Nou! Ook hier weer een langere rit achter de rug. Intussen de derde keer een 'long haul' EV rit. Ik begin dus wat ervaring te krijgen.
Raalte - Oostenrijk (Zell am See)
Scenic Techno comfort range 170pk (de kleine accu, 'goedkope' versie dus)
Ik rijd de auto privé, als gezin met 2 kinderen (5jr & 1jr). Ik reed voorheen met de Megane e-tech welke ik heb vervangen voor deze auto omwille van de extra ruimte achterin. En man, wat een verademing voor onze situatie. Kinderen zitten zeer ruim achterin in de autostoelen en daartussen staat dan de koelbox. Een campingbedje voor de kleinste kan tussen de voorstoel en de achterbank liggen.De kofferbak heeft vervolgens genoeg ruimte om onze spullen, matras voor babycampingbed, buggy en alles wat we verder nodig hadden mee te nemen.. Twee iPad houders aan de hoofdsteunen zorgen voor vermaak voor de kinderen onderweg. Superfijne reisauto!
Mensen dit is toch fantastisch
Koelbox dus er tussen, en dan is het fijn dat de Scenic ook een 12v achterin heeft. Met mijn koelbox had ik in de megane een verlengkabel naar voren nodig.
We zijn om 04:30 weg gereden met een 100pct accu. De verbruiksmeters gereset. Het was 15 graden. Met de megane kwam mijn eerste stop uit bij de Tesla SuC in Paderborn. In eerste instantie leek het er op dat ik nu die stop niet zou gaan halen omdat het verbruik veel hoger leek da ik gewend was. Bleek vals alarm. Door het resetten van de tripmeters ging ook de range schatting weer heel slecht worden.
Op basis van de vorige ervaringen gebruike ik de volgende strategie:
- Tesla SuC met abbo eerste keus ivm veel stalls en betrouwbaarheid, Ionity als tweede om zelfde reden en vaak bij tesla locaties gesitueerd. Aanbieders langs snelweg en de fastneds etc vermijden omdat deze vaak gewoon te weinig stalles hebben en te druk zijn. Ik reed op een zwarte zondag heen
- Vertekken met 100pct.
- In Duitsland rij ik de toegestane max snelheid +4kmh op de cruisecontrol.
- Op de stukken zonder snelheidsbeperking zet ik 135km/h op de cruisecontrol en trap zelf bij tot 140/145
- Zodra de SoC de 20pct aantikt of we willen stoppen om een andere reden start ik de Cargirngtime App op CarPlay, zet mijn eindbestemming er in en kijk vervolgens naar de meest dichtstbijzijnde Tesla SuC. Ik heb ingevoerd dat ik niet verder dan 1,5km van de route wil. Ik wil SuC locaties met minimaal 8 palen.
- Vervolgens zet ik de gekozen Tesla SuC in de google navigatie als eindbestemming en rij erheen.
- Bij het laden laad ik maximaal tot 80%. Wat dan telkens zo'n 20 tot 30 minuten kost. Dit is genoeg om te kunnen plassen, beentjes strekken etcetera.
In de praktijk komt dat neer op stints van ongeveer 200km. Dat is voor ons ook meer dan genoeg, dan wil ik echt wel even 20 minuutjes stoppen.
Geladen in Paderborn, Kircheim, Knetzgau, Reichertshofen voor 960km totale afstand. 12,5 uur gereden. Geen noemenswaardige files, wel veel baustelles.
Helaas werd op vakantie onze zoon ziek waardoor we uiteindelijk besloten om eerder terug naar NL te gaan. Redelijk acuut besloten om 19:00 avonds, en om 21:-- zaten we in de wagen voor te terugrit. Dat was voor mij de eerste nachtrit en tevens de eerste keer dat ik het een tikkie vervelend vond om een EV te hebben. Wij wilden gewoon ZSM naar huis en dan is het toch wel heel irritant dat ik na 250km MOET stoppen om te laden. Ik weet het, het is veel gezonder, het voelt ook goed, maar in sommige gevallen, zoals deze, had ik die eerste stop willen overslaan. Dan nog fit, doorkarren denk je dan.
Ik heb een iets andere strategie gehanteerd die me eerlijk gezegd ook wel heel erg goed beviel, Ik bedacht gewoon dezelfde laders als de heenweg te pakken, dan weet ik tenminste waar ik terecht kom en dat de boel werkt en groot genoeg is om zeker geen laadfiles mee te maken. Ik heb dus telkens een lader als eindbestemming ingevoerd. Daar aangekomen de auto aan de lader gezet. Vervolgens in de auto de volgende lader als eindbestemming ingevoerd waardoor de auto natuurlijk gaat miepen dat er laadstops nodig zijn. Die gewoon geaccepteerd en vervolgens op 'tussenstops' bewerken geklikt om de laadstops er weer uit te halen. Terwijl de auto aan het laden is zie ik het aankomst percentage oplopen van bv -40pct naar +5pct. Ik stopte met laden als het aankomstpercentage voor de volgende lader op +5pct stond. In de praktijk kwam ik dan daar met +1-pct aan. Viel me al eerder op dat google extreem voorzichtig inschat. Perfect dus, Ik heb de terugrit op deze manier in 11 uur voltooid. Toch een dikke 1,5 uur korter dan de heenweg. Puur door niet meer te laden dan nodig is en echt laag in SoC aan te komen bij de lader waardoor je optimaal profiteert van de hogere laadsnelheid op lage SoC's.
Een paar dingen die me nog opvielen:
Als je de bestuurdersdeur dichtlaat blijft de airco en alles nog lekker aan, maar zodra je deze opent gaat dat uit, Aan de snellader dus even aan denken dat je na inpluggen de auto wee rop contact zet zodat alles verder blijft draaien. Als je per ongelijk de rem ook intrapt en dus eigenlijk start, dan stopt het laden :-P
Ik heb enkele ghostbrakes gehad, en ook 2x ofzo een melding van botsingsgevaar terwijl er weinig aan de hand was. Irritant in de nacht, want er knalt een hele licht en geluidsshow van je dash af. Kinderen weer wakker.. irritant..
Verder gewoon helemaal niks geen gezeik of gedoe, Hele fijne reiswagen, ook met de 60kwh accu. Al is een grotere fijner om de eerste stint wat langer te kunnen maken ;-) Verder heb ik geen beperkend gevoel gehad door de accu. Persoonlijk natuurlijk..
De 170PK is ook meer dan zat, kon dikke prima meekomen op de Duitse Autobahn. Niks aan het handje. Het blijft toch wel heerlijk om met 130kmh naar beneden te zoeven en dan geen rem aan te raken. Perfect, berijden op de passen, maar dus ook op de snelwegen is een heerlijke ervaring met de EV, je hoeft nergens over na te denken. Heerlijk!
Wat een lap tekst, doe later wel spellingscontrole🤣