Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

Pagina: 1 ... 19 ... 53 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:00

Japie.G

Colour Classic

Kees_frl schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:59:
De Scenic van mijn collega is gisteravond afgesleept met een accu storing en module accu aansturing.
Benieuwd wat er precies mis mee is, hij laat het me nog weten.

Het verbruik valt me echt nog een beetje tegen met deze temperaturen.
Heftig. Heeft iemand al een of ander obd ding om zelf storingen te resetten? Helpt je vaak weer onderweg. Mijn kofferbak ding van laatst had ik daarmee ook kunnen omzeilen. Kun je iig normaal naar een dealer rijden.

Qua verbruik vind ik 22kwh/100 wel heel extreem. Daar zat ik op met mijn oostenrijktrip volbeladen en 140kmh 🥺

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-10 18:31
De Scenic van mijn collega is gisteravond afgesleept met een accu storing en module accu aansturing.

Het verbruik valt me echt nog een beetje tegen met deze temperaturen. Zoals eerder wel eens vermeld rij ik frequent Leeuwarden naar Zaltbommel. 200 km heen en dan logisch weer 200 terug. :)

Ik blijf echt steken op 22 kWh per 100 km gemiddeld. En dan doe ik wel mijn best, rustig optrekken afremmen op de motor indien ik eens moet afremmen.

Het is echter bijna nooit stoppen, alleen maar snelwegen. Snelheid rond de 100 en 120.
Ik merk ook dat de Scenic een wat hoger verbruik heeft dan ik verwacht had.
Met mijn vorige auto Enyaq had ik een jaar gemiddelde van 18.1 kw/100km, dus met winter verbruik erbij.(Ook wintersport met dakkoffer erop)
Nu na 8500km zit ik ook op dit verbruik maar wel alleen zomer.
Merk vooral in de ochtend dat het verbruik behoorlijk hoog is vanochtend 100km 21 kw/100km.
Vanmiddag terug 16.4 kw/100km.
Temperatuur heeft bij deze auto erg veel invloed, in vergelijking met de Enyaq.
En de Enyaq had geen warmtepomp,die de Scenic standaard wel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18
ilikturtlez schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:13:
Goedemiddag, Mijn vriendin heeft de scenic e-tech, toen we hem kregen begon het scherm te knipperen en viel toen uit. zijn toen direct terug gegaan naar de garage en die hebben het toen weten te fixen. alleen een paar dagen later begon het weer en toen heeft de garage tegen haar verteld dat ze zou moeten wachten op een software update die pas in oktober komt en dat ze tot die tijd gewoon door zou moeten rijden met het scherm die niet functioneert.

Hebben andere hier ook last van? vraag ik me af
Dat lijkt me niet aan een software update te liggen. Ik heb daar geen last van in ieder geval, en heb ook niks vergelijkbaars gelezen in dit topic.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:12
ilikturtlez schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:13:
Goedemiddag, Mijn vriendin heeft de scenic e-tech, toen we hem kregen begon het scherm te knipperen en viel toen uit. zijn toen direct terug gegaan naar de garage en die hebben het toen weten te fixen. alleen een paar dagen later begon het weer en toen heeft de garage tegen haar verteld dat ze zou moeten wachten op een software update die pas in oktober komt en dat ze tot die tijd gewoon door zou moeten rijden met het scherm die niet functioneert.

Hebben andere hier ook last van? vraag ik me af
Nee, wel van een 'bevroren' scherm die dan naar felste stand sprong en nergens meer op reageert.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazdrovje
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 01-10 17:39
Mijn Scenic wilde niet meer laden bij lokale laadpalen (melding ‘laadpaal storing’). Hij staat nu al drie weken bij de dealer in afwachting van een onderdeel (een kabel werd me verteld) dat bij Renault op nalevering staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
nazdrovje schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:48:
[...]

Mijn Scenic wilde niet meer laden bij lokale laadpalen (melding ‘laadpaal storing’). Hij staat nu al drie weken bij de dealer in afwachting van een onderdeel (een kabel werd me verteld) dat bij Renault op nalevering staat.
Denk dat dit wat anders is geweest.

Helaas is deze collega niet erg bezig met auto's, heeft de Scenic besteld omdat ik er ook eentje had besteld en dacht dan is het wel goed :P :D

Hij heeft de auto weer terug. Heeft twee software updates gekregen, was volgens de dealer een bekend probleem... erg benieuwd wat de trigger is geweest voor de storing.

Ik heb nog gevraagd wat precies en waarom ze die updates niet pushen waarop hij aangaf geen idee maar rijdt weer prima haha :)

Ben benieuwd wanneer er eens een update komt voor de Scenic.

[ Voor 3% gewijzigd door Kees_frl op 09-08-2024 12:49 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 15:58
Ik had vandaag in wat regenachtig weer een storing op de 'radar'. Assisted driving en adaptive cruise werkten niet meer. Na enkele minuten melding verdwenen en kon ik weer verder op de cruise control / Assisted Driving.

Bijzonder, even in de gaten houden dus.

Ghostbraking heb ik ook een keertje gehad, niet heel hinderlijk, wel bijzonder vind ik.
Daarnaast moet ik zeggen dat de Assisted Driving prima werkt, lang niet gek.

Mijn telefoon had ruzie met het multimedia systeem van de Scenic, dat kwam omdat hij gebruik maakte van Carplay. Dit heb ik nu uitgeschakeld en nu pakt hij bluetooth voor het internet en hands-free. Dus maak volledig gebruik van Android Automotive.

Is het trouwens ook mogelijk om apps te sideloaden? Zoals een APK downloaden en installeren?
Vivaldi browser heb ik al gedownload en heb geprobeerd om via ziggo go website een programma te bekijken, dat wil zolang de auto stil staat. een APK (of andere bestanden) schijnt geblokkeerd te zijn.

De reden hiervoor is dat ik Flitsmeister toch wel mis. Die moet ik nu starten op mijn iPhone en die stuurt dan via de bluetooth audio de gesproken meldingen door.

Tot zover mijn bevindingen in de afgelopen tijd :)

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AGel64
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22-02 08:06
Vandaag mijn auto gehad. Koppelen met my renault app ging vlot. Zie alleen geen gevens in de app en kan niks bedienen. Komt dat jullie bekend voor en wat kan ik er aan doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
AGel64 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:19:
Vandaag mijn auto gehad. Koppelen met my renault app ging vlot. Zie alleen geen gevens in de app en kan niks bedienen. Komt dat jullie bekend voor en wat kan ik er aan doen
klopt, geduld hebben en dan komt het vanzelf.

En veel fijne kilometers natuurlijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scorpio
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-10 20:51
Na wat heen en weer geklooi met wel/niet android auto toch maar besloten t bij de auto te laten.
Dus geen android auto.

Laatste druppel was dat ik nu ook de Fastned app genomen heb en als ik daar een route op plan kan die naar Waze of Maps
Leek goed te werken maar als je geen route pland laat t kleine cockpit venster in de wagen je alleen t waze poppetje zien en geen plattegrond wegen achtig overzicht.Vindt k niet mooi :-(
Planning sturen naar Maps werkt maar dan moet je niet inclusief terugreis doen want dan neemt Maps alleen begin en eindpunt en die zijn t zelfde :+

Zo zijn er nog een paar dingen waar k me aan stoor met Android auto dus k heb die uitgezet.

Met de maps van RLink gaat t goed en steld die ook laadsessies voor ,waar je uit verschillende kunt kiezen.

Vanaf dat besluit ben ik nu alles netjes aan t maken zodat mijn vrouw wanneer die rijdt dezelfde dingen voor zicht heeft. (ook een reden voor niet Android auto te kiezen)

Nog ff puntje op de i v.w.b. apps en muziek vanaf usb(telefoon) niet dat k die veel gebruik ..heb gemerkt dat m'n vrouw alleen de radio gebruikt en ik bijna alleen radio en Youtube music.
Heerlijk geluid die Harman Kardon (had ik dat al gezegd ?? :+ 8) :*) )

Morgen een ritje van ± 250 Km naar verjaardag van m'n kleinzoon en 's avonds weer terug.
Fastned voor dat soort tripjes genomen en hier in de buurt bij een fastned station de "autocharge"geactiveerd.

Heerlijk morgen lekker rijden met de Scenic, vlak voor de bestemming ff bijladen bij Fastned ,,plugin en uit en rijden maar weer en dan 's avonds zonder tussenstop weer naar huis 8)

Zie ik thuis wel weer wanneer te laden.

Fijne avond ;)

To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollekeb
[quote]Garrettvr schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:29:
Ik had vandaag in wat regenachtig weer een storing op de 'radar'. Assisted driving en adaptive cruise werkten niet meer. Na enkele minuten melding verdwenen en kon ik weer verder op de cruise control / Assisted Driving.

Bijzonder, even in de gaten houden dus.

Ghostbraking heb ik ook een keertje gehad, niet heel hinderlijk, wel bijzonder vind ik.
Daarnaast moet ik zeggen dat de Assisted Driving prima werkt, lang niet gek.

regenachtig weer een storing op de 'radar'. Assisted driving en adaptive cruise werkten niet meer.
Dit ook al regelmatig gehad met regenachtig weer, wel slecht vind ik vergeleken met mijn auto nooit gehad.

Ghostbraking komt bij mij ook heel vaak voor op de snelweg, hier moet echt iets aan gedaan worden in een update :(

Ohja vandaag ook weer een zwart scherm gehad tijdens het rijden, na een paar minuten weer normaal.

[ Voor 5% gewijzigd door pollekeb op 09-08-2024 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pollekeb
https://www.autovisie.nl/...us-van-de-renault-scenic/

Komt redelijk overeen met mijn verbruik nu, niet echt goed te noemen dus.

[ Voor 9% gewijzigd door pollekeb op 09-08-2024 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazdrovje
Garrettvr schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:29:
Ik heb de indruk dat dit by design is. Zodra de ruitenwissers met een beetje tempo beginnen schakelt de ACC uit (werkt zelfs zonder regen). De gedachte zal zijn dat bij zware regenval de afstandsmetingen niet betrouwbaar genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:11
pollekeb schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:40:
https://www.autovisie.nl/...us-van-de-renault-scenic/

Komt redelijk overeen met mijn verbruik nu, niet echt goed te noemen dus.
14KW over 950 km, merendeel snelweg, eigenlijk 13,64KW wat mijn teller geeft 2,5% te weinig aan

[ Voor 8% gewijzigd door Fredericm op 10-08-2024 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Fredericm schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 23:18:
[...]

14KW over 950 km, merendeel snelweg, eigenlijk 13,64KW wat mijn teller geeft 2,5% te weinig aan
Begrijp er niets van, welke snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
Op de snelweg kwam ik er achter dat 20km op de teller 20,5 met hectometerpaaltjes was. Dus we rijden 2,5% meer dan we denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AGel64
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22-02 08:06
Auto nu 2 dagen in bezit. Rijdt geweldig maar helaas een storing in alles wat met cruise control te maken heeft. Verder kan ik gewoon rijden maar systemen dus niet bruikbaar. Brandt een geel lampje met sleutel en in dus maandag terug naar dealer. Wel jammer dat dit na 1 dag al gebeurd 🤔🤨. Ook my renault geeft na 2 dagen nog geen gegevens weer. Als ik ga laden krijg ik wel melding maar zie dus geen gegevens in app en kan niks bedienen.

[ Voor 20% gewijzigd door AGel64 op 11-08-2024 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
Mijn Renault duurde bij mij een paar dagen. Ik heb gebeld met klantenservice, zij moesten wat doen en ik systeem terugplaatsen naar fabrieksinstellingen, toen alles oke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Fredericm schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 00:28:
Op de snelweg kwam ik er achter dat 20km op de teller 20,5 met hectometerpaaltjes was. Dus we rijden 2,5% meer dan we denken
sorry, bedoelde met welke snelheid rijd je om dat verbruik te halen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fredericm
Kees_frl schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:11:
[...]

sorry, bedoelde met welke snelheid rijd je om dat verbruik te halen :)
90 km per uur, soms beetje langzamer door ACC

[ Voor 7% gewijzigd door Fredericm op 11-08-2024 14:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:34

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ja dat verklaard wel een laag verbruik met zo'n opa snelheid :P

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Fredericm schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:55:
[...]

90 km per uur, soms beetje langzamer door ACC
Dankjewel, ik rijd ook primair snelweg maar dan 120 a 130. Dus dacht al waarom haal ik dat dan niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

@Kees_frl Wat is jouw verbruik bij die snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Chaoss schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:10:
@Kees_frl Wat is jouw verbruik bij die snelheden?
Met deze temperaturen. Zoals eerder wel eens vermeld rij ik frequent Leeuwarden naar Zaltbommel. 200 km heen en dan logisch weer 200 terug. :)

Ik blijf echt steken op 22 kWh per 100 km gemiddeld. En dan doe ik wel mijn best, rustig optrekken afremmen op de motor indien ik eens moet afremmen.

Het is echter bijna nooit stoppen, alleen maar snelwegen. Snelheid rond de 110 a 130 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-09 15:22
Kees_frl schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:17:
[...]

Met deze temperaturen. Zoals eerder wel eens vermeld rij ik frequent Leeuwarden naar Zaltbommel. 200 km heen en dan logisch weer 200 terug. :)

Het is echter bijna nooit stoppen, alleen maar snelwegen. Snelheid rond de 110 a 130 :)
Dit lijkt toch wel erg hoog.
Welke uitvoering hebt u? 19inch velgen en de smallere banden doen veel goeds qua verbruik.

Ik zit met de 2020 Kia Soul lager, en rijdt op 19inch ipv de voor de Soul std 17,,zelfs met flinke stukken 136 op gps. Qua gewicht zijn ze vergelijkbaar en een Soul heeft de stroomlijn van een gemiddeld huis.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Inter18 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 22:06:
[...]

Dit lijkt toch wel erg hoog.
Welke uitvoering hebt u? 19inch velgen en de smallere banden doen veel goeds qua verbruik.

Ik zit met de 2020 Kia Soul lager, en rijdt op 19inch ipv de voor de Soul std 17,,zelfs met flinke stukken 136 op gps. Qua gewicht zijn ze vergelijkbaar en een Soul heeft de stroomlijn van een gemiddeld huis.

.
Ja vindt het ook vrij hoog, kijken hoe het zich ontwikkelt. Ik heb de Alpine 20 inch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pollekeb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwjqvqbBLK92CRHFoNtjgEnukKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sy5j4jfFIUWAlNrhshVNQVYL.jpg?f=fotoalbum_large
Heb nu 9700 km op de teller en kom niet lager dan dit, zou met deze temperaturen echt wel wat lager moeten.
Dit is na een tripje naar Oostenrijk gereset veel op de autobaan 130 km/u gereden, rij gemiddeld snelwegen rond de 110km/u en ook veel 80km wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpio
Gevonden🤗

[ Voor 97% gewijzigd door scorpio op 12-08-2024 11:24 ]

To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Weet iemand waar die soort van ventilatieroostertjes onder de stoelen voor zijn? Zojuist dik gevecht gehad om een gevallen snoepje er uit te krijgen. Maar volgens mij is het gelukt. Leek wel of ik het beruchte snoepje over de volledige bodem hoorde rollen tijdens t rijden. Zeeeeeeeeeeeeeeeer irritant. Denk dat hij door dat roostertje naar binnen is gekomen.

[ Voor 14% gewijzigd door Japie.G op 12-08-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-09 09:17
Ik heb een stomme vraag; ik weet dat de Scenic een full-electric is. Echter de Symbioz, die is "Hybride". Maar betekent dit nu ook dat ik hem zo in kan stellen dat je PUUR op de accu rijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
Vraagje, 'een' motor (of iets dat draait) maakt ontzettend veel lawaai alsof het schuurt. Dit merk ik voornamelijk wanneer de auto aan het koelen is. Meer mensen dit opgevallen of kan ik beter even richting de dealer gaan?

Groetjes van G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Garrettvr schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:50:
Vraagje, 'een' motor (of iets dat draait) maakt ontzettend veel lawaai alsof het schuurt. Dit merk ik voornamelijk wanneer de auto aan het koelen is. Meer mensen dit opgevallen of kan ik beter even richting de dealer gaan?
Dat is de warmtepomp, niets om je druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

pollekeb schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:48:
[Afbeelding]
Heb nu 9700 km op de teller en kom niet lager dan dit, zou met deze temperaturen echt wel wat lager moeten.
Dit is na een tripje naar Oostenrijk gereset veel op de autobaan 130 km/u gereden, rij gemiddeld snelwegen rond de 110km/u en ook veel 80km wegen.
Valt me ook wat tegen. Heb je de 20" velgen? Denk dat de 19" wel iets zuiniger zijn. Bij de Hyundai Kona geven ze een andere WLTP op bij modellen met grotere velgen, scheelt bij de Kona iets van 60km op een wltp van 510km (kleine velgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
ebis schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:02:
[...]

Dat is de warmtepomp, niets om je druk over te maken.
Goed om te weten maar toch vind in het lawaai boven normaal maar dat is natuurlijk een mening… niemand die dit is opgevallen?

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Garrettvr schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:17:
[...]

Goed om te weten maar toch vind in het lawaai boven normaal maar dat is natuurlijk een mening… niemand die dit is opgevallen?
De compressor van de warmtepomp inderdaad. Is niet de meest stille. Maarja, zonder draaiende ice vallen alle geluiden op.

Achja..
YouTube: Pre-cooling via app

[ Voor 13% gewijzigd door Japie.G op 13-08-2024 07:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Garrettvr schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:17:
[...]

Ja, maar nogmaals niet alleen bij Renault. Iemand in Volvo topic stelde weekje geleden dezelfde vraag. Die warmte pompen onder de auto maken gewoon veel lawaai en 9 van de 10 keer ben je aan het rijden en heeft niemand er last van.

In weer een ander topic stond laatst een verhaal dat de buren bij die persoon had aangeklopt vanwege de herrie of alles goed met de auto ging :)

Alles is goed en normaal. Of je het bij de auto vindt passen is een tweede. Maar er is iig niets stuk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
smeerbartje schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:20:
Ik heb een stomme vraag; ik weet dat de Scenic een full-electric is. Echter de Symbioz, die is "Hybride". Maar betekent dit nu ook dat ik hem zo in kan stellen dat je PUUR op de accu rijdt?
De Symbioz is geen plug-in hybride maar een mild hybride zo te zien. Ik ga er daarmee vanuit dat je dan niet puur op de accu kan rijden.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco1b
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-08 08:53
Even een vraagje betreft de zit voorin.

Ik heb het gevoel dat ik mijn stoel eigenlijk iets verder naar achter zou willen hebben maar ik heb de stoel helemaal achterin. Meer lange mensen die dit gevoel hebben?
Ter indicatie ik ben 1,93mtr.

Voor de rest mis ik wel wat functies die ik wel had in mijn oude id3. Met name de functie om de Climate control nog 1 uur in bedrijf te laten vind ik wel een gemis.

Zeker met het huidige weer en supermarkt bezoek is het een simpele maar ideale functie

[ Voor 34% gewijzigd door remco1b op 13-08-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
Zijn er hier tweakers die toevallig op 19” velgen rijden? Ik ben benieuwd naar jullie verbruik. Uiteraard is het verbruik afhankelijk van veel factoren, maar hoe meer info hoe beter.

Ik kan kiezen tussen een grijze Alpine met 20” of een zwarte Iconic met 19” en grijs dak. Lastig lastig…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 17:21

HeroS

SmartHome Nerd

Safaci schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:42:
Zijn er hier tweakers die toevallig op 19” velgen rijden? Ik ben benieuwd naar jullie verbruik. Uiteraard is het verbruik afhankelijk van veel factoren, maar hoe meer info hoe beter.

Ik kan kiezen tussen een grijze Alpine met 20” of een zwarte Iconic met 19” en grijs dak. Lastig lastig…
Daarop is geen eenvoudig antwoord te geven omdat het met zoveel factoren te maken heeft. Maar kost je denk tussen de 30 a 50 km.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
remco1b schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:13:
Even een vraagje betreft de zit voorin.

Ik heb het gevoel dat ik mijn stoel eigenlijk iets verder naar achter zou willen hebben maar ik heb de stoel helemaal achterin. Meer lange mensen die dit gevoel hebben?
Ter indicatie ik ben 1,93mtr.

Voor de rest mis ik wel wat functies die ik wel had in mijn oude id3. Met name de functie om de Climate control nog 1 uur in bedrijf te laten vind ik wel een gemis.

Zeker met het huidige weer en supermarkt bezoek is het een simpele maar ideale functie
Dat is denk ik heel persoonlijk. Ik ben zelf 2,05 maar heb de stoel bij mijn weten nog niet eens helemaal naar achteren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Potpourri
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 01-10 18:11
Kees_frl schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:08:
[...]

Dat is denk ik heel persoonlijk. Ik ben zelf 2,05 maar heb de stoel bij mijn weten nog niet eens helemaal naar achteren. :)
Ik ben zelf 1m86 en ik zit ook geheel naar achteren met mijn Iconic, ik heb wel gemerkt dat dit komt daar ik de stoel ook vrij hoog heb gezet waardoor die ook beetje naar voor komt en ik dus verder naar achter moet (Hopelijk is de uitleg nog volgbaar ;) )

Indien ik de stoel op zijn laagste zou zetten denk ik dat ik nog wel ruimte zou over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Kees_frl schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:08:
[...]

Dat is zeker persoonlijk, want niet iedereen van dezelfde lengte heeft ook dezelfde (binnen)beenlengte.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm

Ik rijd op 19 inch. Ik rijd langzaam 90 en rij 13,5 kw dus zuiniger dan wltp

Ik ben 1,92 zit goed, soms lekkerbek helemaal strekken naast rem

[ Voor 6% gewijzigd door Fredericm op 13-08-2024 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pollekeb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Comfort range techno met 19inch. Ik rij 14,5/kwh/100km met 60pct snelweg acc op 104kmh, en 40pct rijksweg acc op 86kmh.

Oostenrijk trip 21kwh/100km met 135op acc en zelf bijtrappen tot 140/145

Ben 1,88m en heb stoel op achterste stand staan. Comfortabel met knie niet tegen telefoonlaadplankie.

[ Voor 57% gewijzigd door Japie.G op 13-08-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik heb bij mijn werkgever aangegeven een Scenic te willen, moet nog beoordeel worden omdat de auto net boven budget is.

Maar ik realiseerde mij vanmiddag dat de laadpoort van de Scenic aan de zijkant zit. Dat gaat nog een probleem worden bij mij thuis. Ik heb een laadpaal aan de muur hangen achter een schutting deur. Mijn huidige EV heeft de laadpoort aan de voorkant die parkeer ik met de voorkant achter de schutting deur en dan heb ik zelfs genoeg kabel om deze over de deur heen te hangen. Ik denk niet dat dit met de scenic gaat lukken. Hoelang is de laadkabel die bij de scenic zit?

Situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OI9tcH0ihu__UovE5AhN9Bkdkp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SEn520Y3Ey8Xb3xU8wT1rh2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Chaoss op 13-08-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
5 meter en laadpunt zit voor aan passagierksnt. Voorbij wiel dus ongeveer 1 meter van de voorkant af

[ Voor 36% gewijzigd door Fredericm op 13-08-2024 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Fredericm schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:53:
5 meter en laadpunt zit voor aan passagierksnt. Voorbij wiel dus ongeveer 1 meter van de voorkant af
De kabel die er bij mij bij zit is drie meter. Bijzonder het verschil. :)

Morgen toch ff nameten voor de zekerheid trouwens O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Kees_frl op 13-08-2024 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RB91
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-10 13:56
Gisteren heb ik mijn Scenic mogen ontvangen, 1,5 maand na bestellen al.
En wat is dit een fijne auto!
Gelukkig werkt de app bij mij vanaf het moment van inloggen in de auto al direct, erg fijn met dit weer.

Ik heb een iconic, geen 360 pakket besteld omdat ik de binnenspiegel daarbij erg lelijk vind.
Hoewel ik (na bestellen) op verschillende plekken al had gelezen over de matige kwaliteit van de achteruitrijcamera ben ik toch wel verbaasd over de daadwerkelijke kwaliteit van de camera.
Deze is niet matig, het is gewoon bizar slecht; niveautje Random Reader zeg maar.
Is dit écht normaal??
De testrit heb ik gemaakt in een iconic met 360 pakket en ik ging er eigenlijk vanuit dat het op de kwaliteit van de camera geen invloed zou hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLrs-3nM_bLH8pI96HaV6b6-Kfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3i2mdganlxbc7CrWGYyuEfL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door RB91 op 14-08-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

RB91 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 07:55:
Gisteren heb ik mijn Scenic mogen ontvangen, 1,5 maand na bestellen al.
En wat is dit een fijne auto!
Gelukkig werkt de app bij mij vanaf het moment van inloggen in de auto al direct, erg fijn met dit weer.

Ik heb een iconic, geen 360 pakket besteld omdat ik de binnenspiegel daarbij erg lelijk vind.
Hoewel ik (na bestellen) op verschillende plekken al had gelezen over de matige kwaliteit van de achteruitrijcamera ben ik toch wel verbaasd over de daadwerkelijke kwaliteit van de camera.
Deze is niet matig, het is gewoon bizar slecht; niveautje Random Reader zeg maar.
Is dit écht normaal??
De testrit heb ik gemaakt in een iconic met 360 pakket en ik ging er eigenlijk vanuit dat het op de kwaliteit van de camera geen invloed zou hebben.
Ik heb een techno met 360 pakket en heb niets te klagen over de achteruit camera. Wat is er overigens lelijk aan de binnenspiegel? Heb je een foto van de non augmented vision variant? Ik heb nooit bedacht dat daar verschil in zat :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Ik mag mij hier ook melden.
Gisteren de bestelorder doorgegeven voor zakelijke lease.

Het is de Techno, comfort range geworden.
Incl Pack Advanced Driving assist en Pack Comfort Premium en trekhaak.

Qua uitvoering en opties alles wat ik wilde precies binnen budget. enige jammere is dat ik als het had gekund voorkeur had voor de long range versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thafox2018
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-04 17:55
Zo al weer een paar dagen de scenic in huis,

echter met een volle lading geeft hij aan 530km op dit moment, als ik ga rijden komt er actie radius bij en schiet die omhoog naar ruim 615km,

iemand van jullie dit ook gezien ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RB91
Japie.G schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 07:58:
[...]

Ik heb een techno met 360 pakket en heb niets te klagen over de achteruit camera. Wat is er overigens lelijk aan de binnenspiegel? Heb je een foto van de non augmented vision variant? Ik heb nooit bedacht dat daar verschil in zat :-P
De spiegel bij het 360 pakket vind ik erg lomp/hoekig. Het rijden met een camera spiegel ervaar ik ook als onprettig. Vandaar voor mij destijds de logische keuze.
Deze spiegel krijg je zonder het 360 pakket. De auto heeft dan wel gewoon rondom parkeersensoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Honh-BiEtpxmkFgbIqifstuwWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rbGWyvpgEy7Ri3KdlQfqKnt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazdrovje
Thafox2018 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:29:
Zo al weer een paar dagen de scenic in huis,

echter met een volle lading geeft hij aan 530km op dit moment, als ik ga rijden komt er actie radius bij en schiet die omhoog naar ruim 615km,

iemand van jullie dit ook gezien ?
Dat komt omdat de range gebaseerd is op je verbruik van de laatste 70 km. Als je nu zuiniger gaat rijden dan je deed over die afstand, vergroot je daarmee automatisch je range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-09 07:49
RB91 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:39:
[...]

De spiegel bij het 360 pakket vind ik erg lomp/hoekig. Het rijden met een camera spiegel ervaar ik ook als onprettig. Vandaar voor mij destijds de logische keuze.
Deze spiegel krijg je zonder het 360 pakket. De auto heeft dan wel gewoon rondom parkeersensoren.
Ja het staat vrij summier op de Renault site wat het 360 pakket nou in de praktijk inhoudt, dit heb ik hier al beter proberen te documenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RB91
Echnon schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:31:
[...]

Ja het staat vrij summier op de Renault site wat het 360 pakket nou in de praktijk inhoudt, dit heb ik hier al beter proberen te documenteren.
De verschillen waren mij, dacht ik, duidelijk. De verschillen zoals jij omschreven hebt waren mij bekend en ook prima acceptabel. Maar het gigantische kwaliteitsverschil in camera had ik niet verwacht. Heb de dealer gemaild en een foto'tje meegestuurd, ben benieuwd naar de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 10:46

Geckoo

Good news, everyone!

is hier al duidelijkheid of de e-tech nou Vehicle to Grid V2G of Vehicle to Load V2L ondersteund? de 5 doet he wel.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Geckoo schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:30:
is hier al duidelijkheid of de e-tech nou Vehicle to Grid V2G of Vehicle to Load V2L ondersteund? de 5 doet he wel.
Ja, ook al eerder in topic besproken (zoekfunctie) Daarnaast kun je het ook gewoon terugvinden op de Renault site.

En de huidige Scenic heeft beide niet. Misschien bij een ander jaarmodel of facelift ofzo :)

[ Voor 7% gewijzigd door Kees_frl op 14-08-2024 14:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Potpourri
Geckoo schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:30:
Ik denk dat het al eens beantwoord is hier, maar naar wat ik heb gelezen is dit niet beschikbaar op de Scenic, en is de Renault 5 de eerste die dit zal hebben bij de EV's van Renault. --> oops met tweede om het te beantwoorden

[ Voor 5% gewijzigd door Potpourri op 14-08-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Kees_frl schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:12:
[...]

De kabel die er bij mij bij zit is drie meter. Bijzonder het verschil. :)

Morgen toch ff nameten voor de zekerheid trouwens O-)
Nog gemeten? Ben wel benieuwd, met 5 meter red ik het wel.

Kom anders ff passen ik woon ook in Friesland :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Is het "pack advanced driving assist" standaard op de Alpine uitvoering? het staat niet genoemd bij de extra's maar ik kan deze pack ook niet selecteren bij de Alpine uitvoering. Bij de Techno wordt hij wel aangeboden.

edit: op de Alpine heb je blijkbaar alleen een veel duurdere optie "pack advanced driving assist & augmented vision" Daar zit meer in maar kost ook gelijk 1000,-. Het Advanced driving assist pack opde Techno kost maar 250,- en daar zit Active driver assist en blind spot warning in, dat heb ik op de huidige auto ook en zou ik wel missen.

[ Voor 43% gewijzigd door Chaoss op 14-08-2024 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
Chaoss schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:12:
Is het "pack advanced driving assist" standaard op de Alpine uitvoering? het staat niet genoemd bij de extra's maar ik kan deze pack ook niet selecteren bij de Alpine uitvoering. Bij de Techno wordt hij wel aangeboden.

edit: op de Alpine heb je blijkbaar alleen een veel duurdere optie "pack advanced driving assist & augmented vision" Daar zit meer in maar kost ook gelijk 1000,-. Het Advanced driving assist pack opde Techno kost maar 250,- en daar zit Active driver assist en blind spot warning in, dat heb ik op de huidige auto ook en zou ik wel missen.
Eerder had je die beide opties op de Alpine wel. Er zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd in de te kiezen pakketten, waarbij je dus niet meer alleen dat pack kan kiezen zonder augmented vision.

Komoot

• flugel83
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-08-2024
Hebben meer mensen last van Spotify via Apple CarPlay waarbij de bibliotheek maar beperkt zichtbaar is? Afspeellijsten of zelfs albums worden niet volledig weergeven.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

flugel83 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:34:
Hebben meer mensen last van Spotify via Apple CarPlay waarbij de bibliotheek maar beperkt zichtbaar is? Afspeellijsten of zelfs albums worden niet volledig weergeven.
Jep helaas, behalve als je stilstaat.

• Echnon
Ik wou wel dat deze auto inmiddels al wat bugfixes had gehad, of tenminste een ctrl alt del knop ergens zou hebben...

App heeft nog connectie maar de connectie met de auto lijkt helemaal vastgelopen, de data update niet meer

Ook komt er geen audio meer uit de geluidsbronnen (radio, apps, android auto) zodra ik met android auto connect. Systeemgeluiden blijven nog wel werken. Dan moet ik met name de bluetooth met mijn telefoon verbreken en is er ineens weer audio.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Nou! Ook hier weer een langere rit achter de rug. Intussen de derde keer een 'long haul' EV rit. Ik begin dus wat ervaring te krijgen.

Raalte - Oostenrijk (Zell am See)

Scenic Techno comfort range 170pk (de kleine accu, 'goedkope' versie dus)

Ik rijd de auto privé, als gezin met 2 kinderen (5jr & 1jr). Ik reed voorheen met de Megane e-tech welke ik heb vervangen voor deze auto omwille van de extra ruimte achterin. En man, wat een verademing voor onze situatie. Kinderen zitten zeer ruim achterin in de autostoelen en daartussen staat dan de koelbox. Een campingbedje voor de kleinste kan tussen de voorstoel en de achterbank liggen.De kofferbak heeft vervolgens genoeg ruimte om onze spullen, matras voor babycampingbed, buggy en alles wat we verder nodig hadden mee te nemen.. Twee iPad houders aan de hoofdsteunen zorgen voor vermaak voor de kinderen onderweg. Superfijne reisauto!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HIIioAdtDe03IscfMSzxvKSdRU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YOEsKnTqvSywiwnlsBTnHQOK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rCICQy1Xr83Yz98_-A1PizasvM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBtupuYfpRkhrQiuErH6Xkhl.jpg?f=fotoalbum_tile

Mensen dit is toch fantastisch :*)

Koelbox dus er tussen, en dan is het fijn dat de Scenic ook een 12v achterin heeft. Met mijn koelbox had ik in de megane een verlengkabel naar voren nodig.

We zijn om 04:30 weg gereden met een 100pct accu. De verbruiksmeters gereset. Het was 15 graden. Met de megane kwam mijn eerste stop uit bij de Tesla SuC in Paderborn. In eerste instantie leek het er op dat ik nu die stop niet zou gaan halen omdat het verbruik veel hoger leek da ik gewend was. Bleek vals alarm. Door het resetten van de tripmeters ging ook de range schatting weer heel slecht worden.

Op basis van de vorige ervaringen gebruike ik de volgende strategie:
- Tesla SuC met abbo eerste keus ivm veel stalls en betrouwbaarheid, Ionity als tweede om zelfde reden en vaak bij tesla locaties gesitueerd. Aanbieders langs snelweg en de fastneds etc vermijden omdat deze vaak gewoon te weinig stalles hebben en te druk zijn. Ik reed op een zwarte zondag heen ;)
- Vertekken met 100pct.
- In Duitsland rij ik de toegestane max snelheid +4kmh op de cruisecontrol.
- Op de stukken zonder snelheidsbeperking zet ik 135km/h op de cruisecontrol en trap zelf bij tot 140/145
- Zodra de SoC de 20pct aantikt of we willen stoppen om een andere reden start ik de Cargirngtime App op CarPlay, zet mijn eindbestemming er in en kijk vervolgens naar de meest dichtstbijzijnde Tesla SuC. Ik heb ingevoerd dat ik niet verder dan 1,5km van de route wil. Ik wil SuC locaties met minimaal 8 palen.
- Vervolgens zet ik de gekozen Tesla SuC in de google navigatie als eindbestemming en rij erheen.
- Bij het laden laad ik maximaal tot 80%. Wat dan telkens zo'n 20 tot 30 minuten kost. Dit is genoeg om te kunnen plassen, beentjes strekken etcetera.

In de praktijk komt dat neer op stints van ongeveer 200km. Dat is voor ons ook meer dan genoeg, dan wil ik echt wel even 20 minuutjes stoppen.

Geladen in Paderborn, Kircheim, Knetzgau, Reichertshofen voor 960km totale afstand. 12,5 uur gereden. Geen noemenswaardige files, wel veel baustelles.

Helaas werd op vakantie onze zoon ziek waardoor we uiteindelijk besloten om eerder terug naar NL te gaan. Redelijk acuut besloten om 19:00 avonds, en om 21:-- zaten we in de wagen voor te terugrit. Dat was voor mij de eerste nachtrit en tevens de eerste keer dat ik het een tikkie vervelend vond om een EV te hebben. Wij wilden gewoon ZSM naar huis en dan is het toch wel heel irritant dat ik na 250km MOET stoppen om te laden. Ik weet het, het is veel gezonder, het voelt ook goed, maar in sommige gevallen, zoals deze, had ik die eerste stop willen overslaan. Dan nog fit, doorkarren denk je dan.

Ik heb een iets andere strategie gehanteerd die me eerlijk gezegd ook wel heel erg goed beviel, Ik bedacht gewoon dezelfde laders als de heenweg te pakken, dan weet ik tenminste waar ik terecht kom en dat de boel werkt en groot genoeg is om zeker geen laadfiles mee te maken. Ik heb dus telkens een lader als eindbestemming ingevoerd. Daar aangekomen de auto aan de lader gezet. Vervolgens in de auto de volgende lader als eindbestemming ingevoerd waardoor de auto natuurlijk gaat miepen dat er laadstops nodig zijn. Die gewoon geaccepteerd en vervolgens op 'tussenstops' bewerken geklikt om de laadstops er weer uit te halen. Terwijl de auto aan het laden is zie ik het aankomst percentage oplopen van bv -40pct naar +5pct. Ik stopte met laden als het aankomstpercentage voor de volgende lader op +5pct stond. In de praktijk kwam ik dan daar met +1-pct aan. Viel me al eerder op dat google extreem voorzichtig inschat. Perfect dus, Ik heb de terugrit op deze manier in 11 uur voltooid. Toch een dikke 1,5 uur korter dan de heenweg. Puur door niet meer te laden dan nodig is en echt laag in SoC aan te komen bij de lader waardoor je optimaal profiteert van de hogere laadsnelheid op lage SoC's.

Een paar dingen die me nog opvielen:
Als je de bestuurdersdeur dichtlaat blijft de airco en alles nog lekker aan, maar zodra je deze opent gaat dat uit, Aan de snellader dus even aan denken dat je na inpluggen de auto wee rop contact zet zodat alles verder blijft draaien. Als je per ongelijk de rem ook intrapt en dus eigenlijk start, dan stopt het laden :-P

Ik heb enkele ghostbrakes gehad, en ook 2x ofzo een melding van botsingsgevaar terwijl er weinig aan de hand was. Irritant in de nacht, want er knalt een hele licht en geluidsshow van je dash af. Kinderen weer wakker.. irritant..

Verder gewoon helemaal niks geen gezeik of gedoe, Hele fijne reiswagen, ook met de 60kwh accu. Al is een grotere fijner om de eerste stint wat langer te kunnen maken ;-) Verder heb ik geen beperkend gevoel gehad door de accu. Persoonlijk natuurlijk..

De 170PK is ook meer dan zat, kon dikke prima meekomen op de Duitse Autobahn. Niks aan het handje. Het blijft toch wel heerlijk om met 130kmh naar beneden te zoeven en dan geen rem aan te raken. Perfect, berijden op de passen, maar dus ook op de snelwegen is een heerlijke ervaring met de EV, je hoeft nergens over na te denken. Heerlijk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAQ3MAQ9DWTKHtx3mcD6UgZIc04=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EgnwRFJ4m5Bvxp8eJWFqnAWQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3h9T7_WdS58j8JZ2jPFa8ljQwyo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMcTNvFGce5lpeSIRQ2dSE8A.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat een lap tekst, doe later wel spellingscontrole🤣

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17-09 13:00
Echnon schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:51:
Ik wou wel dat deze auto inmiddels al wat bugfixes had gehad, of tenminste een ctrl alt del knop ergens zou hebben...

App heeft nog connectie maar de connectie met de auto lijkt helemaal vastgelopen, de data update niet meer

Ook komt er geen audio meer uit de geluidsbronnen (radio, apps, android auto) zodra ik met android auto connect. Systeemgeluiden blijven nog wel werken. Dan moet ik met name de bluetooth met mijn telefoon verbreken en is er ineens weer audio.
Hier ook. Lijkt op een andere issue dan normaal. Ook via de Renault API en home assistant krijg ik geen info meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpio
volgende week mijn langste rit tot nog toe.

325 Km (van huis naar een tussenbestemming en een paar uur erna door naar t einddoel) en k merk aan mezelf dat k best twijfel dus zet t hier maar even:

Ik heb de kleine accu dus zou hij 430 moeten kunnen doen.
Ik ga dan uit van een kleine 400 dus als extra zekerheid 375 .

Dus ..ik zou t in 1 acculading van 100% moeten kunnen doen nietwaar? :Y

Om nu van de eindbestemming weer naar huis te kunnen(welke korter is dan de rit heen met tussenbestemming) dacht ik om zo'n 25 km voor de eindbestemming weer te laden tot een 95 %. (8>

Daarmee rijdt ik dan de laatste4 25 tot eindbestemming en zou in principe vanaf t einddoel rechtstreeks naar huis moeten kunnen ( =280Km)

klopt mijn redenatie? ik zou voor de tussenbestemming nog wat kunnen bijladen als bangerik maar k wil toch ook meemaken dat dit echt wel te doen is en niet als ie richting 15 % gaat al beginnen te zweten zoals ik vroeger bij minder dan de helft benzine in de tank al wilde tanken |:(

Denk dat dit gevoel bij je allereerste ev wel bekend is... Denk dat ik vlak voor de tussenbestemmning wel iets zal bijladen.. Zo van.. Laden als t kan.. Niet als t moet.. Zo houdt ik mezelf.. En de vrouw >:) .. Rustig

Dank voor t "luisteren" :*)

[ Voor 11% gewijzigd door scorpio op 15-08-2024 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TopOne01
Stel de bestemming eens in in de auto. Dan zie je het snel genoeg. Zelf gaan gokken met hoever de auto komt werkt niet. Is namelijk van zoveel factoren afhankelijk.

• tweetyvogel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:47
TopOne01 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:41:
[...]

Hier ook. Lijkt op een andere issue dan normaal. Ook via de Renault API en home assistant krijg ik geen info meer.
Hier ook in beide niet meer :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:40
Japie.G schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:05:
Nou! Ook hier weer een langere rit achter de rug. Intussen de derde keer een 'long haul' EV rit. Ik begin dus wat ervaring te krijgen.
Bedankt voor je uitgebreide verslag! Heb ook de 170 met kleine batterij besteld. Rij nu sinds een maandje een model y uit de pool in afwachting van de Scenic en dat is ook de standard range. Gelijk mee naar Slovenië gereden en was een beetje bang dat 170 pk toch wat tegen zou gaan vallen. Maar goed om te horen dat het jou alles mee valt (en ik weet dat het heus wel trager gaat zijn dan de Tesla maar die is ook gewoon belachelijk snel eigenlijk, zo snel dat ik alles en iedereen misselijk rijd 🤭)

• TopOne01
Hier werkt hij weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potpourri
Wat ik niet lijk te vinden in de auto is de gemiddelde snelheid sinds reset of sinds start? gemiddeld verbruik geven ze wel, maar de snelheid zie ik nergens.

is dit ergens te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdebruijn
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 06:47
Ik rijd de auto privé, als gezin met 2 kinderen (5jr & 1jr). Ik reed voorheen met de Megane e-tech welke ik heb vervangen voor deze auto omwille van de extra ruimte achterin. En man, wat een verademing voor onze situatie. Kinderen zitten zeer ruim achterin in de autostoelen en daartussen staat dan de koelbox. Een campingbedje voor de kleinste kan tussen de voorstoel en de achterbank liggen.De kofferbak heeft vervolgens genoeg ruimte om onze spullen, matras voor babycampingbed, buggy en alles wat we verder nodig hadden mee te nemen.. Twee iPad houders aan de hoofdsteunen zorgen voor vermaak voor de kinderen onderweg. Superfijne reisauto!
Mooi verslag! Ben nog even benieuwd: kan de middenarmsteun wel of niet naar beneden tussen de twee kinderstoelen in?

Mijn Scenic komt (hopelijk) ook snel; staat al bij de dealer, maar moet nog even afwachten of mijn huidige leasecontract, dat is verlengd in afwachting van levering van de Scenic, ook eerder mag worden afgebroken (zo niet, dan moet ik gaan wachten tot half november :'( )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TopOne01
Bij ons kan de middensteun wel naar beneden tussen de twee kinderstoelen (4&6). "Nadeel" van de grote auto en de ruimte achterin is dat je vanaf voor amper bij ze kan omdat ze zo ver naar achteren zitten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

rdebruijn schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:42:
[...]

Mooi verslag! Ben nog even benieuwd: kan de middenarmsteun wel of niet naar beneden tussen de twee kinderstoelen in?

Mijn Scenic komt (hopelijk) ook snel; staat al bij de dealer, maar moet nog even afwachten of mijn huidige leasecontract, dat is verlengd in afwachting van levering van de Scenic, ook eerder mag worden afgebroken (zo niet, dan moet ik gaan wachten tot half november :'( )
Bij ons kan hij naar beneden, maar wel beetje wrikken tussen de stoelen. Dus beter eerst naar beneden en dan stoelen er in. Ik heb er echter de koelbox gehad :-)
TopOne01 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:52:
"Nadeel" van de grote auto en de ruimte achterin is dat je vanaf voor amper bij ze kan omdat ze zo ver naar achteren zitten :).
Eens :-)

[ Voor 23% gewijzigd door Japie.G op 16-08-2024 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-09 12:16
Ik rijd momenteel met een elektrische Volvo XC40 die ook gebaseerd op Android Automotive en met Google Maps. Wat ik zeer fijn vind is dat op de bestuurdersdisplay het 'detail' zicht te zien is van de navigatie en op het centrale display een uitgezoomd overzichtsbeeld. Ik neem aan dat dat bij de Scenic ook zo is?

Op de Volvo is er recent een toevoeging gekomen waarbij nu ook op de bestuurdersdisplay de resterende tijd en kilometers en de aankomsttijd worden getoond (op de centrale display was dat al zo). Nu is de discussie op het XC40 forum of dit een Volvo-toevoeging is, of eerder een Google toevoeging. Dus vandaar mijn vraag: is er bij de Scenic iets gewijzigd wat dat betreft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnUXBX0btUKCfCXjD2fl7waSXeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pBOAHRL3Xlv3N3flRIsxG6xE.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TopOne01
madhondt schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:48:
Ik rijd momenteel met een elektrische Volvo XC40 die ook gebaseerd op Android Automotive en met Google Maps. Wat ik zeer fijn vind is dat op de bestuurdersdisplay het 'detail' zicht te zien is van de navigatie en op het centrale display een uitgezoomd overzichtsbeeld. Ik neem aan dat dat bij de Scenic ook zo is?

Op de Volvo is er recent een toevoeging gekomen waarbij nu ook op de bestuurdersdisplay de resterende tijd en kilometers en de aankomsttijd worden getoond (op de centrale display was dat al zo). Nu is de discussie op het XC40 forum of dit een Volvo-toevoeging is, of eerder een Google toevoeging. Dus vandaar mijn vraag: is er bij de Scenic iets gewijzigd wat dat betreft?

[Afbeelding]
Kan in de Scenic ook inderdaad. Op het hoofd scherm kan je tussen de drie standen wisselen met GM.
De toevoeging in het instrumentenscherm is vanuit Google en gaan wij uiteindelijk ook krijgen. Las in het Megane forum dat ook al wat mensen het hadden gekregen. Update wie en wanneer schijnt enorm random te zijn.

Edit: zie zojuist dat ik het ook al heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJ1vJc1pG54hS-GLOLmJEDPkzh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJ8ml7PB4TqG4fuALauhXiP1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door TopOne01 op 16-08-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopOne01
En weer offline.. 8)7. In het Megane forum staat inhoudelijk wat meer over de problemen. Conclusie: Wachten tot het vanzelf weer gaat werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BraMKJ
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-10-2024
Hier is hij (zwarte esprit alpine) ook binnen! Helaas nog problemen met het aanmelden van Renault Connect, dus dat wordt even afwachten. Verder wel heel erg onder de indruk van het uiterlijk en de rijeigenschappen van de Scenic. Toch echt wel een stapje erbij ten opzichte van de Megane E-tech die ik als voorloper had en dat vond ik al een prima auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
Zijn er meer mensen die storing hebben met verbinding?. Google werkt niet in de auto en de Renault app op de telefoon ook niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Fredericm schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:43:
Zijn er meer mensen die storing hebben met verbinding?. Google werkt niet in de auto en de Renault app op de telefoon ook niet
kijk eens boven je :)

EDIT 17-8 wel bijzonder dat de storing zo lang moet duren bij Renault. Verkeersinfo werkt hier wel met hotspot telefoon aan overigens. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Kees_frl op 17-08-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• optimist1965
  • Registratie: September 2016
  • Niet online
De verbindingsproblemen zijn toch wel storend. Een beetje hit & miss. De ene dag wel, de volgende dag niet meer. Jammer!

Ik dacht dat het aan mijn settings lag, want ik zag dat mijn privacy settings teruggezet waren naar niets toestaan, en dan werken de remote services functies niet. Het weer terugzetten op alles toestaan heeft niet tot gevolg dat de verbinding weer beschikbaar komt. Hmmm...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BraMKJ
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-10-2024
Ongeveer 48 uur na levering van de auto werkt Renault Connect bij mij ook. Heb vervolgens ook meteen een
iOS automation ingesteld die mijn telefoon automatisch als hotspot instelt zodra hij via bluetooth verbonden is met de auto. Hartelijk dank aan @Japie.G die een soortgelijke oplossing een aantal pagina's geleden heeft gedeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:49

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Raalte - Oostenrijk (Zell am See)

Scenic Techno comfort range 170pk (de kleine accu, 'goedkope' versie dus)

[Afbeelding][Afbeelding]

Mensen dit is toch fantastisch :*)

Koelbox dus er tussen, en dan is het fijn dat de Scenic ook een 12v achterin heeft. Met mijn koelbox had ik in de megane een verlengkabel naar voren nodig.

We zijn om 04:30 weg gereden met een 100pct accu. De verbruiksmeters gereset. Het was 15 graden. Met de megane kwam mijn eerste stop uit bij de Tesla SuC in Paderborn. In eerste instantie leek het er op dat ik nu die stop niet zou gaan halen omdat het verbruik veel hoger leek da ik gewend was. Bleek vals alarm. Door het resetten van de tripmeters ging ook de range schatting weer heel slecht worden.

Op basis van de vorige ervaringen gebruike ik de volgende strategie:
- Tesla SuC met abbo eerste keus ivm veel stalls en betrouwbaarheid, Ionity als tweede om zelfde reden en vaak bij tesla locaties gesitueerd. Aanbieders langs snelweg en de fastneds etc vermijden omdat deze vaak gewoon te weinig stalles hebben en te druk zijn. Ik reed op een zwarte zondag heen ;)
- Vertekken met 100pct.
- In Duitsland rij ik de toegestane max snelheid +4kmh op de cruisecontrol.
- Op de stukken zonder snelheidsbeperking zet ik 135km/h op de cruisecontrol en trap zelf bij tot 140/145
- Zodra de SoC de 20pct aantikt of we willen stoppen om een andere reden start ik de Cargirngtime App op CarPlay, zet mijn eindbestemming er in en kijk vervolgens naar de meest dichtstbijzijnde Tesla SuC. Ik heb ingevoerd dat ik niet verder dan 1,5km van de route wil. Ik wil SuC locaties met minimaal 8 palen.
- Vervolgens zet ik de gekozen Tesla SuC in de google navigatie als eindbestemming en rij erheen.
- Bij het laden laad ik maximaal tot 80%. Wat dan telkens zo'n 20 tot 30 minuten kost. Dit is genoeg om te kunnen plassen, beentjes strekken etcetera.

In de praktijk komt dat neer op stints van ongeveer 200km. Dat is voor ons ook meer dan genoeg, dan wil ik echt wel even 20 minuutjes stoppen.

Geladen in Paderborn, Kircheim, Knetzgau, Reichertshofen voor 960km totale afstand. 12,5 uur gereden. Geen noemenswaardige files, wel veel baustelles.

Helaas werd op vakantie onze zoon ziek waardoor we uiteindelijk besloten om eerder terug naar NL te gaan. Redelijk acuut besloten om 19:00 avonds, en om 21:-- zaten we in de wagen voor te terugrit. Dat was voor mij de eerste nachtrit en tevens de eerste keer dat ik het een tikkie vervelend vond om een EV te hebben. Wij wilden gewoon ZSM naar huis en dan is het toch wel heel irritant dat ik na 250km MOET stoppen om te laden. Ik weet het, het is veel gezonder, het voelt ook goed, maar in sommige gevallen, zoals deze, had ik die eerste stop willen overslaan. Dan nog fit, doorkarren denk je dan.

Ik heb een iets andere strategie gehanteerd die me eerlijk gezegd ook wel heel erg goed beviel, Ik bedacht gewoon dezelfde laders als de heenweg te pakken, dan weet ik tenminste waar ik terecht kom en dat de boel werkt en groot genoeg is om zeker geen laadfiles mee te maken. Ik heb dus telkens een lader als eindbestemming ingevoerd. Daar aangekomen de auto aan de lader gezet. Vervolgens in de auto de volgende lader als eindbestemming ingevoerd waardoor de auto natuurlijk gaat miepen dat er laadstops nodig zijn. Die gewoon geaccepteerd en vervolgens op 'tussenstops' bewerken geklikt om de laadstops er weer uit te halen. Terwijl de auto aan het laden is zie ik het aankomst percentage oplopen van bv -40pct naar +5pct. Ik stopte met laden als het aankomstpercentage voor de volgende lader op +5pct stond. In de praktijk kwam ik dan daar met +1-pct aan. Viel me al eerder op dat google extreem voorzichtig inschat. Perfect dus, Ik heb de terugrit op deze manier in 11 uur voltooid. Toch een dikke 1,5 uur korter dan de heenweg. Puur door niet meer te laden dan nodig is en echt laag in SoC aan te komen bij de lader waardoor je optimaal profiteert van de hogere laadsnelheid op lage SoC's.

Een paar dingen die me nog opvielen:
Als je de bestuurdersdeur dichtlaat blijft de airco en alles nog lekker aan, maar zodra je deze opent gaat dat uit, Aan de snellader dus even aan denken dat je na inpluggen de auto wee rop contact zet zodat alles verder blijft draaien. Als je per ongelijk de rem ook intrapt en dus eigenlijk start, dan stopt het laden :-P

Ik heb enkele ghostbrakes gehad, en ook 2x ofzo een melding van botsingsgevaar terwijl er weinig aan de hand was. Irritant in de nacht, want er knalt een hele licht en geluidsshow van je dash af. Kinderen weer wakker.. irritant..

Verder gewoon helemaal niks geen gezeik of gedoe, Hele fijne reiswagen, ook met de 60kwh accu. Al is een grotere fijner om de eerste stint wat langer te kunnen maken ;-) Verder heb ik geen beperkend gevoel gehad door de accu. Persoonlijk natuurlijk..

De 170PK is ook meer dan zat, kon dikke prima meekomen op de Duitse Autobahn. Niks aan het handje. Het blijft toch wel heerlijk om met 130kmh naar beneden te zoeven en dan geen rem aan te raken. Perfect, berijden op de passen, maar dus ook op de snelwegen is een heerlijke ervaring met de EV, je hoeft nergens over na te denken. Heerlijk!

[Afbeelding][Afbeelding]

Wat een lap tekst, doe later wel spellingscontrole🤣
Bedankt voor dit zeer uitgebreide reisverslag!
Voor de vervanging van onze gezinswagen, de Renault Megane Estate uit 2017 staat de Scenic e-Tech hoog op het lijstje door de prijsstelling de geboden ruimte in het interieur.

Goed om te lezen dat de auto ook op lange trajecten goed bevalt! Mijn woon-werkverkeer bedraagt 60km enkele reis, dus wat dat betreft zou de "long range" niet noodzakelijk zijn. Wel gaan we ca 1-2 per jaar richting Zwitserland/Italië en ik was erg benieuwd hoe de "normal range" zou bevallen op langere trajecten.

Binnenkort toch maar eens een proefrit in gaan plannen.... ;)

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

voor deze auto omwille van de extra ruimte achterin.
Heb je zo'n fancy middenarmsteun, hang je nog schermen aan de voorstoelen :P, snap dat het met kleine kinderen waarschijnlijk handiger is.

Past er trouwens een Nintendo Switch in de tablet houder van de middenarmsteun?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Roland_EM25 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:38:
[...]

Mijn woon-werkverkeer bedraagt 60km enkele reis, dus wat dat betreft zou de "long range" niet noodzakelijk zijn. Wel gaan we ca 1-2 per jaar richting Zwitserland/Italië en ik was erg benieuwd hoe de "normal range" zou bevallen op langere trajecten.
Is altijd wel een lastige afweging. Ik heb sowieso 1x per week een rit van 120km (enkele reis) naar een klant, dat zou in de winter ook met de comfort range nog moeten lukken, die zal in de praktijk een range hebben van 300-350km. Maar dan moet je wel met 100% accu vertrekken, terwijl je liever zoveel mogelijk max 80% laad. Afgelopen week had ik een rit naar een klant van 150km enkele reis, dan is de short range in de winter al kantje boord.

Wij gaan ook 2x per jaar met vakantie waarbij de short range dan wel een klein nadeel heeft. Maar goed heb nu een EV die in de zomer ca 400km (kan in theorie richting de 500km maar dan moet ik de cc op max 100kmh zetten) doet. Dat betekend dat korte plaspauzes niet bestaan, elke pauze wordt gebruikt om de auto te laden. Geen ramp maar je moet het net wat beter plannen.

De long range geeft gewoon extra comfort, rij je niet veel dan hoef je hem thuis mischien maar 1x per week aan de lader te hangen. En op vakanties hoef je er minder rekening te houden. Staat wel tegenover dat je het hele jaar het extra gewicht van de long range met je meezeult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Chaoss schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:54:
[...]

Heb je zo'n fancy middenarmsteun, hang je nog schermen aan de voorstoelen :P, snap dat het met kleine kinderen waarschijnlijk handiger is.

Past er trouwens een Nintendo Switch in de tablet houder van de middenarmsteun?
Haha ja zo gaat dat. Middemarmsteun is dus niet in gebruik bij ons omdat de koelbox er staat, en tevens is de tabletplek te laag om lekker op te kijken vanuit een kinderstoel. Dus voor iedereen met dezelfde situatie:

YIFACOOM Tablet Houder Auto,... https://www.amazon.nl/dp/B09B77TT42?ref=ppx_pop_mob_ap_share

Werkt prima🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:40
Roland_EM25 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:38:
[...]
Goed om te lezen dat de auto ook op lange trajecten goed bevalt! Mijn woon-werkverkeer bedraagt 60km enkele reis, dus wat dat betreft zou de "long range" niet noodzakelijk zijn. Wel gaan we ca 1-2 per jaar richting Zwitserland/Italië en ik was erg benieuwd hoe de "normal range" zou bevallen op langere trajecten.
Ik rij zelf niet meer dan 200km op een dag dus comfort range ruim voldoende. De longe range was in mijn lease situatie wel zo'n 70 euro p/m extra. Dan maar 2x per jaar een uurtje langer onderweg naar vakantie, voor die uitzonderingen ga ik geen honderden euro's per jaar extra besteden.

Uiteindelijk moet je naar je eigen gebruik kijken en afwegen of het je waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollekeb
https://www.autoweek.nl/a...-een-slak-door-frankrijk/

Leuk verhaal, ook duidelijk dat het verbruik behoorlijk hoger is dan verwacht RN 16.7KW/100km

[ Voor 24% gewijzigd door pollekeb op 18-08-2024 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Safaci
Om heel eerlijk te zijn vind ik 16,7kWh/100km best netjes. :P Haal je alsnog ca 520km met de long range..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollekeb
Safaci schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:31:
Om heel eerlijk te zijn vind ik 16,7kWh/100km best netjes. :P Haal je alsnog ca 520km met de long range..
Ja omdat er een 87kw accu in zit, mijn oude Enyaq 77kw had op dat soort wegen een beter gemiddelde.
Maar goed gaan zien hoe de Scenic het straks in de winter gaat doen, daar ik geen warmtepomp had op de Enyaq lag het verbruik 30% hoger.
Dus hoop dat gemiddeld gezien de Scenic toch minimaal gelijk of lager is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

pollekeb schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:37:
[...]

Ja omdat er een 87kw accu in zit, mijn oude Enyaq 77kw had op dat soort wegen een beter gemiddelde.
Maar goed gaan zien hoe de Scenic het straks in de winter gaat doen, daar ik geen warmtepomp had op de Enyaq lag het verbruik 30% hoger.
Dus hoop dat gemiddeld gezien de Scenic toch minimaal gelijk of lager is.
Heb op mijn huidige auto (Kona) ook een warmte pomp maar de range is in de winter/herfst met slecht weer (veel wind) alsnog 15-20% lager.

Maar ik denk dat veel mensen hier de Iconic of Alpine hebben en die 20" 235 banden haalt ook zo 75-100km van de range af.

[ Voor 9% gewijzigd door Chaoss op 19-08-2024 15:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RB91
Chaoss schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:20:
[...]

Heb op mijn huidige auto (Kona) ook een warmte pomp maar de range is in de winter/herfst met slecht weer (veel wind) alsnog 15-20% lager.

Maar ik denk dat veel mensen hier de Iconic of Alpine hebben en die 20" 235 banden haalt ook zo 75-100km van de range af.
Ik lees veel dat mensen spreken over de beperking van range als gevolg van de grotere velg en bredere band.
Kan de redenatie ook prima volgen, meer rolweerstand, gewicht e.d.

Echter; ik heb een iconic met de 20" velgen en 235 banden. Heb hem nu net geen 1000km en rij daarbij een gemiddelde van 16,4kw/100km. Dat is een mengeling van binnendoor, snelweg met 110 en snelweg met 130/140.
Daarbij rij ik niet heel behoudend (perso modus, waarbij alleen de airco standaard op eco staat) en zeker in het begin ben je toch wat meer aan het klooien met gas geven.

Ik zie eigenlijk geen/weinig berichten van mensen die echt beduidend zuiniger rijden, ook niet met de kleinere velgen en smallere banden.

Ik vraag me af of het verschil in de praktijk nu echt zo groot is als op veel plekken wordt genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

RB91 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:42:

Ik vraag me af of het verschil in de praktijk nu echt zo groot is als op veel plekken wordt genoemd.
Ik heb het wel eens eerder genoemd maar de Kona is ook met 2 velgmaten te krijgen en die geven bij de grotere velgen een 11% lagere range op. Verwacht dat het bij de Scenic vergelijkbaar is.

Ik twijfel nog tussen de Techno en de Alpine. Denk dat ik liever een Techno + panodak heb dan een Alpine.

Ik heb proefgereden in een Alpine, dat reed prima maar hoorde wel wat bandenrol geluid, denk dat dit met smallere banden ook minder is. Comfort zal ook iets beter zijn. De Alpine stoelen zaten wel erg lekker, helaas heeft de dealer geen Techno uitvoering staan, die stoelen zou ik ook graag willen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Echnon
Chaoss schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:18:
[...]
Ik heb proefgereden in een Alpine, dat reed prima maar hoorde wel wat bandenrol geluid, denk dat dit met smallere banden ook minder is. Comfort zal ook iets beter zijn. De Alpine stoelen zaten wel erg lekker, helaas heeft de dealer geen Techno uitvoering staan, die stoelen zou ik ook graag willen proberen.
Nou achteraf zou ik voor een Alpine zijn gegaan ipv een Iconic alleen om de stoelen. Ik kom ook uit een Kona en die had betere stoelen dan de Iconic. Die stoelen lijken toch wel heel erg op de Techno

[ Voor 4% gewijzigd door Echnon op 20-08-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Echnon schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:34:
[...]

Nou achteraf zou ik voor een Alpine zijn gegaan ipv een Iconic alleen om de stoelen. Ik kom ook uit een Kona en die had betere stoelen dan de Iconic. Die stoelen lijken toch wel heel erg op de Techno
Zal de dealer eens vragen of ze bij andere filialen in Friesland wel een Techno hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaSw85
RB91 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:42:
[...]

Ik lees veel dat mensen spreken over de beperking van range als gevolg van de grotere velg en bredere band.
Kan de redenatie ook prima volgen, meer rolweerstand, gewicht e.d.

Echter; ik heb een iconic met de 20" velgen en 235 banden. Heb hem nu net geen 1000km en rij daarbij een gemiddelde van 16,4kw/100km. Dat is een mengeling van binnendoor, snelweg met 110 en snelweg met 130/140.
Daarbij rij ik niet heel behoudend (perso modus, waarbij alleen de airco standaard op eco staat) en zeker in het begin ben je toch wat meer aan het klooien met gas geven.

Ik zie eigenlijk geen/weinig berichten van mensen die echt beduidend zuiniger rijden, ook niet met de kleinere velgen en smallere banden.

Hier een Esprit Alpine met een kleine 3000 km op de teller. Mix van 60 en 100 wegen, enkele keer snelweg met 130 maar voornamelijk 100-110. Verbruik tot nu toe zit op 16,7. Perso modus standaard aan, airco niet in eco stand denk ik. Rijdt vrijwel alles met de adaptieve cc op 3 streepjes/2 sec afstand. Dat werkt het fijnst merk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door MaSw85 op 20-08-2024 13:23 ]

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Safaci
Echnon schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:34:
[...]

Zijn de stoelen van de Alpine dan echt zoveel comfortabeler dan de stoelen in de Iconic? Ik vond de stoelen in de Iconic net wat mooier (plus elektrisch verstelbaar). Uiteindelijk gekozen voor Alpine, maar vond het interieur van de Iconic net wat chiquer.
Pagina: 1 ... 19 ... 53 Laatste