Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-10 21:16
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:02:
[...]

Alleen dan ga je er vanuit dat de Wii u en de switch games altijd op 30fps draaien. Maar dat is niet het geval, er zijn genoeg games die op 60fps draaien namelijk.
Klopt, dit geldt niet voor de meeste games die ook op de PS5 te vinden zijn, die draaien wel op 30 fps. Dit aanbod wordt wel steeds kleiner, gezien games steeds minder vaak geport worden naar de Switch.
De Wii u tablet gaf altijd exact dezelfde ervaring als op de console bij elke game ongeacht op welke fps deze draait. Aangezien de tablet altijd 2ms extra lag gaf. Dat is bij de portal natuurlijk anders, daar heb je niet dezelfde ervaring onder dezelfde condities als op de console. Daarnaast heb je het ook over 120fps, dat doet de portal sowieso niet, dus dat is niet aan de orde. De portal kan max 60fps aan, dus het voordeel van lage inputlag op 120fps kan je niet op de portal krijgen.
Ik weet niet hoe de Portal werkt, maar kun je niet de interne maximale FPS van de PS5 op 120 zetten?
Tuurlijk kan je in bepaalde situaties dezelfde inputlag voor elkaar krijgen. Als je een game hebt die op de switch een enorm hoge inputlag heeft en dat je die op de ps5 op 60fps kan spelen. Dan kan je wellicht een vergelijkbare situatie creëren. Maar dan alsnog heb je ook nog frametimes, dat is sowieso de vraag of je die met streaming net zo smooth krijgt als lokaal.

Maar dan nog denk ik niet dat je dezelfde ervaring kan krijgen onderweg als met de switch. Aangezien je netwerk altijd ideaal moet zijn, als je onderweg bent dan is het geheel afhankelijk wat de afstand is, of je stil staat of beweegt. We weten allemaal dat zelfs bellen in de trein of auto soms nog steeds een probleem kan zijn. Hoe verder je van de ps5 bent hoe hoger de inputlag gaat worden.
Haha, daar heb je zeker gelijk in. Ik heb een Switch en Steam Deck. Beide werken ideaal in de trein. Streaming hoef ik niet te proberen, want je hebt veel dode stukken.

Ik heb geen PS5, maar ik ben wel nieuwsgierig in hoeverre streaming al een vervanging kan zijn van native gaming. Sony lijkt het in ieder geval een stuk beter voor elkaar te hebben t.o.v. de andere streaming handhelds. Zie ook review: Logitech G Cloud - Alle games bij de hand. Als ik de reviews van de Portal online mag geloven, lijkt het op een 30 FPS game-ervaring qua inputlag. Dat is niet zo goed als mijn Steam Deck, maar het is wel acceptabel.

[ Voor 3% gewijzigd door Bliksem B op 29-11-2023 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bliksem B schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:58:
[...]

Klopt, dit geldt niet voor de meeste games die ook op de PS5 te vinden zijn, die draaien wel op 30 fps. Dit aanbod wordt wel steeds kleiner, gezien games steeds minder vaak geport worden naar de Switch.

[...]

Ik weet niet hoe de Portal werkt, maar kun je niet de interne maximale FPS van de PS5 op 120 zetten?

[...]

Haha, daar heb je zeker gelijk in. Ik heb een Switch en Steam Deck. Beide werken ideaal in de trein. Streaming hoef ik niet te proberen, want je hebt veel dode stukken.

Ik heb geen PS5, maar ik ben wel nieuwsgierig in hoeverre streaming al een vervanging kan zijn van native gaming. Sony lijkt het in ieder geval een stuk beter voor elkaar te hebben t.o.v. de andere streaming handhelds. Zie ook review: Logitech G Cloud - Alle games bij de hand. Als ik de reviews van de Portal online mag geloven, lijkt het op een 30 FPS game-ervaring qua inputlag. Dat is niet zo goed als mijn Steam Deck, maar het is wel acceptabel.
Wat betreft die 120fps, dat kan wel alleen dan krijg je enorm stutters op je Portal. Dus dat gaat helaas niet werken. Het is sowieso aan te raden om 120fps uit te zetten als je de portal wil gebruiken.

Een thuis ervaring is prima, maar zodra je buitenhuis gaat dan zou ik het zelf niet aanraden. Dan kan je beter een steam deck of switch meenemen. De portal is er voornamelijk voor bedoeld om op de ps5 te spelen zodra de tv bezet is.

Onderweg gaat streamen nooit een oplossing zijn, aangezien je altijd afhankelijk bent van het netwerk en de afstand van de cloud machine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gruijters
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-09 23:22
Gruijters schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:47:
[...]

Dit lees ik inderdaad meer (ook Tweakers review)!
Ik heb toch maar de 'gok' genomen, aangezien ik best tevreden was met PS remote op mijn iPad..

Ik zal vanavond / morgen wel even een update plaatsen van mijn eerste bevindingen.
Eerste bevindingen:

Portal voelt erg goed aan, ligt fijn in de hand en een mooi groot scherm. Iets zwaarder dan ik eerst dacht maar niet vervelend.
LCD is prima, toch wel weer even schakelen nadat ik altijd op mijn OLED TV heb gegamed.

Eerste indruk over de performance is eigenlijk best goed. Voelt soepel aan. Even wat rondgereden in Night City en ook nog even Diablo V aangezwengeld. Beide games verlenen zich, op het eerste oog, erg goed voor op de Portal

Nu ben ik benieuwd naar een eerste langere game sessie!

Portal en mijn pS5 zijn dus geheel verbonden met, een apart, wifi netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
spaceboy schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:00:
[...]
of dat iemand gewoon z'n netwerk niet goed getuned heeft (voor whatever reason, waar ik nogmaals vooral Sony als schuldige ervaar en ik vind niet dat je van Piet en Ingrid kan verwachten dat ze gaan netwerk-troubleshooten). :+
Tja, maar wat is 'goed getuned' en vooral waarom? Ik kan behalve gamestreaming (en mogelijks online gaming) eigenlijk niets bedenken wat nood heeft aan ultra lage latency.

Want 99% van wat 99% van de mensen doen is asynchroon. Piet en Ingrid kunnen wellicht perfect thuiswerken overdag, Sharepoint en allerhande clouds benaderen, bestanden backuppen en terughalen, terwijl ze spotify luisteren.

En 's avonds netflix of disney+ streamen.

Als je je bestandje opent vanop OneDrive of sharepoint, of iets wil afprinten, of wat dan ook, is die extra 100, 200, zelfs 1000ms totaal niet van belang. Idem voor streamen.

Ook online gaming is nog prima te doen met 50-60ms ping, als de game maar lokaal draait.

Game streaming is echt het enige wat ik me kan bedenken dat zo erg leunt op low latency of er toch zo afhankelijk van is.

Veel mensen hebben echt wel een 'dikke internetpijp' naar hun huis liggen, die echt voldoet. En wellicht ervaren ze ook niet dat hun netwerk niet 'goed getuned' is, want alles werkt, en de snelheden liggen hoog. Dan mag je niet verwachten van een gemiddelde niet-IT'er dat ze op voorhand zomaar even kunnen weten dat het netwerk 'niet goed' is, of niet goed genoeg.

De enige manier om erachter te komen, is even kort testen met de verschillende applicaties op een laptop of telefoon. De officiële van Sony, of Chiaki/PSPlay, enz..

Eigenlijk zou Sony dat best zelfs op de doos/site moeten zetten. "Alvorens dit product te kopen, test eerst even via de PS app of home streaming voor u mogelijk is". Dat is netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
giantgiantus schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:14:
[...]

Ik heb ook alles netjes met UniFi in mijn huis. Alles bedraad met wifi punten op elke verdieping. Ik merkte ook wel wat mindere prestaties af en toe. Heb voor de gein eens mijn kpn router teruggeplaatst. Prestaties zijn eigenlijk veel stabieler en beter :).
Interessant. En iets wat ik vaker lees. Heel vaak zie ik dat de personen met de 'simpelste' setup eigenlijk het minste probleem hebben. Gewoon een router/switch/AP combo van de internetprovider, en een niet al te groot huis/appartement. Dus dat ding in de tv kast, ps5 verbonden met utp, en portal gebruiken in de woonkamer bvb.

Wellicht zit er op dat high end spul extra overhead, door alle functies/management/traffic shaping/firewalls enz enz... Stabiel, goed en krachtig zendvermogen, maar wellicht niet helemaal opgezet met low latency in het achterhoofd, want bijna niemand heeft dat nodig, zie hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
En dit hele topic doet me meteen aan iets anders denken, iets wat zo mogelijk een nog kleinere niche is dan game streaming. Namelijk draadloos PC VR.

Ineens wodt met een populair game streaming product (portal) duidelijk hoe matig menig wifi netwerk bij de gebruikers thuis wel is. En dan wil de PC VR community (hier op tweakers) iedereen meteen naar een draadloze oplossing sturen, want dat is wat ze zelf het fijnst vinden. Met opmerkingen dat 'bekabeld toch echt niet meer kan in 2023' en dat 'bekabeld VR compleet onmogelijk is eenmaal je anders gewend bent'... enz.

Als ik dan vraag, wat is tegenwoordig een goed VR setje dat gewoon displayport of hdmi ondersteunt, en je gewoon kan aansluiten, (stabiel, robuust, geen gedoe) dan blijft het stil. Alle betaalbare sets in die space zijn standalone sets waar naar toe gestreamed wordt via wifi. En dan heb je het over nog hogere resoluties dan de portal, maal twee (!) en niet aan 60hz maar 90 of 120hz. En dan verbaast het dat niet iedereen z'n netwerk wil optuigen om dat mogelijk te maken, met zo'n ultra dure gaming wifi router.

Om het terug semi ontopic te maken :+ Blij toe dat de PSVR 2 gewoon met usb-c is! Iedereen bij release maar drammen over DE KABEL en hoe dit niet meer kan. Maar beeld je in wat er gebeurt als zo'n draadloze VR headset aan de gemiddelde console consument wordt verkocht die gewoon plug-and-play wil gamen. Dat was een compleet drama geweest. Tenzij de ps5 hardware aan boord had die rechtstreeks kon streamen naar de PCVR2, of een dongle of zo. Dan wellicht wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-10 06:21
Nieuwe firmware update voor portal! Maar ik vind geen changelog... Ff testen

Versie 2.0.1: This system software update improves system performance.

Typisch Sony 🫤

[ Voor 38% gewijzigd door Kerberos84 op 30-11-2023 07:52 ]

No Gillette, No Minette

• party42
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-10 09:11
Kerberos84 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:44:
Nieuwe firmware update voor portal! Maar ik vind geen changelog... Ff testen

Versie 2.0.1: This system software update improves system performance.

Typisch Sony 🫤
Ik lees verder op internet dat ze wat verbeterd hebben aan de connectiviteit...!

Everyday's an endless stream, of cigarettes and magazines...

• Gruijters
Hmm, gisterenmiddag laat uit de verpakking gehaald en ik had direct een update. Ik weet niet of dat deze nieuwe update betreft.
Gisteren ook nog een sessie gedaan op zolder (Amplify HD --> Amplify instant --> HD Mesh node; geheel draadloos; op zolder is mijn snelheid gedegradeerd naar zo'n 40Mbit). Dit ging eigenlijk meer dan prima, op één freeze na. Maar als de game (Cyberpunk) liep, dan was dat ook zeker speelbaar.
Om het allemaal nog soepeler te laten lopen ga ik komend weekend toch maar aan de slag om een aantal Accespoints bedraad aan te gaan sluiten. De loze leidingen liggen er al, alleen nog geen tijd/zin gehad.

Tot nu toe tevreden!

Verwijderd

Amos_x schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:58:
[...]

Interessant. En iets wat ik vaker lees. Heel vaak zie ik dat de personen met de 'simpelste' setup eigenlijk het minste probleem hebben. Gewoon een router/switch/AP combo van de internetprovider, en een niet al te groot huis/appartement. Dus dat ding in de tv kast, ps5 verbonden met utp, en portal gebruiken in de woonkamer bvb.

Wellicht zit er op dat high end spul extra overhead, door alle functies/management/traffic shaping/firewalls enz enz... Stabiel, goed en krachtig zendvermogen, maar wellicht niet helemaal opgezet met low latency in het achterhoofd, want bijna niemand heeft dat nodig, zie hierboven.
Waarschijnlijk is de alles-in-1 router van de provider dan beter geconfigureerd.
Je kunt wel een 'deftig' unify Wi-Fi oplossing hebben, maar alles staat bij het juist positioneren en configureren van die dingen.
Een goede geconfigureerde Wi-Fi AP of alles-in-1 router zal beter presteren dan een slecht geplaatste en geconfigureerde Wi-Fi AP :)
Duurder is niet perse 'beter', maar word pas beter als er ook een deftige config in zit en juist gepositioneerd.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:12
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:52:
[...]

Waarschijnlijk is de alles-in-1 router van de provider dan beter geconfigureerd.
Je kunt wel een 'deftig' unify Wi-Fi oplossing hebben, maar alles staat bij het juist positioneren en configureren van die dingen.
Een goede geconfigureerde Wi-Fi AP of alles-in-1 router zal beter presteren dan een slecht geplaatste en geconfigureerde Wi-Fi AP :)
Duurder is niet perse 'beter', maar word pas beter als er ook een deftige config in zit en juist gepositioneerd.
Ik weet dat niet helemaal zeker. Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat alles heel goed geconfrigureerd is in mijn netwerk. De portal werkt met streaming slechter dan de steam deck via UniFi netwerk. Als ik portal aan de provider router hang werkt de portal net zo goed als de steam deck op UniFi netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kerberos84
Net half uurtje gespeeld met 0 haperingen... Ik blijf testen

Aanvulling: ik merk vooral een verschil in het omgaan met haperingen. Ik ben nu GT7 aan het spelen en heb al 3 haperingetjes gehad, maar dat is dan ook maar een haperingetje, een frameskip als het ware. Ik had de indruk dat hij voor de firmwareupgrade "bleef hangen" in de hapering, de artefacts kwamen, resolutie 360i of zo en dat hij er met moeite uitkwam. Tot je de verbinding even sloot en terug verbond, dan was de resolutie en snelheid terug ok. Nu skipt hij een frame (maar echt maar een fractie van een seconde) en gaat hij door. Vanavond de echte test, dan zijn er 3 streams (2FHD's en een 4K) gaande én mn portal...

Maar de eerste indruk is dat de upgrade wel al geholpen heeft

[ Voor 85% gewijzigd door Kerberos84 op 30-11-2023 14:38 ]

No Gillette, No Minette

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:02

Shiro

Serenity

Ik heb een carry case binnen voor de portal, simpel aliexpress spul.. maar man, wat heb ik mij verkeken op de omvang ervan. Het is echt een bakbeest.

Voor de rest ziet het er wel goed beschermd uit, maar praktisch lijkt het mij niet. Ook erg veel loze ruimte, simpelweg door hoe de controle aan de onderkant hol is.

Ik heb de switch ernaast gezet ter vergelijking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Iucs6_dpVbl9wp-CiC3dLQPBhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7Kf6EIaBj1QJcckAcWBk1E5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgjQrcQMdPGmH_6gMNOw9hhjLAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/namusX0UeymJZ2UxT4JmZsuJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SizzrrE6AGab7WDLMR7B1aBZ7Rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVYdCLsQIuNttveOmHHPVNdh.jpg?f=fotoalbum_large

Juniper RWD

• Gruijters
Gruijters schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:33:
Hmm, gisterenmiddag laat uit de verpakking gehaald en ik had direct een update. Ik weet niet of dat deze nieuwe update is.
Nieuwe update momenteel aan het installeren, ben benieuwd!
Gruijters schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:49:
[...]

Nieuwe update momenteel aan het installeren, ben benieuwd!
Merk geen verschil in de tijd om te connecten met de ps5 of de performance van de portal.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-10 12:41
Gruijters schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:33:
Hmm, gisterenmiddag laat uit de verpakking gehaald en ik had direct een update. Ik weet niet of dat deze nieuwe update betreft.
Gisteren ook nog een sessie gedaan op zolder (Amplify HD --> Amplify instant --> HD Mesh node; geheel draadloos; op zolder is mijn snelheid gedegradeerd naar zo'n 40Mbit). Dit ging eigenlijk meer dan prima, op één freeze na. Maar als de game (Cyberpunk) liep, dan was dat ook zeker speelbaar.
Om het allemaal nog soepeler te laten lopen ga ik komend weekend toch maar aan de slag om een aantal Accespoints bedraad aan te gaan sluiten. De loze leidingen liggen er al, alleen nog geen tijd/zin gehad.

Tot nu toe tevreden!
fijn om tevreden recensies te lezen.
Week ziek geweest hier. Helaas niet meer kunnen spelen

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

giantgiantus schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:33:
[...]

Ik weet dat niet helemaal zeker. Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat alles heel goed geconfrigureerd is in mijn netwerk. De portal werkt met streaming slechter dan de steam deck via UniFi netwerk. Als ik portal aan de provider router hang werkt de portal net zo goed als de steam deck op UniFi netwerk.
Welke settings gebruik je op chiaki dan? Aangezien het niet een eerlijk vergelijk hoeft te zijn. Chiaki staat standaard op 720p met een lage bitrate.

Daarnaast welke steam deck heb je? Lcd of oled? Daar zit ook een verschil met de wifi chipset.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2023 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vizjee
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-09 19:14
Iemand die een stockchecker kent? Ik ben vader en wil m ook graag haha, tv altijd in gebruik..mag via PM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nosfertu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:54
Ik ken alleen de stockchecker voor de ps5 destijds. Maar voor dit product zou dit ook zeker handig zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Daan0s
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:32
Nieuwe voorraad op PlayStation! Heb m net besteld heujjj

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:08
Daan0s schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:00:
Nieuwe voorraad op PlayStation! Heb m net besteld heujjj
Bedankt!! Kijk dagelijks even op de website, nu eindelijk gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vane100
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:20
Hier ook gelukt. Dank voor de mededeling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:33

PBP

Hier ook gelukt. En lijkt nu ook uitverkocht, gaat snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:44
Kan ik iemand blij maken met een portal reservering die ik morgen kan afhalen bij een gaming winkel? Is kostprijs excl verzending ;)

gone :)

[ Voor 6% gewijzigd door sderooij op 01-12-2023 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFly3k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-10 07:50
Hij staat weer bij ps direct! Ik heb hem net besteld.

PSN - 500px - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:55
hier ook net besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:20

RKD

Bedankt voor de tip!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:50
Bedankt, zojuist besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiago
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 23:03
Te laat :-(

 Mbpr 13" 2.7 Early-2015 + 16GB RAM + 256GB ---  iPhone 12 Blue --- Med600X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 22:46

Dennis1812

Amateur prutser

Helaas alles afgegaan maar geen voorraad.
Gisteren bol eventjes. Maar bestellen is niet gelukt. Winkelwagen plaatsen lukte meestal niet eens.

Moet toch een ander kerst cadeau gaan verzinnen denk ik. En dan de portal januari ofzo zelf kopen. net wanneer er voorraad is.

Die telegram groepen hielpen destijds wel echt

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorroberner
  • Laatst online: 23:04
Dank heb het rond half 9 nog kunnen bestellen. Iemand ervaring met een goed hoesje ter bescherming en om stof weg te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• About2Break
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:05
Ik heb wel een bijzondere bug. Op het moment dat ik de tv uitschakel blijft het beeld op de portal om de 30 seconden ofzo even hangen, geluid gaat gewoon door. Het is 100% geen netwerkprobleem want ik kan uren spelen zonder problemen totdat ik de tv uitzet. Bijzondere is dat het niet uitmaakt of de tv op HDMI zet of niet. Ik kan net goed netflix of de odido app aanzetten als de tv maar aan staat. op internet lees ik wel tips om de hdmi kab eruit te halen maar dat vind ik niet werkbaar, elke keer de PS5 helemaal naar voren halen uit de tv kast is te veel gedoe. Meer mensen die dit herkennen en misschien een oplossing hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:10
@About2Break Misschien dat CEC uitschakelen helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizjee
Damn ook te laat voor een nieuwe, maar heb een retour van bol.com. Ik ben benieuwd in welke staat die is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vizjee schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:03:
Damn ook te laat voor een nieuwe, maar heb een retour van bol.com. Ik ben benieuwd in welke staat die is
Is dat een model wat deze week voor 249€ opnieuw in de verkoop ging?

Heb er trouwens gisteren ook 1 kunnen scoren bij Sony. Hopelijk is het geen retour model, maar gewoon een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizjee
Verwijderd schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:18:
[...]

Is dat een model wat deze week voor 249€ opnieuw in de verkoop ging?

Heb er trouwens gisteren ook 1 kunnen scoren bij Sony. Hopelijk is het geen retour model, maar gewoon een nieuwe.
Nee deze was netjes 209.19 euro, maar hij is beschadigd (pijltjestoetsen zitten los) dus geen idee waarom dit als nieuw is verkocht. Hij gaat terug. Ik ben dus nog op zoek. Hoop meer geluk te hebben deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:09
Dennis1812 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:05:
Gisteren bol eventjes. Maar bestellen is niet gelukt. Winkelwagen plaatsen lukte meestal niet eens.

Moet toch een ander kerst cadeau gaan verzinnen denk ik. En dan de portal januari ofzo zelf kopen. net wanneer er voorraad is.

Bizar dat marktplaats weer vol staat met portals voor 300 euro terwijl er nog een grote groep is die de portal echt wil uitproberen, scalpers blijf ik een trieste groep mensen vinden. Ga normaal werk zoeken zou je toch denken, is er genoeg..

Maar sony lijkt ook wel hele kleine voorraad te hebben aangelegd om eerst te kijken of het product goed verkocht wordt, scalpers zorgen zo ook voor een lekker vertekend beeld.

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noener
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02-2024

Noener

dusss...

Ik heb niet het idee dat scalpers hier veel aan verdienen. De vraag is niet zo groot als bij de PS5.
Wat zijn de plekken waar ze hem aanbieden? PS Direct, MM, Game mania en Coolblue?

Gamer card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:02
Noener schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:27:
Ik heb niet het idee dat scalpers hier veel aan verdienen. De vraag is niet zo groot als bij de PS5.
Wat zijn de plekken waar ze hem aanbieden? PS Direct, MM, Game mania en Coolblue?
Bol.com

Verkoopt wel erg goed, dacht dat die in Spanje beter verkocht dan de XSX.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:09
Geen idee of ze er veel aan verdienen maar feit is wel dat er veel door scalpers worden gekocht sterker nog ik denk dat ze vooral daarom uitverkocht zijn kijk maar op marktplaats, ebay etc..

https://www.eurogamer.net...s-scalpers-take-advantage

[ Voor 3% gewijzigd door Stylze op 02-12-2023 15:16 ]

Playstation 5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geraedus
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:43
Ik snap niet dat tweakers het toestaat dat men een product kan aanbieden via vraag en aanbod dat hoger ligt dan de orginele prijs.

PSN : Geraedus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Geraedus schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:09:
Ik snap niet dat tweakers het toestaat dat men een product kan aanbieden via vraag en aanbod dat hoger ligt dan de orginele prijs.
Die discussie is rondom de PS5 ook heel uitgebreid gevoerd.

Maar Tweakers vind t prima helaas.

Ik wil er heel graag 1. Liefst voor 11 december zodat hij nog meekan op vakantie. Maar ik heb de hoop opgegeven en hoop nu voor de kerst.
Al is dat rekbaar natuurlijk aangezien het volgend jaar ook weer wel kerstmis wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Dennis1812 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:19:
[...]

Ik wil er heel graag 1. Liefst voor 11 december zodat hij nog meekan op vakantie. Maar ik heb de hoop opgegeven en hoop nu voor de kerst.
Al is dat rekbaar natuurlijk aangezien het volgend jaar ook weer wel kerstmis wordt.
En hoe zie je dat voor je? Neem je de ps5 dan ook mee op vakantie? Ps5 x weken in standby en hopen dat 'ie bereikbaar blijft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Amos_x schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:31:
[...]

En hoe zie je dat voor je? Neem je de ps5 dan ook mee op vakantie? Ps5 x weken in standby en hopen dat 'ie bereikbaar blijft?
Weken is wat overdreven. We gaan 1 week op vakantie.

En inderdaad in rust stand en ik zie wel of t lukt. Lukt t niet gaat hij in de case terug in de koffer. Lukt t wel kan ik als de kindjes slapen even een uurtje casual een spelletje spelen. Astro of rollercoaster ofzo. Iets waar lag niet bij uitmaakt. En misschien werkt t wel top.

PS5 kan prima een week in rust mode. Zolang er geen stroomuitval is gaat dat gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
Inmiddels al een paar uur extra op de teller gezet en ik ben erg positief over de portal. Ik merk wel dat hij t moeilijk krijgt als er extra belasting op het netwerk komt (streaming van tv of meerdere telefoons).
Wat ik wel een flink nadeel vind: laagste stand van het geluid. Dit is echt nog veel te hard en storend voor de omgeving. Verliest zo een beetje het ultieme doel voor mij; even een korte speel sessie in rust kunnen spelen. Headset is meteen zo afgesloten van de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf de website van Sony, Bol, Amazon, Coolblue en MM dagelijks gecheckt. Ohja, en ook ingeschreven voor mail alerts van deze websites (wat bij Sony niet kan btw). Alert via pricewatch kun je ook nog instellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Dennis1812 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:19:
[...]

Dit is helaas ten tijde van de Xbox Series X launch, PS5 launch, grafische kaarten en dergelijke ook besproken.
Het commercieel belang voor Tweakers HQ is belangrijker dan iets wat in de tech/gaming scene not done is. Terwijl je juist die groep (de community hier) moet koesteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:04
Geraedus schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:09:
Gewoon met zijn allen massaal misbruik melden, ook net gedaan.
Erg laag van Tweakers dat ze dit toelaten.. :/ Maar wanneer er massaal meldingen over gemaakt worden moeten ze er op een gegeven moment wel wat mee doen.

Ik heb helaas ook misgegrepen maar gelukkig lijkt er nu eentje onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

FabianGTI schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:59:
[...]

Gewoon met zijn allen massaal misbruik melden, ook net gedaan.
Erg laag van Tweakers dat ze dit toelaten.. :/ Maar wanneer er massaal meldingen over gemaakt worden moeten ze er op een gegeven moment wel wat mee doen.

Ik heb helaas ook misgegrepen maar gelukkig lijkt er nu eentje onderweg.
Nee dat gaan ze niet doen.
Argument was: als ze t hier niet doen doen ze t op Marktplaats wel.

Tweakers heeft al heel vaak aangegeven het geen probleem te vinden. Dat veranderd niet door het te rapporteren.
Die rapporten worden gewoon direct afgesloten. Doe je het vaker krijg je een keer een push message dat je ermee moet stoppen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• giantgiantus
Ik hoop altijd dat ik jullie tref als verkopende partij van een huis. Lijkt me heerlijk om huis te kunnen kopen tegen kostprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BM
  • Laatst online: 19:46

BM

Moderator Spielerij
Zullen we het weer over de Portal gaan hebben, en de scalping discussie laten voor wat het is?

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

giantgiantus schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:27:
Ik hoop altijd dat ik jullie tref als verkopende partij van een huis. Lijkt me heerlijk om huis te kunnen kopen tegen kostprijs.
Dat heeft niks met scalpen te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geraedus
  • Laatst online: 23:43
BM schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:20:
[mbr]Zullen we het weer over de Portal gaan hebben, en de scalping discussie laten voor wat het is?[/]
Dan zou het fijn zijn als tweakers actief iets hieraan doet bijvoorbeeld in vraag en aanbod de nodige advertenties te verwijderen.

PSN : Geraedus

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BM
  • Laatst online: 19:46

BM

Moderator Spielerij
Geraedus schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:06:
[...]

Dan zou het fijn zijn als tweakers actief iets hieraan doet bijvoorbeeld in vraag en aanbod de nodige advertenties te verwijderen.
Ik snap de wens, maar het beleid van V&A is niet iets waar wij als forum moderators invloed op hebben.
Dat is ook het laatste wat ik hier nog over wil zeggen.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton Hasselt
  • Laatst online: 08-06-2024
Ik twijfel nog om die earbuds te kopen 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-10 12:26
Dennis1812 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:05:

Helaas ook hier de boot gemist. ik heb ook nog geen telegram of discord groep gevonden die de voorraad volgt.

Die scalpers vind ik inderdaad ook verachtelijk, vooral de gene die meerdere aanbieden in nog gesealde dozen, echter ligt de oorzaak gewoon bij Sony, belachelijk dat een bedrijf van dat caliber nu nog steeds de voorraad niet op orde kan krijgen.

Het is natuurlijk leuk om iets te releasen voor de feestdagen, maar dan moet je ook wel kunnen leveren lijkt me....

ps. is iemand al een telegram en/of discord groep tegengekomen die de portal in de gaten houdt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
fjux schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:06:
[...]

Die scalpers vind ik inderdaad ook verachtelijk, vooral de gene die meerdere aanbieden in nog gesealde dozen, echter ligt de oorzaak gewoon bij Sony, belachelijk dat een bedrijf van dat caliber nu nog steeds de voorraad niet op orde kan krijgen.
Kom nou. Dit is wel even wat anders dan een console. Van een console kan je op basis van historische data vrij precies weten hoeveel je er kan wegzetten. En die markt zal steeds groter zijn dan de maximum productiecapaciteit. Dus dan kan je gewoon de productie op 110% zetten en alles verkocht krijgen.

Tekorten in het stadium van de lancering van een console liggen dan volledig aan de logistieke keten, en in tijden van corona was dat nog een stukje moeilijker. Een ps4 of ps5 gaan typisch 40 miljoen keer over de toonbank in de eerste 2 a 3 jaar.

Ga maar eens aan TMSC 20 miljoen AMD chips vragen, en snel GDDR6 geheugen. En dan moet je er nog een console rond bouwen met alle onderdelen.

Deze portal is echt wel iets anders. Dit is veel meer een "experimenteel' device met een erg onzekere afzetmarkt. En waar je je ook sterk kan vergissen in hoeveel je er kan wegzetten. Dus eerst beperkte runs, voorzichtig produceren en kijken of het goed verkoopt. En vooral of streaming wel aanslaat bij de casual console gamer. Dat de meer tech savvy consument redelijk overweg kan (kon) met stadia, geforce now, xcloud is geweten. Maar geldt dit ook voor Jan Modaal die 3 games per jaar speelt?

Ook is dit een accessoire, dus tekorten zijn niet zo dramatisch. Je HOEFT dit ding niet te hebben om überhaupt te kunnen gamen. Of je kan het emuleren met een backbone en telefoon, of x andere streaming configuraties.

Het is gelijkaardig aan de productie van de PSVR2. Ook een niche product met een erg beperkte markt. Dan ga je er niet ineens 30 miljoen van maken. 8)7 En gelukkig maar, want de PSVR2 verkoopt uiteindelijk vrij slecht als ik het allemaal goed begrepen heb.

Off-topic, huilen over scalpers vind ik extreem zielig eigenlijk. Alsof je ergens 'recht' op hebt. Het scalper probleem lost zichzelf wel op, en ditmaal veel sneller dan het geval was met de consoles. Geef het een paar maand maximum, en er is geen enkele gescalpte portal meer over. Dat overleef je wel toch? Of vallen jullie vakanties in het water als je niet je ps5 games kan streamen? Koop dan een steam deck tussendoor als het zo belangrijk is.

Ik heb ook m'n ps5 pas anderhalf/twee jaar na release gekocht rechtstreeks bij sony, omwille van dat scalpen. En dan ben ik absoluut een PS-fan van het eerste uur. En guess what, ik heb het overleefd! _/-\o_ :z

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• giantgiantus
fjux schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:06:
[...]

Helaas ook hier de boot gemist. ik heb ook nog geen telegram of discord groep gevonden die de voorraad volgt.

Het is natuurlijk leuk om iets te releasen voor de feestdagen, maar dan moet je ook wel kunnen leveren lijkt me....

ps. is iemand al een telegram en/of discord groep tegengekomen die de portal in de gaten houdt?
Het apparaat was echt een paar maanden heel makkelijk te bestellen bij werkelijkwaar elke grote winkel. Wat stel je nu voor? Dat Sony maandenlang alles uitstelt voor release, veel te veel productiecapaciteit voor de lifespan optuigt etc? Dat zou toch heel erg raar zijn? Realisme ontbreekt wel een beetje op dit forum en het is vooral teleurstelling van het eigen onvermogen om even iets op tijd te bestellen wat hier tiert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-10 12:26
giantgiantus schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:25:
[...]

Het apparaat was echt een paar maanden heel makkelijk te bestellen bij werkelijkwaar elke grote winkel. Wat stel je nu voor? Dat Sony maandenlang alles uitstelt voor release, veel te veel productiecapaciteit voor de lifespan optuigt etc? Dat zou toch heel erg raar zijn? Realisme ontbreekt wel een beetje op dit forum en het is vooral teleurstelling van het eigen onvermogen om even iets op tijd te bestellen wat hier tiert.
Ik weet niet waar jij naar kijkt, maar de portal is nog niet eens een maand uit.

Ik vind het ronduit belachelijk dat we dit tegenwoordig normaal vinden van Sony.
Maar tegenwoordig moet alles gepreorderd worden, de pot spekken voor je iets in huis hebt, want ja we maken er niet genoeg dat je het op een normale manier kan aanschaffen. Want als je op een review wilt wachten is natuurlijk niet de bedoeling......

En ja het is niet nodig om te gamen etc, dat zijn echter geen argumenten om geen voorraad te hebben.
Er is bijna geen andere consumenten elektronica dat zulke slechte voorraad heeft bij release. (even chip tekorten daar gelaten)

Daarnaast vind ik het vreemd dat iedereen hier zo reageert, natuurlijk is het allemaal niet nodig, de hele PS5 is met die redenatie onnodig. Ik hoef niet te gamen, ik vind het alleen leuk.

Ik werk zelf in product ontwikkeling en release, en ik kan niet begrijpen hoe Sony juist voor een product als dit de vraag niet aan kan of niet aan heeft zien komen, maar tegelijkertijd wel net voor de feestdagen releasen.

Maar gelukkig mogen de meningen verschillen.
Ik hoop gewoon dat ze snel voorraad hebben dan kan deze onder de boom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gruijters
Net een verbinding kunnen maken via mijn iPhone hotspot en dat ging goed.
Cyberpunk speelde erg soepel!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan0s
Vrijdagavond besteld en zojuist tracking binnen voor levering morgen. Behoorlijk sneller dan gedacht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kerberos84
WARNING: POSSIBLE PLACEBO-CONTENT

Ik heb een raar fenomeen opgemerkt. Ik heb/had internet via Starlink, en dat is niet het meest stabiel qua respons en zo. En ondanks dat ik WEET dat de portal via WiFi gaat en eigenlijk niet naar buiten moet/mag gaan als je thuis het gebruikt, en ik ook ZIE op mijn netwerk dat hij intern bandbreedte gebruikt, had ik af en toe haperingen tijdens het gamen met de portal. Ik heb gisteren coax-internet laten installeren, wat veel stabieler en sneller is qua responstijden, en ik heb gisterenavond eigenlijk zonder 1 hapering kunnen gamen... Zou het kunnen dat hij toch continu naar buiten gaat en checkt? Soit, me happy met sneller en stabieler internet... en met een betere Portal-ervaring...

Maar het kan ook placebo-effect of wishful thinking zijn...

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kerberos84 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:07:
WARNING: POSSIBLE PLACEBO-CONTENT

Ik heb een raar fenomeen opgemerkt. Ik heb/had internet via Starlink, en dat is niet het meest stabiel qua respons en zo. En ondanks dat ik WEET dat de portal via WiFi gaat en eigenlijk niet naar buiten moet/mag gaan als je thuis het gebruikt, en ik ook ZIE op mijn netwerk dat hij intern bandbreedte gebruikt, had ik af en toe haperingen tijdens het gamen met de portal. Ik heb gisteren coax-internet laten installeren, wat veel stabieler en sneller is qua responstijden, en ik heb gisterenavond eigenlijk zonder 1 hapering kunnen gamen... Zou het kunnen dat hij toch continu naar buiten gaat en checkt? Soit, me happy met sneller en stabieler internet... en met een betere Portal-ervaring...

Maar het kan ook placebo-effect of wishful thinking zijn...
Dat is placebo, het verkeer blijft binnenshuis.

Edit: Ik krijg later vandaag mijn Portal ook binnen. Als ik er aan toe kom deze week zal ik wel is kijken hoe het verkeer allemaal loopt. Of ie connect met 20mhz, 40 of 80 en dergelijke.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2023 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nosfertu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:54
Ik zag net een tweedekans Portal op Coolblue staan. Er zitten 2 hele kleine krasjes achterop het zwarte gedeelte. Heeft iemand hier op het forum deze terug gestuurd? Ik heb hem nu gekocht voor 209. Als dat het enige is dan ben ik blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen vrijdag was de PS Portal weer even op voorraad bij Sony. Had 'm toen gelijk besteld en nu net ontvangen.
Het stickertje van de doos was al een keer los gemaakt. Verder leek het er op dat de Portal niet gebruikt was, want er zat nog een folie op het scherm en geen krassen of andere gebruikssporen te bekennen.
Wellicht dat Sony afgelopen vrijdag zoveel retouren had ontvangen dat ze deze weer in de verkoop gingen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vane100
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:20
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:59:
Afgelopen vrijdag was de PS Portal weer even op voorraad bij Sony. Had 'm toen gelijk besteld en nu net ontvangen.
Het stickertje van de doos was al een keer los gemaakt. Verder leek het er op dat de Portal niet gebruikt was, want er zat nog een folie op het scherm en geen krassen of andere gebruikssporen te bekennen.
Wellicht dat Sony afgelopen vrijdag zoveel retouren had ontvangen dat ze deze weer in de verkoop gingen doen?
Hier exact hetzelfde geval. Kennelijk ook geen updates uitgevoerd dus ik vermoed dat er geen gebruik van is gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Vane100 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:02:
[...]

Hier exact hetzelfde geval. Kennelijk ook geen updates uitgevoerd dus ik vermoed dat er geen gebruik van is gemaakt.
Het model wat ik had moest ook nog eerst door de hele update molen heen (2 keer zelfs?).
Net even een half uurtje gespeeld. Tot nu toe bevalt ie erg goed :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RKD

RKD

Ik heb diezelfde vrijdag er ook 1 besteld en die komt straks binnen met wat geluk :) zal eens kijken of hij ook mooi achterloopt :P.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizjee
nosfertu schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:08:
Ik zag net een tweedekans Portal op Coolblue staan. Er zitten 2 hele kleine krasjes achterop het zwarte gedeelte. Heeft iemand hier op het forum deze terug gestuurd? Ik heb hem nu gekocht voor 209. Als dat het enige is dan ben ik blij.
Ik had er pas 1 van breezy (bol 2e kans), daarvan zaten de pijltjestoetsen super los. Dat lijkt mij niet normaal iig. Ik heb m weer teruggestuurd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

RKD schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:36:
Ik heb diezelfde vrijdag er ook 1 besteld en die komt straks binnen met wat geluk :) zal eens kijken of hij ook mooi achterloopt :P.
Van mij is ook net binnen gekomen, nu gelijk aan het updaten, duurt helaas best wel lang, dus nog even geduld.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Greatsword schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:02:
[...]

Van mij is ook net binnen gekomen, nu gelijk aan het updaten, duurt helaas best wel lang, dus nog even geduld.
Had jij een aangebroken verpakking of waren de seals nog intact?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastpost.
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:28
Hier komt ie vandaag ook binnen, maar hij mag nog even onder de boom plaatsnemen straks. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GPG17_17
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-10 12:53
Ik heb de Portal nu ongeveer een week en ik ben behoorlijk positief. Beeldkwaliteit is goed, met oordopjes in het geluid ook (de ingebouwde speakers zijn niet geweldig). Ik heb eigenlijk geen last van input lag, wel merk ik soms dat er wat lichte verstoringen te zien zijn op het scherm, met name in games waarin er veel bewegingen tegelijk of na elkaar gebeuren (de start in race games bijvoorbeeld). In stabiele, wat tragere games (Strategy, Adventure) is de performance voor mij vrijwel niet te onderscheiden van de PS5.

Qua setup thuis, ik heb alles wat ik kan bekabelen ook daadwerkelijk met een kabel aangesloten, inclusief de PS5 dus. Mijn router is wat Ziggo standaard levert en staat in een andere kamer, op ongeveer 4 meter van de Portal en de PS5.

Voor degenen die er nog een zoeken, ik keek meerdere keren per dag op de website van de Mediamarkt en had op een gegeven moment het geluk dat er units beschikbaar waren in Tilburg en Arnhem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizjee
GPG17_17 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:08:
Ik heb de Portal nu ongeveer een week en ik ben behoorlijk positief. Beeldkwaliteit is goed, met oordopjes in het geluid ook (de ingebouwde speakers zijn niet geweldig). Ik heb eigenlijk geen last van input lag, wel merk ik soms dat er wat lichte verstoringen te zien zijn op het scherm, met name in games waarin er veel bewegingen tegelijk of na elkaar gebeuren (de start in race games bijvoorbeeld). In stabiele, wat tragere games (Strategy, Adventure) is de performance voor mij vrijwel niet te onderscheiden van de PS5.

Qua setup thuis, ik heb alles wat ik kan bekabelen ook daadwerkelijk met een kabel aangesloten, inclusief de PS5 dus. Mijn router is wat Ziggo standaard levert en staat in een andere kamer, op ongeveer 4 meter van de Portal en de PS5.

Voor degenen die er nog een zoeken, ik keek meerdere keren per dag op de website van de Mediamarkt en had op een gegeven moment het geluk dat er units beschikbaar waren in Tilburg en Arnhem.
Goed dat je dit zegt: ik heb mijn PS5 bekabeld op zolder staan, maar zal de PS portal vooral op de 1e verdieping of begane grond gebruiken (wel goede wifi in de buurt). Zal dit problemen opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-10 11:23
Vizjee schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:10:
[...]

Goed dat je dit zegt: ik heb mijn PS5 bekabeld op zolder staan, maar zal de PS portal vooral op de 1e verdieping of begane grond gebruiken (wel goede wifi in de buurt). Zal dit problemen opleveren?
Is jouw PS5 bekabeld aangesloten met de router waarmee je ook draadloos gaat verbinden? Dan zou het, in theorie, geen probleem moeten opleveren.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizjee
Slappyjoez schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:17:
[...]

Is jouw PS5 bekabeld aangesloten met de router waarmee je ook draadloos gaat verbinden? Dan zou het, in theorie, geen probleem moeten opleveren.
Mijn Ps5 zit aan een switch vast die aan Ziggo modem zit, de portal zit aan zo'n deco router die Ziggo aanbiedt en uiteindelijk op hetzelfde modem aangesloten is uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:06:
[...]

Intact, rechtstreeks van Sony.

Ik was er al bang voor maar een game als Street Fighter 6 is echt onspeelbaar door de input lag (zelfs offline in training mode).

Netwerk is hier Glas 1000, PS5 bedraad verbonden met het netwerk, zit nu een halve meter van een AP af en de stats zien er volgens mij goed uit echter kan ik niet eens fatsoenlijk combo's uitvoeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KD3JYH5knyZijmZ0NruCoPaKNHM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VewpIooQ3Yef9KMQlXXXmi4W.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWoLsWmICnNe0yOKbEPqpYc-P1Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OP5IzObYKAbx5hAQKXW4MOMl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 05-12-2023 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Greatsword schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:25:
[...]

Intact, rechtstreeks van Sony.

Ik was er al bang voor maar een game als Street Fighter 6 is echt onspeelbaar door de input lag (zelfs offline in training mode).

Netwerk is hier Glas 1000, PS5 bedraad verbonden met het netwerk, zit nu een halve meter van een AP af en de stats zien er volgens mij goed uit echter kan ik niet eens fatsoenlijk combo's uitvoeren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Of je ISP nou een 56Kbit link is of een 1000Mbps glas link maakt niets uit. Het verkeer is intern.
Heb trouwens Ultra Street Fighter 4 geprobeerd, dat gaat bij mij zonder issues en behoorlijk vloeiend, alsof ik geen latency merk :o
Een aantal games lopen nog al slecht omdat het gewoon aan de game zelf licht, wellicht dat SF6 hier 1 van is. Zal ongetwijfeld nog wel updates voor komen. Werken je andere games wel goed?
Je zou het 5Ghz signaal trouwens op handmatig ergens tussen 100 en 140 kunnen zetten, er zijn AP's die op deze kanalen een sterker signaal uitzetten. Daarnaast bandwith channel width beperken tot 20/40Mhz. 80Mhz is overkill voor de meeste toepassingen en kan mogelijk zelfs storen (vanwege overlap met andere AP's of buren).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pieter.bier
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-10 08:02
zojuist besteld bij Coolblue als tweede kans.
Er waren er meer..

https://www.coolblue.nl/tweedekans-product/2268301

doe er je voordeel mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RKD

RKD

Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:06:
[...]

Hier was alles nieuwe, inclusief seals schermprotectie enzo. Nu updaten, en helaas vanavond pas echt proberen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpschouten79
  • Laatst online: 20-03 16:06
Even een vraagje...

Ik heb een portal en heb deze verbonden met een TPlink Deco 4 .
Heb bedraad een Deco 4 in de woonkamer (3 meter van mijn portal) en één op de eerste verdieping (bedraad).

Modem van provider gebruik ik niet draadloos (Zyxel T50) en de 2 Deco's staan in Accesspoint modus.

Deco beneden staat op 5Ghz en alles geblokkeerd behalve portal. Deze zit aan een switch waar ook de PS5 aan zit (bekabeld).

Wanneer ik nu stream gaat het niet helemaal soepel en probeer ik dit te optimaliseren.
Kijkende naar de DECO-app:
Laptop op 5Ghz met een kopieer actie (van server, bedraad, naar laptop op 5Ghz wifi) geeft een doorvoersnelheid van max 400Mbps, Portal blijft met streamen steken op 13/14Mbps.

Ik snap het niet helemaal... Iemand ervaring of tips m.b.t. Deco 4's van TP Link?

PSN: JustinNL79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:51
jpschouten79 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:31:
Portal blijft met streamen steken op 13/14Mbps.
Dat is volgens mij sowieso het maximum dat de portal doet en is ruim voldoende voor 1080p. Veel belangrijker is hoe stabiel hij die snelheid kan aanhouden zonder latency spikes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpschouten79
  • Laatst online: 20-03 16:06
oke, hoe dan de latency te optimaliseren? of is dat een kwestie van betere Wifi hardware?

PSN: JustinNL79

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan0s
Hij is binnen! Gewoon compleet nieuw, geen al opengemaakt doosje. Mooi apparaat! Aan t updaten nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jpschouten79 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:25:
oke, hoe dan de latency te optimaliseren? of is dat een kwestie van betere Wifi hardware?
Het is een kwestie van WiFi optimaliseren.
5ghz is een ding, maar de juiste kanaal, de hoeveelheid SSID’s, kanaalbreedte, zendvermogen, het weglaten van legacy protocollen en dergelijke hebben allemaal invloed. Belangrijk is dat je dan vooral let op kanaal verbruik en interferentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:02:
[...]

Werken je andere games wel goed?
Net ook even Astro’s Playroom en Elden Ring geprobeerd en die zijn merkbaar sneller en vloeiender maar voor mij voelt het toch allemaal als net niet. Slaap er nog een nachtje over anders doe ik hem weg denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Greatsword schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:40:
[...]

Net ook even Astro’s Playroom en Elden Ring geprobeerd en die zijn merkbaar sneller en vloeiender maar voor mij voelt het toch allemaal als net niet. Slaap er nog een nachtje over anders doe ik hem weg denk.
Astro’s Playroom werkt hier perfect. Mijn advies is om je WiFi settings te optimaliseren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan0s
Heel tevreden met de Portal. Scherm is mooi, scherp ook. Natuurlijk niet zo strak als op de tv maar verder dikke prima. Verbinding is ook goed, zo weinig vertraging dat ook CoD te doen is. Ga ik zelf niet doen, heb daar muis en toetsenbord voor nodig maar toch. Zelfs bij het hard slingeren bij Spiderman 2 is er geen vertraging waar te nemen.

Doet precies wat ik ervan verwachtte, en wilde. Mooi apparaat om lekker op de bank Dying Light 2 eindelijk eens op te pakken, Mirage uit te spelen en tussendoor Diablo te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:13:
[...]

Edit: Ik krijg later vandaag mijn Portal ook binnen. Als ik er aan toe kom deze week zal ik wel is kijken hoe het verkeer allemaal loopt. Of ie connect met 20mhz, 40 of 80 en dergelijke.
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:53:
[...]

Mijn advies is om je WiFi settings te optimaliseren :)
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:02:
[...]

Je zou het 5Ghz signaal trouwens op handmatig ergens tussen 100 en 140 kunnen zetten, er zijn AP's die op deze kanalen een sterker signaal uitzetten. Daarnaast bandwith channel width beperken tot 20/40Mhz. 80Mhz is overkill voor de meeste toepassingen en kan mogelijk zelfs storen (vanwege overlap met andere AP's of buren).
Ben wel benieuwd hoe jij alles heb afgesteld dan. Ik heb hier verder in het hele (nieuwbouw)huis geen enkel probleem met het netwerk. Meerdere Ubiquiti Accespoints en daardoor op elk mobiel apparaat een snelheid van c.a 400-600 Mbps. Alle kanalen vanaf 52 zijn hier overigens allemaal DFS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:59:
Zo zag het er bij mij uit. Op de releasedag. Ook bij Sony besteld. Heb er toen voor de zekerheid maar een foto van gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGoPgpcaZBv2mNGDIiQjQpJ8-RI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FrDp3ybatpb6gyozSQBGtjck.jpg?f=fotoalbum_large

Na het uitpakken had ik overigens niet het idee dat de doos geopend is geweest. De tweede sticker was namelijk wel aanwezig en de Portal zelf leek ook onaangeraakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:53:
[...]

Astro’s Playroom werkt hier perfect. Mijn advies is om je WiFi settings te optimaliseren :)
Het is ook heel persoonlijk. Remote play heeft een hogere inputlag dan native spelen, dat is een feit. De een is daar gevoeliger voor dan de ander. Ik ben daar niet zo gevoelig voor.

Mijn wifi settings zijn perfect geoptimaliseerd. Volgens wifi analyzer zit er hier geen hond op het wifi kanaal waar mijn 5 ghz op zit. Sowieso is het 5ghz kanaal hier praktisch leeg. Ik gebruik een smalle bandbreedte (40mhz) wat de performance op korte afstand ten goede komt. Alles is hier bedraad aangesloten, maar toch zijn er framedrops en daalt de beeldkwaliteit aanzienlijk op momenten. Ik zou ook niet weten wat er verder te optimaliseren valt aan de wifisettings hier. Snelle racegames als een the crew motorfest spelen gewoon niet lekker. Bij Spiderman 2, ook een snelle game, heb ik er veel minder last van. De Portal gaat hier niet weg, na een potje gamen heb ik me altijd weer vermaakt. Maar, ik had wel een betere perfomance verwacht.

Ik kan dan ook bijna niet geloven dat als mensen hier zeggen dat ze de hele pruttel (incl PS5) via wifi aan elkaar geknoopt hebben en een volledig locked 60fps hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 06-12-2023 08:54 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2023 @ 00:12:
[...]

Zo zag het er bij mij uit. Op de releasedag. Ook bij Sony besteld. Heb er toen voor de zekerheid maar een foto van gemaakt.

[Afbeelding]

Na het uitpakken had ik overigens niet het idee dat de doos geopend is geweest. De tweede sticker was namelijk wel aanwezig en de Portal zelf leek ook onaangeraakt.
Same here, hier was die sticker ook kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vizjee schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:20:
[...]

Mijn Ps5 zit aan een switch vast die aan Ziggo modem zit, de portal zit aan zo'n deco router die Ziggo aanbiedt en uiteindelijk op hetzelfde modem aangesloten is uiteraard :)
Beetje de situatie die ik hier heb, al heb ik alles (ook de deco's) bedraad verbonden met de router.

Voor een optimale ervaring is het wel van belang dat je die Deco bedraad aansluit op de router. Liever geen mesh functionaliteit gebruiken, dus die Deco('s) niet via wifi met elkaar laten communiceren en de hoofddeco niet draadloos verbinden met de router. Overigens is optimaal hier een marginaal begrip, omdat ik de ervaring met mijn Portal niet optimaal vind in een volledig bedraad netwerk.

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 06-12-2023 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hulleman schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:40:
[...]

Het is ook heel persoonlijk. Remote play heeft een hogere inputlag dan native spelen, dat is een feit. De een is daar gevoeliger voor dan de ander. Ik ben daar niet zo gevoelig voor.

Mijn wifi settings zijn perfect geoptimaliseerd. Volgens wifi analyzer zit er hier geen hond op het wifi kanaal waar mijn 5 ghz op zit. Sowieso is het 5ghz kanaal hier praktisch leeg. Ik gebruik een smalle bandbreedte (40mhz) wat de performance op korte afstand ten goede komt. Alles is hier bedraad aangesloten, maar toch zijn er framedrops en daalt de beeldkwaliteit aanzienlijk op momenten. Ik zou ook niet weten wat er verder te optimaliseren valt aan de wifisettings hier. Snelle racegames als een the crew motorfest spelen gewoon niet lekker. Bij Spiderman 2, ook een snelle game, heb ik er veel minder last van. De Portal gaat hier niet weg, na een potje gamen heb ik me altijd weer vermaakt. Maar, ik had wel een betere perfomance verwacht.

Ik kan dan ook bijna niet geloven dat als mensen hier zeggen dat ze de hele pruttel (incl PS5) via wifi aan elkaar geknoopt hebben en een volledig locked 60fps hebben.
True, het is inderdaad een feit dat er latency plaats vind. Dat komt alleen al door Wi-Fi (dat is alleen al iets van 5 MS), de compressie wat plaatsvind op de PS5 en vervolgens ook nog de decompressie op de Portal zelf. Wellicht gaan er ooit nog wel optimalisaties voor die laatste 2 plaats vinden. En ontwikkelaars kunnen nu ook meer rekening houden met streaming nu.

Dat je 5Ghz praktisch schoon is verbaast mij weinig, het komt zeer slecht door muren heen. Dus van buren kun je weinig last hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2023 @ 00:12:
[...]

[Afbeelding]

Ah kijk, bij mij was het ook enkel de zegel. De rest leek gewoon intakt.
Heb het idee dat er achteraf nog gewoon wat in de doos moest wat in de fabriek niet is gelukt en Sony toch de deadline wou halen. Is iets wat wel vaker gebeurd in tech landschap. Wellicht ontbrak de handleiding, of stond er een fout in en moest die vervangen worden, of er moest nog een usb kabeltje in oid. Zeg het maar.
Wel lelijk dat ze er dan niet even een nieuw stickertje opdoen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizjee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizjee
Hulleman schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:07:
[...]

Beetje de situatie die ik hier heb, al heb ik alles (ook de deco's) bedraad verbonden met de router.

Voor een optimale ervaring is het wel van belang dat je die Deco bedraad aansluit op de router. Liever geen mesh functionaliteit gebruiken, dus die Deco('s) niet via wifi met elkaar laten communiceren en de hoofddeco niet draadloos verbinden met de router. Overigens is optimaal hier een marginaal begrip, omdat ik de ervaring met mijn Portal niet optimaal vind in een volledig bedraad netwerk.
Ik heb de hoofddeco bedraad aangesloten op de Connectbox, deco slaapkamer is bedraad aangesloten aan hoofddeco, deco zolder staat draadloos aangesloten op deco slaapkamer. Voordeel is dat ik op zolder gewoon achter de PS5 zit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Hulleman schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:40:
[...]

Same here, hier was die sticker ook kapot.
Dat had ik ook met een ps5 een jaar geleden die rechtstreeks van Sony Direct kwam. Vind ik ook wel jammer. Zag er verder wel als nieuw uit, en inderdaad waarschijnlijk om nog iets te wisselen in de doos of zo, maar het geeft wel het gevoel van een reeds bepotelde of reeds gebruikte 'tweedekans' ps5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Greatsword schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:32:
[...]

[...]

[...]

Ben wel benieuwd hoe jij alles heb afgesteld dan. Ik heb hier verder in het hele (nieuwbouw)huis geen enkel probleem met het netwerk. Meerdere Ubiquiti Accespoints en daardoor op elk mobiel apparaat een snelheid van c.a 400-600 Mbps. Alle kanalen vanaf 52 zijn hier overigens allemaal DFS.
Zoals eerder al is aangegeven in het topic zegt 400-600Mbps niet alles. Want vrijwel 'al het andere' maakt gebruik van buffers. We hebben hier nu te maken met een product wat realtime zijn werk moet doen over het netwerk en kan geen data bufferen om een soepele verbinding/stream te krijgen. :) Als ie flink schommelt tussen 400 en 600Mbps is dat voor mij wel een signaal dat er wellicht wel 'iets' stoort af en toe, een drop van 600Mbps naar 400Mbps... wellicht 80 of 160Mhz ingesteld? Een klein signaaltje vanaf de buren kan daar al invloed op hebben. Of je PC is op dat moment ook druk bezig met wat anders, of iemand anders in je huishouden is ergens mee bezig, dat kan ook :P

Anyway, er is trouwens geen standaard wat het beste is voor iedere situatie. Zo kan mijn settings/afstelling bij jou thuis totaal niet werken. Belangrijk is wel: positie van je AP, verstop 'm niet achter een muur of in een kast. Vroeger kon dat makkelijker met 2,4ghz, maar met 5.0ghz gaat dat al lastiger. Ik snap dat vanwege de WAF ( :+ ) het ook niet mogelijk is om het altijd op te hangen aan het plafond. Maar bijvoorbeeld achter de TV leggen (of ophangen zelfs) zal altijd beter werken dan ergens verstoppen in een andere ruimte, kast oid.

Wat ik thuis heb:
  • Een SSID met 5Ghz only, want 2.4ghz is voor mij legacy en ik heb geen apparaten meer op 2.4ghz. Je kunt trouwens wel beiden op 1 SSID hebben, maar dan moet je zorgen dat je band steering goed in orde is. Met andere woorden: je moet dat zo goed mogelijk instellen dat ie je apparaten forceert om op 5ghz te werken. Je wil voorkomen dat je portal gaat verbinden met 2.4ghz. Mocht dat lastig zijn dan is een oplossing om 2 SSID's aan te maken, 1 voor 5Ghz en 1 voor je 2.4 ghz legacy apparatuur.
  • Bandbreedte beperkt op 20/40mhz. Ja, dat is langzamer dan 80mhz en 160mhz. Dat merk je vooral in datatransfers, 40mhz zal ongeveer 300Mbps aantikken en 80Mhz ongeveer 600. Maar 40mhz is veel minder storings gevoelig, en bij meerdere AP's in huis heb je ook minder risico op overlap van kanalen. Wat ik heb gezien is dat een Portal sowieso geen gebruik maakt van 80Mhz, althans dat heb ik hier nog niet gezien. 20/40mhz is ook voldoende voor je smartphone, tablet of andere multimedia devices.
  • Een kanaal gebruiken met meer zendvermogen. Bij mij is dat tussen de 100 en 140. De kanalen er onder doen minder. Sowieso op elke AP een ander kanaal, en zo ver mogelijk uit de buurt van een andere kanaal, want je wil niet dat de 40Mhz band gaat overlappen met de 40mhz band van een andere AP.
    Dit verschilt natuurlijk per type/merk AP.
    En fun fact: ook de Portal heeft ook onder kanaal 100 bij een aantal kanelen minder zend vermogen. Dit staat ook ergens in de handleiding (die niemand leest denk ik? :+ ). Ik weet trouwens niet meer exact welke kanalen dat zijn, de doos en boekjes liggen al bij het oud papier :P Er waren een paar kanalen wat maar een fractie van de totale zendvermogen had.
  • In feite is een client (in dit geval de Portal) verantwoordelijk voor roaming, dus het connecten naar een andere AP als je in huis van A naar B verplaatst. Er zijn echter AP's die hier bij kunnen 'helpen'. Hoe dit werkt verschil per AP. In mijn geval kan ik instellen in mijn AP dat bij een een te zwak signaal (laten we zeggen -70dB), dat ie automatisch disconnect. Je client (de Portal) word dan geforceerd een andere AP te pakken.
  • Geen legacy protocollen en instellingen gebruiken. Dus geen TKIP, alleen AES. Geen mix van WPA/WPA2/WPA3. etc. etc.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HertogJack
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:23
hmm verzenden niet naar Nederland lijkt het? die errror krijg ik althans:

Dit item kan niet worden verzonden naar jouw geselecteerde bezorglocatie. Kies een andere bezorglocatie

psn: HertogJack

Pagina: 1 ... 6 ... 19 Laatste

Let op:
Gezien de slechte verkrijgbaarheid de laatste tijd wat aanvullende regels:
- geen rants / gezeur / discussie over scalping
- geen V&A
- voorraad bij winkels mag gepost worden, maar een hele discussie over de slechte voorraad draagt niks bij.
- geen 'statusupdates' van je bestellingen of leveringen.

Gebruik bij connectieproblemen de zoekfunctie; dit is al veelvuldig besproken en er staan zat tips in het topic.