Dan zou ik mij een DM sturen om.. ha.. nee, dan zou ik kiezen voor de buttons. De Knob is erg cool, ziet er goed uit en is een mooie aanvulling, maar die knoppen op mijn stuur zou ik echt niet willen missen.
Daarnaast zit er nog functionaliteit in de commander die ook erg fijn is. Zie deze thread voor voorbeelden. De commander is de bare minimum, maar minstens twee knoppen maakt het super. De rest is luxe.
• heb je de commander 2 voorin of achterin gemonteerd? Hoe ging dat? (MY23)
Ja. ;-)
De oude commander zat achterin. Toen ik de nieuwe ontving, heb ik de oude ter plekke vervangen omdat ik dat kunstje al kende. Omdat ik bij de eerste pre-orders zat, heb ik beide kabels geleverd gekregen. Ik heb daardoor ontdekt dat de kabel voor inderdaad met een tweede CAN-BUS verbind, waar ze ooit ook functionaliteit voor gaan toevoegen, dus heb ik hem vorige week van achter naar voor verplaatst. Ook al heeft dat voorlopig nog geen toegevoegde waarde, was het wel nodig voor een ander plannetje. Zie onder.
Dat inbouwen ging prima, maar ik ben ook niet meer zo bang voor het opentrekken van interieur en dashboard. Ik heb inmiddels al vaker dashcams ingebouwd in verschillende auto's, en met de filmpjes op youtube was al heel duidelijk wat er nodig was.
Met de commander nu voorin, had ik achter weer vrij voor andere projecten. En ik had de Gen2 kabel voor achter ook over. Daarnaast heb ik inmiddels ook een
echte Dashcam gescoord, een
Viofo WM-1, die tijdelijk op de 12V plug in de armsteun aangesloten zat. Die wilde ik nog een mooie vaste 12V aansluiting geven. Hiervoor heb ik nu deze achteraansluiting gebruikt. De kabel gaat via het plafond en de A-stijl naar beneden. Dan achter de bekleding onder het dashboardkastje langs, door de middenconsole naar achter, aan de 12V van de gen2-connector. Die 250-300 mA extra moet daarop geen probleem zijn.
Voor deze aansluiting heb ik het
permanente aansluitkastje HK-4 van Viofo gebruikt. De gele draad hier zou je eigenlijk op een geschakelde 12V moeten aansluiten, want hiermee schakelt ie tussen een low-bitrate parkeermode en de normale mode. Door die ook aan de permanente 12V te verbinden, blijft ie nu altijd in de normale mode staan. Behalve als de auto helemaal uit gaat, dan valt de dashcam ook uit. Maar zodra de auto in standy staat (bijvoorbeeld met Sentry aan) dan draait de WM-1 ook.
Mocht ik ooit een signaaltje vinden waarmee je kan zien of de auto in D of R staat, dan gaat het gele kabeltje daarnaartoe. Heeft iemand een idee dat simpeler is dan een ESP32 + CAN-Hat op deze poort?
TL;DR: Als je moet kiezen, kies dan voor de kabel die voorin moet. Die is wat lastiger te monteren, maar dan is die mooier weggewerkt en je krijgt mogelijk in de toekomst nog wat extra functionaliteit die je achterin of met de Gen1 niet hebt.
[
Voor 3% gewijzigd door
TwOkkie op 05-02-2024 09:21
]