• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:11
Apart, want ik krijg nu en al eerder dat ze niet naar nederland verzenden.

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:28
Lord Anubis schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:20:
[...]

Apart, want ik krijg nu en al eerder dat ze niet naar nederland verzenden.
Heb je wel voor Ship to Europe gekozen bij het filament overzicht. Je kunt in de Global store bestellen maar ook in de Duitse store. Links onder kan je op het wereldbolletje drukken om de Duitse store te kiezen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOZUlyaqbd6B6uBXugi_c5ryfxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SbBd1H3bRLQpX3aVNxRGZMse.png?f=fotoalbum_large

En de Duitse Shop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yEr0E12qzf3MTCR5pRyMMQhh8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VnjATrYjJGDdxHAI8oLbA59v.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Pedro_Newbie op 24-04-2026 17:36 ]

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 22:49

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Pedro_Newbie schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:13:
En momenteel supersnel verzonden en bezorgd, op 22 april besteld en vandaag de 24e bezorgd.
Meteen nog maar even 4 rollen ABS besteld, daar hadden ze helaas alleen nog maar Rood, Wit, Zwart en Grijs van in voorraad.
Ik heb dnek ik een stuk of 10 rollen Sunlu bestelt, gewoon om even te kijken hoe dat print, daarnaast nog een zooitje kleuren via Bambu zelf die nu opeens op voorraad waren :)

In totaal 25 rollen onderweg "Oops". Misschien toch tijd om wat meer vacuum zakken te halen enzo :d

/offtopic
En mijn BIQU plates zijn binnen :D Eentje is er gewoon als cold plate, de ander wil ik gaan gebruiken voor ABS/TPU met de tijd.

[ Voor 10% gewijzigd door ShadowBumble op 24-04-2026 17:51 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:29
Pedro_Newbie schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:32:
[...]

Heb je wel voor Ship to Europe gekozen bij het filament overzicht. Je kunt in de Global store bestellen maar ook in de Duitse store. Links onder kan je op het wereldbolletje drukken om de Duitse store te kiezen
[Afbeelding]

En de Duitse Shop
[Afbeelding]
Echt veel kleuren hebben ze daar niet op voorraad. Ik heb daar al vaker gekeken als alternatief voor Bambu PETG HF, dus zoek ik PETG Rapid.
Alleen wat basiskleuren en zwart en wit missen.

Wel apart dat de fabrikant zelf zo weinig voorraad heeft. Al is dat bij Bambu niet anders.
Merken als Polymaker zijn veel beter op voorraad, maar ook een stuk duurder.

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:27
rinkel schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:14:
[...]

Echt veel kleuren hebben ze daar niet op voorraad. Ik heb daar al vaker gekeken als alternatief voor Bambu PETG HF, dus zoek ik PETG Rapid.
Alleen wat basiskleuren en zwart en wit missen.

Wel apart dat de fabrikant zelf zo weinig voorraad heeft. Al is dat bij Bambu niet anders.
Merken als Polymaker zijn veel beter op voorraad, maar ook een stuk duurder.
Sunlu kun je ook nog wel bij ec3d.nl halen. Al is het daar wel 5 euro duurder per rol dan bij Sunlu zelf.

Wat ook interessant is, veel Bambu PLA wordt door Sunlu gemaakt. Dus de kwaliteit is in ieder geval net zo goed vaak. (Bambu Matte PLA is dan weer hetzelfde als Panchroma Matte van Polymaker)

YouTube: MotorcycleGeek

• rinkel
Leviathius schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:12:
[...]

Sunlu kun je ook nog wel bij ec3d.nl halen. Al is het daar wel 5 euro duurder per rol dan bij Sunlu zelf.

Wat ook interessant is, veel Bambu PLA wordt door Sunlu gemaakt. Dus de kwaliteit is in ieder geval net zo goed vaak. (Bambu Matte PLA is dan weer hetzelfde als Panchroma Matte van Polymaker)
Volgens mij hebben ze daar alleen de standaard petg, niet de rapid.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:11
Pedro_Newbie schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:32:
[...]

[Afbeelding]

En de Duitse Shop
[Afbeelding]
ja ook met mijn post code. maar het is gelukt via andere browser. PETG en ABS.

@ShadowBumble en anderen; Welke zakken gebruik jij? Weet iemand van die vacuüm zakken voor 5 kg rollen? Heb wel kussen vacuüm zakken maar ben bang voor scherpe randjes.

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:28
Lord Anubis schreef op zondag 26 april 2026 @ 06:50:
[...]

ja ook met mijn post code. maar het is gelukt via andere browser. PETG en ABS.

@ShadowBumble en anderen; Welke zakken gebruik jij? Weet iemand van die vacuüm zakken voor 5 kg rollen? Heb wel kussen vacuüm zakken maar ben bang voor scherpe randjes.
Zelf gebruik ik ze van AliExpress, deze b.v. https://nl.aliexpress.com...BbiL&gatewayAdapt=glo2nld
20 zakken + een goeie pomp (oplaadbaar via USB-C) voor € 18,19 deze pomp is vrij krachtig, ik had eerst een andere elektrische pomp maar deze is beter.
20 losse zakken € 9,69.
Zakken voor 5 kg weet ik niet, daar kan ik je niet mee helpen.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Lord Anubis schreef op zondag 26 april 2026 @ 06:50:
[...]

Ik gebruik gewoon de eSUN vacuum bags die waren op dat moment het goedkoopste, maar volgens mij zijn er van diezelfde zakken wel 20 merken op Aliexpress te vinden ;)

• RemcoAR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-05 18:43
Ik heb wel wisselende ervaringen met die zakken. Een deel van de nieuwe zakken bleek gewoon niet vacuüm te zijn. Anderen gingen stuk na enkele keren gebruikt te hebben. Daarom ben ik uiteindelijk overgestapt naar dry boxes. Vooral als je vaak van filament wisselt zijn de boxen handig. Puur voor opslag na het drogen zijn die zakken ook prima (en een stuk goedkoper).

RTX 4090 / 9950X / 7800C34 32gb / Custom waterkoeling

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:49
voor diegene die het interessant vinden. Ik heb een nieuwe airfryer, en deze kan tot 40 graden gaan.

Ik heb net dus mijn airfryer gebruikt om filament te drogen. Ik ga nu de eerste print starten, en zien hoe dat eruit gaat komen. Ik had namelijk best wat last van stringing met een aantal prints.

Ik had overigens de rol vooraf gewogen, en die woog toen 882 gram. Na 2 uur drogen, woog deze 878 gram, dus er is 4 gram aan vocht uitgehaald door de airfryer.

Ik laat hier later de resultaten weten van de print

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

40°C of 140°C? 40°C lijkt me een beetje laag voor een droger. Nylon gaat dan niet werken.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wachten... schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:41:
voor diegene die het interessant vinden. Ik heb een nieuwe airfryer, en deze kan tot 40 graden gaan.

Ik heb net dus mijn airfryer gebruikt om filament te drogen. Ik ga nu de eerste print starten, en zien hoe dat eruit gaat komen. Ik had namelijk best wat last van stringing met een aantal prints.

Ik had overigens de rol vooraf gewogen, en die woog toen 882 gram. Na 2 uur drogen, woog deze 878 gram, dus er is 4 gram aan vocht uitgehaald door de airfryer.

Ik laat hier later de resultaten weten van de print
Leuk experiment natuurlijk maar een airfryer is niks meer als een hete lucht oven in kleiner formaat :) Ik twijfel wel een beetje of een oven of airfryer een valide optie zou zijn. Misschien voor een keertje maar de kosten zijn natuurlijk een stuk hoger in energie, dan een veel kleinere schaal zoals een filament droger.

Anyways schaamteloze crosspost:

Bestelling met filament is binnen, vooral vanwege kleurtjes (PLA Basic en PLA Matte) ! en de SUNLU (PETG) is vooral testen hoe dat bevalt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cn2l0Zw2eDnvERFWEuj3jIsUMss=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXMdnQtJzZizSVnHezMK75O2.jpg?f=fotoalbum_medium

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:09
ShadowBumble schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:04:

Bestelling met filament is binnen, vooral vanwege kleurtjes (PLA Basic en PLA Matte) ! en de SUNLU (PETG) is vooral testen hoe dat bevalt:

[Afbeelding]
Ben benieuwd naar jouw ervaring met PETG van Sunlu. PLA van Sunlu koop ik niet meer. Er lijkt heel weinig pigment in te zetten waardoor objecten een fletse kleur krijgen. En de bloempotjes die ik aan de pergola heb gehangen zijn na 1 zomer al vervormd terwijl die van eSun nog als nieuw zijn.

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
remmuz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:23:
[...]

Ben benieuwd naar jouw ervaring met PETG van Sunlu. PLA van Sunlu koop ik niet meer. Er lijkt heel weinig pigment in te zetten waardoor objecten een fletse kleur krijgen. En de bloempotjes die ik aan de pergola heb gehangen zijn na 1 zomer al vervormd terwijl die van eSun nog als nieuw zijn.
PLA voor bloempotten buiten? Dan vraag je ook wel veel van je materiaal denk ik. Dat is vochtig én zonnig!

• rinkel
remmuz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:23:
[...]

Dat is mij ook opgevallen.
Petg hf van Bambu is amper te krijgen, dus eens petg rapid va Sunlu gekocht.
Het print prima, maar echt mooi wit is het niet, een klein beetje transparant en een beetje blauw.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

rinkel schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:23:
[...]

Dat is mij ook opgevallen.
Petg hf van Bambu is amper te krijgen, dus eens petg rapid va Sunlu gekocht.
Het print prima, maar echt mooi wit is het niet, een klein beetje transparant en een beetje blauw.
Ik heb er nog niet mee geprint maar ik zal er zeker even op letten, misschien dan wel handig om te vermelden dat SUNLU en JAYO feitelijk hetzelfde bedrijf zijn met hetzelfde filament.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:50
Karp schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:35:
[...]

PLA voor bloempotten buiten? Dan vraag je ook wel veel van je materiaal denk ik. Dat is vochtig én zonnig!
Dan ga je toch afvragen wat er nog meer in dat filament van eSun zit. Vermoed dat het ook niet gewoon PLA was, maar PLA+ wat PLA met allerlei additieven is om het steviger te maken. Dat zie je ook aan de hogere printtemperaturen die je moet aanhouden voor dat soort filament.

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 11:44
Sunlu ben ik ook totaal geen fan van met hun pla. Hun marble print alsof het extreem overextrude. Pas op 90% flow rate ging het beter.

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:56
Blij om te lezen dat ik niet de enige ben met problemen en Sunlu PLA.

Ik heb een 1/4 rol moeten besteden om de PLA+ printbaar te maken, uiteindelijk kwam ik erachter dat de PLA van hun houdt van een warme enclosure (25 graden), en de part fan op 100% continue, ook de temperatuur staat 15 graden hoger dan de maximale aanbeveling op hun spools.

Voron V0.2 | Prusa Core One+ | E3CNC rodmod (in progress)

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:07

ShockWave

Lost it somewhere

BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:27:
Blij om te lezen dat ik niet de enige ben met problemen en Sunlu PLA.

Ik heb een 1/4 rol moeten besteden om de PLA+ printbaar te maken, uiteindelijk kwam ik erachter dat de PLA van hun houdt van een warme enclosure (25 graden), en de part fan op 100% continue, ook de temperatuur staat 15 graden hoger dan de maximale aanbeveling op hun spools.
Wat zijn problemen, ik heb het afgelopen jaar ongeveer 20 kilo aan Jayo/sunlu mat zwart pla weggeprint voor cosplayprops en tabletop spullen en alleen in het begin even goed moeten calibreren maar daarna geen problemen meer en nette prints.
Ik print op 215gr nozzle en 55gr bed temps op een Sovol SV08 met een microswiss hotend.
Omgevingstemperatuur ben ik wel met je eens, zomers print de boel wat netter als de kamer waarin alles staat rond de 25+ is maar dit is met alle filament zo.
Afgelopen maand eens Elegoo grijs per 10kg besteld en daar heb ik weer wat opstart problemen mee terwijl de zwarte pla van Elegoo prima printte, kwestie van de boel weer even goed inregelen vooral tempverlaging met 5gr gaf al geen stringing meer.

Star Citizen referralcode

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:09
Caelorum schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:49:
[...]

Dan ga je toch afvragen wat er nog meer in dat filament van eSun zit. Vermoed dat het ook niet gewoon PLA was, maar PLA+ wat PLA met allerlei additieven is om het steviger te maken. Dat zie je ook aan de hogere printtemperaturen die je moet aanhouden voor dat soort filament.
Het was inderdaad PLA+.

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:56
ShockWave schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:25:
[...]

Wat zijn problemen, ik heb het afgelopen jaar ongeveer 20 kilo aan Jayo/sunlu mat zwart pla weggeprint voor cosplayprops en tabletop spullen en alleen in het begin even goed moeten calibreren maar daarna geen problemen meer en nette prints.
Ik print op 215gr nozzle en 55gr bed temps op een Sovol SV08 met een microswiss hotend.
Omgevingstemperatuur ben ik wel met je eens, zomers print de boel wat netter als de kamer waarin alles staat rond de 25+ is maar dit is met alle filament zo.
Afgelopen maand eens Elegoo grijs per 10kg besteld en daar heb ik weer wat opstart problemen mee terwijl de zwarte pla van Elegoo prima printte, kwestie van de boel weer even goed inregelen vooral tempverlaging met 5gr gaf al geen stringing meer.
De 1ste print ging perfect, de 2de print was waardeloos, veel stringing, veel over en under extrusion. Na de temperatuur steeds iets hoger gooien, ging het printen steeds beter. Toen kwam ik eracher dat met 15 graden hoger en dan de aanbevolen print temperatuur en de enclosure naar 30 graden verwarmen alle problemen weg zijn.

Ik had gebruik gemaakt van het standaard profiel die in Prusaslicer staat Sunlu PLA+, in de 10 jaar dat ik print, heb ik de afgelopen 6 jaar nog nooit problemen gehad met filament.

Voron V0.2 | Prusa Core One+ | E3CNC rodmod (in progress)

• RemcoAR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-05 18:43
BladeSlayer1000 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:45:
[...]

De 1ste print ging perfect, de 2de print was waardeloos, veel stringing, veel over en under extrusion. Na de temperatuur steeds iets hoger gooien, ging het printen steeds beter. Toen kwam ik eracher dat met 15 graden hoger en dan de aanbevolen print temperatuur en de enclosure naar 30 graden verwarmen alle problemen weg zijn.

Ik had gebruik gemaakt van het standaard profiel die in Prusaslicer staat Sunlu PLA+, in de 10 jaar dat ik print, heb ik de afgelopen 6 jaar nog nooit problemen gehad met filament.
Wel de reden waarom ik met nieuw filament altijd even een paar kleine standaard calibratie prints maak, waaronder een temp tower. Scheelt gokken en frustratie.

RTX 4090 / 9950X / 7800C34 32gb / Custom waterkoeling

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste