Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serotonine
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 08:48
Je device bepaalt of er geroamd wordt. Niet het ap. Als je 3 deco’s hebt in een huis van 2 verdiepingen, is de kans groot dat de ap’s te veel overlappen. Je device houdt dan te lang vast aan het oude ap dat nog okay dekking geeft, maar trage verbinding.
Mooiste zou zijn het signaal per ap in kaart brengen en terug schroeven zodat er net aan nog overlap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:00
Serotonine schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:37:
Je device bepaalt of er geroamd wordt. Niet het ap.
Er zijn wel degelijk IEEE standaarden om de roaming van de clients te sturen. Ik weet alleszins dat mijn Omada systeem dit ondersteunt. De reden is ook zoals je zelf aangeeft dat een device niet zomaar naar een ander, sterker, wifi netwerk gaat switchen als het nog met het ene verbonden is. Die roaming standaarden helpen daarmee, al ken ik de details niet van hoe dat juist in zijn werk gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Twixie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 06:56:
[...]

Er zijn wel degelijk IEEE standaarden om de roaming van de clients te sturen. Ik weet alleszins dat mijn Omada systeem dit ondersteunt. De reden is ook zoals je zelf aangeeft dat een device niet zomaar naar een ander, sterker, wifi netwerk gaat switchen als het nog met het ene verbonden is. Die roaming standaarden helpen daarmee, al ken ik de details niet van hoe dat juist in zijn werk gaat.
Blijkbaar moet zowel aan de netwerk kant als in de device kant de standaard netjes geïmplementeerd zijn. En we weten allemaal hoe gemakkelijk het is om de standaarden netjes te implementeren :P Hdmi, HDCP handshakes, usb-c, ...

Je hangt af van de goodwill van de device fabrikant om dat roaming netjes te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Serotonine schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:37:
Je device bepaalt of er geroamd wordt. Niet het ap. Als je 3 deco’s hebt in een huis van 2 verdiepingen, is de kans groot dat de ap’s te veel overlappen. Je device houdt dan te lang vast aan het oude ap dat nog okay dekking geeft, maar trage verbinding.
Mooiste zou zijn het signaal per ap in kaart brengen en terug schroeven zodat er net aan nog overlap is.
Het is een beetje van beiden. In de Deco app kun je aangeven welke apparaten mogen roamen tussen meshnodes/ap's. In de app kun je de Portal dus uitsluiten van roaming.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-08 15:42
Amos_x schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:54:
[...]

Hoeveel telefoons mag je naar de recycling brengen voor het equivalent van 1 EV (waarvan de eerste generaties over een paar jaar ook massaal naar het stort gaan). Een paar duizend telefoons? Tienduizend?
Een Tesla met 85kWh bezit iets van 7100 18650 batterijen, de 100kWh heeft er iets om en bij de 8300, wat toch al behoorlijk wat is! Een 18650 van Tesla heeft zo'n 3500mAh, wat min of meer gelijk is aan dat van een iPhone 15, we spreken dan over "rated capacity" en van voltage komen beiden bij elkaar in de buurt.

Als je gewoon los naar die cijfers kijkt, dan staat één 18650 gelijk aan één iPhone 15 batterij. Er zal vast een veel betere formule zijn om tot een conclusie te komen, maar gewoon door de cijfers te zien heb je toch al een behoorlijk idee over de impact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WinterBase
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:06
Met pijn in m'n hart toch besloten de Portal te retourneren. Ik krijg het niet voor elkaar om een net zo soepele ervaring te hebben als op m'n Steam Deck en twee iPads. Elke mogelijke oplossing geprobeerd. Ben echt weg van het comfort van de Portal maar lag en stutters blijven me irriteren. Hopelijk dat Sony in de toekomst met een patch verbeteringen doorvoert of ons als gebruikers iets laat doen qua instellingen van de stream (misschien is dat ijdele hoop). Ben ook benieuwd of de hacking community nog leuke dingen met de Portal gaat doen, Chiaki voor de Portal ofzo :+

PSN/XBL: WinterBaseNL | Switch: SW-7681-1103-9430 | Steam: 39983632

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Runaque
WinterBase schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:12:
Met pijn in m'n hart toch besloten de Portal te retourneren. Ik krijg het niet voor elkaar om een net zo soepele ervaring te hebben als op m'n Steam Deck en twee iPads. Elke mogelijke oplossing geprobeerd. Ben echt weg van het comfort van de Portal maar lag en stutters blijven me irriteren. Hopelijk dat Sony in de toekomst met een patch verbeteringen doorvoert of ons als gebruikers iets laat doen qua instellingen van de stream (misschien is dat ijdele hoop). Ben ook benieuwd of de hacking community nog leuke dingen met de Portal gaat doen, Chiaki voor de Portal ofzo :+
Wel, de Portal draait op Android, dus op zich maakt het dat voor de community vast wat gemakkelijker dan een geheel eigen ontwikkeld OS zoals de PS5 heeft. Ik geloof dat men er al aan bezig is, maar gezien het om een nieuw toestel gaat, gaat Sony vast nog komende weken/maanden updates doorvoeren voor het ding beter te laten werken!
Ik ben gisteren tegen een bug aangelopen die met de klok in de Portal! Als ik de tijdzone van London naar Brussel zet, krijg ik gewoon geen verbinding meer met mijn PS5 en terug naar London zetten hielp blijkbaar niet en dat resulteerde in een factory reset en het ding opnieuw instellen!

Ik mag ook hopen dat Sony het ding linken gemakkelijker gaat maken, zo in de zin zoals je een nieuwe controller linkt met je console! Dat zou echt the way to go zijn dat de PS5 dat ding ineens over USB-C instelt en linkt! Want nu heb je drie zaken nodig, de Portal, je PS5 en je PS app op je telefoon, dat kan gewoon met minder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Misschien heb ik er overheen gekeken, maar ben vooral benieuwd of de ervaring anders is met de portal vs een iPad met gepairde dualsense controller. Ik gebruik Remote play best vaak, want de TV is bezet, maar dan vooral op de iPad pro met controller en dat werkt vaak wel goed, maar soms lijken de sterren verkeerd te staan en is het net niet.

Is de ervaring anders op de Portal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
Hann1BaL schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:22:
Misschien heb ik er overheen gekeken, maar ben vooral benieuwd of de ervaring anders is met de portal vs een iPad met gepairde dualsense controller. Ik gebruik Remote play best vaak, want de TV is bezet, maar dan vooral op de iPad pro met controller en dat werkt vaak wel goed, maar soms lijken de sterren verkeerd te staan en is het net niet.

Twee toestellen vs één toestel is al een pluspunt! De portal houd je zoals je zelf wil voor de positie waarin je zit, welke kijkhoek je wil, een iPad is daar minder flexibel in, probeer daar maar eens in de zetel al liggende te gamen en dan zijn er vast nog meer waar ik niet direct op kan komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:34

Satom

Verzamel ervaringen

Na lang wikken en wegen toch besloten om, helaas, de Portal retour te sturen. Het gemak en comfort was perfect, je hebt een controller in je handen met een redelijk groot scherm er tussen. Zelf heb ik voornamelijk GTA V gespeeld en dat was gewoon goed. Met hoge snelheden racen door de straten was wel wat spannend met (minimale) input lag, maar rondlopen en andere criminele activiteiten uitvoeren was gewoon goed te doen. Ik heb wel 1 keer een vreemde situatie gehad: de controller reageerde nog prima, maar het beeld stond stil. Na een reboot van de Portal was het probleem opgelost.

De reden dat de Portal toch terug is gegaan? Ergens had ik gehoopt op een betere performance dan met de Nintendo Switch OLED, waar ik af en toe een groene artificaten krijg met Chaiki, is de performance identiek. En dan wordt het wel lastig om de 220 euro te rechtvadigen voor een apparaat wat alleen maar kan streamen.

Dus mijn persoonlijk conclusie is: zou ik geen Switch hebben gehad, die middels Chaiki o.i.d. Remote Play kon draaien, dan was de Portal een redelijk perfecte apparaat geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hann1BaL schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:22:

Anders dan wat @Runaque aangeeft niet. Het blijft remote play, dus verwacht vergelijkbare performance op de Portal als remote play via andere devices. Er zijn ook genoeg geluiden dat Remote play op de Portal minder goed werkt dan via een iPad/iPhone of andere devices die Chiaki gebruiken voor Remote play. Dat is natuurlijk best wel pijnlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Hulleman op 22-11-2023 10:47 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twixie
Eigenlijk kan je niet anders dan concluderen dat het product ook simpelweg niet klaar was om al op de markt te komen. Ik kan hier direct een hoop opmerkingen maken die allemaal met software te maken hebben:
* geen support voor captive portals (i.e. webpage bij een publieke hotspot, waar je eerst de T&C moet accepteren, of bvb een voucher code moet verzilveren om online te kunnen).
* geen support voor meerdere profielen. Wil je met 2 de Portal gebruiken moet je telkens weer opnieuw linken via de app op je telefoon.
* PS5 die geen bandbreedte vrijhoudt door bvb downloads te pauzeren.
* Vliegtuigmodus... wtf !?!
* Compleet ontbreken van instelmogelijkheden voor de streaming kwaliteit.
* Geen support voor game streaming van de PlayStation servers (het vroeger PS Now).
* Geen support voor PS4 (kan niet moeilijk zijn gezien Remote Play wel PS4 en PS5 supporteert).
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:21
Twixie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:24:
...
* geen support voor meerdere profielen. Wil je met 2 de Portal gebruiken moet je telkens weer opnieuw linken via de app op je telefoon.
...
Meen je dat nu echt :o

Amai, ze hebben dan toch eens gaan kijken naar de PS Vita, daar was het ook 1 profiel :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nck
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-11-2023

Nck

Beste

Ik heb een playstation portal gekocht maar als ik die met mijn mobiel hotspot ( orange) verbind dan wilt die niet werken.
Ik heb dat geprobeerd met de mobiel hotspot van een vriend geprobeerd (proximus) en da werkt wel direct

Kan iemand mij helpen om dit optelossen ?

Met vriendzlijke geoeten
NCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnocchio
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:17
FokschaapX schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:37:
Aaight na een reeks wisselende ervaringen besloten mijn netwerk te upgraden voor een soepelere stream.

Momenteel heb ik een standaard Ziggo router met een netwerk van 3 deco's die draadloos met elkaar verbonden zijn.

Heb ik bovenstaande discussie goed begrepen dat de meest voor de hand liggende aanpak is om de 3 deco's aan te sluiten met cat6 kabels, evens als de ps5. Dat ik de wifi van de router uitschakel en er eventueel een 'Superwifi2' bij plaats?
Nee ik die deco en superwifi2 is hetzelfde apparaat. Wat mij aantrok in de superwifi2 was de gebruiksvriendelijkheid. Maar ik denk dat de deco beter is aan te passen naar specifieke wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raishel70
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-12-2024
Final fantasy 16 streamt bij mij zonder problemen. Wie zei ook alweer dat het niet kon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Zijn er hier toevallig mensen die Street Figther 6 Online spelen? Ben benieuwd of dat nog speelbaar is qua input lag e.d.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vinnocchio schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:32:
[...]

Nee ik die deco en superwifi2 is hetzelfde apparaat. Wat mij aantrok in de superwifi2 was de gebruiksvriendelijkheid. Maar ik denk dat de deco beter is aan te passen naar specifieke wensen.
Bij de meeste deco’s kun je veel niet instellen. Op mijn X20’s kun je bijvoorbeeld geen kanaal kiezen of een gescheiden 2,4 en 5,5ghz ssid aanmaken. Dat vind ik beiden een gemis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahmudov
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-05 10:22
Ervaren jullie ook een iets te hoge sensitivity met de analogen op de portal?

Voor de games waar ik op de ps5 ingame de sensitivity wat hoger heb gezet, dit speelt prima op de ps5 controller echter ervaar ik het anders wanneer ik het op de portal speel lijkt alsof het wat meer gevoeliger is de analoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mash85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-09-2024
Mash85 schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:45:
Ik haal maar 220Mbps down en 6Mbps down in het testmenu op de PS5. PS5 is verbonden via bedraad LAN. Diezelfde LAN kabel geeft op een laptop 220Mbps down en 20 Mbps up.
De PS5 is aangesloten op dezelfde switch waarop een Ubiquiti AP zit. Die AP geeft via wifi 220Mbps down en 20Mbps up op een iPhone. De PS5 via Wifi is rond de 180Mbps down en weer maar rond de 5Mpbs down.

Ik vermoed dat het probleem in de EdgeRouter X zit maar ik krijg het niet opgelost.
Al verschillende zaken aanpast:
- upnp ingeschakeld op router
- statisch ip op PS5
- port forwarding ingeschakeld op router

Hebben jullie ook zo een lage upload op de PS5?
Bij lokaal (in zelfde netwerk) remote play, gaat deze dan over internet?
Gisteren een apart SSID aangemaakt (enkel 5Ghz - hidden). Dit heeft het probleem in mijn geval opgelost.Het streamen loopt nu wel vlot en ik zie geen connection issues meer (uitroepteken rechtsboven aan de Portal).

• MixrMike
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:41
Ergens al toevallig voorraad opgedoken?

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:53
MixrMike schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:20:
Ik heb bij alle winkels een alert staan en check dagelijks even Sony Direct shop maar tot nu toe geen geluk. Je kan um wel van Marktplaats halen voor maar 350 euro ;)
thecompany schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:56:
[...]

Ik heb bij alle winkels een alert staan en check dagelijks even Sony Direct shop maar tot nu toe geen geluk. Je kan um wel van Marktplaats halen voor maar 350 euro ;)
Voor dat bedrag mag iemand hem vandaag nog hier op komen halen hoor :P

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

[...]

Niet overdrijven, zie ze al vanaf 220,- daar staan.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Racierox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-09 12:06
[...]

Hoe houd jij die alerts in de gaten? Ik ben ook op zoek, maar met handmatig zoeken ga ik altijd te laat zijn natuurlijk.

• thecompany
Greatsword schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:12:
[...]

Niet overdrijven, zie ze al vanaf 220,- daar staan.
De enige hier in de buurt staan er op voor 350 of hebben al biedingen van 285. Hoop snel weer op een voorraadje.
Racierox schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:43:
[...]

Hoe houd jij die alerts in de gaten? Ik ben ook op zoek, maar met handmatig zoeken ga ik altijd te laat zijn natuurlijk.
Bij Coolblue en Bol op de knop geklikt om geïnformeerd te worden over de voorraad.
Twixie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:24:
Eigenlijk kan je niet anders dan concluderen dat het product ook simpelweg niet klaar was om al op de markt te komen. Ik kan hier direct een hoop opmerkingen maken die allemaal met software te maken hebben:
* Vliegtuigmodus... wtf !?!
Hier was ik ook wel verbaasd over.... Doordat de Portal lokaal niks kan, is ie in vliegtuigmodus totaal onbruikbaar. Of zou de vliegtuigmodus verplicht zijn als instelling voor mobile devices?

[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 23-11-2023 14:40 ]

• Serotonine
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 08:48
Hulleman schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:39:
[...]

Hier was ik ook wel verbaasd over.... Doordat de Portal lokaal niks kan, is ie in vliegtuigmodus totaal onbruikbaar. Of zou de vliegtuigmodus verplicht zijn als instelling voor mobile devices?
Ik denk het. Na wat googlen kom ik op de site van The Code of Federal Regulations (CFR)

https://www.ecfr.gov/curr...1/subpart-A/section-91.21
Except as provided in paragraph (b) of this section, no person may operate, nor may any operator or pilot in command of an aircraft allow the operation of, any portable electronic device on any of the following U.S.-registered civil aircraft:

(1) Aircraft operated by a holder of an air carrier operating certificate or an operating certificate; or

(2) Any other aircraft while it is operated under IFR

• Twixie
Serotonine schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:29:
[...]
Ik denk het. Na wat googlen kom ik op de site van The Code of Federal Regulations (CFR)
Dat zegt gewoon dat je de devices niet mag gebruiken in het vliegtuig. Maar niet dat de devices verplicht een vliegtuigmodus moeten hebben. Je kan immers gewoon je Portal gewoon simpelweg uit laten staan, want er is werkelijk niets dat je ermee kan doen op een vliegtuig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:00
Ik heb gehoord dat ze begin december weer beschikbaar zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Twixie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:57:
[...]

Dat zegt gewoon dat je de devices niet mag gebruiken in het vliegtuig. Maar niet dat de devices verplicht een vliegtuigmodus moeten hebben. Je kan immers gewoon je Portal gewoon simpelweg uit laten staan, want er is werkelijk niets dat je ermee kan doen op een vliegtuig.
Er zijn vliegtuigen met wifi 8)

• Twixie
Hulleman schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:16:
[...]
Er zijn vliegtuigen met wifi 8)
En in die vliegtuigen mag je toch gewoon wifi gebruiken ? Dus is een vliegtuigstand daarvoor evenzeer onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Twixie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:08:
[...]

En in die vliegtuigen mag je toch gewoon wifi gebruiken ? Dus is een vliegtuigstand daarvoor evenzeer onzin.
Misschien voor bij het opstijgen/landen. Kan me niet voorstellen dat ze die functie voor niets inbouwen. Ik heb ‘m ook al eens per ongeluk aangeklikt, in plaats van instellingen. Meteen de verbinding weg en weer opnieuw connecten.
[...]

Ja eens, snap ook niet zo goed waarom de vliegtuigstand uberhaupt nog op apparatuur zit.

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:39
Op Amazon kan je pre order plaatsen. Toen ik bestelde werd die 5 dec verwacht

• Amos_x
[...]

Staat me iets bij van opstijgen/landen inderdaad. En ook, moderne vliegtuigen zijn misschien certified/shielded/whatever, maar oudere toestellen misschien niet (en daar vliegen er ook nog genoeg van rond)

• thecompany
Boinkie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:37:
[...]

Op Amazon kan je pre order plaatsen. Toen ik bestelde werd die 5 dec verwacht
Op welke Amazon is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:39
Amazon.nl. Maar pre orderen kan inmiddels niet meer zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:33
Moggah, is er al iemand die een carrying case heeft aangeschaft en er tevreden over is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ton Hasselt
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-06-2024
ak0nnmgn schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 06:07:
Moggah, is er al iemand die een carrying case heeft aangeschaft en er tevreden over is?
Ik heb een bestelling lopen bij amazon.nl, een Qinouk voor €18,80.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:33
Ton Hasselt schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:53:
[...]

Ik hoor graag wat je ervan vindt wanneer deze binnen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 08:12
Ton Hasselt schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:53:
[...]

Die heb ik gisteren ook toevallig besteld, ziet er an sich goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 19:19
Ik heb de PlayStation verbonden met Wifi i.p.v een lan-kabel.. heeft dat ook invloed op de snelheid van de PlayStation portal qua streaming/haperingen?

[ Voor 3% gewijzigd door 038Robijno op 25-11-2023 14:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
038Robijno schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:18:
Ik heb de PlayStation verbonden met Wifi i.p.v een lan-kabel.. heeft dat ook invloed op de snelheid van de PlayStation portal qua streaming/haperingen?
Is letterlijk een keer of 30 voorbij gekomen in dit topic ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WinterBase
De Portal terug gestuurd afgelopen week maar bij eventuele updates aan het apparaat die de ervaring verbeteren ben ik weer van de partij. Omdat remote spelen terwijl mijn vrouw tv kijkt wel goed bevalt heb ik m’n eigen Portal in elkaar geklikt :+ Werkt tegen m’n eigen verwachtingen in best goed en voor mij op dit moment een prima alternatief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9vvqoRDiDuMNc3_yqKnrgxGG_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWsenNkv0fRmFpYSvBuWO4Ku.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RdgvXxldFN8v4fc46rFK7aGssw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ke5QGqpZXfPWtm19cfPkqNYW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Laatst online: 22:29
WinterBase schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:35:
De Portal terug gestuurd afgelopen week maar bij eventuele updates aan het apparaat die de ervaring verbeteren ben ik weer van de partij. Omdat remote spelen terwijl mijn vrouw tv kijkt wel goed bevalt heb ik m’n eigen Portal in elkaar geklikt :+ Werkt tegen m’n eigen verwachtingen in best goed en voor mij op dit moment een prima alternatief.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
iPad mini met een houder? Welke houder is dit? En qua gewicht ok?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• About2Break
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:27
Twixie schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:24:
[...]

Ik zou gewoon beginnen met de Deco's inderdaad via CAT6 met de router te verbinden. En inderdaad ook best van je PS5 bekabeld aan te sluiten. Dat zou al een enorm verschil moeten geven.
Het nut van die Superwifi ontgaat me een beetje als je al 3 Deco's in huis hebt.

Nu, van zodra je meer dan 1 access point in huis hebt, is het vaak ook een uitdaging ervoor te zorgen dat je devices met het beste access point verbonden zijn. Het gemakkelijkst is om elk access point een ander SSID te geven, maar dan moet je zelf mogelijk manueel switchen van SSID als je naar een andere ruimte stapt. Gemakkelijker is als je access points roaming supporteren, maar dat werkt niet altijd even goed, en vooral: het is dan enorm moeilijk om zelf te achterhalen met welk access point je device nu juist verbonden is.
Hier in huis ook 3 deco's (elke verdieping één) die met cat6 zijn aangesloten net als mijn PS5. Ik ervaar nagenoeg geen enkel probleem zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WinterBase
giantgiantus schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:48:
[...]

iPad mini met een houder? Welke houder is dit? En qua gewicht ok?
Klopt, een iPad Mini 6. Ik heb deze twee mounts gecombineerd:

https://www.bol.com/nl/nl...nt/9300000098116245/?s2a=

https://www.bol.com/nl/nl...nt/9300000148124431/?s2a=

Qua gewicht natuurlijk zwaarder dan de Portal maar met een beetje zoeken qua balans kan ik probleemloos een uur spelen zonder last te krijgen van het gewicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton Hasselt
Iemand al de earbuds besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• About2Break
Ik vind ze behoorlijk aan de prijs! Voor mij in ieder geval te duur om niet het kabeltje in mijn bluetooth koptelefoon te stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderooij
die dopjes zijn wel er aan de dure kant, als je al AirPods Pro hebt of iets in die richting.
Als ik nog geen setje gehad zou hebben, dan zou ik het overwegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twixie
Goeie review van DF met basically alle bedenkingen die we ons hier al maakten: YouTube: PlayStation Portal - DF Tech Review - Decent Hardware But Does Remot...

In het kort: ontgoochelend dat dit gewoon de bestaande Remote Play is die al issues had met dropped frames en latency. Des te genanter is dat de Wii U 11 jaar geleden dat issue niet had. De aanbeveling is dan ook om eerst Remote Play te proberen en daarmee je network/setup te optimaliseren vooraleer je de Portal koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FokschaapX
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 00:23
About2Break schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:50:
[...]

Hier in huis ook 3 deco's (elke verdieping één) die met cat6 zijn aangesloten net als mijn PS5. Ik ervaar nagenoeg geen enkel probleem zo.
Deco's van Ziggo abbo of zelf los aangeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton Hasselt
Twixie schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:52:
Goeie review van DF met basically alle bedenkingen die we ons hier al maakten: YouTube: PlayStation Portal - DF Tech Review - Decent Hardware But Does Remot...

In het kort: ontgoochelend dat dit gewoon de bestaande Remote Play is die al issues had met dropped frames en latency. Des te genanter is dat de Wii U 11 jaar geleden dat issue niet had. De aanbeveling is dan ook om eerst Remote Play te proberen en daarmee je network/setup te optimaliseren vooraleer je de Portal koopt.
Ik had ergens gezien dat je beter je hdmi-kabel uit de ps5 kan trekken, schijnt een hoop te schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Ton Hasselt schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:28:
[...]

Ik had ergens gezien dat je beter je hdmi-kabel uit de ps5 kan trekken, schijnt een hoop te schelen.
Maar wie wil steeds de hdmi kabel uittrekken om even in de andere kamer op de portal te gamen? Of omgekeerd, terug insteken als je wel op de tv wil gamen? Hmdi poort wijst naar de muur (vaak genoeg) dus console pakken, omdraaien, of blind pluggen/unpluggen.

Niet echt een oplossing lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderooij
vandaag met mijn deco's even wat instellingen getweakt, en loopt vele malen beter nu.

De ps5 en de portal beiden op "woonkamer" als voorkeur, met 5gh en mogelijkheid tot mesh. Beiden ook high prio.

So far so good :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x

Heb deze ook gezien. De portal (en de komende review) was al ter sprake gekomen in hun podcast, ik wachtte dus met ongeduld op deze video. Maar van DF verwacht ik, en heb ik liever, dat ze hun tijd ervoor nemen.

Tja, inderdaad, allemaal zaken wat al duidelijk was uit dit topic en andere reviews. De eerste console ooit waarop niet iedereen dezelfde experience zal hebben. Inderdaad best bizar als je er zo over nadenkt.

Dit is een hardware 'wrapper' rond een software product.

Uiteindelijk kan je het gebruik in drie grote scenario's opdelen. Binnenshuis in de omgeving van de ps5 zelf. Binnenshuis niet binnen bereik van een console, maar op je wifi. Buitenshuis (wifi/5G).

Voor dat eerste hadden ze inderdaad echt iets moeten/kunnen maken als de WiiU, met custom hardware en een directe wireless link tussen de ps5 en de portal. Ik denk dat je nog het vaakst de portal zal gebruiken in de woonkamer, voor de gezelligheid. Of voor games waar een 200 Watt verbruikende 75" Oled weinig meerwaarde heeft. Dan had je op zijn minst de keuze gehad tussen 'no latency direct link'' (0-10ms), wifi latency (80-100ms) en hoge latency (meerdere hops, externe wifi, 5G).

En dan hadden veel gamers wellicht wel voor bepaalde games gewoon in de buurt van de ps5 willen gamen.

Sony had het ook een functie als controller moeten geven. In een 'noodgeval' kan je zo nog een tweede controller opdiepen voor een potje fifa als je maar 1 dual sense in huis hebt. Of specifiek games maken die iets toevoegen op de portal. Een battlefield commander map voor battlefield bvb. Of een inventory in diablo of andere rpg, of een achteruitkijkspiegel in gt7 (of pitcrew commands)... Niet iets wat nodig is voor de game, maar wat kan geïmplementeerd worden als leuke extra.

Nu is het inderdaad nogal karig. En ja, daarmee spreek ik mezelf inderdaad tegen. Ik vind het nog steeds geen duur apparaat (daar gingen mijn eerste posts over). Maar misschien hadden ze het duurder moeten maken (350 euro of zo) en er gewoon nog iets langer aan werken om er nog net iets meer mee te doen.

Als dit weer zou falen, zal sony weer de verkeerde conclusie trekken dat het met handheld nooit iets wordt. Maar daar zorgen ze dan zelf voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• About2Break
FokschaapX schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:24:
[...]

Deco's van Ziggo abbo of zelf los aangeschaft?
Zelf los een deco X60 set aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsint
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-08 10:23
[...]

Ik heb zelf de HDMI-CEC uitgezet, mogelijk kan je dat eerst proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Amos_x schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:33:
[...]

Maar wie wil steeds de hdmi kabel uittrekken om even in de andere kamer op de portal te gamen? Of omgekeerd, terug insteken als je wel op de tv wil gamen? Hmdi poort wijst naar de muur (vaak genoeg) dus console pakken, omdraaien, of blind pluggen/unpluggen.

Niet echt een oplossing lijkt me.
Ook meer een work-around voor nu. Valt wel te patchen.

DF belicht het heel technisch (logisch) en dan hebben ze een punt. Echter, vooraf was al duidelijk wat voor product dit was. Wat het deed en wat het vooral niet deed. Remote play in een dedicated Playstation device, met een perfecte omvang qua scherm en met goede controllers. Niks minder, niks meer. Sony levert exact dat. Dus wat mij betreft niet geheel terecht om dit product af te branden op punten die Sony nooit heeft beweerd dat het zou doen. Stiekem had iedereen gehoopt dat de Portal beter kan streamen dan andere devices, wellicht zelfs Wii U achtige praktijken. Vooral dat laatste is onhaalbaar, omdat de Wii U was ontwikkeld met streaming in het achterhoofd. Die heeft daar hardware voor aan boord die de PS5 niet heeft.

Ik zie dat mensen de Portal terugsturen, weer een telefoon op hun controller klikken en weer in gaan stappen als de Portal verbeterd is. Persoonlijk doe ik dat niet. Voor € 220 is dit echt een prima geprijsd apparaat voor wat het doet. Remote play op andere apparaten is wat mij betreft niet fijner of beter dan op de Portal. De combinatie van het scherm en controller maken het echt een fijne ervaring.
Ik twijfel. Eerst was ik verkocht, want planar drives voor € 220. Maar nu lees ik wat gemengde reviews. De earbuds klinken alleen goed met games. Muziek is dramatisch, bellen is dramatisch, geen ANC (kan ik nog over heen komen), geen ondersteuning voor EQ's om voornoemde te corrigeren. Ik lees ook weer superlatieven. Dat de muziek performance beter is dan van de XM5....

Wellicht moet ik ze bestellen om te proberen. Bevallen ze niet gaan ze weer weg.. Maar ik twijfel nog wel heel erg.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 27-11-2023 12:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Hulleman schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:31:
[...]
Stiekem had iedereen gehoopt dat de Portal beter kan streamen dan andere devices, wellicht zelfs Wii U achtige praktijken. Vooral dat laatste is onhaalbaar, omdat de Wii U was ontwikkeld met streaming in het achterhoofd. Die heeft daar hardware voor aan boord die de PS5 niet heeft.
Niks hield Sony tegen om dat wel te ondersteunen. De PS5 heeft al low-latency video via USB voor de PSVR2. Via diezelfde route hadden ze achteraf een dedicated draadloze connectie, zoals de WiiU, kunnen ontwikkelen. Dus wat mij betreft is het punt van Digital Foundry wel terecht.

Voor nu is de Playstation Portal, in mijn ogen, hoofdzakelijk een QoL product.

[ Voor 6% gewijzigd door Caayn op 27-11-2023 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Caayn schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:39:
[...]
Niks hield Sony tegen om dat wel te ondersteunen. De PS5 heeft al low-latency video via USB voor de PSVR2. Via diezelfde route hadden ze achteraf een dedicated draadloze connectie, zoals de WiiU, kunnen ontwikkelen. Dus wat mij betreft is het punt van Digital Foundry wel terecht.

Voor nu is de Playstation Portal, in mijn ogen, hoofdzakelijk een QoL product.
Goed punt ja, desnoods een usb-c dongle transmitter. Misschien kom je dan in de problemen met allerlei reglementen ivm frequentiebanden die je wel of niet mag gebruiken, wat nog eens verschillend kan zijn in elke markt.

Voor gamen in dezelfde ruimte, of kleinere appartementen die je in grote steden vaak ziet, heb je hiermee 80% van de gebruikers te pakken, met een bijna zero latency

[ Voor 10% gewijzigd door Amos_x op 27-11-2023 13:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twixie
Tweakers review : YouTube: Overbodig of juist heel handig? - PlayStation Portal Review (blijkbaar nog niet op de homepage hier)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderooij
vandaag https://www.amazon.nl/gp/...f=ppx_pt2_dt_b_prod_image mogen ontvangen, net geplakt en zit er goed op (thumbsup).

Gelukkig nog 2 over :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Net geprobeerd icm The crew Motorfest. Conclusie, maakt geen verschil. The crew is net op het randje speelbaar hier op de portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sderooij schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:45:
vandaag met mijn deco's even wat instellingen getweakt, en loopt vele malen beter nu.

De ps5 en de portal beiden op "woonkamer" als voorkeur, met 5gh en mogelijkheid tot mesh. Beiden ook high prio.

So far so good :)
Mooi dat dit goed werkt, terwijl dit juist niet de aanbevolen instellingen zijn :p
De aanbeveling is om mesh (seamless roaming) juist niet gebruiken en de PS5 bedraad aan te sluiten.

Hoe loopt het nu bij jou? Volledig strak 60fps en geen artefacts?

Ik zal de PS5 ook eens draadloos verbinden, kijken hoeveel impact dat heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 28-11-2023 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan0s
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:33
Oef, ben toch nog wel geïnteresseerd in de Portal en heb toch nog een verjaardagscadeau nodig. Heb naar aanleiding van het DF filmpje zelf in huis met Remote Play getest op mijn laptop. Alles via WiFi speelt voor geen meter, de vertraging is te groot om lekker te spelen. Vreemd genoeg loopt ook Chaiki een stuk slechter bij mij dan Remote Play.

Maar zodra ik de PS5 met een kabel aansluit werkt Remote Play echt goed, heb Spiderman 2 geprobeerd beneden op de bank en merkt amper iets van de vertraging. So far so good, zo wil ik zeker wel op de Portal spelen. Probleem is alleen dat mijn kpn box beneden staat en de PS5 boven op mijn kantoor. En er is geen fatsoenlijke manier om die kabel helemaal daarheen te trekken. En om nou steeds eerst naar boven te lopen om tijdelijk die kabel erin te steken is ook niet wat je wil, mist een beetje het doel van even snel game opstarten.

Dat wordt nog even creatief worden, anders heeft het geen zin om de Portal aan te schaffen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan0s
.

[ Voor 99% gewijzigd door Daan0s op 28-11-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Daan0s schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:47:
Oef, ben toch nog wel geïnteresseerd in de Portal en heb toch nog een verjaardagscadeau nodig. Heb naar aanleiding van het DF filmpje zelf in huis met Remote Play getest op mijn laptop. Alles via WiFi speelt voor geen meter, de vertraging is te groot om lekker te spelen. Vreemd genoeg loopt ook Chaiki een stuk slechter bij mij dan Remote Play.

Maar zodra ik de PS5 met een kabel aansluit werkt Remote Play echt goed, heb Spiderman 2 geprobeerd beneden op de bank en merkt amper iets van de vertraging. So far so good, zo wil ik zeker wel op de Portal spelen. Probleem is alleen dat mijn kpn box beneden staat en de PS5 boven op mijn kantoor. En er is geen fatsoenlijke manier om die kabel helemaal daarheen te trekken. En om nou steeds eerst naar boven te lopen om tijdelijk die kabel erin te steken is ook niet wat je wil, mist een beetje het doel van even snel game opstarten.

Dat wordt nog even creatief worden, anders heeft het geen zin om de Portal aan te schaffen :(
Misschien kun je een powerline adapter overwegen? Op Reddit lees ik zo nu en dan wel goede berichten daarover i.c.m. de Portal, de werking zal ook wel weer afhangen van je woning. En het is weer een extra kostenpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan0s
GeorgeMichael schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:04:
[...]

Misschien kun je een powerline adapter overwegen? Op Reddit lees ik zo nu en dan wel goede berichten daarover i.c.m. de Portal, de werking zal ook wel weer afhangen van je woning. En het is weer een extra kostenpost.
Thanks, maar inderdaad weer een extra kostenpost. Dan wordt de prijs snel een stuk hoger dan die 200 euro haha. Plus ook geen garantie dat het net zo lekker werkt als met de kabel hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GeorgeMichael schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:04:
[...]

Een poweradapter lijkt me geen goed alternatief voor bedraad internet met als doel het streamen van games. Zelf gebruik ik een poweradapter voor in mn tuinhuis. Voor internet en streamen van video/muziek is dat helemaal perfect. De snelheid is fors lager (ca 25-50% van de max) en de latency is ook rustig 10x hoger. Vooral dat laatste is een probleem voor realtime streaming.

Mocht @Daan0s toch een poweradapter overwegen, zorg er dan voor dat je die poweradapter direct op een stopcontact aansluit die op dezelfde stroomgroep zit als de router. Dan heb je het beste resultaat en dat is op zijn best fors minder dan de max snelheid die je op de wifi behaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twixie
Hulleman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:11:
[...]
Een poweradapter lijkt me geen goed alternatief voor bedraad internet met als doel het streamen van games. Zelf gebruik ik een poweradapter voor in mn tuinhuis. Voor internet en streamen van video/muziek is dat helemaal perfect. De snelheid is fors lager (ca 25-50% van de max) en de latency is ook rustig 10x hoger. Vooral dat laatste is een probleem voor realtime streaming.
Dat zal dan toch enorm van merk tot merk afhangen.
Toen ik hier Remote Play vorige week probeerde, legde de stream het volgende pad af:

PS5 --CAT5-- SG108PE switch --CAT5-- MOCA adapter --coax-- MOCA adapter --CAT5-- Telenet router --CAT5-- Powerline adapter --elektra-- Powerline adapter --CAT5-- SG108PE switch (een andere) --CAT5-- EAP225 access point --5GHz wifi-- iPad Air 2.

Mocht ik dat op voorhand voorgesteld hebben, zou geen kat geloven dat dit zou werken, maar dit ging eigenlijk behoorlijk vlot (getest met GT7).
In dit geval is het echter inderdaad wel zo dat beide powerlines op een stopcontact in dezelfde groep zitten. Tussen verschillende groepen was de snelheid pakken lager (vandaar dat ik switchte naar MOCA).

[ Voor 8% gewijzigd door Twixie op 28-11-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twixie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:19:
[...]

Dat zal dan toch enorm van merk tot merk afhangen.
Toen ik hier Remote Play vorige week probeerde, legde de stream het volgende pad af:

PS5 --CAT5-- SG108PE switch --CAT5-- MOCA adapter --coax-- MOCA adapter --CAT5-- Telenet router --CAT5-- Powerline adapter --elektra-- Powerline adapter --CAT5-- SG108PE switch (een andere) --CAT5-- EAP225 access point --5GHz wifi-- iPad Air 2.

Mocht ik dat op voorhand voorgesteld hebben, zou geen kat geloven dat dit zou werken, maar dit ging eigenlijk behoorlijk vlot (getest met GT7).
In dit geval is het echter inderdaad wel zo dat beide powerlines op een stopcontact in dezelfde groep zitten. Tussen verschillende groepen was de snelheid pakken lager (vandaar dat ik switchte naar MOCA).
Bijzonder dat het toch goed werkt! Wel key dat die powerlines en de router/AP (waar je het bedrade signaal vandaan haalt) op dezelfde groep zitten ja. Ik heb de powerline hier thuis wel eens op een andere groep gehad, maar dan haal ik echt maar 5-10mb/s aan snelheid. Dat was toentertijd op een 200mb abo. Op dezelfde groep fluctueerde het van 50-100mb op een 200mb abo. Ik heb nu een 1gb verbinding, maar nog niet getest wat de powerline nu doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Hulleman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:43:
[...]
Ik heb de powerline hier thuis wel eens op een andere groep gehad, maar dan haal ik echt maar 5-10mb/s aan snelheid. Dat was toentertijd op een 200mb abo. Op dezelfde groep fluctueerde het van 50-100mb op een 200mb abo. Ik heb nu een 1gb verbinding, maar nog niet getest wat de powerline nu doet.
Veel hangt van de technologie af. Ik heb er met HomePlug AV, denk ik, en een theoretische snelheid van 1200 Mbps. Op dezelfde groep haal ik echter ook max 200 Mbps. Tussen verschillende groepen kan dat zakken tot 60 Mbps.
MOCA daarentegen is rete-snel (ik denk dat het tegen de 1Gbps aanleunt) en super stabiel, maar het is ook wel voor een heel specifiek use case, namelijk waarbij je nog oude coax-kabel liggen hebt tussen 2 punten. In mijn relatief oud huis lag er vanuit de garage, vlakbij waar mijn Telenet router hangt, coax naar 4 kamers in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hebben tweakers hier ook wat gedaan met port forwarding voor de Portal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Hulleman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:48:
Dat is sowieso enkel nodig als je van buitenshuis de Portal wil gebruiken, maar dat wist je wellicht wel.
Dan nog is er normaal niets nodig. De PS5 gebruik uPNP wat een protocol is om o.a. aan routers te vragen de juiste poorten te forwarden. Ik kan bvb perfect Remote Play doen van buitenaf zonder dat ik iets op mijn router heb moeten configureren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geraedus
  • Laatst online: 18:34
Hulleman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:48:
Wat ik gedaan heb is het ip adres van de PlayStation 5 ingesteld bij de DMZ van de router, de modem van de ISP staat in bridge modes.

PSN : Geraedus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sderooij
Hulleman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:12:
[...]

Mooi dat dit goed werkt, terwijl dit juist niet de aanbevolen instellingen zijn :p
De aanbeveling is om mesh (seamless roaming) juist niet gebruiken en de PS5 bedraad aan te sluiten.

Hoe loopt het nu bij jou? Volledig strak 60fps en geen artefacts?

Ik zal de PS5 ook eens draadloos verbinden, kijken hoeveel impact dat heeft.
Ik moet zeggen sinds deze aanpassing, heb ik geen enkel moment artefacts gezien en alles strak op 60fps. Heb zelfs nog paar keer het huis rondgelopen zodat ik op de andere hotspots terecht zou komen, geen problemen.

zeer tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik heb dit ding gekocht voor mijn zoontje als kado voor de kerst, maar lees wel enorm veel negatieve reacties. Daar ben ik wel van geschrokken. Ik ben er wat verder ingedoken en zie toch een hoop beperkingen. Sommige dingen wist ik al dus dat is geen excuus, maar er komt steeds meer bij. Misschien zijn sommige dingen onterecht en dat zoek ik nog even uit, want ga niet over één nacht ijs. Alleen alles wijst er steeds meer op dat het een aankoop is die toch terug gaat. Schaar het maar weer onder impulsaankoop haha.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 15:30
Momenteel te koop bij Mediamarkt Tilburg (winkelvoorraad).

Net eentje besteld, ben benieuwd! Reacties zijn wisselend, maar voor mijn use-case - mits stabiel - zou dit ding echt top zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 16:30
Terugkomend op (PlayStation Portal - DF Tech Review - Decent Hardware But Does Remote Play Cut It? - YouTube.
Opvallend is, dat dit verschil mogelijk alleen aanwezig is bij competatieve games. Bij Astro's Playroom is het verschil 4 ms t.o.v. op de TV (reddit). Dit komt omdat Astro's Playroom en ook Spider-Man Remastered sowieso een hogere input lag hebben van ca 120 ms. CoD en Rocket Leauge hebben standaard een veel lagere input lag van 30 0 55 ms (reddit 2)

Wat betekend dat de Portal in huis in ieder geval perfect is voor casual gaming. Onderweg moet je daar nog minimaal 28 ms bij optellen (20 ms 5G + 8 ms glasvezel). Wat alsnog sneller (126 + 28 ms) is dan Spider-Man Remastered @30 fps met 183 ms inputlag.

Ja het is slechter dan de Wii U, maar de Wii u had een veel beperkter bereik. Veel Switch games draaien sowieso in 30 fps modus. Als je de Portal met de Switch vergelijkt voor onderweg, dan kan het verschil dus nog best meevallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nosfertu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:27
Twijfel of ik er 1 wil halen. Ben een gamende vader waarbij de tv thuis te vaak in gebruik is. De usecase voor dit apparaat is voor mij helemaal top. Thuis prima wifi en 1gb internet.

Kon er nog eentje ophalen bij Mediamarkt Arnhem. Maar die is nu ook weg zie ik. Gewoon even geduld hebben tot ie weer op voorraad is. En ik vertik het om al weer via scalpers er eentje te kopen voor minimaal 300 euro... Marktplaats staat er al weer vol mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gruijters
nosfertu schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:39:
Twijfel of ik er 1 wil halen. Ben een gamende vader waarbij de tv thuis te vaak in gebruik is. De usecase voor dit apparaat is voor mij helemaal top. Thuis prima wifi en 1gb internet.

Kon er nog eentje ophalen bij Mediamarkt Arnhem. Maar die is nu ook weg zie ik. Gewoon even geduld hebben tot ie weer op voorraad is. En ik vertik het om al weer via scalpers er eentje te kopen voor minimaal 300 euro... Marktplaats staat er al weer vol mee.
Dit is precies mijn use-case. Mijn TV is 9/10 bezet en als de rust rond het avonduur is wedergekeerd begint de vrouw langzaam met het innemen van de TV.
Ik heb de Portal net opgehaald bij MM Tilburg, dus ik ben benieuwd als ik deze vanavond kan gaan testen.
Ik heb zelf ook 1gb glasvezel icm Ubuiqiti router/accespoints.
PS5 helaas niet met kabel aangesloten, dus daar ben ik nog het meeste bang voor. Voor de rest is mijn Wifi subliem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan0s
Gruijters schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:30:
[...]

Dit is precies mijn use-case. Mijn TV is 9/10 bezet en als de rust rond het avonduur is wedergekeerd begint de vrouw langzaam met het innemen van de TV.
Ik heb de Portal net opgehaald bij MM Tilburg, dus ik ben benieuwd als ik deze vanavond kan gaan testen.
PS5 helaas niet met kabel aangesloten, dus daar ben ik nog het meeste bang voor. Voor de rest is mijn Wifi subliem.
Mijn WiFi is gewoon goed, overal in huis goed bereik etc. Maar het verschil met kabel en zonder kabel was immens. Maar zoals wel blijkt is de ervaring echt bij iedereen anders, hoop voor je dat het via WiFi wel gewoon goed is ;)

Op de Mediamarkt site zijn overigens constant steeds andere winkels waar ze op te halen zijn, net ook in Assen en Hoofddorp (helaas niet echt in de buurt voor mij). Hopelijk snel voorraad!

[ Voor 10% gewijzigd door Daan0s op 29-11-2023 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nosfertu schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:39:

Prima wifi en 1gb internet zegt echt niks over hoe de Portal gaat presteren. Ik heb 1gb internet en een volledig bedraad netwerk liggen. De apparatuur die de wifi verzorgd is op elke verdieping bedraad verbonden met de router. De PS5 direct bedraad verbonden aan de router. Razendsnel internet, met lage latency en toch is de prestatie van de Portal echt net aan goed. Soms 60fps met strak beeld, maar in de helft van de tijd framedrops en streaming artefacts. Prima op te spelen, het belemmerd mijn plezier niet en de Portal gaat zeker niet retour. Maar ik had in mijn situatie toch betere prestaties verwacht. Helemaal als ik lees dat sommige mensen een locked 60fps ervaring hebben met een volledig draadloos netwerk 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 29-11-2023 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gruijters
Daan0s schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:39:
[...]

Mijn WiFi is gewoon goed, overal in huis goed bereik etc. Maar het verschil met kabel en zonder kabel was immens. Maar zoals wel blijkt is de ervaring echt bij iedereen anders, hoop voor je dat het via WiFi wel gewoon goed is ;)
Dit lees ik inderdaad meer (ook Tweakers review)!
Ik heb toch maar de 'gok' genomen, aangezien ik best tevreden was met PS remote op mijn iPad..

Ik zal vanavond / morgen wel even een update plaatsen van mijn eerste bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gruijters schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:30:
[...]

Afwachten hoe het gaat presteren. Heb je de accespoints bedraad aangesloten met de router (of onderling)? Dat scheelt ook veel latency.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gruijters
Hulleman schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:50:
[...]

Afwachten hoe het gaat presteren. Heb je de accespoints bedraad aangesloten met de router (of onderling)? Dat scheelt ook veel latency.
Yes, die zijn bedraad aangesloten. PS5 staat er enkele meters vanaf, maar een kabel leggen zonder het te zien, kan helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:05

spaceboy

Op grote hoogte

Daan0s schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:39:
[...]

Op de Mediamarkt site zijn overigens constant steeds andere winkels waar ze op te halen zijn, net ook in Assen en Hoofddorp (helaas niet echt in de buurt voor mij). Hopelijk snel voorraad!
Met de berg retour-zendingen denk ik wel dat de kans ook steeds groter is dat je een 2ehands exemplaar krijgt, want Sony zal al die 1000'en units vast niet in de kliko mikken. Weet iemand hoe dat zit? Ik koop wel zo'n ding als hij over een jaar voor 100 euro ergens te koop is. 8)

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan0s
spaceboy schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:52:
[...]

Met de berg retour-zendingen denk ik wel dat de kans ook steeds groter is dat je een 2ehands exemplaar krijgt, want Sony zal al die 1000'en units vast niet in de kliko mikken. Weet iemand hoe dat zit? Ik koop wel zo'n ding als hij over een jaar voor 100 euro ergens te koop is. 8)
Lijkt me niet dat Sony (of een MM bijv) zomaar tweedehands spullen mogen verkopen als nieuw? Zonder het te vermelden. Geen idee waar die retourzendingen blijven maar lijkt me sterk dat je een nieuwe koopt terwijl die gewoon tweedehands is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
spaceboy schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:52:
[...]

Dit is inderdaad waar ik deze ochtend ook over nadacht. Lijkt erop dat de spontane winkelvoorraad voorkomt uit retouren, echter heb ik er net eentje opgehaald. Doos was helemaal gesealed en daarbij de PS Portal zelf ook nog in orginele verpakking en screenprotector. Gekeken voor evt. vingerafdrukken maar dit was ook niet het geval.
Mogelijk dat ze retour gaan naar een service center waar ze even snel worden nagekeken, gereinigd en verpakt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:05

spaceboy

Op grote hoogte

Gruijters schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:56:
[...]

Dit is inderdaad waar ik deze ochtend ook over nadacht. Lijkt erop dat de spontane winkelvoorraad voorkomt uit retouren, echter heb ik er net eentje opgehaald. Doos was helemaal gesealed en daarbij de PS Portal zelf ook nog in orginele verpakking en screenprotector. Gekeken voor evt. vingerafdrukken maar dit was ook niet het geval.
Mogelijk dat ze retour gaan naar een service center waar ze even snel worden nagekeken, gereinigd en verpakt??
Ik vermoed zoiets ja. En op zich is het (enige) goede nieuws dat de units die retour worden gestuurd denk ik in 95% van de gevallen niet echt kapot zijn (drifting stick, kras op scherm, etc.) maar worden geretourneerd omdat het toch wel een beetje een matig product is (ja ik weet het, ieder z'n mening, maar ik vind dat Sony toch een klein beetje een miskleun heeft begaan hier) of dat iemand gewoon z'n netwerk niet goed getuned heeft (voor whatever reason, waar ik nogmaals vooral Sony als schuldige ervaar en ik vind niet dat je van Piet en Ingrid kan verwachten dat ze gaan netwerk-troubleshooten). :+

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Hulleman schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:47:
[...]

Prima wifi en 1gb internet zegt echt niks over hoe de Portal gaat presteren. Ik heb 1gb internet en een volledig bedraad netwerk liggen. De apparatuur die de wifi verzorgd is op elke verdieping bedraad verbonden met de router. De PS5 direct bedraad verbonden aan de router. Razendsnel internet, met lage latency en toch is de prestatie van de Portal echt net aan goed. Soms 60fps met strak beeld, maar in de helft van de tijd framedrops en streaming artefacts. Prima op te spelen, het belemmerd mijn plezier niet en de Portal gaat zeker niet retour. Maar ik had in mijn situatie toch betere prestaties verwacht. Helemaal als ik lees dat sommige mensen een locked 60fps ervaring hebben met een volledig draadloos netwerk 8)7
UniFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:57
Waarom zeg je dit? Ik heb hier ook Unifi, en af en toe toch ook wel wat drops en artefacts, soms een uur niks, soms na 5 minuten al drops...
Wat weet jij meer dan ik???

No Gillette, No Minette

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giantgiantus
Kerberos84 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:12:
[...]

Waarom zeg je dit? Ik heb hier ook Unifi, en af en toe toch ook wel wat drops en artefacts, soms een uur niks, soms na 5 minuten al drops...
Wat weet jij meer dan ik???
Ik heb ook alles netjes met UniFi in mijn huis. Alles bedraad met wifi punten op elke verdieping. Ik merkte ook wel wat mindere prestaties af en toe. Heb voor de gein eens mijn kpn router teruggeplaatst. Prestaties zijn eigenlijk veel stabieler en beter :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bliksem B schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:51:
Terugkomend op (PlayStation Portal - DF Tech Review - Decent Hardware But Does Remote Play Cut It? - YouTube.
Opvallend is, dat dit verschil mogelijk alleen aanwezig is bij competatieve games. Bij Astro's Playroom is het verschil 4 ms t.o.v. op de TV (reddit). Dit komt omdat Astro's Playroom en ook Spider-Man Remastered sowieso een hogere input lag hebben van ca 120 ms. CoD en Rocket Leauge hebben standaard een veel lagere input lag van 30 0 55 ms (reddit 2)

Wat betekend dat de Portal in huis in ieder geval perfect is voor casual gaming. Onderweg moet je daar nog minimaal 28 ms bij optellen (20 ms 5G + 8 ms glasvezel). Wat alsnog sneller (126 + 28 ms) is dan Spider-Man Remastered @30 fps met 183 ms inputlag.

Ja het is slechter dan de Wii U, maar de Wii u had een veel beperkter bereik. Veel Switch games draaien sowieso in 30 fps modus. Als je de Portal met de Switch vergelijkt voor onderweg, dan kan het verschil dus nog best meevallen?
Je weet dat je verwijst naar een Reddit bericht van 2 maanden die een test heeft gedaan met een youtube video? Diegene had zelf de portal niet in handen en heeft frames geteld van een youtube video. Dat geeft gewoon geen goed beeld van de werkelijkheid. Je hebt geen idee op hoeveel frames de video is gecodeerd. 4ms verschil lijkt mij ook enorm onwaarschijnlijk, dit zal meer iets van 60ms zijn. Ik heb bijvoorbeeld ook F.i.s.t gespeeld en daar merk je die extra lag ook zeker wel.

Als je dan de wii U gaat vergelijken met de portal dan kom je toch echt bedrogen uit. De wii u had maar een paar ms latency, maar de portal heeft minimaal 60ms. Dus dan kan je het ook niet vergelijken met een switch waar een game native op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
giantgiantus schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:14:
Heb voor de gein eens mijn kpn router teruggeplaatst. Prestaties zijn eigenlijk veel stabieler en beter :).
Waarbij de router ook wifi verzorgd? Ik heb de wifi van de router momenteel uitgeschakeld. Wil nog wel eens kijken wat er gebeurd als ik dat weer aanzet en alleen de Portal laat verbinden met de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 16:30
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:55:
[...]

Je weet dat je verwijst naar een Reddit bericht van 2 maanden die een test heeft gedaan met een youtube video? Diegene had zelf de portal niet in handen en heeft frames geteld van een youtube video. Dat geeft gewoon geen goed beeld van de werkelijkheid. Je hebt geen idee op hoeveel frames de video is gecodeerd. 4ms verschil lijkt mij ook enorm onwaarschijnlijk, dit zal meer iets van 60ms zijn. Ik heb bijvoorbeeld ook F.i.s.t gespeeld en daar merk je die extra lag ook zeker wel.
Ja dat weet ik. Hij geeft ook duidelijk aan dat het gaat om een video van 24 fps. Zie ook de statistieken op Youtube: 1920x1080@24. Daarnaast vergelijkt hij het met zijn eigen tests met een iPhone waar hij iets slechtere inputlag heeft (ca 10 ms extra). Ja het is wat onnauwkeurig, maar het geeft een redelijke schatting. (het is 1/24 seconde/ 42 ms meer of minder). 2 a 3 frames = 84 a 126 ms.

Maar het lijkt logisch te zijn, op basis van de bekende inputlag van bestaande games (zie reddit 2 link): zijn test met een Dual Sense controller komt overeen met tests van andere mensen. Astro Playroom, lijkt nou eenmaal meer input lag te hebben. De vraag is dan of het Sony gelukt is om de inputlag bij games met meer latency, minder input lag te geven dan bij games van uit zich zelf al een lage latency hebben.
Als je dan de wii U gaat vergelijken met de portal dan kom je toch echt bedrogen uit. De wii u had maar een paar ms latency, maar de portal heeft minimaal 60ms. Dus dan kan je het ook niet vergelijken met een switch waar een game native op draait.
Dat kan prima. Als jij een game op je PS5 of 120 fps speelt, heb je sowieso minder inputlag. Stel je streamt @60 fps, dan staat er een frame altijd 4x zo snel (t.o.v. een 30 fps game) klaar om gestreamd te kunnen worden. Daarom zorgt V-sync altijd voor meer inputlag (het spel hoeft niet te wachten). De inputlag van een 30 fps game, is daarom sowieso een stuk hoger. Bij de PS5 is dat bij Spiderman @ 30fps 183 ms inputlag. Gemakshalve ga er van uit dat een Switch game @ 30 fps hetzelfde doet. Als je dus een zelfde game op 120 of 60fps game kan spelen. Dan zit je met extra inputlag van 60-80 ms, op een vergelijkbare spelervaring.

[ Voor 28% gewijzigd door Bliksem B op 29-11-2023 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bliksem B schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:47:
[...]

Ja dat weet ik. Hij geeft ook duidelijk aan dat het gaat om een video van 24 fps. Zie ook de statistieken op Youtube: 1920x1080@24. Daarnaast vergelijkt hij het met zijn eigen tests met een iPhone waar hij iets slechtere inputlag heeft (ca 10 ms extra). Ja het is wat onnauwkeurig, maar het geeft een redelijke schatting. (het is 1/24 seconde/ 42 ms meer of minder). 2 a 3 frames = 84 a 126 ms.

Maar het lijkt logisch te zijn, op basis van de bekende inputlag van bestaande games (zie reddit 2 link): zijn test met een Dual Sense controller komt overeen met tests van andere mensen. Astro Playroom, lijkt nou eenmaal meer input lag te hebben. De vraag is dan of het Sony gelukt is om de inputlag bij games met meer latency, minder input lag te geven dan bij games van uit zich zelf al een lage latency hebben.

[...]

Dat kan prima. Als jij een game op je PS5 of 120 fps speelt, heb je sowieso minder inputlag. Stel je streamt @60 fps, dan staat er een frame altijd 4x zo snel (t.o.v. een 30 fps game) klaar om gestreamd te kunnen worden. Daarom zorgt V-sync altijd voor meer inputlag (het spel hoeft niet te wachten). De inputlag van een 30 fps game, is daarom sowieso een stuk hoger. Bij de PS5 is dat bij Spiderman @ 30fps 183 ms inputlag. Gemakshalve ga er van uit dat een Switch game @ 30 fps hetzelfde doet. Als je dus een zelfde game op 120 of 60fps game kan spelen. Dan zit je met extra inputlag van 60-80 ms, op een vergelijkbare spelervaring.
Alleen dan ga je er vanuit dat de Wii u en de switch games altijd op 30fps draaien. Maar dat is niet het geval, er zijn genoeg games die op 60fps draaien namelijk.

De Wii u tablet gaf altijd exact dezelfde ervaring als op de console bij elke game ongeacht op welke fps deze draait. Aangezien de tablet altijd 2ms extra lag gaf. Dat is bij de portal natuurlijk anders, daar heb je niet dezelfde ervaring onder dezelfde condities als op de console. Daarnaast heb je het ook over 120fps, dat doet de portal sowieso niet, dus dat is niet aan de orde. De portal kan max 60fps aan, dus het voordeel van lage inputlag op 120fps kan je niet op de portal krijgen.

Tuurlijk kan je in bepaalde situaties dezelfde inputlag voor elkaar krijgen. Als je een game hebt die op de switch een enorm hoge inputlag heeft en dat je die op de ps5 op 60fps kan spelen. Dan kan je wellicht een vergelijkbare situatie creëren. Maar dan alsnog heb je ook nog frametimes, dat is sowieso de vraag of je die met streaming net zo smooth krijgt als lokaal.

Maar dan nog denk ik niet dat je dezelfde ervaring kan krijgen onderweg als met de switch. Aangezien je netwerk altijd ideaal moet zijn, als je onderweg bent dan is het geheel afhankelijk wat de afstand is, of je stil staat of beweegt. We weten allemaal dat zelfs bellen in de trein of auto soms nog steeds een probleem kan zijn. Hoe verder je van de ps5 bent hoe hoger de inputlag gaat worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2023 18:11 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 19 Laatste

Let op:
Gezien de slechte verkrijgbaarheid de laatste tijd wat aanvullende regels:
- geen rants / gezeur / discussie over scalping
- geen V&A
- voorraad bij winkels mag gepost worden, maar een hele discussie over de slechte voorraad draagt niks bij.
- geen 'statusupdates' van je bestellingen of leveringen.

Gebruik bij connectieproblemen de zoekfunctie; dit is al veelvuldig besproken en er staan zat tips in het topic.