Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RHoppenbrouwers
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-05 16:11
Vandaag de byd seal besteld.

RWD in indigo grey, nu 3 maanden wachten.
Ondertussen dit forum in de gaten aan het houden om jullie tips en tricks op te vangen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiMe65
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:35
Baannos schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:43:
[...]

Ik heb de sleutel in de iphone wel voor elkaar. Ik krijg alleen een foutmelding als ik hem op de apple watch actief wil maken.. heb jij daar iets speciaals voor moeten doen? Ik heb een iphone 15 pro en een apple watch Ultra, beide op de nieuwste software.
Ik heb de 13 Pro en watch 7 ook allebei met de nieuwste software. Ik heb gewoon de instructie gevolgd en ging in één keer goed. Gewoon nog een paar keer proberen zou ik zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 16:06
Baannos schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:10:
Hierbij weer even een update betreft mijn Seal...

Na een paar dagen gelogeerd te hebben in de vestiging, en een bijzonder intens aandacht van de monteurs. iS de seal weer als een vis in het water. De mannen van BYD hebben samen met BYD Europe het euvel gevonden. Voor de zekerheid, is er gisteren en vandaag gebruik gemaakt van de fast charge, waar het dus elke keer door fout ging. Deze keren, volgens monteur, geen fouten meer!

De mannen van BYD hebben er voor gezorgd, dat ik dus gewoon morgen met de eigen Seal richting Monaco kan gaan. Top gelopen!

En of het niet beter kon worden, ben ik nog beloond met het zo gewilde schaal model van de Seal!! Dat heet toch wel een dikke pleister, of de ervaringen van de eerste 4.000 kilometers..

[Afbeelding]

Dus hier weer een zeer tevreden Seal chauffeur
Super dat het nog op tijd gelukt is voor je vakantie! _/-\o_
En ook mooi dat 't schaalmodel geland is, die zal ik ook nog eens navragen bij de dealer. Een Ice Blue Seal voor bij de collectie is wel leuk.

Wel benieuwd hoe 't zit met het snelladen nu, volgens de BYD expert zou dat pas echt definitief opgelost worden met een OTA waar nog aan gewerkt wordt? :?

Maar belangrijker nu: Fijne rit en fijne vakantie! d:)b
En nog een last-minute niet-Seal tip: check even of je mobiele telefoonprovider Monaco in de bundel telt, da's tegenwoordig helaas niet meer vanzelfsprekend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StefanoDiBosso
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:52
DeGroteMuis schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:13:
[...]
Wel benieuwd hoe 't zit met het snelladen nu, volgens de BYD expert zou dat pas echt definitief opgelost worden met een OTA waar nog aan gewerkt wordt?
Dat is mij ook verteld.. tot die tijd probeer ik altijd de “oudere” palen van 100/150 kW uit te zoeken, die werken bijna altijd prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baannos
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07:53
Net de test uitgevoerd bij een fast charge 300kwh.
De Seal begon bij 153 kwh maar zakte snel terug richting de 48 kwh. Helaas.. daar bleef ie ophangen. Dar wordt dus een uur van 20 / 80 op route naar de bestemming… das wel echt balen. Maar positief, geen foutmelding gehad! Daar ben ik wel oprecht blij mee..

Nu hopen op de update tijdens de vakantie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanadium
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:39
Afgelopen week geladen bij een Fastned 300kW lader, begon strak op 150kW en nam mooi geleidelijk af naarmate de accu werd geladen. Uiteindelijk ging de laadsnelheid terug naar 80kW en bleef daar vrij stabiel op maar toen zat ik ook al boven de 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baannos
vanadium schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:32:
Afgelopen week geladen bij een Fastned 300kW lader, begon strak op 150kW en nam mooi geleidelijk af naarmate de accu werd geladen. Uiteindelijk ging de laadsnelheid terug naar 80kW en bleef daar vrij stabiel op maar toen zat ik ook al boven de 80%.
Ja precies, dat is wat ik ook zou verwachten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Baannos schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 06:46:
[...]

Ja precies, dat is wat ik ook zou verwachten!
Tip: Pak Tesla Superchargers op je route, die doen het beter (V2 rond de 80-90 kW, V3&4 tussen de 120 en 140 bij start). Of oudere laadpalen zoals @StefanoDiBosso een paar posts eerder aangeeft, zelf niet getest.

Dat doet trouwens wel denken dat er iets in de software misgaat bij 800V laders, want de Tesla laders en diverse oudere laders zijn nog max 400V en dan loopt het wel goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MichaelJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 16:13
Ik heb voor 't eerst ook eens een lange laadsessie gedaan aan de Fastned 300KW laders, ik moet zeggen dat ik ook niet onder de indruk was.

Op de BYD site staat van 30% naar 80% in 26 minuten, nu heb ik niet precies dit geprobeerd maar ik kan je vertellen dat de 26 minuten niet gehaald gaat worden. van 28% naar 80% heb ik 34 minuten over gedaan, het scheelt niet veel maar toch 20-30% meer tijd nodig dan wat BYD aangeeft. Als die 140+ kw wat langer vol gehouden kan worden dan is dat absoluut mogelijk.

Ik heb diverse foto's gemaakt van diverse % en tijdstippen, samengevat in een excel lijstje om een beetje beeld te krijgen van wat de Seal nu daadwerkelijk doet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8wNon0nd1Ts9CwfM8qmn_wbUSM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MON84q4Pny2Exc0eD6UwSuAu.png?f=user_large

Test casus en omstandigheden:
Fastned 300kwh lader - 28 graden - enige auto aan de laadpaal - zo'n 25km gereden voordat ik bij de laadpaal was.

Mijn niet officiele en totaal verstandsloze observatie; na 38% kakt de snelheid met 60% compleet in om vervolgens tot 85% op 'exact' gestabiliseerd op 50% van initieel door te blijven laden. Na 12 minuten op 140kwh te hebben geladen begon in 1x de drop.

Dit is ook wat andere hier hebben meegemaakt toch? na zo'n 10 tot 12 minuten fast charging?
Overiges.. ik vond er geen fuck aan want na het snelladen had ik ook een langzame auto terug gekregen, gelukkig de volgende dag was die gewoon weer 530pk :9

Morgen heb ik een afspraak bij BYD Rotterdam staan voor een 'vakantie-check' en ga dit daarbij ook laten zien. Kijken of ze nog iets kunnen updaten wellicht, ik hoop het wel, over 1,5 week richting zuid-frankrijk en alles moet gewoon tip-top zijn :)

[ Voor 23% gewijzigd door MichaelJ op 25-07-2024 12:05 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
MichaelJ schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:03:
Ik heb voor 't eerst ook eens een lange laadsessie gedaan aan de Fastned 300KW laders, ik moet zeggen dat ik ook niet onder de indruk was.

Op de BYD site staat van 30% naar 80% in 26 minuten, nu heb ik niet precies dit geprobeerd maar ik kan je vertellen dat de 26 minuten niet gehaald gaat worden. van 28% naar 80% heb ik 34 minuten over gedaan, het scheelt niet veel maar toch 20-30% meer tijd nodig dan wat BYD aangeeft. Als die 140+ kw wat langer vol gehouden kan worden dan is dat absoluut mogelijk.

Ik heb diverse foto's gemaakt van diverse % en tijdstippen, samengevat in een excel lijstje om een beetje beeld te krijgen van wat de Seal nu daadwerkelijk doet:

[Afbeelding]

Fastned 300kwh lader - 28 graden - enige auto aan de laadpaal - zo'n 25km gereden voordat ik bij de laadpaal was.

Mijn niet officiele en totaal verstandsloze observatie; na 38% kakt de snelheid met 60% compleet in om vervolgens tot 85% op 'exact' gestabiliseerd op 50% van initieel door te blijven laden. Na 12 minuten op 140kwh te hebben geladen begon in 1x de drop.

Dit is ook wat andere hier hebben meegemaakt toch? na zo'n 10 tot 12 minuten fast charging?
Overiges.. ik vond er geen fuck aan want na het snelladen had ik ook een langzame auto terug gekregen, gelukkig de volgende dag was die gewoon weer 530pk :9

Morgen heb ik een afspraak bij BYD Rotterdam staan voor een 'vakantie-check' en ga dit daarbij ook laten zien. Kijken of ze nog iets kunnen updaten wellicht, ik hoop het wel, over 1,5 week richting zuid-frankrijk en alles moet gewoon tip-top zijn :)
Wat jij hebt, klinkt meer als Rapidgate (hete accu bij snelladen, daardoor trager laden). Bij mij zakt de snelheid binnen 5 minuten al volledig in, bij jou dendert ie nog even door. Ook die opleving na een tijdje trager laden (waardoor de accu weer iets afkoelt) en de trage auto na het laden wijst erop: de accu kan/mag van het BMS niet het gevraagde vermogen leveren. Wel vreemd, dat heb ik ook bij een Tesla SuC niet zo heftig gemerkt, ook al bij een V3 geladen met 30 graden na 150 km Autobahn en dat was gewoon met 125 starten (op 3%) en tot over de 60% boven de 115 blijven, daarna rond de 90-100 en vanaf ergens in de 70% pas naar rondom de 80. Eerdere laadsessies hebben geleerd dat hji bij 85% inzakt naar 40-50. De Tesla app geeft wel meer aan dan de auto, dus er lijkt wel wat verlies te zijn. De app startte met 136 kW.

Na het laden inderdaad ook minder vermogen bij vol optrekken, maar nog steeds rond de 160-170 kW in normal mode die bij mij normaal bij volstroom 190 doet met heel soms een piekje naar max 197. Dus absoluut merkbaar, maar niet duidelijk heel veel trager of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
DeGroteMuis schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:54:
[...]

Wat jij hebt, klinkt meer als Rapidgate (hete accu bij snelladen, daardoor trager laden). Bij mij zakt de snelheid binnen 5 minuten al volledig in, bij jou dendert ie nog even door. Ook die opleving na een tijdje trager laden (waardoor de accu weer iets afkoelt) en de trage auto na het laden wijst erop: de accu kan/mag van het BMS niet het gevraagde vermogen leveren. Wel vreemd, dat heb ik ook bij een Tesla SuC niet zo heftig gemerkt, ook al bij een V3 geladen met 30 graden na 150 km Autobahn en dat was gewoon met 125 starten (op 3%) en tot over de 60% boven de 115 blijven, daarna rond de 90-100 en vanaf ergens in de 70% pas naar rondom de 80. Eerdere laadsessies hebben geleerd dat hji bij 85% inzakt naar 40-50. De Tesla app geeft wel meer aan dan de auto, dus er lijkt wel wat verlies te zijn. De app startte met 136 kW.

Na het laden inderdaad ook minder vermogen bij vol optrekken, maar nog steeds rond de 160-170 kW in normal mode die bij mij normaal bij volstroom 190 doet met heel soms een piekje naar max 197. Dus absoluut merkbaar, maar niet duidelijk heel veel trager of zo.
Ja ik ga morgen gewoon even laten zien dat dit toch wel vreemd gedrag is, hopelijk hebben ze sinds dat die daar geweest is in maart een nieuwe update te installeren die het weer wat sneller en beter maakt. Voor op vakantie is het ook niet heel erg om een paar minuten extra te stoppen maar toch, het is nog steeds raar dat het zo werkt.

Dat vermogen vond ik serieus merkbaar, ik weet niet hoeveel vermogen ik precies miste maar ik heb wel even een 0-100 sprint gedaan met de ingebouwde timer :+

Dat kwam op 5,2 seconden uit ipv 3.7/3.8s die ik normaal gezien wel haal. Nogmaals, geen wereldprobleem hé.. maar merkbaar was het overduidelijk.

iRacing Profiel

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ghonnie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-05 13:49
Kom er vandaag achter dat er een groot Seal topic is. 😁

Vandaag mijn RWD mogen ophalen in Utrecht.
Geleverd in 18 dagen.

Uit China ook alle leuke goodies laten komen (dashcam, matjes, spoiler, karaoke mic).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_tYN-PhqSYtZf8LSwZt9f7nvX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gj8ikoLMOwILZiT3zzNWZtpc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZL1zUj3rrRFmBZn_2gvl5EK7Sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6inzniOMBBldUYSs7cbwcqk1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjerome
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-05 14:18
Die kleur blijft appart, In de zon is lijkt ze zelfs paars.
En dat voor een grijze auto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4r10M3Wo2xCy93yDOiWZPlZGGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6i6t9VwcChMnv8tOOTascAty.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• R0b1
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-05 06:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvPzDHD-EDQvRvv17MaDQiECmHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNS3eJgBj2BtVPUP6iCB7ATZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siCi51RmcN0IT6qvLxcG6HY1YPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5LnXQ37G4hhjqYMl5nyqca1.jpg?f=fotoalbum_large

Stonden toevallig naast deze opvallende Porsche. Mooie auto; het is duidelijk dat BYD wat design suggesties heeft opgedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matzen
  • Laatst online: 28-05 14:42
Gister richting noord Italië gereden met de seal. 1200 km met 3 keer laden, waarvan de laatste maar 30% laden nodig was. Actie radius dus helemaal prima.

Alleen nu heb ik bij twee superchargers gehad dat inderdaad hij heel hoopvol begint met 140 kWh, om vervolgens te droppen naar 42 kWh. Hierdoor duurt je laadtijd gewoon ruim drie keer zo lang. Gelukkig waren in Duitsland, Oostenrijk en Italië genoeg tesla superchargers. Deze bleven tenminste wel constant 120 kWh laden.

Maar de 300 kWh supercharger van Shell recharge heb ik na 10 min gestopt, want dan zou ik nog anderhalf uur moeten wachten voordat ik weer op pad kon.

Aangegeven bij de dealer dat ik dit probleem ervaar. De monteur vroeg mij om het vast te leggen met foto’s en video’s wat de auto doet. Zodat zij gericht naar oplossing konden werken.

Ik laad gelukkig niet zo vaak openbaar, maar de paar keer dat ik een flink stuk ging rijden vond ik dit niet heel lekker werken.

Hij vertelde helaas dat er tot op heden nog geen update is wat betreft het oplossen van het laad probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4kJo_Q_GzqauzhByxXIfKzV43w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iG5qPOv8wa7K3iV3jXaNodvQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gczaNA2c3yVjMhHj4-q_xAVcE-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onLTmRVAifUUXlq1ye75g8T2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ku3xQ0SIYg0tIvfMcd9xPdMuARw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a79Gxi9AMu6InY2j2rq3DTTp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-bhT3HBdp5btszRJw3AKA3J6HU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvogvW2vepIwAOrYWf1IqqDb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baannos
MichaelJ schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:03:

[Afbeelding]

Ben heel benieuwd wat Rotterdam voor je kan beteken hierin. Wellicht hebben zij een oplossing.
Amsterdam had geen updates, of iets om het aan te passen.
Feit is wel, dat alle Seal rijders, het eens zijn met elkaar dat dit beter moet. Dan maar met een OTA update ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satyriasis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-05 08:17
Zijn er hier ook al mensen die op Android hun telefoon als sleutel gekoppeld hebben? Ik zag op facebook voorbij komen dat mensen verbaasd waren dat het lukte. (Ik heb een Pixel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Baannos schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:50:
[...]

Ben heel benieuwd wat Rotterdam voor je kan beteken hierin. Wellicht hebben zij een oplossing.
Amsterdam had geen updates, of iets om het aan te passen.
Feit is wel, dat alle Seal rijders, het eens zijn met elkaar dat dit beter moet. Dan maar met een OTA update ofzo.
Ben net terug van Rotterdam.. Ik moet nog een keer terug voor een nieuw achterlicht unit o.i.d. daar is mijn auto een recall actie voor ofzo..

Het laden.. tsja ik schijn in Maart al de laatste update te hebben gekregen, sindsdien is er niets gewijzigd.. Toen werd ik ook opgehaald door de ANWB omdat ik helemaal niet kon laden (long long ago haha)

Voor het snelladen en het excel lijstje wat ik had gemaakt kreeg ik van de monteur te horen; Ja dit is inderdaad vreemd, maar ik kreeg ook niet het idee dat hij zich er druk om maakte... niet de juiste persoon hiervoor. Conclusie.. ik moet het er voor nu maar mee doen en dan maar wat langer stoppen tijdens mijn stops naar het vakantieadres. Het is niet anders :+

Auto heb ik ook even een vakantiecheck laten doen, wel zo fijn als je 1 van de eerste seals hebt dacht ik zo.. alles was in orde in ieder geval gelukkig.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

R0b1 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:41:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stonden toevallig naast deze opvallende Porsche. Mooie auto; het is duidelijk dat BYD wat design suggesties heeft opgedaan.
de auto parking feature van BYD heeft now wat tweaking nodig ;) :+
Maar leuke kleurencombi die 2 :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
MichaelJ schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:44:
[...]

Ben net terug van Rotterdam.. Ik moet nog een keer terug voor een nieuw achterlicht unit o.i.d. daar is mijn auto een recall actie voor ofzo..
Heeft dit net de DAB+ ontvangst te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
vanadium schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:08:
[...]

Heeft dit net de DAB+ ontvangst te maken?
Ja zeker, daar heeft mijn Seal last van.. ik zelf niet, want luister toch altijd Spotify etc haha

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
Mijn Seal heeft er ook last van, weet jij of dit een generieke recall is of heb je dit zelf moeten regelen? Mijn dealer in A'doorn reageert amper op vragen (echt slechte aftersales daar) waarschijnlijk omdat ze daar niks snappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ceessie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:36
Ik rij nu twee en halve week met mijn seal AWD en heb er bijna 3000 km op zitten.
Vind het nog steeds een hele fijne auto om in te rijden, maar soms grijpt hij wel snel in. Ik denk dat je hier vanzelf mee leert omgaan.
Het DAB verhaal is ook bij mij op sommige plaatsen waar ik kom, maar gelukkig niet in de meeste omgeving waar ik rijd.
De geluid waarschuwingen van bijv. de parkeer sensoren zouden van mij wel wat harder mogen zijn. Zou mooi zijn als je dat per onderdeel in zou kunnen stellen.
Het enige wat me echt irriteert is dat die snelheid steeds verspringt, zeker als je een HU display hebt. Had wel gedacht dat dat allang opgelost zou zijn.
Verder gisteren nog even de dash cam geïnstalleerd en dat was maar een paar minuten werk.
Ik had ook voor achter de letters in het zwart besteld, maar die kan je er niet zoals aan de voorkant overheen plakken en dan moeten de oude er dus eerst af. ik weet niet of de lease maatschappij dat leuk gaat vinden en waar ik dat evt kan laten doen.
Snel laden nog niet gedaan dus die ervaring kan ik nog niet delen.
Verder totaal geen spijt van deze auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoydSeal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 25-05 19:02
Interessante zaken opgepikt uit andere fora:

De geboorte van de Seal?
https://www.facebook.com/share/v/XUr5BqCAirXZkxxT/

Een uitleg over het installeren van de "sentry mode"
https://www.facebook.com/share/p/ntDPfG3c9w2fJQmf/

Dit is niet door BYD zelf ontwikkeld. Ik ben benieuwd of er al Tweakers zijn die hiermee aan de slag zijn gegaan. Ik ben niet zo'n voorloper en wacht nog even af..

In Australië wordt melding gemaakt van een nieuwe update v1.2.1 die het plotseling ingrijpen op kruispunten of rotondes aan zou pakken.
YouTube: v1.2.1 upgrade for the BYD Seal is live! #byd #electriccar #upgrade ...

Laatst voor het eerst aan de Tesla Supercharger bij Eemnes gehangen na een rit van 70 km. Startte bij 40% SoC met 108 kWh, na 15 minuten drop naar 80 kWh en vervolgens na nog eens 15 minuten naar 43 kWh.
Was niet ontevreden, in 45 minuten van 40% naar 100% maar conform opgaaf is het ook niet.

Ook bij mij sinds gisteren de optie voor de digital key op mijn Android. Morgen maar eens kijken of ik m aan de praat krijg.

Iemand al ervaring of tips voor het wassen? Wasstraat of wasbox?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ceessie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:36
BoydSeal schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:50:

De geboorte van de Seal?

Dit is niet door BYD zelf ontwikkeld. Ik ben benieuwd of er al Tweakers zijn die hiermee aan de slag zijn gegaan. Ik ben niet zo'n voorloper en wacht nog even af..

In Australië wordt melding gemaakt van een nieuwe update v1.2.1 die het plotseling ingrijpen op kruispunten of rotondes aan zou pakken.
YouTube: v1.2.1 upgrade for the BYD Seal is live! #byd #electriccar #upgrade ...

Laatst voor het eerst aan de Tesla Supercharger bij Eemnes gehangen na een rit van 70 km. Startte bij 40% SoC met 108 kWh, na 15 minuten drop naar 80 kWh en vervolgens na nog eens 15 minuten naar 43 kWh.
Was niet ontevreden, in 45 minuten van 40% naar 100% maar conform opgaaf is het ook niet.

Ook bij mij sinds gisteren de optie voor de digital key op mijn Android. Morgen maar eens kijken of ik m aan de praat krijg.

Wasstraat gaat prima, even de ruitenwisser uitzetten en de auto gewoon in neutraal zetten. Je ziet de camera's af en toe aan gaan maar geen gekke dingen verder dus prima te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Matzen schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:58:
Gister richting noord Italië gereden met de seal. 1200 km met 3 keer laden, waarvan de laatste maar 30% laden nodig was. Actie radius dus helemaal prima.

Alleen nu heb ik bij twee superchargers gehad dat inderdaad hij heel hoopvol begint met 140 kWh, om vervolgens te droppen naar 42 kWh. Hierdoor duurt je laadtijd gewoon ruim drie keer zo lang. Gelukkig waren in Duitsland, Oostenrijk en Italië genoeg tesla superchargers. Deze bleven tenminste wel constant 120 kWh laden.

Maar de 300 kWh supercharger van Shell recharge heb ik na 10 min gestopt, want dan zou ik nog anderhalf uur moeten wachten voordat ik weer op pad kon.

Aangegeven bij de dealer dat ik dit probleem ervaar. De monteur vroeg mij om het vast te leggen met foto’s en video’s wat de auto doet. Zodat zij gericht naar oplossing konden werken.

Ik laad gelukkig niet zo vaak openbaar, maar de paar keer dat ik een flink stuk ging rijden vond ik dit niet heel lekker werken.

Hij vertelde helaas dat er tot op heden nog geen update is wat betreft het oplossen van het laad probleem.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een reactie van die monteur, het is intussen wel een algemeen bekend probleem lijkt me? Alleen hier op het forum komt het al regelmatig voor, het is op youtube te vinden, ik heb zelf al meerdere foto's en video's gestuurd naar BYD, maar toch zeggen dat ze foto of video nodig hebben 'om gericht te zoeken'? 7(8)7 Tot nu toe niet erg onder de indruk van hoe de dealers met dit probleem omgaan.

De geboorte van de Seal?

Jouw laadsnelheid aan de SuC klinkt niet heel slecht eigenlijk. Oké, de 108 kW bij start zou eerder rond de 120 moeten liggen als ik af ga op mijn ervaringen bij V3 SuC, maar drie kwartier totaaltijd voelt redelijk in lijn met wat ik zou verwachten volgens specs. Voor 10-80 staat 37 minuten. Da's inderdaad 8 minuten sneller en 10% meer, maar laden tot 100% duurt altijd langer, dus je kan 40-100 niet een op een vergelijken met 20-80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoydSeal

Tijdens het pairing proces krijg ik een tekst in het Zweeds(?) op het infotainmentscherm en op mijn telefoon de melding dat de key niet wordt ondersteund. Verder heb ik meerdere mails van BYD gekregen met dekzelfde) pairingcode, waar ik op dit moment nog niets aan heb dus.
Als ik de tabel nakijk staat er inderdaad dat mijn telefoon (Samsung Galaxy S23 Ultra) nog niet ondersteund wordt in Nederland:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuoIbvRJMKcDOOBhSZRm-13EgSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSZUUtdRJhVs5Mj7LzChnHZh.jpg?f=fotoalbum_large

Nog even geduld dan maar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rico Mono
  • Laatst online: 27-05 21:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEdnsLbLvKZTN2B1wZZLQSRu5L0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Y0n5RZDMwk153BHS3qaFZlg.jpg?f=fotoalbum_large
In Australie update aangeboden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico Mono
[quote]Rico Mono schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:21:
[Afbeelding]
Bron: Reddit

[ Voor 6% gewijzigd door Rico Mono op 27-07-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Heeft iemand een idee of de ECO stand daadwerkelijk verschil maakt op de AWD versie?
Gister een lange rit heen en weer richting Friesland gereden.

Op de heenweg in Normal mode gereden met Itac uit.. snelheid tussen de 100-110km/h op ICC zonder file te hebben gehad.
Op de terugweg in Eco mode gereden met Itac uit.. Snelheid tussen de 110-120km/h op ICC met zo'n 10 minuten vertraging/file.

was exact 401,5km en kwam thuis met 7% in de accu. Geen 1 keer echt fanatiek gereden of geacceleerd. Was eigenlijk even een pre vakantie check om te zien hoe 't verbruik zich hield. Qua weer was het 22gr en windstil.

Eeerlijk, ik vind het vreselijk tegenvallen nog steeds qua verbruik op de snelweg, ECO of NORMAL zie ik echt 0,0 verschil in qua verbruik. Desaltniettemin bevalt de auto er niet minder om, maar 400km met +/- 78kw... dat is toch niet al te best hahaha. Nu zal de WLTP test niet met deze snelheden zijn maar veel meer met 60 en 80 km/h gemengd maar toch...

Misschien moet ik m'n route voor volgende week toch maar wat aan gaan passen.. vol beladen zal het nog wat ongustiger zijn..

Ik zie ook geen groot noemenswaardig verschil tussen 105 of 120km/h in verbruik, gelukkig :+

[ Voor 10% gewijzigd door MichaelJ op 29-07-2024 09:05 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
En met (nogal langgerekte) video van onze welbekende Australische BYD / Tesla Vlogger: YouTube: BYD Seal OTA Software Update 2403 V1.2.1 Australia Walkthrough & Drive. Het schijnt dus wel echt uit te maken.
MichaelJ schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:04:
Heeft iemand een idee of de ECO stand daadwerkelijk verschil maakt op de AWD versie?
Gister een lange rit heen en weer richting Friesland gereden.

Op de heenweg in Normal mode gereden met Itac uit.. snelheid tussen de 100-110km/h op ICC zonder file te hebben gehad.
Op de terugweg in Eco mode gereden met Itac uit.. Snelheid tussen de 110-120km/h op ICC met zo'n 10 minuten vertraging/file.

was exact 401,5km en kwam thuis met 7% in de accu. Geen 1 keer echt fanatiek gereden of geacceleerd. Was eigenlijk even een pre vakantie check om te zien hoe 't verbruik zich hield. Qua weer was het 22gr en windstil.

Eeerlijk, ik vind het vreselijk tegenvallen nog steeds qua verbruik op de snelweg, ECO of NORMAL zie ik echt 0,0 verschil in qua verbruik. Desaltniettemin bevalt de auto er niet minder om, maar 400km met +/- 78kw... dat is toch niet al te best hahaha. Nu zal de WLTP test niet met deze snelheden zijn maar veel meer met 60 en 80 km/h gemengd maar toch...

Misschien moet ik m'n route voor volgende week toch maar wat aan gaan passen.. vol beladen zal het nog wat ongustiger zijn.

Ik zie ook geen groot noemenswaardig verschil tussen 105 of 120km/h in verbruik, gelukkig :+
Je zou wel verschil verwachten omdat Eco er eerder voor zorgde dat de voorste motor niets deed, maar online zie je meerdere berichten dat de auto nu altijd in AWD modus staat, ook als het niet nodig is voor de tractie. Dan zal eco wel niet heel veel meer doen. Hopelijk wordt dat in een komende update opgelost, zodat je wel zuiniger kan indien gewenst. Nu zal het net zo zijn als in de RWD, Eco scheelt wel iets in verbruik, maar hooguit een paar procent op de snelweg. Als eco bij de AWD de voorste motor alleen bij zou schakelen wanneer nodig, zou ik denken dat je wel eerder de 500 aan moet kunnen tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Laatst online: 22:36
Hoi (toekomstige) Seal rijders.
Ik rij nu een Cupra Formentor en overweeg over te stappen op de Seal (Design). Voornamelijk, omdat ik nu met de Cupra veel electrisch rij. Ik moet snel de knoop doorhakken, voordat het SEPP potje leeg is.

"Vroeger" kon je bij een nieuwe auto nog onderhandelen over de prijs. Is dat ook mogelijk bij de Seal of zijn het allemaal vaste prijzen?
De dealer noemde 3 maanden levertijd. Indien je recent de Seal in ontvangst mogen nemen. Hoe was de levertijd in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleinedaggoe
  • Laatst online: 22-05 09:53
Beste Seal eigenaren,

Vorige week heb ik een prachtige BYD Seal RWD mogen bestellen. Ik kan niet wachten!
Nu heb ik nog 1 vraag die wellicht jullie kunnen beantwoorden (de verkoper kon dit niet).

Is het mogelijk om de laadsnelheid van de Seal te beperken? Als de auto teveel vermogen vraagt van de laadpaal bij mij thuis dan slaan de stoppen door wat niet wenselijk is 😉.

Hopelijk kan iemand mij helpen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichaelJ
Kleinedaggoe schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:57:
Beste Seal eigenaren,

Vorige week heb ik een prachtige BYD Seal RWD mogen bestellen. Ik kan niet wachten!
Nu heb ik nog 1 vraag die wellicht jullie kunnen beantwoorden (de verkoper kon dit niet).

Is het mogelijk om de laadsnelheid van de Seal te beperken? Als de auto teveel vermogen vraagt van de laadpaal bij mij thuis dan slaan de stoppen door wat niet wenselijk is 😉.

Gefeliciteerd met je Seal!

Zou je er dan niet beter een Load Balancer tussen gooien of zelfs anders afzekeren?
Voor zover ik weet geen limiet in te stellen in de Seal

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiMe65
Jimster schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:00:
Hoi (toekomstige) Seal rijders.
Ik rij nu een Cupra Formentor en overweeg over te stappen op de Seal (Design). Voornamelijk, omdat ik nu met de Cupra veel electrisch rij. Ik moet snel de knoop doorhakken, voordat het SEPP potje leeg is.

"Vroeger" kon je bij een nieuwe auto nog onderhandelen over de prijs. Is dat ook mogelijk bij de Seal of zijn het allemaal vaste prijzen?
De dealer noemde 3 maanden levertijd. Indien je recent de Seal in ontvangst mogen nemen. Hoe was de levertijd in de praktijk?
Bij mij was onderhandelen niet mogelijk. Gewoon vaste prijzen.
De levertijd zou 3 maanden zijn maar werd in mijn geval 2 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
DeGroteMuis schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:34:
[...]

En met (nogal langgerekte) video van onze welbekende Australische BYD / Tesla Vlogger: YouTube: BYD Seal OTA Software Update 2403 V1.2.1 Australia Walkthrough & Drive. Het schijnt dus wel echt uit te maken.

[...]

Je zou wel verschil verwachten omdat Eco er eerder voor zorgde dat de voorste motor niets deed, maar online zie je meerdere berichten dat de auto nu altijd in AWD modus staat, ook als het niet nodig is voor de tractie. Dan zal eco wel niet heel veel meer doen. Hopelijk wordt dat in een komende update opgelost, zodat je wel zuiniger kan indien gewenst. Nu zal het net zo zijn als in de RWD, Eco scheelt wel iets in verbruik, maar hooguit een paar procent op de snelweg. Als eco bij de AWD de voorste motor alleen bij zou schakelen wanneer nodig, zou ik denken dat je wel eerder de 500 aan moet kunnen tikken.
Hij is wel stuk langzamer in ECO dus er is wel enig effect en denk dat er ook een motor uitschakeld, maar op de snelweg doet het helemaal niets voor je verbruik. Zie dan ook geen nut of reden om in ECO rond te gaan rijden.

500km? Dat ga je met een AWD alleen redden als je niet boven de 80km/h rijdt vermoed ik. Of veel stadsverkeer maar alleen snelweg ritten, ik zie het niet gebeuren. Met echt moeite red ik net aan 410km, ik denk dat 380/390 eerder reëel is.

Nu stop ik, volgens de planning, toch iedere 250/300km maar toch.. dat gaat een uitdaging worden als je de SOC tussen de 10/15-85% wilt gaan houden. Met 100% 400km is met 70% accu effectief 280km (vergelijk dat met WLTP 364km met 70% lading)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almo01
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-10-2024
Beste allen,

Net te horen gekregen van leasemaatschappij dat de levering van mijn groene AWD met 10 wekerln verlaat is?
Is in 1 keer 10 weken, waarom niet 2 of 3 weken? Kunnen ze dan zover vooruit kijken?
Dit voorspeld niet veel goeds dan zitten we al weer in November.
Hopelijk zal het meevallen en zijn ze wat te negatief geweest. Maar dat zijn wel vervelende berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico Mono
almo01 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:35:
Beste allen,

Net te horen gekregen van leasemaatschappij dat de levering van mijn groene AWD met 10 wekerln verlaat is?
Is in 1 keer 10 weken, waarom niet 2 of 3 weken? Kunnen ze dan zover vooruit kijken?
Dit voorspeld niet veel goeds dan zitten we al weer in November.
Hopelijk zal het meevallen en zijn ze wat te negatief geweest. Maar dat zijn wel vervelende berichten.
Misschien dat je via de dealer meer specifiek kunt achterhalen wat de reden is van de vertraging. Ik zou denken dat de voorraad is geslonken en dat er boten uit China moeten komen met nieuwe voorraden? Minder productie tijdens de vakantieperiode kan ook invloed hebben op langere levertijden. Bel de dealer ff zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHoppenbrouwers
Kleinedaggoe schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:57:
Beste Seal eigenaren,

Ik heb er wel iets van kunnen krijgen, maar ik leverde ook mijn auto in bij hun.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mennomaassluis
  • Laatst online: 21-05 05:05
Inmiddels staat mijn BYD Seal AWD in Rotterdam (Ice Blue / Tahitian interieur) klaar voor uitlevering.
Aflevering is op 16 augustus (omdat 17 augustus mijn huidige contract afloopt).

Gelijk maar gekozen voor aflevering in de ochtend, kan ik ook een beetje op onderzoek uit hoe ik dingen moet organiseren zoals het snel kunnen uitzetten van irritante hulp systemen (snelkoppelingen maken etc).
En even een beetje rijden... eens kijken hoe en wat.

Ben benieuwd... wordt mijn eerste EV!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satyriasis
Naast dat in Australie nu 1.2.1 getest wordt, hebben mensen nog wensen voor de software updates?

Ik zou zelf wel de volgende dingen willen:
- Werkende API (voor integratie met Home Assistant)
- Dog mode (ik rijd regelmatig met de hond, en als ik dan snel de winkel in loop is het wel handig om deze te hebben)
- Meer beperkende ECO mode (zodat we er verder mee komen voor de AWD eigenenaren)
- Integratie van de EV batterij in Android Auto (zodat maps etc. daar weer gebruik van kunnen maken)
- Dark mode voor de app !!!
- Misschien een optie zodat we kunnen aangeven hoelaat we verwachten te gaan rijden zodat hij de batterij vast in de goede staat kan brengen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiMe65
satyriasis schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 08:02:
Naast dat in Australie nu 1.2.1 getest wordt, hebben mensen nog wensen voor de software updates?

- Dog mode (ik rijd regelmatig met de hond, en als ik dan snel de winkel in loop is het wel handig om deze te hebben)
- Meer beperkende ECO mode (zodat we er verder mee komen voor de AWD eigenenaren)
- Integratie van de EV batterij in Android Auto (zodat maps etc. daar weer gebruik van kunnen maken)
- Misschien een optie zodat we kunnen aangeven hoelaat we verwachten te gaan rijden zodat hij de batterij vast in de goede staat kan brengen
- En dat het display niet meteen op donker gaat onder een viaduct en vervolgens een paar honderd meter duurt voordat het scherm weer licht wordt.
- Dat ik met de digitale key ook de mogelijkheid heb om die achterklep te laten sluiten als ik m’n iPhone of Apple Watch op de NFC van de buitenspiegel leg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satyriasis
WiMe65 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 08:09:
[...]

- En dat het display niet meteen op donker gaat onder een viaduct en vervolgens een paar honderd meter duurt voordat het scherm weer licht wordt.
- Dat ik met de digitale key ook de mogelijkheid heb om die achterklep te laten sluiten als ik m’n iPhone of Apple Watch op de NFC van de buitenspiegel leg.
Beide heb ik geen last van ;-)
Ik rijd altijd in de nacht stand en ik heb Android :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baannos

- Sentry Mode als standaard app beschikbaar stellen. Camera’s zijn al aanwezig, app bestaat al, maar hiervoor moet je bij een BYD gebruik maken van sideload apps
- Navigatie live gebruik van de accu capaciteit laten plannen
- miss wat games voor de kids tijdens het laden. Bij de T. Concurrent kan ik mijn PS5 controller zelfs koppelen voor ze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjerome
  • Laatst online: 28-05 14:18
Ik kreeg net de nieuwe update aangeboden toen ik de auto parkeerde.
Ik zal hem vanavond instaleren V1.2.1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeGroteMuis

Even wat dingen uit de losse hand:

Nieuwe features:
  • Een degelijke laadplanning in de auto, die ook aangeeft hoe vol de laadplekken zijn en waarmee je kan filteren op aanbieders en minimale snelheid, zoals bijvoorbeeld bij de BMW i5.
  • Tripmeters die afstand, gemiddelde snelheid en verbruik bijhouden. De optie laatste 50 km is nogal waardeloos en lifetime verbruik ook niet erg veelzeggend voor bijvoorbeeld vakantietrips.
  • De optie om de schermen te dimmen op basis van de lichtsensor ipv de verlichting. Dimlicht aan bij laagstaande zon betekent dat je scherm in dark mode deels onleesbaar wordt.
  • One pedal driving. Hoeft voor mij persoonlijk zeker niet, maar aangezien er schijnbaar genoeg liefhebbers voor zijn, is het een toevoeging die wel nuttig lijkt.
  • Native sentry mode voor degenen die het willen.
  • Een 'rij op de app voorzichtig uit het parkeervak' optie. Met de Seal nog niet gehad, maar gemiddeld 1-2 keer per jaar kom je toch wel zo'n lompe sukkel tegen die zo strak langs de auto parkeert dat je er niet in komt aan de bestuurderskant. Met de relatief hoge zwevende middenconsole is dat wel uitdagend instappen vanaf de passagierskant.
  • Wat in-car entertainment opties, zoals Netflix, HBO, Disney+, wellicht wat spelletjes die je met een controller op de USB A of via Bluetooth kan doen. Voor als je eens moet laden maar geen zin hebt om een koffie/thee/fris te halen, of iets te eten.
  • Een optie om voor te koelen of voor te verwarmen zonder dat de hele auto aan is.
  • Nederlandse spraakassistent. Vooral voor de OEM navigatie echt hard nodig, die snapt echt geen straatnamen nu.
  • Leuke extra: de 360 camera's als dashcamhulpje kunnen benutten, al is het alleen bij drempelwaarden van een x aantal g-krachten.
Verbeteringen:
  • OPLOSSEN VAN DE SNELLAADBUG!!! Echt enorm irritant dat de auto gewoon 1,5 uur aan een HPC moet hangen omdat de laadsnelheid na een paar minuten naar eGolf / Leaf / Corsa E laadsnelheden gaat. Gelukkig lijkt dit bij Superchargers geen probleem, maar om nu vast te zitten aan Superchargers als je snel wil laden...
  • Een pro-activere accukoeling. Bij de mensen zonder de snellaadbug hoor je regelmatig dat de auto de snelheid omlaag trekt omdat de accu te warm wordt. Eerder beginnen met koelen kan zorgen dat je langer de snelheid houdt, misschien zelfs wel 10-80% binnen het half uur krijgen.
  • ACC: bij steilere drempels maakt de auto een soort huppeltje: even gas en weer op de rem. Nu rijd ik zelden op de ACC over drempels, maar kan toch irritant zijn.
  • ACC/Snelheidsmeter: een oplossing voor dat 110-111-110-111-110-111 gepingpong op ACC. Zelf stoor ik me niet zo erg eraan, maar toch een wat onrustig beeld.
  • Bugs van 1.2 fixen: Richtingaanwijzergeluid dat soms wegvalt, lane keeping die soms in slaap valt als je IIC niet ingeschakeld hebt, als het erop zit moet het gewoon werken.
  • Een betere ICC: betere lane keeping in bochten, werking op hogere snelheden dan 120, sommigen ervaren ook ghost braking, dus dat ook graag oplossen.
  • Vertalingen in app en auto die niet uit een AI vertaalmachine komen: (User) Accounts vertalen naar Rekeningen is gewoon knullig.
  • DAB+ ontvangst verbeteren, al is dat misschien meer een hardware puntje.
  • Algemene stabiliteit van het softwareplatform. Nu er wat meer rondrijden zie je toch al her en der wat rare storingen voorbij komen, zoals het laadprobleem van @MichaelJ , maar ook de storingsmeldingen bij @Baannos. Niet dat je dit soort dingen bij andere merken niet tegenkomt, maar toch fijn als het straks wel opgelost is.
Waarschijnlijk kan ik nog wel wat meer bedenken als ik er even echt voor ga zitten, maar dit schiet me zo even te binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baannos
Sjerome schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:45:
Ik heb net even getest of ik hem ook al mag downloaden, maar voor mij is ie nog niet vrij gegeven.. zit nog op de V1.2.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
MichaelJ schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:07:
[...]

Hij is wel stuk langzamer in ECO dus er is wel enig effect en denk dat er ook een motor uitschakeld, maar op de snelweg doet het helemaal niets voor je verbruik. Zie dan ook geen nut of reden om in ECO rond te gaan rijden.

500km? Dat ga je met een AWD alleen redden als je niet boven de 80km/h rijdt vermoed ik. Of veel stadsverkeer maar alleen snelweg ritten, ik zie het niet gebeuren. Met echt moeite red ik net aan 410km, ik denk dat 380/390 eerder reëel is.

Nu stop ik, volgens de planning, toch iedere 250/300km maar toch.. dat gaat een uitdaging worden als je de SOC tussen de 10/15-85% wilt gaan houden. Met 100% 400km is met 70% accu effectief 280km (vergelijk dat met WLTP 364km met 70% lading)
Blijft bijzonder dat verschil. Natuurlijk zal de AWD meer verbruiken dan de RWD, maar in eco moeite moeten doen voor 410km is wel een verschil, zeker als de motor voor echt niet meedoet.

Ik heb in Nederland nog niet onder de 500 km op een acculading gereden. Maar eerlijk is eerlijk , ik heb meestal wel files waardoor mijn verbruik automatisch al wat lager uitvalt. Nu in vakantietijd geen files. Gisterochtend met 120-130 over 55 km snelweg 10% SoC verstookt, is 15kWh per 100km (11% over de totale rit van 62km). Gistermiddag terug met 110-120 over de totale rit van 62 km ook 10% SoC verstookt, is 13,3 kWh. Beide ritten in normal, climate control aan, terug ook stoelventilatie op 2.

Net een rit achter de rug van 119km, ongeveer 110 km filevrije snelweg met tussen de 110 en 120 km/h in normal, climate op 23 graden, stoelventilatie aan. Redelijk constant tempo door kunnen rijden, niet veel hoeven te remmen. Na volladen, loskoppelen en 15-20 minuten voorkoelen weggereden met 99% volgens display, aangekomen met 80%, dus ongeveer 20% of 16,5 kWh verbruikt, want ik geloof niet voorkoelen echt 2,5 kW doet.

Natuurlijk geeft een constante snelheid kunnen aanhouden ook een lager verbruik, maar ik vind het toch best een verschil met moeite moeten doen om de 410 te halen. Ik hoop dat er nog wat winst te halen valt voor de AWD met softwareupdates.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Turbo99
  • Laatst online: 28-05 16:33
Sjerome schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:45:
Gistermiddag de melding gekregen dat v1.2.1 beschikbaar was en meteen geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo99
  • Laatst online: 28-05 16:33
MichaelJ schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:44:
[...]

Is er ergens info te vinden over deze recall? Mijn Seal komt waarschijnlijk uit dezelfde batch als de jouwe en heeft ook het DAB+ issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jensjens4000
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-04 16:26
Hey mede Seal eigenaren,

Vorige week heb ik een zwarte seal AWD besteld met zwart interieur. Welke levertijden hadden jullie ongeveer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baannos
jensjens4000 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:49:
Hey mede Seal eigenaren,

Vorige week heb ik een zwarte seal AWD besteld met zwart interieur. Welke levertijden hadden jullie ongeveer?
Ik heb ook een zwart/zwarte, alleen een RWD. 5 weken levertijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
Turbo99 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:34:
[...]

Is er ergens info te vinden over deze recall? Mijn Seal komt waarschijnlijk uit dezelfde batch als de jouwe en heeft ook het DAB+ issue.
Ben ik ook benieuwd naar, mijn dealer in A'doorn speelt stommetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iphonevannick
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-05 22:04
DeGroteMuis schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:16:
[...]

Nieuwe features:
  • Een degelijke laadplanning in de auto, die ook aangeeft hoe vol de laadplekken zijn en waarmee je kan filteren op aanbieders en minimale snelheid, zoals bijvoorbeeld bij de BMW i5.
  • Tripmeters die afstand, gemiddelde snelheid en verbruik bijhouden. De optie laatste 50 km is nogal waardeloos en lifetime verbruik ook niet erg veelzeggend voor bijvoorbeeld vakantietrips.
  • De optie om de schermen te dimmen op basis van de lichtsensor ipv de verlichting. Dimlicht aan bij laagstaande zon betekent dat je scherm in dark mode deels onleesbaar wordt.
  • One pedal driving. Hoeft voor mij persoonlijk zeker niet, maar aangezien er schijnbaar genoeg liefhebbers voor zijn, is het een toevoeging die wel nuttig lijkt.
  • Een 'rij op de app voorzichtig uit het parkeervak' optie. Met de Seal nog niet gehad, maar gemiddeld 1-2 keer per jaar kom je toch wel zo'n lompe sukkel tegen die zo strak langs de auto parkeert dat je er niet in komt aan de bestuurderskant. Met de relatief hoge zwevende middenconsole is dat wel uitdagend instappen vanaf de passagierskant.
  • Wat in-car entertainment opties, zoals Netflix, HBO, Disney+, wellicht wat spelletjes die je met een controller op de USB A of via Bluetooth kan doen. Voor als je eens moet laden maar geen zin hebt om een koffie/thee/fris te halen, of iets te eten.
  • Een optie om voor te koelen of voor te verwarmen zonder dat de hele auto aan is.
  • Nederlandse spraakassistent. Vooral voor de OEM navigatie echt hard nodig, die snapt echt geen straatnamen nu.
  • Leuke extra: de 360 camera's als dashcamhulpje kunnen benutten, al is het alleen bij drempelwaarden van een x aantal g-krachten.
Verbeteringen:
  • OPLOSSEN VAN DE SNELLAADBUG!!! Echt enorm irritant dat de auto gewoon 1,5 uur aan een HPC moet hangen omdat de laadsnelheid na een paar minuten naar eGolf / Leaf / Corsa E laadsnelheden gaat. Gelukkig lijkt dit bij Superchargers geen probleem, maar om nu vast te zitten aan Superchargers als je snel wil laden...
  • Een pro-activere accukoeling. Bij de mensen zonder de snellaadbug hoor je regelmatig dat de auto de snelheid omlaag trekt omdat de accu te warm wordt. Eerder beginnen met koelen kan zorgen dat je langer de snelheid houdt, misschien zelfs wel 10-80% binnen het half uur krijgen.
  • ACC: bij steilere drempels maakt de auto een soort huppeltje: even gas en weer op de rem. Nu rijd ik zelden op de ACC over drempels, maar kan toch irritant zijn.
  • ACC/Snelheidsmeter: een oplossing voor dat 110-111-110-111-110-111 gepingpong op ACC. Zelf stoor ik me niet zo erg eraan, maar toch een wat onrustig beeld.
  • Bugs van 1.2 fixen: Richtingaanwijzergeluid dat soms wegvalt, lane keeping die soms in slaap valt als je IIC niet ingeschakeld hebt, als het erop zit moet het gewoon werken.
  • Een betere ICC: betere lane keeping in bochten, werking op hogere snelheden dan 120, sommigen ervaren ook ghost braking, dus dat ook graag oplossen.
  • Vertalingen in app en auto die niet uit een AI vertaalmachine komen: (User) Accounts vertalen naar Rekeningen is gewoon knullig.
  • Algemene stabiliteit van het softwareplatform. Nu er wat meer rondrijden zie je toch al her en der wat rare storingen voorbij komen, zoals het laadprobleem van @MichaelJ , maar ook de storingsmeldingen bij @Baannos. Niet dat je dit soort dingen bij andere merken niet tegenkomt, maar toch fijn als het straks wel opgelost is.
Waarschijnlijk kan ik nog wel wat meer bedenken als ik er even echt voor ga zitten, maar dit schiet me zo even te binnen.
  • Een laadplanning zou inderdaad erg makkelijk zijn.
  • Ook het geluidssyteem mag van mij een upgrade krijgen. Kan me niet voorstellen dat de huidige output de max is van een 700watt systeem, mag een tandje bij dus.
  • [list]
  • Bovendien vind ik het ook een (klein) gemis dat het geluid van de navigatie niet onafhankelijk te dempen is. Als je deze uitzet, zijn ook de "prompts" vanuit Carplay gedempt, zoals de flitswaarschuwingen.
  • [/list]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinculum
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09-2024
Ik ben nu voor het eerst aan het laden bij een snellader. Fastned 175kW. Ik zal even bijhouden wat er gebeurt voor degene die het interessant vinden.
Hij begon op 8% SoC en binnen paar seconden liep hij op naar 151kW. Dit heeft hij constant volgehouden tot 48% SoC. Daarna zakte hij plots in naar 68kW. Nu zit hij op 50% SoC @ 70kW.
Bij 54% gaat hij weer naar de 150kW.
56% naar 104kW en daarna weer 69kW.
61% weer naar 120kW
65% naar 80kW
Zit nu op 72% nog steess op 80kW. Ga nu stoppen want moet door.

Apart. Maar eerlijk gezegd beter dan mijn Model 3. Die heb ik 1x heel kort op 138kW gehad maar kakte ook snel in naar 35-45kW en bleef daar dan beetje hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inter18
  • Laatst online: 21:05
Vinculum schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:09:
Ik ben nu voor het eerst aan het laden bij een snellader. Fastned 175kW. Ik zal even bijhouden wat er gebeurt voor degene die het interessant vinden.
Hij begon op 8% SoC en binnen paar seconden liep hij op naar 151kW. Dit heeft hij constant volgehouden tot 48% SoC. Daarna zakte hij plots in naar 68kW. Nu zit hij op 50% SoC @ 70kW.
61% weer naar 120kW
65% naar 80kW

Apart. Maar eerlijk gezegd beter dan mijn Model 3. Die heb ik 1x heel kort op 138kW gehad maar kakte ook snel in naar 35-45kW en bleef daar dan beetje hangen.
Goedemorgen,

ik denk dat je ervaring nogmaals bevestigd dat de accu te heet wordt waardoor de laadsnelheid wordt beperkt om de accu de mogelijkheid te geven om af te koelen.
Het schijnt echt een issue te zijn dat zich ook voor doet bij lagere, stel rond 100kW/h.
Zoals vermeld zou het fijn zijn als de accu koeling eerder aanslaat en wellicht ten koste gaat van de inzittende koeling. Het is jammer dat de koeling wat minder is geïmplementeerd maar voor de klagenden onder ons:
Mijn Soul gaat niet over 75Kw/u. Dus zelfs als jullie wagens gaan throtlen, mijn baard is nog steeds langer dan die van jullie en ik sta eerder stil...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
DeGroteMuis schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:16:
[...]

Nieuwe features:
Verbeteringen:
Je blijft mij elke keer weer verbazen met je positieve inbreng in dit topic! _/-\o_

Zullen we dit wellicht pinnen of toevoegen aan de openingspost? Wellicht een refresh van de openingspost in z'n geheel maken? ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Turbo99 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:34:
[...]

Nee niet dat ik weet, ik weet verder ook niet of er een daadwerkelijke recall is. Dit gaf de monteur aan toen die de sleutel terug gaf. Maar of er nu verder actie op wordt ondernomen of niet is mij niet duidelijk.

Ik moet ook zeggen dat ik dit een 'nice to have' recall voor mijzelf vindt.. als ze een recall hebben voor het snelladen dan sta ik vanmiddag bij ze op de stoep. DAB+ mag gerust even wat tijd overheen gaan voor mij :+

Als ik over een week of 3-4 niets gehoord heb zal ik wel weer eens een poging wagen bij Louwman wat de status is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
vanadium schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 00:00:
[...]

Ben ik ook benieuwd naar, mijn dealer in A'doorn speelt stommetje
Ben je bij de juiste 'Dealer' geweest? :+ :9

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
61% weer naar 120kW
65% naar 80kW

Dat is ook wel weer een vreemd beeld, maar het lijkt er wel sterk op dat dat hetzelfde beeld geeft als mijn laadsessie.

Alleen in jouw geval schiet die af en toe toch weer terug naar 100+kwh en dat heb ik dan weer niet gehad. Enige verschil dat ik zie was dat ik aan een 300kw lader stond.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
Inter18 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:16:
[...]

Goedemorgen,

ik denk dat je ervaring nogmaals bevestigd dat de accu te heet wordt waardoor de laadsnelheid wordt beperkt om de accu de mogelijkheid te geven om af te koelen.
Het schijnt echt een issue te zijn dat zich ook voor doet bij lagere, stel rond 100kW/h.
Zoals vermeld zou het fijn zijn als de accu koeling eerder aanslaat en wellicht ten koste gaat van de inzittende koeling. Het is jammer dat de koeling wat minder is geïmplementeerd maar voor de klagenden onder ons:
Mijn Soul gaat niet over 75Kw/u. Dus zelfs als jullie wagens gaan throtlen, mijn baard is nog steeds langer dan die van jullie en ik sta eerder stil...
Ik reed hiervoor met een MG ZS rond.. daar haalde ik met juiste omstandigheden 45kwh... Maar goed die accu was ook maar de helft zo groot. Dat schoot in ieder geval echt niet op en hoe vaak heb je (even voor mijzelf gesporken) nu echt die 10-80% lading nodig.. mocht het in NL voorkomen dat ik moet snelladen dan is een kwartier snelladen vaak wel voldoende om weer leeg thuis aan te komen bij wijze van.

Die vakantierit en dan de stop 10minuten langer of korter maakt mij ook geen snars uit. Mijn vakantie begint wanneer ik de voordeur dichttrek en in de Seal stap met het gezin. De reis zelf is ook puur genot (hoop ik :) )

Iemand hier trouwens al ervaring met de Seal en een Fulli tolbadge? Ik ga het zondag ervaren hoe het werkt haha

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
Ik reed hiervoor met een MG ZS rond.. daar haalde ik met juiste omstandigheden 45kwh... Maar goed die accu was ook maar de helft zo groot. Dat schoot in ieder geval echt niet op en hoe vaak heb je (even voor mijzelf gesporken) nu echt die 10-80% lading nodig.. mocht het in NL voorkomen dat ik moet snelladen dan is een kwartier snelladen vaak wel voldoende om weer leeg thuis aan te komen bij wijze van.

Die vakantierit en dan de stop 10minuten langer of korter maakt mij ook geen snars uit. Mijn vakantie begint wanneer ik de voordeur dichttrek en in de Seal stap met het gezin. De reis zelf is ook puur genot (hoop ik :) )

Iemand hier trouwens al ervaring met de Seal en een Fulli tolbadge? Ik ga het zondag ervaren hoe het werkt haha
[/quote]

Ik begrijp je, mijn verre ritten waren zakelijk met met snellaad sessie in the middle of no where. Het enige dat je wil op zo'n verlaten oost duits industrie terrein is wegwezen!

Andere sessie, tegenover woonhuizen. Lijkt me geen feestje, blazende lader en blazend Kiaatje voor je huis om 04:00.
Maar idd, meestal is ie wel klaar als ik mijn eigen laad- en lossessies heb voltooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanadium
MichaelJ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:29:
[...]

Ben je bij de juiste 'Dealer' geweest? :+ :9
Nee, helaas niet maar dat is een koe in de kont kijken. Had beter mijn Seal via Meppel of Arnhem kunnen laten uitleveren. Ik ga wel even rechtstreeks naar BYDNL, wellicht dat zij wat meer weten over deze recall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-05 18:35

Cybje

First Post!

Daar is dan wel wat raars aan de hand geweest, bijv. probleem met de lader, accu niet warm of hoge SoC. Mijn Model 3 duikt pas ver na de 80% SoC onder de 50 kW. Toevallig 2 weekjes terug nog aan Fastned gestaan, begon mooi op 190 kW en dat hield hij een tijd vol. En dan rond de 40% begint hij langzaam te zakken, elk % SoC weer een paar kW lager, tot je bij 80% ergens rond de 60 kW uitkomt.

Model 3 laadt dus ook heel stabiel eigenlijk. Niet die rare sprongen die de Seal maakt. Nou heb ik zelf nog geen praktijkervaring met de Seal, maar de dingen die ik zie op YouTube en lees op de verschillende fora beloven weinig goeds. Wel jammer, hopelijk gaan ze het oplossen. Ik dacht eigenlijk dat BYD juist trots was op hun goede BMS en koeling van de batterij, dus je zou verwachten dat het met wat software wijzigingen veel beter kan.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoydSeal
Is het dan toch zo ver....

Wegenbelasting voor EV's nu bekend. Pijnlijk om weer gestraft te worden voor een goede daad.

https://www.telegraaf.nl/...voor-je-elektrische-auto/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-05 18:35

Cybje

First Post!

BoydSeal schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:00:

Wegenbelasting voor EV's nu bekend. Pijnlijk om weer gestraft te worden voor een goede daad.

Wat er extra zuur aan is, is dat een LFP accu extra zwaar is, maar ook juist duurzamer (uiteindelijk gaan ze toch langer mee dan NMC accu's). Dus als je het nog net even extra goed doet, betaal je ook nog net even meer.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHoppenbrouwers
https://carnewschina.com/...em_xulrArDHzAEwjaq9buHROQ

Best jammer nu al een nieuwe versie, had er twee weken geleden nog specifiek om gevraagd voordat ik een nieuwe had besteld of er een nieuwe versie zou komen ivm andere byd’s wel vernieuwd zouden worden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinculum
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09-2024
RHoppenbrouwers schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:01:

Best jammer nu al een nieuwe versie, had er twee weken geleden nog specifiek om gevraagd voordat ik een nieuwe had besteld of er een nieuwe versie zou komen ivm andere byd’s wel vernieuwd zouden worden…
Maar voordat Deze ook in NL is zijn we wel weer een jaar verder. ALS hij überhaupt naar nl komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Inter18 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:16:
[...]

Goedemorgen,

Da's waar... Behalve als je een Seal met laadbug hebt en geen Supercharger in de buurt. Bij Fastned mag je blij zijn als je na 5 minuten laden nog 50kW haalt. :| Bij dagelijks gebruik zelden een probleem, maar op vakantie sta je dan toch een stuk langer te wachten.

De BYD NL technisch expert zegt dat men nog steeds bezig is met een update voor dit probleem, dus intussen ook maar eens een mailtje verstuurd naar BYD Senger in Keulen met welke update precies nodig is om dit op te lossen, want volgens ElektroBays op Youtube hadden zij dus wel een oplossing in de vorm van een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
MichaelJ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:22:
[...]

Je blijft mij elke keer weer verbazen met je positieve inbreng in dit topic! _/-\o_

Zullen we dit wellicht pinnen of toevoegen aan de openingspost? Wellicht een refresh van de openingspost in z'n geheel maken? ;)

Hahaha, dank je wel! 8) Beetje drukke weken nu, maar we kunnen inderdaad wel eens kijken naar een update van de openingspost.

Heeeeel benieuwd naar de combi Fulli-Seal, ik heb nog geen vakantie, maar wel al de Fulli tegen de ruit geplakt rechts naast de spiegel.

Fijne vakantie alvast! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
BoydSeal schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:00:

Die zat er helaas aan te komen met dit kabinet. 'Evenredig de lasten verdelen' noemen ze dat. Dus voor een auto met 500kg accupakket uiteindelijk ook benzinetarief voor 500kg meer auto berekenen is evenredig... 8)7
Dat het niet wegenbelastingvrij kon blijven is wel logisch, maar een tarief waarbij je niet juist extra kosten om de oren krijgt was wel eerlijker geweest. Maar het rijplezier wordt er niet minder van, dus lekker blijven genieten. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baannos
MichaelJ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:35:
[...]

Ik mag zondag ook gaan ervaren hoe de tolbadge gaat werken.. ik heb alleen de BIPandGO variant.
Andere naam, zelfde werking. Ik heb hem naast de sensors, bijrijderskant geplakt. Eerste keer weer voor z’n poortje blijft altijd even spannend hahaha..
hoor van mijn broer, dat hij onderweg en 2 weken Monaco verblijf, 1 Seal heeft gezien.
Zullen we dan zeldzamer zijn in Monaco dan een bugatti? Daar waren er een stuk of 5 van aanwezig hahah.. ik zal proberen een toffe Seal/Casino foto te maken in Monaco. Wordt vervolgd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
RHoppenbrouwers schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:01:

Vinculum schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:28:
Maar voordat Deze ook in NL is zijn we wel weer een jaar verder. ALS hij überhaupt naar nl komt
Inderdaad balen als je net besteld hebt en de aankondiging komt dat er een nieuwe komt. Maar die aankondiging is al een paar keer voorbij gekomen en het lijkt zeker niet op alle vlakken een verbetering. Wel een hogere topsnelheid en laadsnelheid, maar de CLTC range is juist afgenomen en ook het interieur is geen verbetering voor zover we nu te zien hebben gekregen, al lijken veel interieur spyshots van de Seal DM-i (plugin) te zijn. En het kan ook zomaar nog 1-2 jaar duren voor de update hier leverbaar wordt. De huidige Seal werd ook ergens in het voorjaar van 2022 geïntroduceerd en is pas sinds dit jaar ook hier leverbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Baannos schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:22:
[...]

Ik mag zondag ook gaan ervaren hoe de tolbadge gaat werken.. ik heb alleen de BIPandGO variant.
Andere naam, zelfde werking. Ik heb hem naast de sensors, bijrijderskant geplakt. Eerste keer weer voor z’n poortje blijft altijd even spannend hahaha..
hoor van mijn broer, dat hij onderweg en 2 weken Monaco verblijf, 1 Seal heeft gezien.
Zullen we dan zeldzamer zijn in Monaco dan een bugatti? Daar waren er een stuk of 5 van aanwezig hahah.. ik zal proberen een toffe Seal/Casino foto te maken in Monaco. Wordt vervolgd
Hahaha, je Seal straks bij het casino naast een Bugatti Divo? :+
Ook jij een hele fijne vakantie! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
DeGroteMuis schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:12:
[...]

Hahaha, dank je wel! 8) Beetje drukke weken nu, maar we kunnen inderdaad wel eens kijken naar een update van de openingspost.

Heeeeel benieuwd naar de combi Fulli-Seal, ik heb nog geen vakantie, maar wel al de Fulli tegen de ruit geplakt rechts naast de spiegel.

Fijne vakantie alvast! d:)b
Gaan we zeker doen, wel leuk om het even iets 'serieuzer' aan te gaan pakken :)
Ik had het 'succes' van het topic in het begin toen ik in enthousiasme het topic aanmaakte ook niet aan zien komen haha.

Ik moet de Fulli nog gaan plakken maar inderdaad ik wilde hem rechts (bijrijder) achter de binnenspiegel plakken. Direct tegen de plastic behuizing zeg maar. Dat zal vast goed moeten werken.. nog nooit ervaring mee gehad.

Komt goed, ik heb er wel zin in! Rit is uitgestippeld richting IONITY laadpalen, bewust gekozen omdat die over 't algemeen wat duurder zijn en ik dus verwacht dat het daar wat rustiger zal zijn.. Als Nederlanders 2 cent kunnen besparen dan doen ze dat natuurlijk maximaal :P

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
Baannos schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:22:
[...]

Als we nu dezelfde tijd vertrekken, dan zien we zondag waarschijnlijk de gehele rit een andere Seal. Jij die van mij, ik die van jou ;-)

De rit naar het zuiden hebben we in ieder geval vermoed ik hetzelfde min of meer gepland. De mijne gaat aan de zelfde kant geplakt worden. Fijne vakantie en geniet van de reis!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
MichaelJ schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:53:
[...]

Gaan we zeker doen, wel leuk om het even iets 'serieuzer' aan te gaan pakken :)
Ik had het 'succes' van het topic in het begin toen ik in enthousiasme het topic aanmaakte ook niet aan zien komen haha.

Ik moet de Fulli nog gaan plakken maar inderdaad ik wilde hem rechts (bijrijder) achter de binnenspiegel plakken. Direct tegen de plastic behuizing zeg maar. Dat zal vast goed moeten werken.. nog nooit ervaring mee gehad.

Komt goed, ik heb er wel zin in! Rit is uitgestippeld richting IONITY laadpalen, bewust gekozen omdat die over 't algemeen wat duurder zijn en ik dus verwacht dat het daar wat rustiger zal zijn.. Als Nederlanders 2 cent kunnen besparen dan doen ze dat natuurlijk maximaal :P
Ionity duurder? Dan misschien nog even je laadplanning heroverwegen. ;) Met een maandabonnementje is dat juist vaak de goedkoopste DC laadprovider. In Frankrijk 39 of zelfs 33 cent per kWh, in Nederland en België 49 / 39 cent met abo van 3,99 of 7,99 (voor de eerste maand ooit).
https://ionity.eu/en/passport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
DeGroteMuis schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:12:
[...]

Ionity duurder? Dan misschien nog even je laadplanning heroverwegen. ;) Met een maandabonnementje is dat juist vaak de goedkoopste DC laadprovider. In Frankrijk 39 of zelfs 33 cent per kWh, in Nederland en België 49 / 39 cent met abo van 3,99 of 7,99 (voor de eerste maand ooit).
https://ionity.eu/en/passport
Zakelijke Laadpas ;)
Dus geen abonnement helaas mogelijk en nodig haha. Mits m’n Laadpas het doet uiteraard.

Anders ff ter plekke abonnement afsluiten en dan op IONITY laden.

Heroverweging van de route heb ik geen zin in, ik rijd gewoon naar m’n stops en zie het vanzelf wel allemaal.

Fulli zit in de auto in ieder geval, laat de reis maar komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8Z9vEl6Mq56Hkv18TA7HsTILQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aLU83jUKSfN7SAPTt6taxYKY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door MichaelJ op 02-08-2024 18:14 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baannos
MichaelJ schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:13:
[...]

Zakelijke Laadpas ;)
Dus geen abonnement helaas mogelijk en nodig haha. Mits m’n Laadpas het doet uiteraard.

Anders ff ter plekke abonnement afsluiten en dan op IONITY laden.

Heroverweging van de route heb ik geen zin in, ik rijd gewoon naar m’n stops en zie het vanzelf wel allemaal.

Fulli zit in de auto in ieder geval, laat de reis maar komen.

[Afbeelding]
Heb jij vooraf de route en stops al bepaald?
Ik ga rijden met de OBDII Dongel en de ABRP navigatie.. die gaat me zeggen hoe of wat.. ik ga daar volledig van genieten, of juist mee op mijn …. Plaat hahahah

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inter18
De hierboven geschetste 'laad drukte' van de de heren topicstartes, deed me herinneren aan onze vakantie.Welkom in de omgekeerde wereld zeg maar:.
Met z'n 5en plus bagage in de Soul dat gaat niet -> forse benzine leenauto.-> op naar La France.

- Met het equivalent van een DSG bak is het een compleet drama om in de file te rijden, Alsof je op een dolle stier zit
- Tot 3 keer toe waren de rijen bij de tankstations zo lang dat we door gereden zijn.........
- Komt ie: bij 1 station deed de betaalpas het NIET. Gebaseerd op 3 ervaringen van anderen leek internationaal betalen onmogelijk. Daar sta je dan.

Ondanks de vele sceptici betreffende lage afstands ritten vond ik deze benzine ervaring nu niet bepaald geweldig noch comfortabel.

Als je erbij optelt dat ik tot 2* toe een inhaalactie moest afbreken door gebrek aan vermogen dan ben je toch wel blij met je EV.

Fijne vakantie heren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichaelJ
Baannos schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:51:
[...]

Heb jij vooraf de route en stops al bepaald?
Ik ga rijden met de OBDII Dongel en de ABRP navigatie.. die gaat me zeggen hoe of wat.. ik ga daar volledig van genieten, of juist mee op mijn …. Plaat hahahah
Ja ik heb een aantal stops na ongeveer 2,5 uur - 3 uur opgezegd via een combinatie van de IONITY routeplanner en Google Maps. Zo zal ik, zonder file, niet langer aan 1 stuk rijden en maakt het me verder niet uit hoeveel % ik over houd als bij een laadstop. Gemiddeld 250km tot aan een stop, en dat moet ook met de AWD goed mogelijk zijn.

Tijdens het laden kijk ik dan de route naar de volgende stop, laden naar 85% of iets en dan weer door. Ik heb geen haast.

De ABRP oplossing had ook mooi geweest, nog mooier was de tesla manier. Maar ook zo kom ik er wel. Kind en de hond maar ook mijn blaas vind 3uur in de auto genoeg.

Ben vooral benieuwd hoeveel ingepakte spullen vanavond NIET mee kunnen… 😂

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baannos
MichaelJ schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:51:
[...]

Ja ik heb een aantal stops na ongeveer 2,5 uur - 3 uur opgezegd via een combinatie van de IONITY routeplanner en Google Maps. Zo zal ik, zonder file, niet langer aan 1 stuk rijden en maakt het me verder niet uit hoeveel % ik over houd als bij een laadstop. Gemiddeld 250km tot aan een stop, en dat moet ook met de AWD goed mogelijk zijn.

Tijdens het laden kijk ik dan de route naar de volgende stop, laden naar 85% of iets en dan weer door. Ik heb geen haast.

De ABRP oplossing had ook mooi geweest, nog mooier was de tesla manier. Maar ook zo kom ik er wel. Kind en de hond maar ook mijn blaas vind 3uur in de auto genoeg.

Ben vooral benieuwd hoeveel ingepakte spullen vanavond NIET mee kunnen… 😂
Ja 3 uur achter elkaar zal bij mij ook wel zoiets worden denk ik.. Ik heb dan niet de AWD, ben benieuwd hoe zuinig hij zal zijn.. maar wat je zegt, ik heb ook echt 0 haast.. als ik instap heb ik vakantie en geen haast!

Ik zal nog even een plaatje maken van mijn ingepakte auto. Ik maak gebruik van vacuümzakken. Komt nog 1 kratje bij. Is voor 2 volwassenen en een puber (14 jarige dame) ruime 2 weken Côte d'Azur stacaravan vakantie..

Fijne vakantie en wie weet tot morgen hahah

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baannos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JQOFDXVdD1azSEJx9op5znf7Hg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3XnnTMrNAGkJx5tZWKcj3Nr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ
Baannos schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:25:
[...]

Ja 3 uur achter elkaar zal bij mij ook wel zoiets worden denk ik.. Ik heb dan niet de AWD, ben benieuwd hoe zuinig hij zal zijn.. maar wat je zegt, ik heb ook echt 0 haast.. als ik instap heb ik vakantie en geen haast!

Ik zal nog even een plaatje maken van mijn ingepakte auto. Ik maak gebruik van vacuümzakken. Komt nog 1 kratje bij. Is voor 2 volwassenen en een puber (14 jarige dame) ruime 2 weken Côte d'Azur stacaravan vakantie..

Fijne vakantie en wie weet tot morgen hahah
Haha wie weet inderdaad, wij zitten in de Provence - Côte d'Azur.

Die vacuüm zakken had ik ook, echter mijn vrouw is de pomp kwijt haha.. ach alles zit er in en hebben niks achter gelaten.

Wel mooi, onderweg echt auto’s helemaal tot de nok afgeladen met dakkoffer, stations en zelfs nog bagageboxen op de trekhaak.. hoeveel neem je mee haha.

Wij nu de eerste stop, bij Maastricht. Nog even in Nederland laden en dan straks IONITY Frouard in frankrijk na zo’n 295km.

Eerste deel van de reis verloopt vlotjes en soepel tot nu toe!

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evdpitte
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 17:50
En hier zijn de eerste fotos van get interieur van de vernieuwde seal.
https://carnewschina.com/...interior-official-images-

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MichaelJ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6yjAaY9T_rCahbi6Tri_dSBKI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmyKzRAxVT9mbMr6lK6kWID8.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dutchman666
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:14
evdpitte schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:05:
Dat ziet er serieus goed uit :P . De Seal komt steeds hoger op de short list als opvolger van mijn Polestar 2 te staan. Ik hoop dat het 2025 model begin volgend jaar te bestellen is.

P2 LRDM|Midnight|20"|Pilot,Plus,Per|Nappa|350KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakainde
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-04 01:28
Dag allen,

Vraagje, ik heb recentelijk de meest recente OTA update uitgevoerd. Nu werkt mijn wireless CarPlay niet meer. Ik heb een iPhone 12 Pro en ik krijg steeds “ this accessory is not supported”.
Ik las ergens dat het aan outdated iPhone software kon liggen maar na een update naar iOS 17.6 werkt het nog steeds niet. Ik zou anderen aanraden om te wachten met de update. Overigens opnieuw pairen e.d. werken ook niet :(

Hoor graag er oplossingen zijn!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Baannos
Ik heb je niet gezien helaas.. inmiddels aangekomen onder Lyon. Overnachting maken.
Laden ging bij de eerst kansloos. Begon met 150kwh, binnen een paar min terug nar 44kwh.
2de stop ging beter, begon 150 voor dik een kwartier. Toen terug naar 79/84 kwh. Tot ruim 84%
Zo even aan de teslapaal vol maken voor morgen..

Goede reis nog!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKD1b8BV-qsZFkx2t32foaKjOAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8rpUnXbcogtMRHPedXFLN8l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inter18
Fijn dat jullie dit rapporteren @baannos en @Michaelj.
Volg met veel belangstelling

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Baannos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NVHjfDt_25VC3igh00EylyHHV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNfmMCWj4N2HVSH6S81EX2Bz.jpg?f=fotoalbum_large

Gewoon voor de fun maar even 🫣

Zien jullie gelijk even mijn wrap kunsten.. heb het logo mooi mat zwart gewrapt

[ Voor 9% gewijzigd door Baannos op 04-08-2024 17:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StefanoDiBosso
  • Laatst online: 22:52
Hakainde schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:04:
Dag allen,

Vraagje, ik heb recentelijk de meest recente OTA update uitgevoerd. Nu werkt mijn wireless CarPlay niet meer. Ik heb een iPhone 12 Pro en ik krijg steeds “ this accessory is not supported”.
Ik las ergens dat het aan outdated iPhone software kon liggen maar na een update naar iOS 18.6 werkt het nog steeds niet. Ik zou anderen aanraden om te wachten met de update. Overigens opnieuw pairen e.d. werken ook niet :(

Hoor graag er oplossingen zijn!
Dit heb ik een tijdje geleden ook gehad. Reset van het systeem (volumeknop indrukken tot restart, duurt lang) loste het bij mij gelijk op, daarna nooit meer voorgekomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MichaelJ
Baannos schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:18:
[...]

Ik heb je niet gezien helaas.. inmiddels aangekomen onder Lyon. Overnachting maken.
Laden ging bij de eerst kansloos. Begon met 150kwh, binnen een paar min terug nar 44kwh.
2de stop ging beter, begon 150 voor dik een kwartier. Toen terug naar 79/84 kwh. Tot ruim 84%
Zo even aan de teslapaal vol maken voor morgen..

Goede reis nog!

[Afbeelding]
Haha ik heb de hele rit m’n ogen goed open gehouden maar inderdaad niks gezien. Had ook te mooi geweest!

Wij zijn een stukje na dijon gestopt voor de overnachting. Morgen nog een kleine 500km te gaan.

Voor de eerste keer met de Seal op vakantie, maar met EV in het algemeen valt het mij 200% mee. Omdat ik de laadstops vrij ‘kort’ achter elkaar heb gepland kon ik ook continue 130-140 rijden zonder problemen. Tijdens de lunch bij de IONITY laadpaal was de Seal zelfs 100% opgeladen in 45 minuten tijd. Ik vind de laadtijd over het algemeen flink goed, maar misschien omdat ik dan niet aan het opletten ben terwijl ik aan het voetballen ben met mijn zoontje 😇

We waren zelfs vroeger dan ingeschat bij de B&B waardoor ik de Seal nog even naar 100% had geladen bij een afgelegen laadpaal op een groot supermarkt terrein haha

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DM5Zkd9tnOGbULzzQa3WuCatfGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTLKR2Nc5czwfqaGPhFzLnch.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen 1x snelladen na 240km bij de geplande IONITY stop en dan door naar de eindbestemming!

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holland
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-05 07:14
Inter18 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:56:
Fijn dat jullie dit rapporteren @baannos en @Michaelj.
Volg met veel belangstelling
Hier nog een! Erg leuk om jullie bevindingen en fotos te zien!!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• G S
  • Laatst online: 26-05 21:03

G S

Net terug van een reisje Normandië, de eerste keer op reis met een EV.

Ik moet toegeven dat de heenreis een echte leerschool was, dat heeft er natuurlijk voor gezorgd dat de terugreis veel beter verlopen is. Heenreis heeft 12,5h geduurd en terugreis 7h, beide zonder files.

Leerpuntje1:
Ik had de reis conservatief gepland met ABRP en een referenteiverbruik @110km/h van 240wh/100km ingegeven. ABRP gaf aan elke 1.5 - 2h te stoppen om bij te laden, wat ideaal is om de kinderen de benen even te laten strekken. De Seal AWD met vrouw, 3 kinderen en de koffer volgepropt is veel zuiniger dan dit. Het berekende gemiddelde verbruik van de heen en terugreis is, in mijn geval voor deze reis, 196wh/100km. Maw, wij zijn aan elk gepland laadpunt met 60% SOC toegekomen. Als ik achteraf bekeken de reis opnieuw ingeef in ABRP zou ik voor de 110 km/h referentie 90wh/100km ingeven om de realiteit het beste te benaderen.

Leerpuntje 2:
Ik had alle laadpunten voorzien bij Tesla snelladers in de grotere steden. Vraag me niet waarom, het zat zo in men hoofd :) . De eerste laadstop was perfect. Bij de 2e, in Amiens, waren alle palen bezet, onze seal gebruikt 2 plaatsen bij een V2 snellader dus ik vond het wat asociaal om daar te laden gezien de drukte. Het back up plan was een niet Tesla 1km verder, die was stuk. Het volgende snellaadpunt was 50km verder. Bij het oprijden van het complex was direct duidelijk dat er op dat punt een complete chaos was voor EV en benzine/diesel. Dus op naar de volgende, terug een Tesla punt, hier konden we wel laden. Ook het volgende gepland punt was een Tesla station, hier kregen we een foutmelding dat er geen wagen gevonden kon worden. Op naar het volgende Tesla laadpunt. Hier kregen we dezelfde foutmelding. Dat vond ik te verdacht en ben de Tesla app iets beter gaan controleren. Bleek dat de locatie in de Tesla app niet correct werkte en na het herstarten van mijn telefoon konden hier we gemakkelijk laden.
Het moraal is eigenlijk vermijd de drukte in de grotere steden en wacht niet tot 20% SOC om te laden, er kan wel is iets fout gaan.

Leerpuntje 3:
Ik had de adressen van de laadpunten uit ABRP ingegeven in Waze. Bij de eerste 3 Tesla laadpunten waren we 4-9km verwijderd van de laadpalen. En die Tesla palen weten ze ook goed te verstoppen :). Met het gebruik van Google Maps ging het veel vlotter. Ook werkte de Waze meldingen veel te traag op ronde punten, hierdoor hebben we redelijk veel tijd verloren door verkeerd te rijden. Nadien zijn we ook volledig overgeschakeld naar Maps. Ik heb Waze gebruikt via draadloos Apple carplay, misschien dat dat de oorzaak was van de traagheid?

Zoals ik al zei, het was een leerschool voor ons en ik wil niet te negatief overkomen.
Achteraf bekeken zou ik de reis zeker opnieuw doen met de Seal.
Hij rijd heel comfortabel, heeft leuk veel vermogen, stoel ventilatie was super leuk, kinderen hadden veel ruimte achteraan, alle bagage ging in de koffer, de laadsnelheden waren bij ons zeker ok (de auto was eerder klaar met laden dan wij met al de rest),...

3 minpuntjes van de wagen:
- ACC (in kortste stand) remt te snel bij naderen van trager verkeer zoals vrachtwagens, sneller verkeer is zeker ok
- 2x heeft de auto een noodstop gemaakt bij het oprijden van een druk rond punt (is blijkbaar al een update voor gemaakt)
- het infotainment systeem heeft toch wat stotteringen, geluid van navigatie kwam niet altijd door of de spotify werkte in 1 keer niet meer, de hotspot via telefoon moet je elke keer opnieuw maken na stilleggen van de wagen

Dat was het zo een beetje denk ik, nog een fijne vakantie voor iedereen gewenst :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koenske
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23-05 22:16
Zojuist contact gehad met BYD, mijn auto staat in Rotterdam en zou al binnen moeten zijn maar door de bekende transport drukte is die nog niet binnen. Ik hoop dat die volgende week geleverd kan worden. Nog even geduld dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@Baannos en @MichaelJ Goed onderweg hoor! Blij dat de reis zo voorspoedig verloopt. Ook allebei soepel door de tolpoortjes gekomen met de Bip & Go / Fulli rechts naast de spiegel? Hopelijk intussen ook allebei weer zonnetje onderweg? Fijne vakantie allebei!

@G S Wow, over dezelfde route gewoon 5,5 uur langer gedaan op de heenweg door laadperikelen en gedoe met Waze / ABRP? Dat stemt niet echt vrolijk. Gelukkig verliep de terugweg een stuk fijner! Hoe vaak heb je moeten laden? Ik zou verwachten dat je aan 2 keer laden wel genoeg hebt vanuit België?

De noodstop bij het oprijden van een rondpunt / (mini-)rotonde moet inderdaad opgelost zijn bij v1.2.1 die sommigen schijnbaar al ontvangen hebben. Toevallig gisteren voor het eerst zelf gehad dat de auto nogal enthousiast remde bij een rotonde met 2 rijstroken, iets te dicht achter het kruisend verkeer langs vermoed ik. Het stotterende infotainment nog niet meegemaakt, maar ik moet wel zeggen dat ik Spotify meestal gewoon via Android Auto aan heb staan, omdat ik meestal toch Maps gebruik voor navigeren. Wel al eens gehoord van een Atto 3 bestuurder, daar hielp een reset (volumeknop in de middenconsole inhouden tot het systeem opnieuw opstart), misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
evdpitte schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:05:
Dat lijkt wel een wat opgeruimde versie van het interieur van de huidige Seal DM-i plugin die hier niet leverbaar is. Nog geen spijt van mijn 'oude' Seal als ik dit zo zie. Wat een klont hoogglans zwart in dat dashboard zeg! Dat is wat mij betreft geen verbetering. Wel een goede stap voor degenen die het interieur nu wat aan de drukke kant vinden en/of wat meer opties in het interieur willen dan licht of donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baannos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtTsbm-Sx_n6veLHe-U6nTJLkTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZ1yxcWLvzkIp4HnzuA7Y80x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7ihTTuk93wIt1DgMY5ZraEK4P4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nnQh06290PyB2I4RI8T4Iln.jpg?f=fotoalbum_large

Oooo en dit doet zo zeer he!!! De eerste deur van een andere auto tegen mijne…. Ooooo dit moest ik eff laten bezinken toen ik dit zag.. paoh..

Maar aangekomen, zonder file genoten met de BYD, wat een heerlijke zuinige reis auto!! BIP werkte top bij mij!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XicrW4VGbkWwZhzr2Iee5mYMA3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HaufBQDW6H1kYC3MRYWpvTRb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colinmeer
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-05 12:57
Baannos schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:29:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Oooo en dit doet zo zeer he!!! De eerste deur van een andere auto tegen mijne…. Ooooo dit moest ik eff laten bezinken toen ik dit zag.. paoh..

Maar aangekomen, zonder file genoten met de BYD, wat een heerlijke zuinige reis auto!! BIP werkte top bij mij!!
[Afbeelding]
Auw, pijnlijk! Heb je al even met wat water afgekuist? Om eventueel te zien hoe groot de echte schade is? Mogelijks wat op te knappen door te polieren en daarna met een lakstift zodat het niet zo zichtbaar meer is?

Hopelijk lig je er niet te wakker van tijdens je vakantie, geniet ervan!
Pagina: 1 ... 18 ... 38 Laatste