Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Palomar schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:17:
Ik heb wel regelmatig dat het beeld van de stream stilstaat en het geluid doorgaat. Als ik dan even op back klik en hervatten doe dan is het weer goed (of een paar seconden terugspoelen en hervatten).

Ik gebruik een Andoid TV box van Nokia (8010). Ik heb hier bij andere apps (youtube, netflix, videoland, prime, disney etc. nooit last van). Box staat ook naast wifi punt en signaal is uitstekend. Ligt dit aan NLZiet? Hebben anderen hier ook last van? Of is dit een goede reden om toch eens een andere mediabox te kopen (bijv. Apple tv)?
Ik weet niet welke Android TV OS versie en build je op dit moment met de 8010 gebruikt, maar mocht het een V14 versie zijn, en heb je de 8010 geen factory reset gegeven nadat je van een V12 versie afgekomen bent, dan zou dat al een oorzaak kunnen zijn. Die FR is eigenlijk een must na de eerste V14 update.

Aangezien ik met een gelijkwaardig apparaat NLZiet stream, en het fenomeen nog niet gezien heb, buiten dat de bitrate wat lager ligt de laatste tijd (oorzaak NLZiet zelf), zou de oorzaak niet direct bij de speler zelf hoeven te liggen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Birdstrike
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 11:17
rkraats schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:22:
Zijn er mensen die ook Canal plus hebben. Hoe is de beeldkwaliteit daar tegenwoordig?
Nog even terugkomend hierop:
Ik heb contact gehad met Canal+ en voorheen zei ik dat de beeldkwaliteit maximaal 720p25 is, dat is ook zo voor de iPad app en Webview (pc/laptop browser). Voor een Android TV bieden ze wel 1080p50 aan. Ik kan dat bevestigen daar mijn Chromecast 4k de Canal+ zenders in heel strak full hd weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door Palomar op 16-09-2025 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
hardware-lover schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:58:
[...]

Ik weet niet welke Android TV OS versie en build je op dit moment met de 8010 gebruikt, maar mocht het een V14 versie zijn, en heb je de 8010 geen factory reset gegeven nadat je van een V12 versie afgekomen bent, dan zou dat al een oorzaak kunnen zijn. Die FR is eigenlijk een must na de eerste V14 update.

Aangezien ik met een gelijkwaardig apparaat NLZiet stream, en het fenomeen nog niet gezien heb, buiten dat de bitrate wat lager ligt de laatste tijd (oorzaak NLZiet zelf), zou de oorzaak niet direct bij de speler zelf hoeven te liggen.
Het is Android 12. Factory reset zou ik inderdaad nog eens kunnen proberen, maar in mijn ervaring zijn dat soort maatregelen vaak paardenmiddelen die het probleem niet oplossen. Maar wie weet... ;)
Het is ook alleen bij nlziet. Gebruik ook veelvuldig andere streaming apps en die vertonen nooit problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Palomar , als je nu nog steeds op ATV 12 zit dan hoef je dat idd nog niet te doen. Ik dacht dat de V14 4576 uitrol voor de 8010 al zou zijn afgerond 😉

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiigamer
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18:10
Het probleem met de artefacts lijkt verholpen te zijn. Ik zie geen gekke dingen meer op de livestreams.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:32
wiigamer schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:05:
Het probleem met de artefacts lijkt verholpen te zijn. Ik zie geen gekke dingen meer op de livestreams.
Dat klopt, sinds dit weekend. Ik vind het beeld echter slechter dan voor de vervanging van de streamserver. Grote vlakken en andere stukken achtergrond lijken nog vaak op 720P i.p.v. Full HD. Het beeld is dus niet consistent en dat vind ik vermoeiend om te kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door ratzz op 19-09-2025 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:57

DON PAPA

Tweaker-fan

Het ziet er inderdaad weer een stuk beter uit, maar ik ben het met ratzz eens dat het nog niet zogoed is als dat het voorheen was, even afwachten of ze daar ook nog wat aan gaan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hier helaas nog weinig verschil, het algehele plaatje is zelfs wat vager geworden, ik lijk nu wat ''sneeuw'' te zien bij rustig beeld, en dat was voorheen haarscherp.

Correctie, bitrate is toch beter geen artifacts meer, maar het algehele plaatje is wel wat minder dan voorheen.

[ Voor 12% gewijzigd door Slux op 19-09-2025 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-10 14:19
Ik kijk via de webbrowser Chrome, en sinds een paar dagen is de interface aangepast.
Mijn series en kijk later zitten nu onder 1 tabblad: "mijn lijst" (dat is verder prima)

Sinds die tijd heb ik regelmatig een 'er is iets mis gegaan' melding, terwijl dat in de tijd daarvoor nooit gebeurde.

Zijn er nog meer mensen die dit gemerkt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:37
just4testing schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:25:
Ik kijk via de webbrowser Chrome, en sinds een paar dagen is de interface aangepast.
Mijn series en kijk later zitten nu onder 1 tabblad: "mijn lijst" (dat is verder prima)

Sinds die tijd heb ik regelmatig een 'er is iets mis gegaan' melding, terwijl dat in de tijd daarvoor nooit gebeurde.

Zijn er nog meer mensen die dit gemerkt hebben?
Die melding krijg ik al sinds dag 1, maar dat komt denk ik omdat wij de boel gewoon uitzetten (AppleTV).

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik zie nog steeds geen verschil in bitrate voor live TV sinds de vorige keer dat ik daar naar heb gekeken.
Beeldkwaliteit is op het eerste gezicht beslist voldoende nu.

Wel valt mij nu op dat de bitrate voor Replay TV wel flink hoog is, erg ruim boven de 10Mbit (NOS Studio Sport Eredivisie van zondag). Mogelijk was dat eerder ook al het geval maar ik kan me niet heugen daar eerder naar gekeken te hebben.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jigalvh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:16
hardware-lover schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:22:
Ik zie nog steeds geen verschil in bitrate voor live TV sinds de vorige keer dat ik daar naar heb gekeken.
Tijdens live tv met veel beweging (gisteren even wielrennen getest) zijn er nog behoorlijk veel artefacten te zien, met name zichtbaar bij contrastrijke gebieden zoals logo's en teksten.

Omdat er van het ticketsysteem een melding terug was gekomen dat ik al een week niets had toegevoegd en dat dus het ticket werd gesloten heb ik maar even gereageerd. Het is wel een stuk beter (de enorm grote blokken zijn weg), maar het is volgens mij nog niet zo goed als het was en zeker niet zo goed als andere streamingsdiensten bieden. Het bleek dat het ticket niet afgesloten had moeten worden en men zou er nog mee bezig zijn om de beeldkwaliteit te verbeteren.

(De upscaler in de tv lukt het bij veel teksten/logo's/grafische elementen de vorm zo goed te herkennen dat deze op 4k resolutie scherp wordt weergegeven. Bij te veel artefacten lukt dit niet meer en dan valt het verschil in beeldkwaliteit enorm op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
hardware-lover schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:22:
[...]
...
Als ik het beeld vergelijk van live televisie met NPO start dan heb ik bij NPO start toch echt wel levendiger beeld wat minder vermoeiend om te kijken is. Ik ben dus niet tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:29
Ik kreeg vandaag deze melding van mijn supportticket:
“ Afgelopen tijd is er achter de schermen hard gewerkt aan het optimaliseren van de streamkwaliteit. Hopelijk merk jij ook verbetering.

We houden de kwaliteit nauwlettend in de gaten en blijven optimaliseren. Mocht je nog iets ongewoons ervaren, laat het ons gerust weten. ”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

jorikc schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:45:
Ik kreeg vandaag deze melding van mijn supportticket:
Dat is blijkbaar een standaard mail die ze nu versturen, want ik kreeg exact dezelfde mail van ze

Ik heb ze al geantwoord dat er nog wel werk aan de winkel is om mij als klant te behouden...

[ Voor 49% gewijzigd door DON PAPA op 22-09-2025 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:35
DON PAPA schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:56:
[...]

Dat is blijkbaar een standaard mail die ze nu versturen, want ik kreeg exact dezelfde mail van ze

Ik heb ze al geantwoord dat er nog wel werk aan de winkel is om mij als klant te behouden...
Ja ik heb compensatie geeist als is het alleen maar om het klachtenproces eens af te stoffen daar, wat een geklungel. Voetbal hapert bij drukte, wielrennen hapert, stream kwaliteit ondermaats en je klanten moeten het keer op keer melden. En dan moet je ook nog als ervaren klachtenmelder langs de eerste lijn helpdesk "reset je router met een paperclip"

Wat ik mij afvraag na deze opeenstapeling: Kijkt het personeel van NLziet zelf wel via NLziet, eigenlijk weten we het antwoord na deze weken wel. :-( Ze lijken wel eens te vergeten dat ze klanten hebben, alsof het een clubje doorgeschoten Tweakers is in een hobby garage. 8) Dat is helemaal niet erg als het slechts 5euro per maand zou kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Een leuk voorbeeld van de beeldkwaliteit om met ze alle naar ze toe te sturen, dat doen zij tenslotte ook met de standaard mailtjes die ze nu rond sturen...

Live kijken:
YouTube: NLZiet live kijken

Je ziet trouwens ook duidelijk verschil tussen live en terug kijken.

Terug kijken:
YouTube: NLZiet terug kijken

[ Voor 51% gewijzigd door DON PAPA op 23-09-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:10
Heb alleen maar groen beeld. Het menu is wel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jigalvh
Zo, maar weer eens gereageerd op Frans dat het bij klanten duidelijk is dat het een standaard mailtje was, dat er wel een verbetering is maar dat het nog niet de kwaliteit van vroeger of zelf maar van andere streamingsdiensten heeft.
(Tot slot de hoop uitgesproken dat de tickets open blijven tot het daarwerkelijk opgelost is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jigalvh
jaaoie17 schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:52:
Heb alleen maar groen beeld. Het menu is wel normaal.
Iets meer informatie zou handig zijn. Op welk systeem probeer je te kijken?

Het klinkt alsof je in een browser kijkt en dat de video niet in het daarvoor bedoelde gebied wordt afgebeeld. Dat zou aan een driver liggen of dat "hardware acceleration" ingeschakeld is terwijl je systeem dat niet ondersteunt. Maar ook dan is het wel handig om meer informatie te vermelden zodat iemand hier met meer kennis van het betreffende platform verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:10
jigalvh schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:57:
[...]

Iets meer informatie zou handig zijn. Op welk systeem probeer je te kijken?

Het klinkt alsof je in een browser kijkt en dat de video niet in het daarvoor bedoelde gebied wordt afgebeeld. Dat zou aan een driver liggen of dat "hardware acceleration" ingeschakeld is terwijl je systeem dat niet ondersteunt. Maar ook dan is het wel handig om meer informatie te vermelden zodat iemand hier met meer kennis van het betreffende platform verder kan helpen.
Tis al gefixed. Storing stond later ook wel op nlziet status pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 11-10 15:20
Hey, een NLZiet topic, wat leuk :-). Ik was wat aan het zoeken omdat ik de laatste dagen ook wat meer problemen ervaar met NLZiet.

Hier waren (en waarschijnlijk "zijn") we eigenlijk behoorlijk tevreden met NLZiet. Het is super om voor TV niet meer afhankelijk te zijn van een door de provider gedicteerde box, het is goedkoper dan andere OTA TV-diensten en ook dan de meeste streaming diensten en vooral het aanbod qua terugkijken (vooral langere periodes) is eigenlijk onovertroffen.

En over de beeldkwaliteit van Live TV, replay TV en video on demand ook geen klagen (vooral bij de NPO niet, de Talpa zenders zijn qua VOD beduidend slechter).

Wel merken we de laatste tijd wat vaker kortstondige haperingen, meestal 1x per uur. Dit valt ongeveer samen met mijn switch van een zelfbouw OPNSense-based router naar Unifi Cloud Gateway, maar kan natuurlijk toeval zijn. We kijken eigenlijk niet gek veel live. Bij de meeste programma's kijken we achteraf, of we vallen net wat later binnen en kijken dan "vanaf het begin". Ik heb dus ook nog niet goed kunnen beöordelen of de kwaliteit van Live TV (en ook "vanaf het begin?") echt zo enorm achteruit is gegaan.

Maar ik zal er ook eens op gaan letten.

Ik zie eigenlijk ook nog niet echt een alternatief TV voor NLZiet, met dezelfde voordelen maar zonder eventuele (recent geintroduceerd?) nadelen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-10 22:19
Ik vind de recente update van de app op Android TV echt bloedirritant :-(. Elke keer als ik naar een zender ga, en dan terug naar het hoofdscherm, wordt alles opnieuw geladen en wordt de cursus bij het eerste hoogtepunt geplaatst.

Ja ik kan ook in de gids kijken. Of gewoon een zender kiezen en doorzappen. Maar omdat de kaarten met programma informatie zo klein zijn, past er simpelweg niet genoeg tekst in om soms te lezen wat er op is. Ook gebeurt het af en toe ook bij andere selecties, zoals een programma vanuit verder kijken.

Vergelijkbaar gedrag zat er overigens al in wanneer je een aflevering in een seizoen kiest en teruggaat. Dan wordt je soms ook teruggezet naar 0. En het is dan helemaal vervelend als er geen seizoenen zijn --> 2Doc. Want de paginering werkt ook niet altijd.

Afgelopen week hebben we vanuit het buitenland gebruik gemaakt van NLZiet, en dat werkte op de FireTV en CCwGTV prima :). Alleen jammer dat de kwaliteitsselectie nogal grove is. In de mobiele app kun je daadwerkelijk de resolutie kiezen, maar bij de TV app is het Maximaal, Hoog en Gemiddeld. Maar zelfs dan wil de app graag wisselen van kwaliteit bij een niet super stabiele verbinding. Dat was dus wat behelpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
alex3305 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:17:
Ik vind de recente update van de app op Android TV echt bloedirritant :-(. Elke keer als ik naar een zender ga, en dan terug naar het hoofdscherm, wordt alles opnieuw geladen en wordt de cursus bij het eerste hoogtepunt geplaatst.
Even melding van maken bij NLziet, dat heb ik ook gedaan, hoe meer meldingen des te serieuzer het genomen wordt. Ik heb ook melding gemaakt van de wisselende beeldkwaliteit en dat NPO start app een veel levendiger beeld geeft dan NLziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywise666
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-10 18:17
Ik irriteer me al jaren mateloos aan die domme onoverzichtelijke TVgids. Zet het in een tijdlijn net als bij ZiggoGo!
Ook irriteer ik me aan het feit dat er steeds een semi tranparante overlay op de video verschijnt wanneer de muis beweegt.
Ik kan dit wel weg krijgen met css, maar ik moet het heel vaak opnieuw doen omdat ze het steeds veranderen.
Als laatste irriteer ik me werkelijk mateloos aan het feit dat ze opeens al mijn persoonlijke dingen zoals kijk later in een aparte tab hebben gezet!
Welke idioot verzint zoiets! Ik wil mijn persoonlijke dingen op een logische volgorde onder elkaar op de homepage! En de rest onderin! Is het nou echt zo moeilijk NLZIET!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
ratzz schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:32:
[...]

Even melding van maken bij NLziet, dat heb ik ook gedaan, hoe meer meldingen des te serieuzer het genomen wordt. Ik heb ook melding gemaakt van de wisselende beeldkwaliteit en dat NPO start app een veel levendiger beeld geeft dan NLziet.
Ervaar je dat levendiger beeld bij LiveTV, of ook bij replay (begin gemist) of bij VOD ? Ik vermoed die eersten, aangezien VOD volgen smij in NLZiet gewoon uit dezelfde bron (de NPO, danwel RTL, danwel Talpa) wordt aangeleverd.
pennywise666 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:47:
Ik irriteer me al jaren mateloos aan die domme onoverzichtelijke TVgids. Zet het in een tijdlijn net als bij ZiggoGo!
Ook irriteer ik me aan het feit dat er steeds een semi tranparante overlay op de video verschijnt wanneer de muis beweegt.
Ik kan dit wel weg krijgen met css, maar ik moet het heel vaak opnieuw doen omdat ze het steeds veranderen.
Als laatste irriteer ik me werkelijk mateloos aan het feit dat ze opeens al mijn persoonlijke dingen zoals kijk later in een aparte tab hebben gezet!
Welke idioot verzint zoiets! Ik wil mijn persoonlijke dingen op een logische volgorde onder elkaar op de homepage! En de rest onderin! Is het nou echt zo moeilijk NLZIET!?
Wat betreft dat 'opdringen' van content en het naar achteren schuiven van persoonlijke content: Ik heb stiekem wel eens het vermoeden dat dergelijke zaken mogelijk ook worden 'gedwongen' vanuit de zenderhuizen zelf. Het is zeker voor de commerciële zenders natuurlijk veel aantrekkelijker om jou te verlijden om te kijken naar waar zij hoge kijkcijfers op willen. Wellicht.

Ik kijk overigens zelden NLZiet vanuit de browser, maar toevallig keek ik vandaag eventjes en toen viel die overlay zodra je de muis beweegt me ook op....

[ Voor 53% gewijzigd door eymey op 23-09-2025 21:17 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywise666
eymey schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:13:
[...]

Ervaar je dat levendiger beeld bij LiveTV, of ook bij replay (begin gemist) of bij VOD ? Ik vermoed die eersten, aangezien VOD volgen smij in NLZiet gewoon uit dezelfde bron (de NPO, danwel RTL, danwel Talpa) wordt aangeleverd.

[...]

Wat betreft dat 'opdringen' van content en het naar achteren schuiven van persoonlijke content: Ik heb stiekem wel eens het vermoeden dat dergelijke zaken mogelijk ook worden 'gedwongen' vanuit de zenderhuizen zelf. Het is zeker voor de commerciële zenders natuurlijk veel aantrekkelijker om jou te verlijden om te kijken naar waar zij hoge kijkcijfers op willen. Wellicht.

Ik kijk overigens zelden NLZiet vanuit de browser, maar toevallig keek ik vandaag eventjes en toen viel die overlay zodra je de muis beweegt me ook op....
Ja precies, dat opdringen van content ipv dat ik zelf bepaal aangezien ik betaal.
Videoland heeft ook die overlay, maar die krijg ik zelfs met geen mogelijkheid eruit met Stylebot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
pennywise666 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:20:
[...]

Ja precies, dat opdringen van content ipv dat ik zelf bepaal aangezien ik betaal.
Videoland heeft ook die overlay, maar die krijg ik zelfs met geen mogelijkheid eruit met Stylebot.
Tsja, het kan nog veel erger.

Een aantal jaar terug (zal medio 2020-2021 geweest zijn), voordat we besloten definitief voor NLZiet te gaan toen 1080p50 was geintroduceerd, hebben we nog een tijd via Tweak gebruik gemaakt van Canaal Digitaal (nu Canal+), ook met een set top box. En die wisten het te presteren om, in de overlay-balk bij het zappen, allerlei content suggesties te tonen voor zenders waar we uiteraard het abonnement niet voor hadden. En zodoende zelfs functionaliteit zoals "kijken vanaf het begin" meerdere klikken naar rechts in de balk te verstoppen.

En helaas zie ik het nu ook al bij Disney+. Voor de series waarin ik bezig ben of de kijklijst moet je helemaal naar beneden, voorbij meerdere rijen aan contentsuggesties.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywise666
eymey schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:01:
[...]

Tsja, het kan nog veel erger.

Een aantal jaar terug (zal medio 2020-2021 geweest zijn), voordat we besloten definitief voor NLZiet te gaan toen 1080p50 was geintroduceerd, hebben we nog een tijd via Tweak gebruik gemaakt van Canaal Digitaal (nu Canal+), ook met een set top box. En die wisten het te presteren om, in de overlay-balk bij het zappen, allerlei content suggesties te tonen voor zenders waar we uiteraard het abonnement niet voor hadden. En zodoende zelfs functionaliteit zoals "kijken vanaf het begin" meerdere klikken naar rechts in de balk te verstoppen.

En helaas zie ik het nu ook al bij Disney+. Voor de series waarin ik bezig ben of de kijklijst moet je helemaal naar beneden, voorbij meerdere rijen aan contentsuggesties.....
Ja, ik had een keer een proefabbo genomen op Canal+, daar was ik letterlijk klaar mee na een paar minuten. Zowaar nog irritanter dan NLZiet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huiz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:26
eymey schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:36:
...
Wel merken we de laatste tijd wat vaker kortstondige haperingen, meestal 1x per uur.
...
Dat heb ik sinds een paar dagen ook. Heel vreemd. Als ik kijk naar het Wifi verbruik dan zit het rond de 80% van het kanaal (2.4ghz). Dacht eerst dat de Xbox van de kinderen in de weg zat maar als ik de tv uitzet dan zakt het verbruik naar rond de 10%, wat voor mijn gevoel en normaal gemiddelde is.

Heb nog niet gekeken of bijvoorbeeld Netflix ook zoveel bandbreedte nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
eymey schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:13:
[...]
Dat ervaar ik bij live tv. Het komt misschien wel uit dezelfde bron maar ik denk dat Nlziet er nog tussen zit lijkt mij als "provider". Dan zou je ook geen haperingen bij veel bekeken uitzendingen zoals wedstrijden als het toch alleen maar direct van NPO komt. Ze geven overigens zelf aan dat ze zijn geswitcht naar een nieuwe streamer wat het slechte beeld van 2 weken geleden veroorzaakte.

• Kippers
  • Laatst online: 22:57
alex3305 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:17:
Of gewoon een zender kiezen en doorzappen. Maar omdat de kaarten met programma informatie zo klein zijn, past er simpelweg niet genoeg tekst in om soms te lezen wat er op is.
Over welke kaarten heb je het hier precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jigalvh
eymey schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:36:
Hier waren (en waarschijnlijk "zijn") we eigenlijk behoorlijk tevreden met NLZiet. Het is super om voor TV niet meer afhankelijk te zijn van een door de provider gedicteerde box, het is goedkoper dan andere OTA TV-diensten en ook dan de meeste streaming diensten en vooral het aanbod qua terugkijken (vooral langere periodes) is eigenlijk onovertroffen.
Mijn vermoeden is dat veel mensen hier ook erg graag willen dat NLZIET nog beter wordt, de dingen die mis gaan oplost en vooral geen nieuwe bugs introduceert.
Ik zie eigenlijk ook nog niet echt een alternatief TV voor NLZiet, met dezelfde voordelen maar zonder eventuele (recent geintroduceerd?) nadelen.
Zelf kan ik ook geen alternatief vinden. Er zijn welgeteld drie oplossingen die onafhankelijk van een internetaanbieder werken (de rest is alleen af te nemen als je ook internet bij dezelfde aanbieder neemt). Canal Digitaal heeft als grote nadeel dat je van RTL zenders geen opnames kunt maken om later terug te kijken, er is nog een Ziggo abo waarbij je zelf weer met een harddiskrecorder in de weer moet en geen alternatief heeft ook nog een enorm on demand aanbod.
Tsja, dan wil je ook erg graag dat het product goed bruikbaar blijft.

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:03
jigalvh schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:41:
Zelf kan ik ook geen alternatief vinden. Er zijn welgeteld drie oplossingen die onafhankelijk van een internetaanbieder werken (de rest is alleen af te nemen als je ook internet bij dezelfde aanbieder neemt). Canal Digitaal heeft als grote nadeel dat je van RTL zenders geen opnames kunt maken om later terug te kijken, er is nog een Ziggo abo waarbij je zelf weer met een harddiskrecorder in de weer moet en geen alternatief heeft ook nog een enorm on demand aanbod.
Als het puur om opnemen van programma’s gaat. Ik heb nu nog een kabel TV abonnement bij Ziggo (wat jij ook bedoelt volgens mij) en kijk via CI+ TV. Via USB is een kleine Samsung SSD aangesloten, waar ik opnames op kan doen van alle zenders via de opname functie van mij LG C2 TV. NLZiet heeft geen opname functie, maar bied voor een aantal zenders/programma’s wel de optie om die behoorlijk ver in het verleden terug te kijken. Ik kan echter nergens vinden welke zenders dit precies zijn en hoe ver terug dit gaat.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
Kippers schreef op woensdag 24 september 2025 @ 00:09:
[...]

Over welke kaarten heb je het hier precies?
De blokken met een afbeelding en wat programma informatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHP4OrRyHgQAiCn0rG1aMMdIgjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kduKnBd7KOvcV7EkAgruO9XL.png?f=fotoalbum_large

Dat noem je ook wel kaarten of cards.

In mijn Android TV interface zijn een aantal van deze kaarten met een recente update horizontaal verkleind waardoor er nog maar weinig tekst in past. Er staat nu bijvoorbeeld: "Help, mijn man i...". Eerder waren deze kaarten een slag groter waardoor wel de volledige tekst erin paste. Het feit dat de UI na selectie en terug tevens niet onthoud waar ik was gebleven maakt dit extra pijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
huiz schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:17:
[...]

Dat heb ik sinds een paar dagen ook. Heel vreemd. Als ik kijk naar het Wifi verbruik dan zit het rond de 80% van het kanaal (2.4ghz). Dacht eerst dat de Xbox van de kinderen in de weg zat maar als ik de tv uitzet dan zakt het verbruik naar rond de 10%, wat voor mijn gevoel en normaal gemiddelde is.

Heb nog niet gekeken of bijvoorbeeld Netflix ook zoveel bandbreedte nodig heeft.
Pure "On Demand" diensten zoals Netflix kan je nooit helemala vergelijken met lineaire TV (of 'timeshifted' TV) bij een dienst als NLZiet. Bij lineaire TV moet de encoding nagenoeg realtime, of nagenoeg realtime, gebeuren. Nou zal de rekenkracht van encoders ook wel steeds groter worden, dus ik weet niet of dit uberhaupt nog een issue is, maar als de encoding snelheid minimaal "1x" moet zijn, dan zal je voor een zelfde kwaliteit met een sneller encoding profiel gewoon meer bandbreedte nodig hebben.

Bij VOD kan je veel meer encoding 'passes' en andere algoritmen toepassen om binnen minder bandbreedte toch een goede kwaliteit te bieden.
ratzz schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:28:
[...]

Dat ervaar ik bij live tv. Het komt misschien wel uit dezelfde bron maar ik denk dat Nlziet er nog tussen zit lijkt mij als "provider". Dan zou je ook geen haperingen bij veel bekeken uitzendingen zoals wedstrijden als het toch alleen maar direct van NPO komt. Ze geven overigens zelf aan dat ze zijn geswitcht naar een nieuwe streamer wat het slechte beeld van 2 weken geleden veroorzaakte.
Toen NLZiet pas begonnen was met de 1080p50 HEVC streams, waren er volgens mij berichten van hun zelf of bij andere 'vakmedia', dat hun lineaire TV streams rechtstreeks werden aangeleverd en geëncodeerd door de "Media Gateway" van Red Bee in Hilversum. Dat is dezelfde gateway die ook de streams aan Ziggo, KPN, etc. levert (of leverde?). Kan me eventueel wel voorstellen dat encoding of re-encoding ook steeds makkelijker/goedkoper door partijen zelf te doen is en dat iedereen inclusief NLZiet dat nu steeds meer doet om bandbreedte te besparen.

KPN heeft dat een hele tijd flink gedaan omdat ze ook nog met DSL legacy te maken hadden, met lagere bandbreedte. En de laatste tijd lees ik dat Ziggo ook steeds meer op de bandbreedte van zenders aan het beknibbelen is om meer frequentieruimte van DVB-C naar Docsis te verschuiven (vroeger gaven ze 1 op 1 de 13 Mbit/s H.264 1080i streams uit Hilversum door bij de belangrijkste NL zenders).
jigalvh schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:41:
[...]

Mijn vermoeden is dat veel mensen hier ook erg graag willen dat NLZIET nog beter wordt, de dingen die mis gaan oplost en vooral geen nieuwe bugs introduceert.

[...]

Ik begrijp wat je zegt hoor. En dat onderschrijf ik ook. Ik wil niets liever dan dat NLZiet nog heel lang blijft bestaan tegen minimaal dezelfde kwaliteit als dat het was. Dus ook ik zal ze altijd blijven porren om gewoon te verbeteren ipv te verslechteren, geen nieuwe bugs te introduceren, etc. Maar het 'lees' nu soms een beetje als "Ik ga NLZiet opzeggen als dit zo doorgaat. Genoeg alternatieven". Tsja, die zijn er natuurlijk wel bij bv. Ziggo, maar met een bijna 3x zo hoog prijskaartje tegen minder functionaliteit.

• Slux
  • Niet online
Beeld was vanochtend weer ruk met snelle bewegingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
eymey schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:47:
Pure "On Demand" diensten zoals Netflix kan je nooit helemala vergelijken met lineaire TV (of 'timeshifted' TV) bij een dienst als NLZiet. Bij lineaire TV moet de encoding nagenoeg realtime, of nagenoeg realtime, gebeuren. Nou zal de rekenkracht van encoders ook wel steeds groter worden, dus ik weet niet of dit uberhaupt nog een issue is, maar als de encoding snelheid minimaal "1x" moet zijn, dan zal je voor een zelfde kwaliteit met een sneller encoding profiel gewoon meer bandbreedte nodig hebben.
Grappig dat je Netflix noemt, want encoding bij Netflix is wel een enorm interessant onderwerp. Netflix heeft voor hun doel vmaf ontwikkeld. Dat is een algoritme waarmee bepaald kan worden wat het zichtbare kwaliteitsverlies is met verschillende instellingen. Bij Netflix slaan ze dus voor elke resolutie en/of bitrate een aparte stream op met de ideale vmaf score voor de desbetreffende video.

Wat ik blijf vermoeden is dat NLZiet ergens de bitrate van live televisie teveel knijpt waardoor je die enorme compression artifacts krijgt bij grote veranderingen in het beeld. Ik ben nu niet zeker of het HEVC of H264 is, maar 4.5Mbps voor 1080p / 50 houdt met H264 echt niet over :/. De meeste artifacts zie ik trouwens bij de publieke omroep. Bij RTL, Talpa en VRT is het mij nog niet opgevallen. Althans niet in de mate van bijvoorbeeld Studio Sport. Of de gebruikte encoder is echt enorm beroerd.

Je kunt de vmaf - en andere metrics - eenvoudig laten berekenen met een programma zoals FFMetrics.

• eymey
alex3305 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:37:
[...]

Grappig dat je Netflix noemt, want encoding bij Netflix is wel een enorm interessant onderwerp. Netflix heeft voor hun doel vmaf ontwikkeld. Dat is een algoritme waarmee bepaald kan worden wat het zichtbare kwaliteitsverlies is met verschillende instellingen. Bij Netflix slaan ze dus voor elke resolutie en/of bitrate een aparte stream op met de ideale vmaf score voor de desbetreffende video.

Wat ik blijf vermoeden is dat NLZiet ergens de bitrate van live televisie teveel knijpt waardoor je die enorme compression artifacts krijgt bij grote veranderingen in het beeld. Ik ben nu niet zeker of het HEVC of H264 is, maar 4.5Mbps voor 1080p / 50 houdt met H264 echt niet over :/. De meeste artifacts zie ik trouwens bij de publieke omroep. Bij RTL, Talpa en VRT is het mij nog niet opgevallen. Althans niet in de mate van bijvoorbeeld Studio Sport. Of de gebruikte encoder is echt enorm beroerd.

Je kunt de vmaf - en andere metrics - eenvoudig laten berekenen met een programma zoals FFMetrics.
Bij mijn weten is (was?) het 1080p50, in HEVC aan ongeveer 6-7 Mbps.

Overigens hebben wij op twee TV's ook nog DVB-T2 signaal (FTA, NPO) voor backup en voor als we meer een 'live' signaal willen dat niet te ver 'achter' loopt. Daar is het 4.5 Mbps HEVC, 1080p50. Dat is inderdaad behoorlijk blokkerig (artifacts) bij snelle beelden of zelfs bij 'panning' van de camera. In ieder geval slecht genoeg om NLZiet toch beter te vinden. Nou moet ik wel zeggen dat wij weinig sport kijken en vooral 'Slow TV' :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkraats
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:46
Het is weer drama de laatste dagen. Ik ga toch een maandje Canal plus proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

rkraats schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 07:40:
Het is weer drama de laatste dagen. Ik ga toch een maandje Canal plus proberen.
Helemaal mee eens, ook bij terug kijken is het nu weer om de haverklap heel slecht...

Ik snap ook niet waarom dit zolang moet duren, ik geef ze nog een aantal dagen en dan ga ik ook opzoek naar iets anders. Laat even weten hoe Canel+ bevalt straks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jigalvh
DON PAPA schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:19:
Helemaal mee eens, ook bij terug kijken is het nu weer om de haverklap heel slecht...
Als het gaat om terugkijken van programma's waar geen VOD versie van beschikbaar is (te herkennen aan het ontbreken van de optie "Afleveringen") dan is het een 'opgeknipte' versie van de live uitzending.
Ik snap ook niet waarom dit zolang moet duren, ik geef ze nog een aantal dagen en dan ga ik ook opzoek naar iets anders. Laat even weten hoe Canel+ bevalt straks?
Hoe reageerde NLZIET op je conclusie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

jigalvh schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:40:
Hoe reageerde NLZIET op je conclusie?
Dit is het laatste antwoord vanuit NLZiet:

Dank voor je terugkoppeling. Jammer dat je nu ook bij terugkijken weer duidelijk verschil merkt, dat hoort natuurlijk niet. Ik heb je ervaring direct weer gedeeld met ons team zodat ze dit concreet kunnen onderzoeken en verder aanscherpen.

We begrijpen dat dit echt storend is en werken achter de schermen aan een blijvende verbetering. Zodra daar meer over bekend is, hoor je van ons.

• Penthe
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:52
Ach ik wacht het allemaal gewoon af en gaat niet gelijk overhaast overstappen want haast heeft zelden nut gehad. Iedere provider heeft zo´n moment gehad ook Canal+ waardoor ik een hele wedstrijd voetbal mocht missen door continu bufferen en ook andere minder stabiele momenten heb meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Penthe schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:36:
Ach ik wacht het allemaal gewoon af en gaat niet gelijk overhaast overstappen want haast heeft zelden nut gehad.
Zo dacht ik er 3 weken geleden ook over, maar inmiddels begint de slechte beeldkwaliteit mij toch te irriteren. Ik snap gewoon niet waarom het zolang moet duren, schroef gewoon de bitrate omhoog tot je weer een goeie beeldkwaliteit hebt, maar blijkbaar denk ik daar te simpel over...

• Penthe
Ik kijk denk ik ook stukken minder dan jou, ik kijk vaak pas vanaf 22:30 tot ik naar bed gaat en dat is allemaal het terug kijken van programmas en wat ik kijk heeft nu niet echt snelle beelden dus valt het mij allemaal (nog)niet op. Of ze moeten bijv. bij Kees van der Spek serieus gaan racen en achtervolgen om het op te laten vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:42
Beeldkwaliteit op NPO1 tijdens WK wielrennen is om te huilen. Constant compressie te zien in beeld, vooral bij snelle beelden. Zien jullie dit ook?

• stormfly
rusman schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 16:11:
Beeldkwaliteit op NPO1 tijdens WK wielrennen is om te huilen. Constant compressie te zien in beeld, vooral bij snelle beelden. Zien jullie dit ook?
Ja het is niet heel goed, klacht loggen bij NLZiet en een maand geld terug vragen, vanwege de opeenstapeling van ondermaatste kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rkraats
DON PAPA schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:19:
[...]

Tot nu toe tevreden over Canal plus. Beeld is een verademing tov Nlziet. Nog even afwachten natuurlijk. Ik kijk thuis met een Nokia 8000 android streamingsbox en op de camping met een Philips android tv.

• ratzz
Afkloppen maar vanavond lijkt hier weer alles als vanouds, ik heb ragscherp kunnen genieten van "Nederland onder water" en "Beste zangers" zag er ook prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penthe
Canal+ voorheen Canal Digitaal heeft de gewoonte alles te verklooien zo nu en dan, NLZiet was tot op heden stabiel en ja ik had klachten met een Mi Box 3 terwijl die wel als goed apparaat stond maar nooit opgelost door NLZiet, een nieuwere versie loste dat op al staat er nog steeds dat de oude werkt wat compleet onzin is. Maarja webpaginas bijhouden is tegenwoordig een lachertje want meestal klopt de info geheel niet meer waardoor de klant geirriteerd geraakt, maar wat nu goed is kan over maand weer zwaar klote zijn en ga je dan gelijk weer overstappen? Updates komen tegenwoordig in straaljager vorm en stoppen er vaak meer fouten bij dan oplossingen, eerst fouten oplossen schijnt niet meer op de eerste plaats te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
rkraats schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:33:
[...]

Tot nu toe tevreden over Canal plus. Beeld is een verademing tov Nlziet. Nog even afwachten natuurlijk. Ik kijk thuis met een Nokia 8000 android streamingsbox en op de camping met een Philips android tv.
Mag je op het zelfde ip op meerdere schermen kijken met canal plus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

ratzz schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 23:00:
Afkloppen maar vanavond lijkt hier weer alles als vanouds, ik heb ragscherp kunnen genieten van "Nederland onder water" en "Beste zangers" zag er ook prima uit.
Ik heb beide programma's ook even bekeken en die zien er inderdaad prima uit, maar Studio Sport later op de avond liet toch ook weer duidelijk zien dat het nog niet is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:30
ratzz schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 23:00:
Terugkijken van We zijn er bijna was in prima kwaliteit. De regionale omroep live was drama.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkraats
Slux schreef op zondag 28 september 2025 @ 07:15:
[...]

Mag je op het zelfde ip op meerdere schermen kijken met canal plus ?
Volgens mij 1 scherm maar ik heb op 2 schermen tegelijk gekeken zonder problemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rusman
Studio Sport vanavond op NPO 1 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrZSkwA3ihF4t1B1FYEmEBvxrrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kluCCpSr5iB6tC7yLTYm2a8h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
Mooi voorbeeld waarin meteen duidelijk is dat de niet-bewegende delen van het scherm scherp blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jigalvh
alex3305 schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:52:
[...]

Mooi voorbeeld waarin meteen duidelijk is dat de niet-bewegende delen van het scherm scherp blijven.
Ja, zo werken de meeste video codecs. Om de zoveel seconden is er een frame dat geheel opgeslagen wordt en daarna worden de wijzigingen opgeslagen (en dus getoond). In het grootste deel van de content verandert er relatief weinig tussen frames en hoef je alleen de verschillen gecomprimeerd op te slaan.
Alles wat niet beweegt is nog net zo scherp als het frame dat in z'n geheel werd opgeslagen. Bij veel beweging moeten er veel verschillen opgeslagen worden en dus wordt de kwaliteit verlaagd om de hoevelheid data te beperken.
(Hierin zit ook de reden dat zappen bij video streams wat trager gaat: er moet steeds gewacht worden op dat frame dat compleet is opgesglagen om het netjes weer te geven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:38
@rusman
Toch bijzonder dat het bij mij er niet zo uitzag. Een beetje ghosting maar verder weinig geks…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8xfzeNCJH5kVynlJPr0DY-7VY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QFtGc4vTfnkxXfafOdrK4jh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door CarpeVentum op 29-09-2025 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:56
CarpeVentum schreef op maandag 29 september 2025 @ 07:07:
@rusman
Toch bijzonder dat het bij mij er niet zo uitzag. Een beetje ghosting maar verder weinig geks…[Afbeelding]
Is toch beide heel slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
La1974 schreef op maandag 29 september 2025 @ 07:25:
[...]

Is toch beide heel slecht?
Het 2de plaatje zou ook aan de tv kunnen liggen, het eerste plaatje is duidelijk een slechte stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
@Slux @La1974
Is denk ik een combinatie van donker en een telefoon foto en matige tv. Maar zeker niet de blokken zoals de vorige foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@jigalvh Dat werkt niet bij alle streaming zo ;). Ik had dit ook al eerder uitgelegd, maar had hier nog geen goed voorbeeld van langs zien komen.

Daarnaast zien we hier duidelijk niet alleen delta's maar puur compression artifacts bij snel bewegende beelden. Hierdoor blijf ik dus bij mijn conclusie van een niet geoptimaliseerd of slecht gekozen encoding profiel.
Hierin zit ook de reden dat zappen bij video streams wat trager gaat: er moet steeds gewacht worden op dat frame dat compleet is opgesglagen om het netjes weer te geven.
Als dat zo is, dan is de implementatie gewoon brak. Bij mijn andere streaming providers wordt er bij snel zappen simpelweg teruggegaan naar het laatste segment in de buffer. En segmenten zijn over het algemeen niet langer dan een paar seconden. De app hoeft dan ook niet te wachten, maar loopt simpelweg ietsjes achter.

Bij NLZiet moet je wachten tijdens het zappen én loopt de uitzending enorm achter. Wederom uitgebreid beschreven in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
Ik hoop dat jullie ook allemaal melding maken bij NLziet zodat daar ook duidelijk wordt wat de problemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@Slux @La1974 Het ghosting ligt waarschijnlijk aan de tv. De sluitertijd van de camera zal langer zijn geweest dan 1 frame door de donkere ruimte. Daardoor krijg je ghosting.

Wel interessant om te weten of @CarpeVentum via Replay TV keek? Want als ik het goed heb gezien komen die beelden direct bij de NPO vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarpeVentum
alex3305 schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:32:
@Slux @La1974 Het ghosting ligt waarschijnlijk aan de tv. De sluitertijd van de camera zal langer zijn geweest dan 1 frame door de donkere ruimte. Daardoor krijg je ghosting.

Wel interessant om te weten of @CarpeVentum via Replay TV keek? Want als ik het goed heb gezien komen die beelden direct bij de NPO vandaan.
Het was begin gemist, dat is dezelfde stream als de live & replay stream. Het was geen on demand, want de uitzending was nog niet afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:57
Dit ziet er eerder uit alsof er data uit de stream ontbreekt, bijvoorbeeld doordat er packet loss is geweest.

Als je naar het hoofd van de persoon in het gele T-shirt kijkt is de rechterkant van z'n hoofd compleet scherp, en ontbreekt er in het midden gewoon een heel stuk. Zo zien MPEG-achtige streams er normaal alleen uit als er een keyframe ontbreekt of corrupt is.

In combinatie met de post van @CarpeVentum dat hij het probleem niet heeft kun je je afvragen of dit wel mis is gegaan in de encoding, of dat het probleem in het datatransport daarna zit (en dus bij de ene persoon wel goed is aangekomen en bij de andere persoon niet). Wel interessant om te zien waar ze nou echt problemen hebben bij NLZiet...

Overigens heb ik nog altijd nergens last van, maar ik kijk nooit live, dus dat klopt wel met de overige berichten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:54
ratzz schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:31:
Ik hoop dat jullie ook allemaal melding maken bij NLziet zodat daar ook duidelijk wordt wat de problemen zijn.
Ik wil het graag melden maar ik heb tot op heden echt niets te melden. Die problemen van hierboven ervaar ik niet, maar ik kijk ook zelden live TV. Dus wellicht dat het daar mee te maken heeft, zoals @Overspark ook al suggereert.

[ Voor 4% gewijzigd door Martinique op 29-09-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Voor degenen die niet live kijken, die zullen het idd mogelijk niet ervaren. De bitrate voor replay TV ligt flink hoger, tenminste, dat was vorige week nog het geval. Niet te vergelijken met live TV.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb ook niet echt last van dit soort blokkerig beeld. Ik ben wel onlangs overgestapt van Odido klik en klaar (5G) naar glasvezel en heb daarbij ook mijn Android TV box bekabeld aangesloten. Alhoewel de 5G-verbinding ook snel genoeg was merk ik met glasvezel dat het tussen kanalen wisselen e.d. toch sneller gaat dan eerst. Ook had ik eerder wel eens dat het beeld bleef staan en het geluid doorliep. Vooralsnog (even afkloppen ;)) heb ik dat nog niet gehad. Dit had ik wel alleen bij NLziet en niet bij andere streamingdiensten. Maar misschien is NLziet wat gevoeliger voor kleine onderbrekingen in het signaal dan bijv. Netflix, omdat het live uitzendt.

Denk dat eea. dus ook erg afhankelijk is van je eigen verbinding. Maar daar is natuurlijk lastig over te oordelen. Je zou indien mogelijk eens kunnen proberen om het apparaat waarmee je NLZiet gebruikt bedraad aan te sluiten. Aan de andere kant, als problemen opeens optreden en er is aan jouw kant niks veranderd dan neig ik er ook wel naar dat het probleem ook niet aan jouw kant zit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Zo blokkerig als in de post van @rusman heb ik, ook de afgelopen dagen/weken, eigenlijk nooit ervaren.

Nou kijken wij niet vaak 'lineair', maar wel bijna altijd via "begin gemist", wat volgens mij dus dezelfde stream zou meoten zijn. En hier gisteren op die manier naar "Ook dag nog!" en "Denkend aan holland" gekeken. En dat was gewoon prima.

Dit (kan mss nuttige info zijn), op een Google TV Streamer die op 4k-50 staat ingesteld, bedraad verbondenachter een Freedom glasvezelverbinding (met Ubiquiti Cloud Gateway fiber).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
Ik zal eens kijken of ik hetzelfde beeld ook kan reproduceren als ik replay TV gebruik. Dat zou wel een interessante zijn als het alleen met live TV gebeurt.

Edit: Zelfde stuk opgezocht in Replay TV. Kwaliteit is zeker een stuk anders. Beetje vaag door het bewegende beeld, maar kwaliteit is nu prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVoMPAW1V1Gh7ajX5JDZ3EDst1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjpWCX1Z39ooBNNYWcWHjnlv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door rusman op 29-09-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

rusman schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:52:
Ik zal eens kijken of ik hetzelfde beeld ook kan reproduceren als ik replay TV gebruik. Dat zou wel een interessante zijn als het alleen met live TV gebeurt.

Edit: Zelfde stuk opgezocht in Replay TV. Kwaliteit is zeker een stuk anders. Beetje vaag door het bewegende beeld, maar kwaliteit is nu prima.

[Afbeelding]
hardware-lover in "[Ervaringen / Discussie] NLZIET"

Meten = weten 🤓

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@Overspark Ook nog wel een interessante theorie. Dat er te weinig keyframes worden gegenereerd?

Zo extreem als @rusman heb ik het ook nog niet gezien, maar pak em beet de helft daarvan wel. Het WK atletiek vond ik op NPO1 niet te kijken. Als er namelijk van camerastandpunt werd gewisseld bij de langere loopnummers, waren de deelnemers een (paar) seconde(n) onherkenbaar. Maar omdat dat onderdeel een paar keer per rondje van standpunt schakelt, was dat dus redelijk vaak. De bitrate lag volgens het Unifi dashboard op 4.5Mbps. En volgens mij heb ik Multimedia tunneling aanstaan.

Toen ik keek vanuit een andere bron, lag de bitrate volgens hetzelfde dashboard rond de 9Mbit/s en had ik geen enkele last van artifacts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:57
alex3305 schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:01:
@Overspark Ook nog wel een interessante theorie. Dat er te weinig keyframes worden gegenereerd?
Dat zou ook nog wel kunnen ja. Ik ben geen expert, maar wat ik er van begrepen heb is meer keyframes ook automatisch minder problemen (of minder lang problemen) bij packet loss. Alhoewel daar natuurlijk ook weer een balans in zit, want als je alleen maar keyframes aan het versturen bent raken die ook corrupt door diezelfde packet loss. Enfin, wat ik er wel van weet is dat goeie encoding parameters nog een behoorlijk complexe afweging tussen verschillende belangen kan zijn, waaronder hoe een stream reageert op verschillende soorten en mate van packet loss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilion
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:19
Aflevering van Bondgenoten aan het terugkijken van gisteren, maar beeld zit vol met roze vlekken. Foto's laten het niet echt goed zien helaas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7xqfHEmMZLV3-S-iOqJu7SfHBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcqSXnNyvJFebbCbeBIlTEaj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_BP5PNU3_dYqm_653VyrGVCoIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEDZkSmP8QpgbXHlw1B6Jpf2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2t1ofrVzZargwcNBYPR6ojwhoQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhPUcQRfvdBGsKwgaDLJl2aL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Hier ook nog drama met live beeld, lijkt er niet op dat ze er nog wat aan doen. :'(

Toch maar canal+ proberen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stormfly
Ik ben begonnen met canal+ parallel testen, al is het maar om te kijken of het gras groener of geler is aan de overkant.

Wat mij opvalt is dat de stream scherper lijkt, het beeld is frisser voor NPO -> kamp van koningsbrugge terug kijkend. Bijzonder want als je overdag live kijkt naar, zo'n RTL zender waar de files in een blauwe banner voorbij scrollen onderin, dan wint NLziet dit als je naar de file banner kijkt.

Het lijkt er echt op (als leek) dat het in de codec mis gaat bij beeld overgangen waarbij 1/3-1/2 van het beeld vernieuwd en bewegende beelden. Waardoor je een ervaring krijgt alsof je bril vet is bij NLziet. Statisch beeld lijkt scherper dan Canal+.

Mijn zoon liep direct vast op de zaken die hij miste bij Canal+ tov NLziet: je kan bijvoorbeeld maar 1 aflevering terug kijken en niet de hele serie voor NPO programma's. Kleine dingen in het voordeel van NLziet.

Als NLziet zich nu toch eens hier zouden mengen in de discussie, heb ze de link al gedeeld. Om op basis van device ID beta streams aan te bieden oid. Iets van samenwerking ipv de klanten laten roepen in de woestijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
stormfly schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 07:52:
...
Als NLziet zich nu toch eens hier zouden mengen in de discussie, heb ze de link al gedeeld. Om op basis van device ID beta streams aan te bieden oid. Iets van samenwerking ipv de klanten laten roepen in de woestijn.
Ik had ook al het gebrek van communicatie aangegeven en verwezen naar dit forum. Het zijn inderdaad de kleine dingen die het doen bij NLziet zoals het vooruit kijken en terug kijken, dat zou ik niet meer willen missen. Maar het is bij tijd en wijle wel vermoeiend kijken op de ze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@stormfly, gezien C+ nogal een verschillende kwaliteit lijkt door te geven, afhankelijk waarmee men C+ gebruikt, ook maar even aangeven wat je gebruikt als speler om mee te vergelijken? 😉

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
hardware-lover schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:25:
@stormfly, gezien C+ nogal een verschillende kwaliteit lijkt door te geven, afhankelijk waarmee men C+ gebruikt, ook maar even aangeven wat je gebruikt als speler om mee te vergelijken? 😉
AppleTV 4K, is dat een device waar je een hoge kwaliteit aangeboden krijgt bij C+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

stormfly schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:59:
AppleTV 4K, is dat een device waar je een hoge kwaliteit aangeboden krijgt bij C+?
Geen idee, volgens mij kun je dit op het apparaat zelf controleren? Ik weet dat ik met Android TV wel een betere C+ kwaliteit krijg als dat men het via een browser bekijkt, dat scheelt dan echt aanmerkelijk. Ik kan het wel zichtbaar maken op de speler die ik gebruik (voor NLZiet en C+).

RTL-Z wordt door C+ in 1920x1080@25 gedeeld, niet in 50 zoals met NLZiet. De info balk onderin is idd minder vloeiend met C+.

Maar dit hoort dan meer thuis in het C+ topic 😉

[ Voor 10% gewijzigd door hardware-lover op 01-10-2025 16:27 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
hardware-lover schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:09:
[...]

Geen idee, volgens mij kun je dit op het apparaat zelf controleren? Ik weet dat ik met Android TV wel een betere C+ kwaliteit krijg als dat men het via een browser bekijkt, dat scheelt dan echt aanmerkelijk. Ik kan het wel zichtbaar maken op de speler die ik gebruik (voor NLZiet en C+).

RTL-Z wordt door C+ in 1920x1080@25 gedeeld, niet in 50 zoals met NLZiet. De info balk onderin is idd minder vloeiend met C+.

Maar dit hoort dan meer thuis in het C+ topic 😉
Heb je een linkje van dat topic ik kon niet selecteren wat het actieve C+ topic is gelijkwaardig aan dit NLziet topic?

Met Apple kan je dat vast niet zichtbaar maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:14
@stormfly Dit is het Canal+ topic: [Ervaringen / Discussie] Canal+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:26
Streaming hapert behoorlijk hier. Ook volgens AlleStoringen zijn er problemen. En het helpt natuurlijk niet dat de statuspagina van NLZiet “tijdelijk niet beschikbaar” is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:52

GerkeP

Vragen mag altijd........

Hier ook, geen verschil tussen de Samsung Tizen app en de Google TV.
Waardeloos, en weer net na 20.00 uur.
Geen idee wat ze daar doen bij NLZiet

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penthe
Op de status pagina van NLZiet staat nu dat er buffer problemen zijn, ik schakel altijd pas na 23:00 over naar NLZiet. Voor nu eerst El Hormiguero kijken en dan straks kijken off de storing er nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Wij zaten net live naar VI te kijken en hebben dit gewoon van narigheid uit moeten zetten om de zeer slechte beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:36
Ik wordt voor de 3e avond op rij ook weer tijdens VI kijken via begin gemist er uitgekickt en kan met geen mogelijkheid meer herstarten ook lubach begin gemist zelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penthe
Ik heb nu RTL5 Live aan en bemerk niets raars, alles starte ook gelijk geen gebuffer of rare dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Al 2 dagen last van bufferen en bitrate blijft slecht hier.

[ Voor 8% gewijzigd door Slux op 02-10-2025 06:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:36
Zitten klanten van het eerste uur op een andere server ofzo? Ik heb echt weer 0.0 last gehad.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Morpheusk schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:34:
Zitten klanten van het eerste uur op een andere server ofzo? Ik heb echt weer 0.0 last gehad.
Ja bijzonder, de mensen om mij heen hebben hetzelfde probleem, ook bij mijn ouders zie ik het ( zien het zelf niet zijn op leeftijd), alleen dat bufferen was hun opgevallen maar dat lijkt opgelost, nu het beeld nog :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:45
*knip* Offtopic. Deze reactie heeft vrij weinig met NLZIET te maken.

[ Voor 86% gewijzigd door Yorinn op 04-10-2025 01:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rkraats
Gisteren de nieuwe Google tv streamer 4k aangesloten. Hierop was Nlziet helemaal drama. Veel bufferen en lipsync problemen. Met Canal+ geen problemen. Verbinding is ook prima (Lan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penthe
Nog altijd geen problemen ondervonden, geen gebuffer geen blokkerig beeld ook geen vaag beeld en ook geen gekke kleuren. Kijk met een 2e gen Mi Box en dat gewoon draadloos. Enige is dat ik altijd kijk na 23:00 tot ongeveer 02:00, soms live soms uitgesteld. NPO staat hier enkel aan als er een voetbal wedstrijd is dus dat is eigenlijk pas a.s. Donderdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Ik heb ook nog geen problemen ervaren, heb een gigabit glasvezel verbinding van Delta en ik kijk op een LG oled TV die bedraad is aangesloten.

Sport kijk ik niet, vooral journaal, quizzen en praatprogramma's en dan meestal NPO of RTL, live en on demand.

Ik kijk in de ochtend tussen 7 en half 8. En in de avond, vanaf 20

[ Voor 12% gewijzigd door Diederik op 03-10-2025 17:34 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
ik moet verplicht Holland tallent op RTL4 mee kijken en dat ziet er echt niet uit op het moment helemaal met die dans groepjes, ook weer last van buffering rond 18:00

Heeft iemand wat gehoord van NLZIET ?

[ Voor 8% gewijzigd door Slux op 03-10-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
Slux schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:16:
ik moet verplicht Holland tallent op RTL4 mee kijken en dat ziet er echt niet uit op het moment helemaal met die dans groepjes, ook weer last van buffering rond 18:00

Heeft iemand wat gehoord van NLZIET ?
Ik heb helaas net weer een melding gemaakt, inderdaad bij het zien van Holland got's talent. Als het beeld stil staat bij de jury is het perfect maar zodra er een bewegende groep op het podium staat wordt het een drama.
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste