Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:23
snah001 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:22:
Heb een probleem (met KPN glas) met port 53.
Die moet van KPN dicht staan en met een firewall rule deze ook dichtgezet.
Maar als je Adguard Home de client requests laat afhandelen dan wordt die weer open gezet en dat mag van KPN niet dus het volgende verhaal is van toepassing:

Wanneer port 53 wordt opengezet?
Dat gebeurt als je de op de router draaiende Adguard Home de client requests laat afhandelen.
Adguard home is afhankelijk van port 53 en als je die requests door de router zelf laat afhandelen dan wordt port 53 niet gebruikt maar dan werkt de adblock in Adguard ook niet meer.
Nu een oplossing vinden dat Adguard op de router een andere poort voor listening gaat gebruiken.
Dus wie een goede oplossing heeft, ik hoor hem graag.
Maar poort 53 is toch DNS verkeer. Ik snap dat ze vanuit veiligheidsoverwegingen poort 53 dicht zetten zodat je zelf geen DNS server kan draaien.
Maar je Adguard Home (of pihole die doet hetzelfde) kan toch gewoon via poort 53 zijn requests kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:40
snah001 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:22:
Heb een probleem (met KPN glas) met port 53.
Die moet van KPN dicht staan en met een firewall rule deze ook dichtgezet.
Maar als je Adguard Home de client requests laat afhandelen dan wordt die weer open gezet en dat mag van KPN niet dus het volgende verhaal is van toepassing:

Wanneer port 53 wordt opengezet?
Dat gebeurt als je de op de router draaiende Adguard Home de client requests laat afhandelen.
Adguard home is afhankelijk van port 53 en als je die requests door de router zelf laat afhandelen dan wordt port 53 niet gebruikt maar dan werkt de adblock in Adguard ook niet meer.
Nu een oplossing vinden dat Adguard op de router een andere poort voor listening gaat gebruiken.
Dus wie een goede oplossing heeft, ik hoor hem graag.
Maar die hoeft toch nooit extern open te staan? Toch alleen op het interne netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-09 13:37
sweetdude schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:03:
[...]

Maar poort 53 is toch DNS verkeer. Ik snap dat ze vanuit veiligheidsoverwegingen poort 53 dicht zetten zodat je zelf geen DNS server kan draaien.
Maar je Adguard Home (of pihole die doet hetzelfde) kan toch gewoon via poort 53 zijn requests kunnen doen.
Het zijn niet de request maar de poort wordt door Adguard gebruikt om inkomend verkeer (listening port) te monitoren.
Sla mij maar dood waarom dat persé port 53 moet zijn.
KPN wil gewoon dat die port van buitenaf dicht staat.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
@duvekot er is wat verwarring bij @snah001 ik haak even aan vanuit het KPN topic. Volgens mij heeft hij niet goed door dat het probleem zit in het WAN gedeelte en dat KPN abuse hem daar op aan heeft gesproken. Port 53 gebruiken met AdGuard op je router is prima, in je LAN maar niet op het WAN.

Ik vul het even goed bedoeld in:
@snah001 zijn vraag is: hoe hij met jullie als Gl.iNet experts een controle kan doen dat al zijn WAN porten dicht staan voor o.a. port 53?

Mijn vraag, waarom ik even mee kom neuzen ;-) Is het zo dat deze Gl.iNet router écht de porten aan de WAN zijde opent als je AdGuard start?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:18
stormfly schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:28:
Mijn vraag, waarom ik even mee kom neuzen ;-) Is het zo dat deze Gl.iNet router écht de porten aan de WAN zijde opent als je AdGuard start?
GL.iNet = OpenWrt, en AdGuard is gewoon een OpenWrt package. Ook al zou AdGuard (of dnsmasq) ingesteld zijn om te reageren op DNS request op de WAN interface, zouden die request nooit aankomen tenzij er een firewall rule actief is die dit verkeer toelaat, of zones verkeerd aan elkaar geknoopt zijn. @snah001 is nu al 4x gevraagd de inhoud van /etc/config/network en /etc/config/firewall te posten om dat op te helderen, maar reageert daar niet op.
snah001 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:22:
[...]

Het zijn niet de request maar de poort wordt door Adguard gebruikt om inkomend verkeer (listening port) te monitoren.
Sla mij maar dood waarom dat persé port 53 moet zijn.
KPN wil gewoon dat die port van buitenaf dicht staat.
DNS is per definitie poort 53. Je kunt de listening port best veranderen, maar dan zullen je clients de DNS server niet meer kunnen vinden, en heb je effectief geen internetverbinding meer vanaf je clients.

De oplossing zit hier niet in de poort van de DNS server, maar in de firewall.

[ Voor 28% gewijzigd door Tom Paris op 28-05-2025 17:45 ]

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Tom Paris schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:41:
[...]

GL.iNet = OpenWrt, en AdGuard is gewoon een OpenWrt package. Ook al zou AdGuard (of dnsmasq) ingesteld zijn om te reageren op DNS request op de WAN interface, zouden die request nooit aankomen tenzij er een firewall rule actief is die dit verkeer toelaat, of zones verkeerd aan elkaar geknoopt zijn. @snah001 is nu al 4x gevraagd de inhoud van /etc/config/network en /etc/config/firewall te posten om dat op te helderen, maar reageert daar niet op.
Helder verhaal ;) config files zouden inzicht moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Ik neem aan dat @snah001 gebruik maakt van de standaard applicatie op zijn GL.Inet apparaat .. en dat het een ondersteunend apparaat is:

https://docs.gl-inet.com/...erface_guide/adguardhome/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Ik ga geen network of firewall files sharen omdat de router volkomen onaangetast is door wat dan ook behalve dat er gebruik wordt gemaakt van een Wireguard server en client.
Daarnaast draait onaangetast Adguard als OpenWrt package en daar is ook helemaal niets aan veranderd behalve regelmatige updates.
Ook een terugkeer naar fabrieksinstellingen en na her-instellen van de Wireguard services blijft het probleem.
Alles werkt ook gewoon en het is KPN die ineens begint te jammeren dat port 53 niet dicht staat.
Providers Ziggo en Odido heb ik daar nog nooit over gehoord.
Echter Adguard gebruikt juist die 53 als listening port als Adguard actief is.
Als de Adguard setting "Adguard Home handle client requests" actief is dan is ineens port 53 open en dat is dus het probleem.
De vraag is hoe dat te veranderen want met die functie inactief blocked Adguard niks meer, wellicht moet ik daar iets binnen Adguard voor aanpassen.
Op het web zie ik daar meer vragen over omdat bijvoorbeeld een andere service al van port 53 gebruik maakt en ze aan Adguard een andere port willen toewijzen.
Tot nog toe geen oplossing gevonden.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
snah001 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:11:
Ik ga geen network of firewall files sharen omdat de router volkomen onaangetast is door wat dan ook behalve dat er gebruik wordt gemaakt van een Wireguard server en client.
Daarnaast draait onaangetast Adguard als OpenWrt package en daar is ook helemaal niets aan veranderd behalve regelmatige updates.
Ook een terugkeer naar fabrieksinstellingen en na her-instellen van de Wireguard services blijft het probleem.
Alles werkt ook gewoon en het is KPN die ineens begint te jammeren dat port 53 niet dicht staat.
Providers Ziggo en Odido heb ik daar nog nooit over gehoord.
Echter Adguard gebruikt juist die 53 als listening port als Adguard actief is.
Als de Adguard setting "Adguard Home handle client requests" actief is dan is ineens port 53 open en dat is dus het probleem.
De vraag is hoe dat te veranderen want met die functie inactief blocked Adguard niks meer, wellicht moet ik daar iets binnen Adguard voor aanpassen.
Op het web zie ik daar meer vragen over omdat bijvoorbeeld een andere service al van port 53 gebruik maakt en ze aan Adguard een andere port willen toewijzen.
Tot nog toe geen oplossing gevonden.
Dus eigenlijk zeg je . In een default configuratie van een standaard Gl.Inet apparaat met AdGuard actief staat port 53 open op de WAN aansluiting? (Als je die "AdGuard Home Handle Client Requests" optie aan zet)

En je had dat ook zelf geconstateerd door een externe portscan te laten doen op je externe IPv4 adres? (Dus echt van buitenaf, en niet door KPN dus)

Want dan vind ik dat een bug van de standaard GL.Inet oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
By the way: de enige wijziging die ik handmatig heb aangebracht in de firewall rules is deze.
Dat wordt op het web op diverse plaatsen aangeraden om via de firewall rules die poort dicht te zetten en deze rule helemaal bovenaan te zetten zodat die als 1ste wordt uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKpUkAre2PLGbUIAz2dhDNt5J7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qnlwe8SbOn9RR3BBgZAWAkQs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
duvekot schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:31:
[...]

Dus eigenlijk zeg je . In een default configuratie van een standaard Gl.Inet apparaat met AdGuard actief staat port 53 open op de WAN aansluiting? (Als je die "AdGuard Home Handle Client Requests" optie aan zet)

En je had dat ook zelf geconstateerd door een externe portscan te laten doen op je externe IPv4 adres? (Dus echt van buitenaf, en niet door KPN dus)

Want dan vind ik dat een bug van de standaard GL.Inet oplossing.
Precies dit.
Vanaf een ander device buiten het netwerk van bijvoorbeeld het mobiele Odido netwerk geeft ie aan zo gauw als die setting actief is dat de poort open staat.
Setting op inactief en dan staat de poort dicht.
Ik heb daar zoals gezegd geen problemen mee maar KPN stuurt dan emails en daarna blokkeren ze de ethernet verbinding omdat ZIJ dat niet willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik ken je configuratie niet maar als ik het goed herinner kan je bij Adguard instellen welke interface(s) gekoppeld wordt/worden. Dus je lokale subnet en niet 0.0.0.0 waarmee je ook je WAN port koppelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
snah001 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:39:
[...]

Precies dit.
Vanaf een ander device buiten het netwerk van bijvoorbeeld het mobiele Odido netwerk geeft ie aan zo gauw als die setting actief is dat de poort open staat.
Setting op inactief en dan staat de poort dicht.
Ik heb daar zoals gezegd geen problemen mee maar KPN stuurt dan emails en daarna blokkeren ze de ethernet verbinding omdat ZIJ dat niet willen.
Je draait op de allerlaatste versie van de GL.inet firmware voor je router? .. ik lees op het forum wel oudere posts waarin dat gemeld wordt .. maar dat zou opgelost zijn.

Dus ja...dat is een bug .. en zou niet moeten voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
duvekot schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:10:
[...]

Je draait op de allerlaatste versie van de GL.inet firmware voor je router? .. ik lees op het forum wel oudere posts waarin dat gemeld wordt .. maar dat zou opgelost zijn.

Dus ja...dat is een bug .. en zou niet moeten voorkomen.
Draai al vanwege dit sinds gisteren op de 4.8.0 beta versie maar maakt niks uit.
Ga het morgen ook bij GL.iNet melden.
Die zijn altijd heel behulpzaam en snel met antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
snah001 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:25:
[...]

Draai al vanwege dit sinds gisteren op de 3.8.0 beta versie maar maakt niks uit.
Ga het morgen ook bij GL.iNet melden.
Die zijn altijd heel behulpzaam en snel met antwoorden.
Niet over naar een versie 4? Welk apparaat gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
duvekot schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:40:
[...]

Niet over naar een versie 4? Welk apparaat gebruik je?
Is een typo, moet zijn 4.8.0.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• snah001
Afgelopen woensdag het probleem met port 53 voorgelegd op het speciale forum bij GL.iNet hiervoor in het topic Firmware update MT6000 V4.8.0..
Vandaag antwoord op gekregen, ze hebben op de 23ste, na mijn verhaal de firmware al aangepast en het is met V4.8.0. date 23-05-2025 opgelost.
Deze vandaag geflashed en inderdaad het probleem met het ongewild openzetten van port 53 is verdwenen.
Ook het probleem als je "AdGuard Home Handle Client Requests" uit zet dat dan niks geblocked wordt is verholpen.
Perfecte service van GL.iNet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:51
Ik krijga ltijd goede response vanuit GLiNet op vragen of opmerkingen. Vaak binnen 24-48 uur een antwoord met oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Hier komt zeker de Flint 3 in huis en gaat de Flint 2 naar mijn dochter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Momenteel gebruik ik voor op reis een Opal travelrouter die een Wireguard VPN verbinding maakt met mijn FRITZ!Box 7530 AX die ik bij mijn huidige provider (Solcon) heb.

Naar mijn idee is dit veiliger dan rechtstreeks te internetten via bv het hotel Wi-Fi en het werkt prima. Alleen is de fritz.box volgens mij een bottleneck betreft Wireguard snelheid. Bijkomend voordeel (vooral in Aziatische landen) is dat ik geen last heb van sensuur.

Meestal stap ik regelmatig over van internet provider (inet only) als ik een goede deal zie en mijn contract verlopen is. Ik heb niet zo'n ingewikkeld netwerk thuis en tot nu toe voldoet eigelijk elk provider modem/router wel, zelfs de Wi-Fi dekking.

Alleen zullen de meeste routers geen Wireguard server hebben, dus ik heb even gekeken en zie bv de Brume 2. Dit is denk ik een prima optie om bij mijn volgende provider aan de router aan te sluiten?

Andere optie is denk ik een volledig nieuwe router, zoals de Flint aan te schaffen, maar dat lijkt mij wellicht overbodig voor mijn situatie en meer werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:13
Brume 2 is perfect daarvoor als VPN server, veel sneller en energiezuinig. Heb het zelf ook zo en erg tevreden over

[ Voor 21% gewijzigd door Erulezz op 07-06-2025 10:48 ]

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
@xileS Hier ook de Brume 2 aangeschaft als VPN server .. en werkt perfect samen met een Beryl AX als reisrouter.
Vanuit Australië zonder problemen NL Ziet kijken ... En WiFi bellen met de mobiele telefoon 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
@Erulezz @duvekot Top, die gaat alvast mijn winkelwagentje in.

Hiervoor gebruikte ik op vakantie altijd betaalde VPN diensten in gevallen als ik het nodig had, maar dit lijkt mij veel beter/goedkoper. Ook ik nu voor werk maandelijks een paar dagen in het buitenland zit.

Een andere optie was dus een aparte router die Wireguard heeft, maar dat leek mij weer ingewikkelder en niet elke provider zal support hebben om een eigen router rechtstreeks te gebruiken zonder extra modem ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
xileS schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:22:
@Erulezz @duvekot Top, die gaat alvast mijn winkelwagentje in.

Hiervoor gebruikte ik op vakantie altijd betaalde VPN diensten in gevallen als ik het nodig had, maar dit lijkt mij veel beter/goedkoper. Ook ik nu voor werk maandelijks een paar dagen in het buitenland zit.

Een andere optie was dus een aparte router die Wireguard heeft, maar dat leek mij weer ingewikkelder en niet elke provider zal support hebben om een eigen router rechtstreeks te gebruiken zonder extra modem ertussen.
Voordeel is dan wel weer dat je als je de flint 2 opgezet hebt, je alleen het modem ertussen hoeft te wisselen en klaar bent als je van provider switched. Bij mijn weten heeft de Flint 2 900Mbit wireguard doorgifte. Ik ken de brume niet of deze dezelfde snelheid haalt.

Bij ziggo heb je altijd een modem nodig voor de CAI verbinding. Bij andere glasvezelaanbieders kun je wel de fritzbox blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik gebruik de vpn oplossingen van mn ubiquiti router. Die ondersteunt openvpn en wireguard.

Maar moet zeggen dat het op vakantie geregeld voorkomt dat dat niet werkt. Denk alleen dat dat meer te maken heeft met het netwerk ter plaatse.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 07-06-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
In bijvoorbeeld Vietnam heb ik meegemaakt dat zo gauw je een VPN tunnel (maakt niet uit wat voor een) opzet ze dat op de een of andere manier kunnen detecteren want ineens kakt de snelheid van bijvoorbeeld 80 Mbps in naar 2 of 3 Mbps.
Maakt niet uit of je daar de hotel Wifi voor gebruikt of de data van je telefoon.
Best wel vervelend als je NL Netflix wilt kijken via mijn Wireguard server op mijn Flint 2.

[ Voor 11% gewijzigd door snah001 op 07-06-2025 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
xileS schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:22:
Dat zijn ze wel verplicht om te ondersteunen .. en de meeste doen dat ook ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
sweetdude schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:32:
[...]

Voordeel is dan wel weer dat je als je de flint 2 opgezet hebt, je alleen het modem ertussen hoeft te wisselen en klaar bent als je van provider switched. Bij mijn weten heeft de Flint 2 900Mbit wireguard doorgifte. Ik ken de brume niet of deze dezelfde snelheid haalt.

Bij ziggo heb je altijd een modem nodig voor de CAI verbinding. Bij andere glasvezelaanbieders kun je wel de fritzbox blijven gebruiken.
VPN Speed of 150 Mbps (OpenVPN) & 355 Mbps (WireGuard®) bij de Brume 2 volgens de site. Dat is ook meer dan genoeg, aangezien ik nooit meegemaakt heb dat Wi-Fi op bestemming sneller dan dit is.

Huidige fritz box is ook van mijn provider, dus deze gaat ook retour als ik overstap.

Netste is dan gelijk natuurlijk om modem van provider in de doos te laten en helemaal niet te gebruiken, maar ik weet niet hoe gemakkelijk dat gaat in praktijk. Bijvoorbeeld idd met Ziggo, heb je die optie geloof ik (nog) niet. Daarom lijkt voor mijn doeleinde (VPN server) een Brume 2 een prima optie.
MikeyMan schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:06:
Ik gebruik de vpn oplossingen van mn ubiquiti router. Die ondersteunt openvpn en wireguard.

Maar moet zeggen dat het op vakantie geregeld voorkomt dat dat niet werkt. Denk alleen dat dat meer te maken heeft met het netwerk ter plaatse.
Heb ik zelf nog niet meegemaakt. Fritz.box Wireguard naar gl.inet travelrouter in Italië werkt prima en naar China met Wireguard app op mobiel werkt ook (inlog aangemaakt voor familielid).

Vorig jaar speciaal een Mullvad abo genomen voor in China en dat werkte soso op de GL.iNet. Niet alle servers werkten vreemd genoeg, terwijl via de mobiele app wel veel werkten. Geen idee waarom.
snah001 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:09:
In bijvoorbeeld Vietnam heb ik meegemaakt dat zo gauw je een VPN tunnel (maakt niet uit wat voor een) opzet ze dat op de een of andere manier kunnen detecteren want ineens kakt de snelheid van bijvoorbeeld 80 Mbps in naar 2 of 3 Mbps.
Maakt niet uit of je daar de hotel Wifi voor gebruikt of de data van je telefoon.
Best wel vervelend als je NL Netflix wilt kijken via mijn Wireguard server op mijn Flint 2.
Kan ik idd ook iets van herinneren dat ik zo'n soortgelijk ervaring had! Netflix ben ik ook trouwens maar vanaf gestapt en gebruik nu Stremio. Ik ga nog een portable android stick kopen voor op reis, dat is icm de travelrouter dan ook ideaal.
duvekot schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:28:
[...]

Dat zijn ze wel verplicht om te ondersteunen .. en de meeste doen dat ook ...
Met Ziggo blijft dat geloof ik lastig en moet je alsnog hun modem ertussen hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door xileS op 07-06-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
xileS schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:00:
[...]
Met Ziggo blijft dat geloof ik lastig en moet je alsnog hun modem ertussen hebben.
Nee . Je moet alleen hun modem een keertje gebruikt hebben om de verbinding te testen:

Een eigen modem gebruiken
Wil je je een eigen modem gebruiken in plaats van een Ziggo modem? Dat kan! Er zijn wel wat belangrijk dingen om te weten. Lees deze pagina en de veelgestelde vragen goed door voordat je een eigen modem aansluit.
[..]
Eisen eigen coaxmodem
Je coaxmodem moet deze Ziggo specificaties ondersteunen, waaronder DOCSIS 3.1, om het op ons netwerk te kunnen aansluiten.
Als je Ziggo Vast Bellen wilt gebruiken, let er dan op dat het modem ondersteuning biedt voor vaste telefonie van Ziggo. Download de specificatielijst voor telefonie.

Vraag dit bij twijfel na bij de aanbieder of fabrikant van het modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
duvekot schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:51:
[...]

Nee . Je moet alleen hun modem een keertje gebruikt hebben om de verbinding te testen:

Een eigen modem gebruiken

[...]
Hmm dat is idd al een tijdje mogelijk, maar daarvoor heb je een specifiek Docsis modem nodig, waarvan ik er 2 van Fritz.box kan vinden.

GL.iNet heeft zo te zien geen geschikte modem hiervoor en als je weer overstapt naar glasvezel, heb je niks meer aan deze docsis modem.

Niet een heel interessante optie dus ;p. Dan liever modem van Ziggo in bridge en een Flint erachter. Of dus wat ik waarschijnlijk ga doen: modem van provider en een Brume 2 erachter voor de WireGuard server functie.

Tegenwoordig zijn de modems van de providers naar mijn ervaring wel prima, als je niet een heel ingewikkeld netwerk hebt of heel groot woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
xileS schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:38:
[...]

Hmm dat is idd al een tijdje mogelijk, maar daarvoor heb je een specifiek Docsis modem nodig, waarvan ik er 2 van Fritz.box kan vinden.

GL.iNet heeft zo te zien geen geschikte modem hiervoor en als je weer overstapt naar glasvezel, heb je niks meer aan deze docsis modem.

Niet een heel interessante optie dus ;p. Dan liever modem van Ziggo in bridge en een Flint erachter. Of dus wat ik waarschijnlijk ga doen: modem van provider en een Brume 2 erachter voor de WireGuard server functie.

Tegenwoordig zijn de modems van de providers naar mijn ervaring wel prima, als je niet een heel ingewikkeld netwerk hebt of heel groot woont.
Ja. Ze willen het eigenlijk niet .. en daarom ontmoedigen ze het zo veel als ze kunnen. Dus Bridge Modus is het handigste tot nu toe.

Ik heb een Ubee UBC1318ZG van Ziggo in Bridge Modus staan.
Ik weet dat die een bijzonderheid heeft .. dat als je een tweede router er achter aansluit .. je daar OOK een ander publiek IP krijgt. Dus ik heb de Brume 2 daar dus op aangesloten .. zodat ik daarmee mijn VPN helemaal los heb van mijn huis netwerk. Voor toegang daartoe heb ik andere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
duvekot schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:49:
[...]

Ja. Ze willen het eigenlijk niet .. en daarom ontmoedigen ze het zo veel als ze kunnen. Dus Bridge Modus is het handigste tot nu toe.

Ik heb een Ubee UBC1318ZG van Ziggo in Bridge Modus staan.
Ik weet dat die een bijzonderheid heeft .. dat als je een tweede router er achter aansluit .. je daar OOK een ander publiek IP krijgt. Dus ik heb de Brume 2 daar dus op aangesloten .. zodat ik daarmee mijn VPN helemaal los heb van mijn huis netwerk. Voor toegang daartoe heb ik andere oplossingen.
Mja, met coax heb je een hele andere modem nodig. Ik had nog even gezocht of er modems/routers zijn, die coax en glasvezel ondersteunen. Die bestaan dus volgens mij dus niet.

Dan zal men idd al snel voor bridge modus kiezen. Of je moet zeker weten dat je altijd bij Ziggo blijft en zo'n specifiek DOCSIS 3.1 modem kopen.

Maar je hebt idd gelijk, het kan tegenwoordig wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
xileS schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:33:
[...]

Mja, met coax heb je een hele andere modem nodig. Ik had nog even gezocht of er modems/routers zijn, die coax en glasvezel ondersteunen. Die bestaan dus volgens mij dus niet.
ja, en dan heb je zo'n router gevonden, en dan stapt ziggo over op docsis 4.3 en dan kan je óf blijven hangen op de oude versie, óf een nieuwe router kopen. zelfde als je glasvezel provider overstapt op iets nieuws wat niet met een f/w upgrade kan worden opgelost, of je nagelnieuwe wifi9 apparaten kunnen slechts op wifi7 communiceren met je bestaande router.
verstandiger is die functies uit elkaar te trekken: coax / fiber modem van de provider in bridge mode met alleen een utp of fiber naar je eigen router, en vandaar met en kabeltje naar je accesspoint(s).
kun je alle functies onafhankelijk van elkaar vervangen wanneer en waardoor je dat wenst....

[ Voor 9% gewijzigd door PetervdM op 08-06-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
xileS schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:00:
[...]

VPN Speed of 150 Mbps (OpenVPN) & 355 Mbps (WireGuard®) bij de Brume 2 volgens de site. Dat is ook meer dan genoeg, aangezien ik nooit meegemaakt heb dat Wi-Fi op bestemming sneller dan dit is.
Ik haal op een 1 Gbps KPN Glas lijn max. 587 Mbps down en 477 Mbps up via een Duitse Wireguard server met de Flint 2.
De maximaal haalbare snelheden zijn helemaal afhankelijk van de server waarmee je de test doet.
De toekomstige Flint 3 heeft overigens een Qualcomm quadcore SOC die op 1,5 Ghz draait met 1GB DDR4 Memory en 8GB eMMC storage en ze geven een maximaal haalbare Wireguard speed aan van 680 Mbps en op OpenVPN-DCO hetzelfde.
Ben benieuwd, krijg dinsdag een email om als eerste te pre-orderen met goede korting voor $ 119,- incl. shipping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
PetervdM schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:29:
[...]

ja, en dan heb je zo'n router gevonden, en dan stapt ziggo over op docsis 4.3 en dan kan je óf blijven hangen op de oude versie, óf een nieuwe router kopen. zelfde als je glasvezel provider overstapt op iets nieuws wat niet met een f/w upgrade kan worden opgelost, of je nagelnieuwe wifi9 apparaten kunnen slechts op wifi7 communiceren met je bestaande router.
verstandiger is die functies uit elkaar te trekken: coax / fiber modem van de provider in bridge mode met alleen een utp of fiber naar je eigen router, en vandaar met en kabeltje naar je accesspoint(s).
kun je alle functies onafhankelijk van elkaar vervangen wanneer en waardoor je dat wenst....
Ja, zolang ik geen eigen router nodig heb, blijf ik dus lkr bij de routers van de providers. Niet heel erg Tweakers waardig, maar het voldoet tot nu toe altijd prima voor mijn doeleinden dus ga het niet onnodig ingewikkeld maken.

Nu zag ik voordelen in een VPN server en zal binnenkort een Brume 2 aanschaffen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
xileS schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:25:
[...]

Ja, zolang ik geen eigen router nodig heb, blijf ik dus lkr bij de routers van de providers. Niet heel erg Tweakers waardig, maar het voldoet tot nu toe altijd prima voor mijn doeleinden dus ga het niet onnodig ingewikkeld maken.

Nu zag ik voordelen in een VPN server en zal binnenkort een Brume 2 aanschaffen hiervoor.
Let goed op of je router of modem bedoeld. Bij Ziggo is het een combinatie van Modem en Router in 1 . Waarbij je door Bridge Modus aan te zetten eigenlijk het Router gedeelte helemaal uit zet.

Bij KPN/Delta/Odido/Glasvezel heb je te maken met een device dat licht omzet in Ethernet signaal (zeer versimpeld gesteld) en een router.

Als je bijvoorbeeld een Ubiquiti Router koopt . Kan je die dus prima voor zowel Ziggo als KPN gebruiken .. omdat de omzetting naar Ethernet "buiten" de router plaats vind (Met een SFP module is "buiten" natuurlijk een relatief begrip).

Ik maak dus al jaren en jaren geen gebruik van een provider router ... Zelfs in het DSL tijdperk had ik een eigen router die later ook bij Ziggo gebruikt kon worden.

De grootste "Lock In" voor veel mensen is de "gratis email" die ze ban van de provider kregen .. waar nu bijna alle logins en communicatie op zit .. en ze daardoor niet weg kunnen (omdat je dan de email toegang verliest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Laatst online: 10-09 15:16
Voor de liefhebbers is de Flint 3 zojuist in pre-order gegaan.

De Flint 3 is de nieuwste thuis router van GL-iNet. Deze router biedt 4 x 2,5 Gbit LAN en 1 x 2,5Gbit WAN. LAN 1 kan gebruikt worden als tweede lan poort. Deze router heeft Wifi 7 met 2,4GHz (688Mbps), 5GHz (2882Mbps) en 6GHz (5765Mbps). Uiteraard als vlaggenschip is MLO en DFS aanwezig in deze router met Qualcomm IPQ5332 SoC.

Echter is de Flint 2 zeker nog een geduchte voortganger met zijn snellere CPU (waardoor snellere VPN verbindingen mogelijk zijn). Ook de snellere 2.4GHz en 5GHz zijn in het voordeel van de Flint 2.

Als je echter wifi 7 apparatuur hebt en graag op die nog rustigere 6GHz of graag MLO wilt (omdat je al 40 SSIDs in de 2,4GHz hebt en zelfs de 5GHz druk is!), dan is de Flint 3 zeker een aanrader.

Hoewel ik niet weet waarom ik Gbit wifi op mijn S25 nodig hebt, lukt dat prima met deze router.

[ Voor 5% gewijzigd door Groentjuh op 10-06-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Heb hem als Early Bird besteld want de optie om als Super Early Bird te bestellen was na c.a. 2 seconden al verdwenen en vergeven (het aantal slots hiervoor).
Was blijkbaar niet de enige die klaar stond.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
snah001 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:44:
Heb hem als Early Bird besteld want de optie om als Super Early Bird te bestellen was na c.a. 2 seconden al verdwenen en vergeven (het aantal slots hiervoor).
Ik kan je alleen maar jaloers maken... ;) (Nu mag dat!)

De super early bird ging inderdaad hard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Toen die Super Early Bird zichtbaar werd in de browser meteen het bestelproces ingegaan maar toen ik de betaling moest bevestigen (na c.a. 15sec.) was het al te laat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groentjuh
Sinds de NDA is afgelopen zou ik in theorie in het topic "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen" eindelijk kunnen posten dat ik hem heb...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPCSdTPj1shPIWFQRaF9c8lJbGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OgrfyQD1v7xhTwYj1OIApdr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Groentjuh op 10-06-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Had jij de quiz gewonnen??

[ Voor 11% gewijzigd door snah001 op 10-06-2025 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Nee, GL.iNet heeft enkele groepen, die het apparaat eerder kunnen ontvangen. Influencers, beta testers, etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
snah001 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:44:
Mogelijk dat er toch nog iets te melden is daarover vanuit de Discord kanalen:
[Flint 3 EU/UK Preorder Issue – Our Apology & Solution]

Hi everyone,
We would like to sincerely apologize for the technical issues that occurred during the launch of the Flint 3 preorder in our EU and UK stores. Due to an unexpected system delay, some of you were unable to place your orders during the critical first ten minutes—resulting in missed opportunities to claim the super early bird offer.

We understand how frustrating this experience must have been, especially for those who subscribed early and waited patiently for this launch. It was never our intention to create confusion or disappointment, and we're deeply sorry for not organizing this preorder event as smoothly as we should have.

We also recognize the concerns raised around the limited quantity of super early bird offers. While we actually made more super early bird stock available than we did for the Slate 7, the demand for Flint 3 far exceeded our expectations. That strong response is exciting, but it also shows us we need to plan better to ensure more supporters have a fair shot.

👉To make things right:
If you subscribed to Flint 3 newsletter updates and attempted to make a purchase in the EU or UK store yesterday but missed out on the super early bird price due to the issue, we will honor the super early bird price for you. Please contact our CS team at cs@gl-inet.com with proof of your attempt. After reviewing your case, we'll issue a partial refund or provide an adjusted offer if eligible.

Looking ahead, we're planning for:
● Website revamp for smoother, more reliable experience
● Conduct more user testing before future product launches
● Exploring early-access reservation options (waitlists, verified subscriber perks)—If you have ideas, feel free to share them with us.

To everyone who showed up early, tried to order, and shared honest feedback—thank you. We deeply appreciate your patience, passion, and support. It helps us grow and deliver better experiences in the future.

– GL.iNet Team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Groentjuh schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 23:24:
[...]

Mogelijk dat er toch nog iets te melden is daarover vanuit de Discord kanalen:

[...]
Hoe kan je nu bewijzen dat je iets geprobeerd hebt wat niet gelukt is? 🤔
Ik ben benieuwd of @snah001 er screenshots of zo van gemaakt heeft ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Ha, ik heb €21,20 aan refund mogen ontvangen vanwege die issue die daar beschreven is.
Helemaal niks voor hoeven te doen, kreeg netjes een email met excuses en aankondiging van de refund die1 tel later via Paypal werd terugbetaald.
Weer een uitstekende service van hun, kan niks anders zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
De OP aangevuld met de Flint 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Overigens haal ik (met Torguard als VPN provider) deze snelheden binnen NL met Wireguard.
Ben benieuwd wat met de Flint 3 haalbaar is maar dat zou moeten lukken.
Wel wat packetloss maar dat blijft binnen de perken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tfMrpe9OXiVf9sHHfhfNB5rdq0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BxzdGoG9Eo5pMsZk9hmHA9ht.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
De BE9300 Flint 3 is binnen.
Alles geconfigureerd en werkt als een speer.
Mijn telefoon heeft Wifi-7 ondersteuning (incl. 6 Ghz) en dat is ook te zien.
enige wat ik tot nog toe mis is de 2de WAN 2.5 GB aansluiting. Je kunt daarvoor je 1ste ethernet poort voor gebruiken maar dan heb je nog maar 3 poorten over i.p.v. 4 bij de Flint 2.
Een klein dingetje zolang je maar niet meer dan 3 vaste ethernet aansluitingen gebruikt.
Verder heb ik last van een bug: de WAN PPPoe ethernet connectie knalt er iedere paar minuten uit voor een kleine minuut.
Flint 2 ernaast gezet en ff kabels omsteken en daar geen probleem.
Waarschijnlijk een firmware probleem en ook al gemeld bij GL.iNet op hun forum.
Heb gelukkig een fall-back met Klik & Klaar.

Eerste plaatje is wired met de Flint 3 en 2de plaatje via mijn telefoon.
Met Wireguard zit ik net zoals met de Flint 2 tussen de 450 en 500 Mbps up en download.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozmyrTP0sna3zbh6nZe78SFOZZE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/f5EB3ePG5TsnLnNcCnGL5r3W.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhnFGPfoscwrZO-ngltYuMdV-lI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSfrsBshmUBOJUK7J5isgcON.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door snah001 op 01-07-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tMb
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-09 09:06

tMb

Ik denk eraan om een GL.iNet Slate AX te kopen voor gebruik bij lange autoritten en op vakantie. Vergelijkbaar met de use case die @Erhnam in dit topic noemt.

Ik heb een iPhone 13 mini met het data-abonnement en apparaten die erop moeten zijn twee Yoto mini's (muziekspelers) en een iPad.

Alleen, heb ik een auto waar CarPlay alleen werkt via een kabel. Maar dan kan ik mijn telefoon niet via USB met de GL.iNet Slate AX verbinden voor tethering.

Is er nog een slimme oplossing hiervoor? Wat ik zelf kon bedenken zijn apparaatjes waarmee je carplay draadloos maakt, waardoor je alsnog via USB met de GL.iNet Slate AX kunt verbinden.

Allemaal niet zo belangrijk trouwens, wel leuk om mee te experimenteren.

Aanvulling: de Yoto mini muziekspelers gebruiken blijkbaar de 2.4GHz Wi-Fi band. De iPad (6e generatie 2018) ondersteunt 2.4 en 5 GHz

[ Voor 7% gewijzigd door tMb op 01-07-2025 22:30 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:44

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

tMb schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:11:
Ik denk eraan om een GL.iNet Slate AX te kopen voor gebruik bij lange autoritten en op vakantie. Vergelijkbaar met de use case die @Erhnam in dit topic noemt.

Ik heb een iPhone 13 mini met het data-abonnement en apparaten die erop moeten zijn twee Yoto mini's (muziekspelers) en een iPad.

Alleen, heb ik een auto waar CarPlay alleen werkt via een kabel. Maar dan kan ik mijn telefoon niet via USB met de GL.iNet Slate AX verbinden voor tethering.

Is er nog een slimme oplossing hiervoor? Wat ik zelf kon bedenken zijn apparaatjes waarmee je carplay draadloos maakt, waardoor je alsnog via USB met de GL.iNet Slate AX kunt verbinden.

Allemaal niet zo belangrijk trouwens, wel leuk om mee te experimenteren.

Aanvulling: de Yoto mini muziekspelers gebruiken blijkbaar de 2.4GHz Wi-Fi band. De iPad (6e generatie 2018) ondersteunt 2.4 en 5 GHz
De router kan ook terug voeden. Dus via USB sluit ik de router aan op de USB van de auto, en dan met een tweede kabel sluit ik de router aan op de iPhone. De iPhone wordt dan tijdens het rijden netjes opgeladen. Wireless is de iPhone via CarPlay verbonden met mijn VW. En de kids genieten van stabiel wifi via de Router.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snah001
Betreft Flint 3

Vandaag via een AnyDesk connectie samen met een GL.iNet medewerker bijna 2 uur online gezeten om erachter te komen waarom de router om de zoveel minuten de PPPoE verbinding dropt voor c.a. 30 sec..
Na veel testen er achter gekomen dat als de router meldt dat de internet connectie er niet is, deze tóch aanwezig is.
Veel gelogd en logs bekeken en het zit hem echt in de firmware (zowel bij de laatste als die 2 daarvoor).
De router geeft dan aan "The interface is connected, but the Internet can't be accessed" maar in werkelijkheid is die internet connectie er nog gewoon.
Enige vervelende is dat de router dan wel iedere keer naar de fall-back verbinding (klik&Klaar) overschakelt en na z.g. her-connectie weer terug.
Voorlopig de fall-back maar even niet aangesloten laten want voorkom je ook het onnodige wisselen van IP-adres.
Gaan ze mee aan de gang en zal waarschijnlijk een firmware update voor nodig zijn.
Sta nog steeds te kijken van hun service en super snelle reacties na het melden van problemen en het actief meewerken aan een oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door snah001 op 07-07-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
het blijft mooi spul idd .. vandaag zowel de Beryl AX (voor onderweg) als de Brume 2 (voor thuis) geupgrade naar de laatste stable release (v4.7.4) zodat ze weer helemaal up to date zijn voor de vakantie. Ik heb ziggo waarbij mijn modem het je toestaat een tweede publieke IP te krijgen .. dus de Brume 2 zit helemaal los van het normale interne netwerk .. en is dus alleen voor de VPN verbinding via de Beryl AX .. wel zo veilig en makkelijk .. (om het normale interne netwerk op te komen heb ik een andere route)

Nu de koffers maar gaan inpakken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Wellicht toch de Flint 3 iets te vroeg uitgebracht maar daar is nu niks meer aan te doen.
Maar de support is geweldig, nog nergens zo goed meegemaakt!
Ze moesten eerder wachten op mij (totdat ik tijd had om via Anydesk met hun verbinding te maken) dan dat ik op hun moest wachten.

[ Voor 30% gewijzigd door snah001 op 07-07-2025 20:50 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Uninstall3d
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 15:57

Uninstall3d

Chaos Engineered

Twee weken geleden heb ik ter vervanging van mijn oude (en behoorlijk onstabiele) TP‑Link oplossing twee Flint 3’s ontvangen, en ik ben er erg tevreden mee! Na wat kleine bugs en quirks draait ‘ie inmiddels echt heel fijn:

De WiFi-snelheden zijn uitstekend, ik haal probleemloos wat mijn glasvezelverbinding aankan. Van een enkele Flint 3 is het bereik wat beperkt, maar dat heb ik eenvoudig opgelost door de tweede als “dumb” Access Point in te zetten.

Ik gebruik KPN als ISP en wilde dat de KPN TV+ Box (IPTV) zonder haperingen werkte. Dat lukte met de juiste OpenWrt-configuratie.

Omdat ik relatief nieuw ben met OpenWrt en toch al vaak documenteer, heb ik al mijn bevindingen en de volledige setup inclusief configuratie-scripts gebundeld op GitHub:

https://github.com/miguelmartens/flint3-kpn-ftth-guide

Hopelijk helpt dit anderen die ook met KPN en Flint 3 aan de slag willen.

[ Voor 3% gewijzigd door Uninstall3d op 20-07-2025 14:03 ]

Infrastructure as Code. ”If you’re going to do operations reliably, you need to make it reproducible and programmatic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
De wifi prestaties zijn bij mij tov de Flint 2 zelfs iets beter, ook met 1 stenen muur ertussen op 6 meter afstand haal ik met gemak met mijn telefoon die wifi 7 ondersteund de 1 Gbps up/down van mijn glasvezel kpn lijn.
Op het GLi.Net forum lees je dat ook, bij de ene zijn de prestaties minder dan met de Flint 2 en bij de andere weer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
De Flint 3 heeft een update (beta) ontvangen naar 4.8.1. die via het GL.iNetb forum is te downloaden..
Ook via hun Beta Download hub binnen te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
Flint 3:

Release Notes
V4.8.1

Overview
This version introduces several new features and enhancements that improve the interface interaction for the overall user experience.

New Features
Added VPN multi-instance, allowing support for enabling multiple VPN clients at the same time.
Added VPN composite policy, allowing traffic diversion based on multiple criteria, including source interface, source MAC address, and destination domain/IP.
Added an option to enable or disable VPN internet access on the Clients page, which is effective only when the VPN policy is based on MAC.
Added the isolation feature between the Guest Network and the Upstream network.
Added support for HTTPS in RTTY.
Added a one-click option to send logs to technical support.
Added support for IPv6 in VPN.
Optimization
Refactored the Cellular function for improved performance and user interface, supporting more parameter configurations and status displays.
Redesigned the UI style, improved the Web Admin Panel topology, and introduced new controls to support the presentation of complex services.
Optimized toggle switch functionality to support Repeater, Wi-Fi and LED light control.
Optimized the guidance of VPN functionality to simplify usage.
Optimized VPN configuration to support IPv6.
Optimized the export of client configuration files for the VPN Server, allowing users to manually enter the server address in the configuration file.
Optimized the Clients page, supporting quick setting of reserved IP addresses.
Optimized the Log display to support filtering by Log level, module, and keywords, as well as exporting more debugging information.
Optimized the GoodCloud platform’s device binding functionality.
Optimized the display of VPN Server page status information.
Optimized the Repeater auto-switching logic.
Improved the ease of use of the AstroWarp functionality.
Upgraded OpenVPN to version 2.6.12.
Upgraded Dnscrypt-proxy to version 2.1.5.
Upgraded Stubby to version 0.4.3.
Upgraded Zerotier to version 1.14.1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
Om Adguard op je router te kunnen updaten is er een script beschikbaar dat je via SSH moeten flashen zodat die update mogelijkheid beschikbaar komt.
Werkt ook op de Flint 3, link naar Github pagina:

https://github.com/Admonstrator/glinet-adguard-updater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:12
Edit.

[ Voor 95% gewijzigd door DonRoger op 30-07-2025 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vandaag 2 x een Flint 2 geinstalleerd. Eentje als hoofdrouter die gekoppeld is aan een Ziggo modem en een 2de die dient als access point op zolder.
Er gaat een utp kabel van de WAN poort beneden naar een LAN poort op zolder.

De Flint op zolder is ingesteld als AP, maar ik krijg een ipadres toegewezen binnen de dhcp range. Ik krijg dit (nog) niet er buiten. Als voorbeeld, het AP krijgt 192.168.1.33 toegewezen van de hoofdrouter, maar ik krijg dat nergens veranderd in een ander adres.

Voordat ik de de Flint in AP mode ging zetten heb ik wel een static IP gegeven, maar die neemt de hoofdrouter niet over.

Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Simbob schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:47:
Vandaag 2 x een Flint 2 geinstalleerd. Eentje als hoofdrouter die gekoppeld is aan een Ziggo modem en een 2de die dient als access point op zolder.

De Flint op zolder is ingesteld als AP, maar ik krijg een ipadres toegewezen binnen de dhcp range. Ik krijg dit (nog) niet er buiten. Als voorbeeld, het AP krijgt 192.168.1.33 toegewezen van de hoofdrouter, maar ik krijg dat nergens veranderd in een ander adres.

Voordat ik de de Flint in AP mode ging zetten heb ik wel een static IP gegeven, maar die neemt de hoofdrouter niet over.

Iemand nog een idee?
Moet denk ik juist in de LAN poort als je beneden als router wilt hebben en boven als AP? DHCP op AP ook nog uitschakelen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Klopt, een typfout van mij. De kabel van de hoofdrouter gaat van de 2de WAN-poort die als LAN is geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Simbob schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:47:

Iemand nog een idee?
Ik ken de software niet, maar kun je niet gewoon het adres wat hij binnen de DHCP range krijgt, reserveren/vastzetten in de DHCP server / router?

Zo heb ik hier al mijn devices die een fixed ip adres krijgen gewoon op router niveau gereserveerd, terwijl ze devices allemaal in DHCP modus staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier trouwens sinds deze zomer een Opal. Die werkt hier als travel-router prima op campings, waar ik normaliter geen bereik of slecht bereik had met devices.
Ook kon ik gemakkelijk de onbeveiligde Wifi van de camping omzetten naar beveiligde verbinding met VPN voor alle verbonden devices :)
Helaas werd ik bij verschillende campings wel eraf gegooit elke paar uur. Moest ik even weer opnieuw verbinden.

De Opal heeft ook nog verschillende dagen op een powerbank gedraaid als ik geen vaste stroom had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:55:
[...]

Ik ken de software niet, maar kun je niet gewoon het adres wat hij binnen de DHCP range krijgt, reserveren/vastzetten in de DHCP server / router?

Zo heb ik hier al mijn devices die een fixed ip adres krijgen gewoon op router niveau gereserveerd, terwijl ze devices allemaal in DHCP modus staan.
Dat zal best kunnen in de hoofdrouter, maar ik wil graag een adres buiten de dhcp range. Bij mijn vorige Linksys configuratie was dit makkelijk zelf in te stellen in het access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Simbob schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Dat zal best kunnen in de hoofdrouter, maar ik wil graag een adres buiten de dhcp range. Bij mijn vorige Linksys configuratie was dit makkelijk zelf in te stellen in het access point.
Zorg dat je DHCP range (start en end IP adres) ruimte geeft voor IP buiten de DHCP range.

En voeg een reservering toe voor je AP met een IP adres buiten die range op.

Hier een link naar de documentatie:

https://docs.gl-inet.com/...ce_guide/lan/#dhcp-server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
duvekot schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:41:
[...]

Zorg dat je DHCP range (start en end IP adres) ruimte geeft voor IP buiten de DHCP range.

En voeg een reservering toe voor je AP met een IP adres buiten die range op.

Hier een link naar de documentatie:

https://docs.gl-inet.com/...ce_guide/lan/#dhcp-server
Zo is het gelukt inderdaad.
Bedankt voor je input 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:35
Gisteren een MT6000 besteld ter vervanging van mijn oude router en (als het goed is) vervanging provider router. Heb een glasvezel verbinding bij Youfone.

Reden voor aankoop is interesse in OpenWRT, draaien van Adguard home en aantrekkelijk prijs kwaliteit.

Zijn er wat jullie betreft nog 'must have' applicaties om erop te draaien?
Ik heb een rpi met HomeAssistant OS, iemand ervaring met dit op de MT6000 te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
LogiZ5500 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:46:
Gisteren een MT6000 besteld ter vervanging van mijn oude router en (als het goed is) vervanging provider router. Heb een glasvezel verbinding bij Youfone.

Reden voor aankoop is interesse in OpenWRT, draaien van Adguard home en aantrekkelijk prijs kwaliteit.

Zijn er wat jullie betreft nog 'must have' applicaties om erop te draaien?
Ik heb een rpi met HomeAssistant OS, iemand ervaring met dit op de MT6000 te draaien?
Het is een router, geen docker container host.
Als het al mogelijk is, het netwerken en het smarthome lekker gescheiden houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:26
sweetdude schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:17:
[...]

Het is een router, geen docker container host.
Als het al mogelijk is, het netwerken en het smarthome lekker gescheiden houden.
Ik heb geen ervaring hierin maar mijn gedachte zelf is dat ik een router eigenlijk alleen maar lekker router taken laat doen (hooguit wat advertenties blokken ofzo als extra).

Persoonlijk zie ik een router als een product dat nog redelijk vervangen kan worden. Veel routers hanteren ook eigen configs. Nu is het zo met Open WRT / Luci dat die config over het algemeen wel goed gaat (versie verschillen software en hardware). Maar ik zou hier niet op gokken.

Smarthome spullen heb ik op appart apparaat. Vroeger had ik het op een Pi en tegenwoordig is de Pi vervangen voor een mini pc met daarop Proxmox. Ik vind het heerlijk in beheer. Daarbij als jij updates doet in je smarthome... kan het best zijn dat je smarthome even een herstart doet en je wilt dan niet dat je hele router een herstart doet (die kans is denk ik dan best aanwezig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
Cave_Boy schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:00:
[...]

Ik heb geen ervaring hierin maar mijn gedachte zelf is dat ik een router eigenlijk alleen maar lekker router taken laat doen (hooguit wat advertenties blokken ofzo als extra).

Persoonlijk zie ik een router als een product dat nog redelijk vervangen kan worden. Veel routers hanteren ook eigen configs. Nu is het zo met Open WRT / Luci dat die config over het algemeen wel goed gaat (versie verschillen software en hardware). Maar ik zou hier niet op gokken.

Smarthome spullen heb ik op appart apparaat. Vroeger had ik het op een Pi en tegenwoordig is de Pi vervangen voor een mini pc met daarop Proxmox. Ik vind het heerlijk in beheer. Daarbij als jij updates doet in je smarthome... kan het best zijn dat je smarthome even een herstart doet en je wilt dan niet dat je hele router een herstart doet (die kans is denk ik dan best aanwezig).
Mijn gedachten exact. netwerking en smarthome gescheiden apparaten.
@LogiZ5500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:35
Dank voor de aanvulling @sweetdude en @Cave_Boy.
Ik laat de smarthome mooi gescheiden van de router. Ik dacht dat het reduceren van apparaten gunstig zou zijn, maar introduceert toch ook wat potentiële problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
MT6000 is een goede keuze.
Betrouwbaar en veelzijdig dankzij OpenWrt en Adguard home en zeer regelmatig updates en een helpdesk die echt werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:26
snah001 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:36:
MT6000 is een goede keuze.
Betrouwbaar en veelzijdig dankzij OpenWrt en Adguard home en zeer regelmatig updates en een helpdesk die echt werkt.
De MT6000 is inderdaad een mooie router. Software ondersteuning is bij dit merk ook eigenlijk altijd wel goed geweest. Ik wens je veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:11
Ik heb inmiddels ook de GL-MT6000 binnen en draaiend OpenWrt 24.10.2, tot nu toe erg tevreden!

Bij AliExpress is de GL-MT6000 te vinden voor €103, met een sale coupon van €15 kwam het totaal op €88. Gratis levering vanuit Duitsland duurde twee dagen en interessant genoeg werd het pakket bezorgd door Amazon (terwijl direct bij Amazon bestellen €160 kost).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@praseodymium precies dezelfde besteld om een oude r7500v2 met openwrt te vervangen. Deze liep op zijn tandvlees. Ook bij alie vandaan en met cashback van 16 euro is het een no-brainer! 72 euro per stuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Hier ook de Flint 2 besteld vanwege de prijs ;p. Was niet van plan om een Router te kopen omdat in mijn simpele thuis netwerk de provider router al voldoet.

Moet hem nog aansluiten en uitzoeken hoe ik mijn fritz.box van Solcon glasvezel ertussen uit kan halen. Moet gewoon mogelijk zijn begreep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIKKEHENK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:11
Zo, eindelijk en na een jaar de stap genomen om van de MT6000 factory standaard FW (4.8.2) naar de openwrt 4.8.2-op24 te gaan. Dus dan hou je het bekende GL inet front end zoals bij factory 4.8.2, maar onderliggend ga je meteen door naar de nieuwste openwrt.
Wel weer beginnen vanaf 0 dus clean settings, maar prima te doen.
Wat een verademing. Syslog is een klap rustiger, veel minder kernel meldingen, en stabiel.

Draai zelf geen vpn via de router ( gewoon op client niveau ) en sec adguard en in luci collectd en luci statistics voor de thermal monitoring.

Aanrader!

[ Voor 21% gewijzigd door DIKKEHENK op 06-09-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
DIKKEHENK schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 09:51:
Zo, eindelijk en na een jaar de stap genomen om van de MT6000 factory standaard FW (4.8.2) naar de openwrt 4.8.2-op24 te gaan. Dus dan hou je het bekende GL inet front end zoals bij factory 4.8.2, maar onderliggend ga je meteen door naar de nieuwste openwrt.
Wel weer beginnen vanaf 0 dus clean settings, maar prima te doen.
Wat een verademing. Syslog is een klap rustiger, veel minder kernel meldingen, en stabiel.

Draai zelf geen vpn via de router ( gewoon op client niveau ) en sec adguard en in luci collectd en luci statistics voor de thermal monitoring.

Aanrader!
Als je toch niets specifieks van de GLiNet firmware gebruikt, is het juist een aanrader om naar de stock OpenWRT te gaan. veel minder meuk en de standaard packages vanuit betrouwbaardere bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIKKEHENK
sweetdude schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:43:
[...]

Als je toch niets specifieks van de GLiNet firmware gebruikt, is het juist een aanrader om naar de stock OpenWRT te gaan. veel minder meuk en de standaard packages vanuit betrouwbaardere bronnen.
Nou, vind t frontend wel enorm handig om de boel te configgen, en als overzicht. Vooral & makkelijk even een client blokkeren en dat soort zaken.
Kan ook allemaal in luci, maar bij mijn weten heeft plain openwrt geen aparte gui als frontend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
DIKKEHENK schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:58:
[...]

Nou, vind t frontend wel enorm handig om de boel te configgen, en als overzicht. Vooral & makkelijk even een client blokkeren en dat soort zaken.
Kan ook allemaal in luci, maar bij mijn weten heeft plain openwrt geen aparte gui als frontend?
Ja juist de Luci, iets minder flitsend, maar wel prima om mee te werken.
ik doe ook nooit wat op de cli.

• DIKKEHENK
sweetdude schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:34:
[...]

Ja juist de Luci, iets minder flitsend, maar wel prima om mee te werken.
ik doe ook nooit wat op de cli.
Ondertussen weer terug op de normale 4.8.2
De wifi ( driver) van 4.8.2-op24 heeft kuren op de 5 gHz. Alle ipads en telefoons geen probleem, maar 2 media spelers ( 2 versch merken 1 x wif1 5 en 1 x 6 ) zien de 5 ghz SSID niet
Alles geprobeerd met kanalen, zichtbaar/onzichtbaar, etc etc en zo, maar dat is een nogo.

Even zitten zoeken, ook op het openwrt forum en het gl inet forum, en daar komt wel naar voren dat de openwrt driver kuren heeft.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste