• Harry Mudd
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-12 08:19
DeGroteMuis schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:37:
@Harry Mudd Gefeliciteerd met je black beauty!
100 euro voor dashcam inbouwen alleen? Mag hopen dat dat inclusief de dashcam zelf is? Anders wel extreem duur voor een klusje dat je echt zo gefikst hebt. Het is wat priegelwerk en je moet even een stekkertje lossnijden als het uiteinde van de tape net verkeerd zit, maar ook als je het op je gemak doet, ben je in een half uurtje wel klaar. Een plastic prying tool voor het loshalen van de spiegelbehuizing is wel aan te raden
Vandaag €100 verdient in 15 minuten 😇
Inderdaad met prying tool (en nagelschaartje) zelfs met mijn 2 linkerhanden zo gepiept. Meeste tijd bezig geweest om het plastic dopje te slopen waar tegenwoordig blijkbaar het lensgaatje mee wordt afgedekt. Maar ook hier kwam het nagelschaartje van pas, door een van de lipjes kapot te knippen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbR92Ygu3iSt71mDBoe3G8M7jYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3iBMw1hZJJzrnMRRdDCxCEP.jpg?f=fotoalbum_large
Heb trouwens niet de hele kap verwijderd, maar door een kiertje gewerkt. Hele kap verwijderen, zoals Ludicrous Feed https://www.youtube.com/watch?v=E-KU7i2N0W0 heeft gedaan, lijkt mij meer werk. Mijn methode lijkt meer op deze: https://www.youtube.com/watch?v=Hfo5QhQFJoM&t=162s

[ Voor 4% gewijzigd door Harry Mudd op 15-09-2024 09:34 ]

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:59

Cybje

First Post!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[tr]
[td]23[/td]
[td]Cybje[/td]
[td]Excellence AWD[/td]
[td]Shadow Green[/td]
[td]Black[/td]
[td]Onbekend (lease)[/td]
[td]Geleverd 04-09-24[/td]
[td]Noord-Holland Noord[/td]
[/tr]

Ik weet niet exact wanneer hij is besteld door m'n leasemaatschappij. De order is eind april 2024 geplaatst, maar levering kon pas in september omdat ik m'n bestaande contract moest uitzitten tot die tijd. Heb dus maar onbekend neergezet...

@DeGroteMuis

Wat ruist er door het struikgewas

• Cybje

Cybje

First Post!

Even een update na anderhalve week Seal rijden (komende vanuit een Tesla Model S 85 in 2014-2019 en een Tesla Model 3 LR AWD in 2019-2024):

* Ik merk dat ik na lange ritten (1+ uur) beduidend fitter uit de Seal stap dan uit de Model 3. De Model S heb ik ook altijd als erg comfortabel ervaren. Maar van het rijden in de Model 3 werd ik altijd moe. Geluidsisolatie en stoelen zijn erg matig (ook bij de nieuwere Highland versie die ik proef reed). En hoewel de Model 3 echt een leuke auto is om te rijden, was het dus gewoon niet comfortabel. De Seal is een grote upgrade op dat gebied, het voelt eigenlijk aan als een veel duurdere auto
* Ik was tijdens de proefrit van de Seal aardig negatief over het geluidssysteem. Nu in m'n eigen Seal heb ik flink wat zitten tweaken en nu de equalizer wel op een punt gekregen dat het geluid gewoon best lekker klinkt. De Model S en Model 3 hadden beter geluid (mijn objectieve mening :D), maar het verschil is wel vrij klein na wat tweaks
* De Model 3 LR (NMC accu) wordt geadviseerd tot 80% te laden voor dagelijks gebruik. Doordat de Seal (LFP accu) tot 100% mag worden geladen, ervaar ik veel meer rijbereik ineens. Als ik vrijdag op kantoor 'm vol laad, kan ik het hele weekend best wat ritten maken en zit hij nog steeds heel vol zodra ik maandag weer op kantoor ga laden. Dat is best relaxed eigenlijk
* Software heeft wel wat nukken. Als ik het interieur ga voorkoelen via de app, vergeet hij de instellingen die ik had (ik heb bijv. de ventilatie op 'free' staan, maar hij gaat naar 'swing' wat een voor mij irritante luchtstroom geeft en daarnaast een repeterend tikkend relais-achtig geluid maakt). Ook werkt het geluid van de richtingaanwijzer regelmatig niet. En heb nog wel wat kleine dingetjes. Maar geen echt grote ergernissen gelukkig. En Carplay maakt veel goed wat mij betreft.
* Qua piepjes/geluidjes valt hij me erg mee. Als je over de max. snelheid heen gaat geeft hij 3x een vrij zacht geluidje en dan is het klaar. Ik kan daar goed mee leven. Ik had het idee dat de proefrit Seal irritanter was, dus wellicht is dat verbeterd in recente software (ik rijd op 1.3.0)

Al met al ben ik echt enthousiast over de auto. En hij bevalt me beter dan tijdens de proefrit (en toen was ik al enthousiast).

Ik kan iedereen die in deze prijsklasse zoekt aanraden een proefrit te maken dus, zeker als je een Model 3 overweegt.

• RHoppenbrouwers
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-08 15:04
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[tr]
[td]- [/td]
[td]RHoppenbrouwers[/td]
[td]Design RWD [/td]
[td]Indigo Grey[/td]
[td]Zwart[/td]
[td]week 34[/td]
[td]
Verwacht: Week 43 2024
Geleverd - [/td]
[td]Zuid-Holland[/td]
[/tr]

@DeGroteMuis

[ Voor 3% gewijzigd door RHoppenbrouwers op 15-09-2024 08:08 ]

• DeathTrail
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12 13:25

DeathTrail

BYD Seal Excellence AWD

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[tr]
[td]40[/td]
[td]DeathTrail[/td]
[td]Excellence AWD[/td]
[td]Shadow Green[/td]
[td]Black[/td]
[td]23-05-2024[/td]
[td]Verwacht: Juni 2024
Geleverd 13-06-24[/td]
[td]Noord-Brabant[/td]
[/tr]

@DeGroteMuis

BYD Seal Excellence AWD | Dell G16 7630 | Intel Core i9-13900HX | NVIDIA GeForce RTX 4070

• WiMe65
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 25-10 08:33
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[tr]
[td]20[/td]
[td]WiMe65[/td]
[td]Design RWD[/td]
[td]Indigo Grey[/td]
[td]Black[/td]
[td]19-03-2024[/td]
[td]Geleverd 30-05-2024[/td]
[td]Gooi Noord[/td]
[/tr]

@DeGroteMuis

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-12 22:10
Harry Mudd schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:00:
[...]

Vandaag €100 verdient in 15 minuten 😇
Inderdaad met prying tool (en nagelschaartje) zelfs met mijn 2 linkerhanden zo gepiept. Meeste tijd bezig geweest om het plastic dopje te slopen waar tegenwoordig blijkbaar het lensgaatje mee wordt afgedekt. Maar ook hier kwam het nagelschaartje van pas, door een van de lipjes kapot te knippen. [Afbeelding]
Heb trouwens niet de hele kap verwijderd, maar door een kiertje gewerkt. Hele kap verwijderen, zoals Ludicrous Feed https://www.youtube.com/watch?v=E-KU7i2N0W0 heeft gedaan, lijkt mij meer werk. Mijn methode lijkt meer op deze: https://www.youtube.com/watch?v=Hfo5QhQFJoM&t=162s
Goed bezig! Ik heb dezelfde methode gebruikt als jij, maar dan wel het dopje er in 1 geheel uitgepeuterd. Dat kostte nog het meeste tijd inderdaad (naast de vingers van de ruit poetsen. :+

Nogal belachelijk dat de dealer daar 100 euro voor durft te vragen als dat niet inclusief de camera zelf is vind ik.

• DeGroteMuis
Cybje schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 19:05:

Ik weet niet exact wanneer hij is besteld door m'n leasemaatschappij. De order is eind april 2024 geplaatst, maar levering kon pas in september omdat ik m'n bestaande contract moest uitzitten tot die tijd. Heb dus maar onbekend neergezet...

@DeGroteMuis
Helemaal prima hoor, het komt ook niet op een dag of week aan. Meer als globale indicatie voor mensen die ook een Seal besteld hebben, want na bestellen wil je natuurlijk als het even kan ook zsm genieten van die mooie Seal! :9~
Cybje schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 19:25:
Even een update na anderhalve week Seal rijden (komende vanuit een Tesla Model S 85 in 2014-2019 en een Tesla Model 3 LR AWD in 2019-2024):

* Ik merk dat ik na lange ritten (1+ uur) beduidend fitter uit de Seal stap dan uit de Model 3. De Model S heb ik ook altijd als erg comfortabel ervaren. Maar van het rijden in de Model 3 werd ik altijd moe. Geluidsisolatie en stoelen zijn erg matig (ook bij de nieuwere Highland versie die ik proef reed). En hoewel de Model 3 echt een leuke auto is om te rijden, was het dus gewoon niet comfortabel. De Seal is een grote upgrade op dat gebied, het voelt eigenlijk aan als een veel duurdere auto
* Ik was tijdens de proefrit van de Seal aardig negatief over het geluidssysteem. Nu in m'n eigen Seal heb ik flink wat zitten tweaken en nu de equalizer wel op een punt gekregen dat het geluid gewoon best lekker klinkt. De Model S en Model 3 hadden beter geluid (mijn objectieve mening :D), maar het verschil is wel vrij klein na wat tweaks
* De Model 3 LR (NMC accu) wordt geadviseerd tot 80% te laden voor dagelijks gebruik. Doordat de Seal (LFP accu) tot 100% mag worden geladen, ervaar ik veel meer rijbereik ineens. Als ik vrijdag op kantoor 'm vol laad, kan ik het hele weekend best wat ritten maken en zit hij nog steeds heel vol zodra ik maandag weer op kantoor ga laden. Dat is best relaxed eigenlijk
* Software heeft wel wat nukken. Als ik het interieur ga voorkoelen via de app, vergeet hij de instellingen die ik had (ik heb bijv. de ventilatie op 'free' staan, maar hij gaat naar 'swing' wat een voor mij irritante luchtstroom geeft en daarnaast een repeterend tikkend relais-achtig geluid maakt). Ook werkt het geluid van de richtingaanwijzer regelmatig niet. En heb nog wel wat kleine dingetjes. Maar geen echt grote ergernissen gelukkig. En Carplay maakt veel goed wat mij betreft.
* Qua piepjes/geluidjes valt hij me erg mee. Als je over de max. snelheid heen gaat geeft hij 3x een vrij zacht geluidje en dan is het klaar. Ik kan daar goed mee leven. Ik had het idee dat de proefrit Seal irritanter was, dus wellicht is dat verbeterd in recente software (ik rijd op 1.3.0)

Al met al ben ik echt enthousiast over de auto. En hij bevalt me beter dan tijdens de proefrit (en toen was ik al enthousiast).

Ik kan iedereen die in deze prijsklasse zoekt aanraden een proefrit te maken dus, zeker als je een Model 3 overweegt.
Mooi om te lezen dat je ook na de eerste week alleen maar positiever bent over de Seal! _/-\o_ Wel heel benieuwd naar jouw audio instellingen nu, wil je die delen? Misschien hebben anderen die het geluid nog steeds niet zo positief ervaren er baat bij. Het voorverwarmen of -koelen neemt inderdaad je climate control instellingen volledig over en zet je auto in wegrijd modus, dat kan nog wel anders. Het geluid van de richtingaanwijzer is vanaf 1.3 nog steeds wel een probleempje, maar dan alleen als er andere waarschuwingen zoals speed of lane departure warning erdoorheen komt. Blijft vreemd dat de Seal niet allebei laat horen op die momenten.

• Cybje

Cybje

First Post!

[b]DeGroteMuis schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:01:
Wel heel benieuwd naar jouw audio instellingen nu, wil je die delen? Misschien hebben anderen die het geluid nog steeds niet zo positief ervaren er baat bij.
Ik heb de field focus nu op Surrounding staan. En dit is de equalizer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbNHtKgK4ECFwC6LSb7yK5kvoTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CpEcgPAElF2cji8uxgmZPAC9.jpg?f=fotoalbum_large

Het is altijd erg persoonlijk natuurlijk. Ik ben op zoek naar een vol en helder geluid binnen mijn muziek smaak, wat vooral alternatief en (hard) rock is, maar soms ook elektronisch of metal. Vrij breed dus.

• vicathome
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:48
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[tr]
[td]33[/td]
[td]vicathome[/td]
[td]Excellence AWD/td]
[td]ice blue[/td]
[td]tahittian blue/td]
[td]15-05-2024[/td]
[td]Verwacht: Week 30 2024
Geleverd 22-07-24[/td]
[td]Friesland[/td]
[/tr]

@DeGroteMuis

[ Voor 15% gewijzigd door vicathome op 15-09-2024 19:43 ]

• iggimeister
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-12 14:39
Ik heb moeite om zo'n tabelletje te maken dus doe het maar even zo...
Regio Noord Brabant - Tilburg
Verwacht week 44 2024

Nog 6 weekjes geduld!

• colinmeer
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-12 15:44
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[tr]
[td]38[/td]
[td]colinmeer[/td]
[td]Design RWD[/td]
[td]Indigo Grey[/td]
[td]Zwart[/td]
[td]28-05-2024[/td]
[td]Verwacht: Week 48 2024
Geleverd: ....[/td]
[td]West-Vlaanderen, BE[/td]
[/tr]

Levering uitgesteld van September naar November dus maar even op eind November gezet

@DeGroteMuis

[ Voor 0% gewijzigd door colinmeer op 16-09-2024 08:58 . Reden: Opmaak ]

• bblikman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-07 10:01
Cybje schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 19:25:

geluid idd wat minder. Bas okay, maar volume valt tegen.

[ Voor 7% gewijzigd door bblikman op 16-09-2024 10:54 ]

Seal RWD / Black / Light blue interior

• bblikman
[tr]
[td]Nummer (als je al in de tabel staat)[/td]
[td]bblikman[/td]
[td]Design RWD[/td]
[td]Zwart[/td]
[td]Tahitian Blue[/td]
[td]01-06-2024[/td]
[td]Geleverd 06-09-24[/td]
[td]Utrecht[/td]
[/tr]

@DeGroteMuis

• Harry Mudd
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-12 08:19
@DeGroteMuis
[tr]
[td] [/td]
[td]Harry Mudd[/td]
[td]Excellence AWD[/td]
[td]Space Black[/td]
[td]Tahitian Blue[/td]
[td]22-04-2024[/td]
[td]Geleverd 09-09-24[/td]
[td]Rotterdam[/td]
[/tr]

• iggimeister
@DeGroteMuis
[tr]
[td]16[/td]
[td]iggimeister[/td]
[td]Design RDW[/td]
[td]Indigo grey[/td]
[td]Tahitian Blue[/td]
[td]week 44 2024[/td]
[td][/td]
[td]Tilburg[/td]
[/tr]

Ook maar zo gedaan dan :)

• Baannos
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15-06 22:14
[tr]
[td]28[/td]
[td]Baannos[/td]
[td]Design RWD[/td]
[td]Space Black[/td]
[td]Zwart[/td]
[td]12-04-2024[/td]
[td]Verwacht: Week 32 2024
Geleverd: 15/05/2024[/td]
[td]Zuid Holland[/td]
[/tr]

@DeGroteMuis

• Sjerome
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-12 09:27
[tr]
[td]5[/td]
[td]Sjerome[/td]
[td]Excellence AWD[/td]
[td]Atlantis Grey[/td]
[td]Black[/td]
[td]08-02-2024[/td]
[td]19-04-2024
Geleverd 27-06-2024
[td]Noord Brabant[/td]
[/tr]

@DeGroteMuis

• Matzen
  • Laatst online: 22-12 22:05
G S schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:45:
Persoonlijk rij ik liever met de raampjes open zonder AC. Als hij toch opstaat zet ik hem op 25-26°c.

Als hij niet effectief genoeg koelt kan je misschien ook eens in het instellingen menu bij 'vehicle settings - A/C" kijken of de "atuo A/C mode" niet in economical staat. Mogelijk werkt de comformt mode beter.
Dit werkt zeker beter wat betreft het koelen van de auto! Thanks voor de tip.

Overigens zat ik laatst met 4 man in de auto in de avond. En de hele auto bleef maar beslaan. De airco volop het voorraam zorgde voor een kleine verbetering, maar het bleef voor de helft beslaan. Iemand een tip voor de instellingen wat hier aan te doen is? Het regende niet eens buiten..

• bblikman
Helaas krijg ik spotify niet meer aan de praat. Er kan geen info worden opgehaald staat aangegeven.
En nu dacht ik, even uitloggen in loggen om te testen. Maar ik zie niet waar je kan uitloggen.

Weet iemand dit?

Dank!

• bblikman
bblikman schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:12:
Helaas krijg ik spotify niet meer aan de praat. Er kan geen info worden opgehaald staat aangegeven.
En nu dacht ik, even uitloggen in loggen om te testen. Maar ik zie niet waar je kan uitloggen.

Weet iemand dit?

Dank!
Never mind. Na 1 week rijden de data al op. Bizar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-on09l1eH4vVRR0VgeiqBVFCCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAex491GsjBher7czj3BFGo8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8D_kzv_r22qy7AlIC6HBCG2-ko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oL4CoWvwtsHWyYG4ljjuBTe9.jpg?f=fotoalbum_large

• Iphonevannick
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:18
Matzen schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:02:
[...]

Dit werkt zeker beter wat betreft het koelen van de auto! Thanks voor de tip.

Overigens zat ik laatst met 4 man in de auto in de avond. En de hele auto bleef maar beslaan. De airco volop het voorraam zorgde voor een kleine verbetering, maar het bleef voor de helft beslaan. Iemand een tip voor de instellingen wat hier aan te doen is? Het regende niet eens buiten..
Check, check, dubbelcheck; maar je hebt wel je luchtcirculatie op ‘extern’ staan toch? Zodra de luchtcirculatie op ‘intern’ staat heeft iedere auto de neiging snel te beslaan…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aam2OaFl1UpTVnrwYaplCMm0Gfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXg8RSyybbVAjR8Gdn3BBLkL.jpg?f=fotoalbum_large

• Mennomaassluis
  • Laatst online: 05-12 13:31
DeGroteMuis schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:22:
[...]

Een meerderheid heeft voor gestemd, dus in de aanloop naar een complete update van de topicstart heb ik alvast de tabel wat aangepast.

Wil je jouw regel in de tabel bijgewerkt hebben, of gewoon nieuw in de tabel opgenomen worden, gebruik dan dit format en tag een topic auteur in je bericht.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[tr]
[td]Nummer (als je al in de tabel staat)[/td]
[td]Tweakers gebruikersnaam[/td]
[td]Type (Excellence AWD of Design RWD op dit moment)[/td]
[td]Exterieur Kleur[/td]
[td]Interieur Kleur[/td]
[td]Besteldatum in dd-mm-yyyy of week[/td]
[td](verwachte) leverdatum. Verwacht op 1 regel, geleverd op 2e regel. Voorbeeld:
Verwacht: Week 37 2024
Geleverd 10-09-24[/td]
[td]Regio[/td]
[/tr]
[tr]
[td]10[/td]
[td]Mennomaassluis[/td]
[td]Type (Excellence AWD)[/td]
[td]ICE Blue[/td]
[td]Tahitian Blue[/td]
[td]15-04-2024[/td]
[td]Geleverd 18-08-24[/td]
[td]Rotterdam[/td]
[/tr]

@DeGroteMuis

• Mennomaassluis
bblikman schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:12:

Weet iemand dit?

Dank!
Er zit maar 1 GB data op het abonnement. Wat je evt. zou kunnen doen is je telefoon als WiFi hotspot instellen en dan de auto aan je WiFi koppelen.

Zelf gebruik ik Android Auto, dan heb ik geen omkijken naar dataverbruik, heb ik flitsmeister, Spotify / Tidal en bellen via Discord / Teams etc.

Maar hebben ze je niet gewaarschuwd bij de aflevering voor het gebruik van de onboard data?

Wat je ook kunt doen is de SIM kaart verwisselen en dan een simkaart er in doen met XXX GB aan data. Maar vergeet dan niet regelmatig je simkaart weer om te wisselen, want je updates komen op de geleverde simkaart binnen. Niet op je eigen simkaart (mocht je die willen gebruiken).

• Rico Mono
  • Laatst online: 16-10 14:21
[tr]
[td]- [/td]
[td]Rico Mono[/td]
[td]Design RWD [/td]
[td]Polar White[/td]
[td]Black[/td]
[td]16-04-2024[/td]
[td]Geleverd 27-06-2024 [/td]
[td]Nissewaard Z-H[/td]
[/tr]

@DeGroteMuis

• Ceessie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-12 09:55
Volgende week Donderdag gaan ze mijn 3e remlicht vervangen ivm het DAB probleem.
Ben benieuwd of dit het probleem gaat oplossen

• Mennomaassluis
Ceessie schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:41:
Volgende week Donderdag gaan ze mijn 3e remlicht vervangen ivm het DAB probleem.
Ik heb er net zoals de meeste hier ook last van. Zodra het remlicht gaat branden, houdt DAB ermee op.
Zodra ik hier lees dat het opgelost is, ga ik mij melden.

Uiteraard heb ik hier wel melding van gemaakt bij de vestiging Rotterdam.

• G S
  • Laatst online: 20-12 10:03

G S

Ceessie schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:41:
Bij mij is het niet opgelost maar wel veel veel beter.
Als ik een schatting mag maken is het uitvallen van de DAB+ bij remmen van 98% naar een 6% gegaan na het vervangen van het remlicht.

• Ceessie
G S schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:11:
[...]

Bij mij is het niet opgelost maar wel veel veel beter.
Als ik een schatting mag maken is het uitvallen van de DAB+ bij remmen van 98% naar een 6% gegaan na het vervangen van het remlicht.
Ik ben zeer benieuwd of het bij mij ook zo veel gaan schelen

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Smart PDLC film is niet in Nederland verkrijgbaar, volgens mij?
Terwijl het al zo lang bestaat. Zou zo mooi zijn :)
In de Seal: YouTube: FIRST Electric Sunroof Shades For BYD Seal- INSTANTLY Block Light & ...
Hoe het aangebracht wordt (XPENG) : YouTube: HOHO Smart Film on Vehicle Smart PDLC Film for Electronic Sunroof Gl...
Enig nadeel is dat het glas bij volledige transparantie niet meer zo helder als zonder de film.

• Matzen
Iphonevannick schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:24:
[...]

Check, check, dubbelcheck; maar je hebt wel je luchtcirculatie op ‘extern’ staan toch? Zodra de luchtcirculatie op ‘intern’ staat heeft iedere auto de neiging snel te beslaan…
[Afbeelding]
Jazeker die staat op extern. Merk nu ook dat er gewoon vocht aan binnenkant van de auto blijft hangen. Even in de gaten houden, anders maar eens terug naar de dealer. Iemand anders hier ook last van?

• bblikman
Mennomaassluis schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:33:
[...]

Er zit maar 1 GB data op het abonnement. Wat je evt. zou kunnen doen is je telefoon als WiFi hotspot instellen en dan de auto aan je WiFi koppelen.

Zelf gebruik ik Android Auto, dan heb ik geen omkijken naar dataverbruik, heb ik flitsmeister, Spotify / Tidal en bellen via Discord / Teams etc.

Maar hebben ze je niet gewaarschuwd bij de aflevering voor het gebruik van de onboard data?

Wat je ook kunt doen is de SIM kaart verwisselen en dan een simkaart er in doen met XXX GB aan data. Maar vergeet dan niet regelmatig je simkaart weer om te wisselen, want je updates komen op de geleverde simkaart binnen. Niet op je eigen simkaart (mocht je die willen gebruiken).
Dit was inderdaad aangegeven bij aflevering. Maar dat de data zo snel gaat. M.n. vreemd dat de navigatie zeer veel data kost.

De Iphone als hotspot gebruiken kan, maar dan moet ik bij iedere rit via de wifi mijn gsm opzoeken. Is wat gedoe....

• Holland
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-12 22:06
@DeGroteMuis

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[tr]
[td]-[/td]
[td]Holland[/td]
[td]Type Design RWD[/td]
[td]Space Blakc[/td]
[td]Black[/td]
[td]28-06-2024 / wk26[/td]
[td](verwachte) leverdatum: 31-10-2024/wk44[/td]
[td]Rotterdam[/td]
[/tr]

• DeGroteMuis
bblikman schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:09:
[...]

Dit was inderdaad aangegeven bij aflevering. Maar dat de data zo snel gaat. M.n. vreemd dat de navigatie zeer veel data kost.

De Iphone als hotspot gebruiken kan, maar dan moet ik bij iedere rit via de wifi mijn gsm opzoeken. Is wat gedoe....
Navigatie en ISA is wat enthousiast ja. Navigatie zou redelijk offline moeten kunnen tenzij je echt heel veel gespeeld hebt met de laadplanning of laadpalen opzoeken, dus dik 300MB download én ruim 47MB upload vind ik allebei niet weinig. En waarom moet de speed assistant 30MB up- en downloaden?

• DeGroteMuis
Ceessie schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:57:
[...]

Ik ben zeer benieuwd of het bij mij ook zo veel gaan schelen
Als het bij jou ook zo erg is dat de DAB+ bijna continu uitvalt zodra het remlicht aan gaat, ben ik wel benieuwd of je dat op meerdere zenders en locaties ervaart. Bij mij in de buurt van huis is Arrow Classic Rock wel een gegarandeerde storing op het remlicht, maar Veronica bijvoorbeeld weer niet. Bij mijn werk doen de zenders het allebei prima met remlicht aan, maar bij vrienden in provincie Groningen juist allebei niet.

• bblikman
DeGroteMuis schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:23:
[...]

Navigatie en ISA is wat enthousiast ja. Navigatie zou redelijk offline moeten kunnen tenzij je echt heel veel gespeeld hebt met de laadplanning of laadpalen opzoeken, dus dik 300MB download én ruim 47MB upload vind ik allebei niet weinig. En waarom moet de speed assistant 30MB up- en downloaden?
speed assistant? Geen idee? Is dat de ICC. Die gebruik ik nml heel veel.

• DeGroteMuis
bblikman schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:34:
[...]

speed assistant? Geen idee? Is dat de ICC. Die gebruik ik nml heel veel.
Heb je de optie dat hij automatisch snelheid aan mag passen op basis van borden aan? Dan misschien wel.

ISA staat voor Intelligent Speed Assistant, onder andere dat geluidje als je 52 op je teller hebt in een 50-zone, maar ook de automatische snelheidsaanpassing bij gebruik van de ICC. Alleen snap ik niet waarom die data zou moeten gebruiken. Verkeersbordherkenning en navigatiekaarten informatie zou voldoende moeten zijn lijkt me.

• Ceessie
DeGroteMuis schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:30:
[...]

Als het bij jou ook zo erg is dat de DAB+ bijna continu uitvalt zodra het remlicht aan gaat, ben ik wel benieuwd of je dat op meerdere zenders en locaties ervaart. Bij mij in de buurt van huis is Arrow Classic Rock wel een gegarandeerde storing op het remlicht, maar Veronica bijvoorbeeld weer niet. Bij mijn werk doen de zenders het allebei prima met remlicht aan, maar bij vrienden in provincie Groningen juist allebei niet.
Ik heb meestal radio10 aan in de auto. Maar hier in Almere is het alleen op sommige plekken dat ik er last van heb.
Maar ik kom regelmatig in Oss en Boxmeer en daar valt het veel vaker uit.
Dus ik heb goede hoop dat het zich oplost met een nieuw remlicht

• Noobie
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:08
bblikman schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:09:
[...]

Ik heb de auto maar 1 keer gepaired via hotspot.
Als ik nu de hotspot aan zet op mijn tel verbindt de auto automatisch met wifi van de gsm (gebruik de android box/apple carplay standaard), het enige vervelende is dat het opstarten wat langer duurt.

• Noobie
Matzen schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:54:
[...]

Jazeker die staat op extern. Merk nu ook dat er gewoon vocht aan binnenkant van de auto blijft hangen. Even in de gaten houden, anders maar eens terug naar de dealer. Iemand anders hier ook last van?
Nee geen last bij mij staat de AC altijd aan op 23graden. Smorgens zet ik de "turn on defrost" aan via voice en de voorruit ontwaseming via de knop op de console in het midden.

• Noobie
@DeGroteMuis

[tr]
[td]29[/td]
[td]Noobie[/td]
[td]Design RWD[/td]
[td]Black[/td]
[td]Blue[/td]
[td]25-03-2024[/td]
[td]
Verwacht: Wk30 2024
Geleverd 10-05-24[/td]
[td]Noord Brabant[/td]
[/tr]

• Cybje

Cybje

First Post!

Vinculum schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:39:
Denk je eindelijk een beetje unieke auto te hebben, staat er ineens 1 aan het eind van mijn eigen straat. Staat er al een paar dagen dus is echt van iemand hier.
Mij is nu hetzelfde overkomen. Amper 200 meter van m'n woning staat nu ook een Seal, in exact dezelfde kleur als de mijne (groen). Ik dacht dus ook mooi een unieke auto te rijden haha

• DeGroteMuis
Cybje schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:35:
[...]

Mij is nu hetzelfde overkomen. Amper 200 meter van m'n woning staat nu ook een Seal, in exact dezelfde kleur als de mijne (groen). Ik dacht dus ook mooi een unieke auto te rijden haha
Wachten tot de eigenaar buiten is, complimenteren op de uitstekende keuze qua auto, ondanks die afgrijselijke kleur, in de hoop dat hji/zij de Seal een wrap geeft? }) :+

Nog steeds een mooie en bijzondere verschijning, je woont net als Vinculum gewoon in een wijk waar mensen met smaak wonen! _/-\o_

• DeGroteMuis
Gewoon uit nieuwsgierigheid: Heeft iemand intussen al de update OTA mogen ontvangen na de mail? Hoorde van een collega dat de Atto3 van haar man eerder deze week een update kreeg, na een mail.

• Ceessie
DeGroteMuis schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:08:
Gewoon uit nieuwsgierigheid: Heeft iemand intussen al de update OTA mogen ontvangen na de mail? Hoorde van een collega dat de Atto3 van haar man eerder deze week een update kreeg, na een mail.
Nog steeds niets ontvangen hier

• Rico Mono
Nope, ik ben ook nog steeds in afwachting

• WiMe65
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 25-10 08:33
Las net een berichtje op FB dat de eerste Seal in NL is uitgerust met een trekhaak (zo te zien van Brink). 90kg kogeldruk, 0kg trekgewicht.
https://www.facebook.com/...ermalink/791819036249744/?

@DeGroteMuis , ik heb ook de mail van Louwan gekregen maar nog steeds geen update beschikbaar in de auto.

• MarkIII
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-07 10:03
Ik heb mijn Seal groen vandaag op mogen halen :)

Helaas ook hier het DAB probleem en volgens mij nog wel een graadje erger dan andere hier omschrijven. Het is zelfs extreem erg als ik hem op de automatische piloot zet.

Ik had het zelfs al voor elkaar dat de gehele DAB functie helemaal niet werkte maar dat is gelukkig opgelost door bij de DAB Service even de cache te legen.

Bij mij hadden ze in Eindhoven ook vergeten om de spiegelbescherming te verwijderen.. ik haalde hem eraf bij de dealer en ze wisten niet wat ze zagen. :D

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-12 10:49
WiMe65 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:33:
Las net een berichtje op FB dat de eerste Seal in NL is uitgerust met een trekhaak (zo te zien van Brink). 90kg kogeldruk, 0kg trekgewicht.
https://www.facebook.com/...ermalink/791819036249744/?

@DeGroteMuis , ik heb ook de mail van Louwan gekregen maar nog steeds geen update beschikbaar in de auto.
Ik zit een beetje mee te zoeken en het lijkt er idd op dat er trekhaken beschikbaar komen

https://www.burghoftrekha...o-trekgewicht-afneembaar-

• Matzen
Ik was vorige week vrijdag bij de dealer omdat mijn bijrijdersstoel aan bleef geven dat de gordel moest worden geklikt terwijl er niemand op de stoel zat. Uiteindelijk de gehele stoel vervangen.

Ook gevraagd naar de 1.3 update, omdat ik problemen heb met snelladen. En het gek vindt dat het boekje aangeeft dat je binnen een half uur kan opladen en dat het er onderweg naar Italië soms 1,5 uur over deed. Toen gaf de monteur aan de update niet veilig verspreid kon worden en dat ze proberen dit op te lossen en anders iedereen benaderen om naar de dealer te komen om handmatig de update uit te voeren.

Dus ik denk dat het nog wel eventjes kan duren voordat hij weer openbaar is..

• DeGroteMuis
Matzen schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:01:
[...]

Ik was vorige week vrijdag bij de dealer omdat mijn bijrijdersstoel aan bleef geven dat de gordel moest worden geklikt terwijl er niemand op de stoel zat. Uiteindelijk de gehele stoel vervangen.

Ook gevraagd naar de 1.3 update, omdat ik problemen heb met snelladen. En het gek vindt dat het boekje aangeeft dat je binnen een half uur kan opladen en dat het er onderweg naar Italië soms 1,5 uur over deed. Toen gaf de monteur aan de update niet veilig verspreid kon worden en dat ze proberen dit op te lossen en anders iedereen benaderen om naar de dealer te komen om handmatig de update uit te voeren.

Dus ik denk dat het nog wel eventjes kan duren voordat hij weer openbaar is..
Ik mag hopen dat ze meteen even het USB stickje bij jou eraan gehangen hebben? Kost een half uur tot 3 kwartier en je was er toch. Als dat niet zo is en je moet nog eens snelladen, probeer eens Tesla Superchargers. Op alle 3 de types zal je geen 150kW laadsnelheid zien, maar zelfs de tragere V2 zal de 30-80 van het boekje ruim binnen 3 kwartier doen.

En ik blijf het vreemd vinden dat Louwman 3 dagen voor jouw bezoek nog een mail uitstuurt met het bericht dat de update in september plaatsvindt. Als er dan toch een probleem is waardoor dat niet gehaald gaat worden, kunnen ze dat beter gewoon laten weten toch? Er kan altijd een keertje onvoorzien iets misgaan, als je er dan maar open over communiceert.

• Baannos
Mmm heb net mijn iPhone ge-update naar IOS18, en nou ziet de BYD de hotspot niet meer.. hopen dat of apple met een rappe 18.1 komt of dat als ik ooooooooittt V1.3 krijg het verholpen is..

• DeGroteMuis
Baannos schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:59:
Mmm heb net mijn iPhone ge-update naar IOS18, en nou ziet de BYD de hotspot niet meer.. hopen dat of apple met een rappe 18.1 komt of dat als ik ooooooooittt V1.3 krijg het verholpen is..
Heb je gecheckt of je hotspot wel goed werkt? Ik hoorde een collega ook al mopperen over issues met de hotspot na de IOS18 update, geen verbinding met zijn (Dell) laptop meer en ook niet met een tablet.

• Matzen
DeGroteMuis schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:18:
[...]

Ik mag hopen dat ze meteen even het USB stickje bij jou eraan gehangen hebben? Kost een half uur tot 3 kwartier en je was er toch. Als dat niet zo is en je moet nog eens snelladen, probeer eens Tesla Superchargers. Op alle 3 de types zal je geen 150kW laadsnelheid zien, maar zelfs de tragere V2 zal de 30-80 van het boekje ruim binnen 3 kwartier doen.

En ik blijf het vreemd vinden dat Louwman 3 dagen voor jouw bezoek nog een mail uitstuurt met het bericht dat de update in september plaatsvindt. Als er dan toch een probleem is waardoor dat niet gehaald gaat worden, kunnen ze dat beter gewoon laten weten toch? Er kan altijd een keertje onvoorzien iets misgaan, als je er dan maar open over communiceert.
Ja wat ik van hem begreep is dat de hele update on hold staat.

Wij hebben inderdaad besloten na twee keer een Shell recharge 300 KWh, waarbij na een minuut de snelheid op 43 kWh stond, dat we alleen nog maar bij tesla gingen opladen. Daar bleef hij rond de 120 kWh hangen en zakte hij op het laatst naar 85.

Maar om heel mijn route aan te passen aan de tesla mogelijkheid vind ik zacht gezegd, behoorlijk teleurstellend..

• BuildYourDragon
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23:08

BuildYourDragon

Polar White Seal Comfort

Ondertussen heb ik na elkaar met de RWD en AWD testgereden en ik vond het verschil in comfort enorm:
Bij de AWD demowagen trilde alles op de slechte wegen rond Antwerpen, iets in het dashboard, in de bekleding van de zijkant en ook veel trillingen voelbaar in het stuur, ik voelde het profiel van het wegdek effectief in het stuur, geen balansproblemen van de wielen ofzo. (geen verandering bij iTAC aan of uit)

Maar de Design - RWD vond ik helemaal lekker rijden.

Ik hoop dat niemand hier storende trillingen / geluiden begint te ervaren na een aantal maanden van gebruik?

Ik neig nu toch naar het "Tahitian Blue" interieur omdat ik het motief in het glossy plastic knapper vindt (ook in het stuur is dit anders dan bij het zwarte).

BYD Seal Comfort: A different beast on the road - faster and harder than the specs: 0-100 in 5.9s with "left foot brake launch", 15.4 kWh avg. last 6000km, Silicon Carbide Powered E-Drive.

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 15:50

d3x

BuildYourDragon schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:26:
Ondertussen heb ik na elkaar met de RWD en AWD testgereden en ik vond het verschil in comfort enorm:
Bij de AWD demowagen trilde alles op de slechte wegen rond Antwerpen, iets in het dashboard, in de bekleding van de zijkant en ook veel trillingen voelbaar in het stuur, ik voelde het profiel van het wegdek effectief in het stuur, geen balansproblemen van de wielen ofzo. (geen verandering bij iTAC aan of uit)

Ik hoop dat niemand hier storende trillingen / geluiden begint te ervaren na een aantal maanden van gebruik?

Ik neig nu toch naar het "Tahitian Blue" interieur omdat ik het motief in het glossy plastic knapper vindt (ook in het stuur is dit anders dan bij het zwarte).
Heb je met de groene RWD gereden in Wijnegem?

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase

• BuildYourDragon

BuildYourDragon

Polar White Seal Comfort

d3x schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:33:
[...]
Heb je met de groene RWD gereden in Wijnegem?
Inderdaad! Niets mis met die demowagen vond ik, de banden stonden wel aan de harde kant (0.3 bar boven minimum) maar voor die Eco banden is dat misschien maar het veiligste.

BYD Seal Comfort: A different beast on the road - faster and harder than the specs: 0-100 in 5.9s with "left foot brake launch", 15.4 kWh avg. last 6000km, Silicon Carbide Powered E-Drive.

• DeGroteMuis
Matzen schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:50:
[...]

Ja wat ik van hem begreep is dat de hele update on hold staat.

Wij hebben inderdaad besloten na twee keer een Shell recharge 300 KWh, waarbij na een minuut de snelheid op 43 kWh stond, dat we alleen nog maar bij tesla gingen opladen. Daar bleef hij rond de 120 kWh hangen en zakte hij op het laatst naar 85.

Maar om heel mijn route aan te passen aan de tesla mogelijkheid vind ik zacht gezegd, behoorlijk teleurstellend..
Daar ben ik het helemaal mee eens, echt niet goed dat je de route via Tesla SuC moet laten lopen als je met een normaal tempo wil kunnen laden. Dat moet gewoon beter. 10-80% in bijna 40 minuten is natuurlijk al niet supersnel, maar als dat ruim verdubbelt is het echt niet goed.

Helaas blijkt ook 1.3 niet de definitieve oplossing. Ja, Ionity Tritium werkt nu wel prima, net als de nieuwere Shell Tritium, maar Alpitronics van EnBW en Fastned blijven waardeloos, nog steeds binnen 5 minuten van 140-150 kW naar ~50 kW. Extra droevig is dat het by design lijkt nu, want de verwachte tijd tot vol in de app en op het dashboard begint al met bijna een uur en neemt niet toe naarmate het laden langzamer gaat, loopt precies synchroon met de laadtijd... Opnieuw aansluiten resulteert in een snelle start, maar weer binnen 5 minuten terug naar ~50kW. Nu is het in ieder geval wel wat winst dat Tesla en Ionity werken, maar nog steeds meer dan een beetje vervelend dat de veelgebruikte Alpitronic DC laders nog steeds niet goed werken. Extra vervelend omdat er in Duitsland schijnbaar wel een oplossing lijkt te zijn. Niet alleen volgens Tarik Bay, maar ook in het Duitse Seal Forum lijkt het voor de meesten opgelost (https://www.byd-seal-foru...read/142-ladeprobleme-dc/).
Maar BYD NL van niets zegt te weten... |:(

De eerste keer dat ik echt wel teleurgesteld ben in een verder erg fijne auto, waarbij de fabrikant wel moeite lijkt te doen om ook de software zijde te blijven verbeteren, maar dit schijnbaar maar niet opgelost krijgt voor de Nederlandse Seals die ermee kampen.

• vanadium
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-12 09:13
DeGroteMuis schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:08:
[...]

Niet alleen volgens Tarik Bay, maar ook in het Duitse Seal Forum lijkt het voor de meesten opgelost (https://www.byd-seal-foru...read/142-ladeprobleme-dc/).
Maar BYD NL van niets zegt te weten... |:(
Welke oplossing hebben ze daar geïmplementeerd? Ik ben over een paar weken bij BYD A'dam en kan het daar wel even aangeven

• DeGroteMuis
vanadium schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:17:
Welke oplossing hebben ze daar geïmplementeerd? Ik ben over een paar weken bij BYD A'dam en kan het daar wel even aangeven
Ik denk een losse patch / update puur voor DC laden die sinds april beschikbaar is.

Dit is voor zover ik het kon ontcijferen uit de lading informatie.
Februari: Een softwareupdate voor het BMS, toen nog alleen via USB. Volgens sommige Duitse dealers zou deze ook in de volgende OTA update komen, 1.1. Deze loste compatibiliteitsproblemen op met laders (afgebroken sessies bij DC laden) en loste voor enkele forumleden ook al de snelheidsproblemen op.

April: De eerste positieve resultaten van een andere laadupdate die de dealer niet zo erop zou kunnen zetten, maar alleen na goedkeuring van BYD Duitsland / Europe. Helaas geen verdere info dan dat. Deze loste voor zover ik kan teruglezen voor het resterende deel van de forumleden de snelheidsproblemen op waarbij de laadsnelheid binnen enkele minuten van normaal voor de laadcurve naar 30-50kW zakt. Dit loopt door in mei-juni.

Juni: in update 1.2 zou ook de april-laadupdate moeten zitten volgens een Duitse dealer (welke staat er niet bij), maar bij 2 gebruikers geen verschil. Wel de april update zelf.

Na juni worden er weinig nieuwe gevallen genoemd in het topic. Dat kan zijn omdat de laad updates nu standaard voor aflevering gedaan worden, maar het kan natuurlijk ook dat er niet zoveel forumleden een nieuwe Seal ontvangen hebben. De laatste week zijn er weer zo'n 10 pagina's bij gekomen, maar dat vooral omdat er iemand lijkt te trollen, ik heb niet bepaald nuttige informatie uit die pagina's kunnen halen. :X

Laden gaat bij mij tot nu toe in ieder geval wel stabiel, zonder afgebroken laadsessies, dus ik vermoed dat de eerste laadupdate er wel op staat, maar de tweede die vanaf april genoemd wordt niet.

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Mocht je toch het zwarte interieur verkiezen, dan zijn er allerlei aftermarket accessoires om bijv. het middenkolom op te leuken, zoals deze:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007530839504.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005006326527891.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005006332202402.html
etc.
Uiteraard ook geschikt voor Tahitian Blue.

[ Voor 4% gewijzigd door Fireshade op 22-09-2024 13:49 ]

• d3x

d3x

BuildYourDragon schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:01:
[...]

Inderdaad! Niets mis met die demowagen vond ik, de banden stonden wel aan de harde kant (0.3 bar boven minimum) maar voor die Eco banden is dat misschien maar het veiligste.
de vraag was gewoon omdat ik dan nu weet dat die demo wagen er eindelijk is en ik dus ook daar een testrit van kan aanvragen en ineens de mooie kleur in het echt kan zien :9

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase

• Schaapjes
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17-12 16:15
[tr]
[td]30[/td]
[td]Schaapjes[/td]
[td]Design RWD )[/td]
[td]Space Black[/td]
[td]Black[/td]
[td]01-02-2024[/td]
[td]Geleverd 17-05-24[/td]
[td]Noord-Holland IJmond[/td]
[/tr]

@MichaelJ

• iggimeister
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWntdGi4BilHgcrypMEo4DEAn-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2zWTRm80NnMbUZmxdmolMhVH.png?f=fotoalbum_large

Zo te zien blijft het een unieke auto op de Nederlandse wegen :)
Had dit niet verwacht eigenlijk

• Cybje

Cybje

First Post!

iggimeister schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:10:
[Afbeelding]

Zo te zien blijft het een unieke auto op de Nederlandse wegen :)
Had dit niet verwacht eigenlijk
Leuk om te zien, thx voor het posten!

Ik merk in mijn omgeving dat iedereen het een erg mooie/gave auto vindt, maar niemand wil 'm echt hebben. Veel mensen vinden 'm te onpraktisch, zeker als je een gezinnetje hebt. Nederland is vaak ook een typisch stationwagon / hatchback land, mede doordat je toch makkelijker grote objecten meeneemt (genoeg mensen pleuren een volledige fiets achterin de auto).

Zelf vind ik het praktisch nut minder belangrijk. Ik ga niet het hele jaar een saaie auto rijden, puur omdat ik een paar keer per jaar iets groots moet vervoeren. Dan laat ik het wel bezorgen die paar keer, of huur ik even een busje. Daarnaast is het nog steeds een grote auto, dus veel past er prima in.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12 16:49
Cybje schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:38:
[...]
Ik merk in mijn omgeving dat iedereen het een erg mooie/gave auto vindt, maar niemand wil 'm echt hebben. Veel mensen vinden 'm te onpraktisch, zeker als je een gezinnetje hebt. Nederland is vaak ook een typisch stationwagon / hatchback land, mede doordat je toch makkelijker grote objecten meeneemt (genoeg mensen pleuren een volledige fiets achterin de auto).
Hoe verklaar je het succes van de Model 3 dan als dat zo zou zijn? Daarvan worden er bijna 10x zoveel verkocht.
Zelf had ik aan 1 blik in de M3 genoeg om gauw weer verder te lopen, ik vertik het een auto te kopen zonder ook maar een richtingaanwijzerhendel.

Maar goed, de mijne staat nog in de haven te wachten op transport. :(

[tr]
[td]-[/td]
[td]Vassago[/td]
[td]Design RWD )[/td]
[td]Shadow Green[/td]
[td]Black[/td]
[td]27-06-2024[/td]
[td]20-09-2024[/td]
[td]Utrecht[/td]
[/tr]

@DeGroteMuis

• Cybje

Cybje

First Post!

vassago schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:48:
[...]

Hoe verklaar je het succes van de Model 3 dan als dat zo zou zijn? Daarvan worden er bijna 10x zoveel verkocht.
Zelf had ik aan 1 blik in de M3 genoeg om gauw weer verder te lopen, ik vertik het een auto te kopen zonder ook maar een richtingaanwijzerhendel.
In de tijd dat de Model 3 echt heel populair was (2019), was er nog weinig keus als je veel rijbereik wilde. Inmiddels wordt de Model Y meer verkocht dan de Model 3. En dat terwijl er van de Model Y nog niet eens een refresh is, dus je koopt in essentie een ouder model.

Daarnaast heeft Tesla zich inmiddels ook wel bewezen en zijn mensen het gewend. In 2019 waren mensen een stuk huiveriger, maar gingen ze vaak overstag door de bijtelling. Inmiddels hoor ik iedereen een lofzang houden over hoe betrouwbaar hun Tesla was en dat ze nu weer een Tesla gaan leasen...

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-12 10:49
[quote]vassago schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:48:
[...]

Maar goed, de mijne staat nog in de haven te wachten op transport. :(

Ik begrijp wat je bedoelt, maar mijn eerste indruk met de Seal, ik zat wel bij de 1e lichting proefrijders:

- Hoeveel bings en bongs heeft dit ding?
- waarom kan ik niet naar een laadstation navigeren?
- waarom gaat hij vol in de ankers na diep inveren op de snelweg?
- geen trekhaak mogelijkheid
- wow, die is dorstig
- dit klinkt niet echt als Dynaudio en waarom valt de radio de hele tijd uit?

Het zijn dingen die nu allemaal worden aangepakt en zelfs al deels zijn opgelost.

Maar als ik mijn eerste indruk leidend maak dan snap ik de terughoudendheid wel een beetje.
Overigens staat de Seal nog steeds op m'n shortlist.

• bblikman

mooi interieur. 'heb deze ook (icm zwarte lak)

• vanadium
Ik rijd nu bijna 3 maanden in de Seal AWD met veel plezier. Er is wel 1 ding waar ik mij steeds meer aan begin te storen; dat is het ontbreken van berijders profielen of i.i.g. een shortkey voor de seat memory. Wij rijden om en om in de Seal en het is iedere keer weer een ergernis dat hele menu door te sjouwen.

Hoe wordt dat hier ervaren?

• Ceessie
vanadium schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:03:
Ik rijd nu bijna 3 maanden in de Seal AWD met veel plezier. Er is wel 1 ding waar ik mij steeds meer aan begin te storen; dat is het ontbreken van berijders profielen of i.i.g. een shortkey voor de seat memory. Wij rijden om en om in de Seal en het is iedere keer weer een ergernis dat hele menu door te sjouwen.

Je kan 2 geheugens inprogrammeren voor de bestuurders stoel in de seal.
Bij voertuig instellingen zie je rechts bovenin zitplaatsen staan.
Beetje omslachtig maar daar kan je het instellen

• vanadium
Ceessie schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:20:
[...]

Je kan 2 geheugens inprogrammeren voor de bestuurders stoel in de seal.
Bij voertuig instellingen zie je rechts bovenin zitplaatsen staan.
Beetje omslachtig maar daar kan je het instellen
Dat bedoel ik met het hele menu doorsjouwen, is idd irritant omslachtig. Wil gewoon een knop in het hoofdmenu o.i.d.

• Holland
Ik kreeg vandaag een belletje dat de Seal is aangekomen bij de dealer. Die zag ik niet aankomen omdat de verwachte leverdatum 31-10 was. Afijn, erg blij mee en ik mag hem volgende week ophalen.

Hebben jullie behalve de updates, app en beschermkapje binnenspiegel, dab nog dingen waar ik op moet letten bij de aflevering?

Ik heb wel een laadpas bij de Anwb besteld (naast die van de lease maatschappij), zouden jullie er nog 1 aanraden?

Overige 'must have' aanbevelingen?

[ Voor 0% gewijzigd door Holland op 23-09-2024 21:38 . Reden: Datum stond fout ]

• Ceessie
vanadium schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:14:
[...]

Dat bedoel ik met het hele menu doorsjouwen, is idd irritant omslachtig. Wil gewoon een knop in het hoofdmenu o.i.d.
Ik vind twee klikjes wel meevallen, maar dat zal ieder zijn ding zijn

• bounto
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:56
Ik ben vorige maand terug gegaan met de Seal vanwege de trillingen in het stuurwiel. De trillingen waren weg, maar zijn sinds vorige week alweer terug. Ik zit te denken om hele nieuwe banden te bestellen, of om weer terug te gaan om ze bij Louwman te laten vervangen. Iemand al voor andere banden gekozen sinds ze de Seal hebben?

• iggimeister
Holland schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:37:
Ik kreeg vandaag een belletje dat de Seal is aangekomen bij de dealer. Die zag ik niet aankomen omdat de verwachte leverdatum 31-10 was. Afijn, erg blij mee en ik mag hem volgende week ophalen.

Hebben jullie behalve de updates, app en beschermkapje binnenspiegel, dab nog dingen waar ik op moet letten bij de aflevering?

Ik heb wel een laadpas bij de Anwb besteld (naast die van de lease maatschappij), zouden jullie er nog 1 aanraden?

Oh wat tof! Ik hoop eigenlijk ook wel op zo'n belletje haha.
Heb je niet te maken met het feit dat je je huidig contract eerst uit moet zitten voordat je hem mag halen?
Ben wel benieuwd hoe dat werkt eigenlijk.

Wat betreft je overige vragen. geen idee. Lees ik lekker mee.
Ik heb wel een Tesla account aangemaakt en gekoppeld aan mijn eigen creditcard. Deze laadsessies mogen we dan declareren hierzo. Kan wellicht ook handig zijn?
Eerste EV hierzo dus ben benieuwd hoe dat allemaal gaat.

• Cybje

Cybje

First Post!

Ceessie schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:06:
[...]

Ik vind twee klikjes wel meevallen, maar dat zal ieder zijn ding zijn
Hoe kun je het stoelprofiel in twee klikjes kiezen?

Ik heb namelijk dezelfde ergernis, maar zal wel iets verkeerd doen. Moet minimaal op 5 dingen klikken voor ik het profiel heb gewijzigd (settings -> optie in verticale menu kiezen -> tab 'Seat' kiezen -> knop 'Seat adjustment' aantikken -> profiel kiezen). En dat is dan als je niet in CarPlay zit, want vanuit CarPlay is het nog een extra handeling.

Ten opzichte van Tesla, waar je helemaal niks hoeft te doen omdat hij direct bij instappen het goede profiel kiest, is dat wel vervelend.

Wat ook irritant is, is dat het niet rijdend kan. Dus als ik wegrijd en pas daarna door heb dat hij nog op het profiel van m'n vrouw staat, moet ik eerst weer de auto stilzetten.

• Baannos
bounto schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:10:
Ik ben vorige maand terug gegaan met de Seal vanwege de trillingen in het stuurwiel. De trillingen waren weg, maar zijn sinds vorige week alweer terug. Ik zit te denken om hele nieuwe banden te bestellen, of om weer terug te gaan om ze bij Louwman te laten vervangen. Iemand al voor andere banden gekozen sinds ze de Seal hebben?
Mijn Seal had bij aflevering ook erge trillingen. Toen ook terug gegaan, nieuw banden gekregen. en nu 11K verder en nergens meer last van gehad.

• Baannos
iggimeister schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:28:
[...]

Heb je niet te maken met het feit dat je je huidig contract eerst uit moet zitten voordat je hem mag halen?

Ik heb wel een Tesla account aangemaakt en gekoppeld aan mijn eigen creditcard. Deze laadsessies mogen we dan declareren hierzo. Kan wellicht ook handig zijn?
Dat is een toffe verrassing!! Alvast heel veel plezier!
Ik heb meerdere passen aangevraagd ivm de afgelopen vakantie in Frankrijk.
Welke ik de beste heb gevonden zijn:
- Tesla account
- Shell Recharge
- Vattenfall (betaald door de werkgever)

• Holland
iggimeister schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:28:
[...]

Ja he! Ik had hem echt niet zien aankomen. Ik hoef gelukkig niet af te wachten omdat ik al 1.5. jaar in een voorloopauto rond kart. Maar voor mij ook de eerste keer een EV.. erg benieuwd hoe me dat gaat bevallen.

Goed idee wat betreft een tesla account. Ga ik ook aanmaken voor de zekerheid. Zakelijk kan ik als het goed is alles in NL, maar toch altijd makkelijk om te hebben. 8)

• Holland
Iemand trouwens ervaring met V2L? Kan dat met de Design versie en welke kabel zou je daarvoor moeten aanschaffen?

• bblikman
Holland schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:36:
Iemand trouwens ervaring met V2L? Kan dat met de Design versie en welke kabel zou je daarvoor moeten aanschaffen?
Met de RWD wrkt het uitstekend. Via topbyd een stekker gekocht.

• Baannos
Holland schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:36:
Werkt bij mij ook top inderdaad.. vorige week nog iemand die met een lege accu op een E-chopper stond even helpen opladen :D ... Te grappig om de BYD als laadpaal te laten werken.
Ik heb de stekker/stekkerdoos van een buurman gekregen die hem bij zijn Atto kreeg.

• iggimeister
Zojuist navraag gedaan bij de leverende dealer. Ze verwachten mijn Seal halverwege oktober! Dus ophalen eind oktober (einde huidig leasecontract) moet dan zeker haalbaar zijn.

• Holland
bblikman schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:51:
[...]

Met de RWD wrkt het uitstekend. Via topbyd een stekker gekocht.
Heb jij deze stekker gekocht dat je weet? Ik zie ook wel wat voordelen eigenlijk 8)
iggimeister schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:16:
Zojuist navraag gedaan bij de leverende dealer. Ze verwachten mijn Seal halverwege oktober! Dus ophalen eind oktober (einde huidig leasecontract) moet dan zeker haalbaar zijn.
Leuk! Dat is nog een klein maandje dus :)

[ Voor 32% gewijzigd door Holland op 26-09-2024 16:00 ]

• DeGroteMuis
Cybje schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:38:
[...]

Leuk om te zien, thx voor het posten!

Zelf vind ik het praktisch nut minder belangrijk. Ik ga niet het hele jaar een saaie auto rijden, puur omdat ik een paar keer per jaar iets groots moet vervoeren. Dan laat ik het wel bezorgen die paar keer, of huur ik even een busje. Daarnaast is het nog steeds een grote auto, dus veel past er prima in.
Naast het minder praktische en het (eerdere?) gebrek aan trekhaak optie voor op zijn minst een fietsendrager, heb ik ook al een paar keer fronsende wenkbrauwen gezien op 'Chinees merk'. Dan denken mensen toch al snel aan een prutkwaliteit auto. Ook mensen die voor de korte ritjes een Sym brom- of snorscooter hebben, wat net zo Chinees is en/of regelmatig de Action leegshoppen waar toch ook het nodige Chinese spul in de schappen ligt... Chinees en een nieuw merk op de Nederlandse markt schrikt toch wat af.

• DeGroteMuis
vanadium schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:03:

Zelf niet zoveel last van met meerdere auto's voor de deur, maar idd, een snelkoppeling zou voor de mensen die dagelijks wisselen tussen beide instellingen wel enorm helpen. Kleine moeite, groot plezier zeg maar.

• bblikman
Holland schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:59:
[...]

Heb jij deze stekker gekocht dat je weet? Ik zie ook wel wat voordelen eigenlijk 8)
klopt!

• DeGroteMuis
Holland schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:37:
Ik kreeg vandaag
een belletje dat de Seal is aangekomen bij de dealer. Die zag ik niet aankomen omdat de verwachte leverdatum 31-10 was. Afijn, erg blij mee en ik mag hem volgende week ophalen.

Leuk joh! Nooit een straf als je al eerder in je nieuwe Seal mag sturen! Behalve de genoemde dingen en eventueel een standaardrondje om de auto zou ik niet direct dingen kunnen noemen om bij aflevering te checken. Wel iets zodra de accu wat leger is: DC laadsnelheid bij Fastned. Er is bij een deel van de Seals een laadbug waardoor de snelheid inzakt binnen 5 minuten na aansluiten, ongeacht hoe vol de accu is. Bij 18% is 48kW geen pretje als je tot 80% moet.

Verder qua shoppen: Dashcam als je die wil, TopBYD of AliExpress en als je het bakje onder de middenconsole daadwerkelijk wil gebruiken, een bakje daarvoor, AliExpress. Daarnaast neem ik graag een USB-C laadkabel mee voor de telefoon op langere ritten, contactloos laden gaat traag en maakt de telefoonbatterij nogal warm.

Qua laden, als het niet erg vindt om oliemaatschappijen te sponsoren met je laadpas:
Shell Recharge. Bereik en vast, zij het niet laag tarief, kan daardoor gunstig uitpakken in het buitenland.
Tango. Zelfde starttarief als ANWB, maar bij de laadpalen die ik gecheckt heb een paar cent goedkoper.
Daarnaast:
Tesla. Al genoemd, maar ook met zakelijke laadpas zeker doen als je die wil gebruiken, want Tesla heeft geen laadpas terminal op hun laders.
Als je vaak op vakantie gaat, misschien Renault Mobilize? Werkt op dit moment ook nog zonder Renault VIN en met een maandelijks opzegbaar abo van 5 euro kan je aardig gunstig laden bij Ionity.

• DeGroteMuis
Misschien puur toeval hoor, maar ik kreeg eerder deze week een DAB softwareupdate, sinds die update nog steeds wel wegvallende DAB bij bepaalde zender, maar wel minder vaak. Anderen dat ook gemerkt?

• Ceessie
Ik heb zo juist mijn 3e remlicht laten vervangen. Hopelijk is het probleem nu opgelost.
Volgens de monteur word het remlicht binnen drie maanden bij iedereen vervangen.
Helaas had ie geen tijd om de laatste software er op te zetten

• BuildYourDragon

BuildYourDragon

Polar White Seal Comfort

BYD lanceert de Seal Comfort in België, een downsized RWD versie met een kleinere batterij van
61.4kWh en minder vermogen: 170kW / 230pk (7.5s 0-100), en ook met minder opties. Op kleinere 18" velgen.

Prijs: € 39.990 (komt dus in aanmerking voor de Vlaamse Overheidspremie van € 5.000)

Jammer genoeg kan ik de volledige uitrusting nog nergens vinden maar deze versie lijkt toch nog vrij uitgebreid uitgerust. Ik zie dat verwarmd stuurwiel al wel ontbreekt in dit lijstje.
https://www.paesmans.be/maak-kennis-met-de-seal-comfort/

Ik ga eens bellen om de volledige uitrusting te pakken te krijgen, als ik die bemachtig zal ik hem posten.

• Rico Mono
DeGroteMuis schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:48:
Misschien puur toeval hoor, maar ik kreeg eerder deze week een DAB softwareupdate, sinds die update nog steeds wel wegvallende DAB bij bepaalde zender, maar wel minder vaak. Anderen dat ook gemerkt?
Nope, nog niets binnen zien komen. Ik draai nog steeds op 1.2.1, jij al op 1.3 toch? Kreeg je de DAB update via OTA aangeboden en met welk versie nummer?

De maand september is bijna om, dus als ik de dealer (nog) mag geloven dan zou binnen een kleine week de OTA update moeten uitkomen. We will see…

• Rico Mono
Ceessie schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:50:
Ik heb zo juist mijn 3e remlicht laten vervangen. Hopelijk is het probleem nu opgelost.
Volgens de monteur word het remlicht binnen drie maanden bij iedereen vervangen.
Helaas had ie geen tijd om de laatste software er op te zetten
Moet ik het als een officiële terugroepactie zien vanuit de dealer?

• Grey27
  • Laatst online: 28-09-2024
Inmiddels rij ik een aantal maanden in de Excellence en er staat nu ruim 7000km up. Voor het geld veel opties. Maar eerlijk gezegd is het enthousiasme er wel af.
- Afwerking begint tegen te vallen. Binnen 1000km zaten er al gaten in de vloermatten, de deurhendel komt niet altijd goed naar buiten, piepjes, kraakjes, etc. bij een vrijwel nieuwe auto hoort dit echt niet.
- Wegligging, in de bocht schommelt de Seal alle kanten op, ook wanneer er een hobbel in het wegdek van de snelweg zit (gewoon met 100km op de A16 of de A4 bijvoorbeeld) stuitert hij maar door. Hij kan heel hard rechtdoor op een rechte weg, maar is verder veel te zacht geveerd.
- Gek piepend geluid dat uit de kier boven de voorruit komt wanneer je 140 of harder rijdt. Heb nu 4 andere berijders gesproken die dit af en toe ook horen.
- Software is echt omslachtig en gewoon irritant. Even de klimaatinstellingen, rij-instellingen of audioinstellingen wijzigen tijdens het rijden kost veel tijd, je moet meerdere menu's door. Het touchscreen reageert soms snel, soms traag en reageert ook niet lekker op het swipen.
- Welke instelling ik ook kies, de airco voelt of als een ijskoude wind, of is nauwelijks te voelen, bovendien zijn de vertalingen van de opties gewoon knullig in het Nederlands. Je hebt standen als 'gratis'. De auto stand voor de airco werkt dus slecht en het beste maar handmatig instellen hoe hard hij mag blazen, maar dit gaat allemaal via het touchscreen. Je kunt niet eens even een roostertje dichtdraaien zoals bij een normale auto, allemaal zo omslachtig en het kan zoveel eenvoudiger.
- Bij het laden maakte de auto 2 weken terug een soort vreemd zoemend geluid, net als een ouderwets kopieerapparaat. Is nu weer weg, vreemd.
- Na een software update is het verbeterd, maar nog steeds reageert de camera slecht op veiligheidsissues. Als een auto naast je invoegt op de snelweg (dus niet op jouw baan maar ernaast) dan denkt de Seal soms dat je er tegenaan rijdt en gaat hij hard in de rem MIDDEN op de snelweg. Nu al 4-5 keer meegemaakt, met ongeveer een hartaanval. Hadden we bij de vorige auto van mijn vrouw (Tesla Model 3) soms ook.
- Als je bijvoorbeeld op een smaller 1,5 baans weggetje met hoog gras rijdt dat beweegt in de wind, denkt de Seal constant dat je gaat botsen en blijft hij naar links sturen, ook als je alle hulpsystemen uit zet. Maar dat betekent dat hij dus constant naar links, de kant van de tegenligger op stuurt waardoor je de hele tijd moet tegensturen om niet op de tegenligger af te rijden, irritant en kan gewoon gevaarlijk zijn. Ik rij best vaak hetzelfde 60km weggetje en dit probleem komt dan af en toe terug.

Allemaal punten om eigenlijk mee terug te gaan naar de dealer. Maar het hoort gewoon echt niet bij een nieuwe auto.

[ Voor 16% gewijzigd door Grey27 op 27-09-2024 02:44 . Reden: Aanvulling ]

• Cybje

Cybje

First Post!

Grey27 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 02:02:
...
- Wegligging, in de bocht schommelt de Seal alle kanten op, ook wanneer er een hobbel in het wegdek van de snelweg zit (gewoon met 100km op de A16 of de A4 bijvoorbeeld) stuitert hij maar door. Hij kan heel hard rechtdoor op een rechte weg, maar is verder veel te zacht geveerd.
...
Vervelend om te horen dat je de auto zo ervaart. Sommige punten herken ik wel, sommige wat minder (de mijne heeft tot nu toe nog geen noodstop gemaakt bijv.).

Het deel dat ik nu quote wil ik specifiek op reageren. Ik merk zelf ook wel dat hij niet echt vriendjes is met drempels (de achterkant stuitert dan inderdaad). Maar in bochten en op de snelweg heb ik daar eigenlijk geen last van. In de Model 3 moest ik best wel werken om een bocht door te komen, maar als ik in de Seal net zo hard de bocht door ga gaat dat met 2 vingers in de neus. Het is net alsof de Seal een bocht op z'n dooie gemak in alle comfort neemt, maar wel op hoge snelheid. Ik heb op mijn woon-werkverkeer een bocht met een hobbel erin, maar dan blijft hij ook gewoon goed op de weg liggen (stuitert niet). Mijn ervaring is dus niet dat hij alleen maar hard rechtdoor kan, hij kan ook goed bochten nemen. Er mist alleen wat gevoel in wat mij betreft, ten opzichte van de Model 3.

• Noobie
Inmiddels rij ik een aantal maanden in de Excellence en er staat nu ruim 7000km up. Voor het geld veel opties. Maar eerlijk gezegd is het enthousiasme er wel af.
- Afwerking begint tegen te vallen. Binnen 1000km zaten er al gaten in de vloermatten, de deurhendel komt niet altijd goed naar buiten, piepjes, kraakjes, etc. bij een vrijwel nieuwe auto hoort dit echt niet.
- Gek piepend geluid dat uit de kier boven de voorruit komt wanneer je 140 of harder rijdt. Heb nu 4 andere berijders gesproken die dit af en toe ook horen.
- Software is echt omslachtig en gewoon irritant. Even de klimaatinstellingen, rij-instellingen of audioinstellingen wijzigen tijdens het rijden kost veel tijd, je moet meerdere menu's door. Het touchscreen reageert soms snel, soms traag en reageert ook niet lekker op het swipen.
- Welke instelling ik ook kies, de airco voelt of als een ijskoude wind, of is nauwelijks te voelen, bovendien zijn de vertalingen van de opties gewoon knullig in het Nederlands. Je hebt standen als 'gratis'. De auto stand voor de airco werkt dus slecht en het beste maar handmatig instellen hoe hard hij mag blazen, maar dit gaat allemaal via het touchscreen. Je kunt niet eens even een roostertje dichtdraaien zoals bij een normale auto, allemaal zo omslachtig en het kan zoveel eenvoudiger.
- Bij het laden maakte de auto 2 weken terug een soort vreemd zoemend geluid, net als een ouderwets kopieerapparaat. Is nu weer weg, vreemd.
- Na een software update is het verbeterd, maar nog steeds reageert de camera slecht op veiligheidsissues. Als een auto naast je invoegt op de snelweg (dus niet op jouw baan maar ernaast) dan denkt de Seal soms dat je er tegenaan rijdt en gaat hij hard in de rem MIDDEN op de snelweg. Nu al 4-5 keer meegemaakt, met ongeveer een hartaanval. Hadden we bij de vorige auto van mijn vrouw (Tesla Model 3) soms ook.
- Als je bijvoorbeeld op een smaller 1,5 baans weggetje met hoog gras rijdt dat beweegt in de wind, denkt de Seal constant dat je gaat botsen en blijft hij naar links sturen, ook als je alle hulpsystemen uit zet. Maar dat betekent dat hij dus constant naar links, de kant van de tegenligger op stuurt waardoor je de hele tijd moet tegensturen om niet op de tegenligger af te rijden, irritant en kan gewoon gevaarlijk zijn. Ik rij best vaak hetzelfde 60km weggetje en dit probleem komt dan af en toe terug.

Allemaal punten om eigenlijk mee terug te gaan naar de dealer. Maar het hoort gewoon echt niet bij een nieuwe auto.
Erg vervelend dat, dit je ervaring is. Het lijkt er echt op dat het een soort roulette is de ene auto is niet de andere ....... Mijn ervaring na >7K km's mbt. jou punten.
- "Afwerking begint tegen te vallen" Ik zit het meest alleen in de auto en elk weekend met de kids naar voetbal (met de voetbal schoenen aan heen en terug). De matten zien er nog steeds nieuw uit als deze gestofzuigd zijn. Daarnaast zijn de rubberen matjes onder de matjes top als de auto moet schoonmaken (blijft al het vuil in liggen). Deurhendels werken altijd nog goed, Geen enkel piepje of kraakje vanuit het Interieur of carrosserie. Het enig irritant/naar geluidje is bij het remmen als de schijven in werking treden (beetje blikkerig geluid).
- "Wegligging" Geen idee hoe hard jij de hoek omgaat, maar in de bochten ga je met gemak de hoek om als je, je aan de max. snelheid houdt (op de klaver vier kan je gewoon met 130 heerlijk rustig de bochtje pakken). Minpuntje is dat de auto inderdaad van het gas gaat als er een "lange" hobbel op de snelweg zit, dit is even vervelend, maar ben bang dat er niet veel aan gedaan kan worden.
- Software kan beter maar BYD luistert gelukkig wel naar feedback van gebruikers en probeert met software updates dit te verbeteren waar dit mogelijk is. Het verlagen van de erg irritante gebong bij overschrijden vd snelheid, De drievinger swipe voor climate control, Vergrendelen/ontgrendelen met de telefoon via NFC zijn hier mooie voorbeelden van. Moet wel zeggen dat het uitrollen van 1.3 erg lang duurt zonder bericht, ik heb deze nog steeds niet binnen sinds de mail van BYD op 10/Sep dat de update deze maand uitgerold wordt (de maand is nog niet voorbij, dus maar even afwachten).
- De AC stand is op 23graden inderdaad erg fris (als de roosters op je gericht zijn. Ik zet de roosters op "vermijden" stand met de stuurverwarming aan. Als het nog steeds te fris is, kan je de roosters op dashboard hoogte ook uit zetten (alleen lucht vanuit onder het dashboard). vwb. menu door akkeren zie vorig puntje je kan climate control temperatuur en stadje luchtaanvoer aanpassen met drie vinger swipe (of met de knoppen op het stuur via de menu op het dashboard van oa. de snelheidsmeter).
- In het begin heb ik ook wat harde ingrepen op rotondes gehad (gelukkig niemand achter mij), maar na de een na laatste update (1.2.1) heb ik deze niet meer gehad.
- DAB issues waar veel mensen last van hebben, heb ik helemaal niet sinds ik in het begin ben terug geweest naar de dealer (Eindhoven), vanwege het missen van de DAB app. Na navraag vertelde ze mij dat het stekkertje los zat (zit bij de 3e remlicht) .......
- Laad issues heb ik niet zoveel ervaring mee, aangezien ik 99 vd 100 keer thuis laadt. Een paar keer naar Tesla SC geweest met SoC <30% daarbij geladen met 100kwh tot de ~70% en daarna 80kwh tot de 80% (nooit de beloofde 150kwh gehaald maar ook niet weggezakt (ik heb de hele laadsessie in de auto gezeten).
Verder een paar keer een laadpaal geprobeerd in de bebouwde kom (11kwh laders) en dit ging gewoon goed. Thuis laden gaat ook zonder probleem met 11kw.
- Als ik op de ACC op mijn ritten (~250km retour) rij met 100% bij vertrek kom ik terug met +/- 58% over (dan hou ik met netjes aan de snelheid, dus kan dan >500km vnl. snelweg rijden (RWD versie). Als je stevig door rijdt 130 en+ dan hou ik iets minder dan 50% over bij terugkomst.
- Het audio systeem vergt wel wat aanpassing van de EQ maar voor een auto een heel prima geluid die zuiver blijft als je hem hard zet (wat overigens niet heel hard is, in vergelijking met bv. BMW zijn premium geluids pakket.

Verder
- 1x een melding gehad mbt. bandenspanning (geel icoontje) in de app. Na achter op 2.9 bar en voor op 2.7 bar gezet te hebben was dit verholpen.
- Vind het nog steeds raar dat als je auto start van afstand (met de AB) dat iemand er gewoon zonder sleutel mee weg kan rijden
- App store is aanwezig maar de beschikbare apps zijn er maar 3 waar ik niet zoveel aan heb. (Heb daarom de carlinkit eraan gehangen)
- Draadloos laden is niet erg snel, telefoon wordt erg heet en af en toe verschijnt er op het scherm dat je aan het laden bent (melding als je, de telefoon voor de 1e keer erop zet) vind ik irritant.
- Automatisch verlichting van het scherm bij viaducten is erg irri. blijft te lang donker.
- Locatie vd USB poorten voorin onder midden tunnel is erg onhandig
- Indeling vh centrale schermpje (boven stuur) is niet handig in de klassieke modus (de randjes zijn niet af te lezen omdat het stuur ervoor zit), op te lossen door de simple modus te gebruiken
- Mis de mogelijkheid om het gemiddelde verbruik te kunnen zien per trip ipv. de afgelopen 50km en sinds het begin.
- Er is bijna geen zicht van de achterruit camera bij / na regen, ben benieuwd hoe dit in de winter gaat zijn als het vriest.
- Mis het openen vd frunk optie via de AB, waardoor deze door mij althans nooit gebruikt is.
- Onderhouds interval elk jaar lijkt mij geld klopperij voor een nieuwe auto als je niet zoveel rijdt, Elke 20K km of bij 2 jaar zou logischer moeten zijn (ipv elke jaar OF bij 20K). Snap dat Louwman ook moet verdienen, maar vraag me af of dit wel noodzakelijk is.

Erg persoonlijk dus de ervaringen van de rijders :)

• Ceessie
Rico Mono schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:53:
[...]

Moet ik het als een officiële terugroepactie zien vanuit de dealer?
Wat ik van die monteur begreep wel

• Ceessie

Wat dat stuiteren op de snelweg betreft, ik had het op de dijk tussen Almere en Lelystad.
Daar zitten wat drempels waar je gewoon met 80 km/u overheen kan en ik merkte dat de cruise er moeite mee had dit te reguleren.
Op de terugweg zonder cruise deed ie het prima.

• d3x

d3x

zeer interessant dit type gesprekken waar heel duidelijk de plus en min aangegeven worden, alleen wil ik op een bepaald vlak wel even vermelden, dat er altijd punten staan die nu net door de technologie komen, de verandering in de autosector of eigen aan EV..... en niet zozeer eigen zijn aan BYD Seal.

Ook is er voor de seal blijkbaar een groot verschil in rijgedrag tussen de AWD en RWD dus lijkt het mij interessant om te melden wat de ervaring is bij welk type.

Hij blijft nog steeds op mijn radar staan voor mijn volgende lease alhoewel ik toch uitkijk naar de 2025 update :)

[ Voor 11% gewijzigd door d3x op 27-09-2024 11:42 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 43 Laatste