Net terug van een reisje Normandië, de eerste keer op reis met een EV.
Ik moet toegeven dat de heenreis een echte leerschool was, dat heeft er natuurlijk voor gezorgd dat de terugreis veel beter verlopen is. Heenreis heeft 12,5h geduurd en terugreis 7h, beide zonder files.
Leerpuntje1:
Ik had de reis conservatief gepland met ABRP en een referenteiverbruik @110km/h van 240wh/100km ingegeven. ABRP gaf aan elke 1.5 - 2h te stoppen om bij te laden, wat ideaal is om de kinderen de benen even te laten strekken. De Seal AWD met vrouw, 3 kinderen en de koffer volgepropt is veel zuiniger dan dit. Het berekende gemiddelde verbruik van de heen en terugreis is, in mijn geval voor deze reis, 196wh/100km. Maw, wij zijn aan elk gepland laadpunt met 60% SOC toegekomen. Als ik achteraf bekeken de reis opnieuw ingeef in ABRP zou ik voor de 110 km/h referentie 90wh/100km ingeven om de realiteit het beste te benaderen.
Leerpuntje 2:
Ik had alle laadpunten voorzien bij Tesla snelladers in de grotere steden. Vraag me niet waarom, het zat zo in men hoofd

. De eerste laadstop was perfect. Bij de 2e, in Amiens, waren alle palen bezet, onze seal gebruikt 2 plaatsen bij een V2 snellader dus ik vond het wat asociaal om daar te laden gezien de drukte. Het back up plan was een niet Tesla 1km verder, die was stuk. Het volgende snellaadpunt was 50km verder. Bij het oprijden van het complex was direct duidelijk dat er op dat punt een complete chaos was voor EV en benzine/diesel. Dus op naar de volgende, terug een Tesla punt, hier konden we wel laden. Ook het volgende gepland punt was een Tesla station, hier kregen we een foutmelding dat er geen wagen gevonden kon worden. Op naar het volgende Tesla laadpunt. Hier kregen we dezelfde foutmelding. Dat vond ik te verdacht en ben de Tesla app iets beter gaan controleren. Bleek dat de locatie in de Tesla app niet correct werkte en na het herstarten van mijn telefoon konden hier we gemakkelijk laden.
Het moraal is eigenlijk vermijd de drukte in de grotere steden en wacht niet tot 20% SOC om te laden, er kan wel is iets fout gaan.
Leerpuntje 3:
Ik had de adressen van de laadpunten uit ABRP ingegeven in Waze. Bij de eerste 3 Tesla laadpunten waren we 4-9km verwijderd van de laadpalen. En die Tesla palen weten ze ook goed te verstoppen

. Met het gebruik van Google Maps ging het veel vlotter. Ook werkte de Waze meldingen veel te traag op ronde punten, hierdoor hebben we redelijk veel tijd verloren door verkeerd te rijden. Nadien zijn we ook volledig overgeschakeld naar Maps. Ik heb Waze gebruikt via draadloos Apple carplay, misschien dat dat de oorzaak was van de traagheid?
Zoals ik al zei, het was een leerschool voor ons en ik wil niet te negatief overkomen.
Achteraf bekeken zou ik de reis zeker opnieuw doen met de Seal.
Hij rijd heel comfortabel, heeft leuk veel vermogen, stoel ventilatie was super leuk, kinderen hadden veel ruimte achteraan, alle bagage ging in de koffer, de laadsnelheden waren bij ons zeker ok (de auto was eerder klaar met laden dan wij met al de rest),...
3 minpuntjes van de wagen:
- ACC (in kortste stand) remt te snel bij naderen van trager verkeer zoals vrachtwagens, sneller verkeer is zeker ok
- 2x heeft de auto een noodstop gemaakt bij het oprijden van een druk rond punt (is blijkbaar al een update voor gemaakt)
- het infotainment systeem heeft toch wat stotteringen, geluid van navigatie kwam niet altijd door of de spotify werkte in 1 keer niet meer, de hotspot via telefoon moet je elke keer opnieuw maken na stilleggen van de wagen
Dat was het zo een beetje denk ik, nog een fijne vakantie voor iedereen gewenst