Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-05 15:38
De GL Inet travel routers kunnen zelf ook prima als servertje dienen (eigen ervaring). Kies niet het onderste model van bijvoorbeeld 20 euro. Dan kun je ook weinig snelheid verwachten.

Het is letterlijk een QR code of een simpele tekst kopieer actie voor de client met Wireguard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:51

JB

Cédric roelt!

Cave_Boy schreef op donderdag 18 april 2024 @ 07:47:
De GL Inet travel routers kunnen zelf ook prima als servertje dienen (eigen ervaring). Kies niet het onderste model van bijvoorbeeld 20 euro. Dan kun je ook weinig snelheid verwachten.

Het is letterlijk een QR code of een simpele tekst kopieer actie voor de client met Wireguard.
Misschien moet ik dat maar gewoon doen dan... draait nu op mijn NAS. Bewerkelijk + evengoed NAT nodig. Als ik het laagdrempeling VPN servertje kan maken met GL.iNet via Wireguard is dan wellicht win-win.

Extra stopcontactje is wellicht zelfs op te vangen met een Anker voeding met 2x USB C? Tips voor meeste bang for buck zijn welkom O+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
JB schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:01:
[...]

Misschien moet ik dat maar gewoon doen dan... draait nu op mijn NAS. Bewerkelijk + evengoed NAT nodig. Als ik het laagdrempeling VPN servertje kan maken met GL.iNet via Wireguard is dan wellicht win-win.

Extra stopcontactje is wellicht zelfs op te vangen met een Anker voeding met 2x USB C? Tips voor meeste bang for buck zijn welkom O+
Kijk vooral naar wat je wilt bereiken aan snelheden. GL inet geeft keurige tabellen op hun website aan met behaalde resultaten in snelheid. Zelf heb ik een GL 1800 AXT en heb inmiddels ook met eenzelfde model connectie gemaakt via Wireguard. Ik haalde een snelheid van ongeveer 500Mbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Cave_Boy schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:25:
[...]

Kijk vooral naar wat je wilt bereiken aan snelheden. GL inet geeft keurige tabellen op hun website aan met behaalde resultaten in snelheid. Zelf heb ik een GL 1800 AXT en heb inmiddels ook met eenzelfde model connectie gemaakt via Wireguard. Ik haalde een snelheid van ongeveer 500Mbit/s.
Ik haal nu 30 Mbit in ideale condities (die je op reis zelden hebt), dus alles is prima eigenlijk. EdgeOS kan het ook maar ik ben gewoon niet zo handig met al die CLI shizzle. Dat was ooit, maar geen zin in veel tijd kwijt zijn met etc :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ik kijk nu naar de MT2500, kan ook mijn PiHole eruit (die al meermaals een keer in de soep draaide met upgraden, door waarschijnlijk gaar SD kaartje). Lijkt me top?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
JB schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:02:
Ik kijk nu naar de MT2500, kan ook mijn PiHole eruit (die al meermaals een keer in de soep draaide met upgraden, door waarschijnlijk gaar SD kaartje). Lijkt me top?
Best ok model. Als ik echter kijk naar de prijs op bijvoorbeeld Amazon dan zie ik dat je voor €10 meer de AXT 1800 hebt. Dan heb je wifi erbij (kun je evt uitzetten) en behoorlijk wat extra kracht (dual core vs quad core).

De MT 2500 heeft wel een WAN van 2,5Gb/s terwijl de AXT 1800 het moet doen met 1Gb/s poorten (je kan evt bundelen). Persoonlijk vind ik in dit geval de 2,5Gb/s WAN poort niet echt een meerwaarde omdat er geen LAN poort met die snelheid is. De maximale doorvoer is hierdoor dus 1Gb/s. Bij de AXT1800 kun je evt 2 met elkaar bundelen en zou je via wifi en de LAN de totale bandbreedte van de 2Gb/s WAN vol kunnen benutten (al heb je over wifi echt wel verlies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Cave_Boy schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:13:
[...]

Best ok model. Als ik echter kijk naar de prijs op bijvoorbeeld Amazon dan zie ik dat je voor €10 meer de AXT 1800 hebt. Dan heb je wifi erbij (kun je evt uitzetten) en behoorlijk wat extra kracht (dual core vs quad core).

De MT 2500 heet wel een WAN van 2,5Gb/s terwijl de AXT 1800 het moet doen met 1Gb/s poorten (je kan evt bundelen). Persoonlijk vind ik in dit geval de 2,5Gb/s WAN poort niet echt een meerwaarde omdat er geen LAN poort met die snelheid is. De maximale doorvoer is hierdoor dus 1Gb/s. Bij de AXT1800 kun je evt 2 met elkaar bundelen en zou je via wifi en de LAN de totale bandbreedte van de 2Gb/s WAN vol kunnen benutten (al heb je over wifi echt wel verlies).
Ik bestel in Duitsland, kom uit op 80 euro voor die MT2500, welke prijs vergelijk jij afgaande op het tientje? :)

Stomme vraag, maar kan ik en OpenVPN en WireGuard draaien als server, stel dat een van de twee geblokkeerd wordt oid?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
JB schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:15:
[...]
Ik bestel in Duitsland, kom uit op 80 euro voor die MT2500, welke prijs vergelijk jij afgaande op het tientje? :)

Stomme vraag, maar kan ik en OpenVPN en WireGuard draaien als server, stel dat een van de twee geblokkeerd wordt oid?
Ik keek op de NL Amazon

De routers kunnen beide servers tegelijk draaien. Echter dat kost wel wat kracht. Het hangt ervan af wat je verbinding en verwachting is. Moet zeggen dat ik bij mij Wireguard fijner vind dan OpenVPN. Bij OpenVPN moet ik meer instellen.

Je kan toch evt een standaard poort kiezen die niet geblokt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Cave_Boy schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:20:
[...]

Ik keek op de NL Amazon

De routers kunnen beide servers tegelijk draaien. Echter dat kost wel wat kracht. Het hangt ervan af wat je verbinding en verwachting is. Moet zeggen dat ik bij mij Wireguard fijner vind dan OpenVPN. Bij OpenVPN moet ik meer instellen.

Je kan toch evt een standaard poort kiezen die niet geblokt wordt?
Het zal nooit tegelijk gebruikt worden, ik ben (tot nu toe) de enige die dit gebruikt.

Zeker, maar op het werk, ziet onze firewall bijvoorbeeld ook UDP over 443 als "niet normaal" en dat blokkeert ie gewoon :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Nu nog even uitzoeken of ik de MT2500 ook gewoon op de router aan kan sluiten en niet er tussen. De Raspberry Pi zit ook gewoon op de router ipv tussen de router en switch.

Volgens mij doe je dat hier? Leest (voor mij althans) alleen wat onlogisch;

https://docs.gl-inet.com/..._guide/internet_ethernet/

Maar ik lees ook de optie Drop-in Gateway;

https://docs.gl-inet.com/...ce_guide/drop-in_gateway/
Please upgrade to v4.2.x to use this feature. There are some bugs in v4.1.x.

On the left side of web Admin Panel -> NETWORK -> Drop-in Gateway
Usage Scenarios¶

For users who do not want to replace their main router, you can use this mode to extend the functionality of your main router.

Use ADGuard Home to filter advertisements
Use encrypted DNS
Use VPN client
Maar dan zie ik vervolgens in het screenshot iets verder naar beneden;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZ48NTmOxDIsvkg7Z0y4i4bslVk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fEw2cKaDhr9GqgpDfehTPMr6.png?f=fotoalbum_large

Ik wil juist mijn huidige router met DHCP blijven gebruiken en die MT2500 puur in het LAN hangen. Dat moet dan toch met die drop-in gateway? Of ik snap er niks meer van 8)7

Ook het stukje op reddit forum hieromtrent;
So I bought the Brume 2 for a similar purpose (did not receive yet). My parents have FIOS TV and they don't want me changing out their router (for now). I am adding the Brume 2 so they can access my NAS through wireguard with decent throughput with a relatively low cost. The Brume 2 has a mode called "Drop-in Gateway". It should be noted that firmware 4.2.x is needed for this to function correctly. But it acts as the gateway to send wireguard traffic while still using the main router for all the other functions. Just need a single cable to plug in the WAN of the Brume 2 to the LAN of the main router. Then in the DHCP setting of the main router set the IP of Brume 2 as the gateway. This will send all traffic to the Brume first then if it does not go through the wireguard tunnel it will be then sent to the main router like normal. I think you can also use the "AdGuard Home" function on the Brume 2 as well if so desired.
begrijp ik niet helemaal. Bij "Then in the DHCP setting of the main router set the IP of Brume 2 as the gateway. This will send all traffic to the Brume first then if it does not go through the wireguard tunnel it will be then sent to the main router like normal.", wat bedoeld ie met de gateway? Als ik kijk naar mijn DHCP settings bij EdgeOS, dan zie ik nergens gateway staan. Alleen de velden router en DNS (waarbij ik nu het IP adres van de PiHole bij DNS heb ingevuld).

[ Voor 126% gewijzigd door JB op 18-04-2024 18:06 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
JB schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:22:
[...]

Het zal nooit tegelijk gebruikt worden, ik ben (tot nu toe) de enige die dit gebruikt.

Zeker, maar op het werk, ziet onze firewall bijvoorbeeld ook UDP over 443 als "niet normaal" en dat blokkeert ie gewoon :)
Deze functie heb ik zelf nog niet gebruikt maar hoe ik het begrepen heb werkt de functie als volgt:

Al het verkeer dat het routertje krijgt (ook het verkeer via de VPN) gaat via de drop in gateway. Het is echter wel zo dat omdat je routeringen in Wireguard kunt maken het verkeer nog steeds de juiste kant op gaat.

Maar het is wel een verwarrend lastig stukje. Ik mis ene paar tekeningen hier om overzicht te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Cave_Boy schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:28:
[...]

Deze functie heb ik zelf nog niet gebruikt maar hoe ik het begrepen heb werkt de functie als volgt:

Al het verkeer dat het routertje krijgt (ook het verkeer via de VPN) gaat via de drop in gateway. Het is echter wel zo dat omdat je routeringen in Wireguard kunt maken het verkeer nog steeds de juiste kant op gaat.

Maar het is wel een verwarrend lastig stukje. Ik mis ene paar tekeningen hier om overzicht te zien.
Ja nu las ik ook ARP spoofing icm vanaf 4.2 hebben "we" dit aangepast;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOT-1LAhjACE_LRDr6ddIQCi610=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HC4QapIdhASFQIPN1xYf7gAh.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UV0VwyDcPtZcEkSqX0kRCT4qY9k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AikeLnkC0IggJ350jaBVg4fx.png?f=user_large
The current documentation describes a scheme for version 4.1 firmware that uses ARP spoofing to get clients to send traffic to Drop In Gateway. This solution is not very stable.
In version 4.2, we will change it to another solution that uses DHCP. This solution requires the user to either disable DHCP on the main router to use DHCP on Drop In Gateway, or to modify the gateway (DHCP Option 3) that the DHCP server on the main router sends to the client as the Drop In Gateway IP.
Inmiddels zijn ze bij firmware 4.5...

Als ik het goed begrijp, moet ik het zelf zo instellen;

To be clear my setup looks as follows:

- GL-MTxxxx attached to main router via wan port
- drop in gateway enabled
- LuCI → DHCP server disabled on the WAN interface

DHCP still on for LAN interface and WIFI interface
Devices conntected to LAN port or WIFI interface obtain IP from GL-MTxxxx
Devices connected to main router obtain IP from main router, but I can configure the gateway to the GL-[list]
MTxxxx IP and everything gets routed via the GL device.

[ Voor 10% gewijzigd door JB op 19-04-2024 08:34 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerrobin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-04 22:14
Ik maak nu ongeveer twee jaar gebruik van de MT3000 en ben over het algemeen onder de indruk, echter heb ik wel enkel wannneer er veel traffic is over de WAN poort door bijvoorbeeld synchroniseren van de onedrive van grote bestanden dat de router vastloopt. Dit gebeurt enkele tot uiterst tientallen keren per jaar. Net te weinig om het in mijn situatie te vervelend te vinden. Ook heb ik IPv6 uit staan vanwege kleine issues, die mogelijk al opgelost zijn via firmware upgrades.

[ Voor 12% gewijzigd door tweakerrobin op 19-04-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
JB schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:31:
[...]

Ja nu las ik ook ARP spoofing icm vanaf 4.2 hebben "we" dit aangepast;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Inmiddels zijn ze bij firmware 4.5...

Als ik het goed begrijp, moet ik het zelf zo instellen;

To be clear my setup looks as follows:

- GL-MTxxxx attached to main router via wan port
- drop in gateway enabled
- LuCI → DHCP server disabled on the WAN interface

DHCP still on for LAN interface and WIFI interface
Devices conntected to LAN port or WIFI interface obtain IP from GL-MTxxxx
Devices connected to main router obtain IP from main router, but I can configure the gateway to the GL-[list]
MTxxxx IP and everything gets routed via the GL device.
Volgen mij klopt dit ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Maar wil je dit? Het voelt een beetje stuntelig, die Drop-In Gateway optie van GL.Inet? Had verwacht het ding gewoon op LAN te prikken, NATje op de ERX router voor Wireguard en/of OpenVPN, Adguard aanzetten en klaar...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
JB schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:17:
[...]

Maar wil je dit? Het voelt een beetje stuntelig, die Drop-In Gateway optie van GL.Inet? Had verwacht het ding gewoon op LAN te prikken, NATje op de router voor Wireguard en/of OpenVPN, Adguard aanzetten en klaar...
Hoe zie je het anders voor je?

Anders moet je Adguard toch op 2 netwerken tegelijk werken? Als het een los apparaat is betekend het 2 netwerk aansluitingen (of 1 a 2 via wifi).
Als het op het apparaat zelf is dan zijn bij veel van dit soort routers de netwerken ook met elkaar verbonden. En op die manier met elkaar verbinden is vaak juist niet gewenst.

Ik vind de optie die erin is gekomen geen slechte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 08:15
@JB
De GL Inet verwacht op de WAN poort de internet verbinding, je krijgt een soort router nat achter nat.
Op de LAN poorten van de GL Inet zal dan wss een dhcp server actief worden, met een andere ip range, dus die moet je onaangesloten laten.

Als je in je eigen router een portforward maakt naar de GL Inet dan verwacht ik dat de vpn server gaat werken, en je de vpn server kunt gebruiken om het internet op te gaan. Of je ermee je LAN op kunt gaan weet ik niet zeker, zou in theorie ook moeten lukken omdat je netwerk achter je WAN poort zit.

Wil je de adguard aan de praat krijgen, dan moet je op de GL Inet op de WAN poort dit open zetten.

Of dit allemaal gaat lukken met stnaard GL Inet os geen idee, met openwrt erop gaat dit zeker wel lukken.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@laurens0619 @Cave_Boy de Brume 2 is binnen. Net upgrade gedaan naar 4.5.16. De drop-in gateway geeft onderstaande weer;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTR0ftxsJXpwEVggp8C5QWtn-Ww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U1sqSg4am298kUGK7rZIwvDb.png?f=fotoalbum_large

Ik begrijp het stukje "Please note that in Drop-in Gateway mode, the VPN policy of this device will not work for clients from the WAN port." niet helemaal, hoe bedoelen ze dit?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Het lijkt te werken. Dat ging erg smooth! AdGuard draait ook al. Enige rare is (en dan moet ik nog met VPN bezig), dat ik de ERX DHCP server niet heb aangepast en het toch lijkt te werken. Alles loopt nu via de Brume en ik zie in de DHCP lease op clients de default gateway op de Brume staan :?

De Brume WAN interface zet DHCP gewoon weer aan na een reboot :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6MyeEPSbcTZqC4xu7ORT0m9Py4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lUoaggNSnBe0zloEXCh3RpV8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 77% gewijzigd door JB op 19-04-2024 20:08 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

laurens0619 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:28:
@JB
De GL Inet verwacht op de WAN poort de internet verbinding, je krijgt een soort router nat achter nat.
Op de LAN poorten van de GL Inet zal dan wss een dhcp server actief worden, met een andere ip range, dus die moet je onaangesloten laten.

Als je in je eigen router een portforward maakt naar de GL Inet dan verwacht ik dat de vpn server gaat werken, en je de vpn server kunt gebruiken om het internet op te gaan. Of je ermee je LAN op kunt gaan weet ik niet zeker, zou in theorie ook moeten lukken omdat je netwerk achter je WAN poort zit.

Wil je de adguard aan de praat krijgen, dan moet je op de GL Inet op de WAN poort dit open zetten.

Of dit allemaal gaat lukken met stnaard GL Inet os geen idee, met openwrt erop gaat dit zeker wel lukken.
Ik ga toch maar eens pogen die Brume gewoon in het LAN op te nemen. Zonder gekke drop-in trucjes.

Even uitzoeken hoe dat dan moet inderdaad. Via WAN of via LAN aansluiten etc. Neem aan dat ik ‘m via WAN poort aansluit evengoed?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
JB schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:07:
[...]

Ik ga toch maar eens pogen die Brume gewoon in het LAN op te nemen. Zonder gekke drop-in trucjes.

Even uitzoeken hoe dat dan moet inderdaad. Via WAN of via LAN aansluiten etc. Neem aan dat ik ‘m via WAN poort aansluit evengoed?
Jup wan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Dat lijkt beter te werken. WAN als LAN poort geconfigureerd maar dan krijg ik alsnog geen beweging. De LAN poort nu static ingesteld met de ERX als default gateway en die ingeprikt op de ERX. Dan werkt het wel, kan ik de Brume ook benaderen in het LAN segment en kan ik AdGuard laten werken.

AdGuard stond nog niet aan terwijl ik wel al DNS naar de Brume pointe == geen internetpagina's die laadden. Daarna AdGuard aangezet en voila internetpagina worden geladen en ik zie ook AdGuard vol lopen met hits.

Getest met OpenVPN server, die heb ik ook aan de praat nu. Wilde eerst 443 instellen maar dat zegt de Brume;
-8 openvpn server port conflict gl.inet
Als ik de default 1194 poort instel, start de server wel op. Daarna kan ik ook via een client verbinding maken, maar heb ik geen internet en ook geen toegang tot LAN netwerk.

Als ik het vinkje plaats bij Zones (de bovenste regel) "Masquerading" dan heb ik wel internet op de de client, maar traag en het lijkt een lokale breakout te zijn want speedtest laat dan mijn telefoonprovider zien;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqyoyLZD3BF8j2kEna5ksi5H6H4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AOPBNyQUnqi3WaNiwuiPr3Ru.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door JB op 20-04-2024 00:24 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Zou de firewall niet helemaal uit kunnen? In mijn setup zit ie alleen in de weg, toch?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-05 21:09
De Flint 2 GL-MT6000 is nu in de aanbieding voor Usd 142,10 ipv Usd 189,-.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
JB schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:14:
Zou de firewall niet helemaal uit kunnen? In mijn setup zit ie alleen in de weg, toch?
Dat vermoed ik niet. Heb je wel een routering aangemaakt in Wireguard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
snah001 schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:31:
De Flint 2 GL-MT6000 is nu in de aanbieding voor Usd 142,10 ipv Usd 189,-.
Best mooi model. Zeker de doorvoer etc.
Waar ik een tijdje terug naar zat te kijken is de ondersteuning voor mesh. Ik heb het idee dat die wat minder is. Kan iemand hier wat meer over aangeven? Ik heb nu een simpele Asus en ook een Asus mesh punt. Ze praten bekabeld heerlijk tegen elkaar en de wifi is super. Ik wil als eindelijk de glasvezel er is dit gedeelte vernieuwen en ik zat wel een aantal keren te kijken naar GL inet al vind ik de Fritz modellen ook erg mooi. Daar lees ik ook veel meer met ondersteuning in mesh en zie je ook aparte apparatuur ervoor.

In veel woningen is tegenwoordig (zeker met de hogere frequenties) met 1 router niet meer voldoende dekking. Op zo'n moment is het toch handig om een mesh te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Cave_Boy schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:18:
[...]

Dat vermoed ik niet. Heb je wel een routering aangemaakt in Wireguard?
Ik heb het verkeerd aangepakt. Ben nu een stuk verder. Alles moet op de WAN poort, maar ik kon niet bij de webgui. Vervolgens de WAN remote access aangevinkt en toen kon ik wel bij de MT2500.

AdGuard enabled, poortjes opengezet voor de webinterface van AdGuard + DNS, verder OpenVPN server aangemaakt, die werkt ook meteen nu, maar alleen met local internet breakout client. Als ik “redirect-gateway def1” + “dhcp-option DNS 192.168.2.2” toevoeg, werkt internet niet meer via VPN. LAN access heb ik dan nog wel.

Laatste ding is nu nog DNS aan de praat krijgen in het 192.168.5.X IoT VLAN. Dat werkt ook nog niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKm0cudatrJjZNtcBDj0UTLzeUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/13wtcexdCVnxexwYVYkVNll7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door JB op 23-04-2024 17:46 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@Cave_Boy @laurens0619 Inmiddels bijna alles aan de praat 8)

Een port forward lostte het probleem met mijn IoT VLAN op;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8rPn8hI5SKizGyR7G8NKhVvV5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XBbOkdFm2wGfNVNyxSTpYE3M.png?f=fotoalbum_large

Hiermee zie je ook de clients in AdGuard voorbij komen ipv alleen localhost.

Nu blijft nog open;

OpenVPN wil nog steeds niet via AdGuard, dus advertenties etc zodra ik deze tunnel opbouw. Forceer ik DNS van de MT2500, dan heb ik geen internet over de tunnel, maar wel LAN toegang (die heb ik ook zonder DNS forceren). Pingen kan ik dan wel naar 192.168.2.2 vanuit de iPhone die via OpenVPN binnenkomt. Raar... :?

Oh ja en ik heb WireGuard nu ingesteld, dat gaat super simpel en daar werkt het met met DNS naar AdGuard. Wat ik alleen erg raar vind, als ik de WireGuard server uitschakel op de MT2500, kan ik nog steeds een tunnel opbouwen vanuit de WireGuard app (iPhone). Het icoontje VPN komt dan in beeld, maar niets werkt dan.

@laurens0619 :> O+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@JB
Kun je gene firewall rule aanmaken waar de match geen "From wan" heeft?
Of als je die moet opgeven, een "from openvpn"?

Je openvpn dns lookup komt denk ik niet langs de wan interface (geen idee waarom wireguard wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

laurens0619 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:18:
@JB
Kun je gene firewall rule aanmaken waar de match geen "From wan" heeft?
Of als je die moet opgeven, een "from openvpn"?

Je openvpn dns lookup komt denk ik niet langs de wan interface (geen idee waarom wireguard wel)
Volgens mij niet, maar kan ik parallel nog een aanmaken om OpenVPN te helpen?

De smaakjes;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esYbspsXyKag_3CcbQuxVrsW_tU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GE4MCADXtmQMzYIAAkFU8wGX.png?f=user_large

[edit]

Jep, hiermee werkt het nu wel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_HNWhP6m-LwZRukGyrdgARUXn8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ILS0WUv0WyVkDOQs7h33CCXl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door JB op 25-04-2024 09:29 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-05 08:52
Lieve tweakers,

Ik ben GL.inet eerder tegen gekomen als handig spul voor op vakantie. Ik zoek een travel router die kan om gaan met login / splash pagina’s van zeg maar camping wifi. Op de router daarna zelfde SSID en password als thuis en alles is in één keer online (en dat is niet meer dan twee telefoons en anderhalve kiddo-tablet dus 16Tbps hoeft nou ook weer niet). Nu lees ik hierboven dat TP-link spul ook prima werkt.

Daarom twee vragen:
1. GL.inet heeft maar twee producten in de pricewatch. Op hun eigen pagina kan ik wel alles bestellen (en lijkt stevig afgeprijsd als het niet is uitverkocht). Wat is er aan de hand, gaan ze stoppen? Of verkoopt simpelweg bijna niemand hun producten?
2. is er nog een doorslaggevende reden om GL.inet te kiezen? Open source ben ik enorme voorstander van maar daar lees ik wisselende berichten van over GL (maar zal beter zijn dan de rest…?).

Veel dank voor de hulp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Ik koop zelf de GL inet routers via Amazon. Kwam omdat het inderdaad op de site destijds ook uitverkocht was. En helemaal in het begin kwam er ook verzendkosten of iets bij waardoor Amazon toch weer goedkoper en sneller was.

Dat ze gaan stoppen en of problemen zijn heb ik dusver nog niks over mogen ervaren. Toevallig gister wel even een rondje met Updates gedaan. Ik heb automatisch updaten uitstaan. Is wel eens voorgekomen dat het op een niet fijn moment eruit lag namelijk. Met pakweg 8 minuten had ik het netwerk met 4 Wireguard routers allemaal weer geüpdatet naar de laatste versie en behoud van de settings (ze maakten ook weer direct automatisch verbinding met Wireguard server).

Zelf vind ik de vormfactor erg fijn (erg makkelijk weg te werken) en ze verbruiken niet veel stroom. Hierbij vind ik het ook prettig dat het gewoon via USB C gevoed kan worden (wat inmiddels ook weer een standaard begint te worden).

Heb zelf ook ervaring met TP link spul.
Ik ben het geheel met je eens dat ook dit prima kan werken. De GL Inet heeft vaak meer opties/ net iets krachtiger.

Laat je weten over welke modellen je na zit te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@Cave_Boy waar zie jij de automatische update knop? Bij mijn MT2500 zie ik die niet. De GL-A1300 moest ik ook handmatig updaten.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
JB schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:26:
@Cave_Boy waar zie jij de automatische update knop? Bij mijn MT2500 zie ik die niet. De GL-A1300 moest ik ook handmatig updaten.
Hahah ben er nu achter dat dit vroeger met de oude series wel kon (net een oude GL inet gekeken) alleen de nieuwere met versie 4 software niet. Nooit opgevalle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
Cave_Boy schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:36:
Laat je weten over welke modellen je na zit te denken?
Een Slate AX of Beryl AX maar zie nu voor €35 een Opal…
Enige doel is alles online om de krant te lezen en wat te netflixen eigenlijk.

Heb thuis wel al jaren een PiHole draaien wat echt super goed bevalt, dus een camping router om meteen met andere add blocking te oefenen kan best.

Enig advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Pol23 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:47:
[...]

Een Slate AX of Beryl AX maar zie nu voor €35 een Opal…
Enige doel is alles online om de krant te lezen en wat te netflixen eigenlijk.

Heb thuis wel al jaren een PiHole draaien wat echt super goed bevalt, dus een camping router om meteen met andere add blocking te oefenen kan best.

Enig advies?
Zoek even goed uit of AdGuard goed draait op die routers. Zelf vind ik het tegenvallen op mijn Slate Plus. Lijkt gewoonweg niet genoeg power te hebben.

Blocklists inladen is drama.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Als je thuis een fijne internetverbinding hebt met voldoende upload (dat is vaak het probleem)... Dan kun je misschien eraan denken om misschien een ierts sneller model te nemen (ook meer toekomstgericht) en dan met wireguard een VPN op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Cave_Boy schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 06:17:
Als je thuis een fijne internetverbinding hebt met voldoende upload (dat is vaak het probleem)... Dan kun je misschien eraan denken om misschien een ierts sneller model te nemen (ook meer toekomstgericht) en dan met wireguard een VPN op te zetten.
Ik heb ergens gelezen dat de MT2500 hier (ook) _uitermate_ geschikt voor is O-)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
JB schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:53:
[...]

Ik heb ergens gelezen dat de MT2500 hier (ook) _uitermate_ geschikt voor is O-)
Klopt die is zeker geschikt. Alleen voor de client is het ook fijn iets speelruimte te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
Cave_Boy schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 06:17:
Ok, makes sense. Maar puur als camping wifi, is er dan nog een reden om een slate of beryl te nemen en niet de opal? Enige grote verschil dat ik in de vergelijking zie is openVPN en wireguard snelheden (>150 vs <65Mbps)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
Pol23 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:36:
[...]

Ok, makes sense. Maar puur als camping wifi, is er dan nog een reden om een slate of beryl te nemen en niet de opal? Enige grote verschil dat ik in de vergelijking zie is openVPN en wireguard snelheden (>150 vs <65Mbps)
De een heeft gewoon meer rekenkracht dan de ander. Dan zie je ook terug in de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Pol23 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:36:
[...]

Als je AdGuard wil gebruiken wel

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pol23
JB schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:50:
[...]

Als je AdGuard wil gebruiken wel
En opal heeft geen wifi6 dus net een beryl besteld. Extra cpu power van de slate verwacht ik niet echt nodig te hebben.

Dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvunited
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-05 01:36
Ik wil al mijn buitelandsverkeer via mijn thuis VPN laten lopen. Ik zit te denken aan de volgende set-up:

- Brume 2 (GL-MT2500A) die aan het thuisnetwerk wordt verbonden en de VPN draaiend houdt.
- Beryl AX (GL-MT3000) die als travel router fungreert, deze zal meegenomen worden naar buitenlandse locaties en zal verbinden met het WireGuard profiel die draait op de Brume 2.

Nog dingen waar ik rekening mee met houden of andere op- of aanmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
psvunited schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:57:
Ik wil al mijn buitelandsverkeer via mijn thuis VPN laten lopen. Ik zit te denken aan de volgende set-up:

- Brume 2 (GL-MT2500A) die aan het thuisnetwerk wordt verbonden en de VPN draaiend houdt.
- Beryl AX (GL-MT3000) die als travel router fungreert, deze zal meegenomen worden naar buitenlandse locaties en zal verbinden met het WireGuard profiel die draait op de Brume 2.

Nog dingen waar ik rekening mee met houden of andere op- of aanmerkingen?
Dit is een setup die volgens mij moet kunnen. Houd wel rekening met je upload. Daarbij de Brume 2 is "maar" een dual core. Als Wireguard server zal hij hoogstwaarschijnlijk dus wel wat lager scoren dan de gemeten snelheid in de grafiek. Hoeveel lager durf ik niet echt te zeggen.

Als je de GL.iNet AXT1800 neemt als server heb je meer rekenkracht (quad core). Maar dit hangt natuurlijk ook af wat zijn je verwachtingen van deze verbinding nu en hoe je je de groei van deze verbinding in de komende jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-05 14:42
@psvunited zoals @Cave_Boy al aangeeft is de GL-AXT1800 een goed alternatief vanwege de krachtige(re) quad-core CPU die garant staat voor een hogere WireGuard doorvoer. De GL-MT2500A en GL-MT3000 zijn echter wel 'nieuwere' modellen en hebben een lager prijskaartje waardoor ze een stuk aantrekkelijker zijn. Tevens beschikken ze over 2.5 Gbps op de WAN poort wat heel mooi is alleen is de LAN poort dan weer in 1 Gbps uitgevoerd waardoor het nut van die 2.5 Gbps mij een beetje ontgaat, maar goed.

Afhankelijk van je precies wilt zou je ook kunnen kijken naar de producten van MikroTik. Ik heb zelf onlangs een hAP ax lite uitgepakt en ga de komende tijd experimenteren met een WireGuard verbinding naar mijn GL-AXT1800. Alleen nog niet aan toegekomen om dit daadwerkelijk op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Zo te lezen kan je de poorten omdraaien in openwrt: https://forum.gl-inet.com...ch-option-missing/27777/2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Dan nog, heeft de router nu een 2.5 Gbps poort aan de LAN kant en een 1 Gbps poort aan de WAN kant. Dan schiet het voor mijn gevoel nog steeds niet echt op. Houdt alle poorten 1 Gbps of maak alle poorten 2.5 Gbps, aan deze tussenoplossing heeft volgens mij niemand iets. Ik begrijp dat dit een beperking is, of zo je wilt een 'feature', van de hardware / SOC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:32
Vermoed ook temperatuur, energie verbruik etc.

De afgelopen dagen op de camping weer de beryl ax live gehad. Blijft altijd wel een gedoe met een landing pagina. Op mijn telefoon kreeg ik hem helemaal niet door. Op een gegeven moment op iPad wel.
Blijft wel een dingetje dat dit niet altijd even makkelijk gaat zoals direct op je telefoon. Daar popt het om de haverklap op.
Verder altijd opletten dat vpn en adguard etc uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
The Fatal schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:55:
Vermoed ook temperatuur, energie verbruik etc.

De afgelopen dagen op de camping weer de beryl ax live gehad. Blijft altijd wel een gedoe met een landing pagina. Op mijn telefoon kreeg ik hem helemaal niet door. Op een gegeven moment op iPad wel.
Blijft wel een dingetje dat dit niet altijd even makkelijk gaat zoals direct op je telefoon. Daar popt het om de haverklap op.
Verder altijd opletten dat vpn en adguard etc uit staat.
Vreemd heb inmiddels vaak genoeg op een camping en hotel mijn AXT 1800 gehad nooit problemen mee gehad. Heb wel schuifje zo ingesteld dat deze Wireguard aanzet of uitzet. Bij 1e keer aanzetten is mijn Wireguard even uit en dan moet ik dus idd de landingspagina vaak doen. Daarna schuifje om en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Het hangt er heel erg van af hoe die 'splash page' wordt getriggerd. Doorgaans pakt mijn Android mobiel deze goed op en soms doet Firefox op de laptop het beter. Heel af en toe moet ik kunst en vliegwerk toepassen om op de 'splash page' te komen. Ik heb liever een Hotel-WiFi die een wachtwoord gebruikt in plaats van zo'n aanmeldingspagina omdat het minder foutgevoelig is en tevens omdat de verbinding tussen client en access point dan tenminste nog iets van versleuteling heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Heb op de GL-MT6000 ook de Wireguard Server geacitveerd.
Getest door de 2 in 1 tablet (Surface Pro 7) via de draagbare hotspot van de telefoon te verbinden en dus buiten mijn huisinternet omgeving.
Op de Surface pro draait dan de Torguard app waarin ik de clientside van de verbinding met de server kan opzetten.
Dus zo gedaan en warempel het werkt.
Ziggo heeft bij mij 750dwn/75up en en toen getest wat uiteindelijk vanaf Surfaceclient > internetverbinding > Wireguard Server @home > lokaal netwerk home snelheid was.
Die is c.a. 25 down en 50 up dus zou genoeg moeten zijn in verre landen als ik op projecten moet. Nu nog even vlak over de grens proberen (bijv. in Aken) bij een Starbucks en dan zien of het werkt.
Daarna kijken of ik een HD die in mijn netwerk zit kan benaderen en zo mbv Emby films kan kijken.
Eind van de maand ga ik voor 21 dagen voor projecten naar Vietnam en dan gaan we het zien of alles werkt.
Kan alleen nog niet ontdekken welk IP adres mijn netwerkomgeving ziet wat van de WG server afkomt.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
snah001 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:36:
Heb op de GL-MT6000 ook de Wireguard Server geacitveerd.
Getest door de 2 in 1 tablet (Surface Pro 7) via de draagbare hotspot van de telefoon te verbinden en dus buiten mijn huisinternet omgeving.
Op de Surface pro draait dan de Torguard app waarin ik de clientside van de verbinding met de server kan opzetten.
Dus zo gedaan en warempel het werkt.
Ziggo heeft bij mij 750dwn/75up en en toen getest wat uiteindelijk vanaf Surfaceclient > internetverbinding > Wireguard Server @home > lokaal netwerk home snelheid was.
Die is c.a. 25 down en 50 up dus zou genoeg moeten zijn in verre landen als ik op projecten moet. Nu nog even vlak over de grens proberen (bijv. in Aken) bij een Starbucks en dan zien of het werkt.
Daarna kijken of ik een HD die in mijn netwerk zit kan benaderen en zo mbv Emby films kan kijken.
Eind van de maand ga ik voor 21 dagen voor projecten naar Vietnam en dan gaan we het zien of alles werkt.
Kan alleen nog niet ontdekken welk IP adres mijn netwerkomgeving ziet wat van de WG server afkomt.
Mooi dat het goed werkt. Vind alleen de snelheid aan de lage kant. Ligt dat niet aan de app Torquard? Ik heb bij iemand met een vergelijkbare snelheid en setup een stuk hoger behaald (rond de 150Mbit/s a 200Mbit/s).

Het model moet ook client side de 900Mbit/s behalen. Serverside is een stukje zwaarder maar ik ervaar niet dat deze zoveel zwaarder is dat je nog niet eens de 100Mbit/s behalen kan.

Kan het misschien ook aan de wifi verbinding liggen waar je toen mee verbonden was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Mijn MT6000 hangt aan een Ziggo lijn 750/75 sinds deze week.
Ga straks nog ff testen en ook mijn GLiNet AC1200 instellen om naar de server te connecten.
Kijken wat dat oplevert.
AC1200 ingesteld als client voor de MT6000 server.
Ligt een beetje aan de server waarmee je de speedtest doet.
Dus verbinding loopt GL1200 > Telefoon via Odido netwerk > Wireguard server MT6000 > Ziggo levert nu rond de 30/30 op.
Dat moet voldoende zijn.
In Azië waar ik voor werk komende week 3 weken naar toe ga hebben ze in hotels meestal max 15/15 als je geluk hebt.

[ Voor 51% gewijzigd door snah001 op 22-05-2024 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
Voor diegenen die op hun router Adguard Home standaard hebben draaien hier een link naar een manier om die te kunnen updaten.
Je moet wel weten hoe in SSH je router te benaderen.
Is voornamelijk bedoeld voor de Flint en Flint2 maar kan goed dat het bij andere routers ook kan en dat staat daar in beschreven:

https://github.com/Admonstrator/glinet-adguard-updater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

snah001 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:03:
Voor diegenen die op hun router Adguard Home standaard hebben draaien hier een link naar een manier om die te kunnen updaten.
Je moet wel weten hoe in SSH je router te benaderen.
Is voornamelijk bedoeld voor de Flint en Flint2 maar kan goed dat het bij andere routers ook kan en dat staat daar in beschreven:

https://github.com/Admonstrator/glinet-adguard-updater
Vooral benieuwd of iemand dit al heeft gedaan op een Slate Plus aangezien de stock AGH niet goed draait op de lage specs. Vind het ergens schandalig dat ze die GL-A1300 durven te verkopen met AdGuard. Beetje blocklist uploaden trekt ie gewoonweg niet.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:12
Ik heb de MT-3000 (Beryl-AX) ook besteld en vorige week ontvangen. Gelijk de antenne's verwijderd en de behuizing geschikt gemaakt voor railmontage.
Nu gebruiken op de boot zodat we met een buitenantenne een line-of-sight kunnen realseren voor betere wifi ontvangst.
Doel is om met deze router voldoende throughput te hebben via Wireguard naar VPN server thuis zodat we overal Netflix en Ziggo kunnen kijken. :P

De behuizing openen is wat lastig maar eenmaal open is het losnemen van de IPEX/u.FL connectors op moederbordje eenvoudig. Door afzagen van de origingele antenne's komt er een opening vrij waarin SMA connectoren geplaatst kunnen worden.

Hieronder wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1uetCnDCwS8WLJqxcgiV4csReg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgJiAThkW50NbrHtgqZ7zvaq.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A14DZ7IGijiMDF3V3BuCpj0aY4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4wBcnIM11TZ1pvpVmco7nO8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJzTwGOWzR87gKZbfZv6EGSrHqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pr9tOUNfrpkFWKxBM1dMgsWV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUynHoIQYC2AcjDqc_ATsXzo8NI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxIVf9Az3omu4jzAtF6xYRIc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwkwLCc_S45tvmd7XWTUkqSyasE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KA9yvAywVjYObwrBU82vNPQT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_2LgRkuPZ0FIoKzqzn-PpcSE-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dAicZXpIxbNMdC1Qk957Wzy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door benthouse op 01-06-2024 16:44 . Reden: In testopstelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
benthouse schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:30:
Ik heb de MT-3000 (Beryl-AX) ook besteld en vorige week ontvangen. Gelijk de antenne's verwijderd en de behuizing geschikt gemaakt voor railmontage.
Nu gebruiken op de boot zodat we met een buitenantenne een line-of-sight kunnen realseren voor betere wifi ontvangst.
Doel is om met deze router voldoende throughput te hebben via Wireguard naar VPN server thuis zodat we overal Netflix en Ziggo kunnen kijken. :P

De behuizing openen is wat lastig maar eenmaal open is het losnemen van de IPEX/u.FL connectors op moederbordje eenvoudig. Door afzagen van de origingele antenne's komt er een opening vrij waarin SMA connectoren geplaatst kunnen worden.

Hieronder wat foto's:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Netjes!

Mijn ervaring is wel dat vpn en brakke wifi vaak de verbinding nog brakker maakt :p

op de camping heb ik dit geprobeerd om tv te kunnen blijven kijken vanaf de firetv maar dit mislukte. Nu overgestapt op nlziet en dan is de restrictie eraf.

Als je de tv (stick) thuis vanaf je trusted netflix netwerk hebt ingesteld dan blijft deze vaak ook wel werken (aanname dat je een tv player hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
laurens0619 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:34:
Netjes!

Mijn ervaring is wel dat vpn en brakke wifi vaak de verbinding nog brakker maakt :p

op de camping heb ik dit geprobeerd om tv te kunnen blijven kijken vanaf de firetv maar dit mislukte. Nu overgestapt op nlziet en dan is de restrictie eraf.

Als je de tv (stick) thuis vanaf je trusted netflix netwerk hebt ingesteld dan blijft deze vaak ook wel werken (aanname dat je een tv player hebt)
Ja, mijn ervaring is ook dat een ingebouwde TV player vaak minder stabiel werkt. Maar bijvoorbeeld een externe TV stick (Firestick, Xiaomi stick bijvoorbeeld) die werken wel een stuk stabieler). Leuk voordeel. Die worden vaak ook beter met updates onderhouden en het opstarten gaat vaak ook iets sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Cave_Boy schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:12:
[...]

Ja, mijn ervaring is ook dat een ingebouwde TV player vaak minder stabiel werkt. Maar bijvoorbeeld een externe TV stick (Firestick, Xiaomi stick bijvoorbeeld) die werken wel een stuk stabieler). Leuk voordeel. Die worden vaak ook beter met updates onderhouden en het opstarten gaat vaak ook iets sneller.
Met firetv bedoelde ik de firestick :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-05 17:49
Met de nieuwe Flint 6 router van glinet en een slate ax zijn snelheden van bijna 1 Gb mogelijk via een wireguard verbinding. Ik denk dat tv kijken dan wel mogelijk zou moeten zijn. (bron: een YouTube filmpje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Klopt, ik haal met mijn MT6000 op een Ziggo 750/60 wireless Wifi6 nu c.a. 690/59 m.b.v. Wireguard.
Denk dat bedraad dat nóg beter zal zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door snah001 op 02-06-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Laagheim schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:24:
Met de nieuwe Flint 6 router van glinet en een slate ax zijn snelheden van bijna 1 Gb mogelijk via een wireguard verbinding. Ik denk dat tv kijken dan wel mogelijk zou moeten zijn. (bron: een YouTube filmpje)
Alles boven de 200 Mbps vind ik in dit geval heel erg netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Wellicht interessant voor anderen. Mbt de GL-A1300 Slate Plus heb ik een topic geopend bij GL.iNet zelf. Het gaat om de AdGuard functionaliteit die niet werkt, terwijl de router wel verkocht wordt met...

Het probleem is, dat blocklists niet ingeladen worden. Na een tijdje is er eindelijk bemoeienis van GL.iNet, maar tot op heden komen we niet verder dan een workaround.

GL-A1300 - AdGuard not able to add/update blocklists
This device is sold as AdGuard capable, so you can't just point to the memory of the device!
In fact, I bought specifically this device for specifically this purpose.
So, this would be rather disappointing, not to say misleading.

Moreover, if memory was the problem, it wouldn't work either when the file was downloaded directly or when the directory is symlinked to /tmp (RAM disk).

The download is therefore the problem, not the memory.

There is definitely something wrong with the AdGuard integration, and an engineer should look into this.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
JB schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:27:
Wellicht interessant voor anderen. Mbt de GL-A1300 Slate Plus heb ik een topic geopend bij GL.iNet zelf. Het gaat om de AdGuard functionaliteit die niet werkt, terwijl de router wel verkocht wordt met...

Het probleem is, dat blocklists niet ingeladen worden. Na een tijdje is er eindelijk bemoeienis van GL.iNet, maar tot op heden komen we niet verder dan een workaround.

GL-A1300 - AdGuard not able to add/update blocklists

[...]
Het is ook goed om te lezen dat het probleem niet helemaal bij het apparaat is. Het is deels ook naar wat de gebruiker ervan verwacht en ook hoe ik het lees deels met opslag/ benaderen van iets?.

Lastige combinatie. HEt apparaat is al simpele travel router met adguard optie erbij verkocht echter je kan ook weer niet verwachten dat je mega veel taken aan zo'n apparaat kunt geven. Maar waar ligt die verwachtingsgrens? En dan heb je ook nog het probleem dat hij ook wel eens helemaal niet wilt inladen (ook korte lijst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Cave_Boy schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:17:
[...]

Het is ook goed om te lezen dat het probleem niet helemaal bij het apparaat is. Het is deels ook naar wat de gebruiker ervan verwacht en ook hoe ik het lees deels met opslag/ benaderen van iets?.

Lastige combinatie. HEt apparaat is al simpele travel router met adguard optie erbij verkocht echter je kan ook weer niet verwachten dat je mega veel taken aan zo'n apparaat kunt geven. Maar waar ligt die verwachtingsgrens? En dan heb je ook nog het probleem dat hij ook wel eens helemaal niet wilt inladen (ook korte lijst).
Handmatig werkt het wel, dus het lijkt specifiek mis bij de Slate Plus. Dat moet toch opgelost kunnen worden? Ze verkopen het met de volgende specs;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GHvBy8sy2UxJCvaLjfAFsbsvbs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4DNEmJixqF0lWO1MMfiXb9Jt.png?f=user_large

Als je dan geen enkele (default) blocklist ingeladen krijgt...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
JB schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:28:
[...]

Handmatig werkt het wel, dus het lijkt specifiek mis bij de Slate Plus. Dat moet toch opgelost kunnen worden? Ze verkopen het met de volgende specs;

[Afbeelding]

Als je dan geen enkele (default) blocklist ingeladen krijgt...
Ik ben het ook met je eens dat dat deel wel bijzonder is. Wat ik mij afvraag is of er met de default lijsten niet een spontane groei is geweest ofzo in formaat? Er moet ergens een reden zijn.

Als test heb ik trouwens eerder op een 750S ook lijsten kunnen inlezen. Dit was wel richting het max wat hij aankon. Idle was toen rond de 60%. Ging er verkeer over dan was dit vrij snel naar de 80% of hoger en de bandbreedte was minder hoog dan zonder dat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Cave_Boy schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:29:
[...]

Ik ben het ook met je eens dat dat deel wel bijzonder is. Wat ik mij afvraag is of er met de default lijsten niet een spontane groei is geweest ofzo in formaat? Er moet ergens een reden zijn.

Als test heb ik trouwens eerder op een 750S ook lijsten kunnen inlezen. Dit was wel richting het max wat hij aankon. Idle was toen rond de 60%. Ging er verkeer over dan was dit vrij snel naar de 80% of hoger en de bandbreedte was minder hoog dan zonder dat..
Het is een lijstje van 1,4 MB met records... Memory is geen issue.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-04 14:16
Pol23 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:01:
[...]

En opal heeft geen wifi6 dus net een beryl besteld. Extra cpu power van de slate verwacht ik niet echt nodig te hebben.

Dank voor de hulp!
Heb je de Beryl AX gekocht, want de Beryl heeft geen Wi-Fi 6 toch? En heb je hem al geprobeerd? Ik ben opzoek naar hetzelfde als jij, iets om de camping wifi op te pakken en weer uit te zenden met een eigen SSID.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pol23
My-life schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:02:
[...]

Heb je de Beryl AX gekocht, want de Beryl heeft geen Wi-Fi 6 toch? En heb je hem al geprobeerd? Ik ben opzoek naar hetzelfde als jij, iets om de camping wifi op te pakken en weer uit te zenden met een eigen SSID.
Hahaha, wat een timing!! Deze reactie typ ik letterlijk via de campingrouter die ik sinds gister aan de praat heb na aankomst in Frankrijk.

Heb inderdaad gekozen voor de Beryl. Zonder specs te checken, maar website adverteert vrij opvallend met wifi 6: https://www.gl-inet.com/products/gl-mt3000/

Lessons learned:
1. duurde even voordat ik de captive portal / login page van de camping te zien kreeg. Geduld was het antwoord want heb in de settings niks gedaan. Simpelweg op het home screen na inloggen verbonden met de camping wifi en daarna op m’n telefoon mobile data uit en paar keer random website proberen te benaderen. Ik gok dat het hier even duurt voordat de camping wifi dhcp een adres toewijst. Moest vanmorgen ook weer even wachten en nu de hele dag geen probleem.

—> Dus, vraag: iemand een idee hoe je een verbinding ‘wakker’ houdt als het ware?

2. SSID en wachtwoord van thuis uitzenden en alles is in een keer online. Per-fect!! Niet op hidden zetten want dan kun je er zelf ook niet meer bij als je de camping af bent geweest en terug komt… laptop met w10 en optie ‘Connect even if SSID is not broadcasting’ was de uitweg…

3. EK terugkijken via npo start kan niet buiten NL. Met vpn wel. Had ik geen enkele ervaring mee maar was binnen 30 mins geregeld, incl lezen, uitzoeken, prullen etc. Gekozen voor gratis ProtonVPN account. Vergelijken en kiezen duurde het langste. Daarna was het met duidelijk gelinkte tutorials zo gepiept.

Enjoy en succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

Ik heb een AC1200/Opal voor op de camping, best tevreden mee maar de wifi van de camping is regelmatig brak waardoor ik een alternatief aan het kijken ben. Heb via kabel op usb de gsm aangesloten, dat werkt prima. Ik zou liever met een prepaid kaart en een usb stick de boel aansluiten maar ik kan erg weinig vinden over welke (verkrijgbare) stick op zeker werkt.

Kan iemand me helpen met een tip voor een usb 4g stickje wat betaalbaar is en gewoon werkt ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
Als je in het forum kijkt zie je dat diverse 4G maar ook steeds meer 5G usb dongles werken op de GL inert router. https://forum.gl-inet.com...r-vos-5g-usb-dongle/38037

Link van GL inet help: https://docs.gl-inet.com/..._guide/internet_cellular/

[ Voor 20% gewijzigd door Cave_Boy op 09-07-2024 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

Cave_Boy schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:15:
Als je in het forum kijkt zie je dat diverse 4G maar ook steeds meer 5G usb dongles werken op de GL inert router. https://forum.gl-inet.com...r-vos-5g-usb-dongle/38037

Link van GL inet help: https://docs.gl-inet.com/..._guide/internet_cellular/
5G hoef ik niet speciaal, 4G is goed genoeg. Dat lijstje in de 2e link had ik al gezien maar zijn veelal chips en niet de usb sticks zelf. Daarnaast zijn er een aantal specifieke niet EU modellen volgens mij.

Ik had meer gehoopt dat er iemand een werkend en (nog) in NL verkrijgbaar model heeft zoals op een eerdere pagina in dit topic, alleen dat model is er niet meer.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
De Huawei e3372h-607 is in Nederland goed te krijgen en voor iets minder dan €50 nieuw te krijgen.
Dat is een 4G model. Er zijn nu nog vrij weinig 5G dongles. Hoe ik het lees worden eigenlijk wel veel dongels ondersteunt. Maar ik lees ook dat je soms echt wel een niet werkende combinatie kunt hebben. Hoe ik het lees is dat als het met Linux wordt ondersteunt het eigenlijk altijd wel werkbaar is te maken. Meestal al vanzelf maar soms moet je iets inlezen.

@Pol23 Verbinding wakker houden. Een smerige mannier is een Ping actief. Probeer dat eens. Als hij dan niet de verbinding verliest weet je in elk geval dat het dus inderdaad iets met jouw apparaatje te maken heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Cave_Boy op 09-07-2024 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:57
De Huawei E3372 heb ik voor €10 op Marktplaats kunnen kopen. Met OpenWRT werkt hij in ieder geval prima. Heb hem gekocht als fallback, heb al eens een 3-daagse storing gehad van m'n glasvezel.

Heb geen GL.iNet router dus kan het daar niet mee testen.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 09-07-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
ThinkPad schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:44:
De Huawei E3372 heb ik voor €10 op Marktplaats kunnen kopen. Met OpenWRT werkt hij in ieder geval prima. Heb hem gekocht als fallback, heb al eens een 3-daagse storing gehad van m'n glasvezel.

Heb geen GL.iNet router dus kan het daar niet mee testen.
OpenWRT zit ook op de GL Inet modellen. Ik verwacht ook dat veel modellen eigenlijk wel werken als er Linux ondersteuning is.

Wel slim als fall back een 4G stick. Zelf heb ik als soort van fal back een wifi verbinding met een ander die hij dan heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pol23
Cave_Boy schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:32:
@Pol23 Verbinding wakker houden. Een smerige mannier is een Ping actief. Probeer dat eens. Als hij dan niet de verbinding verliest weet je in elk geval dat het dus inderdaad iets met jouw apparaatje te maken heeft.
Wat ook helpt, althans sinds gisteravond, is de laatste update van de software installeren, 4.6.2. Stond als eerste melding in de change log een verbetering in de omgang met captive portals. Verder camping wifi op 2.4GHz gezet en ‘eigen’ wifi op 5GHz om bereik een beetje uit te sluiten. Gaat stukken beter (de afgelopen 12 uur…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@Pol23 Draai je ook AdGuard op die Beryl AX? Wel benieuwd of deze wel goed om gaat met beetje blocklist updaten.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
Cave_Boy schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:32:
@Cave_Boy Vrees dat ik iets nog smerigers heb gevonden… Volcontinue iets streamen 🙈 voor mijn part radio. Hele vreemde wifi hier (Osmozis). Als je wat zit te browsen ligt de verbinding er regelmatig uit. Vanmiddag uurtje non-stop op ‘n telefoon en de kids op n tablet video zitten (liggen) streamen, geen enkel probleem… inactieve verbinding = disconnect? Kan dat? Behoorlijk irritant. Is dat te fixen met de GL.inet routers? Heb alle settings ondertussen wel gehad voorzover ik kan zien.

@JB geen idee. Heb thuis een pi-hole draaien dus geen ervaring met adguard. Wel voor de Beryl gekozen omdat die iets meer pit heeft dan de bv de Opal zodat het in de komst zou kunnen. Mocht ik me hier nog n keer te pletter vervelen zet ik het ff aan voor je. Kijken wat ‘ie doet! (En LMGTFY: is Adguard beter dan pi-hole? Dan zou ik de raspi3 thuis ook wel kunnen vervangen voor de Beryl…)

[ Voor 21% gewijzigd door Pol23 op 11-07-2024 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ik heb ook nog via mijn Brume de ADGuard backup icm VPN maar vind gewoon slecht dat ie niet goed werkt op de Slate Plus “on route”.

Pi had ik eerst maar na 2e SD kaartje kapot, was ik er wel klaar mee. Die Brume met ADGuard draait lekker snel icm VPN oplossing out of the box :D

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Pol23 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:02:
[...]

@Cave_Boy Vrees dat ik iets nog smerigers heb gevonden… Volcontinue iets streamen 🙈 voor mijn part radio. Hele vreemde wifi hier (Osmozis). Als je wat zit te browsen ligt de verbinding er regelmatig uit. Vanmiddag uurtje non-stop op ‘n telefoon en de kids op n tablet video zitten (liggen) streamen, geen enkel probleem… inactieve verbinding = disconnect? Kan dat? Behoorlijk irritant. Is dat te fixen met de GL.inet routers? Heb alle settings ondertussen wel gehad voorzover ik kan zien.

@JB geen idee. Heb thuis een pi-hole draaien dus geen ervaring met adguard. Wel voor de Beryl gekozen omdat die iets meer pit heeft dan de bv de Opal zodat het in de komst zou kunnen. Mocht ik me hier nog n keer te pletter vervelen zet ik het ff aan voor je. Kijken wat ‘ie doet! (En LMGTFY: is Adguard beter dan pi-hole? Dan zou ik de raspi3 thuis ook wel kunnen vervangen voor de Beryl…)
Oe dat klinkt als een vervelend irritant iets. Je kan eens kijken in de logs. Heb je misschien iets dat volloopt of is de verbinding met de WAN opeens gereset?

Zelf heb ik weliswaar met een ander merk een voor mij onregelmatige verbinding ervaren doordat deze achter een router van een provider stond. Daar kon je niet een vast ip adres instellen en het vernieuwen was dan om de zoveel tijd. Voor mijn ervaring was dat echter niet telkens om de zoveel tijd (je bent ook wel eens eg etc). Het vernieuwen ging dus niet helemaal on the fly. Daar zat vertraging in en soms deed hij dat ook niet. Nu met een ander modem router (ook van de provider) gaat het wel vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Op de Flint 2 (GL-MT6000) gisteren al de zoveelste update gehad naar 4.6.2. release 1.
Ben nog steeds uiterst tevreden met deze super router en ondanks jaaaren gebruik van de top ASUS producten steekt deze er toch fors bovenuit.
Met Wireguard client en Ziggo 750/60 verbinding haal ik met een server die dit ondersteund zo rond de 700/55 en dat is meer dan uitstekend.
Blijft een aanrader en Gl.iNet komt regelmatig met aanbiedingen dus als je aan een nieuwe toe bent niet aarzelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
@Pol23
Hier op de camping met inlog portal geen last dat de verbinding weg valt.
Heb niks geks aangezet of aangepast. Zou het geen probleem aan de kant van de camping kunnen zijn?

Hier ook altijd wel even piele met de portals naar boven krijgen. Meestal, laat ik de Beryl verbinden met de camping wifi. Wacht dan eventjes. Krijg ik niks. Reboot de router, automatisch laten verbinden en dan gaat het meestal ineens goed.

Las net de laatste release Notes. Daarin hebben ze een nieuwe functie zoals boven al vermeld. Deze komende weken eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
snah001 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:15:
Ik heb voor de vele reizen voor werk altijd de GL-SFT1200 bij mij die ook Wireguard ondersteunt.
Hij is alleen vrij traag bij opstarten etc. maar is goed genoeg voor op reis.
Enige probleem is als een hotel een open Wifi verbinding heeft die je moet accepteren via een website dan kan ik hem niet gebruiken, zeker als de url van die inlogpagina niet bekend is.
Moet met de SFT1200 gewoon kunnen toch? Captive portal heet dat.

Ik had zelf vorig jaar een MT300N-V2 (Mango) gekocht speciaal voor om in hotels door de captive portal te komen en dus dan ook mijn wifi speaker en chromecast makkelijk kan verbinden.

Alleen heb ik achteraf toch een beetje spijt van mijn aankoop, omdat ik een aantal x in praktijk een zeer slome verbinding had (xileS in "Nieuwe Travelrouter"). Dat verbinding iets slomer wordt, heb ik geen moeite mee. Alleen soms heb je al een niet zo’n hoge snelheid en dan via de travelrouter nog maar 1/10e van de snelheid overhoud, dan was de wifi soms amper bruikbaar.

Naar mijn idee komt het door de 2.4 GHz signaal, maar vreemd genoeg heb ik bedraad via UTP ook vaak de helft aan snelheidsverlies. Nu denk ik om de SFT1200 (nu in de aanbieding bij Amazon) aan te schaffen die wel 5 GHz heeft. Ik neem aan dat ik dan een stuk minder snelheidsproblemen hiermee ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Ben pas nog voor 3 weken in Vietnam geweest en daar wilde ik de router verbinden via de Wireguard client met mijn Wireguard server thuis die op mijn MT6000 prima draait.
Echter in Vietnam knijpen ze je VPN tunnel qua snelheid af tot minder dan 3 Mbps zo gauw hun systemen ontdekken dat je via een tunnel een verbinding naar buiten legt.
Is natuurlijk om jou te ontmoedigen om een tunnel te gebruiken want anders kunnen ze je niet volgen maar die 3 Mbps was voor mij net an genoeg om te werken.
In andere landen in Azië nooit last van gehad maar wel is het een feit dan daar de internetsnelheden marginaal zijn voor iedereen en zeker in hotels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
snah001 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:37:
Ben pas nog voor 3 weken in Vietnam geweest en daar wilde ik de router verbinden via de Wireguard client met mijn Wireguard server thuis die op mijn MT6000 prima draait.
Echter in Vietnam knijpen ze je VPN tunnel qua snelheid af tot minder dan 3 Mbps zo gauw hun systemen ontdekken dat je via een tunnel een verbinding naar buiten legt.
Is natuurlijk om jou te ontmoedigen om een tunnel te gebruiken want anders kunnen ze je niet volgen maar die 3 Mbps was voor mij net an genoeg om te werken.
In andere landen in Azië nooit last van gehad maar wel is het een feit dan daar de internetsnelheden marginaal zijn voor iedereen en zeker in hotels.
Als je Wireguard via de niet standaard poort draait heb je wel vaak de volle snelheid. Dit knijpen komt naar mijn idee vaker voor. Ook in hotels in landen als België, Duitsland wil dit wel eens gebeuren (lees niet altijd). In Nederland ben ik het bij 2 B&B's tegengekomen dat dit knijpen werd gedaan. Bij beide keren werd ook toegegeven dat dit knijpen werd gedaan om bandbreedte over te houden voor normaal internet voor de anderen. Toen ik aangaf dat ik wel de volle snelheid had als ik een simpel bestand deed downloaden waren beide gewoon verbaasd en of aan het beweren dat dit niet zo kon zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
snah001 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:37:
Ik was vorig jaar ook in Vietnam, maar op mijn Mango travel, zonder VPN aan, ging mijn snelheid /10. Uiteindelijk ging ik rechtstreeks verbinden met de Hotel wifi, zodat ik gewoon fatsoenlijk gebruik kon maken van internet.

Dus daarom denk ik nu de SFT1200 te bestellen die wel 5 GHz heeft, waarschijnlijk maakt dat al genoeg verschil in snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:02
Volgende week zitten we een weekje in Oostenrijk en ik heb voor deze gelegenheid de Beryl AX aangeschaft.
Leuk als spielerij maar ook hopelijk het gemak/veiligheid om alle devices via een beveiligde verbinding naar buiten te laten gaan op deze en toekomstige reisjes.

Ik gebruik ProtonVPN al jaren tot volle tevredenheid dus ik heb diverse configs (WireGuard, openvpn tcp/udp) op het device gezet, evenals een openvpn config naar mijn eigen Unifi router.

Thuis WireGuard draaien en dan ook nog op een custom poort wordt lastig omdat het Nokia modem van Delta geen UDP verkeer doorlaat.

Als ik de diverse berichten over het knijpen van verbindingen zo lees ben ik benieuwd wat ik ga tegenkomen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
Daftz schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:26:
Volgende week zitten we een weekje in Oostenrijk en ik heb voor deze gelegenheid de Beryl AX aangeschaft.
Leuk als spielerij maar ook hopelijk het gemak/veiligheid om alle devices via een beveiligde verbinding naar buiten te laten gaan op deze en toekomstige reisjes.

Ik gebruik ProtonVPN al jaren tot volle tevredenheid dus ik heb diverse configs (WireGuard, openvpn tcp/udp) op het device gezet, evenals een openvpn config naar mijn eigen Unifi router.

Thuis WireGuard op een custom poort draaien wordt lastig omdat het Nokia modem van Delta geen UDP verkeer doorlaat.

Als ik de diverse berichten over het knijpen van verbindingen zo lees ben ik benieuwd wat ik ga tegenkomen :)
Hier afgelopen week in Oostenrijk 🇦🇹 gezeten. En geen problemen ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
xileS schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:58:
[...]

Ik was vorig jaar ook in Vietnam, maar op mijn Mango travel, zonder VPN aan, ging mijn snelheid /10. Uiteindelijk ging ik rechtstreeks verbinden met de Hotel wifi, zodat ik gewoon fatsoenlijk gebruik kon maken van internet.

Dus daarom denk ik nu de SFT1200 te bestellen die wel 5 GHz heeft, waarschijnlijk maakt dat al genoeg verschil in snelheid.
Punt is dat je in de meeste hotels daar niet beveiligd inlogt op hun Wifi systeem, dus alles wat je stuurt kan gewoon (mee)gelezen worden.
Als je daar geen problemen mee hebt, prima, maar ik hou het liever veilig (zeker ivm werk) dus wel via een VPN tunnel en dan maar zo langzaam als een slak maar wel encrypted.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@xileS
Dat je vpn qua snelheid instort heeft denk ik meer te maken met de verbinding dan de travel router.
De latency tussen nl en vietnam is zon 200ms.
Combineer dat met potentiele retransmits etc en je verbinding stort in.

Wat calculaties wat je aan througput kan verwachten op een 60mbit lijn met versch latencies:

60mbit 10ms: 52mbit
60mbit 200ms: 2mbit

[ Voor 46% gewijzigd door laurens0619 op 17-07-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
laurens0619 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:30:
@xileS
Dat je vpn qua snelheid instort heeft denk ik meer te maken met de verbinding dan de travel router.
Ik heb de Gl.iNet Mango bijna alles op standaard gelaten, dus ik heb het zonder VPN gebruikt. Ik heb het puur aangeschaft om langs de captive portal te komen en niet met elk afzonderlijk apparaat opnieuw met de wifi hoefde te verbinden.

Snelheid met de Mango was helaas vaak dramatisch en soms als er een ethernet poort beschikbaar was, dan was het al acceptabeler, maar alsnog vaak maar de helft van wat ik rechtstreeks via de hotel wifi haalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Oeps verkeerd gelezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
laurens0619 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:30:
@xileS

Wat calculaties wat je aan througput kan verwachten op een 60mbit lijn met versch latencies:

60mbit 10ms: 52mbit
60mbit 200ms: 2mbit
Vreemde is dat in ieder hotel waar ik in 3 weken verbleven ben (7stuks) hetzelfde probleem zich voordeed.
Onbeveiligde hotel Wifi 30 tot 40 down en met Wireguard 2 tot 3 down, upload is al helemaal slecht.
Zelfde via mobiele data verbinding (max 4G), zonder vpn ongeveer 10-15 Mbps en met vpn 1 tot 2.
Er wordt echt actief geknepen bij het verbinding maken via een tunnel maar die kunnen ze dus wel knijpen maar niet stoppen (ook bevestigd gekregen via een bron die software ontwikkelt voor overheidsinstellingen aldaar).
In andere Aziatische landen zoals Filipijnen en Indonesië geen enkel probleem mee gehad.
Moet dit jaar nog naar alle 3 de landen dus gaan het weer testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@snah001
Knijpen of direct gevolg van latency/retransmits.
Maar dan zou ik dat ook verwachten in die andere aziatische landen. Werd de snelheid daar niet lager met gebruik vpn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
The Fatal schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:44:
@Pol23
Hier ook altijd wel even piele met de portals naar boven krijgen. Meestal, laat ik de Beryl verbinden met de camping wifi. Wacht dan eventjes. Krijg ik niks. Reboot de router, automatisch laten verbinden en dan gaat het meestal ineens goed.
Precies dit was bij mij ook de oplossing. Did you try turning it off and on again…?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Belangrijkste bij captive portal is rebind protection uit en geen eigen DNS gebruiken.

Waarom?
Gastenwifi houdt bij welk mac adres wel of niet geauthenticeerd is. Als een mac niet geauthenticeerd is dan gaat hij op ieder DNS request als response geven het IP adres van de captive portal. Dat is vaak het IP van de gateway zoals 192.168.0.1

Als je een eigen DNS gebruikt dan gaat het stuk omdat je a) de dns server nog niet kan bereiken want geen internet en b)je het echte ip terugkrijgt ipv de captive portal.

Standaard staat rebind protection vaak aan. Dat is een beveiliging als er hackers op je netwerk zitten en proberen je om te leiden naar hun eigen server door bv het ip van www.google.com om te zetten in 192.168.0.1. In het geval van guest wifi wil je juist wel dat het aangepast kan worden :)

Daarom kan een reboot ook wel helpen. Als je router een DNS cache heeft waar bv www.google.com nog in staat., dan krijg je het echte ip terug ipv die van de captive portal.

Truukje wat ook vaak werkt:
Ga eerst met je tel op de gastenwifi en kijk naar welke url je wordt geredirect (vaak een ip adres).
Sla die url op. Connect via je GL Inet en probeer direct naar dat ip adres te surven. Vaak kom je dan op de captive portal uit en sla je de dns problematiek over

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 18-07-2024 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
laurens0619 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 07:26:
@snah001
Knijpen of direct gevolg van latency/retransmits.
Maar dan zou ik dat ook verwachten in die andere aziatische landen. Werd de snelheid daar niet lager met gebruik vpn?
Nee, had zo goed als geen invloed daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
Vandaag de MT6000 met Wireguard Client getest met (gebruik Torguard) een server in Frankfurt.
Prachtig resultaat op een Ziggo 750/60 lijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9awpsAOU4ZDz3uyvzdAsKySuew8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aCVSwQvA7u7okVoikbnNRR4n.jpg?f=user_large

Pagina: 1 2 3 4 Laatste