BaasB schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:02:
Ik heb de scenic esprit 87KW versie.
Mijn gemiddelde verbruik blijft rond de 18,6 kw hangen; als ik heel erg mijn best doe zakt ie naar 18.
Wat ik wel apart vind is dat afgelopen vrijdag op zaterdag het wat kouder was en maximaal geladen hij 440 km aangaf. Is toch wel vrij grote afwijking tov van de 625 ooit opgegeven. Max km die ik afgelopen 3,5 maand gezien heb is 550 km. Vind dat toch wel apart dat aantal km nogal verschilt.
mijn gemiddelde is 19,8. Het is een mix van rijomstandigheden, maar als je meer van het ene hebt kan het meevallen of tegenvallen. In mijn geval veel snelwegkilometers.
Van de ANWB site komt onderstaande, wanneer je met twee derde rekent zit je inderdaad aardig in de richting en is het bij de Scenic dus niet anders dan andere auto's
WLTP en actieradius
Fabrikanten zijn verplicht om het verbruik van hun auto's op te geven. Op basis van die cijfers wordt ook de actieradius van elektrische auto's berekend. Alle auto's worden aan een vaste, gestandaardiseerde laboratoriumtest onderworpen. Voorheen was dat de NEDC-testcyclus, maar die testresultaten bleken erg ver van het praktijkverbruik te liggen. De Europese Unie heeft toen een nieuwe - veel realistischere - test ontworpen: de WLTP-cyclus.
Deze cijfers geven een beter beeld, al zien we nog steeds dat de werkelijke verbruikscijfers vaak hoger uitvallen. Om je bereik voor dagelijks verbruik te berekenen,
houd je twee derde van de WLTP-waarde aan: dan zit je op een vrij realistische actieradius.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV