Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

Pagina: 1 ... 70 71 Laatste
Acties:

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:09
Mijn Scenic van augustus 2024 heeft vandaag ook de OPD update gekregen bij de dealer.

Last.fm
Films!

• roygrooten
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-08 22:26
Arosa schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:14:
Vanmorgen bij vertrek van het vakantie adres (gewoon in Nederland) was ik compleet uitgelogd uit met Scenic, alle instellingen waren weg, tripteller op nul, etc. Moest opnieuw inloggen, telefoon opnieuw koppelen, enz. Best irritant, zeker als heel het gezin in de auto zit te wachten om te vertrekken. Net even gezocht, maar volgens mij ben ik de eerste in dit topic.

Had de avond ervoor geen problemen en voldoende opgeladen voor de terugrit.
Dit is wel eens vaker voorbij gekomen in deze topic. Zelf ook een enkele keer meegemaakt. Stukje Renault genot laat ik maar zeggen :+

• roygrooten
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-08 22:26
Just Mikeq schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:12:
Beste Allemaal,

Ik volg dit topic inmiddels een tijdje, maar ben nog niet door alle 276 pagina's heen.|
Ik zoek eigenlijk wat extra inzicht in de vorm van een aankoopadvies.

Op dit moment rijd ik mijn 2e renault, een megane estate III DCI Bose met bijna 360k op de teller. Dit is de 2e megane die tot boven de 3 ton zijn werk redelijk goed heeft gedaan.
Door de steeds hogere brandstofprijs en de wegenbelasting samen met extra groot onderhoud zoals verstuivers, de koppeling en een olie lek van de versnellingsbak overweeg ik een scenic.

De voorzichtige keus valt op een Iconic, al is het panoramadak niet echt een must en dan met de lichte bekleding. In het zwart vindt ik hem te donker en ik ben nu ook gewend aan witte zit en ruglvlakken.

Eigenlijk zou ik de "nieuwe" grijze TEP bekleding willen, maar die lijkt pas vanaf MJ26 geleverd te zijn.

Nu heb ik tot nu toe bij 2x de megane altijd bewust geen 1e fase auto gekocht, om de eerste problemen een beetje voor te blijven. De scenic lijkt echter niet echt met door renault genoemde modeljaren te werken en veel wordt of is opgelost met OTA updates.

Voor zo ver ik het begrijp is er een MJ24. Lichte bekleding is een mix van stof en tep, de midden armsteun en deur armstuenen zijn ook wit.

Bij MJ25 (vanaf ca mei25) zijn de de midden armsteun en deurarmsteunen vervangen door zwart evenals de randen van de stoelen.

Bij MJ26 zijn de stoelen ook vervangen door modellen met stevigere lenensteun (ik denk feitelijk de stoel uit de Alpine) en daar lijkt ook de bekleding vervangen door de nieuw grijze tep bekleding.

MJ27 rijdt nog rond met geblokte stickers en de dealer hier verwacht hem eerder in 2027 dan eind 2026.

Een stoffen dashboard lijkt me helemaal niets, dus ik gok dat de techno daarmee afvalt.

Heb ik nu alle modeljaren een beetje herkenbaar in beeld of mis ik nog een tussenversie ?

De 2e vraag is of er daadwerkelijk verschillen zijn in hardware tussen de modeljaren ? Ik las ergens iets over inferieure camerakwaliteit bijvoorbeeld. Is het infortainment systeem veranderd of sneller t.o.v. de 2024 versie bijvoorbeeld ? Andere hardwarematige wijzigingen die handig zijn om mee te nemen ?

Ik begreep dat one pedal driving en V2L van MJ25 standaard is of via een update te verkrijgen. (Geldt dat ook voor V2L ?)

Als de hardware wijzigingen minimaal zijn en er dus geen echte (fase-1) issues zijn opent dit misschien de deur naar een recent model uit 2025 (MJ24) als ik de juiste opties kan vinden.

Wie van alle trotse bezitters kan hier nog iets zinnigs over zeggen ?

Alvast bedankt voor de moeite in ieder geval.

Gr. Mike
Naar mijn idee is er technisch gezien geen verschil tussen de modellen uit 2024 en de modellen die nu uitkomen.

Wel hebben de nieuwere modellen een camera in de B-stijl die je kijkgedrag beoordeelt. Bepaal zelf of je dat prettig vindt.

De Techno-modellen hebben inderdaad een achteruitrijcamera van Nokia-3310-kwaliteit. Dat is ook meteen de enige camera in dit model. Bij de luxere uitvoeringen krijg je 360°-camera’s rondom de auto.

Daarnaast zijn de stoelen van de Techno minder comfortabel. Bij wat sportiever rijgedrag schuif je soms wat heen en weer op de stoel.

Ik rijd zelf een MY24 uit december 2024. Afgezien van een defect knipperlicht (een bekend Scenic-euvel) en wat gekraak en gepiep van de remmen (ook een Scenic-kwaal) heb ik nog geen gekke dingen meegemaakt.

Wat betreft het stoffen dashboard: wat zou je daartegen kunnen hebben? Bovendien hebben volgens mij alle modellen dit.

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-08 14:45
Ik ben opzoek naar een set dakdragers en dakkoffer nu staat marktplaats vol met deze dingen maar allemaal voor andere merken Renault geeft aan dat de dakdragers speciaal voor de scenic gemaakt zijn maar uit ervaring weet ik dat elk merk dit zegt en ze mits het zelfde railsysteem vaak wel uitwisselbaar zijn. Heeft iemand al ervaring met andere dakdragers dan die van Renault of Thule die ze van een andere auto hebben overgenomen

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 24-08 20:43
H143 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:47:
Ik ben opzoek naar een set dakdragers en dakkoffer nu staat marktplaats vol met deze dingen maar allemaal voor andere merken Renault geeft aan dat de dakdragers speciaal voor de scenic gemaakt zijn maar uit ervaring weet ik dat elk merk dit zegt en ze mits het zelfde railsysteem vaak wel uitwisselbaar zijn. Heeft iemand al ervaring met andere dakdragers dan die van Renault of Thule die ze van een andere auto hebben overgenomen
Thule wingbar evo in het zwart.
edit:
Sorry lees nu je bericht goed en je bedoelde andere dan Renault of Thule :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHWhI8wjRogQmg1WA1HVII_x-A0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKwzfSV1aX0hWe3uCVykrssc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door TopOne01 op 05-08-2026 11:19 ]

• fstollman
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21-08 09:58
De voetjes van de dakdragers vrijwel altijd specifiek voor het model. Ik heb Thule dakdragers geprobeerd van mijn vorige auto die vrijwel leken te passen. Maar echt vastdraaien lukt niet.
Dus toen nieuwe voetjes besteld voor de Scenic, dat werkt perfect.

Heb je ook al eens gedacht over een koffer op de trekhaak? Wordt de auto zelfs ietsje zuiniger van is mijn persoonlijke ervaring. Had ik dat maar meteen bedacht, dat had me de kosten van de voetjes gescheeld... Al houd ik de dragers voor een eventueel groot ding dat ik zou moeten kunnen vervoeren.

[ Voor 8% gewijzigd door fstollman op 05-08-2026 14:03 ]

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:03

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

roygrooten schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:03:
Daarnaast zijn de stoelen van de Techno minder comfortabel. Bij wat sportiever rijgedrag schuif je soms wat heen en weer op de stoel.
Ik heb alleen ervaring met de Techno en de Alpine van mijn collega maar ik ervaar geen verschil in comfort. De stoelen van de Alpine zitten iets 'strakker' maar ik ben mij mijn Techno nog nooit van de stoel gegleden :P
Wat betreft het stoffen dashboard: wat zou je daartegen kunnen hebben? Bovendien hebben volgens mij alle modellen dit.
De Alpine heeft nep leer.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08 15:49
fstollman schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:01:
[...]

De voetjes van de dakdragers vrijwel altijd specifiek voor het model. Ik heb Thule dakdragers geprobeerd van mijn vorige auto die vrijwel leken te passen. Maar echt vastdraaien lukt niet.
Dus toen nieuwe voetjes besteld voor de Scenic, dat werkt perfect.

Heb je ook al eens gedacht over een koffer op de trekhaak? Wordt de auto zelfs ietsje zuiniger van is mijn persoonlijke ervaring. Had ik dat maar meteen bedacht, dat had me de kosten van de voetjes gescheeld... Al houd ik de dragers voor een eventueel groot ding dat ik zou moeten kunnen vervoeren.
Ik had afgelopen zomervakantie een fietsenrek (zonder fietsen) met daarop twee grote tassen vastgesjord. Heb niet of nauwelijks ervaren dat dat een negatief effect had op het verbruik. Want daarom wilde ik bewust geen koffer (meer) op het dak. Voor de wintersport ga ik een koffer voor op het fietsenrek bestellen.

Ik heb de Peruzzo Pure Instinct 3 en daarop kan de Peruzzo Spazio GP Back Box als trekhaakkoffer worden gemonteerd. En misschien ook nog een keer de bijpassende ski-beugel.

• Cenics
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 24-08 22:14
Ik heb deze:

https://vdlhapro.com/producten/cronos-aero-iii/

Al op verschillende auto's gebruikt, en passen ook perfect op de Scenic

• Maurice383
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:32
Ik heb de Thule wingbar Edge in zwart besteld bij dakdragerwinkel.nl en de Thule Motion 3 XL low. Echt een aanrader!! Je hoort niks fluiten en je verbruik gaat weinig omhoog. 2800 km gereden naar vakantie in noord Italië in de bergen en een gemiddeld verbruik van 18,0 kWh/100 km

oh en ik had ook nog een fietsendrager achterop met 2 fietsen

[ Voor 3% gewijzigd door Maurice383 op 07-08-2026 15:32 ]

• fstollman
Dendrowen schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:03:
[...]

Dat gezegd hebbende, ik heb nog steeds geen OPD maar wel pedals op een model uit oktober 2024. De dealer geeft aan dat er geen OPD update beschikbaar is. In hoeverre dat waar is, kan ik moeilijk inschatten.
Mijn auto van augustus 2024 heeft zojuist bij de jaarlijkse beurt OPD gekregen. Heb er wel zelf om gevraagd en moest wel bevestigen dat ik het echt wilde, want het kan er niet meer vanaf kennelijk.
Heb jarenlang Tesla gereden, dus het is vooral wennen dat het niet werkt bij achteruitrijden en pas weer actief wordt als je harder hebt gereden.

• Waterpolo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:24
Twee weken geleden zijn wij proef gaan rijden in de Mitsubishi, maar hebben uiteindelijk toch voor een Renault Scenic EV87 Esprit Alpine gekozen in de kleur two-tone gris schiste / noir étoilé o.b.v. de looks en dat je (hopelijk) hiermee toch sneller updates krijgt.

Bij het bezoek aan de Renault-dealer werd er gezegd dat er op dit moment een productiestop is en dat er nu alleen nog voorraadmodellen geleverd worden. Deze week vanuit de leasemaatschappij een verwachtte leverdatum ontvangen van eind november, dus daarmee ben ik ook wel heel benieuwd of dit dan het model/facelift zou zijn gezien de onderstaande tijdslijnen. Heeft iemand hier meer informatie over?

Op dit moment staat de vraag nog wel uit of er een voorraadmodel is in een andere kleur (two-tone blanc nacré / noir étoilé), maar met deze tijdslijnen twijfel ik of het niet beter is op de levering die nu staat voor eind november (ook al kan dat krap worden met de bijtelling/tenaamstelling in 2026 bij enige vertraging).
Ankh schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:54:
[...]

Nou! laat je verbazen:

[...]

Daarnaast stuurde hij de volgende [Afbeelding]

Geen idee of ik het mocht delen, maar dan had ie het niet moeten mailen
Hierin werd de volgende tijdslijn gedeeld:
  • Onthulling Specs - 1 september
  • Order Opening - 1 september
  • Start Productie - 28 september
  • Aankomst Introductieauto's - 15 oktober
Er is wel maar zeer beperkte informatie beschikbaar over wat er bij het nieuwe model/facelift anders is.

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:26
Waterpolo schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:18:
Twee weken geleden zijn wij proef gaan rijden in de Mitsubishi, maar hebben uiteindelijk toch voor een Renault Scenic EV87 Esprit Alpine gekozen in de kleur two-tone gris schiste / noir étoilé o.b.v. de looks en dat je (hopelijk) hiermee toch sneller updates krijgt.

Bij het bezoek aan de Renault-dealer werd er gezegd dat er op dit moment een productiestop is en dat er nu alleen nog voorraadmodellen geleverd worden. Deze week vanuit de leasemaatschappij een verwachtte leverdatum ontvangen van eind november, dus daarmee ben ik ook wel heel benieuwd of dit dan het model/facelift zou zijn gezien de onderstaande tijdslijnen. Heeft iemand hier meer informatie over?

Op dit moment staat de vraag nog wel uit of er een voorraadmodel is in een andere kleur (two-tone blanc nacré / noir étoilé), maar met deze tijdslijnen twijfel ik of het niet beter is op de levering die nu staat voor eind november (ook al kan dat krap worden met de bijtelling/tenaamstelling in 2026 bij enige vertraging).

[...]

Hierin werd de volgende tijdslijn gedeeld:
  • Onthulling Specs - 1 september
  • Order Opening - 1 september
  • Start Productie - 28 september
  • Aankomst Introductieauto's - 15 oktober
Er is wel maar zeer beperkte informatie beschikbaar over wat er bij het nieuwe model/facelift anders is.
Ik stond voor hetzelfde dilemma, maar heb besloten om niet te wachten op de facelift. Vind de huidige looks prachtig en de vraag is of de facelift met veranderd voor- en achteraanzicht net zo mooi is. Daarnaast zal er technisch voor zover bekend weinig veranderen.

Maar goed, dat is de gok. Ik heb dus gekozen voor een voorraadauto; esprit alpine in schiste gris satin met pack advanced driving en Light & Sound. Dat gezegd hebbende heb ik eind juli daadwerkelijk besteld en kan ik eind van deze maand al rijden!

• Waterpolo
Dat is ook een kleur en uitvoering! Het huidige model is qua looks ook helemaal top en ik kon ook niet heel veel vinden qua technische verbetering. Mogelijk iets qua efficientie-winst en een hoger bereik. Wellicht trekken ze hem ook met de Mitsubishi qua 22 kW-lader.

Ik had ook in eerste instantie de hoop op een voorraadauto, maar gezien de huidige verwachte leverdatum van eind november is dat blijkbaar niet gelukt.

De dealer heeft de productiestop wel bevestigd, maar verwijst mij vooralsnog door naar de leasemaatschappij voor meer informatie. Ik heb alleen niet de verwachting dat die meer informatie kunnen/willen geven.
bvsteyn schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:15:
[...]

Ik stond voor hetzelfde dilemma, maar heb besloten om niet te wachten op de facelift. Vind de huidige looks prachtig en de vraag is of de facelift met veranderd voor- en achteraanzicht net zo mooi is. Daarnaast zal er technisch voor zover bekend weinig veranderen.

Maar goed, dat is de gok. Ik heb dus gekozen voor een voorraadauto; esprit alpine in schiste gris satin met pack advanced driving en Light & Sound. Dat gezegd hebbende heb ik eind juli daadwerkelijk besteld en kan ik eind van deze maand al rijden!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:37

Ankh

.Howdy

Ik heb vorige maand mijn auto besteld, want door de productiestop zouden pas nieuwe leaseauto's ergens in januari worden geleverd. Zoals het er nu naar uitziet, komt mijn witte alpine midden september bij de dealer binnen.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:58

Japie.G

Colour Classic

Zou de nieuwe scenic niet ook naar naar lifepo4 gaan? wat wel een enorme technische verbetering is…

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Ankh

Ankh

.Howdy

Japie.G schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:14:
Zou de nieuwe scenic niet ook naar naar lifepo4 gaan? wat wel een enorme technische verbetering is…
Wat ik begreep van de verkoper is het straks een europese geproduceerd accu, waardoor ze scherpere prijs van de auto kunnen hanteren (uiteraard is dat laatste weer de vraag).

• Waterpolo
Ik ben heel benieuwd, die batterij was volgens mij voor de kleine batterij en niet voor de longrange.

Voor nu in ieder geval de beslissing gemaakt om voor een auto te kijken die sowieso dit jaar leverbaar is i.v.m. de bijtelling en de toegepaste korting. De dealer gaf aan dat zij ook pas in september meer informatie ontvangen.

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 24-08 20:43
Vandaag van midden Nederland naar Rosenheim gereden met dakkoffer en lekker doorgereden met 140-150 km/h waar het kon en mocht.

Omdat vaak de "negatieve" punten voorbij komen even wat postieve punten:

- Google Maps was erg precies. Alle drie de keren met 5% aangekomen bij de Ionity laders waar de auto elke keer met minimaal 140kw begon te laden, desondanks de 30+ graden. Aankomst SOC is goed te managen met het gaspedaal door tempo aan te passen.

- Op 850 kilometer geen enkele ghostbrake gehad. 1x wel het geluid maar geen ingreep.

- Verbruik hoog (meer dan 25kwh/100km) maar te verklaren door de dakkoffer en "doorrijden". Eerste stint ruim 3 uur gereden (100% -5%), daarna twee keer een stint van 2,5 uur (85%-5%).

Top reisauto!

• FrankRenault
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 17-08 14:45
Even kort een ervaring. het begon met een heerlijke kampeervakantie in Frankrijk. Regelmatig de Vehicle to Load adapter gebruikt bij de tent. Super handig. Later wilden we weer laden bij een Ionity lader. Na 1,3 kWh geladen te hebben stopte het laden en gaf een foutmelding. De auto was ook niet meer te starten, hoewel er zo'n 40% in de accu zat en alle functies van de 12V accu zoals ramen, lampen, radio etc het allemaal wel deden. Kort en goed: de auto op een trailer via de Renault hulpdienst, daarna via de Renault vestiging in Troyes ("we hebben pas over drie weken tijd om ernaar te kijken") naar onze eigen Renault garage. In totaal waren we de auto meer dan twee weken kwijt. volgens onze Renault garage was de 12V accu kapot en deze is vervangen. Nu doet hij het weer. Snapt iemand wat hier gebeurt en kennen jullie vergelijkbare verhalen?

• roelofz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-08 09:49
Arosa schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:14:
Vanmorgen bij vertrek van het vakantie adres (gewoon in Nederland) was ik compleet uitgelogd uit met Scenic, alle instellingen waren weg, tripteller op nul, etc. Moest opnieuw inloggen, telefoon opnieuw koppelen, enz. Best irritant, zeker als heel het gezin in de auto zit te wachten om te vertrekken. Net even gezocht, maar volgens mij ben ik de eerste in dit topic.

Had de avond ervoor geen problemen en voldoende opgeladen voor de terugrit.
Half Juli heb ik ook een nieuwe auto gekregen (ook al is ie al een jaar oud en was het dus de software die bij mij ook spontaan opnieuw begon). Stoel instellingen, alle apps voor ons beiden, alsof hij nieuw was. Erg fijn dat we de auto opnieuw mochten inrichten.

In Frankrijk is Google trouwens niet echt handig. Bijna altijd kiest deze voor een laadpunt ván de snelweg in plaats van áán, voorkeuren zijn echt veel te beperkt. Misschien voor beschikbaarheid, maar daar bewees de terugweg het tegendeel (toen moesten we juist wel ván de snelweg door de drukte). Ook de samenwerking tethering en Apple carplay is een drama (naar het lijkt door 2 rijders tegelijk aan boord, vaker geen dan wel verbinding, ook met name in het buitenland hier last van, in NL gaat het wel goed).

Is het selecteren van een laadpunt met andere navigatiesoftware beter (en kan je die dan standaard maken?), of moeten we met deze ergernis gewoon leven (lees: zelf steeds op zoek naar wat ie bedacht heeft en of dat wel bij de reiswens past, goedkoop of snel laden)?

Verder een fijne auto, genieten er volop van, ook op vakantie in de Dordogne met vouwwagen (in 1 dag terug kan, maar het was wel weer een lange dag, 16 uur naar Flevoland, maar het kán).

Als iemand nog een hack weet hoe je tijdens het rijden wel instellingen aan kan passen, hou ik mij aanbevolen (domme regels)

• Dendrowen
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:28
roelofz schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:55:
[...]

In Frankrijk is Google trouwens niet echt handig. Bijna altijd kiest deze voor een laadpunt ván de snelweg in plaats van áán, voorkeuren zijn echt veel te beperkt. Misschien voor beschikbaarheid, maar daar bewees de terugweg het tegendeel (toen moesten we juist wel ván de snelweg door de drukte). Ook de samenwerking tethering en Apple carplay is een drama (naar het lijkt door 2 rijders tegelijk aan boord, vaker geen dan wel verbinding, ook met name in het bui
Voor de laadstops voer ik vooraf de reis in, en controleer ik elke laadstop. Je kunt al snel genoeg zien of deze langs een snelweg, bij een pomp, of andere eetgelegenheden zijn. Als ze niet voldoen aan je verwachting, vervang je ze en wordt je reis daar weer op aangepast.

• Just Mikeq
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-08 18:18
roygrooten schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:03:
[...]

Naar mijn idee is er technisch gezien geen verschil tussen de modellen uit 2024 en de modellen die nu uitkomen.

Wel hebben de nieuwere modellen een camera in de B-stijl die je kijkgedrag beoordeelt. Bepaal zelf of je dat prettig vindt.

De Techno-modellen hebben inderdaad een achteruitrijcamera van Nokia-3310-kwaliteit. Dat is ook meteen de enige camera in dit model. Bij de luxere uitvoeringen krijg je 360°-camera’s rondom de auto.

Ik rijd zelf een MY24 uit december 2024. Afgezien van een defect knipperlicht (een bekend Scenic-euvel) en wat gekraak en gepiep van de remmen (ook een Scenic-kwaal) heb ik nog geen gekke dingen meegemaakt.

Top, dank je wel.

Het oog is gevallen op een Iconic, puur om de beschikbaarheid van de lichtgrijze tep bekleding. Helaas liggen die jong gebruikt nog niet voor het oprapen.

Het camera issue kom ik dan dus niet tegen.
Mocht het een ouder model worden, dan is OPD alijd te installeren lees ik net.

En een stoffen dashboard lijkt me een stof vanger. Er ligt nu na verloop van tijd best wel wat stof op het dashboard en bij een stoffen dashboard lijkt me de kans op vlekken groter, ook eventueel van passagiers die met de vette vingertjes overal af zouden moet blijven :-)

In ieder geval goed te lezen dat er weinig tot geen technische verschillen zijn. De "nieuwere" iconic stoelen met verbeterde steun (gelijkend op de alpine versie) lijken me beter dat de vlakkere stoelen. M'n megane 3 heeft ook een beetje van die kuipjes. Dat zit beduidend beter dan de stoelen van de megane-2 zaten.

Dat betekent volgens mij ook dat alle iconic modellen van MY25 (< April 2026) eigenlijk al afvallen. Volgens mij zijn de stoelen van MY24 en MY25 in de iconic gelijk aan die van de techno (althans op de foto's lijkt dat wel zo). Alleen de bekleding is iets luxer.

Voor iedereen die dit leest en ook geeft gereageerd.
Bedankt tot zo ver.

Gr. Mike

• Just Mikeq
Ankh schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:41:
[...]

Wat ik begreep van de verkoper is het straks een europese geproduceerd accu, waardoor ze scherpere prijs van de auto kunnen hanteren (uiteraard is dat laatste weer de vraag).
Ok, dat kan interessant zijn. Elders las ik volgens mij de verwachting dat de overgang naar LiFePo pas bij de platformwissel in de planning zat. Als dit nu al gebeurt en dat heeft inderdaad een positief effect op de prijs dan is dat mooi meegenomen. Je zou wel verwachten dat er dan meer ruimte nodig is voor de accu, maar dat kan een aanname zijn.

• Just Mikeq
FrankRenault schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:59:
Even kort een ervaring. het begon met een heerlijke kampeervakantie in Frankrijk. Regelmatig de Vehicle to Load adapter gebruikt bij de tent. Super handig. Later wilden we weer laden bij een Ionity lader. Na 1,3 kWh geladen te hebben stopte het laden en gaf een foutmelding. De auto was ook niet meer te starten, hoewel er zo'n 40% in de accu zat en alle functies van de 12V accu zoals ramen, lampen, radio etc het allemaal wel deden. Kort en goed: de auto op een trailer via de Renault hulpdienst, daarna via de Renault vestiging in Troyes ("we hebben pas over drie weken tijd om ernaar te kijken") naar onze eigen Renault garage. In totaal waren we de auto meer dan twee weken kwijt. volgens onze Renault garage was de 12V accu kapot en deze is vervangen. Nu doet hij het weer. Snapt iemand wat hier gebeurt en kennen jullie vergelijkbare verhalen?
Verbazend verhaal. Ik lees van andere merken wel dat een "lege" 12v accu een min of meer dode auto oplevert. De vraag is dan waarom al het interieur nog wel werkte. Hoewel dat bij een krappe 10v ook nog gewoon kan werken terwijl die spanning te laag kan zijn voor andere systemen.

In de aanname dat die 12V tijdens het rijden ook wordt bijgeladen, kan het misschien dan toch handig zijn om een booster mee te nemen, als je er ten minste bij kunt komen.
Daarnaast is "kapot" wel erg snel. Er wordt soms ook wel eens een draai aan gegeven om maar iets genoemd te kunnen hebben.

Hoe dan ook, niet waar je op zit te wachten in je vakantie.

• H143
Bijzonder dat de accu zo snel defect is ik heb zelf een redelijke koelkast een hele nacht aan de constante spanning gehad van de 12v en geen enkele issue wat ik gelezen heb wordt deze bijgeladen door de boordaccu

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06:46
Sinds gister wil de auto niet meer opladen via een normale laadpaal, snellader lukte net nog wel. Heb nog een andere laadkabel geprobeerd. Laadpaal geeft aan dat er een connectie is maar de auto start niet met laden.

kent iemand dit probleem en een oplossing hiervoor?

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Die nieuwe My rnlt app werkt de kilometer stand niet bij. Volgens de app staat de auto op 68500 terwijl ik iets van 71500 heb gereden... werkt dus al een tijdje niet.

• MrEd79
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-08 16:54
Chaoss schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:00:
Die nieuwe My rnlt app werkt de kilometer stand niet bij. Volgens de app staat de auto op 68500 terwijl ik iets van 71500 heb gereden... werkt dus al een tijdje niet.
En grappig genoeg Kelec geeft wel de juiste stand. Je zou toch denken dat ze dezelfde bron gebruiken.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

MrEd79 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:37:
[...]

En grappig genoeg Kelec geeft wel de juiste stand. Je zou toch denken dat ze dezelfde bron gebruiken.
De oude Renault app gaf ook altijd de juiste stand maar die heb ik net verwijderd. Omdat ik net weer de km stand moest doorgeven kwam ik er achter dat het niet klopte.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Chaoss schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:39:
[...]

De oude Renault app gaf ook altijd de juiste stand maar die heb ik net verwijderd. Omdat ik net weer de km stand moest doorgeven kwam ik er achter dat het niet klopte.
hier geen problemen met de km stand.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Agostino schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:31:
Sinds gister wil de auto niet meer opladen via een normale laadpaal, snellader lukte net nog wel. Heb nog een andere laadkabel geprobeerd. Laadpaal geeft aan dat er een connectie is maar de auto start niet met laden.

kent iemand dit probleem en een oplossing hiervoor?
Meerdere laadpalen? Kapotte boordlader dan?

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:25
Ene Valentin Dubois-Pivot is trouwens bezig met het ontwikkelen van een nieuwe app.
Je kan je aanmelden voor testen op www.sparksapp.fr

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:23
H143 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:23:
Bijzonder dat de accu zo snel defect is ik heb zelf een redelijke koelkast een hele nacht aan de constante spanning gehad van de 12v en geen enkele issue wat ik gelezen heb wordt deze bijgeladen door de boordaccu
Wacht, constante 12V? Hier stoppen alle 12V aansluitingen ermee als ik de auto verlaat 😕 is dat nieuw in de nieuwere modellen? Zit zelf in een MY24.

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• H143
djrednas schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:49:
[...]

Wacht, constante 12V? Hier stoppen alle 12V aansluitingen ermee als ik de auto verlaat 😕 is dat nieuw in de nieuwere modellen? Zit zelf in een MY24.
Zover ik weet zit deze alleen op de 13 polige stekker in de auto ben ik hem nog niet tegen gekomen op de 13 polige stekker heb je een geschakelde en een constante over het algemeen wordt de constante afgeraden ivm leegtrekken van een accu als je deze te lang belast als je een aanhanger of caravan hebt kan het zijn dat je dan de aansluiting in de stekker even moet omzetten van pin 9 naar 13 zo uit m’n hoofd

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-08 06:57
Net terug van vakantie. Prima km'ers (>4000km) in Oost europa, helaas een ster in het voorraam gekregen met een forse scheur. Deze is inmiddels vervangen.

Helaas ook nog een rem probleem. Bij maneuvreren op lage snelheid hoor je duidelijk metaal op metaal vanuit het remsysteem. Ook na een semi-noodremming hoor je nog 10 sec lang de blokken of de houders er van aanlopen. Schijnt vaker voor te komen bij MY24 modellen. Volgende week gaan ze er mee aan de slag. Gelukkig blijft de auto inzetbaar en goed remmen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• fstollman
Appie Heijn schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:01:
Net terug van vakantie. Prima km'ers (>4000km) in Oost europa, helaas een ster in het voorraam gekregen met een forse scheur. Deze is inmiddels vervangen.

Helaas ook nog een rem probleem. Bij maneuvreren op lage snelheid hoor je duidelijk metaal op metaal vanuit het remsysteem. Ook na een semi-noodremming hoor je nog 10 sec lang de blokken of de houders er van aanlopen. Schijnt vaker voor te komen bij MY24 modellen. Volgende week gaan ze er mee aan de slag. Gelukkig blijft de auto inzetbaar en goed remmen.
Ik had ook last van piepen bij het maneuvreren op lage snelheid (ook MY2024). Ze hebben bij de jaarlijkse beurt die toch al gepland was gratis de remblokjes vervangen

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06:46
Japie.G schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:13:
[...]

Meerdere laadpalen? Kapotte boordlader dan?
Diverse laadpalen geprobeerd, de volgende dag deed het opladen het ineens weer. Denk dat er fout in het systeem zat.

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:35
Voor iedereen die een Homey heeft:

Ik kom er net achter dat Renault ook een app heeft voor Homey. Samen met de Homey-app van Peblar (de laadpaal die ik heb) kun je hier leuke dingen mee doen.

• Dendrowen
Dat dak toch nog ergens goed voor Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPRB2meRAfBxo-i2fafnQ_g3ptI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6AAKAZxjLoP6pVhwetPHyiG.jpg?f=fotoalbum_large

• Dendrowen
Ik kan niet wachten tot hij in 2084 wéér van pas komt.

[ Voor 80% gewijzigd door Dendrowen op 12-08-2026 19:49 ]

• BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:45
Maurice383 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:29:
[...]

Ik heb de Thule wingbar Edge in zwart besteld bij dakdragerwinkel.nl en de Thule Motion 3 XL low. Echt een aanrader!! Je hoort niks fluiten en je verbruik gaat weinig omhoog. 2800 km gereden naar vakantie in noord Italië in de bergen en een gemiddeld verbruik van 18,0 kWh/100 km

oh en ik had ook nog een fietsendrager achterop met 2 fietsen
dit is schier onmogelijk, tenzij je het verbruik op je adres meeneemt of max 90 rijdt (jouw 2800 km verwacht ik dat het je verbruik op locatie hebt meegenomen)
Ik rij nagenoeg dezelfde combinatie (dakkoffer en 2 fietsen) en gemiddeld verbruik richting zuid europa zat op 28 kWh/100km. 130km/u op de franse tolwegen.

• dbibouh
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 24-08 21:38
Hi allemaal, helaas nog niet dé oplossing ontvangen. Renault verwijst naar Google (maps) terwijl het probleem toch echt bij Renault ligt (naar mijn mening) iemand die mij hiermee kan helpen?? Zou toch fijn zijn die functie te kunnen gebruiken, zie foto voor alle uitleg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjPP5gMS7yiEU5c08CtZbahJZp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kp38Y4V6oqzyMMTQiiSUYcTY.jpg?f=fotoalbum_large

• Wouter!
Zjanzjak schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:26:
Ene Valentin Dubois-Pivot is trouwens bezig met het ontwikkelen van een nieuwe app.
Je kan je aanmelden voor testen op www.sparksapp.fr
Ziet er wel interessant uit. Maar eerst alleen voor Apple. Android staat pas voor na oktober op de roadmap (dus wellicht nog veel later).

• BVice
vraagje; ik heb ook een mini USB-C stickje aangeschaft. De dashcam app werkt hier mee. Zoals hierboven al eens werd aangegeven blijft het systeem aangeven dat hij mogelijk geformatteerd moet worden, maar dat maakt voor de werking van de Dashcam app blijkbaar niet uit.

Waar ik tegenaan loop is dat de USB C stick gloeiend heet wordt; echt ver boven aanraakveilige temperatuur. Dat lijkt me niet de bedoeling. Anderen hier ook last van of ligt het aan mijn specifieke USB stick?

• H143
BVice schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:06:
[...]

dit is schier onmogelijk, tenzij je het verbruik op je adres meeneemt of max 90 rijdt (jouw 2800 km verwacht ik dat het je verbruik op locatie hebt meegenomen)
Ik rij nagenoeg dezelfde combinatie (dakkoffer en 2 fietsen) en gemiddeld verbruik richting zuid europa zat op 28 kWh/100km. 130km/u op de franse tolwegen.
Dat is nog meer dan met mijn aanhangertje r achter overal ca 120 gereden met de kar en zat op 27kw per 100km

• Dendrowen
H143 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:12:
[...]

Dat is nog meer dan met mijn aanhangertje r achter overal ca 120 gereden met de kar en zat op 27kw per 100km
Tja, dat heb ik ook. Kleine aanhanger en vangt dus geen/weinig wind. In tegenstelling tot een dakkoffer.

• Maurice383
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:32
BVice schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:06:
[...]

Zeker wel mogelijk. Gewoon niet te gek rijden, dus veel rond de 100km/u want anders sta je alleen maar sneller bij de lader. Het verbruik tussen 100 of 130 km/u is echt enorm maar dat is een bekend verhaal natuurlijk.

Oh en inderdaad heb ik de kilometers op onze vakantielocatie ook meegenomen in het verbruik, maar dat is hooguit 400 km.

[ Voor 9% gewijzigd door Maurice383 op 14-08-2026 13:26 ]

• B.Hofman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:17
Dendrowen schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:20:
[...]

Tja, dat heb ik ook. Kleine aanhanger en vangt dus geen/weinig wind. In tegenstelling tot een dakkoffer.
Wij hebben de afgelopen 2 weken zo'n 3.750 km gemaakt door Frankrijk, met dakkoffer. Weliswaar met een Megane E-tech, gem. verbruik: 21.8 kWh. Overal de toegestane snelheid gereden.

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-08 09:49
dbibouh schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:59:
Hi allemaal, helaas nog niet dé oplossing ontvangen. Renault verwijst naar Google (maps) terwijl het probleem toch echt bij Renault ligt (naar mijn mening) iemand die mij hiermee kan helpen?? Zou toch fijn zijn die functie te kunnen gebruiken, zie foto voor alle uitleg [Afbeelding]
@dbibouh Ik kon de bestemming nooit naar mijn Renault toesturen, totdat ik een paar weken geleden toestemming gaf in mijn Google Account Settings voor het opslaan van mijn Web & App Activiteiten (https://myactivity.google.com/activitycontrols/webandapp). Sindsdien kon ik middels de regelaarschuifjes knop 'Renault' selecteren en heb ik de mogelijkheid om een bestemming naar mijn Scenic te sturen.

Dus wellicht een idee om die specifieke Google settings nog een keertje na te lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKHbwu5pQWTd96mWZtOUFMt0w_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AUFan0eguuFDDDBbv6W2P7oh.png?f=fotoalbum_large

• cpvessen
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 24-08 22:04
BVice schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:23:
vraagje; ik heb ook een mini USB-C stickje aangeschaft. De dashcam app werkt hier mee. Zoals hierboven al eens werd aangegeven blijft het systeem aangeven dat hij mogelijk geformatteerd moet worden, maar dat maakt voor de werking van de Dashcam app blijkbaar niet uit.

Waar ik tegenaan loop is dat de USB C stick gloeiend heet wordt; echt ver boven aanraakveilige temperatuur. Dat lijkt me niet de bedoeling. Anderen hier ook last van of ligt het aan mijn specifieke USB stick?
Met de zomerse temperaturen in Frankrijk wordt de USB-C bij mij in een geparkeerde auto ook heet. Bij het gebruik van de auto wanneer de airco de auto gekoeld heeft en in NL heb ik hier geen last van.

• BVice
cpvessen schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:42:
[...]

Met de zomerse temperaturen in Frankrijk wordt de USB-C bij mij in een geparkeerde auto ook heet. Bij het gebruik van de auto wanneer de airco de auto gekoeld heeft en in NL heb ik hier geen last van.
ok, nee het is hier echt tijdens het rijden zonder zon oid. Je merkt ook dat zodra je de auto start hij binnen enkele minuten zo heet is, terwijl de auto gewoon 20-22 graden is binnen. Heb een kleine blaar van het vastpakken van de stick.

• BVice
Dendrowen schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:20:
[...]

ik denk dat het vooral de fietsen zijn die achterop staan dan, dat die veel wind vangen.
Ik reed 1100km in 13 uur inclusief laadtijd. Dus gemiddels niet eens heel snel, maar wel overal waar het mocht gewoon 130 gereden.

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:26
BVice schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:23:
[...]

ok, nee het is hier echt tijdens het rijden zonder zon oid. Je merkt ook dat zodra je de auto start hij binnen enkele minuten zo heet is, terwijl de auto gewoon 20-22 graden is binnen. Heb een kleine blaar van het vastpakken van de stick.
Dan lijkt me er toch iets mis met de USB stick. Tenminste ervan uitgaande dat je een andere poort ook hebt getest? Je moet er zeker geen blaar aan over houden!

• dbibouh
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 24-08 21:38
GoodPeople schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:05:
[...]

@dbibouh Ik kon de bestemming nooit naar mijn Renault toesturen, totdat ik een paar weken geleden toestemming gaf in mijn Google Account Settings voor het opslaan van mijn Web & App Activiteiten (https://myactivity.google.com/activitycontrols/webandapp). Sindsdien kon ik middels de regelaarschuifjes knop 'Renault' selecteren en heb ik de mogelijkheid om een bestemming naar mijn Scenic te sturen.

Dus wellicht een idee om die specifieke Google settings nog een keertje na te lopen.

[Afbeelding]
Thanks voor de tip! Die had ik al 3 weken geleden aangezet samen met de tijdlijn. Maar wonder boven wonder kan ik ineens sinds vandaag weer Renault selecteren in Google maps. Helemaal happy weer 😊

wat ik heb gedaan:

- Tig keer in en uitgelogd in de auto op het Google account

- tijdlijn en web&app activiteiten aangezet

- de Renault app verwijderen en opnieuw installeren

- Google wachtwoord gewijzigd

Dat laatste heeft waarschijnlijk voor de problemen gezorgd. Op Reddit gelezen (Franse discussie) dat het wijzigen van het wachtwoord voor veel server/synchronisatie problemen kan zorgen. Met name dus tussen Google en de Renault server.

nu drie weken later is Renault eindelijk zichtbaar in Google maps

[ Voor 19% gewijzigd door dbibouh op 14-08-2026 19:31 ]

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 24-08 23:04
Maurice383 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 05:50:
[...]

Zeker wel mogelijk. Gewoon niet te gek rijden, dus veel rond de 100km/u want anders sta je alleen maar sneller bij de lader. Het verbruik tussen 100 of 130 km/u is echt enorm maar dat is een bekend verhaal natuurlijk.

Oh en inderdaad heb ik de kilometers op onze vakantielocatie ook meegenomen in het verbruik, maar dat is hooguit 400 km.
Als ik in Nederland 100 rij op de cc ligt mijn verbruik al boven de 20.

• Dendrowen
B R M schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:38:
[...]

Dat is... Hoog. Ik zit doorgaans rond de 16, soms lager soms hoger. Ligt veelal aan het asfalt, maar 20 zie ik met 100kmh alleen bergop.

• Wouter!
Da's inderdaad hoog. Ik rijd eigenlijk bijna altijd 135km/u en hele stukken 155km/u en zit gemiddeld op +/- 21kWh / 100km. Ik gok dat het ver onder de 20 zou liggen als ik overal 105 reed.

Op vakantie met fietsenrek (zonder fietsen maar met 2 grote reistassen erop) was het 21 à 22. Overal keurig aan de snelheid gehouden (dus in Frankrijk 135 waar het mocht en in Duitsland 135 maar hele stukken ook 155).

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 16:28
Wellicht zit er ook verschil in welke uitvoering je rijdt en in welke modus. Ik zit ook eerder rond de 20 en rijd dan normaal gesproken 110 km/u waar je 100 mag (Esprit Alpine uit juni 2024). Ik heb altijd de comfort modus aan staan.

Ik kan me voorstellen dat een Techno met kleine accu en kleinere velgen dan de EA in de eco stand met 100 km/u inderdaad minder verbruikt.

[ Voor 38% gewijzigd door MaSw85 op 17-08-2026 10:04 ]

Komoot

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:06
Zou er verschil kunnen zitten in accu capaciteit en zuinigheid? Ik heb een 87kW iconic MY25 en zit ook meer richting de 16kW per 100

Michelin zomerbanden, altijd op comfort

[ Voor 13% gewijzigd door zjeeraar84 op 17-08-2026 14:26 ]

• Dendrowen
MaSw85 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:02:
Wellicht zit er ook verschil in welke uitvoering je rijdt en in welke modus. Ik zit ook eerder rond de 20 en rijd dan normaal gesproken 110 km/u waar je 100 mag (Esprit Alpine uit juni 2024). Ik heb altijd de comfort modus aan staan.

Ik kan me voorstellen dat een Techno met kleine accu en kleinere velgen dan de EA in de eco stand met 100 km/u inderdaad minder verbruikt.
Ik rij een long range iconic, altijd de maximum snelheid en zit gemiddeld op 18.5. Dit is inclusief vakantie, stukken met aanhanger, bergen, etc. Ik rij vrijwel altijd in comfort stand.

• Wouter!
Esprit Alpine Long Range (MY25), op "PERSO". En die heb ik grofweg een beetje ingesteld tussen Comfort en Sport. Eco gebruik ik nooit.

Bandenspanning met zomerbanden rondom 2.3 bar.

[ Voor 17% gewijzigd door Wouter! op 17-08-2026 11:01 ]

• euphrosina
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-08 14:24
Hier een Esprit Alpine LR MY25 waarbij ik PERSO qua motor op Eco heb staan en gemiddeld 16.8 (alle seizoenen) waarbij ik altijd op max. snelheid op GPS rij

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
Hier een comfort 60kWh. de display van de auto toont al maanden 14,9kWh. 110 op de snelweg, af en toe eens een sprintje voor de leuk.

Geen caravan of aanhangwagen.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• BVice
MaSw85 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:02:

als we even de snelweg als norm nemen zou 19" (techno) vs 20" (EA en Iconic) iets verschil kunnen maken, en een kleinere batterij zal ook wat kg's schelen maar ik denk niet noemenswaardig.
Rijmodussen hebben geen invloed op het verbruik als je 100 op de cc rijdt; hooguit dat de ECO stand iets minder energie verbruikt voor het klimaatsysteem. Sowieso doet de rijmodus vooral iets met de gasrespons dus ook dat heeft niet direct invloed op het verbruik, tenzij je je laat verleiden tot altijd hard optrekken in SPORT.

• B R M
Als ik mijn totale kWh geladen uit Kelec pak, icm mijn kilometers totaal:

19.122,3 kWh geladen ÷ 86.011 km × 100 = 22,23 kWh/100 km
Met 5-10% laadverlies kom ik dan op zo’n 20 à 21 kWh/100 km zomer en winter. En ik ben echt geen enorme hardrijder.

MY24 alpine, met 87kW accu altijd in de comfort stand.

[ Voor 9% gewijzigd door B R M op 17-08-2026 21:31 ]

• stormnl
  • Registratie: April 2025
87 Kwh/AC kW / DC 150 , iconic met wat pakketten.
Verbruik sinds Februari 2025 (MY24) 16 Kwh/100 over 37500 kms
Voornamelijk snelweg in nederland maar ook twee maal heen en weer naar Portugal.
de velg maat is behoorlijk van invloed op gebruik, heb 19 inch wielen.

verder bijna altijd op ECO

edit: het is een techno uitvoering met 19 inch

[ Voor 9% gewijzigd door stormnl op 17-08-2026 23:39 ]

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik vind het ook geen zuinigheids wonder... mijn gemiddelde (wat ik nooit reset) staat nu op 20,5. Ik rij vooral snelweg 110-120kmh op de cruise.

Mijn range (long range Techno) is in de zomer ongeveer 500km en in de winter 400km.

Snelheid is de grootste factor.

[ Voor 6% gewijzigd door Chaoss op 17-08-2026 22:32 ]

• BVice
stormnl schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:26:
87 Kwh/AC kW / DC 150 , iconic met wat pakketten.
Verbruik sinds Februari 2025 (MY24) 16 Kwh/100 over 37500 kms
Voornamelijk snelweg in nederland maar ook twee maal heen en weer naar Portugal.
de velg maat is behoorlijk van invloed op gebruik, heb 19 inch wielen.

verder bijna altijd op ECO
Heeft de iconic niet standaard 20”?

• stormnl
BVice schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 23:06:
[...]

Heeft de iconic niet standaard 20”?
klopt, even gecheckt het is een techno, long range, maar met drive assist en electrische bestuurder stoel

• B R M
Chaoss schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:29:
Ik vind het ook geen zuinigheids wonder... mijn gemiddelde (wat ik nooit reset) staat nu op 20,5.
Die reset elke 10.000km. Vergelijkbare waarden met mij dus. Ook jouw snelweg snelheid is vergelijkbaar.

• borkhuis
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:03
Ik heb mijn laadgeschiedenis bijgehouden (via Kelec kun je alle laadbeurten downloaden), en dan kom ik tot het volgende gebruik (met zomer/winterbanden):
Totaal:21,5008
Zomer 202418,7927
Winter 202424,6701
Zomer 202520,3016
Winter 202524,0892
Zomer 202619,7664
Ik rij een Techno 87kWh, in totaal tot nu toe bijna 40000 km gereden.

[ Voor 13% gewijzigd door borkhuis op 18-08-2026 09:55 ]

• Wozmro
Ik ben hier een van de weinige met een 60kWh batterij denk ik?

Dan lijkt me het verschil in verbruik met de 87kWh er toch wel te zijn?

Ik rij een 3000km/maand voor het werk, het is niet dat ik rond de kerktoren blijf hangen. Veel autosnelweg aan 110km/h.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• stormnl
Wozmro schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:30:

Ik rij een 3000km/maand voor het werk, het is niet dat ik rond de kerktoren blijf hangen. Veel autosnelweg aan 110km/h.
Klopt... de batterijen verschillen zo'n 200 kg in gewicht. de 60kWh auto is dan zo'n 11% lichter dan de 1800 kg van de 87kW wagen.
zou dan logisch zijn om ook 10% zuiniger te rijden in zelfde omstandigheden ...

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:36
Wozmro schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:30:

Hier ook een 60kwh Techno, laatste 10kkm voor de vakantie was het gemiddeld 16.4 kWh/100km. vlak voorde vakantie toevallig net de 10kkm reset gehad.
Staat momenteel op 17.8kWh/100 gem na een vakantie met dakkoffer + vouwwagen met fietsen op de imperial.
Rij gem 35kkm/jaar veel snelweg rond de 105km/h

• apple-shack
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:42
Ik heb de 87 kWh Techno met meestal ECO mode in bebouwde kom en personal op de snelweg (met de max snelheid (+5 km/h ;) ):
  • In de zomer rond de 17.3 kWh
  • In de winter rond de 19.3 kWh
    • Ook merk ik dat winterbanden ook mijn verbruik wel naar boven doen.

[ Voor 18% gewijzigd door apple-shack op 18-08-2026 11:20 ]

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

stormnl schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:57:
[...]

Klopt... de batterijen verschillen zo'n 200 kg in gewicht. de 60kWh auto is dan zo'n 11% lichter dan de 1800 kg van de 87kW wagen.
zou dan logisch zijn om ook 10% zuiniger te rijden in zelfde omstandigheden ...
Zo werkt natuurkunde niet :P de luchtweerstand (grootste vijand van het verbruik) en de weerstand van de interne componenten veranderen niet bij een lager gewicht. Het enige wat veranderd door het extra gewicht is de rolweerstand. Wat misschien voor 20% van je totale verbruik verantwoordelijk is.

Iemand met echt verstand van natuurkunde kan dit vast beter uitleggen.

Maar luchtweerstand en dus je snelheid (hoe sneller je rijdt hoe meer luchtweerstand) heeft de grootste invloed. Als je verbruiken wilt gaan vergelijken dan moet je de gemiddelde snelheid van een rit ook meenemen in de vergelijking. En dan is de route ook weer van invloed want 100km rijden met 110kmh op de cruise wind mee zal een stuk gunstiger verbruik geven dan dezelfde afstand met dezelfde gemiddelde snelheid de andere kant op.

Uiteindelijk zullen de versies met kleine accu wel iets zuiniger zijn, de smallere banden zullen iets zuiiger zijn (type band is ook van invloed). Maar uiteindelijk blijft snelheid de grootste invloed.

• Dendrowen
Chaoss schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:17:
[...]

Zo werkt natuurkunde niet :P de luchtweerstand (grootste vijand van het verbruik) en de weerstand van de interne componenten veranderen niet bij een lager gewicht. Het enige wat veranderd door het extra gewicht is de rolweerstand. Wat misschien voor 20% van je totale verbruik verantwoordelijk is.

Iemand met echt verstand van natuurkunde kan dit vast beter uitleggen.

Maar luchtweerstand en dus je snelheid (hoe sneller je rijdt hoe meer luchtweerstand) heeft de grootste invloed. Als je verbruiken wilt gaan vergelijken dan moet je de gemiddelde snelheid van een rit ook meenemen in de vergelijking. En dan is de route ook weer van invloed want 100km rijden met 110kmh op de cruise wind mee zal een stuk gunstiger verbruik geven dan dezelfde afstand met dezelfde gemiddelde snelheid de andere kant op.

Uiteindelijk zullen de versies met kleine accu wel iets zuiniger zijn, de smallere banden zullen iets zuiiger zijn (type band is ook van invloed). Maar uiteindelijk blijft snelheid de grootste invloed.
Kortgezegd stijgt je rolweerstand linear en je luchtweerstand exponentieel.

• B R M
B R M schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:38:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GczrRXbbOrKhLLkCxjzbG_7iMlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRaDfi8wizrccNJ0XimgcwHn.jpg?f=fotoalbum_large
Dit bedoelde ik (gemiddelde is net gereset, gaat nu om actueel verbruik) Het zal vast geen goede gemiddelde vergelijking zijn, alleen snap ik niet dat mensen met een dakkoffer aanhanger etc lagere waarden rijden dan ik doe op de snelweg met 100 per uur.

[ Voor 4% gewijzigd door B R M op 18-08-2026 12:09 ]

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 24-08 19:32
Dendrowen schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:33:
[...]

Kortgezegd stijgt je rolweerstand linear en je luchtweerstand exponentieel.
Voor zowel de luchtweerstand als de rolweerstand stijgt het verbruik per km met het kwadraat van de snelheid.

Het verschil van 200kg speelt natuurlijk ook bij de acceleraties, wat maar voor een deel wordt teruggewonnen bij het afremmen.

Het gemiddelde verbruik wordt uiteraard bepaald door hoe snel je rijdt op de autosnelweg, maar uiteraard ook door wat je naast de autosnelweg doet, waar het verbruik een pak lager ligt. En dat is voor iedereen anders. Zelfs als je reizen met enkel autosnelweg vergelijkt, zal dat bij de ene met wat meer tegenwind zijn of wat meer bergop dan bij de ander.

Ik ben er redelijk zeker van dat er geen goede of slechte auto's tussen zitten en dat gelijke auto's in gelijke omstandigheden hetzelfde verbruik hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door madhondt op 18-08-2026 12:45 ]

• borkhuis
B R M schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:08:
[...]

[Afbeelding]
Dit bedoelde ik (gemiddelde is net gereset, gaat nu om actueel verbruik) Het zal vast geen goede gemiddelde vergelijking zijn, alleen snap ik niet dat mensen met een dakkoffer aanhanger etc lagere waarden rijden dan ik doe op de snelweg met 100 per uur.
Als ik het goed zie ligt je actuele verbruik hier net onder de 20. Dat is ook ongeveer wat ik zie als ik 100 (of net er boven rij).

• Dendrowen
madhondt schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:35:
[...]

Voor zowel de luchtweerstand als de rolweerstand stijgt het verbruik per km met het kwadraat van de snelheid.

Het verschil van 200kg speelt natuurlijk ook bij de acceleraties, wat maar voor een deel wordt teruggewonnen bij het afremmen.

Het gemiddelde verbruik wordt uiteraard bepaald door hoe snel je rijdt op de autosnelweg, maar uiteraard ook door wat je naast de autosnelweg doet, waar het verbruik een pak lager ligt. En dat is voor iedereen anders. Zelfs als je reizen met enkel autosnelweg vergelijkt, zal dat bij de ene met wat meer tegenwind zijn of wat meer bergop dan bij de ander.

Ik ben er redelijk zeker van dat er geen goede of slechte auto's tussen zitten en dat gelijke auto's in gelijke omstandigheden hetzelfde verbruik hebben.
Van wat ik begreep is het verbruik bij een stijgende weerstand inderdaad altijd exponentieel, maar de weerstand is op zijn beurt bij luchtweerstand óók exponentieel, en rolweerstand niet.

• Wozmro
Net ongeveer een uurtje gereden. Eerst een stukje stadsverkeer, dan snelweg 105 á 110 (was druk) en dan weer een stukje stadsverkeer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTx4q4SKYOJyDZbWvpB-hny9Ank=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yO0IuwyBMelRglfnHYqzHhfe.jpg?f=fotoalbum_large

• borkhuis
Wozmro schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:36:
Net ongeveer een uurtje gereden. Eerst een stukje stadsverkeer, dan snelweg 105 á 110 (was druk) en dan weer een stukje stadsverkeer.

[Afbeelding]
Die 1,1 kWh voor klimaat kan ik me voorstellen, met een temperatuur van 18 graden :)

• Wozmro
Het leek mij vandaag geen dag om verwarming of koeling nodig te hebben?

Afgelopen weken wel veel de airco aangezet, dan zet ik die meestal op 23gr.

• borkhuis
Ik heb trouwens gisteravond 95 km gereden in ruim een uur, grootste deel (75%) 130/120 km/u. Volgens Aximote was het gebruik over de hele rit 20,6 kWh.

• madhondt
Dendrowen schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:34:
[...]

Van wat ik begreep is het verbruik bij een stijgende weerstand inderdaad altijd exponentieel, maar de weerstand is op zijn beurt bij luchtweerstand óók exponentieel, en rolweerstand niet.
Dat is dan helaas fout begrepen, want voor zowel de luchtweerstand als de rolweerstand stijgt het verbruik per km met het kwadraat van de snelheid.

• Dendrowen
madhondt schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:47:
[...]

Dat is dan helaas fout begrepen, want voor zowel de luchtweerstand als de rolweerstand stijgt het verbruik per km met het kwadraat van de snelheid.
Dat zeg ik toch ook? Alleen bij luchtweerstand twee keer, omdat de weerstand op zich ook exponentieel is.

• madhondt
Dendrowen schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:53:
[...]

Dat zeg ik toch ook? Alleen bij luchtweerstand twee keer, omdat de weerstand op zich ook exponentieel is.
Er is een heel fundamenteel verschil tussen een kwadratisch stijgende functie en een exponentieel stijgende functie.

Even Claude erbij gehaald:

Energie/verbruik per kilometer

Het energieverbruik per afgelegde afstand (niet per tijd!) is:

E(v)/km = F_roll + ½ · ρ · C_d · A · v²

Dit is de reden waarom snelheid zo'n grote invloed heeft: de luchtweerstandsterm groeit met , dus rijden aan hogere snelheid kost onevenredig veel meer energie per km.

Ik moet hierbij dus mijzelf wel corrigeren over mijn uitspraak dat de het verbruik door rolweerstand ook kwadratisch ging.

• fstollman
madhondt schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:21:
[...]

Er is een heel fundamenteel verschil tussen een kwadratisch stijgende functie en een exponentieel stijgende functie.

Even Claude erbij gehaald:

Energie/verbruik per kilometer

Het energieverbruik per afgelegde afstand (niet per tijd!) is:

E(v)/km = F_roll + ½ · ρ · C_d · A · v²

Dit is de reden waarom snelheid zo'n grote invloed heeft: de luchtweerstandsterm groeit met , dus rijden aan hogere snelheid kost onevenredig veel meer energie per km.

Ik moet hierbij dus mijzelf wel corrigeren over mijn uitspraak dat de het verbruik door rolweerstand ook kwadratisch ging.
De simpelste berekening die ik zelf altijd noem is het verschil in luchtweerstand tussen 100 km/h en 130 km/h. Omdat de snelheid kwadratisch gaat is, gaat het van 1002=10000 naar 1302=16900. Oftewel 69% meer luchtweerstand.

De luchtweerstand is al verdubbeld bij 141,4 km/h, wederom ten opzichte van 100 km/h.

Uiteraard doet het oppervlakte en de stroomlijn ook een hoop, maar die veranderen niet tijdens het rijden. En de Scenic is niet super gestoormlijnd, maar die wellicht vreemd ogende uitsteeksels aan de achterkant/zijkant helpen wel bij de stroomlijn en dus een lager verbruik.

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-08 23:07
fstollman schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:31:
[...]

En de Scenic is niet super gestoormlijnd, maar die wellicht vreemd ogende uitsteeksels aan de achterkant/zijkant helpen wel bij de stroomlijn en dus een lager verbruik.
Je hebt de vreemd ogende uitsteeksels van de Porsche Cayenne zeker nog niet gezien :+
YouTube: 💡🏁Porsche Active Aero flaps for the first-ever Porsche Cayenne Turbo Coupé electric!

• Jeroenvr72
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:25

Jeroenvr72

Windsurfer, golfer

bluppfisk schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:10:
Heeft iemand al eens geprobeerd om een surfbord erin te stoppen? Ik heb een bordje van 2.42m bij 75cm en de 40/20/40 configuratie van de achterzetels zouden dit wel eens mogelijk maken, waarbij dan nog een bijrijder achter de chauffeur kan.

Dat is meteen mijn hoofdreden om een auto te kopen: op verplaatsing kunnen gaan surfen en een plek waarin mijn uitrusting altijd klaar ligt zodat ik niet hoef te lopen sjouwen. Echter is die verplaatsing snel 230 km (heen en terug) en dus is een beetje range al snel nodig.

De catch-22 is dat als je het bord op het dak moet leggen, je batterij en auto ook vaak groot genoeg zijn om hem ín de auto te leggen. Verder heb ik eigenlijk helemaal geen grote, lelijke SUV nodig en zou ik misschien liever een kleine met een snel oplaadbare batterij hebben.
Hoi, een wat late reactie, maar ik heb er 2 planken (135 l tabou rocket wide & 106 lt tabou 3S) 5 zeilen (7.8 grootste) 3 masten en 2 gieken in gekregen en had nog ruimte over 8)

• TaxiGilbert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-08 22:19
Voor degenen die een Scenic willen bestellen, even wachten ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmpKhnjULFEpOKvxsQf_djSG8mk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Md27gkEQdoy2JAEIZthJPRN7.png?f=fotoalbum_large

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:06
TaxiGilbert schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:54:

[Afbeelding]
Wat is een verzwijging?🧐

• TaxiGilbert
Ik denk dat de Frans - Nederlandse vertaling fout gelopen is daar :D Wijziging...

• Ankh

Ankh

.Howdy

TaxiGilbert schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:54:

[Afbeelding]
Dus de alpine geen nieuw interrieur of velgen, ik zou zeggen is een nieuwe generatie batterij (zelfde NMC) of generatie motor. Aangezien de range van 620 naar 640 zou gaan, dus ik zou zeggen nieuwe zuinigere EV motor.
Oftewel niet echt boeiend (zover we nu weten). Nou ja, die van mij komt schijnbaar eind september.

• BVice
Ankh schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:31:
[...]

ik zou zeggen is een nieuwe generatie batterij (zelfde NMC) of generatie motor. Aangezien de range van 620 naar 640 zou gaan, dus ik zou zeggen nieuwe zuinigere EV motor.
huidige LR is 87kWh toch? Dus misschien wordt de netto capaciteit wat opgerekt

• TaxiGilbert
BVice schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:44:
[...]

huidige LR is 87kWh toch? Dus misschien wordt de netto capaciteit wat opgerekt
Huidige idd 87, nieuwe 89

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:20
Mijn Scenic krijgt een nieuwe bestuurdersdeur. Het kraken krijgen ze niet opgelost dus Renault gaat er een nieuwe deur inzetten. (Model MY24)

Doe maar een onsje meer...

• Timrek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-08 21:16

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Ik lees iets in de nieuwe versie over eCall 4G/5G. Welk systeem gebruikt de huidige generatie?
Pagina: 1 ... 70 71 Laatste