Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakefoodjah
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 14:25
go2go2 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:27:
Heb ondertussen ook sinds een maandje ervaring met de commander en de buttons. Ik heb er gemengde gevoelens bij.

Continuous autopilot werkt inderdaad. Alleen, constant dat geluid wanneer hij uitschakelt bij strookwissel en dan weer inschakelt. Even een paar auto's voorbijsteken is de ene ding dong na de andere. Ik erger mij er blauw aan waardoor ik de functie ondertussen heb uitgeschakeld.
Dat waarschuwingsgeluid bij auto pilot is voor mij de grootste ergernis, zelfs in joe mode. Als ze dit nu eens zouden kunnen omzeilen dat zou pas geweldig zijn.

1 button is ingesteld zodat hij met 1 knop autopilot activeert. Dit werkt voor 95% zoals het moet. Alleen, occasioneel (ondertussen al een 5-tal keren) schiet "rainbow-mode" aan met bijhorende muziekje. Dit is elke keer weer verschieten en zoeken hoe dit weer af te zetten. Nog iemand deze bug?

Voor de rest werkt het wel allemaal.
Bovenstaande 2 functies waren voor mij de hoofdreden om deze aan te schaffen. De ene heb ik al terug afgezet en de tweede heeft een vervelende bug. Ik ben dus matig tevreden.
Ok nu twijfel ik helemaal.
Zal nog wel even zonder voortdoen en misschien toch wachten tot de gen2 vlot verkrijgbaar is en alles vlotjes werkt.

Niks noppes nul 👎🏻👎🏻👎🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:32
Ik heb een vraag aan degenen met een Commander. Ik vind de rijstrook overschrijdingspreventie behoorlijk irritant. Ik houd doorgaans wat meer afstand van de auto’s naast me waardoor ik niet helemaal in het midden van de rijbaan rijd. Of ik kan niet rijdan, dat zou ook kunnen. Tesla ziet hier nogal snel een noodgeval in, maar de rijstrook overschrijdingspreventie in noodgevallen moet je IEDERE keer als je de auto start weer uit zetten. Is dit met de Commander te automatiseren?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3LNJvzx5bt2o3ngwFS0S0Id5A0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SU4wNLGi1I5dl5ttq1KGNoIe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
basto11 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:32:
Ik heb een vraag aan degenen met een Commander. Ik vind de rijstrook overschrijdingspreventie behoorlijk irritant. Ik houd doorgaans wat meer afstand van de auto’s naast me waardoor ik niet helemaal in het midden van de rijbaan rijd. Of ik kan niet rijdan, dat zou ook kunnen. Tesla ziet hier nogal snel een noodgeval in, maar de rijstrook overschrijdingspreventie in noodgevallen moet je IEDERE keer als je de auto start weer uit zetten. Is dit met de Commander te automatiseren?[Afbeelding]
Ik weet niet of het via een CAN bus bericht kan worden uitgezet. Ik ben bang van niet. De snelheidswaarschuwings plingel kan ook niet worden uitgezet via de CAN bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-05 10:57
go2go2 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:27:
Heb ondertussen ook sinds een maandje ervaring met de commander en de buttons. Ik heb er gemengde gevoelens bij.

Continuous autopilot werkt inderdaad. Alleen, constant dat geluid wanneer hij uitschakelt bij strookwissel en dan weer inschakelt. Even een paar auto's voorbijsteken is de ene ding dong na de andere. Ik erger mij er blauw aan waardoor ik de functie ondertussen heb uitgeschakeld.
Dat waarschuwingsgeluid bij auto pilot is voor mij de grootste ergernis, zelfs in joe mode. Als ze dit nu eens zouden kunnen omzeilen dat zou pas geweldig zijn.

1 button is ingesteld zodat hij met 1 knop autopilot activeert. Dit werkt voor 95% zoals het moet. Alleen, occasioneel (ondertussen al een 5-tal keren) schiet "rainbow-mode" aan met bijhorende muziekje. Dit is elke keer weer verschieten en zoeken hoe dit weer af te zetten. Nog iemand deze bug?

Voor de rest werkt het wel allemaal.
Bovenstaande 2 functies waren voor mij de hoofdreden om deze aan te schaffen. De ene heb ik al terug afgezet en de tweede heeft een vervelende bug. Ik ben dus matig tevreden.
De ‘ding-dong’ is toch gewoon die van AP die aan of uit gaat? Dat heeft toch niets met continuous AP te maken? Als je zelf AP aan en uit zet maakt hij hetzelfde geluid, alleen dan doe je dit handmatig ipv automatisch.
Alternatief is zelf sturen idd, maar dan gebruik je dus AP überhaupt niet?

Ik heb de gen2 buttons en commander. Tot nu toe werken ze altijd.

Enige wat ik niet werkend krijg is de optie om AP aan te zetten bij 1e klik en dan uit bij de volgende klik. Het is gewoon altijd aan bij klik (net als die andere mogelijk om te koppelen aan de button dus). Is dit een bug of ligt dit aan m’n HW2.5 auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:32
mjvdzwet schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:49:
[...]

Ik weet niet of het via een CAN bus bericht kan worden uitgezet. Ik ben bang van niet. De snelheidswaarschuwings plingel kan ook niet worden uitgezet via de CAN bus.
Ja, maar die plingel kun je ook niet via de instellingen uitzetten, toch? Volgens mij zijn er wel een aantal instellingen die je met de S3XY buttons kunt aanpassen, zoals regeneratievermogen.

Alleen al het uitzetten van de rijstrookassistentie zou mij overhalen een Commander te kopen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-05 17:46
Smobbo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:09:
[...]

De ‘ding-dong’ is toch gewoon die van AP die aan of uit gaat? Dat heeft toch niets met continuous AP te maken? Als je zelf AP aan en uit zet maakt hij hetzelfde geluid, alleen dan doe je dit handmatig ipv automatisch.
Ik vond ( en mijn vrouw nog meer) die ding dong ook erg irritant, heb bij mijn vorige Tesla M3 zelfs Enhanced autopilot genomen. Ik heb inmiddels een Model Y ( zonder EAP) en wij storen ons er niet meer aan. Voordeel tov EAP is dat je veel sneller je inhaal manoeuvre kunt uitvoeren, en dat is vooral in Nederland heel prettig. Wat ik nu miste tov EAP was het ingeschakeld blijven na het inhalen met Autopilot. Maar met de continuos AP is dat opgelost. Ik ben zeer tevreden. De ding dong geluiden vallen mij niet meer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• go2go2
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-05 21:06
Smobbo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:09:
[...]

Dat is waar. Maar bij continuous ap krijg je bij elk manoeuvre die ding dongs. Bij een normaal inhaalmanoeuvre waar je langer dan een vijftal seconden nodig hebt krijg je 4x ding dong kort na elkaar : links uit , aan, rechts uit, aan. Wanneer ik niet even vrije baan heb rij ik liever dat stuk op tacc. Omwille van dat kermisgeluid gebruik ik ap dus alleen wanneer ik even kan doorrijden. Jammer. Mijn vorige Ford had dit toch beter voor elkaar.

Maar, het werkt wel. Als je kan leven met de voortdurende ding dongs is deze functie zeker een meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucLey
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-04 21:49
Mackeessie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:19:
[...]

Ik vond ( en mijn vrouw nog meer) die ding dong ook erg irritant, heb bij mijn vorige Tesla M3 zelfs Enhanced autopilot genomen. Ik heb inmiddels een Model Y ( zonder EAP) en wij storen ons er niet meer aan. Voordeel tov EAP is dat je veel sneller je inhaal manoeuvre kunt uitvoeren, en dat is vooral in Nederland heel prettig. Wat ik nu miste tov EAP was het ingeschakeld blijven na het inhalen met Autopilot. Maar met de continuos AP is dat opgelost. Ik ben zeer tevreden. De ding dong geluiden vallen mij niet meer op.
Ik gebruik beide nu. Standaard laat ik EAP zijn werk doen en dus GEEN ding/dong. En als ik er vlug tussen wil en EAP niet snel genoeg reageert of vindt dat er te weinig ruimte is draai ik aan het stuur waardoor deze uit de AP gaat en schakelt de commander deze terug in eenmaal van baan ben gewisseld, wel dan met de ding/dong.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:00

TwOkkie

Tweakin' Okkie

De S3XY Knob is al een weekje binnen en bevalt goed. Ask Me Anything!

Maar.. nu wil ik de oude buttons verkopen, maar er is niet echt een passende catagorie te vinden in V&A. Waar zou iemand ze zoeken als ie hoopt ze via Tweakers te vinden?

Ik had overigens 8 buttons. Ik hou er 4 in combinatie met de Knob omdat ik ze inmiddels onmisbaar vind. Drie achterop mijn stuur en eentje vlak naast het dashboardkastje op de rand van de telefoonladers. Deze opent het dashboardkastje of met een dubbelklik de rechterdeur. Handig als er iemand wil instappen die nog geen ervaring heeft met de handgreep.

Die achter het stuur heb ik als volgt geprogrammeerd:

Links: Activeer AP. Dubbelklik: Activeer TACC.
Rechts: Toggle Wipers OFF. Dubbelklik: Toggle Mirror Tilt.
Onder: Hele korte toeter. Dubbelklik: Alarmlichten 2 keer klikken.

Waarom zo?

Links: Hetzelfde als twee keer de rechter hendel dus, maar dan met dezelfde vingers als waar ik kort daarvoor de richtingaanwijzer bediende. Voor mij hoefde die nieuwe feature van de commander dus niet. Ik geef richting aan, Autosteer valt uit, ik wissel van rijstrook en klik met dezelfde vinger Autosteer weer aan. Ik heb dit liever dan die automatische her-activatie die nu mogelijk is. De dubbelklik is hooguit luiheid. Dan hoef ik niet mijn rechterhand op te tillen als ik de hendel 1 keer naar beneden wil duwen voor TACC.

Rechts: Automatische ruitenwisser overrulen. Wie wil dat nou niet? En die spiegel terug tilten als de R ze naar beneden draait, vind ik fijn in sommige verkeerssituaties. Ik rij heel erg op mijn spiegels achteruit, iets met een verleden met busjes, dus ik zie graag de hele omgeving daarin.

Onder: Zo kort en subtiel kan ik niet met mijn vuist op het stuur. En die knipper is soms ook handig.

Dan de Knob.

Deze is nog heel erg in ontwikkeling. Ik was een van de eerste pre-orders en dus ook een van de eerste die hem kreeg. De software is nog lang niet compleet en volgens mij hebben ze het plan om er iedere maand fors features toe te voegen. Zo zijn nog lang niet alle button-functies geimplementeerd op de knob. Ook heb je het nadeel dat bijvoorbeeld de Airco op het scherm niks terugleest van de CAN-BUS, dus als je de temperatuur verandert, zie je dat daar niet terug.

Ze hebben er ook last van dat Tesla de API heeft veranderd, precies toen ze met alle macht aan de release van de Knob aan het werk waren. Die is nu dus even stuk.. Maar als die het weer doet, dan gaan ze de temperatuur ook via de API versturen zodat het scherm ook weer klopt.

De plaatsing van de Knob is wel fijn, al kun je er niet goed meer bij als je twee grote flesjes in de bekerhouders hebt staan. Oeps. Maar je kan ook je schuifluik helemaal open zetten en de knob naar achteren duwen. Misschien doe ik dat wel.

De indeling is bij mij nog niet definitief. Misschien dat ik later wat meer kan zeggen daar over. Je hebt drie schermen waartussen je wisselt door de knob te draaien. In ieder scherm kun je 5 functies kiezen. De vier knoppen en de knob zelf. Ik heb er voor gekozen de knob zelf in alle schermen te wissen, waardoor je met een push gegarandeerd weer in de pagina-kiezer komt. Dat is handiger om hem blind te kunnen bedienen. Voor mij is dat een voorwaarde. Als je eerst moet kijken (of onthouden) in welke modus die staat, dan ga je daar vroeg of laat me de mist in.

Pagina 1 staat al wel vrij zeker vast:

1 - Regen. Door aan de knop te draaien, wissel je tussen 0, 25, 50 , 75 of 100% regen.
2 - Autopilot. Activeer (helaas niet toggle) AP en stel de snelheid in door te draaien.
3 - Pre-heat, met de huidige batterijtemperatuur zichtbaar op het OLED display.
4 - Ruitenwissers, draaien van OFF, via alle standen tot AUTO.

De rest hangt nog even af van wat voor functies ze nog gaan toevoegen.

Maar: AMA.

En heel eerlijk, ik heb dit topic al wel gebookmarked maar nog niet gelezen. Dat ga ik nu doen.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Smobbo schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:15:
[...]

Oeh, waar heb je dit gelezen? Ik heb vorige week juist de commander en 2 knoppen besteld vanwege de continuous AP functie…
Ik heb nog een HW2.5 model 3 :+
Van hun Discord:

code:
1
2
3
COMMANDER v. 4.2.6
IMPROVEMENTS:
Continuous Autopilot - added support for Model 3/Y with Autopilot HW v 2.5

[ Voor 7% gewijzigd door TwOkkie op 04-02-2024 16:08 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
TwOkkie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:06:
[...]

Van hun Discord:

code:
1
2
3
COMMANDER v. 4.2.6
IMPROVEMENTS:
Continuous Autopilot - added support for Model 3/Y with Autopilot HW v 2.5
Daar was ik idd ondertussen ook van op de hoogte. In december vorig jaar was dit nog niet bekend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

LucLey schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:13:
[...]

Heb op Discord gelezen dat het extra stekkertje op dit moment nog voor niets dient en mss in de toekomst wel nut zou krijgen. Dus voorlopig negeren denk ik.
Dat extra stekkertje gaat naar pin 3 en 4 op de Gen2 commander. Voorin gaan diezelfde draadjes naar de "Chassis CAN", die achterin niet beschikbaar is. Daar zit alleen "Vehicle CAN" waar alle functies op te vinden zijn die de commander op dit moment ondersteund.

Door mijn Gen1 en Gen2 kabels op elkaar aan te sluiten en te kijken waar ze op de OBD2 plug uitkomen, heb ik kunnen afleiden dat pin 1+2 de 12V voeding is. Pin 5+6 gaan naar de CAN-H en CAN-L op OBD2 pin 6+14 (of andersom... vergeten te noteren). En pin 3+4 dus alleen voorin naar iets dat vermoedelijk de Chassis CAN is, omdat ik ergen las dat de bandenspanning er uitgelezen kan worden. Hoe ze die willen gebruiken met dat extra plugje achterin is mij nog een raadsel.

Als ik dan ga googlen, dan kom ik bij deze spreadheet uit. Van de Chassis CAN is blijkbaar nog erg weinig bekend, maar bandenspanning is al wel gevonden. (Tabje: Chassis CAN)

https://docs.google.com/s...cxa8YSkTxAERUw/edit#gid=0

[ Voor 6% gewijzigd door TwOkkie op 04-02-2024 16:25 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Smobbo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:16:
[...]

Daar was ik idd ondertussen ook van op de hoogte. In december vorig jaar was dit nog niet bekend ;)
Sorry, ben het topic aan het inhalen. Heb zo gauw geen reactie gezien van deze strekking.

Edit: ah, toch wel.

[ Voor 14% gewijzigd door TwOkkie op 04-02-2024 17:02 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Nu helemaal bijgelezen. Hoop info over de S3XY button en zelfs nog iemand die de oude set zou willen verkopen na het ontvangen van de Knob. Maar waar? Waarom is er geen 'overige' afdeling in V&A?

Wat me vooral opvalt is dat vrijwel iedereen enthousiast is over 'Continuous Autopilot'. Als er al klachten zijn, dan is het over het bing-bong geluid. Ik heb het zelf ook geprobeerd en de happy flow werkt inderdaad prima.

Maar.. wat nou als ik van rijstrook wissel, terug naar de middenbaan bijvoorbeeld, maar ik wil de move afbreken of even halverwege blijven hangen omdat iemand dreigt ook naar dezelfde baan te gaan wisselen? Ik wil op dat moment niet dat de commander ineens een Autopilot AAN naar mijn auto gaat sturen, want dat geeft zo'n ruk aan je stuur als je niet perfect midden in de baan rijdt. Op dat moment wil ik even afwachten wat er gebeurt en misschien wel weer terug naar de baan waar ik vandaan kwam. Ik wil zeker geen ruk aan mijn stuur.

Ook het gevaar van 'mode confusion' ligt op de loer. Denken dat je AP aan staat, maar dat het alleen TACC blijkt te zijn, of omgekeerd. Gebeurt niet vaak, maar hoe verandert dat met deze functie?

[ Voor 5% gewijzigd door TwOkkie op 04-02-2024 17:13 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkerty
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-04 21:38
Sneeuwkettingen vraagje. Ik heb nu nog een set Pewag Servo 9 RS9 77 van mijn Peugeot 3008.
Op de verpakking en de specificaties staat geschikt voor SUV’s met veel PK. Ook de banden maat 225/40-20 en zou dus passen op de MYLR 20” banden. Kettingen zijn 9mm.
Het gekke is dat ze op de Pewag site niet naar voren komen.
Is er een reden om deze niet te gebruiken op een MY? (Los van eventuele beschadigingen op je velgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
TwOkkie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:10:
Nu helemaal bijgelezen. Hoop info over de S3XY button en zelfs nog iemand die de oude set zou willen verkopen na het ontvangen van de Knob. Maar waar? Waarom is er geen 'overige' afdeling in V&A?

Wat me vooral opvalt is dat vrijwel iedereen enthousiast is over 'Continuous Autopilot'. Als er al klachten zijn, dan is het over het bing-bong geluid. Ik heb het zelf ook geprobeerd en de happy flow werkt inderdaad prima.

Maar.. wat nou als ik van rijstrook wissel, terug naar de middenbaan bijvoorbeeld, maar ik wil de move afbreken of even halverwege blijven hangen omdat iemand dreigt ook naar dezelfde baan te gaan wisselen? Ik wil op dat moment niet dat de commander ineens een Autopilot AAN naar mijn auto gaat sturen, want dat geeft zo'n ruk aan je stuur als je niet perfect midden in de baan rijdt. Op dat moment wil ik even afwachten wat er gebeurt en misschien wel weer terug naar de baan waar ik vandaan kwam. Ik wil zeker geen ruk aan mijn stuur.

Ook het gevaar van 'mode confusion' ligt op de loer. Denken dat je AP aan staat, maar dat het alleen TACC blijkt te zijn, of omgekeerd. Gebeurt niet vaak, maar hoe verandert dat met deze functie?
Je zal, als je knipperlicht uit is gegaan, zelf de TACC moeten cancelen.

Er is weinig wat ze daar aan kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

mjvdzwet schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:30:
[...]

Je zal, als je knipperlicht uit is gegaan, zelf de TACC moeten cancelen.

Er is weinig wat ze daar aan kunnen doen.
Dat snap ik. Maar ik vermoed dat ik op zo'n moment meer reageer op de situatie en simpelweg stop met sturen of terug wil sturen, met behoud van de snelheid. Als op dat moment ineens de AP weer aan gaat, met een ruk aan mijn stuur tot gevolg, dan ga ik minder blij zijn met die feature.

Ik zal de ruk wel kunnen overrulen, maar toch. Ik hou liever zelf de controle over het moment dat AP weer aan gaat. Met mijn linker wijsvinger op de knop achter op het stuur, vlak bij de richtingaanwijzer die ik net nog gebruikt heb.

Maar misschien hebben jullie al ervaring met dit soort situaties en valt het erg mee? Dan ga ik nog eens wat experimenteren er mee.

[ Voor 8% gewijzigd door TwOkkie op 04-02-2024 17:35 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
TwOkkie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:34:
[...]

Dat snap ik. Maar ik vermoed dat ik op zo'n moment meer reageer op de situatie en simpelweg stop met sturen of terug wil sturen, met behoud van de snelheid. Als op dat moment ineens de AP weer aan gaat, met een ruk aan mijn stuur tot gevolg, dan ga ik minder blij zijn met die feature.

Ik zal de ruk wel kunnen overrulen, maar toch. Ik hou liever zelf de controle over het moment dat AP weer aan gaat. Met mijn linker wijsvinger op de knop achter op het stuur, vlak bij de richtingaanwijzer die ik net gebruikt heb.
Het zou mooi zijn als Tesla het gewoon zelf inbouwt.
Zodra je stuurt met knipperlicht aan dat hij de auto steer pauzeert tot je weer netjes in de baan zit.

Net zo als bij de VAG groep auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:06
Bakkerty schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:28:
Sneeuwkettingen vraagje. Ik heb nu nog een set Pewag Servo 9 RS9 77 van mijn Peugeot 3008.
Op de verpakking en de specificaties staat geschikt voor SUV’s met veel PK. Ook de banden maat 225/40-20 en zou dus passen op de MYLR 20” banden. Kettingen zijn 9mm.
Het gekke is dat ze op de Pewag site niet naar voren komen.
Is er een reden om deze niet te gebruiken op een MY? (Los van eventuele beschadigingen op je velgen).
Bandenmaat zal dus wel passen, de vraag is of de wielkasten ruim genoeg zijn. Ik verwacht van wel, maar weet het ook niet. Voorzichtig proberen?
De door Tesla aanbevolen kettingen zijn geloof ik 12mm, dus mogelijk wat sterker, maar als 12mm in je wielkast past dan 9mm zeker.

Ik ga zelf voor de König K-Summit XL K55.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger7435
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 27-04 19:49
TwOkkie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:31:
De S3XY Knob is al een weekje binnen en bevalt goed. Ask Me Anything!
Wat tof om je ervaring te lezen! Als het dan toch AMA is :*) :
  • als je geen buttons of knob had, waar zou je dan als nieuwe gebruiker voor kiezen?
  • heb je de commander 2 voorin of achterin gemonteerd? Hoe ging dat? (MY23)
Thanks _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

rutger7435 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:19:
• als je geen buttons of knob had, waar zou je dan als nieuwe gebruiker voor kiezen?
Dan zou ik mij een DM sturen om.. ha.. nee, dan zou ik kiezen voor de buttons. De Knob is erg cool, ziet er goed uit en is een mooie aanvulling, maar die knoppen op mijn stuur zou ik echt niet willen missen.

Daarnaast zit er nog functionaliteit in de commander die ook erg fijn is. Zie deze thread voor voorbeelden. De commander is de bare minimum, maar minstens twee knoppen maakt het super. De rest is luxe.
• heb je de commander 2 voorin of achterin gemonteerd? Hoe ging dat? (MY23)
Ja. ;-)

De oude commander zat achterin. Toen ik de nieuwe ontving, heb ik de oude ter plekke vervangen omdat ik dat kunstje al kende. Omdat ik bij de eerste pre-orders zat, heb ik beide kabels geleverd gekregen. Ik heb daardoor ontdekt dat de kabel voor inderdaad met een tweede CAN-BUS verbind, waar ze ooit ook functionaliteit voor gaan toevoegen, dus heb ik hem vorige week van achter naar voor verplaatst. Ook al heeft dat voorlopig nog geen toegevoegde waarde, was het wel nodig voor een ander plannetje. Zie onder.

Dat inbouwen ging prima, maar ik ben ook niet meer zo bang voor het opentrekken van interieur en dashboard. Ik heb inmiddels al vaker dashcams ingebouwd in verschillende auto's, en met de filmpjes op youtube was al heel duidelijk wat er nodig was.

Met de commander nu voorin, had ik achter weer vrij voor andere projecten. En ik had de Gen2 kabel voor achter ook over. Daarnaast heb ik inmiddels ook een echte Dashcam gescoord, een Viofo WM-1, die tijdelijk op de 12V plug in de armsteun aangesloten zat. Die wilde ik nog een mooie vaste 12V aansluiting geven. Hiervoor heb ik nu deze achteraansluiting gebruikt. De kabel gaat via het plafond en de A-stijl naar beneden. Dan achter de bekleding onder het dashboardkastje langs, door de middenconsole naar achter, aan de 12V van de gen2-connector. Die 250-300 mA extra moet daarop geen probleem zijn.

Voor deze aansluiting heb ik het permanente aansluitkastje HK-4 van Viofo gebruikt. De gele draad hier zou je eigenlijk op een geschakelde 12V moeten aansluiten, want hiermee schakelt ie tussen een low-bitrate parkeermode en de normale mode. Door die ook aan de permanente 12V te verbinden, blijft ie nu altijd in de normale mode staan. Behalve als de auto helemaal uit gaat, dan valt de dashcam ook uit. Maar zodra de auto in standy staat (bijvoorbeeld met Sentry aan) dan draait de WM-1 ook.

Mocht ik ooit een signaaltje vinden waarmee je kan zien of de auto in D of R staat, dan gaat het gele kabeltje daarnaartoe. Heeft iemand een idee dat simpeler is dan een ESP32 + CAN-Hat op deze poort?

TL;DR: Als je moet kiezen, kies dan voor de kabel die voorin moet. Die is wat lastiger te monteren, maar dan is die mooier weggewerkt en je krijgt mogelijk in de toekomst nog wat extra functionaliteit die je achterin of met de Gen1 niet hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door TwOkkie op 05-02-2024 09:21 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-04 09:12
Aangezien de highland alleen een sigarettenaansluiting voorin heeft, welke oplossingen hebben jullie om meerdere telefoons op te laden?
Draadloos kan uiteraard, maar mijn ervaring is dat de telefoon dan snel te warm wordt in de auto en niet meer oplaadt.
Plus ik wil op mijn telefoon flitsmeister aan hebben waar ik dan een kabel en houder voor nodig heb.

Ik zie online wat usb hubs met een sigarettenaansluiting voorbij komen, maar zijn deze in de praktijk ook werkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:20

bert pit

asdasd

Voor degenen die de Commander of S3XY buttons bij Enhauto.com gaan bestellen even een opmerking over DHL, waarmee ik in elk geval niet bekend was en collega's (ook van expeditie) niet.

Als je via de DHL tracking code "Awaiting collection by the consignee" ziet staan, dan betekent dat, dat men al langs is geweest op het leveradres. Echter het lijkt er op dat het pakket afgehaald moet worden op een verre magazijn locatie van DHL. (ik had namelijk geen bericht ontvangen wat verstuurd wordt bij niet thuis)

De verwarring ontstaat omdat de laatste magazijn locatie op (in mijn geval) Eindhoven staat. Dat is voor mij meer dan anderhalf uur rijden. Klik je door naar de chat, dan kun je persoonlijke gegevens achterlaten bijvoorbeeld je telefoonnummer, waarna de DHL ophaal locatie dichtbij wordt getoond.

[ Voor 4% gewijzigd door bert pit op 05-02-2024 18:27 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:36
dimocash schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:15:
Aangezien de highland alleen een sigarettenaansluiting voorin heeft, welke oplossingen hebben jullie om meerdere telefoons op te laden?
Draadloos kan uiteraard, maar mijn ervaring is dat de telefoon dan snel te warm wordt in de auto en niet meer oplaadt.
Plus ik wil op mijn telefoon flitsmeister aan hebben waar ik dan een kabel en houder voor nodig heb.

Ik zie online wat usb hubs met een sigarettenaansluiting voorbij komen, maar zijn deze in de praktijk ook werkbaar?
Er zitten toch usb-aansluitingen in de middenconsole? Draadje achter je scherm langs en de telefoon mounten aan je scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
Rogar schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:52:
Zijn er nog tips voor makkelijk te installeren pedaalcovers? Zie 2 versies op Ali; 1 kliksysteem en 1 schuifsysteem.
Ik heb de gok maar genomen en het kliksysteem besteld. Zodra deze binnen zijn (en ik de Tesla heb), zal ik laten weten wat ik er van vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Zojuist de Commander opgehaald met twee buttons. Het installeren (MY 2023), eigenlijk het loswrikken van de plastic kap tussen de voorstoelen, ging iets minder soepel dan op het filmpje, maar het is gelukt.

Het koppelen en selecteren van de opdrachten liskinderspel. Ofwel een hele goede natuurlijke en logische user interface. Vanavond maar eens een rondje doen om te kijken hoe de Continuous AP werkt.

Ik heb er slechts twee buttons bij besteld. Maar wat ik niet wist is dat je per button drie functies kunt toekennen. Dus heb ik eigenlijk meer gekregen dan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
Rogar schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:42:
[...]

Er zitten toch usb-aansluitingen in de middenconsole? Draadje achter je scherm langs en de telefoon mounten aan je scherm?
Ik begreep dat er maar 1 usb aansluiting in de middenconsole aanwezig is vanaf de Highland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
dimocash schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:47:
[...]

Ik begreep dat er maar 1 usb aansluiting in de middenconsole aanwezig is vanaf de Highland.
Klopt er zit 1 USB-C aansluiting in het opbergvak onder de middenarmsteun. In de voorste bak zit de 12V (15V) aansluiting.

Onder het schermpje achter zitten 2 USB-C aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:24
mjvdzwet schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:54:
[...]
In de voorste bak zit de 12V (15V) aansluiting.
Heeft de 3 15 volt in plaats van 16 volt zoals bij de Y?

Dit kan namelijk het verschil maken bij een te kiezen accessoire voor dit stopcontact.

Op mYn Tesla meet ik ca. 16 volt.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
RaRo74 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:14:
[...]

Heeft de 3 15 volt in plaats van 16 volt zoals bij de Y?

Dit kan namelijk het verschil maken bij een te kiezen accessoire voor dit stopcontact.

Op mYn Tesla meet ik ca. 16 volt.
Ik meet tussen de 15.1 en 15.7 volt.

Het is meer de bovengrens welke een probleem is. Gezien de meeste apparaten wel een BUC converter gebruiken en een lagere interne spanning.

[ Voor 17% gewijzigd door mjvdzwet op 05-02-2024 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs_a
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 00:35
Ik zoek een opbergvak voor in de kofferbak van een tesla model 3 rwd 2024. Gaat deze bak ook passen (Geschikt voor 2023 model)?

https://amzn.eu/d/eO0EvQl

Anders hoor ik graag welke jullie hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Tijs_a op 06-02-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
Ik heb ze bij aliexpress besteld en die ziet er wel anders uit. Stond bij dat het voor het 2024 model is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Een van de S3XY buttons op de lader geplakt. Kijken hoe dat bevalt om de laadpoort te openen en de kabel los te koppelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GX0f1SVHdKcdTmkttmULikl9l6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRIizGeOk3JifVzzqtpXMmvT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
bert pit schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:23:
Een van de S3XY buttons op de lader geplakt. Kijken hoe dat bevalt om de laadpoort te openen en de kabel los te koppelen.[Afbeelding]
Dit werkt toch niet als de auto "slaapt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:05

johanm3

Het kan altijd slechter

Tijs_a schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:57:
Ik zoek een opbergvak voor in de kofferbak van een tesla model 3 rwd 2024. Gaat deze bak ook passen (Geschikt voor 2023 model)?

https://amzn.eu/d/eO0EvQl

Anders hoor ik graag welke jullie hebben.
Deze zoek ik ook voor het 2024 model. Handig met zo'n klepje er bovenop. Maar volgens mij is deze niet voor het 2024 model...
Volgens mij hebben die hoeken een andere vorm.

Gadgets fan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
johanm3 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:34:
[...]

Deze zoek ik ook voor het 2024 model. Handig met zo'n klepje er bovenop. Maar volgens mij is deze niet voor het 2024 model...
Volgens mij hebben die hoeken een andere vorm.
Bij AliExpress zijn ze ook voor de Highland (Hoogland) verkrijgbaar.
Als je dit gebruikt als zoekterm dan vindt je ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

mjvdzwet schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:36:
[...]

Bij AliExpress zijn ze ook voor de Highland (Hoogland) verkrijgbaar.
Als je dit gebruikt als zoekterm dan vindt je ze wel.
Ik heb overal gezocht..., behalve bij Ali. Bedankt voor de tip. Gevonden!

Gadgets fan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijs_a
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 00:35
Ik heb deze trunk bakjes voor m3 2024 besteld

https://nl.aliexpress.com...2b-441a-b9ca-6eebb2e193f8

[ Voor 3% gewijzigd door Tijs_a op 09-02-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

mjvdzwet schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:31:
[...]

Dat moet ik nog ondervinden. Maar bij het testen werkte het gewoon. De auto stond toen al een uur of twee stil en ik had de app uitgezet. Ik ga ervan uit dat de auto toen in de slaapstand stond.

Helemaal zeker weet ik dat niet omdat de kabel aangekoppeld is en de auto vraagt om geladen te worden. De lader staat geprogrammeerd om vanaf 0100 te gaan laden. Wellicht als het laden klaar is dat er een zwaardere slaapmodus wordt geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
bert pit schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:40:
[...]

Dat moet ik nog ondervinden. Maar bij het testen werkte het gewoon. De auto stond toen al een uur of twee stil en ik had de app uitgezet. Ik ga ervan uit dat de auto toen in de slaapstand stond.

Helemaal zeker weet ik dat niet omdat de kabel aangekoppeld is en de auto vraagt om geladen te worden. De lader staat geprogrammeerd om vanaf 0100 te gaan laden. Wellicht als het laden klaar is dat er een zwaardere slaapmodus wordt geactiveerd.
Ik weet dat bij de M3 2024, de commander geen stroom meer krijgt als de auto in deep sleep is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

mjvdzwet schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:31:
[...]

Het laden was om 0500 klaar zojuist op de knop gedrukt om te ontkoppelen en het blijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
bert pit schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:57:
[...]

Het laden was om 0500 klaar zojuist op de knop gedrukt om te ontkoppelen en het blijkt te werken.
Welk model Tesla heb je?
Staat Sentry of iets dergelijks aan?

Ben even nieuwsgierig waarom het blijft werken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
bert pit schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:57:
[...]

Heb je daarvoor eerst je tesla app geopend? Want dat haalt de auto ook uit sleep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

mjvdzwet schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:04:
[...]

Welk model Tesla heb je?
Staat Sentry of iets dergelijks aan?

Ben even nieuwsgierig waarom het blijft werken. ;)
Ik ook. Het is een MY LR maart 23 met de laatste sw update. Sentry staat uit.

Maar om de deur/laadklepje te unlocken zal er toch ook iets aan moeten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Sander schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:06:
[...]

Heb je daarvoor eerst je tesla app geopend? Want dat haalt de auto ook uit sleep
Nee, maat deze stond mogelijk stand-by. Ik zal hem zometeen uitzetten en het nogmaals proberen.
Het kan zijn dat de Bluetooth gekoppeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:34
bert pit schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:17:
[...]

Ik ook. Het is een MY LR maart 23 met de laatste sw update. Sentry staat uit.

Maar om de deur/laadklepje te unlocken zal er toch ook iets aan moeten staan?
Ik zal dit ook eens gaan testen. Ik kan me voorstellen dat je in de buurt van de auto komt, de auto ontwaakt en het dan wellicht al werkt.

Ik had het graag gedaan via iOS met een automation via een NFC chipje maar die optie lijkt er niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
Ik heb de S3XY Commander en Knob ingebouwd in mijn Tesla model Y 2023 en in de commander: Rear Daytime Running Lights geactiveerd. Een kennis die achter mij reed gaf aan dat mijn achterlichten nu knipperden. Staat ook erbij beschreven:" This is a Beta feature. There might be some light flickering from time to time on some vehikels" Bij is dit dus het geval. Mijn normale verlichting, die op "auto"staat , was wel aan. Meer mensen deze ervaring? Ik heb het nu weer uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:15
Mackeessie schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:36:
Ik heb de S3XY Commander en Knob ingebouwd in mijn Tesla model Y 2023 en in de commander: Rear Daytime Running Lights geactiveerd. Een kennis die achter mij reed gaf aan dat mijn achterlichten nu knipperden. Staat ook erbij beschreven:" This is a Beta feature. There might be some light flickering from time to time on some vehikels" Bij is dit dus het geval. Mijn normale verlichting, die op "auto"staat , was wel aan. Meer mensen deze ervaring? Ik heb het nu weer uitgeschakeld.
Merkwaardig dat dit nog voor problemen zorgt, in Scandinavische landen is het volgens mij verplicht? Ik heb de functie sinds de toevoeging aan maar nog geen bekenden achter mij gehad. Zet het dan ook maar uit, kan nooit goed zijn voor de leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Dit komt doordat ze een CAN bericht sturen om de lampen aan te zetten. Ze activeren niet echt de functie.

Het kan zijn dat de frequentie van het bericht iets omhoog moet.

Even aangeven per mail of via Discord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
Ik kwam er net achter dat de achterlichten standaard aan zijn bij de dagrij verlichting van mijn Tesla. Dus waarschijnlijk geeft dat dus het flikkeren als de commander steeds de achterverlichting wil activeren terwijl ze al aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 21:33
Mackeessie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:04:
[...]

Ik kwam er net achter dat de achterlichten standaard aan zijn bij de dagrij verlichting van mijn Tesla. Dus waarschijnlijk geeft dat dus het flikkeren als de commander steeds de achterverlichting wil activeren terwijl ze al aan is.
Welke Tesla is dat ? In mijn MY branden ze niet mee met de voorste DRL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
maharens schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:04:
[...]

Welke Tesla is dat ? In mijn MY branden ze niet mee met de voorste DRL
Model Y LR mei 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 21:33
Ik kan me bijna niet voorstellen dat je achterlichten meebranden met je DRL voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
maharens schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:47:
[...]

Ik kan me bijna niet voorstellen dat je achterlichten meebranden met je DRL voor.
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar als ik de auto instap gaan de DRL voor aan en mijn achterlichten.
Ik heb geen ervaring met rijden achter mijn eigen auto.

[ Voor 8% gewijzigd door Mackeessie op 12-02-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
Mackeessie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:00:
[...]

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar als ik de auto instap gaan de DRL voor aan en mijn achterlichten.
Ik heb geen ervaring met rijden achter mijn eigen auto.
Aanvulling: Net mijn auto in D gezet en aan een voorbijganger gevraagd of de achterlichten brandden. Dat was het geval. Voor brandde ook de DRL. Dus ik ga er van uit dat mijn Model Y uit Berlijn mei 2023 al de aanpassing heeft naar voor en achter DRL.

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:38

Impry

Rallymedia.nl

Mackeessie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:04:
[...]

Ik kreeg dit net ook te horen, flikkerende verlichting. Oktober MY23 Berlijn.
Dus maar even dagrijverlichting uitgezet in de commander.

[ Voor 4% gewijzigd door Impry op 15-02-2024 13:55 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-05 14:35
Ik hoo rnet iemand zeggen dat alle Model Y's standaard voorbereid zijn voor een trekhaak, en het dus een kwestie is van erin hangen en klaar. Iemand hier die dat kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 14:47

RoofTurkey

PredatorKalkoen

sanger1981 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:09:
Ik hoo rnet iemand zeggen dat alle Model Y's standaard voorbereid zijn voor een trekhaak, en het dus een kwestie is van erin hangen en klaar. Iemand hier die dat kan bevestigen?
Klopt! Ze raden het zelfs aan vanwege de lagere bijtelling om het later te laten doen (indien het lease is).

Grillmeister

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
sanger1981 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:09:
Bij mY hebben ze deze van de week erin gehangen vanuit Tesla.
Thuis voor de deur en in 50 minuten was de monteur klaar met alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
RoofTurkey schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:20:
[...]

Klopt! Ze raden het zelfs aan vanwege de lagere bijtelling om het later te laten doen (indien het lease is).
Niet alleen bij lease is de bijtelling lager. De fiscale waarde is dan lager waardoor in het geval van bijtelling deze lager is :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:08
Voor de aanstaande M3 (2024) ben ik op zoek naar een trekhaakkoffer, bij voorkeur gecombineerd met fietsendrager. De vraag is of dit lukt met het fix4bike systeem, waarbij de drager beter gefixeerd kan worden op de trekhaak. Heeft er iemand ervaringen met fix4bike?

Concreet:
- De trekhaak voor M3 (en MY) lijkt voorzien van fix4bike. Kan iemand dat bevestigen?
- Ik kan legio fietsendragers vinden met fix4bike. Alleen geen fietsendragers met fix4bike waar ook een koffer voor te krijgen is. Dubbelcheck?
- Is het in praktijk van toegevoegde waarde boven normale bevestiging?

[ Voor 3% gewijzigd door jvd-nl op 17-02-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
Vraagje,

Ik heb een m3 Highland die een enkele usb-c poort in de achterste bak van de middenconsole heeft.
Ik dacht slim te zijn en kocht een usb-c dock maar daarmee kan ik dus geen andere apparaten opladen.
Weet iemand wat voor type usbc dock ik nodig heb om andere apparaten mee te kunnen opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:06
jvd-nl schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:41:
Voor de aanstaande M3 (2024) ben ik op zoek naar een trekhaakkoffer, bij voorkeur gecombineerd met fietsendrager. De vraag is of dit lukt met het fix4bike systeem, waarbij de drager beter gefixeerd kan worden op de trekhaak. Heeft er iemand ervaringen met fix4bike?

Concreet:
- De trekhaak voor M3 (en MY) lijkt voorzien van fix4bike. Kan iemand dat bevestigen?
- Ik kan legio fietsendragers vinden met fix4bike. Alleen geen fietsendragers met fix4bike waar ook een koffer voor te krijgen is. Dubbelcheck?
- Is het in praktijk van toegevoegde waarde boven normale bevestiging?
Het lijkt er op dat je gelijk hebt, als ik zo de plaatjes bekijk, zie je de nokken van de fix zitten.
Ik hoop wel dat je op zo'n trekhaak ook normale accessoires kunt bevestigen. Ik heb in de praktijk nog nooit fix4bike nodig gehad en rijdt toch al heel wat jaren met trekhaak en fietsen\koffer-dragers. Heb ook geen zin om voor iedere auto een andere fietsendrager aan te schaffen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
dimocash schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:46:
Vraagje,

Ik heb een m3 Highland die een enkele usb-c poort in de achterste bak van de middenconsole heeft.
Ik dacht slim te zijn en kocht een usb-c dock maar daarmee kan ik dus geen andere apparaten opladen.
Weet iemand wat voor type usbc dock ik nodig heb om andere apparaten mee te kunnen opladen?
Je kan ook een (drie)dubbele 12V (15V) naar USB-C adapter kopen voor de voorste bak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
jvd-nl schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:41:
Klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

Topicstarter
Vraagje,

Zoiets ?

https://amzn.eu/d/ahvdTrx tezamen met https://amzn.eu/d/3tJ953q of https://amzn.eu/d/gzf6ca5

[ Voor 7% gewijzigd door giancarlo_f op 18-02-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-05 14:35
RaRo74 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:19:
[...]

Bij mY hebben ze deze van de week erin gehangen vanuit Tesla.
Thuis voor de deur en in 50 minuten was de monteur klaar met alles.
Dus niets bumper eraf enzo? Alleen klepje eraf en de kogel bevestigen? Of wel iets meer dan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:43
Vraagje,

Naast de opties die hierboven al worden genoemd zitten er ook nog 2 USB-C poorten onder het schermpje voor de achterpassagiers. Die vallen niet heel erg op, maar zijn natuurlijk ook prima bruikbaar om meer apparaten op te laden zonder noodzaak voor hubs of adapters ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaRo74
sanger1981 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:55:
[...]

Dus niets bumper eraf enzo? Alleen klepje eraf en de kogel bevestigen? Of wel iets meer dan dat?
Bumper moet er volledig af.
Stalen bevestiging met aluminium onderbumper er helemaal af en komt te vervallen.
Er wordt dan op die plek een geheel nieuw stalen frame opgehangen met bevestiging voor de kogel.
Bekabeling aansluiten van het stopcontact.
Bumper terugplaatsen.
Auto vertellen dat ie vanaf nu een trekhaak heeft waardoor je in het menu Tow Mode krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:30
RaRo74 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:14:
Bumper moet er volledig af.
Stalen bevestiging met aluminium onderbumper er helemaal af en komt te vervallen.
Er wordt dan op die plek een geheel nieuw stalen frame opgehangen met bevestiging voor de kogel.
Bekabeling aansluiten van het stopcontact.
Bumper terugplaatsen.
Auto vertellen dat ie vanaf nu een trekhaak heeft waardoor je in het menu Tow Mode krijgt.
Mechanisch stelt dat natuurlijk (zoals bij de meeste trekhaken) niks voor.
Je kunt gewoon een afneembare trekhaak van (bijvoorbeeld) A-merk Oris kopen voor € 256 en die op een zaterdag in een paar uurtjes monteren.
De uitdaging zit bij de elektriek. Welke set werkt er goed met de Tow Mode samen en geeft geen problemen? In 2011 heb ik om deze reden speciaal in Duitsland de af-fabriek elektroset voor onze Skoda gekocht, zodat ik zeker wist dat Trailer ESP ging werken en alles goed ondersteund werd.
Nu speelt iets soortgelijks bij Tesla, maar geen idee hoe je daar aan de juiste elektroset komt.
Iemand hier ervaring mee? Of werken de after-market elektrosets ook goed?

Gezien de €1350 die Tesla voor een trekhaak vraagt valt er nogal wat te besparen namelijk....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Andrehj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:44:
[...]

Je kunt gewoon een afneembare trekhaak van (bijvoorbeeld) A-merk Oris kopen voor € 256 en die op een zaterdag in een paar uurtjes monteren.
De uitdaging zit bij de elektriek. Welke set werkt er goed met de Tow Mode samen en geeft geen problemen? In 2011 heb ik om deze reden speciaal in Duitsland de af-fabriek elektroset voor onze Skoda gekocht, zodat ik zeker wist dat Trailer ESP ging werken en alles goed ondersteund werd.
Nu speelt iets soortgelijks bij Tesla, maar geen idee hoe je daar aan de juiste elektroset komt.

Gezien de €1350 die Tesla voor een trekhaak vraagt valt er nogal wat te besparen namelijk....
Klopt. Vaak genoeg gedaan.
In dit geval heb ik het laten doen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
chielmi schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:07:
[...]

Naast de opties die hierboven al worden genoemd zitten er ook nog 2 USB-C poorten onder het schermpje voor de achterpassagiers. Die vallen niet heel erg op, maar zijn natuurlijk ook prima bruikbaar om meer apparaten op te laden zonder noodzaak voor hubs of adapters ;)
Die zijn al bezet door de kinderen 🫣.
Ik ben op zoek naar meer oplaad mogelijkheden voor extra opladen van een iPad, Apple Watch en wat nog meer komt als ik met Android mensen in de auto zit.
Meer luxe problemen maar in mijn vorige auto had ik achterin een stekker dus konden de kinderen alles opladen wat ze maar wilden. Koptelefoon, iPad noem het maar op.

Ja dit zijn inderdaad luxe problemen maar fijn dat ik zoveel goede suggesties krijg. Daar kan ik zeker wat mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metabletica
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-04 22:29
Andrehj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:44:
[...]

Je kan originele Tesla onderdelen kopen op internet, zie voor de trekhaak electronica-set bijv. hieronder. De M3H is qua trekhaak bekabeling al voorbereid vanuit de fabriek. Uitdaging is het beschikbaar maken van de trailer-mode. Dat moet met een zgn Tesla Toolbox. Daarvoor moet je bij een bedrijf terecht die dat kan, bijv. Tesland. Of ze dat ook doen zonder dat je daar de trekhaak laat monteren weet ik niet.
https://evparts.lt/asy-harn-trailer-jumper-m3
https://evparts.lt/asy-trailer-ecu-model-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLoe
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-05 11:39
dimocash schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:53:
[...]

Die zijn al bezet door de kinderen 🫣.
Ik ben op zoek naar meer oplaad mogelijkheden voor extra opladen van een iPad, Apple Watch en wat nog meer komt als ik met Android mensen in de auto zit.
Meer luxe problemen maar in mijn vorige auto had ik achterin een stekker dus konden de kinderen alles opladen wat ze maar wilden. Koptelefoon, iPad noem het maar op.

Ja dit zijn inderdaad luxe problemen maar fijn dat ik zoveel goede suggesties krijg. Daar kan ik zeker wat mee!
In het dashboardkastje zit een 4e USB-aansluiting maar die is voor de usb-stick voor video-opnames. Als laatste mogelijkheid heb je de 12V-aansteker. Daar zou je een omvormer op kunnen aansluiten bv. voor USB of zelfs 220v. Tesla waarschuwt wel voor mogelijke interferentie met zo'n omvormer, zie https://www.tesla.com/own...59-98B4-B0A5D342FAB3.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Mag weg.

[ Voor 96% gewijzigd door RaRo74 op 19-02-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Iemand bekend, of eigen ervaring, met aftermarket audio upgrade voor een model 3 2024 ( Highland ) ?

Gadgets fan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jvd-nl
johanm3 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:14:
Iemand bekend, of eigen ervaring, met aftermarket audio upgrade voor een model 3 2024 ( Highland ) ?
Vorige week contact met Tesland voor gehad. Er is nu nog niks beschikbaar, maar gaat zeker komen gaven ze aan. Onduidelijk welke mogelijkheden er zijn, of hoe bijvoorbeeld een subwoofer geplaatst gaat worden (sub -trunk, zijkant, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

jvd-nl schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:23:
[...]

Vorige week contact met Tesland voor gehad. Er is nu nog niks beschikbaar, maar gaat zeker komen gaven ze aan. Onduidelijk welke mogelijkheden er zijn, of hoe bijvoorbeeld een subwoofer geplaatst gaat worden (sub -trunk, zijkant, ...)
Thanks! Gaat om de SR trouwens in mijn geval. Dus vermoed hoedeplank die gebruikt kan worden ook. Ben benieuwd. Houden het in de gaten ;)

Gadgets fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:30
metabletica schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:33:
[...]

Je kan originele Tesla onderdelen kopen op internet, zie voor de trekhaak electronica-set bijv. hieronder. De M3H is qua trekhaak bekabeling al voorbereid vanuit de fabriek. Uitdaging is het beschikbaar maken van de trailer-mode. Dat moet met een zgn Tesla Toolbox. Daarvoor moet je bij een bedrijf terecht die dat kan, bijv. Tesland. Of ze dat ook doen zonder dat je daar de trekhaak laat monteren weet ik niet.
https://evparts.lt/asy-harn-trailer-jumper-m3
https://evparts.lt/asy-trailer-ecu-model-3
Interessante shop. Dankjewel. Helaas verkoopt ie geen trekhaken of -electro voor een MY. Bijzonder, want die is door het veel hogere trekgewicht veel geschikter als trekauto dan een M3.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:58
Vraagje: ik ben absoluut niet van accessoires.. maar ik mis toch iets in het interieur en dat is namelijk LED verlichting.

Ik zat aan deze te denken: https://nl.aliexpress.com/item/1005005250102700.html (uitstraalkleur "B"). Iemand ervaring mee? Die van de middenconsole werk je heel makkelijk weg. Maar hoe werk je die andere weg en waar bevestig je die?

Hoor graag van je experts!!

En is dit trouwens makkelijk te verwijderen indien het toch tegenvalt?

[ Voor 8% gewijzigd door turkeyhakan op 26-02-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:22

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
[...]

Mocht je hier meer van horen, dan hoor ik het ook graag. Erg veel interesse in.

Voor alle mensen die dit ook hebben, meld je vooral bij Tesland. Wellicht dat ze er dan wat meer mee gaan doen. Heb ik ondertussen al een paar keer gedaan.

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
turkeyhakan schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:44:
Vraagje: ik ben absoluut niet van accessoires.. maar ik mis toch iets in het interieur en dat is namelijk LED verlichting.

Ik zat aan deze te denken: https://nl.aliexpress.com/item/1005005250102700.html (uitstraalkleur "B"). Iemand ervaring mee? Die van de middenconsole werk je heel makkelijk weg. Maar hoe werk je die andere weg en waar bevestig je die?

Hoor graag van je experts!!

En is dit trouwens makkelijk te verwijderen indien het toch tegenvalt?
Er zit toch al verlichting voor je voeten in; dus gewoon een kwestie van die eruit wippen met een schroevendraaier (doekje om de punt) en die nieuwe op de stekker bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Rogar schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:29:
[...]

Er zit toch al verlichting voor je voeten in; dus gewoon een kwestie van die eruit wippen met een schroevendraaier (doekje om de punt) en die nieuwe op de stekker bevestigen.
Daar doel ik niet op? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
Dan snap ik jouw vraag niet denk ik... Je vraagt hoe die lampjes weg te werken in de voetenruimte toch? En of dat makkelijk terug te draaien is?

Ow ik zie nu dat je de strip over het dashboard bedoelt. My bad |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Rogar op 26-02-2024 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

[...]

Heb ze ook een berichtje gestuurd. Geven aan inderdaad dat het niet voor de Highland/2024 geldt. Geen info wanneer ze verwachten dat het wel komt.

Gadgets fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-05 07:37
En wat hebben we besteld:

Vloermatten
Opbergvakken met deskel voor koffer

reeds geplaatst:

Koffermat
USB hub
Compartiment voorste lade

Nog iets dat ik nodig heb? :P

Ik was er eig van overtuigd dat ik SEXY buttons nodig ging hebben, blijkt nu totaal van niet. Bediening gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvd-nl
Weet iemand of de M3H RWD geleverd wordt met (stoffen) vloermatten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
jvd-nl schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:41:
Dit is al de zoveelste keer dat deze vraag wordt gesteld. Even zoeken in de Tesla topics? ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 28-02-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvd-nl
turkeyhakan schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:48:
[...]

Dit is al de zoveelste keer dat deze vraag wordt gesteld. Even zoeken in de Tesla topics? ;-)
Dat kan, maar een expliciet antwoord kan ik niet vinden. In eerdere versies van de M3 was er onderscheid tussen RWD/AWD (partial premium vs premium interieur). Ik vind precies 1 gerelateerde reactie m.b.t. de M3H die die op dit punt dus geen uitsluitsel geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimocash
Ja, ik heb die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-04-2024
Ja, maar vrij kort na levering vervangen voor de all weather matten.

[ Voor 3% gewijzigd door Giga op 01-03-2024 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Er zitten nette stoffen matten bij. Ik heb bij ome Ali wel een kunststof hakstuk besteld en op de mat gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-04-2024
mjvdzwet schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:00:
[...]

Er zitten nette stoffen matten bij. Ik heb bij ome Ali wel een kunststof hakstuk besteld en op de mat gemonteerd.
Ik heb gegoogled maar zonder resultaat en kan me er niets bij voorstellen. Hoe ziet dit eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Giga schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:15:
[...]

Ik heb gegoogled maar zonder resultaat en kan me er niets bij voorstellen. Hoe ziet dit eruit?
Deze heb ik:

https://a.aliexpress.com/_EHpzIqh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Giga schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:15:
[...]

Dit is het leveringen topic, hier kun je uitgebreid terecht met al je vragen over accessoires: Tesla Model 3 & Y Accessoires

[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 05-03-2024 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimocash
turkeyhakan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:09:
[...]

Dit is het leveringen topic, hier kun je uitgebreid terecht met al je vragen over accessoires: Tesla Model 3 & Y Accessoires
Hij zit toch in het juiste topic?
Dit is niet het leveringstopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
dimocash schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:12:
[...]

Hij zit toch in het juiste topic?
Dit is niet het leveringstopic.
Reacties zijn verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Ik zit al een beetje te zoeken naar doppen voor het hart van de nieuwe 18” velgen op de Model 3, maar kan die nog niet vinden.
Heeft iemand hier al iets voor gevonden?

Ik zoek dus een ‘klein’ wieldopje voor het middendeel waarmee de boutgaten en het ronde middelpunt afgedekt worden.
Ik vind alleen die losse dopjes voor op de bouten en dan een rondje voor in het middelpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
Smobbo schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:19:
Ik zit al een beetje te zoeken naar doppen voor het hart van de nieuwe 18” velgen op de Model 3, maar kan die nog niet vinden.
Heeft iemand hier al iets voor gevonden?

Ik zoek dus een ‘klein’ wieldopje voor het middendeel waarmee de boutgaten en het ronde middelpunt afgedekt worden.
Ik vind alleen die losse dopjes voor op de bouten en dan een rondje voor in het middelpunt.
Heb je gezocht op ali? Daar ben ik ze al wel tegen gekomen.

Kijkt u eens:
https://nl.aliexpress.com...herSeller%7Cquery_from%3A

En anders deze bestellen, vind ik persoonlijk mooier.

https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

[ Voor 53% gewijzigd door Rogar op 05-03-2024 14:36 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 36 Laatste

Let op:
Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan.