Heeft even mogen duren, maar afgelopen weekend voor het eerst een nachtje geslapen in de Y met het luchtmatras. Helaas vergeten een foto te maken, maar de productfoto's zijn vrij duidelijk. Mijn bevindingen in het kort (ik ben 1.87m lang):
Plussen:
+ kwaliteit is top, zowel het matras zelf als de pomp en tas die erbij komen is allemaal dik in orde
+ pasvorm is perfect, kofferbak gaat nog netjes dicht en hij loopt mooi door tot alle randjes zonder ergens tegenaan te gaan duwen
+ ligcomfort is verrassend goed (vergeleken met een tweepersoons Decathlon/Quecha luchtbed van +/- 100€), lekker stevig maar wel zacht
+ opblazen/leegzuigen met de meegeleverde pomp is kinderspel
+ opslaan in de frunk is geen probleem en er blijft nog een beetje ruimte over voor wat klein spul, ook na het eerste gebruik
Minnetjes:
- na het leeglaten vult het matras zichzelf rap weer met lucht, waardoor oprollen een uitdaging is. Uiteindelijk heb ik dit gedaan door de pomp eraan te houden en na een stukje rollen steeds de pomp weer aan te zetten eventjes om hem weer leeg te zuigen
- pomp is afhankelijk van de 12V aansluiting, alleen als je achter de auto ermee bezig bent gaat deze vlot uit omdat de auto zelf gaat slapen. Workaround was even de deur opendoen en op de bestuurdersstoel gaan zitten, maar wel annoying natuurlijk
Verder, los van het matras zelf viel mij op dat het voor één persoon best ruim is in de breedte, maar twee personen is denk ik wel krap (niet getest). Op het breedste stuk is het volgens mij 1.35m. In de lengte is het ook niet fantastisch, zonder de voorstoelen extra naar voren te zetten. Ik moest hierdoor uiteindelijk diagonaal gaan liggen om mijn benen helemaal te kunnen strekken. Ik had natuurlijk de voorstoelen kunnen verplaatsen, maar als je eenmaal ligt zit je daar niet helemaal meer op te wachten.
Al met al blij dat ik dit matras nu permanent in de frunk heb zitten, ik verwacht dat een paar keer per jaar het goed van pas gaat komen als ik onverwacht niet meer terug naar huis kan of wil rijden. Ook voor onderweg van/naar vakantie wel lekker om even een dutje te doen en door de tijd die het kost (5 minuutjes max) om klaar te maken kan je zelfs tijdens een snellaad sessie even een powernap doen terwijl de auto hetzelfde doet.
Edit: Levertijd was trouwens 2 werkdagen, dat was niet hetgeen wat zo lang geduurd heeft