Ik heb Odido en bij mij werkt het gewoon. Duurt even voordat de Portal verbinding heeft gemaakt maar daarna werkt t goed.Mars18 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 06:09:
Probeer met mijn mobiel als hotspot te verbinden
Echter geen verbinding. Lees dat bij odido niet kan?
Heb helaas odido
Dank voor de reactie, maar krijg meerdere keren kan geen verbinding maken, terwijl de hotspot wel aan is, en ik wel internet heb op de portalDaan0s schreef op maandag 15 januari 2024 @ 07:30:
[...]
Ik heb Odido en bij mij werkt het gewoon. Duurt even voordat de Portal verbinding heeft gemaakt maar daarna werkt t goed.
Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen
Ik heb ook Odido en kan met mijn Portal gewoon op mijn mobiele Hotspot. Ik weet niet waar je dat hebt gelezen, maar het is onzin dat dit per definitie niet kan bij Odido.Mars18 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 06:09:
Probeer met mijn mobiel als hotspot te verbinden
Echter geen verbinding. Lees dat bij odido niet kan?
Heb helaas odido
PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!
Ik had eerst ook problemen met verbinden via Odido, ik moest de juiste poorten forwarden vanaf mijn router, toen werkte het prima. Dit gaat automatisch met UPnP, maar dat heb ik uit staan. Mogelijk dat je daar even naar moet kijken.
Ik heb zowel mobiel als internet via Odido, ga er vanavond naar kijkensroebert schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:44:
Ik had eerst ook problemen met verbinden via Odido, ik moest de juiste poorten forwarden vanaf mijn router, toen werkte het prima. Dit gaat automatisch met UPnP, maar dat heb ik uit staan. Mogelijk dat je daar even naar moet kijken.
Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen
Gisteravond even twee potjes Fifa gespeeld, maar denk niet dat dit een goede game voor remote play is. Het scherm van iPad was overigens wel primaAnoniem: 306567 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:35:
[...]
Wanneer je het vergelijkt met de standaard remote play app wel. Maar in sommige gevallen is de app chiaki nog steeds beter dan de portal zelf. Dus het verschilt per game.
Later nog maar eens proberen met diablo.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Ik heb 0 problemen met FC24 In combinatie met de portal.Bossie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:17:
[...]
Gisteravond even twee potjes Fifa gespeeld, maar denk niet dat dit een goede game voor remote play is. Het scherm van iPad was overigens wel prima
Later nog maar eens proberen met diablo.
PSN : Geraedus
Timed shooting was voor mij in ieder geval een probleem terwijl ik offline speeldeGeraedus schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:44:
[...]
Ik heb 0 problemen met FC24 In combinatie met de portal.
Vandaar ook de vraag eerder of de portal extra optimalisaties tov remote play aangezien mijn iPad Pro waarschijnlijk een krachtiger apparaat is dan de portal?
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Portal maakt verbinding via WiFi 6 5GHZ en de 5Ghz is ingesteld op 80mhz ipv 40/80mhz.Bossie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:31:
[...]
Timed shooting was voor mij in ieder geval een probleem terwijl ik offline speelde![]()
Vandaar ook de vraag eerder of de portal extra optimalisaties tov remote play aangezien mijn iPad Pro waarschijnlijk een krachtiger apparaat is dan de portal?
Verder niks speciaals veranderd.
Wel een tip is de camera view in FC 24 naar een hogere viewpoint te zetten, maakt het toch net wat overzichtelijker op een kleiner scherm dan een Tv.
De Portal maakt gebruik van Wifi 5 (AC) en gebruikt max 40mhz bandbreedte.Geraedus schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:23:
[...]
Portal maakt verbinding via WiFi 6 5GHZ en de 5Ghz is ingesteld op 80mhz ipv 40/80mhz.
Wel een tip is de camera view in FC 24 naar een hogere viewpoint te zetten, maakt het toch net wat overzichtelijker op een kleiner scherm dan een Tv.
Bedankt voor de correctie. Toch zo ingesteld en ervaar geen problemen tot zo ver.Tux3.14 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:00:
[...]
De Portal maakt gebruik van Wifi 5 (AC) en gebruikt max 40mhz bandbreedte.
Camera staat sowieso op max height, vind het overzicht wel prettig ook op TV.Geraedus schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:23:
[...]
Portal maakt verbinding via WiFi 6 5GHZ en de 5Ghz is ingesteld op 80mhz ipv 40/80mhz.
Misschien dat ik later vanavond nog ff ga testen met andere settings etc, heeft tv resolutie bijvoorbeeld ook impact?
Dat je geen problemen hebt geloof ik welGeraedus schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:02:
[...]
Bedankt voor de correctie. Toch zo ingesteld en ervaar geen problemen tot zo ver.
TV resolutie zou niet uit mogen maken.Bossie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:08:
[...]
Camera staat sowieso op max height, vind het overzicht wel prettig ook op TV.
Misschien dat ik later vanavond nog ff ga testen met andere settings etc, heeft tv resolutie bijvoorbeeld ook impact?
De PS5 maakt er hoe dan ook een 1080p stream van voor de Portal (of lager als je een slechte verbinding hebt). Als je HDMI output settings op 4K of 1080p staan maakt dus niet uit.
In de specsheet van de Snapdragon 662 die in de portal zit staat beschreven dat die 20/40/80mhz ondersteunt op 5ghz wifi. Tenzij Sony het uitgeschakeld heeft lijkt het me dat 80mhz prima moet werken.Tux3.14 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:00:
[...]
De Portal maakt gebruik van Wifi 5 (AC) en gebruikt max 40mhz bandbreedte.
https://www.google.com/ur...Vaw0hsj6oyaDrnvHX5nsnGvBa
Helaas, er zit geen Snapdragon 662 in de Portal. Dat waren de geruchten destijdsDeagle schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:18:
[...]
In de specsheet van de Snapdragon 662 die in de portal zit staat beschreven dat die 20/40/80mhz ondersteunt op 5ghz wifi. Tenzij Sony het uitgeschakeld heeft lijkt het me dat 80mhz prima moet werken.
https://www.google.com/ur...Vaw0hsj6oyaDrnvHX5nsnGvBa
Er zit een Qualcomm SG4150P SoC in, waarvan de specs onduidelijk zijn. Vermoedelijk speciaal voor de Portal gefabriceerd aangezien deze chip nergens anders in voorkomt. Er zijn diverse Teardown video’s te zien waarin je dit kunt terugvinden.
[ Voor 4% gewijzigd door Tux3.14 op 15-01-2024 22:48 ]
Ah ik zie het ja. Ik ben wel benieuwd naar je bron dat max 40mhz supported is.Tux3.14 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:46:
[...]
Helaas, er zit geen Snapdragon 662 in de Portal. Dat waren de geruchten destijds
Er zit een Qualcomm SG4150P SoC in, waarvan de specs onduidelijk zijn. Vermoedelijk speciaal voor de Portal gefabriceerd aangezien deze chip nergens anders in voorkomt. Er zijn diverse Teardown video’s te zien waarin je dit kunt terugvinden.
Die bron ben ikzelfDeagle schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:26:
[...]
Ah ik zie het ja. Ik ben wel benieuwd naar je bron dat max 40mhz supported is.
Misschien dat de PS Portal 80Mhz hardware matig ondersteund, maar is geen enkele keren gebruik van gemaakt. Misschien in de toekomst met een update, maar als de bitstream maximaal 13888 is zie ik daar ook het nut niet van in. Bovendien is 80Mhz ook meer storing gevoelig dan 40Mhz, en dat risico wil je ook niet bij game streaming. Er waren begin december op het internet wel meerdere posts te lezen op het internet dat de Portal max 40Mhz deed, die URL's heb ik zo niet bij de hand.
Het is jammer dat er geen specs bekend zijn van de Qualcomm SoC, anders konden we ook mooi een beetje speculeren in wat ooit nog mogelijk is met de Portal
Ik vond het al vreemd, 5ghz draait bij mij namelijk op 80mhz only. Normaal gesproken als een apparaat een standaard niet ondersteund kan het geen verbinding maken of zodanig onstabiel zijn dat het onwerkbaar wordt.Tux3.14 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:21:
[...]
Die bron ben ikzelfUitvoerig meerdere testen en metingen gedaan. De PS Portal pakt nooit meer dan 40Mhz. Daarin onder andere ook tot de conclusie gekomen dat de piek qua bitstream 13888Kbps is.
Misschien dat de PS Portal 80Mhz hardware matig ondersteund, maar is geen enkele keren gebruik van gemaakt. Misschien in de toekomst met een update, maar als de bitstream maximaal 13888 is zie ik daar ook het nut niet van in. Bovendien is 80Mhz ook meer storing gevoelig dan 40Mhz, en dat risico wil je ook niet bij game streaming. Er waren begin december op het internet wel meerdere posts te lezen op het internet dat de Portal max 40Mhz deed, die URL's heb ik zo niet bij de hand.
Als je 80mhz hebt ingesteld op je 5Ghz netwerk dan heb je ook automatisch 20 en 40 te pakken. Het is geen of of. Het is en en.Geraedus schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:05:
[...]
Ik vond het al vreemd, 5ghz draait bij mij namelijk op 80mhz only. Normaal gesproken als een apparaat een standaard niet ondersteund kan het geen verbinding maken of zodanig onstabiel zijn dat het onwerkbaar wordt.
Een frequentie begint met een kanaal voor 20mhz, zet je 40 en 80 er bij aan dan pakt ie er kanalen bij.
Duidelijk!Tux3.14 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:21:
[...]
Als je 80mhz hebt ingesteld op je 5Ghz netwerk dan heb je ook automatisch 20 en 40 te pakken. Het is geen of of. Het is en en.
Een frequentie begint met een kanaal voor 20mhz, zet je 40 en 80 er bij aan dan pakt ie er kanalen bij.
Gisteren wat gerommeld in de settings van mijn modem van KPN, en nu werkt het wel met een hotspot.
Vanochtend Fortnite in de trein gespeeld, was nog best te doen, alleen helaas op sommige punten wat slecht ontvangst.
Ping was 20/30 viel mij nog mee op 4g.
Dordrecht - Den Haag traject.
Vanochtend Fortnite in de trein gespeeld, was nog best te doen, alleen helaas op sommige punten wat slecht ontvangst.
Ping was 20/30 viel mij nog mee op 4g.
Dordrecht - Den Haag traject.
Anoniem: 306567
Die laatste update heeft heel mooi 10ms er af gesnoept. Maar het connecten met de ps5 is wel echt tergend trager geworden. Ik heb het niet gemeten, maar het voelt alsof het 3x zo lang duurt. Andere mensen hier ook last van?
Hier niet, max 15 seconden als PlayStation uit ruststand moet komen. Amper 10 als ie al aanstaat.Anoniem: 306567 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:49:
Die laatste update heeft heel mooi 10ms er af gesnoept. Maar het connecten met de ps5 is wel echt tergend trager geworden. Ik heb het niet gemeten, maar het voelt alsof het 3x zo lang duurt. Andere mensen hier ook last van?
Hetzelfde hierDaan0s schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:00:
[...]
Hier niet, max 15 seconden als PlayStation uit ruststand moet komen. Amper 10 als ie al aanstaat.
Sluit je de portal/ps5 wel op de juiste manier af? Swipe rechts van boven naar beneden tot het portal menu verschijnt en klik op 'disconnect'. Zet het schuifje aan bij ' zet ps5 in ruststand'. Daarna is het connecten idd zo vlot als hier genoemd wordt. Hiervoor deed ik dit niet en dan moest ik vaak lang wachten.Anoniem: 306567 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:49:
Jup. Sluit hem gewoon op die manier af. Net zoals voor de update.bvsteyn schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:51:
[...]
Sluit je de portal/ps5 wel op de juiste manier af? Swipe rechts van boven naar beneden tot het portal menu verschijnt en klik op 'disconnect'. Zet het schuifje aan bij ' zet ps5 in ruststand'. Daarna is het connecten idd zo vlot als hier genoemd wordt. Hiervoor deed ik dit niet en dan moest ik vaak lang wachten.
Misschien maar weer een factory reset doen. Was bij de vorige update ook dat er bepaalde zaken niet lekker liepen en een factory reset noodzakelijk was. Wellicht wordt de cache niet goed geleegd of zo.
Edit: factory reset heeft het verholpen
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 306567 op 16-01-2024 22:37 ]
Als de PS5 aanstaat is duurt het verbinden vanaf de Portal bij mij maar 2 seconden. In stand-by hooguit 15 seconden.
Mijn theorie, maar ik kan het nog niet hard maken, maar heb een idee waarom het bij sommigen zo lang duurt.
De PS5 zet zijn ethernet poort op 100Mbit in de ‘slimme standby modus’. Bij het opstarten gaat ie naar 1000Mbit. Waarschijnlijk om alle kleine beetjes stroom te besparen. Als een ethernet poort switched tussen 2 snelheden kan dat een korte disconnect betekenen (hooguit een paar MS). Niet alle routers en switches reageren daar even snel op en kan de connectie net te lang zijn dat er voor de client (in dit geval de Portal) een langere time out optreed.
Moet een keer tijd vinden om dat wat beter uit te zoeken
Mijn theorie, maar ik kan het nog niet hard maken, maar heb een idee waarom het bij sommigen zo lang duurt.
De PS5 zet zijn ethernet poort op 100Mbit in de ‘slimme standby modus’. Bij het opstarten gaat ie naar 1000Mbit. Waarschijnlijk om alle kleine beetjes stroom te besparen. Als een ethernet poort switched tussen 2 snelheden kan dat een korte disconnect betekenen (hooguit een paar MS). Niet alle routers en switches reageren daar even snel op en kan de connectie net te lang zijn dat er voor de client (in dit geval de Portal) een langere time out optreed.
Moet een keer tijd vinden om dat wat beter uit te zoeken
Ik vermoed van niet, maar zijn er anderen die kleine 'bumps' voelen met de linker stick als je die ronddraait? Bij mij, als ik een volledige cirkel draai, voel ik op '12uur' en '3 uur' van de cirkel een klein hobbeltje. Alsof er een vuiltje zit onder de thumb stick.
Last ervan is minimaal, maar ik ben toch aan het kijken om een nieuwe Portal te kopen en deze dan terug te sturen onder mom van garantie.
Last ervan is minimaal, maar ik ben toch aan het kijken om een nieuwe Portal te kopen en deze dan terug te sturen onder mom van garantie.
Dat probleem heb ik ook met de Portal. Ik meende dat @Anoniem: 306567 dit probleem ook heeft. Wel jammer, maar niet storend eerlijk gezegd.Sjeefr schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:36:
Ik vermoed van niet, maar zijn er anderen die kleine 'bumps' voelen met de linker stick als je die ronddraait? Bij mij, als ik een volledige cirkel draai, voel ik op '12uur' en '3 uur' van de cirkel een klein hobbeltje. Alsof er een vuiltje zit onder de thumb stick.
Als er hall effect sensoren verschijnen dan gaan die er wel in.
Gisteren eerste ervaring opgedaan met de Portal (met dank aan @RobvG ).
Linken werkt heel soepel en alles is zo opgestart en werkend.
Wel aardig wat “video buffering” momenten tijdens gameplay dus even de WiFi tips uit het forum gisteravond laat aangezet in de router. Vandaag maar even kijken of het verbetering biedt. Het is zeker niet onspeelbaar met Cyberpunk, maar wat minder (of nog beter geen) momenten zou top zijn.
Beeldkwaliteit is dik in orde voor de functie / prijs in mijn ogen. Geluid idd wat hard maar ga hem toch meer met oortjes gebruiken dan op speaker.
Al met al positieve eerste indruk! Gaat voor meer gamemomenten zorgen in 2024
Linken werkt heel soepel en alles is zo opgestart en werkend.
Wel aardig wat “video buffering” momenten tijdens gameplay dus even de WiFi tips uit het forum gisteravond laat aangezet in de router. Vandaag maar even kijken of het verbetering biedt. Het is zeker niet onspeelbaar met Cyberpunk, maar wat minder (of nog beter geen) momenten zou top zijn.
Beeldkwaliteit is dik in orde voor de functie / prijs in mijn ogen. Geluid idd wat hard maar ga hem toch meer met oortjes gebruiken dan op speaker.
Al met al positieve eerste indruk! Gaat voor meer gamemomenten zorgen in 2024
Nieuwe voorraad op de playstation direct site. Zojuist 1 kunnen bestellen 😃. Wachten loont.
Yes!
ook een exemplaar kunnen bestellen! Ben benieuwd
*denkt na over goede signature*
Sinds vandaag in het bezit van de Portal en hoewel ik vooral hyped was, bleef ik ook sceptisch. Maar ik ben omver geblazen over hoe goed het werkt en vooral over hoe goed het er uit ziet. Het beeld is zo enorm scherp en vibrant, echt mooi. Ik ga hier heel veel plezier aan beleven.
[ Voor 10% gewijzigd door joblamie op 17-01-2024 13:42 ]
en ze zijn weer op. ongeveer een beschikbaarheid van een kleine 40 minuten geweest deze keer.Flghter1982 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:31:
Nieuwe voorraad op de playstation direct site. Zojuist 1 kunnen bestellen 😃. Wachten loont.
pfeeew... dan was ik echt net op tijd.Flghter1982 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:45:
[...]
en ze zijn weer op. ongeveer een beschikbaarheid van een kleine 40 minuten geweest deze keer.
Ik heb 'm 5 minuten geleden nog kunnen bestellen bij de Playstation direct. 🥳
[ Voor 4% gewijzigd door Michael_ergo op 17-01-2024 15:51 ]
Klopt. Hetzelfde hier, voelt soms wat vreemd aan.Tux3.14 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:40:
[...]
Dat probleem heb ik ook met de Portal. Ik meende dat @Anoniem: 306567 dit probleem ook heeft. Wel jammer, maar niet storend eerlijk gezegd.
Als er hall effect sensoren verschijnen dan gaan die er wel in.
Tux3.14 in "Playstation Portal"Flghter1982 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:34:
Iemand nog een suggestie voor een goede screenprotector + cover case?
Mijn portal als extra aangeschaft, maar kan weg naar een tweaker die er echt een wil! Tegen retail, alleen verzendkosten zijn dan voor je rekening.
Heb wel interesse zal een dm sturen
//dm gestuurd
//dm gestuurd
[ Voor 23% gewijzigd door Captain Planet op 17-01-2024 19:16 ]
You and I have memories longer than the road ahead
Ik vind het lastig dat de portal geen percentage laat zien tijdens opladen. Hoe weet je dat hij 100% vol zit? Knippert het batterij icoon dan niet meer?
En op welke helderheid hebben jullie het scherm staan?
Bij mij laat hij wel een percentage zien. Mijn portal staat helemaal uit. Dan klik ik kort (druk) de aan en uit knop in en dan staat het percentage er.joblamie schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:07:
Ik vind het lastig dat de portal geen percentage laat zien tijdens opladen. Hoe weet je dat hij 100% vol zit? Knippert het batterij icoon dan niet meer?
Ja, bem 1x vergeten uit te zetten en 2 dagen later toen ik hem weer wou gebruiken was de accu leeg.joblamie schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:17:
Schakelen jullie de Portal helemaal uit als je hem weglegt?
Apart hier alleen maar 3 streepjes.Zorroberner schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:38:
[...]
Bij mij laat hij wel een percentage zien. Mijn portal staat helemaal uit. Dan klik ik kort (druk) de aan en uit knop in en dan staat het percentage er.
OK. Hij start ook behoorlijk snel op, dus compleet uitschakelen na gebruik is ook verder niet zo'n punt. Ga ik dat ook doen. Wel nog benieuwd of iedereen dat zo doet of dat er mensen zijn die de Portal altijd in standby zetten.Geraedus schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:51:
[...]
Ja, bem 1x vergeten uit te zetten en 2 dagen later toen ik hem weer wou gebruiken was de accu leeg.
Tja, zoals met zoveel apparaten: Ga ik 'm in zeer korte termijn nog gebruiken? Dan standby. Ga ik 'm minimaal een halve dag niet gebruiken, dan gewoon uit. Meestal zet ik 'm überhaupt uit. Die opstarttijd is voor mij gewoon geen probleem. In ga even naar de wc, schenk wat drinken in, etc. Optioneel dat ik 'm gedurende een dergelijke activiteit meeneem, zodat ie ook direct met de PS5 kan verbinden.
Ik zet 'm eigenlijk nooit uit, maar altijd standby. Speel in principe elke dag wel een uur a anderhalve uur. Gisteren viel hij compleet uit toen de batterij echt leeg was (had eerdere meldingen hierover genegeerd)..
percentage krijg je alleen te zien als je de portal uitschakeld en hem aan het stroom aansluit.
Gisteren besteld via Playstation, vandaag in huis
net een uurtje Elden Ring gespeeld via de
Portal en mijn eerste indruk is erg positief!
Na alle verhalen hier op het forum over de verbinding enzo ben ik blij dat het out of the box direct soepel loopt. Hier ga ik heel wat tijd mee besteden
Portal en mijn eerste indruk is erg positief!
Na alle verhalen hier op het forum over de verbinding enzo ben ik blij dat het out of the box direct soepel loopt. Hier ga ik heel wat tijd mee besteden
Ik zet hem altijd in stand-by. De eerste dagen zette ik hem helemaal uit maar dan moest ik vaak na het weer aanzetten opnieuw verbinden met mijn netwerk om de PS5 aan te krijgen.
Vanuit stand-by verbindt hij altijd direct en kan ik spelen binnen 20 seconden.
Ik zet de PS5 in rustmodus en dan de Portal via één druk op de aan-/uit-knop in stand-by. Dat doe ik niet via een menu.
Tot nu toe gebruik ik hem meerdere keren per dag en gaat hij elke nacht aan de lader dus hoef niet bang te zijn dat ik hem pak met een lege batterij. Vaak moet ik hem zelfs in de avond al aan de lader hangen om verder te kunnen spelen.
Vanuit stand-by verbindt hij altijd direct en kan ik spelen binnen 20 seconden.
Ik zet de PS5 in rustmodus en dan de Portal via één druk op de aan-/uit-knop in stand-by. Dat doe ik niet via een menu.
Tot nu toe gebruik ik hem meerdere keren per dag en gaat hij elke nacht aan de lader dus hoef niet bang te zijn dat ik hem pak met een lege batterij. Vaak moet ik hem zelfs in de avond al aan de lader hangen om verder te kunnen spelen.
Als je portal helemaal uitstaat en je hangt em aan het stroom, dan zie je een batterijpercentage. Ik denk dat @Zorroberner dat bedoelt.
Heb je niet zoveel aan, omdat je dat percentage liever ziet als de Portal daadwerkelijk aan staat.
Edit: @Geraedus was me al voor zie ik nu.
[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 18-01-2024 15:28 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Toch gek. Die moet al redelijk leeg zijn geweest. Ik heb de mijne er zojuist bijgemaakt om weer eens sinds zaterdag te spelen. Stond nog in stand-by modus. Was binnen 1 seconde aan. Had nog gewoon 2/3 streepjes. Lijkt toch redelijk zuinig te zijn.Geraedus schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:51:
[...]
Ja, bem 1x vergeten uit te zetten en 2 dagen later toen ik hem weer wou gebruiken was de accu leeg.
Ik weet niet of je deze inmiddels hebt. Ik heb hem besteld, komt zaterdag binnen. Ik heb goede ervaring met Spigen hoesjes dus vandaar voor deze.bvsteyn schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:21:
Iemand nog tips voor een goede case voor de portal? Kwam de Spigen Rugged Armor Pro Case tegen op Amazon. Is dat wat? Heeft iemand deze toevallig al besteld?
https://www.amazon.nl/Spi...+portal%2Caps%2C77&sr=8-9
Zit genoeg opbergruimte in, maar wellicht is dat overkill want heb geen adapter of koptelefoon die ik mee moet slepen. Enige eis is dat de portal beschermd is en dat de er tussen de joysticks en de cover wat ruimte zit en dat deze niet ingedrukt worden als je op de case drukt.
haha..na lang twijfelen net voordat ik hier keek ook besteld en hij komt bij mij zaterdag ook binnen..-ET- schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:20:
[...]
Ik weet niet of je deze inmiddels hebt. Ik heb hem besteld, komt zaterdag binnen. Ik heb goede ervaring met Spigen hoesjes dus vandaar voor deze.
Opzich wel een mooie case ja, hoewel ik me erger aan al die flappen en vakjes. Zou het liefst een stevige case willen zonder dat alles, maar dat is lastig te vinden. Het enige dat ik er in kwijt wil is de Portal zelf en geen andere meuk.
Ik vind het wel prettig dat ik er in ieder geval nog een oplader bij kan doen.
Ja, dat is ook mijn idee. Ik heb separaat nog een bluetooth ontvanger besteld waarmee ik mijn airpods kan koppelen met de portal ipv dat ik de pulse headset mee hoef te slepen. Dus dan is wat opbergruimte wel prettig.-ET- schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:20:
Ik vind het wel prettig dat ik er in ieder geval nog een oplader bij kan doen.
gisteren mijn eerste meters gemaakt op de Portal. Zowel PS5 als Portal via WIFI. GT7 gestart (Disk versie) daarin zat wel heel vele vetraging. Die ook na het sluiten van de game bleef. PS5 herstart en vervolgens Diablo 4 gestart. Dat ging al een stuk beter. Ook een potje pinball FX gespeeld. Daarin merkte je ook wel iets van vertraging.
Ik las hier dat het bedraad aansluiten van de PS5 ook een hoop uitmaakt. Dat wordt een klus voor het weekend. Daarna zal ik even laten weten of ik verbetering merk.
Ik las hier dat het bedraad aansluiten van de PS5 ook een hoop uitmaakt. Dat wordt een klus voor het weekend. Daarna zal ik even laten weten of ik verbetering merk.
Kan je op de portal zo een bluetooth ontvanger plaatsen..?bvsteyn schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 06:41:
[...]
Ja, dat is ook mijn idee. Ik heb separaat nog een bluetooth ontvanger besteld waarmee ik mijn airpods kan koppelen met de portal ipv dat ik de pulse headset mee hoef te slepen. Dus dan is wat opbergruimte wel prettig.
Wat moet je daarvoor kopen?
Is het zoiets: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
[ Voor 7% gewijzigd door Tointje9810 op 20-01-2024 01:12 ]
Dat zou prima moeten werken, hoe goed het is hangt natuurlijk af van de dongle en de gebruikte headphone.Tointje9810 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 01:12:
[...]
Kan je op de portal zo een bluetooth ontvanger plaatsen..?
Wat is dit voor een ontvanger dan? En via welke interface gaat dat ontvangertje pairen en connecten met je Airpods?bvsteyn schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 06:41:
[...]
Ja, dat is ook mijn idee. Ik heb separaat nog een bluetooth ontvanger besteld waarmee ik mijn airpods kan koppelen met de portal ipv dat ik de pulse headset mee hoef te slepen. Dus dan is wat opbergruimte wel prettig.
Let wel op dat met Bluetooth de vertraging behoorlijk is in geluid. Zo'n dongle werkt dus wel maar of je er vrolijk van wordt is een tweede. Het leek in eerste instantie onbegrijpelijk dat er geen BT op de Portal zat maar het werkt simpelweg niet goed icm streamen.Tointje9810 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 01:12:
[...]
Kan je op de portal zo een bluetooth ontvanger plaatsen..?
Ik gebruik de AirFly Pro (https://www.twelvesouth.com/products/airfly) samen met AirPods Pro en dat werkt prima, ik merk zo goed als geen vertraging.
om mijzelf maar even te quoten. PS5 nu bedraad aangesloten. Qua eigen speedtest was het redelijk waardeloos. 400Mbit down / 6Mbit up (mijn abonnement is 1Gbit down / 100Mbit up) maar het spelen vanaf de portal is echt aanzienlijk verbeterd. Teken 7 geprobeerd. Ging als of ik op de console zelf zat. En ook de GT7 merkte ik totaal geen vertraging meer. Dus het is absoluut de moeite waard om de PS5 console bedraad aan te sluiten-ET- schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:43:
gisteren mijn eerste meters gemaakt op de Portal. Zowel PS5 als Portal via WIFI. GT7 gestart (Disk versie) daarin zat wel heel veel vetraging. Die ook na het sluiten van de game bleef. PS5 herstart en vervolgens Diablo 4 gestart. Dat ging al een stuk beter. Ook een potje pinball FX gespeeld. Daarin merkte je ook wel iets van vertraging.
Oh amai, dat is wel al redelijk prijzig precies..😅sroebert schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:54:
Ik gebruik de AirFly Pro (https://www.twelvesouth.com/products/airfly) samen met AirPods Pro en dat werkt prima, ik merk zo goed als geen vertraging.
Ja klopt, ik had hem al, niet specifiek voor de Portal gekocht. AirFly SE is goedkoper en is genoeg voor de Portal. Mogelijk zijn er ook goedkopere dongles, maar deze heeft in ieder geval een lage latency met AirPods.
Ik vind het nog wel meevallen, het is een goedkoper alternatief dan een headset aanschaffen die alleen werkt voor de Portal / PS5.Tointje9810 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:57:
[...]
Oh amai, dat is wel al redelijk prijzig precies..😅
Je kan de Pulse explore ook gewoon verbinden met je telefoon, neemt niet weg dat ik ze (te) duur vind.Geraedus schreef op zondag 21 januari 2024 @ 05:43:
[...]
Ik vind het nog wel meevallen, het is een goedkoper alternatief dan een headset aanschaffen die alleen werkt voor de Portal / PS5.
Had toch stiekem wel gehoopt dat na 2 weken mn bevindingen iets zouden bijdraaien omtrent de portal. Het is een fijn apparaat, ligt echt goed in de hand. Op het apparaat 0 negatieve punten (oke behalve geluidsvolume).
Alleen telkens na een kleine 30min spelen krijg ik last van mn houding. Gewisseld van bank, stoel, tafel, niks helpt... Daarom toch maar besloten om de portal + travel case + 2x screenprotector te verkopen. Bon is aanwezig. Mocht iemand interesse hebben, stuur me maar een pm. Vanaf aankomende week gaat hij officieel op tweakers/mp mits nog niet verkocht.
Alleen telkens na een kleine 30min spelen krijg ik last van mn houding. Gewisseld van bank, stoel, tafel, niks helpt... Daarom toch maar besloten om de portal + travel case + 2x screenprotector te verkopen. Bon is aanwezig. Mocht iemand interesse hebben, stuur me maar een pm. Vanaf aankomende week gaat hij officieel op tweakers/mp mits nog niet verkocht.
Jammer dat het niet bevalt.RoadRunnerRik schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:19:
Had toch stiekem wel gehoopt dat na 2 weken mn bevindingen iets zouden bijdraaien omtrent de portal. Het is een fijn apparaat, ligt echt goed in de hand. Op het apparaat 0 negatieve punten (oke behalve geluidsvolume).
Bij mij is er ook een punt waardoor ik twijfel of ik hem houd. Ik heb constant micro stutters bij verschillende games. Op de steam deck met chiaki heb ik daar geen last van. Ik wacht nog even wat firmware updates af, wellicht wordt het nog verholpen. Mijn voorkeur gaat uit naar de portal, maar dan moeten ze die micro stutters wel verhelpen.
giateravond ruim een uur gespeeld en 0 hickups. De tips qua wifi werken, hoewel de plek toch iets uitmaakt. Zit nu 1,5 meter dichter bij de router dan gisteren. Toen nog wel een paar hickups maar al een stuk minder dan voor de aanpassingen.
Geluid is idd een ding(etje). Speaker echt te hard als anderen in de ruimte zitten. Oortjes op zachtste stand ook wel redelijk luid. Dat wordt even de spelinstellingen induiken
. Lekkere tip, waar je soms zelf niet snel op komt op de een of andere manier.
Houding herken ik wel een beetje. Ben ook wat gaan verzitten maar stoorde me niet.
Geluid is idd een ding(etje). Speaker echt te hard als anderen in de ruimte zitten. Oortjes op zachtste stand ook wel redelijk luid. Dat wordt even de spelinstellingen induiken
Houding herken ik wel een beetje. Ben ook wat gaan verzitten maar stoorde me niet.
Ik ben na 5 dagen gebruik van de Portal echt nog steeds zwaar onder de indruk. Ik had nooit verwacht dat het zo goed zou werken en dat het er zo goed uit zou zien. Ik heb in die 5 dagen letterlijk geen enkele hickup opgemerkt en voor mij doet het in geen enkel opzicht onder voor native gamen op de PS5. De Playstation staat te verstoffen, ik speel bijna alleen nog maar op de Portal. En daardoor speel ik ook veel meer dan normaal.
Ik maak gebruik van standaard Odido spul; een router in de meterkast, een WiFi versterker in de woonkamer en een WiFi versterker op zolder. Ik kan daardoor overal in huis spelen, zonder hickups.
Edit: Het betreffen 2 stuks van het type Zyxel WX5600 die een WiFi 6 meshnetwerk opzetten.
Ik maak gebruik van standaard Odido spul; een router in de meterkast, een WiFi versterker in de woonkamer en een WiFi versterker op zolder. Ik kan daardoor overal in huis spelen, zonder hickups.
Edit: Het betreffen 2 stuks van het type Zyxel WX5600 die een WiFi 6 meshnetwerk opzetten.
[ Voor 6% gewijzigd door joblamie op 22-01-2024 10:52 ]
Mooi dat het zo goed bevalt! Gebruik je wifi versterkers of een wifi mesh systeem?joblamie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:56:
Ik ben na 5 dagen gebruik van de Portal echt nog steeds zwaar onder de indruk. Ik had nooit verwacht dat het zo goed zou werken en dat het er zo goed uit zou zien. Ik heb in die 5 dagen letterlijk geen enkele hickup opgemerkt en voor mij doet het in geen enkel opzicht onder voor native gamen op de PS5. De Playstation staat te verstoffen, ik speel bijna alleen nog maar op de Portal. En daardoor speel ik ook veel meer dan normaal.
Gister GoW Ragnarok weer opgepakt. Ook op de portal gespeeld, maar merk daar toch echt significant meer framedrops en stutter dan bij andere games.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Staat letterlijk in de postHulleman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:17:
[...]
Mooi dat het zo goed bevalt! Gebruik je wifi versterkers of een wifi mesh systeem?
Gister GoW Ragnarok weer opgepakt. Ook op de portal gespeeld, maar merk daar toch echt significant meer framedrops en stutter dan bij andere games.
Poor man wanna be rich, rich man wanna be king And a king ain't satisfied till he rules everything.
Grappig. Dit kan echt al vele jaren en werkt eigenlijk sinds de PS4 ook helemaal prima. Ooit zelfs Last of Us uitgespeeld vanuit het buitenland op mijn iPad remotely vanaf mijn PS4 die in NL stond.joblamie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:56:
Sommige mensen denken dat ze wifi versterkers hebben, terwijl het een mesh systeem isAntraXxX schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:47:
[...]
Staat letterlijk in de post--> 2 wifi versterkers; eentje in de woonkamer en een op zolder.
Aangezien het allemaal spul van Odido is, is er best een grote kans dat het om een mesh systeem (super wifi oid) gaat.
Ik ben hier vooral benieuwd naar, omdat @joblamie geen enkele hickup ervaart, wat met wifi versterkers eigenlijk niet zou moeten kunnen.
Sorry, het betreffen 2 stuks van het type Zyxel WX5600 die inderdaad een WiFi 6 meshnetwerk opzetten.Hulleman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:17:
[...]
Mooi dat het zo goed bevalt! Gebruik je wifi versterkers of een wifi mesh systeem?
Ik vind het gebruik van de Portal niet echt vergelijkbaar met Playstation Remote op een laptop of iPad. Dat heb ik door de jaren heen vaak geprobeerd en was altijd een "net niet" ervaring. Sony doet overduidelijk nog iets extra's op de Portal om het zo goed te krijgen.giantgiantus schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:51:
[...]
Grappig. Dit kan echt al vele jaren en werkt eigenlijk sinds de PS4 ook helemaal prima. Ooit zelfs Last of Us uitgespeeld vanuit het buitenland op mijn iPad remotely vanaf mijn PS4 die in NL stond.
[ Voor 39% gewijzigd door joblamie op 22-01-2024 10:54 ]
Ondanks dat ik ook zeer tevreden ben over de Portal vind ik de ervaring toch niet zo goed als op de PlayStation zelf. Buiten het feit dat er geen HDR is zoals op mijn LG tv is het op de Portal niet zó soepel als op de PlayStation. De 60/120 fps modi zijn niet zo smooth als op de PlayStation/tv. Geen hiccups ofzo maar je merkt wel dat t gestreamd wordt. Dit vond ik vooral merkbaar bij Tlou2 remastered. Goed speelbaar op de Portal maar veel beter op de PS5.joblamie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:56:
Neemt niet weg dat ik op het moment veel meer uur op de Portal zit dan op de PlayStation zelf
Anoniem: 1885112
Tuurlijk geeft het spelen op een tv de betere ervaring. Dat lijkt me logisch en zal ook altijd zo blijven. De Portal is gewoon een accessoire, zodat je de games die je op je PS5 speelt ook lekker op de bank of in bed kunt spelen. Zo wordt het apparaat ook door Sony in de markt gezet.Daan0s schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:15:
[...]
Ondanks dat ik ook zeer tevreden ben over de Portal vind ik de ervaring toch niet zo goed als op de PlayStation zelf. Buiten het feit dat er geen HDR is zoals op mijn LG tv is het op de Portal niet zó soepel als op de PlayStation. De 60/120 fps modi zijn niet zo smooth als op de PlayStation/tv. Geen hiccups ofzo maar je merkt wel dat t gestreamd wordt. Dit vond ik vooral merkbaar bij Tlou2 remastered. Goed speelbaar op de Portal maar veel beter op de PS5.
Neemt niet weg dat ik op het moment veel meer uur op de Portal zit dan op de PlayStation zelfHeb nu zelfs Baldurs Gate 3 nogmaals gekocht voor PS terwijl ik m al op de PC heb omdat het zo relaxed speelt
Eerlijk gezegd zie ik niet in waarom er een screen protector op de moet.
Je stopt de Portal niet continu in je broekzak. Hij gaat (bij mij iig) niet continu mee op reis. Het laten vallen is een stuk moeilijker dan bij een telefoon. Als ie dan valt, dan valt ie niet op een hoek van het scherm. Daarnaast heeft het ook geen effect op vingerafdrukken.
Enige voordeel is dat als je 'm toch, hoe dan ook, bekrast, je een nieuwe screenprotector kan plakken en ben je weer 'krasvrij'.
Dan nog wat positiefs: Spigen screenprotectors zijn altijd zeer goed. Ik betwijfel of deze heel anders gaat zijn dan voor mijn iPhones.
Je stopt de Portal niet continu in je broekzak. Hij gaat (bij mij iig) niet continu mee op reis. Het laten vallen is een stuk moeilijker dan bij een telefoon. Als ie dan valt, dan valt ie niet op een hoek van het scherm. Daarnaast heeft het ook geen effect op vingerafdrukken.
Enige voordeel is dat als je 'm toch, hoe dan ook, bekrast, je een nieuwe screenprotector kan plakken en ben je weer 'krasvrij'.
Dan nog wat positiefs: Spigen screenprotectors zijn altijd zeer goed. Ik betwijfel of deze heel anders gaat zijn dan voor mijn iPhones.
Ik doe altijd een screenprotector op draagbare apparaten. Ben daar nogal autistisch in. Alles moet perfect zijn en als er ook maar ergens een krasje te zien is ben ik al helemaal zuur.Sjeefr schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:50:
Eerlijk gezegd zie ik niet in waarom er een screen protector op de moet.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1885112 op 22-01-2024 16:43 ]
Digital Foundry heeft het gemeten en de Portal doet niks anders dan Remote play op een ander device. Niet qua beeldkwaliteit en niet qua performance. Sony doet dus niets extra's helaas. Wat de Portal zo fijn maakt zijn de controllers en de spot on grootte van het scherm.joblamie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:46:
[...]
Sorry, het betreffen 2 stuks van het type Zyxel WX5600 die inderdaad een WiFi 6 meshnetwerk opzetten.
[...]
Ik vind het gebruik van de Portal niet echt vergelijkbaar met Playstation Remote op een laptop of iPad. Dat heb ik door de jaren heen vaak geprobeerd en was altijd een "net niet" ervaring. Sony doet overduidelijk nog iets extra's op de Portal om het zo goed te krijgen.
Ik hoop dat Sony direct streamen vanaf de PS5 mogelijk maakt ipv via het thuis netwerk.
[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 22-01-2024 12:19 ]
Ja de joystick die aan het scherm vast zittenjoblamie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:46:
[...]
Sorry, het betreffen 2 stuks van het type Zyxel WX5600 die inderdaad een WiFi 6 meshnetwerk opzetten.
[...]
Ik vind het gebruik van de Portal niet echt vergelijkbaar met Playstation Remote op een laptop of iPad. Dat heb ik door de jaren heen vaak geprobeerd en was altijd een "net niet" ervaring. Sony doet overduidelijk nog iets extra's op de Portal om het zo goed te krijgen.
Toch gek. Via al mijn Apple apparaten die op WiFi zitten heb ik zeker om iedere paar minuten 2-3 seconden een FPS van 10 of flinke haperingen, om daarna weer normaal te worden. Cyclus repeat. Periodes zijn volledig willekeurig. Mijn andere Mac aan de kabel heeft dat echter weer aanzienlijk minder (zeg 1-5% zo erg). De Portal daarentegen, ongeacht locatie in huis, werkt volledig vloeiend.Hulleman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:18:
[...]
Digital Foundry heeft het gemeten en de Portal doet niks anders dan Remote play op een ander device. Niet qua beeldkwaliteit en niet qua performance. Sony doet dus niets extra's helaas. Wat de Portal zo fijn maakt zijn de controllers en de spot on grootte van het scherm.
Een potentieel verschil is dat andere apparaten dan de Portal ook andere internetverzoeken continu doen, zoals update checks, pings voor je lokaal draaiende Whatsapp, Outlook staat open, etc. Dan is het wellicht een kwestie bottleneck. De Portal hoeft de bandbreedte/cpu niet te delen.
Heb toevallig net ook op mijn portal een screenprotector geplaatst. Kleine moeite en als er een kras op zit vervang ik 'm gewoon.Anoniem: 1885112 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:14:
Zo, mijn Portal is helemaal safe nu. Siliconen hoes en screenprotector. Geeft mij toch altijd een lekker gevoel!
[Afbeelding]
Kan je via de portal eigenlijk op meerdere accunts spelen? Of is het zoals via de iphone spelen, dat je maar via je ingelogd account kan spelen?
Het laatste.Tointje9810 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:32:
Kan je via de portal eigenlijk op meerdere accunts spelen? Of is het zoals via de iphone spelen, dat je maar via je ingelogd account kan spelen?
Maar je kunt toch alleen met het aan de portal gekoppelde account spelen, ook al log je op de ps5 in met een ander account? Ik vind het super irritant dat jr. hier altijd mijn account moet gebruiken en niet zijn eigen account op de Portal.Tointje9810 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:32:
Hoop dat wisselen tussen accounts (basisfunctie imo…
wat wil je ervoor hebben?RoadRunnerRik schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:19:
Die van mij gaat ook de verkoop in. Heb 'm sinds launch day bij bol.com gekocht. Denk dat er in totaal 10 uurtjes op zijn gespeeld. Het idee is top voor mij, de Dadstation maar ik merk dat ik liever wanneer ik dan kan gamen achter de TV ga zitten.
Terwijl chiaki nog steeds beter werkt dan de portal.Hulleman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:18:
[...]
Digital Foundry heeft het gemeten en de Portal doet niks anders dan Remote play op een ander device. Niet qua beeldkwaliteit en niet qua performance. Sony doet dus niets extra's helaas. Wat de Portal zo fijn maakt zijn de controllers en de spot on grootte van het scherm.
Ik hoop dat Sony direct streamen vanaf de PS5 mogelijk maakt ipv via het thuis netwerk.
Dat filmpje van DF was gemaakt voor dat de meest recente update uit kwam. De recente update heeft er 10MS latency afgesnoept. Weet niet of ze datzelfde ook bij hun mobile apps hebben kunnen toepassen.Hulleman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:18:
[...]
oh oke, je kan dus niet zoals op de ps5 switchen van accounts..?PindaUnited schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:35:
[...]
Maar je kunt toch alleen met het aan de portal gekoppelde account spelen, ook al log je op de ps5 in met een ander account? Ik vind het super irritant dat jr. hier altijd mijn account moet gebruiken en niet zijn eigen account op de Portal.
Hoop dat wisselen tussen accounts (basisfunctie imo…) met een update nog eens mogelijk wordt.
Heb zelf nog geen portal, daarmee dat ik het hier zven vraag
Let op:
Gezien de slechte verkrijgbaarheid de laatste tijd wat aanvullende regels:
- geen rants / gezeur / discussie over scalping
- geen V&A
- voorraad bij winkels mag gepost worden, maar een hele discussie over de slechte voorraad draagt niks bij.
- geen 'statusupdates' van je bestellingen of leveringen.
Gebruik bij connectieproblemen de zoekfunctie; dit is al veelvuldig besproken en er staan zat tips in het topic.
Gezien de slechte verkrijgbaarheid de laatste tijd wat aanvullende regels:
- geen rants / gezeur / discussie over scalping
- geen V&A
- voorraad bij winkels mag gepost worden, maar een hele discussie over de slechte voorraad draagt niks bij.
- geen 'statusupdates' van je bestellingen of leveringen.
Gebruik bij connectieproblemen de zoekfunctie; dit is al veelvuldig besproken en er staan zat tips in het topic.