Acties:
  • +3 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:00
Ongeveer 6 weken geleden heb ik de Gl.iNet Flint 2 MT6000 als earlybird besteld en die draait hier nu al 2 dagen zonder problemen.
Op een Ziggo 500/50 haalt ie met wireguard client 495/49.
Is daarnaast voorzien van de laatste update van OpenWRT en Gl.iNet gebruikt hun eigen interface voor het beheer maar je kunt ook de OpenWRT interface kiezen met alle opties.
Meegeleverd wordt in de firmware Adguard Home wat een mooie aanvulling is om van alles te blocken.
Voor €93 + €20 (invoerkosten) een no-brainer.
Is nu meer dan 24 uur on-line zonder enig probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88EUIofx-GwQRFUb8sc0OAHogQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ih1iaTb5dtfzYY8aPBX5ovYk.jpg?f=fotoalbum_large

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik vind het ook mooi spul :)
De begintijd van *-wrt was met de paarse Linksys WRT54G. Als je daar *wrt op zette dan maakte je er opeens een stabieler apparaat met meer features van.

Ik heb het OS altijd fijn gevonden maar bij veel andere wifi routers heb ik nadat ik *wrt erop zetten juist veel performance/stabiliteitsproblemen ervaren door slechte chipset support.

Doordat GL.INET zelf die hardware kiest kunnen ze dat weer perfect op elkaar afstemmen.

Zelf heb ik geen behoefte meer aan eigen router maar een GL.INET zou ik vooral overwegen als je iets met VPN wilt doen. Veel consumentenrouters zijn erg traag op het gebied van VPN routeren, die gl.inet dingen hebben er vaak mooie offloading voor

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Laatst online: 23:27
Het is zeker mooi spul. De GL-iNet GUI maakt vele situaties makkelijker om in te richten, maar daarbuiten is het soms wel lastiger. De GL-iNet systemen kunnen dan wel eens in de weg gaan zitten.

De fabrieksfirmware is lang niet altijd de laatste OpenWRT versie en ook niet voor alle apparaten is standaard OpenWRT te krijgen. De GL-SF1200 bijvoorbeeld. Ook de Slate AX wordt door OpenWRT niet ondersteund, maar op het forum hebben andere ontwikkelaars daar wel een versie voor in elkaar gekregen.

Op heb zelf overigens Shadow (GL-AR300M), Brume 2 (GL-MT2500) en Slate Plus (GL-A1300).
De GL-AR300M heeft nu al een aantal jaar goed gedraaid als travel router. Lekker klein en licht. Maar is zeker niet meer de snelste. Inmiddels is deze dan ook voor mij opgevolgd door de Slate Plus (GL-A1300), die wat meer op te update is.

Wat mij wel opvalt is dat de prestaties van de Slate Plus iets tegenvallen op stock OpenWRT. Dat is teniet te doen door OpenWRT met ath10k-firmware-qca4019 package te laten bouwen i.p.v. ath10k-firmware-qca4019-ct. De CT firmwares lijken het daarop toch niet helemaal lekker te doen.

Een volgende product zal de GL-B3000 zijn. Leuk zo'n router in fotolijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@laurens0619 :w

Ik ben ook in de markt. Vaak "gezeur" met een weekendje weg/vakantie om goede WiFi te hebben, lijkt me dit een mooie kanshebber icm beetje secure browsen. Een datasim is duur, en een hotspot via de telefoon is vaak brak en/of beperkt. De Slate Plus is (nu)* in de aanbieding voor 70 euro. Lijkt me perfect voor op reis.

Weet iemand of dat OpenWRT gewoon as-is draait op die Gl.i dingen? Of hebben zij weer een eigen smaakje, wat uiteindelijke langere support sneller laat ophouden (meestal) :?

Ik zoek iets wat ik redelijk simpel en snel voor elkaar heb op vakantie, zonder een laptop (iPad is wel mee). Daarbij zou het te gek zijn, als die dingen een repeater + hotspot langs elkaar kunnen doen (mocht de WiFi die je wil repeaten, het niet trekken bijv.) maar volgens mij moet je zelf de setup omzetten ipv en/en :?

*volgens mij wel vaker
edit:

@Groentjuh zie het nu pas.Je kunt dus ook alternatieve OpenWRT firmware flashen, of wat bedoel je precies?

[ Voor 29% gewijzigd door JB op 13-12-2023 10:46 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
JB schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:41:
@laurens0619 :w

Weet iemand of dat OpenWRT gewoon as-is draait op die Gl.i dingen? Of hebben zij weer een eigen smaakje, wat uiteindelijke langere support sneller laat ophouden (meestal) :?

*volgens mij wel vaker
edit:

@Groentjuh zie het nu pas.Je kunt dus ook alternatieve OpenWRT firmware flashen, of wat bedoel je precies?
Alle routers van Gl-inet komen standaard met de GL-iNet variant van OpenWRT. Dat kan best prima werken als zelf niet heel erg goed bent met OpenWRT. Het helpt met een hoop basissituaties opzetten.

De Slate Plus heeft via OpenWRT zelf ook normale builds via OpenWRT.org. Hoewel hun eigen versie ongetwijfeld eerder stop, kun je dus daarmee prima verder. Deze standaard versie is simpel te flashen door een sysupgrade bestand (DO NOT keep settings) in de web gui van de GL-iNet firmware te uploaden.

Het is een prima apparaatje. Standaard doet ie fallback, eerst WAN, dan wifi-wan, dan tethering/4g. Op standaard OpenWRT kun je vast loadbalancing tussen meerdere van deze wan inrichting. Meestal ga ik daar niet echt voor. Ik plug een usb3-wifi adaptor in en gebruik die om te verbinding met een hotel wifi of verbind met een kabeltje. Daarbovenop zet ik mijn eigen netwerk op en regel ik VPN verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Groentjuh schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:25:
[...]

Alle routers van Gl-inet komen standaard met de GL-iNet variant van OpenWRT. Dat kan best prima werken als zelf niet heel erg goed bent met OpenWRT. Het helpt met een hoop basissituaties opzetten.

De Slate Plus heeft via OpenWRT zelf ook normale builds via OpenWRT.org. Hoewel hun eigen versie ongetwijfeld eerder stop, kun je dus daarmee prima verder. Deze standaard versie is simpel te flashen door een sysupgrade bestand (DO NOT keep settings) in de web gui van de GL-iNet firmware te uploaden.

Het is een prima apparaatje. Standaard doet ie fallback, eerst WAN, dan wifi-wan, dan tethering/4g. Op standaard OpenWRT kun je vast loadbalancing tussen meerdere van deze wan inrichting. Meestal ga ik daar niet echt voor. Ik plug een usb3-wifi adaptor in en gebruik die om te verbinding met een hotel wifi of verbind met een kabeltje. Daarbovenop zet ik mijn eigen netwerk op en regel ik VPN verbindingen.
Met welke reden gebruik je nog een extra wifi adapter? Om de repeater "halvering" er tussenuit te halen of is dat sowieso nog extra nodig als ik een WiFi van een vakantiepark/hotel wil doorzetten?

Hoe zijn ervaringen met coupon achtige contructies? Verbinding maken via die Slate Plus, vouchercode invullen en de rest verbinden via de WiFi van de SP toch?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
OpenWRT kan best nerderig/complex zijn. Het voordeel van de GL.Inet routers vind ik juist ook de GL.Inet software die het allemaal net wat eenvoudiger maakt voor de eindgebruiker.

Een extra wifi adapater gebruikte ik ook op openwrt om een dedicated radio te hebben. Want meeste routers zijn dual band:
1x 2,4 ghz radio
1x 5ghz radio

Guest wifi netwerken worden steeds vaker 5ghz en je eigen netwerk wil je ook uitzenden via 5ghz.
Als je 1 radio hebt dan gaat je bandbreedte doormidden omdat de radio om en om moet praten met het gastenwifi en moet praten met je clients.
Efficienter is dan een usb 5ghz wifi radio erbij te prikken die je dan dedicated voor je gastenwifi of client wifi gebruikt.

Omdat een gastenwifi vaak geen super bereik hoeft te hebben is vaak een kleine usb wifi adapter al prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

laurens0619 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:54:
OpenWRT kan best nerderig/complex zijn. Het voordeel van de GL.Inet routers vind ik juist ook de GL.Inet software die het allemaal net wat eenvoudiger maakt voor de eindgebruiker.

Een extra wifi adapater gebruikte ik ook op openwrt om een dedicated radio te hebben. Want meeste routers zijn dual band:
1x 2,4 ghz radio
1x 5ghz radio

Guest wifi netwerken worden steeds vaker 5ghz en je eigen netwerk wil je ook uitzenden via 5ghz.
Als je 1 radio hebt dan gaat je bandbreedte doormidden omdat de radio om en om moet praten met het gastenwifi en moet praten met je clients.
Efficienter is dan een usb 5ghz wifi radio erbij te prikken die je dan dedicated voor je gastenwifi of client wifi gebruikt.

Omdat een gastenwifi vaak geen super bereik hoeft te hebben is vaak een kleine usb wifi adapter al prima.
Maar dan ga je niet makkelijk en/en kunnen doen ala hotspot toch? Of swap je manueel? Zag dat @Groentjuh het volgens mij nog niet getest heeft, maar er zou een soort van load balacing mogelijk zijn :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
JB schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:57:
[...]

Maar dan ga je niet makkelijk en/en kunnen doen ala hotspot toch? Of swap je manueel? Zag dat @Groentjuh het volgens mij nog niet getest heeft, maar er zou een soort van load balacing mogelijk zijn :?
Die extra usb adapter heb ik permanent inzitten. Als ik dan op hotel locatie kom dan:
- Zet ik mn router aan
- Log ik in
- Stel ik de client wifi interface in dat die verbinding maakt met het hotel wifi
- Verbind ik mn laptop met de hotspot wifi. Evt vul ik code van hotspot in (die pagina ze tdie door)

En gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

laurens0619 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:00:
[...]

Die extra usb adapter heb ik permanent inzitten. Als ik dan op hotel locatie kom dan:
- Zet ik mn router aan
- Log ik in
- Stel ik de client wifi interface in dat die verbinding maakt met het hotel wifi
- Verbind ik mn laptop met de hotspot wifi. Evt vul ik code van hotspot in (die pagina ze tdie door)

En gaan :)
Dus geen hotspot via USB telefoon? Vaak zie je op de bungalowparken/hotels dat in de drukke uren de streaming capaciteiten kansloos zijn. Dan krijg ik klagende kroost :+

Er ligt hier nog een Cisco/Linksys AE1200 (Wireless-N adapter)...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:17
Ik heb dusver meerdere GL Inet travel routers aangeschaft.
Onderling hebben ze connectie met elkaar via een WireGuard verbinding.
Heerlijk systeem. Vooral het formaat vind ik hierin erg fijn (en dat het gewoon vaak ook gevoed kan worden met vaak een USB poort die daar toch al aanwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
JB schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:02:
[...]

Dus geen hotspot via USB telefoon? Vaak zie je op de bungalowparken/hotels dat in de drukke uren de streaming capaciteiten kansloos zijn. Dan krijg ik klagende kroost :+

Er ligt hier nog een Cisco/Linksys AE1200 (Wireless-N adapter)...
Dat kan ook. iPhone Hotspot via de wifi of USB.
Kleine voetnoot: Als je iPhone DEP managed is dan werkt USB hotspot niet :)

Je kan je GL inet zo programmeren dat hij automatisch internet oppakt via USB of via WiFi.

Maar je kunt ook een GL inet met simkaart slot erin kopen, dan ben je nog flexibeler :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
JB schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:57:
[...]

Je kunt prima via USB tetheren/4G dongle aansluiten via USB. Dan zul je de hotel wifi echter via één van de wifi-radio's moeten verbinden. Daardoor zal de snelheid via die radio trager zijn als deze ook nog een AP is.

Via MWAN3 kun je load-balancing doen, maar dat is uiteraard niet hetzelfde als internet bonding. Bij loadbalancing zal simpelweg de x% de enige verbinding op gaan en y% de andere verbinding op gaan.

Ik doe simpelweg fallback en in uitzondelijke gevallen load-balancing tussen meerdere wireless wan indien 1 verbinding mij te traag is.

Je kunt een hoop doen via OpenWRT, maar voor mij is het ook vakantie, dus standaard zorg ik voor iets dat prima gaat werken in 99% van de gevallen. De package travelmate en mwan3 zijn zeer handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Haha ik probeer het allemaal te volgen maar mis toch wel wat technische kennis inmiddels.

Er zal vast ook een USB simkaart dongel zijn, mocht ik nog met een simkaart willen werken. Zie dat niet zo snel gebeuren ivm onhandig omdat die uit het toestel moet. Een los abbo erbij is me te duur en met een data pot van 200GB FUP onzinnig.

@laurens0619 wat bedoel je met DEP managed? iPhone is van mezelf en daar staat niets zakelijk op. Dat heb ik gescheiden met een 2e iPhone.

@Groentjuh @laurens0619 welke USB WLAN adapters gebruiken jullie?

[ Voor 7% gewijzigd door JB op 13-12-2023 16:13 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
JB schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:17:
Ik heb een COMFAST CF-953AX, maar er zijn mogelijk betere opties. Een goed repo om eens door te lezen is:

https://github.com/morrownr/USB-WiFi/

Op de ALFA AWUS036AXM met zelfde chipset kunnen bijvoorbeeld eigen antennes geschroefd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
JB schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:17:
Haha ik probeer het allemaal te volgen maar mis toch wel wat technische kennis inmiddels.

Er zal vast ook een USB simkaart dongel zijn, mocht ik nog met een simkaart willen werken. Zie dat niet zo snel gebeuren ivm onhandig omdat die uit het toestel moet. Een los abbo erbij is me te duur en met een data pot van 200GB FUP onzinnig.

@laurens0619 wat bedoel je met DEP managed? iPhone is van mezelf en daar staat niets zakelijk op. Dat heb ik gescheiden met een 2e iPhone.

Als je de tel kunt syncen via usb op je laptop (itunes), dan werkt tethering ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Groentjuh schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:14:
[...]

Ik heb een COMFAST CF-953AX, maar er zijn mogelijk betere opties. Een goed repo om eens door te lezen is:

Op de ALFA AWUS036AXM met zelfde chipset kunnen bijvoorbeeld eigen antennes geschroefd worden.
Die COMFAST vind ik op AliExpress, heb je die daar besteld?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
JB schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:05:
[...]
Die COMFAST vind ik op AliExpress, heb je die daar besteld?
Ja, maar ik heb die nog niet heel erg op de proef gesteld in lastige zwakke hotel wifi situaties. Ik kan dus nog niet te veel zeggen over hoe die dat doet in zulke situaties. Zowel mijn Slate Plus als die dongle zijn vrij nieuw en de Slate Plus heeft zich slechts in 2 vakanties gebruikt zien worden.

Mijn GL-AR300M en Netgear WNDA3200 (voorgangers) zorgde meestal wel voor redelijk internet. Daar kwam ik meestal verder mee dan mijn tablet en mobiel konden verbinden. Over die COMFAST weet ik dat simpelweg nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Groentjuh schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:14:
[...]

Werkt die ook op native gl inet? Of alleen op puur openwrt (met dr usb wifi package)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
laurens0619 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:34:
[...]

Werkt die ook op native gl inet? Of alleen op puur openwrt (met dr usb wifi package)
Ik zit op Stock OpenWRT. Ik weet niet zeker of de native GL iNet firmware recent genoeg is. OpenWRT kernel 5.10 of hoger moet erop staan en de package kmod-mt7921u moet beschikbaar zijn. Dat is zo sinds OpenWRT 22.03.3.

Ik kan niet zo gemakkelijk zien welke OpenWRT versie de laatste gl-inet versie op is gebaseerd, maar op het forum zie ik terug dat ze in de stock firmware ook al nftables gebruiken, dus dat is in ieder geval 22.03.x!

Daarnaast heb overigens geen idee hoe goed GL-iNet's gui met een extra radio om kan gaan. In het verleden was die gui niet heel blij met mijn 4 verschillende netwerken. Daarom zit ik graag op stock OpenWRT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Dat is nieuwer dan op de product pagina gezegd wordt. Morgen komt die van mij binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rK2YovxnyyblGvf3usi4FEDIqyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyIwguKrk5iFYLcyBQFw1dcx.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
Groentjuh schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:03:
[...]

Ik zit op Stock OpenWRT. Ik weet niet zeker of de native GL iNet firmware recent genoeg is. OpenWRT kernel 5.10 of hoger moet erop staan en de package kmod-mt7921u moet beschikbaar zijn. Dat is zo sinds OpenWRT 22.03.3.

Ik kan niet zo gemakkelijk zien welke OpenWRT versie de laatste gl-inet versie op is gebaseerd, maar op het forum zie ik terug dat ze in de stock firmware ook al nftables gebruiken, dus dat is in ieder geval 22.03.x!

Daarnaast heb overigens geen idee hoe goed GL-iNet's gui met een extra radio om kan gaan. In het verleden was die gui niet heel blij met mijn 4 verschillende netwerken. Daarom zit ik graag op stock OpenWRT.
Ik heb zelf het idee dat het uitmaakt welk type je hebt.

Wat ik persoonlijk echt een pluspunt vind bij GL Inet tegenover vele andere merken is de nette uitgebreide documentatie en downloadbestanden. De docs van GL inet is keurig per serie gesorteerd (rechtsboven in kun je het getal aanpassen) en eigenlijk alle stapjes naar wat ik zag worden wel beschreven.

Heb zelf een GL AXT 1800 en die wordt gebruikt voor de Wireguard verbinding met een paar anderen waar een paar NASjes elkaar een back-up overheen sturen.

Ben wel een beetje rond aan het kijken naar wat ik straks wil. Waar ik woon komt glasvezel (eindelijk). Momenteel heb ik een Asus RT AX88U (daarachter die Wireguard en gaat prima).

Ik zat lange tijd te kijken naar een Fritzbox maar een GL inet spreekt me ook steeds meer aan. Ik ben wel van plan om het Wireguard deel lekker apart te blijven houden. Deels ook gevoelskwestie en als 1 apparaatje stuk is is er in elk geval andere apparaat nog.

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Ik zit ook te kijken naar Wireguard, maar heb eigenlijk niets in huis waar ik dat op kan draaien :( Jammer dat er geen NAS package voor is zoals OpenVPN. De snelheid van Wireguard is beduidend sneller op een Slate Plus.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Ik heb volgens mij begin dit jaar de GL-SFT1200 gekocht als travel router. Ideaal om direct een veilige verbinding te hebben voor al je devices én om te kunnen casten. Een losse lte-stick erbij met een lokale simkaart erin voor het geval Wi-Fi niet toereikend is.

Als bonus kan ik 'm thuis ook gebruiken als de vaste verbinding down is. :P

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@Mawlana Welke LTE stick gebruik je? Ik vind het wel interessant om wat meer randapparatuur specs te verzamelen alhier. Niet echt duidelijk wat er wel/niet goed werkt op die USB poort :)

edit:
In Duitsland nog wel verkrijgbaar :) https://amzn.eu/d/2iicSo5

[ Voor 16% gewijzigd door JB op 14-12-2023 11:11 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
JB schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:27:
@Mawlana Welke LTE stick gebruik je? Ik vind het wel interessant om wat meer randapparatuur specs te verzamelen alhier. Niet echt duidelijk wat er wel/niet goed werkt op die USB poort :)
ASHATA LTE Surfstick USB Surfstick, 100Mbps USB Dongle 4G/3G WiFi Router Wireless Network Hotspot, High Speed LTE Surfstick FDD B1/B3 with SIM TF Card Slot Memory Stick White (with WiFi Function) https://amzn.eu/d/2MSAyUb

Niet meer verkrijgbaar blijkbaar. Ik heb 'm begin dit jaar voor twee tientjes besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
JB schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:07:
Dat is nieuwer dan op de product pagina gezegd wordt. Morgen komt die van mij binnen.

[Afbeelding]
Hier draait nu deze versie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyBQ2f0G5O7YERdHP_Lh0NIIoLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eA1X673zNO7vbypvo2Jt5YwG.jpg?f=fotoalbum_large

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Draait iemand al configs (voor op reis/open WiFi) met WireGuard VPN setups? Allemaal leuk die betaalde VPN providers, maar stock is het (bij een NordVPN) ook gewoon OpenVPN == beperkte throughput.
You can setup WireGuard Client via web Admin Panel and mobile app. For the mobile app, it has already integrated some WireGuard Service Providers, they are AzireVPN, Mullvad VPN, TorGuard VPN, OVPN, StrongVPN, PIA VPN, SpiderVPN.

[ Voor 38% gewijzigd door JB op 14-12-2023 11:54 ]

Mijn boefje is liev!

• snah001
Wireguard kan niet functioneren zonder configs van jouw VPN aanbieder.
En dat is al sinds het Wireguard protocol beschikbaar was.
Dus ja, ik gebruik dat dus al op die manier sinds dik 2 jaar.

[ Voor 19% gewijzigd door snah001 op 14-12-2023 11:59 ]

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

snah001 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:56:
Wireguard kan niet functioneren zonder configs van jouw VPN aanbieder.
En dat is al sinds het Wireguard protocol beschikbaar was.
Ja precies. Ik zie dat een NordVPN daar niet handig mee omgaat, dus dan is instellen complex zo lijkt. Mullvad biedt het standaard weer wel. De Throughput op de Slate Plus is veel hoger via WireGuard.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
Ik heb een Ziggo 500/50 abo en ik haal met Wireguard met een goede server op een haar na die 500/50 met de MT6000.
Heb Torguard als VPN aanbieder want die boden al jaren geleden een fixed IP adres (tegen betaling) in de VS.

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

snah001 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:08:
Ik heb een Ziggo 500/50 abo en ik haal met Wireguard met een goede server op een haar na die 500/50 met de MT6000.
Heb Torguard als VPN aanbieder want die boden al jaren geleden een fixed IP adres (tegen betaling) in de VS.
Nice, hoe zet je het land in Gl.i interface?

Mijn boefje is liev!

• snah001
De GUI is in het Engels (slechts beperkt aantal talen beschikbaar).
Als je bedoelt het land voor het Wifi netwerk dan doe je dat in de Openwrt settings die een aparte GUI heeft.

• Cave_Boy
snah001 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:21:
De GUI is in het Engels (slechts beperkt aantal talen beschikbaar).
Als je bedoelt het land voor het Wifi netwerk dan doe je dat in de Openwrt settings die een aparte GUI heeft.
Dit wordt automatisch al aangepast als je de taal instelt bij: System --> Time Zone

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Hier uit de doos;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwixok9RjhgFsLZVBXzHv1sfk_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o1UJ0cXrvbJSAQ1T6R1ikKb9.png?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

• snah001
Die krijgt binnen 1 dag echt de update automatisch binnen (mits je die op automatisch hebt gezet).
Hier was dat vandaag voor de 2de keer in 2 weken het geval.

• snah001
Enige issue die ik ontdekt heb is dat de throughput van de 2,4band duidelijk minder goed is.
De 5G band presteert enorm goed.
Wordt vlgs Gl.iNet wel aan gewerkt.

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

snah001 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:07:
Enige issue die ik ontdekt heb is dat de throughput van de 2,4band duidelijk minder goed is.
De 5G band presteert enorm goed.
Wordt vlgs Gl.iNet wel aan gewerkt.
Kun je die niet combineren? Nu zend ie 2 SSIDs uit. Ben ik niet (meer) gewend met Ubiquiti hier thuis :)

Mijn boefje is liev!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

snah001 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:02:
Die krijgt binnen 1 dag echt de update automatisch binnen (mits je die op automatisch hebt gezet).
Ik had een update klaar staan, die is als het goed is geinstalleerd. Ben benieuwd.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
Ook viel mij op hoe snel de router reageerde wanneer je op je phone van band wisselt bijvoorbeeld van 2,4 naar 5Ghz band (Wifi6).
Je knippert met je ogen en is geswitched waar je bij andere routers nog wel ff moest wachten.
Heb jarenlang (< 15 jaar) van Asus routers gebruik gemaakt i.c.m. Asus-WRT maar dit is voor véél minder geld echt een top router, mede door Openwrt en de goede integratie tussen de GL.iNet GUI en de OPenwrt GUI.
Had ik niet verwacht dat deze zoveel beter zou zijn dan mijn laatste ASUS RT-AX88u.

[ Voor 15% gewijzigd door snah001 op 14-12-2023 23:21 ]

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

De loadbalancing is ook grappig. WiFi + Tethering en de snelheid is gewoon hoger dan wanneer ie op failover staat :D

Mijn boefje is liev!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Onder multiwan zie ik wel 8.8.8.8 er tussen staan bij Interface Status Tracking Method :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Ik gebruik geen multiwan maar in Adguard kun je wel je DNS server instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik vind 2 verschillende ssids juist fijn, clients willen nog wel eens per ongeluk op de 2.4ghz gaan zitten.

2.4ghz band gebruik ik nooit voor clients die ook 5ghz kunnen. Gebruik hem alleen voor 2.4ghz iot only achtige apparatuur of in jullie geval: potentieel uplink naar hotelwifi :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
JB schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:36:
Onder multiwan zie ik wel 8.8.8.8 er tussen staan bij Interface Status Tracking Method :/
Dat is niet erg. Hij pingt het ip 8.8.8.8 over beide interfaces om te bepalen of een interface up of down is. Daar kun je ieder ip invoeren als je maar zeker weet dat het een ip is wat op icmp reageert en waarvan je weet dat die een hoge uptime heeft. Er geen geen dns verzoeken overheen

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 15-12-2023 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
JB schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:21:
De loadbalancing is ook grappig. WiFi + Tethering en de snelheid is gewoon hoger dan wanneer ie op failover staat :D
Als je vanaf meerdere bronnen iets tegelijk download dan klopt dat.
Download je vanaf 1 bron, dan zal het niets sneller worden.

Video diensten maken vaak gebruik van simultanous streams dus daar kan het zeker een verschil maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

laurens0619 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:51:
Ik vind 2 verschillende ssids juist fijn, clients willen nog wel eens per ongeluk op de 2.4ghz gaan zitten.

2.4ghz band gebruik ik nooit voor clients die ook 5ghz kunnen. Gebruik hem alleen voor 2.4ghz iot only achtige apparatuur of in jullie geval: potentieel uplink naar hotelwifi :)
Oké dus als ik het goed begrijp bepaald de keuze wel/niet mixed, 5 of 2.4 ook de uplink speed? Want nu heb ik om te testen mijn thuis wifi eraan gehangen als “hotel” en die vreet ie standaard als mixed. Ik kan wel instellen of 2.4 of 5 ghz. Daar zou jij dus ten alle tijden 2.4 vastzetten als je gaat repeaten?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

snah001 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:02:
Ik vermoed toch dat mijn router nog niet zover is :?

https://dl.gl-inet.com/?model=a1300

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
JB schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:29:
[...]

Oké dus als ik het goed begrijp bepaald de keuze wel/niet mixed, 5 of 2.4 ook de uplink speed? Want nu heb ik om te testen mijn thuis wifi eraan gehangen als “hotel” en die vreet ie standaard als mixed. Ik kan wel instellen of 2.4 of 5 ghz. Daar zou jij dus ten alle tijden 2.4 vastzetten als je gaat repeaten?
Nee staat er volledig los van.
Ik zou altijd alles op 5ghz doen waar mogelijk. De "uplink" naar hotel en download naar client.

Echter in sommige gevallen zoals een hotel heb je op je kamer geen 5ghz dekking. Alleen dan zou ik terugvallen op de 2.4ghz radio

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 15-12-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

laurens0619 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:03:
[...]

Echter in sommige gevallen zoals een hotel heb je op je kamer geen 5ghz dekking. Alleen dan zou ik terugvallen op de 2.4ghz radio
Ja dus mixed instellen is prima :) Wellicht checken of 5Ghz dekking er is en wanneer ie dat niet standaard pakt, forceren op dat moment indien goeie dekking

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Je kunt volgens mij niet zien hoeveel data er per ontsluiting wordt opgesoepeerd, dat vind ik wel jammer. Zou wel eens willen zien (zeker bij loadbalacing) :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
JB schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:19:
Je kunt volgens mij niet zien hoeveel data er per ontsluiting wordt opgesoepeerd, dat vind ik wel jammer. Zou wel eens willen zien (zeker bij loadbalacing) :)
Dit kun je wel zien toch? Zelfs de live traffic kun je zien per seconde. Dan moet je het OpenWRT openen en bij de stats kijken. Daar kun je ook per poort (ook interne poort) zien wat de hoeveelheid data is die eroverheen is gegaan. Dit is zowel de up als download.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Ik heb de Opal GL-SFT1200.
Goedkoop, simpel, compact, 2.4 en 5GHz.
Werkt echt als een trein.
Zowel of wifi van camping of hotel, maar ook via USB tethering over je telefoon.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Cave_Boy schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:24:
[...]

Dit kun je wel zien toch? Zelfs de live traffic kun je zien per seconde. Dan moet je het OpenWRT openen en bij de stats kijken. Daar kun je ook per poort (ook interne poort) zien wat de hoeveelheid data is die eroverheen is gegaan. Dit is zowel de up als download.
Ik zie het nergens bij mijn 4.4.6. admin panel van GL.inet. Geen idee of ik de "gewone" OpenWRT gui ook kan aanroepen met de stock firmware? Wel zie je CPU, mem, LED, flash etc maar geen data stats. Per client kun je wel eea zien in connected list, maar daar zie je niet via welke ontsluiting.

[ Voor 7% gewijzigd door JB op 15-12-2023 11:28 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
JB schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:27:
[...]

Ik zie het nergens bij mijn 4.4.6. admin panel van GL.inet. Geen idee of ik de "gewone" OpenWRT gui ook kan aanroepen met de stock firmware? Wel zie je CPU, mem, LED, flash etc maar geen data stats. Per client kun je wel eea zien in connected list, maar daar zie je niet via welke ontsluiting.
Zal vanavond nogmaals in mijn config kijken (draai ook stock software).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
JB schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:07:
[...]

Ja dus mixed instellen is prima :) Wellicht checken of 5Ghz dekking er is en wanneer ie dat niet standaard pakt, forceren op dat moment indien goeie dekking
Nadeel van mixed is dat je geen controle hebt. Ik stel ze daarom altijd los in (ook bij ubiquiti ;)) zodat ik wel die controle heb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:33

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik gebruik al een aantal jaren een gl.inet router. Ik heb voor dat merk gekozen omdat ze OpenWRT ondersteunen, al heb ik dat wel zelf geinstalleerd. Ik ben tevreden al is het niet bepaald het sterkste signaal.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Heeft iemand een WireGuard VPN server draaien op een Gl.inet router? Ik heb nu wat pogingen gedaan om met betaalde VPNs te testen, maar dat is allemaal ellende met stream diensten. Thuis geraak ik met OpenVPN maar heb geen hardware om dit makkelijk middels WireGuard te doen (OpenVPN is stuk trager). Nu zijn die dingen niet zo heel duur, dus wellicht is dat nog een optie om achter de huidige EdgeRouter te hangen?

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 15-12-2023 15:01 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
JB schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:00:
Heeft iemand een WireGuard VPN server draaien op een Gl.inet router? Ik heb nu wat pogingen gedaan om met betaalde VPNs te testen, maar dat is allemaal ellende met stream diensten. Thuis geraak ik met OpenVPN maar heb geen hardware om dit makkelijk middels WireGuard te doen (OpenVPN is stuk trager). Nu zijn die dingen niet zo heel duur, dus wellicht is dat nog een optie om achter de huidige EdgeRouter te hangen?
Zoals een paar popsts terug gemeld... Ja :P Werkt super. Je moet wel 1 poort openen. (TCP 51820).

En ik heb direct ook even gekeken naar de stapjes om de doorvoer van bandbreedte te bekijken per poort.

Live beeld van de hoeveelheid verkeer:
1. Inloggen op de GLiNet admin pagina
2. System --> Andvanced settings
3. (link aanklkken en inloggen op de OpenWRT pagina)
4. Onder het menu Status heb je Realtime graphs Je kan dan in de tab's net boven de graphs ook de poort aanklikken die jij wilt zien.

Datahoeveelheid per poort verkeer:
1. Inloggen op de GLiNet admin pagina
2. System --> Andvanced settings
3. (link aanklkken en inloggen op de OpenWRT pagina)
4. Onder het menu Network heb jeInterfaces. Je kan bij de poorten zien hoeveel er verstuurd (TX) is en ontvangen (RX).

PS. Ik gebruik hier ook momenteel versie 4.4.6

[ Voor 1% gewijzigd door Cave_Boy op 15-12-2023 18:30 . Reden: Versie erbij gemeld. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@Cave_Boy Aah dat was de truc… :X de OpenWRT “backend” was ik nog niet geweest, excuses.

Voor degene die in een hotel/open WiFi zitten en de travel router aanslingeren, nog tips ikv security?

-VPN aan
-AdGuard aan
-…?

Of surfen jullie ook gewoon zonder bovenstaande zaken op een open WiFi netwerk als de Gl.inet er tussen zit?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
JB schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 23:48:
@Cave_Boy Aah dat was de truc… :X de OpenWRT “backend” was ik nog niet geweest, excuses.

Voor degene die in een hotel/open WiFi zitten en de travel router aanslingeren, nog tips ikv security?

-VPN aan
-AdGuard aan
-…?

Of surfen jullie ook gewoon zonder bovenstaande zaken op een open WiFi netwerk als de Gl.inet er tussen zit?
Ik heb zelf inmiddels 3 generaties van deze routers gehad (allemaal travel versies). De 2e serie die ik nam voor de Wireguard verbinding heb ik tijdje terug gestopt. Zelf en iemand anders gebruiken de travel router nu als we langer wat weg zijn.

Het routertje is niet meer de meest moderne. Haalt nog wel prima voldoende snelheid.

Gaat om de GL Inet 750S.
https://www.gl-inet.com/products/gl-ar750s/

Wireguard kan hij prima op voldoende snelheid aan om wat te streamen en hij heeft dual band.
Beveiliging heb ik op WPA PSK2 (eigenlijk niet gekeken of in de laatste versie ook versie 3 kan vermoed van niet omdat hij te oud is).
Adguard is grappig maar kan ook tegen werken bij hotels heb ik gemerkt met sommige inlog pagina's. Ik maak meestal verbinding en dan gaat er een VPN naar huis of via Nord VPN aan. (ook lekker makkelijk dat zijknopje wat je kan programmeren)

Heb ook een keer de micro SD optie gebruikt. Bij de specs staat 128GB. Het was een Sandisk van 256GB en ging gewoon prima. Was een tijdelijke backup plek voor weer bestanden. Snelheid was voor kleine bestanden prima. Ik schat zo'n 50Mbit/s max. Via de USB poort kan ook een externe schijf bijvoorbeeld aangesloten worden (zelf niet gedaan).

Op de AXT 1800 heb ik nog geen SD kaart toegevoegd en de USB poort gebruik ik eigenlijk om in de kast waar hij staat twee ventilatortjes te voeden. Maar chip die rein zit kan duidelijk veel meer aan dus ik vermoed dat de transfers echt duidleijk hoger liggen.

Wat ik eigenlijk beter vind van de 750s tegenover de AXT1800 zijn de ledjes. De 750S heeft 3 ledjes en de AXT1800 1 (al schijnt er 2 te zijn maar die 2e is dan heel slecht a niet zichtbaar).

Ik programmeerde de ledjes in het openWRT deel (erg makkelijk menu zit daarvoor in). Met 1 ledje is dit wel een stukje beperkter. Hierin mogen van mij best routers standaard 2 a 3 ledjes hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Maar even een reistasje erbij gescoord. Kan ie mooi mee de volgende keer :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJcrqngBSopZNgj8EvgT57FCFEA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tQSFDSIsi6YNkqAm0uPMGji4.jpg?f=user_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cave_Boy
JB schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:53:
Maar even een reistasje erbij gescoord. Kan ie mooi mee de volgende keer :)

[Afbeelding]
Mooi tasje. Zelf gebruik ik een 4 poort dp lader kan ik direct andere apparaten mee doen. Scheelt weer stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Ik heb voor de vele reizen voor werk altijd de GL-SFT1200 bij mij die ook Wireguard ondersteunt.
Hij is alleen vrij traag bij opstarten etc. maar is goed genoeg voor op reis.
Enige probleem is als een hotel een open Wifi verbinding heeft die je moet accepteren via een website dan kan ik hem niet gebruiken, zeker als de url van die inlogpagina niet bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
snah001 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:15:
Ik heb voor de vele reizen voor werk altijd de GL-SFT1200 bij mij die ook Wireguard ondersteunt.
Hij is alleen vrij traag bij opstarten etc. maar is goed genoeg voor op reis.
Enige probleem is als een hotel een open Wifi verbinding heeft die je moet accepteren via een website dan kan ik hem niet gebruiken, zeker als de url van die inlogpagina niet bekend is.
Dns rebind protection uitstaan?
Gebruik je dns van je upstream netwerk?

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 16-12-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-05 22:29
Hier een GL.iNet GL-MT3000. Puur voor onderweg. Recent caravan gekocht dus daar zal deze het meeste gebruikt gaan worden.

WireGuard naar huis. Merkte wel dat op een of andere manier niet al het verkeer over de tunnel gestuurd werd. Dit kan ik nog niet verklaren. Ondanks dat de eind locatie 0.0.0.0 was.

Via telefoon zelfde tunnel opbouwen gaat goed. Via de router wat vage dingetjes.

Opzetten in hotel of iets dergelijks is fluitje van een cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
laurens0619 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:38:
[...]

Dns rebind protection uitstaan?
Gebruik je dns van je upstream netwerk?
Zou zomaar kunnen.
Volgende werktrip maar eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Hmm lijk een vreemd Wireguard probleempje op mijn GL Inet AXT1800 te hebben.
De server heeft keurige configs echter er kan telkens niet geconnect worden. Doe ik echter stekker eruit en weer erin van der GL Inet router dan is er direct erna een wireguard verbinding met de server.

Alleen Wireguard server herstarten heeft geen zin. Echt het hele apparaatje moet stroomloos. Vind erg vreemd.

[ Voor 16% gewijzigd door Cave_Boy op 17-12-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Cave_Boy schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:01:
Hmm lijk een vreemd Wireguard probleempje op mijn GL Inet AXT1800 te hebben.
De server heeft keurige configs echter er kan telkens niet geconnect worden. Doe ik echter stekker eruit en weer erin van der GL Inet router dan is er direct erna een wireguard verbinding met de server.

Alleen Wireguard server herstarten heeft geen zin. Echt het hele apparaatje moet stroomloos. Vind erg vreemd.
Spontaan ontstaan of sinds een upgrade firmware?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Ja, en wellicht even een downgrade uitvoeren om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
JB schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:52:
[...]

Spontaan ontstaan of sinds een upgrade firmware?
Spontaan ontstaan eigenlijk. Het draaide al enkele weken zo (onlangs alles omgezet naar de AXT 1800.).
Met de 750S had ik dit niet. Nu moet ik wel typen dat ik de Wireguard sever zelf ook niet echt veel herstart opdrachten moeten geven. Dus het kan zijn dat het bij het begin ook al was maar dat het me destijds niet was opgevallen. Nu valt het me wel op. Het gehele netwerk is gewoon stabiel en draait super etc. Alleen de connectie zelf pakt hij niet. Vreemde is als ik dezelfde config dan in mijn telefoon doe als test dan heb ik direct connectie. Het is dus iets tussen server en client lijkt het wel. Echter zodra ik dan de server een herstart heb gegeven dan kan de AXT 1800 client opeens wel goed connecten (gaat ook direct automatisch) met de AXT 1800 server. Zonder ook maar een aanpassing verder te doen
snah001 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:40:
Ja, en wellicht even een downgrade uitvoeren om te testen?
Snap dat idee maar twijfel of dan de sererkey ok veranderd (weet iemand dat?. Als dat zo is dan moet ik alles in het netwerk opnieuw aanpassen. Daar heb ik eigenlijk minder zin in.

Heb eerder van de 750S wel eens een config compleet opgeslagen (1 bestand) en weer in stapjes in het config bestand weer toegevoegd. Dat gaat best ok. Meest handige is om dan WinSCP te gebruiken.

Vermoed dat ik de kerstvakantie hieraan wat extra tijd geef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
JB schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 23:48:

-VPN aan
-AdGuard aan
-…?

In eerste instantie dat alles (en DNS rebind protection) uit, zodat een captive portal zijn werk kan doen indien die er is. Als je eenmaal daadwerkelijk internetverbinding hebt, dan minimaal de VPN aan. AdGuard laat ik daarna aan eigen voorkeur. Met VPN aan vliegt er geen onversleuteld verkeer door de lucht (tussen travelrouter en hotel wifi).

Ik zelf heb het op stock OpenWRT iets anders geregeld. Daar heb ik twee SSIDs opgezet. Eentje zonder iets, zodat ik captive portals kan accepteren en een andere die alles door de VPN laat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

De toggle button lijkt ook niets te doen als je een andere VPN al actief hebt, herkennen anderen dit? Dus je hebt al een VPN actief en zet dan de knop om, om de gelinkte VPN actief te maken en de ander te verbreken.

[ Voor 6% gewijzigd door JB op 20-12-2023 08:39 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
JB schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:38:
De toggle button lijkt ook niets te doen als je een andere VPN al actief hebt, herkennen anderen dit? Dus je hebt al een VPN actief en zet dan de knop om, om de gelinkte VPN actief te maken en de ander te verbreken.
Die knop is programmeerbaar. Weet niet zeker of deze vanuit standaard instelling al een functie geprogrammeerd had. Je kan het wel instellen. Echter dan heb je volgens mij alleen de optie om met een VPN connectie te maken of weer te verbreken.

Als je 1 VPN via Wireguard hebt lopen en de ander VPN protocol dan zou dit volgens mij misschien nog wel moeten kunnen. Dit is dan wel in client en server optie omdat 2x client natuurlijk niet kan.

De knop kun je programmeren voor 1 VPN opdracht maar meer ook niet. Het is echt alleen maar een simpele knop er zit niet een If then optie op die jij vermoedelijk wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

We praten langs elkaar denk ik. De functie begrijp ik, maar de knop werkt niet als;

- er al een andere VPN actief is

Ik zou verwachten dat wanneer ik de VPN die behoort bij de knop, wil opbouwen (en ik dus het knopje omzet) de andere VPN tunnel stopt, maar dat doet ie niet. Dan moet je handmatig eerst in de webGUI de andere VPN stoppen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
JB schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:29:
We praten langs elkaar denk ik. De functie begrijp ik, maar de knop werkt niet als;

- er al een andere VPN actief is

Ik zou verwachten dat wanneer ik de VPN die behoort bij de knop, wil opbouwen (en ik dus het knopje omzet) de andere VPN tunnel stopt, maar dat doet ie niet. Dan moet je handmatig eerst in de webGUI de andere VPN stoppen.
Klopt. Hij stopt niet een eerdere en andere sessie als die actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Cave_Boy schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:41:
[...]

Klopt. Hij stopt niet een eerdere en andere sessie als die actief is.
Wat wel mooi is, zo lijkt; als je de VPN actief laat en de router raakt spanningsloos, deze de tunnel daarna ook weer mee opbouwt zodra geboot. Weet alleen niet of dit ook werkt als je de volgende keer eerst een nieuw hotel/bungalowpark WiFi moet repeaten, maar verwacht het wel. Zodra ie internet heeft, zal de tunnel wel opnieuw opgebouwd worden als deze niet handmatig is stop gezet voor de laatste shutdown.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
JB schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:31:
[...]

Wat wel mooi is, zo lijkt; als je de VPN actief laat en de router raakt spanningsloos, deze de tunnel daarna ook weer mee opbouwt zodra geboot. Weet alleen niet of dit ook werkt als je de volgende keer eerst een nieuw hotel/bungalowpark WiFi moet repeaten, maar verwacht het wel. Zodra ie internet heeft, zal de tunnel wel opnieuw opgebouwd worden als deze niet handmatig is stop gezet voor de laatste shutdown.
Er is een vinkje van automatisch opnieuw verbinding maken. Deze staat dacht ik standaard aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
GL-iNet heeft overigens inmiddels een beta-test programma openstaan voor hun volgende router: De Marble (GL-B3000).

Het idee is om dat AP/router als fotolijstje te verbergen... Zie hier de productpagina en de aankondiging van de beta program.

Je zou zeggen dat het een Beryl AX in andere behuizing is, maar er zit ditmaal een Qualcom chipset in, dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Groentjuh schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:52:
GL-iNet heeft overigens inmiddels een beta-test programma openstaan voor hun volgende router: De Marble (GL-B3000).

Het idee is om dat AP/router als fotolijstje te verbergen... Zie hier de productpagina en de aankondiging van de beta program.

Je zou zeggen dat het een Beryl AX in andere behuizing is, maar er zit ditmaal een Qualcom chipset in, dus...
Oe eigenlijk best slim bedacht om er een fotolijstje erin te maken. Veel routers komen dan op een plek te hangen waar men in de ruimte ook wifi bereik wilt hebben.

Ben wel benieuwd naar het model. Moet wel typen waar ik mijn GL inet routers voor gebruik is op dit moment voor Wireguard VPN en daarbij gebruik ik momenteel de GL Inet AXT1800 voor. Die presteren ruim voldoende in snelheid.

Als ik echter kijk naar de snelheid die ze van deze nieuwe router ga kijken valt het me op dat Wireguard hierin juist een stuk lager scoort. Maar 170Mbit/s terwijl de AXT 1800 volgens hun website 550Mbit/s aankan.

Lijkt een achteruitgang in snelheid. Zou de gebruikte processor Wireguard niet zo goed aankunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Cave_Boy schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:07:
[...]

Lijkt een achteruitgang in snelheid. Zou de gebruikte processor Wireguard niet zo goed aankunnen?
De Marble heeft een "IPQ5018, Dual-Core A53 @1GHz" terwijl de AXT1800 een "IPQ6000, Quad-core @1.2 GHz" heeft. Ik gok dat die eerste niet zo snel is qua processor i.v.m. al die lagere getallen. :+

Dit is ook niet als latest en greatest bedoeld gok ik zo. Dat is de Flint 2 en die is net uit.

Persoonlijk had ik eigenlijk een Beryl AX in andere behuizing verwacht, maar kennelijk is daar niet voor gekozen.

[ Voor 8% gewijzigd door Groentjuh op 22-01-2024 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
Dat laatste mag je gerust van uitgaan.
Mijn MT6000 is specifiek door Gl.iNet uitgebracht met die 4 Core Mediatek MT7986 SoC 2Ghz met de Linux 5.15 gaining in-kernel WireGuard support en die ondersteunt hardware acceleratie waardoor je over Wireguard 900Mbps kunt halen up/down.

[ Voor 23% gewijzigd door snah001 op 22-01-2024 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Vandaag de 3de update voor de firmware van de MT6000 ontvangen, versie 4.5.6 met Adguard Home op 0.107.26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmrichard
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 11:51
Ik ben momenteel aan het oriënteren naar een nieuwe router / AP. De MT6000 lijkt zeker interessant, echter schrik ik een beetje van het stroomverbruik dat op de de website wordt vermeld <20 watt. Ik snap dat dit deels komt door de 2,5 gbits netwerkpoorten. In mijn huis heb ik maximaal gigabit, Is er iemand die hem heeft en het gemiddelde (standby) stroomverbruik kan vertellen? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Ik kan kijken of ik morgen tijd heb om mijn verbruiksmeter er tussen te hangen.
Wat bedoel je met standby gebruik? Die kent de router niet want die is "aan" of "uit" en het stroomverbruik afhankelijk wat je er mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Het is mij inmiddels ook meermaals opgevallen dat routers met Gbit poorten een stuk zuiniger zijn dan routers met 2,5Gbit 5 Gbit of zelfs 10 Gbit poorten. Alles boven de 1 Gbit verbruikt behoorlijk wat meer. Ik zit nog te wachten tot er eindelijk een chip wordt gemaakt waardoor het stroomverbruik wat lager kan worden. Dusver vind ik persoonlijk dat het verbruik aardig hoog is. Als je het afweegt tegenover de extra bandbreedte is het vaak natuurlijk in het voordeel van de extra snelheid. Door de extra winst in bandbreedte en de vaak niet verdubbeling in verbruik is dit vaak nog wel gunstig alleen je moet voor jezelf afvragen is het nog wel gunstig in jouw situatie? Gebruik je echt meer dan die 1Gb/s? Vind je de extra stijging in stroomverbruik waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmrichard
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 11:51
snah001 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:15:
Ik kan kijken of ik morgen tijd heb om mijn verbruiksmeter er tussen te hangen.
Wat bedoel je met standby gebruik? Die kent de router niet want die is "aan" of "uit" en het stroomverbruik afhankelijk wat je er mee doet.
Bedankt voor je reactie. Ik bedoel er mee als hij gewoon aanstaat eigenlijk, excuus voor de onduidelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cave_Boy schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:08:
Het is mij inmiddels ook meermaals opgevallen dat routers met Gbit poorten een stuk zuiniger zijn dan routers met 2,5Gbit 5 Gbit of zelfs 10 Gbit poorten. Alles boven de 1 Gbit verbruikt behoorlijk wat meer. Ik zit nog te wachten tot er eindelijk een chip wordt gemaakt waardoor het stroomverbruik wat lager kan worden.
Ben bang dat je lang kunt wachten. De hogere snelheden behalen die snelheden door gebruik van hogere frequenties op het medium, en hogere frequenties uitzenden kost nu eenmaal meer energie. In het algemeel zal het wel zuiniger worden, maar het verschil tussen <=1Gbps en >1Gbps zal blijven, en vanaf 10Gbps gaat het echt hard.

Enige manier om minder te verbruiken is een ander medium nemen; 10Gbase-SR (voor multimode fiber) verbruikt een stuk minder dan 10Gbase-T (over koper), maar dan moet je je hele binnenhuisbekabeling overhoop gooien en - op dit moment - duurdere, minder zuinige switches met SFP+ nemen.

Ik heb maandag discussie gehad met een glasvezelfabrikant, en als je nog verder kijkt is het bijna onvermijdelijk dat we die kant op moeten. Zodra snelheden >10Gbps in spel komen is het helemaal feest. Er bestaan 25 en 40Gbps Ethernetstandaarden over koper, maar die vereisen Cat8 bekabeling, en om dat goed te installeren heeft de gemiddelde consument net zo hard een monteur nodig als als wanneer hij glas gaat installeren. Komt bij dat zelfde de relatief bescheiden Cat8.1 kabels dermate dik zijn dat bestaande buizen waar Cat5e in zit echt een uitdaging gaan zijn,. Je hebt ook een beperking van max 30m, wat in sommige woningen al een probleem gaat zijn, en stroomverbruik is astronomisch. Als je multimode fiber pakt ben je stukken goedkoper uit in aanschaf en verbruik, en voor installatie is bi-directioneel single mode nog interessanter (een vezel ipv twee, die kun je met LC connector en wel trekken in minder ruimte dan je nu voor CAT5 nodig hebt).

Dit klinkt als een 2050-probleem, maar de concurrentiestrijd in internet access brengt het dichbij - KPN en Delta zijn al met multi-Gb aan het stunten en KPN doet tests met NG-PON2, de opvolger van XGS-PON, waarmee bruto 25Mbps mogelijk is en 20Mbps in het velt aangetoond is. Ook over coax zijn dergelijke snelheden mogelijk, Ziggo heeft 15Gbps in een testopstelling van DOCSIS 4.0 aangetoond. >10Gbps gaat voor 2030 spelen.
Dusver vind ik persoonlijk dat het verbruik aardig hoog is. Als je het afweegt tegenover de extra bandbreedte is het vaak natuurlijk in het voordeel van de extra snelheid. Door de extra winst in bandbreedte en de vaak niet verdubbeling in verbruik is dit vaak nog wel gunstig alleen je moet voor jezelf afvragen is het nog wel gunstig in jouw situatie? Gebruik je echt meer dan die 1Gb/s? Vind je de extra stijging in stroomverbruik waard?
Dat is het frappante - er wordt commercieel vol ingezet op krankzinnige snelheden, omdat 'ik heb lekker een snellere dan de buurman' verkoopt, en omdat mensen (ten onrechte) denken dat snelheid de beste maat is voor stabiliteit of kwaliteit.

Overgrote deel internetter doen tegenwoordig alles online en on-demand. Je downloadt geen film meer, je streamt vanaf een remote bron. Je grote bestanden sla je niet lokaal op maar in de cloud, en het is dus niet snelheid tussen twee computers binnenhuis dat uitmaakt, maar verbinding van beide met die cloud. Voldoe je aan dat profiel, dan heb je echt minimale eisen qua bandbreedte. Per gebruiker 30Mbps down en 15Mbps up is al ruim voldoende (uitgaande van tegelijkertijd broadcast-quality 4k HDR content kijken en een high-quality Zoom/Teams meeting tegelijk open hebben, plus evt nog wat bestanden heen en weer gooien). Je hebt dus niet eens Gb LAN nodig.

Gamers die spellen spelen met grote levels die tijdens het spelen gedownload moeten worden zijn al een redelijke uitzondering, maar ook hier: die downloads gaan niet met meerdere Gbps, de bottleneck zit in de distributie ervan.

Alleen mensen die grote bestanden lokaal bewaren, die dingen lokaal tussen systemen verplaatsen en/of vervolgens ook nog offsite backups ervan doen hebben echt hoge bandbreedtes nodig. En dan nog - je moet echt niche dingen doen (uncompressed video bijvoorbeeld) wil 1Gbps niet voldoende zijn. Nu, voor die niche zijn gelukkig meer dan genoeg opties beschikbaar, maar zelfs op Tweakers is dat een minderheid van een minderheid, en de meeste mensen die op hoge poten roepen een 2.5Gbps of 10Gbps LAN aan te willen leggen en niet in discussie te willen over (on)zin ervan hebben nul use cases waar meerwaarde uit zou blijken ten opzichte van Gb switch van een tientje bij de Action.

/rant :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Toen ik mijn huis aan het verbouwen was heb ik ook serieus naar fiber zitten kijken. Wel voor alleen de afstand van waar het internet binnen komt en waar ik alle apparatuur heb. Wat ik erg jammer vind en nu nog (al zie ik dat het al iets zuiniger is geworden) zijn de omzetter die dan ook weer de nodige stroomkosten en aanschafkosten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Mijn GL AXT 1800 gaf keurig de vraag of ik wilde updaten naar versie 4.5. In dit geval is het een update waarbij je de settings die in het het router hebt staan kunt laten bewaren.

Ik had al een backup maar toch gedraaid.
Na de gemakkelijke update viel me op dat 1 van de 2 VPN clients niet direct connectie maakte. Hier bestede ik niet veel tijd aan omdat ook een GL AXT 1800 is en die wilde ik vlak na deze ook de update geven.

Bijzonder was dat een andere GL AXT 1800 Gewoon wel direct verbinding maakte met de wireguard server op de eerder geupdate software.

Uiteindelijk heb ik eerst alles geupdate en toen had ik als bijzondere resultaat dat er met geen enkele mogelijkheid een verbinding werd gemaakt.

Ik bleef maar de mededeling krijgen dat de service is starting. En dan krijg je een oranje LED.

Oplossing die ik zelf een beetje ontdekt heb:
Maak een nieuw profiel. Probeer vervolgens op de router die geen verbinding wilt maken verbinding te laten maken met dit nieuwe profiel. Dit gaat soms wel en soms niet.
Na het proberen en of connecten. Disconnect en je kan weer naar je oude profiel. Hierna lijkt het gewoon te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Mijn MT6000 heeft al 2 updates gehad in 2 maanden dus kan ik concluderen dat de support wel goed is bij die gasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-05 20:58
Ik ben aan het kijken naar een Gl.Inet router (Slate AX of Flint) voor onderweg. Dit in combinatie met Smoothwan .

In mijn use case zou ik dit willen bereiken:

1 AP die clients "opvangt".

2 Wifi clients voor uplink wifi verbindingen (bv hotel en losse 4G dongle)
1 ethernet verbinding voor uplink

Smoothwan kan deze 3 uplinks dan combineren voor stabiliteit/throughput etc.

De Slate AX/ Flint heeft 2 wifi radio's aan boord, maar ik zou er dus nog een derde aan willen koppelen.

Kan dit via de USB poort van de Slate ? Of ondersteunt de USB poort dit niet en moet er dan een extra Wifi radio via een ethernet uplink aangekoppeld moeten worden (minder fraai, extra kastje en stroomaansluiting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Ik gebruik het routertje (GL-A3100) vaak op reis. Nu jaag ik daar eigenlijk meteen een VPN aan, zodra ik verbonden ben, maar dat vind ik wel gedoe helaas met al die profielen die je in moeten laden.

Jammer dat je niet makkelijk kunt wijzigen van locatie/land indien dat nodig is. Zeker ook als die profielen niet meer zouden werken, is het bijna ondoenlijk om icm een iPadje wat mee is, eea in te gaan laden.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Degene die dit ook op reis inzetten, hoe doen jullie dit? VPN naar huis, of via de betaalde providers (en zo ja, welke gebruiken jullie dan)?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
JB schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:56:
Ik gebruik het routertje (GL-A3100) vaak op reis. Nu jaag ik daar eigenlijk meteen een VPN aan, zodra ik verbonden ben, maar dat vind ik wel gedoe helaas met al die profielen die je in moeten laden.

Jammer dat je niet makkelijk kunt wijzigen van locatie/land indien dat nodig is. Zeker ook als die profielen niet meer zouden werken, is het bijna ondoenlijk om icm een iPadje wat mee is, eea in te gaan laden.
JE kan instellen dat hij automatisch een VPN profiel gaat gebruiken. Als dit naar je huis adres is dan heb je dus direct een VPN naar je eigen huis. Thuis kun je evt op je router instellen dat dat verkeer via een externe VPN provider wordt afgehandeld bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Ik krijg trouwens geen blocklists toegevoegd aan AdGuard Home. Time out meldingen, ongeacht welke verbinding ik gebruik. Tethering kom ik via Odidio, WiFi gaat via KPN. Een VPN actief middels Wireshark geeft ook geen sjoege.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfyAQUu-1ChMxzIFmQUncT5GC54=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Vb0M1cn6d1W9GJb7Ba6Vwujv.png?f=user_large
Cave_Boy schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:16:
[...]

JE kan instellen dat hij automatisch een VPN profiel gaat gebruiken. Als dit naar je huis adres is dan heb je dus direct een VPN naar je eigen huis. Thuis kun je evt op je router instellen dat dat verkeer via een externe VPN provider wordt afgehandeld bijvoorbeeld.
Ja ik heb een VPN naar huis, maar dan moet je ook nog gaan stunten via thuis. Dat maakt het wel ingewikkeld.

[ Voor 11% gewijzigd door JB op 17-04-2024 11:36 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
JB schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:35:
Ik krijg trouwens geen blocklists toegevoegd aan AdGuard Home. Time out meldingen, ongeacht welke verbinding ik gebruik. Tethering kom ik via Odidio, WiFi gaat via KPN. Een VPN actief middels Wireshark geeft ook geen sjoege.

[Afbeelding]

[...]

Ja ik heb een VPN naar huis, maar dan moet je ook nog gaan stunten via thuis. Dat maakt het wel ingewikkeld.
Blocklist deel heb ik zelf nooit gedaan.
Las dat dat eigenlijk wel goed werkt. Het is volgens mij wel zo of je irritante Experiabox bijvoorbeeld hebt of een eiegen router.

Zelf heb ik dan zo'n irritante Experiabox en die gooit ondanks dat ik eigen DNS settings erin zet na x aantal tijd de DNS settings van KPN er weer in. Mogelijk hiermee te maken?

Op moment dat ik de DNS settings van de provider erin heb zitten kan ik niet naar mijn modem. Doe ik mijn hostfile aanpassen of mijn internetkabel eruit dan kom ik wel op mijn modem. Het is een redelijk bekende bug. Maak er zelf niet veel werk meer van omdat ik wacht op mijn glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGWBXM
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-05 10:47
JB schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:58:
Degene die dit ook op reis inzetten, hoe doen jullie dit? VPN naar huis, of via de betaalde providers (en zo ja, welke gebruiken jullie dan)?
Mijn Beryl AX maakt in de hotels waarin ik kom gewoon verbinding met mn Wireguard Server thuis. Hierdoor gewoon TV kijken, en de rest, alsof ik thuis ben, in mijn eigen VPN IP reeks.
Mijn eigen ChromeCast in de hotel TV denkt dan ook dat ie thuis is, mobieltje en laptop ook, dus gewoon Casten dan.
Loopt meestal heel soepeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

RGWBXM schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:53:
[...]

Mijn Beryl AX maakt in de hotels waarin ik kom gewoon verbinding met mn Wireguard Server thuis. Hierdoor gewoon TV kijken, en de rest, alsof ik thuis ben, in mijn eigen VPN IP reeks.
Mijn eigen ChromeCast in de hotel TV denkt dan ook dat ie thuis is, mobieltje en laptop ook, dus gewoon Casten dan.
Loopt meestal heel soepeltjes.
Ja klopt, ik doe naar huis nog via OpenVPN, opzetten via Wireguard lukt niet 123 met de huidige spullen waardoor ik gewoon snelheid mis.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:52
Als je een mikrotik routertje gebruikt voor de vpn verbinding naar huis is het opzetten van een wireguard verbinding een fluitje van een cent met Back To Home: gewoon een kwestie van de configuratie kopieeren en plakken in je Gli.net routertje. Ik heb het nog niet in het echt geprobeerd maar wel dit weekend een middagje proef gedraaid met de beryl aan een powerbank en mijn telefoon via usb tethering aangesloten. Heeft uren achter elkaar zonder problemen gedraaid en de tablet en laptop hebben geen verbindingsproblemen gehad. Bovendien was de batterij van mijn telefoon aan het eind van de middag opgeladen. Blijkbaar geeft het routertje zoveel stroom door dat de batterij van je telefoon opgeladen wordt. 😁
Pagina: 1 2 3 4 Laatste