Ja na Technical Platform 1.1.0 zou Electric engine 2.1.0 moeten komen. Bij die laatste kan je tijdens snelladen ook de laadsnelheid aflezen (net als bij AC laden). Momenteel schijnt Technical Platform 3.1.0 er ook al te zijn.Japie.G schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:56:
[...]
Er komt hier helemaal niks nakkes nada binnen :-) Vandaag nog gekeken toevallig. Heb zo veel zitten zeiken dat ze updates voor mijn auto maar uitgezet hebben denk ikZal binnenkort eens aan een snellader hangen. Doe ik eigenlijk nooit. Is daarmee te checken of er een update op staat ja? Dus als ik de snelheid zie dan heb ik een update gehad?
Ok! ff proberen binnenkort, ik dacht dat ik op geen enkele manier kon controleren of die update er nou wel of niet in zit. In ieder geval heb ik na alle dealerbezoeken nooit meer iets binnen gekregen, en ook in mijn update lijst staat helemaal niets.TopOne01 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:04:
[...]
Ja na Technical Platform 1.1.0 zou Electric engine 2.1.0 moeten komen. Bij die laatste kan je tijdens snelladen ook de laadsnelheid aflezen (net als bij AC laden). Momenteel schijnt Technical Platform 3.1.0 er ook al te zijn.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Zelf zie ik laadsnelheid bij zowel snelladen als gewoon. Toevallig vandaag wel is gekeken en er was een update.Japie.G schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:56:
[...]
Er komt hier helemaal niks nakkes nada binnen :-) Vandaag nog gekeken toevallig. Heb zo veel zitten zeiken dat ze updates voor mijn auto maar uitgezet hebben denk ikZal binnenkort eens aan een snellader hangen. Doe ik eigenlijk nooit. Is daarmee te checken of er een update op staat ja? Dus als ik de snelheid zie dan heb ik een update gehad?
:strip_exif()/f/image/U95qhAornWOzqDcNUJHWt4vn.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kan niks van updatehistoriek of changelogs vinden, compleet onduidelijk wat ze nou eigenlijk uitrollen.B R M schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:05:
Fijn vooruitzicht die melding.
Gelukkig werkte de dag erop alles normaal en gaf aan dat update goed was verlopen.Mokum schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:18:
[...]
Je kan niks van updatehistoriek of changelogs vinden, compleet onduidelijk wat ze nou eigenlijk uitrollen.
Vandaag een ritje met aanhanger vanuit Noord Brabant naar Zeeland,terug een gemiddelde verbruik van 27.5 kw/100km nog geen 100km/u 1,5 kuub hout erin.
Wel terug snelladen maar niet het eerste voorstel van de navigatie gepakt maar minimaal een uurtje rijden en dan met 23% gestart nu wel meteen naar 140kw maar zakte bij 44% al terug naar 100kw.
Allemaal niet echt snel dus.
Dus niet meteen het eerste voorstel van de navigatie pakken maar minimaal een uurtje rijden zodat de accu echt op temperatuur komt om meteen max snel te laden.
Vraagje, kan je gewoon bij een Tesla Charger laden zonder adapter of iets? ik wou het proberen maar de stekker leek net even anders...egijsen1989 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:54:
Vorige week op wintersport geweest naar Oostenrijk. Op vrijdag vertrokken, gehele dag mist en temp tussen de 0 en 3 graden. Thule XL dakkoffer erop en de auto volgeladen. Snelheid op 110/115 een gemiddeld verbruik van 25,6 kw/100 over de gehele afstand.
Terugreis was het goed weer rond 15 graden snelheid 130 en een verbruik van 25,4 kw/100.
Elke keer ruim 3 uur (heb de iconic met grote accu) kunnen rijden en dan waren we toch toe aan een stop. Vanwege de kleine kinderen duurt een stop bij ons toch al minimaal 30 minuten dus bij vertrek altijd weer rond de 90% accu.
Gemiddelde laadsnelheid was tussen de 90/98kw per laadbeurt.
Voor mijn gevoel toch niet zo heel slecht. Als je verwacht net zo snel een reis te kunnen doen als een ICE dan zou ik voor de vakantie een auto gaan huren.
De Scenic bevalt mij prima en de reizen is heerlijk ontspannen m.u.v. de toch wel tegenvallende laadstations in Duitsland. Focus vooral op Autohof waar de Tesla chargers in overvloed staan.
Ik heb een Renault Scenic E-Tech 60kW
Zeker. Wel even het afdekkapje onder de gewone aansluiting loshalenThacacia schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:35:
[...]
Vraagje, kan je gewoon bij een Tesla Charger laden zonder adapter of iets? ik wou het proberen maar de stekker leek net even anders...
Ik heb een Renault Scenic E-Tech 60kW
Met de kanttekening dat je je gewone laaddruppel of laadpas niet kunt gebruiken, dus dan is het voor de zakelijke rijders geen optie. Je moet het laden starten via de Testla app.addictive_rhymz schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:45:
[...]
Zeker. Wel even het afdekkapje onder de gewone aansluiting loshalen
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Ik kan gewoon via de Tesla App laden bij Tesla palen als zakelijke Scenic rijder.Chaoss schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:53:
[...]
Met de kanttekening dat je je gewone laaddruppel of laadpas niet kunt gebruiken, dus dan is het voor de zakelijke rijders geen optie. Je moet het laden starten via de Testla app.
Ik heb een kaart/tag via Travelcard en deze kan je ook gewoon invoeren in de tesla app als betaalmiddel.
[ Voor 12% gewijzigd door bleufred1 op 02-02-2025 17:00 ]
Ja maar wel alleen bij de Tesla SUC's die opengesteld zijn voor non-Tesla's.Thacacia schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:35:
Vraagje, kan je gewoon bij een Tesla Charger laden zonder adapter of iets? ik wou het proberen maar de stekker leek net even anders...
Even de Tesla app downloaden, eventueel creditcard o.i.d. koppelen en instellen dat je een non Tesla hebt.
De app laat daarna zien waar je dan kan laden, wat dus niet overal is maar wel bij veel Tesla punten.
Ook hier te zien op het kaartje;
https://www.tesla.com/nl_..._to_all_evs_superchargers
Op dit moment de goedkoopste in snelladen, en in sommige regio's zelfs goedkoper dan AC-laden.
Maar de tesla oplaadpunten hebben behoorlijk korte kabels. Kan dat kloppen? Probeer de scenic dan dichter bij de paal te zetten. Zit er ook nog een verhoging in de weg bij de paal. Dus kan dan er dan niet echt bij met de Scenic. Wordt deze ervaring gedeeld? Of moet ik gewoon harder aan de kabel trekken?
Ik kan de kosten gewoon declareren via de leasemij.Chaoss schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:53:
[...]
Met de kanttekening dat je je gewone laaddruppel of laadpas niet kunt gebruiken, dus dan is het voor de zakelijke rijders geen optie. Je moet het laden starten via de Testla app.
De kabels zijn niet van Gummie. Dus uittrekken heeft niet zoveel zin.Petsce schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:04:
Maar de tesla oplaadpunten hebben behoorlijk korte kabels. Kan dat kloppen? Probeer de scenic dan dichter bij de paal te zetten. Zit er ook nog een verhoging in de weg bij de paal. Dus kan dan er dan niet echt bij met de Scenic. Wordt deze ervaring gedeeld? Of moet ik gewoon harder aan de kabel trekken?
Sommige oudere Tesla Superchargers hebben inderdaad een betonnen verhoging waar je met een Tesla tegenaan rijdt. Als die er liggen dan moet al met de Renault erover heen rijden anders is de kabel tekort.
Bij veel Tesla Supercharger gaat het wel goed.
Met een Renault 5 E-Tech zal het helemaal problematisch worden om te laden omdat de laadpoort daar dus echt aan de "verkeerde" kant zit. Het omdraaien van de auto helpt daar niet bij.
Heb je hier gewoon de standaard Tesla App voor nodig?Chaoss schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:53:
[...]
:strip_exif()/f/image/IVVVcfMiN6UT1df9wE9igqDP.jpg?f=fotoalbum_large)
Is vooral bij de oudere versies, V2 en V3, de V4 (de allernieuwste) hebben een stuk langere kabels en is redelijk makkelijk te doen voor non-Tesla's.Petsce schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:04:
Maar de tesla oplaadpunten hebben behoorlijk korte kabels. Kan dat kloppen?
Bij Tesla Breda kan ik alleen maar laden als ik de wagen overdwars (dus echt 2 plekken bezet) zet, paar keer gedaan, uiteraard kon het, want bij hoge bezetting gaat die vlieger niet op. Zelfde geldt voor Tesla Middelburg.
Tesla Apeldoorn is vaak te druk om overdwars te zetten maar het lukt mij wel, alleen moet ik de neus van de wagen enigszins de struik in rijden. Bij Tesla Meerkerk heb je gelijk rechts 6 stalls die langs de parkeerplekken staan, ideaal dus, maar, rij je naar links, bij de overige 18 stalls, dan heb je weer bovenstaand probleem. Mijn vakanties gaan bijna altijd wel naar Frankrijk en als het even kan laad ik het liefst via Tesla SUC's, ik zoek dan van tevoren wel even uit hoe de stalls staan maar tot nu toe geen problemen gehad.
Klopt, ook 1 van de fijnste apps vind ik.maho99 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:26:
Heb je hier gewoon de standaard Tesla App voor nodig?
Dank Zjanzjak, ga je strategie van het overdwars zetten, indien ruimte en niet te druk, overwegen.
Grappig, afgelopen zaterdag keek ik , tijdens auto wassen, ook eens of er een update beschikbaar was.Mokum schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:58:
[...]
Zelf zie ik laadsnelheid bij zowel snelladen als gewoon. Toevallig vandaag wel is gekeken en er was een update.
[Afbeelding]
connected met de wifi van mij thuis en warempel : ook de 1.1.0 update
voor het eerst sinds ik in september mijn scenic alpine, long range heb gekregen
Bij mij staat er inmiddels 'Een update is bezig, u kunt gewoon rijden' of iets in die trant. Maw.. Er gaat weer iets niet normaal. Geen info of iets verder. Heb ik ook al eerder meegemaakt, met als resultaat dat er verder niets gebeurt. We zullen weer een paar dagen afwachten.
Bijzonder. Bij mij komt nu die technical platform binnen, maar aflezen snelheid bij zowel AC als DC kon ik al.TopOne01 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:04:
[...]
Ja na Technical Platform 1.1.0 zou Electric engine 2.1.0 moeten komen. Bij die laatste kan je tijdens snelladen ook de laadsnelheid aflezen (net als bij AC laden). Momenteel schijnt Technical Platform 3.1.0 er ook al te zijn.
:strip_exif()/f/image/ukfeR21ZwsBhJ0eTi34utk0I.jpg?f=fotoalbum_large)
Zal dan alleen een toevoeging zijn voor auto's waar het af fabriek nog niet op zit. Mijne is een van de eerste, eind mei gekregen.B R M schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:56:
[...]
Bijzonder. Bij mij komt nu die technical platform binnen, maar aflezen snelheid bij zowel AC als DC kon ik al.
[Afbeelding]
Ik heb de auto sinds augustus, niet zo lang na ontvangen had ik de vasthangende Technical platform 1.1.0 update.
Dealer heeft deze uit het systeem gehaald en vervolgens heb ik nooit meer updates aangeboden gekregen.
Enige 2 updates die de auto ooit heeft gehad waren van vóór de levering.
Het is toch vreemd dat ik maanden geleden een update kreeg, die niet succesvol was, en vervolgens gewoon niéts meer....
De auto doet gelukkig wel wat hij moet doen, ook laadsnelheid kan ik op het display zien, dus ik mis verder niets gelukkig.
Dealer heeft deze uit het systeem gehaald en vervolgens heb ik nooit meer updates aangeboden gekregen.
Het is toch vreemd dat ik maanden geleden een update kreeg, die niet succesvol was, en vervolgens gewoon niéts meer....
De auto doet gelukkig wel wat hij moet doen, ook laadsnelheid kan ik op het display zien, dus ik mis verder niets gelukkig.
Ja hetzelfde verhaal hier. Heb een mail gestuurd naar de dealer, ben benieuwd waar ze mee komen.RB91 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:16:
Ik heb de auto sinds augustus, niet zo lang na ontvangen had ik de vasthangende Technical platform 1.1.0 update.
Same. Behalve dan dat ik niet meer op updates kan controleren omdat er zogenaamd een update bezig is.. jaja
Japie.G schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:53:
[...]
Ohjee, nog iemand voor de failed update club?Ik duim voor je dat ie alsnog goed gaat. Je mag pas bij de club als hij Update 0/0 stap 0 en 0% zegt

Correctie, glitch weer weg, geen updates, niets gebeurd.Japie.G schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:08:
Same. Behalve dan dat ik niet meer op updates kan controleren omdat er zogenaamd een update bezig is.. jaja
Het hele updatebeleid compleet onduidelijk en absoluut geen transparantie. Dat niemand updates ontvangt is volgens mij normaal. Het is niet dat er wekelijks of maandelijks updates uitgerold worden met een duidelijke changelog.
In de auto (google Maps) kun je ook voorkeuren vastleggen bij welke laders je wilt laden, NON-Tesla stat er volgens mij ook bij.Zjanzjak schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:21:
[...]
Ja maar wel alleen bij de Tesla SUC's die opengesteld zijn voor non-Tesla's.
Even de Tesla app downloaden, eventueel creditcard o.i.d. koppelen en instellen dat je een non Tesla hebt.
De app laat daarna zien waar je dan kan laden, wat dus niet overal is maar wel bij veel Tesla punten.
Ook hier te zien op het kaartje;
https://www.tesla.com/nl_..._to_all_evs_superchargers
Op dit moment de goedkoopste in snelladen, en in sommige regio's zelfs goedkoper dan AC-laden.
Aanstaande maandag wordt mijn Scenic Techno Long range na het vervangen van de koeling van de tractiebatterij (terugroepactie) eindelijk geleverd! 3 weken later dan de eerste planning, maar dat mag de pret niet drukken. Zijn er al anderen hier die bericht hebben dat de terugroepactie is uitgevoerd voor een nieuw model, of heb ik de primeur?
Gisterochtend vertrok ik met -1c met 100% en 326km range
Vanochtend vertrok ik met +5c met 100% en 472km range.
Bizar wat een verschillen die paar graden temp lijken te maken.
Vanochtend vertrok ik met +5c met 100% en 472km range.
Bizar wat een verschillen die paar graden temp lijken te maken.
Heeft iemand ervaring met laden in het Verenigd Koninkrijk? De TravelCard zou wel op een hoop plekken moeten werken. Maar ik vraag me af of er alternatieve kaarten zijn die handig zijn om bij je te hebben.
Ik heb ook de Tesla app, dus ik hoop dat die ook in de UK werkt.
Je zal hier misschien wel een antwoord krijgen maar ik denk dat je meer kans hebt in dit topic --> Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in EuropaMrEd79 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:30:
Heeft iemand ervaring met laden in het Verenigd Koninkrijk? De TravelCard zou wel op een hoop plekken moeten werken. Maar ik vraag me af of er alternatieve kaarten zijn die handig zijn om bij je te hebben.
Aangaande de Tesla-app, ja die werkt overal. En de Electroverse-kaart is misschien een aanrader voor UK.
Ik ben 2 jaar geleden in de UK geweest.MrEd79 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:30:
De Tesla app werkt altijd. Bij de meeste tanksstations (die GM me voorstelde) heb je 2 types laadstations, snel en zeer snel. Mijn laadpas (MTC/DKV) deed het daar niet, moest met CC betalen.
Hou er wel rekening mee dat hoe hoger je komt in de UK, de minder laadpalen (vooral Scotland). Niet tot de laatste % rijden, hou daar rekening mee, je moet soms verder rijden. Vele laadpalen in storing, weet niet of dit intussen opgelost is.
In steden heb je vaak een local app die je kan gebruiken, maar ook met CC
Renault Scenic Alpine E-tech 2024
Dank aan @Zjanzjak en @Morkie69 voor de tips. Ik zal de Electroverse kaart bekijken en de CC bij de hand houden.
Dit jaar geen Schotland. We reizen rond in East Sussex. Inmiddels ook de kaart van TC gevonden. Daarmee lijkt het wel goed te zitten in East Sussex.
Dit jaar geen Schotland. We reizen rond in East Sussex. Inmiddels ook de kaart van TC gevonden. Daarmee lijkt het wel goed te zitten in East Sussex.
Heeft iemand deze melding al gehad van My Renault op de gsm?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/k6R1AbApVY7U4OJHDJyzrsVO.jpg?f=user_large)
Voorlopig kan ik er nog niets mee, ook geen optie te vinden in de app zelf.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/k6R1AbApVY7U4OJHDJyzrsVO.jpg?f=user_large)
Volgens mij heb ik die ook wel eens gezien, maar er zit inderdaad (voor zover ik weet) nog geen functionaliteit achter.Andurill schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:52:
Heeft iemand deze melding al gehad van My Renault op de gsm?
[Afbeelding]
Ik kom van een Renault Austral waar ik veel problemen mee heb gehad, waardoor ik mijn leasecontract vervroegd kon opzeggen.
Daarom ben ik aan het uitkijken naar een nieuwe elektrische auto. De Scenic staat op mijn radar, want ik vond het infotainment systeem in de Austral erg goed. Mijn vrouw heeft echter nog een duuwtje nodig 😉.
Zijn er hier mensen die gegronde argumenten hebben om niet voor de Scenic te gaan? Of kan ik ervan uitgaan dat het globaal gezien zeker een fijne, betrouwbare en degelijke wagen is?
Dank!
Daarom ben ik aan het uitkijken naar een nieuwe elektrische auto. De Scenic staat op mijn radar, want ik vond het infotainment systeem in de Austral erg goed. Mijn vrouw heeft echter nog een duuwtje nodig 😉.
Zijn er hier mensen die gegronde argumenten hebben om niet voor de Scenic te gaan? Of kan ik ervan uitgaan dat het globaal gezien zeker een fijne, betrouwbare en degelijke wagen is?
Dank!
Ik rijd er nu 12k mee op 2,5 maand en geen grote problemen. Een algemeen probleem is wel het ghost-braking wat veelvuldig voorvalt bij de Scenic. Voor de rest best fijne auto, ik rijd er nog met veel plezier mee.Tommi4444 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:24:
Ik kom van een Renault Austral waar ik veel problemen mee heb gehad, waardoor ik mijn leasecontract vervroegd kon opzeggen.
Dank!
Blijft toch bijzonder hoeveel verschil, zal met routes te maken hebben. 16k gereden en denk max 5 keer ghost braking gehad.Mokum schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:03:
[...]
Ik rijd er nu 12k mee op 2,5 maand en geen grote problemen. Een algemeen probleem is wel het ghost-braking wat veelvuldig voorvalt bij de Scenic. Voor de rest best fijne auto, ik rijd er nog met veel plezier mee.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ik bedoel veelvuldig in de zin van dat je dat hier regelmatig leest op het forum bij verschillende gebruikers.Kees_frl schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:09:
[...]
Blijft toch bijzonder hoeveel verschil, zal met routes te maken hebben. 16k gereden en denk max 5 keer ghost braking gehad.
Ik schat dat ik wel wat meer ghost-braking heb gehad. Laten we het houden op een tien keer.
Ik denk dat ik dat 5x had in mijn rit van Maastricht terug naar Noord-Drenthe afgelopen dinsdagKees_frl schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:09:
[...]
Blijft toch bijzonder hoeveel verschil, zal met routes te maken hebben. 16k gereden en denk max 5 keer ghost braking gehad.
@Tommi4444 Wat heb je nog meer op de shortlist? Wellicht even een post maken in het keuze leaseauto topic?
Ja die ghost breaking is vervelend want je schrikt je kapot. En als er mensen achter je rijden is het helemaal irritant want hij remt echt even vol voor een seconde. Hoop echt dat dit in een toekomstige update opgelost wordt. Een ander punt van irritatie is dat het stukje voorraam waar de camera achter hangt bij vochtig weer erg snel beslaat waardoor je lane assist en verkeersborden herkenning er mee ophouden. Is te voorkomen door bij vochtig al bij het wegrijden de achterraam verwarming aan te zetten en tijdens de rit ook regelmatig. Maar ik vergeet dat vaak.
Buiten dat zijn de looks van de auto top, mooi interieur, erg veel ruimte op de achterbank wat met oudere kinderen echt top is. Erg fijn multimedia systeem. En de auto rijd prima.
Buiten dat zijn de looks van de auto top, mooi interieur, erg veel ruimte op de achterbank wat met oudere kinderen echt top is. Erg fijn multimedia systeem. En de auto rijd prima.
Heeft er iemand al eens problemen mee gehad dat de radio niet stop met afspelen?
Als ik nu schakel naar bijvoorbeeld Spotify dan blijft de radio doorgaan door de Spotify muziek heen, ook als ik de radio pauzeer blijft die doorgaan met afspelen.
Ik heb vrijwel alles geprobeerd om het op te lossen op een factory reset na.
Als ik nu schakel naar bijvoorbeeld Spotify dan blijft de radio doorgaan door de Spotify muziek heen, ook als ik de radio pauzeer blijft die doorgaan met afspelen.
Ik heb vrijwel alles geprobeerd om het op te lossen op een factory reset na.
Lees het hier nog niet terug. Maar als ik met acc rij op de rechterbaan gaat de auto eigenlijk altijd rechts inhalen als er een langzamer rijdende auto op de middelste baan rijd. Mijn vorige auto's remde dan netjes af en bleven ernaast rijden. Dit heeft de Scenic nog nooit gedaan bij mij. Hij gaat er altijd rechts langs.
De Scenic staat helaas nu ook ter reparatie bij de dealer. De laadkabel vergrendeling is kapot, waardoor je de laadkabel niet meer kunt aansluiten. Helaas een onderdeel voor nodig welke in backorder staat. Ben benieuwd hoelang het gaat duren. Natuurlijk net nu we maandag met de auto op vakantie wilde gaan...
De Scenic staat helaas nu ook ter reparatie bij de dealer. De laadkabel vergrendeling is kapot, waardoor je de laadkabel niet meer kunt aansluiten. Helaas een onderdeel voor nodig welke in backorder staat. Ben benieuwd hoelang het gaat duren. Natuurlijk net nu we maandag met de auto op vakantie wilde gaan...
Ik had 2 weken terug een soortgelijk issue. De pin van de laadkabel vergendeling in de auto bleef geactiveerd.basmeijer schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:50:
Lees het hier nog niet terug. Maar als ik met acc rij op de rechterbaan gaat de auto eigenlijk altijd rechts inhalen als er een langzamer rijdende auto op de middelste baan rijd. Mijn vorige auto's remde dan netjes af en bleven ernaast rijden. Dit heeft de Scenic nog nooit gedaan bij mij. Hij gaat er altijd rechts langs.
Pas ha het schuin insteken van de laadkabel die aan de paal zat, waarmee de communicatie pennen contact maakten, kon ik met de "unlock" knop de vergrendeling ongedaan maken, en de kabel helemaal invoeren.
Goed verhaal, hierna geen last meer van gehad. Ondanks een trip naar Zwitserland.
Herkenbaar inderdaad. Als er veel afstand met de voorganger is en het verschil tussen de huidige en ingestelde (hogere) snelheid groot is, gaat hij er als een speer vandoor. Ik onderbreek de ACC dan ook gelijk als deze situatie zich voordoet.basmeijer schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:50:
Duimen dat je de auto voor je vakantie weer terughebt 🤞
Bij mij is ghost breaking echt een fractie van een seconde en niet langer. Het rode waarschuwingsblok op het scherm flitst dan ook zo snel dat je niet kan lezen wat er staat.Chaoss schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:43:
Ja die ghost breaking is vervelend want je schrikt je kapot. En als er mensen achter je rijden is het helemaal irritant want hij remt echt even vol voor een seconde. Hoop echt dat dit in een toekomstige update opgelost wordt. Een ander punt van irritatie is dat het stukje voorraam waar de camera achter hangt bij vochtig weer erg snel beslaat waardoor je lane assist en verkeersborden herkenning er mee ophouden. Is te voorkomen door bij vochtig al bij het wegrijden de achterraam verwarming aan te zetten en tijdens de rit ook regelmatig. Maar ik vergeet dat vaak.
Vocht in de camera unit heb ik nog maar 1x gehad onderweg. Wellicht voordeel van standaard de auto in de garage hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door MaSw85 op 06-02-2025 21:33 ]
Ik heb ook al eens een echte noodrem gehad. Reed in Duitsland en er kwam een auto hard van rechts die ik al zag aankomen, maar ik reed op de doorgaande voorrangsweg, met een volle aanhanger. De auto remde uiteindelijk wel, en er was nog ruimte zat. Toch greep de Scenic vol in. Ik schrok me dood. Volledige noodstop inclusief aangespannen gordels. Totaal onnodig. Was blij dat de aanhanger me niet voorbij kwam.
Ja? Geloof alleen de allereerste keer bij mij dat ik even schrok.Chaoss schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:43:
Ja die ghost breaking is vervelend want je schrikt je kapot.
Ik maak het eens per maand.... 2 maanden mee, schrik nu totaal niet meer.
Vrouwlief zei eens, ja maar als er nou iemand achterop knalt hierdoor?
Ik antwoorde met: dan rijdt diegene te dicht achter mij.
Ik maak het zeker wekelijks mee. Gewoon bagger van Renault, als andere merken het goed kunnen waarom Renault dan niet.
In mijn persoonlijke ervaring is het in een tesla nog veel erger. Sowieso werkt de acc van de scenic veel soepeler. Welke merken doen het dan wel goed?Chaoss schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 23:38:
Ik maak het zeker wekelijks mee. Gewoon bagger van Renault, als andere merken het goed kunnen waarom Renault dan niet.
Wel benieuwd welke acc zonder ghostbrakes is. De scenic soet het naar mijn mening juist erg goed op dat gebied.Chaoss schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 23:38:
Rechts inhalen doet hij inderdaad wel, de auto reageert niet op dat wat er op de linkerbaar gebeurt. Minpuntje. Echter prima op te lossen door je linker duim standaard op de ‘acc uit’ knop te leggen. Zit al helemaal in mn systeem.
17k km, heerlijke auto!
Iedereen die maar blijft blindstaren op dat metertje hoeveel procent soc en hoeveel om gegokte range.
Daadwerkelijk geladen kWh’s, dus inclusief laadverliezen: (gemeten met MID meter in meterkast)
Zomer: 17,2 kWh per 100km (14,7kWh/100km in auto)
Winter: 21,3 kWh per 100km (18,3kWh/100km in auto)
Rit samenstelling over het algemeen 45pct snelweg, 55pct n-weg.
24 procent extra echt verbruik in winter dus so far gemiddeld. Das natuurlijk wel vrij fors, maar inmiddels bekend. Werkelijk bereik met de 60kwh versie zakt daarmee tot rond de 300km in de winter met snelweg acc op 106, en en n-weg acc op 86.
Dik tevreden mee.
[ Voor 33% gewijzigd door Japie.G op 07-02-2025 06:18 ]
Heb met de Kona Ev die ik hiervoor had mischien 2-3x ghost breaking gehad in 4 jaar tijd. Daarvoor een Octavia gereden, volgens mij nooit ghost breaking mee gehad.addictive_rhymz schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 03:32:
[...]
In mijn persoonlijke ervaring is het in een tesla nog veel erger. Sowieso werkt de acc van de scenic veel soepeler. Welke merken doen het dan wel goed?
Zelfde ervaring hier, ghost braking gebeurt mij zelden.addictive_rhymz schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 03:32:
[...]
In mijn persoonlijke ervaring is het in een tesla nog veel erger. Sowieso werkt de acc van de scenic veel soepeler. Welke merken doen het dan wel goed?
Heb afgelopen tijd een paar keer bij collega in tesla mee gereden. die heeft daar veel vaker en heftiger last van.
ik heb ghost braking bijna dagelijks mr zal mss iets met de Belgische snelwegen te maken hebben.
Nooit last van gehad in de vorige BMW.
Wat ik ook lastig vind: Als er wagens langs de weg geparkeerd staan in een bocht, heeft de auto niet door dat ik de bocht ga volgen..Hij gaat dan ook in de remmen. Toegegeven, dat had de bmw ook..
De problemen met de app vind ik ook wel een minpuntje. Ok, je hebt de Kelec app, maar je verwacht gewoon niet dat elke keer informatie ophalen ettelijke seconden duurt of vaak gewoon faalt
Het plaatstaal is van slechte kwaliteit. Zoals eerder al aangegeven: 1 keer onder een eikenboom gezet en allemaal putjes in de "motorkap". Gelukkig de garage kunnen overtuigen dat het hagelschade was en is met wat aandrang, gratis gefixed. Nog nooit voorgehad in mijn rij-carrière en niet iets dat ik verwacht bij een wagen van €50.000...
Buiten die zaken is het een fijne auto om te rijden en ruimte is super. Maar ik betwijfel of ik opnieuw een renault zou nemen in de toekomst.
Nooit last van gehad in de vorige BMW.
Wat ik ook lastig vind: Als er wagens langs de weg geparkeerd staan in een bocht, heeft de auto niet door dat ik de bocht ga volgen..Hij gaat dan ook in de remmen. Toegegeven, dat had de bmw ook..
De problemen met de app vind ik ook wel een minpuntje. Ok, je hebt de Kelec app, maar je verwacht gewoon niet dat elke keer informatie ophalen ettelijke seconden duurt of vaak gewoon faalt
Het plaatstaal is van slechte kwaliteit. Zoals eerder al aangegeven: 1 keer onder een eikenboom gezet en allemaal putjes in de "motorkap". Gelukkig de garage kunnen overtuigen dat het hagelschade was en is met wat aandrang, gratis gefixed. Nog nooit voorgehad in mijn rij-carrière en niet iets dat ik verwacht bij een wagen van €50.000...
Buiten die zaken is het een fijne auto om te rijden en ruimte is super. Maar ik betwijfel of ik opnieuw een renault zou nemen in de toekomst.
[ Voor 50% gewijzigd door Annan op 07-02-2025 08:39 ]
[quote]Kees_frl schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:09:
[...]
Wel dat ik comleet gek word van de irritante melding "houd controle"
ja duh ik heb het stuur vast hahaha
[...]
Wel dat ik comleet gek word van de irritante melding "houd controle"
ja duh ik heb het stuur vast hahaha
Is ghostbraking vooral / alleen bij cruise control in "acc" stand of ook tijdens gewoon rijden waarbij je het gaspedaal ingedrukt houdt?
Ik las dat je ghost/phantom braking kan cancellen door gas in te drukken, dan kan het niet triggeren bij zelf rijden, toch?
Ik las dat je ghost/phantom braking kan cancellen door gas in te drukken, dan kan het niet triggeren bij zelf rijden, toch?
Ik heb het enkel als ACC opstaat.w00key schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:43:
Is ghostbraking vooral / alleen bij cruise control in "acc" stand of ook tijdens gewoon rijden waarbij je het gaspedaal ingedrukt houdt?
Ghost braking ben ik de laatste weken van 'gespaard' gebleven, wat me wel irriteerd is bij inhalen met een paar km/u vertragen. Dus je rijdt ACC, je pinkt naar links om voorbij te steken en als je op het linkervak zit, houdt ie in. Bv van 120 naar 117, waar hij dan meteen weer tot de 120 gaat. Geen idee waarom hij dit doet, zijn er nog met dit probleem?
Toevallig in een bocht?TaxiGilbert schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:01:
Ghost braking ben ik de laatste weken van 'gespaard' gebleven, wat me wel irriteerd is bij inhalen met een paar km/u vertragen. Dus je rijdt ACC, je pinkt naar links om voorbij te steken en als je op het linkervak zit, houdt ie in. Bv van 120 naar 117, waar hij dan meteen weer tot de 120 gaat. Geen idee waarom hij dit doet, zijn er nog met dit probleem?
Bij mij houdt hij als die op ACC staan alleen in als er een voertuig voor zit of dat hij herkend dat je in een bocht zit, dat gaat hij ook iets wat langzamer.
Nee, alleen op een kaarsrechte autosnelwegbleufred1 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:10:
[...]
Toevallig in een bocht?
Bij mij houdt hij als die op ACC staan alleen in als er een voertuig voor zit of dat hij herkend dat je in een bocht zit, dat gaat hij ook iets wat langzamer.
Mijn mening na 3 maanden:Tommi4444 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:24:
Dank!
+
Ruimte
Gave auto (zeker de alpine uitvoering)
Google auto (scherm/navigatie)
Prijs
-
Geen 1 pedal driving
Hold auto functie niet fijn. De rem plakt nogal waardoor je elke keer een schok krijgt als je weg rijd. Als de auto hold aan hebt moet je best even het pedaal indrukken om te gaan rijden waardoor de auto soms vooruit schiet. Dit is zeer vervelend als je aan het in parkeren bent.
Zicht achter is minimaal/zeer slecht
+/-
Laadsnelheid niet amazing maar ook niet heel slecht
Bereik winter niet al te best, zomer best oke
Zou ik hem weer kiezen, ja zeker want je krijgt gewoon best veel voor je geld.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Thanks voor de feedback, zeer nuttig.HeroS schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:25:
[...]
Mijn mening na 3 maanden:
+
Ruimte
Gave auto (zeker de alpine uitvoering)
Google auto (scherm/navigatie)
Prijs
-
Geen 1 pedal driving
Hold auto functie niet fijn. De rem plakt nogal waardoor je elke keer een schok krijgt als je weg rijd. Als de auto hold aan hebt moet je best even het pedaal indrukken om te gaan rijden waardoor de auto soms vooruit schiet. Dit is zeer vervelend als je aan het in parkeren bent.
Zicht achter is minimaal/zeer slecht
+/-
Laadsnelheid niet amazing maar ook niet heel slecht
Bereik winter niet al te best, zomer best oke
Zou ik hem weer kiezen, ja zeker want je krijgt gewoon best veel voor je geld.
Wat versta je onder een niet al te best bereik in de winter? Spreek je dan van 300km of iets dergelijks?
Ik zou de wagen onderbrengen in een mobiliteitsbudget, waarbij ik het niet gebruikte budget netto uitbetaald krijg. Voor mij is het element 'veel voor je geld' daarom dus wel belangrijk. En wat grootte betreft zou het vergelijkbaar moeten zijn met mijn vorige Austral.
Ik kijk ook naar andere modellen zoals de Enyaq, ID4, Explorer/Capri, EV6, e3008, iX1, GLB, Grandland, EX40 en IONIQ maar ik heb het gevoel dat die veel minder goed scoren op vlak van 'bang for buck' en dus ook leaseprijs.
n=1 ?Chaoss schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 23:38:
Renault is toch niet alleen maar jouw wagen.
Als je dit topic volgt dan weet je dat ik ook zeker niet de enige ben die hier over klaagt.Zjanzjak schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:43:
[...]
n=1 ?
Renault is toch niet alleen maar jouw wagen.
Dat Testla er ook last van heeft maakt het nog niet acceptabel. Als ik bij mijn collega's rondvraag die grotendeels VAG rijden dan hebben die er nagenoeg geen last van, mijn ervaring met Hyundai is dus ook veel positiever, als Hyundai het kan
Wat betref bereik en winter kan je hier in de afgelopen pagina's het een en ander terug lezen. Alles afhankelijk van je rechtervoet icm temperatuur. en uitvoering...Tommi4444 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:37:
[...]
Thanks voor de feedback, zeer nuttig.
Wat versta je onder een niet al te best bereik in de winter? Spreek je dan van 300km of iets dergelijks?
Ik zou de wagen onderbrengen in een mobiliteitsbudget, waarbij ik het niet gebruikte budget netto uitbetaald krijg. Voor mij is het element 'veel voor je geld' daarom dus wel belangrijk. En wat grootte betreft zou het vergelijkbaar moeten zijn met mijn vorige Austral.
Ik kijk ook naar andere modellen zoals de Enyaq, ID4, Explorer/Capri, EV6, e3008, iX1, GLB, Grandland, EX40 en IONIQ maar ik heb het gevoel dat die veel minder goed scoren op vlak van 'bang for buck' en dus ook leaseprijs.
Ik zit sinds november op ~ 7k km gereden, nu gemiddeld 18,5 kwh / 100km
ik rij de techno met 60 kw batterij. mijn bereik momenteel hangt rond 280km afgelopen week, maar in november was het ergens 350km.
maar heb hier ook al mensen met een 87kw batterij horen noemen die 280 km niet eens te kunnen halen..
Snelle google leert mij dat er genoeg andere mensen even veel last hebben van ghost breaks bij een kona als jij die bij renault.Chaoss schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:52:
[...]
Als je dit topic volgt dan weet je dat ik ook zeker niet de enige ben die hier over klaagt.
Dat Testla er ook last van heeft maakt het nog niet acceptabel. Als ik bij mijn collega's rondvraag die grotendeels VAG rijden dan hebben die er nagenoeg geen last van, mijn ervaring met Hyundai is dus ook veel positiever, als Hyundai het kan
in hoeverre jouw N=1 wel telt is aan jou.
Als ik bij mijn collega's de klachten hoor over de ACC van VAG zou ik daar ook weg bij blijven. maarja N=1..
Even dit topic lezen. Maar mijn ervaring is dat je met de long range wel 350 km kan halen in de winter. En dan ga je niet helemaal tot het gaatje.Tommi4444 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:37:
[...]
Thanks voor de feedback, zeer nuttig.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Hier ook, ik haal 350-400km in de winter in Comfort en ACC 115km/u, 90% autosnelweg.HeroS schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:02:
[...]
Even dit topic lezen. Maar mijn ervaring is dat je met de long range wel 350 km kan halen in de winter. En dan ga je niet helemaal tot het gaatje.
Hier zelfde beeld, bereik van 420km tijdens de winter. Tijdens de zomer was het 100km meer. (87kwh batterij)TaxiGilbert schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:53:
[...]
Hier ook, ik haal 350-400km in de winter in Comfort en ACC 115km/u, 90% autosnelweg.
Waar kan ik de geïnstalleerde software versie vinden? Ik kan dit scherm nergens vinden😭Mokum schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:58:
[...]
Zelf zie ik laadsnelheid bij zowel snelladen als gewoon. Toevallig vandaag wel is gekeken en er was een update.
[Afbeelding]
Ik volg dit topic vanaf dag 1.Chaoss schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:52:
[...]
Als je dit topic volgt dan weet je dat ik ook zeker niet de enige ben die hier over klaagt.
Een aantal Megane rijders gingen namelijk over naar de Scenic, en zodoende kwam ik hier terecht.
En in het Megane topic 'loop' ik al een tijdje mee.
Daarnaast lees ik een aantal Franse en Duitse Renault fora, zit ik bij een stuk of 6 facebook-groepen aangaande de Scenic/Megane/Renault 5 en daar boven op, lees ik tig andere topics aangaande elektrische auto's, hier op Tweakers maar zo ook op diverse fora en facebook-groepen.
Je moet wat met je vrije tijd.
Maar je kan wel stellen dat ik aardig op de hoogte ben van diverse zaken, zo ook het ghost-breaking.
Wat zoals ook hier genoemd, niet echt een Renault probleem is, het ene merk heeft er meer last van dan het andere, dat wel. Jij zegt dat het niet acceptabel is, ik zeg, ach ja, komt wel goed en haal mijn schouders er bij op. Uiteraard ben ik het met je eens dat het eigenlijk niet zou moeten kunnen, maar ja, het is zoals het is.
Jouw voorbeeld neigt wel erg naar een n=1, ok, misschien n=3 dan.
Maar om nu te stellen;
Vind ik iets te kort door de bocht. Ja, jij, en een paar anderen hebben er klaarblijkelijk meer last van dan de meesten hier, en in de 84 miljoen topics die ik net opsomde, dus zo heet wordt de soep niet gegeten.Chaoss schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 23:38:
Gewoon bagger van Renault, als andere merken het goed kunnen waarom Renault dan niet.
En gaat over tot de orde van de dag.
Wellicht al eens eerder gepost. Zag dit bericht zojuist voorbij komen op smoelenboek
https://www.autoreview.nl...emeten-bij-100-en-130-kmh
https://www.autoreview.nl...emeten-bij-100-en-130-kmh
Huh de Scenic scoort behoorlijk hoog op hun lijst: https://www.autoreview.nl...en-het-verst-in-onze-test
1. Lucid Air (duh)
2. Mercedes EQS (ook onbetaalbaar)
3. Renault Scenic (?!)
1. Lucid Air (duh)
3. Renault Scenic (?!)
Update:VJohn schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:20:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem hier met mijn Scenic E-tech Techno Long Range in combinatie met een Zaptec lader en Zaptec Sense loadbalancer. Hoor graag of dit met een software update verholpen kan worden.
Gisteren kreeg ik software update elektromotor 3.1.0 aangeboden. Na installatie van deze update lijkt het probleem opgelost te zijn.
Waar kan ik de geïnstalleerde versie van de elektromotor software vinden?
Ik zie alleen bij het overzicht van de Sofwareupdates dat elektromotor 3.1.0 bij mij is geïnstalleerd. Bij de Systeeminformatie is deze info niet zichtbaar.drvt175 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:42:
Waar kan ik de geïnstalleerde versie van de elektromotor software vinden?
Zie ook https://www.gps-rlink.com...nr-link-software-updates/
Buiten een aantal reacties in dit topic kom ik zelf hier helemaal niks over tegen maar, is hier al meer over bekend of/wanneer dit gaat komen?Safaci schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:37:
Ik heb Renault gevraagd voor een update omtrent digital key en one pedal drive.
[...]
Hetzelfde voor one pedal drive. De benodigde soft- en hardware hiervoor is achteraf niet in te bouwen volgens Renault.
Dit wordt al, ongeveer, geroepen sinds de Megane E Tech in productie (2022) is gegaan.thenabster schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:04:
Buiten een aantal reacties in dit topic kom ik zelf hier helemaal niks over tegen maar, is hier al meer over bekend of/wanneer dit gaat komen?
Het zijn elke keer een soort van dezelfde volzinnen, en dat het er aan komt en wat dies meer zij maar.... niks. Er is dus nog steeds niets van bekend, en persoonlijk denk ik dat het voorlopig niet gaat komen ook.
De app werkt voor de verandering weer niet bij mij. Niet meer ingelogd. Als ik probeer in te loggen geen kans. Als ik mijn wachtwoord probeer te resetten zegt de app zelfs dat er geen account is op dat emailadres.
Dan zegt ook mijn auto nog niet verbonden te zijn maar met de kelec app werkt alles nog
Renault Nederland gesproken.
De computer zegt dat zowel de auto als de app verbonden is. Als dat niet klopt moet je naar even een factory reset doen.
Dat zou voor de 4de keer worden dan met alle gevolgen van dien. Ik ben wel klaar met Renault.
Dan zegt ook mijn auto nog niet verbonden te zijn maar met de kelec app werkt alles nog
De computer zegt dat zowel de auto als de app verbonden is. Als dat niet klopt moet je naar even een factory reset doen.
Dat zou voor de 4de keer worden dan met alle gevolgen van dien. Ik ben wel klaar met Renault.
Ik snap de frustratie, soms is gewoon een paar dagen wachten DE oplossing.remco1b schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 06:29:
De app werkt voor de verandering weer niet bij mij. Niet meer ingelogd. Als ik probeer in te loggen geen kans. Als ik mijn wachtwoord probeer te resetten zegt de app zelfs dat er geen account is op dat emailadres.
Bij mijn vorige auto Volvo P8 kwamen deze issues ook vaak voor. Geduld was dan een schone zaak.
Ik ben zeker met je eens, dat dit allemaal niet hoeft. Vooral omdat Kelec het wel gewoon doet.
Renault Scenic Alpine E-tech 2024
Persoonijk vind ik de reacties om een complete auto bouwer af te schrijven omdat een app niet werkt wel heel erg overdreven, vooral in deze situatie waarbij de Kelec app beschikbaar is en over het algemeen wel goed werkt.remco1b schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 06:29:
Hiervoor heb ik o.a. Skoda, VW, Cupra gereden en overal was wel iets mis met de app.
De auto is enorm fijn en dat is voor mij het belangrijkste, dat de Renault app dan niet werkt is dan maar zo en iriteer ik mij verder niet aan. Dat het beter kan, dat ben ik volledig met jullie eens.
Geniet gewoon van de auto
Groetjes van G
Ik ben met je eens dat de auto fijn rijd.
Maar buiten het feit dat de App niet werkt en de auto aangeeft niet ingelogd te zijn terwijl dit wel het geval is.(opnieuw inloggen is hierdoor niet mogelijk).
Heb ik toch wel enkele andere irritatie punten:
Moet zeggen dat ik laatst een filmpje van de Lucid air heb gezien waar de problemen een stuk groter zijn in de vorm van functie en kwaliteit maar dat neemt niet weg dat je mag verwachten dat een product gewoon goed funnctioneerd incl alle geboden opties.
Iik geniet gewoon van alles wat wel prima werkt hoor. Maar hou er niet van om problemen te bagatelliseren omdat het overall wel prima is.
:strip_exif()/f/image/7XAfkuqhqPyMiyZXN4MTxiWT.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is trouwens mijn eerste elektrische auto. Mogelijk dat de ongemakken en ontwikkeling bij een EV mij ook enigsinds parten spelen.
Maar buiten het feit dat de App niet werkt en de auto aangeeft niet ingelogd te zijn terwijl dit wel het geval is.(opnieuw inloggen is hierdoor niet mogelijk).
Heb ik toch wel enkele andere irritatie punten:
- Updaten van software werkt niet (optimaal).
- Accu capaciteit vind twijfelachtig 87Kw zou het zijn maar als ik naar mijn laadpercentage en kWh kijk is het meestal niet meer dan 82 kWh zie afbeelding
- Snelladen werkt(te) niet zonder voormelding of reden. (type 2 lader aansluiten verhielp dit probleem),
- Er zijn inmiddels behoorlijk wat rammeltjes ontstaan binnen de 30.000 km die ik heb gereden.
- De winter range is niet heel geweldig, zeker als je bedenkt dat er een warmtepomp aanwezig is
Moet zeggen dat ik laatst een filmpje van de Lucid air heb gezien waar de problemen een stuk groter zijn in de vorm van functie en kwaliteit maar dat neemt niet weg dat je mag verwachten dat een product gewoon goed funnctioneerd incl alle geboden opties.
Iik geniet gewoon van alles wat wel prima werkt hoor. Maar hou er niet van om problemen te bagatelliseren omdat het overall wel prima is.
:strip_exif()/f/image/7XAfkuqhqPyMiyZXN4MTxiWT.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is trouwens mijn eerste elektrische auto. Mogelijk dat de ongemakken en ontwikkeling bij een EV mij ook enigsinds parten spelen.
[ Voor 16% gewijzigd door remco1b op 11-02-2025 10:04 ]
Paar dagen, zijn ondertussen al maanden in mijn geval...En vooral dat een andere app het wel gewoon doet. Voor mij is dit wel degelijk een punt om Renault bij een volgende aankoop opzij te zetten. Bij EV is het nu eenmaal belangrijk om te weten of er geladen wordt en wanneer laadsessie klaar is ( idle fee bv aan publieke laadpalen...)Morkie69 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:45:
[...]
Ik snap de frustratie, soms is gewoon een paar dagen wachten DE oplossing.
Bij mijn vorige auto Volvo P8 kwamen deze issues ook vaak voor. Geduld was dan een schone zaak.
Ik ben zeker met je eens, dat dit allemaal niet hoeft. Vooral omdat Kelec het wel gewoon doet.
Voor wat het waard is, zag op FB een bericht dat OPD bij nieuwe modellen >18 dec beschikbaar is:Zjanzjak schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:20:
[...]
Dit wordt al, ongeveer, geroepen sinds de Megane E Tech in productie (2022) is gegaan.
Het zijn elke keer een soort van dezelfde volzinnen, en dat het er aan komt en wat dies meer zij maar.... niks. Er is dus nog steeds niets van bekend, en persoonlijk denk ik dat het voorlopig niet gaat komen ook.
https://www.facebook.com/....10233908769331973&type=3
Geen idee of dit klopt.
Bladiebla!
De rammels kan ik beamen, na 20K als serieus wa interieurrammels. Vooral in de deuren/stijlen. Zijn er bedrijven die interieurs demonteren en 'solider' monteren? Durf er niet zelf aan te beginnen, komt niet goedremco1b schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:39:
Ik ben met je eens dat de auto fijn rijd.
Heb ik toch wel enkele andere irritatie punten:Voor een auto van bijna 50.000 euro vind ik toch wel dat dit soort problemen gewoon niet horen.
- Updaten van software werkt niet (optimaal).
- Accu capaciteit vind twijfelachtig 87Kw zou het zijn maar als ik naar mijn laadpercentage en kWh kijk is het meestal niet meer dan 82 kWh zie afbeelding
- Snelladen werkt(te) niet zonder voormelding of reden. (type 2 lader aansluiten verhielp dit probleem),
- Er zijn inmiddels behoorlijk wat rammeltjes ontstaan binnen de 30.000 km die ik heb gereden.
- De winter range is niet heel geweldig, zeker als je bedenkt dat er een warmtepomp aanwezig is
[Afbeelding]
De rammel in de B stijl ervaar ik ook en vraag ik bij mijn komende beurt even naar te kijken. Laat wel horen wat daar uit komt.
Handleiding reflecteert dit nu ook:TuLPMaN schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:38:
[...]
Voor wat het waard is, zag op FB een bericht dat OPD bij nieuwe modellen >18 dec beschikbaar is:
Geen idee of dit klopt.
https://gb.e-guide.renaul...generative-braking-system
What Do You Call An Alligator In A Vest?
bonyuri schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:17:
Handleiding reflecteert dit nu ook:
Aha, dus toch, en dat na 3 jaar het aankondigen.TuLPMaN schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:38:
Voor wat het waard is, zag op FB een bericht dat OPD bij nieuwe modellen >18 dec beschikbaar is:
Geen idee of dit klopt.
EINDELIJK zullen we dan maar zeggen.
Vooralsnog alleen op de nieuwe modellen dus.
had met hardware te maken is eerder voorbij gekomen, dus zal ook wel zo blijven alleen voor nieuwe productie.Zjanzjak schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:04:
[...]
[...]
Aha, dus toch, en dat na 3 jaar het aankondigen.![]()
EINDELIJK zullen we dan maar zeggen.
Vooralsnog alleen op de nieuwe modellen dus.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Zouden we dan in die nieuwe hardware revisie ook Digital Key krijgen?
https://nl.e-guide.renault.com/nld/Scenic-5/Digitale-sleutel
What Do You Call An Alligator In A Vest?
Dat is inderdaad wat er gezegd wordt.bonyuri schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:16:
Zouden we dan in die nieuwe hardware revisie ook Digital Key krijgen?
Weet iemand waar de dagteller zit enkilometer stand ???, Dank U, Frans (en hoe plaats je een nieuwe post??)
Dagteller zit als je aan de rechterkant op je stuur waar je omlaag en om hoog drukt. Dan komt hij op het scherm. Daar kan je ook andere schermpjes zien Je reset hem door naar beneden ingedrukt te houdendebakkerij schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:37:
Weet iemand waar de dagteller zit enkilometer stand ???, Dank U, Frans (en hoe plaats je een nieuwe post??)
Dit weekend met een Scenic kunnen rijden. In de hoogste regen-stand was OPD mogelijk, maar niet in de andere standen.TuLPMaN schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:38:
[...]
Geen idee of dit klopt.
Yes, but no.
Dat is ook wat ik hieruit kan afleiden:mieJas schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:05:
[...]
Dit weekend met een Scenic kunnen rijden. In de hoogste regen-stand was OPD mogelijk, maar niet in de andere standen.
Ik hoop nog steeds dat "oudere" modellen middels een softwareupdate ook beschikking krijgen over OPD en Virtual Key.
Bladiebla!
Tja, dat overzicht is wel heel krom. Sommige auto's zijn getest in de winter en sommige in de zomer. Voor de Scenic is dit toch al een verschil van 100km. Aan het plaatje te zien was het voor de Scenic in ieder geval zomer.w00key schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:15:
Huh de Scenic scoort behoorlijk hoog op hun lijst: https://www.autoreview.nl...en-het-verst-in-onze-test
1. Lucid Air (duh)
3. Renault Scenic (?!)