Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

Pagina: 1 ... 67 68 Laatste
Acties:

• Milou
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-07 09:17
Na twee weken wachten auto in ontvangst kunnen nemen. Is wel een ander voorraad model geworden maar alsnog de iconic versie, ditmaal zonder de 22kW lader maar met all season banden. Trekhaak meebesteld maar van de week te horen gekregen dat de kabelboom momenteel niet leverbaar is dus die wordt op een later moment gemonteerd. De Oracle velgen ben ik zelf echt geen fan van en deze zullen op een later moment omgewisseld worden voor de speedway velgen. Enige punt waar ik nu tegen aanloop is dat bij iedere keer dat de auto gestart wordt, one pedal drive opnieuw aangezet moet worden. Verder de eerste 300km vandaag doorgebracht en ben enorm te spreken over het comfort en alle gemakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NGnsOeL1bOUX_56KrBvdI0wx0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6b9MJPqxdUEW7nC9XTdXaPP.jpg?f=fotoalbum_large

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-07 11:29

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

One pedal moet je idd elke keer weer aanzetten. Is volgens mij bij alle merken zo want Europese wetgeving

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:13
Bekerhouder voorin besteld en ontvangen via Etsy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHnqUssehfwPS0e6okEbyGIhnaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d72ENj9WsAHiUidBg9IVIsA2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7JQ_PUDWyAKOAkZ_pc5De6s-K8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tjfWAGZvWqSjRSgScNpL0xC.jpg?f=fotoalbum_large

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:07
Chaoss schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:22:
One pedal moet je idd elke keer weer aanzetten. Is volgens mij bij alle merken zo want Europese wetgeving
Is helemaal niet standaard zo bij alle merken. Mijn volvo xc40 had OPD 5j geleden vanaf dag 1, en bleef altijd actief. Ik zie ook geen enkele reden waarom dat verplicht telkens opnieuw ingeschakeld zou moeten worden.

[ Voor 5% gewijzigd door madhondt op 21-06-2026 08:20 ]

• Alkmaar072
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 12-07 18:51
Zojuist de enkele claxon van de auto vervangen door twee hoorns. Naar mijn idee past dit veel beter bij een auto van dit formaat dan de claxon die er standaard op zit (dezelfde als op mijn Twingo). Niet belangrijk maar wel leuk om het resultaat te horen.

Voor de liefhebbers hier de gebruikte onderdelen:

De bedrading:

https://nl.aliexpress.com/item/1005005727940595.html?spm=a2g0n.order_detail.order_detail_item.2.5b79126aHpolDn&_gl=1*1ad4cbu*_gcl_au*ODg3MTg4Njc1LjE3ODEyNTc5NzI.*_ga*MTUwOTE0Mjg0MjI1MjIzMC4xNzgxMjU3OTY5NTYx*_ga_VED1YSGNC7*czE3ODIwMzM0MDQkbzI5JGcxJHQxNzgyMDMzNDcwJGo1OSRsMCRoMA..&gatewayAdapt=glo2nld (De 17e foto)

De claxon zelf:

https://amzn.eu/d/08uf1PK3

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:41

Japie.G

Colour Classic

das inderdaad een stuk beter. Denk dat renault nog een pakhuis vol van die fake toeter dingen had liggen en er vanaf moest :-P

1:1 replacement zonder verdere modificaties?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Alkmaar072
  • Laatst online: 12-07 18:51
Japie.G schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:16:
das inderdaad een stuk beter. Denk dat renault nog een pakhuis vol van die fake toeter dingen had liggen en er vanaf moest :-P

1:1 replacement zonder verdere modificaties?
Ja, stekkertje los, oude claxon verwijderen, nieuwe claxons aan de bestaande bracket monteren(in een soort V) en dan stekkertje weer aansluiten op het nieuwe kabeltje en klaar.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:37
Japie.G schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:16:
Gelukkig heeft de Alpine een normale volwassen claxon, je schaamde je dood als je met bijvoorbeeld de Megane claxoneerde. :*)

• MrEd79
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-07 14:30
Een kleine observatie: tijdens de (warme) terugreis uit Frankrijk merkte ik dat uit de blowers voor de achterbank best wel warme lucht kwam. Bij de voorstoelen was het goed. Toen bedacht ik me ineens: we hebben net opgeladen (snellader) dus de accu’s zullen wel erg warm zijn. Dat beïnvloedt dus de blower achter. Wat mij betreft een design fout.

• Jack1959
  • Laatst online: 11-07 19:01
Probleem met direct opladen

Wanneer ik auto direct laat opladen, schakelt hij naar ongeveer 5% naar gepland opladen, maar er is geen programma actief of ingesteld .Ook geen vertrek ingesteld.

Ook in auto geen programma ingesteld

Oplaadstation is thuis met 11 kw

[ Voor 7% gewijzigd door Jack1959 op 22-06-2026 14:08 ]

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 23:17
zjeeraar84 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:23:
Bekerhouder voorin besteld en ontvangen via Etsy

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een vriend van me heeft die ook voor me geprint, en ook nog een extra los tussenschotje. Handig! :)
Jack1959 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:56:

Wanneer ik auto direct laat opladen, schakelt hij naar ongeveer 5% naar gepland opladen, maar er is geen programma actief of ingesteld .Ook geen vertrek ingesteld.

Ik had dat ook eens met een bepaalde laadpaal. 3 maandagen achter elkaar hetzelfde issue met dezelfde laadpaal. Bij andere laadpalen geen problemen gehad, en nooit kunnen achterhalen wat dat nou precies was. Daarna ook nooit meer gehad (maar die laadpaal ook niet meer geprobeerd).

[ Voor 74% gewijzigd door Wouter! op 22-06-2026 14:16 ]

• Zjanzjak
MrEd79 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:45:
Wat mij betreft een design fout.
Wat mij betreft een vlotte conclusie. ;)
Jack1959 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:56:

Vaak is de oplossing om toch een programma IN de auto in te stellen, dit te laten uitvoeren en afronden, en dan weer te verwijderen. Bij velen verdwijnt het probleem dan.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:08
Ik zag deze morgen een marter huppelen over de parking waar ik meestal mijn auto parkeer.

Aangezien ik lees dat de kosten hoog kunnen oplopen bij een EV bij schade zou ik wel zo'n anti-marter systeem overwegen.

Iemand daar ervaring mee bij dit model van auto?

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:57
Nu de opgefrisde Megane e-tech eraan komt heeft Renault ook maar besloten om een nieuwe app te ontwikkelen. Benieuwd wanneer de huidige lijn aan auto's eraan gekoppeld gaan worden.
De nieuwe my rnlt-app verbindt de bestuurder met de auto via één centrale interface. De app synchroniseert realtime de gegevens tussen de smartphone en de auto, zodat de bestuurder altijd toegang heeft tot actuele informatie. De app staat ook in verbinding met het gehele ecosysteem van Renault, zodat klanten gepersonaliseerde berichten van Renault kunnen ontvangen, onder meer over onderhoud, updates, aanbiedingen en verlenging van het abonnement.

Bron: https://media.renault-group.nl/nieuwe-renault-megane-e-tech-electric-krachtiger-slimmer-dynamischer-en-met-een-grotere-actieradius/
Zie vooral dat Renault door aan het bouwen is op de elementen die ze al erg veel inzetten, zoals de gehele cockpit, deze is bijna identiek aan wat ze al hadden. Behalve dat ze die waardeloze telefoonoplader vervangen met een magsafe compatible versie.

Doe maar een onsje meer...

• Appie_1988
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06:40
Wozmro schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:37:
Ik zag deze morgen een marter huppelen over de parking waar ik meestal mijn auto parkeer.

Aangezien ik lees dat de kosten hoog kunnen oplopen bij een EV bij schade zou ik wel zo'n anti-marter systeem overwegen.

Nadat een steenmarter de ruitenwisserslang had doorgebeten een verjager laten installeren. Alleen ook daarna is het precies hetzelfde nog een keer gebeurd...

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12-07 18:47
Intheweb schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:35:
Nu de opgefrisde Megane e-tech eraan komt heeft Renault ook maar besloten om een nieuwe app te ontwikkelen. Benieuwd wanneer de huidige lijn aan auto's eraan gekoppeld gaan worden.

[...]

Zie vooral dat Renault door aan het bouwen is op de elementen die ze al erg veel inzetten, zoals de gehele cockpit, deze is bijna identiek aan wat ze al hadden. Behalve dat ze die waardeloze telefoonoplader vervangen met een magsafe compatible versie.
Klinkt als dezelfde marketing onzin als wat we ook bij de huidige generatie zagen. Waarschijnlijk alleen een opgefriste interface in de app, en verder niks. Zoals we Renault kennen.

Het maakt me op zich niet uit. De auto bevalt me prima. Alleen het niet kunnen voorkoelen in het heetste weekend van het jaar is toch even klote.

Ik vind de facelift van de Megane wel zeer geslaagd trouwens. De huidige koplampen met die rare slinger vind ik niet mooi. Dit is veel strakker en mooier.

[ Voor 8% gewijzigd door B R M op 23-06-2026 14:32 ]

• Wozmro
Dat voorkoelen heb ik gisteren eens getest. Mijn zwarte scenic stond de hele dag in de zon.

Het werkt wel, wel voor maximum 15min, het is zeker nog niet fris in de auto maar toch al veel beter.

Auto stond wel alleen op een parking. Ik weet niet of ik het zou doen als de auto bij mij thuis in de straat zou staan. De buren zouden aanbellen om te zeggen dat er iets mis is met mijn auto denk ik 🫣 dat gezoem van de airco klinkt toch bizar.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Wouter!
Ik had 'm afgelopen zaterdag ook vol in de zon staan en wist dat ik rond 17u weer ging vertrekken.
Ik heb toen even snel 2 van de 3 programma's aangepast en de temperatuur tevens teruggezet naar 18 graden. Één ingesteld op 16:40 en de ander op 17:00u. Dus dan begint hij om 16:25u te koelen, stopt om 16:40u en begint om 16:45u weer te koelen tot 17:00u. Dan is hij wel redelijk koel geworden, moet ik zeggen. Ik vind het inderdaad na 15 minuten ook nog niet echt voldoende, als hij op een redelijk warme dag goed in de zon heeft gestaan.

(ik wist niet zeker of hij in één keer door gaat als je de programma's exact laat aansluiten, vandaar de 5 minuten ertussen)

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter! op 23-06-2026 15:45 ]

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-07 09:20
Wozmro schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:37:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnpgpgn8ekmOUOMWgAQPJcWeZrQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOaRkEu9ovijvtCGvw98w7ZU.jpg?f=user_large
Zeker ervaring mee, de variant die ik heb, is eerder een marter lokker 8)7 de marter heeft er bovenop zitten vreten aan de motorkap isolatie. Verder geen schade. Marter doet het niet meer, voor nu probleem opgelost.
Wozmro schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:37:
Dat voorkoelen heb ik gisteren eens getest. Mijn zwarte scenic stond de hele dag in de zon.

Het werkt wel, wel voor maximum 15min, het is zeker nog niet fris in de auto maar toch al veel beter.

Auto stond wel alleen op een parking. Ik weet niet of ik het zou doen als de auto bij mij thuis in de straat zou staan. De buren zouden aanbellen om te zeggen dat er iets mis is met mijn auto denk ik 🫣 dat gezoem van de airco klinkt toch bizar.
Dat voorkoelen werkt hier wel prima, wel veel lawaai maar dat had de vorige EV ook.

[ Voor 28% gewijzigd door Appie Heijn op 23-06-2026 19:45 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• jmw64
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-07 21:38
Hallo,

Ik ben nieuw hier, was al wel een tijdje aan het meelezen omdat ik sinds een maand een 60 kWh Techno mag rijden. Ik ben nog aardig aan het wennen en ontdekken maar over het algemeen zeer tevreden. Bij het uitproberen van de adaptieve CC zijn er soms missers zoals 1x 80 lezen in een 30 km/h zone en meerdere keren zag ik even 115 km/h als CC-snelheid staan waar dan ook naar geaccelereerd wordt, dus opletten blijft belangrijk. ook heb ik het idee dat als de zon recht op de voorruit schijnt, de camera's/sensors niet optimaal werken. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Verder valt het me op dat als ik een USB-stick gebruik voor muziek, het aantal tracks dat gevonden wordt beperkt is. Als ik mappen hernoem met een 0 ervoor dan verschijnen ze keurig in de lijst. Is dar een oplossing voor of zijn dat de beperkingen van het systeem?

De koelfunctie op afstand komt deze dagen erg goed van pas :-) Veel rijplezier allemaal!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRQlp5bwTHioQUswxY0yUJwmc8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/waaKC7m69Xc2z2aAb5cSxpBc.jpg?f=fotoalbum_large

• Zjanzjak
jmw64 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:01:
Bij het uitproberen van de adaptieve CC zijn er soms missers zoals 1x 80 lezen in een 30 km/h zone en meerdere keren zag ik even 115 km/h als CC-snelheid staan waar dan ook naar geaccelereerd wordt, dus opletten blijft belangrijk.
Daarom heeft het leeuwendeel van de mensen in dit topic en in het Megane E Tech-topic en deze bezitter van de Alpine A290 deze functie uitgezet. ;)
jmw64 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:01:
ook heb ik het idee dat als de zon recht op de voorruit schijnt, de camera's/sensors niet optimaal werken. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Klopt, had ik ook wel eens last van in zowel de Megane E Tech en in de Alpine, al is het in de Alpine wat minder, misschien omdat deze wagen weer wat nieuwer is dan mijn Megane (2023).

• Wouter!
Die functie zou ik inderdaad gauw uitzetten. Ook omdat ik bijv. 85 km/u wil rijden en niet 80 (want dan rijd je maar 75). En zo'n extra correctie is in de Scenic sowieso niet in te stellen. Ik zou ook helemaal gek worden van het heen-en-weer geflipper tussen alle bordjes. Heel af en toe gebruik ik het knopje op het stuur om handmatig de snelheid van een bord over te nemen, om er vervolgens weer 5 km/u bij op te plussen.

Zon recht op de vooruit herken ik ook. Met name als hij zo'n beetje recht in de camera schijnt. Ik vind dat op zich niet zo gek en vraag me ook af of daar heel goed iets aan te doen is.

Komende dinsdag m'n eerste onderhoudsbeurt, bij +/- 23.000km.
Nog altijd erg tevreden over de Scenic en eigenlijk geen problemen, m.u.v. sommige niet heel spannende bugs waar ik al lang mee heb leren leven. Ik hoop alleen dat ze de trilling die ik momenteel ervaar eruit kunnen krijgen. Ik verwacht dat dat gewoon in banden/velgen zit, hoewel ze al opnieuw zijn gebalanceerd.

[ Voor 39% gewijzigd door Wouter! op 24-06-2026 14:05 ]

• drvt175
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:07
Ik gebruik de adaptieve CC dagelijks naar te vredenheid. Wel is het zo dat altijd op dezelfde locatie de verkeerde snelheid wordt ingesteld. Ik denk een fout in de kaart.

Op deze plekken even opletten en snelheid handmatig aanpassen

• Dendrowen
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07 04:57
drvt175 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:41:
Ik gebruik de adaptieve CC dagelijks naar te vredenheid. Wel is het zo dat altijd op dezelfde locatie de verkeerde snelheid wordt ingesteld. Ik denk een fout in de kaart.

Op deze plekken even opletten en snelheid handmatig aanpassen
Ik heb gemerkt dat als je data delen aan zet, die fouten er vanzelf een keer uit gaan.

• Wouter!
Ik zie net dat de auto om 16:55u al aan het voorkoelen was terwijl hij pas om 17:30u op temperatuur hoeft te zijn. Ik was tot nu toe steeds in de veronderstelling dat hij exact 15 minuten van tevoren begon met acclimatiseren. Maar ik heb nu dus de indruk dat dat dynamisch is. Het was denk ik een graad of 60 :D dus op zich mooi dat hij op tijd begint.

• Thacacia
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:16
Hier is zins gisteren ook eindelijk OPD upgrade uitgevoerd, rijd top!

Model komt uit oktober 24

• optimist1965
  • Registratie: September 2016
  • Niet online
Thacacia schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:30:
Hier is zins gisteren ook eindelijk OPD upgrade uitgevoerd, rijd top!

Model komt uit oktober 24
Mooi! Kwam die 'vanzelf' over-the-air of heeft een dealer het voor je gedaan?

• Thacacia
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:16
tijdens een onderhoudsbeurt bij de dealer

• BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-07 23:04
Wouter! schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:00:
Ik zie net dat de auto om 16:55u al aan het voorkoelen was terwijl hij pas om 17:30u op temperatuur hoeft te zijn. Ik was tot nu toe steeds in de veronderstelling dat hij exact 15 minuten van tevoren begon met acclimatiseren. Maar ik heb nu dus de indruk dat dat dynamisch is. Het was denk ik een graad of 60 :D dus op zich mooi dat hij op tijd begint.
was het niet gewoon de OBC die je hoorde draaien ofwel de app die is blijven hangen?

met deze temperatuur merk ik dat de bestuurdersdeur klemt bovenaan bij het rubber; dat blijft achter het rubber van de achterportier haken als je de deur open doet, en vervolgens schiet het los, wat nogal een klap geeft.

Daarnaast wordt er maandag eindelijk gekeken naar de rammels en kraakjes, hoop echt dat ze wat vinden.

[ Voor 23% gewijzigd door BVice op 25-06-2026 11:23 ]

• Wozmro
Ik reed net achterwaarts uit een parkeerplek.

Blijkbaar begint de camera ook te piepen op de lijn waar de beton stopt en het (kort gemaaid) gras begint, geen hindernis waar je kan tegen botsen. En de camera kantelde ook naar beneden.

Vond ik wel grappig.

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-07 18:54
Dat is wel humor, die van mij heeft nog nooit een grasmuur herkend. :+

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-07 04:03
Is wel te merken dat de Renault Scenic van warme temperaturen houdt. Met de 20 inch wielen heb ik vandaag (Sittard - Den Haag v.v.) zo'n 400 km gereden met een snelheid van 105 km/u. Binnentemperatuur stond op 22 graden. Bij aankomst thuis was de accu capaciteit nog 30% en zou volgens de voorspelling nog 195 km kunnen rijden. Dat is wel netjes.

• jmw64
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-07 21:38
Wouter! schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:01:
Die functie zou ik inderdaad gauw uitzetten. Ook omdat ik bijv. 85 km/u wil rijden en niet 80 (want dan rijd je maar 75). En zo'n extra correctie is in de Scenic sowieso niet in te stellen. Ik zou ook helemaal gek worden van het heen-en-weer geflipper tussen alle bordjes. Heel af en toe gebruik ik het knopje op het stuur om handmatig de snelheid van een bord over te nemen, om er vervolgens weer 5 km/u bij op te plussen.
Ik ben nog wat voorzichtiger, ik ga 3 km/h boven de snelheid op de borden. In bv. Amsterdam vind ik het herkennen van een 30 km/h zone wel prettig.

• Jeroenvr72
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-07 12:41

Jeroenvr72

Windsurfer, golfer

Hallo, Ik mag woensdag mijn nieuwe Scenic E-Tech Alpine ophalen. Welke Apps zijn volgens jullie onmisbaar ? en ik gebruik android op mijn samsung telefoon, gebruiken jullie ook Android auto, of hebben jullie de telefoon niet gekoppeld (alleen BT voor telefoon connectie) ? En hebben jullie dan een hotspot voor verbinding met internet voor Google maps? ik ben benieuwd naar jullie mening over wat het beste werkt. Alvast bedankt!

• zjeeraar84
  • Laatst online: 06:13
Jeroenvr72 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:18:
Hallo, Ik mag woensdag mijn nieuwe Scenic E-Tech Alpine ophalen. Welke Apps zijn volgens jullie onmisbaar ? en ik gebruik android op mijn samsung telefoon, gebruiken jullie ook Android auto, of hebben jullie de telefoon niet gekoppeld (alleen BT voor telefoon connectie) ? En hebben jullie dan een hotspot voor verbinding met internet voor Google maps? ik ben benieuwd naar jullie mening over wat het beste werkt. Alvast bedankt!
Voor navigatie en updates heb je geen hotspot nodig, dit gaat met de ingebouwde SIM in de auto.
Voor muziek-apps zoals Spotify heb je wel een hotspot nodig, of je moet een internet bundel aanschaffen voor in de auto, eerste 3GB gratis. Heb het zelf nog niet gebruikt, gebruik voor muziek eigenlijk altijd Carplay.

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-07 22:56
Ik rij op het ingebouwde systeem. zoals hierboven genoemd navigatie werk via simkaart.

Ik zit via bluetooth gekoppeld met telefoon en het daar Bluetooth tethering aanstaan om spotify etc in de auto te gebruiken. verdere apps, heb ik nog Kelec naast de My renault app. vind ik zelf net beter/fijner werken.

• BVice
ik gebruik eigenlijk geen android auto/carplay, dus verbind de telefoon via Bluetooth om te kunnen bellen.
Ik heb een tweede zakelijk toestel, als ik vanuit de auto een Teams-call doe verbind ik mijn zakelijke toestel via Carplay. Dat zakelijke toestel is ook zo geconfigureerd dat bij verbinding via Carplay automatisch een hotspot wordt aangezet; mijn zakelijke ritten zijn vaak langer en dan gebruik ik graag spotify.

• asritmeester82
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-07 12:23
Wouter! schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:01:

Zon recht op de vooruit herken ik ook. Met name als hij zo'n beetje recht in de camera schijnt. Ik vind dat op zich niet zo gek en vraag me ook af of daar heel goed iets aan te doen is.

Komende dinsdag m'n eerste onderhoudsbeurt, bij +/- 23.000km.
Nog altijd erg tevreden over de Scenic en eigenlijk geen problemen, m.u.v. sommige niet heel spannende bugs waar ik al lang mee heb leren leven. Ik hoop alleen dat ze de trilling die ik momenteel ervaar eruit kunnen krijgen. Ik verwacht dat dat gewoon in banden/velgen zit, hoewel ze al opnieuw zijn gebalanceerd.
Ik ben bang dat die trillingen uit de aandrijflijn komen en dus niet 'gewoon' wordt opgelost...

• Zjanzjak
Zou werkelijk waar niet weten waarom ik Android Auto zou moeten gebruiken in een Renault/Alpine, nog nooit gedaan ook in de afgelopen 4 jaar. Google Maps is gewoon geïntegreerd dus ook daarvoor totaal overbodig, voor de rest is er een scala aan apps (Spotify, YouTube en ga zo maar door) te downloaden in de auto zelf. En de Vivaldi browser zorgde er voor dat ik bijvoorbeeld toch naar F1TV kon kijken. Hotspot uiteraard dan wel nodig voor het dataverkeer, zo ook bijv. voor Spotify, YouTube, etc., maar niet voor Google Maps dus. Veel rijplezier aanstaande woensdag!

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-07 13:27
Met de hitte van vorige week heb ik opeens een enorme bobbel in het midden van mijn rug bij de bestuurdersstoel. Ik stapte in de auto die vol in de zon had gestaan en het voelde gelijk niet goed. Ik kan hem gelukkig leeg laten lopen m.b.v. de lendesteun knoppen, maar de volledige massagestand is dus niet meer bruikbaar tenzij je graag oncomfortabel hard in je rug geduwd wordt :)

Schijnbaar kunnen de stoelen toch niet goed tegen de hitte. Of ik heb gewoon pech. Komt bij het lijstje met alle andere kleine probleempjes (die gelukkig grotendeels al verholpen zijn).

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

[ Voor 14% gewijzigd door a3konijn op 29-06-2026 10:25 ]

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-07 10:47
Grappig om te zien hoe ieder een eigen oplossing kiest. Ik gebruik Android Auto alleen om Spotify te gebruiken. Deze is eenvoudig te benaderen via het 'muziek pookje' rechtsonder aan het stuur met de twee knopjes bovenop waarmee je scrollt tussen radio, nieuwsberichten en spotify.

Ik heb dan ook geen data abonnement bij Renault afgesloten waardoor de apps in de Renault omgeving (Huisje) niet werken, behalve natuurlijk google maps. Ik heb ook geen hotspot actief wanneer ik in de Renault stap.

Enige nadeel is dat ik wanneer ik instap iedere keer op het Huisje moet tikken omdat bij het koppelen van Android Auto automatisch google maps van mijn telefoon wordt geselecteerd en deze dus buiten de auto om werkt, wat niet wenselijk is.

• BVice
aard01 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:47:
Ik gebruik Android Auto alleen om Spotify te gebruiken. Deze is eenvoudig te benaderen via het 'muziek pookje' rechtsonder aan het stuur met de twee knopjes bovenop waarmee je scrollt tussen radio, nieuwsberichten en spotify.
zit er geen kwaliteitsverschil tussen Spotify-native en Spotify-Android Auto?

• aard01
BVice schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:31:
[...]

zit er geen kwaliteitsverschil tussen Spotify-native en Spotify-Android Auto?
Niet dat ik weet, maar dat is dan omdat ik voornamelijk naar podcasts luister :)

Er is overigens wel een groot resolutieverschil in google maps. Die is bij android auto een stuk slechter.

• RonHeidkamp
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-07 11:17
Vraagje:

Ik heb een Scenic Iconic, met de Iconic velgen.

Daar zitten van die inzitstukken op. Deze beginnen bij mij op 3 van de 4 allemaal witte vlekken te vertonen. Er is niets uit de opzetstukken, het voelt juist alsof er wat op de velg ligt (dacht in eerste instantie dat een vogel goed had gemikt ;) ). Je krijgt het er niet af met wassen of met je nagel. Iemand die veel met metaal werkt wist mij te vertellen dat dit hoogstwaarschijnlijk aluminium oxidatie betreft.

Mocht dat het geval zijn, vind ik dat best treurig voor een auto die nog net geen twee jaar oud is met iets meer dan 20 duizend kilometer.

Hebben meer mensen hier last van? En zou ik hiervan iets van Renault mogen verwachten of is dit gevalletje dikke pech c.q. 'gebruikersschade'

• Wouter!
asritmeester82 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:10:
[...]

Ik ben bang dat die trillingen uit de aandrijflijn komen en dus niet 'gewoon' wordt opgelost...
Ja, dat kan en dat hoop ik uiteraard niet :X. Maar waarom denk je dat? Hebben meer mensen daar last van?

• filthymushroom
Zou iemand hier eens een foto van het tabblad Update Geschiedenis kunnen plaatsen?

Mijn auto is begin december geleverd en in de geschiedenis is slechts twee keer een update van 8 december te zien terwijl ik zeker weet dat hij in de laatste week van december ook een update heeft gedaan.

Sindsdien zegt hij up to date te zijn en heeft hij geen enkele update gehad, ik twijfel een beetje of dit wel klopt.

• mikeyfire643
  • Laatst online: 20:55
filthymushroom schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:10:
Zou iemand hier eens een foto van het tabblad Update Geschiedenis kunnen plaatsen?

Mijn auto is begin december geleverd en in de geschiedenis is slechts twee keer een update van 8 december te zien terwijl ik zeker weet dat hij in de laatste week van december ook een update heeft gedaan.

Sindsdien zegt hij up to date te zijn en heeft hij geen enkele update gehad, ik twijfel een beetje of dit wel klopt.
Ik heb precies het zelfde :)

• Zjanzjak
aard01 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:47:
Grappig om te zien hoe ieder een eigen oplossing kiest. Ik gebruik Android Auto alleen om Spotify te gebruiken. Deze is eenvoudig te benaderen via het 'muziek pookje' rechtsonder aan het stuur met de twee knopjes bovenop waarmee je scrollt tussen radio, nieuwsberichten en spotify.
Maar Spotify gebruikt toch data?
Ik probeer te begrijpen waarom je Android Auto gebruikt en je niet gewoon de Spotify native gebruikt.

• aard01
Zjanzjak schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:55:
[...]

Maar Spotify gebruikt toch data?
Ik probeer te begrijpen waarom je Android Auto gebruikt en je niet gewoon de Spotify native gebruikt.
Wanneer je spotify (of een andere app buiten google maps) vanuit de auto start heeft hij geen internet verbinding. Deze wordt door renault geblokkeerd mits je bij hun provider een data abonnement afsluit.

• Zjanzjak
aard01 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:49:
Wanneer je spotify (of een andere app buiten google maps) vanuit de auto start heeft hij geen internet verbinding. Deze wordt door renault geblokkeerd mits je bij hun provider een data abonnement afsluit.
Dat weet ik, ik rijd al 4 jaar elektrisch met Renault/Alpine. ;) Maar, dan gebruik je toch de hotspot van je telefoon? Of je nu Spotify via je telefoon gebruikt, of via de hotspot van je telefoon en dan native Spotify in de auto, het is dezelfde data. Je kan via ios ook eenmalig instellen dat je auto je telefoon herkent en met je telefoon verbindt, dus instant hotspot zodra je instapt. Lang verhaal kort, je gebruikt direct de internetverbinding die je telefoon ook gewoon heeft.

• BVice
Zjanzjak schreef op maandag 29 juni 2026 @ 23:21:
[...]

Dat weet ik, ik rijd al 4 jaar elektrisch met Renault/Alpine. ;) Maar, dan gebruik je toch de hotspot van je telefoon? Of je nu Spotify via je telefoon gebruikt, of via de hotspot van je telefoon en dan native Spotify in de auto, het is dezelfde data. Je kan via ios ook eenmalig instellen dat je auto je telefoon herkent en met je telefoon verbindt, dus instant hotspot zodra je instapt. Lang verhaal kort, je gebruikt direct de internetverbinding die je telefoon ook gewoon heeft.
ik vermoed dat het persoonlijke voorkeur is.
Er zitten natuurlijk wat nadelen aan de hotspot: het kost erg veel batterij, je moet ook instellen dat hij vanzelf weer uit gaat, en de automatisering werkt alleen als hij aan het begin van de rit wordt getriggerd.

• BVice
Heeft iemand de Dashcam-app al eens aan de praat gekregen? Ik overweeg een USB stick te kopen maar wil eigenlijk even zeker weten of het werkt.

Daarnaast is de 'onzichtbare' app 'Alpine Telematrics' geïnstalleerd; deze app heeft de A290 om verschillende rij-inzichten te krijgen (bandentemperatuur, g krachten, stuurhoek etc). Een beetje een circuit-lap app.
Deze app wordt officieel niet ondersteund in de Scenic, is het iemand gelukt deze toch te gebruiken? Uiteraard heeft de Scenic wat minder sensoren maar een beetje inzicht moet kunnen.
De Megane had bijvoorbeeld wel kleine G-kracht metertjes in de sportstand, deze heb ik in de Scenic nog niet kunnen vinden.

• bleufred1
BVice schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:04:
[...]

ik vermoed dat het persoonlijke voorkeur is.
Er zitten natuurlijk wat nadelen aan de hotspot: het kost erg veel batterij, je moet ook instellen dat hij vanzelf weer uit gaat, en de automatisering werkt alleen als hij aan het begin van de rit wordt getriggerd.
Bluetooth tethering aan zetten een optie?

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:49
BVice schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:07:
Heeft iemand de Dashcam-app al eens aan de praat gekregen? Ik overweeg een USB stick te kopen maar wil eigenlijk even zeker weten of het werkt.
Ja, werkte vrij makkelijk qua plug & play (wel de stick even goed formatteren op de juiste indeling). Heb er zelf een Samsung 128 Gb stick in gedrukt. Heb trouwens onlangs eens zo'n opgeslagen filmpje vanaf de front camera bekeken, maar de kwaliteit is echt bedroevend slecht. Weet niet of dat nog aan te passen is.

Komoot

• MaSw85
Had trouwens onlangs opeens dat de snelheid te hoog melding in My Perso modus terug ingeschakeld was. Heel vreemd, heb daar niks aangepast. Dus meer weer uit gezet... De rest stond zo op het eerste oog wel goed. Meer mensen die dit al eens gehad hebben?

En OPD bevalt erg goed, rijd eigenlijk niet meer zonder.

[ Voor 5% gewijzigd door MaSw85 op 30-06-2026 10:55 ]

Komoot

• bleufred1
MaSw85 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:54:
Had trouwens onlangs opeens dat de snelheid te hoog melding in My Perso modus terug ingeschakeld was. Heel vreemd, heb daar niks aangepast. Dus meer weer uit gezet... De rest stond zo op het eerste oog wel goed. Meer mensen die dit al eens gehad hebben?

Vorige week was bij mij de My Perso ook alles weer aan gezet. minor detail.
Was overigens alleen in mijn profiel gebeurt.

• BVice
MaSw85 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:49:
[...]

Ja, werkte vrij makkelijk qua plug & play (wel de stick even goed formatteren op de juiste indeling). Heb er zelf een Samsung 128 Gb stick in gedrukt. Heb trouwens onlangs eens zo'n opgeslagen filmpje vanaf de front camera bekeken, maar de kwaliteit is echt bedroevend slecht. Weet niet of dat nog aan te passen is.
nice.
Neem aan dat het een (fysiek) wat kleinere USB stick moet zijn omdat hij anders niet in het vakje gaat passen?
En kun je die USB stick dan naast Carplay gebruiken? Dus Carplay in het ene USB C poortje en de stick in de andere?

• MaSw85
BVice schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:54:
[...]

nice.
Neem aan dat het een (fysiek) wat kleinere USB stick moet zijn omdat hij anders niet in het vakje gaat passen?
En kun je die USB stick dan naast Carplay gebruiken? Dus Carplay in het ene USB C poortje en de stick in de andere?
Ja, ik heb de kleine uitvoering: Samsung USB Flash Drive Type-C 128GB Blauw besteld hiervoor. CarPlay gaat (ook) draadloos, maar ja: Ik heb in de middenconsole deze stick en een oplaadkabel voor m'n iPhone en dat werkt gewoon naast elkaar want die USB stick koppel je alleen aan het Android Automotive OS van de auto zelf met die dashcam app.

Komoot

• filthymushroom
MaSw85 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:54:

Jazeker, op gegeven moment dagelijks zelfs, elke ochtend als ik wegreed. Sinds een maand of 2 is het opeens niet meer voorgekomen.

• Wouter!
Bij mij stond vorige week in My Perso ook ineens de snelheidswaarschuwing weer aan. Eerste keer sinds ik 'm heb en sindsdien blijft het ook weer goed staan. Zo te horen meerdere mensen vorige week ineens? Misschien een kleine update?

Vandaag bij de garage niks bijzonders. Trilling werd niet waargenomen, of zoiets. Ik vraag me af hoe goed er naar gekeken is. Ik kijk het nog wel even aan.

• cpvessen
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkL5uNL--gUV4GIS1Ol7lSto87M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3F9qhH5saavqgp4y669Rni2T.jpg?f=fotoalbum_large Sinds deze week zijn de blauwe lijnen die meebewegen en die de draaicirkel aangeven bij achteruitrijden opeens verdwenen…

• B R M
Wouter! schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:48:
Bij mij stond vorige week in My Perso ook ineens de snelheidswaarschuwing weer aan. Eerste keer sinds ik 'm heb en sindsdien blijft het ook weer goed staan. Zo te horen meerdere mensen vorige week ineens? Misschien een kleine update?
Is een bekende bug.

• FatDwane
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-07 13:14
Zjanzjak schreef op maandag 29 juni 2026 @ 23:21:
[...]

Ik gebruik eigenlijk altijd de spotify app via android auto vanaf mijn telefoon. Verder gebruik ik "gewoon" android automotive die vanuit de auto komt voor maps etc. Volgens mij zitten er verder geen nadelen aan de spotify via de telefoon toch, of mis ik dan iets? Ik zie niet zozeer het voordeel van een hotspot maken in dit geval, tenzij je graag je telefoonaccu sneller leeg wil laten lopen natuurlijk :P

• Zjanzjak
Als je de omslachtigheid niet erg vindt, nee, dan mis je niets. :)

• Jeroenvr72

Jeroenvr72

Windsurfer, golfer

Hoi,

Ik ben blij met met net opgehaalde scenic, hij rijdt heerlijk. Maar.... helaas heb ik gisteren en vandaag een aantal keren gehad dat de Google assistent niet werkt. als ik op het knopje druk kan ik iets inspereken, dit komt ook in het scherm, maar vervolgens gebeurd er niets. geen route plannen, geen weerbericht, etc. heeft iemand anders daar ook last van (gehad) en hoe is dit opgelost?

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:41

Japie.G

Colour Classic

Jeroenvr72 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:53:
Hoi,

Ik ben blij met met net opgehaalde scenic, hij rijdt heerlijk. Maar.... helaas heb ik gisteren en vandaag een aantal keren gehad dat de Google assistent niet werkt. als ik op het knopje druk kan ik iets inspereken, dit komt ook in het scherm, maar vervolgens gebeurd er niets. geen route plannen, geen weerbericht, etc. heeft iemand anders daar ook last van (gehad) en hoe is dit opgelost?
als je naar het app overzicht gaat en je houdt daar google assistent even ingedrukt krijg je de optie voor geforceerd stoppen. Dat helpt vaak met rariteitjes...

Ga ook even naar de play store app en kijk of er updates zijn voor je apps (onder andere de google assistent, gaat meestal automatisch, maar soms helpt het om even te kijken..)

[ Voor 11% gewijzigd door Japie.G op 02-07-2026 12:55 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Jeroenvr72

Jeroenvr72

Windsurfer, golfer

Japie.G schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:54:
[...]

als je naar het app overzicht gaat en je houdt daar google assistent even ingedrukt krijg je de optie voor geforceerd stoppen. Dat helpt vaak met rariteitjes...

Ga ook even naar de play store app en kijk of er updates zijn voor je apps (onder andere de google assistent, gaat meestal automatisch, maar soms helpt het om even te kijken..)
Super! dank voor je reactie, ik ga ermee aan de slag :)

• PlasmatronNL
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-07 12:31
Ik had in mei een Scenic besteld met comfort range batterij. Inmiddels bericht gehad dat de comfort range batterij uit productie gaat en de auto niet meer geleverd gaat worden.

Gelukkig ondertussen een beter alternatief gevonden voor dezelfde prijs. ;-)

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-07 10:19
PlasmatronNL schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:27:
Ik had in mei een Scenic besteld met comfort range batterij. Inmiddels bericht gehad dat de comfort range batterij uit productie gaat en de auto niet meer geleverd gaat worden.

de mitsubishi broer met grote batterij?

• fotronics
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-07 16:59
wie heeft een oplossing voor dit probleem: CarPlay werkt prima in de auto, maar zodra ik een bericht via Siri (Berichten op Whatsapp) wil verzenden gaat het mis. Siri stopt na 2 seconde met praten. Begint soms weer opnieuw maar een bericht dicteren gaat dan mis. Berichten voorlezen gaat ook meestal in stilte. Alle andere functies van CarPlay werken prima. In Zoe en ook in andere auto's (zowel draadloos als via usb) geen probleem.

• PlasmatronNL
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-07 12:31
addictive_rhymz schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:34:
[...]

de mitsubishi broer met grote batterij?
Nee, het wordt een Mazda CX6e

• Dendrowen
RonHeidkamp schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:41:
Vraagje:

Ik heb een Scenic Iconic, met de Iconic velgen.

Daar zitten van die inzitstukken op. Deze beginnen bij mij op 3 van de 4 allemaal witte vlekken te vertonen. Er is niets uit de opzetstukken, het voelt juist alsof er wat op de velg ligt (dacht in eerste instantie dat een vogel goed had gemikt ;) ). Je krijgt het er niet af met wassen of met je nagel. Iemand die veel met metaal werkt wist mij te vertellen dat dit hoogstwaarschijnlijk aluminium oxidatie betreft.

Mocht dat het geval zijn, vind ik dat best treurig voor een auto die nog net geen twee jaar oud is met iets meer dan 20 duizend kilometer.

Hebben meer mensen hier last van? En zou ik hiervan iets van Renault mogen verwachten of is dit gevalletje dikke pech c.q. 'gebruikersschade'
Heb ik inderdaad ook last van, maar die zijn toch van plastic? Hoe komt er dan aluminium oxidatie op?

Ik was iig van plan om na de vakantie even langs te gaan hiervoor. Ook begint bij met de lak van de voorbumper af te bladeren waar deze het scherm linksvoor raakt, dus daar ook maar even naar laten kijken.

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-07 13:27
cpvessen schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:44:
[Afbeelding] Sinds deze week zijn de blauwe lijnen die meebewegen en die de draaicirkel aangeven bij achteruitrijden opeens verdwenen…
Al een keer heen herstart gedaan van het systeem?

• jorhel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:50
Afgelopen zaterdag ook mijn ‘nieuwe’ Scenic opgehaald en tot nu heel erg blij mee. Weet iemand hoe je kunt zien of jouw scenic een 22 of een 11Kw boardlader heeft? Ik heb de scenic tweedehands gekocht en ik kon het eigenlijk nergens vinden.

• stormnl
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12-07 12:19
jorhel schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:54:
Afgelopen zaterdag ook mijn ‘nieuwe’ Scenic opgehaald en tot nu heel erg blij mee. Weet iemand hoe je kunt zien of jouw scenic een 22 of een 11Kw boardlader heeft? Ik heb de scenic tweedehands gekocht en ik kon het eigenlijk nergens vinden.
check electrisch rijden sectie in de 'eigenschappen - over mijn renault' sectie, tab auto, in de renault app.

in mijn app/mijn auto staat daar als eerste optie aangevinkt: onboard AC lader met een max vermogen van 22kW(3 fase)

[ Voor 15% gewijzigd door stormnl op 06-07-2026 22:03 ]

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:57
jorhel schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:54:
Van wanneer is jou Scenic? Mijn auto is in augustus 2025 op kenteken gekomen, maar is nog de eerste versie van de auto. Daarna is een kleine opgefrisde versie gekomen en toen is er een tijdje een periode geweest dat deze alleen met 11Km lader te leveren was.

Doe maar een onsje meer...

• jorhel
Hij is van maart 2026. Ik zie dit in de app, maar snap niet helemaal hoe ik het moet interpreteren:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8r4W8Q3_zOJDsIHzpefqr7rU74=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pLEbdE1JHK2ll8NfazSTQu0R.png?f=fotoalbum_large

• Dendrowen
jorhel schreef op maandag 6 juli 2026 @ 22:16:
Hij is van maart 2026. Ik zie dit in de app, maar snap niet helemaal hoe ik het moet interpreteren:[Afbeelding]
Je hebt een 11kw lader

• BVice
inderdaad de standaard 11kW lader, maar je laadkabel is geschikt voor 22kW. Dat is vrij gebruikelijk.

• jorhel
Vandaar mijn verwarring. Maar dank in elk geval.

• B R M
Ik zou morgen nieuwe zijpanelen krijgen, maar werd net afgebeld want Renault levert weer eens geen onderdelen 🤡
Men kan ook nog niet aangeven hoe lang het gaat duren.

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:35

Ankh

.Howdy

Is er al nieuws over een nieuwe Scenic? Ik sta op het punt om te bestellen, maar vraag me af of ik (als ik nu bestel) al een nieuwe generatie krijg of dat de bestelling on-hold wordt gezet? Kan nergens echt vinden wat de procedure is.

• Zjanzjak
Ankh schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:07:
Is er al nieuws over een nieuwe Scenic? Ik sta op het punt om te bestellen, maar vraag me af of ik (als ik nu bestel) al een nieuwe generatie krijg of dat de bestelling on-hold wordt gezet? Kan nergens echt vinden wat de procedure is.
De Megane E Tech is pas 'vernieuwd', denk niet dat dat bij de Scenic eerdaags het geval is.
Mijn inschatting is dat dat zeker nog wel een jaar, zo niet meer, kan duren.

• aard01
PlasmatronNL schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:27:

De Scenic wordt blijkbaar vernieuwd. Zie deze eerdere post.

• Dendrowen
Ik heb een lage, smalle aanhanger voor de vakantie die ik bij normaal rijden met geen mogelijkheid kan zien vanuit mijn bestuurdersstoel. Nu zag ik in het notificatie menu dat ik de 'aanhangerweergave' kan starten. Ik kan op kruissnelheid nu de camera activeren en dan zie ik netjes de aanhanger groot in beeld.

Is dit nieuw of had ik dit gewoon nog niet eerder gezien?

• cpvessen
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:24
Dendrowen schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:04:
Ik heb een lage, smalle aanhanger voor de vakantie die ik bij normaal rijden met geen mogelijkheid kan zien vanuit mijn bestuurdersstoel. Nu zag ik in het notificatie menu dat ik de 'aanhangerweergave' kan starten. Ik kan op kruissnelheid nu de camera activeren en dan zie ik netjes de aanhanger groot in beeld.

Heb de auto sinds afgelopen november en zat er toen direct op.

• B R M
Dendrowen schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:04:

Zit er al vanaf moment 1 op.
Ik heb camera weergave verbonden aan het favoriet knopje op het stuur. Daarmee kun je hem tijdens het rijden makkelijk af en toe activeren.

• Ankh

Ankh

.Howdy

Zjanzjak schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:43:
[...]

De Megane E Tech is pas 'vernieuwd', denk niet dat dat bij de Scenic eerdaags het geval is.
Mijn inschatting is dat dat zeker nog wel een jaar, zo niet meer, kan duren.
Ik heb begrepen dat de scenic dit jaar een nieuwe accu gaat krijgen, die in de EU wordt geproduceerd. Dus dat zou toch betekenen dat er iets gaat gebeuren (zeker met de opmerking dat de comfort niet meer gemaakt wordt).

• Zjanzjak
Ankh schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:23:
Ik heb begrepen dat de scenic dit jaar een nieuwe accu gaat krijgen, die in de EU wordt geproduceerd. Dus dat zou toch betekenen dat er iets gaat gebeuren (zeker met de opmerking dat de comfort niet meer gemaakt wordt).
Ah ok, ik zie (lees) dat jij een andere definitie hanteert van 'vernieuwd' dan ik. ;)

• MaSw85
Ankh schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:23:
[...]

De 'meest betrouwbare’ ingang is dan de dealer denk ik. Alhoewel die ook vaker niet dan wel iets zinnigs kunnen zeggen.

Komoot

• Scale
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-07 14:20
BVice schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:07:

Daarnaast is de 'onzichtbare' app 'Alpine Telematrics' geïnstalleerd; deze app heeft de A290 om verschillende rij-inzichten te krijgen (bandentemperatuur, g krachten, stuurhoek etc). Een beetje een circuit-lap app.
Deze app wordt officieel niet ondersteund in de Scenic, is het iemand gelukt deze toch te gebruiken? Uiteraard heeft de Scenic wat minder sensoren maar een beetje inzicht moet kunnen.
De Megane had bijvoorbeeld wel kleine G-kracht metertjes in de sportstand, deze heb ik in de Scenic nog niet kunnen vinden.
Zeker, ook al is de kwaltijd is niet best. Maar het heeft bij mij al geholpen bij een ongeval.
Een bestuurder die op mijn weghelft kwam en die vond zelf dat ik niet genoeg aan de kant was gegaan. Hij wou er eigenlijk gewoon vandoor, tot ik zei dat ik een dashcam had. (En achter af de beelden bekijken was ik inderdaad 5cm van de stoep af).

Voor de USB stick heb ik dit kabeltje gekocht, die loopt dan de armleuning in. Zodat je niet per ongeluk je port sloop. Vind het nog steeds onhandig dat alleen de twee porten in de armleuning gebruikt kunnen worden voor de dashcam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9tNe60AIEtV54mldwPLYBoTHXU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iomedQApvqVrHhNlqYWweBa2.png?f=user_large

• Ankh

Ankh

.Howdy

MaSw85 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 06:54:
[...]

De 'meest betrouwbare’ ingang is dannde dealer denk ik. Alhoewel die ook vaker niet dan wel iets zinnigs kunnen zeggen.
Nou! laat je verbazen:
Ik heb te horen gekregen dat het weer mogelijk is om het oude/huidige model te configureren.
De productieruimte van andere landen is nog open dus Nederlands orders mogen daar bij worden gevoegd.

Wat betreft het nieuwe model is dit de planning:
# Let op: Productie 28 september betekend levering op zijn vroegst januari 2027.
De introductie auto’s mogen niet worden verkocht en zijn blind door de dealers gekocht.
Daarnaast stuurde hij de volgende Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0SgoNGiW8k-gsuhqBlDy0Hoetk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5wSgoLWB4zShhyNk8uoMhdhU.png?f=fotoalbum_large

Geen idee of ik het mocht delen, maar dan had ie het niet moeten mailen

• aard01
Scale schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:41:
[...]

Zeker, ook al is de kwaltijd is niet best. Maar het heeft bij mij al geholpen bij een ongeval.
Een bestuurder die op mijn weghelft kwam en die vond zelf dat ik niet genoeg aan de kant was gegaan. Hij wou er eigenlijk gewoon vandoor, tot ik zei dat ik een dashcam had. (En achter af de beelden bekijken was ik inderdaad 5cm van de stoep af).

Voor de USB stick heb ik dit kabeltje gekocht, die loopt dan de armleuning in. Zodat je niet per ongeluk je port sloop. Vind het nog steeds onhandig dat alleen de twee porten in de armleuning gebruikt kunnen worden voor de dashcam.

[Afbeelding]
Ik heb deze gekocht. Valt bijna niet op:

16Gb/32Gb/64Gb Mini Auto U Schijf Draagbare Mini Usb Flash Drive Memory Stick IPX-7 Waterdichte Plug En Play Voor Auto Computer Tv

https://a.aliexpress.com/_EJiFip8

• Scale
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-07 14:20
aard01 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:31:
[...]

Ik heb deze gekocht. Valt bijna niet op:

16Gb/32Gb/64Gb Mini Auto U Schijf Draagbare Mini Usb Flash Drive Memory Stick IPX-7 Waterdichte Plug En Play Voor Auto Computer Tv

https://a.aliexpress.com/_EJiFip8
Die had ik eerst ook, maar kreeg vaak errors mee dat hij geformateerd moest worden. En dat kon je 100x opnieuw met verschillende filesystems maar maakte geen verschil

• Dendrowen
Scale schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:39:
[...]

Die had ik eerst ook, maar kreeg vaak errors mee dat hij geformateerd moest worden. En dat kon je 100x opnieuw met verschillende filesystems maar maakte geen verschil
Die melding krijg ik inderdaad ook, maar hij werkt wel gewoon...

• borkhuis
  • Registratie: Januari 2006
Sinds deze week heb ik een probleem met de buitenspiegels. Normaal gaat de buitenspiegel omlaag als ik achteruit rijd. Dat werkt aan de passagierskant goed (en meestal parkeer ik rechts, dus die gebruik ik het meest). Maar deze week parkeerde ik links. Normaal als ik dan de linker spiegel-knop indruk gaat de linker buitenspiegel omlaag. Maar nu niet meer, hij blijft in zijn normale stand staan.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben (gehad)?

• AJO2024
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06:04
borkhuis schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:10:
Sinds deze week heb ik een probleem met de buitenspiegels. Normaal gaat de buitenspiegel omlaag als ik achteruit rijd. Dat werkt aan de passagierskant goed (en meestal parkeer ik rechts, dus die gebruik ik het meest). Maar deze week parkeerde ik links. Normaal als ik dan de linker spiegel-knop indruk gaat de linker buitenspiegel omlaag. Maar nu niet meer, hij blijft in zijn normale stand staan.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben (gehad)?
Nee, nog nooit, maar wist eerst ook niet hoe het werkte. En als je handmatig de spiegel goed bijstelt, terwijl hij in R staat? Gaat hij de volgende keer dat je hem in R zet, niet weer terug naar dezelfde positie? Het is gewoon een geheugenfunctie, dus misschien heb je hem een keer gereset of aangepast?

• Dendrowen
Vannacht onderweg naar Frankrijk met de aanhanger. Ik rij 130km/h en bij het snelladen zakt de curve rond de 45% tot onder de 50kw. Nu 2 keer op rij. Na de eerste keer had ik de eerste ~20km ook minder vermogen. Heeft iemand anders hier ook ervaring mee? Vorig jaar had ik er geen last van...

• borkhuis
  • Registratie: Januari 2006
AJO2024 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:23:
[...]

Nee, nog nooit, maar wist eerst ook niet hoe het werkte. En als je handmatig de spiegel goed bijstelt, terwijl hij in R staat? Gaat hij de volgende keer dat je hem in R zet, niet weer terug naar dezelfde positie? Het is gewoon een geheugenfunctie, dus misschien heb je hem een keer gereset of aangepast?
Dat was het inderdaad, blijkbaar was hij de instelling voor de linkerspiegel kwijt. Bedankt!
Pagina: 1 ... 67 68 Laatste