Nou ook hier mijn 500km (inmiddels al bijna 600) review.
Ik heb hiervoor met de Renault Megane e-tech gereden dus veel was niet nieuw voor mij. De Megane beviel geweldig op wat kleinigheidjes na, maar met name de ruimte achterin was voor een gezin met 2 kleine kids met stoeltjes etcetera niet geweldig. En op langere ritten zelfs uitermate frustrerend. Persoonlijke mening en extreem luxe probleem, dat besef ik me. Maar ik ergerde me er bijna vanaf dag 1 aan. Toen ook al gezegd dat de Megane niet mijn 'einddoel' EV zou gaan worden. Toen nog niet wetende dat de scenic relatief zo snel erna op de markt zou komen. Toen de scenic werd aangekondigd wist ik het eigenlijk al. De scenic biedt hetzelfde als de Megane, plus ruimte achterin. Alle hokjes werden afgevinkt met deze auto voor mij als privé rijder. Bestellen dus! Ik wilde minimaal dezelfde specs als mijn Megane, dus zo gezegd zo gedaan.
.
Megane Techno EV60 in Zwart
Opties:
- 60kWh Accupack (Op de Menane was dat voor mij meer dan genoeg en budget voor meer was er niet)
- Lak: zwart (ik had een two tone mooier gevonden, maar het budget was daarvoor op)
- Optie: Advanced Driving & Augmented vision. (met name voor de 360 cam)
- Optie: Comfort Premium (Vanwege de stoelverwarming die mijn wederhelft toch echt graag wilde)
Een bijzonderheidje is dat de optie voor augmented vision vrijwel direct na mijn bestelling niet meer bestelbaar bleek op de techno. Heel apart, maar blij dat ik nu dus een unieke auto heb.
Levering
De auto is vorige week keurig geleverd door Terwolde Renault in Zwolle. Mijn zoon (5) had op YouTube gezien dat 'Rutger en Thomas' een doek van de nieuwe auto mochten halen en dat wou hij ook wel heel graag. Terwolde heeft dat geregeld en zodoende was de aflevering een feestje! Ook nog een mini model auto erbij gekregen, kortom, dik tevreden.
De buitenkant:
Ik vind nog altijd het design van de megane, en dan met name de achterkant wat mooier dan de Scenic. Al met al oogt de Scenic, ook met de 19" wielen best okee, maar wel net wat minder 'dik' dan met de 20" alpine velgen en bredere banden. Kan ik prima mee leven! Er staat gewoon een hele mooie auto op de oprit
De binnenkant (ruimte)
Ja helemaal top. Precies wat ik ervan verwacht had. Gelijk aan Megane maar dan groter. Veel groter, HEEL veel groter. Wat een fijne gezinswagen op deze manier. De Uitklapbare middenarmsteun achter is ook echt een hele mooie toevoeging. Al is die met kinderstoelen achterin nog niet goed bruikbaar. Maar voor ons komt dat nog wel. Ik vind het fantastisch!
Dashboard en infotainment
Bij de Megane was ik al verknocht aan het OpenR link 2.x systeem. Werkt gewoon over het algemeen hartstikke goed. De Scenic is uitgerust met OpenR link 3.x. Dat was in toen ik de eerste beelden op internet zag wel even slikken. Ik vond het dash design van de Megane echt mooier, rustiger en meer premium ogen dan de nieuwe designkoers van Renault. Nu na 500km moet ik grotendeels op die mening terugkomen. Qua dashlooks vind ik de Megane nog steeds wel mooier, maar dit dash is (persoonlijke mening) echt beter ontworpen. De plaatsing van info op het scherm is perfect gedaan, Je ziet altijd wat je moet zien, ook als je je handen op 10 voor 2 aan het stuur hebt kijk je er tussendoor naar de juiste informatie. Het werkt gewoon echt heel erg prettig tijdens het rijden. Het enige wat dan uit de boot valt is de richtingaanwijzer indicatie, die staat m.i. te ver naar de buitenkant van het display gepositioneerd. Maar als dat dan het enige is.. Ik ben dik tevreden.
Er zijn vele views te selecteren. Ikzelf vind deze view het fijnst werken:
Hier zie ik in het midden de 'live' view van wat de auto ziet. Fijn om te kunnen anticiperen op wat de ACC gaat doen. En rechts het actuele gemiddelde verbruik en een weergave van de huidige powerconsumptie of regeneratieopbrengst. Nadeel is dat de meter rechts voor regeneratie maar tot 20kW laat zien. Ik had liever gehad dat het gehele regeneratiebereik daar zichtbaar zou zijn geweest. Ik gebruikte dat op de megane altijd om de regeneratie maximaal te benutten en niet de frictieremmen aan te spreken als dat niet nodig is. Het volledige bereik is wel te zien, maar dan moet ik dat op het middendeel neerzetten, dat vind ik niet fijn.
In de middelste positie van het dashboard kun je ook Google maps neerzetten, en dan vind ik het nieuwe 'schuinestreep' 'design wel minder geslaagd. Het linker gedeelte (daar waar de snelheid staat) staat altijd over de kaart geprojecteerd. Liever had ik hier een doorzichtig design gezien voor het vlak wat nu in kleur staat. (Natuurlijk niet voor de snelheidsindicatie). Het rechter gedeelte kun je uitzetten.
Wat leuk is, en wat niet op de Megane kon (denk ik), is dat je ook bijvoorbeeld Apple Maps, draaiende via CarPlay op het dashboard kan zetten. (Hij schakelt pas over zodra je een route invoert in Apple maps). Zo is CarPlay nog weer wat veelzijdiger te gebruiken.
:strip_exif()/f/image/h4BwdobeR7SQQJcKhpblZBX1.jpg?f=fotoalbum_large)
-Apple Maps op dashboard-
Verder zijn er in AAOS12 ten opzichte van de Megane een aantal hele irritante bugs verdwenen. Hulde

. Voorbeeld is dat de infotainment inclusief radio ook aanging als de bijrijders deur van de Megane geopend werd. En vervolgens weer uit als je de bestuurdersdeur opent. Niet meer aanwezig in de Scenic. Heel fijn! Met andere woorden, ik hoop dat Renault de Meganes snel ook naar AAOS12 brengt. Voelt iets meer volwassen en af. Jammer is dan wel weer dat er nog steeds wat design lelijkheidjes in zitten. (Tekst geknipt op verkeerd punt, dat soort dingen). Dus er kan nog wat verbeteren hoor!
Geluid van Arkamys geluidssysteem:
Al eerder wat over genoemd. Gewoon okee, maar de Harman Kardon is echt veel beter. Heb je de financiele middelen, koop die optie erbij. Heb ik wel een beetje spijt van. Maar ik heb het geld er niet voor dus houdt het op.
Rijden!
Het is al door anderen genoemd, maar het rijden is echt fantastisch. Toch wel een stukje vooruit nog tov de Megane. Ik heb de 170pk versie maar voor mij met een rustige rijstijl is dat echt meer dan voldoende. Vooraf was ik daar zenuwachtig over, want ik heb niet kunnen proefrijden en er waren geen reviews van deze 'goedkope' versie., Mijn megane was een 220pk versie, dus op papier een achteruitgang. Echter is de auto voor normaal gebruik nog steeds meer dan dikke prima en snel zat. Geen spijt van dus! Het verschil is bij normaal rijden gewoon niet zo groot met de 220 pk versie. Zal ook wel met de throttle mapping te maken hebben, maar ik merk vrijwel geen verschil.
De auto is inderdaad zoals @
TaxiGilbert al zei, wat stiller dan de megane en hij voelt wat meer premium in de zwaarte van de deuren bijvoorbeeld. Al met al echt zeer tevreden. Het verschil tussen de 20inch en de 19inch wielen die ik nu heb voel ik eigenlijk niet echt als ik eerlijk ben. Net iets minder hard misschien op kleine kuiltjes.
Ik rij enkel en alleen in comfort modus. Al die andere standen vind ik onzin. Eco stand op de Megane was vreselijk, dus raak ik dus uit gewoonte nu ook niet aan.
De MyPerso knop om met 1 druk op de knop die irritante piepjes weg te drukken. GEWELDIG!
De ACC werkt net ff weer een tandje beter dan bij de Megane. En dat is met name te danken aan de nieuwe knoppen layout op het stuur. Vergt wel even wat nieuwe muscle memory kweken, maar wat een verademing. Niet meer een onverwachte reactie op het indrukken van een knop. Elke knop heeft nu 1 functie, zoals het hoort, kan het ook niet software matig in de soep lopen zoals dat bij de Megane het geval was.
Wel 1 negatief opvallend puntje. Wanneer de auto op ACC rijdt dan beweegt het rempedaal ook fysiek bij remmen of regenereren. Dat deed de megane ook. Echter hoor ik bij de Scenic een tik als het rempedaal vanuit 0 stand gaat bewegen. Met name in ACC stand in een file erg merkbaar, Alsof er ff wat vet op het scharnier moet. Ga ik even melden bij de dealer TZT.
Nog 1 negatief puntje, bij de megane drukte ik het rempedaal een bepaalde hoeveelheid in, en dan kwam de auto lineair tot stilstand bij gelijkblijvende pedaalstand. Nu is het zo dat aan het einde van de regeneratie modus ik het rempedaal iets moet doordrukken om tot stilstand te komen. Even wennen.
Verbruik
Over de eerste 500km zit ik nu op een gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer van 15,3kWh/100km.
- Als ik naar mijn woon werk rit van gisteren kijk zie ik dat ik 16,889kwh geladen heb (MID meter meterkast) voor een rit van 108km. (15,63kWh/100km).
- De rit eergisteren was 18,472kWh voor diezelfde 108km (17,1kWh/100km).
- De dag daar wel voor 19,949kWh voor 119km (16,76kWh/100km). Dat is dan dus inclusief laadverliezen.
Ik lees de API uit en log alle gegevens. Als ik die gegevens terug reken kom ik voor een volle lading prima tussen de 380 en de 400km uit voor mijn rijstijl nu zo in de zomer. Een tikkie lager dan de megane, maar niets schokkends. Ik ben er zeer tevreden mee. Momenteel zegt mijn log dat ik zelfs 427km kan halen op een volle lading.
Al met al ben ik voorlopig zeer tevreden met de overstap. Super fijne, ruime en goed rijdende auto!
TLDR
Kopen dat ding, neem harman kardon erbij, en ik heb een irritant tikje in rempedaal wanneer deze automatisch beweegt. Minimaal, maar moet er ff uit.
[
Voor 4% gewijzigd door
Japie.G op 14-06-2024 15:06
]