken als je 500+ km rijdt. Als je elke maand op vakantie gaat is het wel significant natuurlijk. Maar ga je 1x per jaar met de auto op vakantie, dan maakt het beetje verschil in laadtijd ook weer niet zoveel uit. Dan zou ik persoonlijk gaan voor de versie die verder de beste ervaring biedt voor jou. Voor mij zelf is dat niet de nieuwe versie, ik vind het nieuwere interieur echt niet mooi.

En er zijn toch wel een heel aantal niet-SUV's van Europese merken, zelfs in relatief betaalbare prijsklassen? Peugeot e-308, Renault 5, Citroen e-C4, Fiat 500, VW ID.3, Lancia Ypsilon, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
Cybje schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:09:
[...]

Heb je het 800V systeem echt nodig? Snelladen gaat uiteindelijk iets sneller, maar daar ga je eigenlijk vooral wat van merken als je 500+ km rijdt. Als je elke maand op vakantie gaat is het wel significant natuurlijk. Maar ga je 1x per jaar met de auto op vakantie, dan maakt het beetje verschil in laadtijd ook weer niet zoveel uit. Dan zou ik persoonlijk gaan voor de versie die verder de beste ervaring biedt voor jou. Voor mij zelf is dat niet de nieuwe versie, ik vind het nieuwere interieur echt niet mooi.

En er zijn toch wel een heel aantal niet-SUV's van Europese merken, zelfs in relatief betaalbare prijsklassen? Peugeot e-308, Renault 5, Citroen e-C4, Fiat 500, VW ID.3, Lancia Ypsilon, etc.
Echt nodig? Waarschijnlijk niet nee. Maar het is wel handig natuurlijk... De nieuwe Seal lijkt ook een "zonnescherm" voor het glazen dak te gaan krijgen. Dit is misschien ook wel het wachten waard? Hoe ervaren de huidige Seal eigenaars de hitte in de auto na een dagje in de zon geparkeerd te hebben gestaan?

Thx voor die opsomming, er zijn er inderdaad wel wat, maar de auto's die je opnoemt zijn allemaal wel beduidend kleiner & met heel wat minder range dan een Seal of Model 3 (die laatste heb ik test gereden, maar vond de stoelen echt niet fijn zitten...) Of overschat ik de range van een Seal?

Soit, ik heb Woensdag een testritje met de Seal ingepland in Wijnegem, Ga dan ook gelijk een offerte met Trekhaak vragen.

Bedankt voor jullie input allemaal! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Witte_200 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:34:
[...]

Echt nodig? Waarschijnlijk niet nee. Maar het is wel handig natuurlijk... De nieuwe Seal lijkt ook een "zonnescherm" voor het glazen dak te gaan krijgen. Dit is misschien ook wel het wachten waard? Hoe ervaren de huidige Seal eigenaars de hitte in de auto na een dagje in de zon geparkeerd te hebben gestaan?

Thx voor die opsomming, er zijn er inderdaad wel wat, maar de auto's die je opnoemt zijn allemaal wel beduidend kleiner & met heel wat minder range dan een Seal of Model 3 (die laatste heb ik test gereden, maar vond de stoelen echt niet fijn zitten...) Of overschat ik de range van een Seal?
Uiteraard is het handig, maar soms is het een kwestie van keuzes maken :) Ik kom van een Model 3 en qua snelladen is het dus een flinke downgrade (250 kW naar 150 kW). Maar in de praktijk is dat een keer 10 minuten als je van 10% naar 80% oplaadt. Die 10 minuten zijn op een vakantierit voor mij niet doorslaggevend om voor een sneller ladende auto te kiezen.

Ik vind de hitte in de auto wel meevallen in de Seal. Sowieso komt er niet bijzonder veel licht door het glazen dak heen vind ik, als de zon er vol op schijnt. Bij de Model 3 kwam er veel meer licht doorheen, dan zag je zelfs de zon op het scherm branden. Dat is bij de Seal niet zo. Overigens was er wel een zonnescherm meegeleverd, maar die moet je er dan zelf op zetten (het is geen automatisch/schuifbaar zonnescherm).

Ik haal tot nu toe 400-500 km in de Seal, afhankelijk van de weersomstandigheden.

Verder herken ik ook je opmerking over de stoelen van de Model 3. Dat is voor mij een belangrijke reden geweest om niet weer een Model 3 te kiezen, maar voor de Seal te gaan. Die stoelen zijn echt heel veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

https://www.autoweek.nl/a...-model-y-start-in-parijs/

de huidige seal U is een ICE platform met electrificatie, dit is diegene die wel goed uit de verf zou moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZM
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14-05 13:24
MichaelJ schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:04:
[...]

Ik heb mijn Seal (voorlopig) nog niet, deze is onderweg. Maar is de topsnelheid niet 180kmpu? Ik kan toch zweren dat ik dat ergens heb gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
Topsnelheid Seal 2024 -> 180km/u
De 2025 zal sneller zijn, geruchten zijn 240km/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

DennisZM schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:36:
[...]

Ik heb mijn Seal (voorlopig) nog niet, deze is onderweg. Maar is de topsnelheid niet 180kmpu? Ik kan toch zweren dat ik dat ergens heb gelezen.
Volgens mij wel inderdaad, maar ik reed er afgelopen weekend ook 190 mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
Cybje schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:50:
[...]

Volgens mij wel inderdaad, maar ik reed er afgelopen weekend ook 190 mee
Ik neem aan dat er 190 op de teller staat.
De opgegeven afgeregelde topsnelheid is de echte (gps) snelheid. Plus wat marge om geschillen te voorkomen en de 190 op de teller zijn logisch.

Mijn rollende batterij zou 167km/u moeten halen maar loopt uiteindelijk 178 op gps.

Overigens is 180 best ok. Accelleratie naar die snelheid vind ik belangrijker dan de uiteindelijke topsnelheid zelf. Vanaf 140 en naar 180 en weer terug op de duitse snelweg rijdt veel aangenamer dan een wagen die wel 200 haalt maar er 3 werkdagen over doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Inter18 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:58:
[...]

Ik neem aan dat er 190 op de teller staat.
De opgegeven afgeregelde topsnelheid is de echte (gps) snelheid. Plus wat marge om geschillen te voorkomen en de 190 op de teller zijn logisch.

Mijn rollende batterij zou 167km/u moeten halen maar loopt uiteindelijk 178 op gps.

Overigens is 180 best ok. Accelleratie naar die snelheid vind ik belangrijker dan de uiteindelijke topsnelheid zelf. Vanaf 140 en naar 180 en weer terug op de duitse snelweg rijdt veel aangenamer dan een wagen die wel 200 haalt maar er 3 werkdagen over doet.
Op de GPS was het 187 als ik mij goed herinner. Kan het net niet zien op het filmpje dat we maakten :(

Ik ben bekend met de tellerafwijking, maar bij de Seal is die redelijk klein. 105 km/u op het dashboard is ook 103 km/u op de GPS bijvoorbeeld.

Maar goed, ben het met je eens dat de acceleratie belangrijker is :) En die paar km/u topsnelheid maakt weinig uit. Het was alleen wel erg opvallend, maak zelden mee dat de topsnelheid 7~10 km/u hoger ligt.

Na een paar keer remmen (vooral regenereren) had ik trouwens wel dat het vermogen werd geknepen. Toen ging het accelereren naar de 190 toch een stukje trager. Hebben meer EV's last van, maar de Seal heeft daar wel iets meer last van dan andere EV's die ik heb gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baannos
Ik ben nog steeds braaf aan het wachten op de V1.3 update.. hoe is dat met de andere eigenaren? Moeten we dan echt een dealer afspraak maken? Vind het wel raar dat het dit keer zo verschrikkelijk lang duurt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiMe65
Baannos schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:25:
Ik ben nog steeds braaf aan het wachten op de V1.3 update.. hoe is dat met de andere eigenaren? Moeten we dan echt een dealer afspraak maken? Vind het wel raar dat het dit keer zo verschrikkelijk lang duurt…
Net nog even gechecked. De Warme Tip gaf aan dat ie nog steeds up to date is. V1.2.1
Vind het ook erg lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holland
WiMe65 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:32:
[...]

Net nog even gechecked. De Warme Tip gaf aan dat ie nog steeds up to date is. V1.2.1
Vind het ook erg lang duren.
De warme tip? Waar zie je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceessie
Hier ook nog steeds niet ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baannos
Ik ga morgen BYD Adam wel eens bellen, met de vraag hoe of wat.. moet zowiezo achter mijn bestelde Atto 3 aanbellen, kan ik gelijk vragen of we met z’n alle even langs mogen komen 🫣🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inter18
Cybje schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:36:
[...]

Op de GPS was het 187 als ik mij goed herinner. Kan het net niet zien op het filmpje dat we maakten :(

Ik ben bekend met de tellerafwijking, maar bij de Seal is die redelijk klein. 105 km/u op het dashboard is ook 103 km/u op de GPS bijvoorbeeld.

Maar goed, ben het met je eens dat de acceleratie belangrijker is :) En die paar km/u topsnelheid maakt weinig uit. Het was alleen wel erg opvallend, maak zelden mee dat de topsnelheid 7~10 km/u hoger ligt.

Na een paar keer remmen (vooral regenereren) had ik trouwens wel dat het vermogen werd geknepen. Toen ging het accelereren naar de 190 toch een stukje trager. Hebben meer EV's last van, maar de Seal heeft daar wel iets meer last van dan andere EV's die ik heb gereden.
Ik ga je zelfvertrouwen eens opkrikken.
De huidige EV, waarbij de geleerden zeggen 80% laden, dan heb je sowieso géén vol vermogen.
Alleen van 100 tot ong 82% is al her vermogen beschikbaar.

Bij 40 denk je al 'Is ie stuk, of ben ik de aanhanger vergeten los te koppelen?'
Vanaf zo'n 15% en lager kun je er wel een grote L op plakken.

Dan vind ik af en toe wat minder vermogen, alhoewel niet gewenst, toch nog een verbetering.

Wat me wel verbaast is zoals hieronder is het uitbliijven van 1.3.
Heb weer eens plaatsgenomen bij de dealer om een lange route te plannen om de laadstations te maar..., de wagens (2 stuks) bleve aangeven in Noorwegen te zijn. De telefoon wist in de auto (kooi van meneer F) wel meteen de juiste locatie op te pikken.

De Seal staat nog steeds hoog op de lijst maar dan wel met goede software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico Mono
  • Laatst online: 13:07
Op een Duits forum gelezen dat ze daar deze maand met een doorlooptijd van 6 weken, stapsgewijs 1.3.1 gaan uitrollen. Of het een betrouwbare bron is weet ik niet, maar dat is BYD NL ook niet (email uitrol september) zo is gebleken…

Duits vertaald met google translate:

Freitag, 11:19
Ik heb eerder mijn contactpersoon bij AfterSales Support aangetikt en kreeg de volgende status:

1. De update waar velen hier op wachten, wordt in oktober uitgerold
2. De update komt in golven en het kan tot zes weken duren voordat iedereen deze ontvangt
3. Er wordt geen versie overgeslagen zoals sommige mensen vermoeden (dus niet 1.4), maar versie 1.3.1
4. Voorverwarmen/voorconditioneren van de batterij: wordt uitgevoerd. Helaas hebben ze mij nog niet kunnen vertellen of dit in 1.3.1 of in een van de volgende versies zal worden opgenomen. Er was een bericht hier op het forum waarin stond dat de batterijvoorconditionering alleen werkt als het voertuig is aangesloten op een wallbox (Seal U).
Volgens hem is dit niet het geval en zou het ook geactiveerd moeten kunnen worden in het voertuigmenu en niet alleen via de app op de smartphone.
Lg uit AT/Opper-Oostenrijk

Seal Excellence AWD / Indigogrijs / Zwart

[ Voor 47% gewijzigd door Rico Mono op 09-10-2024 00:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• almo01
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-10-2024
Goedemorgen Allen,

Het lijkt erop of ik begin volgende week mijn seal op kan halen. 1,5 maand later als gepland, maar goed.

Hoe en waar kan zien welke updates er allemaal aanwezig zijn. En wat is de laatste stand van zaken hierin?

Nog dingen waar ik op moet letten bij de aflevering?

En bij de mensen die de seal als laatste hebben opgehaald, kunnen jullie mij vertellen of de kabel voor de camera nog aanwezig is?

[ Voor 18% gewijzigd door almo01 op 09-10-2024 05:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Inter18 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 00:07:
[...]

De huidige EV, waarbij de geleerden zeggen 80% laden, dan heb je sowieso géén vol vermogen.

Bij 40 denk je al 'Is ie stuk, of ben ik de aanhanger vergeten los te koppelen?'

Dan vind ik af en toe wat minder vermogen, alhoewel niet gewenst, toch nog een
Ik ben daarvan op de hoogte :) ik kreeg in 2014 m’n eerste EV en heb er diverse gereden sindsdien (lease, eigen bezit en soms een EV als huurauto). Een Tesla Model 3 is echt niet vooruit te branden onder de 10% bijvoorbeeld.

De accutemperatuur is ook een factor. Als het vriest is dit effect nog veel sterker. Terwijl 40% in hartje zomer met 30+ graden Celsius soms amper merkbaar is qua minder vermogen.

Het verschilt dan ook nog wat per EV. Sommige beperken het vermogen en dan heb je over bijna elk percentage SoC wel grofweg hetzelfde vermogen, behalve als je echt laag zit en hij in ‘turtle mode’ gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHoppenbrouwers
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-05 22:05
Iemand al opgevallen als je de byd seal awd met zwarte interieur selecteert je de nieuwe versie te zien krijgt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzI3uXXzd9aXp2WAzZHJ_F7pktw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IZbiS65CmQHoEml4HiVcOGtT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiMe65
Holland schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:33:
[...]

De warme tip? Waar zie je die?
Bij Systeeminstellingen —> Versie Manager —> en dan controleren op updates—> dit moet je dan een keer of 5,6,7 herhalen en dan komt ie met de ‘Warme Tip’ dat je software up-to-date is inclusief het versienummer van de huidige software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

RHoppenbrouwers schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:24:
Iemand al opgevallen als je de byd seal awd met zwarte interieur selecteert je de nieuwe versie te zien krijgt?

[Afbeelding]
zou het bruine leer dan ook niet in de selectie moeten zitten?

op de BE site is het niet, nog steeds oude foto.

[ Voor 4% gewijzigd door d3x op 09-10-2024 09:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schaapjes

[Afbeelding]
Volgens mij is dit gewoon het Seal U interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bblikman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-04 12:56
almo01 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 04:34:
Goedemorgen Allen,

Het lijkt erop of ik begin volgende week mijn seal op kan halen. 1,5 maand later als gepland, maar goed.

Hoe en waar kan zien welke updates er allemaal aanwezig zijn. En wat is de laatste stand van zaken hierin?

Nog dingen waar ik op moet letten bij de aflevering?

En bij de mensen die de seal als laatste hebben opgehaald, kunnen jullie mij vertellen of de kabel voor de camera nog aanwezig is?
kabel was bij die van mij aanwezig. dealer heeft de camera voor nul euro er in gezet

Seal RWD / Black / Light blue interior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

bblikman schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:39:
[...]

kabel was bij die van mij aanwezig. dealer heeft de camera voor nul euro er in gezet
Is dat een NL dingetje ofzo... camera's in auto :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holland
d3x schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:58:
[...]

Ik zelf heb geen camera in de auto. Maar nu ik dit forum goed volg.. wil ik ook een camera O-)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Tijd voor weer wat foto's.
In de sneeuw, voor het echt wat meer werd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQDXDM-EhOezqBowcVc4xvwEiAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOQmU9cS5qRQa8xA44Bawa8F.jpg?f=fotoalbum_large

En in het zonnetje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x92DeLqorv27cvAcvQ6oGSoaa8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iy7d4ID8wfyDVxRb29yAu6fe.jpg?f=fotoalbum_large

Het bijzondere: in de sneeuw kon de verwarming koeler. Met 22 graden ingesteld hadden we het allebei lekker comfy, ook met -5 buiten. Met 19 graden en zon leek de climate control toch wat eerder koude lucht te blazen. :?
Inter18 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 00:07:
[...]

Dan vind ik af en toe wat minder vermogen, alhoewel niet gewenst, toch nog een verbetering.

Wat me wel verbaast is zoals hieronder is het uitbliijven van 1.3.
Heb weer eens plaatsgenomen bij de dealer om een lange route te plannen om de laadstations te maar..., de wagens (2 stuks) bleve aangeven in Noorwegen te zijn. De telefoon wist in de auto (kooi van meneer F) wel meteen de juiste locatie op te pikken.

De Seal staat nog steeds hoog op de lijst maar dan wel met goede software.
Dat terugvallen qua vermogen valt bij de RWD eigenlijk best nog wel mee vind ik. Ja, je merkt wel dat het allemaal iets trager gaat als de SoC echt laag komt, maar bij 4% haal je nog steeds gewoon in ieder geval 160 en dat duurt niet eens een eeuwigheid. Volgens de auto zelf trek je dan nog steeds ~170kW. Op de autobahn kom je ook met een lage accustand nog aardig mee.

De test met software: was er nog internetbundel over? Voor de laadplanning gebruikt de Seal internet. Zonder internet werkt het sowieso niet. Dat de wagen blijft hangen op Noorwegen of een andere locatie heb ik ook nog niet meegemaakt. Hoewel Maps beter is met files vermijden en ik daarvoor liever Maps aanhoud, deed de onboard navigatie het helemaal niet slecht qua laadplanning. Die was wel paar keer een handige waar Ionity in Duitsland weer eens faalde de boel op orde te hebben. Natuurlijk werken andere apps dan ook prima, maar wel zo handig dat de auto mooi een laadpunt op de route aangeeft. _/-\o_

Wat wel enorm irritant is in Slovenië en Italië is dat de mijne eigenlijk alleen fatsoenlijk snel kan laden bij Ionity en Tesla, die daar gewoon minder ruim voorhanden zijn. Gewoon niet leuk als je van 25-80% al 1,5 uur mag laden. Verder is het nog steeds een ideale GT.
Rico Mono schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 00:46:
[...]

Op een Duits forum gelezen dat ze daar deze maand met een doorlooptijd van 6 weken, stapsgewijs 1.3.1 gaan uitrollen. Of het een betrouwbare bron is weet ik niet, maar dat is BYD NL ook niet (email uitrol september) zo is gebleken…

Duits vertaald met google translate:

Freitag, 11:19
Ik heb eerder mijn contactpersoon bij AfterSales Support aangetikt en kreeg de volgende status:

1. De update waar velen hier op wachten, wordt in oktober uitgerold
2. De update komt in golven en het kan tot zes weken duren voordat iedereen deze ontvangt
3. Er wordt geen versie overgeslagen zoals sommige mensen vermoeden (dus niet 1.4), maar versie 1.3.1
4. Voorverwarmen/voorconditioneren van de batterij: wordt uitgevoerd. Helaas hebben ze mij nog niet kunnen vertellen of dit in 1.3.1 of in een van de volgende versies zal worden opgenomen. Er was een bericht hier op het forum waarin stond dat de batterijvoorconditionering alleen werkt als het voertuig is aangesloten op een wallbox (Seal U).
Volgens hem is dit niet het geval en zou het ook geactiveerd moeten kunnen worden in het voertuigmenu en niet alleen via de app op de smartphone.
Lg uit AT/Opper-Oostenrijk

Seal Excellence AWD / Indigogrijs / Zwart
Ja, ze hadden het al eerder over een nieuwe versie omdat er iets mis zou zijn in 1.3. Mooi dat de aangepaste update nu dan lijkt te komen. Wel benieuwd wat uiteindelijk het verschil met de 1.3 wordt dan.

[Afbeelding]
Dat lijkt 1 op 1 de Seal U te zijn. Je krijgt het ook alleen te zien als je zwart interieur aanklikt, als je niets aanklikt en direct naar de interieurfoto gaat, krijg je gewoon de bekende 2024 Seal te zien. Website foutje?
[...]
Ja, dan kunnen we online gooien hoe anderen toch eikels zijn terwijl wij zelf zo netjes rijden. :+ O-)

Serieus: een paar jaar geleden heb ik zelf op kunnen draaien voor een stuk no claim verlies na 8000 euro schade, waar het me met een dashcam me niets had gekost. Sindsdien hangen in alle auto's voor de deur dashcams. En soms komen daar ook mooie beelden uit, zoals met de cabrio achter een groepje Bugatti's over een Franse bergpas. _/-\o_

En eerlijk is eerlijk, nog geen 100 euro en als de dealer het niet voor je wil doen tegen normaal tarief, hooguit een half uurtje prutsen is ook niet bepaald een grote drempel voor een geïntegreerde netjes weggewerkte vooruit kijkende dashcam.

[ Voor 9% gewijzigd door DeGroteMuis op 09-10-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
Beurt gehad, 300,-- De melding komt nog steeds op 20K km, dat moet via een software update geregeld worden dat het pas na 30K km komt.

Er zijn diverse updates gedaan die niet via een OTA komen. Mijn idee is dat lane assist beter werkt.

De aangekondigde update dit OTA zou komen, kwam nu ook bij de dealer niet binnen, nog even afwachten.

DAB radio wordt aan gewerkt, want dat is nog steeds een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
Dat terugvallen qua vermogen valt bij de RWD eigenlijk best nog wel mee vind ik. Ja, je merkt wel dat het allemaal iets trager gaat als de SoC echt laag komt, maar bij 4% haal je nog steeds gewoon in ieder geval 160 en dat duurt niet eens een eeuwigheid. Volgens de auto zelf trek je dan nog steeds ~170kW. Op de autobahn kom je ook met een lage accustand nog aardig mee.

De test met software: was er nog internetbundel over? Voor de laadplanning gebruikt de Seal internet. Zonder internet werkt het sowieso niet. Dat de wagen blijft hangen op Noorwegen of een andere locatie heb ik ook nog niet meegemaakt. Hoewel Maps beter is met files vermijden en ik daarvoor liever Maps aanhoud, deed de onboard navigatie het helemaal niet slecht qua laadplanning. Die was wel paar keer een handige waar Ionity in Duitsland weer eens faalde de boel op orde te hebben. Natuurlijk werken andere apps dan ook prima, maar wel zo handig dat de auto mooi een laadpunt op de route aangeeft. _/-\o_

Wat wel enorm irritant is in Slovenië en Italië is dat de mijne eigenlijk alleen fatsoenlijk snel kan laden bij Ionity en Tesla, die daar gewoon minder ruim voorhanden zijn. Gewoon niet leuk als je van 25-80% al 1,5 uur mag laden. Verder is het nog steeds een ideale GT.
Klinkt goed, nog flink vermogen bij zo lage SoC.
Dat is dan een flinke verbetering tav de Soul.

Niet lachen, het gaat om de laders. Ik ben net in Nantes gearriveerd en heb bij 2*Ionity geladen en 1* bij een andere merk. Gelijke omstandigheden.
Bij Ionity gaat de Kia ook bij 5% SoC meteen naar 72 - 75 KwH (Max van de wagen is 77), bij de andere eerst een tijdje 35 om na een aantal minuten, rond 40% alsog naar z'n maximum te gaan
Typisch, de communicatie met Ionity lijkt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bblikman
[...]

ideaal bij een ongeval en er is sprake wie, hoe of waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkIII
Soms als ik mijn volume op het stuur bedien dan is het mediavolume... andere keren is het mijn microfoon. Hoe kan ik switchen tussen deze opties zonder dat ik een menu in moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceessie
MarkIII schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:36:
Soms als ik mijn volume op het stuur bedien dan is het mediavolume... andere keren is het mijn microfoon. Hoe kan ik switchen tussen deze opties zonder dat ik een menu in moet?
Als het goed is en je bent niet aan het bellen en de navigatie roept niets zal ie altijd de media bedienen.
Maar als je aan het bellen bent of de navigatie zegt wat dan word het de microfoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:59
Heeft iemand al uitgevogeld hoe je de piepjes van de parkeersensoren harder kan zetten, ik hoor deze amper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jensjens4000
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-04 16:26
Hoi mede seal rijders, Ik heb nu 14 dagen mijn Seal AWD en heb 1500km gereden. Ik ben behoorlijk teleurgesteld in de range. Afgelopen weekend ben ik met 130 heen en 150 terug gereden wat inderdaad aan de vlotte kant is maar dan reed ik met 250km bijna mijn accu leeg. Wat halen jullie ongeveer met de AWD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almo01
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-10-2024
Goedendag

Vandaag mijn seal opgehaald.

Vraagje hierover:
Heeft iedereen die zijn seal heeft opgehaald ook automatisch ook de kunststof mattenset meegeleverd gekregen?
Het vervelende is dat ik deze matten ook besteld heb en ondertussen onderweg is.

Echt grappig dit. Ik zie op internet verschillende dingen namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
jensjens4000 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 23:13:
Hoi mede seal rijders, Ik heb nu 14 dagen mijn Seal AWD en heb 1500km gereden. Ik ben behoorlijk teleurgesteld in de range. Afgelopen weekend ben ik met 130 heen en 150 terug gereden wat inderdaad aan de vlotte kant is maar dan reed ik met 250km bijna mijn accu leeg. Wat halen jullie ongeveer met de AWD?
Goedemorgen,

is dat van 100 naar 4% of van 75 naar 15%, dat maakt nogal een verschil.
Verder haalt @DeGroteMuis waarden waarvan meniggeen alleen kan dromen.

Wellicht heeft hij tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baannos
jensjens4000 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 23:13:
Ik heb dan wel geen AWD maar de RWD, maar mijn bereik is tot nog toe altijd 500 km. en dat was in de zomer bepakt en bezakt 130 naar frankrijk, maar nu met de koudere temp. ook in nederland redt ik altijd de 500 wel.
Ik rijdt hem in Normaal modus en switch zo nu en dan even naar sport als ik denk een uitdaging te zien >:)

Dat is wat mijn Seal doet. ok het is een RWD vs AWD maar dan is de jouwe wel echt onzuinig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noobie
Baannos schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:09:
[...]

Ik heb dan wel geen AWD maar de RWD, maar mijn bereik is tot nog toe altijd 500 km. en dat was in de zomer bepakt en bezakt 130 naar frankrijk, maar nu met de koudere temp. ook in nederland redt ik altijd de 500 wel.
Ik rijdt hem in Normaal modus en switch zo nu en dan even naar sport als ik denk een uitdaging te zien >:)

Dat is wat mijn Seal doet. ok het is een RWD vs AWD maar dan is de jouwe wel echt onzuinig..
Idem, ook een rwd met gemak 500km+, als ik netjes de max snelheid rij (100km/u en na 19.00 130km/u) met zo nu en dan een sprintje. Rij altijd in Sport modus, verbruik hangt af van hoe zwaar je rechtervoet is bij optrekken. Als je deze goed beheerst is het niet nodig om te switchen tussen rij modus om zuiniger te rijden volgens mij (althans geen substantiële verschil).

Een andere vraag kan je de verwarming vd. achterruit en spiegels op afstand aanzetten. In de app kan je enkel de binnen temp. Instellen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
vanadium schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:21:
Heeft iemand al uitgevogeld hoe je de piepjes van de parkeersensoren harder kan zetten, ik hoor deze amper
Vanaf update 1.3 gaan die weer iets harder, dus met de komende OTA hoor je ze weer iets beter. Maar als je parkeersensoren van andere auto's gewend bent en gewend bent krap te parkeren, houd een beetje extra marge. Ik vind ze best laat pas echt in de paniekstand schieten, vergeleken met andere auto's. Zelf niet zo'n moeite mee omdat de auto ook camera's heeft, maar toch iets om rekening mee te houden als je het zonder op het scherm te kijken doet.
Inter18 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:04:
Goedemorgen,

is dat van 100 naar 4% of van 75 naar 15%, dat maakt nogal een verschil.
Verder haalt @DeGroteMuis waarden waarvan meniggeen alleen kan dromen.

Wellicht heeft hij tips.
Ik heb ook een RWD net als Baannos en Noobie, RWDs zijn standaard zuiniger. Wel een tip voor @jensjens4000 die altijd schijnt te helpen: Gebruik de sportstand niet permanent als je meer range wil hebben. Ook bij de RWD kost dat een stukje extra range omdat je met tussensprintjes toch al snel nét wat feller optrekt, maar bij de AWD schijnt dan sowieso altijd de voorste motor vol mee te draaien, wat hem niet zuiniger maakt. Al zijn er ook geruchten dat sinds de 'fix' voor wegrijden op een gladde helling, waarbij AWD niet leek te werken, de voorste motor nu in alle modi meedraait.

Verder is 150 zeker met tegenwind al wat minder zuinig. Met regen en kou nog wat minder. Ter illustratie: Normaal gesproken lukt 500km mij ook altijd wel met de RWD, met wat file of in de bergen waar je standaard lagere snelheden hebt ook al een paar keer ruim over de 600 aangetikt, maar afgelopen week met wind tegen, regen, 7-8 graden de auto van 86 naar 2% gereden in 320 km, waarvan ~270 met 160-170 waar het kon over een aardig lege autobahn en 50 km met 130 in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:26
Hi Mensen,

Over een week of 2 krijg ik mijn Seal RWD.
Proefrit beviel goed. Kom van een KIA RIO 1,4 2014. Lees variërenden reviews. Oa over een niet goed functionerende airco tot aan perfect.

Wat is jullie ervaring? (2x per week Rijen-Rosmalen) 90 km, en 3x per week Rijen-Tilburg) 20km (heen en terug natuurlijk)

Ben voorstander voor Sportmodus, kost dat echt veel meer range? Het gaat mij om het nog sneller optrekken (is al 100x beter dan de KIA)

Iemand ook ervaring met Apple CarKey, dat zou ook mogelijk moeten zijn

[ Voor 7% gewijzigd door Juan op 20-10-2024 00:43 ]

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Juan schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:09:
Ben voorstander voor Sportmodus, kost dat echt veel meer range? Het gaat mij om het nog sneller optrekken (is al 100x beter dan de KIA)
Mijn ervaring is dat de sportmodus weinig verschil geeft in verbruik. Als het je gaat om nog sneller optrekken, zou ik gewoon het iets hogere verbruik accepteren en ‘m altijd in sportmodus laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@Juan Bij de AWD komt het extra verbruik door het harder optrekken én de permanent ingeschakelde voorste motor, bij de RWD komt het extra verbruik in sport alleen omdat je gemakkelijker snel optrekt. Vooral als je wat meer snelweg rijdt met stukken constante snelheid maakt die paar keer snel optrekken amper uit over het geheel, zoals @Cybje ook zegt, maar als je in wat meer stop and go verkeer continu snel optrekt zal het verschil wel groter zijn, want je wint zeker niet alle energie terug die je gebruikt bij snel optrekken. En dat snelle optrekken is juist wat je wil als ik je goed begrijp, dus ja, jij krijgt zeker wel een hoger verbruik.

Maar stel je gebruikt extreem veel voor Nederlands verkeer, 30kWh/100km of zo, want koud, nat, wind tegen en snel optrekken, dan nog red je gemakkelijk meer dan een week woon-werk met een volle accu. Dus tenzij je echt als een gek door het verkeer gaat of zelf de stroom tegen hoog tarief moet betalen, is de afname in range geen reden om niet permanent in sport te rijden.

En toch zou ik een lans willen breken voor normal, mede gezien je huidige auto. Het nadeel van snel optrekken is namelijk ook dat het snel went. In de schuur staan ook 2 motoren die in 3,2 - 3,4 seconden naar de 100 kunnen, sneller dan de Seal AWD, maar ook dat voelt na een paar keer niet zo snel meer. En ook in normal is de Seal niet bepaald een slak vergeleken met het gemiddelde verkeer, zoals je zelf al zegt een stevig verschil met de Kia. Als je sport houdt voor een stukje enthousiaster rijden, of als je eens echt die extra duw wil, blijft het wel langer speciaal...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bblikman
DeGroteMuis schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:02:
@Juan Bij de AWD komt het extra verbruik door het harder optrekken én de permanent ingeschakelde voorste motor, bij de RWD komt het extra verbruik in sport alleen omdat je gemakkelijker snel optrekt. Vooral als je wat meer snelweg rijdt met stukken constante snelheid maakt die paar keer snel optrekken amper uit over het geheel, zoals @Cybje ook zegt, maar als je in wat meer stop and go verkeer continu snel optrekt zal het verschil wel groter zijn, want je wint zeker niet alle energie terug die je gebruikt bij snel optrekken. En dat snelle optrekken is juist wat je wil als ik je goed begrijp, dus ja, jij krijgt zeker wel een hoger verbruik.

Maar stel je gebruikt extreem veel voor Nederlands verkeer, 30kWh/100km of zo, want koud, nat, wind tegen en snel optrekken, dan nog red je gemakkelijk meer dan een week woon-werk met een volle accu. Dus tenzij je echt als een gek door het verkeer gaat of zelf de stroom tegen hoog tarief moet betalen, is de afname in range geen reden om niet permanent in sport te rijden.

En toch zou ik een lans willen breken voor normal, mede gezien je huidige auto. Het nadeel van snel optrekken is namelijk ook dat het snel went. In de schuur staan ook 2 motoren die in 3,2 - 3,4 seconden naar de 100 kunnen, sneller dan de Seal AWD, maar ook dat voelt na een paar keer niet zo snel meer. En ook in normal is de Seal niet bepaald een slak vergeleken met het gemiddelde verkeer, zoals je zelf al zegt een stevig verschil met de Kia. Als je sport houdt voor een stukje enthousiaster rijden, of als je eens echt die extra duw wil, blijft het wel langer speciaal...
'ben het met je eens. Zelf rij ik in eco modus. Dit gaat uitstekend in het dagelijks verkeer. Met als resultaat nog steeds gemiddeld 540 km op een volle accu.
Af en toe sportmodus om snel in te kunnen voegen of optrekken op naar een andere baan te willen gaan.

Mooie bijvangst van de eco modus: vrouwlief wat minder vaak misselijk van het flinke optrekken ;-)

Verder dus zeer tevreden in de eco modus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rico Mono
  • Laatst online: 13:07
bblikman schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:33:
[...]

'ben het met je eens. Zelf rij ik in eco modus. Dit gaat uitstekend in het dagelijks verkeer. Met als resultaat nog steeds gemiddeld 540 km op een volle accu.
Af en toe sportmodus om snel in te kunnen voegen of optrekken op naar een andere baan te willen gaan.

Mooie bijvangst van de eco modus: vrouwlief wat minder vaak misselijk van het flinke optrekken ;-)

Verder dus zeer tevreden in de eco modus.
Yep, ik heb hem nagenoeg ook altijd in ECO modus staan. Ruim voldoende power om in het dagelijkse verkeer mee te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Dankje alleen voor de reacties/ervaringen. _/-\o_

Je zal idd snel gewend raken aan het snelle optrekken (beetje verwend dan)

Kosten zijn 0,0 voor het "tanken" heb een garage vol met zonnepanelen liggen, en een batterij met 8kw 😎opslag.. (daarom ook geen AWD genomen) dus dat gaat allemaal voor de meter op :-) tenminste het streven..

Hier zit voor die 2x per week naar Rosmalen wel snelwegen tussen, maar voor het stuk Rijen-Tilburg, wegen van 80 km per uur, met stoplichten.
Wellicht op de lange stukken (soms gaan we richting Groningen) dan op ECO modus.. weet ook niet of ze in de afgelegen gebieden wel laadpalen hebben.. of stromend water.. 🤣

De vrouw werd met de proefrit, ook al in de stoel gedrukt 😂
Maar het verhaal over misselijke bijrijders had ik ook al vernomen van vrienden.

Iemand enige ervaring met die Digital Key?
Ik lees bij BYD zelf dat het nog niet beschikbaar zou zijn (Apple CarKey) in Nederland maar er is blijkbaar wel iemand hier in deze thread die de sleutel wel in de apple Wallet heeft gekregen. (iPhone)
Dus kan dat nu wel of niet.. .nader onderzoek met Google, chatgpt, BYD geeft geen echte duidelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiMe65
Juan schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:04:

Iemand enige ervaring met die Digital Key?
Ik lees bij BYD zelf dat het nog niet beschikbaar zou zijn (Apple CarKey) in Nederland maar er is blijkbaar wel iemand hier in deze thread die de sleutel wel in de apple Wallet heeft gekregen. (iPhone)
Dus kan dat nu wel of niet.. .nader onderzoek met Google, chatgpt, BYD geeft geen echte duidelijkheid.
Bedoel je de BYD card in de Apple Wallet? Dat werkt prima, je kan afhankelijk van de instelling met- of zonder FaceID de auto openen door je telefoon of Apple Watch op je spiegel te leggen. Je hebt dan geen fysieke sleutel meer nodig.

Toch heb ik eigenlijk altijd de sleutel bij me. Mocht m’n telefoon leeg zijn of gejat worden dan heb ik altijd de sleutel nog. Overigens heb ik Face ID aanstaan omdat anders iedereen die mijn telefoon in bezit heeft m’n auto mee kan nemen. Je kunt ook je BYD card delen met anderen voor een periode die je zelf kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
De Digital Key bedoel ik. (Weet niet, of dat nu hetzelfde is als Apple CarKey)

Maar idd om de auto de bedienen, openen etc. Met iPhone

[ Voor 30% gewijzigd door Juan op 21-10-2024 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StefanoDiBosso
  • Laatst online: 14:45
Juan schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:50:
De Digital Key bedoel ik. (Weet niet dat nú hetzelfde is als Apple CarKey)

Maar idd om de auto de bedienen, openen etc. Met iPhone
Die werkt gewoon, zowel via de app zelf als via de Apple Wallet ;) Grote voordeel van de Wallet is dat er geen internetverbinding nodig is, dus die werkt ook in parkeergarage etc.
Pagina: 1 ... 24 ... 37 Laatste