Op dit soort topics zitten meestal de mensen die tegen wat problemen aanlopen en mensen die willen kijken of het wat voor ze is. Maar dan toch ook even (er zjin er meerdere hier hoor) een positieve ervaring van mijn kant.
Apparaat is mooi degelijk met een fantastisch scherm. Ligt goed in de hand en doet inderdaad met dezelfde kwaliteit de rumble. Verder twee verticale lichtstrepen langs de grips die afhankelijk van het spel inhoudelijk anders ingevuld worden (bij bijvoorbeeld Teardown als de politie je komt oppakken afwisselend rood/blauw, bij Ratchet and Clank groen, etc), uiteraard ook uit te zetten, maar ik vind het wel wat hebben.
Ik heb daarnaast ook een Steamdeck (met Chiaki uiteraard), maar je merkt toch dat het scherm groter en beter is, de accuduur (duh, want streamen, niet zelf processen) veel langer is. Een paar dingen waren qua gebruik mij in eerste instantie niet duidelijk:
- we hebben meer mensen in het gezin die hier mee zou willen spelen, dus multi-user. Dit werkt dus niet via switchen van user op de PS5, maar je moet van de Portal uitloggen en de nieuwe user moet zich aanmelden. Er is geen user switch, die alle credentials opgeslagen heeft, maar dit gaat via een QR-code, die naar de PS-app verwijst en dan een simpel 'goedkeuren' vraagt. De gebruiker meldt zich aan met zijn eigen PSN-account.
- overlay van de Portal. Zolang je niet connected ben met een PS5 heb je je user balk in beeld, maar hoe kom je bij dat menu als je wel connected bent (want alles wat je indrukt vertaalt zich in input voor de connected PS5)? Ik moest even de handleiding opzoeken op internet, maar dat is dus een swipe van rechtsboven richting het links/midden van het scherm. Die beweging komt ook even langs bji de allereerste instelling, maar die vergeet je wel snel.
- de batterij wordt weergegeven met een drie blokjes systeem. Ik zou blijer zijn met een percentage, maar dat is er niet. Ook voor het opladen is geen echte indicator aanwezig (gewoon een lampje zoals de Steamdeck, is dat nou zo moeilijk?). Maar via een Reddit tip kwam ik erachter dat je de Portal ook echt af kan sluiten (lang power indrukken) en als je dan een laadkabel erin hebt, dan kan je op elk moment kort op het Power-knopje drukken om in het midden van het scherm het percentage van de accu te laten zien. Dat mag van mij altijd...
In eerste instantie, toen ik hem woensdag aan had gezet, schrok ik even van de slechte stream kwaliteit. Maar dat werd iets meer dan een minuut later veel beter. Soms begint hij de eerste minuut even wat grof en lijkt later langzaam in te trainen en door te hebben dat het netwerk meer aan kan, waarna het scherm gewoon haarscherp wordt (en dat ook niet meer laat gaan). Echt nul klachten over ghosting of wat dan ook met dit scherm.
Mijn thuisnetwerk bestaat uit een KPN Box 12 als modem/router/DHCP-server, daarnaast heb ik een Deco M9 mesh netwerk, in accesspoint modus, maar waarbij alle APs wel een Ethernet backhaul hebben. De PS5 zit aan een van de APs vast via ethernet (1e verdieping).
Je merkt soms wel dat er een frame geskipt wordt en soms dat een input niet geregistreerd is, maar dit is zeer sporadisch en absoluut geen dealbreaker. Voor mijn situatie en gebruik een ideaal systeem om te gebruiken en deze gaat dus ook zeker niet meer weg. En ik verwacht eerlijk gezegd wel dat we op termijn een update gaan krijgen zodat je ook met PSN Premium spellen kan streamen (betere use case voor buiten de deur). Ik denk dat ze echter eerst even de temperatuur van het water willen testen: wat vinden consumenten hiervan en hoeveel gaan we er terug krijgen wegens slechte thuisnetwerken? Ik verwacht dat het relatief snel met een softwareupdate gefikst kan worden, maar ze zullen dan hoogstwaarschijnlijk ook wat aan de capaciteit van de servers moeten gaan aanpassen.
Misschien ook nog even aanvullend: ik zie mensen dit vergelijken met Remote play op een Ipad of een laptop. Ja, prima, maar er is een héél groot gemakt van één apparaat waar alles in zit en zo handzaam is. Ik zit gewoon echt niet relaxed op de bank met een Ipad ergens op (tafel, schoot) en een controller in mijn hand. Dit is zooooo veel relaxter...
[
Voor 4% gewijzigd door
Armada op 18-11-2023 14:43
]