Hier https://www.nibc.be/nl/spaarproducten/
Zo te zien kun je niet met een Nederlands adres een NIBC rekening bij de Belgische tak openen.
Ik zie het. Wij Hollanders worden volledig buiten gesloten.Coffeeroam schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:08:
[...]
Zo te zien kun je niet met een Nederlands adres een NIBC rekening bij de Belgische tak openen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Zou dat mogen onder EU-recht? Bestaan er bijzondere regels voor financiële instellingen die bij het aanbieden van financiële diensten discriminatie op basis van woonplaats toelaten? Dat de marktomstandigheden in het woonland van de aanvrager verschillen lijkt me geen argumen als je één markt voorstaat.Coffeeroam schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:08:
[...]
[ Voor 11% gewijzigd door richard20 op 18-08-2026 20:15 ]
Misschien interessant maar niet in dit topic ajb.richard20 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:13:
[...]
Zou dat mogen onder EU-recht? Bestaan er bijzondere regels voor financiële instellingen die bij het aanbieden van financiële diensten discriminatie op basis van woonplaats toelaten? Dat de marktomstandigheden in het woonland van de aanvrager verschillen lijkt me geen argumen als je één markt voorstaat.
Stel dit soort vragen aan anders aan AI. Die geeft mij op jouw vraag een duidelijk antwoord.
Waarom zou de vraag of een Duitse bank onder EU-recht zijn spaarrekening ook aan inwoners van Nederland moet aanbieden off topic zijn als het topic spaarrekeningen is?SanookH schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:25:
[...]
Misschien interessant maar niet in dit topic ajb.
Ik denk dat het antwoord op je oorspronkelijke vraag zal zijn dat particuliere ondernemingen niet verplicht zijn met iedereen zaken te doen.richard20 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:28:
[...]Waarom zou de vraag of een Duitse bank onder EU-recht zijn spaarrekening ook aan inwoners van Nederland moet aanbieden off topic zijn als het topic spaarrekeningen is?
[ Voor 5% gewijzigd door Harry720A op 19-08-2026 13:39 ]
Morgenavond wel onderhoud., en ligt er nu inderdaad uit.Sander12 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:10:
Yapi Kredi Bank
De App ligt eruit.
Overboekingen zijn nog mogelijk via web en telefoon.
Vertrouwen is goed, controle nog beter
In beginsel is dat juist (aannemend dat ook in Duitsland het beginsel van de contractsvrijheid geldt), maar als je een openbaar aanbod doet, dan mag je in het algemeen binnen de EU niet discrimineren naar woonplaats. Dat is de strekking van geoblocking-verordening. Bij nader onderzoek blijkt die niet van toepassing te zijn op financiële diensten, zoals spaarrekeningen. Banken die hun diensten (anders dan betaalrekeningen) aan niet-inwoners aanbieden doen dat vermoedelijk vrijwillig.Harry720A schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:36:
[...]
Ik denk dat het antwoord op je oorspronkelijke vraag zal zijn dat particuliere ondernemingen niet verplicht zijn met iedereen zaken te doen.
Tevens is geen sprake van een monopolie positie.
variabele rente ARGENTA. |
![]() |
Rente termijndeposito's. |
![]() |
[ Voor 34% gewijzigd door Sander12 op 20-08-2026 15:46 ]
En als je een Argenta hypotheek hebt dan krijg je voor de variablele rente 0,3% meer (dus 2,2%) en voor de deposito's 0,1% meer.Sander12 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:45:
variabele rente ARGENTA.
[Afbeelding]
Rente termijndeposito's.
[Afbeelding]
Even mijn glazen bol erbij pakken. Neeghizzer schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:25:
Heeft iemand enig idee of een vermoeden tot wanneer de Anadolubank-actie met 3% voor 6 maanden aangeboden blijft worden?
Kan zijn dat Anadolubank wellicht vaker dergelijke acties heeft gehad en dat op basis van die ervaring iets te voorspellen is
Ik kan mij dat niet herinneren. Een periode van 6 maanden gegarandeerd 3% rente op vrij opneembaar zou mij doen besluiten rekening te openen als ik niet al een rekening had.ghizzer schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:05:
[...]
Kan zijn dat Anadolubank wellicht vaker dergelijke acties heeft gehad en dat op basis van die ervaring iets te voorspellen is
Ik heb net een redelijk bedrag op de flexrekening van bigbank gestort om vandaar uit iedere maand een deposito van 1 jaar op te zetten bij Bigbank. Zodat je na twaalf maanden iedere maand rente ontvangt en iedere maand een bedrag vrij hebt. Bigbank heeft de optie verlengen voor een jaar en je krijgt dan 3.1% leek me handig en makkelijk.Coffeeroam schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:05:
Volkswagen bank heeft net een nieuwe klanten actie gestart: 3.1% op het "Tagesgeldkonto", en voor 6 maanden.
Kan ook een alternatief zijn dus voor Anadolu.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Is niks doen wel slim? Je kunt binnen die 3 maanden al 3x 1 jaar vastzetten tegen 3.1%, Je weet niet wat je na die 3 maanden gaat krijgen op je flexrekening, noch weet je wat de 1 jaars rente doet na die 3 maanden... Ofwel: 3.1% voor 3 maanden is leuk MAAR als je het geld langer kunt missen geeft 1 jaar meer zekerheid.Seafarer schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:51:
[...]
Ik heb net een redelijk bedrag op de flexrekening van bigbank gestort om vandaar uit iedere maand een deposito van 1 jaar op te zetten bij Bigbank. Zodat je na twaalf maanden iedere maand rente ontvangt en iedere maand een bedrag vrij hebt. Bigbank heeft de optie verlengen voor een jaar en je krijgt dan 3.1% leek me handig en makkelijk.
Wat gebeurt ik kijk op de flex rekening en krijg direct 3.1% voor 6 maanden.Dat had ik nergens zien staan. De wesite liet 2.75% zien.
Dan maar effe niks doen.
ANPCoffeeroam schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:05:
Volkswagen bank heeft net een nieuwe klanten actie gestart: 3.1% op het "Tagesgeldkonto", en voor 6 maanden.
Kan ook een alternatief zijn dus voor Anadolu.
Ik wil niet de zwart kijker zijn maar dit drama is veel groter. En betreft alle landen in europa. We leveren allemaal voor die auto industrie al is het maar een schroefje.Ceas schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:40:
[...]
ANP
De vakbondsvertegenwoordigers bij Volkswagen vrezen dat het banenverlies bij het Duitse autoconcern nog veel groter kan uitvallen dan tot nu werd gedacht. Mogelijk kan het verlies wel uitkomen op 140.000 arbeidsplaatsen. Volkswagen heeft vooralsnog plannen om 100.000 banen te schrappen om de kosten drastisch te verlagen.
Ik wil niet de zwart kijker zijn maar dit drama is veel groter. En betreft alle landen in europa. We leveren allemaal voor die auto industrie al is het maar een schroefje.
[ Voor 12% gewijzigd door Seafarer op 25-08-2026 18:05 ]
1 jaar deposito =3% zelfs bij 2 jaar ook 3% maar op de gewone spaarrekening krijg ik nu plotseling 3,1 voor 6 maand. Dus na die 6 maand wilde ik de ladder gaan opbouwen.DjoeC schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:00:
[...]
Is niks doen wel slim? Je kunt binnen die 3 maanden al 3x 1 jaar vastzetten tegen 3.1%, Je weet niet wat je na die 3 maanden gaat krijgen op je flexrekening, noch weet je wat de 1 jaars rente doet na die 3 maanden... Ofwel: 3.1% voor 3 maanden is leuk MAAR als je het geld langer kunt missen geeft 1 jaar meer zekerheid.
Niemand weet welke kant het opgaat. Door acties in het buitenland is de econi=omie onvoorspelbaar en dus geldt dat ook voor de rentegevolgen. Als de boel inzakt zal er gestimuleerd moeten worden: Lage rente. Een hogere rente gaat consumptie (en dus inflatie) tegenwerken. Dus de vraag: Wat is verstandig?
Daar kun je heel negatief over doen, maar Volkswagen AG heeft vorig jaar nog 8.9 miljard (!) euro winst gemaakt. En daar zou je dan geen geld in durven stoppen?Ceas schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:40:
ANP
De vakbondsvertegenwoordigers bij Volkswagen vrezen dat het banenverlies bij het Duitse autoconcern nog veel groter kan uitvallen dan tot nu werd gedacht. Mogelijk kan het verlies wel uitkomen op 140.000 arbeidsplaatsen. Volkswagen heeft vooralsnog plannen om 100.000 banen te schrappen om de kosten drastisch te verlagen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Als je een regering hebt die de industrie de nek om wil draaien vanwege een groene utopie mag je gerust twijfelen om er nog geld in te stoppen. Waarom trappen ze 100K. werknemers eruit als er nog zoveel winst wordt gemaakt?Andrehj schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 18:12:
[...]
Daar kun je heel negatief over doen, maar Volkswagen AG heeft vorig jaar nog 8.9 miljard (!) euro winst gemaakt. En daar zou je dan geen geld in durven stoppen?
Terwijl hele volksstammen hun geld in AI-firma's stoppen die miljarden verlies draaien en nog nooit een stuiver hebben verdiend. Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp dat niet...
[ Voor 6% gewijzigd door vdr01 op 25-08-2026 18:40 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Goh, en welke tak van Volkswagen maakt nog wel (het meeste) winst? Juist, VWFS.Ceas schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:40:
[...]
ANP
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
In het geval van een spaarrekening kan dat vaak niet eens (spaarbank stelt vaak als eis dat het vanaf een rekening met gelijke tenaamstelling komt). En bij een betaalrekening maakt het niet uit want je kunt naar elke rekening geld overmaken, of dat nu naar een webshop, de loodgieter om de hoek je eigen vrouw is.demonk schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:48:
Een vraagje. Wanneer ik geld stort van een rekening op mijn naam naar een rekening op naam van iemand anders (echgenoot etc), zou dat reden kunnen zijn voor een bank, om de herkomst vh geld eerder te checken?
[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 25-08-2026 22:40 ]
Het simpele antwoord is: ja, met inachtname van de opmerkingen van @RobertMe : De banken zullen het je niet vertellen.demonk schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:48:
Een vraagje. Wanneer ik geld stort van een rekening op mijn naam naar een rekening op naam van iemand anders (echgenoot etc), zou dat reden kunnen zijn voor een bank, om de herkomst vh geld eerder te checken?
Dit doet er niet toe. De tegoeden bij VWFS vallen keurig onder het Duitse DGS.Ceas schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:40:
[...]
ANP
En zojuist de 2e verlenging binnen, dus t/m 31/12 deze rente. Scheelt weer wat geschuifRene85 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:29:
Ter info: zojuist een mail van Advanzia dat de actierente a 3.4% met 3 maanden verlengd is. Hij zou eind juni aflopen, maar nu t/m september ("until and including September 30").
Account 3 maanden terug geopend, direct erna geld gestort en daarna geen stortingen en onttrekkingen meer.
Bijzonder, ik heb ook een verlenging aangeboden gekregen echter van 1 oktober '26 tot en met 31 januari '27 voor een percentage van 3,1%. Dus een verlenging van concreet 4 maanden.Rene85 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:19:
[...]
En zojuist de 2e verlenging binnen, dus t/m 31/12 deze rente. Scheelt weer wat geschuif
3.97% bij wie is dat dan als ik vragen mag?Harbo schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:12:
Mijn vrouw krijgt 2 maanden verlenging 3,97 % (vanaf 1 Oktober). Ik zelf krijg geen email. Beide rekeningen geopend eind Juni met verschil van 4 dagen.
Dit betreft Advanzia.Seafarer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:45:
[...]
3.97% bij wie is dat dan als ik vragen mag?
Vele handen maken licht werk. Mocht je een wijziging tegenkomen (toevallig of bewust gezocht) dan kan je het hier berichten. Als je de eerste bentRonaldABC schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:57:
Sinds de overname van Vanspaarbankveranderen.nl door Raisin is een goede en actuele rente vergelijker verdwenen. Naast deze site zijn er diverse andere sites. Echter veel van deze sites zijn minder volledig (minder banken of alleen Nederlandse banken of geen historisch gegevens) of worden laat geactualiseerd (pas na dagen). Door deze beperking is het signaleren van wijzigingen moeizaam en tijdrovend. Mijn vraag: hoe houden jullie inzicht in rentemutaties?
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Ik kijk hier regelmatig. Maar mijn bericht is ingegeven doordat ik bij Raisin bij toeval heb geconstateerd dat daar diverse deposito wijzigingen zijn geweest in de afgelopen week. Ik heb deze hier niet langs zien komen. Door het ontbreken van historie is het bij toeval dat ik deze heb geconstateerd zoals BluOr volgens mij 1 en 2 jaar, Bank B diverse welke precies geen idee, Myntro. Dit is de achterliggende reden van mijn initiële vraag.W1ck1e schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:02:
[...]
Vele handen maken licht werk. Mocht je een wijziging tegenkomen (toevallig of bewust gezocht) dan kan je het hier berichten. Als je de eerste bentDus eerst hier even kijken.
Kan inderdaad. 1x internet en 1x mobiel. Proefondervindelijk enige tijd geleden gedaan.Juan schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:08:
Klopt het dat je bij Yapi de limiet van 25k per transactie 2x kan gebruiken?
1x mobiel bankieren, en 1x via internet bankieren. Of moet men echt 24 uur wachten voor de volgende transactie?
geld.nl is redelijk actueel?RonaldABC schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:13:
[...]
Ik kijk hier regelmatig. Maar mijn bericht is ingegeven doordat ik bij Raisin bij toeval heb geconstateerd dat daar diverse deposito wijzigingen zijn geweest in de afgelopen week. Ik heb deze hier niet langs zien komen. Door het ontbreken van historie is het bij toeval dat ik deze heb geconstateerd zoals BluOr volgens mij 1 en 2 jaar, Bank B diverse welke precies geen idee, Myntro. Dit is de achterliggende reden van mijn initiële vraag.
En wat dacht je van https://www.spaarrentesvergelijken.net/ ?RonaldABC schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:13:
[...]
Ik kijk hier regelmatig. Maar mijn bericht is ingegeven doordat ik bij Raisin bij toeval heb geconstateerd dat daar diverse deposito wijzigingen zijn geweest in de afgelopen week. Ik heb deze hier niet langs zien komen. Door het ontbreken van historie is het bij toeval dat ik deze heb geconstateerd zoals BluOr volgens mij 1 en 2 jaar, Bank B diverse welke precies geen idee, Myntro. Dit is de achterliggende reden van mijn initiële vraag.
[ Voor 7% gewijzigd door RonaldABC op 26-08-2026 17:59 ]
Corr: verkeerde topic.Rene85 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:19:
[...]
En zojuist de 2e verlenging binnen, dus t/m 31/12 deze rente. Scheelt weer wat geschuif
[ Voor 12% gewijzigd door brabosnol1 op 26-08-2026 21:32 ]
Bedenk dat je niet gaat vinden wat je zoekt. Dat is gewoon te duur.RonaldABC schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:57:
Even een aanvulling. Sites die ik regelmatig bekijk en opmerkingen daarbij (deze zijn niet volledig):
Spaarinformatie: - neemt Raisin niet mee + heeft wel wijzigingen met datum.
Geld.nl: onduidelijk welke wel/niet zijn opgenomen. Nexent ontbreekt bijvoorbeeld. en geeft geen mutaties aan. Dus momentopname.
Spaarrentevergelijken.net: onduidelijk welke deposito wel/niet opgenomen zijn. Zo ontbreekt BluOR 2 jaar. En geeft geen mutaties aan. Dus ook hier momentopname.
Sparen.nl: Ook hier geen mutaties zichtbaar.
@Seafarer en @Coffeeroam dank voor jullie reactie. Maar zie deze reactie.
Deze overzichten gebruik ik meestal:RonaldABC schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:57:
Sinds de overname van Vanspaarbankveranderen.nl door Raisin is een goede en actuele rente vergelijker verdwenen. Naast deze site zijn er diverse andere sites. Echter veel van deze sites zijn minder volledig (minder banken of alleen Nederlandse banken of geen historisch gegevens) of worden laat geactualiseerd (pas na dagen). Door deze beperking is het signaleren van wijzigingen moeizaam en tijdrovend. Mijn vraag: hoe houden jullie inzicht in rentemutaties?
Om de 3 of 6 maand kies ik dan 1 of meerdere nieuwe banken.GroteVoet459 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:16:
Top 15 Vrij Opneembaar op dit moment (inclusief aangekondigde wijzigingen):
Advanzia (3 mnd, min €5K) — 3.97% (+0,46) / 1,51% ++
Consorsbank (5 mnd) — 3,40% / 1,00% (+0,20%) ==
Yapi Kredi (90 dgn) — 3,30% / 1,51% Nieuw
Bigbank (6 mnd) — 3,10% (+0,50) / 2,10% (+0,05) ++
VWFS / Volkswagen Bank (6 mnd) — 3.10% (+0,20%) / 1,00% ++
Trade Republic — 3,00% voor nieuwe klant (3 mnd per max 4 referals voor bestaande) / 2,25% (+0,25%) ++
Bunq Mass Interest Extra geld boven max saldo 01-Jan tot 31-Jun — 3,01% / 1,51% Nieuw
Anadolubank Slimmer Sparen (6 mnd) — 3,00% / 1,90% Nieuw
Umweltbank (3 mnd) — 3,00% tot €50K / 1,75% (+0,25% ECB-0,50%) 4e t/m 6e maand / 0,60% ++
Raisin Renteboost (3 mnd) - 2,85% tot €50K / 0,00% - Na actieperiode ander produkt kiezen ==
Santander Consumer Bank - 2,80% (6 mnd) / 2,00% ==
OpenBank Welkom (6 mnd (+3) — 2,80% / 1,80% ==
Garanti Nieuwe Spaarder (6 mnd) — 2.80% / 1,55% ==
nexent bank (3 mnd) — 2.75% / 1,25% ==
DHB Bank Welkomstactie (6 mnd) (+2) — 2,55% tot €50K / 1,60% ==
Op/Neer/Nieuw-indicaties zijn t.o.v. de vorige Top 15-posting.
Ik sorteer gelijke rentes op duur actie, vervolgrente, eerste verhoging, laatste verlaging, en wel/geen voorwaarden aan bijv minimale inleg.
Wijzigingen (zolang het kan): n.v.t.
PS: Op-/aanmerkingen graag in een PB, niet in het forum
De laatste is van 6 juli. Dat is iets meer dan 6 weken. @GroteVoet459 is wellicht verhinderd, of zijn hoofd staat er even niet naar. En hij wordt er niet voor betaald.utilman schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:23:
Die Top15 houdt denk ik iedereen in dit forum erbij als leidraad. Weet alleen niet meer hoe vaak deze bijgewerkt wordt. Misschien kan hier iemand antwoord op geven. Huidige overzicht is al 2,5 maand gemaakt zie ik. Maar is ook best even wat werk om die bij te werken.
Dat ga ik nu dus ook doen.utilman schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:23:
Die Top15 houdt denk ik iedereen in dit forum erbij als leidraad. Weet alleen niet meer hoe vaak deze bijgewerkt wordt. Misschien kan hier iemand antwoord op geven. Huidige overzicht is al 2,5 maand gemaakt zie ik. Maar is ook best even wat werk om die bij te werken.
Die bronbelasting kan je toch eerst verlagen en vervolgens verrekenen? Is enkel wat extra administratie.Novax schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:50:
Het Italiaanse Imprebanca via Raisin is voor een 3 maanden deposito naar 2,50% gegaan, nu het hoogste bij Raisin voor die looptijd.
Wat betreft de discussie hierboven: Ook het Litouwse Mano Bank is met alle deposito rentes flink gestegen bij Raisin, maar net als BluOr met minimaal 10% bronbelasting. Dat zouden zowel Raisin als de vergelijkingsites eigenlijk mee moeten nemen in de berekening van hun lijstjes.
Zou die overname (gevolgd door het offline halen van de drie vergelijkingssites) de toets van art. 24 Mededingingswet ("Het is ondernemingen verboden misbruik te maken van een economische machtspositie") kunnen doorstaan? Is misschien een mailtje aan de AFM waard.RonaldABC schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:57:
Sinds de overname van Vanspaarbankveranderen.nl door Raisin is een goede en actuele rente vergelijker verdwenen.
[ Voor 5% gewijzigd door richard20 op 27-08-2026 10:49 ]
Als aanvulling:RonaldABC schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:57:
Even een aanvulling. Sites die ik regelmatig bekijk en opmerkingen daarbij (deze zijn niet volledig):
Geld.nl: onduidelijk welke wel/niet zijn opgenomen. Nexent ontbreekt bijvoorbeeld. en geeft geen mutaties aan. Dus momentopname.
Spaarrentevergelijken.net: onduidelijk welke deposito wel/niet opgenomen zijn. Zo ontbreekt BluOR 2 jaar. En geeft geen mutaties aan. Dus ook hier momentopname.
Als je een bank neemt zonder dan hoef je er helemaal niet aan te denken of vergeet je het helemaal.Janpietertje89 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:34:
[...]
Die bronbelasting kan je toch eerst verlagen en vervolgens verrekenen? Is enkel wat extra administratie.
Ik denk niet dat de AFM hierover een oordeel heeft: het gaat om vergelijkings websites, niet om de banken zelf.richard20 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:49:
Zou die overname (gevolgd door het offline halen van de drie vergelijkingssites) de toets van art. 24 Mededingingswet ("Het is ondernemingen verboden misbruik te maken van een economische machtspositie") kunnen doorstaan? Is misschien een mailtje aan de AFM waard.
Het beste is natuurlijk om ze allemaal een beetje te scannen.RonaldABC schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:57:
Dat dacht ik ook. Het gaat om "tools" voor de consument (die uiteraard verdienen aan de leads die ze de spaarbanken geven), dus heel misschien dat de ACM er wat vindt.W1ck1e schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:15:
[...]
Ik denk niet dat de AFM hierover een oordeel heeft: het gaat om vergelijkings websites, niet om de banken zelf.
Het gaat om beide. De concurrentie tussen vergelijkingswebsites wordt verminderd en die tussen banken ook. Het eerste omdat er bij drie het licht uit wordt gedaan. Het tweede omdat banken die geen provisie betalen aan Raisin minder eenvoudig vindbaar zullen zijn. Dat is uiteraard ook het doel van Raisin en dat zou zeer wel misbruik van haar positie kunnen zijn, nu Raisin het enige platform is dat optreedt al intermediair tussen spaarders en (buitenlandse) banken.W1ck1e schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:15:
[...]
Ik denk niet dat de AFM hierover een oordeel heeft: het gaat om vergelijkings websites, niet om de banken zelf.
Dat overzicht met de hoogste rentes kun je snel terugvinden onder de knop gepinde posts (icoon van een prikbordprikker) rechtsboven. Topicstarter @GroteVoet459 maakt een nieuw bericht en pint die als er updates zijn. Het nieuwe bericht wordt gepind en de pin gaat van het vorige bericht af. Zodoende blijft het up to date.H.W.R schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:14:
Deze overzichten gebruik ik meestal:
[...]
Om de 3 of 6 maand kies ik dan 1 of meerdere nieuwe banken.
Die 10% is in nederland verrekenbaar(indien box3 belasting verschuldigt). Dus ook afhankelijke afhankelijk van fiscale situatie, dus kan Raisin daar geen rekening mee houden.)Novax schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:50:
Het Italiaanse Imprebanca via Raisin is voor een 3 maanden deposito naar 2,50% gegaan, nu het hoogste bij Raisin voor die looptijd.
Wat betreft de discussie hierboven: Ook het Litouwse Mano Bank is met alle deposito rentes flink gestegen bij Raisin, maar net als BluOr met minimaal 10% bronbelasting. Dat zouden zowel Raisin als de vergelijkingsites eigenlijk mee moeten nemen in de berekening van hun lijstjes.
Internet Budget Thuis 100/29Mbps; Modem Draytek Vigor 2765 Telefoon Siemens C470IP via Fritz!box 7260; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cheapbuzzer.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Dit gedaan op 12 Augustus 2026. Daarna claim ingediend op 15 Augustus 2026. Nog geen antwoord niets. Gewoon geen tijd insteken in zulke acties mits niet direct via de bank lopen.pep_82 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:21:
Nog even zitten neuzen in het NIBC verhaal via cashbackxl.nl.
https://www.cashbackxl.nl/webshops/nibc-nl als enige voorwaarde lees ik:
Bij het openen van een Spaarrekening, kwartaalspaarrekening of termijndeposito:
De cashback geldt voor nieuwe klanten en wordt toegekend zodra de volledige aanvraag is afgerond, dus wanneer alle 5 stappen succesvol zijn doorlopen en de rekening door NIBC is geopend (en bevestigd). Een eerste storting is hiervoor niet vereist.
https://nibc.nl/particulieren/sparen/termijndeposito 3 maanden = 1,86%
Minimale inleg is € 250, 14 dagen bedenktijd, Looptijden: 3 maanden tot 10 jaar
Een termijndeposito maakt deel uit van een spaarrekening. Dus, open eerst een spaarrekening. Daarna kun je zoveel termijndeposito’s openen als je wilt.
Je hoeft dus geeneens een deposito af te sluiten, eem Spaarrekening met nu 1,55% spaarrente openen is voldoende. Waarbij dus volgens Casbackxl geeneens een storting nodig is.
In dat opzicht krijg je dus gratis 25 Euro (via cashbackxl niet via NIBC), MITS je nog geen klant bent natuurlijk.
Die Cashback is inderdaad heel bewerkelijk. Had ik benut bij openen Santander spaarrekening. Op 29 mei aangevraagd, op 3 juni 2026 toegekend, pas op 25 juni 2026 uitbetaald.Harbo schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:34:
[...]
Dit gedaan op 12 Augustus 2026. Daarna claim ingediend op 15 Augustus 2026. Nog geen antwoord niets. Gewoon geen tijd insteken in zulke acties mits niet direct via de bank lopen.
Bedankt, verhoging actierente bij nexent bank had ik nog niet voorbij zien komen.utilman schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:00:
Advanzia (3 mnd, min €5K) — 3.76% (-0,21) / 1,51%
Consorsbank (5 mnd) — 3,60% (+0,20%) / 1,00% (+0,00%)
Yapi Kredi (90 dgn) — 3,30% / 1,80%
nexent bank (3 mnd) — 3.15% (+0,35) / 1,25%
Volgens mij:Roesttt schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:57:
Trade Republic geeft ook boven de €50.000 3% rente. Alleen voor nieuwe klanten.
Het bewerkelijke zit met name, vind ik, dat de woonplaatsverklaring op papier van de belastingdienst komt en dat de deze papieren versie naar Raisin opgestuurd moet worden. De aanvraag van de woonplaatsverklaring bij de belastingdienst kan wel per mail. Voor zover mij bekend kan er nog steeds geen elektronisch versie naar Raisin opgestuurd worden.sipjohn schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:33:
[...]
Die 10% is in nederland verrekenbaar(indien box3 belasting verschuldigt). Dus ook afhankelijke afhankelijk van fiscale situatie, dus kan Raisin daar geen rekening mee houden.)
(Maar inderdaad wel bewerkelijk met aanvraag, controle woonplaatsverklaringen etc.)
Potverdikkie. Heb net (3 aug) een rekening bij Nexent geopend met 2.75% actie rente voor 3 maand. Was die dan vast of gaat die mee met de huidige 3.15% ? De App zegt 2.75% nog.
Voor wie en hoelang geldt het welkomsttarief?
De welkomstrente geldt voor klanten die hun eerste rekening openen bij de Nexent Bank. Na 3 maanden wordt de spaarrekening tegen de dan geldende variabele spaarrente vergoed.
[ Voor 25% gewijzigd door riwi op 27-08-2026 22:09 ]
Nieuwe klanten krijgen 3,10%riwi schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:00:
[...]
Potverdikkie. Heb net (3 aug) een rekening bij Nexent geopend met 2.75% actie rente voor 3 maand. Was die dan vast of gaat die mee met de huidige 3.15% ? De App zegt 2.75% nog.
[...]
Deze discussie heeft me wel aan het denken gezet. Voorheen ging ik altijd met een grote boog om de banken heen waar bronbelasting geheven werd. Nu ik me er wat verder in verdiept heb, is het toch wat minder zwart/wit.sipjohn schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:33:
[...]
(Maar inderdaad wel bewerkelijk met aanvraag, controle woonplaatsverklaringen etc.)
If it does not kill u, it makes u stronger
Het is niet alleen het formulier, je moet bij verlaagde bronbelasting ook wel daadwerkelijk nog iets aan box 3-belasting te betalen hebben om er het gehele voordeel van te hebben. Stel met jouw voorbeeld dat je de bronbelasting naar 10% kunt verlagen en je hebt géén box 3-belasting waarmee je die 10% kunt verrekenen. Dan betaal je bij BluOr bank dus alsnog 0,34% (= 10% van 3.4%) bronbelasting over het spaarbedrag. Dan is het verschil met Klarna netto eigenlijk nihil.Redbull4u schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:49:
[...]
Deze discussie heeft me wel aan het denken gezet. Voorheen ging ik altijd met een grote boog om de banken heen waar bronbelasting geheven werd. Nu ik me er wat verder in verdiept heb, is het toch wat minder zwart/wit.
Als ik alleen deposito's van 1 jaar bij Raisin vergelijk, dan is het verschil tussen het hoogste percentage met bronbelasting (BluOr bank 3,4%) en zonder bronbelasting (Klarna 3%) nu 0,40%
Bij een inleg van 10.000 euro is dat een verschil van 40 euro.
Als ik één keer per jaar een formuliertje moet aanleveren wat mij een half uurtje kost om te regelen, dan heb ik dat er best voor over.
De belastingaangifte moet je toch al doen, dus dat weegt niet zo zwaar mee. Je moet er wel aan denken natuurlijk.
Alles staat en valt met hoeveel moeite het kost om de administratieve handeling uit te voeren.
Iemand ervaring mee? Hoe lastig is het om te regelen?
Als deze bron correct is wordt helemaal geen bronbelasting ingehouden, ook al laat het verdrag 10% toe. (Ik vermoed overigens dat Klarna minder rente hoeft te betalen omdat het Zweedse dgs kredietwaardiger wordt geacht dan het Litauwse.)Redbull4u schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:49:
[...]
Als ik alleen deposito's van 1 jaar bij Raisin vergelijk, dan is het verschil tussen het hoogste percentage met bronbelasting (BluOr bank 3,4%) en zonder bronbelasting (Klarna 3%) nu 0,40%
[ Voor 3% gewijzigd door richard20 op 27-08-2026 23:48 ]
Hoop gedoe vond ik.Redbull4u schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:49:
[...]
Deze discussie heeft me wel aan het denken gezet. Voorheen ging ik altijd met een grote boog om de banken heen waar bronbelasting geheven werd. Nu ik me er wat verder in verdiept heb, is het toch wat minder zwart/wit.
Bij een inleg van 10.000 euro is dat een verschil van 40 euro.
Als ik één keer per jaar een formuliertje moet aanleveren wat mij een half uurtje kost om te regelen, dan heb ik dat er best voor over.
De belastingaangifte moet je toch al doen, dus dat weegt niet zo zwaar mee. Je moet er wel aan denken natuurlijk.
Alles staat en valt met hoeveel moeite het kost om de administratieve handeling uit te voeren.
Iemand ervaring mee? Hoe lastig is het om te regelen?
[ Voor 5% gewijzigd door Frankenstein op 28-08-2026 07:23 ]
Zie Novax in "Het spaartopic - Deel 4"Kwenie schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:02:
Wilde na wat ingelezen te hebben ,in het kader van spreiding een rekening openen bij Santander,lees nu dat de Santander bank met Belgische vesting onder het Spaanse recht valt met alle gevolgen eventueel van dien (overlijden bijvoorbeeld).
Open Bank, S.A. is een kredietinstelling naar Spaans recht, ingeschreven bij de Banco de España, C/ Alcalá 48 te 28014 Madrid, met maatschappelijke zetel in de Avenida de Cantabria s/n te 28660 Boadilla del Monte, Madrid, en ingeschreven op de lijst, bijgehouden door de Nationale Bank van België, Berlaimontlaan 14 te 1000 Brussel, van de kredietinstellingen die vallen onder het recht van een andere lidstaat van de Europese Economische Ruimte met een bijkantoor in België.
Het bijkantoor in België van Open Bank, S.A. heet “Open Bank, S.A. - bijkantoor in België”. Open Bank, S.A. - bijkantoor in België is actief in Nederland onder de
Zie ook : https://www.reddit.com/r/geldzaken/comments/1v2r2xh/tip_niet_sparen_bij_een_spaanse_bank/?share_id=MpuLDLjL4g8ZpyJNxZGPz&utm_content=1&utm_medium=android_app&utm_name=androidcss&utm_source=share&utm_term=1
Heb ik het juist ? Toch maar beter een bank onder het Nederlandse garantie stelsel ? DHB bijvoorbeeld?
Ter vergelijking bij OpenBank https://www.openbank.nl/juridische-kennisgeving:rechtsherstel schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:11:
Volgens de algemene voorwaarden is het Nederlands recht is van toepassing op alle rechten en plichten die zijn overeengekomen tussen de Bank en de Klant. https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/document/avscbho20260609algemenevoorwaardenpdf
11. TOEPASSELIJK RECHT EN JURISDICTIE
Deze algemene voorwaarden worden beheerst door de Spaanse wetgeving en elk geschil dat zou kunnen rijzen over de toepassing, naleving of interpretatie van deze voorwaarden zal worden beslecht door de uitdrukkelijke aanvaarding door beide partijen van de rechtbanken en tribunalen van de stad Madrid. Dit doet geen afbreuk aan het recht van de Gebruiker of de betrokkene om procedures aan te spannen voor de rechtbanken of gegevensbeschermingsautoriteiten van hun gewone verblijfplaats, indien van toepassing.
Je kunt Nexent gewoon vragen of jouw actierente mag meelopen met de huidige actie omdat je net kort daarvoor nieuwe klant was geworden. Nee heb je, ja kun je krijgen. Sommige banken laten het wel met terugwerkende kracht van toepassing zijn als het maar 1 of 2 weken vóór de nieuwe actierente was.riwi schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:00:
[...]
[...]
Is beleggen, geen sparen.desmond schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:06:
Is er iemand bekend met Spiko? Een renterekening waar je direct kunt beschikken over je spaarpot. Momenteel met 2,57% rente. Ik heb een renterekening bij Meesman met 1,8% rendement EN het duurt 1 tot 2 weken voordat je weer kunt beschikken over je spaartegoeden. Dit lijkt mij dan een aardig alternatief.
Dank voor je bericht. Ik zal er eens een berichtje aan wagen.Coffeeroam schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:03:
[...]
Je kunt Nexent gewoon vragen of jouw actierente mag meelopen met de huidige actie omdat je net kort daarvoor nieuwe klant was geworden. Nee heb je, ja kun je krijgen. Sommige banken laten het wel met terugwerkende kracht van toepassing zijn als het maar 1 of 2 weken vóór de nieuwe actierente was.
Van Garanti bank weet ik dat ze dit wel willen honoreren. Bij Nexent weet ik het niet, maar het is het proberen waard.riwi schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:17:
[...]
Dank voor je bericht. Ik zal er eens een berichtje aan wagen.
Puur taaltechnisch staat er dat de rente geldt voor "nieuwe klanten" en dat ben ik nog. Er staat ook bij : de 92 dagen periode, en daar zit ik nog in. Ik weet niet meer of er bij afsluiten stond dat de 2.75% gegarandeerd was of dat dit een vaste rente was voor die 92 dagen.
Misschien is het beter om het beleefd te vragen dan als een jurist hen op de kleine lettertjes te wijzen.
Volgens mij zijn alleen mensen die nog geen klant waren op het moment van de start van de actie en dat worden na dat moment nieuwe klanten. Jij bent "recent geworden klant", geen nieuwe.riwi schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:17:
...
Puur taaltechnisch staat er dat de rente geldt voor "nieuwe klanten" en dat ben ik nog.
..
Spiko biedt geldmarktfondsen aan. Voor box 3 kwalificeert het rendement als dividend, niet als rente, zodat het hoge forfait van toepassing is., waarmee het voor de meeste particulieren niet interessant is. Het huidige rendement is na aftrek van relatief hoge beheerskosten van 0.25%. Voor rechtspersonen die niet overal een bankrekening met een aantrekkelijke rente kunnen openen kan het wel een interessante optie zijn.desmond schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:06:
Is er iemand bekend met Spiko? Een renterekening waar je direct kunt beschikken over je spaarpot. Momenteel met 2,57% rente. Ik heb een renterekening bij Meesman met 1,8% rendement EN het duurt 1 tot 2 weken voordat je weer kunt beschikken over je spaartegoeden. Dit lijkt mij dan een aardig alternatief.
Jazeker. Gaat goed. Zie ook dit specifieke forum.Cindy79 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:46:
Heeft iemand ervaring met het opzeggen van een advanzia tages konto.en dan 3 of 4 dagen later weer openen van een tageskonto tegen de dan geldende rente voor nieuwe rente?
Er stond bij afsluiten dat de 2.75% gegarandeerd was. Dus niet omlaag gaat. Ook gek dat het donderdag 3.15% was de welkomst rente en nu 3.10%. Heb een bericht via de website gestuurd. Even afwachten of ze er iets mee gaan doen.W1ck1e schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:22:
[...]
Nieuwe klanten krijgen 3,10%
Jij bent net iets te vroeg klant geworden. 2,75%
Het had ook kunnen dalen. Dan had je deze vraag niet
Op zich is het duidelijk. Je hebt recht op 2,75%riwi schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:07:
[...]
Er stond bij afsluiten dat de 2.75% gegarandeerd was. Dus niet omlaag gaat. Ook gek dat het donderdag 3.15% was de welkomst rente en nu 3.10%. Heb een bericht via de website gestuurd. Even afwachten of ze er iets mee gaan doen.