huiz schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:17:
[...]
Dat heb ik sinds een paar dagen ook. Heel vreemd. Als ik kijk naar het Wifi verbruik dan zit het rond de 80% van het kanaal (2.4ghz). Dacht eerst dat de Xbox van de kinderen in de weg zat maar als ik de tv uitzet dan zakt het verbruik naar rond de 10%, wat voor mijn gevoel en normaal gemiddelde is.
Heb nog niet gekeken of bijvoorbeeld Netflix ook zoveel bandbreedte nodig heeft.
Pure "On Demand" diensten zoals Netflix kan je nooit helemala vergelijken met lineaire TV (of 'timeshifted' TV) bij een dienst als NLZiet. Bij lineaire TV moet de encoding nagenoeg realtime, of nagenoeg realtime, gebeuren. Nou zal de rekenkracht van encoders ook wel steeds groter worden, dus ik weet niet of dit uberhaupt nog een issue is, maar als de encoding snelheid minimaal "1x" moet zijn, dan zal je voor een zelfde kwaliteit met een sneller encoding profiel gewoon meer bandbreedte nodig hebben.
Bij VOD kan je veel meer encoding 'passes' en andere algoritmen toepassen om binnen minder bandbreedte toch een goede kwaliteit te bieden.
ratzz schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:28:
[...]
Dat ervaar ik bij live tv. Het komt misschien wel uit dezelfde bron maar ik denk dat Nlziet er nog tussen zit lijkt mij als "provider". Dan zou je ook geen haperingen bij veel bekeken uitzendingen zoals wedstrijden als het toch alleen maar direct van NPO komt. Ze geven overigens zelf aan dat ze zijn geswitcht naar een nieuwe streamer wat het slechte beeld van 2 weken geleden veroorzaakte.
Toen NLZiet pas begonnen was met de 1080p50 HEVC streams, waren er volgens mij berichten van hun zelf of bij andere 'vakmedia', dat hun lineaire TV streams rechtstreeks werden aangeleverd en geëncodeerd door de "Media Gateway" van Red Bee in Hilversum. Dat is dezelfde gateway die ook de streams aan Ziggo, KPN, etc. levert (of leverde?). Kan me eventueel wel voorstellen dat encoding of re-encoding ook steeds makkelijker/goedkoper door partijen zelf te doen is en dat iedereen inclusief NLZiet dat nu steeds meer doet om bandbreedte te besparen.
KPN heeft dat een hele tijd flink gedaan omdat ze ook nog met DSL legacy te maken hadden, met lagere bandbreedte. En de laatste tijd lees ik dat Ziggo ook steeds meer op de bandbreedte van zenders aan het beknibbelen is om meer frequentieruimte van DVB-C naar Docsis te verschuiven (vroeger gaven ze 1 op 1 de 13 Mbit/s H.264 1080i streams uit Hilversum door bij de belangrijkste NL zenders).
jigalvh schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:41:
[...]
Mijn vermoeden is dat veel mensen hier ook erg graag willen dat NLZIET nog beter wordt, de dingen die mis gaan oplost en vooral geen nieuwe bugs introduceert.
[...]
Zelf kan ik ook geen alternatief vinden. Er zijn welgeteld drie oplossingen die onafhankelijk van een internetaanbieder werken (de rest is alleen af te nemen als je ook internet bij dezelfde aanbieder neemt). Canal Digitaal heeft als grote nadeel dat je van RTL zenders geen opnames kunt maken om later terug te kijken, er is nog een Ziggo abo waarbij je zelf weer met een harddiskrecorder in de weer moet en geen alternatief heeft ook nog een enorm on demand aanbod.
Tsja, dan wil je ook erg graag dat het product goed bruikbaar blijft.
Ik begrijp wat je zegt hoor. En dat onderschrijf ik ook. Ik wil niets liever dan dat NLZiet nog heel lang blijft bestaan tegen minimaal dezelfde kwaliteit als dat het was. Dus ook ik zal ze altijd blijven porren om gewoon te verbeteren ipv te verslechteren, geen nieuwe bugs te introduceren, etc. Maar het 'lees' nu soms een beetje als "Ik ga NLZiet opzeggen als dit zo doorgaat. Genoeg alternatieven". Tsja, die zijn er natuurlijk wel bij bv. Ziggo, maar met een bijna 3x zo hoog prijskaartje tegen minder functionaliteit.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.