WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Zodra je gaat rijden zal de melding wel komen. Zuur!Appie_1988 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:57:
En dat is een lekke band![]()
[Afbeelding]
Gisteravond voor het laatst gereden en niks gemerkt. Vanavond viel het pas op. Band is heel langzaam leeggelopen. Wanneer ik nu de auto start komt er geen melding naar voren, dus ik vermoed dat daarmee de spanning 'gemeten' wordt dmv het ABS systeem.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Ah wat vervelend zo vroeg met nieuwe band.Appie_1988 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:57:
En dat is een lekke band![]()
[Afbeelding]
Gisteravond voor het laatst gereden en niks gemerkt. Vanavond viel het pas op. Band is heel langzaam leeggelopen. Wanneer ik nu de auto start komt er geen melding naar voren, dus ik vermoed dat daarmee de spanning 'gemeten' wordt dmv het ABS systeem.
Wel flut systeem, niet de bandendruk per band kunnen zien (ga ik wel missen) en meten via ABS systeem... Ik check altijd visueel wel even maar vriendin zou prima de straat uit kunnen zijn en denken wat rijdt dit vreemd
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Het missen van de echte bandendruk is inderdaad voor mij ook wel echt een achteruitgang tov de megane. Ik merk nu pas dat ik daar toch regelmatig naar keek :-)Kees_frl schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:52:
[...]
Ah wat vervelend zo vroeg met nieuwe band.![]()
Wel flut systeem, niet de bandendruk per band kunnen zien (ga ik wel missen) en meten via ABS systeem... Ik check altijd visueel wel even maar vriendin zou prima de straat uit kunnen zijn en denken wat rijdt dit vreemd
Ga dat ook erg missen en dus maar uit gemak via bol een bandenspanningsmeter besteldJapie.G schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:37:
[...]
Het missen van de echte bandendruk is inderdaad voor mij ook wel echt een achteruitgang tov de megane. Ik merk nu pas dat ik daar toch regelmatig naar keek :-)
https://www.bol.com/nl/nl...lzZNpQ.2_6.7.ProductTitle
ontvangen en foto gemaakt, is dan iets duidelijker
:strip_exif()/f/image/W539klzjskig0X2uTTnPX5pc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 47% gewijzigd door tweetyvogel op 05-07-2024 13:26 ]
linkje werkt niet, denk dat deze gekoppeld is aan je bol account.tweetyvogel schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:21:
[...]
Ga dat ook erg mssen en dus maar uit gemak via bol een bandenspanningsmeter besteld
https://www.bol.com/nl/rn...er_item_id=41205158481000
link aangepast, nu wel ??Kees_frl schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:32:
[...]
linkje werkt niet, denk dat deze gekoppeld is aan je bol account.
[ Voor 3% gewijzigd door tweetyvogel op 03-07-2024 14:36 ]
YEP
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
:strip_exif()/f/image/R4fQlS90et5nSKeZJBwO2QCQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Valt me eigenlijk erg tegen nu de temperatuur lager is lijkt het verbruik behoorlijk hoger.
De auto nu een week en al weer 3000 km op staan, auto geeft momenteel gemiddelde verbruik 19.3 in display.
Lijkt wel of ik met de handrem erop rij, begin vorige week lag het verbruik behoorlijk lager.
Het eerste stuk naar Oostenrijk ook nog maar daarna behoorlijk gestegen.
maar Oostenrijk was ook auto vol neem ik aan?pollekeb schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:22:
[Afbeelding]
Valt me eigenlijk erg tegen nu de temperatuur lager is lijkt het verbruik behoorlijk hoger.
De auto nu een week en al weer 3000 km op staan, auto geeft momenteel gemiddelde verbruik 19.3 in display.
Lijkt wel of ik met de handrem erop rij, begin vorige week lag het verbruik behoorlijk lager.
In welke app zie je dit overzicht?pollekeb schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:22:
[Afbeelding]
Tronity, had een gratis account op mijn Enyaq.
Helaas eind deze week niet meer, maar je kunt daar je Renault account invoeren en zij halen dan alle data van de Renault server.
Heb deze app gebruikt in een jaar waar ik geen prive km met mijn auto heb gereden.
Eigenlijk wel raar dat je wel de laadsessies kunt zien maar niet de trips in de Renault app.
Ik had gehoopt dat ik een knopje in de Renault app had gemist. Jammer.pollekeb schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:03:
[...]
Tronity, had een gratis account op mijn Enyaq.
Helaas eind deze week niet meer, maar je kunt daar je Renault account invoeren en zij halen dan alle data van de Renault server.
Heb deze app gebruikt in een jaar waar ik geen prive km met mijn auto heb gereden.
Eigenlijk wel raar dat je wel de laadsessies kunt zien maar niet de trips in de Renault app.
Ja! Had ik laatst ook, dacht dat het aan mij lag..TopOne01 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:47:
Hebben jullie ook dat regelmatig het delen van gegevens wegvalt en dat dit opnieuw aangezet moet worden?
Dit heb ik van de week 1x gehad, maar er was ook een melding in de app dat dat per 1 juli 24 opnieuw moest worden bevestigd. Ik hoop dus dat het eenmalig was.TopOne01 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:47:
Hebben jullie ook dat regelmatig het delen van gegevens wegvalt en dat dit opnieuw aangezet moet worden?
Ik had maandag ook een 'instructie' in de app staan om het weer te activeren. Deze heb ik gevolgd (klopte weliswaar niet helemaal). En tot nu toe geen last meer.TopOne01 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:28:
Had het maandag en vandaag weer...
Maar wat ik ook hoorde is dat de fabriek in augustus dicht gaat, en dat de auto's die na die periode geleverd gaan worden ook pas na de vakantie geproduceerd gaan worden.
per 07/7/24 460 Scenic modellen geregistreerd en de kans dat we er één onderweg tegenkomen gaat steeds groter worden.tweetyvogel schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:41:
[...]
per 30/6/24 416 Scenic modellen geregistreerd
per 02/7/24 421 Scenic modellen geregistreerd
Waarvan 52 hier in 't forum zittentweetyvogel schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:06:
[...]
per 07/7/24 460 Scenic modellen geregistreerd en de kans dat we er één onderweg tegenkomen gaat steeds groter worden.
Als ik er een spot en k heb de tijd , spreek ik je vriendelijk aan en vraag je of je https://Tweakers.net
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ASMaOLqhf3MFHeHKDrBLnu15.jpg?f=user_large)
Update qua leverdatum van de mijne: is aangepast naar de week tussen 30-7 <> 8-8 .
Nou ja, nog maar een paar weekjes en in die tijd ook ff een dikke week relaxen (vakantie) in t hoge noorden ..dus t gaat best snel.
[ Voor 16% gewijzigd door scorpio op 07-07-2024 11:10 ]
To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra
Yes weekje extra,valt mee. Ding van mij staat ook twee weken dealer.scorpio schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:52:
[...]
Waarvan 52 hier in 't forum zitten![]()
Als ik er een spot en k heb de tijd , spreek ik je vriendelijk aan en vraag je of je https://Tweakers.net [Afbeelding] kent en wat een mooie wagen je hebt![]()
Update qua leverdatum van de mijne: is aangepast naar de week tussen 30-7 <> 8-8 .
Nou ja, nog maar een paar weekjes en in die tijd ook ff een dikke week relaxen (vakantie) in t hoge noorden ..dus t gaat best snel.
En welkom in het hoge noorden voor straks
100%Kees_frl schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:35:
[...]
Yes weekje extra,valt mee. Ding van mij staat ook twee weken dealer.
En welkom in het hoge noorden voor straks
En dank je , k kom er vandaan
---Off-Topic on>>
Geboren en getogen Groninger met familie roots in Twente, gewerkt in provincie Groningen, Friesland,Drenthe , laatste baan in t Westen genomen vanwege kinderen/kleinkinderen locatie
Wonen er nu alweer meer als 5 jaar .
Gaan als t even kan paar keer/jaar terug naar 't noorden "luchthappen"
En ja ...k versta en spreek de dialecten maar de taal Fries versta ik goed maar spreek ik niet niet zo goed dus laat ik dat maar bij een paar zinnetjes

[ Voor 17% gewijzigd door scorpio op 07-07-2024 14:12 ]
To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra
Ik kom uit een Enyaq en merk dat ik moeite heb om de Lane Assist van deze auto om te gaan.
De Enyaq bleef veel beter tussen de lijnen ook bij slecht weer waar de Scenic steeds uitschakelt.
Soms blijft de auto ook aan èèn kant van de belijning van de weg hangen, en gaat niet naar het midden.
Ook de de achteruit camera vindt ik erg slecht wat beeld betreft, weet ff niet of dit bij de auto waar ik een proefrit in heb gemaakt ook zo was.
Ik zie wat raakvlakken als ik het vergelijk met mijn Megane, met name het niet naar het midden gaan en aan 1 kant van de belijning blijven hangen. Dat uitschakelen met slecht weer heb ik alleen nog nooit gehad.pollekeb schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:25:
Hoe ervaren de huidige Scenic rijders de lane assist?
Ik kom uit een Enyaq en merk dat ik moeite heb om de Lane Assist van deze auto om te gaan.
De Enyaq bleef veel beter tussen de lijnen ook bij slecht weer waar de Scenic steeds uitschakelt.
Soms blijft de auto ook aan èèn kant van de belijning van de weg hangen, en gaat niet naar het midden.
Ook de de achteruit camera vindt ik erg slecht wat beeld betreft, weet ff niet of dit bij de auto waar ik een proefrit in heb gemaakt ook zo was.
Ik beschouw het alleen niet als ergernis, het is zoals het is.
De achteruit camera zie ik als een hulpmiddel, een handigheidje maar zou zo zonder kunnen.
Vind het beeld niet slecht, niet goed, gewoon, handig soms.
Welke uitvoering heb jij besteld? Ikzelf zit te wachten op een Techno die wat mij betreft ook wel iets eerder mag komen.scorpio schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:52:
[...]
Waarvan 52 hier in 't forum zitten![]()
Als ik er een spot en k heb de tijd , spreek ik je vriendelijk aan en vraag je of je https://Tweakers.net [Afbeelding] kent en wat een mooie wagen je hebt![]()
Lane assist bevalt mij goed en is beter dan dat ik voorheen had. Herken wel dat hij soms aan een kant blijft hangen. Geloof ook wel dat er auto's zijn die dat (nog) beter voor elkaar hebben. Ik ben er i.i.g. content mee.pollekeb schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:25:
Hoe ervaren de huidige Scenic rijders de lane assist?
Resolutie achteruitrijcamera vind ik om te janken. Snap niet dat er bij een auto van 50k geen full hd cameraatje vanaf kan. Maar goed, uiteindelijk doet hij wat hij moet doen....
Zie de lijst van de topicstarter https://docs.google.com/s...312306&rtpof=true&sd=trueM1stral schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:12:
[...]
Welke uitvoering heb jij besteld? Ikzelf zit te wachten op een Techno die wat mij betreft ook wel iets eerder mag komen.
Ook de techno..👍
Ik heb de 19" velgen, en de schermafbeelding was na een rit van circa 60km voornamelijk snelweg.
Het gross van de tijd rijdt ik netjes op de limiet en dus 80 of 100km/u.
Ik was wel onder de indruk van het verbruik vandaag, met het mooie weer.
:strip_exif()/f/image/wnIZOlK0G7w8PEZQAGBWxAWU.jpg?f=fotoalbum_large)
Met welke modus heb je gereden? Eco?vanopzij schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:20:
Bij deze een indicatie van verbruik van mijn Scenic na ruim 2000km.
Ik heb de 19" velgen, en de schermafbeelding was na een rit van circa 60km voornamelijk snelweg.
[Afbeelding]
Voornamelijk is perso modus met gasrespons op sportief. Dus heb niet echt m'n best gedaan, buiten het aan de snelheid houden dan. Vind eco te traag reageren, heb er wel even mee gereden, maar vond het niet prettig.
Jouw verbruik is anders?
Da's wel scherp, met zo'n rijgedrag kom ik niet lager dan 16,5. Als dat is wat de 19" banden doen vs 20" dan is dat best wel het vermelden waard door Renault of hier in de TS. Is toch snel zo'n 80 km extra bereik.vanopzij schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:20:
Bij deze een indicatie van verbruik van mijn Scenic na ruim 2000km.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Het is haalbaar in mijn ervaring. Door rustig te rijden, goed te anticiperen, en je aan de snelheid te houden kom ik ook op 14,9 - 15,0 met voornamelijk autosnelwegen. Ik heb er 20" onder.Echnon schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:34:
[...]
Da's wel scherp, met zo'n rijgedrag kom ik niet lager dan 16,5. Als dat is wat de 19" banden doen vs 20" dan is dat best wel het vermelden waard door Renault of hier in de TS. Is toch snel zo'n 80 km extra bereik.
Ik kan me inbeelden dat naast de wielen, ook de range keuze (EV60 vs EV87) een verschil heeft op het verbruik, gezien het toch een 100kg is die je meer of minder meesleurt. Zijn er daar al vergelijkingen/ervaringen?Echnon schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:34:
[...]
Da's wel scherp, met zo'n rijgedrag kom ik niet lager dan 16,5. Als dat is wat de 19" banden doen vs 20" dan is dat best wel het vermelden waard door Renault of hier in de TS. Is toch snel zo'n 80 km extra bereik.
Ik zit in het bestelproces en heb bewust de Techno met 19" banden en lage range gekozen, om het laagste verbruik te bekomen. Voor die enkele keren per jaar dat ik de range écht nodig heb, laad ik dan wel een keer meer op (jullie mogen een andere mening hebben, voor alle duidelijkheid
Een tijdje geleden las ik een artikel waarin dit gedebunkt werd. Het gewicht maakt bijna nix uit in het gebruik van een EV. Ja, het kost wat meer moeite om dat op gang te brengen, maar die verdien je weer terug bij het afremmen. Banden en vooral luchtweerstand zijn de elementen die het verbruik uitmaken, gewicht bijna niet.madhondt schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:57:
[...]
Ik kan me inbeelden dat naast de wielen, ook de range keuze (EV60 vs EV87) een verschil heeft op het verbruik, gezien het toch een 100kg is die je meer of minder meesleurt. Zijn er daar al vergelijkingen/ervaringen?
<John O`Mill>
Dito... Maar ik ook om de subsidie te kunnen krijgen 🤔🤗.. Maar dan de Harman Kardon.. Dat dan wel😜😊👌madhondt schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:57:
[...]
Ik kan me inbeelden dat naast de wielen, ook de range keuze (EV60 vs EV87) een verschil heeft op het verbruik, gezien het toch een 100kg is die je meer of minder meesleurt. Zijn er daar al vergelijkingen/ervaringen?
Ik zit in het bestelproces en heb bewust de Techno met 19" banden en lage range gekozen, om het laagste verbruik te bekomen. Voor die enkele keren per jaar dat ik de range écht nodig heb, laad ik dan wel een keer meer op (jullie mogen een andere mening hebben, voor alle duidelijkheid)
Was mij ook niet bekend - voor veel leaserijders ook minder relevant denk ik. Maar voor de kopers onder ons natuurlijk wel.Fredericm schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:29:
Ik lees hier nog weinig over de euro 2950 voorraad actie. Sommige dealers geven al euro 3700. Er schijnen wel heel veel auto’s op voorraad te staan
Voorraad geloof ik wel, wanneer je het google document bekijkt zijn veel Scenic's eerder geleverd.
Echter geloof ik niet dat het Scenic specifiek is, Renault heeft ook op andere modellen een actie lopen. EV markt is wat lastig denk ik momenteel.
[ Voor 13% gewijzigd door Kees_frl op 09-07-2024 22:58 ]
Werkt bij mij ook niet via de app, zelfde foutmelding.pollekeb schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Meer mensen last dat men een foutmelding krijgt wanneer je het laad percentage wil instellen?
Dit heb ik al dagen, en volgens mij klopt de tijd dat de auto nog laad ook niet.
Moet nu steeds naar de auto om dit in te stellen
Even geprobeerd, maar bij mij werkt het zonder problemen. Er komt te staan: bezig met verzenden van opdracht op afstand. Duurt even, en dan is het gedaan.pollekeb schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Meer mensen last dat men een foutmelding krijgt wanneer je het laad percentage wil instellen?
Dit heb ik al dagen, en volgens mij klopt de tijd dat de auto nog laad ook niet.
[ Voor 122% gewijzigd door Japie.G op 10-07-2024 11:05 ]
Had gisteren net hetzelfde probleem, maar vandaag werkt dit terug...Heb wel ondertussen de Connected Service eens uitgezet en terug aan. Mss is dat de oplossing?pollekeb schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe doe je dat met de Connected Service? want ik heb het op moeten lossen door de hele auto uit myrenault te gooien en in de auto de wizard weer doorlopen om de app weer te connecten.TaxiGilbert schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:06:
[...]
Had gisteren net hetzelfde probleem, maar vandaag werkt dit terug...Heb wel ondertussen de Connected Service eens uitgezet en terug aan. Mss is dat de oplossing?
Auto-icoon => Instellingen => Profielen Accounts => Privacy InstellingenEchnon schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:56:
[...]
Hoe doe je dat met de Connected Service? want ik heb het op moeten lossen door de hele auto uit myrenault te gooien en in de auto de wizard weer doorlopen om de app weer te connecten.
Daar heb ik alles geweigerd en dan terug alles accepteren en het werkte terug...
:strip_exif()/f/image/IsHoSYERg2sWDsphKDLRcTOF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G7L4eGv9IpupbgfWbmqL0FPF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Kees_frl op 11-07-2024 12:40 ]
Ik zou eens contact opnemen met Fastned, misschien dat die je dat kunnen vertellen.Kees_frl schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:38:
Iemand een idee waarom de EV60 versie van de Scenic, volgens fastned dan, wel autocharge aan kan maar de EV87 versie niet?
Yes, via die whatsapp functie de vraag ook gesteld, maar ze geven aan het niet op dit moment te kunnen beantwoorden.borkhuis schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:48:
[...]
Ik zou eens contact opnemen met Fastned, misschien dat die je dat kunnen vertellen.
edit: vraag ligt ook bij de support afdeling.
Maar mocht iemand hier het antwoord weten wel zo fijn, ook beetje doel van een forum dit soort informatie delen.
Inmiddels reactie van de support afdeling:
Bedankt voor je bericht. Dit is een fout aan onze kant die inmiddels is gecorrigeerd! Beide uitvoeringen ondersteunen Autocharge.
weer opgelost
[ Voor 36% gewijzigd door Kees_frl op 11-07-2024 14:58 ]
In de praktijk werkt het ook gewoon, ik denk dat het even duurde aan de kant van Fastned om eea bij te werken in de documentatie.Kees_frl schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:58:
[...]
Yes, via die whatsapp functie de vraag ook gesteld, maar ze geven aan het niet op dit moment te kunnen beantwoorden.
edit: vraag ligt ook bij de support afdeling.
Maar mocht iemand hier het antwoord weten wel zo fijn, ook beetje doel van een forum dit soort informatie delen.
Inmiddels reactie van de support afdeling:
Bedankt voor je bericht. Dit is een fout aan onze kant die inmiddels is gecorrigeerd! Beide uitvoeringen ondersteunen Autocharge.
weer opgelost
:strip_exif()/f/image/7n1wEuJUwSHGUsLXSQNGW1Fa.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie kleur! Jammer dat die niet op de Esprit Alpine te krijgen is...Cenics schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:52:
Volgens mij nog niet veel hier gezien in het blauw, dus speciaal maar even geregistreerd.
Gisteren opgehaald, een Techno in de kleur Bleu Nocturne
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Absoluut mooie kleurCenics schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:52:
Volgens mij nog niet veel hier gezien in het blauw, dus speciaal maar even geregistreerd.
Gisteren opgehaald, een Techno in de kleur Bleu Nocturne
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jaren in vergelijkbare kleur met de huidige auto gereden , nu k hm zo zie krijg ik haast "spijt "van m'n rode keuze
Neh dies ook mooi
Nu eerst tijdje wachten met instellen omdat die auto mij geblokkeerd heeft want kennelijk ben ik zo oud en warrig geworden dat ik te vaak wachtwoord verkeerd ingevoerd heb
Benieuwd hoe lang ik moet wachten.
[ Voor 6% gewijzigd door Kees_frl op 13-07-2024 13:42 ]
Self destruction activated?Kees_frl schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:41:
En de auto ook binnen. Totaal geen spijt meer van de kleur zwart, in de Alpine uitvoering erg mooi.
Nu eerst tijdje wachten met instellen omdat die auto mij geblokkeerd heeft want kennelijk ben ik zo oud en warrig geworden dat ik te vaak wachtwoord verkeerd ingevoerd heb![]()
Je kunt altijd even factory resetten. + en - op de volume pook ingedrukt houden, en ook de touch aan-uit knop op grote display 10sec erbij ingedrukt houden, dan kom je in het bootmenu van android automotive en kun je resetten om opnieuw te beginnen.Kees_frl schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:41:
En de auto ook binnen. Totaal geen spijt meer van de kleur zwart, in de Alpine uitvoering erg mooi.
Nu eerst tijdje wachten met instellen omdat die auto mij geblokkeerd heeft want kennelijk ben ik zo oud en warrig geworden dat ik te vaak wachtwoord verkeerd ingevoerd heb![]()
Ik volg dit forum over de scenic al een tijdje omdat ik overweeg deze auto te gaan bestellen als vervanger voor onze VW ID3. Daar hebben we helaas hele slechte ervaringen mee, met name op software gebied. We zijn er echt helemaal klaar mee.
Daarom ook mijn vraag bij de 1e gebruikers van de scenic, hoe bevalt de software? Zitten er haperingen of fouten in? Loopt het wel eens vast? Ik lees hier wel dat er in het begin wat connectie problemen zijn met de app maar hoe is dat na verloop van tijd? Ik ben benieuwd!
tot nu toe top, enige wat me stoort is dat ik bij gebruik van de 360 graden camera een witte scenic iconic zie en heb een zwarte Alpine.Maurice383 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:12:
Goeiedag allemaal,
Ik volg dit forum over de scenic al een tijdje omdat ik overweeg deze auto te gaan bestellen als vervanger voor onze VW ID3. Daar hebben we helaas hele slechte ervaringen mee, met name op software gebied. We zijn er echt helemaal klaar mee.
Daarom ook mijn vraag bij de 1e gebruikers van de scenic, hoe bevalt de software? Zitten er haperingen of fouten in? Loopt het wel eens vast? Ik lees hier wel dat er in het begin wat connectie problemen zijn met de app maar hoe is dat na verloop van tijd? Ik ben benieuwd!
Trouwens heb gewoon vloermatten bij de auto gekregen, niet besteld. Zag daar begin van topic nog gesprek over en aantal hebben bijbesteld. Geen garantie of iedere dealer ze er bij levert maar de mijne dus wel.
Ook nog de Alpine matten, staat er mooi bij.
De software bevalt goed. Snel en duidelijk. Geen hele gekke dingen tot nu toe. Een keer weigerde hij van de parkeerrem af te gaan, maar dat bleek te komen omdat een van de deuren niet goed dicht zat. De foutmelding op het schermpje had wel wat duidelijker mogen zijn. En ik heb een keer een hele kleine ghost brake gehad. Dat zat hem waarschijnlijk in dat ik op een zonnige dag onder een viaduct door reed die een hele donkere slagschaduw wierp.Maurice383 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:12:
Goeiedag allemaal,
Verder vind ik de line keeping prima, het enige wat hij niet goed doet is kleine chicanes in de weg en hele scherpe bochten, daar moet je toch echt zelf sturen.
Ik kom ook uit een ID3, maar ben blijkbaar 1 van de gelukkigen die, op een paar dingen na, er ruim drie jaar zonder problemen mee heeft gereden... De ID zat op software 3.2 en vergeleken daarmee is die van de Scenic (veel) sneller en voor mij iig qua bedieningsgemak veel toeganglijker; ligt waarschijnlijk ook aan het gebruik van Google. Tot nu toe (maar ja wat zeggen twee weken) geen vastlopers of tijdelijke freezes meegemaakt. De auto zelf is gevoelsmatig iets luidruchtiger als de VW maar de 20 inch banden werken daar waarschijnlijk niet echt aan mee. Verder uitermate tevreden met de switch.Maurice383 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:12:
Goeiedag allemaal,
Line keeping is voor mij het enige waar ik wat moeite mee heb, de Enyaq was daar echt super in.nazdrovje schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:43:
[...]
De software bevalt goed. Snel en duidelijk. Geen hele gekke dingen tot nu toe. Een keer weigerde hij van de parkeerrem af te gaan, maar dat bleek te komen omdat een van de deuren niet goed dicht zat. De foutmelding op het schermpje had wel wat duidelijker mogen zijn. En ik heb een keer een hele kleine ghost brake gehad. Dat zat hem waarschijnlijk in dat ik op een zonnige dag onder een viaduct door reed die een hele donkere slagschaduw wierp.
Verder vind ik de line keeping prima, het enige wat hij niet goed doet is kleine chicanes in de weg en hele scherpe bochten, daar moet je toch echt zelf sturen.
Alleen wel een gevoeliger stuur waardoor deze vaak een melding gaf ondanks dat ik 2 handen aan het stuur had.
Software is zo veel sneller dan die van de VW groep, ben alleen geüpgraded naar 3.0 in de garage.
Huidige Enyaq met 4.0 is wel een stuk sneller en beter, maar Google systeem werkt super.
Mogelijk komt er voor de line keeping nog een update, maar verwacht het eigenlijk niet daar ik ervan uit ga dat dit hetzelfde is als op de Megane die al ff rondrijdt.
We gaan het zien, al weer 5400 km op de teller
Ik zou eerst zeggen uitsluiten van de paal, maar je hebt er kennelijk al twee extra gehad. Wel vreemd dat de melding dan is dat het aan de paal ligt.nazdrovje schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:17:
Ik kan opeens niet meer opladen bij mijn zappi thuislader. Gisteren deed hij het nog. Ook bij twee andere palen in de buurt krijg ik een rood lampje en “storing laadpaal”. Enig idee wat te doen?
Dan zou ik toch even langs de dealer rijden en hun paal proberen, kunnen ze meteen kijken en weten ze meteen dat het aan de auto ligt in dat geval.
Vervelend zeg, laat je weten hoe het afloopt?
Hier vandaag in de buurt voor het eerst ingeplugd, appeltje eitje... Wel krappe plekken en niet zulke nieuwe auto's om de twee laadplekken geparkeerd.
Irritant nieuwe auto, ben je er toch altijd de eerste tijd beetje voorzichtig mee

EDIT HULPVRAAG: ik wilde even kijken hoe ver de auto is met opladen. De auto staat nog in de app maar inzicht in laden, laadprogramma's maken etc etc is allemaal foetsie.
Auto verwijderen en opnieuw toevoegen in de app of iemand anders ook wel eens meegemaakt en komt het later automatisch terug?
Auto opnieuw toegevoegd heeft het opgelost.
[ Voor 15% gewijzigd door Kees_frl op 15-07-2024 11:36 ]
Hij staat nu bij de dealer. Hij laadt daar ook niet op. Heb een clio-tje meegekregen. Fijn, twee dagen voor de vakantieKees_frl schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:30:
[...]
Ik zou eerst zeggen uitsluiten van de paal, maar je hebt er kennelijk al twee extra gehad. Wel vreemd dat de melding dan is dat het aan de paal ligt.
Dan zou ik toch even langs de dealer rijden en hun paal proberen, kunnen ze meteen kijken en weten ze meteen dat het aan de auto ligt in dat geval.
Vervelend zeg, laat je weten hoe het afloopt?
Hier vandaag in de buurt voor het eerst ingeplugd, appeltje eitje... Wel krappe plekken en niet zulke nieuwe auto's om de twee laadplekken geparkeerd.
Irritant nieuwe auto, ben je er toch altijd de eerste tijd beetje voorzichtig mee
EDIT HULPVRAAG: ik wilde even kijken hoe ver de auto is met opladen. De auto staat nog in de app maar inzicht in laden, laadprogramma's maken etc etc is allemaal foetsie.
Auto verwijderen en opnieuw toevoegen in de app of iemand anders ook wel eens meegemaakt en komt het later automatisch terug?
Kun je 1-fase laden ( met een Granny ) ?nazdrovje schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:36:
[...]
Hij staat nu bij de dealer. Hij laadt daar ook niet op. Heb een clio-tje meegekregen. Fijn, twee dagen voor de vakantie
Anders denk ik aan een vastgelast relais voor een fase...
De granny deed het inderdaad welTaxiGilbert schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:50:
[...]
Kun je 1-fase laden ( met een Granny ) ?
ik ben niet zo technisch maar wel erg benieuwd, wat is dit precies? Een relais begrijp ik, maar wat is er dan mee gebeurt? Je meldt vastgelast. Dan fout in de fabriek of iets anders aan de hand?TaxiGilbert schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:50:
[...]
Zou het aan mijn laadpaal hebben kunnen liggen? Ik heb een Zappi. Gisteren de hele dag probleemloos op de eco-stand staan laden (minimaal 1.4 kW en meer als de zonnepanelen een overschot opleveren). Er is toen 13 kWh bijgeladen tot ca 50%. Vandaag wilde ik hem verder opladen en toen deed ie het dus niet meer.TaxiGilbert schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:50:
[...]
Iemand anders ervaring met Zappi laders?
@nazdrovjenazdrovje schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:46:
[...]
Zou het aan mijn laadpaal hebben kunnen liggen? Ik heb een Zappi. Gisteren de hele dag probleemloos op de eco-stand staan laden (minimaal 1.4 kW en meer als de zonnepanelen een overschot opleveren). Er is toen 13 kWh bijgeladen tot ca 50%. Vandaag wilde ik hem verder opladen en toen deed ie het dus niet meer.
Iemand anders ervaring met Zappi laders?
Ik gebruik ook al jaren een Zappi en heb er nooit problemen mee.
Dat vastgelaste relais waar @TaxiGilbert het over heeft is hier niet aan de hand denk ik, omdat het bij twee laadpalen in de buurt ook niet lukte.
In eerste instantie moest ik denken aan een slecht contact bij een van de communicatiepinnen bovenin (PP en CP), maar dat zal het ook niet zijn aangezien je grannylader het wél doet...
Sterkte en ik hoop dat het vóór je vakantie opgelost is!
<John O`Mill>
Ik heb ook reeds 2 jaar een Zappi, nog nooit problemen mee gehad.Hippe Lip schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:49:
[...]
@nazdrovje
Ik gebruik ook al jaren een Zappi en heb er nooit problemen mee.
Dat vastgelaste relais waar @TaxiGilbert het over heeft is hier niet aan de hand denk ik, omdat het bij twee laadpalen in de buurt ook niet lukte.
In eerste instantie moest ik denken aan een slecht contact bij een van de communicatiepinnen bovenin (PP en CP), maar dat zal het ook niet zijn aangezien je grannylader het wél doet...
Sterkte en ik hoop dat het vóór je vakantie opgelost is!
Ik bedoel de contactoren die in een 'Charge Switch Unit' zitten (geen idee hoe Renault ze benoemt). Daar wordt geschakeld of je AC of DC laadt en daar zit dus op elke fase (L1-L2-L3) een contactor. Door een hoge piekspanning kan er een van die contactoren 'vastgelast' zijn...Naar mijn gevoel moet het zo iets zijn, alle palen zelfde probleem, maar Granny (1fase) niet....
Ik ben benieuwd naar het vervolg. Ook de wachttijden voor reparaties voor dit soort(m.i. simpele) dingen zijn extreem lang als ik de verschillende fora zo lees.
[ Voor 26% gewijzigd door Japie.G op 15-07-2024 15:26 ]
DC laders heb ik niet geprobeerd. Na de mislukte lokale buurtladers ben ik meteen doorgereden naar de dealer.Japie.G schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:23:
Meestal zou je dan een melding 'AC laden niet mogelijk' moeten krijgen toch? En @nazdrovje DC snelladen geprobeerd? Ik vind toch dat je met Megane meegerekend veel problemen leest met de boordladers van Renault bij nieuwe auto's.
Ik ben benieuwd naar het vervolg. Ook de wachttijden voor reparaties voor dit soort(m.i. simpele) dingen zijn extreem lang als ik de verschillende fora zo lees.
Ik heb inmiddels een grotere vervangende auto aangeboden gekregen. De vakantie is dus in ieder geval gered. Dan heeft de garage ook meer tijd om het uit te zoeken.
Voor de rest moet ik zeggen dat ik het een fantastische auto vind. Hij rijdt echt zalig.
[ Voor 5% gewijzigd door nazdrovje op 15-07-2024 18:45 ]
Een hoge spanning last niet. Alleen een hoge stroom. En daarvoor is veel vermogen (zoals kortsluiting) nodig.TaxiGilbert schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:21:
[...]
Ik bedoel de contactoren die in een 'Charge Switch Unit' zitten (geen idee hoe Renault ze benoemt). Daar wordt geschakeld of je AC of DC laadt en daar zit dus op elke fase (L1-L2-L3) een contactor. Door een hoge piekspanning kan er een van die contactoren 'vastgelast' zijn...
Aangezien de granny lader nog werkte lijkt me dat onwaarschijnlijk.
<John O`Mill>
Auto rijdt echt heerlijk. De stops kwamen perfect uit met lunch/plaspauzes en de auto was sneller klaar dan wij (2 volwassenen en 2 kids). Vond het google systeem perfect werken. We zijn in Kempten gestart met 79% en google gaf aan dat we met 30% aan zouden komen in Brenner. Het systeem hield dus rekening met de bergen en regenereren en is erg accuraat. De SOC op bestemming is vaker hoger dan lager t.o.v. de voorspelde SoC.
Heb alleen vanaf Brenner last gehad van het Google maps scherm achter het stuur dat niet meer werkte (zat vast met een laadcirkeltje) auto uit en aan en profiel wisselen hielp niet. Na het inchecken op de camping deed hij het gelukkig opeens weer. Had weinig zin om het hele systeem te resetten.
:strip_exif()/f/image/drP9iTdxlqU1y0kmMRABR025.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v0ISzggYxT8ZsyaAXzEo2zwj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y2gTCbr8FCuPniCEXed3O3PR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door TopOne01 op 15-07-2024 23:05 ]
Zeker nu ik jou bericht zie begint de twijfel weer toe te nemen.
Hoewel ik kosteloos een benzine auto kan huren via mijn werkgever is het ook wel een uitdaging om gewoon met de scenic te gaan.
Denk er nog even over na.
Ik had het wel geweten, gewoon met de Scenic. Boven jou staat toch een hele positieve reactie? En er is één iemand met een laadprobleem momenteel, iedere nieuwe auto heeft af en toe iets en betekent niet dat jij ook problemen krijgt.remco1b schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:09:
Ik vertrek volgende week woensdag richting Zuid frankrijk en twijfel nog steeds of ik met de Scenic of een tijdelijke huur auto ga.
Hoewel ik kosteloos een benzine auto kan huren via mijn werkgever is het ook wel een uitdaging om gewoon met de scenic te gaan.
Tot nu toe zijn er hier meer mensen zonder problemen dan met.
Wat mij betreft een no-brainer: Scenic!remco1b schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:09:
Ik vertrek volgende week woensdag richting Zuid frankrijk en twijfel nog steeds of ik met de Scenic of een tijdelijke huur auto ga.
Scenic!remco1b schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:09:
Ik vertrek maandag naar Rugen (NoordDuitsland), 14 dagen de streek verkennen.
Tesla abo en gaan!
En het is een reis naar Frankrijk, je kunt altijd even bij de fabriek stoppen als je problemen hebt 😉
Ik had een Tesla en Ionity abbo afgesloten. Prijs van Inonity was ietsje goedkoper en vaak dichterbij/aan de snelweg. Wat ik heb gedaan is filter in Google op Ionity en Tesla en de auto laten plannen. Deze kwam eigenlijk elke keer uit op Ionity. Waarschijnlijk omdat Tesla wat verder weg zat. Tijdens het rijden via Google in de gaten gehouden hoe druk het was bij de desbetreffende laadstop. Bij de eerste stop waren er genoeg laadplekken en direct gelegen bij een Duitse bakker. Bij de tweede stop waren er maar vier van Inonity, gelegen aan de snelweg bij een raststätte met kinderspeelplaats. Als backup een iets verder gelegen Tesla punt in google toegevoegd. Uiteindelijk bij Ionity kunnen laden. Leuke side note: de auto trekt veel postief bekijks!TaxiGilbert schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:36:
[...]
Scenic!
Ik vertrek maandag naar Rugen (NoordDuitsland), 14 dagen de streek verkennen.
Tesla abo en gaan!
Kun je bij Ionity ook een abo nemen en direct opzeggen? Prijzen in Duitsland idd iets goedkoper bij Ionity ( als je het 'paspoort ' neemt...TopOne01 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:50:
[...]
Ik had een Tesla en Ionity abbo afgesloten. Prijs van Inonity was ietsje goedkoper en vaak dichterbij/aan de snelweg. Wat ik heb gedaan is filter in Google op Ionity en Tesla en de auto laten plannen. Deze kwam eigenlijk elke keer uit op Ionity. Waarschijnlijk omdat Tesla wat verder weg zat. Tijdens het rijden via Google in de gaten gehouden hoe druk het was bij de desbetreffende laadstop. Bij de eerste stop waren er genoeg laadplekken en direct gelegen bij een Duitse bakker. Bij de tweede stop waren er maar vier van Inonity, gelegen aan de snelweg bij een raststätte met kinderspeelplaats. Als backup een iets verder gelegen Tesla punt in google toegevoegd. Uiteindelijk bij Ionity kunnen laden. Leuke side note: de auto trekt veel postief bekijks!
Jazeker! Werkt zowel bij Tesla als Ionity super makkelijk en snel via de app. Wou dat er meer abonnementen zo makkelijk opzegbaar waren haha.TaxiGilbert schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:06:
[...]
Kun je bij Ionity ook een abo nemen en direct opzeggen? Prijzen in Duitsland idd iets goedkoper bij Ionity ( als je het 'paspoort ' neemt...
Hoe stel je dat filter in als ik vragen magTopOne01 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:50:
[...]
Ik had een Tesla en Ionity abbo afgesloten. Prijs van Inonity was ietsje goedkoper en vaak dichterbij/aan de snelweg. Wat ik heb gedaan is filter in Google op Ionity en Tesla en de auto laten plannen. Deze kwam eigenlijk elke keer uit op Ionity. Waarschijnlijk omdat Tesla wat verder weg zat. Tijdens het rijden via Google in de gaten gehouden hoe druk het was bij de desbetreffende laadstop. Bij de eerste stop waren er genoeg laadplekken en direct gelegen bij een Duitse bakker. Bij de tweede stop waren er maar vier van Inonity, gelegen aan de snelweg bij een raststätte met kinderspeelplaats. Als backup een iets verder gelegen Tesla punt in google toegevoegd. Uiteindelijk bij Ionity kunnen laden. Leuke side note: de auto trekt veel postief bekijks!
Bij fastned kan ik ook gratis laden in het buitenland.... Dus dat wordt dan fastned , ionity en tesla.
Zo uit m'n hoofd een route starten zodat hij de laadstops gaat berekenen en in het scherm vd laadstops heb je bovenin drie knoppen. Filtersettings aanpassen kan alleen als je stilstaat trouwens. Zoiets als onderstaand:remco1b schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:56:
[...]
Hoe stel je dat filter in als ik vragen mag![]()
Bij fastned kan ik ook gratis laden in het buitenland.... Dus dat wordt dan fastned , ionity en tesla.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JTfw4KFN3DyUqZ6Z448tcjOd.webp?f=user_large)
Onderkant velgen lijkt me idd een goede aanduiding.
Vwb de batterijpack is er denk ik goed over nagedacht en loopt dan ook dat geen gevaar.
My 2ct...wat ik zeker weet is dat er een inlaat zit in t pakket voor als er een ongeval is gebeurt en de wagen brandt dat dan de brandweer rechtstreeks water in het pakket kan drukken
Maar de App en de servers van Renault vindt ik echt teleurstellend voor wat het laat zien en wijzigen en qua stabiele verbinding .
Hier ook deze week.tweetyvogel schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:50:
Laatste dagen soms hopeloos met de verbinding tussen de app en de servers. Nu zijn ze dus weer echt weg en kan ik binnen de app niets meer opvragen m.b.t. de auto, gelukkig had ik wel een koppeling via HomeAssistant zodat ik gelukkig een melding kreeg wanneer de auto klaar was met laden..... anders had ik steeds heen en weer moeten lopen.
Maar de App en de servers van Renault vindt ik echt teleurstellend voor wat het laat zien en wijzigen en qua stabiele verbinding .
Nog storender is dat wanneer ik meldingen scherm naar beneden trek staat er steeds verbinding maken met my renault , maar dat lukt de auto nooit.
Het is de auto vanaf oplevering tot heden nog nooit gelukt en ze weten bij de dealer echt niet hoe ze dat moeten oplossen.Kees_frl schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:53:
[...]
Nog storender is dat wanneer ik meldingen scherm naar beneden trek staat er steeds verbinding maken met my renault , maar dat lukt de auto nooit.
Best triest die samenspraak tussen de dealers en Renault.