Heb deze ook gezien. De portal (en de komende review) was al ter sprake gekomen in hun podcast, ik wachtte dus met ongeduld op deze video. Maar van DF verwacht ik, en heb ik liever, dat ze hun tijd ervoor nemen.
Tja, inderdaad, allemaal zaken wat al duidelijk was uit dit topic en andere reviews. De eerste console ooit waarop niet iedereen dezelfde experience zal hebben. Inderdaad best bizar als je er zo over nadenkt.
Dit is een hardware 'wrapper' rond een software product.
Uiteindelijk kan je het gebruik in drie grote scenario's opdelen. Binnenshuis in de omgeving van de ps5 zelf. Binnenshuis niet binnen bereik van een console, maar op je wifi. Buitenshuis (wifi/5G).
Voor dat eerste hadden ze inderdaad echt iets moeten/kunnen maken als de WiiU, met custom hardware en een directe wireless link tussen de ps5 en de portal. Ik denk dat je nog het vaakst de portal zal gebruiken in de woonkamer, voor de gezelligheid. Of voor games waar een 200 Watt verbruikende 75" Oled weinig meerwaarde heeft. Dan had je op zijn minst de keuze gehad tussen 'no latency direct link'' (0-10ms), wifi latency (80-100ms) en hoge latency (meerdere hops, externe wifi, 5G).
En dan hadden veel gamers wellicht wel voor bepaalde games gewoon in de buurt van de ps5 willen gamen.
Sony had het ook een functie als controller moeten geven. In een 'noodgeval' kan je zo nog een tweede controller opdiepen voor een potje fifa als je maar 1 dual sense in huis hebt. Of specifiek games maken die iets toevoegen op de portal. Een battlefield commander map voor battlefield bvb. Of een inventory in diablo of andere rpg, of een achteruitkijkspiegel in gt7 (of pitcrew commands)... Niet iets wat nodig is voor de game, maar wat kan geïmplementeerd worden als leuke extra.
Nu is het inderdaad nogal karig. En ja, daarmee spreek ik mezelf inderdaad tegen. Ik vind het nog steeds geen duur apparaat (daar gingen mijn eerste posts over). Maar misschien hadden ze het duurder moeten maken (350 euro of zo) en er gewoon nog iets langer aan werken om er nog net iets meer mee te doen.
Als dit weer zou falen, zal sony weer de verkeerde conclusie trekken dat het met handheld nooit iets wordt. Maar daar zorgen ze dan zelf voor.