• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
RobbyTown schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:06:
[...]

Zou misschien kunnen hier een uitvoering: DrayTek Vigor 2136F . Ja dr zit USB op alleen alles zit weggewerkt in patchkast 'op zolder' (van de zomer lekker benauwd) en geen idee als het net zo handig is in te stellen als bij de Gl.inet. Dan ga ik liever de Beryl en heb ik hem meteen als bonus voor de vakanties ;).
Beryl voor de vakanties is idd top. Begon met de Mango, toen Opal en daarna toch maar een Beryl AX aangeschaft :').

  • benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-06 20:38
xileS schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:03:
[...]

Beryl voor de vakanties is idd top. Begon met de Mango, toen Opal en daarna toch maar een Beryl AX aangeschaft :').
Gaat bij iedereen hetzelfde, ik begon ook met de Mango, want lekkere prijs, zodra je achter de mogelijkheden komt wil je meer…… en dan ook een betere aangeschaft.

  • xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
benthouse schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:09:
[...]

Gaat bij iedereen hetzelfde, ik begon ook met de Mango, want lekkere prijs, zodra je achter de mogelijkheden komt wil je meer…… en dan ook een betere aangeschaft.
Nou ik zocht gewoon iets simpels en compact voor een paar x per jaar. Op papier zou de Mango voldoende zijn voor mij, maar in praktijk was die vaak veel te sloom mede dankzij alleen 2,4 Ghz. Bekabeld ging soms nog wel, maar vaak is die optie er niet in hotels. Slechte aankoop dus achteraf.

Opal voldeed wel prima, maar kon het toch niet laten om een Beryl te kopen toen ik een actie zag :').

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

benthouse schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:09:
[...]

Gaat bij iedereen hetzelfde, ik begon ook met de Mango, want lekkere prijs, zodra je achter de mogelijkheden komt wil je meer…… en dan ook een betere aangeschaft.
Begonnen met Opal en ben nog niet tegen limieten aangelopen, gezien de campingwifi meestal beperkende factor is.
Als ik al overstap, gaat het naar de Slate AX die een 10x betere WireGuard performance is. Rest van features zijn bijna allemaal gelijk.

  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-06 21:25
Hier een Brume 2 (GL-MT2500A) als extra router op onze Ziggo aansluiting. Deze krijgt een eigen losse publieke IP adres voor alleen Wireguard VPN verbindingen. (Mijn Ziggo router in bridge mode laat meerdere routers er achter toe met elk een eigen publiek IP adres (IPv4 en IPv6) .. de snelheid wordt wel gedeeld over beide routers)

Voor op reis een Beryl AX (GL-MT3000) die via tethering of kabel (Starlink) of WiFi een verbinding heeft met Internet .. en dan een Wireguard VPN opzet naar huis. Alle apparaten die we mee hebben kunnen daar op verbinden zodat die allemaal denken in Nederland te zijn. Zelfs VoWiFi op de mobiele telefoons doet het op die manier en kunnen we zonder roaming kosten bellen en gebeld worden op onze Nederlandse nummers.

En nog losse Wireguard setups voor op telefoons en laptops als ze niet verbonden zijn met de Beryl AX. En dat allemaal dus met de standaard software van GL.iNet .

Voldoende snel om aan de andere kant van de wereld NL Ziet te kunnen kijken in full HD of F1TV te streamen want dat kan niet live in Australië.

  • xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
duvekot schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:34:
. en dan een Wireguard VPN opzet naar huis. Alle apparaten die we mee hebben kunnen daar op verbinden zodat die allemaal denken in Nederland te zijn. Zelfs VoWiFi op de mobiele telefoons doet het op die manier en kunnen we zonder roaming kosten bellen en gebeld worden op onze Nederlandse nummers.
Goh werkt dat? Niet dat ik nog veel bel tegenwoordig, maar had hier nooit aan gedacht. Dus een simpele Wireguard setup naar je thuis router (heb ik met Flint 2 en Beryl AX), dan kan je dus bellen en gebeld worden zonder roaming kosten?

  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-06 21:25
xileS schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:07:
[...]
Goh werkt dat? Niet dat ik nog veel bel tegenwoordig, maar had hier nooit aan gedacht. Dus een simpele Wireguard setup naar je thuis router (heb ik met Flint 2 en Beryl AX), dan kan je dus bellen en gebeld worden zonder roaming kosten?
De Nederlandse providers hebben hun VoWiFi servers afgeschermd voor IP adressen uit het buitenland .. maar met die Wireguard VPN (die dus NIET op je telefoon moet draaien) zien ze gewoon een Nederlandse IP ... Dus wordt de verbinding toegestaan.

Op mijn Australische nummer zijn de VoWiFi servers niet afgeschermd en kan ik als ik maar een WiFi verbinding met internet hebt waar ook ter wereld bellen alsof ik in Australië ben. Het enige wat niet kan is naar buitenlandse nummers bellen .. maar dat maakt mij niet uit. De belminuten gaan gewoon uit mijn normale bundel.

Soms moet je de telefoon in vliegtuig stand zetten met WiFi aan om een verbinding te maken .. maar dat is per toestel soms anders helaas.

Binnen Europa is dat niet de moeite waard allemaal omdat je toch al "roam as at home" hebt .. maar daar buiten wel zo handig.

  • xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
duvekot schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:20:
[...]

De Nederlandse providers hebben hun VoWiFi servers afgeschermd voor IP adressen uit het buitenland .. maar met die Wireguard VPN (die dus NIET op je telefoon moet draaien) zien ze gewoon een Nederlandse IP ... Dus wordt de verbinding toegestaan.

Op mijn Australische nummer zijn de VoWiFi servers niet afgeschermd en kan ik als ik maar een WiFi verbinding met internet hebt waar ook ter wereld bellen alsof ik in Australië ben. Het enige wat niet kan is naar buitenlandse nummers bellen .. maar dat maakt mij niet uit. De belminuten gaan gewoon uit mijn normale bundel.

Soms moet je de telefoon in vliegtuig stand zetten met WiFi aan om een verbinding te maken .. maar dat is per toestel soms anders helaas.

Binnen Europa is dat niet de moeite waard allemaal omdat je toch al "roam as at home" hebt .. maar daar buiten wel zo handig.
Interessant. Het komt niet vaak voor dat ik buiten EU ben en persé moet bellen via het mobiele netwerk en mocht dat wel zo zijn gebruikte ik gewoon altijd een VoIP dienst, wat ook niet veel kost.

Ik houdt het in gedachten en wellicht kan ik het ook een keer testen. Als je gewoon een VoWiFI logo'tje ziet dan moet het goed gaan denk ik? Anders merk ik vanzelf wel dat beltegoed ineens op is :').

  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-06 21:25
xileS schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:24:
[...]

Interessant. Het komt niet vaak voor dat ik buiten EU ben en persé moet bellen via het mobiele netwerk en mocht dat wel zo zijn gebruikte ik gewoon altijd een VoIP dienst, wat ook niet veel kost.

Ik houdt het in gedachten en wellicht kan ik het ook een keer testen. Als je gewoon een VoWiFI logo'tje ziet dan moet het goed gaan denk ik? Anders merk ik vanzelf wel dat beltegoed ineens op is :').
Vandaar de airplane mode .. dan heb je nooit een mobiele verbinding .. en met WiFi aan is dat dus de enige mogelijkheid om een verbinding te leggen

  • xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
duvekot schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:37:
[...]

Vandaar de airplane mode .. dan heb je nooit een mobiele verbinding .. en met WiFi aan is dat dus de enige mogelijkheid om een verbinding te leggen
Snap wat je zegt. Alleen officieel is via WiFi bellen buiten de EU eigenlijk ook niet gratis, maar het verschil zal hier zijn dat het via je thuisnetwerk in NL gaat.

  • RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Aangezien prijs soms aardig laag is. De volgende link betrouwbaar?
https://nl.aliexpress.com/item/1005008375955032.html

55,39 euro

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe


  • xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
RobbyTown schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:27:
Aangezien prijs soms aardig laag is. De volgende link betrouwbaar?
https://nl.aliexpress.com/item/1005008375955032.html

55,39 euro
Ja daar heb ik hem ook vandaan. Er gaat zie ik zelfs nog 5 euro af als je hun coupon activeert. En via cashbackxl kan je wellicht nog 20% cashback krijgen.

  • beerns
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-02 14:59

beerns

it is I, Leclerc

Denkt er al iemand na over de nieuwe Flint 3e?
Deze is voor €157 te krijgen (met 20% korting als early bird). Als ik dat vergelijk met de prijs van de 2 momenteel dan is dit een goede deal. Alleen de 2 heeft wellicht een interessanter OS (openwrt) als ik me niet vergis

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....


  • praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:13
beerns schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:08:
Denkt er al iemand na over de nieuwe Flint 3e?
Deze is voor €157 te krijgen (met 20% korting als early bird). Als ik dat vergelijk met de prijs van de 2 momenteel dan is dit een goede deal. Alleen de 2 heeft wellicht een interessanter OS (openwrt) als ik me niet vergis
De Flint 3e heeft net als de Flint 3 een Qualcomm chipset, en zal het dus ook zonder (upstream) OpenWRT-ondersteuning moeten doen. Zie ook deze post op het OpenWRT forum.

  • sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:05
beerns schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:08:
Denkt er al iemand na over de nieuwe Flint 3e?
Deze is voor €157 te krijgen (met 20% korting als early bird). Als ik dat vergelijk met de prijs van de 2 momenteel dan is dit een goede deal. Alleen de 2 heeft wellicht een interessanter OS (openwrt) als ik me niet vergis
Als deze en geen officiële OpenWRT ondersteuning krijgt en een slechtere WireGuard performance dan de Flint 2 heeft, zou ik er niet voor gaan.

  • DIKKEHENK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 11:49
praseodymium schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:53:
[...]

De Flint 3e heeft net als de Flint 3 een Qualcomm chipset, en zal het dus ook zonder (upstream) OpenWRT-ondersteuning moeten doen. Zie ook deze post op het OpenWRT forum.
Ben zelf net overgestapt naar een Turris NG, ook met een qualcomm, maar die gaan wel aan de slag om de boel mbt openwrt24 gestroomlijnd te krijgen.
Mijn GL mt6000 deed het met stock FW op zich aardig, met de openwrt 24 fork een stuk minder. Tevens miste ik een vorm van IDS en iets meer focus op het firewall gedeelte. het gehel VPN gedeelte daarentegen is wel weer een enorme plus voor de GL series.

vraag me wel af of GL niet te snel teveel modellen op de markt gooit trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door DIKKEHENK op 20-11-2025 12:36 ]


  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit voor een trip naar Canada volgend jaar te kijken naar een 4g/5g dongle voor m'n MT3000 . Kan geen support lijst vinden. Is dat spul zomaar generiek compatible?

  • sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:05
DIKKEHENK schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:34:
[...]

Ben zelf net overgestapt naar een Turris NG, ook met een qualcomm, maar die gaan wel aan de slag om de boel mbt openwrt24 gestroomlijnd te krijgen.
Mijn GL mt6000 deed het met stock FW op zich aardig, met de openwrt 24 fork een stuk minder. Tevens miste ik een vorm van IDS en iets meer focus op het firewall gedeelte. het gehel VPN gedeelte daarentegen is wel weer een enorme plus voor de GL series.

vraag me wel af of GL niet te snel teveel modellen op de markt gooit trouwens.
sow met een prijs van rond de €650 op het moment van schrijven ook wel een heel andere prijsklasse.
Is een mini pc met dubbele 10Gbit poort dan niet goedkoper en sterker?

  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-06 21:25
MikeyMan schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:42:
Zit voor een trip naar Canada volgend jaar te kijken naar een 4g/5g dongle voor m'n MT3000 . Kan geen support lijst vinden. Is dat spul zomaar generiek compatible?
Je zocht deze pagina dus?:
Connect to the Internet via cellular / Setup for single SIM models

Makkelijkste is als de dongel zich gewoon voordoet als een Ethernet apparaat .. en dat alle "5G" details op de dongel zelf gebeuren. Ik heb een Netgear 4G MiFi die ik via USB kan aansluiten en dan een pass-through doet . Dus de WAN IP komt dan op de MT3000 terecht

Is een Starlink niet handiger trouwens? Zeker buiten de normale plekken

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

duvekot schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:04:
[...]

Je zocht deze pagina dus?:
Connect to the Internet via cellular / Setup for single SIM models

Makkelijkste is als de dongel zich gewoon voordoet als een Ethernet apparaat .. en dat alle "5G" details op de dongel zelf gebeuren. Ik heb een Netgear 4G MiFi die ik via USB kan aansluiten en dan een pass-through doet . Dus de WAN IP komt dan op de MT3000 terecht

Is een Starlink niet handiger trouwens? Zeker buiten de normale plekken
Ah ja, daar kwam ik met een zoektocht op 4g dongel niet op... Even verder verkennen.

Starlink zou in potentie handiger zijn, maar ik weiger Musk te sponsoren. ;)

  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-06 21:25
MikeyMan schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:13:
[...]
Ah ja, daar kwam ik met een zoektocht op 4g dongel niet op... Even verder verkennen.

Starlink zou in potentie handiger zijn, maar ik weiger Musk te sponsoren. ;)
Dat snap ik .. maar voor dit soort toepassingen is er helaas echt niets anders wat op dit moment beter werkt.
Kost je nu 250 euro voor de Mini .. en dan de eerste 6 maanden € 62/mnd en daarna € 89/mnd .. maar je kan per maand stoppen .. dus misschien wel handiger dan een dongel .. en bij grote data verbruiken waarschijnlijk ook goedkoper en stabieler (als je niet in een groot bos onder de bomen staat)

  • DIKKEHENK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 11:49
sweetdude schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:11:
[...]


sow met een prijs van rond de €650 op het moment van schrijven ook wel een heel andere prijsklasse.
Is een mini pc met dubbele 10Gbit poort dan niet goedkoper en sterker?
Nou, € 560, vanuit Tsjechië. Plus de makers supporten de modellen lifetime, en heeft een dynamische FW.
Klein bedrijf, dus vandaar de prijs.
Plus je koopt dit voor pak m beet 10 jaar.

En ja, dat kun je ongetwijfeld ook doen met een mini pc :) maar dit is ook niet vergelijkbaar met een gl inet model. Dit is vooral een open source project.

  • Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:32
Afgelopen tijd mijn Wireguard omgezet naar Tailscale.
Gaat eigenlijk erg makkelijk. Snelheid is ook iets hoger.
Jammere voor nu nog is wel dat de AXT 1800 die ik gebruik van GL-inet de Exit node nog niet via de web ui ondersteunt (is wel op te lossen via de SSH terminal een commando te geven).


(Reden van omzetten naar Tailscale: Merkte dat dit stabieler werkte. Waar je bij Wireguard open poort nodig hebt etc. is dat bij Tailscale niet nodig. Beheer is best makkelijk via een webpagina waar alles te vinden is.)

  • JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ook even een duit in het zakje doen. Heb de Beryl AX nu een paar maanden en recentelijk twee keer meegenomen op vakantie net over de grens. Ik had steeds de beschikking over een ethernet kabel, daar heb ik de Beryl AX op aangesloten en mijn Fire Stick is altijd verbonden met de router. Daarop staat Tailscale en ik heb diverse exit nodes (RPIs en een ATV verbonden via ethernet) staan bij mijn beide ouders (KPN en Ziggo) en bij mijn schoonouders (Netflix). Zo kan ik Netflix om de zoveel dagen ff whitelisten qua IP door Tailscale te gebruiken en mocht ik KPN of Ziggo willen kijken, dan gebruik ik de exit nodes van mijn ouders continu.

Ik heb overigens ook Tailscale op de Beryl AX staan en gebruik mijn eigen DNS (AdGuard Home), dus in theorie zou ik ieder apparaat kunnen verbinden met de Beryl AX om zo geen advertenties meer te hebben zonder op die apparaten Tailscale te hebben staan. Echter maak ik zoveel gebruik van Tailscale (VPN naar huis, file server zodat ik mijn prive MacBook bestanden kan benaderen waar ik ook ben, exit nodes om bij mijn self-hosted apps te kunnen) dat het voor mij onmisbaar is en op ieder apparaat staat (eigen alles Apple eco-system behalve de Fire Stick).

Mooie tip voor als je vaak in een hotel zit met een Samsung smart TV, Mute + 1 + 1 + 9 en Enter zorgt ervoor dat je Hospitality Mode uit kan zetten om zo de andere HDMI ingangen te kunnen gebruiken.

Overigens gebruik ik voor on the road een combinatie van Stremio en Real-Debrid met AIOStreams en AIOMetadata - beide self-hosted. Zit er aan te denken om de Fire Stick te vervangen door een ATV zodra er een tvOS KPN app beschikbaar is.

De Beryl AX is in korte tijd gegaan tot iets wat ik wilde verkennen, tot vaste prik qua dingen inpakken - wat een geweldig apparaat!

[ Voor 18% gewijzigd door JDFS op 23-12-2025 07:58 ]


  • Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:06

Kid Buu

Huh, Pietje?

Kwam zelf van een TP-Link met handmatig geflashte OpenWRT en recent de Flint 2 aangeschaft, ben erg tevreden!

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."


  • sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:05
Cave_Boy schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:03:
Afgelopen tijd mijn Wireguard omgezet naar Tailscale.
Gaat eigenlijk erg makkelijk. Snelheid is ook iets hoger.
Jammere voor nu nog is wel dat de AXT 1800 die ik gebruik van GL-inet de Exit node nog niet via de web ui ondersteunt (is wel op te lossen via de SSH terminal een commando te geven).


(Reden van omzetten naar Tailscale: Merkte dat dit stabieler werkte. Waar je bij Wireguard open poort nodig hebt etc. is dat bij Tailscale niet nodig. Beheer is best makkelijk via een webpagina waar alles te vinden is.)
Wat is het verschil in snelheid?
Ik heb niets te klagen met wireguard maar op de ziggo verbinding (1gb/100mbit) haal ik op mijn Flint 2 een wireguard snelheid van 300~350Mbit vanuit mijn eigen netwerk.

  • Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:32
sweetdude schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:47:
[...]


Wat is het verschil in snelheid?
Ik heb niets te klagen met wireguard maar op de ziggo verbinding (1gb/100mbit) haal ik op mijn Flint 2 een wireguard snelheid van 300~350Mbit vanuit mijn eigen netwerk.
Op de een of andere manier haal ik via Tailscale netwerk ongeveer 50Mbit/s - 80Mbit/s hoger in de download. Upload is geen verschil. Heb verschillende metingen gedaan. Dat er geen open poort nodig is vind ik ook een voordeel.

Snelheid die ik behaal via Tailscale rond de 500Mbit/s download en 110Mbit/s upload.

  • JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Cave_Boy schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:47:
[...]


Op de een of andere manier haal ik via Tailscale netwerk ongeveer 50Mbit/s - 80Mbit/s hoger in de download. Upload is geen verschil. Heb verschillende metingen gedaan. Dat er geen open poort nodig is vind ik ook een voordeel.

Snelheid die ik behaal via Tailscale rond de 500Mbit/s download en 110Mbit/s upload.
Plus het gebruiksgemak van Tailscale t.o.v. Wireguard. Nooit meer met die ellendige config files aan de slag, alles gaat via een GUI plus het switchen van exit node is natuurlijk super simpel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtQMzjdfQNKVVCrudAShPPmC2Jc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/B28yQfrhzCPEldaMUJkj2FK7.png?f=user_large

  • xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
duvekot schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:20:
[...]

De Nederlandse providers hebben hun VoWiFi servers afgeschermd voor IP adressen uit het buitenland .. maar met die Wireguard VPN (die dus NIET op je telefoon moet draaien) zien ze gewoon een Nederlandse IP ... Dus wordt de verbinding toegestaan.

Op mijn Australische nummer zijn de VoWiFi servers niet afgeschermd en kan ik als ik maar een WiFi verbinding met internet hebt waar ook ter wereld bellen alsof ik in Australië ben. Het enige wat niet kan is naar buitenlandse nummers bellen .. maar dat maakt mij niet uit. De belminuten gaan gewoon uit mijn normale bundel.

Soms moet je de telefoon in vliegtuig stand zetten met WiFi aan om een verbinding te maken .. maar dat is per toestel soms anders helaas.

Binnen Europa is dat niet de moeite waard allemaal omdat je toch al "roam as at home" hebt .. maar daar buiten wel zo handig.
Werkt prima op mijn Samsung toestel, maar als ik het probeer op een iPhone of Pixel toestel dan krijg ik VoWiFi helaas niet aan. Dus wellicht werkt het niet met alle toestellen. Toevallig allemaal simkaart van dezelfde provider, dus daar zal het denk ik niet aan liggen. Kan nog proberen om sim kaarten te swappen om uit te sluiten waar het aan ligt.

  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-06 21:25
xileS schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:12:
[...]

Werkt prima op mijn Samsung toestel, maar als ik het probeer op een iPhone of Pixel toestel dan krijg ik VoWiFi helaas niet aan. Dus wellicht werkt het niet met alle toestellen. Toevallig allemaal simkaart van dezelfde provider, dus daar zal het denk ik niet aan liggen. Kan nog proberen om sim kaarten te swappen om uit te sluiten waar het aan ligt.
Het zit echt in de firmware waar waarschijnlijk de provider specifieke configuratie instellingen in ontbreken. Mijn Australische eSIM werkt ook prima via VoWiFi via een Samsung maar alleen maar in Airplane mode als ik hem in mijn Pixel stop. Probleem is dat de provder de optie om WiFi verbinding te preferen boven de data verbinding niet laat zien op de pixels .. maar wel op de samsung.

  • xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
duvekot schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:20:
[...]

Het zit echt in de firmware waar waarschijnlijk de provider specifieke configuratie instellingen in ontbreken. Mijn Australische eSIM werkt ook prima via VoWiFi via een Samsung maar alleen maar in Airplane mode als ik hem in mijn Pixel stop. Probleem is dat de provder de optie om WiFi verbinding te preferen boven de data verbinding niet laat zien op de pixels .. maar wel op de samsung.
Het ging om Hollandsnieuwe simkaarten.
In airplane mode werkte ook niet op de Pixel 9 pro en iPhone 15 Pro Max (in HK gekocht).

Op de Pixel zag ik juist wel uitgebreide opties voor WiFi bellen, terwijl ik die op mijn Samsung niet zie maar wel gewoon werkt.

Ik had ook nog getest op een oude Pixel 3a en daar werkt het wel weer mee. Het zal vast aan de combo tel+provider liggen of VoWiFi wel/niet werkt.

Toch weer handig om zo'n travelrouter mee op reis te hebben. Ik heb zo alsnog mijn Hollandsnieuwe tegoed kunnen opbellen naar betaalde nrs voor tegoedbonnen.

  • Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 16:31

Beyond

Dussssss.......

Weet iemand of de mudi 7 vannacht ook in de EU store beschikbaar komt?

Al het goeie.......


  • RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Beyond schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:50:
Weet iemand of de mudi 7 vannacht ook in de EU store beschikbaar komt?
Als het goed is wel. De nieuwsbrief
THE ALL-IN-ONE TRAVEL ROUTER
Coming Soon to All GL.iNet Stores
Pre-order Starts on
February 4, 2026, 6 PM (PST)
All stores dus ook EU zou ik zeggen. Wel een mooie rot tijd. 3 uur snachts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtWJQNMxjY3jHOPwP26lZAiCRlk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zZWVg8bE2TYvSbzMTuIeypMy.png?f=fotoalbum_large
Important Reminders


Smoother Checkout

Sign up for a GL.iNet Store Account at the appropriate store region in advance for a quicker checkout while early bird deals are available.


Order Limit

Super Early Bird & Early Bird Offers: Only ONE Mudi 7 unit per account.

Pre-order: Up to TEN Mudi 7 units per account.

If an order exceeds the limit listed above, only the maximum allowed quantity will be shipped, any excess payment will be refunded.


Free Shipping

Enjoy free shipping* to the US, EU, UK, CA, and selected APAC countries including Australia, New Zealand, Singapore, Hong Kong SAR, Macau SAR, Taiwan, Japan, and the United Arab Emirates only.


Display Price and Import Taxes

The prices shown above are valid for the GL.iNet US & APAC Stores only, and are subject to applicable local taxes, which will be calculated and included in the final amount at checkout

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe


  • Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 16:31

Beyond

Dussssss.......

Heb even de wekker gezet en deze gekocht in de super early bird. Deze ter vervanging van de Nighthawk M2

Al het goeie.......


  • Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Beyond schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 06:45:
Heb even de wekker gezet en deze gekocht in de super early bird. Deze ter vervanging van de Nighthawk M2
Congrats. Wekker zetten vond ik iets te veel maar de "early birds" waren er rond 06:45 gelukkig nog :P

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh


  • Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:08
Early bird is nog beschikbaar maar ik heb zo’n gevoel als je wacht tot eind dit jaar dat je hem nog wel een keer in de aanbieding kan vinden voor minder.

  • Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 16:31

Beyond

Dussssss.......

Ja als je nog 5 jaar wacht zijn ze nog veel goedkoper. Retail wordt 399 usd

Al het goeie.......


  • Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 16:31

Beyond

Dussssss.......

Mirabis schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:22:
[...]

Congrats. Wekker zetten vond ik iets te veel maar de "early birds" waren er rond 06:45 gelukkig nog :P
Ook gekocht dus?

Al het goeie.......


  • cazzie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Hier het korte relaas van een Flint2 gebruiker met Tomato64 firmware installatie.
Download de Tomato firmware voor de MT6000 en lees het verhaal aandachtig door !
Unplug alle wan en lan kabels en connect de main LAN kabel op 1 van de 1 GB ports !
Verander de LAN IP settings op je pc/laptop naar 192.168.2.1 & subnet naar 255.255.255.0
reset de router naar het Uboot menu [zie github url] en ga in je browser naar 192.168.1.1
Hier kan je de Tomato firmware uploaden en installeren, wacht een minuut of 3 en haal de
stroom van de router, hierna weer de WAN en LAN kabels terug plaatsen naar default en
ook op de pc / laptop de LAN IP settings weer terug zetten naar automatisch !
Dan kan je de MT6000 weer van prik voorzien, surf je naar de main page van Tomato
en je kan de boel instellen en tot hier ging het allemaal goed tot dat ik de huidige KPN
settings ging verwerken (vlan6) en het internet niet meer tot leven kwam 8)7 duh!

Dus weer terug naar square one, alles weer instellen om weer te kunnen inloggen op
de Uboot interface, de originele gl.inet firmware terug flashen en daarna werkte alles
weer als vanouds zoals voor het flashen naar tomato64. Dus wat heeft deze spelende
tweaker nu geleerd ? Dat originel gl.inet firmware gui een beetje gebruiksvriendelijk is.

control alt oeps deleted


  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-06 21:25
Ik had al een tijdje niet omgekeken naar mijn MT2500A .. maar ik kon er ook geen verbinding meer mee krijgen ...
Ik heb de standaard reset geprobeerd .. maar dat deed niets ... ik kan wel bij u-boot recovery page komen. Maar ik heb de nieuwste en oudste firmware van deze pagina geprobeerd .. maar beiden geven een "UPDATE FAILED" melding .. de upload zelf werkt .. ik krijg een MD5 te zien (terwijl er op de downloadpagina SHA256 codes staan) .. en een grote "UPDATE" knop ... en daarna dus ie "UPDATE FAILED" melding.

er zit niets op aangesloten momenteel (is voor mijn "tweede ziggo IP" .. dus geen paniek hier in huis) ...

iemand hier een idee wat ik nog meer kan proberen?

edit:
deze tread op het GL-inet forum geeft ook geen oplossing .. en blijkbaar zijn er meerdere die een soort gelijk probleem hebben :-(

[ Voor 12% gewijzigd door duvekot op 03-05-2026 15:42 . Reden: gl-inet forum thread toegevoegd ]


  • snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-06 20:09
Heb ff naar de thread gekeken naar dit is al een probleem van 1 jaar geleden en de in deze heel lange thread worden diverse oplossingen geopperd en heb je echt alle tientallen genoemde al geprobeerd?
En de staff van GLi.net vragen voor hulp als je het zelf niet opgelost krijgt, ze hebben anderenb al aangeboden het voor hun te herstellen.

[ Voor 25% gewijzigd door snah001 op 03-05-2026 22:58 ]

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.302.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019


  • Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:32
Afgelopen 2 weken had ik plots op mijn GL inet 3600 een hoge load. Waarbij de cpu load normaal 0.2 is was deze na een herstart al vrij snel richting de 4.3+ tot uitschieters naar 6.X (met de quad core cpu die hierin aanwezig is merk je dan ook een vertraging boven de 4.0. Al moet ik wel eerlijk zijn dat het systeem wel keurig online blijft en blijft werken. Dit alles terwijl ik geen updates of andere veranderingen aan dat systeem had toegepast.

Na even uitzoeken kwam ik erachter dat Tailscale (nog in beta in versie 4.8.3) de hoge cpu load veroorzaakt. Na een beetje uitzoeken kwam ik erachter dat Tailscale volgens sommige berichten hun encryptie soms veranderd/ verhoogd.

Omdat er bij GL inet ook een beta update al beschikbaar was bij de firmware downloadsectie had ik een backup van mijn huidige settings gemaakt en deze erop gezet (versie 4.9.0 beta). De settings bleven keurig bewaard en na de update was de cpu load met verbinding op Tailscale nog maar 0.2 - 0.5).

  • RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZGtq9QNENnVf3sk_OR_ufHWxrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b4WPYs63sRGcjbv1YvWJYFA6.jpg?f=fotoalbum_largeNet binnen. Gebruiken kan ik hem niet... Zit geen USB-C kabel in doos. Wel 2 netwerkkabels. Denk iets met inpakken fout gegaan... Hoort namelijk 1 USB-C en 1 netwerkkabel in te zitten.

Is kijken hoe de support van GL.inet is.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe


  • Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
RobbyTown schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:12:
[Afbeelding]Net binnen. Gebruiken kan ik hem niet... Zit geen USB-C kabel in doos. Wel 2 netwerkkabels. Denk iets met inpakken fout gegaan... Hoort namelijk 1 USB-C en 1 netwerkkabel in te zitten.

Is kijken hoe de support van GL.inet is.
Huh… maar vrijwel elke andere usb-c kabel zou dan moeten werken toch? Neem aan dat een ieder die wel thuis heeft liggen inmiddels.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh


  • RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Mirabis schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:14:
[...]

Huh… maar vrijwel elke andere usb-c kabel zou dan moeten werken toch? Neem aan dat een ieder die wel thuis heeft liggen inmiddels.
Zeker. Doos kabels maar net niet die (allemaal gebruikt) :') . Verder stel het product bevalt mij niet (ga ik niet vanuit) en moet het retour sturen. Dan krijg ik waardevermindering omdat product inhoud niet klopt.

Van support al reactie. €5 vergoeding voor een kabel te kopen (y) .

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe


  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-06 21:25
RobbyTown schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:12:
[Afbeelding]Net binnen. Gebruiken kan ik hem niet... Zit geen USB-C kabel in doos. Wel 2 netwerkkabels. Denk iets met inpakken fout gegaan... Hoort namelijk 1 USB-C en 1 netwerkkabel in te zitten.

Is kijken hoe de support van GL.inet is.
De support van GL.Inet is wel goed ... mijn kapotte Brume2/MT2500A werd zonder veel gedoe gewoon vervangen door een nieuwe .. gratis verzonden .. en de oude mocht ik houden als aandenken :-)

maar wat andere zeggen . een goede 5v/3A USB-C lader werkt prima .. maar die moet je dan wel hebben liggen.

  • RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
duvekot schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:32:
[...]

De support van GL.Inet is wel goed ... mijn kapotte Brume2/MT2500A werd zonder veel gedoe gewoon vervangen door een nieuwe .. gratis verzonden .. en de oude mocht ik houden als aandenken :-)

maar wat andere zeggen . een goede 5v/3A USB-C lader werkt prima .. maar die moet je dan wel hebben liggen.
Lader zelf zat erbij. Bij de AX versie zat de kabel eraan.

Eerlijk zeggen. Die reislader met USB-C poort oogt/voelt wel wat cheaper en lomper bij de 7 dan die bij de AX zit.

[ Voor 14% gewijzigd door RobbyTown op 21-05-2026 10:38 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe


  • Vidoq
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:49
Beste allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunen helpen met mijn probleem.

Thuis heb ik op de begane grond een Flint 2 als hoofd router, het wifi signaal komt niet heel lekker tot de zolder en daar heb ik de Beryl voor gekocht. De Beryl heb ik in repeater modes gezet en geconnect met met het wifi netwerk van de Flint 2. in de Beryl heb ik ook de wifi naam veranderd naar de wifi naam van de Flint 2 zodat er naadloze overgang is van signaal als ik naar zolder loop. Dat werkt overigens goed.

Nu heb ik het probleem dat ik beneden een ip adres van de Flint 2 (192.168.1.1) heb en boven op zolder die van de Beryl (192.168.8.1) en dat betekend dat er twee verschillende netwerken zijn. Hierdoor kan ik bijvoorbeeld niet connecten met mijn 3D printer (staat op zolder en dus op 192.168.8.1) en mijn pc die via de lan kabel gaat.

Weet iemand hoe dit op te lossen is dat de Beryl ook het zelfde ip adres heeft als de Flint 2 zodat ik een ip adres thuis heb en mijn lan en wifi met elkaar kan connecten.

Heel erg bedankt voor alle hulp.

[ Voor 3% gewijzigd door Vidoq op 12-06-2026 08:39 ]


  • NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Vidoq schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:36:
Beste allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunen helpen met mijn probleem.

Thuis heb ik op de begane grond een Flint 2 als hoofd router, het wifi signaal komt niet heel lekker tot de zolder en daar heb ik de Beryl voor gekocht. De Beryl heb ik in repeater modes gezet en geconnect met met het wifi netwerk van de Flint 2. in de Beryl heb ik ook de wifi naam veranderd naar de wifi naam van de Flint 2 zodat er naadloze overgang is van signaal als ik naar zolder loop. Dat werkt overigens goed.

Nu heb ik het probleem dat ik beneden een ip adres van de Flint 2 (192.168.1.1) heb en boven op zolder die van de Beryl (192.168.8.1) en dat betekend dat er twee verschillende netwerken zijn. Hierdoor kan ik bijvoorbeeld niet connecten met mijn 3D printer (staat op zolder en dus op 192.168.8.1) en mijn pc die via de lan kabel gaat.

Weet iemand hoe dit op te lossen is dat de Beryl ook het zelfde ip adres heeft als de Flint 2 zodat ik een ip adres thuis heb en mijn lan en wifi met elkaar kan connecten.

Heel erg bedankt voor alle hulp.
Is dat niet op te lossen door DHCP uit te zetten op je Beryl? Zo even uit de losse mouw, ik heb precies dezelfde spullen als jij, maar heb nu de beryl niet aangesloten.

  • TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:21

TVL

Kan je het IP adres niet veranderen in bijvoorbeeld 192.168.8.2 in de settings van de Beryl?

https://docs.gl-inet.com/router/en/2/setup/lan_ip/

[ Voor 38% gewijzigd door TVL op 12-06-2026 10:34 ]


  • snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-06 20:09
De Flint 2 heeft zelf 1932.168.8.1 als IP adres.
Als je de Beryl dan hetzelfde adres geeft dan geeft dat problemen.
Zorg er dus voor dat de Beryl een ander IP adres heeft in de range van de Flint 2 dan de Flint 2 zelf zoals hierboven al gesuggereerd.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.302.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019


  • xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Repeater mode is toch gewoon ouderwets het bestaande wifi signaal kopiëren en opnieuw verzwakt uitzenden? Ik vraag mij af of een mesh oplossing niet beter is als het niet bekabeld kan, maar als het verder gewoon werkt zal het vast prima zijn.

  • Vidoq
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:49
Bedankt voor jullie reacties,

Dus wat ik straks kan doen al ik thuis ben, is kijken naar de DHCP en/of de Beryl op hetzelfde ip adres zetten (van 192.168.8.1 naar 192.168.1.2? Als 2 nog over is en dan statisch maken?) als mijn Flint 2 (192.168.1.1)? Zolang de Beryl maar op de 192.168.1 staat en niet op 192.168.8 toch?

Mocht ik het fout hebben dan hoor ik dat graag.

  • sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:05
Vidoq schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:30:
Bedankt voor jullie reacties,

Dus wat ik straks kan doen al ik thuis ben, is kijken naar de DHCP en/of de Beryl op hetzelfde ip adres zetten (van 192.168.8.1 naar 192.168.1.2? Als 2 nog over is en dan statisch maken?) als mijn Flint 2 (192.168.1.1)? Zolang de Beryl maar op de 192.168.1 staat en niet op 192.168.8 toch?

Mocht ik het fout hebben dan hoor ik dat graag.
Dat klopt, dan heb je voor nu even wat geregeld. Maar wil je als echte tweaker het goed inregelen trek je een kabel naar de zolder en zet je de flint 2 en beryl op als mesh wifi.

google naar "openwrt flint 2 and berryl mesh setup" en volg de AI instructies ;)

  • Vidoq
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:49
@sweetdude dankjewel voor de tip, daar ga ik zeker naar kijken. Gelukkig ligt er al een kabel, maakt het nog uit als het via een switch gaat?

Dankjewel allemaal.

[ Voor 45% gewijzigd door Vidoq op 12-06-2026 15:45 ]


  • sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:05
Vidoq schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:42:
@sweetdude dankjewel voor de tip, daar ga ik zeker naar kijken. Gelukkig ligt er al een kabel, maakt het nog uit als het via een switch gaat?

Dankjewel allemaal.
Nee dat het via een switch loopt maakt helemaal niet uit. Maar het feit dat het bekabeld wordt voorkomt dat je een verzwakt signaal opnieuw gaat uitzenden.
Bekabeld met mesh kun je gewoon seamles roamen en omdat de verbinding tussen de baryl en de flint (via de switch) via de kabel gaat. kan deze ook op volle snelheid uitzenden.

  • Vidoq
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:49
@sweetdude je suggestie is helemaal gelukt, ik ben er heel blij mee, dankjewel. Ik wist niet dat Beryl de optie voor een AC had, die keuze krijg je tijdens het instellen niet.

Later ga ik wel de Tweakers manier doen ;) , dat lijkt mij ook leuk om uit te proberen.

  • Loyal Chip
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:11
Vidoq schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:36:
Beste allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunen helpen met mijn probleem.

Thuis heb ik op de begane grond een Flint 2 als hoofd router, het wifi signaal komt niet heel lekker tot de zolder en daar heb ik de Beryl voor gekocht. De Beryl heb ik in repeater modes gezet en geconnect met met het wifi netwerk van de Flint 2. in de Beryl heb ik ook de wifi naam veranderd naar de wifi naam van de Flint 2 zodat er naadloze overgang is van signaal als ik naar zolder loop. Dat werkt overigens goed.

Nu heb ik het probleem dat ik beneden een ip adres van de Flint 2 (192.168.1.1) heb en boven op zolder die van de Beryl (192.168.8.1) en dat betekend dat er twee verschillende netwerken zijn. Hierdoor kan ik bijvoorbeeld niet connecten met mijn 3D printer (staat op zolder en dus op 192.168.8.1) en mijn pc die via de lan kabel gaat.

Weet iemand hoe dit op te lossen is dat de Beryl ook het zelfde ip adres heeft als de Flint 2 zodat ik een ip adres thuis heb en mijn lan en wifi met elkaar kan connecten.

Heel erg bedankt voor alle hulp.
Het probleem is al een keer eerder gemeld zie ik.

De reactie van gl-inet was:

https://forum.gl-inet.com/t/gl-be3600-destination-port-unreachable-in-extender-mode/66098/5

Hopelijk ben je daarmee geholpen. Ik heb een opal als accesspoint. Werkt als een zonnetje hier met de Flint 3.

  • Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:52

Pierre

Van nature lui!

Is het nu nog aan te raden om een Flint2 aan te schaffen voor thuis, mijn huidige router staat op instorten (8 jaar oud). Gebruiken hier tot op heden geen enkel wifi7 device, en zag via de webshop dat hij maar 134 euro kost.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.


  • svenvg93
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18:40
Pierre schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:33:
Is het nu nog aan te raden om een Flint2 aan te schaffen voor thuis, mijn huidige router staat op instorten (8 jaar oud). Gebruiken hier tot op heden geen enkel wifi7 device, en zag via de webshop dat hij maar 134 euro kost.
De Flint 2 heeft een paar voordelen ten opzichte van de Flint 3, zoals native OpenWrt-ondersteuning en hogere VPN-snelheden, als je die nodig hebt. Voor de Flint 3 is het nog onzeker of deze native OpenWrt-ondersteuning krijgt vanwege de Qualcomm SDK. Als dat belangrijk voor je is, zou ik nog voor de Flint 2 kiezen. Anders zou ik de Flint 3 nemen; daarmee kun je de komende acht jaar weer vooruit. Die Wi-Fi 7-apparaten komen vanzelf wel.

  • Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:52

Pierre

Van nature lui!

svenvg93 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:49:
[...]

De Flint 2 heeft een paar voordelen ten opzichte van de Flint 3, zoals native OpenWrt-ondersteuning en hogere VPN-snelheden, als je die nodig hebt. Voor de Flint 3 is het nog onzeker of deze native OpenWrt-ondersteuning krijgt vanwege de Qualcomm SDK. Als dat belangrijk voor je is, zou ik nog voor de Flint 2 kiezen. Anders zou ik de Flint 3 nemen; daarmee kun je de komende acht jaar weer vooruit. Die Wi-Fi 7-apparaten komen vanzelf wel.
Ben toch voor de Flint 2 gegaan, wat ik zo lees is het nog een prima router, als die binnen is misschien gelijk maar de nieuwste versie OpenWRT er opzetten of is dat niet aan te raden, het fijne is ook dat er AdGuard Home op draait.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.


  • svenvg93
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18:40
Pierre schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:26:
[...]

Ben toch voor de Flint 2 gegaan, wat ik zo lees is het nog een prima router, als die binnen is misschien gelijk maar de nieuwste versie OpenWRT er opzetten of is dat niet aan te raden, het fijne is ook dat er AdGuard Home op draait.
Hou er wel rekening mee is dat wanneer je de laatste OpenWRT versie installeert je de interface etc van GL.iNet verlies. AdGuard Home moet je dan zelf ook weer installeren.

  • Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:52

Pierre

Van nature lui!

svenvg93 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:01:
[...]

Hou er wel rekening mee is dat wanneer je de laatste OpenWRT versie installeert je de interface etc van GL.iNet verlies. AdGuard Home moet je dan zelf ook weer installeren.
Yep dat had ik gelezen inderdaad, dan flash ik die gewoon niet, kan ik wel de laatste versie van AdGuard Home installeren, want volgens mij loopt de versie op de Flint 2 iets achter? klopt dat

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.


  • svenvg93
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18:40
Volgens mij is het inderdaad niet de laatste versie. Er is een manier op het te updaten. Ik heb zelf niet geprobeerd misschien handig om de topic even door te nemen: https://forum.gl-inet.com/t/script-update-adguard-home/39398/249

  • sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:05
Pierre schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:11:
[...]

Yep dat had ik gelezen inderdaad, dan flash ik die gewoon niet, kan ik wel de laatste versie van AdGuard Home installeren, want volgens mij loopt de versie op de Flint 2 iets achter? klopt dat
houd er rekening mee als je op de stock GL-Inet firmware blijft (dit is een port van OpenWRT) je dan wel packeges kunt installeeren maar deze komen van GL.iNet af en niet de default OpenWRT.
en Gl.iNet is een chinese firma met dus ook alle risico's van dien.

  • snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-06 20:09
Pierre schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:33:
Is het nu nog aan te raden om een Flint2 aan te schaffen voor thuis, mijn huidige router staat op instorten (8 jaar oud). Gebruiken hier tot op heden geen enkel wifi7 device, en zag via de webshop dat hij maar 134 euro kost.
De Flint 4 staat er aan te komen, nu weer met een Mediatek soc:

https://www.gl-inet.com/en-de/products/gl-be14000?srsltid=AfmBOortciv0FByCt0-2SubpzGM3IH_esgRb5DNFZ7sGe6DDPtXSaxcL

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.302.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019


  • sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
sweetdude schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:53:
[...]

houd er rekening mee als je op de stock GL-Inet firmware blijft (dit is een port van OpenWRT) je dan wel packeges kunt installeeren maar deze komen van GL.iNet af en niet de default OpenWRT.
en Gl.iNet is een chinese firma met dus ook alle risico's van dien.
Ze zijn meestal wel erg makkelijk om te flashen naar stock openwrt.

  • snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-06 20:09
Lees je dan eerst even goed in op het Gli.net forum.
Zo gemakkelijk als jij dit schrijf is het dus echt niet.
Mede omdat ze op OpenWrt gebaseerd zijn hier je niet bang te zijn voor Chinese backdoors o.i.d..
Enige wat Gli.net doet is er een eigen user interface overheen leggen die het mogelijk maakt om er o.a. Adguard op te draaien en gemakkelijker de router ermee in te stellen.
De packages die je ook via Lucy kunt installeren komen dus niet van Gli.net af maar kun je gewoon downloaden van iedere bron die ze voor OpenWrt aanbiedt.
Je kunt ook zelf OpenWrt flashen maar dat is voor diverse modellen niet zo eenvoudig als het klinkt.
Vooral voor de Flint 3 niet eenvoudig omdat die een soc van Qualcomm heeft.

Persoonlijk heb ik zeer goede ervaringen met o.a. het forum waar je enorm goede support van krijgt, nog bij geen enkele router fabrikant zo meegemaakt en ik heb er de laatste 20 jaar wel enige versleten.

[ Voor 85% gewijzigd door snah001 op 21-06-2026 22:46 ]

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.302.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019


  • Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:52

Pierre

Van nature lui!

Heb besloten om er geen andere versie van OpenWrt op te zetten, het enige wat ik ga doen is de versie van AdGuard Home updaten naar de nieuwste versie en dat is niet heel moeilijk zo te lezen.
Heb hem gisteren besteld, en vanaf komende woensdag ben ik een aantal weken "ziek thuis" ivm een operatie dus tijd genoeg om in te lezen en dingen aan te passen.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.


  • sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:05
die ziet er dan weer wel netjes uit als een upgrade van de Flint 2 in tegenstelling tot de Flint 3

De 4 heeft tenminste voldoende hoge snelheidspoorten voor de toekomst:

1 x 10G WAN/LAN Ethernet Port
1 x 10G SFP+ WAN/LAN Port
1 x 2.5G WAN/LAN Ethernet Port
3 x 2.5G LAN Ethernet Ports
4 x 1G LAN Ethernet Ports

Alleen dit is dan helaas ook een consequentie
Without USB Load: <25W
With USB Load: <45W

  • Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:32
sweetdude schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:45:
[...]

die ziet er dan weer wel netjes uit als een upgrade van de Flint 2 in tegenstelling tot de Flint 3

De 4 heeft tenminste voldoende hoge snelheidspoorten voor de toekomst:

1 x 10G WAN/LAN Ethernet Port
1 x 10G SFP+ WAN/LAN Port
1 x 2.5G WAN/LAN Ethernet Port
3 x 2.5G LAN Ethernet Ports
4 x 1G LAN Ethernet Ports

Alleen dit is dan helaas ook een consequentie
Without USB Load: <25W
With USB Load: <45W
Ik zat ook al te kijken van mwa leuke toekomstgerichte router. Maar het verbruik is wel weer wat aan de hogere kant. Mijn huidige router heeft bij full load (wat nooit gebeurd) een max van 18W. Dat scheelt behoorlijk dus.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste