Ik kan zo de bron niet terugvinden, maar heb een keer gelezen dat de meeste consumenten niet of nauwelijks een idee hebben welke down- en uploadsnelheden ze hadden. Dat de meeste huishoudens de laagste (mogelijke) down- en uploadpakketten hadden en dat ze ook niet tegen deze limieten aanliepen in dagelijks gebruik.
Vanuit de glasvezel-ISP's wordt natuurlijk ook wel enorm gepushed om de hogere snelheden te nemen onder het mom dat je als consument toch écht niet zonder kunt (hier kwamen voor en tijdens de aanleg van het Delta glasvezelnetwerk vanuit Delta en hun ISP's toch belachelijke argumenten voorbij om deze hoge(re) snelheden te vergoelijken

).
Daarnaast; zoals onlangs ook in het nieuws kwam; die hogere snelheden kosten de ISP's weinig meer, maar de consument betaalt uiteraard wel meer voor hogere snelheden; het is gewoon een verdienmodel; zie ook de overgang van DVB-C naar IPTV)
En natuurlijk zit je hier op Tweakers, die altijd het hoogste en snelste per se nodig hebben en desnoods allerlei (niche) zaken erbij halen om het maar goed te praten.
(En ja; in sommige gevallen zullen hogere snelheden inderdaad fijn zijn)
In de praktijk zaten genoeg andere Tweakers en non-Tweakers tijdens Covid nog gewoon te thuiswerken op ADSL lijntjes.
Maar ja; waar moet je je als ISP op de verzadigde Nederlandse markt nog mee onderscheiden?
Vaste telefonie gebruikt bijna niemand meer, liniaire TV wordt steeds minder gebruikt dus blijft down- en uploadsnelheden over. Of ga je allemaal maar randzaken aanbieden om aan te verdienen.
Nee, geef mij maar een bruikbare down- en upload, simpel TV product dat niet van de huurkastjes en beperkingen aan elkaar hangt voor een normale prijs. De rest kan mij gestolen worden.
[
Voor 21% gewijzigd door
Piet91 op 14-07-2025 14:29
]