Ik moest inderdaad na 23 juli ook de pivacy-instellingen weer even acccepteren. Dit was de tweede keer sinds ik 'm heb (Kerst 2025). Wel jammer dat het net was toen ik de auto wilde voorkoelen na een lange middag in de bakkende zon. De app is dan niet te gebruiken. Maar goed, er zijn ergere dingen. Gedurende de vakantie veel en regelmatig gebruik gemaakt van het handmatig activeren van het voorkoelen

.
Verder weer een probleemloze vakantie gehad. Erg fijne reisauto! In de bergen rijdt elektrisch echt fantastisch. Bij het stijgen heb je constant lekker veel koppel onder je rechtervoet, en bij het dalen kun je met maximaal regenereren of OPD heerlijk gecontroleerd naar beneden.
Ik had een fietsenrek (zonder fietsen) met twee grote reistassen achterop geknoopt. Ik had de illusie dat alles in de auto zou passen maar we wilden wat te veel meenemen (o.a. een grote rubberboot en een tas vol buitenspeelgoed en stepjes voor de kids). Er past best wat in de Scenic maar het werd allemaal iets te gortig. Dus maar even zo opgelost. Ging eigenlijk helemaal prima! Bij de overnachting op de heenweg het rek met tassen en al eraf gehaald, op een bagagekar gezet en zo de hotelkamer in gerold

. De volgende dag zat hij er met 5 minuten weer op, en door de laadpaal bij het hotel weer lekker met 100% op pad. Ideaal!
Verbruik over zo'n 2500km in totaal lag gemiddeld rond de 21kWh/100 km. Eigenlijk overal waar het mocht heb ik op heen- en terugweg de cruise op 135km/u gezet. Laatste 2u naar huis op de terugweg op 150 km/u. Als ik m'n bed ruik dan wil ik er ook z.s.m. in liggen

. Terugweg in één keer gereden, kleine 1200km in 14½u met 3½ laadstop (die halve was eigenlijk alleen een toiletstop in Luxemburg voor de kids waar ik 'm ondertussen maar even 10 min aan de snellader heb gehangen).
Het had denk ik een (klein) uurtje sneller gekund. Ik stond bij de eerste laadstop eerst bij een
Tesla Supercharger. Die wilde ik activeren via de ANWB-app maar die liep steeds vast in de landkaart (bekend issue, is als het goed is (bijna) opgelost). Internet was daar beroerd dus lang aan het klooien geweest. Uiteindelijk met veel pijn en moeite de app op een andere telefoon geïnstalleerd en ingelogd ... toen bleek dat die betreffende Tesla-lader alleen voor Tesla's te gebruiken was. 15 minuten verklooid, en vervolgens een kwartier in de rij gestaan bij TotalEnergies. Die lader (300kW) heeft er een uur over gedaan om weer naar 84% te komen. Toch wel wat aan de lange kant. Maar goed, verder op zich niet veel te klagen en een probleemloze en relaxte reis gehad.
Inmiddels ook de eigen Tesla app maar geïnstalleerd voor als ANWB niet werkt

. Sowieso is het alleen als backup want in principe laad ik overal met m'n MoveMove-druppel. Die werkte tot nu toe alleen bij het overnachtingshotel niet. Verder overal.
Ik heb denk ik 3 of 4x zonder problemen aan een TotalEnergies-snellader gehangen. Niets bijzonders gemerkt. Wel inderdaad ook een keer gemerkt dat de volgorde van druppel aanbieden en stekkers inpluggen van belang was.
Mijn Esprit Alpine was trouwens niet met zwarte bekleding te bestellen. Dat was geen optie in de lijst.
Ik heb de afgelopen 2 weken al wel 2x het hele systeem een keer opnieuw moeten opstarten (aan/uit lang ingedrukt houden) omdat na het wisselen tussen audiobronnen (Radio/Bluetooth/Spotify app/TuneIn app) er helemaal niets meer te horen is terwijl het volume wel voldoende hoog staat. Daar had ik het afgelopen half jaar niet niet zo veel last van gehad. Gelukkig tot nu toe steeds snel opgelost op deze manier.
Edit: Ik vind het in Frankrijk wel wat minder relaxt laden op de route dan in Duitsland. Snelladers liggen op de route (bij tankstations langs de autoroute) maar dan zijn er 4, 6 of hooguit 8 die in vakantietijd nogal druk bezocht zijn (wachtrijen), òf ze liggen nogal van de route af. Ook liggen ze soms best ver uit elkaar. Het kan ook aan mijn gevoel liggen maar ik vind het in Duitsland wat prettiger elektrisch reizen. In Frankrijk moest ik voor mijn gevoel veel verder en tijdiger vooruit kijken waar ik het beste kon gaan stoppen. In Duitsland is er voor mijn gevoel vaak een enorm laadpalenaanbod bij de Autohof's.
[
Voor 11% gewijzigd door
Wouter! op 31-07-2026 13:50
]