• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:05
Seafarer schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:50:
[...]

Waar vind ik dat op hun webside?
Hier https://www.nibc.be/nl/spaarproducten/
Zo te zien kun je niet met een Nederlands adres een NIBC rekening bij de Belgische tak openen.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Coffeeroam schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:08:
[...]

Zo te zien kun je niet met een Nederlands adres een NIBC rekening bij de Belgische tak openen.
Ik zie het. Wij Hollanders worden volledig buiten gesloten. ;) Alleeee verder zoeken.
Of gewoon wachten tot September? Ik zie overal kleine verhogingen in de rente komen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:48
Andere rentes per land is niet zo heel gek.

Staat me nog bij dat ING in Duitsland een nieuwe klanten actie had met 4% rente. Terwijl ze in NL nooit boven de 2% zijn gekomen?

• richard20
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:23
Coffeeroam schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:08:
[...]

Zou dat mogen onder EU-recht? Bestaan er bijzondere regels voor financiële instellingen die bij het aanbieden van financiële diensten discriminatie op basis van woonplaats toelaten? Dat de marktomstandigheden in het woonland van de aanvrager verschillen lijkt me geen argumen als je één markt voorstaat.

[ Voor 11% gewijzigd door richard20 op 18-08-2026 20:15 ]

• SanookH
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:02

SanookH

_/-\o_

richard20 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:13:
[...]

Zou dat mogen onder EU-recht? Bestaan er bijzondere regels voor financiële instellingen die bij het aanbieden van financiële diensten discriminatie op basis van woonplaats toelaten? Dat de marktomstandigheden in het woonland van de aanvrager verschillen lijkt me geen argumen als je één markt voorstaat.
Misschien interessant maar niet in dit topic ajb.

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:42
richard20 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:13:
[...]

Zou dat mogen onder EU-recht?
Stel dit soort vragen aan anders aan AI. Die geeft mij op jouw vraag een duidelijk antwoord.

Op zich wel jammer, want Revolut komt in Duitsland met 4,25% actierente per vandaag :)

• richard20
SanookH schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:25:
[...]

Misschien interessant maar niet in dit topic ajb.
Waarom zou de vraag of een Duitse bank onder EU-recht zijn spaarrekening ook aan inwoners van Nederland moet aanbieden off topic zijn als het topic spaarrekeningen is?

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
richard20 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:28:
[...]Waarom zou de vraag of een Duitse bank onder EU-recht zijn spaarrekening ook aan inwoners van Nederland moet aanbieden off topic zijn als het topic spaarrekeningen is?
Ik denk dat het antwoord op je oorspronkelijke vraag zal zijn dat particuliere ondernemingen niet verplicht zijn met iedereen zaken te doen.
Tevens is geen sprake van een monopolie positie.

[ Voor 5% gewijzigd door Harry720A op 19-08-2026 13:39 ]

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-08 22:05
Yapi Kredi Bank

De App ligt eruit.

Overboekingen zijn nog mogelijk via web en telefoon.

• Sander12
Avarda Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verhogen van 2,15% p.j. naar 2,20% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 20.08.2026.

• SanookH

SanookH

_/-\o_

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:13
Sander12 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:10:
Yapi Kredi Bank

De App ligt eruit.

Overboekingen zijn nog mogelijk via web en telefoon.
Morgenavond wel onderhoud., en ligt er nu inderdaad uit.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

• richard20
Harry720A schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:36:
[...]
Ik denk dat het antwoord op je oorspronkelijke vraag zal zijn dat particuliere ondernemingen niet verplicht zijn met iedereen zaken te doen.
Tevens is geen sprake van een monopolie positie.
In beginsel is dat juist (aannemend dat ook in Duitsland het beginsel van de contractsvrijheid geldt), maar als je een openbaar aanbod doet, dan mag je in het algemeen binnen de EU niet discrimineren naar woonplaats. Dat is de strekking van geoblocking-verordening. Bij nader onderzoek blijkt die niet van toepassing te zijn op financiële diensten, zoals spaarrekeningen. Banken die hun diensten (anders dan betaalrekeningen) aan niet-inwoners aanbieden doen dat vermoedelijk vrijwillig.

• Sander12

variabele rente ARGENTA.

Afbeeldingslocatie: https://content.mailplus.nl/m8/images/mailing2647234/rente_isp.png

Rente termijndeposito's.

Afbeeldingslocatie: https://content.mailplus.nl/m8/images/mailing2647234/rente_td_3.png

[ Voor 34% gewijzigd door Sander12 op 20-08-2026 15:46 ]

• Sander12
Nordax Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verhogen van 2,15% p.j. naar 2,19% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 21.08.2026.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:43
Tussen alle renteverhogingen en verlagingen wil ik dit delen NB: Verwachtingen gebaseerd op "de markt" per nu en wijzigen continue.

De kern van de verwachtingen is: De EU rente gaat dit jaar nog wat stijgen, de US maar weinig en verder blijft t zo'n beetje gelijk.

Tot einde jaar: ECB: 40 bps (94% probability of rate hike at the next meeting).

• SanookH

SanookH

_/-\o_

Sander12 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:45:

variabele rente ARGENTA.

[Afbeelding]

Rente termijndeposito's.

[Afbeelding]
En als je een Argenta hypotheek hebt dan krijg je voor de variablele rente 0,3% meer (dus 2,2%) en voor de deposito's 0,1% meer.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:41
Resurs Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verhogen van 2,10% p.j. naar 2,15% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 24.08.2026.

(via Raisin)

• ghizzer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 25-08 17:53
Heeft iemand enig idee of een vermoeden tot wanneer de Anadolubank-actie met 3% voor 6 maanden aangeboden blijft worden?

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
ghizzer schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:25:
Heeft iemand enig idee of een vermoeden tot wanneer de Anadolubank-actie met 3% voor 6 maanden aangeboden blijft worden?
Even mijn glazen bol erbij pakken. Nee :+

• ghizzer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 25-08 17:53
TvanW schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:54:
[...]

Even mijn glazen bol erbij pakken. Nee :+
Kan zijn dat Anadolubank wellicht vaker dergelijke acties heeft gehad en dat op basis van die ervaring iets te voorspellen is

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:22
ghizzer schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:05:
[...]

Kan zijn dat Anadolubank wellicht vaker dergelijke acties heeft gehad en dat op basis van die ervaring iets te voorspellen is
Ik kan mij dat niet herinneren. Een periode van 6 maanden gegarandeerd 3% rente op vrij opneembaar zou mij doen besluiten rekening te openen als ik niet al een rekening had.

Waarom zou je willen wachten ? Beter een vogel in hand dan 10 in de lucht.

• utilman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:24
Andere optie is Yapi pakken voor 3 maanden voor 3,3% en die evt omzetten naar een 1 jaar deposito voor 3,1%. Iets meer rendement maar wel na 3 maanden 1 jaar vast. Wat ook een voordeel kan zijn als je al genoeg delen hebt die je periodiek moet verhuizen.

• Coffeeroam
Volkswagen bank heeft net een nieuwe klanten actie gestart: 3.1% op het "Tagesgeldkonto", en voor 6 maanden.

Kan ook een alternatief zijn dus voor Anadolu.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Coffeeroam schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:05:
Volkswagen bank heeft net een nieuwe klanten actie gestart: 3.1% op het "Tagesgeldkonto", en voor 6 maanden.

Ik heb net een redelijk bedrag op de flexrekening van bigbank gestort om vandaar uit iedere maand een deposito van 1 jaar op te zetten bij Bigbank. Zodat je na twaalf maanden iedere maand rente ontvangt en iedere maand een bedrag vrij hebt. Bigbank heeft de optie verlengen voor een jaar en je krijgt dan 3.1% leek me handig en makkelijk.

Wat gebeurt ik kijk op de flex rekening en krijg direct 3.1% voor 6 maanden. ;) Dat had ik nergens zien staan. De wesite liet 2.75% zien.

Dan maar effe niks doen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• DjoeC
Seafarer schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:51:
[...]

Ik heb net een redelijk bedrag op de flexrekening van bigbank gestort om vandaar uit iedere maand een deposito van 1 jaar op te zetten bij Bigbank. Zodat je na twaalf maanden iedere maand rente ontvangt en iedere maand een bedrag vrij hebt. Bigbank heeft de optie verlengen voor een jaar en je krijgt dan 3.1% leek me handig en makkelijk.

Wat gebeurt ik kijk op de flex rekening en krijg direct 3.1% voor 6 maanden. ;) Dat had ik nergens zien staan. De wesite liet 2.75% zien.

Dan maar effe niks doen.
Is niks doen wel slim? Je kunt binnen die 3 maanden al 3x 1 jaar vastzetten tegen 3.1%, Je weet niet wat je na die 3 maanden gaat krijgen op je flexrekening, noch weet je wat de 1 jaars rente doet na die 3 maanden... Ofwel: 3.1% voor 3 maanden is leuk MAAR als je het geld langer kunt missen geeft 1 jaar meer zekerheid.

Niemand weet welke kant het opgaat. Door acties in het buitenland is de econi=omie onvoorspelbaar en dus geldt dat ook voor de rentegevolgen. Als de boel inzakt zal er gestimuleerd moeten worden: Lage rente. Een hogere rente gaat consumptie (en dus inflatie) tegenwerken. Dus de vraag: Wat is verstandig?

• Ceas
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 25-08 16:40
Coffeeroam schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:05:

ANP

De vakbondsvertegenwoordigers bij Volkswagen vrezen dat het banenverlies bij het Duitse autoconcern nog veel groter kan uitvallen dan tot nu werd gedacht. Mogelijk kan het verlies wel uitkomen op 140.000 arbeidsplaatsen. Volkswagen heeft vooralsnog plannen om 100.000 banen te schrappen om de kosten drastisch te verlagen.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Ceas schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:40:
[...]

ANP

De vakbondsvertegenwoordigers bij Volkswagen vrezen dat het banenverlies bij het Duitse autoconcern nog veel groter kan uitvallen dan tot nu werd gedacht. Mogelijk kan het verlies wel uitkomen op 140.000 arbeidsplaatsen. Volkswagen heeft vooralsnog plannen om 100.000 banen te schrappen om de kosten drastisch te verlagen.

Ik wil niet de zwart kijker zijn maar dit drama is veel groter. En betreft alle landen in europa. We leveren allemaal voor die auto industrie al is het maar een schroefje.
Ik wil niet de zwart kijker zijn maar dit drama is veel groter. En betreft alle landen in europa. We leveren allemaal voor die auto industrie al is het maar een schroefje.

[ Voor 12% gewijzigd door Seafarer op 25-08-2026 18:05 ]

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

DjoeC schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:00:
[...]

Is niks doen wel slim? Je kunt binnen die 3 maanden al 3x 1 jaar vastzetten tegen 3.1%, Je weet niet wat je na die 3 maanden gaat krijgen op je flexrekening, noch weet je wat de 1 jaars rente doet na die 3 maanden... Ofwel: 3.1% voor 3 maanden is leuk MAAR als je het geld langer kunt missen geeft 1 jaar meer zekerheid.

Niemand weet welke kant het opgaat. Door acties in het buitenland is de econi=omie onvoorspelbaar en dus geldt dat ook voor de rentegevolgen. Als de boel inzakt zal er gestimuleerd moeten worden: Lage rente. Een hogere rente gaat consumptie (en dus inflatie) tegenwerken. Dus de vraag: Wat is verstandig?
1 jaar deposito =3% zelfs bij 2 jaar ook 3% maar op de gewone spaarrekening krijg ik nu plotseling 3,1 voor 6 maand. Dus na die 6 maand wilde ik de ladder gaan opbouwen.

En wat is verstandig dat weet je altijd achteraf. ;)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ANP

Daar kun je heel negatief over doen, maar Volkswagen AG heeft vorig jaar nog 8.9 miljard (!) euro winst gemaakt. En daar zou je dan geen geld in durven stoppen?
Terwijl hele volksstammen hun geld in AI-firma's stoppen die miljarden verlies draaien en nog nooit een stuiver hebben verdiend. Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp dat niet...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:13

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Andrehj schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 18:12:
[...]

Daar kun je heel negatief over doen, maar Volkswagen AG heeft vorig jaar nog 8.9 miljard (!) euro winst gemaakt. En daar zou je dan geen geld in durven stoppen?
Terwijl hele volksstammen hun geld in AI-firma's stoppen die miljarden verlies draaien en nog nooit een stuiver hebben verdiend. Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp dat niet...
Als je een regering hebt die de industrie de nek om wil draaien vanwege een groene utopie mag je gerust twijfelen om er nog geld in te stoppen. Waarom trappen ze 100K. werknemers eruit als er nog zoveel winst wordt gemaakt?

[ Voor 6% gewijzigd door vdr01 op 25-08-2026 18:40 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

ANP

Goh, en welke tak van Volkswagen maakt nog wel (het meeste) winst? Juist, VWFS.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• demonk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-08 17:16
Een vraagje. Wanneer ik geld stort van een rekening op mijn naam naar een rekening op naam van iemand anders (echgenoot etc), zou dat reden kunnen zijn voor een bank, om de herkomst vh geld eerder te checken?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:48
demonk schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:48:
Een vraagje. Wanneer ik geld stort van een rekening op mijn naam naar een rekening op naam van iemand anders (echgenoot etc), zou dat reden kunnen zijn voor een bank, om de herkomst vh geld eerder te checken?
In het geval van een spaarrekening kan dat vaak niet eens (spaarbank stelt vaak als eis dat het vanaf een rekening met gelijke tenaamstelling komt). En bij een betaalrekening maakt het niet uit want je kunt naar elke rekening geld overmaken, of dat nu naar een webshop, de loodgieter om de hoek je eigen vrouw is.

En daarnaast. Banken doen daar geen uitspraken over en geven er geen inzicht in. En als er een controle plaatsvind weet je achteraf nog steeds niet waarom het was. Je kunt hoogstens een vermoeden hebben. Maar de bank gaat je echt niet zeggen waarom dat was. Ok, Centraal Beheer deed dat wel "erg hoog bedrag", tsja, jullie zijn degene die een aanbieding op de spaarrekening geven, natuurlijk ga ik er dan veel geld op zetten :Y). En dat was dan sowieso geld wat van rekening met gelijke tenaamstelling afkomstig was en ook moest komen.

[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 25-08-2026 22:40 ]

• DjoeC
demonk schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:48:
Het simpele antwoord is: ja, met inachtname van de opmerkingen van @RobertMe : De banken zullen het je niet vertellen.

Overigens vermoed ik dat alle banken alle transacties door een risicoanalyse halen (witwassen, terrorisme, sanctiebeleid).

• Coffeeroam
[...]

ANP

Dit doet er niet toe. De tegoeden bij VWFS vallen keurig onder het Duitse DGS.

• Rene85
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Rene85 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:29:
Ter info: zojuist een mail van Advanzia dat de actierente a 3.4% met 3 maanden verlengd is. Hij zou eind juni aflopen, maar nu t/m september ("until and including September 30").

Account 3 maanden terug geopend, direct erna geld gestort en daarna geen stortingen en onttrekkingen meer.
En zojuist de 2e verlenging binnen, dus t/m 31/12 deze rente. Scheelt weer wat geschuif

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:20

LGU

Rene85 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:19:
[...]

En zojuist de 2e verlenging binnen, dus t/m 31/12 deze rente. Scheelt weer wat geschuif
Bijzonder, ik heb ook een verlenging aangeboden gekregen echter van 1 oktober '26 tot en met 31 januari '27 voor een percentage van 3,1%. Dus een verlenging van concreet 4 maanden.

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Mijn vrouw krijgt 2 maanden verlenging 3,97 % (vanaf 1 Oktober). Ik zelf krijg geen email. Beide rekeningen geopend eind Juni met verschil van 4 dagen.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Harbo schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:12:
Mijn vrouw krijgt 2 maanden verlenging 3,97 % (vanaf 1 Oktober). Ik zelf krijg geen email. Beide rekeningen geopend eind Juni met verschil van 4 dagen.
3.97% bij wie is dat dan als ik vragen mag?

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:20

LGU

Seafarer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:45:
[...]

3.97% bij wie is dat dan als ik vragen mag?
Dit betreft Advanzia.

• W1ck1e
En die heeft een eigen topic.

• RonaldABC
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:50
Sinds de overname van Vanspaarbankveranderen.nl door Raisin is een goede en actuele rente vergelijker verdwenen. Naast deze site zijn er diverse andere sites. Echter veel van deze sites zijn minder volledig (minder banken of alleen Nederlandse banken of geen historisch gegevens) of worden laat geactualiseerd (pas na dagen). Door deze beperking is het signaleren van wijzigingen moeizaam en tijdrovend. Mijn vraag: hoe houden jullie inzicht in rentemutaties?

• W1ck1e
RonaldABC schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:57:
Sinds de overname van Vanspaarbankveranderen.nl door Raisin is een goede en actuele rente vergelijker verdwenen. Naast deze site zijn er diverse andere sites. Echter veel van deze sites zijn minder volledig (minder banken of alleen Nederlandse banken of geen historisch gegevens) of worden laat geactualiseerd (pas na dagen). Door deze beperking is het signaleren van wijzigingen moeizaam en tijdrovend. Mijn vraag: hoe houden jullie inzicht in rentemutaties?
Vele handen maken licht werk. Mocht je een wijziging tegenkomen (toevallig of bewust gezocht) dan kan je het hier berichten. Als je de eerste bent ;) Dus eerst hier even kijken.

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:13
Klopt het dat je bij Yapi de limiet van 25k per transactie 2x kan gebruiken?
1x mobiel bankieren, en 1x via internet bankieren. Of moet men echt 24 uur wachten voor de volgende transactie?

Vertrouwen is goed, controle nog beter

• RonaldABC
W1ck1e schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:02:
[...]

Vele handen maken licht werk. Mocht je een wijziging tegenkomen (toevallig of bewust gezocht) dan kan je het hier berichten. Als je de eerste bent ;) Dus eerst hier even kijken.
Ik kijk hier regelmatig. Maar mijn bericht is ingegeven doordat ik bij Raisin bij toeval heb geconstateerd dat daar diverse deposito wijzigingen zijn geweest in de afgelopen week. Ik heb deze hier niet langs zien komen. Door het ontbreken van historie is het bij toeval dat ik deze heb geconstateerd zoals BluOr volgens mij 1 en 2 jaar, Bank B diverse welke precies geen idee, Myntro. Dit is de achterliggende reden van mijn initiële vraag.

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:59
Juan schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:08:
Klopt het dat je bij Yapi de limiet van 25k per transactie 2x kan gebruiken?
1x mobiel bankieren, en 1x via internet bankieren. Of moet men echt 24 uur wachten voor de volgende transactie?
Kan inderdaad. 1x internet en 1x mobiel. Proefondervindelijk enige tijd geleden gedaan.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

RonaldABC schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:13:
[...]

Ik kijk hier regelmatig. Maar mijn bericht is ingegeven doordat ik bij Raisin bij toeval heb geconstateerd dat daar diverse deposito wijzigingen zijn geweest in de afgelopen week. Ik heb deze hier niet langs zien komen. Door het ontbreken van historie is het bij toeval dat ik deze heb geconstateerd zoals BluOr volgens mij 1 en 2 jaar, Bank B diverse welke precies geen idee, Myntro. Dit is de achterliggende reden van mijn initiële vraag.
geld.nl is redelijk actueel?

• Coffeeroam
RonaldABC schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:13:
[...]

En wat dacht je van https://www.spaarrentesvergelijken.net/ ?

• RonaldABC
Even een aanvulling. Sites die ik regelmatig bekijk en opmerkingen daarbij (deze zijn niet volledig):
Spaarinformatie: - neemt Raisin niet mee + heeft wel wijzigingen met datum.
Geld.nl: onduidelijk welke wel/niet zijn opgenomen. Nexent ontbreekt bijvoorbeeld. en geeft geen mutaties aan. Dus momentopname.
Spaarrentevergelijken.net: onduidelijk welke deposito wel/niet opgenomen zijn. Zo ontbreekt BluOR 2 jaar. En geeft geen mutaties aan. Dus ook hier momentopname.
Sparen.nl: Ook hier geen mutaties zichtbaar.

@Seafarer en @Coffeeroam dank voor jullie reactie. Maar zie deze reactie.

[ Voor 7% gewijzigd door RonaldABC op 26-08-2026 17:59 ]

• brabosnol1
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:17
Rene85 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:19:
[...]

Corr: verkeerde topic.

[ Voor 12% gewijzigd door brabosnol1 op 26-08-2026 21:32 ]

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

RonaldABC schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:57:
Even een aanvulling. Sites die ik regelmatig bekijk en opmerkingen daarbij (deze zijn niet volledig):
Geld.nl: onduidelijk welke wel/niet zijn opgenomen. Nexent ontbreekt bijvoorbeeld. en geeft geen mutaties aan. Dus momentopname.
Spaarrentevergelijken.net: onduidelijk welke deposito wel/niet opgenomen zijn. Zo ontbreekt BluOR 2 jaar. En geeft geen mutaties aan. Dus ook hier momentopname.

Bedenk dat je niet gaat vinden wat je zoekt. Dat is gewoon te duur.

Daarbij zie ik bij Raisin banken erin en eruit gaan. En dan zit die bank zelf plots in Nederland. enz.enz. Ze zijn allemaal lekker bezig. ;)

• H.W.R
  • Registratie: September 2024
Deze overzichten gebruik ik meestal:
GroteVoet459 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:16:
Top 15 Vrij Opneembaar op dit moment (inclusief aangekondigde wijzigingen):
Advanzia (3 mnd, min €5K) — 3.97% (+0,46) / 1,51% ++
Consorsbank (5 mnd) — 3,40% / 1,00% (+0,20%) ==
Yapi Kredi (90 dgn) — 3,30% / 1,51% Nieuw
Bigbank (6 mnd) — 3,10% (+0,50) / 2,10% (+0,05) ++
VWFS / Volkswagen Bank (6 mnd) — 3.10% (+0,20%) / 1,00% ++
Trade Republic — 3,00% voor nieuwe klant (3 mnd per max 4 referals voor bestaande) / 2,25% (+0,25%) ++
Bunq Mass Interest Extra geld boven max saldo 01-Jan tot 31-Jun — 3,01% / 1,51% Nieuw
Anadolubank Slimmer Sparen (6 mnd) — 3,00% / 1,90% Nieuw
Umweltbank (3 mnd) — 3,00% tot €50K / 1,75% (+0,25% ECB-0,50%) 4e t/m 6e maand / 0,60% ++
Raisin Renteboost (3 mnd) - 2,85% tot €50K / 0,00% - Na actieperiode ander produkt kiezen ==
Santander Consumer Bank - 2,80% (6 mnd) / 2,00% ==
OpenBank Welkom (6 mnd (+3) — 2,80% / 1,80% ==
Garanti Nieuwe Spaarder (6 mnd) — 2.80% / 1,55% ==
nexent bank (3 mnd) — 2.75% / 1,25% ==
DHB Bank Welkomstactie (6 mnd) (+2) — 2,55% tot €50K / 1,60% ==

Op/Neer/Nieuw-indicaties zijn t.o.v. de vorige Top 15-posting.
Ik sorteer gelijke rentes op duur actie, vervolgrente, eerste verhoging, laatste verlaging, en wel/geen voorwaarden aan bijv minimale inleg.

Wijzigingen (zolang het kan): n.v.t.

PS: Op-/aanmerkingen graag in een PB, niet in het forum
Om de 3 of 6 maand kies ik dan 1 of meerdere nieuwe banken.

• utilman
Die Top15 houdt denk ik iedereen in dit forum erbij als leidraad. Weet alleen niet meer hoe vaak deze bijgewerkt wordt. Misschien kan hier iemand antwoord op geven. Huidige overzicht is al 2,5 maand gemaakt zie ik. Maar is ook best even wat werk om die bij te werken.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Het Italiaanse Imprebanca via Raisin is voor een 3 maanden deposito naar 2,50% gegaan, nu het hoogste bij Raisin voor die looptijd.

Wat betreft de discussie hierboven: Ook het Litouwse Mano Bank is met alle deposito rentes flink gestegen bij Raisin, maar net als BluOr met minimaal 10% bronbelasting. Dat zouden zowel Raisin als de vergelijkingsites eigenlijk mee moeten nemen in de berekening van hun lijstjes.

• W1ck1e
utilman schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:23:
Die Top15 houdt denk ik iedereen in dit forum erbij als leidraad. Weet alleen niet meer hoe vaak deze bijgewerkt wordt. Misschien kan hier iemand antwoord op geven. Huidige overzicht is al 2,5 maand gemaakt zie ik. Maar is ook best even wat werk om die bij te werken.
De laatste is van 6 juli. Dat is iets meer dan 6 weken. @GroteVoet459 is wellicht verhinderd, of zijn hoofd staat er even niet naar. En hij wordt er niet voor betaald.

• utilman
Klopt @W1ck1e ... Dacht juni te hebben gelezen ipv juli
Ben zelf heel blij met die overzichten van @GroteVoet459
En het is ook niet dat je elke dag aan schuiven bent, dus overzicht mag best wat ouder zijn.
Helemaal goed zo..

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

utilman schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:23:
Dat ga ik nu dus ook doen. :)

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:51
Novax schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:50:
Het Italiaanse Imprebanca via Raisin is voor een 3 maanden deposito naar 2,50% gegaan, nu het hoogste bij Raisin voor die looptijd.

Wat betreft de discussie hierboven: Ook het Litouwse Mano Bank is met alle deposito rentes flink gestegen bij Raisin, maar net als BluOr met minimaal 10% bronbelasting. Dat zouden zowel Raisin als de vergelijkingsites eigenlijk mee moeten nemen in de berekening van hun lijstjes.
Die bronbelasting kan je toch eerst verlagen en vervolgens verrekenen? Is enkel wat extra administratie.

• richard20
Sinds de overname van Vanspaarbankveranderen.nl door Raisin is een goede en actuele rente vergelijker verdwenen.
Zou die overname (gevolgd door het offline halen van de drie vergelijkingssites) de toets van art. 24 Mededingingswet ("Het is ondernemingen verboden misbruik te maken van een economische machtspositie") kunnen doorstaan? Is misschien een mailtje aan de AFM waard.

[ Voor 5% gewijzigd door richard20 op 27-08-2026 10:49 ]

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-08 13:59

Als aanvulling:

https://www.spaarrente.nl/ wat volgens mij een afgeslankte versie is van https://www.rente.nl/spaarrente de laatste heeft wat extra keuzes met lenen (vies woord in dit topic natuurlijk) en hypotheken.

Voor een vergelijking over de grenzen:

https://www.kritische-anleger.de/tagesgeld/vergleich/ maar daar zijn de toprentes vaak niet inzienbaar.

https://www.finanzfluss.de/vergleich/tagesgeld/ kijk ik hier voor de aanbieders van de toprentes of hier https://www.tagesgeldvergleich.net/tagesgeldvergleich/#vergleich

Maar helaas is er geen een heilig. Dit topic zelf is een goede bron voor aanbieders die ook voor Nederlanders bereid zijn hun financiële instelling te gebruiken.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Janpietertje89 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:34:
[...]

Die bronbelasting kan je toch eerst verlagen en vervolgens verrekenen? Is enkel wat extra administratie.
Als je een bank neemt zonder dan hoef je er helemaal niet aan te denken of vergeet je het helemaal.

• W1ck1e
richard20 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:49:

Zou die overname (gevolgd door het offline halen van de drie vergelijkingssites) de toets van art. 24 Mededingingswet ("Het is ondernemingen verboden misbruik te maken van een economische machtspositie") kunnen doorstaan? Is misschien een mailtje aan de AFM waard.
Ik denk niet dat de AFM hierover een oordeel heeft: het gaat om vergelijkings websites, niet om de banken zelf.

• Coffeeroam

Het beste is natuurlijk om ze allemaal een beetje te scannen.

Dat gebeurt ook in de maandelijkse top15 die we (hopelijk) binnenkort weer gaan krijgen.

Voor rentes via Raisin kun je natuurlijk gewoon bij Raisin kijken ;) .

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-08 13:41
W1ck1e schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:15:
[...]

Ik denk niet dat de AFM hierover een oordeel heeft: het gaat om vergelijkings websites, niet om de banken zelf.
Dat dacht ik ook. Het gaat om "tools" voor de consument (die uiteraard verdienen aan de leads die ze de spaarbanken geven), dus heel misschien dat de ACM er wat vindt.

• richard20
W1ck1e schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:15:
[...]

Het gaat om beide. De concurrentie tussen vergelijkingswebsites wordt verminderd en die tussen banken ook. Het eerste omdat er bij drie het licht uit wordt gedaan. Het tweede omdat banken die geen provisie betalen aan Raisin minder eenvoudig vindbaar zullen zijn. Dat is uiteraard ook het doel van Raisin en dat zou zeer wel misbruik van haar positie kunnen zijn, nu Raisin het enige platform is dat optreedt al intermediair tussen spaarders en (buitenlandse) banken.

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-08 13:59
Nog even zitten neuzen in het NIBC verhaal via cashbackxl.nl.

https://www.cashbackxl.nl/webshops/nibc-nl als enige voorwaarde lees ik:

Bij het openen van een Spaarrekening, kwartaalspaarrekening of termijndeposito:
De cashback geldt voor nieuwe klanten en wordt toegekend zodra de volledige aanvraag is afgerond, dus wanneer alle 5 stappen succesvol zijn doorlopen en de rekening door NIBC is geopend (en bevestigd). Een eerste storting is hiervoor niet vereist.

https://nibc.nl/particulieren/sparen/termijndeposito 3 maanden = 1,86%
Minimale inleg is € 250, 14 dagen bedenktijd, Looptijden: 3 maanden tot 10 jaar
Een termijndeposito maakt deel uit van een spaarrekening. Dus, open eerst een spaarrekening. Daarna kun je zoveel termijndeposito’s openen als je wilt.

Je hoeft dus geeneens een deposito af te sluiten, eem Spaarrekening met nu 1,55% spaarrente openen is voldoende. Waarbij dus volgens Casbackxl geeneens een storting nodig is.
In dat opzicht krijg je dus gratis 25 Euro (via cashbackxl niet via NIBC), MITS je nog geen klant bent natuurlijk.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

H.W.R schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:14:
Deze overzichten gebruik ik meestal:

[...]

Om de 3 of 6 maand kies ik dan 1 of meerdere nieuwe banken.
Dat overzicht met de hoogste rentes kun je snel terugvinden onder de knop gepinde posts (icoon van een prikbordprikker) rechtsboven. Topicstarter @GroteVoet459 maakt een nieuw bericht en pint die als er updates zijn. Het nieuwe bericht wordt gepind en de pin gaat van het vorige bericht af. Zodoende blijft het up to date.

Het delen van informatie is een belangrijk doel van deze topic. Als iemand meerdere updates heeft en zeker weet dat die correct zijn, dan kun je gerust de overzichtspost nemen als uitgangspunt en een nieuwe posten. Of je post gewoon alleen de nieuwe cijfers.

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:09
Novax schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:50:

Die 10% is in nederland verrekenbaar(indien box3 belasting verschuldigt). Dus ook afhankelijke afhankelijk van fiscale situatie, dus kan Raisin daar geen rekening mee houden.)

(Maar inderdaad wel bewerkelijk met aanvraag, controle woonplaatsverklaringen etc.)

Internet Budget Thuis 100/29Mbps; Modem Draytek Vigor 2765 Telefoon Siemens C470IP via Fritz!box 7260; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cheapbuzzer.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
pep_82 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:21:
Nog even zitten neuzen in het NIBC verhaal via cashbackxl.nl.

https://www.cashbackxl.nl/webshops/nibc-nl als enige voorwaarde lees ik:

Bij het openen van een Spaarrekening, kwartaalspaarrekening of termijndeposito:
De cashback geldt voor nieuwe klanten en wordt toegekend zodra de volledige aanvraag is afgerond, dus wanneer alle 5 stappen succesvol zijn doorlopen en de rekening door NIBC is geopend (en bevestigd). Een eerste storting is hiervoor niet vereist.

https://nibc.nl/particulieren/sparen/termijndeposito 3 maanden = 1,86%
Minimale inleg is € 250, 14 dagen bedenktijd, Looptijden: 3 maanden tot 10 jaar
Een termijndeposito maakt deel uit van een spaarrekening. Dus, open eerst een spaarrekening. Daarna kun je zoveel termijndeposito’s openen als je wilt.

Je hoeft dus geeneens een deposito af te sluiten, eem Spaarrekening met nu 1,55% spaarrente openen is voldoende. Waarbij dus volgens Casbackxl geeneens een storting nodig is.
In dat opzicht krijg je dus gratis 25 Euro (via cashbackxl niet via NIBC), MITS je nog geen klant bent natuurlijk.
Dit gedaan op 12 Augustus 2026. Daarna claim ingediend op 15 Augustus 2026. Nog geen antwoord niets. Gewoon geen tijd insteken in zulke acties mits niet direct via de bank lopen.

• utilman
Omdat ik zelf wat moest schuiven heb ik adhv het laatste overzicht van GroteVoet459 even alle 15 langs geklikt en de wijzigingen verwerkt. Is toch wel het 1 en ander verschoven zo te zien. Misschien wel handig voor andere deze tussentijdse update te hebben, dus bij deze deel ik hem even..

Advanzia (3 mnd, min €5K) — 3.76% (-0,21) / 1,51%
Consorsbank (5 mnd) — 3,60% (+0,20%) / 1,00% (+0,00%)
Yapi Kredi (90 dgn) — 3,30% / 1,80%
nexent bank (3 mnd) — 3.15% (+0,35) / 1,25%
VWFS / Volkswagen Bank (6 mnd) — 3.10% (+0,00%) / 1,00% (+0,00%)
Raisin Renteboost (3 mnd) - 3,09% (+0,24) tot €100K / 0,00% - Na actie ander produkt kiezen
Santander Consumer Bank - 3,01% (+0,21) (6 mnd) / 2,10% (+0,10)
Bunq Mass Interest Extra geld boven max saldo 01-Jan tot 31-Jun — 3,01% / 1,51%
Trade Republic — 3,00% tot €50K voor nieuwe klant / 3,00% (+0,75%) 
Anadolubank Slimmer Sparen (6 mnd) — 3,00% / 1,90%
DHB Bank Welkomstactie (6 mnd) — 3,00% (+0,45) tot €50K / 1,85% (+0,25)
Garanti Nieuwe Spaarder (6 mnd) — 3.00% (+0,20) / 1,55%
Umweltbank (3 mnd) — 3,00% tot €50K / 1,75% 4e t/m 6e maand / 0,75%
OpenBank Welkom (6 mnd (+3) — 2,80% / 1,80%
Bigbank (6 mnd) — 2,75% (-0,35) / 2,00% (-0,10)

• Coffeeroam
Harbo schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:34:
[...]

Dit gedaan op 12 Augustus 2026. Daarna claim ingediend op 15 Augustus 2026. Nog geen antwoord niets. Gewoon geen tijd insteken in zulke acties mits niet direct via de bank lopen.
Die Cashback is inderdaad heel bewerkelijk. Had ik benut bij openen Santander spaarrekening. Op 29 mei aangevraagd, op 3 juni 2026 toegekend, pas op 25 juni 2026 uitbetaald.

• waalkachel2
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-08 10:51
utilman schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:00:

Advanzia (3 mnd, min €5K) — 3.76% (-0,21) / 1,51%
Consorsbank (5 mnd) — 3,60% (+0,20%) / 1,00% (+0,00%)
Yapi Kredi (90 dgn) — 3,30% / 1,80%
nexent bank (3 mnd) — 3.15% (+0,35) / 1,25%
Bedankt, verhoging actierente bij nexent bank had ik nog niet voorbij zien komen.

• Roesttt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 29-08 21:00
Trade Republic geeft ook boven de €50.000 3% rente. Alleen voor nieuwe klanten.

• W1ck1e
Roesttt schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:57:
Trade Republic geeft ook boven de €50.000 3% rente. Alleen voor nieuwe klanten.
Volgens mij:
Oude klanten (van voor de 3% actie) ook boven de 50k
Nieuwe klanten, van net na de start van de actie, ook
Recente nieuwe klanten, tot 50k

• RonaldABC
sipjohn schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:33:
[...]

Die 10% is in nederland verrekenbaar(indien box3 belasting verschuldigt). Dus ook afhankelijke afhankelijk van fiscale situatie, dus kan Raisin daar geen rekening mee houden.)

(Maar inderdaad wel bewerkelijk met aanvraag, controle woonplaatsverklaringen etc.)
Het bewerkelijke zit met name, vind ik, dat de woonplaatsverklaring op papier van de belastingdienst komt en dat de deze papieren versie naar Raisin opgestuurd moet worden. De aanvraag van de woonplaatsverklaring bij de belastingdienst kan wel per mail. Voor zover mij bekend kan er nog steeds geen elektronisch versie naar Raisin opgestuurd worden.

• riwi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:54
Potverdikkie. Heb net (3 aug) een rekening bij Nexent geopend met 2.75% actie rente voor 3 maand. Was die dan vast of gaat die mee met de huidige 3.15% ? De App zegt 2.75% nog.
Voor wie en hoelang geldt het welkomsttarief?

De welkomstrente geldt voor klanten die hun eerste rekening openen bij de Nexent Bank. Na 3 maanden wordt de spaarrekening tegen de dan geldende variabele spaarrente vergoed.

[ Voor 25% gewijzigd door riwi op 27-08-2026 22:09 ]

PC specs

• W1ck1e
riwi schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:00:
[...]

Potverdikkie. Heb net (3 aug) een rekening bij Nexent geopend met 2.75% actie rente voor 3 maand. Was die dan vast of gaat die mee met de huidige 3.15% ? De App zegt 2.75% nog.

[...]
Nieuwe klanten krijgen 3,10%
Jij bent net iets te vroeg klant geworden. 2,75%
Het had ook kunnen dalen. Dan had je deze vraag niet ;)

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:04
sipjohn schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:33:
[...]

Deze discussie heeft me wel aan het denken gezet. Voorheen ging ik altijd met een grote boog om de banken heen waar bronbelasting geheven werd. Nu ik me er wat verder in verdiept heb, is het toch wat minder zwart/wit.

Als ik alleen deposito's van 1 jaar bij Raisin vergelijk, dan is het verschil tussen het hoogste percentage met bronbelasting (BluOr bank 3,4%) en zonder bronbelasting (Klarna 3%) nu 0,40%

Bij een inleg van 10.000 euro is dat een verschil van 40 euro.

Als ik één keer per jaar een formuliertje moet aanleveren wat mij een half uurtje kost om te regelen, dan heb ik dat er best voor over.

De belastingaangifte moet je toch al doen, dus dat weegt niet zo zwaar mee. Je moet er wel aan denken natuurlijk.

Alles staat en valt met hoeveel moeite het kost om de administratieve handeling uit te voeren.
Iemand ervaring mee? Hoe lastig is het om te regelen?

If it does not kill u, it makes u stronger

• budjepaul
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:21
Redbull4u schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:49:
[...]

Deze discussie heeft me wel aan het denken gezet. Voorheen ging ik altijd met een grote boog om de banken heen waar bronbelasting geheven werd. Nu ik me er wat verder in verdiept heb, is het toch wat minder zwart/wit.

Als ik alleen deposito's van 1 jaar bij Raisin vergelijk, dan is het verschil tussen het hoogste percentage met bronbelasting (BluOr bank 3,4%) en zonder bronbelasting (Klarna 3%) nu 0,40%

Als ik één keer per jaar een formuliertje moet aanleveren wat mij een half uurtje kost om te regelen, dan heb ik dat er best voor over.

De belastingaangifte moet je toch al doen, dus dat weegt niet zo zwaar mee. Je moet er wel aan denken natuurlijk.

Alles staat en valt met hoeveel moeite het kost om de administratieve handeling uit te voeren.
Het is niet alleen het formulier, je moet bij verlaagde bronbelasting ook wel daadwerkelijk nog iets aan box 3-belasting te betalen hebben om er het gehele voordeel van te hebben. Stel met jouw voorbeeld dat je de bronbelasting naar 10% kunt verlagen en je hebt géén box 3-belasting waarmee je die 10% kunt verrekenen. Dan betaal je bij BluOr bank dus alsnog 0,34% (= 10% van 3.4%) bronbelasting over het spaarbedrag. Dan is het verschil met Klarna netto eigenlijk nihil.

• richard20
[...]
Als deze bron correct is wordt helemaal geen bronbelasting ingehouden, ook al laat het verdrag 10% toe. (Ik vermoed overigens dat Klarna minder rente hoeft te betalen omdat het Zweedse dgs kredietwaardiger wordt geacht dan het Litauwse.)

[ Voor 3% gewijzigd door richard20 op 27-08-2026 23:48 ]

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:42
[...]

Hoop gedoe vond ik.

Daarbij is de depositorente ook nog eens te laag. Ik houd het op gegarandeerd vrij opneembaar bij Advanzia en Consors. Advanzia heeft mijn 3,97% verlengd, die trek ik dus 6 maanden met kans op verlenging. Daarvoor moet ik wel mijn e-mails lezen...

Ik verwacht dat Advanzia weer verhoogd op 1 september, dan heb je dus weer de mogelijkheid van ca. 4% voor bijna 4 maanden!!!

[ Voor 5% gewijzigd door Frankenstein op 28-08-2026 07:23 ]

• Kwenie
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13:45
Wilde na wat ingelezen te hebben ,in het kader van spreiding een rekening openen bij Santander,lees nu dat de Santander bank met Belgische vesting onder het Spaanse recht valt met alle gevolgen eventueel van dien (overlijden bijvoorbeeld).

Te lezen onder algemene voorwaarden Santander bank :

Open Bank, S.A. is een kredietinstelling naar Spaans recht, ingeschreven bij de Banco de España, C/ Alcalá 48 te 28014 Madrid, met maatschappelijke zetel in de Avenida de Cantabria s/n te 28660 Boadilla del Monte, Madrid, en ingeschreven op de lijst, bijgehouden door de Nationale Bank van België, Berlaimontlaan 14 te 1000 Brussel, van de kredietinstellingen die vallen onder het recht van een andere lidstaat van de Europese Economische Ruimte met een bijkantoor in België.

Het bijkantoor in België van Open Bank, S.A. heet “Open Bank, S.A. - bijkantoor in België”. Open Bank, S.A. - bijkantoor in België is actief in Nederland onder de

Zie ook : https://www.reddit.com/r/geldzaken/comments/1v2r2xh/tip_niet_sparen_bij_een_spaanse_bank/?share_id=MpuLDLjL4g8ZpyJNxZGPz&utm_content=1&utm_medium=android_app&utm_name=androidcss&utm_source=share&utm_term=1

Heb ik het juist ? Toch maar beter een bank onder het Nederlandse garantie stelsel ? DHB bijvoorbeeld?

• Novax
  • Niet online
Kwenie schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:02:
Wilde na wat ingelezen te hebben ,in het kader van spreiding een rekening openen bij Santander,lees nu dat de Santander bank met Belgische vesting onder het Spaanse recht valt met alle gevolgen eventueel van dien (overlijden bijvoorbeeld).

Open Bank, S.A. is een kredietinstelling naar Spaans recht, ingeschreven bij de Banco de España, C/ Alcalá 48 te 28014 Madrid, met maatschappelijke zetel in de Avenida de Cantabria s/n te 28660 Boadilla del Monte, Madrid, en ingeschreven op de lijst, bijgehouden door de Nationale Bank van België, Berlaimontlaan 14 te 1000 Brussel, van de kredietinstellingen die vallen onder het recht van een andere lidstaat van de Europese Economische Ruimte met een bijkantoor in België.

Het bijkantoor in België van Open Bank, S.A. heet “Open Bank, S.A. - bijkantoor in België”. Open Bank, S.A. - bijkantoor in België is actief in Nederland onder de

Zie ook : https://www.reddit.com/r/geldzaken/comments/1v2r2xh/tip_niet_sparen_bij_een_spaanse_bank/?share_id=MpuLDLjL4g8ZpyJNxZGPz&utm_content=1&utm_medium=android_app&utm_name=androidcss&utm_source=share&utm_term=1

Heb ik het juist ? Toch maar beter een bank onder het Nederlandse garantie stelsel ? DHB bijvoorbeeld?
Zie Novax in "Het spaartopic - Deel 4"

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
Volgens de algemene voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing op alle rechten en plichten die zijn overeengekomen tussen de Bank en de Klant. https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/document/avscbho20260609algemenevoorwaardenpdf

• Novax
  • Niet online
rechtsherstel schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:11:
Volgens de algemene voorwaarden is het Nederlands recht is van toepassing op alle rechten en plichten die zijn overeengekomen tussen de Bank en de Klant. https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/document/avscbho20260609algemenevoorwaardenpdf
Ter vergelijking bij OpenBank https://www.openbank.nl/juridische-kennisgeving:
11. TOEPASSELIJK RECHT EN JURISDICTIE

Deze algemene voorwaarden worden beheerst door de Spaanse wetgeving en elk geschil dat zou kunnen rijzen over de toepassing, naleving of interpretatie van deze voorwaarden zal worden beslecht door de uitdrukkelijke aanvaarding door beide partijen van de rechtbanken en tribunalen van de stad Madrid. Dit doet geen afbreuk aan het recht van de Gebruiker of de betrokkene om procedures aan te spannen voor de rechtbanken of gegevensbeschermingsautoriteiten van hun gewone verblijfplaats, indien van toepassing.

• Coffeeroam
riwi schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:00:
[...]

[...]
Je kunt Nexent gewoon vragen of jouw actierente mag meelopen met de huidige actie omdat je net kort daarvoor nieuwe klant was geworden. Nee heb je, ja kun je krijgen. Sommige banken laten het wel met terugwerkende kracht van toepassing zijn als het maar 1 of 2 weken vóór de nieuwe actierente was.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is er iemand bekend met Spiko? Een renterekening waar je direct kunt beschikken over je spaarpot. Momenteel met 2,57% rente. Ik heb een renterekening bij Meesman met 1,8% rendement EN het duurt 1 tot 2 weken voordat je weer kunt beschikken over je spaartegoeden. Dit lijkt mij dan een aardig alternatief.

• W1ck1e
desmond schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:06:
Is er iemand bekend met Spiko? Een renterekening waar je direct kunt beschikken over je spaarpot. Momenteel met 2,57% rente. Ik heb een renterekening bij Meesman met 1,8% rendement EN het duurt 1 tot 2 weken voordat je weer kunt beschikken over je spaartegoeden. Dit lijkt mij dan een aardig alternatief.
Is beleggen, geen sparen.

• riwi
Coffeeroam schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:03:
[...]

Je kunt Nexent gewoon vragen of jouw actierente mag meelopen met de huidige actie omdat je net kort daarvoor nieuwe klant was geworden. Nee heb je, ja kun je krijgen. Sommige banken laten het wel met terugwerkende kracht van toepassing zijn als het maar 1 of 2 weken vóór de nieuwe actierente was.
Dank voor je bericht. Ik zal er eens een berichtje aan wagen.

Puur taaltechnisch staat er dat de rente geldt voor "nieuwe klanten" en dat ben ik nog. Er staat ook bij : de 92 dagen periode, en daar zit ik nog in. Ik weet niet meer of er bij afsluiten stond dat de 2.75% gegarandeerd was of dat dit een vaste rente was voor die 92 dagen.

Misschien is het beter om het beleefd te vragen dan als een jurist hen op de kleine lettertjes te wijzen.

PC specs

• Coffeeroam
riwi schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:17:
[...]

Dank voor je bericht. Ik zal er eens een berichtje aan wagen.

Puur taaltechnisch staat er dat de rente geldt voor "nieuwe klanten" en dat ben ik nog. Er staat ook bij : de 92 dagen periode, en daar zit ik nog in. Ik weet niet meer of er bij afsluiten stond dat de 2.75% gegarandeerd was of dat dit een vaste rente was voor die 92 dagen.

Misschien is het beter om het beleefd te vragen dan als een jurist hen op de kleine lettertjes te wijzen.
Van Garanti bank weet ik dat ze dit wel willen honoreren. Bij Nexent weet ik het niet, maar het is het proberen waard.

• W1ck1e
riwi schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:17:
...
Puur taaltechnisch staat er dat de rente geldt voor "nieuwe klanten" en dat ben ik nog.
..
Volgens mij zijn alleen mensen die nog geen klant waren op het moment van de start van de actie en dat worden na dat moment nieuwe klanten. Jij bent "recent geworden klant", geen nieuwe.

• richard20
desmond schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:06:
Spiko biedt geldmarktfondsen aan. Voor box 3 kwalificeert het rendement als dividend, niet als rente, zodat het hoge forfait van toepassing is., waarmee het voor de meeste particulieren niet interessant is. Het huidige rendement is na aftrek van relatief hoge beheerskosten van 0.25%. Voor rechtspersonen die niet overal een bankrekening met een aantrekkelijke rente kunnen openen kan het wel een interessante optie zijn.

• Cindy79
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-08 11:05
Heeft iemand ervaring met het opzeggen van een advanzia tages konto.en dan 3 of 4 dagen later weer openen van een tageskonto tegen de dan geldende rente voor nieuwe rente?

• Coffeeroam
Cindy79 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:46:
Heeft iemand ervaring met het opzeggen van een advanzia tages konto.en dan 3 of 4 dagen later weer openen van een tageskonto tegen de dan geldende rente voor nieuwe rente?
Jazeker. Gaat goed. Zie ook dit specifieke forum.

• riwi
W1ck1e schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:22:
[...]
Nieuwe klanten krijgen 3,10%
Jij bent net iets te vroeg klant geworden. 2,75%
Het had ook kunnen dalen. Dan had je deze vraag niet ;)
Er stond bij afsluiten dat de 2.75% gegarandeerd was. Dus niet omlaag gaat. Ook gek dat het donderdag 3.15% was de welkomst rente en nu 3.10%. Heb een bericht via de website gestuurd. Even afwachten of ze er iets mee gaan doen.

PC specs

• W1ck1e
riwi schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:07:
[...]

Er stond bij afsluiten dat de 2.75% gegarandeerd was. Dus niet omlaag gaat. Ook gek dat het donderdag 3.15% was de welkomst rente en nu 3.10%. Heb een bericht via de website gestuurd. Even afwachten of ze er iets mee gaan doen.
Op zich is het duidelijk. Je hebt recht op 2,75%
Meer is aardig. Ik heb ook wel eens gevraagd om mee te kunnen in een actierente. Dat was toen geen probleem. Meer dan netjes vragen kan je niet echt doen.
Pagina: 1 ... 209 210 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Politieke achtergrond kan hier: Het Nederlandse belastingstelsel

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of Vermogensrendementheffing 2.0 deel 2 terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic, net als Advanzia Het Grote Advanzia Topic

We willen hier geen persoonlijke updates zien ( a la 'ik ook', 'bevestiging gehad'), dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling