• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:58
elmerblues schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:20:
[...]

De TR rekening is gewoon een spaarrekening. Je geld komt bij een buitenlandse bank te staan. Je hebt ook inzage waar het komt te staan, bij mij stond het eerst bij Credit Agricole en nu bij Natixis, beide zijn banken. ...
Aangezien het geld bij TR niet bij een vaste bank staat kan het samen met eventueel saldo bij Scalable Capital bij een enkele bank boven de 100k dgs grens uit stijgen. Er is overlap.

@Valorian Meer informatie over TR kan je vinden in het TR draadje.

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 16-05-2026 09:12 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:33

The Third Man

The Third Jellyfish

elmerblues schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:20:
[...]

De TR rekening is gewoon een spaarrekening. Je geld komt bij een buitenlandse bank te staan. Je hebt ook inzage waar het komt te staan, bij mij stond het eerst bij Credit Agricole en nu bij Natixis, beide zijn banken. Bij mij is het in mijn aangifte gewoon als spaargeld opgenomen.
Denk dat het wel belangrijk is om de nuance toe te voegen dat TR een beleggingsplatform is dat rente geeft op hun cashrekening. Veel andere beleggingsbrokers doen of deden dat ook, echter is het bij TR significant hoger. Dat kan je als spaarrekening gebruiken, maar dat maakt het nog niet “gewoon” een spaarrekening. Ook dat men partnerbanken gebruikt om het te stallen onderstreept dat het wezenlijk anders is dan een rekening bij de Santander of Garanti en dergelijke instellingen. Dat je iets effectief als iets anders kan gebruiken maakt het nog niet intern hetzelfde.

Daarnaast classificeert de belastingdienst niet iets als “spaargeld”, het classificeert enkel of het wel of niet belegd is. Immers als je 50k op je normale bankrekening hebt, dus niet op iets wat op sparen gericht is, is telt dat exact hetzelfde voor box3 dan of het bij Santander staat bijvoorbeeld. Dus ook bij TR wordt het simpelweg als niet-belegd vermogen gezien, zonder dat labeltje “spaar”. Dat is iets wat in de volksmond erop geplakt wordt als mensen het willen classificeren als opzijgezet-maar-niet-belegd of iets dergelijks.

[ Voor 21% gewijzigd door The Third Man op 16-05-2026 09:41 ]

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-07 20:48
Ik bedoelde het ook meer vanuit het perspectief vanuit de belastingdienst, dat was ook oorspronkelijk de vraag. Laat ik mijn opmerking 'De TR rekening is gewoon een spaarrekening' dan veranderen in 'de belastingdienst ziet niet belegd geld op TR gewoon als spaargeld'.

Dat het uiteindelijk bij partnerbanken wordt gestald en daardoor anders moet worden gezien (?) is in mijn ogen niet zo heel relevant. Feitelijk doet Raisin dat ook en daar bekijk je je gestalde geld dan ook niet vanuit een ander perspectief.

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@elmerblues maar dat is het punt juist, vanuit het perspectief van de belastingdienst is er geen categorie “spaargeld”, zij kennen slechts dan wel belegd, dan wel niet belegd vermogen. Of dat op een betaalrekening staat, spaarrekening of wat dan ook is voor hen irrelevant.

De TR rekening is gewoon een geldrekening, meer niet. Sparen is wat je er kan doen, het is het niet. Er is ook gewoon een grote groep TR gebruikers die er beleggen en wat buffer in de geldrekening houden.

• Timberly2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 19:03
W1ck1e schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:59:
[...]

2,11 nibc
2,45 ayvens
2,50 nexent
2,60 anadolu
2,65 yapi kredi
2,70 garanti
Argenta 2,5% voor 1 jaar.

Klarna 2,60%. Maar Argenta meest degelijke van het hele rijtje.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:18
Timberly2 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:26:
[...]

Waarom? Alle genoemde banken, behalve Argenta, vallen onder het Nederlandse garantiestelsel.

[ Voor 16% gewijzigd door devriesjande op 17-05-2026 08:54 ]

• W1ck1e
Timberly2 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:26:
[...]

Ik spaar al 18 jaar bij garanti, en andere. Waarom zijn die minder degelijk dan Argenta ?

• Timberly2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 19:03
W1ck1e schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:56:
[...]

Ik spaar al 18 jaar bij garanti, en andere. Waarom zijn die minder degelijk dan Argenta ?
Argenta heeft een CET1 eigen vermogen solvabiliteitsratio van 32,1%. Garantibank heeft 23-24% de Nederlandse NV. En dat is ook nog zeer degelijk. Ik trek mijn opmerking terug, mbt garantibank. Yapi kredi kan ik slecht vinden, maar lijkt 10% of lager. Aantal scoren echt lager dan de degelijke banken, en als je boven de dgs zit dan is dat wel degelijk relevant of ze hoog scoren op eigen vermogen versus vreemd (wat cet1 eigenlijk is) en of het systeemrelevante banken zijn, wat Argenta wel weer is in België en de andere uit dit lijstje niet (Klarna natuurlijk ook.niet).

• W1ck1e
Timberly2 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Argenta heeft een CET1 eigen vermogen solvabiliteitsratio van 32,1%. Garantibank heeft 23-24% de Nederlandse NV. En dat is ook nog zeer degelijk. Ik trek mijn opmerking terug, mbt garantibank. Yapi kredi kan ik slecht vinden, maar lijkt 10% of lager. Aantal scoren echt lager dan de degelijke banken, en als je boven de dgs zit dan is dat wel degelijk relevant of ze hoog scoren op eigen vermogen versus vreemd (wat cet1 eigenlijk is) en of het systeemrelevante banken zijn, wat Argenta wel weer is in België en de andere uit dit lijstje niet (Klarna natuurlijk ook.niet).
Bij alle banken let ik er op dat ik binnen het DGS bedrag blijf met saldo & toekomstige opgebouwde rente. Geen enkel rente verschil is voor mij reden om hier van af te wijken. Ik ga mij niet verdiepen in de degelijkheid van de banken, ik kom toch niet alles te weten. Ik spaar sinds 2006 bij kleine Nederlandse banken. Nog steeds naar alle tevredenheid.

• demonk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:10
Toch maar even reageren ivm Santander....wellicht helpend voor iemand die dezelfde error krijgt.

2x een rekening geopend bij Santander. De eerste keer geen probleem.
De tweede keer een foutmelding, bij een poging het contract te onderteken. Dit is een vereiste om de rekening te openen.
Na het indrukken van de knop "ondertekenen", kreeg ik de volgende error, in mijn webbrowser:
Er is een fout opgetreden. Probeer het later nog eens. (Code: icr)/
Latere pogingen zijn ook zonder succes.

De helpdesk meldt dat dit een bekend probleem is, maar nog niet opgelost is door de technische afdeling.
Oplossing 1: Contract uitprinten en opsturen.
Oplossing 2 Aanvraag laten verwijderen (cancelen) en opnieuw een aanvraag tot opening ve rekening doen.

Voor oplossing 2 gekozen en de helpdesk verzocht de aanvraag te verwijderen. Dit kan even duren. Bij mij duurde het niet lang...10 minuten ofzo. Je krijgt een bevestigings-mail: "De opening van uw spaarrekening werd geannuleerd". Hierna kun je opnieuw de aanvraag doen (inclusief video-id)
Het ondertekenen lukt nu wel. Vervolgens kun je inloggen en zie je de status van het aanvraag-proces.
Step1. Was bij mij groen en met een vinkje gemarkeerd. Step2. Was nog rood en betrof het ondertekenen. Step3 betreft het activeren (feitelijk een klein bedrag overboeken).

gezien mijn eerdere ervaring in de IT-uitvoering, en in de wetenschap dat de ondertekening wel was gelukt, vermoede ik, dat de status van step2 wat achterliep op de werkelijkheid. En dat klopt...na wat uurtjes wachten, werd de status van step2 ook groen en melde dat het contract was ondertekend.
Bij stap3 (bij mijn eerdere ervaring), na het activeren van de rekening door een kleine overboeking, werd het rente-percentage 2% vermeld. (het normale rente percentage). Ook daar...even geduld hebben...even later wordt het aangepast naar 2,8%.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
demonk schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:47:
Toch maar even reageren ivm Santander....wellicht helpend voor iemand die dezelfde error krijgt.

2x een rekening geopend bij Santander. De eerste keer geen probleem.
De tweede keer een foutmelding, bij een poging het contract te onderteken. Dit is een vereiste om de rekening te openen.
Na het indrukken van de knop "ondertekenen", kreeg ik de volgende error, in mijn webbrowser:
Er is een fout opgetreden. Probeer het later nog eens. (Code: icr)/
Latere pogingen zijn ook zonder succes.

De helpdesk meldt dat dit een bekend probleem is, maar nog niet opgelost is door de technische afdeling.
Oplossing 1: Contract uitprinten en opsturen.
Oplossing 2 Aanvraag laten verwijderen (cancelen) en opnieuw een aanvraag tot opening ve rekening doen.

Voor oplossing 2 gekozen en de helpdesk verzocht de aanvraag te verwijderen. Dit kan even duren. Bij mij duurde het niet lang...10 minuten ofzo. Je krijgt een bevestigings-mail: "De opening van uw spaarrekening werd geannuleerd". Hierna kun je opnieuw de aanvraag doen (inclusief video-id)
Het ondertekenen lukt nu wel. Vervolgens kun je inloggen en zie je de status van het aanvraag-proces.
Step1. Was bij mij groen en met een vinkje gemarkeerd. Step2. Was nog rood en betrof het ondertekenen. Step3 betreft het activeren (feitelijk een klein bedrag overboeken).

gezien mijn eerdere ervaring in de IT-uitvoering, en in de wetenschap dat de ondertekening wel was gelukt, vermoede ik, dat de status van step2 wat achterliep op de werkelijkheid. En dat klopt...na wat uurtjes wachten, werd de status van step2 ook groen en melde dat het contract was ondertekend.
Bij stap3 (bij mijn eerdere ervaring), na het activeren van de rekening door een kleine overboeking, werd het rente-percentage 2% vermeld. (het normale rente percentage). Ook daar...even geduld hebben...even later wordt het aangepast naar 2,8%.
Ik had destijds ook problemen, code crr volgens mij. Uiteindelijk na een paar dagen nogmaals geprobeerd toen ging het wel goed.

• Hubanl
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-08 10:26
Centraal beheer 3mnd deposito tegen 3% is nog steeds af te sluiten via de app, ook al is deze uit dit lijstje verwijderd Depositorente - RenteVast Rekening - Sparen bij Centraal Beheer - Centraal Beheer

• waalkachel2
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 31-08 10:02
Hubanl schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:24:
Centraal beheer 3mnd deposito tegen 3% is nog steeds af te sluiten via de app, ook al is deze uit dit lijstje verwijderd Depositorente - RenteVast Rekening - Sparen bij Centraal Beheer - Centraal Beheer
Is er ook een manier om dit te zien zonder dat je minimaal €500 op je rente plus rekening hebt staan?

• W1ck1e
waalkachel2 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:56:
[...]

Is er ook een manier om dit te zien zonder dat je minimaal €500 op je rente plus rekening hebt staan?
Ik vind het erger dat het alleen via de app mogelijk is, lijkt het. @Hubanl

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
W1ck1e schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:00:
Ik vind het erger dat het alleen via de app mogelijk is, lijkt het. @Hubanl
Gisteren nog kunnen afsluiten via de website. Maar het lijkt er op dat ze het op elk moment kunnen verwijderen (zowel app als website).

• Novax
  • Niet online
Hier staat overigens dat de 3% actie is afgelopen: https://www.centraalbehee...ening/voorwaarden-en-meer
*Deze actie is afgelopen. Je kunt niet meer kiezen voor een actiedeposito met een looptijd van 3 maanden.

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:38
Rond 1700 uur kon het via de app nog. Geen idee hoe het nu is, aangezien je dat alleen kan zien als je saldo op de flexibele rekening boven de 500 euro is (en ik heb het uiteraard op de deposito staan)

Mvg

Hendriks

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ja ja, alweer een vraag over Advanzia. Recent heb ik opnieuw een Advanzia rekening geopend. Omdat dat nogal lang duurde heb ik ondertussen van een actietarief bij een andere bank gebruik gemaakt. De Advanzia rekening is daarmee een beetje overbodig geworden en vraag me af hoe dat zit met de geldigheidsduur van het actietarief.

De actierente voor nieuwe klanten gaat pas in op het moment dat ik minimaal 5k stort. Het liefst aan het begin van een maand. Is dat ook mogelijk als ik de keuze maak pas over 2 maanden (of later) die >5k te storten? Dus tegen het dan geldende actietarief van Advanzia en bijna 4 maanden rente? Of heffen ze het account automatisch op als ik daar een paar maanden niets mee doe? Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 3% gewijzigd door Bar_en_boos op 20-05-2026 12:05 ]

• Hubanl
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-08 10:26
Centraal beheer 3mnd tegen 3% is nu helaas niet meer af te sluiten via de app.

• hherrie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:07
Vanmorgen deed ik nog een poging, maar helaas: het is niet meer mogelijk om in de app van Centraal Beheer een deposito af te sluiten voor 3 maanden tegen 3%.

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:24
NIBC gaat weer sleutelen aan de voorwaarden:
Op 20 juni 2026 passen wij de Voorwaarden Sparen aan. Hieronder leest u de belangrijkste aanpassingen.

Wat hebben wij aangepast?
In de inleiding wordt toegelicht welke spaarproducten onder de Voorwaarden Sparen vallen (spaarrekening, kwartaalspaarrekening en termijndeposito) en wat de aard is van de dienstverlening van NIBC. Daarnaast zijn de contactgegevens van de toezichthouders De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) opgenomen.

Artikel 1.1 – Een spaarrekening openen
In dit artikel is nu opgenomen dat het openen van een spaarrekening kosteloos is en dat uw tegenrekening een Nederlands IBAN moet hebben.

Artikel 1.9 – Machtigen
Wij hebben toegevoegd dat NIBC een verzoek tot machtiging mag weigeren.

Artikel 1.11 – Uw spaarrekening beëindigen
Het beëindigen van een spaarrekening was altijd al gratis. Dit hebben wij nu ook opgenomen in de voorwaarden. Daarnaast hebben we toegevoegd dat NIBC een spaarrekening zelf kan beëindigen en daarbij op verzoek toelichting kan geven.

Artikel 4 – Risico’s en het depositogarantiestelsel
Sparen kent een (beperkt) risico, dat vermelden we nu in de voorwaarden. Ook hebben wij toegevoegd dat NIBC geen advies geeft en niet beoordeelt of een spaarproduct aansluit bij uw persoonlijke situatie.

Artikel 2.2 – Bedenktijd van 14 dagen en ontbindingsfunctie
De uitleg over de bedenktijd van 14 dagen is aangevuld met informatie over hoe u een termijndeposito binnen deze periode kunt beëindigen.

Artikel 9 – Slotbepalingen
In de voorwaarden is opgenomen dat NIBC met klanten communiceert in de Nederlandse taal. Ook is toegevoegd welk recht van toepassing is en welke rechter bevoegd is bij eventuele geschillen.

Overig
Een aantal tekstverbeteringen.
Bron: https://nibc.nl/media/z4knypan/voorwaarden-sparen-juni-2026.pdf

• U123456
  • Laatst online: 22:24
Inmiddels is dit de werkende FAQ over de overname van NIBC door ABNAMRO: https://nibc.nl/particuli.../sparen/overname-abn-amro

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:35
GroteVoet459 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:12:
Top 15 Vrij Opneembaar op dit moment (inclusief aangekondigde wijzigingen):
Consorsbank (3 mnd) — 3,40% / 0,80% ==
Consorsbank is beter geworden. De garantie geldt inmiddels voor 5 maanden.

https://www.consorsbank.de/web/Sparen-Anlegen/Sparen/Tagesgeld?icid=WEB-1296

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:05

FreakNL

Well do ya punk?

hherrie schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:07:
Vanmorgen deed ik nog een poging, maar helaas: het is niet meer mogelijk om in de app van Centraal Beheer een deposito af te sluiten voor 3 maanden tegen 3%.
Zat er toch wel in he.

Die van mij loopt nog 10 juli. Garanti heb ik ook een pluk staan tegen 2.8% (nieuwe klanten actie). Maar dat loopt 19 augustus af.

Ik ga tegen die tijd wel weer verder kijken. Doel is om het toch wel ( kortlopend ) ergens te hebben staan tegen +- 3%.

Heb uiteraard ook nog een pluk bij twee systeembanken staan maar het meerendeel schuif ik alle kanten op voor de rente haha …

Beleg ook en crypto ook maar deze pluk staat daar los van.

• W1ck1e
FreakNL schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:48:
[...]

Zat er toch wel in he.

Die van mij loopt nog 10 juli. Garanti heb ik ook een pluk staan tegen 2.8% (nieuwe klanten actie). Maar dat loopt 19 augustus af.

Ik ga tegen die tijd wel weer verder kijken. Doel is om het toch wel ( kortlopend ) ergens te hebben staan tegen +- 3%.

Heb uiteraard ook nog een pluk bij twee systeembanken staan maar het meerendeel schuif ik alle kanten op voor de rente haha …

Beleg ook en crypto ook maar deze pluk staat daar los van.
Wellicht is TR iets voor je. 3% vrij opneembaar. Kijk in het TR draadje.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:05

FreakNL

Well do ya punk?

Daar ben ik al klant dus dat werkt niet haha

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:17
Ter info: helaas wil Consors een nog lopende aktierente niet verlengen van 3 naar 5 maanden. Als je nét eentje geopend hebt dan heb je dus pech en het blijft bij 3 maanden. Heb het gevraagd, maar nee dus. Alleen voor nu geopende nieuwe Tagesgeld rekeningen.

• Coffeeroam
.

[ Voor 99% gewijzigd door Coffeeroam op 21-05-2026 12:03 ]

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:57
hherrie schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:07:
Nu menigeen zijn vakantie geld krijgt azen diverse banken op het spaargeld. ASN heeft nu weer een actie dat je dit keer 25€ kunt verdienen als je daar een spaarrekening opent en 1500€ drie maanden laat staan.

Ook bij NIBC kun je 25€ verdienen door een spaarrekening te openen en 500€ te storten.

[ Voor 8% gewijzigd door Datisraar op 21-05-2026 16:30 ]

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:57
Zojuist een email van NIBC ontvangen: NIBC verhoogd per vandaag de rente voor haar termijndepositos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqaRL1vOd2klQMVb8KJWuzjBLhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNFpNZTmBlc3uE4qkJlNjx4s.jpg?f=fotoalbum_large

• Justie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-07 18:52
Ik wil nogmaals even een waarschuwing laten uitgaan over Advanzia. Samenvattend uit eerdere berichten: ik kreeg email waar komt je geld vandaan. Opgestuurd en door Advanzia bevestigd, alles is ok. Paar weken later weer email dat ik niet gereageerd heb en dat ze dreigen mijn account te blokkeren. Ik heb email gestuurd met bewijs dat ik dat wel heb gedaan. Paar maanden later weer email, account geblokkeerd omdat ik niet op hun beide emails heb gereageerd.

update: ik heb klantenservice gebeld en ze zien wat het probleem heeft veroorzaakt. Advanzia heeft mijn info en emails gekoppeld aan mijn oude account en niet aan mijn nieuwe. Ze hebben excuses aangeboden en mijn account zou na 1 dag weer open staan. Nu, 9 dagen later, Advanzia heeft overal schijt aan. Ze doen niks en mijn account is nog steeds geblokkeerd. Ik zit vast. Ik wil niet weer bellen, want dit begint mij te duur te worden (belkosten, in wacht staan etc).

Dus mensen, als je account sluit en weer een nieuwe opent en je krijgt zulke emails zoals ik beschrijf. PAS dan op!!

Hoe nu verder? Ik heb ze weer een email gestuurd (en dus ook weer een referentienummer gekregen) zodat ik dit later kan gebruiken indien het een juridisch conflict wordt. Suggesties zijn welkom (eventueel in PM)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Justie schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:30:
Ik wil nogmaals even een waarschuwing laten uitgaan over Advanzia. Samenvattend uit eerdere berichten: ik kreeg email waar komt je geld vandaan. Opgestuurd en door Advanzia bevestigd, alles is ok. Paar weken later weer email dat ik niet gereageerd heb en dat ze dreigen mijn account te blokkeren. Ik heb email gestuurd met bewijs dat ik dat wel heb gedaan. Paar maanden later weer email, account geblokkeerd omdat ik niet op hun beide emails heb gereageerd.

update: ik heb klantenservice gebeld en ze zien wat het probleem heeft veroorzaakt. Advanzia heeft mijn info en emails gekoppeld aan mijn oude account en niet aan mijn nieuwe. Ze hebben excuses aangeboden en mijn account zou na 1 dag weer open staan. Nu, 9 dagen later, Advanzia heeft overal schijt aan. Ze doen niks en mijn account is nog steeds geblokkeerd. Ik zit vast. Ik wil niet weer bellen, want dit begint mij te duur te worden (belkosten, in wacht staan etc).

Dus mensen, als je account sluit en weer een nieuwe opent en je krijgt zulke emails zoals ik beschrijf. PAS dan op!!

Hoe nu verder? Ik heb ze weer een email gestuurd (en dus ook weer een referentienummer gekregen) zodat ik dit later kan gebruiken indien het een juridisch conflict wordt. Suggesties zijn welkom (eventueel in PM)
Bel ze toch maar opnieuw op. De email mensen (of bot?) bij Advanzia zijn ongeinformeerd en kunnen niet zelfstandig denken. Mailen is bij Advanzia tegenwoordig zo goed als zinloos.

Het linken met oude accounts veroorzaakte dat ik een nieuw account niet kon gebruiken. De oplossing is het laten opruimen van oude accounts (ook niet afgeronde accounts).

• zing
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
-knip- niet de bedoeling

[ Voor 128% gewijzigd door ZieMaar! op 25-05-2026 18:41 ]

• QAI
  • Laatst online: 23:10

QAI

https://www.raisin.com/nl-nl/nieuws/raisin-neemt-nieuwe-spaarwebsites-over/

Dit is een sluwe actie van Raisin. Door deze websites over te nemen, hebben ze in essentie de banken die niet onder Raisin vallen minder zichtbaar gemaakt voor Nederlandse spaarders.

[ Voor 41% gewijzigd door QAI op 22-05-2026 17:23 ]

• Tukkie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-08 12:49
Is het mogelijk in de advanzia app of op andere wijze een (pdf) document te genereren met daarop tezamen zichtbaar mijn naam, het saldo dat op de advanziarekening staat en het iban nummer? In de maandelijkse statements staat mijn naam er niet op en ook niet het huidige saldo van vandaag. Hoor het graag.

• Frankenstein
QAI schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:20:
https://www.raisin.com/nl-nl/nieuws/raisin-neemt-nieuwe-spaarwebsites-over/

Dit is een sluwe actie van Raisin. Door deze websites over te nemen, hebben ze in essentie de banken die niet onder Raisin vallen minder zichtbaar gemaakt voor Nederlandse spaarders.
Waarmee maar weer eens blijkt dat Raisin niet op alle vlakken een zegen is. Ik gebruikte vanspaarbankvergelijken om zicht te hebben op buitenlandse banken die in ons land actief zijn maar niet onder de vlag van Raisin. Met name voor deposito's, want @GroteVoet459 zorgt hier voor het prettigste overzicht van vrij opneembare rekeningen. We kunnen nog vergelijken op spaarrente.nl en geld.nl.

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:16
Excuses, want dit is ongetwijfeld eerder voorbijgekomen, maar ik kan de zoekfunctie niet vinden. Ben ik blind of is deze verplaatst?

Mijn vraag: ik heb bij GarantiBBVA een rekening geopend, allemaal soepel. Maar wat is mijn gebruikersnaam..? Ik heb mijn wachtwoord al aangemaakt, maar geen flauw idee hoe ik moet inloggen :+ . Het is in ieder geval niet mijn e-mailadres. De e-mails doorgespit en ook niets ontvangen betreft de gebruikersnaam.

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:24
Elandenmelk schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:13:
Excuses, want dit is ongetwijfeld eerder voorbijgekomen, maar ik kan de zoekfunctie niet vinden. Ben ik blind of is deze verplaatst?

Mijn vraag: ik heb bij GarantiBBVA een rekening geopend, allemaal soepel. Maar wat is mijn gebruikersnaam..? Ik heb mijn wachtwoord al aangemaakt, maar geen flauw idee hoe ik moet inloggen :+ . Het is in ieder geval niet mijn e-mailadres. De e-mails doorgespit en ook niets ontvangen betreft de gebruikersnaam.
Boven in de rode balk, naast je naam zit een vergrootglas.

• devriesjande

Inloggen bij Garanti gaat met je gebruikersnaam. Die gebruikersnaam heb ik per mail ontvangen. Maar dat is 8 jaar geleden. Zit de mail niet in de spam map?

[ Voor 3% gewijzigd door devriesjande op 23-05-2026 12:22 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:01

In mijn geval:
mail 1 met onderwerp: Verificatiecode van Garanti BBVA International
mail 2 met onderwerp: Welkom bij Garanti BBVA International
en inhoud:
Welkom! Hartelijk dank dat u kiest voor sparen bij Garanti BBVA International.

U leest in deze e-mail over de stappen voor het voltooien van uw aanvraag.
Stap 1 – Gouden Internet Rekening (voltooid)
Stap 2 – Identificatie via IDnow

U kunt zich online identificeren via IDnow. Houd uw tablet of smartphone en geldige paspoort of identiteitskaart gereed. Klik op de onderstaande persoonlijke link voor uw identificatie. Volg de stappen om uw identiteitsbewijs te scannen en vervolgens een foto van uzelf te maken:

Heeft u tijdens de aanvraag via iDEAL reeds uw eerste spaarbedrag overgemaakt? Dan hoeft u verder niets meer te doen. Binnen enkele dagen ontvangt u uw rekeningnummer per e-mail.

Indien u geen gebruik heeft gemaakt van iDEAL, ontvangt u binnen enkele dagen uw rekeningnummer om uw eerste storting te voldoen.

Heeft u nog vragen? U kunt ons bereiken door een e-mail te sturen naar info@garantibank.nl of op werkdagen te bellen tussen 09.00 - 17.00 uur op het telefoonnummer 020-5539999.

mail 3: iDEAL - storting spaarrekening (1 euro gedaan op basis mail 2)
mail 4: Uw spaarrekeningnummer
mail 5: Gebruikersnaam internetbankieren
mail 6: Tijdelijke wachtwoord
mail 7: Uw spaarrekening is geactiveerd

Gaat het bij jou niet goed heb je vast 1 van die stappen gemist of niet goed uitgevooerd. Of Garanti is nog niet zover. Bij mij waren de 7 mail binnen 24 uur.

O ja, alles via de website, niet via de app behalve als ik me goed herinner de identificatie.

[ Voor 4% gewijzigd door DjoeC op 23-05-2026 13:21 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Voor de meesten hier niet interessant, maar als trend geeft het ook hoop voor Nederland.

In Duitsland zijn er nu al een paar banken die 4% bieden:
Norisbank (6 mnd) — 4,00%
Chase (4 mnd) — 4,00%

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

fsfikke schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:22:
Voor de meesten hier niet interessant, maar als trend geeft het ook hoop voor Nederland.

In Duitsland zijn er nu al een paar banken die 4% bieden:
Norisbank (6 mnd) — 4,00%
Chase (4 mnd) — 4,00%
Nou stijgende rente betekenen waarschijnlijk stijgende inflatie. Om dat nu hoop te noemen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Cyberpope schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:19:
[...]

Nou stijgende rente betekenen waarschijnlijk stijgende inflatie. Om dat nu hoop te noemen.
Je hebt liever stijgende inflatie met dalende spaarrentes? :p

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:11
fsfikke schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:39:
[...]

Je hebt liever stijgende inflatie met dalende spaarrentes? :p
Hoe fijnst lijkt me toch dalende inflatie of een lichte deflatie en een stijgende rente :)

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Helaas hier voor het eerst nog geen verlengaanbod van Advanzia. Loopt nog een week, dus dat wordt toch maar eens oriënteren voor een nieuwe spaarbank.

• xileS
  • Niet online
Uniciteit schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:18:
Helaas hier voor het eerst nog geen verlengaanbod van Advanzia. Loopt nog een week, dus dat wordt toch maar eens oriënteren voor een nieuwe spaarbank.
Daar zit ik ook op te wachten. Laatste x was een mail van 20 februari. Wellicht dat het nog na Pinksteren komt.

Anders is TR tegen 3% als nieuwe klant nog wel OK denk ik.

• W1ck1e
Uniciteit schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:18:
Consorsbank, 3.4%, 5 maanden.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

W1ck1e schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:23:
[...]

Consorsbank, 3.4%, 5 maanden.
Inderdaad het meest aantrekkelijk! Maar wat ik hier heb gelezen kan dat nog best een traag en langdurig proces zijn, waardoor ze toch voor mij afvallen.

@xileS TR heb ik helaas al, waardoor ik vast zit op 2%

• W1ck1e
-knip- geen persoonlijke updates aub

[ Voor 88% gewijzigd door ZieMaar! op 25-05-2026 18:39 ]

• W1ck1e
Referrals uitdelen.
Meer info in het TR topic

[ Voor 81% gewijzigd door W1ck1e op 23-05-2026 21:50 ]

• zing
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
https://finom.co/nl-nl/interest-wallet

Finom geeft 5% over 5 maanden voor zakelijke rekening . Maar ik heb geen idee wat soort bank dit is. Heeft iemand hier er verstand van?
Zie het groeien tegen een vast tarief

Je geld wordt geplaatst in geldmarktfondsen met een laag risico. In tegenstelling tot volatiele beleggingen staat je rente de eerste 5 maanden vast op 5% per jaar, en daarna wordt het een zeer concurrerend tarief van 1,75%.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

zing schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:46:

Finom geeft 5% over 5 maanden voor zakelijke rekening . Maar ik heb geen idee wat soort bank dit is. Heeft iemand hier er verstand van?

[...]
Ik zou voorzichtig zijn met dit soort hippe anonieme fintechs met claims die eigenlijk te mooi zijn.
Liquide activa met laag risico
Aksys houdt fondsen apart in erkende geldmarktfondsen (QMMF's). Deze instrumenten met een lage volatiliteit bestaan uit hoogwaardige EU-overheidsschulden, wat zorgt voor liquiditeit en een lager risico
Er zijn geen enkele EU-overheidsobligaties die 5% geven. Gemiddeld rendement van Euro MMFs is iets van 2%:
The Euro short-term rate (€STR) currently sits at 1.932%. Short-term Euro Money Market Funds (MMFs) and overnight ETFs generally yield right around this benchmark, returning approximately 1.9% to 2.0% annually, depending on the specific fund's management fees
Dus daar liegen ze alvast over, dat geeft vertrouwen -O-

Oh en voor het standaard account is die 5% alleen geldig tot max €10.000 :')

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 24-05-2026 00:01 ]

• Dir123
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:22
Bij Consors vragen ze bij de legitimatie met NFC eerst om een PIN. Geen idee welke PIN dit zou moeten zijn.

Iemand een idee? Of doe ik iets verkeerds?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dir123 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 00:10:
Bij Consors vragen ze bij de legitimatie met NFC eerst om een PIN. Geen idee welke PIN dit zou moeten zijn.

Als je een Duitse ID-kaart gebruikt hoort daar een 5- of 6-cijferige pin bij. Ik denk dat je een optie hebt gekozen die enkel voor Duitse ID’s is.

Schijnbaar zou die eID ook voor Nederlandse ID-kaarten moeten werken:
Activeren inlogfunctie
Heeft u uw nieuwe identiteitskaart of uw nieuwe rijbewijs opgehaald? Dan ontvangt u automatisch binnen 5 werkdagen een brief van DigiD met een pincode. Hiermee kunt u het inloggen met uw identiteitsbewijs activeren.

[ Voor 40% gewijzigd door fsfikke op 24-05-2026 09:49 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

zing schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:46:

[...]
Zoals ze zelf aangeven zit het in geldmarktfondsen. Het is dus een beleggingsproduct en geen normale bankrekening-met-rente. Valt dus ook niet onder het DGS.

• W1ck1e
Dir123 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 00:10:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m03r1F1sBVHd-7cZ5EiNT26ufrg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NA32IYxnTDcNoSDtMusSqNeO.png?f=user_large

Als Nederlander zonder eID moet je volgens mij "Video chat" kiezen.

• W1ck1e
fsfikke schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:57:
...
Er zijn geen enkele EU-overheidsobligaties die 5% geven. Gemiddeld rendement van Euro MMFs is iets van 2%:

[...]

Volgens mij beweren ze niet dat die 5% gedekt worden door de EU-overheidsobligaties. Dus geen leugen.
Het verschil met die 5% (voor 5 maanden, in totaal 210 euro per deelnemende klant) komt waarschijnlijk uit de campagne-kas.

Maar geen spaarbank.

• Harbo
  • Niet online
@W1ck1e "Als Nederlander zonder eID moet je volgens mij "Video chat" kiezen." Of postkantoor als jii in de buurt van de grens woont.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

W1ck1e schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:33:
[...]

Volgens mij beweren ze niet dat die 5% gedekt worden door de EU-overheidsobligaties. Dus geen leugen.
Het verschil met die 5% (voor 5 maanden, in totaal 210 euro per deelnemende klant) komt waarschijnlijk uit de campagne-kas.
€3,333 bij de variant die tot €200.000 gaat.
Maar geen spaarbank.
En toch noemen ze het een spaarrekening. Dus best case zijn ze gewoon opzettelijk onduidelijk en intransparant over waar ze het geld stallen. Bij andere banken kan je vinden in exact welke QMMF's je geld zit.

• W1ck1e
Harbo schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:38:
@W1ck1e "Als Nederlander zonder eID moet je volgens mij "Video chat" kiezen." Of postkantoor als jii in de buurt van de grens woont.
Uiteraard. Ik woon binnen tank en boodschappen afstand van Duitsland. Toch gebruik gemaakt van de de Video chat optie. Vorig jaar was dat een drama, vorige week is het gelukt. :) Nieuwe telefoon met ander hoesje.

• W1ck1e
fsfikke schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:45:
[...]

€3,333 bij de variant die tot €200.000 gaat.

[...]

... Dus best case zijn ze gewoon opzettelijk onduidelijk en intransparant over waar ze het geld stallen. ...
Zo werkt dat. Helaas.

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:44:
Referrals uitdelen.
Meer info in het TR topic
Hoe lang blijft die 3.0% voor nieuwe klanten van toepassing bij Trade Republic? Ik kan het niet vinden daar op https://traderepublic.com/nl-nl/rente#interest-details Ze doen een beetje net alsof het permanent is.

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:09:
[...]

Hoe lang blijft die 3.0% voor nieuwe klanten van toepassing bij Trade Republic? Ik kan het niet vinden daar op https://traderepublic.com/nl-nl/rente#interest-details Ze doen een beetje net alsof het permanent is.
Dat wordt gemeld in het TR topic. Maar zoals het daar wordt genoemd wordt kan het niet kloppen. Zoek daar op ECB.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

fsfikke schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:45:

[...]

En toch noemen ze het een spaarrekening. Dus best case zijn ze gewoon opzettelijk onduidelijk en intransparant over waar ze het geld stallen.
Maar dit haalde ik hierboven bij TR ook al aan, het begrip “sparen” is een budgetcategorie die je als persoon toepast, niet een functionele eigenschap in het financiële systeem. Je kan ook prima sparen met aandelen, ieder zijn ding.

Dat we los geld op een bankrekening die wel lekker rendeert een “spaarrekening” zijn gaan noemen maakt het omgekeerd niet onjuist als een MMF-aanbieder het ook zo noemt. Men kan beter leren niet achter hoge rentes aan te rennen en de exacte investering doorgronden in plaats van bij de term “spaarrekening” al denken dat het wel broekzak/vestzak zal zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 24-05-2026 16:29 ]

• Frankenstein
fsfikke schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:57:
[...]

Ik zou voorzichtig zijn met dit soort hippe anonieme fintechs met claims die eigenlijk te mooi zijn.

[...]

[...]

2% op QMMF's... da's wel karig vergeleken met vrij opneembare actierentes :|

• Frankenstein

[ Voor 80% gewijzigd door ZieMaar! op 25-05-2026 18:38 ]

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:57
Nordax Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verhogen van 1,92% p.j. naar 1,93% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 26.05.2026.

• Coffeeroam

[ Voor 83% gewijzigd door ZieMaar! op 25-05-2026 18:38 ]

• Harbo
  • Niet online

[ Voor 82% gewijzigd door ZieMaar! op 25-05-2026 18:38 ]

• TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:22
Wij zijn aan het rond kijken of we ergens een betere spaarrente kunnen krijgen voor onze langere termijn spaardoelen (1-5 jaar). Op het moment zitten wij bij de Rabobank, alles is ingedeeld met de spaarpotjes zodat we een goed overzicht hebben hoe we ervoor staan met onze spaardoelen. Elke maand worden deze potjes automatisch aangevuld.

Nu is de rente van de Rabobank niet de hoogste met 1,4% en zijn we opzoek naar een spaarbank die een hogere rente heeft waar je ook spaarpotjes aankan maken om het overzicht te houden.

Ik zie een hoop banken die welkomstkortingen geven voor 3 maanden, dat is leuk maar daarna stort de rente in naar tarieven die bijna hetzelfde zijn als die van de Rabobank. Ik zit er niet op te wachten elke 3 maanden de hele bups weer te moeten verhuizen.

We zouden er graag een en/of rekening van maken zodat mocht er wat met een van ons gebeuren de ander nog bij het geld kan.

Wat betreft tarieven leek mij Santander of Scalable wel interessant, kan alleen niet vinden of die spaarpotjes hebben.

Hebben jullie suggesties voor banken die aan ons eisen lijstje voldoen?

• DjoeC
TheUnknowny schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:00:
Wij zijn aan het rond kijken of we ergens een betere spaarrente kunnen krijgen voor onze langere termijn spaardoelen (1-5 jaar). Op het moment zitten wij bij de Rabobank, alles is ingedeeld met de spaarpotjes zodat we een goed overzicht hebben hoe we ervoor staan met onze spaardoelen. Elke maand worden deze potjes automatisch aangevuld.

Nu is de rente van de Rabobank niet de hoogste met 1,4% en zijn we opzoek naar een spaarbank die een hogere rente heeft waar je ook spaarpotjes aankan maken om het overzicht te houden.

Ik zie een hoop banken die welkomstkortingen geven voor 3 maanden, dat is leuk maar daarna stort de rente in naar tarieven die bijna hetzelfde zijn als die van de Rabobank. Ik zit er niet op te wachten elke 3 maanden de hele bups weer te moeten verhuizen.

We zouden er graag een en/of rekening van maken zodat mocht er wat met een van ons gebeuren de ander nog bij het geld kan.

Wat betreft tarieven leek mij Santander of Scalable wel interessant, kan alleen niet vinden of die spaarpotjes hebben.

en/of kan niet overal. Betere rente, ook vrij opneembaar is op veel plekken te vinden (zie de gepinde post van @GroteVoet459 . Op 10.000,- is 0.4% verschil toch al snel weer 40 euro waar je weinig voor hoeft te doen. Spaarpotjes kan lang niet overal maar het lijkt me dat je met een ekselletje een heel eind moet kunnen komen? En anders per potje ergens een rekening openen.....

NB: Hier gaat alles op de grote hoop, spaarpotjes hebben we lokaal in de PC. Wel meerdere rekeningen en deposito's (voornamelijk korte termijn) om de opbrengst te optimaliseren. En deposito van een maand of 6 brengt momenteel ~2,50%. Houdt een basisbedrag van je geld vrij opneembaar en zet de rest vast. Gelukkig zijn hier de maanden nog langer dan het geld, het verschil tussen "normaal" netto maandinkomen (exlusief extra's zoals 13e maand, vakantiegeld, etc.) gaat elke maand naar de spaarrekening. Extra uitgaven doen we in overleg uit de spaarpot gedaan worden MITS de spaarsaldi gemiddeld op jaarbasis blijven oplopen. Loopt het saldo gemiddeld niet op, dan klopt ons uitgavenpatroon niet en gaan we bezuinigen. Die uitgaven zijn dan iclusief nieuwe wasmachine, andere auto, huis schilderen, etc.

• Harbo
  • Niet online
@TheUnknowny Santander spaarplan als jij dat zoekt.

• TheUnknowny
DjoeC schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:25:
[...]

en/of kan niet overal. Betere rente, ook vrij opneembaar is op veel plekken te vinden (zie de gepinde post van @GroteVoet459 . Op 10.000,- is 0.4% verschil toch al snel weer 40 euro waar je weinig voor hoeft te doen. Spaarpotjes kan lang niet overal maar het lijkt me dat je met een ekselletje een heel eind moet kunnen komen? En anders per potje ergens een rekening openen.....

NB: Hier gaat alles op de grote hoop, spaarpotjes hebben we lokaal in de PC. Wel meerdere rekeningen en deposito's (voornamelijk korte termijn) om de opbrengst te optimaliseren. En deposito van een maand of 6 brengt momenteel ~2,50%. Houdt een basisbedrag van je geld vrij opneembaar en zet de rest vast. Gelukkig zijn hier de maanden nog langer dan het geld, het verschil tussen "normaal" netto maandinkomen (exlusief extra's zoals 13e maand, vakantiegeld, etc.) gaat elke maand naar de spaarrekening. Extra uitgaven doen we in overleg uit de spaarpot gedaan worden MITS de spaarsaldi gemiddeld op jaarbasis blijven oplopen. Loopt het saldo gemiddeld niet op, dan klopt ons uitgavenpatroon niet en gaan we bezuinigen. Die uitgaven zijn dan iclusief nieuwe wasmachine, andere auto, huis schilderen, etc.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Een Excel hebben we geprobeerd maar die werd dan niet bijgewerkt. We gebruiken hem nu alleen nog om eens in de zoveel tijd alle kosten weer op een rijtje te zetten.

Depositos is iets waar ik nog een keer naar wil gaan kijken. We zijn net begonnen met beleggen dus dat word iets voor over een paar weken om weer uit te zoeken. Moet wel leuk blijven.

• TheUnknowny
Die heb ik ook gezien maar daar zat een limiet op van €500,- per maand. Of kan je er daar meerdere van aanmaken?

• pvg
  • Laatst online: 23:42

pvg

Als je het heel simpel wilt houden (weinig gedoe): rabo tijdslot sparen geeft 1.75% met 90 dagen (lopende) blokkade. Levert niet veel extra, maar is ook doodeenvoudig.

• DjoeC
pvg schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:48:
[...]

Als je het heel simpel wilt houden (weinig gedoe): rabo tijdslot sparen geeft 1.75% met 90 dagen (lopende) blokkade. Levert niet veel extra, maar is ook doodeenvoudig.
Maar dat is gewoon een ander woord voor een (afgeleide) van een 3 maands deposito want het staat tot je opzegt minimaal nog 3 maanden vast. Dan zo u ik altijd kiezen voor een 3/6 maands deposito dat een hogere rente geeft.

• DjoeC
TheUnknowny schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:33:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Een Excel hebben we geprobeerd maar die werd dan niet bijgewerkt. We gebruiken hem nu alleen nog om eens in de zoveel tijd alle kosten weer op een rijtje te zetten.

Depositos is iets waar ik nog een keer naar wil gaan kijken. We zijn net begonnen met beleggen dus dat word iets voor over een paar weken om weer uit te zoeken. Moet wel leuk blijven.
ALs je de excel met je kosten al niet bijwerkt EN niet uit je hoofd weet/kunt bepalen wat je toekomstige kosten zullen zijn - dan heb je geen spaarpotjes nodig - vraag ik me af of je wel aan beleggen toe bent danwel daar de juiste mindset voor hebt. Maar, da's voor een ander topic: zoeken naar 'beleggen'

• pvg
  • Laatst online: 23:42

pvg

DjoeC schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:56:
[...]

Maar dat is gewoon een ander woord voor een (afgeleide) van een 3 maands deposito want het staat tot je opzegt minimaal nog 3 maanden vast. Dan zo u ik altijd kiezen voor een 3/6 maands deposito dat een hogere rente geeft.
Klopt, maar dat vereist dus het bijhouden van een depositoladder (= moeite).

• DjoeC
pvg schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:13:
[...]

Klopt, maar dat vereist dus het bijhouden van een depositoladder (= moeite).
Mwah, via Raisin: paar herinneringsmails dat het afloopt en als je "lui" bent: automatisch verlengen. Bij andere banken iets meer zelf in de gaten houden, als ze niet automatisch verlengen kennen, maar als je al met spaarpotjes bezig bent (inleggen/uithalen) dan is dat "effe checken" toch een automatisme? Het gaat om geld en je kunt op een 3 maands deposito al minimaal zo'n 0,5% meer rente krijgen dan bij dat (in mijn ogen) "bijzondere" tijdslot sparen.

[ Voor 3% gewijzigd door DjoeC op 25-05-2026 15:23 ]

• W1ck1e
...
...
Ik zou de keuze niet extra beperken door alleen te zoeken naar banken die en/of rekeningen toestaan. Verdeel het en/of bedrag over rekeningen van jou en je partner (50/50). Dan is door meer keuze ook meer rente mogelijk.
Doe toch de moeite om excel te gebruiken. In de spaarspreadsheet hebben uitgaven niks te zoeken.
Spaarpotjes gebruiken maakt de bank slimmer dan nodig. Zeker als je de potjes duidelijke namen geeft.
En de bank wordt rijker ten koste van jouw rente.
Laat de rabo (of elke andere grootbank) maar eens schrikken door elders geld te stallen.
Maak toch maar gebruik van tijdelijke acties met rente. Zo veel werk is dat niet. Uiteindelijk heb je verschillende bankrekeningen die waarschijnlijk meer rente geven dan de rekening bij de rabo. Rekening openhouden zonder saldo kost ook geen geld of moeite.

• champion16
  • Laatst online: 31-08 10:43
Ik meld mij hier ook na lang meegelezen te hebben.
Na een tijd lang een drukke periode met veel uitgaves gehad te hebben ben ik nu aan het rondkijken om spaargeld wat nu erg weinig opbrengt in een deposito vast te zetten.

Altijd bij de Rabobank gebleven, dus best spannend voor mij. Ik zie dat Raisin (met name buitenlandse banken) een wat hogere rente geven bij deposito's. Omdat dit voor mij een best grote stap is wil ik het liefst beginnen met een depositoladder binnen Nederland. Kijk ik rond bij de vergelijkinswebsites dan heeft NIBC een (relatief) hogere rente.
Wat zijn hier de ervaringen met NIBC? (ik heb met de zoekfunctie al gezocht, maar kwam weinig recents tegen).

• W1ck1e
champion16 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:48:
Na een tijd lang een drukke periode met veel uitgaves gehad te hebben ben ik nu aan het rondkijken om spaargeld wat nu erg weinig opbrengt in een deposito vast te zetten.

Altijd bij de Rabobank gebleven, dus best spannend voor mij. Ik zie dat Raisin (met name buitenlandse banken) een wat hogere rente geven bij deposito's. Omdat dit voor mij een best grote stap is wil ik het liefst beginnen met een depositoladder binnen Nederland. Kijk ik rond bij de vergelijkinswebsites dan heeft NIBC een (relatief) hogere rente.
Wat zijn hier de ervaringen met NIBC? (ik heb met de zoekfunctie al gezocht, maar kwam weinig recents tegen).
Kijk op spaarinformatie.nl naar de deposito's. Eigenlijk gaat het op die site alleen om Nederlandse banken. Nibc is prima, maar je kan meer rente krijgen. Niet schrikken van moeilijke namen. Een ladder kan over meerdere banken.

• DjoeC

Nederlandse banken staan allemaal, inclusief dochters, benoemd op deze pagina: https://www.dnb.nl/openba...ntie/?p=1&l=10&rc=V0ZUREc. Alle andere banken vallen onder buitenlandse toezichthouders/DGSsen. Bij buitenlandse spaarrekeningen is er verschil in banken gevestigd in een land met of zonder bronbelasting. Mijn persoonlijke keuze is altijd "zonder" omdat dat de belastingaangifte wat makkelijker maakt. Er zijn nog wel wat dingetjes zoals Spaans erfrecht maar in de kern zijn EU banken net zo betrouwbaar als NL banken.

• W1ck1e
@champion16 Tussen vrij opneembaar bij de rabo en deposito's elders zit ook nog vrij opneembaar elders. Zo'n rekening heb je in principe sowieso nodig als je elders een deposito wil openen. Verreweg de meeste rekeningen zijn gratis.

[ Voor 10% gewijzigd door W1ck1e op 25-05-2026 17:31 ]

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:22

[ Voor 88% gewijzigd door ZieMaar! op 25-05-2026 18:37 ]

• devriesjande
Ik heb in het verleden prima ervaringen gehad met NIBC. Maar ze geven op dit moment een lage vergoeding op deposito's.

De GarantiBank valt ook onder het Nederlandse garantiestelsel en geeft wat meer rente.

Kijk eens op deze site.

• LLaTeM
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:08
Ervaring tot nu toe positief in de afgelopen 2 jaar (en/of rekening & deposito’s). Maar binnenkort met aflopende deposito’s toch ergens anders ook maar een rekening openen met wat hogere rente.

• kbus
  • Laatst online: 23-08 21:37

YapiKredi heeft een prima rente (Nederlands Deposito garantiestelsel) voor een 1 jaar deposito. De bank heeft een beetje een exotische naam, maar prima ervaring mee.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:05
Dit is jammer. Gebruikte vanspaarbankveranderen wel eens om snel de hoogste rente te vinden bij een NL bank

Raisin neemt Vanspaarbankveranderen.nl, Sparen.com en Spaarrekeningen.nl over

edit:
Sorry, oud nieuws zie ik nu :-(

[ Voor 15% gewijzigd door helloitsme op 25-05-2026 21:11 ]

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:16
helloitsme schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:08:
Dit is jammer. Gebruikte vanspaarbankveranderen wel eens om snel de hoogste rente te vinden bij een NL bank

Raisin neemt Vanspaarbankveranderen.nl, Sparen.com en Spaarrekeningen.nl over

edit:
Sorry, oud nieuws zie ik nu :-(
Ik had het vorige bericht gemist dus wel blij met deze move. Ik was zelf ook een groot fan van vanspaarbankveranderen.nl. Erg jammer deze nu niet langer bij de hand te hebben. Was veel completer dan de andere vergelijkingswebsites.

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:45
Jullie ook problemen met het aanmelden bij Advanzia?

Krijg geen smsjes meer om aan te melden.

• hoihoi66
hoihoi66 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:51:

Werkt al weer :)

Wel 10 keer geprobeerd

• W1ck1e
hoihoi66 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:51:

Eerste 2 pogingen kreeg ik geen sms. Na aanzetten van mobiele data ontving ik wel de derde.

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:26
In lijn met Witwas controles, zoals bij Advanzia. (blokkades etc)

Wellicht kan(zal) het alleen maar erger worden..

https://www.fiu-nederland.nl/fiu-nederland-krijgt-opschortingsbevoegdheid-wat-verandert-er-vanaf-1-juli-2026/

De controles hierop worden nog scherper.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

• Frankenstein
GroteVoet459 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:12:
Top 15 Vrij Opneembaar op dit moment (inclusief aangekondigde wijzigingen):
Consorsbank (3 mnd) — 3,40% / 0,80% ==
Advanzia (3 mnd, min €5K) — 3.14% / 1,51% ==
Umweltbank (3 mnd) — 3,00% tot €50K / 1,50% (ECB-0,50%) 4e t/m 6e maand / 0,60% ==
Raisin Renteboost (3 mnd) - 2,85% tot €50K / 0,00% - Na actieperiode ander produkt kiezen ==
OpenBank Welkom (6 mnd (+3) — 2,80% / 1,80% ==
Garanti Nieuwe Spaarder (6 mnd) — 2.80% / 1,55% ==
VWFS / Volkswagen Bank (6 mnd) — 2.75% / 1,00% ==
nexent bank (3 mnd) — 2.75% / 1,25% ==
DHB Bank Welkomstactie (6 mnd) (+2) — 2,55% tot €50K ++
Scalable Capital — 2,50% (+0,50%) over hele saldo, DGS tot €100K Nieuw
Bfor+ (12 mnd) — 2,50% (+0,20%) tot €300K (+€200K) / 1,00% - diverse opties voor extra bonussen.++
Santander Consumer Bank — 2,50% (6 mnd) (+0,50%) / 2,00% Nieuw
Scalable Capital (PRIME+) — 2,50% (+0,50%) over hele saldo, DGS tot 5 x €100K (abo kost €4,99/mnd !) Nieuw
Revolut Ultra — 2.50% (abo kost €60/mnd !) ==
FCM Top Saver Pro — 2.48% tot €10K (2,08% tot €25K, 1,58% daarboven) ==

Op-/Neer/Nieuw-indicaties zijn t.o.v. de vorige Top 15-posting.
Er zitten een aantal banken op gelijke rentes. Ik sorteer die op eerste verhoging, laatste verlaging, en wel/geen voorwaarden aan bijv minimale inleg.

Wijzigingen (zolang het kan): n.v.t.
Kleine verhoging bij Volkswagen Bank per 22 mei: 2,90% (+0,15%).

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:26

Vertrouwen is goed, controle nog beter

• Frankenstein
[slowchat] Wel, en dat heb ik hier vorige week reeds gemeld. [/slowchat]

[ Voor 3% gewijzigd door Frankenstein op 26-05-2026 21:06 ]

• brabosnol1
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:05
Wilde bij ASN gaan sparen, je krijgt een bonus van 25,-

Helaas heeft de telefoon geen NFC (chip) en iemand langs de deur heb ik geen zin in.

Waarom wil ASN de chip op je identiteitsbewijs uitlezen? Ik heb helemaal geen chip op mijn identiteitsbewijs...

Vond dit nog:

https://www.johannakoopman.nl/id-check-bank/

[ Voor 19% gewijzigd door brabosnol1 op 27-05-2026 06:28 ]

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:03
brabosnol1 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 06:27:
Wilde bij ASN gaan sparen, je krijgt een bonus van 25,-

Helaas heeft de telefoon geen NFC (chip) en iemand langs de deur heb ik geen zin in.

Waarom wil ASN de chip op je identiteitsbewijs uitlezen? Ik heb helemaal geen chip op mijn identiteitsbewijs...
Vanaf maart 2014 hebben de NL identiteitsbewijzen een chip.
Herkenbaar aan het symbool.

ASN moet je identiteit vaststellen op een betrouwbare en veilige manier. Fysiek tonen wordt op afstand lastig, uitlezen van de NFC chip is tegenwoordig de standaard, makkelijk (en ook goedkoop).

Aanvullend: in het ASN topic is een tijdje terug ook een discussie langsgekomen over de identificatie (ook in wat bredere zin, want ook bij het langs komen om fysiek je identiteit vast te laten stellen wordt (gevoelige) informatie vastgelegd). Daar werd dat verhaal van Johanna Koopman ook aangehaald.

[ Voor 20% gewijzigd door Wally2002 op 27-05-2026 06:58 ]

• hoihoi66
Juan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:10:
In lijn met Witwas controles, zoals bij Advanzia. (blokkades etc)

Wellicht kan(zal) het alleen maar erger worden..

https://www.fiu-nederland.nl/fiu-nederland-krijgt-opschortingsbevoegdheid-wat-verandert-er-vanaf-1-juli-2026/

De controles hierop worden nog scherper.
Hoe zit het bij Advanzia? Bij geld versturen een controle richt hen of wanneer het geld wordt afgeboekt en richting NL komt?

Heb er niks over gelezen en zit er nog een maand.
Pagina: 1 ... 196 ... 211 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Politieke achtergrond kan hier: Het Nederlandse belastingstelsel

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of Vermogensrendementheffing 2.0 deel 2 terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic, net als Advanzia Het Grote Advanzia Topic

We willen hier geen persoonlijke updates zien ( a la 'ik ook', 'bevestiging gehad'), dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling