Radiodurans schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:09:
Ondertussen heeft Tesla nog steeds geen ‘vehicle to home’ oplossing voor de Model Y/3. Ik heb een backup batterij van 1kW voor noodgevallen maar het blijft stom dat ik een 70kW batterij bij het huis heb staan maar die kan ik niet gebruiken als de stroom uit valt.
Er zijn handige Chinese bedrijven die hier op inspringen:
https://www.kickstarter.c...-to-7500w-powerbridge-pro. Dit is een apparaat die via CSS communiceert en 7.5kW kan leveren op 240V. Vervolgens nog wel een gedoe om die output aan je meterkast te koppelen zodat je je huis als normaal van stroom kan voorzien maar het is wel mogelijk. Dit is niet officieel Tesla approved en kan vast via software worden uitgeschakeld als Tesla er geen zin meer in heeft. Wat vinden jullie van een dergelijke oplossing voor noodgevallen?
Een heel slecht plan

doe dit niet.
Via CCS is er een 'hack' mogelijk die de batterij doet DC ontladen, dat klopt, en dit werkt in feite op iedere auto met CCS. Ook andere modellen en merken zonder V2H/V2G/V2X dus. Het is een CCS-dingetje dus puur software uitschakelen zit er ook niet zomaar in trouwens.
Vervolgens doet die unit die DC naar AC omvormen met hoogstwaarschijnlijk brakke Chinese hardware met alle risico's van dien.
Issue is dat de hardware daar gewoon niet op is voorbereid. Je accu wordt niet geconditioneerd en het is maar de vraag hoe goed dit voor je accu is op lage vermogens die je waarschijnlijk in je huis gebruikt. Je verkloot dus hoogstwaarschijnlijk je hoogvoltage accu hiermee en het is nogal risicovol.
Het 3/Y platform van Tesla is gefocust op betaalbare modellen en daar zit deze feature gewoon niet in. De YL heeft het wel heb ik ergens gelezen, en het platform waar de Cybertruck op staat heeft het ook.
Huidige realiteit op betaalbare EV's die wel V2H supporten, is dat je een tamelijk dure laadpaal moet hebben en regelmatig een energiecontract van de EV fabrikant erbij mag nemen. Een stekker accu is voorlopig aanzienlijk goedkoper dan de nodige hardware

voorlopig schiet dat dus ook niet op.
Als het om noodgevallen gaat is zo'n stekkeraccu ook praktischer imho. Ik vind het zelf vooral jammer dat er niet een 230v stopcontact in een 3/Y zit want dat zou al helpen in die situaties. Al kan je al best wat systemen opladen met de 65w USB-C poorten.