Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-04 15:40
Plasterk....

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:50
defiant schreef op zondag 26 november 2023 @ 00:07:
De kwestie ligt nog bij het openbaar ministerie, dus er is nog geen zaak begonnen. Maar als een accountant onregelmatigheden constateert dan is er meestal wel een probleem.
Ik las net over dat er een kort geding was geweest voor rechtbank Gelderland op 27 juli. Staat in het NRC-artikel daar iets over in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Zie het nu bij Telegraaf ook. Aan de ene kant raar want lid van de PvdA maar als je zijn columns leest ook geen verrassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
martwoutnl schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:54:
[...]

Zie het nu bij Telegraaf ook. Aan de ene kant raar want lid van de PvdA maar als je zijn columns leest ook geen verrassing.
Is hij nog PvdA, dat zou me verbazen gezien zijn columns? Alhoewel die vooral uitblinken in D66-haat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
D-e-n schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:02:
[...]

Is hij nog PvdA, dat zou me verbazen gezien zijn columns? Alhoewel die vooral uitblinken in D66-haat.
Kan zo snel niets vinden dat hij het heeft opgezegd. Misschien dat de pers dat gaat uitzoeken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

"Laten we een verkenner nemen met meer afstand tot de politiek"

Verkenner 1: Zittend senator van partij die won.

Verkenner 2: Oud-minister die 10 jaar in de TK heeft gezeten, waarvan 8 als minister.

Voor iemand die nét uit een coma van een maand ofzo ontwaakt: en dit bericht als eerste leest: Nee, de VVD heeft niet weer gewonnen. Het is de PVV, die dingen héél anders gaat doen.

Wie wordt de volgende verkenner? Mark Rutte met een plaksnor?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:19
RobinHood schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:47:

Verkenner 2: Oud-minister die 10 jaar in de TK heeft gezeten, waarvan 8 als minister.

Voor iemand die nét uit een coma van een maand ofzo ontwaakt: en dit bericht als eerste leest: Nee, de VVD heeft niet weer gewonnen. Het is de PVV, die dingen héél anders gaat doen.

Afstand tot de huidige politiek?

Sowieso is het een vaag omschreven richtlijn. Wat wordt er bedoeld met afstand tot de politiek.

Fysiek, ideologisch, emotioneel?

[ Voor 9% gewijzigd door Palindrome op 27-11-2023 16:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Philomena Bijlhout schijnt nog beschikbaar te zijn.

Heeft enorme ervaring in de politiek, opgedaan toen ze staatssecretaris was (ok, ze was letterlijk maar een paar uur in die functie toen ze aftrad (en ontving nog jaren wachtgeld...), maar wie let er nou op dat soort details?).

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 27-11-2023 16:56 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-04 14:03

Ozzy

omnia mutantur, nihil interit

Volgens Plasterk is de formatie simpel: PVV, NSC, BBB, VVD. 3 winnaars en overeenkomende partijprogramma's. Zo zag ik dat eigenlijk ook wel. Nog los van het feit dat deze coalitie absoluut mijn voorkeur niet heeft - ik zit zelf een stuk linkser en progressiever - maar ik zou ook verwachten dat het snel kan gaan. NSC en VVD doen nog even moeilijk voor de bühne, maar dan kan de afbraakcoalitie vrij snel van start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Palindrome schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:52:
[...]

Sowieso is het een vaag omschreven richtlijn. Wat wordt er bedoeld met afstand tot de politiek.

Kijkend naar wat Plasterk zoal neerschrijft, zou ik eerder zeggen dat ie vuistdiep in de huidige politiek zit. Of de huidige politiek zit vuistdiep in hem. Zijn columns zijn behoorlijk opmerkelijk.

Met "afstand tot de politiek" had ik iig geen zittende senator of oud minister verwacht. Na al het gedoe rond de vorige verkenners had ik een veel neutraler persoon verwacht, er is vast wel iemand te vinden in een publieke functie die iig. de schijn van neutraliteit heeft. Of gewoon Maarten van Rossem. Die man haat iedereen :+

Bij de volgende stap, stel de PVV wil inderdaad kijken of de VVD en NSC vriendjes willen zijn, is iemand als Plasterk al veel logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
D-e-n schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:02:
Alhoewel die vooral uitblinken in D66-haat.
In een recente column werd heel links weggezet als pro-hamas. Ik denk niet dat 'ie er nog ingelaten wordt bij een PvdA/GL congres.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Ozzy schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:56:
Volgens Plasterk is de formatie simpel: PVV, NSC, BBB, VVD. 3 winnaars en overeenkomende partijprogramma's. Zo zag ik dat eigenlijk ook wel. Nog los van het feit dat deze coalitie absoluut mijn voorkeur niet heeft - ik zit zelf een stuk linkser en progressiever - maar ik zou ook verwachten dat het snel kan gaan. NSC en VVD doen nog even moeilijk voor de bühne, maar dan kan de afbraakcoalitie vrij snel van start.
Maar hoe zie je dat voor je? Het hele programma van de PVV is of grondwettelijk, of juridisch, of economisch onhaalbaar. Volgens mij als je alles wegstreept hou je eigenlijk enkel "max snelheid naar 140km/u" over. En ik geloof er weinig van dat Wilders als grootste partij alles wil laten vallen, want dan zit 'ie over 6 maanden op 3 zetels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:32
Palindrome schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:52:
[...]

Plasterk is al weg sinds 2017, en heeft om die reden de nodige "afstand". Wel is hij bekend met hoe het werkt in Den Haag, het is iemand die de andere partijleiders wel kunnen accepteren en er zal niemand een journalist influiteren dat Verdachte #2 in proces zus en zo eigenlijk Plasterk is. Oja, en hij ziet hetzelfde kabinet als Wilders voor zich. Ook wel handig.

Om die reden is het voor Wilders een hele veilige zet. Hij kan verder.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:20
Okee maar ik begrijp dus dat Plasterk als columnist zijn visie heeft uitgesproken.

Het idee is iemand aan te wijzen die in alle neutraliteit verkent hoe het landschap er bij ligt. Met Plasterk en zijn gepubliceerde mening kunnen we die stap gewoon overslaan.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Helixes schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:56:

Niet per se vragen. Zij definiëren welke functies door hen gescreend moeten worden. En dan doen (en herhalen) ze die screenings zelf. Ik geloof dat dat wel geldt voor EK-leden. Maar de toetsingscriteria van de AIVD zijn natuurlijk anders dan dat de politieke partijen dat zelf zouden doen.
Even opgezocht en ik ben eigenlijk verbaasd dat de AIVD alleen maar kijkt of nieuwe bewindslieden in hun systemen voorkomen. Kamerleden worden helemaal niet gecheckt. Voor bewindslieden doen ze ook geen veiligheidsonderzoek. Ik heb een jaar of 5 geleden aan een overheidsproject gewerkt en daarvoor heeft de AIVD toen een uitgebreid veiligheidsonderzoek gedaan omdat ik in aanraking kon komen met DepV informatie. Het lijkt me dat een bewindspersoon daar toch ook mee in aanraking kan komen (en misschien nog wel vertrouwelijkere informatie). Vreemd dat er dan geen onderzoek vooraf plaats vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
@Frame164 joh je hebt gelijk. Het zit wel wat complexer, maar standaard geen onderzoek voor EK- en TK leden.

Ik werk voor een bedrijf in de kritische infrastructuur. Bepaalde functies worden hier ook gescreend door de AIVD. Ik ken het dus wel, maar blijkbaar is dat dus niet van toepassing op de volksvertegenwoordiging...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-04 22:15
Frame164 schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:58:
[...]

Even opgezocht en ik ben eigenlijk verbaasd dat de AIVD alleen maar kijkt of nieuwe bewindslieden in hun systemen voorkomen. Kamerleden worden helemaal niet gecheckt. Voor bewindslieden doen ze ook geen veiligheidsonderzoek. Ik heb een jaar of 5 geleden aan een overheidsproject gewerkt en daarvoor heeft de AIVD toen een uitgebreid veiligheidsonderzoek gedaan omdat ik in aanraking kon komen met DepV informatie. Het lijkt me dat een bewindspersoon daar toch ook mee in aanraking kan komen (en misschien nog wel vertrouwelijkere informatie). Vreemd dat er dan geen onderzoek vooraf plaats vindt.
Een kamerlid dat in bv commissie stiekum gaat, zal absoluut een screening krijgen. Idem min justitie of defensie en natuurlijk min pres. Maar een kamerlid dat niet in uitvoering of beleid van gevoelige info zit, zal niet of nauwelijks een screening krijgen. Volgens mij mag dat ook niet.

Wat een heerlijke ontwikkelijk met Plasterk. Het beeld dat Wilders inderdaad zn stukje in de T. las en dacht: we got our man, is moeilijk weg te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:03
Helixes schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:29:
Okee maar ik begrijp dus dat Plasterk als columnist zijn visie heeft uitgesproken.

Het idee is iemand aan te wijzen die in alle neutraliteit verkent hoe het landschap er bij ligt. Met Plasterk en zijn gepubliceerde mening kunnen we die stap gewoon overslaan.
Zie het probleem niet zo zeer. De informateur is altijd al een politicus geweest. Dus iemand van een partij met bepaalde standpunten. In de regel is het zelfs iemand van de grootste partij zelf, dus allesbehalve objectief.

Lijkt me voor deze functie niet echt relevant wat de persoonlijke overtuiging van de informateur is. Hij moet gesprekken voeren wie er met wie zou willen en heeft niet de macht om enige persoonlijke voorkeur in het beleid te fietsen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
alexbl69 schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:12:
[...]

Zie het probleem niet zo zeer. De informateur is altijd al een politicus geweest. Dus iemand van een partij met bepaalde standpunten. In de regel is het zelfs iemand van de grootste partij zelf, dus allesbehalve objectief.
.... Maar Plasterk wordt voorgesteld als verkenner. Die rol was eerder weggelegd voor ons Staatshoofd, maar daar hebben we recentelijk van afgezien.

Sindsdien is er nog niet veel tijd geweest om een nieuwe traditie op te bouwen. De vorige periode is alvast een goed voorbeeld van hoe het niet moet. Maar hoe dan wel precies is een open vraag :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 11:23
Rene44 schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:54:
[...]

Een kamerlid dat in bv commissie stiekum gaat, zal absoluut een screening krijgen. Idem min justitie of defensie en natuurlijk min pres.
Met andere woorden, stel dat Wilders straks bij een formatie de minister-presidentspost krijgt, dan valt ie door de mand, want veroordeeld voor zijn 'minder, minder' uitspraak en banden met Putin/Rusland?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
*knip* onnodig label een infographic:

Afbeeldingslocatie: https://www.kabinetsformatie2023.nl/binaries/large/content/gallery/kabinetsformatie/content-afbeeldingen/2017/2021/infograpghic/infographic-kabinetsformatie-2021.jpg

Bron : https://www.kabinetsformatie2023.nl/hoe-werkt-een-formatie

We zitten nu letterlijk weer bij stap 2. De benoeming van de "verkenner". In stap 4 wordt de volgende rol toegewezen, de informateur. Dat hoeft niet Plasterk te zijn, dat kan ook iemand anders zijn. Het spannende stukje zit erna, stap 5. Daar wordt het regeerakkoord opgesteld. In stap 7 worden de posities benoemd en in stap 8 zijn we klaar.

Plasterks enige taak is om te horen wie met wie wil onder welke condities.

[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 28-11-2023 08:56 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:22

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Of Plasterk geschikt is eigenlijk onderschikt aan het nog steeds ontbreken van een vastgelegde en breed gedeelde procedure sinds het verdwijnen van het proces geïnitieerd door het koningshuis. Het feit dat de eerste verkenner onvoldoende afstand had van de politiek was hierin wel tekenend.

Ik ben alleen benieuwd of hij zijn column stopt voor die periode, Rosanne Hertzberger is wel gestopt als columnist. Want hoewel het een column is doorkruis je wel de scheiding van machten, d.w.z. controlerende 4e macht en besturend.

Geheel los van bovenstaande kwestie, nu ik Plasterk zie langskomen denk ik altijd meteen weer terug aan de pleidooien voor vakministers en zakenkabinetten, zoals ook nu bij Omtzigt weer. De poule is natuurlijk redelijk klein, maar de indruk die heb gekregen van de ministeriële kwaliteiten van ministers die uit het werkveld zelf komen, zoals Plasterk, Dijkgraaf of Kuipers vond ik ze niet beter dan normale ministers.

Van de de roep om z.g.n. vakministers was ik al niet overtuigd, maar de genoemde ministers hebben me niet bekeerd.
martwoutnl schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:52:
Ik las net over dat er een kort geding was geweest voor rechtbank Gelderland op 27 juli. Staat in het NRC-artikel daar iets over in?
Nee, helaas niet.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:57
asing schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:28:
*knip* een infographic:

We zitten nu letterlijk weer bij stap 2. De benoeming van de "verkenner". In stap 4 wordt de volgende rol toegewezen, de informateur. Dat hoeft niet Plasterk te zijn, dat kan ook iemand anders zijn. Het spannende stukje zit erna, stap 5. Daar wordt het regeerakkoord opgesteld. In stap 7 worden de posities benoemd en in stap 8 zijn we klaar.

Plasterks enige taak is om te horen wie met wie wil onder welke condities.
Kan de PVV niet een verkenner aanstellen zonder een strafblad / veroordeling? Er moet toch wel een integer persoon te vinden zijn bij de PVV? Na goed, vergeet stap 5 de komende tijd nog maar even.

[ Voor 3% gewijzigd door polthemol op 28-11-2023 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 19:03
defiant schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:47:
De poule is natuurlijk redelijk klein, maar de indruk die heb gekregen van de ministeriële kwaliteiten van ministers die uit het werkveld zelf komen, zoals Plasterk, Dijkgraaf of Kuipers vond ik ze niet beter dan normale ministers.
Begrijp die roep om 'vakministers' ook nooit zo. Iedereen heeft z'n voorkeuren, politiek en/of persoonlijk.

Kuipers wordt vaak als voorbeeld aangehaald, die heeft z'n hele leven in de medische sector gewerkt. Maar ook hij heeft in al die decennia niet op alle plekken in de zorg gewerkt, en heeft dus ook z'n voorkeuren en meer kennis van/affiniteit met het ene aspect dan van het andere. Hij heeft in z'n actieve leven met tientallen, misschien wel honderden mensen gewerkt waarmee het met de één beter klikte dan met de ander.

En dan moet hij nu als zogenaamde 'objectieve' vakminister leiding geven aan de beroepsgroep waarin hij altijd gewerkt heeft? Ik geloof daar niet in. Ook hij is gekleurd.

Het is mijns inziens juist beter om een minister te hebben die geen enkel verleden heeft bij het departement waarover hij leiding gaat geven. Maar ook dat is door - zoals je al benoemt - de kleine poule van mensen bijna onmogelijk.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
Grunwold schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:48:
[...]

Kan de PVV niet een verkenner aanstellen zonder een strafblad / veroordeling? Er moet toch wel een integer persoon te vinden zijn bij de PVV? Na goed, vergeet stap 5 de komende tijd nog maar even.
De PVV heeft maar één partijlid. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Grunwold schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:48:
[...]

Wie dan? De PVV kent zoals hierboven genoemd maar één lid, en dat is Wilders zelf.

De rest van de fracite heeft geen inspraak, want die zijn dus geen lid van de partij.

Er is dus onder de streep maar één iemand die alles bepaalt en dat is Wilders. De rest mag alleen uitvoeren wat Wilders bepaalt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

defiant schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:47:

Geheel los van bovenstaande kwestie, nu ik Plasterk zie langskomen denk ik altijd meteen weer terug aan de pleidooien voor vakministers en zakenkabinetten, zoals ook nu bij Omtzigt weer. De poule is natuurlijk redelijk klein, maar de indruk die heb gekregen van de ministeriële kwaliteiten van ministers die uit het werkveld zelf komen, zoals Plasterk, Dijkgraaf of Kuipers vond ik ze niet beter dan normale ministers.

Van de de roep om z.g.n. vakministers was ik al niet overtuigd, maar de genoemde ministers hebben me niet bekeerd.
Je wilt eigenlijk een vakminister die er zit omdat hij of zij begaan is met de desbetreffende sector, niet eentje die er voornamelijk zit wegens persoonlijke ambitie en/of macht te hebben (zoals Plasterk en Kuipers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:56
alexbl69 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:48:
Begrijp die roep om 'vakministers' ook nooit zo. Iedereen heeft z'n voorkeuren, politiek en/of persoonlijk.
Voor mij is een vak minister al snel een slager die z'n eigen vlees keurt. Het is voor de overheid al moeilijk genoeg om weerstand te bieden aan lobbyisten, het laatste wat je moet willen is dat ze direct aan de knoppen zetten. Bovendien ondermijn je dan ook politieke verantwoordelijkheid omdat partijen zich dan kunnen verschuilen achter 'experts'.

Het is een typisch buzzword wat goed werkt bij mensen die de vertrouwen in de politiek verloren zijn maar als je er even over nadenkt een erg slecht idee.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

ph4ge schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:59:
[...]

Voor mij is een vak minister al snel een slager die z'n eigen vlees keurt. Het is voor de overheid al moeilijk genoeg om weerstand te bieden aan lobbyisten, het laatste wat je moet willen is dat ze direct aan de knoppen zetten. Bovendien ondermijn je dan ook politieke verantwoordelijkheid omdat partijen zich dan kunnen verschuilen achter 'experts'.

Het is een typisch buzzword wat goed werkt bij mensen die de vertrouwen in de politiek verloren zijn maar als je er even over nadenkt een erg slecht idee.
En hoe moeilijk is het voor een partij om diemensen altijd in hun lijst en partij te hebben.
Ik zou eigenlijk verwachten dat het een vereiste was dat elke minister veel weet over het onderwerp. Een expert zelfs. Weg met de inepte people managers!

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:13
MrMonkE schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:03:
[...]

En hoe moeilijk is het voor een partij om diemensen altijd in hun lijst en partij te hebben.
Ik zou eigenlijk verwachten dat het een vereiste was dat elke minister veel weet over het onderwerp. Een expert zelfs. Weg met de inepte people managers!
Enige wat een minister moet doen is politieke besluiten nemen. De onderliggende aanname die vaak gedaan wordt is dat vakministers apolitieke besluiten nemen. Ze krijgen gewoon een politieke opdracht.

Belangrijker is dat de ambtenaren kennis van zaken hebben. Echter schort het daar ook steeds meer aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:56
MrMonkE schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:03:
[...]

Probleem is vooral: Een expert op zijn vakgebied is niet meteen een goed bestuurder. En je kan beter een goed bestuurder op de ministerspositie hebben met een gedegen expert/adviesteam om m heen dan een expert op dat gebied zonder bestuurlijke skills.

Kuipers is een goed voorbeeld. In het Erasmus ging de vlag uit toen ie weg ging. En in de zorgsector word die man verguisd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 20:54
HEY_DUDE schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:20:
[...]

Enige wat een minister moet doen is politieke besluiten nemen. De onderliggende aanname die vaak gedaan wordt is dat vakministers apolitieke besluiten nemen. Ze krijgen gewoon een politieke opdracht.

Belangrijker is dat de ambtenaren kennis van zaken hebben. Echter schort het daar ook steeds meer aan.
Precies dit. Een apolitieke minister is totaal overbodig omdat er al ambtenaren zijn die al het apolitieke werk doen. Achter de roep om vakminister/zakenkabinet zit de gedachte dat er een objectief 'beste' technische manier is om te besturen en problemen op te lossen. Maar het hele probleem is nu juist dat die er niet is, en dat er politieke keuze gemaakt moeten worden over wat belangrijk is en hoe belangen afgewogen moeten worden. Daar heb je politieke ministers voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
Morty schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:26:
[...]

Precies dit. Een apolitieke minister is totaal overbodig omdat er al ambtenaren zijn die al het apolitieke werk doen.
Met de kanttekening dat de ambtenaren op het ministerie dan wel kundig genoeg moeten zijn om de minister advies te kunnen geven.

De track-record van ICT-projecten van de overheid hebben bijvoorbeeld al aangetoond dat dat niet altijd het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-04 22:15
defiant schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:39:

Dit soort praktijken hadden hem eigenlijk ongeschikt moeten maken voor een verdere carrière als z.g.n. "beschermer" van de rechtstaat. Want zoals ook te zien was in buitenhof laat hij ook nu weer politiek opportunisme zien.
Ik vond 1 argument van hem wel juist: de kiezer heeft gesproken, dan moet een partij zeker met 20+ zetels, gaan proberen te besturen, een kabinet vormen.

Dat VVD koud 1 dag na de verkiezingen 1.5 miljoen kiezers op de VVD op de stoep zet omdat het de VVD niet uitkomt, dat vind ik onacceptabel. Zelfs al wens je om partijredenen niet te vormen, dan zeg je dat tegen de verkenner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-04 17:16
Stoney3K schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:53:
[...]

Met de kanttekening dat de ambtenaren op het ministerie dan wel kundig genoeg moeten zijn om de minister advies te kunnen geven.

De track-record van ICT-projecten van de overheid hebben bijvoorbeeld al aangetoond dat dat niet altijd het geval is.
Het ontbreken van voldoende deskundigheid onder ambtenaren is een ding, maar vergeet ook niet dat zelfs met het beste advies een minister (te) vaak hun eigen onderbuik achterna blijven lopen. Die van Henk Kamp heeft eventjes in het daglicht gestaan, maar dit is ook andere bestuurders niet vreemd.

Daarnaast zie je ook dat de adviezen van de inhoudelijke ambtenaren soms de top ook helemaal niet bereiken, of in ieder geval niet in de vorm zoals deze ooit bedoeld is geweest. Top-ambtenaren zitten niet op hun plek om hun vermogen goed kritiek door te kunnen geven. Als je ziet hoeveel mensen op departementen(en daarbuiten) betrokken zijn bij bijvoorbeeld kamerbrieven dan wordt elk scherp randje en inhoudelijke punt waar men iets van zou kunnen vinden afgestompt tot iets waar de Teflon laag van Rutte jaloers op zou kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Tuttel op 28-11-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:14
Rene44 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:28:
[...]

Dat VVD koud 1 dag na de verkiezingen 1.5 miljoen kiezers op de VVD op de stoep zet omdat het de VVD niet uitkomt, dat vind ik onacceptabel. Zelfs al wens je om partijredenen niet te vormen, dan zeg je dat tegen de verkenner.
Och, zo zou ik het zeker niet zien. Dit is toch gewoon een politiek spel; de VVD weet dat de PVV ondanks meer zetels niets klaar gaat spelen zonder de VVD. Ze laten gewoon rustig blijken dat de PVV de macht niet heeft, ondanks dat de PVV de grootste partij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:59
eric.1 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:00:
[...]

Och, zo zou ik het zeker niet zien. Dit is toch gewoon een politiek spel; de VVD weet dat de PVV ondanks meer zetels niets klaar gaat spelen zonder de VVD. Ze laten gewoon rustig blijken dat de PVV de macht niet heeft, ondanks dat de PVV de grootste partij is.
Dat is naast het probleem dat VVD hun hefboom kwijtraken wanneer PVV een kamer met rechts vormt en dan niets van hun geripte SP standpunten gedaan krijgen, niets aan immigratie kunnen doen en ook zeer beperkt met klimaat dingen kunnen doen. EU regels zitten PVV's "plannen" in de weg en hebben practisch uit de EU stappen als benodigdheid om dat uit te voeren.

GL-PvdA moet niet in een kabinet met PVV gaan zitten, anders gaan zij de zondebok worden voor waarom er niets gedaan is. Het is tijd dat de PVV een klap realiteit krijgen over de uitvoerbaarheid van Wilders zijn geroeptoeter. En dat al deze stemmer veel beter SP kunnen stemmen want dan is er nog kans dat ze er iets zinnigs uit krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ozzy

Ozzy

Hydra schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:40:
[...]
Maar hoe zie je dat voor je? Het hele programma van de PVV is of grondwettelijk, of juridisch, of economisch onhaalbaar. Volgens mij als je alles wegstreept hou je eigenlijk enkel "max snelheid naar 140km/u" over. En ik geloof er weinig van dat Wilders als grootste partij alles wil laten vallen, want dan zit 'ie over 6 maanden op 3 zetels.
Op migratie wil Wilders een stop, ofwel richtgetal 0. Het richtgetal van Omtzigt is 50.000 (en die denkt/vindt dat het wel grondwettelijk kan). Dus dat is alleen handjeklap op het aantal. BBB en VVD vinden dat overigens natuurlijk ook prima.

Op klimaat willen alle vier die partijen af van die stikstofmodellen en van de wolf en volgens mij kan dat ook prima, zeker omdat ook in Europa daar gedoe over is.

Cultuur afschaffen vinden die partijen linkse hobby's dus dat kan prima. NPO afschaffen (Omtzigt wil van 3 naar 2, prima compromis).

Eerste kamer afschaffen: om eerlijk te zijn weet ik niet zo goed hoe dat in zijn werk zou gaan, maar zelfs Verkenner Plasterk is daar een voorstander van.

Korans en Islam verbieden, daarvan heeft Wilders al gezegd dat hij dat laat vallen.

Meer geld naar zorg, daar is van links tot rechts iedereen voor, maar het gaat hier vooral om de inhoud om zorg te verbeteren.

Bestaanszekerheid, was een belangrijk thema van links tot rechts, maar ook hier gaat het om de invulling van de plannen.

Er ligt een enorme focus op migratie als "meloen om door te slikken" voor deze coalitie, maar daar is allerlei overige wetgeving voor zodat die soep niet zo heet gegeten zal worden, daarnaast denken die 4 partijen er ook min of meer hetzelfde over. Ik ben juist banger voor al die andere onderwerpen, zoals dus de cultuursector de facto afschaffen.

Maar we gaan het zien, het is al erg genoeg dat het vanaf dag 0 een politiek spel is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Ozzy schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:51:
[...]

Op migratie wil Wilders een stop, ofwel richtgetal 0. Het richtgetal van Omtzigt is 50.000 (en die denkt/vindt dat het wel grondwettelijk kan). Dus dat is alleen handjeklap op het aantal. BBB en VVD vinden dat overigens natuurlijk ook prima.

Op klimaat willen alle vier die partijen af van die stikstofmodellen en van de wolf en volgens mij kan dat ook prima, zeker omdat ook in Europa daar gedoe over is.
Je scheert migratie en asielzoekers weer eens over een kam. Migratie probleem is wat anders dan asielzoekers. Wilders wil volgens mij inderdaad nul immigratie. De BBB is daar een fel tegenstander van, immers de bedrijfstak die zij vertegenwoordigen drijft op Oost Europese arbeiders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Laatst online: 17:48

nwagenaar

God, root. What's the differen

Het standpunt over migratie zou an sich voor de meeste (PVV) stemmers geen stem issue zijn geweest als er voldoende woonruimte zou zijn als ik ze moet geloven.

Dat vervolgens migratie wordt gebruikt als stokpaardje tijdens de verkiezingen zonder onderscheid op het soort migratie (lees arbeidsmigratie vanuit de EU naar Nederland zorgt voor de grootste hoeveelheid tijdelijke migranten wat door verdragen niet kan worden tegengehouden bijvoorbeeld) terwijl we niet genoeg personeel hebben in bepaalde sectoren (waaronder de bouw, die wij nodig hebben om huizen te bouwen bijvoorbeeld) is een klein maar wel praktisch detail.

Ik ben benieuwd hoe het toekomstig kabinet verwacht het migratie probleem op te lossen zonder dat dit ten koste gaat van (Europese/internationale) verdragen en hoe snel dat de rechtbank de overheid gaat terug fluiten :+

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy

Ozzy

HEY_DUDE schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:13:
Je scheert migratie en asielzoekers weer eens over een kam. Migratie probleem is wat anders dan asielzoekers. Wilders wil volgens mij inderdaad nul immigratie. De BBB is daar een fel tegenstander van, immers de bedrijfstak die zij vertegenwoordigen drijft op Oost Europese arbeiders.
Uh?

Ik bedoel alle vormen van migratie (net als Omtzigt met zijn netto 50.000) . Dus arbeid, studie én asiel.
Ik noem het woord asielzoekers volgens mij niet? En ook de PVV wil iets doen aan de arbeids- en studiemigratie, tewerkstellingsvergunningen voor EU-onderdanen bijvoorbeeld en daarmee die instroom van studenten en arbeiders fors inperken.
Zoals ik al zei zal het naar mijn idee hier vooral een discussie zijn over aantallen (hetzij per groep of de totale groep) gaan worden, maar het doel van migratiebeperken geldt voor al die partijen.

Als ze inderdaad voor een regieakkoord gaan, dan staat dat aantal wellicht niet eens vast in een akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 15:16

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ozzy schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:40:
[...]

Uh?

Ik bedoel alle vormen van migratie (net als Omtzigt met zijn netto 50.000) . Dus arbeid, studie én asiel.
Ik noem het woord asielzoekers volgens mij niet? En ook de PVV wil iets doen aan de arbeids- en studiemigratie, tewerkstellingsvergunningen voor EU-onderdanen bijvoorbeeld en daarmee die instroom van studenten en arbeiders fors inperken.
Zoals ik al zei zal het naar mijn idee hier vooral een discussie zijn over aantallen (hetzij per groep of de totale groep) gaan worden, maar het doel van migratiebeperken geldt voor al die partijen.

Als ze inderdaad voor een regieakkoord gaan, dan staat dat aantal wellicht niet eens vast in een akkoord.
Als we teruggaan naar 25k van 'alle' types migranten. Wie gaat dan al het werk doen waarvoor we nu 200k arbeidsmigranten per jaar voor nodig hebben? :?

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
FunkyTrip schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:22:
[...]

Als we teruggaan naar 25k van 'alle' types migranten. Wie gaat dan al het werk doen waarvoor we nu 200k arbeidsmigranten per jaar voor nodig hebben? :?
Knuppel in het hoenderhok: Bijstandsgerechtigden, zou Wilders waarschijnlijk zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Stoney3K schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:31:
[...]

Knuppel in het hoenderhok: Bijstandsgerechtigden, zou Wilders waarschijnlijk zeggen.
Daar zullen ze inderdaad in de bouw en in de kassen op zitten te wachten: *knip*, we zetten niet hele groepen mensen op zo'n manier weg.

[ Voor 18% gewijzigd door NMH op 28-11-2023 20:17 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
FunkyTrip schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:33:
[...]

Daar zullen ze inderdaad in de bouw en in de kassen op zitten te wachten: *knip*
Nee, je kan inderdaad beter mensen in de bouw zetten die geen woord Engels en/of Nederlands spreken.

[ Voor 9% gewijzigd door NMH op 28-11-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

_Bailey_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:01:
[...]

Nee, je kan inderdaad beter mensen in de bouw zetten die geen woord Engels en/of Nederlands spreken.
Maar wel jaren ervaring in de bouw en driedubbel of meer zo productief.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

_Bailey_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:01:
[...]
Meestal is er een uitvoerder die dat kan (geldt zowel voor in de bouw als in de kassen), aan de andere kant zouden de meeste bouwvakkers ook bouwtekeningen moeten kunnen lezen voor de zaken die zij moeten doen waardoor taal niet veel zou moeten uitmaken.

Ik heb liever een vakman met jaren ervaring dat geen Engels of Nederlands spreekt dan een persoon die verplicht dit moet doen (al dan niet via een snelle omscholingscursus) omdat ze toevallig werkeloos zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
FunkyTrip schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:09:
[...]

Maar wel jaren ervaring in de bouw en driedubbel of meer zo productief.
Ah ok, ik had zelf niet de cijfers voorhanden van mensen van buiten Nederland die in de toekomst naar Nederland zouden komen voor arbeid. Maar blijkbaar is al bekend dat ze jaren ervaring in de bouw hebben en driedubbel of meer productief….

Bedankt voor de uitermate stevige onderbouwing, met name wat betreft de productiviteit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
nwagenaar schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:12:
[...]

Meestal is er een uitvoerder die dat kan (geldt zowel voor in de bouw als in de kassen), aan de andere kant zouden de meeste bouwvakkers ook bouwtekeningen moeten kunnen lezen voor de zaken die zij moeten doen waardoor taal niet veel zou moeten uitmaken.
Ik heb zelf regelmatig op de bouwplaats rond gelopen en ik heb de ervaring dat er genoeg van die jongens rond lopen die totaal geen besef hebben van veiligheid (en soms niet nuchter op een bouw staan), en ze liever ouwehoeren en roken dan dat ze een stuk gereedschap vast houden.

Dus de 'gemotiveerde' werkhouding van die arbeidsmigranten valt soms vies tegen. Het enige verschil is de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Morty schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:26:
[...]

Precies dit. Een apolitieke minister is totaal overbodig omdat er al ambtenaren zijn die al het apolitieke werk doen. Achter de roep om vakminister/zakenkabinet zit de gedachte dat er een objectief 'beste' technische manier is om te besturen en problemen op te lossen. Maar het hele probleem is nu juist dat die er niet is, en dat er politieke keuze gemaakt moeten worden over wat belangrijk is en hoe belangen afgewogen moeten worden. Daar heb je politieke ministers voor nodig.
Mwah. Ik zie politieke ministers op Binnenlandse zaken, Buitenlandse zake, Financien, etc.

Maar er zijn toch ook wel ministeries zoals Defensie, "Infrastructuur en Waterstaat" en "Justitie en Veiligheid" waar een flinke kennis van de materie toch wel erg gewenst is. Zeker op defensie hebben we misser na misser gehad. Het hoeft niet meteen een Ex-Generaal te zijn, maar iemand als bijvoorbeeld de commissaris van de Koningin in Overijssel minister van Defensie te maken, of Ollongren de positie te gunnen omdat er geen andere portefeuille over was, waren toch geen sterke zetten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
Ozzy schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:51:
Op migratie wil Wilders een stop, ofwel richtgetal 0.
Inclusief vluchtelingen, en dat kan gewoon niet. Dat gaat tegen verdragen in en de enige manier om daaromheen te komen is uit de EU te stappen.
Europesche stikstofrichtlijnen zijn een verplichting, zie boven.
Cultuur afschaffen vinden die partijen linkse hobby's dus dat kan prima. NPO afschaffen (Omtzigt wil van 3 naar 2, prima compromis).
Er is een enorm verschil tussen willen bezuinigen op de publieke omroep (wat ik een slecht idee vind) en "linkse media" de nek om willen draaien. Dat laatste is wat Wilders wil; politieke 'tegenstanders' monddood maken. En dat is ronduit ondemocratisch.
Eerste kamer afschaffen: om eerlijk te zijn weet ik niet zo goed hoe dat in zijn werk zou gaan, maar zelfs Verkenner Plasterk is daar een voorstander van.
Hoe is het relevant dat Plasterk daar voor is? Plasterk heeft daar niks over te zeggen. Plasterk is overigens volledig op de hand van de PVV, check anders z'n columns in de telegraaf eens.
Korans en Islam verbieden, daarvan heeft Wilders al gezegd dat hij dat laat vallen.
Het staat nog steeds in zijn programma. Hij zegt dat het "in de koelkast gaat". Je kunt dingen als het uitkomt zo uit een koelkast trekken.
Meer geld naar zorg, daar is van links tot rechts iedereen voor, maar het gaat hier vooral om de inhoud om zorg te verbeteren.
Op alle populistische items is het punt niet dat iedereen het wel wel, maar dat het heel veel geld gaat kosten. En als je je programma dan niet door laat rekenen is het wel heel makkelijk om te gaan roepen dat iedereen een grote zak geld krijgt. Maar na komend weekend is Sinterklaas weer 't land uit.
Er ligt een enorme focus op migratie als "meloen om door te slikken" voor deze coalitie
Arbeidsmigratie is helemaal het issue niet. Van links tot rechts zijn partijen het er echt wel over eens dat je kritisch moet zijn hierin. Alleen gooien de rest van de partijen niet alles op een grote hoop en geven ze ook niet de schuld van al onze problemen aan "de migranten".

Ik snap dat het voor PVV kiezers een zure appel is dat andere partijen niet staan te springen om met Wilders samen een kabinet te vormen, maar misschien had je je ook een beetje moeten afvragen of stemmen op een partij die z'n programma weigert door te laten rekenen zo'n goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
https://nos.nl/l/2495096

Artikel over glasvezel aanleg in Nederland.
FNV maakt zich zorgen om diverse redenen, waaronder de taalproblemen van de arbeidsimmigranten die dit werk uitvoeren.
(Verder wordt duidelijk in dit artikel hoe schandalig die arbeidsmigranten worden behandeld)

[ Voor 97% gewijzigd door _Bailey_ op 28-11-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Stoney3K schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:15:
[...]
Ik heb zelf regelmatig op de bouwplaats rond gelopen en ik heb de ervaring dat er genoeg van die jongens rond lopen die totaal geen besef hebben van veiligheid (en soms niet nuchter op een bouw staan), en ze liever ouwehoeren en roken dan dat ze een stuk gereedschap vast houden.
Net zoals dat er ook Nederlandse bouwvakkers zijn die dat doen en-of een loopje nemen met de veiligheid.

Vanuit de arbeidsinspectie is niet zo zeer veiligheid het grootste probleem met arbeidsmigranten, maar de embarlijke omstandigheden waarin ze wonen en werken waarin met regelmaat arboregels worden overtreden.
Dus de 'gemotiveerde' werkhouding van die arbeidsmigranten valt soms vies tegen. Het enige verschil is de prijs.
En dan nog zullen ze gemotiveerder zijn dan een persoon dat werkloos is en geforceerd wordt om (na omscholing) in de bouw te gaan werken.
_Bailey_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:25:
https://nos.nl/l/2495096

Artikel over glasvezel aanleg in Nederland.
FNV maakt zich zorgen om diverse redenen, waaronder de taalproblemen van de arbeidsimmigranten die dit werk uitvoeren.
(Verder wordt duidelijk in dit artikel hoe schandalig die arbeidsimmigranten worden behandeld)
Een kleine nuance: taalproblemen als gevolg van gesprekken met iemand van FNV waarbij notabene ook nog wordt aangegeven dat ze weinig kwijt willen.

Ik vermoed dat veel mensen aan gaan geven dat ze hun in 1 keer niet kunnen verstaan als iemand hun gaat vragen naar hun arbeidsomstandigheden :+

Als je het artikel leest hebben zij het primair over de embarmelijke omstandigheden van wonen en werken bij arbeidsmigranten en dat de opdrachtgevers niet thuis geven en dat ze slecht geinformeerd zijn over hun rechten en plichten.

Mijn persoonlijke mening is eerder dat er zoveel toename van graafschade en incidenten bij het aanleggen van glasvezel zal zijn omdat arbeidsmigranten onrealistische eisen krijgen waar ze aan het einde van de dag aan moeten voldoen en dat ze niet worden geinformeerd hoe ze moeten handelen als ze een gasleiding raken bijvoorbeeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Elke uiting die ik zie of lees van Timmermans is zuur, of op zijn minst zurig. En ik snap dat hij baalt van de verkiezingsuitslag. Wat ik niet snap is dat hij de afstand van zijn partij(-en) tot het gros van de kiezers niet ziet, en dat hij met deze houding die afstand alleen maar vergroot. Kan iemand de beste man even terugfluiten zodat hij met hernieuwd elan aan de slag gaat?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-04 19:27
ik blijf het leuk vinden dat mensen hier blijven doen als PVDA GL gedecimeerd is in de verkiezingen dat ze nu nog 4 zetels over hebben. maar ze zijn gewoon de 2de lijst met (checkt even ) 25 zetels. 8 meer dan ze hadden.
En ze worden net zo hard genegeerd door de PVV als alle andere partijen hun hebben genegeerd, op de eerste keer Rutte na.(Ja ik weet ze willen (al dan niet terecht niet met PVV). Maar het is zeker erg hypocriet ( en te gelijker tijd niet) van Geert Wilders dat hij niet aandringt om te gaan praten

Ook deze naamsverbastering graag niet

[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 28-11-2023 20:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Vrietje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:24:
ik blijf het leuk vinden dat mensen hier blijven doen als PVDA GL gedecimeerd is in de verkiezingen dat ze nu nog 4 zetels over hebben. maar ze zijn gewoon de 2de lijst met (checkt even ) 25 zetels. 8 meer dan ze hadden.
En ze worden net zo hard genegeerd door de PVV als alle andere partijen hun hebben genegeerd, op de eerste keer Rutte na.(Ja ik weet ze willen (al dan niet terecht niet met PVV). Maar het is zeker erg hypocriet ( en te gelijker tijd niet) van Geert Wilders dat hij niet aandringt om te gaan praten
Dat komt vooral hierdoor:
Waar het linkse en progressieve blok in 2021 nog goed was voor 63 zetels, zijn daar nu nog 47 van over.
De combinatie GroenLinks-PvdA heeft weliswaar gewonnen, maar het is broekzak-vestzak-met-een-gat-er-in.

[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 28-11-2023 20:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:26

Deathchant

Don't intend. Do!

Hydra schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:23:
[...]

Inclusief vluchtelingen, en dat kan gewoon niet. Dat gaat tegen verdragen in en de enige manier om daaromheen te komen is uit de EU te stappen.

[...]

Europesche stikstofrichtlijnen zijn een verplichting, zie boven.

[...]

Er is een enorm verschil tussen willen bezuinigen op de publieke omroep (wat ik een slecht idee vind) en "linkse media" de nek om willen draaien. Dat laatste is wat Wilders wil; politieke 'tegenstanders' monddood maken. En dat is ronduit ondemocratisch.

[...]

Hoe is het relevant dat Plasterk daar voor is? Plasterk heeft daar niks over te zeggen. Plasterk is overigens volledig op de hand van de PVV, check anders z'n columns in de telegraaf eens.

[...]

Het staat nog steeds in zijn programma. Hij zegt dat het "in de koelkast gaat". Je kunt dingen als het uitkomt zo uit een koelkast trekken.

[...]

Op alle populistische items is het punt niet dat iedereen het wel wel, maar dat het heel veel geld gaat kosten. En als je je programma dan niet door laat rekenen is het wel heel makkelijk om te gaan roepen dat iedereen een grote zak geld krijgt. Maar na komend weekend is Sinterklaas weer 't land uit.

[...]

Arbeidsmigratie is helemaal het issue niet. Van links tot rechts zijn partijen het er echt wel over eens dat je kritisch moet zijn hierin. Alleen gooien de rest van de partijen niet alles op een grote hoop en geven ze ook niet de schuld van al onze problemen aan "de migranten".

Ik snap dat het voor PVV kiezers een zure appel is dat andere partijen niet staan te springen om met Wilders samen een kabinet te vormen, maar misschien had je je ook een beetje moeten afvragen of stemmen op een partij die z'n programma weigert door te laten rekenen zo'n goed idee is.
Goeie reacties d:)b

Over dat programma wel/niet laten doorrekenen...Daar is wat over te zeggen.
Ik vind het behoorlijk plausibel dat de indicators van het CPB een flinke neo-liberale bias hebben.
Waar de VVD zegt dat ze "175.000 banen" creeëren en dat dan achteraf blijkt dat de definitie van een baan "iemand die niet in de WIA zit/terecht komt" is, nou ja, dan vallen me de schoenen uit.
Dus (instroomrechten tot de) WIA versoberen, en je hebt theoretisch 175K banen erbij, problem solved. Yeah right :S

De PvdD geeft tenminste nog redelijk onderboude argumentatie dat hun programma niet gestoeld is op een kapitalistisch economisch model, waar het CPB onderdeel van is, en dus via dat model niet goed uitrekenbaar is.

Ale, bij de PVV en BBB en FvD etc heb ik eerder de neiging om te denken dat ze dat gewoon niet doen omdat ze a) weten dat hun programma financieel niet haalbaar is, b) ongrondwettelijke elementen bevat en c) zich er makkelijk vanaf te maken.

En je ziet, het boeit mensen geen drol, ze stemmen er toch wel op.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FirePuma142 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:14:
Elke uiting die ik zie of lees van Timmermans is zuur, of op zijn minst zurig. En ik snap dat hij baalt van de verkiezingsuitslag. Wat ik niet snap is dat hij de afstand van zijn partij(-en) tot het gros van de kiezers niet ziet, en dat hij met deze houding die afstand alleen maar vergroot. Kan iemand de beste man even terugfluiten zodat hij met hernieuwd elan aan de slag gaat?
Denk dat Timmermans een beetje spijt heeft van z'n move. Zat riant bij de EU. En moet nu de oppositie in. Dat was niet helemaal de bedoeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Deathchant schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:29:
Ale, bij de PVV en BBB en FvD etc heb ik eerder de neiging om te denken dat ze dat gewoon niet doen omdat ze a) weten dat hun programma financieel niet haalbaar is, b) ongrondwettelijke elementen bevat en c) zich er makkelijk vanaf te maken.
Bij de PVV is het zo evident als het maar zijn kan. Pensioen naar 65, BTW op boodschappen naar 0% en het eigenrisico weg. Hoe gaan we daarvoor betalen? Nou gewoon, strenger zijn op migratie en stoppen met "klimaatonzin".

Euh ja, da's ook een optelsom die echt op 0 uit gaat komen onder de streep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
FunkyTrip schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:22:
[...]

Diezelfde mensen maar dan in hun 'eigen' land.

Het is helemaal niet nodig om een Pool naar Nederland te halen om een tomaat te plukken uit een kas die vervolgens op een vrachtwagen met een Roemeense chauffeur naar een Poolse supermarkt kan.

Nederland houdt al veel te lang vast aan het mercantilisme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Ik zie dat zure niet zo? Ik ben helemaal niet zo'n fan maar ik vind vooral zijn critici zuur.

Verder is er niks op tegen als je ergens voor staat wat kiezers blijkbaar niet kan overhalen op je te stemmen. Of moet Ouwehand nu plots pro-vlees worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Hydra schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:34:
[...]

Bij de PVV is het zo evident als het maar zijn kan. Pensioen naar 65, BTW op boodschappen naar 0% en het eigenrisico weg. Hoe gaan we daarvoor betalen? Nou gewoon, strenger zijn op migratie en stoppen met "klimaatonzin".

Euh ja, da's ook een optelsom die echt op 0 uit gaat komen onder de streep...
Ik denk niet dat het aan ons is om te beoordelen of iets "betaalbaar" is of niet. De overheid int belastingen en accijnzen en geeft die ergens aan uit. Waar en hoeveel ze heffen bepalen ze, en waar ze het aan uitgeven ook. Onderaan de streep dient de uitgave een "publiek doel". Het publieke doel wordt nu verschoven. Er is een publiek deel nodig, bijvoorbeeld politie, onderwijs en gezondheidszorg. Er is ook een publiek deel wat nice to have is, bijvoorbeeld de subsidies aan kunst en cultuur. Dan schaaf je wat af van het nice to have deel en dat deel je toe aan het deel dat nodig is.

De boodschappen naar 0% is overigens leuk maar voor eerste levensbehoeftes is er nu al een laag percentage van 9%. Het gevolg van zo'n BTW verlaging is dat er meer geld in je portemonee overblijft. Dat kan je dan weer aan iets anders uitgeven. Dat helpt een ondernemer, en indirect ook weer de staat met extra BTW inkomsten.

Dan nog iets, we hebben een tekort aan arbeidskrachten. Vacatures zie je overal. We hebben ook een hoop mensen die niet werken. Een deel daarvan zal niet kunnen werken door bijvoorbeeld ziekte of zorg voor kinderen. Maar er is ook een groep die wel zou kunnen werken maar dat liever niet doet en zich onttrekt aan het proces. Het zou helpen als deze groep gemotiveerd zou kunnen worden om te gaan werken. Dat ze loonbelasting zouden betalen in plaats van een uitkering ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
LZ86 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:22:
[...]

Probleem is vooral: Een expert op zijn vakgebied is niet meteen een goed bestuurder. En je kan beter een goed bestuurder op de ministerspositie hebben met een gedegen expert/adviesteam om m heen dan een expert op dat gebied zonder bestuurlijke skills.

Kuipers is een goed voorbeeld. In het Erasmus ging de vlag uit toen ie weg ging. En in de zorgsector word die man verguisd
Iets van feeling met onderwerp moet je wel hebben vind ik. Dat gehussel met Hoekstra en Kaag sloeg wat mij betreft nergens op, net als Hoekstra op milieu overigens.

En Kuipers was wat mij betreft slecht omdat zijn politieke keuzes slecht waren. Dus ja, de politieke keuze is inderdaad wel belangrijk. Er is namelijk geen "beste keuze". Maar je moet wel iets van inzicht hebben om je ambtenaren goed aan het werk te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
asing schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:28:
[...]

Maar er is ook een groep die wel zou kunnen werken maar dat liever niet doet en zich onttrekt aan het proces. Het zou helpen als deze groep gemotiveerd zou kunnen worden om te gaan werken. Dat ze loonbelasting zouden betalen in plaats van een uitkering ontvangen.
De werkloosheid is laag. Er zullen altijd mensen niet werken. Dat argument lijkt me in deze tijd dus niet echt opgaan.

Ps.
Stimuleren is verder prima maar het probleem van het tekort gaat het dus niet oplossen

[ Voor 8% gewijzigd door D-e-n op 28-11-2023 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

D-e-n schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:19:
[...]

Ik zie dat zure niet zo? Ik ben helemaal niet zo'n fan maar ik vind vooral zijn critici zuur.
Op mij komt het zuur over. Ik hoop dat hij andere energie vindt.
Verder is er niks op tegen als je ergens voor staat wat kiezers blijkbaar niet kan overhalen op je te stemmen.
Nu gaat het denk ik niet zo zeer om de standpunten alleen, maar juist om de manier waarop die boodschap wordt gebracht.
Of moet Ouwehand nu plots pro-vlees worden?
Zullen we dit soort absurde overdrijvingen achterwege laten? Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

D-e-n schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:32:
[...]

De werkloosheid is laag. Er zullen altijd mensen niet werken. Dat argument lijkt me in deze tijd dus niet echt opgaan.
Er zijn altijd mensen die niet werken, omdat dat niet kan (persoonlijke omstandigheden) of omdat het niet loont (ons belastinghuis).
En er zijn mensen die het allemaal wel prima vinden in de bijstand, daar heb ik wel een mening over.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
D-e-n schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:32:
[...]

Ps.
Stimuleren is verder prima maar het probleem van het tekort gaat het dus niet oplossen
Gelukkig heeft het CBS cijfers online geslingerd. In percentages is het niet zo hoog maar het zijn alsnog 366.000 mensen. We hebben 415.000 vacatures. Uiteraard doen we ook ons best om statushouders te motiveren om te gaan werken. Hoe goed dat lukt staat in deze grafiek :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oI62ZW31cLhAkTeFUVk0Fw33qOI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QwKeDbN9pUgGqZffqaUuEMYe.png?f=user_large

Die 366.000 mensen die ik noemde zijn mensen die recent hebben gewerkt of recent hebben gezocht naar een baan. Chronisch zieken en andere langdurige casussen zitten dus niet in dat gegeven. Het is niet zo dat we dat gat van vacatures 100% kunnen vullen met het aantal werkzoekenden, maar een deel zou toch moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
franssie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:37:
[...]

Er zijn altijd mensen die niet werken, omdat dat niet kan (persoonlijke omstandigheden) of omdat het niet loont (ons belastinghuis).
En er zijn mensen die het allemaal wel prima vinden in de bijstand, daar heb ik wel een mening over.
Maar het ging om het tekort aan arbeidskrachten. En daar zijn dat veel en veel te weinig mensen voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
@FirePuma142
Maar jij hebt dus vanwege Timmermans op de SP of PvdD gestemd? Of Volt of D66? Want dat is het punt: ik zie veel mensen klagen over Timmermans die sowieso niet op die partij zouden stemmen.

Ik kan ook klagen over de houding van Yesilgoz maar dat boeit natuurlijk niet want ik stem er toch niet op.

[ Voor 21% gewijzigd door D-e-n op 28-11-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
@asing
Maar nu noem je een andere groep, de mensen die wel een poging doen om te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
D-e-n schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:49:
[...]

Maar het ging om het tekort aan arbeidskrachten. En daar zijn dat veel en veel te weinig mensen voor
Zolang er vacatures en werkzoekenden zijn heb je speelruimte. Het vinden van de match is de uitdaging. Een vrachtwagenchauffeur in Den Helder heeft niks aan een baan in Maastricht bijvoorbeeld. Maar je kan altijd proberen meer mensen aan het werk te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
franssie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:37:
En dat is een extreem kleine groep. De bijstand is niet bepaald een vetpot. Werken loont heus wel in ons land.

Het grootste probleem is dat de skillset van een grote groep werklozen gewoon niet overeenkomt met de skills die vacatures vragen.

De enige oplossing daar is investeren in het 'upskillen' van deze mensen. Helaas is eigenlijk het hele STAP budget opgegaan aan mensen die er een leuk cursusje bij gedaan hebben.

Dit is dus wederom een complex probleem dat hoe dan ook geld kost om op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
D-e-n schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:52:
@asing
Maar nu noem je een andere groep, de mensen die wel een poging doen om te werken
Dat realiseer ik mij. Ik heb wat beters gevonden :https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-beroepsbevolking/bevolking-15-tot-75-jaar

We hebben een arbeidspaticipatie van 75.8%,

Wat werkt of wil werken is in totaal 10.1 miljoen. Wat niet werkt is 3.2 miljoen. Die laatste groep omvat van alles, van zieken tot mensen met een pensioen, maar ook degenen die er geen zin in hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:36
Hydra schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:00:
[...]

En dat is een extreem kleine groep. De bijstand is niet bepaald een vetpot. Werken loont heus wel in ons land.

Het grootste probleem is dat de skillset van een grote groep werklozen gewoon niet overeenkomt met de skills die vacatures vragen.

De enige oplossing daar is investeren in het 'upskillen' van deze mensen. Helaas is eigenlijk het hele STAP budget opgegaan aan mensen die er een leuk cursusje bij gedaan hebben.

Dit is dus wederom een complex probleem dat hoe dan ook geld kost om op te lossen.
Tja vroeger speelde de werkgevers daar ook een grote rol bij: die leiden hun mensen op on the job. Maar tegenwoordig eist de werkgever rendement vanaf de eerste dag dat je in dienst komt. Ik heb zelfs (IT!) ZZP posities gezien waarbij je op eigen kosten 2 weken mocht gaan inwerken (Rabo)...

Daar ligt wat mij betreft het grootste punt: werkgevers investeren vrijwel niets meer in het personeel. Zie ook de doorgeschoten nul uren en flex contracten. Wederom aangemoedigd door VVD beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]

Dat onderken ik ook, ik bedoelde ook niet te zeggen dat het een grote groep is.

Dat STAP budget was echt een oefening van onkunde zoals het oplossen van de huizencrisis. Beide maatregelen liepen via de overheid/belasting. Als je het zou combineren met erkende (!) opleidingen en ondernemende leer/werkplaatsen als borging zou het zeker gewerkt hebben. Hoeveel MBO scholen zitten er niet te springen om stage plekken? Daar zit ruimte voor opleiding voor instromers en doorstromers en herscholers waar zo een subsidie wel nut had gehad ...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
asing schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:55:
[...]

Zolang er vacatures en werkzoekenden zijn heb je speelruimte. Het vinden van de match is de uitdaging. Een vrachtwagenchauffeur in Den Helder heeft niks aan een baan in Maastricht bijvoorbeeld. Maar je kan altijd proberen meer mensen aan het werk te krijgen.
Natuurlijk. Maar het is geen oplossing voor alle tekorten in de arbeidsmarkt. Daar zul je ook keuzes moeten bepaald werk gewoon niet meer te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

D-e-n schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:51:
@FirePuma142
Maar jij hebt dus vanwege Timmermans op de SP of PvdD gestemd? Of Volt of D66? Want dat is het punt: ik zie veel mensen klagen over Timmermans die sowieso niet op die partij zouden stemmen.
Waarom is dat relevant voor mijn beschouwing?
Ik kan ook klagen over de houding van Yesilgoz maar dat boeit natuurlijk niet want ik stem er toch niet op.
Ik heb ergens op een paar tenen getrapt geloof ik. Laat ik het maar een Timmermansje noemen, hoe je reageert. Hoe dan ook, ik laat het er even bij. Op deze manier komen we nergens.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
FirePuma142 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:17:
[...]

Ik heb ergens op een paar tenen getrapt geloof ik. Laat ik het maar een Timmermansje noemen, hoe je reageert. Hoe dan ook, ik laat het er even bij. Op deze manier komen we nergens.
Nee hoor maar ik vind het vreemd hoe sommige mensen die never nooit op GL/PvdA zouden stemmen kritiek gaan leveren op Timmermans als lijsttrekker.

Hetzelfde als al die Telegraaf journalisten en lezers die altijd het hoogste woord hebben over het feit dat de PvdA geen arbeiderspartij meer is. Maar ondertussen zelf al tien jaar VVD stemmen. Dat mag maar dan weet je ook niet waar sociaaldemocratie voor staat dunkt mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

D-e-n schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:27:
[...]

Nee hoor maar ik vind het vreemd hoe sommige mensen die never nooit op GL/PvdA zouden stemmen kritiek gaan leveren op Timmermans als lijsttrekker.

Hetzelfde als al die Telegraaf journalisten en lezers die altijd het hoogste woord hebben over het feit dat de PvdA geen arbeiderspartij meer is. Maar ondertussen zelf al tien jaar VVD stemmen. Dat mag maar dan weet je ook niet waar sociaaldemocratie voor staat dunkt mij
Je gaat er klakkeloos van uit dat ik het met de boodschap van Timmermans oneens ben, terwijl ik het over de manier van uiten heb.

Je begrijpt, ik vind het echt klinkklare nonsens dat je alleen kritiek mag hebben op lijsttrekkers waar je het ook inhoudelijk mee eens bent. Voor iemand die deze theorie aanhangt heb je wel bijzonder veel kritiek op partijen en lijsttrekkers waar je klaarblijkelijk nimmer op zou stemmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
FirePuma142 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:37:
[...]

Je begrijpt, ik vind het echt klinkklare nonsens dat je alleen kritiek mag hebben op lijsttrekkers waar je het ook inhoudelijk mee eens bent. Voor iemand die deze theorie aanhangt heb je wel bijzonder veel kritiek op partijen en lijsttrekkers waar je klaarblijkelijk nimmer op zou stemmen.
Ik heb inhoudelijke kritiek op lijsttrekkers waar ik het niet mee eens ben. Niet of ze elitair overkomen, raar praten, zurig zijn of weet ik veel wat ander subjectief geneuzel. En dat is precies nu de teneur die je bij Timmermans wel veel ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

D-e-n schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:45:
[...]

Ik heb inhoudelijke kritiek op lijsttrekkers waar ik het niet mee eens ben. Niet of ze elitair overkomen, raar praten, zurig zijn of weet ik veel wat ander subjectief geneuzel. En dat is precies nu de teneur die je bij Timmermans wel veel ziet.
Dan begrijp je dat beeldvorming belangrijk is, evenals de inhoud. Je spreekt er namelijk andere kiezersgroepen mee aan. Hoe je je als lijsttrekker na een ongehoopt resultaat profileert is juist van belang.

Politiek gaat, hoe jammer het ook is, niet alleen om de inhoud, maar juist ook om de man of vrouw aan het hoofd en hun gedrag. En ik poog te duiden dat dat gedrag geen zoden aan de dijk zet. Tijd om de knop om te zetten en met hernieuwde krachten aan de slag te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
[...]
De bijstand is niet bepaald een vetpot.
Deze ga ik even debunken. Neem in gedachten een alleenstaande moeder van 2 kleine kinderen ergens tussen de 6 en 10 jaar. De vader is vertrokken en uit beeld. Ik denk dat dat een situatie is die vaak voorkomt, en het rekenen met een partner is wat lastiger. Ik kom op het volgende staatje. Het basisinkomen van de moeder is 12 keer de maandelijkse uitkering (14.600 euro). De sociale huurwoning kost haat 650 euro per maand. Die prijs is fictief, ik hoop een beetje in de buurt te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQtDWo3dWPJzpf9heW_ymvxzi3I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CRIUCRfIuzmouMiBrfSwhPWS.png?f=user_large

Dit zijn alleen nog de grote dingen die ik weet. Er zijn regionaal nog wat extra voordeeltjes te vinden. Oordeel zelf of het klopt en of het voldoet aan je statement dat het "geen vetpot" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:37
Dit is ook opvallend https://www.telegraaf.nl/...ns-onder-kiezers-pvd-a-gl
Dit had ik niet verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
asing schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:24:
[...]

Deze ga ik even debunken. Neem in gedachten een alleenstaande moeder van 2 kleine kinderen ergens tussen de 6 en 10 jaar. De vader is vertrokken en uit beeld. Ik denk dat dat een situatie is die vaak voorkomt, en het rekenen met een partner is wat lastiger. Ik kom op het volgende staatje. Het basisinkomen van de moeder is 12 keer de maandelijkse uitkering (14.600 euro). De sociale huurwoning kost haat 650 euro per maand. Die prijs is fictief, ik hoop een beetje in de buurt te zitten.

[Afbeelding]

Dit zijn alleen nog de grote dingen die ik weet. Er zijn regionaal nog wat extra voordeeltjes te vinden. Oordeel zelf of het klopt en of het voldoet aan je statement dat het "geen vetpot" is.
Ik zit zelf niet in de cijfers. Maar volgensmij doe je nu alsof de kinderbijslag van elk kwartaal maandelijks wordt bijgeschreven en volgens mij ook voor het kindgebonden budget. Misschien klopt er wel meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-04 19:27
Ik had het al eerder bij een andere nieuws bron gezien.
Maar het lijkt ook veel met populaire lokale kandidaten te maken. Bijvoorbeeld de nummer 2 een Tilburgse wethouder van GroenLinks, met haar als lijsttrekker is GroenLinks dus de grootste in Tilburg geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
[...]

[Afbeelding]

Je moet dan ook even de kosten doorrekenen van die situatie. 2 schoolgaande kinderen zal ook betekenen dat ze daar aardig wat aan kwijt is. De vaste lasten zitten al gauw aan 1,5-2k, waardoor je een kleine 1000 euro netto in de maand over houdt, en daarvan gaat het grootste deel op aan boodschappen en huishoudkosten. Als je het niet in een studiepot spaart voor de kinderen.

[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 28-11-2023 21:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

[Afbeelding]

Ah weer zo’n illuster onvindbaar huurhuis voor 650 in de maand dat alleen maar in dit soort fictieve voorbeelden te vinden is. ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:27
YakuzA schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:52:
[...]

Ah weer zo’n illuster onvindbaar huurhuis voor 650 in de maand dat alleen maar in dit soort fictieve voorbeelden te vinden is. ;)
Onzin, die zijn er genoeg. Het verloop is alleen niet groot, maar het is niet alsof ze er niet zijn.

Sterker nog, hier in Friesland ken ik genoeg 1 gezinswoningen die nog minder dan die 650 per maand kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
[...]

En waar mevrouw met haar inkomenscategorie voor in aanmerking komt in plaats van 1-kamerflatjes vanwege 'passend toewijzen'.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Plus dat het heel leuk is dat als je maar genoeg kinders hebt je vanzelf geld overhoudt, maar als alleenstaande zonder kinderen is het weer een ander verhaal.

Heb zelf een poos in de bijstand gezeten, geluk gehad met een relatief goedkoop huis, maar wel eentje die zo klein is dat samenwonen met mijn vriendin praktisch onmogelijk is.

Ik kwam op zich wel iedere maand rond, en had ook nog een auto op de oprit [Welkom in Friesland, sociale huurwoningen met opritten voor 2 auto's], maar daarmee is alles ook wel gezegd.

Extraatjes waren zeldzaam, vrienden hebben me meer dan eens geholpen door me wat geld te lenen of iets voor te schieten. Het was al met al behoorlijk stressvol, alles in mijn boodschappenkarretje tellen omdat ik nog maar 30 ballen op de rekening had was niet heel leuk.

Als ik ook nog een schuld had om af te betalen, had ik mijn auto niet kunnen betalen, en dat is toch wel heel onhandig in Bûmfûk-Njergens in Friesland. En met alle gestegen kosten van de afgelopen jaren was ik al helemaal de lul geweest.

Mensen die doen alsof de uitkering prima is, mogen wel eens een flinke periode op bijstandsniveau doorbrengen. Iedereen overleeft een maandje op 1200 euro wel. Ga er maar eens een jaar van genieten, Kun je kijken hoe fijn de stress voelt wanneer je wasmachine opeens een raar geluid maakt.

Ja, er zijn heus wel mensen die er misbruik van maken, maar dat heb je met alles. Dat kan geen reden zijn om het voor de andere 99% kut te laten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
HEY_DUDE schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:30:
[...]

Ik zit zelf niet in de cijfers. Maar volgensmij doe je nu alsof de kinderbijslag van elk kwartaal maandelijks wordt bijgeschreven en volgens mij ook voor het kindgebonden budget. Misschien klopt er wel meer niet.
Ik heb het nog even bekeken.

"Uw kindgebonden budget per maand: € 586" - dat is dus per maand

De kinderbijslag is wel per kwartaal zoals je schreef. Dan wordt het eindresultaat €2623 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]

Ik kan op sociale-huurwoning.com zo bijna 18000 huurwoningen vinden die en een eengezinswoning zijn en 6-700 euro huur per maand zijn. Dus ze zijn er wel. Het is niet overdadig want er staan bijna 240.000 woningen te huur. 7.5% valt in de genoemde categorie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
asing schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:10:
[...]

Ik kan op sociale-huurwoning.com zo bijna 18000 huurwoningen vinden die en een eengezinswoning zijn en 6-700 euro huur per maand zijn. Dus ze zijn er wel. Het is niet overdadig want er staan bijna 240.000 woningen te huur. 7.5% valt in de genoemde categorie.
Maar zoals ik al zei, voor hoeveel van die woningen komt zij met haar inschrijfduur, gezinssamenstelling en inkomen in aanmerking? Dat worden er al een heel stuk minder.
asing schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:02:
[...]

De kinderbijslag is wel per kwartaal zoals je schreef. Dan wordt het eindresultaat €2623 euro.
Met andere woorden, dan kom je dus onder de streep met alle toeslagen en wat dan nog op netto iets onder modaal uit. Maar wel met een hele hoop meer kosten, want je hebt wel 2 kinderen te onderhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-04 22:59

AndereKoekoek

Ping! Pong?

asing schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:02:
[...]

Zo'n berekening heb ik ook een keer gedaan met een kennis(vrouw) die gescheiden was. Wilde ook niet meer dan 12 uur per week werken, want dan raakte ze haar kindgebonden budget kwijt.

Liep te klagen dat ze in armoede leefde en de overheid zo slecht was. Kwam toen (15 jaar geleden) op 2550 euro netto uit met 1 kind van 13.

En zelf verdiende ik met fulltime werken 2500 euro bruto per maand haha.

Maar kreeg te horen dat je zo niet mocht tellen met huurtoeslag enz. Maar als ik er had gewoond, dan had ik wel tegen de 700 per maand moeten betalen.

En dan hoor je dat ze vaak nog wat bijverdienen. Poetsadresje, meehelpen op de markt ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Nog een vraag waar ik net aan moest denken toen ik Feyenoord zag spelen. Goede voetballers zoals Trauner, Minteh, Gimenez die hun geluk beproeven in Nederland.

Zijn dat nou gelukszoekers of gewoon arbeidsmigranten?
En moeten die nou ook terug of niet?

Probeer beetje inzicht te krijgen in de termen die gebruikt worden. Kan het zelf nog niet helemaal plaatsen namelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
AndereKoekoek schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:17:
Nog een vraag waar ik net aan moest denken toen ik Feyenoord zag spelen. Goede voetballers zoals Trauner, Minteh, Gimenez die hun geluk beproeven in Nederland.

Zijn dat nou gelukszoekers of gewoon arbeidsmigranten?
En moeten die nou ook terug of niet?

Probeer beetje inzicht te krijgen in de termen die gebruikt worden. Kan het zelf nog niet helemaal plaatsen namelijk.
Expats :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Stoney3K schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:13:
[...]

Maar zoals ik al zei, voor hoeveel van die woningen komt zij met haar inschrijfduur, gezinssamenstelling en inkomen in aanmerking? Dat worden er al een heel stuk minder.
Wat zou jij dan voorstellen? Waarin woont zo'n alleenstaande moeder van 2?Ik wil best met je meegaan dat 650 niet realistisch is maar wat zou in jou ogen dan wel realistisch zijn?
Met andere woorden, dan kom je dus onder de streep met alle toeslagen en wat dan nog op netto iets onder modaal uit. Maar wel met een hele hoop meer kosten, want je hebt wel 2 kinderen te onderhouden.
Even terug naar waar we begonnen. Er werd beweerd dat het geen vetpot is. Ik geef toe dat je hiervan niet 3 keer per jaar op vakantie kan maar echt slecht kan je het niet noemen. En zoals @AndereKoekoek aanstipt, ze kan er een minimaal beetje bij werken voor ze de toeslagen kwijt raakt en daarna moet ze flink aan de bak om op hetzelfde inkomen te komen. Als die toeslagen verdwijnen zodra je teveel verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 28-04 22:14
asing schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:10:
[...]
Geen idee wat dat voor site is, maar een maisonette in Rotterdam die voor 751,78 in de overzichtslijst staat, is als je er op klikt al 1164,75 in de maand. En heeft een minimale inkomensgrens van 61149 euro als je in je uppie bent en bij 2 of meer personen een minimale inkomensgrens van 67522 euro.

Misschien dat m'n Timmermansoog wat van slag is, maar langs m'n meetlat van laag en modaal inkomen lijkt dat toch niet helemaal te vallen in de categorie "sociale-huurwoning" met dito huurvoorwaarden ?

Ik ga ze niet alle 240000 langs lopen, maar ik heb zo m'n twijfels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Het probleem is ook dat als ze ook maar 1 euro teveel zou verdienen, dan is ze meteen 550 euro aan toeslag kwijt. Als je dan op de versafdeling van de Jumbo werkt, moet je veel uren maken om die 550 euro netto werkend te verdienen. Zit je al snel op 1000 euro bruto en dat is veel voor mensen die met 40 uur werken maar 2500 euro kunnen verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
gekkie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:31:
[...]

Geen idee wat dat voor site is, maar een maisonette in Rotterdam die voor 751,78 in de overzichtslijst staat, is als je er op klikt al 1164,75 in de maand. En heeft een minimale inkomensgrens van 61149 euro als je in je uppie bent en bij 2 of meer personen een minimale inkomensgrens van 67522 euro.

Misschien dat m'n Timmermansoog wat van slag is, maar langs m'n meetlat van laag en modaal inkomen lijkt dat toch niet helemaal te vallen in de categorie "sociale-huurwoning" met dito huurvoorwaarden ?

Ik ga ze niet alle 240000 langs lopen, maar ik heb zo m'n twijfels.
Ik heb er 2 gecheckt die rond de 650 waren met 3 slaapkamers. Beiden gaven die prijs ook op de pagina zelf en een max inkomen van 38k.

Sociale huurwoningen worden gemeten op een puntenschaal. Oppervlakte, kamers etc alles levert punten op. Het aantal gescoorde punten levert een huurprijs op. Dat is maximaal 800-nogwat. Daarna ga je naar de vrije sector. Het stukje net boven de grens (de middenhuur) is nu ook in dat puntensysteem getrokken. Dat vonden de verhuurders niet fijn, want ze konden niet meer vragen wat ze wilden. Die woningen werden dus verkocht.

Pagina: 1 2 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hou de discussie hier s.v.p. on-topic en inhoudelijk!

Verder gelden de volgende regels:
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen naamverbasteringen, schrijf namen van mensen voluit, dan wel de achternaam
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon