Apart, want ik krijg nu en al eerder dat ze niet naar nederland verzenden.Pedro_Newbie schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:16:
[...]
Voor de PETG deze link: https://store.sunlu.com/c...-filament-1-75mm-1kg-roll
Heb je wel voor Ship to Europe gekozen bij het filament overzicht. Je kunt in de Global store bestellen maar ook in de Duitse store. Links onder kan je op het wereldbolletje drukken om de Duitse store te kiezenLord Anubis schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:20:
[...]
Apart, want ik krijg nu en al eerder dat ze niet naar nederland verzenden.
/f/image/SbBd1H3bRLQpX3aVNxRGZMse.png?f=fotoalbum_large)
En de Duitse Shop
[ Voor 19% gewijzigd door Pedro_Newbie op 24-04-2026 17:36 ]
Ik heb dnek ik een stuk of 10 rollen Sunlu bestelt, gewoon om even te kijken hoe dat print, daarnaast nog een zooitje kleuren via Bambu zelf die nu opeens op voorraad warenPedro_Newbie schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:13:
En momenteel supersnel verzonden en bezorgd, op 22 april besteld en vandaag de 24e bezorgd.
Meteen nog maar even 4 rollen ABS besteld, daar hadden ze helaas alleen nog maar Rood, Wit, Zwart en Grijs van in voorraad.
In totaal 25 rollen onderweg "Oops". Misschien toch tijd om wat meer vacuum zakken te halen enzo :d
/offtopic
En mijn BIQU plates zijn binnen
[ Voor 10% gewijzigd door ShadowBumble op 24-04-2026 17:51 ]
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Echt veel kleuren hebben ze daar niet op voorraad. Ik heb daar al vaker gekeken als alternatief voor Bambu PETG HF, dus zoek ik PETG Rapid.Pedro_Newbie schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:32:
[...]
Heb je wel voor Ship to Europe gekozen bij het filament overzicht. Je kunt in de Global store bestellen maar ook in de Duitse store. Links onder kan je op het wereldbolletje drukken om de Duitse store te kiezen
[Afbeelding]
En de Duitse Shop
[Afbeelding]
Alleen wat basiskleuren en zwart en wit missen.
Wel apart dat de fabrikant zelf zo weinig voorraad heeft. Al is dat bij Bambu niet anders.
Merken als Polymaker zijn veel beter op voorraad, maar ook een stuk duurder.
Sunlu kun je ook nog wel bij ec3d.nl halen. Al is het daar wel 5 euro duurder per rol dan bij Sunlu zelf.rinkel schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:14:
[...]
Echt veel kleuren hebben ze daar niet op voorraad. Ik heb daar al vaker gekeken als alternatief voor Bambu PETG HF, dus zoek ik PETG Rapid.
Alleen wat basiskleuren en zwart en wit missen.
Wel apart dat de fabrikant zelf zo weinig voorraad heeft. Al is dat bij Bambu niet anders.
Merken als Polymaker zijn veel beter op voorraad, maar ook een stuk duurder.
Wat ook interessant is, veel Bambu PLA wordt door Sunlu gemaakt. Dus de kwaliteit is in ieder geval net zo goed vaak. (Bambu Matte PLA is dan weer hetzelfde als Panchroma Matte van Polymaker)
Volgens mij hebben ze daar alleen de standaard petg, niet de rapid.Leviathius schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:12:
[...]
Sunlu kun je ook nog wel bij ec3d.nl halen. Al is het daar wel 5 euro duurder per rol dan bij Sunlu zelf.
Wat ook interessant is, veel Bambu PLA wordt door Sunlu gemaakt. Dus de kwaliteit is in ieder geval net zo goed vaak. (Bambu Matte PLA is dan weer hetzelfde als Panchroma Matte van Polymaker)
ja ook met mijn post code. maar het is gelukt via andere browser. PETG en ABS.Pedro_Newbie schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:32:
[...]
Heb je wel voor Ship to Europe gekozen bij het filament overzicht. Je kunt in de Global store bestellen maar ook in de Duitse store. Links onder kan je op het wereldbolletje drukken om de Duitse store te kiezen
[Afbeelding]
En de Duitse Shop
[Afbeelding]
@ShadowBumble en anderen; Welke zakken gebruik jij? Weet iemand van die vacuüm zakken voor 5 kg rollen? Heb wel kussen vacuüm zakken maar ben bang voor scherpe randjes.
Zelf gebruik ik ze van AliExpress, deze b.v. https://nl.aliexpress.com...BbiL&gatewayAdapt=glo2nldLord Anubis schreef op zondag 26 april 2026 @ 06:50:
[...]
ja ook met mijn post code. maar het is gelukt via andere browser. PETG en ABS.
@ShadowBumble en anderen; Welke zakken gebruik jij? Weet iemand van die vacuüm zakken voor 5 kg rollen? Heb wel kussen vacuüm zakken maar ben bang voor scherpe randjes.
20 zakken + een goeie pomp (oplaadbaar via USB-C) voor € 18,19 deze pomp is vrij krachtig, ik had eerst een andere elektrische pomp maar deze is beter.
20 losse zakken € 9,69.
Zakken voor 5 kg weet ik niet, daar kan ik je niet mee helpen.
Ik gebruik gewoon de eSUN vacuum bags die waren op dat moment het goedkoopste, maar volgens mij zijn er van diezelfde zakken wel 20 merken op Aliexpress te vindenLord Anubis schreef op zondag 26 april 2026 @ 06:50:
[...]
@ShadowBumble en anderen; Welke zakken gebruik jij? Weet iemand van die vacuüm zakken voor 5 kg rollen? Heb wel kussen vacuüm zakken maar ben bang voor scherpe randjes.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Ik heb wel wisselende ervaringen met die zakken. Een deel van de nieuwe zakken bleek gewoon niet vacuüm te zijn. Anderen gingen stuk na enkele keren gebruikt te hebben. Daarom ben ik uiteindelijk overgestapt naar dry boxes. Vooral als je vaak van filament wisselt zijn de boxen handig. Puur voor opslag na het drogen zijn die zakken ook prima (en een stuk goedkoper).
RTX 4090 / 9950X / 7800C34 32gb / Custom waterkoeling
voor diegene die het interessant vinden. Ik heb een nieuwe airfryer, en deze kan tot 40 graden gaan.
Ik heb net dus mijn airfryer gebruikt om filament te drogen. Ik ga nu de eerste print starten, en zien hoe dat eruit gaat komen. Ik had namelijk best wat last van stringing met een aantal prints.
Ik had overigens de rol vooraf gewogen, en die woog toen 882 gram. Na 2 uur drogen, woog deze 878 gram, dus er is 4 gram aan vocht uitgehaald door de airfryer.
Ik laat hier later de resultaten weten van de print
Ik heb net dus mijn airfryer gebruikt om filament te drogen. Ik ga nu de eerste print starten, en zien hoe dat eruit gaat komen. Ik had namelijk best wat last van stringing met een aantal prints.
Ik had overigens de rol vooraf gewogen, en die woog toen 882 gram. Na 2 uur drogen, woog deze 878 gram, dus er is 4 gram aan vocht uitgehaald door de airfryer.
Ik laat hier later de resultaten weten van de print
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
40°C of 140°C? 40°C lijkt me een beetje laag voor een droger. Nylon gaat dan niet werken.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!
Leuk experiment natuurlijk maar een airfryer is niks meer als een hete lucht oven in kleiner formaatWachten... schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:41:
voor diegene die het interessant vinden. Ik heb een nieuwe airfryer, en deze kan tot 40 graden gaan.
Ik heb net dus mijn airfryer gebruikt om filament te drogen. Ik ga nu de eerste print starten, en zien hoe dat eruit gaat komen. Ik had namelijk best wat last van stringing met een aantal prints.
Ik had overigens de rol vooraf gewogen, en die woog toen 882 gram. Na 2 uur drogen, woog deze 878 gram, dus er is 4 gram aan vocht uitgehaald door de airfryer.
Ik laat hier later de resultaten weten van de print
Anyways schaamteloze crosspost:
Bestelling met filament is binnen, vooral vanwege kleurtjes (PLA Basic en PLA Matte) ! en de SUNLU (PETG) is vooral testen hoe dat bevalt:
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Ben benieuwd naar jouw ervaring met PETG van Sunlu. PLA van Sunlu koop ik niet meer. Er lijkt heel weinig pigment in te zetten waardoor objecten een fletse kleur krijgen. En de bloempotjes die ik aan de pergola heb gehangen zijn na 1 zomer al vervormd terwijl die van eSun nog als nieuw zijn.ShadowBumble schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:04:
Bestelling met filament is binnen, vooral vanwege kleurtjes (PLA Basic en PLA Matte) ! en de SUNLU (PETG) is vooral testen hoe dat bevalt:
[Afbeelding]
PLA voor bloempotten buiten? Dan vraag je ook wel veel van je materiaal denk ik. Dat is vochtig én zonnig!remmuz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:23:
[...]
Ben benieuwd naar jouw ervaring met PETG van Sunlu. PLA van Sunlu koop ik niet meer. Er lijkt heel weinig pigment in te zetten waardoor objecten een fletse kleur krijgen. En de bloempotjes die ik aan de pergola heb gehangen zijn na 1 zomer al vervormd terwijl die van eSun nog als nieuw zijn.
Dat is mij ook opgevallen.remmuz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:23:
[...]
Ben benieuwd naar jouw ervaring met PETG van Sunlu. PLA van Sunlu koop ik niet meer. Er lijkt heel weinig pigment in te zetten waardoor objecten een fletse kleur krijgen. En de bloempotjes die ik aan de pergola heb gehangen zijn na 1 zomer al vervormd terwijl die van eSun nog als nieuw zijn.
Petg hf van Bambu is amper te krijgen, dus eens petg rapid va Sunlu gekocht.
Het print prima, maar echt mooi wit is het niet, een klein beetje transparant en een beetje blauw.
Ik heb er nog niet mee geprint maar ik zal er zeker even op letten, misschien dan wel handig om te vermelden dat SUNLU en JAYO feitelijk hetzelfde bedrijf zijn met hetzelfde filament.rinkel schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:23:
[...]
Dat is mij ook opgevallen.
Petg hf van Bambu is amper te krijgen, dus eens petg rapid va Sunlu gekocht.
Het print prima, maar echt mooi wit is het niet, een klein beetje transparant en een beetje blauw.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Dan ga je toch afvragen wat er nog meer in dat filament van eSun zit. Vermoed dat het ook niet gewoon PLA was, maar PLA+ wat PLA met allerlei additieven is om het steviger te maken. Dat zie je ook aan de hogere printtemperaturen die je moet aanhouden voor dat soort filament.Karp schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:35:
[...]
PLA voor bloempotten buiten? Dan vraag je ook wel veel van je materiaal denk ik. Dat is vochtig én zonnig!
Sunlu ben ik ook totaal geen fan van met hun pla. Hun marble print alsof het extreem overextrude. Pas op 90% flow rate ging het beter.
Blij om te lezen dat ik niet de enige ben met problemen en Sunlu PLA.
Ik heb een 1/4 rol moeten besteden om de PLA+ printbaar te maken, uiteindelijk kwam ik erachter dat de PLA van hun houdt van een warme enclosure (25 graden), en de part fan op 100% continue, ook de temperatuur staat 15 graden hoger dan de maximale aanbeveling op hun spools.
Ik heb een 1/4 rol moeten besteden om de PLA+ printbaar te maken, uiteindelijk kwam ik erachter dat de PLA van hun houdt van een warme enclosure (25 graden), en de part fan op 100% continue, ook de temperatuur staat 15 graden hoger dan de maximale aanbeveling op hun spools.
Voron V0.2 | Prusa Core One+ | E3CNC rodmod (in progress)
Wat zijn problemen, ik heb het afgelopen jaar ongeveer 20 kilo aan Jayo/sunlu mat zwart pla weggeprint voor cosplayprops en tabletop spullen en alleen in het begin even goed moeten calibreren maar daarna geen problemen meer en nette prints.BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:27:
Blij om te lezen dat ik niet de enige ben met problemen en Sunlu PLA.
Ik heb een 1/4 rol moeten besteden om de PLA+ printbaar te maken, uiteindelijk kwam ik erachter dat de PLA van hun houdt van een warme enclosure (25 graden), en de part fan op 100% continue, ook de temperatuur staat 15 graden hoger dan de maximale aanbeveling op hun spools.
Ik print op 215gr nozzle en 55gr bed temps op een Sovol SV08 met een microswiss hotend.
Omgevingstemperatuur ben ik wel met je eens, zomers print de boel wat netter als de kamer waarin alles staat rond de 25+ is maar dit is met alle filament zo.
Afgelopen maand eens Elegoo grijs per 10kg besteld en daar heb ik weer wat opstart problemen mee terwijl de zwarte pla van Elegoo prima printte, kwestie van de boel weer even goed inregelen vooral tempverlaging met 5gr gaf al geen stringing meer.
Het was inderdaad PLA+.Caelorum schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:49:
[...]
Dan ga je toch afvragen wat er nog meer in dat filament van eSun zit. Vermoed dat het ook niet gewoon PLA was, maar PLA+ wat PLA met allerlei additieven is om het steviger te maken. Dat zie je ook aan de hogere printtemperaturen die je moet aanhouden voor dat soort filament.
De 1ste print ging perfect, de 2de print was waardeloos, veel stringing, veel over en under extrusion. Na de temperatuur steeds iets hoger gooien, ging het printen steeds beter. Toen kwam ik eracher dat met 15 graden hoger en dan de aanbevolen print temperatuur en de enclosure naar 30 graden verwarmen alle problemen weg zijn.ShockWave schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:25:
[...]
Wat zijn problemen, ik heb het afgelopen jaar ongeveer 20 kilo aan Jayo/sunlu mat zwart pla weggeprint voor cosplayprops en tabletop spullen en alleen in het begin even goed moeten calibreren maar daarna geen problemen meer en nette prints.
Ik print op 215gr nozzle en 55gr bed temps op een Sovol SV08 met een microswiss hotend.
Omgevingstemperatuur ben ik wel met je eens, zomers print de boel wat netter als de kamer waarin alles staat rond de 25+ is maar dit is met alle filament zo.
Afgelopen maand eens Elegoo grijs per 10kg besteld en daar heb ik weer wat opstart problemen mee terwijl de zwarte pla van Elegoo prima printte, kwestie van de boel weer even goed inregelen vooral tempverlaging met 5gr gaf al geen stringing meer.
Ik had gebruik gemaakt van het standaard profiel die in Prusaslicer staat Sunlu PLA+, in de 10 jaar dat ik print, heb ik de afgelopen 6 jaar nog nooit problemen gehad met filament.
Voron V0.2 | Prusa Core One+ | E3CNC rodmod (in progress)
Wel de reden waarom ik met nieuw filament altijd even een paar kleine standaard calibratie prints maak, waaronder een temp tower. Scheelt gokken en frustratie.BladeSlayer1000 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:45:
[...]
De 1ste print ging perfect, de 2de print was waardeloos, veel stringing, veel over en under extrusion. Na de temperatuur steeds iets hoger gooien, ging het printen steeds beter. Toen kwam ik eracher dat met 15 graden hoger en dan de aanbevolen print temperatuur en de enclosure naar 30 graden verwarmen alle problemen weg zijn.
Ik had gebruik gemaakt van het standaard profiel die in Prusaslicer staat Sunlu PLA+, in de 10 jaar dat ik print, heb ik de afgelopen 6 jaar nog nooit problemen gehad met filament.
RTX 4090 / 9950X / 7800C34 32gb / Custom waterkoeling
Ik ben op zoek naar kleur terracotta.
Is voor bloempotten buiten, best petg zeker?
En liefst ook niet te duur, maar lijkt me quasi onvindbaar.
Iemand tips?
Is voor bloempotten buiten, best petg zeker?
En liefst ook niet te duur, maar lijkt me quasi onvindbaar.
Iemand tips?
Je kunt het uit PETG printen, alleen wordt over het algemeen ASA aangeraden gezien de weersomstandigheden (temperatuur en UV-licht). Al moet ik toegeven dat ik al jaren een PETG Prusa orange print buiten heb hangen als afdekkapje, en dat hangt al jaren goed. Ik weet alleen daardoor niet hoe het houd als je er ook gewicht in hangt.skank schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:56:
Ik ben op zoek naar kleur terracotta.
Is voor bloempotten buiten, best petg zeker?
En liefst ook niet te duur, maar lijkt me quasi onvindbaar.
Iemand tips?
Maar als je persé PETG wilt gebruiken, kun je kijken naar Prusament PETG Terracotta. Het is niet goedkoop, maar wel goed filament. Het is ook zover ik kan vinden, het enige filament in PETG met de kleur terracotta.
Ik moest trouwens opzoeken wat het woordt quasi betekende, ik had er nog nooit van gehoord.
[ Voor 10% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 01-06-2026 11:52 ]
Voron V0.2 | Prusa Core One+ | E3CNC rodmod (in progress)
Ik heb een A1 dus kan geen ABS printen.BladeSlayer1000 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:56:
[...]
Je kunt het uit PETG printen, alleen wordt over het algemeen ABS aangeraden gezien de weersomstandigheden (temperatuur en UV-licht). Al moet ik toegeven dat ik al jaren een PETG Prusa orange print buiten heb hangen als afdekkapje, en dat hangt al jaren goed. Ik weet alleen daardoor niet hoe het houd als je er ook gewicht in hangt.
Maar als je persé PETG wilt gebruiken, kun je kijken naar Prusament PETG Terracotta. Het is niet goedkoop, maar wel goed filament. Het is ook zover ik kan vinden, het enige filament in PETG met de kleur terracotta.
Ik moest trouwens opzoeken wat het woordt quasi betekende, ik had er nog nooit van gehoord.
Nu, ik heb een vogelkastje hangen in de tuin in petg en das prima
Ik vraag me zelfs af of pla eigenlijk echt niet zou gaan.
Die prusa PETG terracotta had ik ook gevonden maar 35 euro per rol phew, pokkeduur.
Een hobby mag geld kosten , ik hebt hier ook een paar exotische dure rollen liggen , na gebruik gaan ze de kast in tot de volgende keer , ze zijn toch al betaald .
En als het te duur is moet je een andere hobby kiezen , kwaliteit kost altijd iets meer .
En als het te duur is moet je een andere hobby kiezen , kwaliteit kost altijd iets meer .
PLA zou ik helemaal niet gebruiken voor buiten, de kleur vergaat snel en wordt bros. Daarnaast vervormd PLA al bij een graad of 40-50, terwijl dat bij PETG rond de 65-75 graden ligt.skank schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:16:
[...]
Ik heb een A1 dus kan geen ABS printen.
Nu, ik heb een vogelkastje hangen in de tuin in petg en das prima
Ik vraag me zelfs af of pla eigenlijk echt niet zou gaan.
Die prusa PETG terracotta had ik ook gevonden maar 35 euro per rol phew, pokkeduur.
En het klopt, Prusament is duur, maar wel super goede kwaliteit en 100% EU made; dat bepaalt ook grotendeels de prijs.
Je zou ook nog kunnen kijken naar de kleur Pastel Coral rPETG van Recycling fabrik dat lijkt ook redelijk op terracotta als ik zo naar het plaatje kijk.
Voron V0.2 | Prusa Core One+ | E3CNC rodmod (in progress)
Afgelopen week een vlonder gelegd, en wat "spacers" geprint van PLA. Op 1 moment waren ze wel heel vormbaar in de warme zon. Leek wel klei 😄
Ik denk dat je ASA bedoelt? ABS kan minder goed tegen UV-licht dan ASA.BladeSlayer1000 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:56:
[...]
Je kunt het uit PETG printen, alleen wordt over het algemeen ABS aangeraden gezien de weersomstandigheden (temperatuur en UV-licht).
Dan nog is Prusament relatief duur. Formfutura kost een stuk minder en wordt naar verluidt ook in de EU gemaakt.BladeSlayer1000 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:16:
[...]
En het klopt, Prusament is duur, maar wel super goede kwaliteit en 100% EU made; dat bepaalt ook grotendeels de prijs.
[ Voor 35% gewijzigd door ocf81 op 01-06-2026 09:11 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!
Klopt, ik bedoelde ASA; ik heb het nu ook verbeterd.ocf81 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:09:
[...]
Ik denk dat je ASA bedoelt? ABS kan minder goed tegen UV-licht dan ASA.
[...]
Dan nog is Prusament relatief duur. Formfutura kost een stuk minder en wordt naar verluidt ook in de EU gemaakt.
FormFutura zegt ook inderdaad in de EU te produceren gedeeltelijk in Nederland (voornamelijk bij de duurdere soorten filament), en bij de goedkopere spoelen staat made in the EU, ik woon vlak achter ze, maar ik heb daar nog nooit een filament productie lijn gezien ook in hun promotie materiaal ook niet.
Het enige wat je ziet als je door de ramen heen kijkt is een groot warehouse. Misschien eens interessant om te vragen of ze ook rondleidingen geven.
Voron V0.2 | Prusa Core One+ | E3CNC rodmod (in progress)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LiX44PWy3OdtK6nie0tY0KXa.jpg?f=user_large)
Vraag: Is Bambu Basic PLA vaatwasserbestendig?
spoiler:
[spoiler] ![]() Antwoord: nee. (45 graden eco-programma) [/spoiler] |
je kunt het met warm water weer recht buigen (niet meer zoals het was maar toch)Ryen schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:20:
[Afbeelding]
Vraag: Is Bambu Basic PLA vaatwasserbestendig?spoiler:
[spoiler]
[Afbeelding]
Antwoord: nee. (45 graden eco-programma)
[/spoiler]
Vroeger stond het echt duidelijk vermeld op de site, maar ik ging vandaag nog eens kijken en het is nu inderdaad niet zo klip en klaar meer. Wel jammer eigenlijk.BladeSlayer1000 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:52:
[...]
FormFutura zegt ook inderdaad in de EU te produceren gedeeltelijk in Nederland (voornamelijk bij de duurdere soorten filament), en bij de goedkopere spoelen staat made in the EU, ik woon vlak achter ze, maar ik heb daar nog nooit een filament productie lijn gezien ook in hun promotie materiaal ook niet.
Het enige wat je ziet als je door de ramen heen kijkt is een groot warehouse. Misschien eens interessant om te vragen of ze ook rondleidingen geven.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!
Zo vandaag maar eens de eerste spoel van SUNLU PETG gaan gebruiken, net de spoelgeladen in de AMS2 Pro. Nu nog even een materiaal profiel aanmaken om te kunnen printen maar daar had ik vanmorgen geen tijd meer voor.
Heeft er iemand al een SUNLU PETG Basic printprofiel gemaakt voor de P2S toevallig ?
Heeft er iemand al een SUNLU PETG Basic printprofiel gemaakt voor de P2S toevallig ?
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Staat deze al niet standaard (waarschijnlijk vinkje aan?) in Bambustudio? Ik meen dat ik ze daar al gezien had.
http://specs.tweak.to/5253
PETG-HF van Bambu is bijna onmogelijk om aan te komen.
Ik vind dit een fijn filament, het is niet zo glanzend, maar ben wel op zoek naar een alternatief.
Sunlu PETG rapid gevonden.
Dit is ook wat matter dan normaal petg, print prima, maar de laagsterkte is echt behoorlijk slechter, jammer. Weer op zoek naar iets beters.
Ik vind dit een fijn filament, het is niet zo glanzend, maar ben wel op zoek naar een alternatief.
Sunlu PETG rapid gevonden.
Dit is ook wat matter dan normaal petg, print prima, maar de laagsterkte is echt behoorlijk slechter, jammer. Weer op zoek naar iets beters.
rinkel schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:50:
PETG-HF van Bambu is bijna onmogelijk om aan te komen.
Ik vind dit een fijn filament, het is niet zo glanzend, maar ben wel op zoek naar een alternatief.
Sunlu PETG rapid gevonden.
Dit is ook wat matter dan normaal petg, print prima, maar de laagsterkte is echt behoorlijk slechter, jammer. Weer op zoek naar iets beters.
![]() | ![]() |
Is sinds deze week ook stilletjes uit het assortiment genomen (los van dat hij al maanden amper tot niet leverbaar was). Dus bijna onmogelijk is intussen onmogelijkrinkel schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:50:
PETG-HF van Bambu is bijna onmogelijk om aan te komen.
Van de productpagina:
PETG HF is discontinued and will not be restocked once sold out.
Neee, wat zonde. Dit was echt heel fijn filament.CrashOverDrive schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:52:
[...]
Is sinds deze week ook stilletjes uit het assortiment genomen (los van dat hij al maanden amper tot niet leverbaar was). Dus bijna onmogelijk is intussen onmogelijk![]()
Van de productpagina:
[...]
Niet voor de P2S helaas, blijkbaar zijn die profielen printer gebonden. Als ik bijvoorbeeld de A1 selecteer heb ik de optie wel maar bij de P2S bijvoorbeeld weer niet.Sjowhan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:38:
Staat deze al niet standaard (waarschijnlijk vinkje aan?) in Bambustudio? Ik meen dat ik ze daar al gezien had.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Matte vereist enorme toevoegingen omdat pla en vooral petg van nature glanzend zijn. Bovendien is de vraag wat ze met die HF versies doen.
Als je mat wil zou ik persoonlijk stoppen met filament kopen wat fundamenteel gewijzigd (en dus fysiek verslechterd) wordt en uitwijken naar PETG-CF of PET-CF. Zelfs die laatste is goed te printen op een open printer.
Als je mat wil zou ik persoonlijk stoppen met filament kopen wat fundamenteel gewijzigd (en dus fysiek verslechterd) wordt en uitwijken naar PETG-CF of PET-CF. Zelfs die laatste is goed te printen op een open printer.
Ik weet dat ze glanzend zijn van nature, maar juist petg-hf was een goed filament.A Lurker schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:45:
Matte vereist enorme toevoegingen omdat pla en vooral petg van nature glanzend zijn. Bovendien is de vraag wat ze met die HF versies doen.
Als je mat wil zou ik persoonlijk stoppen met filament kopen wat fundamenteel gewijzigd (en dus fysiek verslechterd) wordt en uitwijken naar PETG-CF of PET-CF. Zelfs die laatste is goed te printen op een open printer.
Als je fibers toevoegt wordt de laagsterke slechter omdat de fibers niet over de lagen heen liggen en ze deze dus niet versterken en eerder slechter maken. De objecten worden er dus broos van.
Ik heb behoorlijk wat geprint met pet-cf en asa-cf voor mijn Voron. Uiteindelijk weer terug gegaan naar asa zonder cf
[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 03-06-2026 22:01 ]
Ja precies. Ik heb nog wat ongebruikte rollen, en had (al) wat prints gedaan met de 'nieuwe' basic petg filament maar hoopte dat HF weer op voorraad zou komen. Helaas helemaal niet meer dus.rinkel schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:38:
[...]
Neee, wat zonde. Dit was echt heel fijn filament.
http://specs.tweak.to/5253
Inmiddels een paar test prints verder met de P2S en Sunlu PETG Zwart, maar nog niet de ideale combi kwa settings gevonden, het is gewoon nog niet zo smooth als the PETG die ik normaal van Bambu heb. Nog maar even verder stoeien kwa settings.ShadowBumble schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:36:
[...]
Niet voor de P2S helaas, blijkbaar zijn die profielen printer gebonden. Als ik bijvoorbeeld de A1 selecteer heb ik de optie wel maar bij de P2S bijvoorbeeld weer niet.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Dus bambulab PETG-HF wordt niet niet meer geleverd. Op zoek naar een alternatief voor mijn favoriete PETG.
PETG-HF was high-speed, matte en behoorlijk sterk, maar breekt eerder dan het buigt (beetje PLA)
Dus wat zoek ik dan?
Het liefst een (semi) matte PETG, behoorlijk snel te printen, buigbaar.
Ik heb er nu een aantal getest:
- Polylite PETG (non HS), dit filament had ik nog liggen.
- Sunlu PETG Rapid
- Elegoo PETG Rapid
Sunlu, hier Ik had mijn hoop gevestigd, print mooi en lijkt het meeste op PETG-HF, is redelijk buigbaar, maar: slechte laagsterkte.
Polylite is sterk, maar heel erg glanzend.
Elegoo, iets meer glanzend dan Sunlu, buigt heel goed en breekt niet, maar wordt wit, enorm sterke laagsterkte.
Ik had gegokt op Sunlu en heb daar nu de meeste rollen van, maar Elegoo is echt een stap beter.
Mijn tests zijn totaal niet wetenschappelijk.
Ik heb een klein printje ontworpen waarbij ik een horizontale en verticale verbinding heb die ik doorbreek. Ik gebruik dit al heel lang als testje om laagsterkte te testen.
PETG-HF was high-speed, matte en behoorlijk sterk, maar breekt eerder dan het buigt (beetje PLA)
Dus wat zoek ik dan?
Het liefst een (semi) matte PETG, behoorlijk snel te printen, buigbaar.
Ik heb er nu een aantal getest:
- Polylite PETG (non HS), dit filament had ik nog liggen.
- Sunlu PETG Rapid
- Elegoo PETG Rapid
Sunlu, hier Ik had mijn hoop gevestigd, print mooi en lijkt het meeste op PETG-HF, is redelijk buigbaar, maar: slechte laagsterkte.
Polylite is sterk, maar heel erg glanzend.
Elegoo, iets meer glanzend dan Sunlu, buigt heel goed en breekt niet, maar wordt wit, enorm sterke laagsterkte.
Ik had gegokt op Sunlu en heb daar nu de meeste rollen van, maar Elegoo is echt een stap beter.
Mijn tests zijn totaal niet wetenschappelijk.
Ik heb een klein printje ontworpen waarbij ik een horizontale en verticale verbinding heb die ik doorbreek. Ik gebruik dit al heel lang als testje om laagsterkte te testen.
[ Voor 11% gewijzigd door rinkel op 10-06-2026 20:59 ]
Ik heb een P1S en print weinig en vnl. PLA.
Ik heb in Vraag en aanbod een zoekertje geplaatst of iemand iets in TPU kan printen voor me.
Mijn vraag hier in dit topic is eigenlijk, zijn jullie gaandeweg toch wat meer "exotische" filamenten gaan printen zoals TPU. Ik hik een beetje tegen het wat dure filament aan en het meer hygroscopische "gedoe" er omheen.
sidenote : ik ben een typsche "click en print"-klant uit de Bambu-doelgroep...ik ontwerp zelf ook bijv. niks.
Ik bestel eerdaags wel nog wat PETG voor erbij om daar eens mee te printen, een rol TPU is niet goedkoop of adviseren jullie om dat toch maar te doen?. Ik weer niet of ik de TPU veel zou nodig hebben.
Ik heb in Vraag en aanbod een zoekertje geplaatst of iemand iets in TPU kan printen voor me.
Mijn vraag hier in dit topic is eigenlijk, zijn jullie gaandeweg toch wat meer "exotische" filamenten gaan printen zoals TPU. Ik hik een beetje tegen het wat dure filament aan en het meer hygroscopische "gedoe" er omheen.
sidenote : ik ben een typsche "click en print"-klant uit de Bambu-doelgroep...ik ontwerp zelf ook bijv. niks.
Ik bestel eerdaags wel nog wat PETG voor erbij om daar eens mee te printen, een rol TPU is niet goedkoop of adviseren jullie om dat toch maar te doen?. Ik weer niet of ik de TPU veel zou nodig hebben.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Gaande weg ga je meer soorten filament gebruiken.Fraggert schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:24:
Ik heb een P1S en print weinig en vnl. PLA.
Ik heb in Vraag en aanbod een zoekertje geplaatst of iemand iets in TPU kan printen voor me.
Mijn vraag hier in dit topic is eigenlijk, zijn jullie gaandeweg toch wat meer "exotische" filamenten gaan printen zoals TPU. Ik hik een beetje tegen het wat dure filament aan en het meer hygroscopische "gedoe" er omheen.
sidenote : ik ben een typsche "click en print"-klant uit de Bambu-doelgroep...ik ontwerp zelf ook bijv. niks.
Ik bestel eerdaags wel nog wat PETG voor erbij om daar eens mee te printen, een rol TPU is niet goedkoop of adviseren jullie om dat toch maar te doen?. Ik weer niet of ik de TPU veel zou nodig hebben.
Ik zelf heb 2 rollen tpu a95 van 500 gram van sunlu besteld die zijn niet zo duur en heb je 2 kleuren en al met al is1 rol al bijna op.
Gaande weg ben ik ook meer zelf dingen gaan ontwerpen het meeste is voor kleine reparatie doeleinden
voor in en rondom het huis
Dat is een goede tip, ik kan een klein rolletje van amazon trekken natuurlijk.Mojo-45 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:18:
[...]
Gaande weg ga je meer soorten filament gebruiken.
Ik zelf heb 2 rollen tpu a95 van 500 gram van sunlu besteld die zijn niet zo duur en heb je 2 kleuren en al met al is1 rol al bijna op.
Gaande weg ben ik ook meer zelf dingen gaan ontwerpen het meeste is voor kleine reparatie doeleinden
voor in en rondom het huis
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
PETG is ook gewoon klik en klaar. Al moet je de meeste PETG wel eerst drogen, 8 uur op 65 graden.Fraggert schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:24:
Ik heb een P1S en print weinig en vnl. PLA.
Ik heb in Vraag en aanbod een zoekertje geplaatst of iemand iets in TPU kan printen voor me.
Mijn vraag hier in dit topic is eigenlijk, zijn jullie gaandeweg toch wat meer "exotische" filamenten gaan printen zoals TPU. Ik hik een beetje tegen het wat dure filament aan en het meer hygroscopische "gedoe" er omheen.
sidenote : ik ben een typsche "click en print"-klant uit de Bambu-doelgroep...ik ontwerp zelf ook bijv. niks.
Ik bestel eerdaags wel nog wat PETG voor erbij om daar eens mee te printen, een rol TPU is niet goedkoop of adviseren jullie om dat toch maar te doen?. Ik weer niet of ik de TPU veel zou nodig hebben.
TPU vind ik wel een klein ander verhaal, maar zeer afhankelijk van welke hardheid.
TPU moet ook heel droog zijn, maar moet je ook droog houden, het neemt vrij snel vocht op. Daarnaast is het zachte TPU wel wat meer gedoe.
We hebben hier een fatsoenlijke voedseldroger in huis (een Excalibur meen ik) waar we vlees in droogden voor de hond en wel eens wat fruit voor de leut.rinkel schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:00:
[...]
PETG is ook gewoon klik en klaar. Al moet je de meeste PETG wel eerst drogen, 8 uur op 65 graden.
TPU vind ik wel een klein ander verhaal, maar zeer afhankelijk van welke hardheid.
TPU moet ook heel droog zijn, maar moet je ook droog houden, het neemt vrij snel vocht op. Daarnaast is het zachte TPU wel wat meer gedoe.
Drogen is dus geen probleem. Droog houden zal ik dan wel doen in een afsluitbare zak met korrels.
Zal even een rolletje zoeken met de tip van @Mojo-45 om het betaalbaar te houden als eerste experimentje.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ligt aan het merk. Als ze fatsoenlijk drogen in de fabriek is het niet nodig. Als ze goedkoop doen en na het afkoelen van het filament (doen ze door het door water te laten lopen) matig drogen, dan zal je het thuis nog moeten doen.rinkel schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:00:
[...]
PETG is ook gewoon klik en klaar. Al moet je de meeste PETG wel eerst drogen, 8 uur op 65 graden.
[...]
TPU print ik altijd vanuit een droger, anders is het resultaat vaak erg lelijk. Verder is mijn Core ONE+ veruit de beste printer om TPU mee te printen omdat het filament veel beter wordt aangedreven door de Nextruder.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!
Ik heb een goedkope rol van het wat stuggere tpu gekocht, via Alie. Sunlu tpu silk. Zit al maanden op mijn A1 mini op zolder. Elke keer dat ik wat wil printen vraagt hij of een cold pull oid wil doen. Ik print gewoon en het komt er nog steeds goed uit, zonder problemen. Dus ik zou zeggen, gewoon proberen. Ik print op een gladde plaat met carbon look, lastigste is het daar vanaf krijgen, zit best vast. Hoesje voor de iphone 14 pro geprint en die blijft lang goed, daar verbaas ik mij wel over.Fraggert schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:24:
Ik heb een P1S en print weinig en vnl. PLA.
Ik heb in Vraag en aanbod een zoekertje geplaatst of iemand iets in TPU kan printen voor me.
Mijn vraag hier in dit topic is eigenlijk, zijn jullie gaandeweg toch wat meer "exotische" filamenten gaan printen zoals TPU. Ik hik een beetje tegen het wat dure filament aan en het meer hygroscopische "gedoe" er omheen.
sidenote : ik ben een typsche "click en print"-klant uit de Bambu-doelgroep...ik ontwerp zelf ook bijv. niks.
Ik bestel eerdaags wel nog wat PETG voor erbij om daar eens mee te printen, een rol TPU is niet goedkoop of adviseren jullie om dat toch maar te doen?. Ik weer niet of ik de TPU veel zou nodig hebben.
TPU is wel extreem hygroscopisch vergeleken met PLA en zelfs PETG, dus dat is het enige waar je op moet letten. Dwz als je het in het open bewaart kun je er na 1 dag al niet echt vanuit gaan dat het droog blijft. Maar qua printen is het supersimpel met een Bambu, mijn Bambu A1 print het gewoon direct goed met hun generic / bambu TPU profiel.Fraggert schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:50:
[...]
Dat is een goede tip, ik kan een klein rolletje van amazon trekken natuurlijk.thanks
[ Voor 3% gewijzigd door A Lurker op 11-06-2026 16:10 ]
PETG filament gekocht van Aurapol.
Iemand ervaring mee? Mocht er iemand het profiel hebben van deze voor in bambu..
Ik vind overigens ook het profiel niet van sunlu META voor bambu
Iemand ervaring mee? Mocht er iemand het profiel hebben van deze voor in bambu..
Ik vind overigens ook het profiel niet van sunlu META voor bambu
Misschien handig om dan voor jouw geval aan te geven, met welke rol en hardheid, jij ervaring hebt dat het zo snel niet meer te printen is, omdat het zo hygroscopisch is.A Lurker schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:09:
[...]
TPU is wel extreem hygroscopisch vergeleken met PLA en zelfs PETG, dus dat is het enige waar je op moet letten. Dwz als je het in het open bewaart kun je er na 1 dag al niet echt vanuit gaan dat het droog blijft. Maar qua printen is het supersimpel met een Bambu, mijn Bambu A1 print het gewoon direct goed met hun generic / bambu TPU profiel.
Mijn verhaal is puur om te laten zien, dat het misschien ook wel meevalt, afhankelijk van welke soort tpu. Ik denk dat mijn rol 95A of 98A is.
Hier is een overzicht(van internet) van de meest voorkomende hardheden en hun eigenschappen:
- 82A - 85A: Zeer zacht en flexibel. Voelt aan als een stevige rubberen elastiek of gel. Ideaal voor zeer buigzame onderdelen zoals schoenzolen of trillingsdempers. Moeilijker te printen; vereist een direct drive extruder en lage snelheden. [1, 2, 3]
- 90A - 95A: De meest gangbare hardheid. Voelt aan als een harde rubberen zool of een autoband. Biedt een goede balans tussen flexibiliteit en schokabsorptie. Zeer geschikt voor telefoonhoesjes. [1, 2, 3, 4]
- 98A - 100A: Stevig en vormvast. Het buigt nog wel, maar biedt veel weerstand tegen vervorming. Voelt aan als hard plastic, maar met rubberachtige eigenschappen. Zeer eenvoudig en snel te printen, vergelijkbaar met standaard filament. [1, 2, 3]
- Shore D (bijv. 65D - 72D): Zeer hard en stijf, soms omschreven als een mix van TPU en nylon. Biedt extreme slijtvastheid en hoge slagvastheid, maar is nauwelijks nog flexibel. [1, 2]
Misschien subtiel maar ik heb bewust gezegd dat je er niet meer vanuit kan gaan (ik had eerst staan dat het probleem geeftTheInsider schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:45:
[...]
Misschien handig om dan voor jouw geval aan te geven, met welke rol en hardheid, jij ervaring hebt dat het zo snel niet meer te printen is, omdat het zo hygroscopisch is.
Mijn verhaal is puur om te laten zien, dat het misschien ook wel meevalt, afhankelijk van welke soort tpu. Ik denk dat mijn rol 95A of 98A is.
Hier is een overzicht(van internet) van de meest voorkomende hardheden en hun eigenschappen:Zelfde verhaal met het Petg HF van bambulabs, wat erg mooi print en helaas niet meer verkrijgbaar is. Daar staat ook, moet gedroogd worden voor gebruik. Heb het in de ams gestopt uit de verpakking, en daar is de luchtvochtigheid laag, en ik print elke keer gewoon goed, zonder extra drogen. Dan heb je nog de luchtvochtigheid op de locatie waar de printer staat. Dus veel variabelen, en daarom denk ik, gewoon proberen.
- 82A - 85A: Zeer zacht en flexibel. Voelt aan als een stevige rubberen elastiek of gel. Ideaal voor zeer buigzame onderdelen zoals schoenzolen of trillingsdempers. Moeilijker te printen; vereist een direct drive extruder en lage snelheden. [1, 2, 3]
- 90A - 95A: De meest gangbare hardheid. Voelt aan als een harde rubberen zool of een autoband. Biedt een goede balans tussen flexibiliteit en schokabsorptie. Zeer geschikt voor telefoonhoesjes. [1, 2, 3, 4]
- 98A - 100A: Stevig en vormvast. Het buigt nog wel, maar biedt veel weerstand tegen vervorming. Voelt aan als hard plastic, maar met rubberachtige eigenschappen. Zeer eenvoudig en snel te printen, vergelijkbaar met standaard filament. [1, 2, 3]
- Shore D (bijv. 65D - 72D): Zeer hard en stijf, soms omschreven als een mix van TPU en nylon. Biedt extreme slijtvastheid en hoge slagvastheid, maar is nauwelijks nog flexibel. [1, 2]
De reden waarom ik het aanstip is omdat het toch wel een algehele pro tip voor new hobbyists is; let op de vochtigheid. Mijn ervaring met 3d printer hulp na 3 jaar is ook: als ze besluiten te drogen focussen ze vaak op eenmalig drogen en niet op droog houden. Vaal veel tijd verkwist (zowel ik als degene met het probleem
Dat het niet een probleem HOEFT te zijn klopt inderdaad ook. De relatieve maat is dan ook wellicht belangrijker, consensus qua hygroscopie: PLA < PETG < TPU < Nylon.
Maar toch is het subtiel, dat vocht. Zo ben ik ook mijn fancy PLA in dryboxes gaan doen (doorvoer van dit soort spoelen is simpelweg veel lager dan bij mijn 'functioneel grijs'), niet omdat het niet meer mooi print, maar omdat het echt minder broos (N=10+ spoelen) is na een jaar in een box met 30% RH vs een kamer die tussen 40 en 60 schommelt all year long.
Dus ik zie drogen steeds meer als best practice voor voorspelbaarheid (afbreken, heb je stringing dan weet je tenminste dat vocht de boosdoener NIET is) en steeds minder als nodig/niet nodig.
[ Voor 11% gewijzigd door A Lurker op 13-06-2026 12:36 ]
Toch besloten om mijn voorraadje Sunlu PETG rapid te verkopen.
Ziet er mooi uit, en zijn maar weinig alternatieven voor PETG-HF, maar ik gebruik het voornamelijk voor functionele onderdelen, dan is uiterlijk toch ondergeschikt.
Staat op V&A
Ziet er mooi uit, en zijn maar weinig alternatieven voor PETG-HF, maar ik gebruik het voornamelijk voor functionele onderdelen, dan is uiterlijk toch ondergeschikt.
Staat op V&A
Ik heb eindelijk een oplossing gevonden voor de aanhoudende problemen die ik had met mijn Sunlu PLA+, ik was werkelijk klaar om die rollen in de vuilbak te kieperen. Ik kreeg altijd partial clogs. De eerste lagen gingen prima en daarna kreeg ik steeds stukken met enorme under-extrusion en layers die niet aan elkaar plakten. Ik had alles geprobeerd, van de laagste aanbevolen temperatuur tot de hoogste, zelfs nog wat daarboven (op de sticker die op de rol plakt staat 195 - 215C, ik had tot 220 geprobeerd uit wanhoop). Grondig drogen. Cold pulls. Nieuwe nozzle. De snelheid enorm verlagen, retraction verlagen, ... niets hielp. Maar wat blijkt: op de website van Sunlu staat voor hun PLA+ een temperatuur van 205 - 245 aangegeven!! Daarmee durfde ik het wel aan om de temperatuur nog een pak te verhogen en jawel hoor, op 235 print hij als een zonnetje.
Dat zijn een heel aantal uren van m'n leven die ik niet meer terug zie
Dat zijn een heel aantal uren van m'n leven die ik niet meer terug zie
Android developer & dürüm-liefhebber
Temptower printen, helptMavamaarten schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:23:
Ik heb eindelijk een oplossing gevonden voor de aanhoudende problemen die ik had met mijn Sunlu PLA+, ik was werkelijk klaar om die rollen in de vuilbak te kieperen. Ik kreeg altijd partial clogs. De eerste lagen gingen prima en daarna kreeg ik steeds stukken met enorme under-extrusion en layers die niet aan elkaar plakten. Ik had alles geprobeerd, van de laagste aanbevolen temperatuur tot de hoogste, zelfs nog wat daarboven (op de sticker die op de rol plakt staat 195 - 215C, ik had tot 220 geprobeerd uit wanhoop). Grondig drogen. Cold pulls. Nieuwe nozzle. De snelheid enorm verlagen, retraction verlagen, ... niets hielp. Maar wat blijkt: op de website van Sunlu staat voor hun PLA+ een temperatuur van 205 - 245 aangegeven!! Daarmee durfde ik het wel aan om de temperatuur nog een pak te verhogen en jawel hoor, op 235 print hij als een zonnetje.
Dat zijn een heel aantal uren van m'n leven die ik niet meer terug zie
Maar goed dat je het gevonden hebt alsnog.
Ik had toevallig vorige maand hier ook al een post over gemaakt. Ik ervaarde dezelfde problemen, bij mij hielp de hotend temp verhogen naar 260 graden, de fan op 100% continue en een heated enclosure van 25 graden.Mavamaarten schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:23:
Ik heb eindelijk een oplossing gevonden voor de aanhoudende problemen die ik had met mijn Sunlu PLA+, ik was werkelijk klaar om die rollen in de vuilbak te kieperen. Ik kreeg altijd partial clogs. De eerste lagen gingen prima en daarna kreeg ik steeds stukken met enorme under-extrusion en layers die niet aan elkaar plakten. Ik had alles geprobeerd, van de laagste aanbevolen temperatuur tot de hoogste, zelfs nog wat daarboven (op de sticker die op de rol plakt staat 195 - 215C, ik had tot 220 geprobeerd uit wanhoop). Grondig drogen. Cold pulls. Nieuwe nozzle. De snelheid enorm verlagen, retraction verlagen, ... niets hielp. Maar wat blijkt: op de website van Sunlu staat voor hun PLA+ een temperatuur van 205 - 245 aangegeven!! Daarmee durfde ik het wel aan om de temperatuur nog een pak te verhogen en jawel hoor, op 235 print hij als een zonnetje.
Dat zijn een heel aantal uren van m'n leven die ik niet meer terug zie
Voron V0.2 | Prusa Core One+ | E3CNC rodmod (in progress)
Mja, als de fabrikant op de spoel 195-215 aangeeft ga ik geen temp tower printen die tot 245 gaat, dan verwacht ik logischerwijs dat het materiaal daar niet voor gemaakt is en gaat degraderen/verbranden.rinkel schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:11:
[...]
Temptower printen, helpt
Maar goed dat je het gevonden hebt alsnog.
Android developer & dürüm-liefhebber
Ah crap, heb hier 10 rollen Sunlu Rapid mar laagsterkte is bij redelijk wat prints vrij belangrijk. Heb je geprobeerd op hogere temperatuur te printen om de laagsterkte te verbeteren?rinkel schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:56:
Dus bambulab PETG-HF wordt niet niet meer geleverd. Op zoek naar een alternatief voor mijn favoriete PETG.
PETG-HF was high-speed, matte en behoorlijk sterk, maar breekt eerder dan het buigt (beetje PLA)
Dus wat zoek ik dan?
Het liefst een (semi) matte PETG, behoorlijk snel te printen, buigbaar.
Ik heb er nu een aantal getest:
- Polylite PETG (non HS), dit filament had ik nog liggen.
- Sunlu PETG Rapid
- Elegoo PETG Rapid
Sunlu, hier Ik had mijn hoop gevestigd, print mooi en lijkt het meeste op PETG-HF, is redelijk buigbaar, maar: slechte laagsterkte.
Polylite is sterk, maar heel erg glanzend.
Elegoo, iets meer glanzend dan Sunlu, buigt heel goed en breekt niet, maar wordt wit, enorm sterke laagsterkte.
Ik had gegokt op Sunlu en heb daar nu de meeste rollen van, maar Elegoo is echt een stap beter.
Mijn tests zijn totaal niet wetenschappelijk.
Ik heb een klein printje ontworpen waarbij ik een horizontale en verticale verbinding heb die ik doorbreek. Ik gebruik dit al heel lang als testje om laagsterkte te testen.
Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.
Ik heb vanalles geprobeerd. Ik wil heel graag dat dit een goed filament is, maar helaas, voor mij wordt dit em niet.GoldenSample schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 00:37:
[...]
Ah crap, heb hier 10 rollen Sunlu Rapid mar laagsterkte is bij redelijk wat prints vrij belangrijk. Heb je geprobeerd op hogere temperatuur te printen om de laagsterkte te verbeteren?
overigens toch eens petg basic besteld, op papier hele goede specs (voor mij dan)
Als je die PETG basic van Bambulab bedoelt? Die print bij mij echt heeerlijk!rinkel schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:21:
[...]
Ik heb vanalles geprobeerd. Ik wil heel graag dat dit een goed filament is, maar helaas, voor mij wordt dit em niet.
overigens toch eens petg basic besteld, op papier hele goede specs (voor mij dan)
Elgoo Rapid en Polymaker PETG (die ook relatief snel print) schijnen erg goed qua layer strength te zijn maar helaas ook minder mat (Elgoo) tot gewoon glimmend (Polymaker).rinkel schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:21:
[...]
Ik heb vanalles geprobeerd. Ik wil heel graag dat dit een goed filament is, maar helaas, voor mij wordt dit em niet.
overigens toch eens petg basic besteld, op papier hele goede specs (voor mij dan)
Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.
GoldenSample schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:46:
[...]
Elgoo Rapid en Polymaker PETG (die ook relatief snel print) schijnen erg goed qua layer strength te zijn maar helaas ook minder mat (Elgoo) tot gewoon glimmend (Polymaker).
Ik zoek een PETG die ook nog eens behoorlijk buigzaam is (sluitingen) en goede laagsterkte, dan komt Bambu PETG het beste uit de specs.NaN schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:50:
[...]
Als je die PETG basic van Bambulab bedoelt? Die print bij mij echt heeerlijk!
Ik heb inmiddels ook wat reviews gezien van Polymaker, dat jarenlang mijn favoriet is geweest, maar die glimt behoorlijk. Ik heb nog een paar rollen trage PETG van Polymaker, ik vermoed dat deze dezelfde glans hebben.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden over Elegoo, het is iets glimmender dan PETG-HF, maar voornamelijk de zwarte variant, wit al minder.
Ik heb net 2 rollen PETG Basic binnen en ga dat eens testen op uiterlijk en specs.
[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 16-06-2026 13:05 ]
Laagsterkte is toch vooral een functie van printtemperatuur voor bepaald materiaal? Ik denk niet dat, als de samenstelling van het filament niet al te veel rommel bevat, er echt veel verschil gaat zijn tussen verschillende rollen PETG. Wat jij beschrijft kan wellicht beter worden bereikt met PA of een hardere TPE/TPU. Als dat te flexibel is, dan wellicht PCTG, wat van zichzelf wat flexibeler is?
[ Voor 29% gewijzigd door ocf81 op 16-06-2026 13:54 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!
Ik denk ook dat PCTG meer past bij wat hij zoekt qua materiaaleigenschappen. Op dit moment nog in de aanbieding bij azurefilm voor ~16 euro per kilo. Normaal is dat spul best stevig aan de prijs in vergelijking met PETG.
Alleen geef je wel printsnelheid op in vergelijking met dat HF petg spul.
[ Voor 30% gewijzigd door CrashOverDrive op 16-06-2026 14:17 . Reden: link ]
Er zit toch echt behoorlijk verschil in, My Tech Fun test dit in al zijn tests.ocf81 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:50:
Laagsterkte is toch vooral een functie van printtemperatuur voor bepaald materiaal? Ik denk niet dat, als de samenstelling van het filament niet al te veel rommel bevat, er echt veel verschil gaat zijn tussen verschillende rollen PETG. Wat jij beschrijft kan wellicht beter worden bereikt met PA of een hardere TPE/TPU. Als dat te flexibel is, dan wellicht PCTG, wat van zichzelf wat flexibeler is?
Ik heb bij Sunlu echt de gehele temperatuur range gehad, dit maakte niet veel verschil
De schoorsteen van de benchy kon ik er makkelijk afbreken, bij Elegoo of Bambu lukt me dat echt veel minder makkelijk.
Dit staat ook vemeld in de specs:
| Tensile Strength Z | Z/XY verhouding | |
| Bambu PETG Basic | 42 MPa | 80.8% |
| Elegoo Rapid PETG | 28 MPa | 57.1% |
| New Poly PETG | 46.2 MPa | 85.6% |
Edit
Net Bambu Basic geprint, de glas is redelijk vergelijkbaar met Elegoo, het verschil is niet groot. Wel glimmender dan HF.
[ Voor 28% gewijzigd door rinkel op 16-06-2026 15:42 ]
Met meer dan 10% zit je ver buiten de foutmarge. Dan moet er echt heel veel troep aan zijn toegevoegd en is het geen echte PETG meer. Wel jammer dat het niet verplicht is om de ratio's op de verpakking te vermelden, want dat zou het gelijk duidelijk maken.rinkel schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:22:
[...]
Er zit toch echt behoorlijk verschil in, My Tech Fun test dit in al zijn tests.
Ik heb bij Sunlu echt de gehele temperatuur range gehad, dit maakte niet veel verschil
De schoorsteen van de benchy kon ik er makkelijk afbreken, bij Elegoo of Bambu lukt me dat echt veel minder makkelijk.
Dit staat ook vemeld in de specs:Ik hoef overigens niet perse een ander materiaal te gebruiken, het kan in dit geval ook met PETG. Dit is ook prettig bij sluitingen op doosjes.
Tensile Strength Z Z/XY verhouding Bambu PETG Basic 42 MPa 80.8% Elegoo Rapid PETG 28 MPa 57.1% New Poly PETG 46.2 MPa 85.6%
Edit
Net Bambu Basic geprint, de glas is redelijk vergelijkbaar met Elegoo, het verschil is niet groot. Wel glimmender dan HF.
Wat is de reden om niet voor PCTG te kiezen?
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!
Thanks voor de link, toch maar eens proberen. Vind alleen nog niet echt duidelijk wat mbt de UV bestendigheid. Wat ik print zit niet constant in de volle zon normaal gesproken maar wordt wel buiten gebruikt. Print het in de praktijk ook beetje knap zonder lijm? Dat geklier ben ik altijd snel klaar mee.CrashOverDrive schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:58:
Ik denk ook dat PCTG meer past bij wat hij zoekt qua materiaaleigenschappen. Op dit moment nog in de aanbieding bij azurefilm voor ~16 euro per kilo. Normaal is dat spul best stevig aan de prijs in vergelijking met PETG.Alleen geef je wel printsnelheid op in vergelijking met dat HF petg spul.
[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 16-06-2026 19:52 ]
Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.
Naar verluidt kan het iets beter tegen UV-straling dan PETG. Qua bedhechting is het nagenoeg hetzelfde als PETG, dus iets van een middel om al te goede hechting te voorkomen is wel aan te raden als je een printoppervlak met PEI gebruikt.GoldenSample schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:51:
[...]
Thanks voor de link, toch maar eens proberen. Vind alleen nog niet echt duidelijk wat mbt de UV bestendigheid. Wat ik print zit niet constant in de volle zon normaal gesproken maar wordt wel buiten gebruikt. Print het in de praktijk ook beetje knap zonder lijm? Dat geklier ben ik altijd snel klaar mee.
Maar goed, als je niet met hechtingsmiddelen in de weer wil zal je jezelf toch wel ernstig beperken in wat je kan printen en het voorkomt in veel gevallen ook falende prints. Meestal gebruik ik 3DLAC voor PETG. Dat is heel makkelijk aan te brengen en is ook zo weer af te spoelen.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!
Thanks voor je reactie!ocf81 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:53:
[...]
Naar verluidt kan het iets beter tegen UV-straling dan PETG. Qua bedhechting is het nagenoeg hetzelfde als PETG, dus iets van een middel om al te goede hechting te voorkomen is wel aan te raden als je een printoppervlak met PEI gebruikt.
Maar goed, als je niet met hechtingsmiddelen in de weer wil zal je jezelf toch wel ernstig beperken in wat je kan printen en het voorkomt in veel gevallen ook falende prints. Meestal gebruik ik 3DLAC voor PETG. Dat is heel makkelijk aan te brengen en is ook zo weer af te spoelen.
Print op Textured PEI nooit met hechtmiddel, heb op langere meer massieve parts soms juist een brim nodig.
Maar ga een rol bestellen, zoek namelijk iets dat minstens de sterkte van Bambu PETG HF heeft, zwart is en hoe matter hoe beter.
Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.
Ik wil PCTG best een kans geven, ik had er al wat reviews over gezien, maar als ik zo snel naar de specs kijk is de flexibiliteit vergelijkbaar met Polymaker PETG, bending modulus: 2200 MPaocf81 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:53:
[...]
Naar verluidt kan het iets beter tegen UV-straling dan PETG. Qua bedhechting is het nagenoeg hetzelfde als PETG, dus iets van een middel om al te goede hechting te voorkomen is wel aan te raden als je een printoppervlak met PEI gebruikt.
Maar goed, als je niet met hechtingsmiddelen in de weer wil zal je jezelf toch wel ernstig beperken in wat je kan printen en het voorkomt in veel gevallen ook falende prints. Meestal gebruik ik 3DLAC voor PETG. Dat is heel makkelijk aan te brengen en is ook zo weer af te spoelen.
Nu weet ik dat je niet alleen af moet gaan op getallen van een specsheet, maar toch...
Ik vind het juist iets minder goed hechten dan petg, dus eigenlijk perfecte hechting.ocf81 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:53:
[...]
Qua bedhechting is het nagenoeg hetzelfde als PETG, dus iets van een middel om al te goede hechting te voorkomen is wel aan te raden als je een printoppervlak met PEI gebruikt.
Ik heb (net zoals velen van ons) een flink aantal rollen filament in vacuumzakken liggen. Dat wil ik gaan verbeteren en ik zie op andere fora vershouddozen zoals deze gebruikt worden en deze post heeft het er ook al over. Heeft iemand dergelijk dozen voor een redelijke prijs in NL of via Alixpress kunnen vinden? Suggesties zijn welkom
Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees
@Rincewind
Zoeken op "4L cereal" op Ali & Amazon geeft wel zat results. Ik wil best een linkje doen, maar de goedkoopste aanbieder veranderd zeer regelmatig
Ze verkopen wel bijna allemaal exact dezelfde bakjes alleen met een ander naampje.
Ali is meestal alleen de moeite als je een welcome deal of een andere coupon kan toepassen, dan gaan ze richting de 4 euro. Op Amazon zijn ze meestal het hele jaar door (van roterende merken) voor rond de 5 euro per stuk te krijgen. Op dit moment van Panzy
Zoeken op "4L cereal" op Ali & Amazon geeft wel zat results. Ik wil best een linkje doen, maar de goedkoopste aanbieder veranderd zeer regelmatig
Ali is meestal alleen de moeite als je een welcome deal of een andere coupon kan toepassen, dan gaan ze richting de 4 euro. Op Amazon zijn ze meestal het hele jaar door (van roterende merken) voor rond de 5 euro per stuk te krijgen. Op dit moment van Panzy
[ Voor 26% gewijzigd door CrashOverDrive op 18-06-2026 11:32 ]
Ik bestel meestal online filament via 3DJake, echter heb ik me nu verkeken op wat ik nog op voorraad heb en kom ik in de knel met (hoe dom kan je zijn om dit niet genoeg op voorraad te hebben
) zwart filament wat ik eigenlijk vandaag nodig heb.
Ik woon in het midden van het land en dacht hier in de buurt wel ff wat te scoren, maar dat valt toch vies tegen. Als ik Google zijn er inderdaad her en der wel wat bedrijfjes in het land die dit verkopen maar het lijkt toch vooral een online aangelegenheid. Klopt dit beeld?
Ik woon in het midden van het land en dacht hier in de buurt wel ff wat te scoren, maar dat valt toch vies tegen. Als ik Google zijn er inderdaad her en der wel wat bedrijfjes in het land die dit verkopen maar het lijkt toch vooral een online aangelegenheid. Klopt dit beeld?
Dat beeld klopt wel idd. Ik heb zelf ooit ook eens een specifieke kleur nodig gehad.Denman schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:13:
Ik bestel meestal online filament via 3DJake, echter heb ik me nu verkeken op wat ik nog op voorraad heb en kom ik in de knel met (hoe dom kan je zijn om dit niet genoeg op voorraad te hebben) zwart filament wat ik eigenlijk vandaag nodig heb.
Ik woon in het midden van het land en dacht hier in de buurt wel ff wat te scoren, maar dat valt toch vies tegen. Als ik Google zijn er inderdaad her en der wel wat bedrijfjes in het land die dit verkopen maar het lijkt toch vooral een online aangelegenheid. Klopt dit beeld?
Als je in de buurt van Maarssen woont, ec3d.nl heeft een winkel waar je langs kunt
Het gros wel, maar bij de meeste kan je best wel afhalen. Al dan niet na een mailtje. Hier in de buurt in Hengelo zit er een waar ik wel eens voor een nood rolletje kom. Maar het midden van het land zou ook genoeg moeten hebben. ec3d zit in Maarssen, Filright in IJsselsteinDenman schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:13:
Als ik Google zijn er inderdaad her en der wel wat bedrijfjes in het land die dit verkopen maar het lijkt toch vooral een online aangelegenheid. Klopt dit beeld?
Als je bij FormFutura voor ca. 1600 bestelt heb je het 95% zeker morgen in huis. 123-3D was ook redelijk rap, maar ik weet niet of dat nog steeds zo is.
Als je echt vandaag filament nodig hebt is EC3D wellicht een optie?
Als je echt vandaag filament nodig hebt is EC3D wellicht een optie?
[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 18-06-2026 11:25 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!
Hier een paar maanden geleden ook voorbij gekomen (toen ik het vroegRincewind schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:46:
Ik heb (net zoals velen van ons) een flink aantal rollen filament in vacuumzakken liggen. Dat wil ik gaan verbeteren en ik zie op andere fora vershouddozen zoals deze gebruikt worden en deze post heeft het er ook al over. Heeft iemand dergelijk dozen voor een redelijke prijs in NL of via Alixpress kunnen vinden? Suggesties zijn welkom
Momenteel bij amazon.de voor €23/6 stk.
Of even de prijs bij amazon.nl afwachten, ik heb ze daar half april voor €22,09/6 stk. gekocht.
Ikea heeft wat grotere boxen, waarin je meer rollen tegelijk kan opbergen. Per rol kwamen die dacht ik ook rond de €4,-.
Nadeel van de Kichly boxen, ze hebben maar een klein tikje nodig om om te vallen, dus iets van een boekensteun ernaast is wel gewenst, wat mij betreft.
Edit: De discussie over de boxen begon ongeveer hier:
Leviathius in "[3D Printen] Centraal filament topic"
[ Voor 4% gewijzigd door Wild Chocolate op 18-06-2026 11:32 ]
Nou inmiddels ben ik wel klaar met de SUNLU PETG, opzich met het juiste profiel is het prima te doen, ik merk echter wel dat er een aantal punten zijn die ik nog niet heb kunnen oplossen.
- Brims zitten vaak ook echt super vast ( ook na afkoelen ) aan de plate, dit is echt wel een klusje om je plate na iedere print weer schoon te krijgen.
- Daarnaast supports zijn nauwelijk af te breken ( en dan heb ik het niet over mini's maar echt wel grotere stukken )
Geen idee of dat met de instellingen te maken heeft in Orcaslicer of niet maar op dit moment ben ik er niet echt super content mee.
- Brims zitten vaak ook echt super vast ( ook na afkoelen ) aan de plate, dit is echt wel een klusje om je plate na iedere print weer schoon te krijgen.
- Daarnaast supports zijn nauwelijk af te breken ( en dan heb ik het niet over mini's maar echt wel grotere stukken )
Geen idee of dat met de instellingen te maken heeft in Orcaslicer of niet maar op dit moment ben ik er niet echt super content mee.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
@Denman is het nog gelukt met het op tijd binnenhalen van filament? Waar ben je uiteindelijk terecht gekomen?
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!
Nee er zat niks meer in de buurt en had geen tijd meer om naar EC3D te rijden, ook al is dat voor mij ook niet super ver weg.ocf81 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:13:
@Denman is het nog gelukt met het op tijd binnenhalen van filament? Waar ben je uiteindelijk terecht gekomen?
Ik heb het nu opgelost door een stuk donkergrijs in m’n print te verwerken. In Bambu Studio een modifier gebruikt en een blok grijs verwerkt op een gedeelte wat je niet ziet. Daardoor had ik uiteindelijk net genoeg zwart over
Vanaf ons vakantie adres dit weekend maar even een zooitje filament bestellen
Hi allen,
Ik loop tegen een 'probleem' aan: ik print normaal gesproken graag met de PETG-CF van BambuLab (Jet Black). Die bevalt me qua sterkte en vooral qua uiterlijk supergoed nadat ik na veel trial en error een goed profiel heb. Nu is deze echter al een tijdje uitverkocht en mijn voorraad raakt op.
Ik ben dus op zoek naar een goed alternatief en ben benieuwd naar jullie ervaringen met andere merken. Ik zoek:
Heeft iemand hier ervaring met merken als Kexcelled (K5), Elegoo, Tinmorry of wellicht Creality (Hyper) als het gaat om die diepzwarte, ultra-matte look? Of is er een ander merk dat ik over het hoofd zie en die de Bambu-kwaliteit matcht? Voor ongeveer dezelfde prijs als Bambu.
Ik print met een P1S via de AMS. Eventueel zit ik ook te kijken of ik voor het product waar ik het in gebruik over zal stappen naar PA6 Nylon.
Ik hoor het graag!
Ik loop tegen een 'probleem' aan: ik print normaal gesproken graag met de PETG-CF van BambuLab (Jet Black). Die bevalt me qua sterkte en vooral qua uiterlijk supergoed nadat ik na veel trial en error een goed profiel heb. Nu is deze echter al een tijdje uitverkocht en mijn voorraad raakt op.
Ik ben dus op zoek naar een goed alternatief en ben benieuwd naar jullie ervaringen met andere merken. Ik zoek:
- Materiaal: PETG-CF.
- Kleur: Écht diep zwart (geen donkergrijs/antraciet).
- Finish: Zo mat mogelijk (stealth look). Het doel is om de layer lines maximaal te maskeren.
Heeft iemand hier ervaring met merken als Kexcelled (K5), Elegoo, Tinmorry of wellicht Creality (Hyper) als het gaat om die diepzwarte, ultra-matte look? Of is er een ander merk dat ik over het hoofd zie en die de Bambu-kwaliteit matcht? Voor ongeveer dezelfde prijs als Bambu.
Ik print met een P1S via de AMS. Eventueel zit ik ook te kijken of ik voor het product waar ik het in gebruik over zal stappen naar PA6 Nylon.
Ik hoor het graag!
Hi All,
Ik ben een beginner op het gebied van 3D-printen en heb een Bambu P1S, inclusief AMS. Het zou fijn zijn als ik materiaal heb dat duik- of waterproof is. Ik weet niet of PLA werkt, maar PETG lijkt me passender. Nu ben ik benieuwd welke rollen ik voor een goede prijs kan aanschaffen. Ik vond deze https://nl.aliexpress.com/item/1005002374895224.html op internet. Maar weet niet of dat werkt en de juiste variant is. Is deze geschikt voor bijvoorbeeld het duiken? Dus materiaal wat echt onderwater gaat zoals tankclips.
Alle hulp is welkom.
met vriendelijke groet,
Bartson
Ik ben een beginner op het gebied van 3D-printen en heb een Bambu P1S, inclusief AMS. Het zou fijn zijn als ik materiaal heb dat duik- of waterproof is. Ik weet niet of PLA werkt, maar PETG lijkt me passender. Nu ben ik benieuwd welke rollen ik voor een goede prijs kan aanschaffen. Ik vond deze https://nl.aliexpress.com/item/1005002374895224.html op internet. Maar weet niet of dat werkt en de juiste variant is. Is deze geschikt voor bijvoorbeeld het duiken? Dus materiaal wat echt onderwater gaat zoals tankclips.
Alle hulp is welkom.
met vriendelijke groet,
Bartson
PETG lijkt redelijk goed bruikbaar voor underwater. Zal misschien ook nog uitmaken of het alleen zoet of ook zout water duiken betreft.Bartson schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:43:
Hi All,
Ik ben een beginner op het gebied van 3D-printen en heb een Bambu P1S, inclusief AMS. Het zou fijn zijn als ik materiaal heb dat duik- of waterproof is. Ik weet niet of PLA werkt, maar PETG lijkt me passender. Nu ben ik benieuwd welke rollen ik voor een goede prijs kan aanschaffen. Ik vond deze https://nl.aliexpress.com/item/1005002374895224.html op internet. Maar weet niet of dat werkt en de juiste variant is. Is deze geschikt voor bijvoorbeeld het duiken? Dus materiaal wat echt onderwater gaat zoals tankclips.
Alle hulp is welkom.
met vriendelijke groet,
Bartson
Alternatieven zijn ASA en PC lijkt mij. PETG koop ik altijd van Sunlu in bulk deals als er weer eens een coupon is. Heb je meteen 10kg voor een euro of 7-8 per rol.
RTX 4090 / 9950X / 7800C34 32gb / Custom waterkoeling
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4YkISTNVUh64S7b4huE72NM8.jpg?f=user_large)
/f/image/0AGB0NMH2Vuxs16KvruuIoOt.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/9cTvrT4jRGFXf2qb2hcqa8XL.png?f=fotoalbum_tile)