• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
RobbyTown schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:06:
[...]

Zou misschien kunnen hier een uitvoering: DrayTek Vigor 2136F . Ja dr zit USB op alleen alles zit weggewerkt in patchkast 'op zolder' (van de zomer lekker benauwd) en geen idee als het net zo handig is in te stellen als bij de Gl.inet. Dan ga ik liever de Beryl en heb ik hem meteen als bonus voor de vakanties ;).
Beryl voor de vakanties is idd top. Begon met de Mango, toen Opal en daarna toch maar een Beryl AX aangeschaft :').

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-11 15:34
xileS schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:03:
[...]

Beryl voor de vakanties is idd top. Begon met de Mango, toen Opal en daarna toch maar een Beryl AX aangeschaft :').
Gaat bij iedereen hetzelfde, ik begon ook met de Mango, want lekkere prijs, zodra je achter de mogelijkheden komt wil je meer…… en dan ook een betere aangeschaft.

• xileS
  • Niet online
benthouse schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:09:
[...]

Gaat bij iedereen hetzelfde, ik begon ook met de Mango, want lekkere prijs, zodra je achter de mogelijkheden komt wil je meer…… en dan ook een betere aangeschaft.
Nou ik zocht gewoon iets simpels en compact voor een paar x per jaar. Op papier zou de Mango voldoende zijn voor mij, maar in praktijk was die vaak veel te sloom mede dankzij alleen 2,4 Ghz. Bekabeld ging soms nog wel, maar vaak is die optie er niet in hotels. Slechte aankoop dus achteraf.

Opal voldeed wel prima, maar kon het toch niet laten om een Beryl te kopen toen ik een actie zag :').

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

benthouse schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:09:
[...]

Begonnen met Opal en ben nog niet tegen limieten aangelopen, gezien de campingwifi meestal beperkende factor is.
Als ik al overstap, gaat het naar de Slate AX die een 10x betere WireGuard performance is. Rest van features zijn bijna allemaal gelijk.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:41
Hier een Brume 2 (GL-MT2500A) als extra router op onze Ziggo aansluiting. Deze krijgt een eigen losse publieke IP adres voor alleen Wireguard VPN verbindingen. (Mijn Ziggo router in bridge mode laat meerdere routers er achter toe met elk een eigen publiek IP adres (IPv4 en IPv6) .. de snelheid wordt wel gedeeld over beide routers)

Voor op reis een Beryl AX (GL-MT3000) die via tethering of kabel (Starlink) of WiFi een verbinding heeft met Internet .. en dan een Wireguard VPN opzet naar huis. Alle apparaten die we mee hebben kunnen daar op verbinden zodat die allemaal denken in Nederland te zijn. Zelfs VoWiFi op de mobiele telefoons doet het op die manier en kunnen we zonder roaming kosten bellen en gebeld worden op onze Nederlandse nummers.

En nog losse Wireguard setups voor op telefoons en laptops als ze niet verbonden zijn met de Beryl AX. En dat allemaal dus met de standaard software van GL.iNet .

Voldoende snel om aan de andere kant van de wereld NL Ziet te kunnen kijken in full HD of F1TV te streamen want dat kan niet live in Australië.

• xileS
  • Niet online
duvekot schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:34:
. en dan een Wireguard VPN opzet naar huis. Alle apparaten die we mee hebben kunnen daar op verbinden zodat die allemaal denken in Nederland te zijn. Zelfs VoWiFi op de mobiele telefoons doet het op die manier en kunnen we zonder roaming kosten bellen en gebeld worden op onze Nederlandse nummers.
Goh werkt dat? Niet dat ik nog veel bel tegenwoordig, maar had hier nooit aan gedacht. Dus een simpele Wireguard setup naar je thuis router (heb ik met Flint 2 en Beryl AX), dan kan je dus bellen en gebeld worden zonder roaming kosten?

• duvekot
xileS schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:07:
[...]
Goh werkt dat? Niet dat ik nog veel bel tegenwoordig, maar had hier nooit aan gedacht. Dus een simpele Wireguard setup naar je thuis router (heb ik met Flint 2 en Beryl AX), dan kan je dus bellen en gebeld worden zonder roaming kosten?
De Nederlandse providers hebben hun VoWiFi servers afgeschermd voor IP adressen uit het buitenland .. maar met die Wireguard VPN (die dus NIET op je telefoon moet draaien) zien ze gewoon een Nederlandse IP ... Dus wordt de verbinding toegestaan.

Op mijn Australische nummer zijn de VoWiFi servers niet afgeschermd en kan ik als ik maar een WiFi verbinding met internet hebt waar ook ter wereld bellen alsof ik in Australië ben. Het enige wat niet kan is naar buitenlandse nummers bellen .. maar dat maakt mij niet uit. De belminuten gaan gewoon uit mijn normale bundel.

Soms moet je de telefoon in vliegtuig stand zetten met WiFi aan om een verbinding te maken .. maar dat is per toestel soms anders helaas.

Binnen Europa is dat niet de moeite waard allemaal omdat je toch al "roam as at home" hebt .. maar daar buiten wel zo handig.

• xileS
  • Niet online
duvekot schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:20:
[...]

De Nederlandse providers hebben hun VoWiFi servers afgeschermd voor IP adressen uit het buitenland .. maar met die Wireguard VPN (die dus NIET op je telefoon moet draaien) zien ze gewoon een Nederlandse IP ... Dus wordt de verbinding toegestaan.

Op mijn Australische nummer zijn de VoWiFi servers niet afgeschermd en kan ik als ik maar een WiFi verbinding met internet hebt waar ook ter wereld bellen alsof ik in Australië ben. Het enige wat niet kan is naar buitenlandse nummers bellen .. maar dat maakt mij niet uit. De belminuten gaan gewoon uit mijn normale bundel.

Soms moet je de telefoon in vliegtuig stand zetten met WiFi aan om een verbinding te maken .. maar dat is per toestel soms anders helaas.

Binnen Europa is dat niet de moeite waard allemaal omdat je toch al "roam as at home" hebt .. maar daar buiten wel zo handig.
Interessant. Het komt niet vaak voor dat ik buiten EU ben en persé moet bellen via het mobiele netwerk en mocht dat wel zo zijn gebruikte ik gewoon altijd een VoIP dienst, wat ook niet veel kost.

Ik houdt het in gedachten en wellicht kan ik het ook een keer testen. Als je gewoon een VoWiFI logo'tje ziet dan moet het goed gaan denk ik? Anders merk ik vanzelf wel dat beltegoed ineens op is :').

• duvekot
xileS schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:24:
[...]

Interessant. Het komt niet vaak voor dat ik buiten EU ben en persé moet bellen via het mobiele netwerk en mocht dat wel zo zijn gebruikte ik gewoon altijd een VoIP dienst, wat ook niet veel kost.

Ik houdt het in gedachten en wellicht kan ik het ook een keer testen. Als je gewoon een VoWiFI logo'tje ziet dan moet het goed gaan denk ik? Anders merk ik vanzelf wel dat beltegoed ineens op is :').
Vandaar de airplane mode .. dan heb je nooit een mobiele verbinding .. en met WiFi aan is dat dus de enige mogelijkheid om een verbinding te leggen

• xileS
  • Niet online
duvekot schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:37:
[...]

Vandaar de airplane mode .. dan heb je nooit een mobiele verbinding .. en met WiFi aan is dat dus de enige mogelijkheid om een verbinding te leggen
Snap wat je zegt. Alleen officieel is via WiFi bellen buiten de EU eigenlijk ook niet gratis, maar het verschil zal hier zijn dat het via je thuisnetwerk in NL gaat.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste