Grey27 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 02:02:
Inmiddels rij ik een aantal maanden in de Excellence en er staat nu ruim 7000km up. Voor het geld veel opties. Maar eerlijk gezegd is het enthousiasme er wel af.
- Afwerking begint tegen te vallen. Binnen 1000km zaten er al gaten in de vloermatten, de deurhendel komt niet altijd goed naar buiten, piepjes, kraakjes, etc. bij een vrijwel nieuwe auto hoort dit echt niet.
- Wegligging, in de bocht schommelt de Seal alle kanten op, ook wanneer er een hobbel in het wegdek van de snelweg zit (gewoon met 100km op de A16 of de A4 bijvoorbeeld) stuitert hij maar door. Hij kan heel hard rechtdoor op een rechte weg, maar is verder veel te zacht geveerd.
- Gek piepend geluid dat uit de kier boven de voorruit komt wanneer je 140 of harder rijdt. Heb nu 4 andere berijders gesproken die dit af en toe ook horen.
- Software is echt omslachtig en gewoon irritant. Even de klimaatinstellingen, rij-instellingen of audioinstellingen wijzigen tijdens het rijden kost veel tijd, je moet meerdere menu's door. Het touchscreen reageert soms snel, soms traag en reageert ook niet lekker op het swipen.
- Welke instelling ik ook kies, de airco voelt of als een ijskoude wind, of is nauwelijks te voelen, bovendien zijn de vertalingen van de opties gewoon knullig in het Nederlands. Je hebt standen als 'gratis'. De auto stand voor de airco werkt dus slecht en het beste maar handmatig instellen hoe hard hij mag blazen, maar dit gaat allemaal via het touchscreen. Je kunt niet eens even een roostertje dichtdraaien zoals bij een normale auto, allemaal zo omslachtig en het kan zoveel eenvoudiger.
- Bij het laden maakte de auto 2 weken terug een soort vreemd zoemend geluid, net als een ouderwets kopieerapparaat. Is nu weer weg, vreemd.
- Na een software update is het verbeterd, maar nog steeds reageert de camera slecht op veiligheidsissues. Als een auto naast je invoegt op de snelweg (dus niet op jouw baan maar ernaast) dan denkt de Seal soms dat je er tegenaan rijdt en gaat hij hard in de rem MIDDEN op de snelweg. Nu al 4-5 keer meegemaakt, met ongeveer een hartaanval. Hadden we bij de vorige auto van mijn vrouw (Tesla Model 3) soms ook.
- Als je bijvoorbeeld op een smaller 1,5 baans weggetje met hoog gras rijdt dat beweegt in de wind, denkt de Seal constant dat je gaat botsen en blijft hij naar links sturen, ook als je alle hulpsystemen uit zet. Maar dat betekent dat hij dus constant naar links, de kant van de tegenligger op stuurt waardoor je de hele tijd moet tegensturen om niet op de tegenligger af te rijden, irritant en kan gewoon gevaarlijk zijn. Ik rij best vaak hetzelfde 60km weggetje en dit probleem komt dan af en toe terug.
Allemaal punten om eigenlijk mee terug te gaan naar de dealer. Maar het hoort gewoon echt niet bij een nieuwe auto.
Erg vervelend dat, dit je ervaring is. Het lijkt er echt op dat het een soort roulette is de ene auto is niet de andere ....... Mijn ervaring na >7K km's mbt. jou punten.
- "Afwerking begint tegen te vallen" Ik zit het meest alleen in de auto en elk weekend met de kids naar voetbal (met de voetbal schoenen aan heen en terug). De matten zien er nog steeds nieuw uit als deze gestofzuigd zijn. Daarnaast zijn de rubberen matjes onder de matjes top als de auto moet schoonmaken (blijft al het vuil in liggen). Deurhendels werken altijd nog goed, Geen enkel piepje of kraakje vanuit het Interieur of carrosserie. Het enig irritant/naar geluidje is bij het remmen als de schijven in werking treden (beetje blikkerig geluid).
- "Wegligging" Geen idee hoe hard jij de hoek omgaat, maar in de bochten ga je met gemak de hoek om als je, je aan de max. snelheid houdt (op de klaver vier kan je gewoon met 130 heerlijk rustig de bochtje pakken). Minpuntje is dat de auto inderdaad van het gas gaat als er een "lange" hobbel op de snelweg zit, dit is even vervelend, maar ben bang dat er niet veel aan gedaan kan worden.
- Software kan beter maar BYD luistert gelukkig wel naar feedback van gebruikers en probeert met software updates dit te verbeteren waar dit mogelijk is. Het verlagen van de erg irritante gebong bij overschrijden vd snelheid, De drievinger swipe voor climate control, Vergrendelen/ontgrendelen met de telefoon via NFC zijn hier mooie voorbeelden van. Moet wel zeggen dat het uitrollen van 1.3 erg lang duurt zonder bericht, ik heb deze nog steeds niet binnen sinds de mail van BYD op 10/Sep dat de update deze maand uitgerold wordt (de maand is nog niet voorbij, dus maar even afwachten).
- De AC stand is op 23graden inderdaad erg fris (als de roosters op je gericht zijn. Ik zet de roosters op "vermijden" stand met de stuurverwarming aan. Als het nog steeds te fris is, kan je de roosters op dashboard hoogte ook uit zetten (alleen lucht vanuit onder het dashboard). vwb. menu door akkeren zie vorig puntje je kan climate control temperatuur en stadje luchtaanvoer aanpassen met drie vinger swipe (of met de knoppen op het stuur via de menu op het dashboard van oa. de snelheidsmeter).
- In het begin heb ik ook wat harde ingrepen op rotondes gehad (gelukkig niemand achter mij), maar na de een na laatste update (1.2.1) heb ik deze niet meer gehad.
- DAB issues waar veel mensen last van hebben, heb ik helemaal niet sinds ik in het begin ben terug geweest naar de dealer (Eindhoven), vanwege het missen van de DAB app. Na navraag vertelde ze mij dat het stekkertje los zat (zit bij de 3e remlicht) .......
- Laad issues heb ik niet zoveel ervaring mee, aangezien ik 99 vd 100 keer thuis laadt. Een paar keer naar Tesla SC geweest met SoC <30% daarbij geladen met 100kwh tot de ~70% en daarna 80kwh tot de 80% (nooit de beloofde 150kwh gehaald maar ook niet weggezakt (ik heb de hele laadsessie in de auto gezeten).
Verder een paar keer een laadpaal geprobeerd in de bebouwde kom (11kwh laders) en dit ging gewoon goed. Thuis laden gaat ook zonder probleem met 11kw.
- Als ik op de ACC op mijn ritten (~250km retour) rij met 100% bij vertrek kom ik terug met +/- 58% over (dan hou ik met netjes aan de snelheid, dus kan dan >500km vnl. snelweg rijden (RWD versie). Als je stevig door rijdt 130 en+ dan hou ik iets minder dan 50% over bij terugkomst.
- Het audio systeem vergt wel wat aanpassing van de EQ maar voor een auto een heel prima geluid die zuiver blijft als je hem hard zet (wat overigens niet heel hard is, in vergelijking met bv. BMW zijn premium geluids pakket.
Verder
- 1x een melding gehad mbt. bandenspanning (geel icoontje) in de app. Na achter op 2.9 bar en voor op 2.7 bar gezet te hebben was dit verholpen.
- Vind het nog steeds raar dat als je auto start van afstand (met de AB) dat iemand er gewoon zonder sleutel mee weg kan rijden
- App store is aanwezig maar de beschikbare apps zijn er maar 3 waar ik niet zoveel aan heb. (Heb daarom de carlinkit eraan gehangen)
- Draadloos laden is niet erg snel, telefoon wordt erg heet en af en toe verschijnt er op het scherm dat je aan het laden bent (melding als je, de telefoon voor de 1e keer erop zet) vind ik irritant.
- Automatisch verlichting van het scherm bij viaducten is erg irri. blijft te lang donker.
- Locatie vd USB poorten voorin onder midden tunnel is erg onhandig
- Indeling vh centrale schermpje (boven stuur) is niet handig in de klassieke modus (de randjes zijn niet af te lezen omdat het stuur ervoor zit), op te lossen door de simple modus te gebruiken
- Mis de mogelijkheid om het gemiddelde verbruik te kunnen zien per trip ipv. de afgelopen 50km en sinds het begin.
- Er is bijna geen zicht van de achterruit camera bij / na regen, ben benieuwd hoe dit in de winter gaat zijn als het vriest.
- Mis het openen vd frunk optie via de AB, waardoor deze door mij althans nooit gebruikt is.
- Onderhouds interval elk jaar lijkt mij geld klopperij voor een nieuwe auto als je niet zoveel rijdt, Elke 20K km of bij 2 jaar zou logischer moeten zijn (ipv elke jaar OF bij 20K). Snap dat Louwman ook moet verdienen, maar vraag me af of dit wel noodzakelijk is.
Erg persoonlijk dus de ervaringen van de rijders